Κατασχέσεις εις χείρας του Δήμου/Αναγγελία εκχώρησης
Α. Κατάσχεση εις χείρας του Δήμου
1. Υποχρεωτικές κοινοποιήσεις
2. Περιεχόμενο κατασχετηρίου
3. Υποβολής δήλωσης Δήμου
4. Άκυρη κατάσχεση
5. Προηγούμενη άδεια του ΜονΠρωτοδικείου
6. Περισσότερες κατασχέσεις
Β. Εκχώρηση απαίτησης
1. Διαδικασία εκχώρησης
2. Τρόπος πληρωμής απαίτησης που εκχωρήθηκε
3. Ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα
4. Παρακράτηση και απόδοση της αμοιβής δικηγόρων σε περίπτωση εκχώρησης της σχετικής απαίτησης
Α. Κατάσχεση εις χείρας του Δήμου
1. Υποχρεωτικές κοινοποιήσεις
Η κατάσχεση χρηματικής απαίτησης εις χείρας του Δημοσίου, ως τρίτου, γίνεται, τηρουμένων και των λοιπών όρων και προϋποθέσεων, οι οποίες προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία, με κοινοποίηση του κατασχετηρίου σωρευτικά:
α. στην αρμόδια για την πληρωμή της συγκεκριμένης οφειλής του Δημοσίου υπηρεσία ή στην οικεία χρηματική διαχείριση,
β. στις αρμόδιες, για τη φορολογία εισοδήματος τόσο του καθ' ου η κατάσχεση, όσο και του κατάσχοντος, Δ.Ο.Υ.. (άρθρο 145 παρ. 1 του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 95 παρ.1 του Ν. 2362/1995)
Ολοκλήρωση κατάσχεσης
Η κατάσχεση εις χείρας του Δημοσίου ολοκληρώνεται μόνο από την ημερομηνία κοινοποίησης του κατασχετηρίου στην, κατά την παρ. 1 του άρθρου 145 του Ν. 4270/2014, αρμόδια για την πληρωμή της συγκεκριμένης οφειλής του Δημοσίου υπηρεσία, η οποία όμως, για να είναι έγκυρη, πρέπει αφενός μεν να γίνει χρονικά τελευταία από τις αναφερόμενες στην ίδια παράγραφο λοιπές κοινοποιήσεις και αφετέρου να συνοδεύεται από νόμιμα από αρμόδιο δικαστικό επιμελητή επικυρωμένα αντίγραφα των επιδοτηρίων όλων των κατά τις διατάξεις του άρθρου 145 του Ν. 4270/2014 αναγκαίων προηγουμένων εγκύρων επιδόσεων του κατασχετηρίου αυτού στις ανωτέρω Δ.Ο.Υ., χωρίς να απαιτείται πρόσθετη κοινοποίηση του κατασχετηρίου στον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 5 του διατάγματος της 26.6/10.7.1944 «Περί Κώδικος των Νόμων περί Δικών του Δημοσίου»). (άρθρο 145 παρ. 3 περ. α΄του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 95 παρ.3α του Ν. 2362/1995, Υπ. Οικ. 2/ 49577/0026/21.05.2013)
Τα κατασχετήρια έγγραφα φέρουν το προβλεπόμενο από τις διατάξεις των άρθρων 118 και 983 παρ. 1 του ΚΠολΔ αναγκαίο περιεχόμενο και συνεπάγονται τις έννομες συνέπειες που προβλέπει ο νόμος ανεξαρτήτως του ότι δεν φέρουν ημεροχρονολογία υπογραφής τους, η οποία άλλωστε αναπληρώνεται από αυτήν της παραγγελίας επίδοσής τους, και συνεπώς, οι επιβληθείσες ως άνω κατασχέσεις χρηματικής απαίτησης εις χείρας του ΕΟΤ, ως τρίτου, είναι έγκυρες, όπως και οι σχετικές κοινοποιήσεις των εγγράφων αυτών στα αρμόδια όργανα και υπηρεσίες, που απαιτεί ο νόμος να επιδοθούν σωρευτικώς, δεδομένου ότι τα κατασχετήρια αυτά έγγραφα αφορούν στους ίδιους κατασχόντες, στην ίδια καθ' ης η κατάσχεση, στα ίδια ποσά και κυρίως στις ίδιες δικαστικές αποφάσεις, ως εκτελεστούς τίτλους. (Ελ.Συν. Τμήμα IV Πράξη 201/2011)
Υφίσταται υποχρέωση της Πολεμικής Αεροπορίας, σε εφαρμογή του άρθρου 68 παρ. 5 του ν. 3863/2010 και στο πλαίσιο υλοποίησης σχετικής εκτελεστικής σύμβασης με ανώνυμη εταιρεία, να καταβάλει απευθείας στους εργαζόμενους στην εταιρεία αυτή και απασχολούμενους με την καθαριότητα του 251 ΓΝΑ, τις αποδοχές τους και να αποδώσει τις ασφαλιστικές τους εισφορές στον ασφαλιστικό τους φορέα (κατά πλειοψηφία). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 261/2019 γνωμοδότησης του Δ΄ Τμήματος. (ΓνΝΣΚ 64/2020)
2. Περιεχόμενο κατασχετηρίου
Στο κατασχετήριο εις χείρας του Δημοσίου, πρέπει αναγκαία να αναφέρεται σαφώς:
- η ακριβής αιτία της οφειλής του Δημοσίου,
- το πρόσωπο του δικαιούχου της σχετικής απαίτησης με την ακριβή διεύθυνσή του και
- το ποσό της σχετικής απαίτησης, καθώς και
- ο αριθμός φορολογικού μητρώου τόσο του κατάσχοντος, όσο και του καθ' ου η κατάσχεση. (άρθρο 145 παρ. 2 του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 95 παρ.2 του Ν. 2362/1995)
3. Υποβολής δήλωσης Δήμου
Η προθεσμία υποβολής της, κατ' άρθρο 985 παραγράφου 1 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, δηλώσεως του Δημοσίου, ως τρίτου, είναι τριάντα (30) ημέρες και αρχίζει από την επομένη της επίδοσης του κατασχετηρίου στην αρμόδια για την πληρωμή της συγκεκριμένης οφειλής του Δημοσίου υπηρεσία, ο προϊστάμενος της οποίας είναι αρμόδιος για την υποβολή της ανωτέρω δηλώσεως στη γραμματεία του ειρηνοδικείου του τόπου όπου εδρεύει η υπηρεσία.(άρθρο 145 παρ. 3 περ. β΄του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 95 παρ.3β του Ν. 2362/1995)
Επί άκυρης εις χείρας του κατάσχεσης, το Δημόσιο δεν υποχρεούται σε καμία δήλωση. (άρθρο 145 παρ. 5 του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 95 παρ.5 του Ν. 2362/1995)
Δυνατότητα ή μη του Ελληνικού Δημοσίου για την καταβολή εργολαβικού ανταλλάγματος στον ανάδοχο δημοσίου έργου, στην περίπτωση που επί αυτού έχει επιβληθεί συντηρητική κατάσχεση εις χείρας του Ελληνικού Δημοσίου, ως τρίτου, πριν την έκδοση απόφασης του αρμόδιου δικαστηρίου επί της ανακοπής – αγωγής του κατασχόντα για την ακύρωση της αρνητικής δήλωσης της υπηρεσίας, κατά της εις χείρας της επιβληθείσας κατάσχεσης. Η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δύναται νομίμως να προβεί στην εκκαθάριση και εξόφληση των λογαριασμών προς τον ανάδοχο του έργου, πριν την έκδοση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης επί της ανακοπής – αγωγής του κατασχόντα (πλειοψ.). (ΓνΝΣΚ 184/2019)
4. Άκυρη κατάσχεση
Η μη τήρηση των διατάξεων του παρόντος άρθρου επάγεται την ακυρότητα της εις χείρας του Δημοσίου κατάσχεσης ή της προς αυτό αναγγελίας εκχώρησης απαίτησης, λαμβανομένων υπόψη υπό των δικαστηρίων και αυτεπάγγελτα. (άρθρο 145 παρ. 5 του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 95 παρ.5 του Ν. 2362/1995)
Όμως, οι διατάξεις του άρθρου 145 παρ. 4 και 5 του ν. 4270/2014, για τις απαιτούμενες κοινοποιήσεις της αναγγελίας της εκχωρήσεως απαιτήσεως κατά του Δημοσίου, δεν έχουν εφαρμογή επί εκχωρήσεως απαιτήσεως κατά των Δήμων (Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού) (ομόφ.). (ΓνΝΣΚ 100/2019)
5. Προηγούμενη άδεια του ΜονΠρωτοδικείου
Πάντα τα επί των πολιτικών, ποινικών και διοικητικών υποθέσεων δικονομικά προνόμια του Δημοσίου, τα αναγνωριζόμενα υπό του Κώδικος Νόμων περί Δικών του Δημοσίου και υπό ετέρων γενικών ή ειδικών διατάξεων, εφαρμόζονται αναλόγως και επί των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, εφ' όσον ούτοι δεν απολαύουν μέχρι τούδε ευνοϊκωτέρων και ευρυτέρων προνομίων υπό της κειμένης Νομοθεσίας.
Κατάσχεσις εις χείρας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως ως τρίτον δύναται να επιβληθή μόνο κατόπιν αδείας του κατά τόπον αρμοδίου μονομελούς Πρωτοδικείου και υπό τας λοιπάς ισχυούσας εκάστοτε δια το Δημόσιον πρϋποθέσεις. (άρθρο 4 του ΝΔ 31/1968,
ΕφΠειρ 226/2012)
Η απαιτούμενη προηγούμενη άδεια του Μονομελούς Πρωτοδικείου, χορηγείται κατόπιν αιτήσεως αυτού που επιθυμεί να προβεί στην κατάσχεση με την προϋπόθεση ότι όχι μόνον διαθέτει εκτελεστό τίτλο, αλλά και έχει προβεί προηγουμένως σε κοινοποίηση επιταγής προς πληρωμή στον οφειλέτη, καθόσον η κατάσχεση στα χέρια τρίτου αποτελεί μέσο της αναγκαστικής εκτέλεσης και προϋποθέτει την προδικασία αυτής. (ΜΠρωτΘες/νικης 127/2014)
6. Περισσότερες κατασχέσεις
Αν ο τρίτος δηλώσει πως η απαίτηση που κατασχέθηκε υπάρχει και είναι επαρκής για να ικανοποιηθούν εκείνος ή εκείνοι που επέβαλαν την κατάσχεση, ο τρίτος οφείλει, αφού περάσουν οκτώ ημέρες αφότου η κατάσχεση κοινοποιήθηκε σε εκείνον κατά του οποίου έγινε η εκτέλεση, αν κατοικεί στην Ελλάδα, και αφού περάσουν τριάντα ημέρες, αν κατοικεί στο εξωτερικό ή είναι άγνωστη η διαμονή του, να καταβάλει στον καθένα από εκείνους που επέβαλαν κατάσχεση το ποσό για το οποίο έγινε η κατάσχεση.
Αν η κατασχεμένη απαίτηση δεν επαρκεί για να ικανοποιηθούν όλοι όσοι επέβαλαν κατάσχεση, ο τρίτος οφείλει να κάνει δημόσια κατάθεση και η διανομή γίνεται από συμβολαιογράφο που ορίζεται, αφού το ζητήσει οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον, από τον ειρηνοδίκη του τόπου της εκτέλεσης κατά τη διαδικασία των άρθρων 686 επ. Εάν, για οποιονδήποτε λόγο, δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης, αρμόδιος για τη διανομή μπορεί να οριστεί και συμβολαιογράφος διορισμένος στην περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου του τόπου εκτέλεσης ή, αν και αυτό δεν είναι δυνατό, του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους. Η διανομή σε εκείνους που καναν την κατάσχεση γίνεται σύμφωνα με τα άρθρα 974 επ. και η προθεσμία του άρθρου 974 παρ. 1 αρχίζει αφότου γνωστοποιηθεί στο συμβολαιογράφο η απόφαση του ειρηνοδίκη που τον διορίζει. (άρθρο 988 παρ.1 ΚΠολΔ, όπως συμπληρώθηκε από την παρ. 13 του άρθρου 207 του Ν. 4512/18)
Β. Εκχώρηση απαίτησης
1. Διαδικασία εκχώρησης
Οι διατάξεις του άρθρου 145 του Ν. 4270/2014 εφαρμόζονται ανάλογα και επί αναγγελίας εκχώρησης απαίτησης κατά του Δημοσίου.
Η αναγγελία τέτοιας εκχώρησης πρέπει, επί ποινή ακυρότητας αυτής, να καταχωρίζεται στο κάτω μέρος του νόμιμα συντεταγμένου πρωτοτύπου ή επικυρωμένου αντιγράφου του εκχωρητηρίου εγγράφου. (άρθρο 145 παρ. 4 του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 95 παρ.4 του Ν. 2362/1995)
Όμως, οι διατάξεις του άρθρου 145 παρ. 4 και 5 του ν. 4270/2014, για τις απαιτούμενες κοινοποιήσεις της αναγγελίας της εκχωρήσεως απαιτήσεως κατά του Δημοσίου, δεν έχουν εφαρμογή επί εκχωρήσεως απαιτήσεως κατά των Δήμων (Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού) (ομόφ.). (ΓνΝΣΚ 100/2019)
Επί συμβάσεως ενεχυριάσεως/εκχωρήσεως κατά τις διατάξεις των άρθρων 35, 36, 39 και 44 του Ν.Δ. 17.7/13.8.1923 «Περί ειδικών διατάξεων περί ανωνύμων εταιρειών» απαιτείται να τηρηθούν σωρευτικώς τόσο η κοινοποίηση του άρθρου 39 του ανωτέρω Ν.Δ/τος, όσο και οι κοινοποιήσεις του άρθρου 95 του Ν. 2362/1995 (πλεόν άρθρο 145 του Ν. 4270/2014).
Οι υπηρεσίες πρέπει να εξετάζουν με ιδιαίτερη προσοχή την τήρηση των προβλεπομένων στις παρ 1,2,3,4 του 95 του Ν. 2362/1995 (πλέον άρθρο 145 του Ν. 4270/2014) προϋποθέσεων και να αντιτείνουν νομίμως και προσηκόντως την τυχόν έλλειψη τους. Η τυχόν έλλειψη των προϋποθέσεων αυτών του νόμου δεν παράγει έννομα αποτελέσματα σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου. (Υπ. Υποδομών Μεταφ. & Δικτ. εγκ. 17/Δ17γ/173/7/Φ.Ν.433/14.06.2012)
1) Η σύμβαση ενεχύρασης κατά τα άρθρα 36 και 39 ν.δ. 17.7/13.8.1923 θεωρείται σύμβαση εκχώρησης υπό τις αναλυόμενες στην παρ. ΙΙΙ 2 ειδικότερες προϋποθέσεις.
2) Σε περίπτωση επιβολής εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου κατάσχεσης εις χείρας τρίτου κατά τα άρθρα 30 επ. Κ.Ε.Δ.Ε. μετά την επίδοση της ως άνω σύμβασης ενεχύρασης, η κατάσχεση αυτή είναι άκυρη και συνεπώς δεν μπορεί να ικανοποιηθεί το κατασχόν Ελληνικό Δημόσιο.
3) η σύμβαση πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων (factoring) θεωρείται σύμβαση εκχώρησης υπό τις αναλυόμενες στην παρ. ΙΙΙ 3 ειδικότερες προϋποθέσεις.
4) Σε περίπτωση επιβολής εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου κατάσχεσης εις χείρας τρίτου κατά τα άρθρα 30 επ. Κ.Ε.Δ.Ε. μετά την αναγγελία της σύμβασης πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων (factoring), που περιέχει εκχώρηση και ικανοποιεί τις παραπάνω προϋποθέσεις, η κατάσχεση αυτή είναι άκυρη και συνεπώς δεν μπορεί να ικανοποιηθεί το κατασχόν Ελληνικό Δημόσιο.
5) Η αναγγελία (μεταξύ ιδιωτών) μπορεί νομίμως να πραγματοποιηθεί με κάθε πρόσφορο (για να λάβει γνώση ο οφειλέτης) τρόπο και, συνεπώς, και με τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας (τηλεομοιοτυπία - FAX και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) ή με συστημένη επιστολή, πρέπει όμως να αποδεικνύεται παραχρήμα και να προσδιορίζονται σ' αυτή επαρκώς οι απαιτήσεις, στις οποίες αφορά και η ταυτότητα του πράκτορα. Αντί της αναγγελίας μπορεί επίσης να γνωστοποιηθεί (με fax ή με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο) η ίδια η σύμβαση πρακτορείας. Η μέλλουσα απαίτηση μπορεί νομίμως να εκχωρηθεί, εφόσον μπορεί να προσδιοριστεί κατ' είδος και οφειλέτη. Η εγκυρότητα δε της σύμβασης πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων δεν εξαρτάται κατά τον Ν. 1905/1990 από την κατάθεση αυτής στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. (ΓνΝΣΚ 66/2013)
2. Τρόπος πληρωμής απαίτησης που εκχωρήθηκε
Με την αριθ. 1109228/8434/0016/8.12.2006 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (Β. 1862), όπως ισχύει, καθορίστηκαν, μεταξύ άλλων, και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται να προσκομίζονται στις Δ.Ο.Υ., για την εξόφληση τίτλων πληρωμής. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1, παρ. 1 και 3 αυτής, οι τίτλοι πληρωμής εξοφλούνται με εντολή μεταφοράς, στην οποία αναγράφεται το ονοματεπώνυμο/επωνυμία του δικαιούχου και ο Α.Φ.Μ.. Στο πεδίο δε «Παρατηρήσεις» ή «Τελικός Δικαιούχος», αναγράφονται τα στοιχεία όσων νομιμοποιούνται να εισπράξουν σε περιπτώσεις κατασχέσεων, εκχωρήσεων και λύσης εταιρειών. Η σχετική εξουσιοδότηση ή το πληρεξούσιο προσκομίζονται στη Δ.Ο.Υ. και επισυνάπτονται στον τίτλο. Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει με σαφήνεια ότι: α) τα Χ.Ε. εκδίδονται πάντα στο όνομα του αρχικού δικαιούχου, β) η εξόφληση των Χ.Ε. διενεργείται με εντολή μεταφοράς από τις Δ.Ο.Υ., στην οποία στις περιπτώσεις εκχώρησης της απαίτησης και στο πεδίο «Παρατηρήσεις» ή «Τελικός Δικαιούχος», αναγράφεται, με ευθύνη της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., το πρόσωπο που δικαιούται να εισπράξει εντέλει το προϊόν του Χ.Ε., κατόπιν εκχώρησης της απαίτησης κατά του Δημοσίου. (Υπ. Οικ. Αριθ. πρωτ.: 2/ 99276 /0026/30.11.2013)
Με την απόφαση Υπ. Α.1019/31.01.2020 (ΦΕΚ 458/14.02.2020 τεύχος Β’) αντικαθίσταται το άρθρο 1 της ΠΟΛ 1140/1109228/8434/0016/2006 (ΦΕΚ 1862/22-12-2006 τεύχος Β’) σχετικά με τη γνωστοποίηση του λογαριασμού πληρωμών στη Φορολογική Διοίκηση για επιστροφή χρημάτων και εξόφληση τίτλων πληρωμής.
Ειδικότερα, ορίζεται ότι για όλες τις κατηγορίες δικαιούχων οι τίτλοι πληρωμής που εξοφλούνται από τις Δ.Ο.Υ., εξοφλούνται υποχρεωτικά με εντολή μεταφοράς σε λογαριασμό πληρωμών του δικαιούχου, η γνωστοποίηση του οποίου στη Φορολογική Διοίκηση πραγματοποιείται με υποβολή ηλεκτρονικής Αίτησης /Υπεύθυνης Δήλωσης του δικαιούχου στην διαδικτυακή πύλη www.aade.gr στο περιβάλλον TAXISnet.
Στην εντολή μεταφοράς αναγράφεται το ονοματεπώνυμο ή η επωνυμία του δικαιούχου, ο ΑΦΜ αυτού ως έχει στον τίτλο πληρωμής, καθώς και ο λογαριασμός του πάροχου υπηρεσιών πληρωμών (σε μορφή IBAN) που αντλείται από τη σχετική εφαρμογή στο περιβάλλον TAXISnet. Σε περίπτωση εξόφλησης τίτλου πληρωμής σε εξουσιοδοτούμενο πρόσωπο τα στοιχεία του αναγράφονται στο πεδίο: «Παρατηρήσεις» ή «Τελικός Δικαιούχος». Στο ίδιο πεδίο αναγράφονται τα στοιχεία όσων νομιμοποιούνται να εισπράξουν σε περιπτώσεις κατασχέσεων, εκχωρήσεων και λύσης εταιρειών. Η σχετική εξουσιοδότηση προσκομίζεται στη Δ.Ο.Υ. και επισυνάπτεται στον τίτλο. Η ανωτέρω τροποποίηση εφαρμόζεται εντός επτά (7) ημερών από τη δημοσίευσή της απόφασης Υπ. Α.1019/31.01.2020 (ΦΕΚ 458/14.02.2020 τεύχος Β’), ήτοι εντός 7 ημερών από την 14.02.2020.
ΟΜΩΣ σύμφωνα με τα Ελ.Συν.Κλιμ.Β Πρακτικά της 7ης Συν. της 25.05.2015 η εκχώρηση απαίτησης αποτελεί ειδική διαδοχή με την οποία επέρχεται μεταβολή στο πρόσωπο του φορέα της και με την επιγενόμενη αναγγελία αυτής στον οφειλέτη αποκόπτεται κάθε δεσμός του τελευταίου με τον εκχωρητή και αποκλειστικός δικαιούχος της εκχωρηθείσας απαίτησης έναντι του οφειλέτη και των τρίτων, καθίσταται εφεξής ο εκδοχέας, ο οποίος δικαιούται να την επιδιώξει δικαστικά και να την εισπράξει. Επομένως, ο εκδοχέας υπεισέρχεται, χωρίς συναίνεση του οφειλέτη, στα δικαιώματα του δανειστή και ως εκ τούτου προκειμένου περί χρηματικής απαιτήσεως κατά Ο.Τ.Α. εκχωρηθείσας, το χρηματικό ένταλμα για την εξόφλησή της νομίμως εκδίδεται στο όνομα του εκδοχέα και όχι του εκχωρητή - αρχικού δικαιούχου, αφού ως εκ της μεσολαβήσασας ειδικής διαδοχής επήλθε μεταβολή στο πρόσωπο του φορέα της απαίτησης. Σε περίπτωση, ωστόσο, που για την αναγγελία της εκχώρησης δεν έχουν τηρηθεί οι προαναφερόμενες κοινοποιήσεις νομίμως το χρηματικό ένταλμα για την πληρωμή της απαιτήσεως εκδίδεται στο όνομα του αρχικού δικαιούχου.
3. Ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα
Για την υποχρέωση προσκόμισης ασφαλιστικής ενημερότητας, δείτε την ενότητα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΛΗΡΩΜΗ ΕΝΤΑΛΜΑΤΩΝ » ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΕΣ » Ασφαλιστική Ενημερότητα IKA.
Για την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής ενημερότητας, δείτε την ενότητα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΛΗΡΩΜΗ ΕΝΤΑΛΜΑΤΩΝ » ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΕΣ » Φορολογική Ενημερότητα.
4. Παρακράτηση και απόδοση της αμοιβής δικηγόρων σε περίπτωση εκχώρησης της σχετικής απαίτησης
Η αναγγελία της εκχώρησης τμήματος της απαίτησης για κάλυψη της αμοιβής του δικηγόρου γίνεται με κοινοποίηση του σχετικού συμφωνητικού στον οφειλέτη, οποτεδήποτε πριν από την πληρωμή της απαιτήσεως. Όταν οφειλέτης είναι το Ελληνικό Δημόσιο, η αναγγελία γίνεται με υποβολή του εκχωρητικού εγγράφου στον οικείο Υπουργό και στην αρμόδια για την εκκαθάριση της δαπάνης Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου, χωρίς να τηρούνται οι διατυπώσεις του άρθρου 95 του ν. 2362/1995 (πλέον άρθρο 145 του Ν. 4270/2014). Προκειμένου περί νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και ασφαλιστικών οργανισμών το ανωτέρω έγγραφο γνωστοποιείται στο νόμιμο εκπρόσωπό τους και στην αρμόδια για την πληρωμή της δαπάνης υπηρεσία του νομικού προσώπου. Σε κάθε περίπτωση, η γνωστοποίηση του εκχωρητικού εγγράφου γίνεται και στην αρμόδια για τη φορολόγηση του δικηγόρου Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία. Η παρακράτηση και απόδοση της αμοιβής του δικηγόρου γίνεται από το αρμόδιο για πληρωμή της απαίτησης όργανο του Δημοσίου ή του Ν.Π.Δ.Δ.. (άρθρο 60 παρ.3 του Ν.4194/2013)
Όμως, Oι διατάξεις του άρθρου 145 παρ. 4 και 5 του ν. 4270/2014, για τις απαιτούμενες κοινοποιήσεις της αναγγελίας της εκχωρήσεως απαιτήσεως κατά του Δημοσίου, δεν έχουν εφαρμογή επί εκχωρήσεως απαιτήσεως κατά των Δήμων (Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού) (ομόφ.). (ΓνΝΣΚ 100/2019)
Για τη διαδικασία πληρωμής των δαπανών της κατηγορίας αυτής και ειδικότερα για τη σύνταξη των σχετικών καταστάσεων πληρωμής, τα δικαιολογητικά, τις κρατήσεις κ.λπ. δείτε την Υπ.Οικ. 2/58577/0026/3-11-2006.
Σε περίπτωση που ζητείται η έκδοση χρηματικού εντάλματος για την καταβολή / απόσβεση αποζημιώσεων / απαιτήσεων της περ. Α της παρ. 4 του άρθρου 92 του ν.δ/τος 3026/1954, τμήμα των οποίων έχει εκχωρηθεί για την κάλυψη της αμοιβής του δικηγόρου και εφόσον έχει ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία αναγγελίας της εκχώρησης, θα πρέπει στη σχετική κατάσταση πληρωμής της δαπάνης να αναγράφεται ως δικαιούχος και ο εκδοχέας δικηγόρος με δικαιούμενο ποσό το εκχωρηθέν τμήμα της απαίτησης.
Μετά την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 62 παρ. 3 του ν. 3842/2010 και τη σχετική τροποποίηση του Κώδικα ΦΠΑ {άρθρο 22 παρ. 1(ε) ν. 2859/2000} η παροχή των υπηρεσιών δικηγόρων υπόκειται από 1-7-2010 σε ΦΠΑ καταργηθείσας της σχετικής απαλλαγής. Σημειώνεται ότι ο φόρος αυτός επιρρίπτεται κατά το νόμο (Κώδικας ΦΠΑ άρθρο 1) στον αντισυμβαλλόμενο και εν προκειμένω στον πελάτη - δικαιούχο υπάλληλο. Κατά συνέπεια για τις πληρωμές των σχετικών δαπανών που πραγματοποιούνται από 1-7-2010 και εξής, παρακρατείται από το δικαιούχο υπάλληλο, εκτός από την αμοιβή του δικηγόρου και ο αναλογών ΦΠΑ που καταβάλλεται στον εκδοχέα - υπόχρεο για την απόδοσή του στο Δημόσιο ακόμα και στην περίπτωση που δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη στο εργολαβικό.
Με τις διατάξεις του άρθρου 5, της αριθ. 2/37345/0004/4-6-2010 κ.υ.α. (Β.784), που εκδόθηκε κατ'εξουσιοδότηση της παρ. 1β, του άρθρου δεύτερου του ν. 3845/2010, ορίζεται ότι αποστολή της Ε.Α.Π. είναι η πληρωμή μέσω τραπεζικού λογαριασμού των πάσης φύσεως αποδοχών ή πρόσθετων αμοιβών, αποζημιώσεων και με οποιαδήποτε άλλη ονομασία καταβαλλόμενων απολαβών του πάσης φύσεως προσωπικού του Δημοσίου κ.λπ. Κατόπιν αυτών, στις ανωτέρω περιπτώσεις θα πρέπει να εκδίδονται δύο (2) χρηματικά εντάλματα, για τα οποία τα δικαιολογητικά θα επισυνάπτονται στο πρώτο εξ αυτών με σχετική αναφορά στο επόμενο (άρθρο 4, παρ. 7, π.δ. 151/1998). Τα εν λόγω χρηματικά εντάλματα θα εξοφλούνται όσον αφορά στο δικαιούχο υπάλληλο μέσω της Ε.Α.Π., ενώ για την καταβολή της εκχωρηθείσας αμοιβής του εκδοχέα δικηγόρου και του αναλογούντος ΦΠΑ, κατά τη συνήθη διαδικασία (μέσω Δ.Ο.Υ. μέχρι 31-12-2013).
Όσον αφορά δε στην κατάσταση πληρωμής της δαπάνης, που συντάσσεται και υποβάλλεται από τον οικείο διατάκτη, αυτή θα πρέπει να εκδίδεται εις διπλούν και να περιλαμβάνει τα στοιχεία του ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΟΣ. (Υπ. Οικ. 2/40464/0026, 2/12572/0026, 2/59065/00226/23.07.2013)