ΝΠΔΔ και Δημοτικές Επιχειρήσεις  

 

I. Σύνδεσμοι ΟΤΑ

II. Δημοτικές Επιχειρήσεις 

III. ΔΕΥΑ

IV. ΝΠΔΔ των οποίων η ταμειακή υπηρεσία διεξάγεται από το δήμο που τα έχει συστήσει


I. Σύνδεσμοι ΟΤΑ
Για την εκτέλεση οποιασδήποτε δαπάνης από τους Συνδέσμους Ο.Τ.Α. που υπάγονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, απαιτείται η προηγούμενη, το μεν δημοσιονομική ανάληψη της δαπάνης από τον οικείο διατάκτη, το δε διοικητική ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης, με την έκδοση απόφασης από το εκάστοτε αρμόδιο όργανο. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 120/2012)

 


II. Δημοτικές Επιχειρήσεις 
Οι Δημοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις αποτελούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των δήμων με όργανα διοίκησης των υποθέσεών τους τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου και το Διοικητικό Συμβούλιο. Τα ίδια όργανα αποτελούν και τα όργανα διαχείρισης των οικονομικών τους υποθέσεων, ως προς την οποία (διαχείριση) σε περίπτωση μη υπάρξεως κανονισμού που τη ρυθμίζει, εφαρμόζονται οι διατάξεις του β.δ. της 17 Μαΐου/15 Ιουνίου 1959 (ΦΕΚ Α΄ 114), οι οποίες αφορούν στην οικονομική διοίκηση και το λογιστικό των δήμων, προσαρμοσμένες στα όργανα αυτών. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 97/2013).


Η διαδικασία ανάληψης της υποχρέωσης προηγείται υποχρεωτικά όλων των άλλων διαδικασιών πραγματοποίησης οποιασδήποτε δαπάνης των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 97/2013).
 
Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: Με την παρ.4 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 καταργούνται οι διατάξεις των άρθρων 11, 12, 13, 14, 15 και 16 του β.δ. της 17.5/15.6.1959 (Α' 114) 
Συνεπώς, δεν υφίσταται πλέον η έκθεση (ή πρόταση) ανάληψης υποχρέωσης, παρά μόνο η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης.
Αν εφαρμοστούν αναλογικά οι διατάξεις των Δήμων στις κοινωφελείς επιχειρήσεις, τότε μοναδικός διατάκτης θα είναι ο Πρόεδρος κατ' αναλογική εφαρμογή της περίπτ.ε της παρ.1 του άρθρου 58 του Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 καταργώντας την αρμοδιότητα από το Διοικητικό Συμβούλιο.
Αναμένουμε σχετικές διευκρινίσεις από το ΥΠ.ΕΣ. προς αποσαφήνιση των θεμάτων αυτών.
 
Σε συνέχεια των ανωτέρω το ΥΠ.ΕΣ. απάντησε σε ερώτηση σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 203-206 στις κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων ως εξής:
Στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του ν.4555/2018 εντάσσονται οι ΟΤΑ και τα νπδδ αυτών και ως εκ τούτου δεν προκύπτει υποχρέωση εφαρμογής τους από τις κοινωφελείς επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν νπιδ των δήμων και διέπονται από τις ειδικές για αυτές διατάξεις και από τους εσωτερικούς κανονισμούς τους.
 Παράλληλα όμως επισημαίνουμε ότι :
- οι περισσότερες κοινωφελείς επιχειρήσεις ανήκουν στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης και οφείλουν επίσης να εφαρμόζουν τις διατάξεις που αφορούν τους εν λόγω φορείς (π.χ. ν.4270/2014,π.δ. 80/2016) και ότι 
- από την υπαγωγή των δαπανών των επιχειρήσεων, στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σύμφωνα με νομολογία αυτού, ο έλεγχος αυτός σε περίπτωση μη υπάρξεως κανονισμού οικονομικής διαχείρισης, διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του β.δ/τος της 17 Μαΐου/15 Ιουνίου 1959, καθώς και τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, οι οποίες αφορούν στην οικονομική διοίκηση και το λογιστικό των δήμων, προσαρμοσμένες βεβαίως στα όργανα των κοινωφελών επιχειρήσεων (Πρ. 204/2013 VII Τμήμα). Ως εκ τούτου, σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει βεβαίως να εφαρμόζουν αναλογικά και όποιες νεώτερες διατάξεις ρυθμίζουν σχετικά ζητήματα για τους δήμους, όπως αυτές του ν.4555/2018.
Παρεμπιπτόντως, σκόπιμο θα ήταν οι κανονισμοί των επιχειρήσεων να προσαρμόζονται στο κάθε φορά ισχύον θεσμικό πλαίσιο που τις αφορά, ώστε να μην προκύπτουν ζητήματα κατά τη διενέργεια του προληπτικού και κατασταλτικού ελέγχου των δαπανών τους και να συνεχίζεται απρόσκοπτα η ομαλή λειτουργία τους.  (Απάντηση ΥΠ.ΕΣ. Νο 15)
 
Επιπλέον, με την Πράξη 6/2019 του Κλιμ. Τμ. 7 του Ελ. Συν. γίνεται δεκτό ότι  κατά τα άρθρα 3 και 4 του π.δ/τος 80/2016, το οποίο εφαρμόζεται επί των φορέων Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 14 ν. 4270/2014, όπως είναι οι δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις που συνιστούν ΝΠΙΔ (άρθρο 1 π.δ. 80/2016 και 252 παρ. 1, περ. α΄ και παρ. 5 ν. 3463/2006), οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης υπογράφονται από τον οικείο διατάκτη και τον προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών του φορέα, ο δεύτερος εκ των οποίων βεβαιώνει επί της εν λόγω απόφασης α) την ύπαρξη σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό του και β) τη δέσμευση ισόποσης πίστωσης για την πληρωμή της δαπάνης (άρθρο 3 παρ. 2 π.δ. 80/2016) Μη νόμιμη δαπάνη, ωστόσο το ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης. 
 
Δείτε εδώ αναλυτικό άρθρο της ΔήμοςΝΕΤ σχετικά με τη διαδικασία ανάληψης υποχρέωσης και τον διατάκτη έπειτα από τον Κλεισθένη Ι.

H διαδικασία ανάληψης της δαπάνης της σύμβασης για την παροχή των υπηρεσιών με τίτλο «Αποκατάσταση βλαβών στη Μαρίνα, μετά το σεισμό που έπληξε νήσο» δεν έγινε σύμφωνα τα άρθρα 66 ν. 4270/2014 και 2 του π.δ/τος 80/2016, καθόσον η απόφαση του Προέδρου της Μονομετοχικής Ανώνυμης εταιρίας (διατάκτη) περί ανάληψης της σχετικής υποχρέωσης, ποσού 62.403,00 ευρώ, η οποία ισχύει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στο Πρόγραμμα Διαύγεια (1.11.2017), δεν εκδόθηκε, όπως έπρεπε, πριν από την έκδοση του Πρακτικού της Συνεδρίασης του ΔΣ της εταιρίας με την οποία ανατέθηκε η σύνταξη της μελέτης στον ως άνω ανάδοχο και γεννήθηκε με τον τρόπο αυτό έναντι αυτού η σχετική υποχρέωση της ως άνω εταιρείας περί καταβολής της αμοιβής του και πριν από την υπογραφή του οικείου συμφωνητικού μεταξύ της εταιρίας και του αναδόχου. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 165/2018)
 
Νομολογία Ελ.Συν. πριν το Ν.4555/18
Στις κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων η αρμοδιότητα διάθεσης των πιστώσεων και έγκρισης των δαπανών ανήκει κατά κανόνα στο διοικητικό συμβούλιο των επιχειρήσεων, ενώ η ανάληψη των υποχρεώσεων αποτελεί αρμοδιότητα του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου (άρθρο 11 β.δ. 17/5-15/6/1959 αναλογικά εφαρμοζόμενο). Συνεπώς στις δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις διατάκτες κατά την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 20 του Ν. 2362/1995 είναι το Διοικητικό Συμβούλιο και ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, κατά περίπτωση, το έγγραφο όμως ανάληψης της υποχρέωσης υπογράφεται από τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου (άρθρο 11 και 13 παρ. 3 β.δ. 17/5-15/6/1959). (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 97/2013).

Ειδικότερα, στις περιπτώσεις εκείνες που διατάκτης είναι ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου αυτός υπογράφει και τη σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, ενώ στις περιπτώσεις που διατάκτης είναι το Διοικητικό Συμβούλιο, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου (ή το νομίμως εξουσιοδοτηθέν από αυτόν όργανο) υπογράφει πρόταση (ή έκθεση) ανάληψης υποχρέωσης προς τον αρμόδιο διατάκτη. Στη δεύτερη ως άνω περίπτωση, το έγγραφο της ανάληψης υποχρέωσης, το οποίο περιέχει τα στοιχεία του άρθρου 3 του π.δ/τος 113/2010, δεν έχει την μορφή της απόφασης, αλλά της πρότασης (ή έκθεσης) στον διατάκτη, δεδομένου ότι υπογράφεται μεν από τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου η αρμοδιότητα όμως έγκρισης της δαπάνης και διάθεσης της πίστωσης ανήκει σε άλλο όργανο. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 97/2013).


Από όλα τα παραπάνω παρέπεται ότι η εκ των υστέρων έγκριση της δαπάνης και η διάθεση της πίστωσης από το αρμόδιο όργανο, με την οποία και τελειούται η διαδικασία ανάληψης της υποχρέωσης στις δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις, οι οποίες δεν διαθέτουν διαφορετικό κανονισμό οικονομικής διαχείρισης, σε χρόνο, δηλαδή, μεταγενέστερο της πραγματοποίησης της δαπάνης, δεν μπορεί να νομιμοποιήσει αυτή αναδρομικά. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 97/2013).


III. ΔΕΥΑ

Ο Γενικός Διευθυντής αποφασίζει για την εκτέλεση προμηθειών και ανάληψη υποχρεώσεων, εφόσον η συνολική δαπάνη δεν υπερβαίνει το ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ. Το χρηματικό αυτό όριο μπορεί να αυξομειώνεται, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της επιχείρησης. (περίπτ. α' παρ.5 άρθρο 6 Ν.1069/80, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.3 του άρθρου 6 του Ν.2307/95 και το άρθρο 4 του Ν. 4483/17 και αντικαταστάθηκε από την παρ. 4 του άρθρου 348 του Ν. 4512/18 και από την παρ.1 του άρθρου 100 του Ν.4604/19)

 

Η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης είναι μη κανονική, διότι δεν υπογράφεται από τον Γενικό Διευθυντή και από τον Προϊστάμενο των Οικονομικών Υπηρεσιών της Δ.Ε.Υ.Α., αλλά από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. και τον ταμία αυτής. Όπως προκύπτει από το κείμενο της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. άντλησε την αρμοδιότητα υπογραφής από τη απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α.. Ωστόσο, σύμφωνα με την απόφαση αυτή, δεν δίνεται τέτοια εξουσία στον Πρόεδρο του Δ.Σ., αλλά ούτε μπορεί να συναχθεί τέτοια εξουσία από την απονεμόμενη σ’ αυτόν αρμοδιότητα «για κάθε γενικά ενέργεια ή πράξη της επιχείρησης», διότι τούτο θα αντέβαινε στο άρθρο 6 ν. 1069/1980. Επίσης, ο ταμίας της επιχείρησης δεν μπορεί να υπογράφει σε καμία περίπτωση την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, διότι τα καθήκοντά του είναι ασυμβίβαστα με αυτά του διατάκτη και του εκκαθαριστή αποδοχών (άρθρο 151 ν. 4270/2014). Η απόφαση ανάληψης της υποχρέωσης αποκτά ισχύ μόνον από τη δημοσίευσή της στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ, ανεξαρτήτως ότι και η ανωτέρω απόφαση του Δ.Σ. αντιβαίνει στο άρθρο 6 ν. 1069/1980 που ορίζει τον τρόπο αναπλήρωσης του Γενικού Διευθυντή, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ύπαρξη και πλήρωση θέσης Γενικού Διευθυντή δεν αποτελεί διακριτική ευχέρεια της Επιχείρησης αλλά υποχρέωση αυτής και, ομοίως, η αναπλήρωση του Προϊστάμενου των Οικονομικών Υπηρεσιών δεν καταλείπεται στην ελεύθερη επιλογή του Δ.Σ. της Επιχείρησης, αλλά αυτή πρέπει να είναι σύμφωνη με το άρθρο 37 Ο.Ε.Υ. Δ.Ε.Υ.Α. και, σε περίπτωση κενού νόμου, στο άρθρο 100 ΚΚΔΚΥ. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 60/2018)

 

Δείτε εδώ αναλυτικό άρθρο της ΔήμοςΝΕΤ σχετικά με τη διαδικασία ανάληψης υποχρέωσης και τον διατάκτη έπειτα από τον Κλεισθένη Ι.


Δεν καθίσταται παράνομη η διενέργεια δαπάνης χωρίς την προηγούμενη τήρηση της διαδικασίας ανάληψης υποχρέωσης από νομικό πρόσωπο, που δεν περιλαμβάνεται στο μητρώο φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, καθόσον στο πεδίο εφαρμογής των ανωτέρω διατάξεων του π.δ. 113/2010 εμπίπτουν μόνο οι φορείς που ταξινομούνται σύμφωνα με τα κριτήρια του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών εντός της Γενικής Κυβέρνησης. Όπως προκύπτει από το Μητρώο Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης που τηρείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.), που έχουν συσταθεί κατ' εφαρμογή των διατάξεων του ν.1069/1980 (ΦΕΚ Α΄191) και αποτελούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με κοινωφελή χαρακτήρα και ειδικότερα δημοτικές επιχειρήσεις ειδικού σκοπού, οι οποίες διέπονται καταρχήν από τις διατάξεις του ιδιωτικού δικαίου, εκτός εάν από διάταξη νόμου ορίζεται διαφορετικά, δεν περιλαμβάνονταν κατά τον κρίσιμο χρόνο στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (βλ. την ιστοσελίδα της ΕΛ.ΣΤΑΤ. http://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SEL08/-). Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 146/2013)


ΟΜΩΣ, με τις νεώτερες Ελ. Συν. Πράξη 34/2014 Τμ. 7Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 246/2014312/2014123/2015 - Ανακλήθηκε λόγω συγγνωστής πλάνης με την Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 27/2015 και Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 148/2015κρίθηκε ότι ελλείψει ειδικών διατάξεων στον Κανονισμό Διοίκησης και Διαχείρισης της Δ.Ε.Υ.Α. (η οποία κατά τον κρίσιμο χρόνο δεν περιλαμβάνονταν στους φορείς της γενικής κυβέρνησης), ως προς τη διαδικασία πραγματοποίησης των δαπανών της, εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις του β.δ. 17.5/15.6.1959, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν για τα νομικά πρόσωπα που δεν εμπίπτουν στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Συνεπώς, για την εκτέλεση οποιασδήποτε δαπάνης από τις Δ.Ε.Υ.Α. απαιτείται προηγούμενη δημοσιονομική ανάληψη της δαπάνης από τον οικείο διατάκτη καθώς και διοικητική ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης, με την έκδοση απόφασης από το εκάστοτε αρμόδιο όργανο, ενώ στην περίπτωση ανεξόφλητης πίστωσης εντός του οικείου οικονομικού έτους απαιτείται η ανατροπή της αναληφθείσας υποχρέωσης. Η μη τήρηση της ανωτέρω διαδικασίας, ήτοι η σύνταξη της έκθεσης ανάληψης της δαπάνης, καθιστά τη διενέργεια της δαπάνης μη νόμιμη, καθώς συνεπάγεται τη δέσμευση των πιστώσεων του προϋπολογισμού της επιχείρησης, χωρίς να υπάρχει νόμιμα γεννημένη υποχρέωση. (Βλ. ενημερωτικό δελτίο 10.03.2015).

 

Αποζημίωση σε υπάλληλο Δ.Ε.Υ.Α. ΙΔΑΧ λόγω συνταξιοδότησης. Γενεσιουργό αιτία της εν λόγω αποζημίωσης αποτελεί η οριστική απόφαση περί απονομής πλήρους σύνταξης γήρατος στον ως άνω αποχωρήσαντα υπάλληλο. Εφόσον η απόφαση αυτή γνωστοποιήθηκε στη Δ.Ε.Υ.Α. στις 12.12.2017, τότε οριστικοποιήθηκε και η σχετική προς πληρωμή υποχρέωση της τελευταίας και ως εκ τούτου νομίμως τότε μόνον προέβη αυτή στη δέσμευσης της αναγκαίας πίστωσης, με τη σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, χωρίς να απαιτείται η έκδοση αποφάσεων ανάληψης δαπάνης και αντίστοιχες ανακλητικές αυτών κατά τα προηγούμενα οικονομικά έτη, κατά τα οποία είχε ήδη κριθεί από την αρμόδια Υπηρεσία Επιτρόπου ότι δεν υφίστατο αντίστοιχη υποχρέωση, κρίση προς την οποία η ελεγχόμενη Δ.Ε.Υ.Α. συμμορφώθηκε. Συνακόλουθα, η εντελλόμενη δαπάνη νομίμως βαρύνει τον Κ.Α. Εξόδων 600500 «Αποζημιώσεις απόλυσης - εξόδου» του προϋπολογισμού του έτους 2018 και όχι τον αντίστοιχο που αφορά σε δαπάνες παρελθόντων οικονομικών ετών. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 53/2018)


Πολυετείς Συμβάσεις
Ο λόγος διαφωνίας ότι παραβιάζονται οι διατάξεις των άρθρων 21 του ν. 2362/1995 και 2 παρ. 2 του π.δ. 113/2010, επειδή στη μεταγενεστέρως εκδοθείσα πράξη ανάληψης της υποχρέωσης και στο διαπιστωτικό έγγραφο του αρμόδιου οργάνου που εξετάζει τη νομιμότητα και κανονικότητα της δαπάνης δεν αναφέρονται η συνολική επιβάρυνση που προκαλείται στον προϋπολογισμό του φορέα, η διάρκεια αυτής αλλά και η κατανομή της κατ' έτος, είναι απορριπτέος ως ερειδόμενος στην εσφαλμένη νομική προϋπόθεση ότι εφαρμόζονται στη Δ.Ε.Υ.Α. οι προαναφερθείσες διατάξεις, και, κατά συνέπεια, πρέπει να απορριφθεί, δοθέντος ότι ούτε από τη διάταξη του άρθρου 13 παρ. 1 του β.δ. 17.5/15.6.1959 σχετικά με το περιεχόμενο της έκθεσης αναλήψεως δαπάνης προκύπτει υποχρέωση αναφοράς των συγκεκριμένων στοιχείων. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 94/2015) (βλ. και Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 363/2015Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 377/2015Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 378/2015Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 387/2015Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 389/2015Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 390/2015)


Οι αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Υ.Α., με τις οποίες εγκρίθηκαν οι σχετικές πιστώσεις και αφορούν στη δημοσιονομική ανάληψη των οικείων δαπανών, είναι μεταγενέστερες, τόσο της πραγματοποίησης έκαστης δαπάνης, όσο και της έκδοσης των σχετικών παραστατικών (φορτωτικές). (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 294/2013)


Η απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α., με την οποία εγκρίθηκε η τροποποίηση του προϋπολογισμού του έτους 2014 της επιχείρησης, δε συνιστά και πράξη ανάληψης δαπάνης, αφού με αυτήν δε δεσμεύθηκε η οικεία πίστωση σε βάρος του Κ.Α. του επίμαχου έργου. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 10/2015)


Πριν από την έναρξη οποιασδήποτε διαδικασίας για την πραγματοποίηση μιας δαπάνης πρέπει να έχει εξασφαλιστεί και να υπάρχει εγγεγραμμένη σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του φορέα (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 155/2015). Η πίστωση που έχει εγγραφεί στο σχετικό Κ.Α., τον οποίο αυτή θα βαρύνει, πρέπει να συμπεριλαμβάνει και το σύνολο του Φ.Π.Α. που αναλογεί, με συνέπεια, σε διαφορετική περίπτωση, την έλλειψη πίστωσης. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 404/2015)

 

Και για τις δαπάνες μισθοδοσίας απαιτείται ανάληψη υποχρέωσης από τις δημοτικές επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στους φορείς της γενικής κυβέρνησης. Η αρχικώς συντασσόμενη έκθεση ανάληψης θα πρέπει να έχει ως αντικείμενο την δέσμευση πίστωσης για την συνολικώς προκαλούμενη, εντός του οικονομικού έτους δαπάνη, ενώ για το επόμενο έτος θα έπρεπε να συνταχθεί νέα έκθεση, όχι ανακλητική της προηγούμενης, με αντικείμενο τη δέσμευση πίστωσης για την προκαλούμενη εντός του έτους αυτού συνολική δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 124/2014)

 

Προσοχή!! Είναι υποχρεωτική η ανάρτηση των πράξεων ανάληψης υποχρέωσης στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 377/2015Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 390/2015)

 


IV. ΝΠΔΔ των οποίων η ταμειακή υπηρεσία διεξάγεται από το δήμο που τα έχει συστήσει

Στα δημοτικά Ν.Π.Δ.Δ. που δεν έχουν δικό τους διοικητικό προσωπικό και η ταμειακή τους υπηρεσία διεξάγεται από το δήμο που τα έχει συστήσει, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 166 του ν. 3463/2006, νοείται ότι διεξάγεται εν γένει η λειτουργία της οικονομικής τους υπηρεσίας. Σε αυτή την περίπτωση, οι αρμοδιότητες ανάληψης των υποχρεώσεων, εκκαθάρισης και εντολής των δαπανών ασκούνται από τις αντίστοιχες υπηρεσίες του δήμου και οι σχετικές πράξεις υπογράφονται από τα όργανα που είναι αρμόδια για τις δαπάνες του δήμου. (περίπτ.β παρ.1 άρθρο 204 Ν.4555/18)

 

Σύνδεσμος. Προμήθεια ειδών σιδήρου και χρωματοπωλείου. Μη νόμιμη δαπάνη διότι, μολονότι η ταμειακή υπηρεσία του Συνδέσμου διεξάγεται από τον, εκ των συμμετεχόντων σ’ αυτόν, Δήμο, όπως προκύπτει από την απόφαση του Προέδρου του και την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η μεν απόφαση ανάληψης υποχρέωσης δεν υπογράφεται, πέραν του διατάκτη του Συνδέσμου, από τον αρμόδιο Προϊστάμενο Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου, το δε ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν υπογράφεται από τα αρμόδια όργανα του Δήμου, ήτοι τον Προϊστάμενο Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου και τον αρμόδιο συντάκτη, όπως αυτός ορίζεται από το Δήμο. (άρθρο 204 παρ. 1 περ. β΄ ν. 4555/2018). Το ένταλμα δε δύναται να θεωρηθεί. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 63/2019)

 

Σύμφωνα με την περ. β΄, της παρ. 1 του άρθρου 204 του ν.4555/2018, θα πρέπει να συντρέχουν στα νπδδ, σωρευτικά οι δυο προϋποθέσεις που ορίζει η διάταξη, ήτοι 

α) να μην έχουν δικό τους διοικητικό προσωπικό και 

β) η ταμειακή τους υπηρεσία να διεξάγεται από το δήμο που τα έχει συστήσει.

Σε αυτή την περίπτωση, οι αρμοδιότητες ανάληψης των υποχρεώσεων, εκκαθάρισης και εντολής των δαπανών ασκούνται από τις αντίστοιχες υπηρεσίες του δήμου και οι σχετικές πράξεις υπογράφονται από τα όργανα που είναι αρμόδια για τις δαπάνες του δήμου.

Επισημαίνεται ότι, αναφερόμαστε σε αρμοδιότητες ανάληψης που αφορούν τους υπηρεσιακούς παράγοντες που εμπλέκονται στις διαδικασίες και όχι τον Διατάκτη, που βεβαίως είναι ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του νομικού προσώπου.
Δεδομένου ότι, η διάταξη αναφέρεται στα νπδδ, που δεν έχουν δικό τους διοικητικό προσωπικό και όχι σε αυτά που δεν είναι επαρκώς στελεχωμένα, νοείται ότι και με έναν τουλάχιστο διοικητικό υπάλληλο, δύναται να ασκηθούν κατ’ εξαίρεση οι ως άνω αρμοδιότητες, όπως και στους μικρούς δήμους της περ. α΄ της ίδιας παραγράφου, εφόσον βέβαια η ταμειακή εξυπηρέτηση γίνεται από το δήμο που έχει συστήσει το νομικό πρόσωπο, ώστε να μην τίθεται ζήτημα με τα ασυμβίβαστα. (Απάντηση ΥΠ.ΕΣ. Νο 13)

 

Από το συνδυασμό των άρθρων 204 § 1β του Ν. 4555/2018 και 166 § 6 του Ν. 3463/2006, συνάγεται ότι όταν το ΝΠΔΔ δεν έχει δική του οικονομική υπηρεσία, το σύνολο των οικονομικών αρμοδιοτήτων που αφορούν την οικονομική διαχείριση του εν λόγω ΝΠΔΔστις οποίες συμπεριλαμβάνεται η κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού, η εκκαθάριση και ενταλματοποίηση των σχετικών δαπανών, ασκείται από την οικονομική υπηρεσία του Δήμου.

Η άσκηση της οικονομικής διαχείρισης από το εποπτευόμενο ΝΠΔΔ προϋποθέτει τόσο την ύπαρξη διοικητικού προσωπικού όσο και την ύπαρξη οικονομικής υπηρεσίας. Αν, δηλαδή, το ΝΠΔΔ διαθέτει έναν διοικητικό υπάλληλο, πρέπει να τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις περί ανάθεσης της οικονομικής διαχείρισης στον εποπτεύοντα Δήμο, καθώς οι αρμοδιότητες, ευθύνες και υποχρεώσεις που επιβάλει το πλαίσιο του Ν. 4270/2014 απαιτούν διακριτούς ρόλους για την τήρηση των ασυμβίβαστων και κατά συνέπεια δεν μπορούν να ανατεθούν σε έναν μόνον υπάλληλο. (Υπ. Οικ. 165472 ΕΞ 2022/11.11.2022)

 

Σύμφωνα δε με τα οριζόμενα στην παράγραφο 7 της εγκυκλίου Υπ. Οικ. 165472 ΕΞ 2022/11.11.2022, το σύνολο των αρμοδιοτήτων των οικονομικού ενδιαφέροντος υπηρεσιών βρίσκονται εντός της δομής που προΐσταται ο ΠΟΥ. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί ορισμένες οικονομικές αρμοδιότητες να ασκούνται από το ΝΠΔΔ και ορισμένες από το Δήμο. (Υπ. Οικ. 165472 ΕΞ 2022/11.11.2022)