Τίτλος Δαπάνης Καταβολή κεφαλαίου σύστασης (ή καταβολή αύξησης του κεφαλαίου)  σε επιχείρηση ΟΤΑ
ΚΑ Προϋπολογισμού 7521.01 (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)
Τι εγγράφεται στο ΚΑ Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 751 και 752 εγγράφονται οι συμμετοχές του Δήμου σε επιχειρήσεις, δηλαδή η καταβολή του αρχικού κεφαλαίου ή η τυχόν αύξησή του. Οι κωδικοί της υποκατηγορίας εντάσσονται στον ΚΑ 10 «Οικονομικές και διοικητικές υπηρεσίες».[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

Παρατηρήσεις επί της επιλεγόμενης διαδικασίας

Για τα σχετικά με τη σύσταση επιχείρησης πατήστε εδώ

Για τα σχετικά με τη αύξηση κεφαλαίου
πατήστε εδώ

 

Φόρος στη συγκέντρωση κεφαλαίων
Επιβάλλεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, φόρος με την ονομασία "φόρος στη συγκέντρωση κεφαλαίων", από -- β) συνεταιριστικές οργανώσεις κάθε βαθμού, οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, νομικό πρόσωπο, ένωση προσώπων ή κοινωνία, εφ' όσον ο σκοπός που επιδιώκουν τα πρόσωπα αυτά είναι κερδοσκοπικός. (άρθρο 17 του Ν. 1676/86)

Αποτελούν συγκέντρωση κεφαλαίων και υπάγονται στο φόρο μεταξύ άλλων η σύσταση των προσώπων, που προβλέπονται από το άρθρο 17 και η αύξηση του κεφαλαίου τους, που γίνεται με την εισφορά περιουσιακών στοιχείων οποιουδήποτε είδους. (περιπτ. α παρ 1 άρθρο 18 του Ν. 1676/86)

Ο φόρος ορίζεται σε 1% στην αξία που φορολογείται. (άρθρο 21 του Ν. 1676/86)

Εξαιρούνται από το φόρο φορείς που επιδιώκουν, σύμφωνα με το καταστατικό και στην πραγματικότητα, φιλανθρωπικούς, αλληλοβοηθείας και εκπαιδευτικούς. (παρ 2 άρθρο 22 του Ν. 1676/86)

Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι οι κοινωφελείς επιχειρήσεις δεν εμπίπτουν στην κατηγορία των υπόχρεων καταβολής του ανωτέρω φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων. Αντίθετα οι επιχειρήσεις που συστήνουν οι ΟΤΑ καθώς και οι αυξήσεις κεφαλαίου επιχειρήσεων που έχουν σκοπό το κέρδος, υποχρεούνται στην καταβολή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου.

Από την έναρξη ισχύος του Ν.4254/14 (ημερ. έναρξης 07.04.2014), φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίων κατά τα άρθρα 17 επ. του ν.1676/186 (Α' 204) δεν επιβάλλεται κατά τη σύσταση των υποκειμένων στο φόρο αυτόν. (
υποπαρ. ΣΤ.22 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14)

Δικαιολογητικά πληρωμής από το Δήμο

0. Για τη σύστασή τους και την καταβολή του ιδρυτικού - εταιρικού κεφαλαίου, όπως και για κάθε περαιτέρω αύξηση αυτού, απαιτείται η προηγούμενη εκπόνηση πλήρους οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας.  (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 332/2015, Ανακλήθηκε με την Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 34/2016) (άρθρο 253, παρ 2, ν. 3463/2007)


1. Καταστατικό - δηλαδή το ΦΕΚ σύστασης (ή και της σχετικής  τροποποίησης για τις περιπτώσεις καταβολής της  αύξηση του κεφαλαίου)- Δηλαδή το ΦΕΚ στο οποίο δημοσιεύτηκε η απόφαση του Γ.Γ. της οικείας Περιφέρειας (άρθρο 277 Π.Δ. 410/95)

 

2. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18)

 

  3. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τον ορισμό των μελών του Δ.Σ., τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο.
  4. Απόφαση του Δ.Σ. της επιχείρησης για τον ορισμό νομίμου εκπρόσωπου (ή διαχειριστή), από την οποία θα διαπιστώνεται η νομιμοποίηση του προσώπου που θα παραλάβει τα χρήματα.
 

5. Αθεώρητο τιμολόγιο ανόργανων εσόδων  (άρθρο 6 παρ.3 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12)
Από 01.01.2015 για την είσπραξη αποζημιώσεων, επιδοτήσεων, οικονομικών ενισχύσεων, επιστροφών τόκων, εισφορών και λοιπών συναφών εσόδων,δεν προβλέπεται ή έκδοση τιμολογίου από την Οδηγία 2006/112/ΕΕ. Η συναλλαγή δύναται να τεκμηριώνεται από παραστατικό που εκδίδει ο χορηγών το σχετικό ποσό ή η τράπεζα που το καταβάλλει (π.χ. απόφαση επιχορήγησης, βεβαίωση από τον ΟΠΕΚΕΠΕ που περιλαμβάνει τα στοιχεία του δικαιούχου, το ποσό, την ημερομηνία ή άλλο ανάλογο στοιχείο). (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

  6. Αποδεικτικό πληρωμής του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου (όπου απαιτείται) (άρθρα 17 έως 22 του Ν. 1676/86)
 

7. Bεβαίωση περί της εγγραφής και της ενημερότητας των στοιχείων της επιχείρησηςστο Μητρώο Σύστασης και Λειτουργίας Επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. (από 1.7.2015 - άρθρο 26 του Ν.4257/2014) Για περισσότερα δείτε την σχετική ενότητα  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΜΗΤΡΩΑ - ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ » ΔΙΑΦΟΡΑ »Μητρώο σύστασης και λειτουργίας επιχειρήσεων Ο.Τ.Α

(από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 6 του Ν.4674/20, η οποία θα γίνει με απόφαση του ΥΠ.ΕΣ., τα στοιχεία καταχωρίζονται στο Μητρώο αυτό- σχετική ενότητα:  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης)

-από 06.10.2023 (ημερ. έναρξης ισχύος ν.5056/23) καταργείται το άρθρο 6 του Ν.4674/20 περί Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από την περίπτ.α' της παρ.2 του άρθρου 53 του ν.5056/23
  8. Κατάσταση πληρωμής

[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
   
Κρατήσεις  Δεν γίνεται καμία κράτηση από το Δήμο.
Καθεστώς ΦΠΑ Δεν υπόκειται σε ΦΠΑ
 Νομολογία

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 81/2018

Με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εγκρίθηκε τόσο η συμμετοχή του Δήμου στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ως άνω εταιρείας όσο και η οικονομοτεχνική μελέτη επί της οποίας ερείδεται η αύξηση αυτή, δεδομένου ότι για την ως άνω απόφαση περί της αύξησης ελήφθη υπόψη η σχετική μελέτη, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο της απόφασης αυτής. Περαιτέρω, η συμμετοχή του Δήμου στην ως άνω αύξηση δεν είναι νόμιμη διότι η αύξηση αυτή, με την οποία θα καλυφθεί κατά βάση το κόστος εργασίας 10 ατόμων σε δωδεκάμηνη διάρκεια, δεν συνδέεται με οποιαδήποτε συγκεκριμένη αλλαγή προς το βέλτιστο του τρόπου παροχής των υπηρεσιών της ούτε με την προσθήκη και άλλων δραστηριοτήτων στους καταστατικούς σκοπούς της ούτε με την υλοποίηση επενδυτικών έργων συναφών με την αναπτυσσόμενη από αυτή δραστηριότητα. Τέλος, η δυνατότητα απευθείας ανάθεσης σε αυτήν της παροχής υπηρεσιών συναφών ή συνδεόμενων με το αντικείμενο της δραστηριότητάς της μέχρι του ποσού των 45.000,00 ευρώ (άρθρο 268 παρ. 1 Κ.Δ.Κ.), καταργήθηκε με την παρ. 1 περ. 38 του άρθρου 377 ν. 4412/2016. Αντιθέτως, με την αύξηση αυτή επιδιώκεται η βιωσιμότητα της εταιρείας, η ικανότητά της, δηλαδή, να λειτουργήσει και να επιδιώξει τους καταστατικούς σκοπούς της για τα επόμενα πέντε χρόνια. Συνεπώς, η συμμετοχή του Δήμου στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου αυτής αποτελεί, κατ’ ουσίαν, έμμεση επιχορήγηση προς αυτήν, η οποία, ωστόσο, ρητώς απαγορεύεται (άρθρα 252-253, 265 Κ.Δ.Κ.) 


Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 241/2016

Μη νόμιμη η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου δημοτικής Α.Ε. καθώς το ποσό της αύξησης προορίζεται να καλύψει δανειακές υποχρεώσεις της εταιρείας προς τράπεζες και υποχρεώσεις από δικαστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί σε βάρος της, στη δε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ουδέν αναφέρεται σχετικά με τη σκοπιμότητα της συμμετοχής του Δήμου αλλά ούτε και σχετικά με την αύξηση του μ.κ. καθ' εαυτή. Περαιτερω, η σκοπιμότητα της επίμαχης αύξησης, όπως καθορίζεται στην οικονομοτεχνική μελέτη και στο έγγραφο επανυποβολής του Δήμου, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι σχετίζεται με τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών ή την προσθήκη και άλλων δραστηριοτήτων στους καταστατικούς σκοπούς της εταιρείας και την υλοποίηση επενδυτικών έργων. Τούτο διότι αφενός η επικαλούμενη «αποκατάσταση» της εταιρείας συνδέεται κυρίως με την αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης (μείωση του κύκλου εργασιών, αποχώρηση στελεχών, δυσκολία είσπραξης οφειλομένων), αφετέρου η αναφερόμενη «επέκταση» στοχεύει στη συμπίεση του κόστους λειτουργίας και ιδιαίτερα στον εκμηδενισμό των τόκων δανείων για την εξασφάλιση του απαραίτητου κεφαλαίου κίνησης και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από την οικονομική κρίση, ενώ οι στόχοι περί διατήρησης του υψηλού επιπέδου παρεχομένων υπηρεσιών, περί συνεργασίας με άλλους φορείς, περί συστηματικής παρακολούθησης των εξελίξεων για να αξιοποιηθούν οι χρηματοδοτικές ευκαιρίες και περί ενίσχυσης της τεχνογνωσίας της εταιρείας, αναφέρονται αόριστα, χωρίς εξειδίκευση με συγκεκριμένες δράσεις, υλοποίηση έργων ενταγμένων σε συγκεκριμένα αναπτυξιακά προγράμματα (εθνικά ή συγχρηματοδοτούμενα) και δίχως σαφή αναφορά στους φορείς με τους οποίους πρόκειται να συνεργαστεί και στον αναπτυξιακό σκοπό των συνεργασιών αυτών.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 3/2016,
Καταβολή ισόποσου αρχικού κεφαλαίου σε αδρανή Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση. Μολονότι η επιχείρηση συνεστήθη το έτος 2011 και όπως αναφέρεται στη συστατική της πράξη το αρχικό εταιρικό της κεφάλαιο της θα καταβαλλόταν με εισφορά του Δήμου και βεβαιώνεται ότι υπάρχει εγγεγραμμένη ισόποση πίστωση στον οικείο προϋπολογισμό αυτού, του οικονομικού έτους 2011, για την κάλυψη της δαπάνης αυτής, εντούτοις μέχρι το έτος 2015 δεν καταβλήθηκε. Η ανωτέρω επιχείρηση από την σύστασή της και εντεύθεν κατέστη εκ των πραγμάτων αδρανής και ανενεργός κατά την έννοια του νόμου, εφόσον αφενός δεν της είχε καταβληθεί το αρχικό εταιρικό της κεφάλαιο και αφετέρου δεν αποδεικνύει ότι είχε άλλες πηγές εισοδήματος, ώστε να μπορεί να εκπληρώσει τους σκοπούς για τους οποίους συνεστήθη και να αναπτύξει την εξ' αυτών πραγματική και οικονομική δραστηριότητα. Συνεπώς η καταβολή εκ μέρους του Δήμου του αρχικού εταιρικού της κεφαλαίου σε χρόνο τόσο μεταγενέστερο από τη σύστασή  της, ήτοι τέσσερα έτη μετά, χωρίς ειδικότερη αιτιολόγηση από το Δήμο,   ενώ μάλιστα υπάρχει αδράνεια αυτής που θα έπρεπε, εφόσον η αδράνεια έχει ήδη διανύσει χρονικό διάστημα πέραν της διετίας από τη σύστασή της,  να οδηγήσει στη λύση της, καταστρατηγεί τις διατάξεις περί καταβολής του αρχικού κεφαλαίου της κοινωφελούς επιχείρησης και αντιστρατεύεται  το σκοπό του νόμου. Μη νόμιμη δαπάνη.

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 106/2014
Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρείας κρίθηκε αναγκαία για τον εκσυγχρονισμό της υλικοτεχνικής υποδομής της εταιρείας (ιδίως τεχνολογίες πληροφορικής) με σκοπό την υλοποίηση επενδυτικού προγράμματος, συγχρηματοδοτούμενου από το Τοπικό Πρόγραμμα LEADER και την εξασφάλιση κεφαλαίου κίνησης. Συνεπώς, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, διότι η γενόμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ως άνω εταιρείας αποσκοπεί στην ενίσχυση της οικονομικής θέσης της, με σκοπό τη δυνατότητα εκτέλεσης των έργων που έχουν ενταχθεί ή θα ενταχθούν, κατά την κρίσιμη περίοδο 2013- 2015, στα αναφερόμενα κοινοτικά προγράμματα, η εκτέλεση των οποίων συμβάλλει στη βελτίωση των παρεχόμενων από αυτήν υπηρεσιών. Τούτων έπεται ότι η συμμετοχή του Δήμου στην ως άνω αύξηση κεφαλαίου δεν συνιστά ανεπίτρεπτη έμμεση επιχορήγηση της ως άνω εταιρείας από αυτόν, με σκοπό την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών της. Νόμιμη δαπάνη.

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 296/2013
Κατά τα επίμαχα έτη 2004-2007 ο Δήμος δεν πραγματοποίησεδαπάνες που να σχετίζονται με την καταβολή είτε του ιδρυτικού κεφαλαίου, είτε των αναλογούντων σ΄αυτόν τελών απόρριψης απορριμμάτων συνεπώς δεν ήταν απαραίτητη η έκδοση πράξης ανάληψης υποχρέωσης, η οποία, σε κάθε περίπτωση, εκδόθηκε πριν από το κρίσιμο χρονικό σημείο πραγματοποίησης της δαπάνης από τον Δήμο, κατά το έτος 2011. Δεδομένου ότι τόσο η υποχρέωση καταβολής ιδρυτικού κεφαλαίου όσο και η υποχρέωση καταβολής τέλους απόρριψης απορριμμάτων (καθοριζόμενο από την επιχείρηση) στον συμμετέχοντα στον ΧΥΤΑ Δήμο προκύπτει με σαφήνεια από τη συστατική πράξη της διαδημοτικής επιχείρησης, δεν απαιτούνταν για τα κρίσιμα έτη οι επιμέρους αποφάσεις ανάθεσης υπηρεσιών και οι σχετικές αυτών συμβάσεις.

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 77/2013
Δεδομένου ότι απαγορεύεται η άμεση ή έμμεση επιχορήγηση από Ο.Τ.Α. των ανωνύμων εταιρειών τους, η αύξηση κεφαλαίου ή εισφοράς απαιτείται να συνδέεται με βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχει ή με προσθήκη και άλλων δραστηριοτήτων στους καταστατικούς σκοπούς της επιχείρησης και δεν συντελείται απλώς για ταμειακή της διευκόλυνση προκειμένου να εκπληρώσει οικονομικές υποχρεώσεις προς τρίτους ή για κάλυψη λειτουργικών δαπανών, με την επιφύλαξη ειδικής νομοθετικής ρύθμισης και ειδικές επιχορηγήσεις που επιτρέπεται να καταβάλουν Ο.Τ.Α. νησιωτικών περιοχών. Κατά τις ίδιες ανωτέρω διατάξεις, οι ανώνυμες εταιρείες των Ο.Τ.Α. λύονται υποχρεωτικά, πέραν των περιπτώσεων του ν. 2190/1920, αν για τρεις συνεχείς εταιρικές χρήσεις μετά διετία από την ίδρυσή τους είναι ζημιογόνες ή, αν για ισάριθμες φορές εντός δεκαετίας τα ίδια αυτών κεφάλαια, γίνουν κατώτερα του πενήντα τοις εκατό (50%) του μετοχικού κεφαλαίου. Από τις αναφερθείσες περιπτώσεις υποχρεωτικής λύσης, διακριτή είναι η περίπτωση που προβλέπεται στο εδάφιο γ΄ της παραγράφου 8 του άρθρου 265 του Δ.Κ.Κ., το οποίο παραπέμπει στο άρθρο 47 του ν. 2190/1920, κατά την οποία η καθαρή περιουσία της εταιρείας, ήτοι τα ίδια κεφάλαια που έχει στη διάθεσή της, καθίστανται, έστω σε μια μόνο εταιρική χρήση, αριθμητικά μικρότερα από το ½ του μετοχικού της κεφαλαίου, γεγονός που καταδεικνύει ότι η εταιρεία εμφανίζει ζημιές και ότι έχει ανατραπεί ο βασικός κανόνας της σταθερότητας του εταιρικού της κεφαλαίου, αφού η καθαρή περιουσία της δεν είναι ίση τουλάχιστον με το κεφάλαιο και τα ενδεχόμενα αποθεματικά της. Στην περίπτωση αυτή, η Γενική Συνέλευση των μετόχων συγκαλούμενη από το Διοικητικό Συμβούλιο της ανώνυμης εταιρείας εντός έξι μηνών από τη λήξη της ζημιογόνου χρήσης, αποφασίζει είτε τη λύση της είτε την υιοθέτηση άλλου πρόσφορου μέτρου, προκειμένου αφενός να εξυγιανθεί ο ισολογισμός και να μην εμφανίζονται ζημιές στο σκέλος των κεφαλαίων, αφετέρου να ανατραπεί η δυσαναλογία του μετοχικού κεφαλαίου προς τα συνολικά ίδια κεφάλαια της εταιρείας. Αν πάντως στην περίπτωση αυτή, το αρμόδιο όργανο της εταιρείας επιλέξει ως κατάλληλο μέτρο την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου, αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει ποσοστό μεγαλύτερο του ½ του εταιρικού της κεφαλαίου. Και τούτο διότι, αν η εταιρεία έχει καθαρή περιουσία κατώτερη του ½ του μετοχικού της κεφαλαίου, αυτή κινδυνεύει να μην μπορεί να επιτελέσει τους σκοπούς της, αφού η περιουσία της (που πρέπει να αντιστοιχεί αριθμητικά στο ελάχιστο καταβεβλημένο, σύμφωνα με το καταστατικό της, μετοχικό της κεφάλαιο) δεν αρκεί να τεθεί στη διάθεσή της εξαρχής για την επίτευξη των σκοπών της, αλλά πρέπει να παραμείνει στη διάθεση αυτής, όσο βέβαια αυτή λειτουργεί παραγωγικά.

Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 286/2012
Αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Δημοτικής Επιχείρησης. Το Κλιμάκιο απέχει από τον έλεγχο. Η διαδικασία αυτή δεν εμπίπτει στην έννοια των δημοσίων συμβάσεων υπηρεσιών που υπόκεινται στον βάσει των διατάξεων του άρθρου 19 παρ. 7 του π.δ. 774/1980 έλεγχο νομιμότητας του Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τούτο δε διότι η διαδικασία αυτή αφορά στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου δημοτικής επιχείρησης από τον μοναδικό μέτοχο αυτής Δήμο και κατά συνέπεια εμπίπτει στην έννοια της έκδοσης τίτλων και διαχείρισης αποθεματικού που εξαιρείται ρητώς από το ρυθμιστικό πεδίο της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ και αντανακλαστικώς από τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Πολλώ δε μάλλον, που στην προκειμένη περίπτωση δεν πρόκειται καν για ανάθεση υπηρεσιών, αφού δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι η προς έλεγχο διαδικασία αποσκοπεί στη σύναψη δημόσιας σύμβασης, κατά την έννοια που προεκτέθηκε.

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 116/2012
Η αύξηση του μετοχικού  κεφαλαίου της δημοτικής ανώνυμης εταιρείας αποσκοπεί μεν στην υλοποίηση επενδυτικών προγραμμάτων, η σχετική ωστόσο απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου λήφθηκε χωρίς οι συνταχθείσες για το λόγο αυτό οικονομοτεχνικές μελέτες να φέρουν το αναγκαίο κατά νόμο ελάχιστο περιεχόμενο καθόσον δεν αναφέρονται σε παράγοντες που  προσδιορίζουν τη βιωσιμότητα της εταιρείας και στην ικανότητα αυτής να ανταποκριθεί στις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις που θα δημιουργηθούν με τις προαναφερόμενες επενδύσεις, καθώς και στους προβλεπόμενους ισολογισμούς με τα αποτελέσματα χρήσης  και τις αναμενόμενες ταμειακές ροές. Περαιτέρω, δεν περιλαμβάνουν τεκμηριωμένη ανάλυση του  κόστους εκάστης  επένδυσης με  όλες τις  δαπάνες που απαιτούνται και  χρηματοδοτικό σχήμα στο οποίο να αναλύετε η άντληση των κεφαλαίων  με  βάση την ανάλυση του κόστους και αξιολόγηση των επενδυτικών έργων και  να προσδιορίζονται οι πηγές της χρηματοδότησης. Εξάλλου, σε κάθε περίπτωση από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι έχει συνταχθεί η απαιτούμενη, κατά τα προαναφερόμενα, οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της συμμετοχής της άνω δημοτικής εταιρείας στην   αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «ΧΧΧ Α.Ε.», δεν δύναται δε αυτή να υποκατασταθεί από τις συνταχθείσες εκείνες που αφορούν  στην υλοποίηση επενδυτικών έργων από την τελευταία. Μη νόμιμη δαπάνη.

Ελ.Συν. Πράξη 211/2011 Τμ.7
Η συμμετοχή του Δήμου στην καταβολή του ιδρυτικού κεφαλαίου σε υπό σύσταση κοινωφελή επιχείρηση,δεν συνιστά χρηματοδότησή της και, ως εκ τούτου, για την έκδοση του οικείου τίτλου πληρωμής δεν απαιτείται να επισυνάπτεται διετές πρόγραμμα δράσης της επιχείρησης. Στην προκειμένη περίπτωση δεν επισυνάπτεται προσχέδιο της σύμβασης χρηματοδότησης του διετούς προγράμματος δράσης της νέας επιχείρησης, κατά παράβαση του άρθρου2 παρ. ε΄ της Υ.Α. 43886/3.8.2007. Η οικονομοτεχνική μελέτη είναι πλημμελής, καθόσον δεν αποτυπώνεται σε αυτή η πραγματική οικονομική κατάσταση της υπό μετατροπή επιχείρησης. Ενόψει δε της πλημμέλειας αυτής, σε συνδυασμό με το μηδενικό αποτέλεσμα του διετούς προγράμματος δράσης της δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης, δεν καλύπτεται η αρνητική καθαρή θέση της δημοτικής αναπτυξιακής επιχείρησης και, συνακόλουθα, δεν εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα της δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης, ούτε μέσω της επίμαχης αύξησης του ιδρυτικού της κεφαλαίου.

Πράξη VII Τμήματος 60/2009. Όμοιες οι 61, 81, 97, 101/2009 πράξεις του ιδίου Τμήματος
Είναι νόμιμη δαπάνη η συμμετοχή Δήμου στην αύξηση κεφαλαίου Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α. με την αγορά μετοχών, διότι η ανωτέρω αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου δεν μπορεί να θεωρηθεί, ότι συνδέεται με την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών της και ότι αποτελεί έμμεση επιχορήγηση αυτής, καθώς αποσκοπεί στην επέκταση της περιοχής δράσης της εταιρείας, στην ενίσχυση της οικονομικής της θέσης και στη δυνατότητα διεκδίκησης και εκτέλεσης περισσοτέρων και μεγαλύτερων κοινοτικών προγραμμάτων.  Πρέπει να τηρείται  η διαδικασία για τη δημοσίευση της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, που προβλέπεται στη διάταξη του άρθρου 7α παρ.1 περ. ε του κ.ν.2190/1920.

Ελ. Συν. Πράξη VII Τμήματος 100/2009. Όμοια η 109/2009 πράξη του ιδίου Τμήματος
Νόμιμη δαπάνη για συμμετοχή δήμου στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου αναπτυξιακής εταιρείας, με σκοπό τη σύνταξη μελέτης ένταξής της στον αναπτυξιακό νόμο, για τη δημιουργία φωτοβολταϊκού πάρκου κ.λ.π., καθώς η εταιρεία παρουσιάζεται βιώσιμη και λειτουργεί υπό τις προϋποθέσεις του νόμου (άρθρο 21 παρ.15 εδ.β΄του ν.2218/1994, άρθρο 291 παρ.1, εδ. β΄, π.δ.410/1995, Κ.Ν. 2190/1920, όπως ισχύει σήμερα).

Ελ. Συν. Πράξη VII Τμήματος 122/2009. Όμοια η 385/2009 πράξητου ιδίου Τμήματος
Δεν είναι νόμιμη η συμμετοχή του Δήμου στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου Ανώνυμης Εταιρίας εάν δεν συντάχθηκε, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 277 του π.δ.410/1995, πλήρης οικονομοτεχνική μελέτη.

Πράξη VII Τμήματος 123/2009
Σχετικά με την καταβολή ποσού από Δήμο για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου Ανώνυμης Εταιρίας, μετά από σχετική σύμβαση χορήγησης δανείου με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, η οποία δεν υποβλήθηκε στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατ' εφαρμογή του άρθρου 19 παρ.7 του π.δ 774/1980. Το ζήτημα της μη υποβολής της σύμβασης στον προσυμβατικό έλεγχο τίθεται πρόωρα, καθώς θα έπρεπε να αναδειχθεί μελλοντικά κατά το στάδιο ελέγχου της καταβολής στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων των ποσών που οφείλονται σ' αυτό, λόγω της σύναψης της ανωτέρω δανειακής σύμβασης, για την πληρωμή των τοκοχρεωλυτικών δόσεων και την εν γένει εξυπηρέτηση του δανείου. Θεωρητέο το χρηματικό ένταλμα.

Πράξη VII Τμήματος 150/2009. Όμοιες οι 151, 220/2009 πράξεις του ιδίου Τμήματος
Καταβολή μέρους του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου που αναλογεί στις μετοχές που ο Δήμος ανέλαβε κατά τη σύσταση της ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ». Μη νόμιμη δαπάνη, δεδομένου ότι σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 2939/2001, ο Δήμος για την οργάνωση της εναλλακτικής διαχείρισης των δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών σε συνεργασία με τους διαχειριστές συσκευασιών, μπορούσε μόνο να συνάψει εξαετή σύμβαση συνεργασίας και όχι να οργανώσει μαζί με άλλα νομικά πρόσωπα (Δήμους ή ν.π.ι.δ.), συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων συσκευασιών με τη μορφή ανώνυμης εταιρίας.

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 168/2008
Απευθείας αναθέσεις έργων οδοποιίας Δήμου, μετά από κατάτμηση αυτών ανά δημοτικό διαμέρισμα. Μη νόμιμη, καθόσον δεν βρίσκει νόμιμο έρεισμα στην παρ. 1 του άρθρου 15 του π.δ. 171/1987, αφού η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των εν λόγω εργασιών ανά δημοτικό διαμέρισμα, υπερβαίνει το προβλεπόμενο στη διάταξη αυτή όριο των 5.869,40 ευρώ, μέχρι του οποίου επιτρέπεται η προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Επιπλέον στα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δεν έχουν αναγραφεί οι επιβαλλόμενες κρατήσεις, οι οποίες βαρύνουν τους εργολάβους, ούτε έχουν επισυναφθεί τα παραστατικά απόδοσής τους.

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 135/2008
Η καταβολή αυξημένου κεφαλαίου από δήμο σε αναπτυξιακή εταιρεία, χωρίς προηγουμένως να έχει συνταχθεί οικονομικοτεχνική μελέτη, αποτελεί στην ουσία χρηματοδότηση της επιχείρησης, κατά παράβαση του άρθρου 277, παρ.8 του Δ.Κ.Κ. και ανεπίτρεπτη κρατική ενίσχυση, κατά παράβαση του άρθρου 87 παρ.1 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Περαιτέρω, από τη στιγμή που η ανώνυμη εταιρεία οφείλει στο ΙΚΑ, το προϊόν του εντάλματος θα έπρεπε να παρακρατηθεί ολόκληρο κατά την εκκαθάριση της δαπάνης, όπως προβλέπεται στην παρ.7 του άρθρου 39 του ν.2065/1992.

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 230/2007
Απευθείας ανάθεση από Δήμο σε δημοτική επιχείρηση, της διοργάνωσης πρωταθλήματος (τουρνουά) ποδοσφαίρου μεταξύ των σχολείων και μεταξύ των ποδοσφαιρικών σωματείων όλων των Δημοτικών Διαμερισμάτων του Δήμου. Μη νόμιμη, όσον αφορά στη διοργάνωση του πρωταθλήματος μεταξύ των σχολείων, διότι η αρμοδιότητα αυτή έχει ανατεθεί από το νόμο στην οικεία Οργανωτική Επιτροπή Σχολικών Αγώνων (Ο.Ε.Σ.Α.) και όχι στο Δήμο. Επιπλέον από τα επισυναπτόμενα στο Χ.Ε. δικαιολογητικά προκύπτει μικρότερο ποσό από το εντελλόμενο και επομένως ως προς το ποσό αυτό πρόκειται για έμμεση, ανεπίτρεπτη κατά νόμο επιχορήγηση της δημοτικής επιχείρησης (άρθρο 277 παρ. 8 του Π.Δ. 410/1995).

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 378/2006
Καταβολή χρηματικού ποσού σε Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης για την αύξηση του ιδρυτικού της κεφαλαίου. Μη νόμιμη, καθόσον συνιστά ανεπίτρεπτη κατά νόμο (αρθ. 277 παρ. 8 πδ 410/95) οικονομική ενίσχυση της ως άνω επιχείρησης, δεδομένου ότι το ανωτέρω ποσό καταβλήθηκε αποκλειστικά για τη μισθοδοσία των εργαζομένων σε τομείς στους οποίους η εν λόγω επιχείρηση δραστηριοποιείται, χωρίς αυτή να έχει προβεί στην ανάπτυξη και υλοποίηση των δράσεων και στην εκτέλεση των έργων με τα οποία συνδέθηκε αναγκαίως η αύξηση του ιδρυτικού της κεφαλαίου. Προϋποθέσεις εφαρμογής των άρθρων 269 και 270 του νέου Δ.Κ.Κ. (Ν. 3463/2006).

ΠΡΞ Τ7 2006 266 Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγητής: Κ. Κωστόπουλος, Σύμβουλος

Δαπάνη Δήμου για συμμετοχή στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου Δημοτικής Επιχείρησης αυτού. Νόμιμη, καθόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 277 παρ. 6 του Δ.Κ.Κ. (Π.Δ. 410/95), αφού. όπως προκύπτει από την οικονομοτεχνική μελέτη η αύξηση του κεφαλαίου θα χρησιμοποιηθεί για την πραγματοποίηση των νέων δραστηριοτήτων που θα αναπτύξει η δημοτική επιχείρηση.

ΠΡΞ Τ7 2006 90 Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγήτρια: Αικ. Μποκώρου, Πάρεδρος


Προμήθεια οργάνων από Δημοτική Επιχείρηση για χώρους παιδικής αναψυχής Δήμου. Μη νόμιμη, καθόσον με το σχετικό ένταλμα εκκαθαρίστηκε ποσό μεγαλύτερο της αξίας των προμηθευθέντων ειδών, με αποτέλεσμα το ως άνω ποσό να αποτελεί ανεπίτρεπτη κατά το νόμο (αρθρ. 277 παρ. 8 του Δ.Κ.Κ.) οικονομική ενίσχυση της Δημοτικής Επιχείρησης.

ΠΡΚ Τ7 2006 Σ31Α Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγήτρια: Α. Στίνη, Πάρεδρος
Συμπλήρωση της οικονομικής συμμετοχής του Δήμου στο ιδρυτικό κεφάλαιο της Δημοτικής Αναπτυξιακής Επιχείρησης. Σε περίπτωση δημοτικής επιχείρησης που δεν έχει συσταθεί ως ανώνυμη εταιρεία, ο συστήσας Δήμος, εάν δεν έχει εκπληρώσει εξ ολοκλήρου την υποχρέωση του για καταβολή του ιδρυτικού της κεφαλαίου, δεν κωλύεται να συμπληρώσει το υπολειπόμενο ποσό ακόμα και μετά την πάροδο μακρού χρόνου, εφόσον από τη συστατική πράξη δεν ορίζεται διαφορετικά και η αντίστοιχη απαίτηση της επιχείρησης δεν έχει καταστεί με άλλο τρόπο ληξιπρόθεσμη χωρίς να τίθεται ζήτημα παραγραφής,

ΠΡΚ Τ7 2006 Σ21Α Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγητής: Γρ. Βαλληνδράς, Πάρεδρος
Προϋποθέσεις αύξησης ιδρυτικού κεφαλαίου αμιγούς Δημοτικής Επιχείρησης. Μη νόμιμη, όταν αποσκοπεί στην ταμειακή διευκόλυνση της εν λόγω επιχείρησης προκειμένου αυτή να εξοφλήσει αναγνωρισμένες με δικαστική απόφαση οφειλές προς τρίτους, διότι συνιστά μη επιτρεπόμενη κατά το άρθρο 277 παρ. 8 ι ου Δ.Κ.Κ. επιχορήγηση αυτής καθώς και ανεπίτρεπτη κρατική ενίσχυση, η οποία χορηγείται κατά παράβαση του όρθρου 87 παρ. 1 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.