[post_tabs][post_tab title="Ισχύον Καθεστώς"]

 

Εσωτερικός και Εξωτερικός Έλεγχος

 

Ι. Εσωτερικός έλεγχος

II. Σύμβουλος Ακεραιότητας στη Δηµόσια Διοίκηση

ΙIΙ. Εξωτερικός έλεγχος

 


Ι. Εσωτερικός έλεγχος

 

Α. Νομοθετικό πλαίσιο- Έννοιες

Με το μέρος Α’ του N.4795/21 (άρθρα 2 έως 22) ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στo Σύστηµα Εσωτερικού Ελέγχου και τη λειτουργία των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου στον δηµόσιο τοµέα.

 

Στο άρθρο 79, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 41 του Ν. 4940/22, περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για τα άρθρα αυτά και στο άρθρο 81, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 42 του Ν. 4940/22, μεταβατικές διατάξεις.

 

Κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 11 του άρθρου 79 του ν. 4795/21 δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ ΓΓΑΔΔΤ 320/6648/18.04.2023 (ΦΕΚ 2544/18.04.2023 τεύχος Β'): Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 19 του ν. 4795/2021 σχετικά με τον ορισμό εμπειρογνωμόνων.

 

«Εσωτερικός έλεγχος»: μια ανεξάρτητη, αντικειμενική, διαβεβαιωτική και συμβουλευτική δραστηριότητα, σχεδιασμένη να προσδίδει αξία και να βελτιώνει τις λειτουργίες του φορέα. Βοηθάει τον φορέα να επιτύχει τους αντικειμενικούς του στόχους, υιοθετώντας μια συστηματική, επαγγελματική προσέγγιση στην αξιολόγηση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών διαχείρισης κινδύνων, του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου και των διαδικασιών διακυβέρνησης. (άρθρο 3 περίπτ.8 ν.4795/21)
 
Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου είναι το πλέγμα των λειτουργιών και διαδικασιών, καθώς και των δικλίδων ελέγχου που υιοθετεί ο φορέας και είναι σχεδιασμένο για να παρέχει εύλογη διαβεβαίωση στον φορέα για την επίτευξη των στόχων του σχετικά με την:
α) αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα των επιχειρησιακών του λειτουργιών,
β) αξιοπιστία των οικονομικών και λοιπών αναφορών,
γ) συμμόρφωση με τους νόμους, τους κανονισμούς και
τις πολιτικές που διέπουν τη λειτουργία του. (άρθρο 4 παρ.1 ν.4795/21)

 

 

Β. Πεδίο εφαρμογής

Οι ρυθμίσεις του Μέρους Α’ έχουν εφαρμογή στον δημόσιο τομέα, όπως ορίζεται με την περ. (α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143). (άρθρο 2 Ν.4795/21)

 

Γ. Σύσταση Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου στους ΟΤΑ

Στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, συστήνεται Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, εφόσον συντρέχουν τα κριτήρια του αριθμού των υπαλλήλων που υπηρετούν στον φορέα και του ύψους του προϋπολογισμού τους. Πρόσθετα ή διαφορετικά κριτήρια μπορεί να τεθούν σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 79, με γνώμονα τις οργανωτικές και επιχειρησιακές ανάγκες, καθώς και τα χαρακτηριστικά των εν λόγω φορέων. (άρθρο 9 παρ.2 Ν.4795/21)

 

Με απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού κάθε φορέα της παρ. 2 του άρθρου 9, κατόπιν γνώμης του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και ειδικώς για τους Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού, κατόπιν γνώμης της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, αντίστοιχα, εξειδικεύονται τα κριτήρια σύστασης Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου στους φορείς αυτούς. Με την ίδια απόφαση δύνανται να καθορίζονται και πρόσθετα ή διαφορετικά κριτήρια σύστασης από τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 9, καθώς και η οργάνωση, στελέχωση και λειτουργία αυτών με γνώμονα τις οργανωτικές και επιχειρησιακές ανάγκες και χαρακτηριστικά των εν λόγω φορέων. (άρθρο 79 παρ.3 ν.4795/21)

 

Εκδόθηκε η απόφαση ΚΕΔΕ 492/22.12.2021 με την οποία παρέχεται γνώμη για την έκδοση ΥΑ άρθ.79 παρ.3 του ν.4795/2021 και τα κριτήρια σύστασης Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου στους ΟΤΑ α΄ βαθμού. 

 

Σε συνέχεια των παραπάνω και κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 79 παρ.3 του ν.4795/21 εκδόθηκε η Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β'): "Εξειδίκευση των κριτηρίων σύστασης Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού και στα εποπτευόμενα αυτών νομικά πρόσωπα".

 

Συστήνονται Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού εφόσον, κατά τη δημοσίευση της ανωτέρω απόφασης (ημερ. δημοσ. 19.12.2022), πληρούνται σωρευτικά τα ακόλουθα κριτήρια:

α) Το σύνολο του τακτικού προσωπικού του οικείου Ο.Τ.Α. α’ βαθμού υπερβαίνει τους πενήντα (50) υπαλλήλους και

β) το ύψος του προϋπολογισμού του οικείου Ο.Τ.Α. α’ βαθμού υπερβαίνει τα είκοσι εκατομμύρια (20.000.000) ευρώ. [άρθρο 3 παρ.1 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Εφόσον πληρούνται τα ανωτέρω κριτήρια, συστήνονται Μ.Ε.Ε., με απόφαση του οικείου Δημάρχου, η οποία εκδίδεται εντός μηνός από τη δημοσίευση της απόφασης ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β') (ημερ. δημοσ. 19.12.2022). [άρθρο 3 παρ.2 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Οι Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που δεν πληρούν τα κριτήρια της παρ. 1, εφαρμόζουν τις διατάξεις των παρ. 3, 5 και 6 του άρθρου 9 του ν. 4795/2021. [άρθρο 3 παρ.3 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Οι Μ.Ε.Ε. των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού συστήνονται ως οργανικές μονάδες τουλάχιστον επιπέδου αυτοτελούς τμήματος, ανάλογα με την οργανωτική δομή του οικείου Ο.Τ.Α. και υπάγονται στον Δήμαρχο. [άρθρο 4 παρ.1 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Οι Μ.Ε.Ε. των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού στελεχώνονται, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 9 του ν. 4795/2021, κατ’ ελάχιστον με έναν (1) υπάλληλο. [άρθρο 4 παρ.2 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Οι Μ.Ε.Ε. των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που συστήνονται κατά τα οριζόμενα στην ανωτέρω απόφαση ασκούν την λειτουργία του εσωτερικού ελέγχου και επί των εποπτευόμενων από αυτούς νομικών προσώπων, εφόσον τα τελευταία δεν έχουν συστήσει Μ.Ε.Ε. [άρθρο 6 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Οι Μ.Ε.Ε. των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που έχουν ήδη συσταθεί, εξακολουθούν να λειτουργούν, ανεξαρτήτως των κριτηρίων της ανωτέρω απόφασης, και ασκούν τις αρμοδιότητες του άρθρου 10 του ν. 4795/2021. [άρθρο 7 παρ.1 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Σε περίπτωση που οι αρμοδιότητες των Μ.Ε.Ε. δεν συνάδουν με τις οριζόμενες από το άρθρο 10 του ν. 4795/2021, οι Ο.Τ.Α. α’ βαθμού υποχρεούνται να τροποποιήσουν τους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) τους εντός ενός (1) έτους από την έκδοση της απόφασης ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β') (ημερ. δημοσ. 19.12.2022), για την προσαρμογή των αρμοδιοτήτων των Μ.Ε.Ε. στις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 4795/2021. [άρθρο 7 παρ.2 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

-Υπόδειγμα απόφασης Δημάρχου για τη σύσταση Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου

 

- Υπόδειγμα απόφασης Δ.Σ. τροποποίησης του Ο.Ε.Υ. για την προσαρμογή των αρμοδιοτήτων των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου στις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 4795/21.

 

Εκδόθηκε η ΚΥΑ 90264/28.12.2022 (ΦΕΚ 6873/29.12.2022 τεύχος Β’), με την οποία καθορίζονται οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια σύστασης Επιτροπής Ελέγχου στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού και στα εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα αυτών, με τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στο άρθρο 8 του ν. 4795/2021.

 

Δ. Ανάθεση σε τρίτο με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών

Στην περίπτωση που είναι εφικτή η σύσταση Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου αλλά κρίνεται απαραίτητη για την αποτελεσματική της λειτουργία η συνδρομή επαγγελματιών με τεχνογνωσία και δεξιότητες που δεν υπάρχουν εντός του φορέα, τότε μπορεί, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του επικεφαλής αυτού, να ανατίθεται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών η υποστήριξη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου. (άρθρο 9 παρ.4 ν.4795/21)

 

Εφόσον κρίνεται απαραίτητη για την αποτελεσματική λειτουργία της Μονάδας η συνδρομή επαγγελματιών με τεχνογνωσία και δεξιότητες που δεν υπάρχουν εντός του φορέα, εφαρμόζεται η παρ. 4 του άρθρου 9 του ν. 4795/2021. [άρθρο 4 παρ.2 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Ειδικά για τους ΟΤΑ α' βαθμού, η λειτουργία του εσωτερικού ελέγχου μπορεί να ανατίθεται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του επικεφαλής αυτών, που διαπιστώνει την αδυναμία σύστασης ή λειτουργίας Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου. Στις περιπτώσεις αυτές, οι σχετικές αποφάσεις κοινοποιούνται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας και τα πορίσματα των διενεργούμενων εσωτερικών ελέγχων υποβάλλονται άμεσα στις αρχές του άρθρου 22, προς άσκηση των κατά νόμον συντονιστικών και εποπτικών τους αρμοδιοτήτων. (άρθρο 9 παρ.6 Ν.4795/21, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.2 του άρθρου 40 του Ν.4940/22)

 

Εκδόθηκε  η ΚΥΑ  ΓΓΑΔΔΤ 358/9388/08.06.2022 (ΦΕΚ 3093/17.06.2022 τεύχος Β'): Πρόσθετες προϋποθέσεις, υποχρεώσεις και κωλύματα για την ανάθεση παροχής υπηρεσιών σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο για την υποστήριξη των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου (Μ.Ε.Ε.) ή την άσκηση της λειτουργίας εσωτερικού ελέγχου, όταν δεν υφίσταται Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 6 του άρθρου 9 του ν. 4795/2021 [όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ ΓΓΑΔΔΤ 65/ΟΙΚ.1682/01.02.2023 (ΦΕΚ 520/02.02.2023 τεύχος Β')].

 

Οι συμβάσεις παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών που έχουν συναφθεί μέχρι τη δημοσίευση της απόφασης ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β') (ημερ. δημοσ. 19.12.2022), μεταξύ των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που εμπίπτουν στα κριτήρια της παρ. 1 του άρθρου 3 και φυσικών/νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, για την άσκηση της λειτουργίας εσωτερικού ελέγχου στους φορείς αυτούς, διατηρούνται σε ισχύ έως τη λήξη των συμβατικών υποχρεώσεων χωρίς δυνατότητα ανανέωσής τους. [άρθρο 7 παρ.3 απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ 6506/19.12.2022 τεύχος Β')]

 

Για την ανάθεση διαχείρισης κινδύνων σε τρίτο, δείτε παρακάτω την υποενότητα Θ. Διαχείριση κινδύνων στο Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου.

 

ΝΠΔΔ.  Παροχή υπηρεσιών εφαρμογής εσωτερικού ελέγχου βάσει του ν. 4270/2014. Μη νομίμως η επίμαχη υπηρεσία ανατέθηκε σε ιδιώτη, καθόσον το αντικείμενό της συνίσταται αμιγώς στη διενέργεια ελεγκτικών εργασιών της ως άνω υπηρεσίας, οι οποίες κατά ρητή διατύπωση του νόμου δύναται να διενεργηθούν μόνον από τις προβλεπόμενες Υπηρεσίες Εσωτερικού Ελέγχου. Η φύση, άλλωστε, του προκείμενου ελέγχου ως εσωτερικού αποκλείει την ανάθεσή του σε εξωτερικό φορέα. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 181/2019)

 

Αμοιβή για παροχή υπηρεσιών ενίσχυσης του συστήματος εσωτερικού ελέγχου Δήμου. Το αντικείμενο της υπό κρίση δαπάνης μη νομίμως ανατέθηκε σε ιδιωτικό φορέα ως εξωτερικό ανάδοχο διότι αυτό δεν αφορούσε στην παροχή βοήθειας - υπό τη μορφή εκπαίδευσης, ενίσχυσης υλικοτεχνικής υποδομής, διεκπεραίωσης συγκεκριμένων πτυχών του εγχειρήματος, επίλυσης συγκεκριμένων προβλημάτων κ.λπ. - προς αρμόδιο τμήμα του Δήμου, προκειμένου να καταστεί εφικτή η εκπόνηση από το τμήμα αυτό των σταδίων του εσωτερικού ελέγχου, αλλά στην εκτέλεση από τον ίδιο τον ανάδοχο των εργασιών που απαιτούνται για την ανάληψη και ολοκλήρωση του εν λόγω αντικειμένου, που ως τέτοιο ακριβώς ανατέθηκε από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου. Παρότι δε δεν λειτουργεί διεύθυνση ή τμήμα συσταθέν για την εκτέλεση του ανωτέρω αντικειμένου, ο στόχος του Δήμου να διασφαλισθεί η αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών του και να ενισχυθούν οι παρεχόμενες προς τους πολίτες υπηρεσίες μέσω λειτουργίας υπηρεσίας εσωτερικού ελέγχου δεν ήταν δυνατόν να επιτευχθεί μέσω της ανάθεσης της εν λόγω υπηρεσίας σε εξωτερικό συνεργάτη. Μη νόμιμη δαπάνη.  (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 12/2018)


Λαμβανομένων υπόψη ότι ο Δήμος υποχρεούται να συστήσει μονάδα εσωτερικού ελέγχου με επαρκές και ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό από υπαλλήλους του, ότι στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Προγραμματισμού Οργάνωσης, Πληροφορικής & Τοπικής οικονομικής Ανάπτυξης δεν υπάγεται η διενέργεια εσωτερικών ελέγχων και ότι η σύνταξη του εγχειριδίου εσωτερικού ελέγχου απαιτεί πράγματι ειδικές γνώσεις και σχετική εμπειρία, νομίμως ο Δήμος ανέθεσε τις ως άνω υπηρεσίες σε τρίτο, καθόσον οι υπάλληλοί του δεν μπορούσαν να προβούν στην εκτέλεση των ως άνω υπηρεσιών. Και αυτό γιατί αντικείμενο των επίμαχων υπηρεσιών ήταν η εκπαίδευση των ίδιων των υπαλλήλων, η κατάρτιση και καθοδήγησή τους στη διεξαγωγή του ελέγχου, ακριβώς λόγω της μη εξειδίκευσής τους σε σχετικά ζητήματα. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 305/2017)

 

Ε. Ετήσια Έκθεση

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθ. 13 επίσης του ν.4795/2021, έως τις 31 Μαρτίου κάθε έτους, από τον Προϊστάμενο της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου υποβάλλεται στον επικεφαλής του φορέα και στην Επιτροπή Ελέγχου, η Ετήσια Έκθεση του προηγούμενου έτους, η οποία κοινοποιείται αμελλητί, μεταξύ άλλων, και στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων (ΓΔΔΕ) του Υπουργείου Οικονομικών. (Υπ. Οικ. 28390 ΕΞ 2022/02.03.2022)

 

Ειδικά για τους ΟΤΑ α’ βαθμού, η Ετήσια Έκθεση κοινοποιείται και στο Δημοτικό Συμβούλιο. (παρ. 2 άρθρο 13 Ν.4795/2021)

 

Προσέτι σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 22 του ανωτέρω νόμου, ορίζεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών, ελέγχει την επάρκεια του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου βάσει των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του. (Υπ. Οικ. 28390 ΕΞ 2022/02.03.2022)

 

Σε εφαρμογή των ανωτέρω και για να καταστεί από την πλευρά σας ευχερέστερη η διαβίβαση των ετήσιων εκθέσεων, σας γνωρίζουμε την ηλεκτρονική διεύθυνση dpse@glk.gr για να τις αποστέλλετε. (Υπ. Οικ. 28390 ΕΞ 2022/02.03.2022) (Υπ. Οικ. 78236 2023/19.05.2023)

 

Δεδομένου ότι, παρήλθε η προαναφερόμενη προθεσμία υποβολής Ετήσιας Έκθεσης Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων, για το έτος 2022, παρακαλούμε για την άμεση αποστολή της εφόσον την έχετε διαθέσιμη, ενώ σε διαφορετική περίπτωση, να μας αναφέρετε τεκμηριωμένα τους λόγους μη αποστολής της. Σημειώνεται ότι, η ΓΔΔΕ ως Υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών, που είχε με το ν.3492/2006 εισάγει και προωθήσει το θεσμό του Εσωτερικού Ελέγχου, παρακολουθεί στενά την πορεία υλοποίησής του στα πλαίσια των ελεγκτικών της αρμοδιοτήτων, δυνάμει και του άρθρου 22, παρ. 2 του ν.4795/2021 (Α΄62). (Υπ. Οικ. 78236 2023/19.05.2023)

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΑΡΧΙΚΗ / ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΟΤΑ / Οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος

 

ΣΤ. Εγχειρίδιο Εσωτερικού Ελέγχου

Κατεβάστε Εγχειρίδιο Εσωτερικού Ελέγχου για την Ελληνική Δημόσια Διοίκηση από τον ΟΟΣΑ.

 

Ζ. Πρόγραμμα Ελεγκτικής Επάρκειας Εσωτερικού Ελεγκτή

Εκδόθηκε η απόφαση ΥΠ.ΕΣ.-Διοικητή Ε.Α.Δ. ΔΙΠΑΑΔ/ΕΚΔΔΑ/Φ.4/25/οικ.13724/05.07.2021 (ΦΕΚ 2973/06.07.2021 τεύχος Β') όπως τροποποιήθηκε από την απόφαση ΥΠ.ΕΣ. και Διοικητή Ε.Α.Δ. ΔΙΠΑΑΔ/ΕΚΔΔΑ/Φ.4/30/οικ.20703/02.11.2021 (ΦΕΚ 5075/03.11.2021 τεύχος Β'), με την οποία καθορίζεται το περιεχόμενο, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής στο Πρόγραμμα Ελεγκτικής Επάρκειας Εσωτερικού Ελεγκτή Δημόσιου Τομέα, του τρόπου, της διάρκειας και της διαδικασίας παρακολούθησης, και του τύπου του πιστοποιητικού Ελεγκτικής Επάρκειας.

 

Το Πρόγραμμα αναπτύσσεται και εφαρμόζεται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (E.K.Δ.Δ.Α.), μέσω του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης (ΙΝ.ΕΠ.), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Μέρος Α’ του ν. 4795/2021 (Α’ 62).

 

Δικαίωμα παρακολούθησης του Προγράμματος Πιστοποίησης Ελεγκτικής Επάρκειας Εσωτερικού Ελεγκτή Δημόσιου Τομέα έχουν οι μόνιμοι υπάλληλοι των Φορέων του Δημόσιου Τομέα που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Μέρους Α’ του ν. 4795/2021, οι απασχολούμενοι σε αυτούς με συμβάσεις απασχόλησης Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, το ένστολο προσωπικό και το ειδικό επιστημονικό προσωπικό των Φορέων αυτών.

 

Κατ’ εφαρμογή των ανωτέρω, τα υπηρετούντα κατά την έναρξη του εν λόγω προγράμματος (07/07/2021) στελέχη στις Μ.Ε.Ε. των Φορέων του Δημόσιου Τομέα, που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Μέρους Α’ του ν. 4795/2021, κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ, μόνιμοι ή με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ή ένστολο προσωπικό και ειδικό επιστημονικό προσωπικό, υποχρεούνται να λάβουν την σχετική πιστοποίηση μέχρι τις 07/07/2022,  προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και αποτελεσματική λειτουργία των εν λόγω Μονάδων. (ΥΠ.ΕΣ. ΔΙΠΑΑΔ/ΕΚΔΔΑ/Φ.4/34/3041/28.02.2022)

 

Κατόπιν των ανωτέρω, οι Διευθύνσεις Διοικητικού/Προσωπικού να υποβάλουν στο ΥΠ.ΕΣ., το αργότερο έως την Παρασκευή 11/03/2022αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: grammateia@ydmed.gov.gr:

α) συμπληρωμένο ενιαίο πίνακα με ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία για τις Μ.Ε.Ε. της Υπηρεσίας τους και των φορέων εποπτείας τους και

β) συμπληρωμένο ενιαίο πίνακα με τα στοιχεία των υπηρετούντων στελεχών στις Μ.Ε.Ε. της Υπηρεσίας τους και των φορέων εποπτείας τους σύμφωνα με τα συνημμένα στην εγκύκλιο αρχεία excel. (ΥΠ.ΕΣ. ΔΙΠΑΑΔ/ΕΚΔΔΑ/Φ.4/34/3041/28.02.2022)

 

Οι Διευθύνσεις Διοικητικού/Προσωπικού καλούνται με νέα εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ. για την επικαιροποίηση των στοιχείων που είχαν αποστείλει στο ΥΠ.ΕΣ. σχετικά με τις πιστοποιήσεις ελεγκτικής επάρκειας.

Ειδικότερα, καλούνται να υποβάλουν στο ΥΠ.ΕΣ., το αργότερο έως την Δευτέρα 11/09/2023αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή στην ηλεκτρονική διεύθυνση grammateia@ydmed.gov.gr:

α) συμπληρωμένο ενιαίο πίνακα με ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία για τις Μ.Ε.Ε. της υπηρεσίας τους και των φορέων εποπτείας τους και

β) συμπληρωμένο ενιαίο πίνακα με τα στοιχεία των υπηρετούντων στελεχών στις Μ.Ε.Ε. της Υπηρεσίας τους και των φορέων εποπτείας τους

σύμφωνα με τα συνημμένα στην εγκύκλιο αρχεία excel. (ΥΠ.ΕΣ. ΔΙΔΔΑ/Φ.20/οικ.14362/04.09.2023)

 

Η. Έλεγχος από το Ελ.Συν.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο διενεργεί έλεγχο της αποτελεσματικότητας του συστήματος εσωτερικού ελέγχου.

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΙ ΕΛ.ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ / Έλεγχος αποτελεσματικότητας των συστημάτων εσωτερικού ελέγχου και απευθείας έλεγχος

 

Στα συστήματα λογιστικών και δημοσιονομικών αναφορών κάθε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, στα οποία περιλαμβάνεται κάθε φορέας της Κεντρικής Διοίκησης, καθορίζονται κατάλληλες εσωτερικές δικλείδες, που αξιολογούνται από τις Υπηρεσίες Εσωτερικού Ελέγχου κάθε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ.2 άρθρο 168 Ν.4270/14)

 

Οι εκθέσεις ελέγχου των Υπηρεσιών Εσωτερικού Ελέγχου των παραγράφων 1 και 2 κοινοποιούνται αμελλητί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. (παρ.3 άρθρο 168 Ν.4270/14)

 

Θ. Διαχείριση κινδύνων στο Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου

Με το Μέρος Β’ του ν.5013/23 (άρθρα 18 έως 28) προστίθεται νέο κεφάλαιο Ζ’ στον ν.4795/21 (άρθρα 22Α έως 22Η) στο οποίο αναπτύσσεται το πλαίσιο διαχείρισης κινδύνων ως δοµικού στοιχείου του Συστήµατος Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων του άρθρου 2 του ν. 4795/2021 (Α΄ 62) και με το οποίο ορίζονται η πολιτική, το πλαίσιο, η διαδικασία και τα όργανα διαχείρισης κινδύνων και προβλέπεται η λειτουργία Μητρώου Κινδύνων και Κεντρικού Αποθετηρίου Κινδύνων Διαφθοράς.

 

Ειδικά για τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού που δεν πληρούν τα κριτήρια της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν.4795/21, όπως αυτά προσδιορίζονται με την απόφαση της παρ. 3 του άρθρου 79, η διαχείριση κινδύνων μπορεί να ανατίθεται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του επικεφαλής αυτών, που διαπιστώνει την αδυναμία σύστασης οργανικής μονάδας ή ορισμού οργάνου για τη διαχείριση κινδύνου. Στις περιπτώσεις αυτές οι σχετικές αποφάσεις κοινοποιούνται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας. (άρθρο 22Γ παρ.4 ν.4795/21, όπως προστέθηκε από το άρθρο 22 του ν.5013/23)

 

Ειδικά για τους ΟΤΑ α΄ βαθμού προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης της διαχείρισης κινδύνων σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) οι ΟΤΑ α΄ βαθμού δεν μπορούν να συστήσουν ίδια Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου καθώς δεν εμπίπτουν στα κριτήρια της αριθμ. 86218/15.12.2022 (ΦΕΚ Β’ 6506) απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, και

β) αδυναμία των συγκεκριμένων ΟΤΑ να συστήσουν είτε Μονάδα είτε Ομάδα Διαχείρισης Κινδύνων είτε να ορίσουν υπάλληλο ως Διαχειριστή Κινδύνων, η οποία διαπιστώνεται με αιτιολογημένη απόφαση του επικεφαλής αυτών που κοινοποιείται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Όλες οι πράξεις σύστασης ή ορισμού των οργάνων διαχείρισης κινδύνων των φορέων κοινοποιούνται, εντός μηνός από την έκδοσή τους, στο Υπουργείο Εσωτερικών και στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας. (ΥΠ.ΕΣ. και Εθνική Αρχή Διαφάνειας ΓΓΑΔΔΤ 391/8689/18.05.2023)

 

Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 22Γ του ν.4795/21, οι προϊστάμενοι και οι υπάλληλοι των οργάνων διαχείρισης κινδύνων (Μονάδα, Ομάδα ή Διαχειριστής Κινδύνων) υποχρεούνται, εντός έξι (6) μηνών από την τοποθέτηση ή τον ορισμό τους, να λάβουν το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Επάρκειας Διαχειριστή Κινδύνων, το οποίο χορηγείται κατόπιν επιτυχούς παρακολούθησης του Ειδικού Προγράμματος Επαγγελματικής Επάρκειας Διαχειριστή Κινδύνων που διοργανώνει το ΕΚΔΔΑ, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών και την Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Επισημαίνεται ότι υποχρέωση λήψης του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Επάρκειας Διαχειριστή Κινδύνων έχουν όλοι όσοι τοποθετηθούν ή οριστούν στα όργανα διαχείρισης κινδύνων, ανεξαρτήτως της κατοχής σχετικού πτυχίου ή μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου σπουδών ή ανάλογης με τη διαχείριση κινδύνων πιστοποίηση ή διαπίστευση. (ΥΠ.ΕΣ. και Εθνική Αρχή Διαφάνειας ΓΓΑΔΔΤ 391/8689/18.05.2023)

 

Δείτε την ΚΥΑ ΓΓΑΔΔΤ 280/6210/06.04.2023 (ΦΕΚ 2299/07.04.2023 τεύχος Β'): "Πρόσθετες προϋποθέσεις, υποχρεώσεις και κωλύματα για την ανάθεση παροχής υπηρεσιών σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο για την υποστήριξη των Οργάνων Διαχείρισης Κινδύνων, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 22Γ και την παρ. 4 του άρθρου 22Η του ν. 4795/2021"

και την εγκύκλιο ΥΠ.ΕΣ. και Εθνική Αρχή Διαφάνειας ΓΓΑΔΔΤ 391/8689/18.05.2023: «ν.5013/2023 Μέρος Β’ «Διαχείριση Κινδύνων, προσθήκη Κεφαλαίου Ζ΄ στο Μέρος Α΄ του ν. 4795/2021. Προθεσμία για τη σύσταση και στελέχωση οργάνων διαχείρισης κινδύνων στην Κεντρική Διοίκηση»

 

Κατά την πρώτη εφαρμογή του Μέρους Β΄ του ν.5013/23 και για διάστημα δύο (2) ετών, στις διατάξεις του εμπίπτουν αποκλειστικά οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης. (άρθρο 28 παρ.1 ν.5013/23)


Η σύσταση και ο ορισμός των οργάνων διαχείρισης κινδύνων ολοκληρώνονται εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του ν.5013/23, για τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης. Οι λοιποί φορείς υποχρεούνται στη σύσταση ή τον ορισμό των οργάνων διαχείρισης κινδύνων εντός τριών (3) μηνών από την παρέλευση των δύο (2) ετών της παρ. 1. (άρθρο 28 παρ.2 ν.5013/23)

 

Για τους λοιπούς φορείς του δημοσίου τομέα, η ισχύς του νόμου αρχίζει από 20 Ιανουαρίου 2025 (άρθρο 28 ν. 5013/2023). Συνεπώς, οι λοιποί φορείς του δημοσίου τομέα δεν δύνανται να προβούν στη σύσταση και τον ορισμό των οργάνων διαχείρισης κίνδυνων του άρθρου 22Γ του ν. 4795/2021 ή στην περίπτωση των ΟΤΑ α΄ βαθμού να αναθέσουν τη διαχείριση κινδύνων σε εξωτερικό πάροχο, πριν την παρέλευση 2 ετών από τη δημοσίευση του νόμου 5013/2023, δεδομένου ότι τα πρώτα δύο έτη από τη δημοσίευσή του στις διατάξεις του εν λόγω νόμου εμπίπτουν αποκλειστικά οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης. (ΥΠ.ΕΣ. και Εθνική Αρχή Διαφάνειας ΓΓΑΔΔΤ 391/8689/18.05.2023)

 

Εκδόθηκε η ΚΥΑ ΔΙΠΑΑΔ/ΕΚΔΔΑ/Φ.4/43/οικ.4919/21.03.2023 (ΦΕΚ 1960/27.03.2023 τεύχος Β’), με την οποία καθορίζονται το περιεχόμενο, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής στο Πρόγραμμα Πιστοποίησης Επαγγελματικής Επάρκειας Διαχειριστή Κινδύνων, ο τρόπος, η διάρκεια, η διαδικασία παρακολούθησης και ο τύπος του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Επάρκειας Διαχειριστή Κινδύνων.

Δικαίωμα παρακολούθησης του Προγράμματος Πιστοποίησης Επαγγελματικής Επάρκειας Διαχειριστή Κινδύνων έχουν οι μόνιμοι υπάλληλοι των φορέων του δημόσιου τομέα που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Μέρους Α’ του ν. 4795/2021, οι απασχολούμενοι σε αυτούς με συμβάσεις απασχόλησης Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, το ένστολο προσωπικό και το ειδικό επιστημονικό προσωπικό των φορέων αυτών.

 

 


II. Σύμβουλος Ακεραιότητας στη Δηµόσια Διοίκηση

 

Με το μέρος Β’ του N.4795/21  (άρθρα 23 έως 30) εγκαθιδρύεται ο θεσµός του Συµβούλου Ακεραιότητας στη Δηµόσια Διοίκηση.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση κεντρική αποστολή του Συμβούλου Ακεραιότητας αποτελεί η διασφάλιση ενός συνεκτικού πλαισίου αποτελεσματικής προστασίας των υπαλλήλων που διαπιστώνουν, υφίστανται τις συνέπειες ή επιθυμούν να αναφέρουν παραβιάσεις ακεραιότητας, καθώς και η παροχή υποστήριξης, ενημέρωσης και συμβουλής σε αυτούς αναφορικά με θέματα ηθικής και ακεραιότητας στο χώρο εργασίας τους.

 

Σύμφωνα με το άρθρο 23 σε κάθε Υπουργείο συνιστάται Αυτοτελές Γραφείο Συµβούλου Ακεραιότητας, το οποίο υπάγεται ως οργανική µονάδα στον Υπουργό, και είναι δυνατή η σύσταση Αυτοτελούς Γραφείου Συµβούλου Ακεραιότητας, σε Οργανισµούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθµού, σε νοµικά πρόσωπα δηµοσίου δικαίου και σε νοµικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο λόγω των αρµοδιοτήτων του φορέα και του αριθµού των υπαλλήλων που υπηρετούν σε αυτόν.

Σχετική και  η ΥΠ.ΕΣ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/195/οικ.693/17.01.2022

 

Στο άρθρο 80, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 45 του  Ν. 4940/22, περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για τα άρθρα αυτά και στο άρθρο 82 μεταβατικές διατάξεις.

 

Κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 3α του άρθρου 80 του ν. 4795/21 δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.58/1007/οικ.5559/29.03.2023 (ΦΕΚ 2207/06.04.2023 τεύχος Β'): Καθορισμός του τρόπου άσκησης των αρμοδιοτήτων του Συμβούλου Ακεραιότητας, των διαδικασιών που ακολουθούνται, καθώς και των κριτηρίων ανανέωσης της θητείας του. 

Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/231/οικ:8690/18.05.2023: "Α) Τροποποίηση υπουργικής απόφασης για πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων βίας και παρενόχλησης στην εργασία σε φορείς του Δημοσίου

Β) Ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν τον Σύμβουλο Ακεραιότητας

Γ) Ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν τον Υπεύθυνο Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (Υ.Π.Π.Α.), ν. 4990/2022, (ΦΕΚ Α΄ 210)."

 

Κατ΄ εξουσιοδότηση της παρ. 3γ του άρθρου 80 του ν. 4795/21 δημοσιεύθηκε η Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. και Διοικητή Εθνικής Αρχής Διαφανείας ΔΙΔΑΔ/Φ.64/989/οικ.6510/11.04.2023 (ΦΕΚ 2474/13.04.2023 τεύχος Β'): Ρυθμίσεις ειδικότερων θεμάτων λειτουργίας και διαχείρισης Μητρώου Συμβούλων Ακεραιότητας. 

Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/231/οικ:8690/18.05.2023: "Α) Τροποποίηση υπουργικής απόφασης για πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων βίας και παρενόχλησης στην εργασία σε φορείς του Δημοσίου

Β) Ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν τον Σύμβουλο Ακεραιότητας

Γ) Ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν τον Υπεύθυνο Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (Υ.Π.Π.Α.), ν. 4990/2022, (ΦΕΚ Α΄ 210)."

 

Για χρονικό διάστημα που δεν δύναται να υπερβεί τα δύο (2) έτη από την έναρξη ισχύος του Ν4795/21, ως Σύμβουλοι Ακεραιότητας μπορούν να επιλέγονται και να τοποθετούνται υπάλληλοι, κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ, χωρίς να διαθέτουν υποχρεωτικά Πιστοποιητικό Επάρκειας Συμβούλου Ακεραιότητας και χωρίς να έχουν εγγραφεί στο Μητρώο του άρθρου 26 του Ν.4795/21, εφόσον δεν συντρέχουν στο πρόσωπό τους τα κωλύματα εγγραφής στο Μητρώο Συμβούλων Ακεραιότητας σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 26. Λοιπά κριτήρια και προϋποθέσεις επιλογής μπορεί να τεθούν με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που θα εκδοθεί για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος. Οι υπάλληλοι που θα επιλεγούν ως Σύμβουλοι Ακεραιότητας κατ' εφαρμογή της παρούσας υποχρεούνται μετά την επιλογή τους και κατά τη διάρκεια της θητείας τους να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα πιστοποίησης Συμβούλων Ακεραιότητας. (άρθρο 82 παρ.3 Ν.4795/21, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 46 του Ν.4940/22)

Με την ανωτέρω τροποποίηση διευρύνεται η δυνατότητα συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής Συμβούλου Ακεραιότητας και σε υπαλλήλους που προέρχονται από όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης.

 

Εκδόθηκε η απόφαση ΥΠ.ΕΣ.-Διοικητή Ε.Α.Δ. ΔΙΠΑΑΔ/ΕΚΔΔΑ/Φ.4/26/οικ.13726/05.07.2021 (ΦΕΚ 2973/06.07.2021 τεύχος Β') με την οποία καθορίζεται το περιεχόμενο, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής στο Πρόγραμμα Πιστοποίησης Επαγγελματικής Επάρκειας Συμβούλων Ακεραιότητας, του τρόπου, της διάρκειας της διαδικασίας παρακολούθησης και του τύπου του πιστοποιητικού.

 

Δικαίωμα παρακολούθησης του «Προγράμματος Πιστοποίησης Επαγγελματικής Επάρκειας Συμβούλων Ακεραιότητας» έχουν μόνιμοι ή με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) πολιτικοί διοικητικοί υπάλληλοι, κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ ή Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού, οι οποίοι ανήκουν οργανικά σε Υπουργεία ή σε αυτοτελείς Υπηρεσίες ή σε Ανεξάρτητες Αρχές ή Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, εφόσον κατέχουν τον Α’ βαθμό.

 

Σχετική και η Απόφαση ΥΠ.ΕΣ.-Διοικητή Ε.Α.Δ. ΔΙΔΑΔ/Φ.58/941/οικ.3215/01.03.2022 (ΦΕΚ 1041/08.03.2022 τεύχος Β') με την οποία συνιστάται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας «Δίκτυο Συμβούλων Ακεραιότητας», στο οποίο εντάσσονται οι Σύμβουλοι Ακεραιότητας των φορέων της παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 4795/2021.

 

Εκδόθηκε η Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. και Διοικητή Εθνικής Αρχής Διαφάνειας ΔΙΔΑΔ/Φ.64/990/οικ.6526/11.04.2023 (ΦΕΚ 2474/13.04.2023 τεύχος Β') με την οποία εξειδικεύονται τα κριτήρια επιλογής των Συμβούλων Ακεραιότητας, των πρόσθετων επιθυμητών προσόντων που μπορούν να περιλαμβάνονται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και του τρόπου αξιολόγησης των κριτηρίων. Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/231/οικ:8690/18.05.2023: "Α) Τροποποίηση υπουργικής απόφασης για πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων βίας και παρενόχλησης στην εργασία σε φορείς του Δημοσίου

Β) Ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν τον Σύμβουλο Ακεραιότητας

Γ) Ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν τον Υπεύθυνο Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (Υ.Π.Π.Α.), ν. 4990/2022, (ΦΕΚ Α΄ 210)."

 

 

Δικαίωμα υποβολής αίτησης υποψηφιότητας για την κάλυψη θέσεων Συμβούλων Ακεραιότητας έχουν οι μόνιμοι ή με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) πολιτικοί διοικητικοί υπάλληλοι, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Συμβούλων Ακεραιότητας του άρθρου 26 του ν. 4795/2021.

 


ΙIΙ. Εξωτερικός έλεγχος

Το Ελεγκτικό Συνέδριο ασκεί τον εξωτερικό έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων και λογαριασμών, καθώς και των συστημάτων λογιστικών και δημοσιονομικών αναφορών κατά το άρθρο 3 παρ. 1 της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ, για όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ.1 άρθρο 169 Ν.4270/14)

 

Το Ελεγκτικό Συνέδριο παρακολουθεί, ελέγχει και αξιολογεί την αποτελεσματικότητα και την επάρκεια των Υπηρεσιών Εσωτερικού Ελέγχου και των εσωτερικών δικλίδων όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ.2 άρθρο 169 Ν.4270/14)

 

Εκδόθηκε η απόφαση Ολομέλειας Ελ. Συν. ΦΓ8/55081 (ΦΕΚ Β 4938/09.11.2020 τεύχος Β’) με την οποία καθορίζεται η διαδικασία Ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο της ύπαρξης, της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου στους φορείς που υπάγονται στην ελεγκτική του δικαιοδοσία.

 

 

[/post_tab][post_tab title="Παλιό καθεστώς"]

[post_tabs]

Εσωτερικός και Εξωτερικός Έλεγχος

 

Ι. Εσωτερικός έλεγχος

ΙΙ. Εξωτερικός έλεγχος

 


Ι. Εσωτερικός έλεγχος

 

Εσωτερικός έλεγχος πραγματοποιείται σε όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως ορίζεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 4 του ν. 3492/2006. Ο εσωτερικός έλεγχος ανατίθεται στις Υπηρεσίες Εσωτερικού Ελέγχου που συστήνονται με το άρθρο 12 του ιδίου νόμου υπό την γενική καθοδήγηση και εποπτεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. (παρ.1 άρθρο 168 Ν.4270/14)

 

Το Ελεγκτικό Συνέδριο, μετά από ελέγχους που πραγματοποίησε σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, μεταξύ των οποίων και σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β’ βαθμού, προέβη σε συστάσεις με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή ανταπόκριση των υποχρεώσεων της χώρας, όπως αυτές έχουν αποτυπωθεί στο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η σύσταση Υπηρεσιών Εσωτερικού Ελέγχου στους ΟΤΑ α' και β' βαθμού, όπου δεν υφίστανται, και η πλήρης λειτουργία όσων Υπηρεσιών Εσωτερικού Ελέγχου έχουν ήδη συσταθεί με τους οικείους Οργανισμούς.

Έργο των υπηρεσιών αυτών είναι ενδεικτικά: ο προγραμματισμός ελέγχων επί των διαδικασιών που μεσολαβούν από την παραλαβή μέχρι την εκκαθάριση και την πληρωμή των υποχρεώσεων του φορέα και η συνδρομή, μέσω παρατηρήσεων, στη βελτίωση της οργάνωσης των υπηρεσιών του Δήμου με στόχο την εξάλειψη των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και τη μη δημιουργία νέων.

Στο πλαίσιο αυτό και δεδομένου ότι η σύσταση οργανικών μονάδων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α και β βαθμού, μέσω κατάρτισης ή τροποποίησης των Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας τους, ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα των φορέων αυτών, το ΥΠ.ΕΣ. καλεί τους φορείς να προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες για την σύσταση των μονάδων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι, σε περιπτώσεις όπου το μέγεθος των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ο κύκλος εργασιών και το ανθρώπινο δυναμικό τους δεν μπορεί να υποστηρίξει την λειτουργία μιας τέτοιας μονάδας, δίνεται η δυνατότητα άσκησης της σχετικής αρμοδιότητας από την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου του εποπτεύοντος φορέα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 3492/2006, ήτοι, για τους ΟΤΑ, της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. (YΠ.ΕΣ. 44754/28.08.2018)

 

Στα συστήματα λογιστικών και δημοσιονομικών αναφορών κάθε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, στα οποία περιλαμβάνεται κάθε φορέας της Κεντρικής Διοίκησης, καθορίζονται κατάλληλες εσωτερικές δικλείδα, που αξιολογούνται από τις Υπηρεσίες Εσωτερικού Ελέγχου κάθε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ.2 άρθρο 168 Ν.4270/14)

 

Οι εκθέσεις ελέγχου των Υπηρεσιών Εσωτερικού Ελέγχου των παραγράφων 1 και 2 κοινοποιούνται αμελλητί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. (παρ.3 άρθρο 168 Ν.4270/14)

 

ΝΠΔΔ.  Παροχή υπηρεσιών εφαρμογής εσωτερικού ελέγχου βάσει του ν. 4270/2014. Μη νομίμως η επίμαχη υπηρεσία ανατέθηκε σε ιδιώτη, καθόσον το αντικείμενό της συνίσταται αμιγώς στη διενέργεια ελεγκτικών εργασιών της ως άνω υπηρεσίας, οι οποίες κατά ρητή διατύπωση του νόμου δύναται να διενεργηθούν μόνον από τις προβλεπόμενες Υπηρεσίες Εσωτερικού Ελέγχου. Η φύση, άλλωστε, του προκείμενου ελέγχου ως εσωτερικού αποκλείει την ανάθεσή του σε εξωτερικό φορέα. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 181/2019)

 

Αμοιβή για παροχή υπηρεσιών ενίσχυσης του συστήματος εσωτερικού ελέγχου Δήμου. Το αντικείμενο της υπό κρίση δαπάνης μη νομίμως ανατέθηκε σε ιδιωτικό φορέα ως εξωτερικό ανάδοχο διότι αυτό δεν αφορούσε στην παροχή βοήθειας - υπό τη μορφή εκπαίδευσης, ενίσχυσης υλικοτεχνικής υποδομής, διεκπεραίωσης συγκεκριμένων πτυχών του εγχειρήματος, επίλυσης συγκεκριμένων προβλημάτων κ.λπ. - προς αρμόδιο τμήμα του Δήμου, προκειμένου να καταστεί εφικτή η εκπόνηση από το τμήμα αυτό των σταδίων του εσωτερικού ελέγχου, αλλά στην εκτέλεση από τον ίδιο τον ανάδοχο των εργασιών που απαιτούνται για την ανάληψη και ολοκλήρωση του εν λόγω αντικειμένου, που ως τέτοιο ακριβώς ανατέθηκε από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου. Παρότι δε δεν λειτουργεί διεύθυνση ή τμήμα συσταθέν για την εκτέλεση του ανωτέρω αντικειμένου, ο στόχος του Δήμου να διασφαλισθεί η αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών του και να ενισχυθούν οι παρεχόμενες προς τους πολίτες υπηρεσίες μέσω λειτουργίας υπηρεσίας εσωτερικού ελέγχου δεν ήταν δυνατόν να επιτευχθεί μέσω της ανάθεσης της εν λόγω υπηρεσίας σε εξωτερικό συνεργάτη. Μη νόμιμη δαπάνη.  (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 12/2018)


Λαμβανομένων υπόψη ότι ο Δήμος υποχρεούται να συστήσει μονάδα εσωτερικού ελέγχου με επαρκές και ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό από υπαλλήλους του, ότι στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Προγραμματισμού Οργάνωσης, Πληροφορικής & Τοπικής οικονομικής Ανάπτυξης δεν υπάγεται η διενέργεια εσωτερικών ελέγχων και ότι η σύνταξη του εγχειριδίου εσωτερικού ελέγχου απαιτεί πράγματι ειδικές γνώσεις και σχετική εμπειρία, νομίμως ο Δήμος ανέθεσε τις ως άνω υπηρεσίες σε τρίτο, καθόσον οι υπάλληλοί του δεν μπορούσαν να προβούν στην εκτέλεση των ως άνω υπηρεσιών. Και αυτό γιατί αντικείμενο των επίμαχων υπηρεσιών ήταν η εκπαίδευση των ίδιων των υπαλλήλων, η κατάρτιση και καθοδήγησή τους στη διεξαγωγή του ελέγχου, ακριβώς λόγω της μη εξειδίκευσής τους σε σχετικά ζητήματα. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 305/2017)

 

 

Κατεβάστε Εγχειρίδιο Εσωτερικού Ελέγχου για την Ελληνική Δημόσια Διοίκηση από τον ΟΟΣΑ

και Εγχειρίδιο Εσωτερικού Ελέγχου για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας.


ΙΙ. Εξωτερικός έλεγχος

Το Ελεγκτικό Συνέδριο ασκεί τον εξωτερικό έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων και λογαριασμών, καθώς και των συστημάτων λογιστικών και δημοσιονομικών αναφορών κατά το άρθρο 3 παρ. 1 της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ, για όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ.1 άρθρο 169 Ν.4270/14)

 

Το Ελεγκτικό Συνέδριο παρακολουθεί, ελέγχει και αξιολογεί την αποτελεσματικότητα και την επάρκεια των Υπηρεσιών Εσωτερικού Ελέγχου και των εσωτερικών δικλίδων όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ.2 άρθρο 169 Ν.4270/14)

 

Εκδόθηκε η απόφαση Ολομέλειας Ελ. Συν. ΦΓ8/55081 (ΦΕΚ Β 4938/09.11.2020 τεύχος Β’) με την οποία καθορίζεται η διαδικασία Ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο της ύπαρξης, της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου στους φορείς που υπάγονται στην ελεγκτική του δικαιοδοσία.

 

[/post_tab][/post_tabs]