Απώλεια δικαιολογητικών εντάλματος - τιμολογίου
Ι. Γενικά
ΙΙ. Διαδικασία έκδοσης αντιγράφων τίτλων πληρωμής λόγω απώλειας πρωτότυπου
Α. Ανεξόφλητοι τίτλοι πληρωμής
Β. Πριν την έκδοση τίτλου πληρωμής
i) Απώλεια με υπαιτιότητα Δημοσίων Υπηρεσιών
ii) Απώλεια με υπαιτιότητα πιστωτή
Γ. Αντικειμενική αδυναμία απόδοσης λογαριασμού
ΙΙΙ. Ευθύνες υπολόγων
Α. Αρμοδιότητα απαλλαγής από ευθύνη
Β. Απώλεια από τυχαίο γεγονός
Γ. Απώλεια λόγω κλοπής φακέλου ο οποίος είχε περιέλθει στο Ελεγκτικό Συνέδριο
IV. Έλεγχος διαχειρίσεων με απολεσθέντα στοιχεία από Ελ.Συν.
Ι. Γενικά
Τα έξοδα του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης αναγνωρίζονται και εκκαθαρίζονται με βάση τα νόμιμα δικαιολογητικά, τα οποία πρέπει να είναι πρωτότυπα, με σκοπό να αποτρέπεται η πληρωμή χρέους που έχει ήδη εξοφληθεί. (Υπ. Οικ. 38792/382/1987) (Ελ.Συν.Τμ.7 Απόφαση 3739/2014) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 99/2012)
Ωστόσο σε περίπτωση απώλειας των δικαιολογητικών πληρωμής είναι δυνατή η πληρωμή δαπάνης κατά τα κατωτέρω οριζόμενα.
Παλαιότερα είχε γίνει δεκτό και από το Ελεγκτικό Συνέδριο (Πραξ . 507/1983, Δελ Γ. Λ.Κ-88)., ότι μία δαπάνη μπορούσε να πληρωθεί με φωτοτυπημένο αντίγραφο θεωρημένο από την αρμόδια Οικονομική Εφορία και με Υπεύθυνη δήλωση του Ν 105/1969 στην οποία να βεβαιώνεται ότι το πρωτότυπο, χάθηκε και δεν χρησιμοποιήθηκε για στήριξη της ίδιας χρηματικής αξίωσης
Μετά το άρθρο 14 του Ν.1599/1986 «Σχέσεις Κράτους - Πολίτη»,ο Οικονομικός Έφορος δεν μπορεί πλέον να επικυρώνει φωτοτυπίες τιμολογίων λόγω απώλειας του πρωτοτύπου, γιατί τα τιμολόγια κ.λ.π. αποτελούν ιδιωτικά έγγραφα, η επικύρωση των οποίων δεν μπορεί να γίνει από δημόσια αρχή, αφού δεν είναι τέτοια η αρχή που τα εξέδωσε. (Υπ. Οικ. 38792/382/1987)
ΙΙ. Διαδικασία έκδοσης αντιγράφων τίτλων πληρωμής λόγω απώλειας πρωτότυπου
Α. Ανεξόφλητοι τίτλοι πληρωμής
Σε περίπτωση καταστροφής εξ ανωτέρας βίας επελθούσης εις χείρας δήμου ή κοινότητος, των υπό των κειμένων διατάξεων προβλεπομένων δικαιολογητικών εκκαθαρίσεως πληρωμής δαπανών αυτών εκ της εκτελέσεως προμηθειών ή εργασιών δι' άς δεν ήτο κατά νόμον υποχρεωτική η σύνταξις συμφωνητικού ή δαπανών εξ υποχρεώσεως προς επιστροφήν αχρεωστήτως εισπραχθέντων φόρων, τελών και δικαιωμάτων δια την εκκαθάρισιν πληρωμής των οφειλών τούτων ορίζονται τα κάτωθι δικαιολογητικά :
α) Αίτηση του δικαιούχου συνοδευομένη από κάθε στοιχείο που βρίσκεται στα χέρια του και θα αναγράφει σε αυτή λεπτομερώς την αιτία και το ποσό της απαιτήσεως του.
β) Πόρισμα ενόρκου διοικητικής εξετάσεως ενεργουμένης από Επιθεωρητή Δημοσίων Υπολόγων ή διοικητικού Επιθεωρητή, από το οποίο να προκύπτει σαφώς η υφισταμένη κατά του δήμου ή της κοινότητος απαίτηση, η αδυναμία αποδείξεως αυτής εξ επισήμων κατά νόμον στοιχείων, το ονοματεπώνυμο του δικαιούχου και το ποσό αυτής.
γ) Απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου προσηκόντως επικυρωμένη από την οικεία διοικητική αρχή, με την οποία θα αναγνωρίζεται η απαίτηση του δικαιούχου και θα εγκρίνεται η πληρωμή αυτής. (παρ.4 άρθρο 21 Β.Δ. 17.5/15.6.59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'), όπως προστέθηκε από το Β.Δ. 293/25 Απριλίου- 17 Μαΐου 1962)
Ομοίως σύμφωνα με την απόφαση της 24ης Γεν. Συν. Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 27ης-6-1979 ορίζεται ότι σε περίπτωση απώλειας πρωτοτύπου δικαιολογητικού ΚΒΣ, η πληρωμή της απαίτησης της οποίας το πρωτότυπο έχει χαθεί, θα γίνεται με αντίγραφο του δικαιολογητικού, ύστερα από πόρισμα σχετικής ΕΔΕ που διενεργεί αρμόδιος Οικονομικός Επιθεωρητής, σε περίπτωση που από αυτή προκύπτει ότι η απώλεια οφείλεται σε υπαιτιότητα της Υπηρεσίας. Τα αντίγραφα των απωλεσθέντων παραστατικών θα επικυρώνονται από την αρχή του τα απώλεσε και θα συνοδεύονται από Υπεύθυνη Δήλωση του εκδότη τους, με την οποία θα βεβαιώνεται το ακριβές περιεχόμενό τους, καθώς και ότι σε περίπτωση ανεύρεσης του πρωτοτύπου δεν θα έχει καμία απαίτηση.
Από τον συνδυασμό των ανωτέρω προεκτεθέντων, αλλά και από την διαδικασία που ακολουθείται στην πράξη (δυσκολία - αδυναμία στον ορισμό από το ΥΠΟΙΚ Οικονομικού Επιθεωρητή για την διενέργεια ΕΔΕ απώλειας παραστατικού), από τους αρμόδιους Επιτρόπους του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά την άσκηση του προληπτικού ελέγχου των δαπανών, γίνεται δεκτό την ΕΔΕ να έχει διενεργήσει προϊστάμενος οργανικής μονάδας του Δήμου (εκτός των οικονομικών υπηρεσιών).
Συνοπτικά για να προχωρήσουν οι διαδικασίες εκκαθάρισης της δαπάνης σε περίπτωση απώλειας πρωτοτύπου παραστατικού, απαιτείται:
1) Αίτηση του δικαιούχου, με την οποία καταθέτει συνημμένα αντίγραφο του απολεσθέντος παραστατικού από το στέλεχος που βρίσκεται στην κατοχή του και βεβαιώνει το ακριβές περιεχόμενό του, την αιτία και το ποσό της απαίτησής του
2) Ορισμός προϊσταμένου υπηρεσίας του Δήμου για την διενέργεια ΕΔΕ, προκειμένου να διαπιστωθεί αν τα απολεσθέντα παραστατικά αφορούν τον Δήμο και την αιτία απώλειάς τους
3) Διενέργεια της ΕΔΕ, με τις καταθέσεις τόσο του δικαιούχου, όσο και των υπαλλήλων που εμπλέκονται με την παραλαβή των παραστατικών, την εκκαθάριση της δαπάνης και την πληρωμή αυτής. Ιδιαίτερα διερευνάται αν η δαπάνη για την οποία υπάρχει ο ισχυρισμός απώλειας του σχετικού παραστατικού που τεκμηριώνει αυτή, δεν έχει εξοφληθεί.
4) Αν από την ΕΔΕ προκύψει ότι η απώλεια του παραστατικού οφείλεται σε υπαιτιότητα της υπηρεσίας α) επικυρώνεται από την ίδια την υπηρεσία το αντίγραφο που απολεσθέντος παραστατικού που προσκομίστηκε από το εκδότη, ως προς την γνησιότητά του και β) προσκομίζεται Υπεύθυνη Δήλωση του εκδότη - δικαιούχου, στην οποία αναφέρεται ότι τα αναγραφόμενα στοιχεία στο αντίγραφο είναι ίδια με το απολεσθέν πρωτότυπο παραστατικό και ότι σε περίπτωση που ανεβρεθεί το πρωτότυπο δεν θα έχει πλέον καμία απαίτηση.
5) Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με την οποία θα εγκρίνεται το Πόρισμα της ΕΔΕ, θα αναγνωρίζεται η απαίτηση του δικαιούχου και θα εγκρίνεται η εκκαθάριση της δαπάνης, η έκδοση τίτλου πληρωμής και η πληρωμή του δικαιούχου με επικυρωμένο αντίγραφο του απολεσθέντος παραστατικού.
Αν όμως από την ΕΔΕ προκύπτει ότι η απώλεια του παραστατικού οφείλεται σε υπαιτιότητα του εκδότη - δικαιούχου, οφείλει να εκδώσει νέο παραστατικό και να τακτοποιήσει με δική του ευθύνη κάθε φορολογική διαφορά που προκύπτει. Το νέο παραστατικό που θα εκδώσει νοείται ότι θα συμφωνεί με το απωλεσθέν, ως προς τις ποσότητες, την τιμή μονάδος και το συνολικό ποσό.
Σε περίπτωση απώλειας χρηματικού εντάλματος εκδίδεται δεύτερο αντίτυπο αυτού ύστερα από αίτηση οποιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον και βάση έγγραφης βεβαίωσης του δημοτικού ταμία, ότι το απωλεσθέν χρηματικό ένταλμα δεν πληρώθηκε από το δημοτικό ταμείο. (παρ.1 άρθρο 74 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/1959 τεύχος Α')
Αν ο ίδιος ο ταμίας ενδιαφέρεται για την έκδοση του αντιγράφου, υποβάλλει με έγγραφη αναφορά σχετικό αίτημα στη λογιστική υπηρεσία του δήμου (παρ.2 άρθρο 74 του Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/1959 τεύχος Α')
Σχετικά με υπόθεση απώλειας συνεπεία κλοπής φακέλου ο οποίος είχε περιέλθει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για άρση της ανακυψάσης διαφωνίας ως προς τη θεώρηση του ως άνω χρηματικού εντάλματος, έπειτα από την απώλεια του φακέλου πρέπει αντίγραφο της πράξης να κοινοποιηθεί στην εκδούσα το απωλεσθέν χρηματικό ένταλμα αρχή, δηλαδή στην Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου του Δήμου, προκειμένου αυτή, αφού προηγηθεί η διαπίστωση από τα αρμόδια όργανα ότι δεν έχει εξοφληθεί το απωλεσθέν χρηματικό ένταλμα και ότι δεν έχουν χρησιμοποιηθεί τα απωλεσθέντα συνημμένα σε αυτό πρωτότυπα δικαιολογητικά για την έκδοση άλλου χρηματικού εντάλματος, να εκδώσει δεύτερο αντίτυπο του απωλεσθέντος χρηματικού εντάλματος σύμφωνα με το άρθρο 74 του Β.Δ. 15.6.1959(ΦΕΚ Α΄, 114), καθώς και ακριβή αντίγραφα των δικαιολογητικών από αυτά, τα οποία σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 21 παρ. 3 του εν λόγω διατάγματος, προσαρτώνται στο στέλεχος του απωλεσθέντος χρηματικού εντάλματος, που υπάρχει στην Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου. Ακολούθως, ο ούτω δημιουργηθείς νέος φάκελος της υπόθεσης να υποβληθεί στο Τμήμα αυτό για άρση της κατά τα ανωτέρω ανακυψάσης διαφωνίας ως προς τη θεώρηση του ως άνω χρηματικού εντάλματος. (Ελ. Συν. Τμ.7 Πράξη 62/2007)
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση τίτλου πληρωμής (ΧΕΠ) πρέπει να είναι πρωτότυπα.
Β. Πριν την έκδοση τίτλου πληρωμής
i) Απώλεια με υπαιτιότητα Δημοσίων Υπηρεσιών
Σε περίπτωση απώλειας των πρωτότυπων νόμιμων δικαιολογητικών εκ μέρους των Ο.Τ.Α. πριν από την ενταλματοποίηση δαπάνης είναι δυνατή η αναγνώριση και εκκαθάριση αυτής με βάση φωτοτυπημένα αντίγραφα αυτών θεωρημένα από τον Ο.Τ.Α., αφού προηγηθεί ένορκη διοικητική εξέταση από τον αρμόδιο Επιθεωρητή, για τη διερεύνηση των συνθηκών απώλειας. Σημειωτέον ότι, απαιτείται υπεύθυνη δήλωση εκ μέρους του εκδότη τους που θα επιβεβαιώνει το ακριβές του περιεχομένου τους. Περαιτέρω, από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 25, 26 και 54 του β.δ. 17.5/15.6.1959 συνάγεται ότι κατά την επιστροφή χρηματικού ποσού από ο.τ.α. ως αχρεωστήτως καταβληθέντος εκδίδεται χρηματικό ένταλμα, στο οποίο πρέπει να επισυνάπτονται ως δικαιολογητικά το ή τα πρωτότυπα διπλότυπα (αν εισπράχθηκε τμηματικά) είσπραξης που εκδόθηκαν κατά την είσπραξή του, σε περίπτωση δε απώλειάς τους που βεβαιώνεται ενόρκως, νόμιμα αντίγραφα των διπλοτύπων αυτών, καθώς και η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με την οποία εγκρίνεται η επιστροφή. (Ελ.Συν.Τμ.7 Απόφαση 3739/2014)
Σχετική και η εγκύκλιος Υπ. Οικ. 38792/382/1987.
Η εξόφληση των αντιγράφων γίνεται με ευθύνη του αρμόδιου ταμία, ο οποίος υποχρεούται να εξετάσει προηγουμένως τα οικεία διαχειριστικά βιβλία. (παρ.1 άρθρο 75 του Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/1959 τεύχος Α')
Για τα εκδιδόμενα και εξοφλούμενα αντίγραφα τηρείται ιδιαίτερο βοηθητικό βιβλίο στο ταμείο και στη λογιστική υπηρεσία του δήμου. (παρ.2 άρθρο 75 του Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/1959 τεύχος Α')
ii) Απώλεια με υπαιτιότητα πιστωτή
Σε περίπτωση που τα πρωτότυπα δικαιολογητικά έχουν απωλεσθεί πριν την ενταλματοποίηση της δαπάνης με υπαιτιότητα του φερόμενου ως δικαιούχου πιστωτή, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η πληρωμή πρέπει τα απωλεσθέντα πρωτότυπα να αντικατασταθούν με άλλα πρωτότυπα από τον ίδιο το δικαιούχο, ο οποίος φέρει και την ευθύνη για την τακτοποίηση της σχετικής φορολογικής ανωμαλίας (βλ. Πράξεις ΙV Τμ.Ε.Σ. 20/1999, 98/1997 αλλά και 38792/382/22.4.1987 Εγκύκλιο Υπ. Οικονομικών). Περαιτέρω, απαραίτητα δικαιολογητικά εκκαθάρισης και πληρωμής δαπανών που αφορούν σε προμήθειες αγαθών για λογαριασμό νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, αποτελούν τα προβλεπόμενα από το άρθρο 11 παρ. 1 του π.δ. 186/1992 (Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων, ΦΕΚ Α΄ 84) πρωτότυπα δελτία αποστολής των προμηθευόμενων αγαθών, σε καμία δε περίπτωση τα, επικυρωμένα έστω, φωτοαντίγραφα των στελεχών των δελτίων αυτών. (Ε.Σ. Τμ. ΙV Πράξη 28/2007)
Γ. Αντικειμενική αδυναμία απόδοσης λογαριασμού
Σε περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας απόδοσης λογαριασμού, η οποία διαπιστώνεται μετά από έρευνα αρμόδιου κατά νόμο οργάνου που ορίζεται από τον Υπουργό Οικονομικών, ύστερα από πρόταση της Υ.Δ.Ε., η πορισματική έκθεση δύναται να αποτελέσει παραστατικό δικαιολόγησης της δαπάνης εν όλω ή εν μέρει για την τακτοποίηση του οικείου Χ.Ε.Π.. (άρθρο 103 παρ. 3 του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 41 παρ. 3 του Ν. 2362/1995)
Σαν αντικειμενική αδυναμία χαρακτηρίζεται κάθε γεγονός (κλοπή, πυρκαγιά, πλημμύρα κ.λπ), που ασκεί επιρροή στην απόδοση λογαριασμού του υπολόγου. (πρακτικά της 26ης Συνεδριάσεως του Α' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 20ης Οκτωβρίου 1997).
Α. Αρμοδιότητα απαλλαγής από ευθύνη
Το αρμόδιο σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 46 όργανο, ύστερα από αίτηση του υπολόγου ή και αυτεπαγγέλτως, αποφαίνεται για την απαλλαγή από την ευθύνη των υπολόγων που λογοδοτούν ενώπιον του για κάθε απώλεια, έλλειψη ή φθορά χρημάτων, υλικού ή δικαιολογητικών και παραστατικών πληρωμής κάθε είδους, είτε με την πράξη που εκδίδεται κατά τον έλεγχο των ετήσιων λογαριασμών είτε και προηγουμένως με ιδιαίτερη πράξη. Ο υπόλογος, που ζητεί την απαλλαγή, υποχρεούται να αποδείξει την απώλεια, έλλειψη ή φθορά που επήλθε και επιπλέον ότι δεν τον βαρύνει υπαιτιότητα, διότι έχει συμμορφωθεί πλήρως με όσα ορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και επιδείξει την επιμέλεια που δείχνει στις δικές του υποθέσεις. (παρ.1 άρθρο 63 Ν.4129/13, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 5 του άρθρου 345 του Ν. 4700/2020)-καταργήθηκε από την περίπτ. α' του άρθρου 166 του Ν. 4820/21
Το αρμόδιο σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 46 όργανο, αποφαίνεται επίσης με πράξη του, ύστερα από αίτηση των υπολόγων ή και αυτεπαγγέλτως, για την απαλλαγή από την ευθύνη τους από εντάλματα προ- πληρωμής, προσωρινά εντάλματα, εντάλματα πάγιας προκαταβολής ή χρηματικές προκαταβολές από το δημόσιο ταμείο, καθώς και από την ευθύνη τους για την απώλεια, έλλειψη ή φθορά χρημάτων ή δικαιολογητικών της διαχείρισης των χρημάτων που έλαβαν. Ο υπόλογος υποχρεούται να αποδείξει την απώλεια των χρημάτων ή την προσήκουσα διάθεση αυτών και την απώλεια των δικαιολογητικών της διάθεσής τους και επιπλέον ότι δεν τον βαρύνει υπαιτιότητα. (παρ.2 άρθρο 63 Ν.4129/13, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 5 του άρθρου 345 του Ν. 4700/2020)-καταργήθηκε από την περίπτ. α' του άρθρου 166 του Ν. 4820/21
Για να λάβει χώρα η διαδικασία απαλλαγής των λογοδοτούντων ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπολόγων, απαιτείται το μεν η απώλεια να αφορά, μεταξύ άλλων, τα δικαιολογητικά διάθεσης των χρημάτων, τα δικαιολογητικά δηλαδή εκείνα, πρωτότυπα ή αντίγραφα, με βάση τα οποία έγινε η πληρωμή της δαπάνης, η οποία, πρέπει να έχει ήδη συντελεστεί, το δε η απώλεια να έλαβε χώρα εις χείρας του αιτούντος την απαλλαγή υπολόγου. Συνεπώς, κατά την περίπτωση απώλειας δικαιολογητικού πληρωμής πριν την εξόφληση της οικείας δαπάνης δεν δύναται να ενεργοποιηθεί η διαδικασία του άρθρου 63 παρ. 1 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, αντιθέτως, πρέπει να τηρηθεί η από τις διέπουσες τον οικείο φορέα διατάξεις διοικητική διαδικασία αναπλήρωσης του ελλείποντος δικαιολογητικού προκειμένου να εξοφληθεί η επίμαχη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Β Πράξη 24/2015)
Β. Απώλεια από τυχαίο γεγονός
Οι υπόλογοι απαλλάσσονται της ευθύνης απώλειας χρηματικών ενταλμάτων και σχετικών δικαιολογητικών η οποία δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα των υπολόγων de jure ή de facto της ελεγχόμενης διαχείρισης, αλλά σε τυχαίο γεγονός, που πιθανολογείται ότι είναι η μεταφορά τους σε αποθήκη του Δήμου. Ειδικότερα το μεν δεν αποδεικνύεται με βεβαιότητα το χρονικό σημείο της απώλειας των επίμαχων χρηματικών ενταλμάτων, το δε δεν προκύπτει εξ αυτού του λόγου αιτιώδης συνάφεια μεταξύ της απώλειας και των διαχειριστικών ενεργειών ή παραλείψεων των εκ του νόμου και εν τοις πράγμασι υπολόγων της ελεγχόμενης διαχείρισης. (Ελ.Συν.Κλιμ.Β Πράξη 51/2014)
Η απώλεια των χρηματικών ενταλμάτων και των σχετικών δικαιολογητικών τους δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα των υπολόγων της ελεγχόμενης διαχείρισης του καθώς έλαβε χώρα εντός του καταστήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εκ τυχαίου γεγονότος. Στα Φ.Μ.Ε., τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα φέρονται ως ελεγμένα, ενώ περαιτέρω αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των ελλειπόντων απολογιστικών στοιχείων που αναφέρονται στο τέλος των ως άνω Φ.Μ.Ε. και ως εκ τούτου δεν αναζητήθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Από τα πραγματικά γεγονότα της υπόθεσης δεν μπορεί να θεμελιωθεί αιτιώδης συνάφεια μεταξύ της ως άνω απώλειας και συγκεκριμένων διαχειριστικών ενεργειών ή παραλείψεων των εκ του νόμου και εν τοις πράγμασι υπολόγων της ελεγχόμενης διαχείρισης. Κατόπιν τούτων, οι ανωτέρω υπόλογοι της ελεγχόμενης διαχείρισης πρέπει να απαλλαγούν από τη σχετική ευθύνη, εφόσον συντρέχουν στο πρόσωπό τους οι προϋποθέσεις του άρθρου 63 παρ. 1 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο. (Ελ.Συν. Κλιμ.Β Πράξη 21/2016)
Γ. Απώλεια λόγω κλοπής φακέλου ο οποίος είχε περιέλθει στο Ελεγκτικό Συνέδριο
Σχετικά με υπόθεση απώλειας συνεπεία κλοπής φακέλου από άγνωστο δράστη μαζί με την τσάντα, στην οποία αυτός είχε τοποθετηθεί και ο οποίος είχε περιέλθει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με το πρωτότυπο χρηματικό ένταλμα και τα συνημμένα σε αυτό δικαιολογητικά κρίθηκε ότι δεν υπέχει καμία ευθύνη η Εισηγήτρια. (Ελ. Συν. Τμ.7 Πράξη 62/2007)
IV. Έλεγχος διαχειρίσεων με απολεσθέντα στοιχεία από Ελ.Συν.
Α. Καθεστώς Ν.4820/21
Ο έλεγχος των διαχειρίσεων των οποίων τα στοιχεία καταστράφηκαν ή απωλέσθηκαν ολικά ή μερικά στο Ελεγκτικό Συνέδριο από ανώτερη βία ή τυχαίο γεγονός και των οποίων η απώλεια ή καταστροφή διαπιστώνεται με πράξη του αρμόδιου Επιτρόπου, ενεργείται κατά τα οριζόμενα με αποφάσεις της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. (άρθρο 126 παρ.1 Ν.4820/21)
Με τις αποφάσεις αυτές ορίζονται τα στοιχεία που θα υποβληθούν σε αναπλήρωση εκείνων που απωλέσθηκαν ή καταστράφηκαν, οι υπόχρεοι και η προθεσμία για την υποβολή τους, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα. (άρθρο 126 παρ.2 Ν.4820/21)
Β. Καθεστώς Ν.4129/13 (καταργήθηκε)
Ο έλεγχος των διαχειρίσεων, των οποίων τα στοιχεία καταστράφηκαν ή απολέσθηκαν ολικά ή μερικά στο Ελεγκτικό Συνέδριο από ανώτερη βία ή τυχαίο γεγονός και των οποίων η απώλεια ή καταστροφή διαπιστώνεται με πράξη του αρμόδιου Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενεργείται κατά τα οριζόμενα με αποφάσεις της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. (παρ.1 άρθρο 64 Ν.4129/13, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 6 του άρθρου 345 του Ν. 4700/2020)
Οι αποφάσεις αυτές, που εκδίδονται ύστερα από πρόταση της αρμόδιας Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθορίζουν τον τρόπο του ελέγχου των διαχειρίσεων αυτών, τα στοιχεία που θα υποβληθούν σε αναπλήρωση εκείνων που απολέσθηκαν ή καταστράφηκαν, τους υπόχρεους και την προθεσμία για την υποβολή τους, καθώς και κάθε άλλη χρήσιμη λεπτομέρεια για τον έλεγχο. (παρ.2 άρθρο 64 Ν.4129/13)