Ρυθμίσεις Αρθρου 26 παρ. 2 Ν. 3613/07

Ρυθμίσεις οφειλών δήμων, κοινοτήτων και νπδδ, συνδέσμων,αμιγών επιχειρήσεων, ΔΕΥΑ και αστικών εταιριών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρααυτών, προς το Ελληνικό Δημόσιο, ΙΚΑ, ΤΥΔΚΥ και ΤΑΔΚΥ (Αρθρο 26 παρ. 2α Ν. 3613/07)
Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 α του άρθρου 26, δίνεται παράταση των προθεσμιών των περιπτώσεων α΄ και β΄ της παρ. 5 του άρθρου 17 του ν. 3491/2006 (ΦΕΚ 207 Α΄) που έληξαν την 31.8.2007. Παρέχεται έτσι η δυνατότητα στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ και στα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, συνδέσμους και αμιγείς επιχειρήσεις αυτών, συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΥΑ, αλλά και στις αστικές εταιρίες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, στις οποίες μετέχουν δήμοι και κοινότητες, ανεξαρτήτως ποσοστού συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο αυτών, να εξοφλήσουν εφάπαξ το ποσό της κύριας οφειλής των ληξιπρόθεσμων ή μη οφειλών τους προς το Δημόσιο και των υποχρεώσεών τους προς το ΙΚΑ, ΤΥΔΚΥ και ΤΑΔΚΥ από καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές, που δημιουργήθηκαν ως την 2.10.2006 (ημερομηνία δημοσίευσης του ν.3491/2006), απαλλαγμένο από πρόσθετους φόρους, πρόστιμα, προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και κάθε άλλης πρόσθετης επιβάρυνσης. Η βασική οφειλή θα πρέπει να καταβληθεί ως την 30 Απριλίου του έτους 2008. Σε περίπτωση μη καταβολής κατά τα ανωτέρω, του ποσού των προαναφερομένων οφειλών, καθίσταται απαιτητό το σύνολο κάθε οφειλής μαζί με τις κάθε είδους νόμιμες προσαυξήσεις. Οι απαιτητές ασφαλιστικές εισφορές από τη δημοσίευση του νόμου και εφεξής καταβάλλονται κανονικά μέσα στις νόμιμες προθεσμίες.

Περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ, δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και απόδοσης παρακρατούμενων φόρων εισοδήματος, που αφορούν φορολογικές και διαχειριστικές περιόδους για τις οποίες η υποχρέωση υποβολής έληξε μέχρι την 2.10.2006, μπορούν να υποβληθούν ομοίως έως την 30 Απριλίου του έτους 2008, χωρίς κυρώσεις. Τονίζεται ότι, τυχόν πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα που έχουν ήδη καταβληθεί για την παραπάνω αιτία δεν επιστρέφονται ούτε διαγράφονται.

Ομοίως δίνεται παράταση στην προθεσμία της περίπτωσης γ΄ της παρ. 5 του άρθρου 17 του ν. 3491/2006 και οι παραπάνω οφειλές είναι δυνατόν να εξυπηρετούνται με συνομολόγηση δανείου με το Κράτος, με αναγνωρισμένα πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας ή του εξωτερικού και με κάθε είδους δημόσιους οργανισμούς και ΝΠΔΔ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 176 του ΚΔΚ. Ειδικά για αυτή την κατηγορία δανείων, η απόφαση του Δημοτικού, Κοινοτικού ή Διοικητικού Συμβουλίου, θα πρέπει να ληφθεί με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του και έως την 31 Ιανουαρίου του έτους 2008. Στο εισηγητικό μέρος της παραπάνω σχετικής απόφασης, θα πρέπει επιπρόσθετα να εμπεριέχεται (βλ. και προηγούμενη 50/66085/29.11.2006 εγκύκλιό μας):

- πίνακας ανά κατηγορία ληξιπρόθεσμων ή μη οφειλών, μέχρι την 2.10.2006, με τα αντίστοιχα ποσά,

- ότι οι εν λόγω ληξιπρόθεσμες ή μη οφειλές απορρέουν από υποχρεώσεις που εξακολουθούν να υφίστανται.

- πιστοποίηση του αντίστοιχου φορέα (Ελληνικό Δημόσιο, ΙΚΑ, ΤΥΔΚΥ και ΤΑΔΚΥ), από την οποία θα προκύπτει το σύνολο της κύριας οφειλής μέχρι την 2.10.2006 (χωρίς πρόσθετους φόρους, προσαυξήσεις κλπ.), όπου αυτό είναι δυνατόν, ή πιστοποίηση ιδίου περιεχομένου της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσίας του δανειολήπτη.


Αναδοχή χρεών των ΔΕΥΑ και των αμιγών δημοτικών, κοινοτικών και διαδημοτικών επιχειρήσεων, προς το Ελληνικό Δημόσιο και το ΙΚΑ (άρθρο 26 παρ.2β)

Η παράγραφος 2β του ιδίου άρθρου αφορά στην αναδοχή χρεών των δημοτικών επιχειρήσεων από τους ΟΤΑ που τις έχουν συστήσει. Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, η εξόφληση εφάπαξ ή σε δόσεις του συνόλου των οφειλών (ληξιπροθέσμων και μη ληξιπροθέσμων, βεβαιωμένων ταμειακά ή μη που έχουν χρόνο γέννησης έως και την 23.2.2006), προς τοΕλληνικό Δημόσιο και το ΙΚΑ, των ΔΕΥΑ, των αμιγών δημοτικών, κοινοτικών και διαδημοτικών επιχειρήσεων, ακόμη και αν αυτές τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης, που είχαν αναληφθεί από τους ΟΤΑ που τις έχουν συστήσει, κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 6 του άρθρου

29 του Ν.3448/2006, μπορεί να πραγματοποιηθεί έως την 30.4.2008. Ομοίως, οι ανωτέρω επιχειρήσεις μπορούν να υποβάλλουν έως την 30.4.2008, περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ που αφορούν διαχειριστικές και φορολογικές περιόδους που έληξαν μέχρι την 23.2.2005, χωρίς προσαυξήσεις και πρόστιμα.

Τονίζεται ιδιαιτέρως ότι, παράταση δίδεται μόνο στην προθεσμία καταβολής των οφειλομένων και δεν περιλαμβάνονταινέες οφειλές των επιχειρήσεων, πέραν αυτών που κάλυπτε ο ν.3448/2006.

Στην περίπτωση, όπου ο δήμος ή η κοινότητα κάνουν χρήση της ρυθμίσεως περί δανειοδότησης από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (παρ. 6, άρθρο 29 του ν.3448/2006), η σχετική αίτηση στο εν λόγω Ταμείο, θα πρέπει να υποβληθεί μέχρι την 23.1.2008 και η έγκριση του σχετικού δανείου από αυτό, να γίνει εντός δύο μηνών από την υποβολή της αίτησης. Επισημαίνεται ότι, οι προθεσμίες των δύο μηνών, υποβολής αίτησης δανειοδότησης και έγκρισης του δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων είναι ενδεικτικές, ενώ η 30.4.2008 είναι η καταληκτική ημερομηνία καταβολής των οφειλομένων.

Προκειμένου να μην καταστεί ανενεργός η εν λόγω ρύθμιση, θα πρέπει οι σχετικές αποφάσεις να ληφθούν άμεσα και να επισπευσθούν οι αιτήσεις δανειοδότησης.

Σχετική εγκύκλιος ΥΠΕΣ εγκ. 80/70396/31.12.2007

Εγκύκλιος Ταμείου Παρακατ. & Δανείων ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΠΟΥΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΔΑΝΕΙΩΝ ΣΕ ΔΗΜΟΥΣ, ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ, ΣΥΝΔΕΣΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΩΝ Ή ΜΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ & Ι.Κ.Α. (άρθρο 19 Ν.3242/04, άρθρο 18 Ν.3320/2005, άρθρο 29 παρ.6 Ν.3448/2006, άρθρο 17 παρ. 6 Ν.3491/2006) & άρθρο 26 παρ. 2β του Ν. 3613/23-11-2007



Ρύθμιση ληξιπρόθεσμων και μη χρεών Δήμων, Κοινοτήτων, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και συνδέσμων αυτών και των αμιγών δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Δ.Ε.Υ.Α. με το Ν. 3491/2.10.2006

Με τις παρ 5 & 6 του άρθρου 17 του ν. 3491/06 γίνετε μία προσπάθεια ρύθμισης των χρεών Δήμων, Κοινοτήτων, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και συνδέσμων αυτών και των αμιγών δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Δ.Ε.Υ.Α.. Η παρ 5 αφορά όλους τους παραπάνω φορείς ενώ η παρ 6 αφορά στην παράταση της προθεσμίας της παρ. 6 του άρθρου 29 του ν. 3448/2006 που έληξε έως την 30.6.2006 και αφορούν μόνο τις επιχειρήσεις των ΟΤΑ.

Α) Ποιο αναλυτικά όσο αφορά παρ 5 του άρθρου 17 του ν. 3491/06:

5.α. Οι ληξιπρόθεσμες ή μη, ως τη δημοσίευση του παρόντος νόμου (Σημ.: 2-10-2006), οφειλές των Δήμων, Κοινοτήτων, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και συνδέσμων αυτών και των αμιγών δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Δ.Ε.Υ.Α., προς το Ελληνικό Δημόσιο απαλλάσσονται από πρόσθετους φόρους, πρόστιμα, προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και κάθε μορφής επιβαρύνσεις, εφόσον οι υπόχρεοι καταβάλουν εφάπαξ τη βασική οφειλή ως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του δέκατου μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος (Σημ.: έως 31-08-2007). Όμως με την παρ 2α του άρθρου 26 του ν. 3613/07, δόθηκε παράταση έως την 30.04.2008.

Περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις Φ.Π.Α., δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και απόδοσης παρακρατούμενων φόρων εισοδήματος, που αφορούν φορολογικές και διαχειριστικές περιόδους για τις οποίες η υποχρέωση υποβολής έληξε μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, μπορούν να υποβληθούν έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του δέκατου μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος, χωρίς κυρώσεις. Τυχόν πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα που έχουν καταβληθεί για την αιτία αυτή δεν επιστρέφονται ούτε διαγράφονται.

Από την παρούσα ρύθμιση εξαιρούνται οι περιπτώσεις που ρυθμίζονται με τις διατάξεις της περ. α' της παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 3320/2005, όπως ισχύουν (Σημ. βλέπε παρακάτω).

β. Οι υποχρεώσεις των ανωτέρω φορέων προς το Ι.Κ.Α., Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. και Τ.Α.Δ.Κ.Υ. από καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές ως τη δημοσίευση του παρόντος απαλλάσσονται από προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και κάθε μορφής επιβαρύνσεις, εφόσον οι υπόχρεοι καταβάλουν στους ασφαλιστικούς φορείς εφάπαξ το ποσό της βασικής οφειλής τους, μέσα στην προθεσμία της προηγούμενης περίπτωσης. Σε περίπτωση μη καταβολής του ποσού της παραπάνω οφειλής καθίσταται απαιτητό το σύνολο της οφειλής μετά των νομίμων προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων. Οι τρέχουσες απαιτητές ασφαλιστικές εισφορές, από τη δημοσίευση του νομού αυτού και μετά, καταβάλλονται κανονικά μέσα στις νόμιμες προθεσμίες.

γ. Οι ανωτέρω οφειλές είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν με σύναψη δανείων, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 176 του ν. 3463/2006 (ΦΕΚ 114 Α'). Η σχετική για τη δανειοδότηση απόφαση του Δημοτικού, Κοινοτικού ή Διοικητικού Συμβουλίου λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους και έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έκτου μήνα (Δηλ. 30/03/2007) από τη δημοσίευση του παρόντος. Ως πρώτος μήνας θεωρείται ο αντίστοιχος της δημοσίευσης. (παρ 5 άρθρο 17 Ν. 3491/06) . Όμως με την παρ 2α του άρθρου 26 του ν. 3613/07, δόθηκε παράταση έως την 31.01.2008 σχετικά με την προθεσμία λήψης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου.

Στις ρυθμίσεις των περιπτώσεων α' και β' της παρ. 5 του άρθρου 17 του ν. 3491/2006 (ΦΕΚ 207 Α') υπάγονται και οι αστικές εταιρίες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα στις οποίες μετέχουν Δήμοι και Κοινότητες. (παρ 2 άρθρο 26 ν. 3613/07)

Β) Ποιο αναλυτικά όσο αφορά παρ 6 του άρθρου 17 του ν. 3491/06:

Νέα παράταση των προθεσμιών για ρύθμιση των χρεών των επιχειρήσεων ΟΤΑ παρ. 6 του άρθρου 29 του ν. 3448/2006

Οι προθεσμίες της παρ. 6 του άρθρου 29 του ν. 3448/2006 που έληξαν έως την 30.6.2006 παρατείνονται από τη λήξη τους έως και έξι (6) μήνες από τη δημοσίευση του νόμου. Η προβλεπόμενη στο δ' εδάφιο της ως άνω παραγράφου αίτηση δανειοδότησης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υποβάλλεται μέσα σε δύο (2) μήνες από τη δημοσίευση αυτού του νόμου, η δε έγκριση του σχετικού δανείου γίνεται εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή της αίτησης. (παρ 6, άρθρο 17, Ν. 3491/06)
Ο νόμος δημοσιεύτηκε στις 2/10/2006 συνεπώς:
Α) η αίτηση δανείου πρέπει να γίνει το αργότερο μέχρι την 19/12/2006
Β) η έγκριση πρέπει του σχετικού δανείου θα γίνει το αργότερο μέχρι την 19/02/2007.
Γ) Η εξόφληση μπορεί να γίνει μέχρι την 02/04/2007
Δ) Οι οφειλές αφορούν την περίοδο μέχρι την 23/2/2006

Με τις διατάξεις της παρ 2β του άρθρου 26 του ν. 3613/07, δόθηκε εκ νέου πάράταση στις προθεσμίες ως εξής:
Οι προθεσμίες της παρ. 6 του άρθρου 29 του ν. 3448/ 2006 (ΦΕΚ 57 Α') που τροποποιήθηκαν με το πρώτο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 17 του ν. 3491/2006, παρατείνονται από τη λήξη τους έως την 30.4.2008. Η προβλεπόμενη στο τέταρτο εδάφιο της ανωτέρω παραγράφου 6 του άρθρου 29 του ν. 3448/2006 αίτηση δανειοδότησης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υποβάλλεται μέσα σε δύο (2) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου (δηλαδή ο ν. 3613/07 δημοσιεύτηκε 23/11/2007 συνεπώς η προθεσμία είναι 23/01/2008), η δε έγκριση του σχετικού δανείου γίνεται εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης.

Προσοχή όλες οι προθεσμίες αφορούν τις ημερομηνίες που αναφέρονται σε αιτήσεις και λήψεις αποφάσεων και όχι στο χρόνο τον οποίο αφορούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές.


Παρακάτω θα βρείτε αναλυτικά όλες τις εγκυκλίους, τα υποδείγματα και τα βήματα της ρύθμισης της παρ. 6 του άρθρου 29 του ν. 3448/2006.


Μην ξεχάσετε να μνημονεύσετε στις νέες αποφάσεις και έγγραφα τη διάταξη της παρ 6 άρθρο 17 Ν. 3491/06.

 

ΥΠ.ΟΙΚ. 1028027/2353-20/0016/15.03.2007: Κοινοποίηση των διατάξεων της ρύθμισης Ληξιπροθέσμων ή μη υποχρεώσεων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και των Επιχειρήσεων τους, καθώς και των Δήμων, Κοινοτήτων, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και συνδέσμων αυτών και των αμιγών δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων συμπεριλαμβανομένων των Δ.Ε.Υ.Α. προς το Δημόσιο.


Εκδόθηκε η εγκύκλιος του ΙΚΑ σχτικά με την εφαρμογή του Ν. 3491/06: ΙΚΑ Εγκ. σχετικά με το Ν.3491/06: Εξόφληση οφειλών από καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ των ΟΤΑ α' και β' βαθμού.


Ρύθμιση Ν. 3448/06

Εγκύκλιος ΥΠ.ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚ. 1042701/2989-20/0016/05.2006: "Κοινοποίηση των διατάξεων της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων ή μη υποχρέωσεων των αμιγών δημοτικών, κοινοτικών και διαδημοτικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς το Δημόσιο"

 Εγκύκλιος ΙΚΑ Ε33/184/ 20-4-2006 «Εξόφληση οφειλών από καθυστερούμενες ασφ/κές εισφορές στο Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. των αμιγών Δημοτικών & Κοινοτικών Επιχ/σεων»

 

 Με το Ν. 3448/06 στο άρθρο 29 παρ 6, δίνεται εκ νέου η δυνατότητα στις Δημοτικές επιχειρήσεις να ρυθμίσουν τα χρέη τους (χρέη που δημιουργήθηκαν μέχρι και 23/2/2006), με ακόμα ευνοϊκότερους όρους από την προηγούμενη ρύθμιση. Στη συγκεκριμένη ρύθμιση δεν δίνεται μόνο παράταση στη ρύθμιση του ν. 3320/05, αλλά μπορεί να ρυθμιστούν και οι οφειλές του ΦΠΑ πράγμα που δεν ήταν δυνατό με τις προηγούμενες διατάξεις. Επίσης είναι δυνατόν να εξοφλούνται οι οφειλές από τους οικείους Ο.Τ.Α. με σύναψη δανείων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Συγκεκριμένα ορίζονται τα εξής:

Η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων ή μη οφειλών των αμιγών δημοτικών, κοινοτικών και διαδημοτικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης, ακόμη και αν αυτές τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης, προς το Ελληνικό Δημόσιο και το Ι.Κ.Α., οι οποίες έχουν αναληφθεί από τους Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού που τις έχουν συστήσει, σύμφωνα με την περίπτωση α΄ της παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 3320/2005 (ΦΕΚ 48 Α΄), παρατείνεται από τη λήξη της έως την 30.6.2006. Στις ανωτέρω οφειλές, στις οποίες περιλαμβάνονται και εκείνες που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες έως και 23.2.2006, εντάσσονται και όσες εξ αυτών δεν έχουν βεβαιωθεί ταμειακά. Οι οφειλές των προηγούμενων εδαφίων είναι δυνατόν να εξοφλούνται από τους οικείους Ο.Τ.Α. με σύναψη δανείων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων κατά τις ρυθμίσεις των παραγράφων 4, 5α και 6 του άρθρου 19 του ν. 3242/2004 (ΦΕΚ 102 Α΄). Η αίτηση δανειοδότησης υποβάλλεται μέσα σε δύο (2) μήνες από τη δημοσίευση αυτού του νόμου (δηλαδή την 15/3/2006), η δε έγκριση του σχετικού δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων γίνεται εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή της. Περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις Φ.Π.Α. που αφορούν διαχειριστικές και φορολογικές περιόδους που έληξαν μέχρι την 23.2.2005 υποβάλλονται έως 30.6.2006 από τις επιχειρήσεις αυτές χωρίς προσαυξήσεις και πρόστιμα.

Το ΥΠΕΣΔΔΑ απέστειλε την Εγκύκλιο 9 , Αριθ. Πρωτ. 17939/6-4-06 σχετικά με την εφαρμογή του Ν. 3448/06.

Έτσι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.6 του άρθρου 29, σε συνδυασμό με αυτές της περ. α της παρ.2 του άρθρου 18 του ν.3320/2005 (ΦΕΚ 48 Α'), η εξόφληση του συνόλου των οφειλών (ληξιπρόθεσμων και μη ληξιπρόθεσμων, βεβαιωμένων ταμειακά ή μη) που έχουν χρόνο γέννησης έως και την 23.2.2006, προς το Ελληνικό Δημόσιο και το ΙΚΑ, των ΔΕΥΑ, των αμιγών δημοτικών, κοινοτικών και διαδημοτικών επιχειρήσεων, ακόμη και αν αυτές τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης, γίνεται από τους ΟΤΑ που τις έχουν συστήσει. Η καταβολή των οφειλομένων από τους ΟΤΑ στους δικαιούχους φορείς, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εφάπαξ ή σε δόσεις, έως την 30.6.2006.

Επισημαίνεται, ότι η υποχρέωση που ανέλαβαν και αναλαμβάνουν οι ΟΤΑ, έχει την έννοια της αναδοχής των οφειλών, είναι υποχρεωτική και σε περίπτωση παρόδου της προθεσμίας καταβολής των οφειλομένων εξακολουθεί να ισχύει. Συνεπώς, δεν απαιτείται για την εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων πράξη των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων, για να αποδεχθούν αυτή την υποχρέωσή τους.

Με ευθύνη των διοικητικών συμβουλίων των ΔΕΥΑ, των δημοτικών, κοινοτικών και διαδημοτικών επιχειρήσεων και των εκκαθαριστών στην περίπτωση που αυτές τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης, προσκομίζονται στα οικεία δημοτικά ή κοινοτικά συμβούλια που επιβαρύνονται, πιστοποιήσεις του Δημοσίου και του ΙΚΑ, από τις οποίες θα προκύπτει το σύνολο των ληξιπρόθεσμων ή μη οφειλών σε αυτούς τους φορείς, μέχρι την 23.2.2006. Σε περίπτωση που οι οφειλές αυτές δεν είναι βεβαιωμένες ταμειακά, ο υπεύθυνος του λογιστηρίου της επιχείρησης συντάσσει έκθεση με το είδος και ύψος των οφειλών και την υποβάλλει στο Δ.Σ. της επιχείρησης, τοοποίο με πράξη του βεβαιώνει το αληθές της έκθεσης και με τη σειρά του υποβάλλει την απόφαση αυτή με τη σχετική έκθεση στο οικείο δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο. Σε περίπτωση που η επιχείρηση τελεί υπό καθεστώς εκκαθάρισης η ανωτέρω έκθεση συντάσσεται από τους εκκαθαριστές και υποβάλλεται απ' ευθείας στο δημοτικό ή κοινοτικόσυμβούλιο. Στις διαδημοτικές επιχειρήσεις,ο επιμερισμός της οφειλής στους ΟΤΑ κατά το λόγο συμμετοχής τους σ' αυτές, γίνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης ή του διαδημοτικού οργάνου, όπου τέτοιο υφίσταται.

Εν συνεχεία, οι ΟΤΑ με σχετικές πράξεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων τους, προβαίνουν σε αναμορφώσεις των προϋπολογισμών τους, όταν αυτό απαιτείται, εγγράφοντας στον ΚΑ 682 «Έκτακτα έξοδα» το σύνολο της οφειλής, την οποία υποχρεούνται πλέον εκ του νόμου να εξοφλήσουν. Με την ίδια πράξη των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων, αποφασίζεται η εφάπαξ ή σε δόσεις καταβολή της οφειλής μέχρι την 30.6.2006, καθώς και ο αριθμός των δόσεων, το ποσό και ο χρόνος καταβολής τους. Ακολουθεί αίτηση του δήμου ή της κοινότητας στον δικαιούχο φορέα, περί υπαγωγής στην εν λόγω ρύθμιση.

Στην περίπτωση, όπου ο δήμος ή η κοινότητα κάνουν χρήση της ρυθμίσεως περί δανειοδότησης από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, αυτό θα πρέπει να αναφέρεται στην πράξη του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου της προηγούμενης παραγράφου, η οποία υποκαθιστά για το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων την αναγκαία βεβαίωση περί των οφειλών και του ύψους αυτών. Το επιτόκιο των εν λόγω δανείων ορίζεται με βάση τα τρέχοντα επιτόκια των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου δεκαετούς διάρκειας και αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5α του άρθρου 19 του ν.3242/2004 (ΦΕΚ 102 Α') . Το προϊόν των δανείων αυτών απαγορεύεται να διατίθεται για οποιονδήποτε άλλο σκοπό και εγγράφεται με ανάπτυξη του οικείου κωδικού του προϋπολογισμού του δήμου ή της κοινότητας, με τίτλο «Δάνειο της παρ.6 του άρθρου 29 του ν.3448/2006». Οποιαδήποτε εντολή πληρωμής σε βάρος του κωδικού αυτού, για εξόφληση άλλης οφειλής, είναι άκυρη και ο δημοτικός ή κοινοτικός ταμίας υποχρεούται να μην την εκτελέσει.

Τονίζεται ιδιαιτέρως, ότι προκειμένου να μην καταστεί ανενεργή η εν λόγω ρύθμιση, θα πρέπει οι σχετικές αποφάσεις να ληφθούν άμεσα και να επισπευσθούν οι αιτήσεις δανειοδότησης και όχι εντός διμήνου, ώστε να μην υπάρξει υπέρβαση της καταληκτικής ημερομηνίας καταβολής των οφειλομένων.

Οι ανωτέρω σχετικές αποφάσεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους, κατ' αναλογία των νομοθετικών ρυθμίσεων σχετικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, που εφαρμόζονται κατ' επανάληψη.

Επισημαίνεται, ότι οι ΟΤΑ υποχρεούνται να καταβάλουν μόνο το ποσό της κύριας οφειλής, που αφορά την περίοδο έως και την 23.2.2006 και απαλλάσσονται από προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, πάσης φύσεως προστίμου, καθώς και κάθε άλλης επιβάρυνσης. Εννοείται ότι καμία προσαύξηση ή πρόστιμο δε θα κεφαλαιοποιείται και δεν θα θεωρείται κύρια οφειλή. Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος, που ο νομοθέτης διατύπωσε κατ' αυτόν τον τρόπο την διάταξη της παρ.2 του άρθρου 18 του ν.3320/2005 (ΦΕΚ 48 Α'), μην αφήνοντας κανένα περιθώριο για παρερμηνείες και ρυθμίζοντας ευνοϊκά το θέμα των οφειλών προς το Ελληνικό Δημόσιο και το ΙΚΑ, των δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων.

Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τοτελευταίο εδάφιο της παρ.6, οι ανωτέρω επιχειρήσεις μπορούν να υποβάλλουν έως την 30.6.2006, περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ που αφορούν διαχειριστικές και φορολογικές περιόδους που έληξαν μέχρι την 23.2.2005, χωρίς προσαυξήσεις και πρόστιμα.

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΕ ΒΗΜΑΤΑ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:

1. Αίτηση της επιχείρησης προς το Ι.Κ.Α. και το Δημόσιο(δηλαδή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.) για τη χορήγηση Βεβαιώσεων- πιστοποιήσεων, του ύψους των οφειλών μέχρι 23-2-06.

2. Σε περίπτωση που οι οφειλές αυτές δεν είναι βεβαιωμένες ταμειακά, ο υπεύθυνος του λογιστηρίου της επιχείρησης συντάσσει έκθεση με το είδος και ύψος των οφειλών και την υποβάλλει στο Δ.Σ. της επιχείρησης.

3. Απόφαση του Δ.Σ. της επιχείρησης που αποδέχεται το ύψος των βεβαιωμένων οφειλών και βεβαιώνει το αληθές της έκθεσηςτου λογιστή.

4. Η απόφαση με επισυναπτόμενες τις πιστοποιήσεις του ΙΚΑ και της Δ.Ο.Υ. για το ύψος των ληξιπρόθεσμων και μη βεβαιωμένων ταμειακά οφειλών και της σχετικής έκθεσης του υπεύθυνου λογιστή για τιςοφειλές που δεν είναι βεβαιωμένες ταμειακά, προωθείται και υποβάλλεται στο Δημοτικό Συμβούλιο.

5. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σχετικά μετην αναμόρφωση του προϋπολογισμού, την εφάπαξ ή με δόσεις καταβολή της οφειλής και την χρήση ή όχι των διατάξεων περί δανειοδότησης.

6. Αίτηση του ΟΤΑ στον δικαιούχο φορέα (ΙΚΑ, Δημόσιο), περί υπαγωγής στην εν λόγω ρύθμιση

7. Αίτηση στο Ταμείο παρακαταθηκών και δανείων (εφόσον το επιθυμεί ο οικείος ΟΤΑ)

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

ΡΥΘΜΙΣΗ Ν. 3320/05

ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. Εγκύκλιος 19

Αρ.Πρωτ.:23980/16.05.2005

ΘΕΜΑ: Εφαρμογή διατάξεων του Ν.3320/05 επί οικονομικών θεμάτων των ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού.

 

Με τις διατάξεις του ν. 3320/05, άρθρο 18 παρ. 2, περιπτ.΄α, η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων, κατά τη δημοσίευση του νόμου (δηλαδή στις 23-2-05), οφειλών των αμιγών δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων προς:

Α. το Ι.Κ.Α. και

Β. προς το Ελληνικό Δημόσιο

γίνεται από τους Ο.Τ.Α. που τις έχουν συστήσει.

Πρόκειται για μία ιστορική ρύθμιση, η οποία αποτελούσε πάγιο αίτημα της ΚΕΔΚΕ, το οποίο έγινε τελικά αποδεκτό, από τη διοίκηση. Όσες λοιπόν επιχειρήσεις έχουν οφειλές στο Ι.Κ.Α. και την εφορεία, δίνεται μία μοναδική ευκαιρία να λυθεί το πρόβλημα. Επιπροσθέτως, αμέσως μετά τη ρύθμιση η επιχείρηση μπορεί να λάβει φορολογική & ασφαλιστική ενημερότητα.

Τρόπος καταβολής των οφειλών

Η καταβολή μπορεί να γίνει, εφάπαξ ή σε δόσεις, εντός έτους από την ισχύ του νόμου (δηλαδή έως 23-2-06) και απαλλάσσεται των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, προστίμων και κάθε άλλης επιβάρυνσης. Το σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι το ποσό της οφειλής το καταβάλει ο ίδιος ο ΟΤΑ που έχει συστήσει την επιχείρηση και όχι η επιχείρηση με χρήματα που της καταβάλει ο ΟΤΑ.

Διαδημοτικές Επιχειρήσεις

Η πιο πάνω ρύθμιση περιλαμβάνει και τις αντίστοιχες οφειλές των διαδημοτικών επιχειρήσεων, η δε καταβολή των οφειλών βαρύνει τους δήμους και τις κοινότητες κατά το λόγο συμμετοχής τους σε αυτές. Η ίδια ρύθμιση ισχύει και για τις ανωτέρω επιχειρήσεις που τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης.

Ποινική δίωξη

Στις περιπτώσεις που εκκρεμεί ποινική δίωξη σε βάρος των οργάνων διοίκησης των ανωτέρω επιχειρήσεων και καταβληθούν οι οφειλές της προηγούμενης παραγράφου, η ποινική δίωξη παύει οριστικά.

Οφειλές προς το ΙΚΑ

Στα πλαίσια των διατάξεων εφαρμογής του Ν. 3320/2005, το ΙΚΑ εξέδωσε την εγκύκλιο Ε33/170/30.03.05, την οποία παραθέτουμε αυτούσια έχοντας τοποθετήσει συνδέσεις στα νομοθετήματα που παραπέμπει η εγκύκλιος για δική σας διευκόλυνση:

Ε33/170/30.03.05: "Εξόφληση οφειλών από καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές στο Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. των αμιγών Δημοτικών & Κοινοτικών Επιχειρήσεων"

Σας κοινοποιούμε τις διατάξεις του άρθρου 18 παρ. 2 εδ. α΄, β΄ του Ν. 3320/2005, (ΦΕΚ 48/τ.Α΄/23-2-05) «Ρυθμίσεις θεμάτων για το προσωπικό του Δημοσίου και των νομικών προσώπων του ευρύτερου δημόσιου τομέα για τους Ο.Τ.Α.» και, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα για την εφαρμογή τους.

Με τις διατάξεις του άρθρου 18 παρ. 2 εδ. α΄, β΄ του Ν. 3320/2005 παρέχεται η δυνατότητα στις αμιγείς Δημοτικές και Κοινοτικές επιχ/σεις να εξοφλήσουν τις καθυστερούμενες κατά τη δημοσίευση του νόμου ασφαλιστικές εισφορές τους (ήτοι μέχρι 31/12/04), χωρίς τον υπολογισμό οίκοθεν και αυτοτελών προσθέτων τελών, προσαυξήσεων, λοιπών επιβαρύνσεων, δικαστικών εξόδων, εξόδων και δικαιωμάτων εκτέλεσης, εφόσον, οι ανωτέρω εισφορές από κύρια οφειλή καταβληθούν εφάπαξ ή ρυθμισθούν σε δόσεις εντός έτους από τη δημοσίευση του νόμου ήτοι μέχρι 23/2/06.
Η προαναφερθείσα εφάπαξ καταβολή ή η ρύθμιση σε δόσεις θα γίνεται από τους Ο.Τ.Α. που τις έχουν συστήσει, ο δε αριθμός των δόσεων θα καθορίζεται κατά περίπτωση, κατόπιν αιτήσεως τους (μηνιαίες, διμηνιαίες, τριμηνιαίες κ.λ.π.) και σε καμία περίπτωση ο αριθμός αυτός δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις δώδεκα (12).
Στην ανωτέρω διάταξη περιλαμβάνονται και οι αντίστοιχες οφειλές των διαδημοτικών επιχ/σεων, όπου η καταβολή των οφειλών βαρύνει τους δήμους κα τις κοινότητες κατά το ποσοστό συμμετοχής τους σ΄ αυτές, καθώς και οι οφειλές των ανωτέρω επιχ/σεων που τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την εξόφληση της οφειλής είναι η προηγούμενη καταβολή των απαιτητών τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών από 1/1/05 και εφεξής.
Τα ποσά των Π.Ε.Π.Τ., Π.Ε.Π.Ε.Ε., Π.Ε.Π.Ε.Ο, Π.Ε.Π.Α.Ε., Π.Ε.Α.Π. τα οποία δεν υπολογίζονται στο ποσό της οφειλής μετά την πλήρη και ολοσχερή εξόφληση αυτής, θα διαγραφούν με απόφαση του Δ/ντή.


Επισημαίνουμε ότι εφόσον δεν εξοφληθεί η κύρια οφειλή μέχρι 23/2/06 καθίσταται άμεσα απαιτητό το σύνολο της οφειλής μετά των νομίμων προσθέτων τελών, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων.


Στην παρούσα ρύθμιση μπορούν να υπαχθούν και οι οφειλές που έχουν ρυθμισθεί με τις διατάξεις των άρθρων 51-55 Ν. 2676/99 όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν. 3232/04, τις διατάξεις του άρθρου 19 Ν. 3146/03, τις διατάξεις του άρθρ. 33 Ν. 3232/04, καθώς και με οποιαδήποτε άλλη διάταξη, για το ανεξόφλητο ποσό της οφειλής.


Οι αρμόδιοι υπάλληλοι των Ταμείων Είσπραξης Εσόδων και των Ταμειακών Υπηρεσιών των Υποκ/των Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. θα πρέπει να αποστείλουν ειδοποίηση στις Δημοτικές και Κοινοτικές Επιχ/σεις, καθώς και στους οικείους Ο.Τ.Α. προκειμένου να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τον έλεγχο και τον προσδιορισμό των οφειλών τους, ώστε οι οικείοι Ο.Τ.Α. να προβούν στην εξόφληση ή στη ρύθμιση αυτών σύμφωνα με την προαναφερθείσα ευνοϊκή διάταξη.


ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΩΞΗ - ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ Για τις Δημοτικές και Κοινοτικές επιχ/σεις που θα υπαχθούν σε ρύθμιση και θα τηρούν τους όρους αυτής, ισχύουν τα ακόλουθα :

α. Χορηγείται βεβαίωση ασφ/κής ενημερότητας (με τη χειρόγραφη διαδικασία, σχετική εγκύκλιος 45/01) για κάθε χρήση χωρίς καμία παρακράτηση, με εξαίρεση την περίπτωση του άρθρου 8 παρ. 5 εδ. ε΄ του Α.Ν. 1846/51, όπως ισχύει
β. Αναστέλλεται η διαδικασία λήψης αναγκαστικών μέτρων, ενώ διατηρούνται κατασχέσεις και οι υποθήκες που έχουν επιβληθεί.

γ. Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για παραβάσεις του Α.Ν. 86/67 όπως ισχύει, εξαλείφεται δε το αξιόποινο αυτής σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΣΕ ΡΥΘΜΙΣΗ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 9 Ν. 3302/04

Δικαίωμα υπαγωγής στη ρύθμιση μέχρι 3/5/05, έχουν και όσοι εργοδότες - οφειλέτες έχουν υποβάλλει αίτηση και τους έχει χορηγηθεί το Υπηρεσιακό Σημείωμα ή οι Καταλογιστικές Πράξεις, με την προϋπόθεση της καταβολής όλων των απαιτητών τρεχουσών εισφορών κατά την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση (για λόγους χρηστής διοίκησης).

ΒΗΜΑΤΑ
1.
Αίτηση σε Ι.Κ.Α.- Δημόσιο (Αρμόδια Δ.Ο.Υ.) για Βεβαιώσεις- πιστοποιήσεις, του ύψους των οφειλών μέχρι 23-2-05. (Προσοχή η σχετική εγκύκλιος του ΙΚΑ προς τις κατά τόπους υπηρεσίες του, αναφέρεται σε οφειλές μέχρι 31-12-2004).
2.
Απόφαση του Δ.Σ. της επιχείρησης σχετικά με αίτημα ανάληψης των οφειλών από τον οικείο Δήμο.
3. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου
σχετικά μετην ανάληψη της υποχρέωσης για εξόφληση των οφειλών.
4.
Αίτηση του ΟΤΑ στον δικαιούχο φορέα (ΙΚΑ, Δημόσιο),περί υπαγωγής στην εν λόγω ρύθμιση