Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομοθεσία
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης |
Αγορές οικοπέδων και εδαφικών εκτάσεων με δημοπρασία |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 7112 A (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ) |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 711 εγγράφονται οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις και αγορές οικοπέδων και άλλων εδαφικών εκτάσεων και στους αντίστοιχους της υποκατηγορίας 712 οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις και αγορές κτιρίων, εγκαταστάσεων κτιρίων και τεχνικών έργων. Σε αναπτυγμένη μορφή του κωδικού 711 εγγράφονται οι δαπάνες που αφορούν τους σκοπούς για τους οποίους εισπράχθηκαν: -το ανταποδοτικό τέλος απαλλοτριώσεων της παρ. 5 του άρθρου 18 του ν. 3870/2010 και -η ειδική εισφορά του άρθρου 34 του ν.4067/2012. Οι απαλλοτριώσεις που θα εγγραφούν στους ΚΑ 7111 και 7121, είναι τόσο αυτές που θα γίνουν βάσει των οικείων διατάξεων του ΚΔΚ (άρθρο 212) και του ν. 2882/2001, όσο και των απαλλοτριώσεων για την εφαρμογή του σχεδίου πόλεως. Οι αγορές των ΚΑ 7112 και 7122, είναι αυτές που θα γίνουν με τις διατάξεις του ΚΔΚ (άρθρο 191) . [embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
|
Προσυμβατικός -Προληπτικός έλεγχος Ελ.Συν.
Αγορά κτιρίων υψηλής ενεργειακής απόδοσης- Ενεργειακή κατηγορία
Αγορά κτίσματος έτοιμου προς χρήση
Σκοπός αγοράς/ Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου
Από τη ρύθμιση αυτή, ερμηνευόμενη στο πλαίσιο της όλης νομοθεσίας περί Δήμων και της αποστολής τους ως Ο.Τ.Α., όπως αυτή ορίζεται στο Σύνταγμα, προκύπτει ότι ως ωφέλεια, χάριν της οποίας είναι επιτρεπτή η αγορά ακινήτου, νοείται η ωφέλεια που ανάγεται ευθέως στην ικανοποίηση –ή οπωσδήποτε στην εξυπηρέτηση- αμέσων ή εμμέσων σκοπών της τοπικής αυτοδιοίκησης. (Ελ. Συν. Τμ. 6 Απόφαση 735/2019)
Τέτοια δε δημοτική ωφέλεια κατά την έννοια των διατάξεων αυτών συντρέχει και στην περίπτωση αγοράς ακινήτου με σκοπό να παραχωρηθεί για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, καθόσον η δυνατότητα παραχώρησης χρήσης δημοτικού ακινήτου για το σκοπό αυτό, περιλαμβάνεται ρητώς μεταξύ των κρατικού χαρακτήρα αρμοδιοτήτων που έχουν εκχωρηθεί στους δήμους, ώστε να ασκηθούν σε τοπικό επίπεδο. (Ελ. Συν. 1263/2019 Απόφαση Τμ. Μείζονος Επταμελούς Σύνθεσης)
Δήμος δύναται να αγοράσει, κατόπιν δημοπρασίας, ακίνητο που έχει κριθεί κατάλληλο από την αρμόδια επιτροπή με σκοπό την ανέγερση νηπιαγωγείου. Εφόσον δε, η αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου υπερβαίνει τις 58.694 ευρώ, απαιτείται έκθεση εκτίμησή της από πιστοποιημένο εκτιμητή, εγγεγραμμένο στο οικείο μητρώο του Υπουργείου Οικονομικών. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 237/2019)
Για απευθείας αγορά ενός ακινήτου κατάλληλου για την εκπλήρωση δημοτικού σκοπού, που αφορά συγκεκριμένο τοπικό διαμέρισμα, στη πλήρωση της ειδικής αυτής πλειοψηφίας προσμετράται και η ψήφος του προέδρου του τοπικού συμβουλίου. Δηλ. σε ένα 21μελές δημοτικό συμβούλιο, που με τη συμμετοχή του προέδρου του τοπικού συμβουλίου γίνεται 22μελές, η πλειοψηφία των 2/3 είναι 14 ψήφοι, στους οποίους θα προσμετρηθεί και η, ψήφος του προέδρου του τοπικού συμβουλίου, που συμμετέχει σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 95, παρ. 7 ΚΔΚ. (ΥΠΕΣ 61098/30.11.2007 Υπολογισμός της απαρτίας και λήψης απόφασης δημοτικού συμβουλίου, όταν συμμετέχει πρόεδρος τοπικού συμβουλίου)
Εκτίμηση της αξίας των ακινήτων
Η επιτροπή καταλληλότητας η οποία είναι αρμόδια για την αποτίμηση της αξίας οικοπέδου με σκοπό την αγορά του από το Δήμο και στη συνέχεια την ανέγερση επ' αυτού σχολικής εγκατάστασης, είναι αρμόδια μόνον για την αποτίμηση της αξίας των ακινήτων (οικοπέδων) που πρόκειται να αγορασθούν από το Δήμο για την ανέγερση σχολείου ή για την εκτίμηση της αξίας ακινήτων που φέρουν επ' αυτού κτίσματα κατάλληλα για τις ανάγκες στέγασης σχολικών μονάδων και όχι για την αποτίμηση της αξίας χρήσης του οικοπέδου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προκειμένου αυτό να αξιοποιηθεί με την ανέγερση κτίσματος. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 116/2015-Ανακλήθηκε από την Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 30/2015)
Η τελευταία αυτή νομοθετική πρόβλεψη σκοπεί, λαμβανομένων υπόψη της επιστημονικής κατάρτισης και ιδιαίτερης εμπειρίας των πιστοποιημένων εκτιμητών, στη μείζονα διασφάλιση των συμφερόντων του δήμου, που επιτυγχάνεται με την εξέταση του συνόλου των στοιχείων που αφορούν στην πραγματική κατάσταση, στα ειδικά χαρακτηριστικά και στις πολεοδομικές δυνατότητες του προς αγορά ακινήτου, καθώς και με τη συνεκτίμηση συγκριτικών στοιχείων της τοπικής κτηματαγοράς. (Ελ. Συν. Τμ. 6 Απόφαση 735/2019)
Με την παρ.1 της υποπαρ. Γ.11 του Ν.4152/13 (ΦΕΚ 107/09.05.2013 τεύχος Α') καταργείται το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών. Σύμφωνα με την παρ.2 της υποπαρ.Γ.11 του Ν.4152/13 όπου στην κείμενη νομοθεσία, αναφέρεται το Ειδικό Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών (Σ.Ο.Ε.), νοείται εφεξής το σύνολο των πιστοποιημένων εκτιμητών του Ν.4152/13. Σύμφωνα με την παρ.4 της υποπαρ.Γ.11 του Ν.4152/13 από την έναρξη ισχύος του Ν.4152/2013 (ημερ.09.05.2013), το Σ.Ο.Ε. παύει να αναλαμβάνει νέες υποθέσεις εκτιμήσεων. Συνεπώς από την έναρξη ισχύος του Ν.4152/2013 (ημερ. δημοσ. 09.05.2013) οι εκτιμήσεις γίνονται από εκτιμητές που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών το οποίο τηρείται στην Διεύθυνση Τομέων Παραγωγής της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών. Πατήστε εδώ για να δείτε το Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών όπως είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών.
Έλεγχος νομιμότητας Οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των δήμων, καθώς και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο νομιμότητας στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α. (ή στο Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μέχρι τον ορισμό του Επόπτη Ο.Τ.Α.), εφόσον αφορούν τη μίσθωση ακινήτων από τρίτους.. (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 225 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 116 του Ν.4555/18)
Μεταβατική Περίοδος Καλλικράτη. Με την παρ 4 του άρθρου 12 του ν. 4018/2011 (ΦΕΚ 215/30.09.2011 τεύχος Α'), ορίζονται τα εξής: «4.Η ισχύς των άρθρων 272 και 274 του ν. 3852/2010 έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2010». Με τη παράγραφο 4 αποσαφηνίζεται ότι ίσχυσαν έως την 31ηΔεκεμβρίου 2010 οι μεταβατικές ρυθμίσεις των άρθρων 272 και 274 του ν. 3852/2010, με τις οποίες προβλέφθηκε η λήψη απόφασης με ειδική πλειοψηφία των 2/3 του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου ή των αρμόδιων οργάνων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, αντίστοιχα, για τις αναφερόμενες στα σχετικά άρθρα πράξεις που θα γίνονταν από συνενούμενους δήμους και ΝΑ για το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του νόμου αυτού και μέχρι τη συγκρότηση των νέων ΟΤΑ από 1-1-2011, προκειμένου έως τη συγκρότηση των νέων ΟΤΑ να υπάρχει καλύτερη διασφάλιση της διαχείρισης της περιουσίας τους.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η αγορά ακινήτου από το Δήμο γίνεται κατά κανόνα με δημοπρασία και κατ' εξαίρεση απευθείας, μετά από προηγούμενη έκδοση ειδικά αιτιολογημένης απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου που προσδιορίζει τους λόγους, για τους οποίους το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο για την εκπλήρωση του δημοτικού σκοπού για τον οποίο προορίζεται.
Σύμφωνα με το άρθρο 6 της Απόφασης Υπ. Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων 41756 οικ./26.05.2017 (ΦΕΚ 1884/30.05.2017 τεύχος Β') και το άρθρο 6 της Απόφασης Υπ. Δικαιοσύνης 16106/22.03.2021 (ΦΕΚ 1192/26.03.2021 τεύχος Β') «Υποψήφιος Πλειοδότης» μπορεί να είναι κάθε φυσικό πρόσωπό το οποίο, ενεργώντας για λογαριασμό του ή ως εκπρόσωπος νομικού ή φυσικού προσώπου, συμμετέχει στη διαδικασία ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, υποβάλλοντας πλειοδοτικές προσφορές, αφού προηγουμένως έχει πιστοποιηθεί στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.
Αναφορά σε αγορά ακινήτου με πλειστηριασμό γίνεται στις Ελ. Συν. Πράξη VII Τμήματος 291/2007 (Μη ανακλητέα με την 158/2010 Πράξη του ίδιου Τμήματος), και 295/2007 πράξη του ιδίου Τμήματος στις οποίες αναφέρεται ότι ο οικείος Επίτροπος αρνήθηκε τη θεώρηση του εντάλματος με την αιτιολογία ότι από τις διατάξεις των άρθρων 186 και 191 του νέου Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα προκύπτει ότι η αγορά ακινήτων εκ μέρους των δήμων γίνεται με δημοπρασία και όχι με τη συμμετοχή τους σε αναγκαστικό πλειστηριασμό, ενώ στη σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου δεν γίνεται επίκληση άλλης ειδικής διάταξης που επιτρέπει τη συμμετοχή του Δήμου σε αναγκαστικό πλειστηριασμό. Ωστόσο, ο προβαλλόμενος από τον Επίτροπο λόγος νομιμότητας δεν εξετάστηκε τελικά από το Τμήμα 7 λόγω μη ενεργής αξίωσης για την πληρωμή του εντάλματος.
[embed_object_post post_id="423492" post_title="Δημοσιεύσεις σε διαγωνισμούς διαχείρισης περιουσίας"]embed_object_post[/embed_object_post]
Προσυμβατικός έλεγχος Ελ.Συν. Στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, υπάγονται, εφόσον υπερβαίνουν το προβλεπόμενο χρηματικό όριο υπάγονται και οι συμβάσεις αγοράς ακινήτων, όπως ρητά προβλέπει πλέον το άρθρο 324 του Ν.4700/2020 (άρθρο 324 παρ.1 και 2 Ν.4700/2020) (ΥΠ.ΕΣ. 43024/08.07.2020)
Αν δεν διενεργηθεί ο έλεγχος που προβλέπεται στις παρ. 1 έως 3 του άρθρου 324, η σύμβαση που συνάπτεται είναι άκυρη. (άρθρο 327 Ν.4700/20) (ΥΠ.ΕΣ. 43024/08.07.2020)
Για περισσότερα δείτε την ενότητα: ΕΣΗΔΗΣ-ΚΗΜΔΗΣ-ΕΑΑΔΗΣΥ-ΜΗΠΥΔΗΣΥ-ΕΛ.ΣΥΝΕΔΡΙΟ » ΕΛ.ΣΥΝΕΔΡΙΟ » ΕΛΕΓΧΟΙ » Προσυμβατικός έλεγχος
Απευθείας Αγορά ακινήτου. Το σχέδιο σύμβασης αγοραπωλησίας του οικοπέδου έπρεπε, ως εξ επαχθούς αιτίας προμήθεια ακινήτου πράγματος από δήμο, να υποβληθεί σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 317/2019) Αγορά κτιρίων υψηλής ενεργειακής απόδοσης- Ενεργειακή κατηγορία Οι δημόσιοι φορείς αγοράζουν προϊόντα, υπηρεσίες και κτίρια υψηλής ενεργειακής απόδοσης, εφόσον αυτό συνάδει προς την οικονομική αποδοτικότητα, την οικονομική σκοπιμότητα, τη γενικότερη βιωσιμότητα, την τεχνική καταλληλότητα και τον επαρκή ανταγωνισμό, σύμφωνα με το Παράρτημα III του Ν.4342/15. (άρθρο 8 παρ.1 Ν.4342/15, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του Ν.4843/21)
Ως «Δημόσιοι φορείς» ορίζονται οι «αναθέτουσες αρχές» και «οι αναθέτοντες φορείς», όπως ορίζονται στις περ. α΄ και β΄ αντιστοίχως της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147). (άρθρο 3 παρ.8 Ν. 4342/2015 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του Ν.4843/21)
Κατά τη σύναψη: [...] γ) σύμβασης αγοράς ή νέας σύμβασης μίσθωσης κτιρίου για τη στέγαση υπηρεσιών σε παραμεθόριες περιοχές ιδίως αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, υπηρεσιών ενισχυτικών δυνάμεων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, μουσείων, δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δημόσιων βιβλιοθηκών, Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ.) και δημοσίων νοσοκομείων, απαιτείται το κτίριο να ανήκει τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Γ΄, εφόσον αυτό δεν είναι πρακτικώς ανέφικτο, οικονομικώς ασύμφορο και δεν παρακωλύει την άσκηση των αρμοδιοτήτων των οικείων υπηρεσιών. (άρθρο 8 παρ.5 Ν.4342/15, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του Ν.4843/21)
|
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος |
Απαιτούνται για κάθε χρηματικό ένταλμα |
1. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για την αγορά ακινήτου (άρθρο 191 παρ.1 Ν. 3463/06) |
|
|
2. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για τον ορισμό των μελών της επιτροπής εκτίμησης ακινήτου (άρθρο 7 ΠΔ 270/81) |
|
3. Απόφαση Δημάρχου για τον ορισμό μηχανικού ως μέλους της επιτροπής ακινήτου. (άρθρο 7 ΠΔ 270/81) (*)Αυτό ισχύει στην περίπτωση που υπάρχει τεχνική υπηρεσία. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει τεχνική υπηρεσία ο μηχανικός ορίζεται από την ΤΥΔΚ. |
4. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (1) (περίπτ. ε' παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18) (αλλαγή οργάνου διάθεσης της πίστωσης από 19.07.2018) | |
|
5. Απόφαση Οικονομικής επιτροπής για τον καθορισμό των όρων της διακήρυξης (άρθρο 3 παρ.1 ΠΔ 270/1981 και άρθρο 72 Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20 και την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.3852/10) |
|
|
|
7. Αντίγραφα αποδεικτικών τοιχοκόλλησης της διακήρυξης (άρθρο 4 ΠΔ 270/81) |
|
|
|
9. Πρόσκληση δημάρχου όσων προκρίθηκαν στη δημοπρασία και αποδεικτικό επίδοσης της πρόσκλησης. (άρθρο 5 παρ.4Β ΠΔ 270/81) |
|
|
|
11. Απόφαση Οικονομικής επιτροπής για την κατακύρωση της Δημοπρασίας (άρθρο 5 παρ.8 ΠΔ 270/1981 και άρθρο 72 παρ.1στ.i Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20) |
12. Προσυμβατικός Έλεγχος Ελ.Συν. (άρθρο 324 παρ.1 και 2 Ν.4700/2020) (ΥΠ.ΕΣ. 43024/08.07.2020) (Ελ.Συν. Τμ.6 Απόφαση 1391/2017) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 136/2018) |
|
|
13. Συμβόλαιο μεταβίβασης ακινήτου και πιστοποιητικό μετεγγραφής του στο οικείο υποθηκοφυλακείο. Για τα έξοδα Υποθηκοφύλακα δείτε την ενότητα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ-ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ » Απαλλαγές Γενικά
Για περισσότερα σχετικά με το ΠΕΑ δείτε την ενότητα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΤΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων-Μηδενική κατανάλωση ενέργειας-Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) |
|
14. Βεβαίωση της Δ.Ο.Υ ότι δεν έχει κοινοποιηθεί εκχώρηση ή επίσχεση του τιμήματος (Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86) |
15. Κατάσταση πληρωμής | |
|
[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Επιπλέον (σε περιπτώσεις όπου απαιτείται): |
|
16. Αντίγραφα των εφημερίδων στις οποίες δημοσιεύτηκε η διακήρυξη εφόσον το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε πως πρέπει να δημοσιευτεί λόγω της σπουδαιότητας της δημοπρασίας. (άρθρο 4 παρ. 2 ΠΔ 270/81) |
|
|
17. Έκθεση εκτίμησης του ακινήτου από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, εφόσον η αξία του υπερβαίνει το ποσό των 58.694 ευρώ. (άρθρο 186 παρ.6 Ν.3463/06, άρθρο 23 παρ.2 του Ν.2873/00 όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 31 παρ.12 του 2579/98) (ΥΠΕΣΔΔΑ Εγκ. 19, Αρ. Πρωτ. 17876/16-10-01) |
Κρατήσεις |
Καμία κράτηση. Οι ΟΤΑ απαλλάσσονται από το φόρο μεταβίβασης ακινήτου (άρθρο 14 παρ.7 Ν.1882/90) |
Τι να προσέξω |
(1) Όταν πρόκειται για αγορά ή μίσθωση ακινήτου, η απόφαση του δημάρχου για την ανάληψη της υποχρέωσης εκδίδεται μετά τη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, σε χρόνο που προηγείται τουλάχιστον της υπογραφής του συμβολαίου μεταβίβασης. Όταν διεξάγεται δημοπρασία, η απόφαση αυτή εκδίδεται πριν από την υπογραφή της διακήρυξης. (παρ.3 άρθρο 206 Ν.4555/18) (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 317/2019)
|
Καθεστώς Φ.Π.Α. |
Καθεστώς της συγκεκριμένης δαπάνης: Η μεταβίβαση κτιρίων από εργολάβο ή επιχείρηση υπόκειται σε ΦΠΑ, εφόσον η άδεια ανέγερσης του ακινήτου εκδίδεται μετά την 1/1/2005 (άρθρο 25 παρ.5α Ν.3091/02) Δείτε ολόκληρο τον Ν. 2859/2000/17.11.04 ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ (ΦΕΚ 248 Α) |
Σχετική νομοθεσία | |
Σχετική νομολογία |
Νομιμότητα απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου
Ελ. Συν. Τμ.7 Πράξη 247/2007
Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 158/2010
Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 291/2007 Προϋποθέσεις αγοράς
Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 237/2019 Αγορά ακινήτου κατόπιν δημοπρασίας για ανέγερση νηπιαγωγείου. Εφόσον η διακήρυξη δεν απαιτούσε ρητά το τυχόν υφιστάμενο κτίσμα εντός του οικοπέδου να πληροί, εκ των προτέρων, τα κριτήρια καταλληλότητας για την λειτουργία του ως διδακτηρίου, νομίμως ο Δήμος προέβη στην επιλογή του επίμαχου ακινήτου, το οποίο κρίθηκε δεκτικό παρεμβάσεων που θα το καταστήσουν κατάλληλο για την εν λόγω χρήση
Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 14/2006
Προσυμβατικός- Προληπτικός έλεγχος Ελ.Συν.
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 317/2019 Το σχέδιο σύμβασης αγοραπωλησίας του οικοπέδου έπρεπε, ως εξ επαχθούς αιτίας προμήθεια ακινήτου πράγματος από δήμο, να υποβληθεί σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε κάθε περίπτωση, το Κλιμάκιο ελέγχοντας, έστω και εκ των υστέρων, τη διαδικασία που προηγήθηκε της αγοράς του ακινήτου κρίνει ότι η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης μετά την υπογραφή του συμβολαίου μεταβίβασης του ακινήτου καθιστά την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα μη θεωρητέα. Μη νόμιμη δαπάνη.
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 136/2018 Η διαδικασία σύναψης και το σχέδιο συμβάσεων προμήθειας αγαθών των Ο.Τ.Α. που υπερβαίνουν το ποσό των 200.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. ελέγχονται υποχρεωτικά προληπτικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στον έλεγχο αυτόν υπάγονται και οι συμβάσεις αγοραπωλησίας ακινήτων εκ μέρους των Ο.Τ.Α., της αγοραπωλησίας νοουμένης ως προμήθειας, από επαχθή αιτία, πραγμάτων - κινητών και ακινήτων - υπό την έννοια των άρθρων 947 και 948 του Αστικού Κώδικα.
Ελ.Συν. Τμ.6 Απόφαση 1391/2017 Στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου περιλαμβάνεται και ο έλεγχος των συμβάσεων αγοραπωλησίας ακινήτων μεγάλης οικονομικής αξίας, όπως αυτή προσδιορίζεται στα άρθρα 35 και 36 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, της αγοραπωλησίας νοουμένης ως προμήθειας από επαχθή αιτία πραγμάτων -κινητών και ακινήτων - υπό την έννοια των άρθρων 947 και 948 του Α.Κ.. Η σύμφωνη με το Σύνταγμα ερμηνεία δικαιολογεί τη διασταλτική διεύρυνση των εννοιολογικών στοιχείων των συμβάσεων «προμηθειών» και την συμπερίληψη σε αυτές, πλην των συμβάσεων προμήθειας κινητών, και εκείνες της προμήθειας ακινήτων. Η ανωτέρω ερμηνευτική εκδοχή δεν έρχεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του ν. 4412/2016, καθώς οι προβλεπόμενοι στο νόμο αυτό ορισμοί αναφέρονται στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου αυτού και των καθοριζομένων με τις διατάξεις του διαγωνιστικών διαδικασιών, και όχι στην οριοθέτηση της αρμοδιότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά την άσκηση του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας. Συνεπώς, η κρίση του Κλιμακίου σύμφωνα με την οποία η υπό σύναψη σύμβαση αποτελεί σύμβαση αγοράς ακινήτου και δεν αφορά σε κατασκευή δημοσίου έργου, προμήθεια αγαθών ή στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας, με συνέπεια να μην υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πρέπει να ανακληθεί, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου ανάκλησης.
Σκοπός αγοράς
Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 237/2019 Δήμος δύναται να αγοράσει, κατόπιν δημοπρασίας, ακίνητο που έχει κριθεί κατάλληλο από την αρμόδια επιτροπή με σκοπό την ανέγερση νηπιαγωγείου. Εφόσον δε, η αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου υπερβαίνει τις 58.694 ευρώ, απαιτείται έκθεση εκτίμησή της από πιστοποιημένο εκτιμητή, εγγεγραμμένο στο οικείο μητρώο του Υπουργείου Οικονομικών.
Ελ. Συν. 1263/2019 Απόφαση Τμ. Μείζονος Επταμελούς Σύνθεσης Αγορά ακινήτου για παραχώρηση στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Παραδεκτώς η επίμαχη σύμβαση αγοράς ιδιωτικού ακινήτου από τον Δήμο υπήχθη στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελ. Συν.. (άρθρα 35 – 36 ν. 429/2013). Περαιτέρω, εφόσον το ακίνητο αυτό, το οποίο κρίθηκε κατάλληλο και από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, πρόκειται να παραχωρηθεί στην τελευταία για την επίλυση του επί μακρόν υφιστάμενου προβλήματος στέγασής της, συντρέχει δημοτική ωφέλεια που καθιστά νόμιμη τη σύμβαση αγοράς του. (άρθρα 75 και 186 ν. 3463/2006). Αναθεωρείται η 735/2019 απόφαση του VI Τμήματος του Ελ. Συν..
Ελ. Συν. Τμ. 6 Απόφαση 735/2019- Αναθεωρήθηκε από την Ελ. Συν. 1263/2019 Απόφ. Τμ. Μείζονος Επταμελούς Σύνθεσης Aγορά ακινήτου κατάλληλου για την εξυπηρέτηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Για να είναι νόμιμη (άρθρα 186 και 191 Κ.Δ.Κ., 23 παρ. 2 ν. 2873/2000) η αγορά ακινήτου από δήμο απαιτείται ωφέλεια αυτού. Εν προκειμένω, με δεδομένο ότι η επίμαχη αγορά του εν λόγω ακινήτου πραγματοποιείται με σκοπό να παραχωρηθεί αυτό για την εξυπηρέτηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, δεν δύναται να θεωρηθεί, κατά την έννοια του νόμου, ότι αυτή συνιστά λόγο ωφέλειας του δήμου. Εξάλλου, νομικό έρεισμα για την αγορά αυτή δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε το άρθρο 75 παρ. ΙΙ περ. 42 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, όπως προστέθηκε με το άρθρο 94 παρ. 6 του ν. 3852/2010, αφού η εν λόγω αρμοδιότητα αφορά στη δυνατότητα παραχώρησης χρήσης δημοτικών ακινήτων προς κάλυψη στεγαστικών αναγκών της πυροσβεστικής υπηρεσίας ή ακόμη καταβολής μισθωμάτων, σε περίπτωση μίσθωσης ακινήτου για τον ίδιο σκοπό, όχι όμως στην αγορά ακινήτου και στην εν συνεχεία παραχώρησή του στην πυροσβεστική υπηρεσία, ανεξαρτήτως του ότι μάλιστα, εν προκειμένω, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι προηγήθηκε οιαδήποτε συνεννόηση με την εν λόγω υπηρεσία, ώστε να προσδιορισθούν από αυτήν οι ανάγκες της σχετικά με το ακίνητο που επρόκειτο να αποκτηθεί. Περαιτέρω κρίθηκαν τ’ ακόλουθα: α) η θέσπιση συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών, που έπρεπε να πληροί το προς αγορά ακίνητο παρίσταται, ενόψει της έλλειψης οιασδήποτε συνεννόησης με την Πυροσβεστική Υπηρεσία ώστε να προσδιορισθούν από την τελευταία οι ανάγκες της σχετικά με το ακίνητο που απαιτείτο να αποκτηθεί, αναιτιολόγητη και ως εκ τούτου αυθαίρετη και β) αιτιολογήθηκε επαρκώς ο προσδιορισμός της αγοραίας αξίας του επίμαχου ακινήτου στο ποσό των 450.000,00 ευρώ, χωρίς να ασκεί επιρροή η απόκλιση από την αντικειμενική αξία του ακινήτου, που ανέρχεται σε 295.144,66 ευρώ, δοθέντος μάλιστα ότι η αντικειμενική αξία των ακινήτων έχει θεσπιστεί προεχόντως για τη διευκόλυνση της φορολογικής διοίκησης και δεν ταυτίζεται, ούτε και σχετίζεται με άλλο τρόπο με την εμπορική αξία τους, η οποία διαμορφώνεται από πλήθος παραγόντων, μη συνεκτιμωμένων για τον προσδιορισμό της αντικειμενικής αξίας. Δεν ανακαλείται η 4/2019 Πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελ. Συν.
Ελ. Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 554/2019- Ανακλήθηκε από την Ελ. Συν. Τμ. 6 Απόφ. 1759/2019 Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με αντικείμενο την αγορά ακινήτου εκ μέρους Δήμου για τη δημιουργία Μεγάλου Πράσινου Σημείου. Η κατακύρωση του αποτελέσματος της διεξαχθείσας δημοπρασίας στην εν λόγω ιδιοκτήτρια είναι νομικώς πλημμελής διότι το προσφερθέν ακίνητο βρίσκεται σε περιοχή που χαρακτηρίζεται από το ισχύον Γ.Π.Σ. του Δήμου ως «χώρος κοινόχρηστου πρασίνου», στον οποίο δεν επιτρέπεται, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, η εγκατάσταση Μεγάλου Πράσινου Σημείου.
|
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ |
1) Η σύμβαση αγοράς ακινήτου και συστάσεως οριζοντίων ιδιοκτησιών επ' αυτού, που συνήψε Δήμος με τους ιδιοκτήτες, καθ' υπέρβαση της εξουσίας αντιπροσωπεύσεως του υπογράψαντος αυτήν, ως εκπροσώπου του Δήμου, Δημάρχου, θεωρείται ανενεργός και οι εξ αυτής έννομες συνέπειες παραμένουν μετέωρες και τελούν υπό την νομική αίρεση της εγκρίσεως ή αποποιήσεώς της εκ μέρους του οικείου δημοτικού συμβουλίου ή υπαναχωρήσεως των αντισυμβαλλομένων ή παρόδου της τυχόν ταχθείσης υπ' αυτών ευλόγου προς έγκριση προθεσμίας. |
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]