Ανατροπή και μη εκτέλεση ΑΥ
1. Ανατροπή και μη εκτέλεση αναλήψεων υποχρέωσης
Ι. Περιπτώσεις ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης
II. Διαδικασία ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης
III. Νομιμότητα δαπάνης
IV. Ημερομηνία έναρξης ισχύος απόφασης ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης- ανάρτηση στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ
V. Υποχρέωση ανατροπής
VI. Βήματα ενεργειών
VII. Παραδείγματα
VIII. Ειδικές περιπτώσεις
2. Προυπολογισμός και ΠΟΕ
1. Ανατροπή και μη εκτέλεση αναλήψεων υποχρέωσης
Ι. Περιπτώσεις ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης
Σε περίπτωση:
- μη εκτέλεσης εν όλω ή εν μέρει της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης εντός του οικονομικού έτους στο οποίο αυτή αναφέρεται ή
-επίτευξης χαμηλότερου συμβατικού τιμήματος μετά την απόφαση κατακύρωσης του σχετικού διαγωνισμού,
αυτή ανατρέπεται άμεσα μετά από σχετική ανακλητική απόφαση του οικείου διατάκτη για ολική ή μερική διαγραφή του επιπλέον ποσού που δεσμεύτηκε. (περίπτ.α παρ.2 άρθρο 4 Π.Δ.80/16)
Στην πρώτη περίπτωση (μη εκτέλεσης εν όλω ή εν μέρει της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης εντός του οικονομικού έτους στο οποίο αυτή αναφέρεται) δεν πρόκειται για δαπάνη που έχει ματαιωθεί, αλλά για δαπάνη που δεν έχει πληρωθεί μέχρι τη λήξη του έτους, με συνέπεια η σχετική υποχρέωση να μεταφέρεται στο επόμενο έτος. Για το λόγο αυτό οι πιστώσεις που αντιστοιχούν στις ανατραπείσες (μη εκτελεσθείσες) αναλήψεις, δεσμεύονται με νέες αποφάσεις κατά την έναρξη του οικονομικού έτους, έτσι ώστε νέες υποχρεώσεις να αναλαμβάνονται μόνο αν απομένει υπόλοιπο στον οικείο κωδικό αριθμό. (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011)
Στις περιπτώσεις που ρυθμίζονται παλαιές οφειλές / απλήρωτες υποχρεώσεις, κατόπιν συμφωνίας του φορέα με τον αντισυμβαλλόμενο, ο φορέας προβαίνει σε ανατροπή των ποσών των παλαιών οφειλών που ρυθμίζονται, και σε εκ νέου ανάληψη των ποσών που ορίζονται στη συμφωνία της ρύθμισης. Κατόπιν τούτου οι οφειλές λογίζονται σαν εκκρεμείς ή ληξιπρόθεσμες με βάση τις νέες ημερομηνίες υποχρέωσης εξόφλησης που ισχύουν. (Υπ. Οικ. 2/47972/0026/15.06.2018)
α. Επισημαίνεται ότι οι φορείς κατά τον έλεγχο νομιμότητας και κανονικότητας της δαπάνης οφείλουν είτε να προχωρήσουν στην πληρωμή αυτής, είτε να την απορρίψουν, εφόσον κριθεί ότι δεν πληροί τις προϋποθέσεις νομιμότητας και κανονικότητας.
β. Δαπάνες που είχαν νομίμως αναληφθεί, οι οποίες μετά από έλεγχο νομιμότητας και κανονικότητας απορρίφθηκαν και ακολούθησε δικαστική διεκδίκηση, δεν παρακολουθούνται στο αναλυτικό ΜΔ, αλλά καταγράφονται διακριτά εκτός αναλυτικού ΜΔ από το φορέα, ώστε σε περίπτωση που διαφαίνεται ότι η έκβαση αυτών θα προκαλέσει πιθανή επιβάρυνση του προϋπολογισμού του, να λαμβάνεται υπόψη η πιθανή επιβάρυνση κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού επόμενου οικονομικού έτους.
γ. Στις ανωτέρω περιπτώσεις οι φορείς πρέπει να μεριμνούν για την άμεση έκδοση ανακλητικών αποφάσεων και την καταχώρηση των αντίστοιχων ποσών με αρνητικό πρόσημο (αντιλογισμός) στις στήλες 11 «Ανειλημμένη Δέσμευση (Ποσό Δέσμευσης)» και 22 «Ποσό Τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου εγγράφου». Στις περιπτώσεις αυτές οι δαπάνες πλέον δεν προσμετρούνται στις απλήρωτες υποχρεώσεις, δεν υπόκεινται σε ωρίμανση και συνεπώς δεν προσμετρούνται ούτε στις εκκρεμείς ούτε στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις.
δ. Στοιχεία για τις ανωτέρω ενδεχόμενες υποχρεώσεις, αποστέλλονται στο ΓΛΚ μέσω των μηναίων συνοπτικών εκθέσεων και καταγράφονται στο Μέρος Ε' αυτών, σύμφωνα με την ειδικότερη εγκύκλιο που ισχύει για την υποβολή τους. (Υπ. Οικ. 2/47972/0026/15.06.2018)
Σύμφωνα με την Εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών 2/91118/0026/2010, απόφαση ανατροπής της ανάληψης απαιτείται επίσης όταν αυτή επιστρέφεται στο διατάκτη, κατά την παρ. 2 του άρθρου 4 του ΠΔ 113/2010, για λόγους έλλειψης ή ανεπάρκειας της πίστωσης ή μη νομιμότητας της δαπάνης. Επειδή όμως στους δήμους, όταν συντρέχουν οι λόγοι αυτοί, δεν υπογράφεται η πράξη ανάληψης της υποχρέωσης από τον προϊστάμενο της οικονομικής υπηρεσίας και συνεπώς δεν καταχωρείται στο μητρώο δεσμεύσεων, η συγκεκριμένη περίπτωση ανατροπής δεν έχει εφαρμογή. (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011)
Σε περίπτωση που το συμβατικό αντικείμενο λόγω έκπτωσης του αναδόχου ή το τελικό τιμολογηθέν ποσό της δαπάνης είναι μικρότερα (πχ λόγω απορρόφησης μικρότερων ποσοτήτων στα καύσιμα) από αυτό της ανάληψης υποχρέωσης, θα πρέπει ο φορέας να προβεί σε ανατροπή, κατά το μέρος μη εκτέλεσης της αντίστοιχης ανάληψης υποχρέωσης, μέχρι το τέλος του οικείου οικονομικού έτους, με σχετική αιτιολογημένη απόφαση ανάκλησης του αρμοδίου κατά περίπτωση οργάνου διάθεσης της πίστωσης. (Υπ. Οικ. 2/65486/ΔΠΔΣΜ/23.12.2014)
Αντίθετη άποψη εκφράστηκε με την ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011 με την οποία είχε γίνει δεκτό ότι δεν εκδίδεται απόφαση ανατροπής της ανάληψης, όταν μένει αδιάθετο υπόλοιπο της δεσμευθείσας πίστωσης, χωρίς να έχει μεσολαβήσει ματαίωση της δαπάνης ή ανεκτέλεστη ολικώς ή μερικώς ανάληψη υποχρέωσης. Τα αδιάθετα αυτά υπόλοιπα ανατρέπονται λογιστικά, χωρίς να απαιτείται δηλαδή σχετική απόφαση, και λαμβάνονται υπ' όψη για τον υπολογισμό της διαθέσιμης πίστωσης σε κάθε κωδικό αριθμό.
Σε περίπτωση μη υπογραφής του σχεδίου της απόφασης από τον διατάκτη εντός διμήνου, ο τελευταίος οφείλει να ζητήσει από τον Προϊστάμενο Οικονομικών Υπηρεσιών την ανάκληση δέσμευσης της σχετικής πίστωσης. (παρ 1β άρθρο 4 ΠΔ 80/2016)
Εν προκειμένω, τονίζεται ότι δεν απαιτείται έκδοση ανάκλησης της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, δεδομένου ότι δεν έχει προηγουμένως υπογραφεί και επομένως εκδοθεί και αναρτηθεί σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης. Στις περιπτώσεις που ο διατάκτης δεν ζητά εντός της δίμηνης προθεσμίας την ανάκληση της δέσμευσης πίστωσης, ο ΠΟΥ πρέπει να τον ενημερώνει σχετικά, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο της χωρίς λόγο δέσμευσης πιστώσεων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη άλλων και πιθανώς πιο επιτακτικών αναγκών.
Επίσης, τονίζεται ότι η καθυστέρηση υπογραφής των σχεδίων απόφασης ανάληψης υποχρέωσης από το διατάκτη, είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε ασυμφωνία των δεδομένων του ΠΣ και των δεδομένων του τηρούμενου μητρώου δεσμεύσεων, που αποστέλλονται σε μηνιαία βάση στις υπηρεσίες του Γ.Λ.Κράτους. Προκειμένου λοιπόν να αποφευχθεί η εν λόγω αναντιστοιχία, το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από την παροχή από τον ΠΟΥ της παρά πόδας βεβαίωσης και τη λήψη του μοναδικού αριθμού καταχώρησης στο ΠΣ, μέχρι την υπογραφή των σχεδίων απόφασης ανάληψης υποχρέωσης από το διατάκτη και την καταχώρησή τους στο μητρώο δεσμεύσεων, θα πρέπει να ελαχιστοποιηθεί. Προς την κατεύθυνση αυτή: α) οι ΠΟΥ θα πρέπει να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή τέτοιων φαινομένων, την ορθή τήρηση του μητρώου δεσμεύσεων και την παροχή αξιόπιστων δημοσιονομικών στοιχείων στο Γ.Λ.Κράτους, σύμφωνα τις διατάξεις των παρ. 4, περ. ε και 5, περ. γ του άρθρου 24, καθώς και των παρ. 2, περ. α και της παρ. 3, περ. γ του άρθρου 25 του ν. 4270/2014 και β) οι διατάκτες οφείλουν να υπογράφουν και να επιστρέφουν άμεσα στην οικονομική υπηρεσία τα σχέδια αποφάσεων δημοσιονομικής δέσμευσης. (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
II. Διαδικασία ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης
Η ανατροπή διενεργείται μέσω ανακλητικής απόφασης που εκδίδεται σύμφωνα με την διαδικασία της παρ. 1α του άρθρου 4 του Π.Δ. 80/16. Δηλαδή, το σχέδιο της ανακλητικής απόφασης θα πρέπει να καταρτισθεί σε δύο αντίτυπα από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία και εν συνεχεία το σχέδιο να προωθηθεί για την υπογραφή του από τα αρμόδια όργανα, την παροχή από τον ΠΟΥ της σχετικής παρά πόδας βεβαίωσης, την υπογραφή του από το διατάκτη, τη λήψη του μοναδικού αριθμού καταχώρησης στα λογιστικά βιβλία και στο ΠΣ, την ανάρτησή του στο διαδικτυακό πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και, εν τέλει, την καταχώρησή του στο μητρώο δεσμεύσεων. (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
Η ανάληψη υποχρέωσης ανατρέπεται στις ανωτέρω περιπτώσεις μέχρι το τέλος του οικείου οικονομικού έτους μετά από σχετική ανακλητική απόφαση του οικείου διατάκτη για ολική ή μερική διαγραφή του επιπλέον ποσού που δεσμεύτηκε. (περίπτ.α παρ.2 άρθρο 4 Π.Δ.80/16)
Οι αποφάσεις διάθεσης πιστώσεων που εκδόθηκαν από το δημοτικό συμβούλιο ή την οικονομική επιτροπή, κατόπιν έναρξης ισχύος του ν.4555/2018, ανακαλούνται είτε από τα όργανα αυτά είτε από το όργανο που είναι κατά το χρόνο της ανάκλησης αρμόδιο για την έκδοσή τους, δηλαδή μετά την 19/07/2018 από το δήμαρχο (άρθρο 21 παρ. 1 ν.2690/1999). Επομένως, η ανατροπή αναλήψεων στο τέλος του έτους 2018 μπορεί να γίνει με απόφαση του δημάρχου, ανεξαρτήτως αν η πίστωση διατέθηκε από συλλογικό όργανο. (Απάντηση ΥΠ.ΕΣ. Νο 9)
Με αρνητικές εγγραφές τόσο στο Μητρώο Δεσμεύσεων του Φορέα, όσο και στο Βιβλίο Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής, αντιλογίζονται τα αντίστοιχα ποσά και αποδεσμεύονται οι σχετικές πιστώσεις. (Υπ. Οικ. οικ.173016 ΕΞ 2022/25.11.2022) [βλ. παλαιότερες: (Υπ. Οικ. 150345 2021/26.11.2021) (Υπ. Οικ. 131576 ΕΞ 2020/18.11.2020) (Υπ. Οικ. 2/84327/0026/21.11.2019) (Υπ. Οικ. 2/86541/0026/24.11.2018) (Υπ. Οικ. 2/86708/0026/28.11.2017) (Υπ. Οικ. 2/81869/0026/23.12.2015) (Υπ. Οικ. 2/65486 /ΔΠΔΣΜ/23.12.2014)]
Η ανωτέρω διαδικασία αναλύεται στην σχετική με τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης εγκύκλιό μας αριθ. 2/100018/0026/23-12-2016 (ΑΔΑ: ΨΒΞΒΗ- ΔΤΗ), καθώς και στην αριθ. 2/47972/0026/5-6-2018 εγκύκλιο περί τήρησης του μητρώου δεσμεύσεων. (Υπ. Οικ. οικ.173016 ΕΞ 2022/25.11.2022) [βλ. παλαιότερες: (Υπ. Οικ. 150345 2021/26.11.2021) (Υπ. Οικ. 131576 ΕΞ 2020/18.11.2020) (Υπ. Οικ. 2/84327/0026/21.11.2019) (Υπ. Οικ. 2/86541/0026/24.11.2018) (Υπ. Οικ. 2/86708/0026/28.11.2017)]
Οι εν λόγω ανακλητικές αποφάσεις δύναται να εκδίδονται είτε ξεχωριστά για κάθε μία ανάληψη υποχρέωσης που ανατρέπεται είτε συγκεντρωτικά ανά Αριθμό Λογαριασμού Εξόδου (ΑΛΕ)/Κωδικό Αριθμό Εξόδου (ΚΑΕ) για το συνολικό ποσό της ανειλημμένης υποχρέωσης που πρέπει να ανατραπεί στον εν λόγω ΑΛΕ/ΚΑΕ, ανάλογα με το σύστημα τήρησης των λογιστικών στοιχείων κάθε φορέα. Σημειώνεται δε ότι οι ανακλητικές αποφάσεις λαμβάνουν α/α καταχώρισης, είτε εκδίδονται ξεχωριστά για κάθε μία ανάληψη υποχρέωσης που ανατρέπεται είτε συγκεντρωτικά ανά ΑΛΕ/ΚΑΕ. (Υπ. Οικ. οικ.173016 ΕΞ 2022/25.11.2022) (Υπ. Οικ. 150345 2021/26.11.2021) (Υπ. Οικ. 131576 ΕΞ 2020/18.11.2020) (Υπ. Οικ. 2/84327/0026/21.11.2019) (Υπ. Οικ. 2/86541/0026/24.11.2018) (Υπ. Οικ. 2/86708/0026/28.11.2017)
Στη δεύτερη περίπτωση, η ανακλητική απόφαση ανά ΑΛΕ/ΚΑΕ, πρέπει να συνοδεύεται απαραίτητα από Κατάσταση/Πίνακα, στην/στον οποία/ο θα αναγράφονται διακεκριμένα όλα τα στοιχεία ταυτότητας (ΑΛΕ/ΚΑΕ, αρ. πρωτ., ημερομηνία, ΑΔΑ, α/α ανάληψης του πληροφοριακού συστήματος) των σχετικών αποφάσεων ανάληψης υποχρεώσεων που ανακαλούνται με την εν λόγω απόφαση, καθώς και το ανατρεπόμενο ποσό. (Υπ. Οικ. οικ.173016 ΕΞ 2022/25.11.2022) (Υπ. Οικ. 150345 2021/26.11.2021) (Υπ. Οικ. 131576 ΕΞ 2020/18.11.2020) [βλ. παλαιότερες: (Υπ. Οικ. 2/84327/0026/21.11.2019) (Υπ. Οικ. 2/86541/0026/24.11.2018) (Υπ. Οικ. 2/86708/0026/28.11.2017)]
Περαιτέρω, οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών των Υπουργείων, οι εξομοιούμενοι με αυτούς κατά την παρ. 3 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 και οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης καταχωρίζουν, όπως προαναφέρεται, τις εν λόγω ανακλητικές αποφάσεις στα τηρούμενα βιβλία με αρνητικές λογιστικές εγγραφές (αντιλογισμός). Σημειώνεται ότι και οι αποφάσεις αυτές λαμβάνουν μοναδικό αριθμό καταχώρισης. (Υπ. Οικ. οικ.173016 ΕΞ 2022/25.11.2022) (Υπ. Οικ. 150345 2021/26.11.2021) (Υπ. Οικ. 131576 ΕΞ 2020/18.11.2020) (Υπ. Οικ. 2/84327/0026/21.11.2019) (Υπ. Οικ. 2/86541/0026/24.11.2018) (Υπ. Οικ. 2/86708/0026/28.11.2017)
Με την καταχώρηση της πράξης ανάληψης της υποχρέωσης στο μητρώο δεσμεύσεων δεσμεύεται ισόποση πίστωση μέχρι την πραγματοποίηση και πληρωμή της σχετικής δαπάνης (άρθρο 21 παρ. 5 Ν 2362/95, όπως ισχύει, άρθρο 4 παρ. 1α ΠΔ 113/2010). Η δεσμευθείσα πίστωση δεν μπορεί να διατεθεί για άλλη δαπάνη, εκτός αν η ανάληψη της υποχρέωσης ανατραπεί και η δέσμευση της πίστωσης διαγραφεί από τα λογιστικά βιβλία του δήμου. (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011)
Η εγκύκλιος αρ. 30/19664/20-4-2011 του Υπουργείου Εσωτερικών και Υπουργείου Οικονομικών ισχύει μόνο ως προς τις διαδικασίες ανάληψης υποχρεώσεων στους Δήμους (όργανα διάθεσης των πιστώσεων κ.λπ.),οι οποίες παρουσιάζουν κάποιες ιδιαιτερότητες. (Υπ. Οικ. 2/65486 /ΔΠΔΣΜ/23.12.2014)
III. Νομιμότητα δαπάνης
Η μη τήρηση της προβλεπόμενης διαδικασίας, ήτοι η σύνταξη της έκθεσης ανάληψης της δαπάνης και η ανατροπή αυτής, στην περίπτωση ανεξόφλητης πίστωσης εντός του οικείου οικονομικού έτους, καθώς και η σύνταξη νέας έκθεσης ανάληψης δαπάνης για το τρέχον οικονομικό έτος, καθιστά τη διενέργεια της δαπάνης μη κανονική. Εξάλλου, η πληρωμή της δαπάνης συντελείται με την εξόφληση του οικείου χρηματικού εντάλματος πληρωμής που εκδίδεται από τη λογιστική υπηρεσία του Δήμου μετά την εκκαθάριση της δαπάνης. Στην περίπτωση, όμως, που το χρηματικό ένταλμα παραμείνει ανεξόφλητο κατά τη λήξη του οικονομικού έτους σε βάρος των πιστώσεων του οποίου έχει αυτό εκδοθεί, τότε ακυρώνεται και εκδίδεται - μετά από σχετική αίτηση του δικαιούχου - νέο χρηματικό ένταλμα σε βάρος της αντίστοιχης πίστωσης που έχει δεσμευθεί, κατά τα ανωτέρω, στον προϋπολογισμό του επόμενου οικονομικού έτους.
Για τη νομιμότητα της δαπάνης αρκεί το γεγονός της ανατροπής της ανάληψης υποχρέωσης κατά το προηγούμενο έτος και δεν επηρεάζει την κανονικότητα της δαπάνης η μη ενταλματοποίηση της κατά το έτος αυτό. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 273/2014)
Η μη ανάκληση των αποφάσεων ανάληψης της υποχρέωσης για το οικονομικό έτος 2017 συνεπάγεται την μη κανονικότητα της δαπάνης, αν και έγινε δημοσιονομική ανάληψη της υποχρέωσης για το κρίσιμο οικονομικό έτος 2018, στον προϋπολογισμό του οποίου υπάρχει σχετική πίστωση. Οι προσκομισθείσες, με το έγγραφο επανυποβολής, αποφάσεις του Αντιδημάρχου ΧΧ για ανατροπή της ανάληψης υποχρέωσης για τον Κ.Α.Ε. ΧΧ του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2017 του Δήμου δεν φέρουν αριθμό πρωτοκόλλου και αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (Α.Δ.Α.), ως εκ τούτου, δεν αναπτύσσουν νομική ισχύ. Πλην, δοθέντος ότι κατά το οικονομικό έτος 2017 υπήρχε η αναγκαία πίστωση στον οικείο Κ.Α.Ε. του Δήμου, δεσμεύτηκε αυτή πριν την υπογραφή της σύμβασης της προμήθειας και εντέλει έγινε δημοσιονομική ανάληψη της υποχρέωσης κατά το κρίσιμο οικονομικό έτος 2018, στον προϋπολογισμό του οποίου υπάρχει επίσης σχετική πίστωση, τα αρμόδια όργανα του Δήμου συγγνωστώς και όχι από πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στην εξόφληση της δαπάνης. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 166/2019)
IV. Ημερομηνία έναρξης ισχύος απόφασης ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης- ανάρτηση στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ
Πράξεις ανατροπής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης (ανακλητικές αποφάσεις), που εκδίδονται με ημερομηνία 31 Δεκεμβρίου εκάστου έτους, ισχύουν από την ημερομηνία αυτή και αναρτώνται στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» το αργότερο έως την 31η Ιανουαρίου του επόμενου έτους. (περίπτ.β παρ.2 άρθρο 4 Π.Δ.80/16)
Με την Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 140/2015 κρίθηκε ότι οι διατάξεις του ν. 4325/2015 (που ρύθμιζαν με την παρ 1 του άρθρου 31 του νόμου, ομοίως το ζήτημα της έναρξης ισχύος της απόφασης ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης), αφορούν αποκλειστικά σε πράξεις ανατροπής που συντάχθηκαν και υπεγράφησαν νομίμως έως και την 31.12, στις οποίες και προσδίδεται αναδρομική ισχύς από την ημερομηνία αυτή, παρότι δημοσιεύτηκαν στο πρόγραμμα «Διαύγεια» μεταγενέστερα.
Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: Συνεπώς, οι αποφάσεις για την ανάληψη υποχρέωσης πρέπει να λαμβάνονται με ημερομηνία μέχρι 31 Δεκεμβρίου του εκάστου έτους.
Δεν πρέπει να λαμβάνονται με ημερομηνία απόφασης Ιανουαρίου του επόμενου έτους.
Τα αρμόδια όργανα θα πρέπει να λάβουν την απόφαση για την ανατροπή της ανάληψης υποχρέωσης εντός του έτους. Αυτή η απόφαση μπορεί να δημοσιευτεί στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ μέχρι την 31/1 του επόμενου έτους και να έχει ισχύ από την 31/12 κατά παρέκκλιση των γενικών διατάξεων της παρ. 2 άρθρου 4 του ν. 3861/2010, (Σημ. ήδη Ν.4727/20) όπως αντικαταστάθηκε με την παρ 4 του άρθρου 23 του ν. 4210/2013, που θέτει ως ημερομηνία ισχύος μίας απόφασης τη δημοσίευση της στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
Επιγραμματικά:
Λήψη απόφασης ανατροπής ΑΥ: μέχρι 31/12 (Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: για το έτος 2022 η απόφαση ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης δύναται να ληφθεί έως 30/12, που είναι και η τελευταία εργάσιμη ημέρα του έτους)
Καταχώρηση στο πληροφοριακό σύστημα: μέχρι 20/1
Ανάρτηση της απόφασης ανατροπής στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ: μέχρι 31/1 του επόμενου έτους
(άρθρο 31 Ν. 4325/15, (Υπ. Οικ. οικ.173016 ΕΞ 2022/25.11.2022) (Υπ. Οικ. 150345 2021/26.11.2021) (Υπ. Οικ. 131576 ΕΞ 2020/18.11.2020), (Υπ. Οικ. 2/84327/0026/21.11.2019), ΥΠΟΙΚ 2/99070/0026/23-12-2016 περιπτ. Α.3)
Πράξεις ανατροπής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης (ανακλητικές αποφάσεις) των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και των νομικών προσώπων αυτών, που εκδόθηκαν με ημερομηνία 31.12.2020, ισχύουν από την ημερομηνία αυτή και αναρτώνται στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» το αργότερο έως την 31η.5.2021. (άρθρο 271 Ν.4798/21)
Η προθεσμία παρατείνεται για να αντιμετωπιστεί η καθυστέρηση ανάρτησης η οποία οφείλεται εν μέρει στο γεγονός της υποστελέχωσης των υπηρεσιών και ειδικά των νομικών προσώπων των ΟΤΑ, εξαιτίας των συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού Covid-19. (Αιτιολογική έκθεση Ν.4798/21)
Καταβολή εξόδων κίνησης (οδοιπορικά, ημερήσια αποζημίωση, διανυκτερεύσεις) σε υπαλλήλους του Περιφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου Ασφάλισης (Π.Ε.Κ.Α.). Μη νόμιμη δαπάνη διότι οι αποφάσεις ανατροπής της πίστωσης, που δεσμεύτηκε το έτος 2017, αναρτήθηκαν στο πρόγραμμα Διαύγεια στις 5.3.2018, δηλαδή μετά τις 31.1.2018, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 4 παρ. 2 περ. β΄ του π.δ. 80/2016. Από στοιχεία γνωστά στο Δικαστήριο από προηγούμενες δικαστικές ενέργειες προκύπτει ότι κατά τις αρχές του έτους 2018 δεν υπήρχε ευχερής πρόσβαση στα στοιχεία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ) του τέως ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ώστε να αναζητηθούν και να αναρτηθούν στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ αποφάσεις ανατροπής αναλήψεων υποχρεώσεων εντός της τασσόμενης στις ανωτέρω διατάξεις προθεσμίας, λόγω τεχνικών εργασιών του Ε.Φ.Κ.Α., προκειμένου να δημιουργηθεί ενιαία βάση δεδομένων με ενσωμάτωση των οικονομικών διαδικασιών όλων των ασφαλιστικών φορέων που εντάχθηκαν στο φορέα αυτό. Η δυνατότητα πρόσβασης χορηγήθηκε στις κατά τόπους υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, κατά το μήνα Μάρτιο του έτους 2018, οπότε αμέσως αναρτήθηκε η ως άνω ΧΧ/31.12.2017 ανακλητική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ (5.3.2018). Συγγνωστή πλάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 186/2019)
Με το άρθρο 15 του Ν.4456/17 δίνεται παράταση στις προθεσμίες της έκδοσης των πράξεων ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης(ανακλητικές πράξεις), για τις αναλήψεις που έλαβαν χώρα στα οικονομικά έτη 2015 και 2016, καθώς και της ανάρτησής τους στο Πρόγραμμα «Διαύγεια» των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού και των νομικών προσώπων που υπάγονται σε αυτούς.
Για περισσότερα δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΑΝΑΛ. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ » ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ- ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΙΣΤΩΣΗΣ (έως 31.12.2016) (Π.Δ. 113/10) » Ανατροπή και μη εκτέλεση ΑΥ » δ. Ημερομηνία λήψης απόφασης ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης
Για τους φορείς Γενικής Κυβέρνησης, στους οποίους η αρμοδιότητα έγκρισης των δαπανών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παρ. 2β, ασκείται από συλλογικό όργανο, η απόφαση ανάκλησης της δέσμευσης, εφόσον φέρει ημερομηνία 31 Δεκεμβρίου, δύναται να προηγείται της σχετικής εγκριτικής απόφασης η οποία εκδίδεται εντός του α' δεκαπενθημέρου του Ιανουαρίου του επόμενου οικονομικού έτους. (περίπτ.γ παρ.2 άρθρο 4 Π.Δ.80/16)
Ωστόσο με την περίπτ.ε της παρ.1 του άρθρου 58 του Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 203 του Ν.4555/18, αρμόδιο όργανο για την έγκριση των δαπανών στους Δήμους είναι από 19.07.2018 ο Δήμαρχος και όχι κάποιο συλλογικό όργανο.
Τονίζεται ιδιαίτερα ότι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν εντός του τρέχοντος έτους, αλλά δεν κατέστη δυνατό να πληρωθούν εντός αυτού, δύναται να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του επόμενου οικονομικού έτους, με την έκδοση αντίστοιχων αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης, μόνο στην περίπτωση που έχουν αναληφθεί νόμιμα εντός του 2022. Για τον έλεγχο συνδρομής της ανωτέρω προϋπόθεσης πρέπει οι οικονομικές υπηρεσίες των φορέων να μεριμνούν ώστε στα δικαιολογητικά των δαπανών που εκκαθαρίζονται από αυτές, εκτός από τη νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του έτους 2023, να επισυνάπτεται και η απόφαση της αντίστοιχης ανάληψης και ανατροπής της του έτους 2022. (Υπ. Οικ. οικ.173016 ΕΞ 2022/25.11.2022) (Υπ. Οικ. 150345 2021/26.11.2021) (Υπ. Οικ. 131576 ΕΞ 2020/18.11.2020)(Υπ. Οικ. 2/84327/0026/21.11.2019) (Υπ. Οικ. 2/86541/0026/24.11.2018) (Υπ. Οικ. 2/86708/0026/28.11.2017) (Υπ. Οικ. 2/81869/0026/23.12.2015)
Ανατροπή και εκ νέου ανάληψη υποχρέωσης πρέπει να γίνεται ακόμα και στα έτη που δεν πληρώνεται η δαπάνη. Πχ ανάληψη υποχρέωσης που έγινε το έτος 2013 και ανατράπηκε το έτος 2014, πρέπει να δεσμευτεί η πίστωση εκ νέου το έτος 2014 ακόμα και εάν η εξόφληση γίνει το έτος 2015. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 23/2016)
ΔΕΥΑ. Καταβολή στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων της δαπάνης για την «Αποζημίωση Απαλλοτρίωσης για κατασκευή αγωγού λυμάτων». Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για τα έτη 2017 και 2018 θα έπρεπε να γίνει σε βάρος των πιστώσεων του Κ.Α.Ε. «πληρωμές υποχρεώσεων ΠΟΕ» και όχι σε βάρος του Κ.Α.Ε. 1004000 «Αγροί (Απαλλοτριώσεις - εξαγορές)». Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 156/2018)
1. Άντληση των στοιχείων για την ανατροπή των αναλήψεων υποχρέωσης από το πληροφοριακό σύστημα του δήμου
2. Η ανάληψη υποχρέωσης ανατρέπεται με αιτιολογημένη απόφαση του αρμόδιου κατά περίπτωση οργάνου που προήλθε (αποφάσισε) την ανάληψη της υποχρέωσης. (άρθρο 4 παρ. 2α ΠΔ 80/16, (Υπ. Οικ. οικ.173016 ΕΞ 2022/25.11.2022) (Υπ. Οικ. 150345 2021/26.11.2021).
Από 19.07.2018 διατάκτης στους ΟΤΑ α' βαθμού είναι ο Δήμαρχος. (περίπτ.ε της παρ.1 του άρθρου 58 του Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 203 του Ν.4555/18) (άρθρο 210 παρ.2 και άρθρο 283 Ν.4555/18)
Συνεπώς, η απόφαση ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης γίνεται μόνο με απόφαση Δημάρχου.
3. Στις αναρτητέες πράξεις στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ περιλαμβάνεται και η ανακλητική απόφαση του οικείου διατάκτη, με την οποία ανατρέπεται η ανάληψη υποχρέωσης, καθώς αυτή εκδίδεται με τον ίδιο τρόπο όπως και η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης (Ελ.Συν 143/2014 Κλιμ. 1 Τμ., άρθρο 31 παρ. 1 Ν. 4325/15)
4. Με αρνητικές εγγραφές (αντιλογισμός) στο Μητρώο Δεσμεύσεων του Φορέα, διαγράφονται τα αντίστοιχα ποσά και αποδεσμεύονται οι σχετικές πιστώσεις. Οι αρνητικές λογιστικές εγγραφές, λαμβάνουν και αυτές μοναδικό αριθμό καταχώρησης (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
5. Η έκδοση και καταχώρηση αποφάσεων δημοσιονομικής δέσμευσης, βάσει των οποίων θα αναληφθούν νέες νομικές δεσμεύσεις, είναι επιτρεπτή μόνο μετά την έκδοση και καταχώρηση στα λογιστικά βιβλία και στο ΠΣ, εκείνων των δημοσιονομικών δεσμεύσεων που αφορούν ήδη αναληφθείσες πολυετείς υποχρεώσεις ή υποχρεώσεις προηγούμενων ετών που δεν έχουν πληρωθεί ή ανεκτέλεστο μέρος παλαιών συμβάσεων. (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
6. Η πράξη ανατροπής της ανάληψης υποχρέωσης τέλους χρήσης (ανακλητική απόφαση), συνοδεύει υποχρεωτικά το ΧΕΠ που εκδόθηκε στη νέα χρήση, μαζί με την διενεργηθείσα νέα ανάληψη υποχρέωσης στην τρέχουσα χρήση (και επισυνάπτονται μαζί με τα λοιπά δικαιολογητικά που συνοδεύουν τον τίτλο πληρωμής).
Παράδειγμα 1:
Έχουμε στον κωδικό ΧΧΧΧ πίστωση 100.000 €. Γίνεται ανάληψη υποχρέωσης για ποσό 90.000 €, δηλ. δεν έχει γίνει ανάληψη υποχρέωσης για τα 10.000 €.
Από τα 90.000€, που έγινε ανάληψη υποχρέωσης, ανατέθηκαν και εκτελέστηκαν (κόπηκαν τιμολόγια) για τα 70.000€.
Από τα 70.000€, για τα οποία εκδόθηκαν τιμολόγια, πληρώθηκαν τα 40.000€ και έμειναν ανεξόφλητα τα υπόλοιπα 30.000€.
Σχετικά με την ανατροπή ανάληψης υποχρέωσης στο παράδειγμά μας έχουμε τα εξής:
1. Για τα 10.000€ που δεν έγινε ανάληψη υποχρέωσης, δεν γίνεται ανατροπή.
2. Για τα 40.000€ που πληρώθηκαν (εξοφλήθηκαν), δεν γίνεται ανατροπή.
3. Για τα 20.000 που ματαιώθηκε η δαπάνη (δεν έγινε καμία ανάθεση), γίνεται ανατροπή.
4. Για τα 30.000€ που εκτελέστηκαν, δηλ. κόπηκε τιμολόγιο, αλλά δεν πληρώθηκε, γίνεται ανατροπή.
Δηλαδή συνολικά στο συγκεκριμένο κωδικό θα γίνει ανατροπή 50.000€.
Παράδειγμα 2:
Έστω ότι έχω δεσμεύσει ποσό 100.000€ για μία προμήθεια. Κάνω διαγωνισμό και τελικά κατακυρώνεται για 90.000€ το ποσό της σύμβασης. Τα 10.000€ ανατρέπονται με απόφαση και όχι λογιστικά.
Παραδείγματα Εγκυκλίου Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016
Παράδειγμα 1- Προμήθεια υλικών με ανοικτό διαγωνισμό:
Ποσό δεσμευμένης, με την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, πίστωσης στον εκτελούμενο προϋπολογισμό του φορέα: 1.000.000,00 €.
Προϋπολογισμός δαπάνης στη διακήρυξη: 1.000.000,00 €.
Ποσό σύμβασης: 800.000,00 €.
Ποσό ανακλητικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης (ποσό μερικής ανατροπής): 200.000,00 € (1.000.000,00 € - 800.000,00 € = Δεσμευμένη πίστωση, με την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης μείον συμβατικό τίμημα). Η διαδικασία για την έκδοση της ανακλητικής απόφασης και τη διαγραφή από τα λογιστικά βιβλία του επιπλέον ποσού των 200.000,00 € που δεσμεύτηκε, πρέπει να αρχίσει αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης προμήθειας.
Παράδειγμα 2 - Παροχή υπηρεσιών καθαριότητας κατόπιν διαπραγμάτευσης.
Ποσό δεσμευμένης, με την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, πίστωσης στον εκτελούμενο προϋπολογισμό του φορέα: 13.000,00 €.
Ποσό σύμβασης: 11.500,00 €.
Ποσό ανακλητικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης (μερική ανατροπή της αρχικής δέσμευσης πίστωσης): 1.500,00 € (13.000,00 € - 11.500,00 €). Η διαδικασία για την έκδοση της ανακλητικής απόφασης των 1.500,00 € και τη διαγραφή από τα λογιστικά βιβλία του επιπλέον αυτού ποσού, πρέπει να αρχίσει αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης υπηρεσιών, με απευθείας ανάθεση.
Παράδειγμα 3 - Ματαίωση ή αναβολή διενέργειάς για το επόμενο έτος διαγωνισμού προμήθειας.
Ποσό δεσμευμένης, με την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, πίστωσης στον εκτελούμενο προϋπολογισμό του φορέα: 150.000,00 €.
Απόφαση ή άλλο ισοδύναμο έγγραφο περί αναβολής του διαγωνισμού ή μη εκτέλεσης (ματαίωση) της δαπάνης των 150.000,00 €.
Ποσό ολικής ανατροπής - ανάκλησης της απόφαση ανάληψης υποχρέωσης:
150.0. 00 € (150.000,00 € - 0,00 € = ποσό αρχικά δεσμευμένης πίστωσης μείον του ποσού που αναλώθηκε). Η διαδικασία για την έκδοση της ανακλητικής απόφασης των
150.0. 00 € και τη διαγραφή από τα λογιστικά βιβλία του ποσού αυτού, πρέπει να αρχίσει αμέσως μετά την έκδοση της απόφασης ματαίωσης ή αναβολής διενέργειας του διαγωνισμού προμήθειας.
Παράδειγμα 4 - Αναβολή διενέργειας υπηρεσιακής μετακίνησης λόγω ματαίωσης συνεδρίου.
Ποσό δεσμευμένης, με την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, πίστωσης στον εκτελούμενο προϋπολογισμό του φορέα, για την πραγματοποίηση μετακίνησης υπαλλήλων στο εξωτερικό για τη συμμετοχή τους σε διεθνές συνέδριο: 6.000,00 €.
Ποσό απόφασης έγκρισης της υπηρεσιακής μετακίνησης 6.000,00 €.
Αν η μετακίνηση δεν πραγματοποιηθεί, λόγω ματαίωσης του συνεδρίου, τότε το ποσό της ολικής ανατροπής - ανάκλησης της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, είναι:
6.0. 00 € (6.000,00 € - 0,00 € = ποσό αρχικά δεσμευμένης πίστωσης μείον ποσό, το οποίο αναλώθηκε). Η διαδικασία για την έκδοση της ανακλητικής απόφασης των
6.0, 00 € και τον αντιλογισμό τους (διαγραφή) στα λογιστικά, πρέπει να αρχίσει αμέσως μετά την έκδοση της απόφασης περί μη πραγματοποίησης της μετακίνησης ή της επίσημης γνωστοποίησης οριστικής ματαίωσης του συνεδρίου.
Για τη πληρωμή ακυρωτικών εξόδων ή άλλων σχετικών ρητρών απαιτείται έκδοση νέας απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, καθώς πρόκειται για άλλου είδους δαπάνη.
Παράδειγμα 5 - Η πραγματοποίηση υπηρεσιακής μετακίνησης κόστισε λιγότερο απ' ότι είχε αρχικά προβλεφθεί:
Ποσό δεσμευμένης, με την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, πίστωσης στον εκτελούμενο προϋπολογισμό του φορέα, για την πραγματοποίηση υπηρεσιακής μετακίνησης για διενέργεια φορολογικού ελέγχου: 1.000,00 €.
Ποσό απόφασης έγκρισης της υπηρεσιακής μετακίνησης 1.000,00 €.
Αν η μετακίνηση τελικά κοστίσει 870,00 €, τότε το ποσό της μερικής ανατροπής - ανάκλησης της απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, είναι: 130,00 € (1.000,00 € - 870,00 €). Η διαδικασία για την έκδοση της ανακλητικής απόφασης των 130,00 € πρέπει να αρχίσει αμέσως μετά την έκδοση του χρηματικού εντάλματος. (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
VIII. Ειδικές περιπτώσεις
i. Ανάληψη υποχρέωσης για αμοιβές αιρετών οργάνων προηγούμενων ετών
Όταν οι δαπάνες αποζημίωσης των αιρετών οργάνων αφορούν το τρέχον έτος, στο οποίο δημιουργούνται, δεν απαιτείται η έκδοση σχετικής απόφασης, αλλά αρκεί η εγγραφή τους στον οικείο προϋπολογισμό. Όταν δεν πληρωθούν μέσα στο έτος που δημιουργήθηκαν οι απαιτήσεις, τότε η πληρωμή γίνεται με την έκδοση σχετικής απόφασης από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου περί ανάληψης υποχρεώσεων σε βάρος των πιστώσεων των κωδικών αριθμών της κατηγορίας 81 (Π.Ο.Ε.). (Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 112/2012).
ii. Ανατροπή και νομιμότητα αρχικής δέσμευσης υποχρέωσης
Στην περίπτωση μη εκτέλεσης, είτε εν όλω, είτε εν μέρει, της ανάληψης υποχρέωσης στο οικονομικό έτος στο οποίο αναφέρεται, εκδίδεται υποχρεωτικά ανακλητική απόφαση του διατάκτη και διαγράφεται ολικά ή μερικά το ποσό που δεσμεύτηκε. Με την έναρξη δε του νέου οικονομικού έτους δεσμεύεται, κατά προτεραιότητα, πίστωση, με νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, ισόποση με το ανεξόφλητο μέρος των αναλήψεων που ανατράπηκαν το προηγούμενο έτος, ενώ νέες αναλήψεις μπορούν να γίνουν μόνο σε βάρος του εναπομείναντος υπολοίπου. Ειδικά στην περίπτωση αυτή, η δημοσιονομική ανάληψη που έλαβε χώρα το προηγούμενο οικονομικό έτος ανακαλείται υποχρεωτικά με απόφαση του διατάκτη, ενώ η πίστωση που δεσμεύτηκε για την συγκεκριμένη δαπάνη διαγράφεται από τα οικεία λογιστικά βιβλία. Ακολούθως, η απόφαση δημοσιονομικής ανάληψης της δαπάνης, η οποία ανακλήθηκε κατά το προηγούμενο έτος παύει να υφίσταται λόγω μη εκτέλεσής της και δεν παράγει πλέον έννομα αποτελέσματα. Συνεπώς, ο λόγος διαφωνίας, σύμφωνα με τον οποίο η απόφαση δέσμευσης της οικείας πίστωσης εις βάρος του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2011, εκδόθηκε σε χρόνο μεταγενέστερο της απόφασης με την οποία εγκρίθηκε η δαπάνη (29.8.2011) και υπογράφηκε η οικεία σύμβαση, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, καθόσον ναι μεν το στάδιο της δημοσιονομικής ανάληψης της δαπάνης προηγείται εκείνου της διοικητικής ανάληψης, πλην όμως εν προκειμένω η ως άνω απόφαση δέσμευσης πίστωσης έχει ήδη ανατραπεί με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής ως μη εκτελεσθείσα και στα πλαίσια εφαρμογής του άρθρου 4 παρ. 5 του π.δ/τος 113/2010 έχει εκδοθεί νέα απόφαση δημοσιονομικής ανάληψης. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 116/2012)
Ανιχνεύονται οι απαιτούμενες αποφάσεις ανατροπής των αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης-δέσμευσης και ψήφισης αντίστοιχων νέων πιστώσεων που αφορούν σε παρελθόντα οικονομικά έτη, κατανομή δε αυτών σε περισσότερα έτη (και ανεξάρτητα από το γεγονός ότι δεν προκύπτει με βεβαιότητα η σε περισσότερα του ενός έτους κατανομή) δεν απαιτείται καθόσον μη εκτέλεσή τους κατά το τρέχον οικονομικό έτος θα ενεργοποιήσει την αυτή διαδικασία ανατροπής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης και ψήφισης νέας κατά το επόμενο οικονομικό έτος (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 183/2013)
iii. Καταβολή ιδρυτικού κεφαλαίου σε διαδημοτική επιχείρηση ΧΥΤΑ
Κατά τα επίμαχα έτη 2004-2007 ο Δήμος δεν πραγματοποίησε δαπάνες που να σχετίζονται με την καταβολή είτε του ιδρυτικού κεφαλαίου, είτε των αναλογούντων σ΄αυτόν τελών απόρριψης απορριμμάτων, συνεπώς δεν ήταν απαραίτητη η έκδοση πράξης ανάληψης υποχρέωσης, η οποία, σε κάθε περίπτωση, εκδόθηκε πριν από το κρίσιμο χρονικό σημείο πραγματοποίησης της δαπάνης από τον Δήμο, κατά το έτος 2011.(Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 296/2013)
2. Προυπολογισμός και ΠΟΕ
Δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΑΝΑΛ. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ » ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ »Οφειλές ΠΟΕ