Επιβολή-Υπολογισμός τέλους
I. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου
I. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου
Το τέλος είναι επιβεβλημένο από το νόμο και δεν απαιτείται απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου για την επιβολή του. Απλώς οι Δήμοι και οι Κοινότητες πρέπει να κινήσουν τις διαδικασίες του νόμου για τον καθορισμό του συντελεστή του τέλους, την βεβαίωση και είσπραξή του. (ΥΠ.ΕΣ. 22307/12.05.1993)
Η απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου λαμβάνεται μέχρι 31 Οκτωβρίου του προηγούμενου έτους και ισχύει και για τα επόμενα έτη μέχρι να τροποποιηθεί. (άρθρο 24 παρ.2 Ν.2130/93)
Δείτε εδώ απάντηση του ΥΠ.ΕΣ. σε ερώτηση για το χρονικό περιθώριο, εντός του οποίου δύνανται οι δήμοι να λαμβάνουν απόφαση επιβολής/αναπροσαρμογής τελών, προκειμένου αυτή να ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση ή/και αναμόρφωση του προϋπολογισμού.
Ο συντελεστής του τέλους καθορίζεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου από μηδέν εικοσιπέντε τοις χιλίοις (0,25%ο), μέχρι μηδέν τριάντα πέντε τοις χιλίοις (0,35%) και είναι ενιαίος για όλη τη διοικητική τους περιφέρεια. (άρθρο 24 παρ.2 Ν.2130/93)
Ο καθορισμός του συντελεστή του τέλους από τα δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια και η κίνηση της διαδικασίας είσπραξής του είναι υποχρεωτικός. Δηλαδή δεν δίνεται η δυνατότητα ή διακριτική ευχέρεια στα δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια να αρνηθούν τον καθορισμό του συντελεστή ή την είσπραξη του τέλους αυτού. (ΥΠ.ΕΣ. 27186/1993)
Ο οριζόμενος με την απόφαση συντελεστής ισχύει από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους και μέχρι να τροποποιηθεί ή καταργηθεί η απόφαση αυτή. (άρθρο 24 παρ.8 Ν.2130/93)
Η διαδικασία με βήματα έχει ως εξής:
-Απόφαση οικονομικής επιτροπής με την οποία εισηγείται την επιβολή των τελών
01.β. Κατάθεση εναλλακτικών προτάσεων λοιπών παρατάξεων, για την επιβολή του τέλους, συνοδευόμενων από εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου. (άρθρο 11 Ν.4623/19)
-Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για τον καθορισμό του συντελεστή του Τ.Α.Π (άρθρο 24 παρ.2 Ν.2130/93)
Για περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία λήψης της απόφασης δείτε και την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ » Τοπικές κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΔΚΚ & αποφάσεις αναφορικά με επιβολή φόρων, τελών και δικαιωμάτων
Για την καταβολή τέλους ακίνητης περιουσίας του άρθρου 24 του Ν 2130/1993, υπάρχει υποχρέωση εκ του νόμου και η επιβολή του αποτελεί δεσμευτική ενέργεια για τα Δημοτικά και Κοινοτικά Συμβούλια. Συνακόλουθα, σε περίπτωση που δεν κινήθηκε ή δεν ολοκληρώθηκε η προβλεπόμενη στο νόμο διαδικασία για την συντέλεση της εν στενή έννοια βεβαίωσης του τέλους αυτού εντός των σχετικών προθεσμιών, μπορεί να ισχύει αναδρομικά από 1-1-1993 ο κατώτερος συντελεστής 0,25%ο που προβλέπει ο νόμος, είναι δε μη νόμιμη η αναδρομική επιβολή τέλους με ανώτερο του ποσοστού αυτού συντελεστή (Γνωμ. ΝΣΚ 561/2000)
Το ποσό του τέλους προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της αξίας κάθε ακινήτου επί τον συντελεστή του τέλους. (άρθρο 24 παρ.9 Ν.2130/93)
Για την αναπροσαρμογή του τέλους δεν απαιτείται έγκριση της Επιτροπής Τιμών και Εισοδημάτων (ΥΠΕΣΔΔΑ 58421/21-12-2004)
Για τον υπολογισμό του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, που οφείλεται στον οικείο Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 2130/1993 (Α΄ 62), για τα ακίνητα στα Επιχειρηματικά Πάρκα ή στις Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί η απόφαση της παραγράφου 1 του άρθρου 56 του Ν.3982/11, λαμβάνεται υπόψη αποκλειστικά η επιφάνεια των κτισμάτων. (παρ.3γ άρθρο 58 Ν. 3982/11, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.5 του άρθρου 10 του Ν.4605/19 και αντικαταστάθηκε εκ νέου από την παρ.14 του άρθρου 12 του Ν.4635/19)
Τα άρθρα 41 έως 56 και 57 έως 63 του ν. 3982/2011 (σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: συνεπώς και το άρθρο 58 του ν.3982/11 στις διατάξεις του οποίου ρυθμίζονται τα περί υπολογισμού Τ.Α.Π. εντός επιχειρηματικών πάρκων) παύουν να ισχύουν για αιτήσεις ίδρυσης Ε.Π. που υποβάλλονται μετά τη δημοσίευση της κανονιστικής πράξης, η οποία εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 46. (παρ.2 άρθρο 48 ν.4982/22)
Συνεπώς, έπειτα από την έκδοση της ανωτέρω κανονιστικής πράξης ισχύουν τα εξής:
Για τον υπολογισμό του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, που οφείλεται στον οικείο Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 2130/1993 (Α’ 62), για τα ακίνητα στα Επιχειρηματικά Πάρκα (Ε.Π). ή στις Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί η απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.4982/22, λαμβάνεται υπόψη αποκλειστικά η επιφάνεια των κτισμάτων. (παρ.4 άρθρο 25 ν.4982/22)
Ο ιδιοκτήτης ή επικαρπωτής ή νομέας ακινήτων οφείλει να υποβάλει για το έτος 1993, στο δήμο ή την κοινότητα που βρίσκονται τα ακίνητα, μέσα σε ένα μήνα από τη δημοσίευση της απόφασης για τον καθορισμό του συντελεστή του τέλους, δήλωση ακινήτων. Για τα επόμενα έτη δήλωση υποβάλλεται μόνο για τα ακίνητα εκείνα στα οποία έχει επέλθει μεταβολή στα στοιχεία της αρχικής δήλωσης και εντός διμήνου από της μεταβολής.
O τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. O δήμος ή η κοινότητα δημοσιεύει καθ' οιονδήποτε τρόπο πρόσκληση περί υποβολής της δήλωσης ταυτοχρόνως με τη δημοσίευση της ανωτέρω απόφασής του.
Τα έντυπα των δηλώσεων χορηγούνται δωρεάν στους υπόχρεους του τέλους από τους δήμους και τις κοινότητες. (άρθρο 24 παρ.5 Ν.2130/93)
Κατ' εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκε η απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 27904/09.06.1993 (ΦΕΚ 444 τεύχος Β'): "Καθορισμός τύπου δήλωσης ακινήτων για το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας Ν.2130/93".
Οδηγίες παρέχονται και στην ΥΠ.ΕΣ. 27186/1993: Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας
-Πρόσκληση Υποβολής δήλωσης ακινήτων (άρθρο 24 παρ.5 Ν.2130/93)
Η συμπλήρωση της δήλωσης γίνεται:
α) για μεν τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα (κτίσματα ή οικόπεδα) στο ειδικό έντυπο δήλωσης που αποστέλλεται από τη ΔΕΗ. Η δήλωση συμπληρώνεται μόνο για το συγκεκριμένο ηλεκτροδοτούμενο κτίσμα ή μόνο για το συγκεκριμένο ηλεκτροδοτούμενο οικόπεδο (όπου υπάρχει τέτοια περίπτωση), το οποίο αφορά το έντυπο δήλωσης που έστειλε η ΔΕΗ σύμφωνα με τα στοιχεία του Αρχείου της.
Το σχετικό πρόγραμμα της ΔΕΗ για το ΤΑΠ (μηχανογραφικό σύστημα) έχει καταρτισθεί κατά τέτοιο τρόπο, που δεν επιτρέπει τη συμπλήρωση της δήλωσης για κτίσμα και οικόπεδο στο ίδιο έντυπο. Στις περιπτώσεις που δηλώθηκαν κτίσμα και οικόπεδο μαζί στην ίδια δήλωση, η ΔΕΗ θα επιστρέψει αυτές για διόρθωση.
Συνεπώς όπου υπάρχει κτίσμα μη πλεονάζον οικόπεδο (τμήμα οικοπέδου πέραν εκείνου που αναλογεί στο κτίσμα), για το οικόπεδο θα συμπληρώνεται δήλωση μη ηλεκτροδοτουμένου ακινήτου. (Αποφ. ΥΠΕΣΔΔΑ 8752/94)
β) για δε τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα (κτίσματα ή οικόπεδα) στο έντυπο που έχει σταλεί στους ΟΤΑ από τη Νομαρχία ή την Τ.Ε.Δ.Κ. του κάθε Νομού. Η δήλωση συμπληρώνεται στο ειδικό έντυπο μη ηλεκτροδοτουμένων ακινήτων (κτίσμα ή οικόπεδο) και ακολουθείται η προβλεπόμενη από τις διατάξεις των παραγράφων 6, 9, 12 και 14 του άρθρου 24, διαδικασία.(Αποφ. ΥΠΕΣΔΔΑ 8752/94)
Κάθε υπόχρεος που δεν υποβάλλει δήλωση ή δεν την υποβάλει μέσα στην παραπάνω προθεσμία ή υποβάλει ανακριβή δήλωση, υπόκειται σε χρηματικό πρόστιμο διπλάσιο του οφειλόμενου τέλους που αντιστοιχεί στο ακίνητο. Το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του δημάρχου ή προέδρου της κοινότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 73 του β.δ. από 24.9/20.10.58, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 19 του Ν. 1080/1980. (άρθρο 24 παρ.12 κ 16 Ν.2130/93)
-Απόφαση Δημάρχου για την επιβολή προστίμου λόγω μη καταβολής δήλωσης ακινήτων (άρθρο 73 του β.δ. από 24.9/20.10.58, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 19 του Ν. 1080/1980. (άρθρο 24 παρ.12 κ 16 Ν.2130/93)
Η απόφαση αυτή κοινοποιείται στη Δ.Ε.Η. για χρέωση του υπόχρεου με το συνολικό ποσό του τέλους και του προστίμου που αναφέρεται στην απόφαση, το οποίο αποδίδεται από τη Δ.Ε.Η. μαζί με τις λοιπές εισπράξεις. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται και για τις περιπτώσεις ανακριβούς δήλωσης.
Αρκετοί δήμοι επιβάλλουν στους ιδιοκτήτες αναδρομικά δημοτικά τέλη και πρόστιμα διπλάσια των τελών, καταλογίζοντάς τους μη ενημέρωση του δήμου σχετικά με τη διακοπή έκδοσης λογαριασμού ΔΕΗ. Εξομοιώνουν με τον τρόπο αυτό την παράλειψη ενημέρωσης του δήμου για τη διακοπή της ηλεκτροδότησης, με την παράλειψη δήλωσης των ακινήτων στις δημοτικές υπηρεσίες, για καθορισμό των δημοτικών τελών ή τη δήλωση απαλλαγής από τα δημοτικά τέλη, όταν το ακίνητο δεν χρησιμοποιείται και δεν ηλεκτροδοτείται. Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει διατυπώσει την άποψη ότι η δήλωση του Ν. 3345/2005 είναι αναγκαία μόνο για την εφεξής απαλλαγή του ιδιοκτήτη από τα δημοτικά τέλη και συνεπώς η μη υποβολή της δεν εξομοιούται με την παράλειψη δήλωσης μεταβολής των στοιχείων του ακινήτου που επισύρει τα πρόστιμα του άρθρου 19 Ν. 1080/1980, όταν μάλιστα η ΔΕΗ υποχρεούται να ενημερώνει τους ΟΤΑ για τα ακίνητα των οποίων η ηλεκτροδότηση διεκόπη. (Ετήσια Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη 2016)
Συνήγορος του Πολίτη Μάιος 2013 Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών για δημοτικά τέλη και φόρους μετά από παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη.
Για τον υπολογισμό της αξίας των ακινήτων λαμβάνονται υπόψη μόνο:
το ύψος της τιμής ζώνης και ο συντελεστής παλαιότητας, όπως καθορίζονται και ισχύουν κάθε φορά με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών μετά από εισήγηση των πιστοποιημένων εκτιμητών της παρ.1Α ή των Επιτροπών των παραγράφων 1Β και 1Γ του άρθρου 41 του Ν.1249/82, κατά περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη και τη γνώμη του αρμόδιου δημοτικού συμβουλίου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 261 του ν. 3852/2010 (Α'87), κατά τη διαδικασία του άρθρου 41 του Ν. 1249/1982 (ΦΕΚ 43/1982 τεύχος Α'), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 14 του Ν. 1473/1984 (ΦΕΚ 127/1984 τεύχος Α'), το άρθρο 46 του Ν.4509/17, το άρθρο 61 του Ν.4587/18 και τα άρθρα 51 και 67 του Ν.4646/19)
Ο συντελεστής παλαιότητας οποιασδήποτε κατηγορίας (κατοικία, διαμέρισμα, επαγγελματική στέγη κλπ.) είναι αυτός που καθορίζεται κάθε φορά με τις σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών. (ΥΠ.ΕΣ. 27186/1993)
Για τα οικόπεδα αντί του συντελεστή παλαιότητας ισχύει ο συντελεστής οικοπέδου όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά με τις σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών. (ΥΠ.ΕΣ. 27186/1993) (ΥΠ.ΕΣ. 25863/26/1994)
Με την αριθμ. ΠΟΛ 1009/18-1-2016 (ΦΕΚ 48/20-1-2016 τεύχος Β') αναπροσαρμόστηκαν οι τιμές ζώνης και οι συντελεστές εμπορικότητας για τον υπολογισμό της αντικειμενικής αξίας των εντός σχεδίου πόλης ή ορίων οικισμού ακινήτων.
Από μια προσεκτική και εμπεριστατωμένη ανάλυση της ΠΟΛ.1009/16 συνάγεται ότι οι χαμηλές και οι υψηλές Τ.Ζ.παραμένουν οι ίδιες, με συνέπεια να μην επέρχεται καμιά μεταβολή στο ΤΑΠ. Για τις μεσαίες όμως Τ.Ζ. (όπου και η πλειοψηφία των ακινήτων) προκύπτει μείωση των συντελεστών των Τ.Ζ., με αποτέλεσμα να προκύπτει μείωση στο ΤΑΠ που καταβάλλεται.
Στην παρ. 5 της ΠΟΛ.1009/16 ορίζεται ότι η απόφαση αυτή θα ισχύσει από 21/5/2015. Από τη διάταξη αυτή προκύπτει επιστροφή εισπραχθέντων ποσών ΤΑΠ, ως αχρεωστήτως.
Με την εγκύκλιο 5673/23-2-2016 του ΥΠ.ΕΣ.ΔΑ δίδονται οδηγίες για την επιστροφή αχρεωστήτως εισπραχθέντων ποσών στους υπόχρεους ή τον συμψηφισμό αυτών με άλλες απαιτήσεις που υφίστανται.
Για περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία επιστροφής δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΔΑΠΑΝΕΣ ΟΤΑ » 826 Λοιπές επιστροφές
Από 01.01.2019 με την ΠΟΛ 1113/12.06.2018 (ΦΕΚ 2192/12.06.2018 τεύχος Β') αναπροσαρμόζονται εκ νέου οι τιμές ζώνης για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των με οποιαδήποτε αιτία μεταβιβαζομένων ακινήτων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός σχεδίου όλης της Χώρας κατά το αντικειμενικό σύστημα.
Από 02.10.2019 ανακαθορίζονται οι τιμές ζώνης περιοχών Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού, Δήμου Αθηναίων, Δήμου Κηφισιάς, Δήμου Δελφών και Δήμου Τήνου με την Απόφαση Υπ. Οικ. 102353 ΕΞ 2020/15.09.2020 (ΦΕΚ 3964/16.09.2020 τεύχος Β’), όπως διορθώθηκε με Διόρθωση Σφάλματος στο ΦΕΚ Β' 5067/17.11.2020.
Άλλες περιοχές του Δήμου Τήνου ανακαθορίζονται με την ίδια απόφαση από 18.12.2019.
Από 01.01.2022 με την απόφαση Υπ. Οικ. 57732 ΕΞ 2021/18.05.2021 (ΦΕΚ 2375/07.06.2021 τεύχος Β'), όπως τροποποιήθηκε με την Απόφαση Υπ. Οικ. 19033 ΕΞ 2022/14.02.2022 (ΦΕΚ 771/21.02.2022 τεύχος Β') αναπροσαρμόζονται εκ νέου οι τιμές εκκίνησης του συστήματος προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των εντός σχεδίου πόλης ή ορίων οικισμού ακινήτων που μεταβιβάζονται ή αποκτώνται με οποιαδήποτε αιτία, οι οποίες είχαν καθοριστεί με τις υπό στοιχεία ΠΟΛ.1113/12.06.2018 (Β΄ 2192) και 102353 ΕΞ 2020/15.09.2020 (Β΄3964) αποφάσεις.
Με την ίδια απόφαση επεκτείνεται από 01.01.2022 η ισχύς των διατάξεων του άρθρου 41 του ν. 1249/1982 σε περιοχές εντός σχεδίου πόλης ή ορίων οικισμού και καθορίζονται οι ζώνες, οι τιμές εκκίνησης και οι συντελεστές αυξομείωσής τους για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των ακινήτων των περιοχών αυτών που μεταβιβάζονται ή αποκτώνται με οποιαδήποτε αιτία.
Στις περιοχές που δεν έχει γίνει καθορισμός της τιμής των ακινήτων με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών, κατά την ανωτέρω διαδικασία, ο υπολογισμός της αξίας τους γίνεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, το οποίο λαμβάνει υπόψη και τα τηρούμενα στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. στοιχεία. Οι Δ.Ο.Υ. υποχρεούνται να παρέχουν τα στοιχεία αυτά στους δήμους και τις κοινότητες. (άρθρο 24 παρ.6 Ν.2130/93)
Στη περίπτωση αυτή τα δημοτικά ή κοινοτικά συμβούλια μπορούν να καθορίσουν ενιαία τιμή για όλη τη περιφέρειά τους ή διαφορετικές τιμές κατά περιοχές ή ζώνες αφού λάβουν υπόψη και τα στοιχεία που τηρούνται στην αρμόδια ΔΟΥ. (ΥΠ.ΕΣ. 22307/12.05.1993)
-Απόφαση δημοτικού συμβουλίου για τον καθορισμό της αξίας των ακινήτων, όταν αυτή δεν έχει προσδιοριστεί (άρθρο 24 παρ.6 Ν.2130/93)
Για την έκδοση των αποφάσεων του τρίτου εδαφίου, της παραγράφου 1 του άρθρου 41 του ν. 1249/1982 του Υπουργού Οικονομικών για τον καθορισμό των τιμών εκκίνησης και των συντελεστών αυξομείωσής τους για τον προσδιορισμό της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων, λαμβάνονται υπόψη, εκτός των εισηγήσεων των Επιτροπών του συγκεκριμένου άρθρου και γνώμη του δημοτικού συμβουλίου του δήμου, στην περιφέρεια του οποίου βρίσκονται τα ακίνητα. (παρ 4 άρθρο 261 ν. 3852/10)
Για τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα που βρίσκονται στη Β' Ζώνη της Δημοτικής Ενότητας Ραφήνας του Δήμου Ραφήνας - Πικερμίου της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής δείτε την ΠΟΛ 1128/10.08.2017 (ΦΕΚ 2894/21.08.2017 τεύχος Β')
Για περισσότερες λεπτομέρειες όσον αφορά στον υπολογισμό αξίας των ακινήτων δείτε την περ.3 της Αποφ. ΥΠΕΣΔΔΑ 8752/94
Ο δήμος επικαλούμενος μόνο την ιδιότητά του ως Ο.Τ.Α. στην εδαφικά περιφέρεια του οποίου αναφέρεται η προσβαλλόμενη πράξη (υπουργική απόφαση καθορισμού τιμών εκκινήσεως για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας ακινήτων σε περιοχές) δεν έχει άμεσο έννομο συμφέρον για την άσκηση της αίτησης ειδικότερα, τέτοιο συμφέρον δεν μπορεί να θεμελιωθεί στο άρθρο 24 παρ. 1 του ΔΚΚ, διότι οι προβλεπόμενες σ΄ αυτό αρμοδιότητες των ΥΠΑ αφορούν πάντως τις τοπικές υποθέσεις δοθέντος δ΄ ότι η προσβαλλόμενη κανονιστική ρύθμιση γίνεται στα πλαίσια της εφαρμογής κρατικών φορολογιών δεν υπάγεται κατά κανένα τρόπο στις "τοπικές υποθέσεις"/(μειοψ.)...... το έννομο συμφέρον του δήμου δεν μπορεί να θεμελιωθεί ούτε στα άρθρα 37 του Ν.Δ. 3033/1954, το άρθρο μόνο του Ν.Δ. 317/1969 και στο άρθρο 25 του Ν. 1828/1989, διότι κατά τα εν λόγω άρθρα το ποσοστό του φόρου μεταβιβάσεως ακινήτων υπολογίζεται στο συνολικό ποσό του φόρου επί των μεταβιβάσεων ακινήτων στη χώρα (κατανεμόμενο περαιτέρω στους δήμους και τις κοινότητες) έτσι ώστε ανάμεσα στην επίδικη εν προκειμένω ρύθμιση και του αιτούντος δήμου να μην υφίσταται ο στενός εκείνος σύνδεσμος που θα συνέθετε το έννομο συμφέρον για την άσκηση της αίτησης/ (μειοψ.)......δεδομένου ότι το ύψος του τέλους του άρθρου 24 του Ν.2130/1993 είναι ανάλογο προς την αξία των ακινήτων το οποίο αφορά, έννομο συμφέρον για την άσκηση της κρινομένης αίτησης δεν μπορεί να θεμελιωθεί ούτε στις προβλέπουσες το τέλος αυτό διατάξεις, αφού οι αιτιάσεις του αιτούντος δήμου αφορούν την γενόμενη με την προσβαλλόμενη απόφαση αύξηση των τιμών εκκίνησης των ένδικων ακινήτων...... η συμμετοχή εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης στις επιτροπές που εισηγούνται για την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων περί καθορισμού των τιμών εκκίνησης, που προβλέπεται στο άρθρο 41 παρ. 1 του Ν. 1249/1982, δεν θεμελιώνει έννομο συμφέρον των οικείων ΟΤΑ να προσβάλλουν με αίτηση ακυρώσεως τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις γιατί η συμμετοχή αυτή γίνεται μόνο για την ορθή εφαρμογή της εξουσιοδοτικής διάταξης, λόγω της γνώσης που κατά την άποψη του νομοθέτη έχουν οι ΟΤΑ σχετικά με τις αγοραίες αξίες των ακινήτων/ (μειοψ.)... (ΣτΕ 3405/2002 Τμ. Β΄)