Απολογισμός - Ισολογισμός Δήμων
I. Υποβολή Λογαριασμού διαχείρισης στην Οικονομική Επιτροπή.
II. Προέλεγχος στοιχείων από την Οικονομική Επιτροπή και υποβολή στο Δ.Σ.
III. Έλεγχος από ορκωτό ελεγκτή- λογιστή.
IV. Έγκριση απολογισμού/ισολογισμού.
V. Δημοσίευση.
VI. Σύνταξη οικονομικής κατάστασης απαιτήσεων και υποχρεώσεων.

VII. Εμφάνιση αρνητικού χρηματικού υπολοίπου.

VIII. Έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
IX. Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ.


I. Υποβολή Λογαριασμού διαχείρισης στην Οικονομική Επιτροπή
Έως το τέλος Μαΐου, εκείνος που ενεργεί την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου υποβάλλει δια μέσου του δημάρχου στην Οικονομική επιτροπή λογαριασμό της διαχείρισης του οικονομικού  έτους που έληξε. Τα στοιχεία που περιλαμβάνει ο λογαριασμός της διαχείρισης ορίζονται με  το προεδρικό διάταγμα της παρ. 2 του άρθρου 175. Ο λογαριασμός υποβάλλεται ενιαίος,  ανεξάρτητα από τις μεταβολές που έχουν τυχόν γίνει, ως προς τα πρόσωπα εκείνων που  ενεργούν την ταμειακή υπηρεσία. (παρ.1 άρθρο 163 Ν.3463/06)

 

Η τελική κατάστασις του λογαριασμού της χρηματικής διαχειρίσεως εμφανίζει: 
α) το χρηματικόν υπόλοιπον του προηγουμένου έτους,

β) τας εισπράξεις του έτους εκ τακτικών εσόδων εν συνόλω,

γ) τας εισπράξεις του έτους εξ εκτάκτων εσόδων εν συνόλω,

δ) τας πληρωμάς του έτους εις τακτικά έξοδα εν συνόλω,

ε) τας πληρωμάς του έτους εις έκτακτα έξοδα εν συνόλω και

στ) το χρηματικόν υπόλοιπον. (παρ.1 άρθρο 43 Β.Δ. 17.5/15.6.59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α')

 

Ο Δήμος προέβη σε διαδοχικές απευθείας αναθέσεις, για την σύνταξη των οικονομικών καταστάσεων των ετών 2012 και 2013, κατά παράβαση των αποκλειστικών χρονικών ορίων των διατάξεων του άρθρου 163 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, καθόσον η Οικονομική του Υπηρεσία όφειλε, εντός εξαμήνου από τη λήξη εκάστου ελεγχόμενου οικονομικού έτους, να έχει ολοκληρώσει και υποβάλει τον έλεγχο της διαχείρισης στην Οικονομική Επιτροπή, και εντός δύο μηνών και πέντε ημερών, το αργότερο, από την λήξη της ανωτέρω προθεσμίας, να ακολουθήσει η υποβολή των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων (απολογισμός, ισολογισμός, αποτελέσματα χρήσεως), μαζί με έκθεση της Οικονομικής Επιτροπής για έγκρισή τους από το Δημοτικό Συμβούλιο (παρ. 2 και 3). (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 174/2015)

 


 

II. Προέλεγχος στοιχείων από την Οικονομική Επιτροπή και υποβολή στο Δ.Σ.
Μέσα σε δύο (2) μήνες αφότου παρέλαβε τα ανωτέρω στοιχεία, η Οικονομική επιτροπή τα προελέγχει (παρ.2 άρθρο 163 Ν.3463/06) (παρ.1γ άρθρο 72 Ν.3852/10) ΚΑΙ Το αργότερο πέντε (5) ημέρες μετά τη λήξη του διμήνου, υποβάλλει τον απολογισμό και, προκειμένου για Δήμους που εφαρμόζουν το κλαδικό λογιστικό σχέδιο Δήμων  και Κοινοτήτων, τον ισολογισμό και τα αποτελέσματα χρήσεως, μαζί με έκθεσή της στο  δημοτικό συμβούλιο. (παρ.2 άρθρο 163 Ν.3463/06)

 

Από 12.10.2020 (ημερ. δημοσ. του Ν.4735/20) η Οικονομική Επιτροπή εγκρίνει τον απολογισμό και δεν τον προελέγχει. (περίπτ.γ' παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20)

 

Ο ισολογισμός και τα αποτελέσματα χρήσεως, πριν την υποβολή τους στο δημοτικό συμβούλιο, ελέγχονται από έναν ορκωτό ελεγκτή - λογιστή. (παρ.3 άρθρο 163 Ν.3463/06) (δείτε αμέσως παρακάτω για περισσότερα)

 

 

Ο προέλεγχος των λογαριασμών Οικονομικού έτους που έληξε και η σύνταξη εκθέσεως για τον οικείο ισολογισμό από τη δημαρχιακή (ήδη οικονομική) επιτροπή και ακολούθως η έγκριση του ισολογισμού από το δημοτικό συμβούλιο πρέπει να γίνουν σε κάθε περίπτωση, ακόμη και πέραν του χρονικού ορίου που ορίζεται από τη διάταξη αυτή, δηλαδή και μετά το τέλος Απριλίου του έτους που έπεται του λήξαντος οικονομικού έτους, ανεξάρτητα από την ύπαρξη, ενδεχομένως, ευθυνών και λοιπών συνεπειών για τα όργανα που καθυστέρησαν να τηρήσουν τη διαδικασία ελέγχου των λογαριασμών και εγκρίσεως του ισολογισμού. (ΣτΕ Γ 878/2006)

 

Υπόδειγμα απόφασης Οικονομικής Επιτροπής για τη σύνταξη έκθεσης και την κατάρτιση του απολογισμού, ισολογισμού και των αποτελεσμάτων χρήσης. Προσοχή! από 12.10.2020 η Οικονομική Επιτροπή εγκρίνει τον απολογισμό και δεν τον προελέγχει. (περίπτ.γ' παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20)


III. Έλεγχος από ορκωτό ελεγκτή- λογιστή

 

Α. Χρόνος ελέγχου

 Ο ισολογισμός και τα αποτελέσματα χρήσεως, πριν την υποβολή τους στο δημοτικό συμβούλιο, ελέγχονται από έναν ορκωτό ελεγκτή - λογιστή.  (παρ.3 άρθρο 163 Ν.3463/06)

 

Β. Ανάθεση υπηρεσιών σε ορκωτό λογιστή 

Οι Δήμοι που εφαρμόζουν το κλαδικό λογιστικό σχέδιο υποχρεούνται, για τον έλεγχο των  οικονομικών καταστάσεων κάθε οικονομικού έτους, να ορίζουν τον ορκωτό ελεγκτή - λογιστή  και τον αναπληρωτή του μέχρι το τέλος Οκτωβρίου του έτους αυτού. (παρ.3 άρθρο 163 Ν.3463/06)

Η εκπρόθεσμη ανάθεση των υπηρεσιών ελέγχου, οι οποίες σύμφωνα με το άρθρο 163 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, εφόσον αφορούν στον έλεγχο των απολογιστικών στοιχείων του οικονομικού έτους 2012, θα έπρεπε να είχαν ανατεθεί μέχρι τον Οκτώβριο του έτους αυτού και όχι στις 20.9.2013, δεν επάγεται δημοσιονομικής φύσης συνέπειες, καθόσον, σε αυτή την περίπτωση, η παραβίασή της, θα καθιστούσε ανέφικτη τη διενέργεια του ελέγχου, αλλά επάγεται διοικητικές και πειθαρχικές κυρώσεις για τα όργανα που προβαίνουν στην εκπρόθεσμη ανάθεση του ελεγκτικού έργου καθώς και ενεργοποίηση των διατάξεων περί επιβολής πειθαρχικής ποινής και διενέργειας έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 161/2015) (Όμοια η Ελ.Συν. Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 169/2016)

 

Νομίμως ανατέθηκαν απευθείας στη δικαιούχο του υπό κρίση χρηματικού εντάλματος εταιρία οι εν λόγω υπηρεσίες με απόφαση του Δημάρχου κατ' εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 209 παρ. 9 τουν. 3463/2006, καθόσον η συνολική αξία αυτών δεν υπερβαίνει το χρηματικό όριο των 20.000,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., μέχρι του οποίου είναι επιτρεπτή η απευθείας ανάθεση υπηρεσιών με απόφαση του Δημάρχου. Στη διάταξη του άρθρου 163 του Δ.Κ.Κ. που προβλέπει την ανάθεση των εν λόγω υπηρεσιών σε ορκωτό λογιστή, δεν ορίζεται το αρμόδιο προς τούτο όργανο και ως εκ τούτου τυγχάνουν εφαρμογής οι γενικές περί αναθέσεως υπηρεσιών των Δήμων άνω διατάξεις του άρθρου 209 παρ. 9 του Δ.Κ.Κ. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 232/2013)

 

Ανάθεση σε ΑΕ του τακτικού ελέγχου των οικονομικών καταστάσεων του Δήμου. Μη νομίμως, αντί της διενέργειας πρόχειρου διαγωνισμού, ανατέθηκαν απευθείας στη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία οι εν λόγω υπηρεσίες, δεδομένου ότι η δαπάνη αυτών, ανερχόμενη στο ποσό των 25.250,00 ευρώ, υπερβαίνει το όριο των 20.000,00 ευρώ, μέχρι του οποίου είναι επιτρεπτή η προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 343/2013)

 

Για συμβάσεις από 08.08.2016 δείτε την ενότητα:
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΝΑΘΕΣΗΣ » ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΝΑΘΕΣΗΣ » Απευθείας ανάθεση προμηθειών και υπηρεσιών

 

Για συμβάσεις μέχρι 08.08.2016 δείτε την ενότητα
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (έως 08.08.2016) » ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ » ΒΗΜΑΤΑ ΑΝΑΘΕΣΗΣ » Με Απευθείας Ανάθεση από το Δήμαρχο.

 

Γ. Ανάληψη Υποχρέωσης
Δεν είναι νόμιμη η παροχή υπηρεσιών ελέγχου των οικονομικών καταστάσεων του Δήμου, αφού κατά το χρόνο διενέργειάς της δηλαδή κατά την επιλογή από το Δημοτικό Συμβούλιο της φερόμενης ως δικαιούχου εταιρείας για τον έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων έτους 2012, δεν είχε προηγηθεί η δημοσιονομική δέσμευση της οικείας πίστωσης με σύνταξη έκθεσης ανάληψης της δαπάνης για το οικονομικό έτος 2012 και στη συνέχεια, λόγω μη εξόφλησης της εντός του έτους αυτού, ανατροπή της σχετικής διατεθείσας κατά το ίδιο έτος πίστωσης με έκδοση σχετικής ανακλητικής απόφασης. Από το ρυθμιστικό πεδίο των ως άνω διατάξεων δεν εξαιρούνται οι δαπάνες των δήμων, που διενεργούνται κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 163 παρ. 3 του ν. 3463/2006 και συνεπώς και για αυτές απαιτείται η τήρηση της προπεριγραφόμενης διαδικασίας. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 128/2014).


Με την ανωτέρω πράξη κρίνεται ότι στην περίπτωση που το δημοτικό συμβούλιο επιλέγει τους ελεγκτές για την παροχή υπηρεσιών ελέγχου των οικονομικών καταστάσεων του Δήμου, για την επόμενη χρήση, πρέπει να έχει προηγηθεί υποχρεωτικά η ανάληψη υποχρέωσης, παρόλο που η σύμβαση αφορά εργασία που θα πραγματοποιηθεί στο επόμενο έτος. Δηλαδή η επιλογή από το ΔΣ γίνεται στο έτος 2012 και αφορά τη χρήση του 2012, αλλά οι ελεγκτές θα αρχίσουν τον έλεγχο το έτος 2013 (αφού πρέπει πρώτα να κλείσει το έτος 2012) και συνεπώς η σύμβαση αφορά το χρονικό διάστημα του επόμενου έτους (2013). Το πρακτικό πρόβλημα που δημιουργείται είναι ότι θα πρέπει να υπάρχουν δεσμευμένα στον προϋπολογισμό μονίμως ποσά που αφορούν δύο έτη που ελέγχονται. Το πρώτο είναι το έτος που αφορά η σύμβαση και το δεύτερο είναι το ποσό που αφορά τη σύμβαση του επόμενου έτους.


Δ. Πιστοποιητικό και έκθεση ελέγχου

Ο ορκωτός ελεγκτής - λογιστής, για τον έλεγχο των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων  (ισολογισμού, λογαριασμού αποτελεσμάτων χρήσεως, πίνακα διαθέσεως αποτελεσμάτων και  προσαρτήματος) του Δήμου, εφαρμόζει τις αρχές και τους κανόνες ελεγκτικής που ακολουθεί  το Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών - Λογιστών, οι οποίες συμφωνούν με τις βασικές αρχές των διεθνών  ελεγκτικών προτύπων. Στο χορηγούμενο πιστοποιητικό ελέγχου του, ο ορκωτός ελεγκτής -  λογιστής αναφέρει εάν ο Δήμος εφάρμοσε ορθά το κλαδικό λογιστικό σχέδιο Δήμων και  Κοινοτήτων και εάν τηρήθηκαν οι διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα και των  αντίστοιχων κανονιστικών ρυθμίσεων οι οποίες αφορούν το οικονομικό, λογιστικό και  διαχειριστικό σύστημα των Δήμων. Περιλαμβάνει επίσης και όλες τις παρατηρήσεις που  αφορούν σε σημαντικές ανεπάρκειες που έχουν ουσιώδη επίδραση στην ακρίβεια ή ορθότητα  κονδυλίων του ισολογισμού ή των αποτελεσμάτων χρήσεως.
Εκτός από το πιστοποιητικό ελέγχου, ο ορκωτός ελεγκτής - λογιστής υποχρεούται να  καταρτίζει και έκθεση ελέγχου, στην οποία θα περιλαμβάνει τα όσα προέκυψαν από τον έλεγχό  του, παραθέτοντας, επιπροσθέτως και τις αναγκαίες υποδείξεις του για κάθε θέμα. Η έκθεση  ελέγχου υποβάλλεται από τον ορκωτό ελεγκτή - λογιστή στο δημοτικό συμβούλιο και στον Γενικό Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας. (παρ.3 άρθρο 163 Ν.3463/06)

 

Η διαβίβαση στο Δήμο της έκθεσης ελέγχου και του οικείου πιστοποιητικού στις 10.4.2014, δηλαδή σε επτά περίπου μήνες μετά την ανάθεση των υπηρεσιών, σηματοδοτεί ότι ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε εντός ευλόγου χρόνου, λαμβανομένου υπόψη ότι οι οικονομικές καταστάσεις παρεδόθησαν με καθυστέρηση στην ορκωτό ελεγκτή - λογιστή, γεγονός που συνομολογεί ο Δήμος, ότι απαιτήθηκαν 407 ώρες για τον έλεγχο αυτών και ότι τα διαχειριστικά στοιχεία αφορούσαν έξι (6) πρώην Δήμους, οι οποίοι συνενώθηκαν στον καλλικρατικό Δήμο. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 161/2015)

Για την εφαρμογή του κλαδικού λογιστικού σχεδίου δείτε το  Π.Δ. 315/1999 (ΦΕΚ 302/30.12.1999 τεύχος Α): Περί ορισμού του περιεχομένου και του χρόνου ενάρξεως της εφαρμογής του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου Δήμων και Κοινοτήτων (Ο.Τ.Α Α' Βαθμού).

 

Το ανωτέρω Π.Δ.  παραμένει σε ισχύ μέχρι την 31.12.2022 τις 31.12.2024. (παρ.5 άρθρο 15 Π.Δ. 54/2018, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 123 του Ν.4964/22)

 

Οι  οντότητες της Γενικής Κυβέρνησης, οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του π.δ. 54/2018, υποχρεούνται να θέσουν σε πλήρη εφαρμογή τις διατάξεις του μέχρι την 01.01.2023, από 1.1.2025 το αργότερο και σε ημερομηνία που θα οριστεί με την έκδοση αντίστοιχου προεδρικού διατάγματος. Κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου δύναται να παρασχεθεί σε οντότητες αναφοράς της Γενικής Κυβέρνησης (εκτός της Κεντρικής Διοίκησης), η δυνατότητα συμμετοχής σε πιλοτικό πρόγραμμα αναδιατύπωσης (restatement) των χρηματοοικονομικών τους αναφορών, βάσει του Λογιστικού Πλαισίου Γενικής Κυβέρνησης. Επίσης δύναται να παρασχεθεί σε οντότητες αναφοράς της Γενικής Κυβέρνησης (εκτός της Κεντρικής Διοίκησης), η δυνατότητα να συμμετάσχουν σε πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής σε τρέχουσα βάση (day-to-day operation), του Λογιστικού Πλαισίου Γενικής Κυβέρνησης. (παρ.4 άρθρο 15 Π.Δ. 54/2018, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 123 του Ν.4964/22)

Σχετική και η εγκύκλιος Υπ. Οικ. 2/182429/ΔΛΓΚ/14.11.2022: Τροποποίηση του άρθρου 15 του π.δ. 54/2018 (ΦΕΚ Α 103/13.06.2018)

 

Ε. Ανώτατη χρονική διάρκεια παροχής υπηρεσιών ορκωτού ελεγκτή λογιστή
Για την περιφρούρηση της ανεξαρτησίας του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας, όσον αφορά τους υποχρεωτικούς ελέγχους, ο ορκωτός ελεγκτής λογιστής ή ο κύριος εταίρος ελέγχου της ελεγκτικής εταιρείας μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του, με την ιδιότητά του αυτή, για χρονική περίοδο που δεν μπορεί να υπερβεί τα πέντε (5) συνεχή χρόνια και να επαναλάβει τα καθήκοντά του μετά από την παρέλευση δύο (2) συνεχών χρόνων. (παρ.4 άρθρο 42 Ν.4449/17)

 

Από 09.12.2022 ισχύουν τα εξής:

Για την περιφρούρηση της ανεξαρτησίας του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας, όσον αφορά τους υποχρεωτικούς ελέγχους σε οντότητες οι οποίες δεν είναι δημοσίου συμφέροντος, οι κύριοι εταίροι ελέγχου που είναι υπεύθυνοι για τη διενέργεια του υποχρεωτικού ελέγχου παύουν τη συμμετοχή τους στον υποχρεωτικό έλεγχο της ελεγχόμενης οντότητας το αργότερο επτά (7) χρόνια από την ημερομηνία διορισμού τους και δεν δύνανται να συμμετάσχουν εκ νέου στον υποχρεωτικό έλεγχο της ελεγχόμενης οντότητας πριν παρέλθουν τρία (3) έτη από την παύση αυτή. (παρ.4 άρθρο 42 Ν.4449/17, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 47 του ν.5000/22)

 

 

«Κύριος(οι) εταίρος(οι) ελέγχου»:

α) ένας ή περισσότεροι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές που είναι εγγεγραμμένοι στο Δημόσιο Μητρώο του άρθρου 14 και έχουν ορισθεί από μία ελεγκτική εταιρεία, ως κύριοι υπεύθυνοι για τη διενέργεια του συγκεκριμένου υποχρεωτικού ελέγχου για λογαριασμό της ελεγκτικής εταιρείας ή

β) σε περίπτωση υποχρεωτικού ελέγχου ομίλου οντοτήτων, τουλάχιστον ένας ορκωτός ελεγκτής λογιστής που είναι εγγεγραμμένος στο Δημόσιο Μητρώο του άρθρου 14 ο οποίος έχει ορισθεί από την ελεγκτική εταιρεία, ως κύριος υπεύθυνος για τη διενέργεια του υποχρεωτικού ελέγχου σε επίπεδο ομίλου και, τουλάχιστον οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές, που έχουν ορισθεί από την ελεγκτική εταιρεία, ως κύριοι υπεύθυνοι των υποχρεωτικών ελέγχων σε επίπεδο σημαντικών θυγατρικών ή

γ) ένας ή περισσότεροι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές που είναι εγγεγραμμένοι στο Δημόσιο Μητρώο του άρθρου 14 και υπογράφουν την έκθεση ελέγχου.» (παρ. 15 άρθρο 2 του Ν. 4449/17

 

Σχετικά με την ανάθεση του ελέγχου σε ορκωτό ελεγκτή ορίζονται τα εξής:
«1α. Για κάθε τακτικό έλεγχο της παραγράφου 1 του άρθρου 3, τα κατά νόμον αρμόδια όργανα εκλέγουν σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις μία τουλάχιστον από τις εταιρίες η κοινοπραξίες ελεγκτών που είναι εγγεγραμμένες στο ειδικό Μητρώο της παραγράφου 5 του άρθρου 1 3, η οποία αναθέτει την ευθύνη του συγκεκριμένου ελέγχου σε έναν τουλάχιστον Ορκωτό Ελεγκτή, διορίζοντάς τον για το σκοπό αυτό με τον αναπληρωματικό του.
β. Κάθε οικονομική μονάδα που υπόκεινται στην υποχρέωση τακτικού ελέγχου μπορεί να ζητήσει απο μια η περισσότερες εταιρίες ή κοινοπραξίες ελεγκτών πίνακα των Ορκωτών Ελεγκτών, που ανήκουν στη δύναμή της. Από τον πίνακα αυτό, η προς έλεγχο μονάδα μπορεί να προτείνει στην εκλεγόμενη εταιρία η κοινοπραξία το διορισμό ενός ή περισσοτέρων Ορκωτών Ελεγκτών, με τους αναπληρωματικούς τους. Η εταιρία ή κοινοπραξία ελεγκτών αποφασίζει για την αποδοχή ή μη της πρότασης αυτής.
γ. Η κατά τα άνω εκλογή εταιρίας ή κοινοπραξίας και ο Διορισμός Ορκωτού Ελεγκτή ή Ελεγκτών, υπόκειται στις ρυθμίσεις και τους περιορισμούς των διατάξεων του παρόντος άρθρου». (παρ 1 άρθρου 18 του Π.Δ. 226/1992)

Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: Από τα ανωτέρω συνάγεται, ότι οι ορκωτοί ελεγκτές που διορίζονται από εταιρία ή κοινοπραξία ελεγκτών μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για χρονική περίοδο που δεν μπορεί να υπερβεί τα πέντε συνεχή χρόνια. (από 09.12.2022 ο χρόνος παροχής των υπηρεσιών αυξάνεται σε 7 χρόνια με το άρθρο 47 του ν.5000/22
Υπενθυμίζουμε ότι με την προϊσχύουσα διάταξη της παρ 2 του άρθρου 38 του ν. 3693/2008, η οποία καταργήθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 53 του Ν. 4449/17, το ανώτατο χρονικό όριο παροχής υπηρεσιών του ορκωτού ελεγκτή ανερχόταν σε τέσσερα χρόνια.


 

IV. Έγκριση απολογισμού/ισολογισμού 

Το συμβούλιο μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών αφότου παρέλαβε τον απολογισμό ή και τον  ισολογισμό και τα αποτελέσματα χρήσεως και την έκθεση της οικονομικής επιτροπής  αποφασίζει με πράξη του για την έγκριση του απολογισμού ή και του ισολογισμού και  διατυπώνει τις παρατηρήσεις του σχετικά με αυτόν, σε ειδική για αυτόν το σκοπό  συνεδρίαση, στην οποία παρίσταται και ο διευθυντής των οικονομικών υπηρεσιών του Δήμου.
Στους Δήμους που εφαρμόζουν κλαδικό λογιστικό σχέδιο, στην ανωτέρω ειδική συνεδρίαση  καλείται και παρίσταται και ο ορκωτός ελεγκτής - λογιστής ή ο αναπληρωτής του, ο οποίος  συνέταξε το πιστοποιητικό ελέγχου. Η απουσία του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή ή του  αναπληρωτή του δεν επηρεάζει τη λήψη απόφασης του συμβουλίου, υπό τον όρο ότι  αποδεικνύεται η εμπρόθεσμη πρόσκλησή του στην ειδική συνεδρίαση. (παρ.4 άρθρο 163 Ν.3463/06)

 

Υπόδειγμα απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου για έγκριση απολογισμού/ ισολογισμού.

 

Από 12.10.2020 (ημερ. δημοσ. του Ν.4735/20) η Οικονομική Επιτροπή εγκρίνει τον απολογισμό του Δήμου. (περίπτ.γ' παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20)

 

Ο δήμαρχος με έγγραφό του κοινοποιεί την απουσία του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή από τη  συνεδρίαση στο Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών, το συμβούλιο δε, έχει δικαίωμα να αποκλείσει τον  ορκωτό ελεγκτή - λογιστή που δεν προσήλθε, από επόμενο έλεγχο στο Δήμο. (παρ.4 άρθρο 163 Ν.3463/06)

 

Έγγραφο Δημάρχου για κοινοποίηση απουσίας ορκωτού ελεγκτή- λογιστή από τη συνεδρίαση στο Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών.

 

Τα μέλη των δημοτικών συμβουλίων, δεν καθίστανται υπόλογοι κατά την έγκριση του απολογισμού του οικείου ΟΤΑ,για την οποία έγκριση άλλωστε έχουν δεσμία αρμοδιότητα,ακόμη και εάν ο απολογισμός περιλαμβάνει μη νόμιμες δαπάνες,από τις οποίες προκλήθηκε έλλειμμα. Εάν υπάρχει έλλειμμα, αυτό έχει δημιουργηθεί από τις συγκεκριμένες μη νόμιμες δαπάνες και μάλιστα σε προγενέστερο χρόνο, από εκείνον που λαμβάνεται η απόφαση έγκρισης του απολογισμού, η οποία βεβαίως δε συνιστά διαχειριστική πράξη, από την οποία μπορεί να προκληθεί εκ νέου έλλειμμα στο νομικό πρόσωπο.
Τα δε μέλη των δημοτικών συμβουλίων, έχουν μόνο τη δυνατότητα κατά τη λήψη της σχετικής απόφασης, να διατυπώσουν παρατηρήσεις σχετικά με τις ευθύνες που τυχόν ανακύπτουν, από τη συγκεκριμένη διαχείριση.  (Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, 81/7.5.2008 Γενική Συνεδρίαση) (ΥΠΕΣ 57823/05.08.2008)

 

Δια της εγκρίσεως του απολογισμού διαπιστώνεται από το αρμόδιο όργανο ότι τα εκτελεστικά-διοικητικά όργανα του δημόσιου νομικού προσώπου ενήργησαν την οικονομική διοίκηση σύμφωνα με τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό. Δεν ελέγχεται από το συλλογικό όργανο, το οποίο εγκρίνει τον απολογισμό ούτε άλλωστε είναι δυνατόν να ελεγχθεί, ιδίως στις μεγάλες διοικητικές οντότητες με χιλιάδες ετησίως διενεργούμενες κάθε μορφής και είδους δαπάνες, η νομιμότητα κάθε δαπάνης ξεχωριστά και αυτοτελώς. Η έγκριση του απολογισμού, δηλαδή η διαπίστωση ότι τα εκτελεστικά-διοικητικά όργανα του δημόσιου νομικού προσώπου ενήργησαν την οικονομική διοίκηση σύμφωνα με τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό, δεν προσδίδει στα μέλη του εγκρίνοντος οργάνου την ιδιότητα του δημοσίου υπολόγου, διότι, η ιδιότητα του υπολόγου, εκτός της περιπτώσεως του εκ του νόμου υπολόγου, θεμελιώνεται στο υλικό γεγονός της άσκησης διαχείρισης επί του δημόσιου υλικού. Εξάλλου, τα μέλη του οργάνου που εγκρίνουν τον απολογισμό δεν καθίστανται ούτε συνευθυνόμενα, διότι, η έννοια του συνευθυνομένου προϋποθέτει πράξεις τελούσες σε αιτιώδη συνάφεια με το δημιουργηθέν έλλειμμα. Η έγκριση του απολογισμού, η οποία έχει διαπιστωτικό και όχι διαπλαστικό ως προς τις δαπάνες και τα έσοδα χαρακτήρα, δεν προκαλεί, το πρώτον, ούτε συμβάλλει καθ` οιονδήποτε τρόπο στη δημιουργία ελλείμματος στη δημόσια διαχείριση. Η εκταμίευση της τυχόν παράνομης δαπάνης και το έλλειμμα, εάν τυχόν υπάρχει, έχουν προκληθεί κατά το οικονομικό έτος εκτελέσεως του οικείου προϋπολογισμού και όχι κατά το μεταγενέστερο οικονομικό έτος που εγκρίνεται ο απολογισμός. Ούτε, εξάλλου, η έγκριση του απολογισμού απαλλάσσει τους τυχόν ελλειμματίες υπολόγους ή συνευθυνομένους των ευθυνών τους. (Ελ.Συν. Απόφαση 1763/2010 Ολομέλεια)

 


 

V. Δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων από το Δημοτικό Συμβούλιο

 

Α. Δημοσίευση σε εφημερίδα

Συνοπτική κατάσταση του απολογισμού ή και ο ισολογισμός μετά των αποτελεσμάτων χρήσεως  και του πιστοποιητικού ελέγχου του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή δημοσιεύονται, μετά την  έγκρισή τους από το δημοτικό συμβούλιο, σε μία (1) τουλάχιστον ημερήσια ή εβδομαδιαία  τοπική εφημερίδα ή, εάν τέτοια δεν υπάρχει, σε εφημερίδα η οποία εκδίδεται στα όρια του  νομού που εδρεύει ο Δήμος. Με το προεδρικό διάταγμα της παρ. 2 του άρθρου 175, καθορίζονται τα προς δημοσίευση στοιχεία του απολογισμού. (παρ. 6 άρθρο 163 Ν. 3463/06)

 

 

Η κατά τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα δημοσίευση των προϋπολογισμών, απολογισμών, ισολογισμών και λοιπών οικονομικών στοιχείων των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, καθώς και η δημοσίευση των προϋπολογισμών και απολογισμών Ο.Τ.Α. β΄ βαθμού πρέπει να γίνεται σε εφημερίδες που έχουν την έδρα τους στο δήμο ή την κοινότητα, στην οποία εδρεύει ο φορέας για λογαριασμό του οποίου γίνονται η δημοσίευση και οι οποίες περιλαμβάνονται στην απόφαση του άρθρου 2 του νόμου αυτού. Σε περίπτωση που δεν εκδίδεται τέτοια εφημερίδα, οι ανωτέρω δημοσιεύσεις καταχωρίζονται σε εφημερίδα που έχει την έδρα της εντός των ορίων του νομού στον οποίο εδρεύει ο δήμος ή η κοινότητα. (παρ.7 άρθρο 6 Ν.3548/07)

 

 

Με την Απόφαση Υπ. Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης 2879/2018/02.03.2018 (ΦΕΚ 879/13.03.2018 τεύχος Β’), όπως συμπληρώθηκε από την Απόφαση Υπ. Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών & Ενημέρωσης 4954/2018/03.04.2018 (ΦΕΚ 1526/04.05.2018 τεύχος Β’), καθορίζονται οι ημερήσεις και εβδομαδιαίες νομαρχιακές και τοπικές εφημερίδες που έχουν την δυνατότητα καταχώρισης δημοσιεύσεων των φορέων του Δημοσίου.

 

Β. Στοιχεία Συνοπτικής Οικονομικής Κατάστασης απολογισμού

Τα στοιχεία που θα περιέχει η Συνοπτική οικονομική κατάσταση του Απολογισμού ορίζεται ότι θα καθοριστούν μεταξύ των άλλων, με το Π.Δ. του άρθρου 175 παρ. 2 του Ν. 3463/06 (ΚΔΚ). Επειδή μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί το εν λόγω ΠΔ, η Συνοπτική οικονομική κατάσταση του Απολογισμού θα περιέχει τα οικονομικά στοιχεία της τελευταίας σελίδας αυτού (Γενικής Ανακεφαλαίωσης) Εσόδων και Εξόδων σε πρωτοβάθμιο επίπεδο (ανά Ομάδα) και με τις στήλες που προβλέπονται για τους Απολογιστικούς Πίνακες (Προϋπολογισθέντα, αναμορφώσεις, προϋπολογισθέντα όπως διαμορφώθηκαν, βεβαιωθέντα / ενταλθέντα, εισπραχθέντα / πληρωθέντα, εισπρακτέα υπόλοιπα / πληρωτέα υπόλοιπα) ή της Συνοπτικής οικονομικής κατάστασης του Προϋπολογισμού / Απολογισμού Εσόδων - Εξόδων της ΚΥΑ 7028/04 (ΦΕΚ 253Β/9-2-2004) σελ. 2831 όπως έχει τροποποιηθεί από την ΚΥΑ 64871/07 (ΦΕΚ 2253Β/26-11-2007), με τη συμπλήρωση της τελευταίας στήλης «Απολογισμός». Στο τέλος της Συνοπτικής οικονομικής κατάστασης αναγράφεται ο αριθμός της ΑΔΣ με την οποία εγκρίθηκε ο Απολογισμός (με τον ΑΔΑ της) και υπογράφεται από τον προϊστάμενο των Οικονομικών Υπηρεσιών και τον Δήμαρχο. Ο Ισολογισμός δημοσιεύεται σύμφωνα με τον τύπο που προβλέπει το ΠΔ 315/99 και υπογράφεται από τον συντάξαντα / υπεύθυνο Διπλογραφικού, από τον προϊστάμενο των Οικονομικών Υπηρεσιών και τον Δήμαρχο, με ενσωματωμένο σε αυτόν του Πιστοποιητικού Ελέγχου του ΟΕΛ που υπογράφεται από τον ίδιο και φέρει τη σφραγίδα της ελεγκτικής εταιρείας. Η Έκθεση Ελέγχου του ΟΕΛ δεν δημοσιεύεται.

 

 

Γ. Δημοσίευση στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ

Με τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 2 περιπτ. 6 και του άρθρου 3 παρ. 4 του Ν. 3861/10 (Σημ. ήδη άρθρο 76 παρ.3 περίπτ. στ' Ν.4727/20) ορίζεται ότι ο Απολογισμός και ο Ισολογισμός των Δήμων δημοσιεύεται και στο «Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ». Αμέσως μετά την έγκριση του Απολογισμού και του Ισολογισμού από το Δημοτικό Συμβούλιο, η Συνοπτική οικονομική κατάσταση του Απολογισμού (Περίληψη), οι Απολογιστικοί Πίνακες και ο Ισολογισμός δημοσιεύονται στο «Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ» (τρεις ξεχωριστές δημοσιεύσεις). Οι Απολογιστικοί Πίνακες (οικονομικές καταστάσεις) δημοσιεύονται με ταυτάριθμη εκτύπωση του ΑΔΑ σε κάθε σελίδα.

 

 

Συνοπτικά:
1. Δημοσίευση Συνοπτικής οικονομικής κατάστασης Απολογισμού (Περίληψης) και του Ισολογισμού μετά του Πιστοποιητικού Ελέγχου του ΟΕΛ, σε εφημερίδα της έδρας του δήμου, ή αν δεν υπάρχει τέτοια, της έδρας εντός των ορίων του νομού στον οποίο εδρεύει ο δήμος και στην επίσημη ιστοσελίδα του οικείου Δήμου (άρθρο 163 παρ. 6 Ν. 3463/06) (παρ.7 του άρθρου 6 του Ν.3548/07) (Απόφαση Υπ. Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης 2879/2018/02.03.2018 (ΦΕΚ 879/13.03.2018 τεύχος Β’), όπως συμπληρώθηκε από την Απόφαση Υπ. Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών & Ενημέρωσης 4954/2018/03.04.2018 (ΦΕΚ 1526/04.05.2018 τεύχος Β’))
2. Δημοσίευση Συνοπτικής οικονομικής κατάστασης Απολογισμού (Περίληψης), Απολογιστικών Πινάκων (οικονομικών καταστάσεων) και του Ισολογισμού μετά του Πιστοποιητικού Ελέγχου του ΟΕΛ στο «Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ» (άρθρα 2 & 3 Ν. 3861/10) (Σημ. ήδη Ν.4727/20)


Τα ανωτέρω διενεργούνται μετά την έγκριση του Απολογισμού και του Ισολογισμού από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Τα προαναφερόμενα ισχύουν και για τα δημοτικά ΝΠΔΔ κατά τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 240, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 234 παρ. 3 και του άρθρου 236 παρ. 1 Ν. 3463/06 (ΚΔΚ) και του άρθρου 33 Ν. 4257/14.

 

Δείτε και τη σχετική καρτέλα στις Δαπάνες ΟΤΑ » 6461 Έξοδα δημοσίευσης οικονομικών καταστάσεων.

 

Νόμιμες οι δαπάνες που αφορούν στη δημοσίευση του απολογισμού δημοτικού ν.π.δ.δ. σε τρεις τοπικές εφημερίδες, διότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 163 παρ. 6 του ν. 3463/2006 επιβάλλεται η δημοσίευση του απολογισμού τουλάχιστον σε μία τοπική εφημερίδα και η επιπλέον σχετική καταχώρηση δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι υπερβαίνει το προσήκον μέτρο. (Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 158/2009)

 


VI. Σύνταξη οικονομικής κατάστασης απαιτήσεων και υποχρεώσεων

Οι Δήμοι, οι οποίοι δεν υποχρεούνται κατά το νόμο στην εφαρμογή του κλαδικού λογιστικού σχεδίου, συντάσσουν στη λήξη κάθε οικονομικού έτους οικονομική κατάσταση, στην  οποία εμφανίζονται οι απαιτήσεις και υποχρεώσεις τους. Με το προεδρικό διάταγμα της παρ. 2 του άρθρου 175, καθορίζονται τα στοιχεία της οικονομικής κατάστασης αυτής.

Σύνοψη της οικονομικής κατάστασης δημοσιεύεται μαζί με τον απολογισμό, σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 6 του άρθρου 163.

Οι Δήμοι που εφαρμόζουν προαιρετικά το κλαδικό λογιστικό σχέδιο Δήμων και Κοινοτήτων  σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 315/1999 (ΦΕΚ 302 Α΄) δεν υποχρεούνται στη σύνταξη της  οικονομικής κατάστασης της παρούσας παραγράφου. (παρ.7 άρθρο 163 Ν.3463/06)

 

Η ανωτέρω διάταξη δεν έχει πλέον εφαρμογή (σιωπηρή κατάργηση), καθόσον όλοι οι Δήμοι κατά τη διάταξη της παρ. 10 του άρθρου 266 Ν. 3852/10 είναι πλέον υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν το ΚΛΣ των ΟΤΑ (ΠΔ 315/99).

 

 


VII. Εμφάνιση αρνητικού χρηματικού υπολοίπου

 Μπορούν να κηρυχθούν ως ορθώς έχοντες οι λογαριασμοί συγκεκριμένου ΟΤΑ α' βαθμού στην περίπτωση που προκύπτει αρνητικό χρηματικό υπόλοιπο, εφόσον διαπιστωθεί ότι ο γενεσιουργός παράγοντας του αρνητικού χρηματικού υπολοίπου εντοπίζεται σε διαχειριστικές ενέργειες προηγουμένης ή προηγουμένων της ελεγχόμενης χρήσεων και τοαρνητικό χρηματικό υπόλοιπο έχει μεταφερθεί από την ελλειμματική χρήση στις επόμενες ως σταθερό ποσό. Στην περίπτωση αυτή το μετενεκτέο στην επόμενη χρήση υπόλοιπο δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συμψηφιστεί με το αρνητικό υπόλοιπο της προηγούμενης χρήσης, το οποίο θα μπορεί να τακτοποιηθεί είτε με δημόσιο δανεισμό είτε με καταλογισμό των υπολόγων. (ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ 5ης ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΣ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ 21ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2007 - ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ- ΘΕΜΑ Β')

 

 


VIII. Έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο

Α. Καθεστώς μετά το Ν.4820/21

Οι έλεγχοι επί του απολογισμού και του ισολογισμού των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου διεξάγονται τουλάχιστον μια φορά ανά τετραετία και δεν καταλήγουν υποχρεωτικώς σε διατύπωση ελεγκτικής γνώμης, όπως επί του ελέγχου του Απολογισμού και του Ισολογισμού του Κράτους. Είναι έλεγχοι αξιοπιστίας λογαριασμών και νομιμότητας ή κανονικότητας υποκείμενων πράξεων, που, ανάλογα με τις ελεγκτικές δυνάμεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μπορεί να περιορίζονται σε ορισμένες μόνον εγγραφές των λογαριασμών ή υποκείμενες αυτών πράξεις. (άρθρο 99 παρ.3 Ν.4820/21)


Οι ετήσιοι λογαριασμοί της παρ. 1 του άρθρου 120 του Ν.4820/21 (απολογισμοί, οι ισολογισμοί και οι άλλες οικονομικές καταστάσεις τους) των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, αρμοδίως εγκεκριμένοι και με τις τυχόν εκθέσεις ορκωτών λογιστών - ελεγκτών επ’ αυτών, υποβάλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο το επόμενο έτος από αυτό της διαχειριστικής περιόδου, όσον αφορά στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών μέχρι το τέλος του μηνός Οκτωβρίου, και όσον αφορά στα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου μέχρι το τέλος του μηνός Δεκεμβρίου. (άρθρο 120 παρ.2 Ν.4820/21)

 

Για περισσότερα δείτε τις ενότητες

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ / ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ / ΥΠΟΒΟΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ / Υποβολή οικονομικών στοιχείων σε Ελεγκτικό Συνέδριο

και 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΙ ΕΛ.ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ / Κατασταλτικός έλεγχος 


Β. Καθεστώς πριν το Ν.4820/21

Ο απολογισμός ή και ο ισολογισμός με το πιστοποιητικό και την έκθεση ελέγχου του  ορκωτού ελεγκτή - λογιστή, μαζί με όλα τα δικαιολογητικά που ορίζονται στο άρθρο 24 του Ν. 3202/2003 (ΦΕΚ 284 Α΄), όπως ισχύει, υποβάλλονται για έλεγχο στο  Ελεγκτικό Συνέδριο, μέσα σε έναν (1) μήνα αφότου εκδόθηκε η πράξη του δημοτικού συμβουλίου που προβλέπει η προηγούμενη παράγραφος και η υποβολή του  ανακοινώνεται στον Γενικό Γραμματέα (ήδη Συντονιστή) της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

 

Σε περίπτωση μη υποβολής του απολογισμού ή και του ισολογισμού στο Ελεγκτικό Συνέδριο,  επιβάλλονται σε βάρος των υπαιτίων οι κυρώσεις του άρθρου 26 του Π.Δ. 774/1980  άρθρου 45 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 4129/13 (ΦΕΚ 52/28.02.2013 τεύχος Α') και  παράλληλα διενεργείται έκτακτος γενικευμένος έλεγχος στη διαχείριση του Δήμου, μετά από  απόφαση του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που εκδίδεται είτε αυτεπάγγελτα είτε μετά  από αίτηση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης . (παρ.5 άρθρο 163 Ν.3463/06)

 

Τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό συνοδεύουν τα δικαιολογητικά που ορίζονται από την ΦΓ8/21500/29-4-2004 Απόφαση της Ολομέλειας ΕλΣυν (ΦΕΚ 1862Β/15-12-2004)Από 1/1/2016 τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό (οικον. έτους 2015) θα συνοδεύουν τα δικαιολογητικά της ΦΓ8/28530/27-4-2015 Απόφασης της Ολομέλειας ΕλΣυν (ΦΕΚ 1508Β/17-7-2015).

 

 

Ο έλεγχος των λογαριασμών των δημόσιων υπολόγων, των απολογισμών των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των ειδικών λογαριασμών, καθώς και των λοιπών λογαριασμών που αναφέρονται στην παρ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 1, ασκείται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος από τον Επίτροπο της Υπηρεσίας Επιτρόπου, στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγονται. Στην αρμοδιότητα του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανήκει και η διατύπωση ελεγκτικής γνώμης επί των παραπάνω λογαριασμών. Αμφισβητήσεις που ανακύπτουν από τον ως άνω καθορισμό των αρμοδιοτήτων, επιλύονται κάθε φορά με απόφαση της Ολομέλειας. (παρ.1 άρθρο 38 Κώδικας Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 4129/13, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 345 του Ν. 4700/2020)

 

Με την απόφαση Υπ. Οικ. οικ. 2/40456/ΔΛΔ/29.05.2017 (ΦΕΚ 2115/21.06.2017 τεύχος Β') εγκρίνεται η διαγραφή των διαφορών που προκύπτουν κατά τον έλεγχο των ετήσιων λογαριασμών, των απολογισμών των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, καθώς και των ειδικών λογαριασμών που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ. 1 περίπτωση β' του ν. 4129/2013 είτε σε χρέωση είτε σε πίστωση αυτών, και δεν υπερβαίνουν τα πεντακόσια (500) ευρώ.
Η διαγραφή των διαφορών αυτών και η εξίσωση των ανωτέρω λογαριασμών και απολογισμών γίνεται κατόπιν σχετικής περί τούτου αναφοράς στις πράξεις των αρμοδίων Επιτρόπων του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με τις οποίες αποφαίνονται για την ορθότητα ή μη των λογαριασμών των υπολόγων αυτών.

 


IX. Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ
Σχετικά με το Παρατηρητήριο δείτε την ενότητα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ » ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑΣ