ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΕΣΟΔΟΥ

Ι. Ορισμός

 

ΙΙ. Τίτλος βεβαίωσης

 

ΙΙΙ. Διαδικασία βεβαίωσης

A. Βεβαίωση με σύνταξη βεβαιωτικών καταλόγων

B. Βεβαίωση οίκοθεν

 

IV. Ειδικές Επισημάνσεις




Ι. Ορισμός

Βεβαίωση εσόδου νοείται η κατά τους κειμένους νόμους από τις αρμόδιες αρχές ή υπηρεσίες και όργανα των δήμων εκκαθάριση κάποιας απαιτήσεως των δήμων και ο προσδιορισμός του ποσού αυτής, του προσώπου του οφειλέτη, του είδους του εσόδου και της αιτίας για την οποία οφείλεται (άρθρο 3 Β.Δ. 17.5-15.6.1959)

 

Ο ανωτέρω ορισμός αντιστοιχεί στη μορφή βεβαίωσης που περιλαμβάνει την σύνταξη βεβαιωτικών καταλόγων. Ο βεβαιωτικός κατάλογος αποτελεί τον «τίτλο είσπραξης» με βάση τον οποίο εισπράττονται κατά κανόνα τα έσοδα των Δήμων και των Κοινοτήτων. (ΥΠΕΣΔΔΑ-ΕΔΕΧΥ Διαδικασίες Εφαρμογής Λογιστικού των Ο.Τ.Α. 2001)

 

Εξαίρεση της είσπραξης βάση βεβαιωτικού καταλόγου επιτρέπεται μόνο για τα έσοδα τα οποία εισπράττονται ταυτόχρονα με την υποβολή της δήλωσης του υπόχρεου κλπ, πριν περιέλθουν στο ταμείο οι σχετικοί τίτλοι βεβαίωσης ή για τα έσοδα των οποίων η βεβαίωση και η είσπραξη συμπίπτουν. Η βεβαίωση δηλαδή των εσόδων που εισπράττονται χωρίς τίτλο είσπραξης συνιστά την «οίκοθεν βεβαίωση» (άρθρα 5 και 53 Β.Δ. 17.5-15.6.1959) (ΥΠΕΣΔΔΑ-ΕΔΕΧΥ Διαδικασίες Εφαρμογής Λογιστικού των Ο.Τ.Α. 2001)

 

Αναλυτικότερα στην παρ.1 του άρθρου 5 του Β.Δ. 17.5-15.6.1959 ορίζονται τα εξής:

«Εις περιπτώσεις καθ' άς λόγω της υπό των σχετικών νόμων, κανονισμών κλπ. διαγραφομένης διαδικασίας εισπράξεως δημοτικών φόρων, τελών και δικαιωμάτων η είσπραξις τούτων πραγματοποιείται εν τοις ταμείοις των δήμων βάσει δηλώσεων κλπ. πριν ή περιέλθουν αυτοίς οι σχετικοί τίτλοι, η βεβαίωσις των ούτως εισπραττομένων εσόδων ενεργείται υπό της ταμιακής υπηρεσίας, οίκοθεν άμα τη εις το ταμείον τακτική εισαγωγή των εξ εκάστου εσόδου πραγματοποιουμένων εισπράξεων.»

 

Στο άρθρο 53 του Β.Δ. 17.5-15.6.1959 ορίζονται τα εξής:

1. Υπό των οργάνων εισπράξεως η είσπραξις δημοτικών φόρων, τελών και δικαιωμάτων, ενεργείται κατόπιν εγγράφου εντολής του δημοτικού ταμίου και βάσει αντιγράφων ή αποσπασμάτων χρηματικών καταλόγων προσηκόντως υπ' αυτού κεκυρωμένων.

2. Εξαίρεσις της ανωτέρω αρχής της εισπράξεως δηλονότι βάσει χρηματικού καταλόγου, επιτρέπεται μόνο προκειμένου περί εισπράξεως των σύν τη δηλώσει καταβαλλομένων φόρων, τελών κλπ. ή προκειμένου περί εσόδου ούτινος η βεβαίωσις συντελείται άμα τη εισπράξει, ότε η είσπραξις επιτρέπεται να ενεργήται βάσει εγγράφου της αρμοδίας αρχής ή ενυπογράφου σημειώματος της αρμοδίας δημοτικής υπηρεσίας γινομένης σχετικής μνείας των στοιχείων τούτων είς το οικείον διπλότυπον εισπράξεως.

Εκτός όμως των ανωτέρω ως βεβαίωση εσόδου νοείται και η «ταμειακή βεβαίωση του εσόδου», η φάση δηλαδή που εμφανίζεται το έσοδο στα λογιστικά βιβλία του Δήμου και προετοιμάζεται η είσπραξή του.




ΙΙ. Τίτλος βεβαίωσης

Η βεβαίωση υλοποιείται με την σύνταξη του βεβαιωτικού καταλόγου και συνίσταται στην εκκαθάριση του εισπρακτέου ποσού με βάση τον τίτλο βεβαίωσης που έχει στην διάθεσή της η βεβαιωτική αρχή.

 

Κατά το άρθρο 4 του Β.Δ. 17.5-15.6.1959 «Τίτλος βεβαίωσης» είναι κάθε έγγραφο που αποδεικνύει ή απλά βεβαιώνει την οφειλή προς τον Δήμο ή την Κοινότητα, ειδικότερα δε αποτελούν νόμιμους τίτλους τα έγγραφα:

-Οι οριστικές και τελεσίδικες αποφάσεις των πολιτικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων

-Οι πειθαρχικές αποφάσεις

-Οι καταλογιστικές αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου

-Οι καταλογιστικές αποφάσεις των αρμοδίων δημοσίων, δημοτικών ή κοινοτικών αρχών που εκδίδονται κατά τη νόμιμη διαδικασία

-Οι δηλώσεις των φορολογουμένων και οι φορολογικοί κατάλογοι, οι οποίοι καταρτίζονται από τις υπηρεσίες ή τα δημοτικά και κοινοτικά όργανα που είναι αρμόδια για τη βεβαίωση του εσόδου στο οποίο αυτοί αφορούν.

-Οι χρεωστικές ομολογίες κάθε φύσεως οφειλετών των Δήμων και Κοινοτήτων.

-Τα κηρυσσόμενα από το νόμο διοικητικώς εκτελεστά πρωτόκολλα.

Π.χ. για το τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων εστιατορίων κλπ, τίτλο βεβαίωσης αποτελεί η δήλωση των υπόχρεων που προβλέπει το άρθρο 24 του Ν. 2130/93. Για τα πρόστιμα του άρθρου 19 του Ν. 1080/80, τίτλο βεβαίωσης αποτελεί η απόφαση του δημάρχου ή σε περίπτωση προσφυγής η οριστική απόφαση του διοικητικού δικαστηρίου. (ΥΠΕΣΔΔΑ-ΕΔΕΧΥ Διαδικασίες Εφαρμογής Λογιστικού των Ο.Τ.Α. 2001)



ΙΙΙ. Διαδικασία βεβαίωσης

A. Βεβαίωση με σύνταξη βεβαιωτικών καταλόγων

Αρμόδιο όργανο για την κατάρτιση βεβαιωτικών καταλόγων, μετά την ρητή κατάργηση του εδαφ. ε΄της παρ. 1 του άρθρου 86 του ΚΔΚ (Ν. 3463/06) από την παράγραφο 6 του άρθρου 203 Ν. 4555/18 και την αντικατάσταση του εδαφ. ε΄της παρ. 1 του άρθρου 58 του Ν. 3852/10 από την παρ. 1 του άρθρου 203 Ν. 4555/18, συνάγεται ότι παύει να είναι ο Δήμαρχος και από 19.07.2018 είναι ο Προϊστάμενος των Οικονομικών Υπηρεσιών (Π.Ο.Υ.) του Δήμου ή τα ιεραρχικώς υφιστάμενα όργανα που εξουσιοδοτούνται από αυτόν ή προκειμένου για μικρούς δήμους που δεν έχουν Π.Ο.Υ. αρμόδιος είναι ο υπάλληλος που ορίζεται για τον σκοπό αυτόν με απόφαση δημάρχου.

Η σχετική διαδικασία όπως ορίζεται στο
άρθρο 4 του Β.Δ. 17.5-15.6.1959 περιλαμβάνει:

1. Συγκέντρωση τίτλων βεβαίωσης των εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα κλπ.

2. Σύνταξη καταλόγων

Τα στοιχεία των τίτλων βεβαίωσης καταχωρούνται σε καταλόγους ή καταστάσεις, όπου αναγράφονται ονομαστικά οι φορολογούμενοι και τα εισπρακτέα για κάθε έναν τούτων ποσά, αναλυτικά.

-Τον τίτλο της αρχής που τον συντάσσει

-Τον αριθμό του τίτλου είσπραξης

-Την αρμόδια Δ.Ο.Υ. που θα βεβαιώσει τον κατάλογο (εφόσον δεν υπάρχει ταμιακή υπηρεσία)

-Το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο, τον Α.Φ.Μ., το επάγγελμα, την διεύθυνση επαγγέλματος και κατοικίας του οφειλέτη και εφόσον πρόκειται για εταιρείες, την επωνυμία, την έδρα και τα φυσικά πρόσωπα που είναι υπόχρεα με τις διευθύνσεις τους.

-Το είδος του εσόδου και το οφειλόμενο ποσό

-Τον αριθμό των δόσεων

3. Γνωστοποίηση αποσπάσματος στον φορολογούμενο με απόδειξη

Η ταμειακή βεβαίωση των εσόδων λαμβάνει χώρα μόνο μετά την οριστικοποίηση της εγγραφής στους βεβαιωτικούς καταλόγους. Η οριστικοποίηση της εγγραφής προϋποθέτει την αποστολή στον ενδιαφερόμενο ατομικής ειδοποίησης με απόσπασμα του βεβαιωτικού καταλόγου και πάροδο άπρακτης της προβλεπόμενης προθεσμίας προσφυγής του στο αρμόδιο δικαστήριο, ή απόρριψη αυτής. Η μη κοινοποίηση στον φορολογούμενο αποσπάσματος της φορολογικής εγγραφής έχει ως αποτέλεσμα τη μη οριστικοποίηση του νόμιμου τίτλου. Συνεπώς, τυχόν ταμειακή βεβαίωση της οφειλής δεν είναι νόμιμη. (Συνήγορος του Πολίτη 26.06.2013)

α. Προθεσμία άσκησης προσφυγής
Οι εγγραφές γνωστοποιούνται με απόδειξη στους φορολογούμενους με κοινοποίηση αποσπασμάτων εγγραφής και ταυτόχρονα καλούνται εγγράφως να ασκήσουν μέσα σε εικοσαήμερη ανατρεπτική προθεσμία τα ένδικα μέσα κατά της εγγραφής των

Η διάταξη του άρθρου 2 παρ. 2 του ν. 505/1976 που προέβλεπε στις υποθέσεις δημοτικής και κοινοτικής φορολογίας προθεσμία άσκησης της προσφυγής είκοσι ημερών από την επίδοση στο φορολογούμενο της πράξης περί βεβαιώσεως του φόρου, τέλους ή της απόφασης περί επιβολής του φόρου, τέλους ή προστίμου, εφόσον δεν διατηρήθηκε σε ισχύ με το άρθρο 285 παρ. 2 του ΚΔΔ καταργήθηκε από την έναρξη εφαρμογής του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας δυνάμει της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού. Συνεπώς, η προθεσμία άσκησης της προσφυγής και στις εν λόγω υποθέσεις ρυθμίζεται πλέον από τη διάταξη του άρθρου 66 παρ. 1 του Κώδικα αυτού που είναι εξήντα ημέρες και αρχίζει από την κατά νόμο επίδοση στο φορολογούμενο της σχετικής πράξης ή απόφασης και πάντως από τότε που αυτός έλαβε αποδεδειγμένα πλήρη γνώση του περιεχομένου της». (ΣτΕ 550/2010)

Εξαιρετικώς στις φορολογικές και τελωνειακές διαφορές εν γένει η προσφυγή ασκείται εντός τριάντα (30) ημερών. (παρ.2α άρθρο 66 Ν.2717/99 όπως αντικαταστάθηκε από την περίπτ. 2 της υποπαρ. ΙΓ.2. του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/12)

Ως φορολογικές διαφορές κατά την στενή τους έννοια, μπορούν να ορισθούν ως οι διοικητικές διαφορές ουσίας που προκύπτουν από την έκδοση ατομικών διοικητικών πράξεων φορολογικών αρχών, με τις οποίες επιβάλλεται αμέσως και εξουσιαστικώς από το Κράτος προς τους πολίτες φορολογικό βάρος ή φορολογική κύρωση, δηλαδή φόροι, πρόστιμα ή συναφή δικαιώματα, υπό την έννοια της υπαγωγής των βαρών αυτών στις διατάξεις της φορολογικής γενικώς νομοθεσίας ή και από την αμφισβήτηση αντικειμένων, τα οποία από την φύση τους συνάπτονται αναγκαίος προς την φορολογική υποχρέωση, λαμβανομένου υπόψη, ως αντικειμενικού κριτηρίου, του περιεχομένου εκάστης ατομικής διοικητικής πράξεως και όχι της ιδιότητας του εκδότου της. Συνακόλουθα προς τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με τα άρθρα 78 παρ. 4 και 102 παρ. 1,2,6 του Συντάγματος και 6 παρ. 2 περ. β' του ΚΔΔ, στις φορολογικές διαφορές συγκαταλέγονται και αυτές που προκύπτουν από την έκδοση ατομικών διοικητικών πράξεων των δήμων, που είχαν υπαχθεί, προ της εισαγωγής του ΚΔΔ, στον ΚΦΔ και στον ΚΟΦΔ, προς τους οποίους δύναται να παρέχεται από τον νομοθέτη εξουσιοδότηση να κρίνουν ως προς την σκοπιμότητα για την επιβολή του φόρου και να ορίσουν το ύψος αυτού και τον φορολογικό συντελεστή στο πλαίσιο, όμως των ορίων που τίθενται κατά συγκεκριμένο τρόπο με τυπικό νόμο. (Ατομ.ΓνΝΣΚ 124/2015, η οποία έγινε αποδεκτή με το έγγραφο ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. οικ. 26463/30.07.2015)

Ειδικότερες περιπτώσεις προθεσμιών άσκησης προσφυγής επί συγκεκριμένων προστίμων και τελών αναφέρονται στην ανωτέρω Ατομική ΓνΝΣΚ 124/2015.

Η προθεσμία άσκησης του ενδίκου βοηθήματος της προσφυγής για τις φορολογικές και τελωνειακές προσφυγές είναι πλέον τριάντα (30) ημέρες, υπό την επιφύλαξη των οριζόμενων στην περ. (β) της παρ. 2 του άρθρου 285 του ν. 2717/1999 (διατάξεις δημοτικής - κοινοτικής φορολογίας, οι οποίες αφορούν την είσπραξη φόρου ή Τέλους μέσω της ΔΕΗ), σε συνδυασμό με τις δικονομικού περιεχομένου διατάξεις των ν. 25/1975 και 1080/1980. Η προθεσμία αυτή αρχίζει σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 2717/1999. Η συγκεκριμένη ρύθμιση καταλαμβάνει πράξεις που εκδίδονται ή παραλείψεις που συντελούνται μετά τη δημοσίευση του ν. 4093/2012 (δηλ. τις 12-11-2012). (ΥΠ.ΕΣ. Οίκ. 47140/13.12.2012) (ΥΠ.ΕΣ. Οίκ. 39600/17.10.2012)

 

β. Επίδοση προς ιδιώτες
Οι επιδόσεις προς τους ιδιώτες διενεργούνται στην κατοικία ή στο χώρο της εργασίας, κατά περίπτωση, προσωπικώς στους ίδιους ή στους νόμιμους αντιπροσώπους ή στους εκπροσώπους ή στους δικαστικούς πληρεξουσίους ή στους αντικλήτους τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις ειδικότερες αντίστοιχες διατάξεις. (παρ.1 άρθρο 50 Ν.2717/99) (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

Για την εφαρμογή των διατάξεων του Ν.2717/99, νοείται, ως κατοικία, η οικία, το διαμέρισμα και γενικώς ο στεγασμένος χώρος που προορίζεται για διημέρευση και διανυκτέρευση, ενώ, ως χώρος εργασίας, ο χώρος άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας. Η τυχόν προσωρινή μη χρησιμοποίηση των χώρων αυτών για το σκοπό που προορίζονται δεν ασκεί επιρροή. (παρ.2 άρθρο 50 Ν.2717/99)

γ. Επίδοση σε περίπτωση απουσίας από την κατοικία
Αν τα πρόσωπα που αναφέρονται στην παρ.1 του άρθρου 50 του Ν.2717/99 απουσιάζουν από την κατοικία τους, το έγγραφο παραδίδεται στο σύζυγο ή σε οποιονδήποτε από τους συγγενείς ή σε μέλος του προσωπικού, εφόσον τα πρόσωπα αυτά συνοικούν μαζί τους και, σε περίπτωση μη ανεύρεσης κανενός από τα παραπάνω πρόσωπα, σε οποιονδήποτε από τους λοιπούς συνοίκους. (παρ.1 άρθρο 51 Ν.2717/99) (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

 

Σύνοικοι θεωρούνται και οι θυρωροί των πολυκατοικιών, καθώς και οι διευθυντές ξενοδοχείων ή οικοτροφείων. Οι ένοικοι άλλων διαμερισμάτων δεν θεωρούνται σύνοικοι. (παρ.2 άρθρο 51 Ν.2717/99)

 

Η επίδοση στα πρόσωπα που προβλέπουν οι προηγούμενες παράγραφοι επιτρέπεται εφόσον, κατά την κρίση του οργάνου που ενεργεί την επίδοση, αυτό έχουν συνείδηση των πράξεων τους. (παρ.3 άρθρο 51 Ν.2717/99)

 

δ. Επίδοση σε περίπτωση απουσίας από το χώρο εργασίας
Αν τα πρόσωπα που αναφέρονται στην παρ.1 του άρθρου 50 του Ν.2717/99 απουσιάζουν από το κατάστημα, το γραφείο ή το εργαστήριο όπου εργάζονται, το έγγραφο παραδίδεται σε συνεταίρο ή συνεργάτη ή υπάλληλο, που εργάζεται στον ίδιο χώρο. Αν τα πρόσωπα αυτά είναι δημόσιοι υπάλληλοι ή υπάλληλοι άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, το έγγραφο παραδίδεται στο διευθυντή της υπηρεσίας ή στον προϊστάμενο του τμήματος στο οποίο αυτά εργάζονται. (παρ.1 άρθρο 52 Ν.2717/99) (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

Η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 51 του Ν.2717/99 σύμφωνα με την οποία η επίδοση στα πρόσωπα που προβλέπουν οι προηγούμενες παράγραφοι επιτρέπεται εφόσον, κατά την κρίση του οργάνου που ενεργεί την επίδοση, αυτό έχουν συνείδηση των πράξεων τους, εφαρμόζεται και στις επιδόσεις στο χώρο εργασίας. (παρ.2 άρθρο 52 Ν.2717/99)

 

ε. Προϋπόθεση εγκυρότητας επίδοσης σε περίπτωση απουσίας
Προκειμένου να είναι έγκυρη η επίδοση, όταν η παράδοση του επιδοτέου εγγράφου γίνεται κατά περίπτωση σε σύζυγο ή σύνοικο κ.λ.π. είτε σε συνεταίρο ή συνεργάτη ή υπάλληλο κ.λ.π., προϋπόθεση είναι να μην ευρεθεί από το όργανο επιδόσεως, δηλαδή να απουσιάζει κατά την ημερομηνία και την ώρα της επίδοσης από την οικία ή το κατάστημα κατά περίπτωση, το πρόσωπο προς το οποίο απευθύνεται η επίδοση (δηλαδή ο ίδιος ή ο νόμιμος αντιπρόσωπος ή ο εκπρόσωπος ή ο δικαστικός πληρεξούσιος ή ο αντίκλητος αυτού) και να βεβαιώνεται ρητώς στην έκθεση επιδόσεως η μη εύρεση ή απουσία, μαζί με το όνομα και τη ιδιότητα του παραλαμβάνοντος το έγγραφο ως συζύγου ή συνοίκου κ.λ.π. ή ως συνεταίρου, συνεργάτη, υπαλλήλου κ.λ.π. Διευκρινίζεται περαιτέρω ότι σε περίπτωση που το επιδοτέο έγγραφο παραδίδεται σε σύνοικο μεν, αλλά όχι συγγενή ή υπηρέτη θα πρέπει στην έκθεση επίδοσης να βεβαιώνεται ότι στην κατοικία εκείνου προς τον οποίο απευθύνεται η επίδοση δεν βρέθηκαν σύνοικοι συγγενείς ή υπηρέτες του. (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

στ. Σε πρόσωπα γνωστής διεύθυνσης στην αλλοδαπή
Αν η διεύθυνση της κατοικίας και του χώρου εργασίας εκείνου τον οποίο αφορά η επίδοση, του νόμιμου αντιπροσώπου και του δικαστικού πληρεξουσίου του, η οποία έχει δηλωθεί, βρίσκεται στην αλλοδαπή, η επίδοση προς αυτούς, αν δεν υπάρχει αντίκλητος, γίνεται με παράδοση του επιδοτέου εγγράφου στον Υπουργό Εξωτερικών ή στον εξουσιοδοτημένο από αυτόν υπάλληλο, ο οποίος οφείλει να το παραδώσει, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, σε εκείνον που αφορά η επίδοση, με έγγραφη απόδειξη, την οποία και υποχρεούται να διαβιβάσει στη γραμματεία του οικείου δικαστηρίου. (παρ.1 άρθρο 54 Ν.2717/99, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 5 του Ν. 3659/08) (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

ζ. Σε πρόσωπα άγνωστης διαμονής
Αν εκείνος στον οποίο πρόκειται να γίνει η επίδοση είναι, κατά το χρόνο της επίδοσης, άγνωστης διαμονής, τότε αυτή γίνεται, όταν δεν υπάρχει αντίκλητος, στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας της τελευταίας γνωστής κατοικίας ή διαμονής του, ενώ, αν δεν υπάρχει γνωστή κατοικία ή διαμονή, στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας της έδρας της αρχής που εξέδωσε την πράξη. (παρ.2 άρθρο 54 Ν.2717/99, όπως προστέθηκε από το άρθρο 5 του Ν. 3659/08) (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

Ο τόπος διαμονής ενός προσώπου θεωρείται άγνωστος, όταν δεν είναι κοινώς γνωστή η μόνιμή του κατοικία ή η προσωρινή του διαμονή, και, γενικότερα, όταν δεν καθίσταται δυνατόν να ανευρεθεί, αν και καταβλήθηκε κάθε προσπάθεια, το οίκημα όπου διαμένει, ή το κατάστημα, ή το γραφείο, στο οποίο τυχόν το πρόσωπο αυτό ασκεί το επάγγελμά του. Συνεπώς, το γεγονός ότι ο φορολογούμενος δεν ανευρέθη στην επαγγελματική διεύθυνση ή κατοικία, που αναγράφεται στην υποβληθείσα δήλωση φόρου, ως και το γεγονός ότι ούτος παρέλειψε να ενημερώσει τη φορολογική αρχή για την, εν τω μεταξύ, επελθούσα μεταβολή της επαγγελματικής διευθύνσεως ή κατοικίας του, δεν αρκούν για το χαρακτηρισμό αυτού ως  αγνώστου διαμονής (ΣτΕ 3221/1974, 1690-1/1990). Εξάλλου, για να είναι νόμιμη η κοινοποίηση με  τη διαδικασία της αγνώστου διαμονής, ο δικαστικός επιμελητής ή το όργανο που είναι αρμόδιο για την διενέργεια της επιδόσεως, θα πρέπει να βεβαιώνει στο οικείο αποδεικτικό (ή και σε ιδιαίτερη βεβαίωση) ότι καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια (π.χ. έρευνα στα αρχεία της Υπηρεσίας, πληροφορίες από το σύστημα TAXIS, έρευνα προς περιοίκους, το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής, τον τηλεφωνικό κατάλογο του Ο.Τ.Ε. και το διαδίκτυο) για την ανεύρεση της κατοικίας ή προσωρινής διαμονής του προσώπου στο οποίο γίνεται η επίδοση και αυτή απέβη άκαρπη, διαφορετικά η επίδοση είναι άκυρη και δεν παράγει κανένα έννομο αποτέλεσμα (βλ. Σ.τ.Ε. 3156/2005, 3842/2002, 2230-1/1995, 3226/1984, 578/1992 κ.ά.). Τέλος, η ως άνω βεβαίωση πρέπει να είναι επίκαιρη σε σχέση με την διενεργηθείσα επίδοση (ΣτΕ 2904, 2059/1999, 2807/2000, 445/2002, 1924/2003, 387/2005 ). (ΣτΕ 101/2012) (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

η. Σε πρόσωπο που νοσηλεύεται σε νοσοκομείο ή κρατείται σε φυλακή

Ειδικώς, η επίδοση σε ιδιώτες αν αυτοί νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κρατούνται σε φυλακή, γίνεται με παράδοση του επιδοτέου εγγράφου στο διευθυντή του νοσοκομείου ή της φυλακής εφόσον, σύμφωνα με Βεβαίωση του νοσοκομείου ή της φυλακής, η οποία και μνημονεύεται στην έκθεση επίδοσης, η επικοινωνία μαζί τους δεν είναι δυνατή. (παρ.1α άρθρο 53 Ν.2717/99) (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

 

Τα πρόσωπα στα οποία παραδίδεται το έγγραφο οφείλουν να το παραδώσουν, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, σε αυτόν που αφορά η επίδοση, με έγγραφη απόδειξη, την οποία και υποχρεούνται να διαβιβάσουν στη γραμματεία του οικείου δικαστηρίου. (παρ.3 άρθρο 53 Ν.2717/99)

θ. Σε πρόσωπα ενόπλων δυνάμεων ή σωμάτων ασφαλείας
Η επίδοση σε ιδιώτες αν πρόκειται για αξιωματικούς, υπαξιωματικούς, οπλίτες ή όργανα των ενόπλων δυνάμεων, των σωμάτων ασφαλείας ή του λιμενικού ή πυροσβεστικού σώματος, γίνεται με παράδοση του επιδοτέου εγγράφου στο διοικητή της μονάδας ή στον προϊστάμενο της υπηρεσίας τους εφόσον, σύμφωνα με βεβαίωση της υπηρεσίας, η οποία και μνημονεύεται στην έκθεση επίδοσης, η επίδοση στους ίδιους δεν είναι δυνατή. (παρ.1β άρθρο 53 Ν.2717/99)

Η ανωτέρω διάταξη δεν εφαρμόζεται αν τα πρόσωπα τα οποία αφορά η επίδοση τελούν σε άδεια, διαθεσιμότητα ή αργία. (παρ.2 άρθρο 53 Ν.2717/99)

Τα πρόσωπα στα οποία παραδίδεται το έγγραφο οφείλουν να το παραδώσουν, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, σε αυτόν που αφορά η επίδοση, με έγγραφη απόδειξη, την οποία και υποχρεούνται να διαβιβάσουν στη γραμματεία του οικείου δικαστηρίου. (παρ.3 άρθρο 53 Ν.2717/99)

 

ι. Σε πρόσωπα που υπηρετούν σε εμπορικό πλοίο
Η επίδοση σε ιδιώτες  αν πρόκειται για πρόσωπα που ανήκουν στην υπηρεσία φάρων, φανών, σηματοφόρων ή υπηρετούν σε εμπορικό πλοίο που βρίσκεται σε ελληνικό λιμένα, γίνεται με παράδοση του επιδοτέου εγγράφου στον κατά τόπο αρμόδιο λιμενάρχη, εφόσον, σύμφωνα με βεβαίωση του λιμεναρχείου, η οποία και μνημονεύεται στην έκθεση επίδοσης, η επίδοση στους ίδιους δεν είναι δυνατή. (παρ.1γ άρθρο 53 Ν.2717/99)

 

Η ανωτέρω διάταξη δεν εφαρμόζεται αν τα πρόσωπα τα οποία αφορά η επίδοση τελούν σε άδεια, διαθεσιμότητα ή αργία. (παρ.2 άρθρο 53 Ν.2717/99)

 

Τα πρόσωπα στα οποία παραδίδεται το έγγραφο οφείλουν να το παραδώσουν, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, σε αυτόν που αφορά η επίδοση, με έγγραφη απόδειξη, την οποία και υποχρεούνται να διαβιβάσουν στη γραμματεία του οικείου δικαστηρίου. (παρ.3 άρθρο 53 Ν.2717/99)

 

ια. Επίδοση προς το Δημόσιο και Νομικά πρόσωπα
Οι επιδόσεις δικογράφων προς το Δημόσιο γίνονται στον Υπουργό Οικονομικών. Τα δικόγραφα αυτά παραδίδονται: αν απευθύνονται ενώπιον δικαστηρίων της Αθήνας ή του Πειραιά, στην Κεντρική Υπηρεσία του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ενώ αν απευθύνονται ενώπιον άλλων δικαστηρίων της Χώρας, είτε στην Κεντρική Υπηρεσία του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είτε στο κατά τόπο αρμόδιο Γραφείο Νομικού Συμβούλου ή Δικαστικό Γραφείο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. (παρ.1 άρθρο 49 Ν.2717/99)

 

Κατ' εξαίρεση, στις φορολογικές εν γένει διαφορές οι επιδόσεις προς το Δημόσιο γίνονται προς την αρχή που εξέδωσε τη σχετική πράξη ή που παρά το νόμο παρέλειψε την έκδοση της. (παρ.2 άρθρο 49 Ν.2717/99)

 

Οι επιδόσεις προς τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου γίνονται στους νόμιμους εκπροσώπους τους ή σε υπαλλήλους που έχουν εξουσιοδοτηθεί από αυτούς ή στους δικαστικούς τους πληρεξουσίους. (παρ.3 άρθρο 49 Ν.2717/99)  (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

 

Μόνον επί μη ευρέσεως αυτού από το όργανο επίδοσης, δηλαδή επί απουσίας του νομίμου εκπροσώπου κατά την ημερομηνία και την ώρα της επίδοσης από το κατάστημα του νομικού προσώπου ή από τυχόν άλλο κατάστημα όπου αυτός εργάζεται, ή από την οικία του, αν η επίδοση γίνεται στην οικία του νομίμου εκπροσώπου, δύναται να γίνει η επίδοση με παράδοση του επιδοτέου εγγράφου σε συνεταίρο ή συνεργάτη ή υπάλληλο κ.λ.π. του νομικού προσώπου ή σε συνεταίρο ή συνεργάτη ή υπάλληλο κ.λ.π. του τυχόν άλλου καταστήματος όπου ο νόμιμος εκπρόσωπος εργάζεται, ή σε σύζυγο, σύνοικο κ.λ.π. αν η επίδοση γίνεται στην οικία του νόμιμου εκπροσώπου, με την προϋπόθεση να βεβαιώνεται ρητώς στην έκθεση επιδόσεως η μη εύρεση ή απουσία του νομίμου εκπροσώπου, μαζί με το όνομα και την ιδιότητα του παραλαμβάνοντος το έγγραφο. (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

Οι κατά τις προηγούμενες παραγράφους επιδόσεις γίνονται στο κατάστημα που εδρεύουν οι οικείες υπηρεσίες και κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες. (παρ.4 άρθρο 49 Ν.2717/99)

 

Διευκρινίζεται ότι αν λείπουν τα πρόσωπα που απαιτούνται για τη διοίκηση του νομικού προσώπου (περίπτωση θανάτου, βαρείας ασθενείας, μακράς απουσίας, λήξης θητείας, έκπτωσης κατά πρόβλεψη του καταστατικού ή του νόμου, παραίτησης, άρνησης άσκησης καθηκόντων, κωλυσιεργίας στο έργο τους κ.λπ) ο ειρηνοδίκης διορίζει προσωρινή διοίκηση ύστερα από αίτηση όποιου έρει έννομο συμφέρον (άρθρα 69 Α.Κ. και 786 Κ.Πολ.Δικ. και στην προκειμένη περίπτωση της Φορολογικής Διοίκησης. (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

Σημειώνεται ότι αν το επιδοτέο έγγραφο αφορά περισσότερα πρόσωπα (π.χ. φύλλο ελέγχου επ' ονόματι αποβιώσαντος που εκδίδεται για λογαριασμό των κληρονόμων του), επιδίδεται χωριστά στον καθέναν, εκτός αν η επίδοση γίνεται σε κοινό αντίκλητο ή κοινό δικαστικό πληρεξούσιο, οπότε αρκεί η επίδοση ενός μόνο αντιγράφου. Σε κοινό νόμιμο αντιπρόσωπο περισσότερων ανικάνων διαδίκων αρκεί η επίδοση ενός μόνο αντιγράφου. Σε περίπτωση περισσότερων νόμιμων αντιπροσώπων, εκπροσώπων, δικαστικών πληρεξούσιων ή αντικλήτων διαδίκου, αρκεί η επίδοση προς έναν από αυτούς, ακόμη και όταν, από το νόμο, το καταστατικό ή την πράξη διορισμού τους, προβλέπεται ότι αυτοί ενεργούν από κοινού. (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

ιβ. Επίδοση με θυροκόλληση
Η επίδοση γίνεται με Θυροκόλληση:

α) αν τα πρόσωπα προς τα οποία προβλέπεται ότι διενεργείται η παράδοση του εγγράφου, δεν βρίσκονται στην κατοικία ή στο χώρο της εργασίας τους ή αρνούνται την παραλαβή του ή την υπογραφή της έκθεσης ή δεν μπορούν να υπογράψουν την έκθεση, ή (παρ.1α άρθρο 55 Ν.2717/99 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 6 του Ν. 3659/08)

 

β) αν τα υπηρεσιακά όργανα, στα οποία παραδίδεται το έγγραφο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 49, 52, 53 και 54 του Ν.2717/99, αρνούνται την παραλαβή ή την υπογραφή της έκθεσης. (παρ.1β άρθρο 55 Ν.2717/99)

 

Η θυροκόλληση συνίσταται στην επικόλληση του επιδοτέου εγγράφου εντός σφραγισμένου και αδιαφανούς φακέλου, επί του οποίου αναγράφονται μόνο τα στοιχεία της επιδίδουσας υπηρεσίας και του προς η κοινοποίηση προσώπου από μέρους του οργάνου της επίδοσης, με την παρουσία ενός μάρτυρα, στη θύρα της κατοικίας ή του χώρου εργασίας ή του υπηρεσιακού καταστήματος όπου κατοικεί ή εργάζεται, κατά περίπτωση, το πρόσωπο προς το οποίο έπρεπε να διενεργηθεί η παράδοση του εγγράφου. (παρ.2 άρθρο 55 Ν.2717/99, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.4 του άρθρου 49 του Ν.4055/12) (ΠΟΛ 1249/01.12.2014,  ΠΟΛ 1029/23.01.2015)


4. Υπογραφή βεβαιωτικών καταλόγων

Μετά την ρητή κατάργηση του εδαφ. ε΄της παρ. 1 του άρθρου 86 του ΚΔΚ (Ν. 3463/06) από την παράγραφο 6 του άρθρου 203 Ν. 4555/18 και την αντικατάσταση του εδαφ. ε΄της παρ. 1 του άρθρου 58 του Ν. 3852/10 από την παρ. 1 του άρθρου 203 Ν. 4555/18, από 19.07.2018, συνάγεται ότι ο Δήμαρχος δεν υπογράφει τους Βεβαιωτικούς Καταλόγους των εσόδων, αλλά στην περίπτωση αυτή τελευταίος υπογράφων είναι ο Προϊστάμενος των Οικονομικών Υπηρεσιών (Π.Ο.Υ.) του Δήμου.

Συνεπώς, οι βεβαιωτικοί κατάλογοι μετά την εκπνοή των νομίμων προθεσμιών για την άσκηση προσφυγής, υπογράφονται από τον Προϊστάμενο των Οικονομικών Υπηρεσιών (Π.Ο.Υ.) του Δήμου, τον προϊστάμενο της αρμόδιας για την βεβαίωση υπηρεσίας και τον υπάλληλο που τους συνέταξε και σφραγίζονται με την σφραγίδα του Δήμου και αποτελούν πλέον τον νόμιμο τίτλο είσπραξης των βεβαιωθέντων εσόδων και η εγγραφή σε αυτούς είναι οριστική.

 

5. Αποστολή καταλόγου στον ταμία

Ο βεβαιωτικός κατάλογος (σε τρία αντίτυπα) αποστέλλεται στο δημοτικό ταμείο ή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. με έγγραφο του δημάρχου ή του προέδρου της κοινότητας του Π.Ο.Υ. συνοδευόμενος από περιληπτική κατάσταση που περιέχει το όνομα του Δήμου ή της Κοινότητας, το αρμόδιο ταμείο που θα κάνει την βεβαίωση, το είδος του εσόδου, τον συνολικό αριθμό των οφειλετών που περιλαμβάνονται και το ποσοτικό άθροισμα του τίτλου αριθμητικώς και ολογράφως.

Στο σημείο αυτό έχουμε την φάση της ταμειακής βεβαίωσης.

 

6. Έλεγχος καταλόγου

Μόλις οι κατάλογοι περιέλθουν στο ταμείο, ο δημοτικός ταμίας τους ελέγχει αυτοπροσώπως ή αναθέτει τον έλεγχο τους σε άλλους υπαλλήλους του ταμείου.

 

7. Έκδοση αποδεικτικού παραλαβής

Ο ταμίας εκδίδει μέσα σε προθεσμία ενός μήνα από την παραλαβή των καταλόγων τριπλότυπο «αποδεικτικό παραλαβής εισπρακτέων εσόδων».

Για κάθε κατάλογο εκδίδεται ξεχωριστό αποδεικτικό, στο οποίο αναγράφονται τα στοιχεία της περιληπτικής κατάστασης που συνοδεύει τον κατάλογο, καθώς και το είδος και ο αριθμός του τίτλου και οι κωδικοί αριθμοί του προϋπολογισμού εσόδων. Τα στοιχεία του εκδοθέντος αποδεικτικού σημειώνονται από τον ταμία στην όψη του καταλόγου και των περιληπτικών καταστάσεων.

Η μία των περιληπτικών καταστάσεων επιστρέφεται μαζί με το εκδοθέν αποδεικτικό παραλαβής στην αρχή ή υπηρεσία που απέστειλε τον τίτλο.

Η δεύτερη περιληπτική κατάσταση μαζί με το έγγραφο της βεβαιωτικής αρχής, του συνοδεύοντος τον τίτλο, φυλάσσεται στο ταμείο στους ξεχωριστούς κατ' έσοδο και οικονομικό έτος φακέλους, που αποτελούν τα παραστατικά των βεβαιουμένων εσόδων έγγραφα, βάσει των οποίων και εν αντιπαραβολή προς το οικείο βιβλίο εισπρακτέων, εξακριβώνεται οποιαδήποτε στιγμή η ύπαρξη στα ταμεία των σχετικών νομίμων τίτλων, ήτοι χρηματικών καταλόγων κλπ.

Η τρίτη των περιληπτικών καταστάσεων αποστέλλεται στο λογιστήριο του δήμου μαζί με το άλλο από τα τριπλότυπα αποδεικτικών παραλαβής.

Τα στελέχη των βιβλίων των εκδιδομένων τριπλοτύπων αποδεικτικών παραλαβής υποβάλλονται από τους υπόλογους ταμίες μαζί με τα υπόλοιπα διαχειριστικά στοιχεία στο Ελεγκτικό Συνέδριο κατά την υποβολή σε αυτό του λογαριασμού της διαχειρίσεώς του κάθε οικονομικού έτους.

 

8.Καταχώριση στο βιβλίο εισπρακτέων εσόδων

Ο ταμίας καταχωρεί στο βιβλίο εισπρακτέων εσόδων το αποδεικτικό παραλαβής εισπρακτέων εσόδων. Ως ημερομηνία ταμειακής βεβαίωσης του καταλόγου θεωρείται η ημερομηνία έκδοσης του τριπλοτύπου αποδεικτικού παραλαβής εισπρακτέων εσόδων.

 

9.Παράδοση αντιγράφων στην υπηρεσία βεβαίωσης και το λογιστήριο

Αντίτυπο του αποδεικτικού παραλαβής μαζί με την περιληπτική κατάσταση διαβιβάζεται στην υπηρεσία που έστειλε το τίτλο και στο λογιστήριο. (Στο ταμείο φυλάσσεται η περιληπτική κατάσταση με το διαβιβαστικό έγγραφο της βεβαιωτικής αρχής σε ξεχωριστούς κατά έσοδο και οικονομικό έτος φακέλους)

 

10.Ατομικές ειδοποιήσεις και «γενικές ή ειδικές προσκλήσεις»

Οι οφειλέτες των δήμων λαμβάνουν γνώση του χρέους των με ατομική ειδοποίηση, η οποία αποστέλλεται σε αυτούς από τον δημοτικό ταμία ή την αρμόδια Δ.Ο.Υ., μέσα σε ένα μήνα από την ημέρα κατά την οποία ο κατάλογος βεβαιώθηκε στο ταμείο.

Στην ατομική ειδοποίηση αναφέρονται τα στοιχεία και ο αριθμός φορολογικού μητρώου, εφόσον υπάρχει, του οφειλέτη, το είδος και το ποσό του χρέους, συμπεριλαμβανομένων των τόκων που έχουν ήδη υπολογισθεί κατά την κείμενη νομοθεσία, ο αριθμός και η χρονολογία καταχώρισης του χρέους ως δημοσίου εσόδου ή ο τίτλος στον οποίο βασίζεται το χρέος, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής αυτού, η μνεία ότι από την επομένη ημέρα της λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής του χρέους και μέχρι την τελική εξόφληση αυτού υπολογίζονται οι τόκοι και το πρόστιμο του άρθρου 6 του ν.δ.356/74 περί προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής.

Η ειδοποίηση αποστέλλεται ταχυδρομικά στον οφειλέτη και στα συνυπόχρεα πρόσωπα είτε κοινοποιείται σε αυτούς σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 4174/2013  (ήδη άρθρο 5 του ν.4987/22) (εγγράφως ή ηλεκτρονικώς)- Αναλυτικά για την διαδικασία ηλεκτρονικής κοινοποίησης δείτε την ΠΟΛ 1125/16.04.2014 (ΦΕΚ 1171/07.05.2014 τεύχος Β').

Δεν στέλλεται ατομική ειδοποίηση σε οφειλέτες που η βεβαίωση σε βάρος τους στηρίζεται σε συμβάσεις ή δικαστικές και διοικητικές αποφάσεις, που ορίζουν ρητά το χρόνο πληρωμής του χρέους.

Η μη αποστολή ατομικής ειδοποίησης:

·(ή η αποστολή ατελούς ως προς τα στοιχεία της ειδοποίησης,) έχει ως συνέπεια την πειθαρχική ευθύνη του δημοτικού ταμία.

·δεν έχει καμία επίδραση στο κύρος των λαμβανομένων κατά του οφειλέτη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης.

·συνεπάγεται την απαλλαγή του οφειλέτη από τις προσαυξήσεις της εκπρόθεσμης καταβολής, για το χρονικό διάστημα από το οποίο η οφειλή κατέστη ληξιπρόθεσμη, μέχρι την ημερομηνία που έλαβε γνώση της οφειλής του. (άρθρο 28 παρ.4 Ν.3202/03) (άρθρο 52 του ΒΔ 17/5-15/6/1959, άρθρο 79 ΒΔ 24-9/20-10-58 και άρθρο 4 του ν.4978/22)

 

Από 1.1.2014, ημερομηνία έναρξης ισχύος του ΚΦΔ και της τροποποίησης του ΚΕΔΕ με τις διατάξεις του ν.4224/2013, δεν απαιτείται πλέον αποστολή ατομικής ειδοποίησης του άρθρου 4 του ΚΕΔΕ για τους φόρους και τα λοιπά δημόσια έσοδα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΚΦΔ, για τα οποία εφαρμόζονται αποκλειστικά οι διατάξεις του ΚΦΔ. (δείτε εδώ τους φόρους που εμπίπτουν στον ΚΦΔ)
Ωστόσο, για τα Δημόσια Έσοδα που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΚΦΔ, μετά την καταχώρηση αυτών στις Δ.Ο.Υ. και στα Ελεγκτικά Κέντρα της Φορολογικής Διοίκησης, στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων (ταμειακή βεβαίωση), είναι υποχρεωτική η έκδοση ατομικής ειδοποίησης με τα ως άνω στοιχεία, η οποία, είτε αποστέλλεται ταχυδρομικά στον οφειλέτη και στα συνυπόχρεα πρόσωπα, είτε κοινοποιείται σε αυτούς σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 4174/2013, σύμφωνα με όσα αναλυτικά έχουν αναφερθεί ανωτέρω. (ΠΟΛ 1249/01.12.2014)

Ο Δήμος εκτός από τις ατομικές ειδοποιήσεις, μπορεί με αποστολή ειδικών προσκλήσεων, σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ), να καλεί τους οφειλέτες του να εξοφλήσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, ως τελευταία ειδοποίηση πριν εφαρμόσει σε βάρος τους τα προβλεπόμενα από τον νόμο αναγκαστικά μέτρα.

 

11. Παράδοση αντιγράφου καταλόγου στους εισπράκτορες

Ο ταμίας παραδίδει με απόδειξη αντίγραφα ή αποσπάσματα των καταλόγων στους εισπράκτορες προκειμένου αυτοί να επιμεληθούν της είσπραξης. (άρθρο 52 του ΒΔ 17/5-15/6/1959 και άρθρο 4 του ν.4978/22)

Συνοπτικά οι ενέργειες για τη βεβαίωση εσόδων με τους εκάστοτε υπευθύνους είναι με βάση τον Οδηγό Διαδικασιών του Λογιστικού των Ο.Τ.Α. του ΥΠΕΣΔΔΑ-ΕΔΕΧΥ 2001 έχουν ως εξής:

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΕΣΟΔΩΝ

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ

Συγκέντρωση τίτλων βεβαίωσης

Υπηρεσίες Δημοτικών προσόδων

Σύνταξη καταλόγων

Υπηρεσίες Δημοτικών προσόδων

Γνωστοποίηση αποσπάσματος στον φορολογούμενο με απόδειξη

Υπηρεσίες Δημοτικών προσόδων

Υπογραφή βεβαιωτικών καταλόγων

Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών και προϊστάμενος της αρμόδιας για την βεβαίωση υπηρεσίας

Αποστολή καταλόγου στον ταμία

Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών

Έλεγχος καταλόγου

Ταμίας

Έκδοση αποδεικτικού παραλαβής

Ταμίας

Καταχώριση στο βιβλίο εισπρακτέων εσόδων

Ταμίας

Παραλαβή αντιγράφων στην υπηρεσία βεβαίωσης και το λογιστήριο

 

Ατομικές ειδοποιήσεις και «γενική πρόσκληση»

Ταμίας

Παράδοση αντιγράφου καταλόγου στους εισπράκτορες

Ταμίας

 

Επίσης, σε μορφή πίνακα, οι οριζόμενες στο Β.Δ. 17-5/15-6-1959 λογιστικές κινήσεις για τη διαδικασία βεβαίωσης των εσόδων των ΟΤΑ με βάση τον Οδηγό Διαδικασιών του Λογιστικού των Ο.Τ.Α. του ΥΠΕΣΔΔΑ-ΕΔΕΧΥ 2001 έχουν ως εξής:

ΒΗΜΑ

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΠΡΟΒΛΕΨΗ

ΟΡΓΑΝΟ

1

Συγκέντρωση τίτλων βεβαίωσης και σύνταξη καταλόγων

Αρθ 4 παρ. 1, 2, και άρθ.52

Υπηρεσίες εσόδων

2

Γνωστοποίηση αποσπάσματος στον φορολογούμενο με απόδειξη

Αρθρ.4 παρ.3

Υπηρεσίες εσόδων

2

Αποστολή καταλόγου στον Ταμία μαζί με περιληπτική κατάσταση

Αρθ. 4 παρ.5 και άρθ 52

Υπηρεσίες

3

Έλεγχος καταλόγου

Αρ. 52

Ταμείο

4

Έκδοση αποδεικτικού παραλαβής εισπρακτέων εντός μηνός

Αρ. 4 παρ.6 και αρθ.52 παρ.1

Ταμείο

5

Καταχώριση αποδεικτικού στο Βιβλίο εισπρακτέων εσόδων

 

Ταμείο

6

Παράδοση αντιγράφου στην υπηρεσία βεβαίωσης και λογιστήριο

Αρ.4 παρ.9,10 και άρ. 52 παρ.1

Ταμείο

7

Έκδοση ατομικών ειδοποιήσεων ή γενικών προσκλήσεων

Αρ. 52 παρ.2

Ταμείο

8

Παράδοση αντιγράφου καταλόγου στους εισπράκτορες με αποδεικτικό

Αρ. 52 παρ.2

Ταμείο

 

B. Βεβαίωση οίκοθεν

Η διαδικασία για την οίκοθεν βεβαίωση σύμφωνα με τον Οδηγό Διαδικασιών του Λογιστικού των Ο.Τ.Α. του ΥΠΕΣΔΔΑ-ΕΔΕΧΥ 2001 έχει ως εξής:

1. Δήλωση του υπόχρεου

Όταν κάποιο έσοδο(φόρος, τέλος κλπ) δεν έχει βεβαιωθεί, δεν έχουμε δηλαδή τίτλο είσπραξης, και δημότης-υπόχρεος προσέρχεται να το πληρώσει, είτε αποδεχόμενος τα ποσά που έχει υπολογίσει με βάση τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει το γραφείο εσόδων είτεδηλώνοντας ο ίδιος τα στοιχεία που απαιτούνται για τον υπολογισμό της οφειλής του, η βεβαίωση γίνεται με την έκδοση υπηρεσιακού βεβαιωτικού σημειώματος.

2. Έκδοση υπηρεσιακού βεβαιωτικού σημειώματος (Υ.Β.Σ.)

Το γραφείο εσόδων εκδίδει το υπηρεσιακό βεβαιωτικό σημείωμα που είναι τριπλότυπο, φέρει αύξοντα αριθμό και υπογράφεται από τον αρμόδιο για την βεβαίωση και θεωρείται από τον προϊστάμενο της οικονομικής υπηρεσίας.

Στο βεβαιωτικό σημείωμα αναγράφονται το ονοματεπώνυμο και η διεύθυνση του οφειλέτη, το είδος του εσόδου, το καταβλητέο ποσό και τα στοιχεία βάσει των οποίων προσδιορίζεται.

Το ένα αντίτυπο του βεβαιωτικού σημειώματος παραμένει στο στέλεχος και τα άλλα δύο παραδίδονται στον οφειλέτη για να τα καταθέσει μαζί με το αντίστοιχο ποσό στον εισπράκτορα.

3. Ο οφειλέτης προσκομίζει στο ταμείο (εισπράκτορα) το Υ.Β.Σ.

Ο οφειλέτης προσκομίζει τα δύο αντίτυπα του υπηρεσιακού βεβαιωτικού σημειώματος στον εισπράκτορα ο οποίος εκδίδει θεωρημένο διπλότυπο είσπραξης με την καταβολή του αντίστοιχου ποσού.

Ο εισπράκτορας επισυνάπτει το ένα από τα σημειώματα στο στέλεχος του διπλοτύπου είσπραξης και

4. Επιστρέφει το άλλο αντίτυπο στον εκδότη του Υ.Β.Σ. αφού συμπληρώσει και υπογράψει πάνω σε αυτό τα στοιχεία του διπλοτύπου είσπραξης που εξέδωσε.

5. Ο εκδότης των Υ.Β.Σ. ταξιθετεί αυτά κατά αύξοντα αριθμό σε ειδικό φάκελο ώστε να υπάρχει πλήρες αρχείο των οίκοθεν εισπραττομένων εσόδων.

6.Σύνταξη βεβαιωτικής κατάστασης με βάση τα βεβαιωτικά σημειώματα και αποστολή στο ταμείο

Στο τέλος κάθε μήνα σύμφωνα με το από 17.5 / 15.6.1959 Β.Δ., αλλά προτείνεται στο τέλος κάθε ημέρας για την σωστή απεικόνιση των βιβλίων του ταμείου, συντάσσεται βεβαιωτική κατάσταση με βάση τα Υ.Β.Σ. όπου εμφανίζονται τα έσοδα κατά κωδικό αριθμό και στην οποία πιστούνται οι οφειλέτες με την σημείωση έναντι σε κάθε εγγραφή Υ.Β.Σ. των αντίστοιχων διπλοτύπων είσπραξης. Στη συνέχεια η κατάσταση αποστέλλεται στο ταμείο για επαλήθευση των στοιχείων αυτής.

7. Βεβαίωση των οίκοθεν εισπραχθέντων εσόδων με την έκδοση Τριπλοτύπου αποδεικτικού παραλαβής εισπρακτέων εσόδων.

8. Αποστολή αντιγράφων των τριπλοτύπων βεβαίωσης στο γραφείο εσόδων και στο λογιστήριο για έλεγχο των πρωτότυπων στοιχείων που υπάρχουν σε αυτές και σε ανακοίνωση διαφορών στο δημοτικό ταμία προς συμπληρωματική είσπραξη και επιβολή κυρώσεων κατά των υπευθύνων. (Αρθρο 5 παρ. 2 του 17.5 / 15.6.1959 Β.Δ.)

 

Εκτός από την παραπάνω περίπτωση οίκοθεν βεβαιώνονται και τα παρακάτω:

α) οι υπό των δημοσίων ταμείων εισπραττόμενοι μετά των δημοσίων φόρων δημοτικοί φόροι,

β) οι κατά ειδικούς νόμους από το Δημόσιο καταβαλλόμενες στους δήμους χορηγήσεις εν γένει ή ποσοστά επί δημοσίων φόρων,

γ) τα υπέρ τρίτων συνεισπραττόμενα μετά δημοτικών φόρων έσοδα καθώς και τα υπέρ του δήμου παρακρατούμενα επί τη εισπράξει τούτων ποσοστά,

δ) τα εισπραττόμενα κατά πάσα είσπραξη δημοτικών εσόδων, δι' αμέσου καταβολής τέλη χαρτοσήμου,

ε) οι λόγω εκπροθέσμου καταβολής δημοτικών εσόδων εισπραττόμενοι τόκοι υπερημερίας, προσαυξήσεις κ.λ.π. και

στ) κάθε άλλο έσοδο του οποίου η βεβαίωση και η είσπραξη συμπίπτουν. (Αρθρο 5 παρ. 3 του 17.5 / 15.6.1959 Β.Δ.)




Ειδικές Επισημάνσεις (Οδηγός Διαδικασιών Λογιστικού των ΟΤΑ ΥΠΕΣΔΔΑ-ΕΔΕΧΥ 2001)

- Για κάθε είδος εσόδου και για κάθε οικονομικό έτος συντάσσεται ένας βεβαιωτικός κατάλογος.

Αν πρόκειται να βεβαιωθούν έσοδα του ίδιου τέλους, φόρου κλπ που αφορούν περασμένα οικονομικά έτη, συντάσσεται ένας χρηματικός κατάλογος στον οποίο αναλύεται για κάθε οφειλέτη το εισπρακτέο ποσό σε ξεχωριστή στήλη για κάθε έτος.

 

- Η κοινοποίηση των αποσπασμάτων βεβαιωτικού καταλόγου.

Εάν το ποσό που βεβαιώθηκε υπερβαίνει τις 10.000 δρχ η επίδοση γίνεται από οποιοδήποτε δημόσιο ή δημοτικό όργανο στον τόπο κατοικίας ή εργασίας του οφειλέτη στον ίδιο προσωπικά ή σε πληρεξούσιο αυτού και σε περίπτωση απουσίας ή άρνησης παραλαβής γίνεται θυροκόλληση παρουσία ενός μάρτυρα. Για κάθε επίδοση συντάσσεται έκθεση και υπογράφεται από αυτόν που επιδίδει και από αυτόν που παραλαμβάνει. Σημείωση: Μπορούμε να στείλουμε το απόσπασμα συστημένο από το ταχυδρομείο για να υπάρχει απόδειξη ότι παρελήφθη.

Εάν το ποσό που βεβαιώθηκε είναι μέχρι 10.000 δρχ η επίδοση γίνεται είτε με δημοτικούς υπαλλήλους είτε με το ταχυδρομείο.

Στην πρώτη περίπτωση ο παραλήπτης υπογράφει σε ειδικό βιβλίο και στην δεύτερη η υπηρεσία τηρεί ειδικό βιβλίο που καταχωρεί την αποστολή των αποσπασμάτων.

 

- Η ατομική ειδοποίηση από τον ταμία αποστέλλεται είτε με δημοτικό ή κοινοτικό υπάλληλο οπότε ο παραλήπτης-οφειλέτης υπογράφει σε ειδικό βιβλίο είτε με το ταχυδρομείο οπότε τηρείται ειδικό βιβλίο.

Για χρέη άνω των 5.000 δρχ οι ατομικές ειδοποιήσεις αποστέλλονται με απόδειξη.

 

-Ένδικα μέσα

Προσφυγή δικαιούται να ασκήσει κάθε φορολογούμενος που έχει εγγραφεί σε βεβαιωτικό κατάλογο καθώς και αυτός που έχει εγγραφεί βάσει δηλώσεως εφόσον η εγγραφή στον κατάλογο είναι για ποσό μεγαλύτερο του δηλωθέντος. Η προσφυγή ασκείται μέσα σε 20 ημέρες (ήδη 60 ημέρες- βλ.παραπάνω) από την επομένη της επίδοσης του αποσπάσματος του βεβαιωτικού καταλόγου, παραδίδεται στην υπηρεσία του Δήμου, όπου συντάσσεται πράξη κατάθεσης και χορηγείται αποδεικτικό της κατάθεσης. Η υπηρεσία καταχωρεί την προσφυγή σε ειδικό πρωτόκολλο προσφυγών και καταρτίζει φάκελο της υπόθεσης, συντάσσει έκθεση για την προσφυγή και διαβιβάζει τον φάκελο της υπόθεσης με απόδειξη στον γραμματέα του δικαστηρίου ενώπιον του οποίου απευθύνεται η προσφυγή. Σε περίπτωση άσκησης προσφυγής αναστέλλεται η ταμειακή βεβαίωση και είσπραξη ποσοστού 60% του αμφισβητούμενου ποσού μέχρι να εκδοθεί και κοινοποιηθεί η οριστική απόφαση του δικαστηρίου. Η άσκηση προσφυγής δεν αναστέλλει την ταμειακή βεβαίωση στην περίπτωσηπου η εγγραφή στον βεβαιωτικό κατάλογο στηρίχθηκε σε στοιχεία που δηλώθηκαν από τον υπόχρεο στον Δήμο ή άλλη υπηρεσία του δημόσιου τομέα.

Η σε βάρος της αιτούσας καταλογιστική πράξη, που αποτελεί το νόμιμο τίτλο έκδοσης της προσβαλλόμενης πράξης ταμειακής βεβαίωσης, είχε πράγματι καταστεί ανενεργός πριν την έκδοση της ταμειακής βεβαίωσης, καθόσον είχε ήδη χορηγηθεί η 13/2012 προσωρινή διαταγή αναστολής εκτέλεσής της. Ενόψει αυτού, η ελεγχόμενη πράξη ταμειακής βεβαίωσης εκδόθηκε βάσει ανενεργού νομίμου τίτλου με συνέπεια να πάσχει προφανή ακυρότητα και ως εκ τούτου η ανακοπή της αιτούσας να παρίσταται προδήλως βάσιμη. (Ελ.Συν. Τμ.Ι  Απόφαση 2237/2012)

Νόμιμος τίτλος προς ταμειακή βεβαίωση. Για να αποτελέσει η πράξη επιβολής των τελών και συναφών προσαυξήσεων νόμιμο τίτλο προς ταμειακή βεβαίωση και είσπραξη αυτών, απαιτείται προηγουμένως η οριστικοποίησή της, η οποία επέρχεται με τη νόμιμη κοινοποίησή της στον υπόχρεο, για να καταστεί δυνατή η άσκηση κατ' αυτής προσφυγής και με την πάροδο, ακολούθως, άπρακτης της προθεσμίας προς άσκηση αυτής. Επομένως, εάν η φορολογική αρχή βεβαιώσει ταμειακώς τα εν λόγω τέλη και τις επ' αυτών προσαυξήσεις, χωρίς να έχει προηγηθεί η κοινοποίηση της καταλογιστικής αυτών πράξεως και παρέλθει άπρακτη η προς άσκηση προσφυγής προθεσμία, η ταμειακή αυτή βεβαίωση είναι άκυρη (ΔΕφΑθ 484/2012)

Η άσκηση προσφυγής κατά των πράξεων βεβαίωσης δημοτικών ή κοινοτικών φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών, καθώς και η προθεσμία άσκησης αυτής αναστέλλει την εν στενή εννοία βεβαίωση της σχετικής οφειλής. Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 217 παρ. 1, 221 παρ. 2 του Κ.Δ.Δ. και 4 παρ. 1 του ν.δ. 356/1974, συνάγεται ότι η ατομική ειδοποίηση αποτελεί πράξη έναρξης της αναγκαστικής εκτέλεσης, η οποία ακολουθεί τη νομότυπη ταμειακή βεβαίωση του χρέους του οφειλέτη του Δημοσίου και αποσκοπεί στο να γνωστοποιηθεί στον οφειλέτη το χρέος και η αιτία του, ούτως ώστε αυτός να μπορεί να στραφεί με τα ένδικα βοηθήματα που προβλέπει ο Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας (ανακοπή, αναστολή εκτελέσεως) κατά της πράξης ταμειακής βεβαίωσης, η οποία, σε περίπτωση προσβολής της ατομικής ειδοποίησης, θεωρείται ως συμπροσβαλλόμενη, ή να προβεί σε ρύθμιση του χρέους του. (ΣτΕ 2104/2014)

- Ανακοπή

Το άρθρο 73 του ΚΕΔΕ, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 12 του Ν. 1867/89 (ήδη άρθρο 65 ν.4978/22), προβλέπει την δυνατότητα άσκησης του ενδίκου μέσου της ανακοπής, τόσο κατά το στάδιο που προηγείται όσο και κατά το στάδιο που έπεται της διοικητικής εκτέλεσης. Όσον αφορά την ανακοπή που ασκείται πριν από την έναρξη της εκτέλεσης, στρέφεται κατά της ατομικής ειδοποίησης δηλ. κατά της πράξης ταμειακής βεβαίωσης.

 

- Αποσβεστική προθεσμία βεβαίωσης εσόδων

Η βεβαίωση φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών ενεργείται από τους δήμους και τις κοινότητες μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ετών από τη λήξη του οικονομικού έτους στο οποίο ανάγονται. Μετά την παρέλευση της προθεσμίας αυτής ο δήμος δεν έχει το δικαίωμα να βεβαιώσει οποιοδήποτε έσοδο, εκτός εάν ορίζει διαφορετικά η ειδική διάταξη που προβλέπει την επιβολή του συγκεκριμένου φόρου, τέλους κλπ.

Κατ' εξαίρεση, είναι δυνατή η βεβαίωση μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας

α) Εάν ο υπόχρεος είναι άγνωστος και για το λόγο αυτό είναι ανέφικτη η βεβαίωση. Στην περίπτωση αυτή η παραγραφή συμπληρώνεται μετά την παρέλευση πενταετίας από τότε που ο υπόχρεος έγινε γνωστός στον δήμο.

β) Εάν η βεβαίωση έγινε μεν εμπρόθεσμα, αλλά σε βάρος προσώπου, που δεν είχε μερική ή ολική φορολογική υποχρέωση.

γ) Εάν η βεβαίωση έγινε μεν εμπρόθεσμα αλλά για οικονομικό έτος διάφορο εκείνου, στο οποίο αφορά η φορολογική υποχρέωση.

δ) Εάν ακυρωθεί μετά την πάροδο της πενταετίας η φορολογική εγγραφή, για το λόγο ότι ο υπόχρεος δεν έλαβε γνώση της εγγραφής.

 

- Απαλλαγές

Κατά το άρθρο 82 του ΒΔ 24/9-20/10/1958,όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 135 του Ν.4483/17, απαλλάσσονται από κάθε δημοτικό φόρο, τέλος, δικαίωμα και εισφορά:

α) Το ελληνικό δημόσιο (όχι από το τέλος ύδρευσης, το τέλος αποχέτευσης, το τέλος χρήσεως υπονόμου και το ειδικό τέλος κύκλου νερού)

β) Οι ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού

γ) Οι ιεροί ναοί

δ) Εκείνοι που έχουν φορολογικές απαλλαγές από συμβάσεις που έχουν συνάψει με το δημόσιο, εφόσον οι συμβάσεις κυρώθηκαν με νόμο και αναφέρουν ρητά την απαλλαγή. (Δεν ισχύουν προγενέστερες του Ν. 1416/84)

Από τα ανταποδοτικά τέλη δεν απαλλάσσονται τα πρόσωπα της παραπάνω περίπτωσης δ'.

 

- Θάνατος του οφειλέτη
Eπί θανάτου του οφειλέτη μετά τη βεβαίωση, δεν απαιτείται νέα βεβαίωση επ' ονόματι των κληρονόμων του. (ΑΠ 552/92)

-Ανάκληση διαγραφής Α.Ε. από Μητρώο Α.Ε.
Ενδείκνυται κατ' αρχήν να επιδιώξει το Δημόσιο την ανάκληση της διαγραφής ανωνύμου εταιρείας, η οποία έχει λυθεί και εκκαθαρισθεί, από το Μητρώο Ανωνύμων Εταιρειών, προκειμένου να προβεί στην εις βάρος της ταμειακή βεβαίωση οφειλών αυτής προς το Δημόσιο, οι οποίες ανάγονται σε χρόνο κατά τον οποίο η εταιρεία υφίστατο νομίμως, αλλά διαπιστώθηκαν μετά τη λύση, εκκαθάριση και διαγραφή της από το Μητρώο Ανωνύμων Εταιρειών. Ανεξαρτήτως πάντως αν ανακληθεί ή όχι η πράξη της διαγραφής, λαμβάνει χώρα αυτοδικαίως αναβίωση του σταδίου της εκκαθάρισης και του νομικού προσώπου της εταιρείας για τις ανάγκες της εκκαθάρισης (ομόφ.). (ΓνΝΣΚ 341/2016)

 

-Ταμειακή βεβαίωση οφειλών Κοινοπραξίας για οφειλές προερχόμενες από τα κοινοπρακτούντα μέλη

Το ερώτημα παραδεκτά υποβλήθηκε μόνον από τον Υπουργό Τουρισμού, χωρίς να τίθεται ή συνυπογράφεται και από τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (κατά πλειοψηφία). α) Νόμιμα, μετά την αναίρεση της απόφασης 1409/2009 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, διενεργήθηκε η βεβαίωση του συνολικού ποσού από τόκους υπερημερίας, του οποίου επισπεύδεται η ανάκτηση από το Δημόσιο, σε βάρος της Κοινοπραξίας με την επωνυμία «Κ..Κ..Α..», πλην όμως, το ποσόν αυτό πρέπει να ταυτίζεται πλήρως με το συνολικό ποσό που οφείλουν να αποδώσουν τα κοινοπρακτούντα μέλη της, μετά από εκκαθάριση και σαφή πιστοποίηση του ακριβούς ποσού των παρακρατηθέντων από το Δημόσιο φόρων και τελών (ομόφωνα). β) Το Δημόσιο, μέσω του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΚΕΜΕΕΠ), δικαιούται να εισπράξει (ανακτήσει), εντόκως, το συνολικό χρηματικό ποσό από τόκους υπερημερίας, που κατέβαλε ή συμψήφισε αχρεωστήτως, σύμφωνα με την παραπάνω -ήδη αναιρεθείσα- απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, πλην όμως η είσπραξη αυτή πρέπει να λάβει χώρα διαιρετά από κάθε κοινοπρακτούν μέλος της ως άνω Κοινοπραξίας, επί τη βάσει του χρηματικού ποσού, που, πράγματι, εισπράχθηκε αχρεωστήτως από κάθε ένα από αυτά (ομόφωνα). Αποδεκτή από τον Υπουργό Τουρισμού και από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ. (ΓνΝΣΚ 125/2021)