Τίτλος Δαπάνης | ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 0321 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Εγγράφονται τα έσοδα που προέρχονται από τη λειτουργία της υπηρεσίας ύδρευσης. Τέλη, δικαιώματα ή άλλα έσοδα που προβλέπονται από τον κανονισμό ύδρευσης και δεν εντάσσονται στους κωδικούς αριθμούς 0321 έως 0323, εγγράφονται στον ΚΑ 0324 συγκεντρωτικά ή αναλυτικά, κατά είδος εσόδου, με περαιτέρω ανάπτυξη του κωδικού αριθμού (0324.01, 0324.02 κ.ο.κ.). [embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Νομοθεσία - Νομολογία |
Για Δήμους που ΔΕΝ έχουν συστήσει (Δ.Ε.Υ.Α)
Η απόφαση αυτή του Δημοτικού και Κοινοτικού Συμβουλίου για την επιβολή του τέλους, δημοσιεύεται εντός 5 ημερών από της ημέρας λήψεως αυτής, προκειμένου περί Δήμων παρά της εισόδου του Δημαρχιακού Καταστήματος και εν περιλήψει δια μιας των εν τω Δήμω εκδιδομένων ημερησίων εφημερίδων προκειμένου δε περί Κοινοτήτων παρά την είσοδο του Κοινοτικού Καταστήματος και των εκκλησιών της Κοινότητος και των συνοικισμών αυτής. (άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958)
Για την υπηρεσία υδρεύσεως, στις περιπτώσεις που δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις περί υποχρεωτικής υδροληψίας, τα δικαιώματα επιβάλλονται υποχρεωτικώς. Δεν επιτρέπεται η επιβολή δικαιώματος στις περιπτώσεις που δεν προβλέπεται δαπάνη για την εξυπηρέτηση της υδρεύσεως σε προσωπικό ή έργα. (άρθρο 19 παρ.2 του ΒΔ 24-9/20-10-1958)
Οι Δήμοι και οι Κοινότητες έχουν αποκλειστική αρμοδιότητα για την κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση συστημάτων αποχέτευσης και βιολογικού καθαρισμού και την κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση συστημάτων ύδρευσης. (άρθρο 75 περ.Β4 και Γ1 του Ν.3463/06)
Οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές ρυθμίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη χρήση και λειτουργία των συστημάτων ύδρευσης, άρδευσης και αποχέτευσης εκδίδοντας τοπικές κανονιστικές αποφάσεις. Οι τοπικές κανονιστικές αποφάσεις δημοσιεύονται υποχρεωτικά, κατά το πλήρες κείμενό τους, στο δημοτικό ή κοινοτικό κατάστημα του Δήμου ή της Κοινότητας, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται από το άρθρο 284 του Δ.Κ.Κ και περίληψη αυτών σε μια ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα. Οι αποφάσεις αυτές παραμένουν συνεχώς εκτεθειμένες σε χώρο του δημοτικού ή κοινοτικού καταστήματος, που είναι προσιτός στο κοινό. Οι ίδιες αποφάσεις, με φροντίδα του προέδρου του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, μπορεί να καταχωρούνται στην ιστοσελίδα του Δήμου ή της Κοινότητας.
Επομένως απαιτείται η έκδοση δύο διακριτών αποφάσεων: - μιας τοπικής κανονιστικής απόφασης με βάση το 79 του Δ.Κ.Κ που θα αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις του υπό ρύθμιση θέματος και η οποία δημοσιεύεται σύμφωνα με τα όσα ορίζει η παρ.4 του άρθρου 79 του Δ.Κ.Κ - μιας κανονιστικής απόφασης με βάση τις ειδικότερες διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή του τέλους, με την οποία θα επιβάλλεται το αντίστοιχο τέλος (πχ. ύδρευσης) και η οποία δημοσιεύεται σύμφωνα με το άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958(Για περισσότερα δείτε την ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)
Για περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία λήψης της απόφασης δείτε και την ενότητα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ » Τοπικές κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΔΚΚ & αποφάσεις αναφορικά με επιβολή φόρων, τελών και δικαιωμάτων
Ο Συνήγορος του Πολίτη παρενέβη έπειτα από αναφορές πολιτών, µε αίτηµα τη διαγραφή από την ΕΥ∆ΑΠ των τελών αποχέτευσης, λόγω της µη σύνδεσης των ιδιοκτησιών τους µε το αποχετευτικό δίκτυο από τους οικείους ∆ήµους. Στην περίπτωση του ενός ∆ήµου η σύνδεση µε το οριστικό δίκτυο, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία το 2011, καθυστερούσε για πολλά έτη, ενώ σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις οι αναφερόµενοι είχαν υποβάλει στο ∆ήµο σχετικό αίτηµα σύνδεσης. Στην περίπτωση του άλλου ∆ήµου, είχε κατασκευαστεί το οριστικό δίκτυο και βρισκόταν ήδη από το 2011 σε εξέλιξη η κατασκευή µεγάλου αριθµού συνδέσεων, στις οποίες όµως, δεν περιλαµβάνονταν οι ιδιοκτησίες των αναφερόµενων. Όπως προέκυψε από τη διερεύνηση των αναφορών, η ΕΥ∆ΑΠ επέβαλλε τέλη αποχέτευσης µε βάση την προβλεπόµενη από τη νοµοθεσία υποχρέωση καταβολής του τέλους χρήσεως υπονόµων έξι µήνες µετά την ηµεροµηνία κατασκευής του δικτύου αποχέτευσης. Ο Συνήγορος απευθύνθηκε τόσο στους αρµόδιους ∆ήµους για την κατασκευή των αναγκαίων συνδέσεων όσο και στην ΕΥ∆ΑΠ για την απαλλαγή των ιδιοκτητών από τα τέλη αποχέτευσης έως την ηµεροµηνία σύνδεσής τους, επισηµαίνοντας την απορρέουσα από τον Κανονισµό Λειτουργίας ∆ικτύου Αποχέτευσης της ΕΥ∆ΑΠ υποχρέωση των ∆ήµων να γνωστοποιούν εντός µηνός από τη σύνδεση στην Εταιρεία τα κατασκευαστικά στοιχεία της εξωτερικής διακλάδωσης, ώστε εκείνη να αρχίσει να χρεώνει στον κύριο του ακινήτου το τέλος χρήσεως υπονόµου. Μετά τη διαµεσολάβηση του Συνηγόρου του Πολίτη, αφενός µεν ο ένας ∆ήµος προέβη στη σύνδεση των οικιών των αναφεροµένων µε το αποχετευτικό δίκτυο, αφετέρου δε ο άλλος ∆ήµος, ο οποίος είχε προβεί στη µερική εκτέλεση των συνδέσεων, συνέταξε και νεότερη συµπληρωµατική µελέτη λόγω του εύρους του έργου, για την ολοκλήρωση αυτών. Περαιτέρω, το ∆ιοικητικό Συµβούλιο της ΕΥ∆ΑΠ ενέκρινε στις 26-07-17 την απαλλαγή από την καταβολή του τέλους χρήσης υπονόµων για τους ιδιοκτήτες των ανωτέρω ∆ήµων, από την ηµεροµηνία υποβολής της αίτησης στον ΟΤΑ µέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής της εξωτερικής διακλάδωσης. Ποσά που έχουν τυχόν καταβληθεί στην ΕΥ∆ΑΠ κατά την τελευταία πενταετία θα συµψηφιστούν µε µελλοντικές χρεώσεις. (Συνήγορος του Πολίτη 30.01.2018) Για Δήμους που έχουν συστήσει Δ.Ε.Υ.Α σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.1069/80 Το πρόσθετο ειδικό τέλος 80% για μελέτη, κατασκευή και επέκταση έργων ύδρευσης και αποχέτευσης που προβλέπεται από το άρθρο 11 Ν.1069/80 ισχύει μόνο για τις ΔΕΥΑ και όχι για τους Δήμους που έχουν οι ίδιοι υπηρεσίες ύδρευσης. Για τις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης οι Δήμοι αντί για τιμολόγια μπορούν να εκδίδουν λογαριασμούς κατά το άρθρο 12 παρ.16β ΠΔ 186/92. άρθρο 6 παρ.16β Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών - υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12.
Ρύθμιση οφειλών από τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης Με την απόφαση μπορεί να ορισθεί η δυνατότητα τμηματικής καταβολής των βασικών οφειλών σε μηνιαίες δόσεις, που δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις δώδεκα. Η ρύθμιση γίνεται ύστερα από αίτηση που υποβάλλει ο οφειλέτης προς τον Δήμο ή την Κοινότητα, εντός εξήντα ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της ανωτέρω απόφασης. Μαζί με την αίτηση, η οποία συνοδεύεται από βεβαίωση του Ο.Τ.Α. για το ποσό της οφειλής, καταβάλλεται και η πρώτη δόση, ενώ οι επόμενες καταβάλλονται ως την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών. Με δήλωση του οφειλέτη μπορεί να ζητηθεί η εξόφληση της οφειλής σε μικρότερο αριθμό δόσεων από τον ορισθέντα με την ανωτέρω απόφαση. Αν δεν καταβληθούν δύο συνεχείς μηνιαίες δόσεις, ο οφειλέτης χάνει το ευεργέτημα της ρύθμισης αυτής. Ποσά που έχουν καταβληθεί για τις συγκεκριμένες οφειλές πριν από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού δεν επιστρέφονται ούτε συμψηφίζονται. (άρθρο 23 παρ.2 του Ν.3536/07) Για περισσότερα δείτε την ΥΠΕΣΔΔΑ Εγκύκλιος 28/2007
Κ.Υ.Α. Αριθμ. 5034/08.05.08 (ΦΕΚ 857/12.05.08 τεύχος Β'). Η ρύθμιση αφορά τους Δήμους Εχεδώρου, Ωραιοκάστρου, Ευκαρπίας, Πεύκων, Χορτιάτη, Πυλαίας, Θέρμης, Θερμαϊκού, Μηχανιώνας και άλλους που μελλοντικά θα ενταχτούν στο σύστημα αποχέτευσης της Ε.Υ.Α.Θ Α.Ε., και θα ισχύει μέχρις ότου οι κάτοικοι αυτών υδροδοτηθούν άμεσα από την Εταιρεία μας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 26 του Ν. 2937/2001, οπότε αυτόματα θα επεκταθεί και σε αυτούς η εφαρμοζόμενη κάθε φορά τιμολογιακή πολιτική της Ε.Υ.Α.Θ Α.Ε.
Χρονικό περιθώριο, εντός του οποίου δύνανται οι δήμοι να λαμβάνουν απόφαση επιβολής/αναπροσαρμογής τελών Δείτε εδώ απάντηση του ΥΠ.ΕΣ. σε ερώτηση για το χρονικό περιθώριο, εντός του οποίου δύνανται οι δήμοι να λαμβάνουν απόφαση επιβολής/αναπροσαρμογής τελών, προκειμένου αυτή να ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση ή/και αναμόρφωση του προϋπολογισμού
ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΤΕΛΩΝ ΎΔΡΕΥΣΗΣ
- Υπολογισμός των χρεώσεων ύδρευσης.
-Πληρωμή λογαριασμών ύδρευσης μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣΔΠ) Είσπραξη τελών υδρεύσεως σε δίκτυα άνω των πεντακοσίων παροχών Σε δήμους και κοινότητες που έχουν υπηρεσία υδρεύσεως και εφ' όσον το δίκτυο υδρεύσεως του καθενός διαθέτει άνω των πεντακοσίων παροχών, που ελέγχονται από υδρομετρητές, μπορεί, κατόπιν αποφάσεως του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου η οποία εγκρίνεται από το νομάρχη, η είσπραξη των τελών υδρεύσεως των βεβαιουμένων σύμφωνα με τις ενδείξεις των υδρομετρητών, καθώς επίσης και των συνεισπραττομένων μετά των λογαριασμών υδρεύσεως συναφών εσόδων τους, να ενεργείται με μηχανογραφημένες αποδείξεις σύμφωνα με την οριζόμενη στα επόμενα άρθρα διαδικασία. (άρθρο 1 Π.Δ. 923/1977 (ΦΕΚ 315/14.10.1977 τεύχος Α΄) Διαδικασία είσπραξης τελών υδρεύσεως 1. Οι λογαριασμοί συντάσσονται κατά υδρομετρητή είναι δίπτυχοι, και ο καθένας περιλαμβάνει ειδοποίηση - απόδειξη και απόκομμα αυτής για το ταμείο. 2. Μετά την παραλαβή από το δήμο των μηχανογραφημένων βεβαιωτικών καταλόγων μαζί με τους δίπτυχους λογαριασμούς η αρμόδια για την βεβαίωση του εσόδου υπηρεσία μετά από προηγούμενο έλεγχο της πληρότητας και ακριβείας των εκτυπωθέντων στοιχείων προβαίνει στην επικύρωση των βεβαιωτικών καταλόγων και την αποστολή τους μαζί με τους οικείους λογαριασμούς των υδροληπτών στον δημοτικό ταμία. 3. Ο ταμίας μετά από προηγούμενο έλεγχο της συμφωνίας του αριθμού και του ποσού των λογαριασμών των υδροληπτών, προς τα στοιχεία του οικείου μηχανογραφημένου βεβαιωτικού καταλόγου εκδίδει το σχετικό τριπλότυπο παραλαβής εισπρακτέων. 4. Μετά την βεβαίωση ο ταμίας αποστέλλει ταχυδρομικώς ή μέσω εντεταλμένων οργάνων του τους δίπτυχους λογαριασμούς στους υπόχρεους υδρολήπτες σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, για την κοινοποίηση των αποσπασμάτων των βεβαιωτικών καταλόγων. 5. Ο υδρολήπτης εντός της αναγραφομένης στον λογαριασμό προθεσμίας υποχρεούται να τον προσκομίσει στο ταμείο του δήμου και να καταβάλει το χρέος του. 6. Το εντεταλμένο εισπρακτορικό όργανο που κάνει την είσπραξη κόβει από το λογαριασμό και παραδίδει σ' αυτόν που πληρώνει την ειδοποίηση - απόδειξη, αφού τη σφραγίσει με ειδικό σήμαντρο και σε θέση κάτω από την υπογραφή του. Η απόδειξη αυτή επέχει θέση αποδεικτικού εισπράξεως. Η ίδια σήμανση και υπογραφή τίθεται και στο απόκομμα του εξοφλημένου λογαριασμού, το οποίο παραμένει στον εισπράκτορα. (άρθρο 2 Π.Δ. 923/1977 (ΦΕΚ 315/14.10.1977 τεύχος Α΄)
Σύνταξη κατάστασης εξοφλημένων λογαριασμών Μετά το πέρας της ημερήσιας συναλλαγής, ο εισπράκτορας συντάσσει κατάσταση εις διπλούν των εξοφλημένων εντός της ημέρας λογαριασμών βάσει των αποκομμάτων που έχει στα χέρια του, στην οποία κατάσταση υπάρχουν ο αριθμός του τριπλότυπου βεβαιώσεως, το ονοματεπώνυμο του υδρολήπτη που πλήρωσε και ο κωδικός αριθμός του εσόδου. Ο εισπράκτορας εκδίδει τριπλότυπο εισπράξεως για το συνολικό ποσό της καταστάσεως, στο στέλεχος του οποίου επισυνάπτει το ένα αντίτυπο της κατάστασης. Το άλλο αντίτυπο της καταστάσεως μαζί με τα αποκόμματα των εξοφλημένων λογαριασμών επισυνάπτεται στο αντίγραφο του τριπλότυπου εισπράξεως και παραδίδεται στο ταμείο κατά την κατάθεση των εισπράξεων για την πίστωση των υδροληπτών στον οικείο κατάλογο. (παρ. 1 άρθρο 3 Π.Δ. 923/1977 (ΦΕΚ 315/14.10.1977 τεύχος Α΄) Μη εξοφλημένοι λογαριασμοί Για τους μη εξοφλημένους λογαριασμούς των εντός της επ' αυτών οριζομένης προθεσμίας ο ταμίας μετά από την πάροδο απράκτου και της οριζόμενης από τον οικείο κανονισμό προθεσμίας αναμονής εισηγείται την λήψη των προβλεπομένων μέτρων σύμφωνα με τον κανονισμό. Μετά την πάροδο των παραπάνω προθεσμιών η είσπραξη ενεργείται με τριπλότυπα είσπραξης κατά τα καθιερωμένα. (παρ. 2 & 3 άρθρο 3 Π.Δ. 923/1977 (ΦΕΚ 315/14.10.1977 τεύχος Α΄)
Ο εκάστοτε τύπος των δίπτυχων μηχανογραφημένων λογαριασμών, καθώς επίσης και ο τύπος και οι ενδείξεις του ειδικού σήμαντρου καθορίζονται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών. (άρθρο 4 Π.Δ. 923/1977 (ΦΕΚ 315/14.10.1977 τεύχος Α΄) Υπολογισμός των χρεώσεων ύδρευσης Στην εγκ.16/16898/19.08.2010 ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ διευκρινίζονται τα εξής:
Με την από 20.03.2018 Σύνοψη Διαμεσολάβησης του Συνηγόρου του Πολίτη ο Συνήγορος επεσήµανε προς τις υπηρεσίες ∆ήµου, που εισήγαγε στον κανονισμό ύδρευσής του διαφορετική αντιµετώπιση αλλοδαπών καταναλωτών, ότι οι χρήστες των υπηρεσιών ύδρευσης πρέπει να αντιµετωπίζονται ως καταναλωτές επί ίσοις όροις και να µη διακρίνονται µε βάση την παλαιότητα της οικοδοµικής άδειας των ακινήτων που χρησιµοποιούν.
δ) Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρία Αθηνών για το Αρσάκειο Μέγαρο που μισθώνει για τη στέγαση του ΣτΕ. (παρ.3 άρθρο 54 Ν.4509/17)
ε) Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (παρ.2 άρθρο 1 Ν.4521/18)
στ) το ΝΠΔΔ "Ελληνικό Κτηματολόγιο" (παρ.6 άρθρο 27 Ν.4512/18, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. γ΄της παρ. 24 του άρθρου 58 του Ν.4602/19)
ζ) η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία με την επωνυμία «Μάτι Ξανά» (παρ.9 άρθρο 2 Ν.4626/19) (ΑΑΔΕ Ε.2178/03.10.2019) Από τη διάταξη του άρθρου 82 του β.δ. 24.9-20.10.1958 προκύπτει σαφής και αδιαπραγμάτευτη βούληση του νομοθέτη να απαλλάξει από κάθε δημοτικό ή κοινοτικό φόρο, τέλος, δικαίωμα και εισφορά το ελληνικό Δημόσιο και να καταβάλλει μόνο το τέλος ύδρευσης.
Η βούληση αυτή αποτυπώνεται και στην πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία γίνεται δεκτό ότι η απαλλαγή που θεσπίζεται με το άρθρο 82 του β.δ., όπως αυτό αντικαταστάθηκε από τη διάταξη του άρθρου 60 του ν. 1416/1984, υπέρ του ελληνικού Δημοσίου, αναφέρεται εν γένει στο νομικό πρόσωπο της Πολιτείας. Ωστόσο, εν έτει 1958, όπου δημοσιεύθηκε το ανωτέρω βασιλικό διάταγμα, δεν υπήρχαν μονάδες επεξεργασίας αστικών και βιομηχανικών υγρών λυμάτων, παρά μόνο υπόνομοι και βόθροι, ενώ ήδη σήμερα με τη συνεχόμενη αύξηση του πληθυσμού και τη βιομηχανική ανάπτυξη που μεσολάβησε τις προηγούμενες δεκαετίες, οι μονάδες επεξεργασίας υγρών αποβλήτων όχι μόνον δέχονται τεράστιο όγκο αποβλήτων που προέρχονται από αστικές και βιομηχανικές δραστηριότητες, αλλά και είναι υποχρεωτική η κατασκευή και λειτουργία τους, σύμφωνα με την εθνική και κοινοτική νομοθεσία για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας. Πρόσθετα, οι μονάδες επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, που το μέγεθός τους και η δαπάνη κατασκευής και λειτουργίας τους εξαρτώνται και από τον όγκο των υγρών λυμάτων του αστικού συγκροτήματος που εξυπηρετούν, κρίνεται απαραίτητο να εκσυγχρονίζονται διαρκώς, όχι μόνον για την πληρέστερη προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας, με αποτέλεσμα την υποχρέωση εξασφάλισης των αναγκαίων, προς τούτο, πόρων. Για το λόγο αυτό, κρίνεται απαραίτητο το ελληνικό Δημόσιο να μην απαλλάσσεται ούτε από τα σχετιζόμενα με την αποχέτευση τέλη, ήτοι το ίδιο το τέλος αποχέτευσης, το τέλος χρήσεως υπονόμου και το ειδικό τέλος κύκλου νερού, δεδομένου ότι αυτά αφορούν στη λειτουργία και στον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων επεξεργασίας υγρών λυμάτων και όχι απλά στη χρήση των υπονόμων. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4483/17) Στα τέλη και τις δαπάνες που προβλέπονται στο άρθρο 10 του Ν.1069/80 υπόκεινται όλα ανεξαιρέτως τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένου και του Ελληνικού Δημοσίου, καταργούμενης κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης. (παρ.6 άρθρο 10 Ν.1069/80, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 5 του Ν.4483/17) Δεδομένων των αμφισβητήσεων που έχουν κατά καιρούς παρατηρηθεί αναφορικά με την υποχρέωση και των φορέων του Δημοσίου να καταβάλουν το ειδικό τέλος 80 % για τη μελέτη, κατασκευή και επέκταση έργων ύδρευσης και αποχέτευσης, η διάταξη ορίζει ρητά ότι οι φορείς αυτοί δεν απαλλάσσονται του τέλους αυτού. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4483/17) Το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο απαλλάσσεται από κάθε δημοτικό τέλος εκτός από το τέλος υδρεύσεως καθώς δεν αποτελεί ίδιο νομικό πρόσωπο διάφορο του Δημοσίου αλλά αποκεντρωμένη δημόσια υπηρεσία. (ΣτΕ 849/1991)
Ωστόσο, με το υπ’ αριθμ. 64349/31.07.2023 έγγραφο του, το ΥΠ.ΕΣ. επισημαίνει: "Σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 6 του α.ν. 344/1968 «... Κατ ́ εξαίρεσιν αι προερχόμεναι εκ φόρων εν γένει, τελών, δικαιωμάτων, εισφορών και αντιτίμου προσωπικής εργασίας παραγράφονται μετά πενταετίαν ως ανωτέρω». Τα ανταποδοτικά τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης, τα οποία σημειωτέον, διατηρούν την ιδιότητα αυτή (του ανταποδοτικού τέλους) και στην περίπτωση που τη σχετική υπηρεσία παρέχει ο οικείος δήμος και στην περίπτωση που αυτή παρέχεται από δημοτική επιχείρηση (ΔΕΥΑ), επιβάλλονται σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του β.δ/τος 24-9/20-10/1958. Τα ως άνω τέλη συνεπώς εμπίπτουν στην πενταετή παραγραφή της προαναφερόμενης διάταξης του άρθρου 6 του α.ν. 344/1968 και όχι στην εικοσαετή παραγραφή απαιτήσεων του Δημοσίου της παρ. 3 του άρθρου 136 του ν.4270/2014, όπου ορίζονται ρητά οι εμπίπτουσες περιπτώσεις και στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται τα συγκεκριμένα τέλη. Επιπλέον, οι Ο.Τ.Α. δεν εντάσσονται στο “Δημόσιο”, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 14 παρ. 1στ. του ν. 4270/2014. Ως εκ τούτου και αναφορικά με το ερώτημά σας, βεβαιωμένες οφειλές από τέλη ύδρευσης παραγράφονται μετά την παρέλευση πενταετίας από την ταμειακή τους βεβαίωση, με την επιφύλαξη τυχόν ενεργειών (διοικητικά μέτρα είσπραξης) για την επιδίωξη είσπραξής τους από τον δήμο, στο πλαίσιο του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.-ν.δ. 356/1974 που ίσχυε για το διάστημα αναφοράς, νέος Κ.Ε.Δ.Ε.-ν. 4978/2022)."
Μηνιαίο Πάγιο Τέλος κάλυψης ελάχιστου κόστους λειτουργίας. Σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση του Νόμου, με την ανωτέρω ρύθμιση οι ΔΕΥΑ ή οι δήμοι που παρέχουν υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης μπορούν να ορίσουν σε νέα βάση τα πάγια τέλη τους και ειδικότερα να καθορίσουν μηνιαίο πάγιο τέλος το οποίο να βασίζεται στην κάλυψη των δαπανών για το ελάχιστο κόστος λειτουργίας του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης. Το πάγιο τέλος αποφασίζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο και εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο, στις περιπτώσεις των ΔΕΥΑ. Σκοπός της παρούσας διάταξης είναι η διασφάλιση όρων βιωσιμότητας στις ΔΕΥΑ και στις Υπηρεσίες Ύδρευσης και Αποχέτευσης των δήμων αλλά και ορθολογικής διαχείρισης των εσόδων τους προκειμένου να ενισχύσουν το επενδυτικό έργο τους στις κρίσιμες αυτές υποδομές για την ποιότητα ζωής. Φ.Π.Α. Με την περίπτωση γ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του Κώδικα Φ.Π.Α., όπως κυρώθηκε με το ν. 2859/2000 απαλλάσσονται από το ΦΠΑ ... «γ)η παροχή νερού μη εμφιαλωμένου και η αποχέτευση που πραγματοποιούνται απευθείας από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) ή συνδέσμους αυτών, χωρίς τη μεσολάβηση δημοτικών επιχειρήσεων,καθώς και οι ανταποδοτικές εισφορές που επιβάλλουν οι Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων Ο.Ε.Β. (Ειδικοί Οργανισμοί, Γ.Ο.Ε.Β., Τ.Ο.Ε.Β.) στα μέλη τους για την παροχή αρδευτικού ύδατος και οι λοιπές παροχές που συνδέονται άμεσα με τις πράξεις αυτές». Με την περίπτωση β της παρ 3 του άρθρου 18 του ν. 4002/2011 καταργείται η απαλλαγή της υπαγωγής σε ΦΠΑ της παροχή νερού μη εμφιαλωμένου και η αποχέτευση που πραγματοποιούνται απευθείας από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) ή συνδέσμους αυτών, χωρίς τη μεσολάβηση δημοτικών επιχειρήσεων, με την απαλοιφή της σχετικής πρότασης. Συγκεκριμένα η περίπτωση γ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του Κώδικα Φ.Π.Α., όπως κυρώθηκε με το ν. 2859/2000 και ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:«γ) Οι ανταποδοτικές εισφορές που επιβάλλουν οι Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων - Ο. Ε. Β. - (Ειδικοί Οργανισμοί, ΓΟΕΒ, ΤΟΕΒ) στα μέλη τους για την παροχή αρδευτικού ύδατος και οι λοιπές παροχές που συνδέονται άμεσα με τις πράξεις αυτές.» Σχετικά με το καθεστώς ΦΠΑ από τις 22/8/2011 και έπειτα ισχύουν τα εξής: Με την παρ 1 του άρθρου 21 του ν. 2859/2000 (ΦΕΚ 248/00 τεύχος Α') (κώδικας φόρου προστιθεμένης αξίας), όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1α του άρθρου 1 του Ν.4334/15 (η ισχύς της οποίας αρχίζει από 20 Ιουλίου 2015, σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 4334/2015, όπως προστέθηκε από την παρ. 2 του άρθρου τρίτου της ΠΝΠ ΦΕΚ 84/18.07.2015 τεύχος Α'), ο συντελεστής του φόρου προστιθέμενης αξίας ορίζεται σε είκοσι τρία τοις εκατό (23%) στη φορολογητέα αξία. Κατ' εξαίρεση, για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ, ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε δεκατρία τοις εκατό (13%). Για τα αγαθά και τις υπηρεσίες για τα οποία υπάρχει ειδική πρόβλεψη στο Παράρτημα ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ, ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%.). (ΠΟΛ 1160/17.07.2015) Η περίπτωση 11 του παραρτήματος ΙΙΙ του ανωτέρω κώδικα όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1γ του άρθρου 1 του Ν.4334/15 έχει ως εξής: «11. Νερά, στα οποία περιλαμβάνονται και τα φυσικά ή τεχνητά μεταλλικά νερά, χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών ούτε αρωματισμένα, μη αεριούχα (Δ.Κ. ΕΧ 2201)». (ΠΟΛ 1160/17.07.2015)
Από 20.05.2019 αντικαθίσταται το παράρτημα ΙΙΙ του ανωτέρω κώδικα από την παρ. 1 του άρθρου 121 του Ν. 4611/19 και πλέον η ανωτέρω περίπτωση είναι στην περίπτωση 29 και έχει ως εξής: "29. Νερά, στα οποία περιλαμβάνονται και τα φυσικά ή τεχνητά μεταλλικά νερά, χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών, ούτε αρωματισμένα, μη αεριούχα, πάγος και χιόνι (Δ.Κ. ΕΧ 2201)."
Συνεπώς το ποσοστό επιβάρυνσης του ΦΠΑ για την κατανάλωση νερού είναι 13%. Όμως μόνο η αξία του νερού υπάγεται στο χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ. Όλα τα υπόλοιπα έσοδα όπως χρήση αποχέτευσης, συντήρηση δικτύου ύδρευσης, ειδικό τέλος αποχέτευσης, πάγιο τέλος αποχέτευσης κλπ υπάγονται σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Δηλαδή ουσιαστικά ισχύει το καθεστώς ΦΠΑ που σήμερα έχουν οι ΔΕΥΑ. (για το καθεστώς ΦΠΑ των ΔΕΥΑ δείτε την ΠΟΛ.1141/15.5.1998). (βλ. και ΠΟΛ 1242/24.11.2011)
Κατά παρέκκλιση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 16 του Κώδικα ΦΠΑ στις περιπτώσεις που υποκείμενος στον φόρο θεωρείται ότι έχει λάβει και παραδώσει αγαθά σύμφωνα με το άρθρο 5β του Ν.2859/00 (μέσω ηλεκτρονικής διεπαφής), η φορολογική υποχρέωση γεννάται και ο φόρος γίνεται απαιτητός, τόσο για την παράδοση των αγαθών στον εν λόγω υποκείμενο στον φόρο, όσο και για την παράδοση των αγαθών από τον εν λόγω υποκείμενο στον φόρο, κατά τον χρόνο αποδοχής της πληρωμής. Ως χρόνος αποδοχής της πληρωμής νοείται ο χρόνος κατά τον οποίο η επιβεβαίωση πληρωμής, το μήνυμα για έγκριση πληρωμής ή η ανάληψη υποχρέωσης πληρωμής από τον λήπτη λαμβάνεται από τον προμηθευτή που παραδίδει αγαθά μέσω της ηλεκτρονικής διεπαφής ή για λογαριασμό του, ανεξαρτήτως του χρόνου που πραγματοποιήθηκε η πραγματική καταβολή των χρημάτων, ανάλογα με το ποιο είναι προγενέστερο. (άρθρο 16 παρ.3α Ν.2859/00, όπως προστέθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 5 του Ν. 4818/21) Σε συνέχεια των ανωτέρω και μετά την έκδοση της ΚΥΑ αρ. πρωτ: 26931/ ΕΥΘΥ 580/ 14.6.2012, με την υπ' αριθ.πρωτ. 38140/ΕΥΘΥ760/04.09.2012 Εγκύκλιο του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων παρέχονται οδηγίες προς τους αρμόδιους φορείς διαχείρισης για τις απαιτούμενες ενέργειες, σχετικά με τις συνέπειες της διάταξης αυτής στις συγχρηματοδοτούμενες πράξεις ύδρευσης / αποχέτευσης με δικαιούχους/κυρίους έργων ΔΕΥΑ, Δήμους, συνδέσμους ΟΤΑ, το Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ, καθώς για τη χρηματοδότηση του μη επιλέξιμου ΦΠΑ πράξεων -πλην κρατικών ενισχύσεων- που υλοποιούν οι μη εισαγμένες στο χρηματιστήριο Ανώνυμες Εταιρίες του δημοσίου.
Υποχρεώσεις Η φορολογική περίοδος για το Δημόσιο όταν ασκεί δραστηριότητες για τις οποίες υπόκειται στο φόρο ορίζεται ως ένας ημερολογιακός μήνας (παρ.2 άρθρο 38 Ν.2859/00, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.2 του άρθρου 22 του Ν.4321/15)
Βιβλία και στοιχεία που πρέπει να τηρούνται Ειδικά, για την παροχή νερού μη εμφιαλωμένου, όπως προκύπτει από τις συνδυασμένες διατάξεις της περίπτωσης β' της παραγράφου 16 του άρθρου 12 και της παραγράφου 4 του άρθρου 13 του Κ.Β.Σ. παρ.16β του άρθρου 6 και παρ.5 άρθρου 7 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν. 4093/12 του άρθρου 12 Ν.4308/14 και του άρθρου 2 της ΠΟΛ 1002/31.12.2014 (ΦΕΚ 03/05.01.2015 τεύχος Β') μπορεί: α) αντί της έκδοσης τιμολογίων προς επιτηδευματίες να εκδίδονται άλλα έγγραφα (π.χ. λογαριασμοί) που περιλαμβάνουν τα στοιχεία του τιμολογίου, εκτός της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας του αντισυμβαλλομένου και αντίτυπο αυτών των εγγράφων παραδίδεται στον πελάτη. β) αντί της έκδοσης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών προς ιδιώτες να εκδίδονται άλλα παραστατικά (π.χ. λογαριασμοί) στα οποία αναγράφεται και το ονοματεπώνυμο του πελάτη, η διεύθυνσή του και ο αριθμός φορολογικού μητρώου ή ο αριθμός της αστυνομικής του ταυτότητας, αν στερείται αριθμού φορολογικού μητρώου. Υποχρεώσεις Μητρώου
Δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ Επίσης, έχουν δικαίωμα διακανονισμού του ΦΠΑ που έχει επιβαρύνει την αγορά ή κατασκευή αγαθών επένδυσης, με την προϋπόθεση ότι δεν έχει παρέλθει η πενταετής περίοδος διακανονισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 33 του Κώδικα ΦΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι, έχουν δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ που αναλογεί στα εναπομένοντα έτη της πενταετίας κατά τα οποία εφαρμόζεται το κανονικό καθεστώς του φόρου. Προς το σκοπό αυτό πρέπει να υποβληθεί Δήλωση Αποθεμάτων Μετάταξης (έντυπο 012-ΦΠΑ) και συγκεκριμένα να συμπληρωθεί ο Πίνακας ΣΤ' αυτού, προκειμένου να προκύψει το προς έκπτωση ποσό ΦΠΑ, το οποίο μεταφέρεται στην πρώτη περιοδική δήλωση μετά την υποβολή της δήλωσης αποθεμάτων. Η εν λόγω δήλωση, γίνεται δεκτό ότι μπορεί να υποβληθεί μέχρι 31.12.2011, χωρίς κυρώσεις. Για παράδειγμα, εάν Ο.Τ.Α αγόρασε το έτος 2009 αγαθά επένδυσης και κατέβαλε ΦΠΑ το ποσό των 5.000 ευρώ, δικαιούται εντός του έτους 2011 να εκπέσει 3.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στα 3/5 του φόρου που καταβλήθηκε. Σημειώνεται ότι για το έτος 2011 τα επενδυτικά αγαθά θεωρείται ότι χρησιμοποιούνται σε φορολογητέα δραστηριότητα. (ΠΟΛ 1242/24.11.2011)
Μη υποχρέωση απόδοσης ΦΠΑ για υπηρεσίες έως 31/12/2011 Ένα χρόνο αργότερα η ερμηνεία που έδιναν οι ίδιες υπηρεσίες άλλαξε'
Περιβαλλοντικό Τέλος Σύμφωνα με την αριθ. οικ. 135275/19.5.2017 (ΦΕΚ 1751, τ. Β΄, 22.05.2017) απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων με θέμα « Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του», οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος για τον προσδιορισμό των τιμολογίων προς τελικούς χρήστες λαμβάνουν υπόψη, πέραν του χρηματοοικονομικού κόστους και το περιβαλλοντικό κόστος καθώς και το κόστος πόρου. Στα τιμολόγιά τους αναγράφεται υποχρεωτικά με διακριτό, ευκρινή και εύληπτο τρόπο το «περιβαλλοντικό τέλος». Ως «περιβαλλοντικό τέλος» ορίζεται η οικονομική συνεισφορά του τελικού χρήστη ανά κυβικό μέτρο καταναλωθέντος ύδατος που αναλογεί στο περιβαλλοντικό κόστος και στο κόστος πόρου. Οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος προβαίνουν στην είσπραξη του «περιβαλλοντικού τέλους» από τους τελικούς χρήστες. Το ποσό των εισπραχθέντων «περιβαλλοντικών τελών» αποδίδεται από τους παρόχους υπέρ του Πράσινου Ταμείου σε Ειδικό Λογαριασμό που συστήνεται για την υλοποίηση ειδικά προβλεπόμενων μέτρων. Πληρωμή λογαριασμών ύδρευσης μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣΔΠ) Σε ότι αφορά την πληρωμή των λογαριασμών της ΔΕΗ ΑΕ, επισημαίνουμε ότι κάθε μήνα παρατηρούνται πολλές απορρίψεις εντολών πληρωμής για την εξόφληση χρηματικών ενταλμάτων με δικαιούχο τη ΔΕΗ ΑΕ λόγω ελλιπούς ή μη καταχώρησης από τους χρήστες στο πληροφοριακό σύστημα του 25ψήφιου ηλεκτρονικού κωδικού πληρωμής με τα αρχικά RF και ενίοτε μη καταχώρισης του σωστού IBAN, που έχει σαν αποτέλεσμα αφενός την εκπρόθεσμη πληρωμή της ΔΕΗ ΑΕ, με ότι αυτό συνεπάγεται και αφετέρου τη χρονοβόρο απασχόληση των εμπλεκομένων υπηρεσιών (ΤτΕ και Δ/νση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γ.Λ.Κ.) για την τελική εξόφληση. Διευκρινίζεται ότι ο 25ψήφιος RF κωδικός πρέπει να καταχωρείται στο χρηματικό ένταλμα στο πεδίο «είδος πληρωμής» και στην ένδειξη «ΔΕΗ 25ψήφιος RF» επιλέγοντας το σωστό IBAN. (Υπ. Οικ. 2/141992/ΔΛΤΠ/09.08.2022)
Επίσης, παρατηρείται το ίδιο πρόβλημα και κατά την εξόφληση χρηματικών ενταλμάτων που αφορούν στην πληρωμή λογαριασμών ύδρευσης στους περιφερειακούς Δήμους της χώρας και επισημαίνεται ότι στο χρηματικό ένταλμα ο κωδικός πληρωμής θα πρέπει να καταχωρείται στο πεδίο «είδος πληρωμής» και στην ένδειξη «άλλος». Μετά από επαφές που είχε το ΥΠ.ΕΣ. με την ΔΙΑΣ ΑΕ ενημερώθηκαν πως ο κωδικός αυτός πληρωμής αν δεν είναι ο 25ψήφιος RF αλλά απλός κωδικός πληρωμής, θα πρέπει να είναι οπωσδήποτε 20ψήφιος και στην περίπτωση που είναι μικρότερος θα πρέπει να συμπληρώνονται αριστερά του κωδικού μηδενικά έως τη συμπλήρωση των 20 ψηφίων. (Υπ. Οικ. 2/141992/ΔΛΤΠ/09.08.2022)
Σημειώνεται ότι σε κάθε χρηματικό ένταλμα πρέπει να αναγράφεται μόνο ένας κωδικός παροχής ρεύματος ή ύδρευσης, ώστε να είναι δυνατή η καταχώρηση του στο προαναφερόμενο πεδίο, το οποίο είναι το μοναδικό που “διαβάζει” και αναγνωρίζει το ηλεκτρονικό σύστημα της ΔΙΑΣ ΑΕ, και στη συνέχεια η απόδοση του ποσού στο δικαιούχο. Στις περιπτώσεις που ο κωδικός καταχωρείται μόνο στα πεδία της αιτιολογίας του χρηματικού εντάλματος, οι σχετικές εντολές απορρίπτονται. Συνεπώς, κάθε χρηματικό ένταλμα που εκδίδεται θα πρέπει να αφορά σε έναν ή περισσότερους λογαριασμούς που φέρουν τον ίδιο κωδικό πληρωμής. (Υπ. Οικ. 2/141992/ΔΛΤΠ/09.08.2022) ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ |
Υποδείγματα-Βήματα |
|