Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης Αμοιβές συμβολαιογράφων
ΚΑ Προϋπολογισμού  6111.01 Αμοιβές συμβολαιογράφων (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 611 «Αμοιβές και έξοδα ελεύθερων επαγγελματιών» εγγράφονται δαπάνες για δικηγόρους (πλην αυτών που υπηρετούν με πάγια αμοιβή), συμβολαιογράφους, τεχνικούς, καλλιτέχνες, λογιστές, κ.λπ. Κύριο χαρακτηριστικό των δαπανών που θα εγγραφούν στην υποκατηγορία αυτή, είναι ότι οι συναλλασσόμενοι έχουν την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία (του άρθρου 48 του ν. 2238/1994). Ειδικά τα συμβολαιογραφικά έξοδα για τη σύναψη δανείων θα καταχωρηθούν στους ΚΑ 6514 και 6524.

Στην υποκατηγορία 611 θα εγγραφούν και οι πιστώσεις για τη σύναψη συμβάσεων έργου του άρθρου 6 του ν. 2527/1997. Εκτός από αυτές τις συμβάσεις έργου, στους ίδιους κωδικούς θα καταχωρηθούν και οι αναθέσεις «εργασιών» (υπηρεσιών) σε τρίτους που είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, βάσει των διατάξεων του άρθρου 209 του ΚΔΚ) και του άρθρου 17 παρ. 2 του ν. 2539/1997, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 9 παρ. 9 του ν. 2623/1998. Για το σκοπό αυτό, ο ΚΑ 6117 μπορεί να κατανεμηθεί όχι μόνο στην υπηρεσία 00 αλλά και στις άλλες υπηρεσίες.

Στον ΚΑ 6117 «Αμοιβές λοιπών εκτελούντων ειδικές υπηρεσίες με την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία» εγγράφεται και η αμοιβή των ιατρών για την εξέταση των επαγγελματιών και των εργαζομένων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (άρθρο 94 παρ. 3β περίπτ. 14 ν. 3852/2010).

Οι αμοιβές των μελετητών, για την εκπόνηση μελετών που ανατίθενται με τη διαδικασία των ν. 716/1977, 3164/2003 ή 3316/2005 ή του άρθρου 209 του ΚΔΚ, καταχωρούνται στους κωδικούς των επενδύσεων (ΚΑ 7411-7413)

.

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Συμβολαιογραφικά έξοδα αποτελούν τα δικαιώματα του συμβολαιογράφου από τη σύνταξη του συμβολαίου, τα έξοδα παράστασης δικηγόρου (εφόσον αυτή απαιτείται) καθώς και η αμοιβή του άμισθου υποθηκοφύλακα κατά την εγγραφή του συμβολαίου στα τηρούμενα βιβλία του οικείου υποθηκοφυλακείου.

 

Η κατανομή των συμβολαίων ΟΤΑ και νομικών προσώπων τους σε κάθε περιφέρεια ειρηνοδικείου, στην οποία εδρεύουν περισσότεροι από ένας συμβολαιογράφοι, γίνεται σύμφωνα με τις διαδικασίες του άρθρου 114 του Ν. 2830/00 ΦΕΚ96/16 .3.2000 «Κώδικας Συμβολαιογράφων». Η διάταξη του άρθρου 114 καταλαμβάνει τα συμβόλαια, πράξεις ή εκθέσεις στις οποίες ένα από τα μέρη που συμβάλλεται, συνυπογράφει, συναινεί ή αποκτά δικαιώματα είναι ένας από τους φορείς που απαριθμούνται στο άρθρο 115 του ιδίου νόμου.  

 

H μη τήρηση της διαδικασίας αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000) δεν καθιστά άκυρη την ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017)

Δείτε την
ΚΥΑ 100692/2009 (ΦΕΚ 1487/23.07.2009 τεύχος Β'): "Καθορισμός δικαιωμάτων Συμβολαιογράφων" και την ΚΥΑ 111376/31.12.2011 (ΦΕΚ 13/11.01.2012 τεύχος Β') "Καθορισμός δικαιωμάτων συμβολαιογράφων".

Μέχρι 31.10.2015 θα εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών, που θα τροποποιεί το άρθρο 1 της υπ' αριθμ.111376 απόφασης (Β'13/2012) για τη μείωση του ποσοστού αμοιβής των συμβολαιογραφικών πράξεων για ποσό αντικειμένου συναλλαγής από 00 έως 120.000 ευρώ, από 1% σε 0,80%. Τα υπόλοιπα ποσοστά αμοιβής παραμένουν αμετάβλητα, όπως αναφέρονται στην ανωτέρω ισχύουσα κοινή υπουργική απόφαση. (υποπαρ.Γ.2 του άρθρου 2 του Ν.4336/2015)

 

Ο ασκών το επάγγελμα του συμβολαιογράφου, απαλλάσσεται από το φορολογικό έτος 2015 και εφεξής, της υποχρέωσης χρησιμοποίησης φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού για την έκδοση των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών με την προϋπόθεση ότι στις εκδιδόμενες αποδείξεις αναγράφεται και το ονοματεπώνυμο και η διεύθυνση του πελάτη. (ΠΟΛ 1002/31.12.2014 (ΦΕΚ 03/05.01.2015 τεύχος Β')

 

Η ανάθεση της σύνταξης του επίμαχου κρατικού συμβολαίου δωρεάς υπέρ Δήμου και των συναφών μ’ αυτή υπηρεσιών συμβολαιογράφου είναι νόμιμη, δεδομένου ότι η μη τήρηση της διαδικασίας αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000) δεν καθιστά άκυρη την ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών. Περαιτέρω, η απευθείας ανάθεση αυτών με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και όχι του αρμοδίου οργάνου, ήτοι του Δημάρχου, αφού η συνολική δαπάνη τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), δεν καθιστά την δαπάνη μη νόμιμη, καθόσον το Δημοτικό Συμβούλιο είναι όργανο του Δήμου ευρύτερης σύνθεσης, υπέρ του οποίου συντρέχει το τεκμήριο αρμοδιότητας. (άρθρα 209 παρ. 9 ν. 3463/2006 και 1 της 35130/739/9.8.2010 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών) Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017)

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. α. Δεν απαιτείται απόφαση οργάνου διότι ακολουθείται η διαδικασία της αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000)- ισχύει για όσα έχουν αναλογικά δικαιώματα.

H μη τήρηση της διαδικασίας αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000) δεν καθιστά άκυρη την ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017)

 

β. Για όσες περιπτώσεις δεν έχει εφαρμογή η ανωτέρω διαδικασία της κατανομής από τον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου όπως για παράδειγμα για  πάγια δικαιώματα- αμοιβή  (πχ πληρεξούσια), τότε κατά την άποψή μας πρέπει να υπάρχει κάποιο όργανο που να αναθέτει σε συγκεκριμένο συμβολαιογράφο, το οποίο όμως δεν προσδιορίζεται στο νόμο (όπως πχ είναι η οικονομική επιτροπή για ανάθεση σε δικηγόρο). Με την πράξη Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017, το όργανο αυτό κρίθηκε ότι θα έπρεπε να είναι ο Δήμαρχος αλλά μετά την τροποποίηση της παρ 9 του άρθρου 209 του ν. 3463/2006, ο Δήμαρχος, με τη διάταξη αυτή, είναι περιοριστικά αρμόδιος για τις απ ευθείας αναθέσεις μόνο στα πλαίσια αναθέσεων του ν. 4412/2016, στις οποίες δεν εντάσσονται οι αναθέσεις σε συμβολαιογράφους και δικηγόρους- ενώ με την προγενέστερη μορφή δεν υπήρχε ο περιορισμός αυτός και ήταν αρμόδιος γενικά για την απευθείας ανάθεση όλως των υπηρεσιών, ανεξαρτήτως διαδικασίας, έως 20.000 ευρώ (βλ. το άρθρο όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 20 παρ. 13 του ν. 3731/2008)

Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το δήμο, εκτός από εκείνα που ανήκουν εκ του νόμου στην αρμοδιότητα του δημάρχου ή άλλου οργάνου του δήμου ή το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο μεταβίβασε σε επιτροπή του. (παρ 1 άρθρο 65 ν. 3852/2010)


 

2. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18)

  3. Αντίγραφο του συμβολαίου (Εγκ.Υπ.Εσωτ 59774/86)
 

4. Τιμολόγιο. (άρθρο 8 Ν.4308/14)

Η έννοια της χονδρικής πώλησης αγαθών και υπηρεσιών δεν ορίζεται στις διατάξεις του Ν.4308/14, προκύπτει όμως εξ αντιδιαστολής με την έννοια της λιανικής (ιδιώτες καταναλωτές). Συνεπώς, εκδίδεται τιμολόγιο, για πωλήσεις προς άλλη οντότητα που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα ή το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπα ή αγρότες του ειδικού καθεστώτος του Φ.Π.Α. ή εξαγωγές ή γενικά πρόσωπα του άρθρου 1 του Ν.4308/14. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Οι αποδείξεις λιανικής εκδίδονται για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές. (παρ.1 άρθρο 12 Ν.4308/14)

Δεν απαιτείται η έκδοση ξεχωριστού στοιχείου λιανικής για την είσπραξη αμοιβής από συμβολαιογράφους, εφόσον η αμοιβή αναγράφεται στο σχετικό συμβόλαιο, δεδομένου ότι το συμβόλαιο εξομοιώνεται στην περίπτωση αυτή με στοιχείο λιανικής βάσει των στοιχείων που περιέχει. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Το τιμολόγιο για την παροχή υπηρεσιών από τους ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα προς το Δημόσιο και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, εκδίδεται με κάθε επαγγελματική τους είσπραξη. (ΠΟΛ 1036/22.2.2013)

Για υπηρεσίες προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., που έχουν παρασχεθεί από πρόσωπα των οποίων το εισόδημα χαρακτηριζόταν βάσει των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του Ν. 2238/1994 ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα, και όταν οι απαιτήσεις είσπραξης των σχετικών αμοιβών ανάγονται σε χρόνο μέχρι την 31.12.2014 και οι σχετικές αμοιβές δεν έχουν εισπραχθεί, τα σχετικά τιμολόγια εκδίδονται με την είσπραξη αυτών (και μετά την 1.1.2015). (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Στην περίπτωση που η παροχή της υπηρεσίας ξεκίνησε πριν την 1.1.2015 και συνεχίζεται και μετά την ημερομηνία αυτή, για την αμοιβή που αντιστοιχεί στη παρασχεθείσα υπηρεσία μέχρι 31.12.2014, το τιμολόγιο θα εκδοθεί μέχρι την 31.12.2014, σύμφωνα με τις ισχύουσες μέχρι την ημερομηνία αυτή (31.12.2014) διατάξεις. Για την αμοιβή που αντιστοιχεί στην υπηρεσία που παρασχέθηκε από 1.1.2015 και μετά, το τιμολόγιο θα εκδοθεί στο χρόνο που ορίζεται με τις διατάξεις της περίπτωσης (β) της παραγράφου 2 του άρθρου 11 του Ν.4308/14. (
ΠΟΛ 1003/31.12.2014

Για περισσότερα σχετικά με το χρόνο έκδοσης του τιμολογίου κ.α.
δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Τιμολόγιο- Απόδειξη Λιανικής

Δείτε και την Αριθ. 1109881/740/0015/15.11.2007 (ΦΕΚ 2280/30.11.2007 τεύχος Β'): "Τρόπος εμφάνισης των αμοιβών των συμβολαιογράφων στις εκδιδόμενες αποδείξεις παροχής υπηρεσιών (Α.Π.Υ), στα τηρούμενα βιβλία τους δεύτερης κατηγορίας του Κ.Β.Σ. και στις συγκεντρωτικές καταστάσεις"

  5. - Κατάσταση πληρωμής 
  [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
Κρατήσεις

1. Φόρος εισοδήματος 20%. 

Για πληρωμές μέχρι 31/12/2013

Από 1ης Ιανουαρίου 2011 ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα εφόσον η συναλλαγή υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ. (παρ.1 άρθρο 58 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.11 του άρθρου 6 του N.3842/2010, παρ.1η άρθρο 92 Ν.3842/2010)

Για πληρωμές από 1/1/2014

[embed_object_post post_id="133" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Ο φόρος υπολογίζεται μόνο στο ποσό της αμοιβής 

τους και όχι στο ποσό που εισπράττουν και αποδίδουν στο Συμβολαιογραφικό Σύλλογο και στο Ταμείο Ασφάλισής τους. (ΠΟΛ. 1130/1034484/714/Α0012/04.04.2000)

Για τους συμβολαιογράφους ακαθάριστα έσοδα αποτελούν τα συνολικά συμβολαιογραφικά έσοδα (δικαιώματα) που εισπράττονται συμπεριλαμβανομένων και των δικαιωμάτων υπέρ του Ταμείου Νομικών και του ΤΑΣ για τα οποία εκδίδεται ΑΠΥ και καταχωρούνται σαν έσοδα στα τηρούμενα βιβλία του ΚΦΑΣ ενώ τα εν λόγω δικαιώματα υπέρ του Ταμείου Νομικών και του ΤΑΣ αποτελούν και έξοδα για την επιχείρηση.
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι η παρακράτηση φόρου στην περίπτωση των συμβολαιογράφων και από 1-1-2014 θα γίνεται στο ακαθάριστο ποσό της αμοιβής τους μετά την αφαίρεση του ΦΠΑ σύμφωνα με την περ. δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 όπως αυτό τροποποιήθηκε με το ν. 4254/2014. (Υπ. Οικ. Δ12A 1066053 ΕΞ 2014/28.04.2014) (Υπ.Οικ.Γ.Δ.Φ.Δ. 1158078 ΕΞ 2014/28.11.2014)

 

 

 

Για τα τέλη και δικαιώματα υπέρ του Δημοσίου ή Τρίτων (τέλη χαρτοσήμου, μεγαρόσημο) τα οποία βάσει νόμου επιβαρύνουν τους συμβαλλόμενους δεν διενεργείται παρακράτηση φόρου. (Υπ.Οικ.Γ.Δ.Φ.Δ. 1158078 ΕΞ 2014/28.11.2014)
Επίσης και στα αναλογικά δικαιώματα του συμβολαιογράφου των άρθρων 115, 117, και 118 του ν. 2830/2000 τα οποία προέρχονται από τη σύνταξη τραπεζικών, κρατικών συμβολαίων και συμβολαίων αυτοκινήτων δεν διενεργείται παρακράτηση φόρου. (Υπ.Οικ.Γ.Δ.Φ.Δ. 1158078 ΕΞ 2014/28.11.2014)
Σύμφωνα με τα ανωτέρω, η παρακράτηση φόρου στις παραπάνω αμοιβές των συμβολαιογράφων διενεργείται στο ποσό της αναλογικής αμοιβής τους μετά την αφαίρεση απ' αυτό του ποσού που αποδίδεται στο Συμβολαιογραφικό Σύλλογο ή στον εντεταλμένο Συμβολαιογράφο προς διανομή βάσει του άρθρου 120 του ν. 2830/2000. (Υπ.Οικ.Γ.Δ.Φ.Δ. 1158078 ΕΞ 2014/28.11.2014)
Παράδειγμα: Συμβολαιογράφος εισπράττει αναλογική αμοιβή 1000.00€ επιπλέον ΦΠΑ 230.00€. Για την αμοιβή αυτή καταθέτει 510.00€ στο συμβολαιογραφικό σύλλογο, 90.00€ στο Ταμείο Νομικών (Τ.Ν.) και 272.00€ στο Ταμείο Ασφαλίσεως Συμβολαιογράφων (ΤΑΣ). Επομένως η παρακράτηση φόρου είκοσι τοις εκατό (20%) θα διενεργηθεί επί του ποσού των 490.00€ (ήτοι 1000.00€ αμοιβή συμβολαιογράφου - 510.00€ κατάθεση στο συμβολαιογραφικό σύλλογο). (Υπ.Οικ.Γ.Δ.Φ.Δ. 1158078 ΕΞ 2014/28.11.2014)



 


2. Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ
 Λόγω της εξαίρεσης των προαναφερόμενων νομικών συμβάσεων από το πεδίο εφαρμογής του Ν.4412/2016, με την υπ΄αριθ. 83/2019 Πράξη του Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 κρίνεται ότι τα στοιχεία συμβάσεων παροχής υπηρεσιών νομικής εκπροσώπησης πελάτη από δικηγόρο, κατά την έννοια του άρθρου 2 του π.δ. 258/1987, σε δικαστικές διαδικασίες ενώπιον δικαστηρίων, δεν καταχωρίζονται στο ΚΗΜΔΗΣ. Περαιτέρω, επί της αξίας των συμβάσεων αυτών δεν επιβάλλεται κράτηση υπέρ της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.

 

Τι να προσέξω  
Καθεστώς Φ.Π.Α.

Απαλλάσσεται από ΦΠΑ η παροχή υπηρεσιών από δικηγόρους, συμβολαιογράφους κλπ (άρθρο 22 παρ.1ε Ν.2859/00)  (Εγκ.10/87) (ΠΟΛ 1127/99)
Καταργήθηκε με την παρ.3 του άρθρου 62 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α'). Με την περίπτ.ιστ' της παρ.1 του άρθρου 92 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α') η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από 1ης Ιουλίου 2010, δηλαδή από 1-7-2010 υπόκεινται οι αμοιβές σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.

Στην περίπτωση των συμβολαιογράφων, η φορολογητέα αξία που υπάγεται στο ΦΠΑ είναι το συνολικό ποσό της αμοιβής-δικαιωμάτων (πάγιων και αναλογικών) που καταβάλλεται από το λήπτη στο συμβολαιογράφο και το οποίο αποτελεί την αντιπαροχή για την παροχή των υπηρεσιών τους. Δεν περιλαμβάνονται στη φορολογητέα αξία και δεν επιβαρύνονται με Φ.Π.Α. τα τέλη και δικαιώματα υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων (τέλη χαρτοσήμου, δικαιώματα Ταμείου Νομικών, μεγαρόσημο), τα οποία, βάσει του νόμου, επιβαρύνουν τους αντισυμβαλλόμενους, ακόμη και στην περίπτωση που εισπράττονται από τους συμβολαιογράφους για να καταβληθούν για λογαριασμό των αντισυμβαλλομένων, με την προϋπόθεση ότι τα στοιχεία εκδίδονται στο όνομα του αντισυμβαλλομένου με το συμβολαιογράφο προσώπου και ο συμβολαιογράφος εμφανίζει τα εν λόγω ποσά σε ιδιαίτερη στήλη ή σε ιδιαίτερο λογαριασμό «έξοδα για λογαριασμό τρίτων. (ΠΟΛ.1118/2.8.2010)

Σχετική νομολογία

Καθεστώς πριν το Ν.4412/2016.  Η ανάθεση της σύνταξης του επίμαχου κρατικού συμβολαίου δωρεάς υπέρ Δήμου και των συναφών μ’ αυτή υπηρεσιών συμβολαιογράφου είναι νόμιμη, δεδομένου ότι η μη τήρηση της διαδικασίας αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000) δεν καθιστά άκυρη την ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών. Περαιτέρω, η απευθείας ανάθεση αυτών με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και όχι του αρμοδίου οργάνου, ήτοι του Δημάρχου, αφού η συνολική δαπάνη τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), δεν καθιστά την δαπάνη μη νόμιμη, καθόσον το Δημοτικό Συμβούλιο είναι όργανο του Δήμου ευρύτερης σύνθεσης, υπέρ του οποίου συντρέχει το τεκμήριο αρμοδιότητας. (άρθρα 209 παρ. 9 ν. 3463/2006 και 1 της 35130/739/9.8.2010 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών) Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017)

Οι  Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης  απολαύουν όλων ανεξαιρέτως των ατελειών και των δικαστικών, διοικητικών και δικονομικών προνομίων του Ελληνικού Δημοσίου, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το ανώτατο όριο δαπάνης των 127,66 ευρώ που  καταβάλλεται στα Υποθηκοφυλακεία - λειτουργούντα ήδη  ως Κτηματολογικά Γραφεία, όπου έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εγγραφής των ακινήτων στο Εθνικό Κτηματολόγιο - για τη μεταγραφή συμβολαίου αγοραπωλησίας οικοπέδου. Μη νομίμως η συμβολαιογράφος κατέβαλε εξ ιδίων τα δικαιώματα μεταγραφής για λογαριασμό του Δήμου, με αποτέλεσμα το περιλαμβανόμενο στο ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα ποσό για τη μεταγραφή στο Υποθηκοφυλακείο του αγοραπωλητηρίου συμβολαίου ακινήτου με συμβαλλόμενο αγοραστή τον Δήμο, ήτοι Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, να υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 127,66 ευρώ. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 334/2016)

Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής σε συμβολαιογράφο, για την σύνταξη περίληψης κατακυρωτικής έκθεσης ακινήτου, που απέκτησε ο Δήμος με τη συμμετοχή του σε πλειστηριασμό, και η καταβολή αμοιβής σε υποθηκοφύλακα, για τη μεταγραφή της ως άνω κατακυρωτικής έκθεσης, καθόσον τα ποσά των αμοιβών είχαν κατά το χρόνο έκδοσης των ενταλμάτων ήδη εξοφληθεί και, επομένως, ο προληπτικός έλεγχος καθίστατο αλυσιτελής, αφού δεν ενσωματώνονταν σε αυτά υφιστάμενες οφειλές του Δήμου προς τις φερόμενες ως δικαιούχους συμβολαιογράφο και υποθηκοφύλακα, αντίστοιχα. Αβάσιμος ο ισχυρισμός του Δήμου περί συγγνωστής πλάνης. Μη ανακλητέα η 295/2007 πράξη του VII Τμήματος του Ελ.Συν. (Ελ. Συν. Πράξη 159/2010 Τμ. 7)

Αμοιβές συμβολαιογράφου και υποθηκοφύλακα για την περίληψη κατακυρωτικής έκθεσης και τη μεταγραφή ακινήτου αντίστοιχα, που αποκτήθηκε από Δήμο, κατόπιν συμμετοχής του σε πλειστηριασμό. Μη νόμιμες, καθόσον κατά το χρόνο έκδοσης των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων τα ποσά των αμοιβών είχαν εξοφληθεί και συνεπώς δεν ήταν ενεργείς οι χρηματικές αξιώσεις των δικαιούχων. (Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 295/2007)

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  



[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας