Τίτλος Δαπάνης | Πρόστιμα του ΚΟΚ, του ΝΔ 805/71 και του ΑΝ 170/67 (άρθρο 31 Ν. 2130/93) |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 1512 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στον ΚΑ 1511 εγγράφονται οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ. Τα πρόστιμα του ΚΟΚ, τα πρόστιμα για παραβάσεις των κανόνων καθαριότητας και κοινής ησυχίας (ν.δ. 805/1971) και τα πρόστιμα της ελεγχόμενης στάθμευσης εγγράφονται στον ΚΑ 1512. Στον ΚΑ 1513 εγγράφονται τα πρόστιμα που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 1080/1980 (σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης ή υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης κ.λπ.), ανεξαρτήτως του είδους του εσόδου με το οποίο συνδέονται. Στους δήμους στους οποίους έχουν μεταβιβασθεί πολεοδομικές αρμοδιότητες, τα έσοδα από πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων των άρθρων 17 και 18 του ν. 1337/1983, τα πρόστιμα του άρθρου 9 παρ. 8 του ν. 1512/1985 και τα πρόστιμα του άρθρου 22 του ν. 1577/1985, όπως οι διατάξεις αυτές ισχύουν κάθε φορά, εμφανίζονται στον ΚΑ 1514. Τα πειθαρχικά πρόστιμα που επιβάλλονται σε βάρος των υπαλλήλων με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, εγγράφονται στον ΚΑ 1515. Τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε βάρος μονίμων υπαλλήλων, αποτελούν έσοδο του ΤΑΔΚΥ και όχι των ΟΤΑ (άρθρο 166 παρ. 2 του ν. 1188/1981) και συνεπώς εγγράφονται στον ΚΑ 4142 «Λοιπές κρατήσεις υπέρ τρίτων». Στον ΚΑ 1516 εγγράφονται τα έσοδα από διάφορες καταλογιστικές αποφάσεις, όπως είναι π.χ. οι αποζημιώσεις αστικής ευθύνης που επιβάλλονται σε βάρος αιρετών (άρθρο 141 του ΚΔΚ) ή υπαλλήλων (άρθρο 189 ν. 3584/2007), τα ποσά που καταλογίζονται σε βάρος των υπολόγων ενταλμάτων προπληρωμής ή πάγιας προκαταβολής (άρθρα 32 και 35 του β.δ. της 17/5-15/6/1959) κ.λπ. Στους κωδικούς αριθμούς 1517 και 1518 εγγράφονται τα έσοδα των αντίστοιχων τίτλων. Στον ΚΑ 1519 εγγράφονται τα λοιπά πρόστιμα ή χρηματικές ποινές που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις, όπως: - τα πρόστιμα που επιβάλλονται λόγω αυθαίρετης χρήσης κοινόχρηστων χώρων (άρθρο 26 παρ. 5 ν. 1828/1989, άρθρο 6 ν. 1900/1990), - τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις της νομοθεσίας περί υπαίθριας διαφήμισης (άρθρα 6 και 8 ν. 2946/2001), - τα πρόστιμα που επιβάλλονται λόγω εκπρόθεσμης ή ανακριβούς δήλωσης των υπόχρεων για την καταβολή του τέλους ακίνητης περιουσίας (άρθρο 24 παρ. 12 ν. 2130/1993), - τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περίπτωση μη καταβολής ή ελλιπούς ή εκπρόθεσμης καταβολής του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων και του τέλους του άρθρου 20 του ν. 2539/1997 (άρθρα 6 και 7 ν. 1080/1980, άρθρο 18 παρ. 1 ν. 2946/2001), - τα πρόστιμα τα επιβαλλόμενα σε βάρος των χρησιμοποιούντων παρανόμως δημοτικά ή κοινοτικά κτήματα, έργα ή υπηρεσίες (άρθρο 19 παρ. 5 β.δ. της 24/9-20/10/1958), - τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περίπτωση μη καταβολής ή ελλιπούς ή εκπρόθεσμης καταβολής του δικαιώματος εμπορίας ποσίμων υδάτων (άρθρο 12 παρ. 3 β.δ. της 24/9-20/10/1958, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 2 του ν. 1080/1980), - τα πρόστιμα και οι χρηματικές ποινές που προβλέπονται από τη νομοθεσία περί λατομείων (άρθρο 13 παρ. 4 ν. 2115/1993, άρθρο 9 ΚΥΑ 19690/1995), - τα πρόστιμα για παράνομη άσκηση υπαίθριου εμπορίου (άρθρο 5 ν. 2323/1995, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του ν. 3190/2003), - τα πρόστιμα για παραβάσεις των διατάξεων που θεσπίζονται με τοπικές κανονιστικές αποφάσεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων, - τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις του ν. 3868/2010 (απαγόρευση καπνίσματος) και αποδίδονται στους ΟΤΑ από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μέσω του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (άρθρο 4 παρ. 3 ΚΥΑ Γ.Π. οικ.104720/2010, ΦΕΚ 1315/Β). [embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Νομοθεσία - Νομολογία |
Νομοθεσία Διαδικτυακή υπηρεσία «Χορήγηση Στοιχείων Κατόχου Οχήματος» 1. Αρμοδιότητες Δήμων και Κοινοτήτων Στις αποκλειστικές αρμοδιότητες των Δήμων και Κοινοτήτων ανήκει και «Ο καθορισμός, η κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση υπόγειων και υπέργειων χώρων στάθμευσης, καθώς και ο έλεγχος της στάθμευσης των αυτοκινήτων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.» (άρθρο 75 παρ.1γ3 Ν.3463/06)
Με κανονιστικές αποφάσεις των Δήμων κ Κοινοτήτων που εκδίδονται σύμφωνα με το άρθρο 79 του Δ.Κ.Κ, ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, τον καθορισμό πεζοδρόμων, μονοδρομήσεων και κατευθύνσεων της κυκλοφορίας, τον προσδιορισμό και τη λειτουργία των χώρων στάθμευσης οχημάτων σε κοινόχρηστους χώρους. Οι παραβάτες των κανονιστικών αποφάσεων των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων που αφορούν θέματα κυκλοφορίας και στάθμευσης οχημάτων, τιμωρούνται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ν. 2696/ 1999 (ΦΕΚ 57 Α΄). (άρθρο 79 κ 82 παρ.1 κ 3 Ν.3463/06) 2. Απόδοση των προστίμων στους ΟΤΑ Όλα τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ αποδίδονται στους Δήμους ή τις κοινότητες, στη διοικητική περιφέρεια των οποίων τελέσθηκε η παράβαση: «Τα πρόστιμα που επιβάλλονται για τις παραβάσεις των διατάξεων του Ν.2094/1992, του Ν.δ. 805/1971 και του Α.Ν. 170/1967 (ΦΕΚ 189 Α') εισπράττονται από τις δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.) και αποδίδονται στο δήμο ή την κοινότητα στον οποίο διαπιστώθηκε η παράβαση ή εφόσον ο δήμος ή η κοινότητα διαθέτει δική του ταμειακή υπηρεσία μπορούν να καταβληθούν απευθείας σ' αυτήν. Όταν, όμως, τα πρόστιμα από τις παραπάνω παραβάσεις δεν πληρώνονται αμέσως αλλά πρέπει να γίνει βεβαίωση προκειμένου στη συνέχεια να επιδιωχθεί η είσπραξή τους κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, η βεβαίωση αυτή γίνεται από τη Δ.Ο.Υ. του τόπου κατοικίας του παραβάτη και η είσπραξή τους υπέρ του δήμου ή της κοινότητας όπου έγινε η παράβαση.» (άρθρο 26 παρ.1 του Ν.1080/80, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 31 Ν. 2130/93)
«Όλα τα πρόστιμα από παραβάσεις των διατάξεων της προηγούμενης παραγράφου για τη στάθμευση οχημάτων, την καθαριότητα και την κοινή ησυχία επιβάλλονται και από τα όργανα της ειδικής υπηρεσίας της παρ. 2 του άρθρου 24 του Ν. 1065/80.» (άρθρο 26 παρ.2 του Ν.1080/80, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 55 Ν. 1416/84)
Κατ' εξαίρεση δεν αποτελούν έσοδα των ΟΤΑ και εισπράττονται από τις Δ.Ο.Υ υπέρ του Δημοσίου: Αποφ. Υπ. Οικονομικών 1101382/7784/Φ.ΚΟΚ/0016/18-1-2005
3. Αρμοδιότητες Δημοτικής Αστυνομίας Οι ακόλουθες αρμοδιότητες που ασκούνται από υπηρεσίες του υπουργείου Δημόσιας Τάξης μεταβιβάσθηκαν στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού με το άρθρο 3 του Ν.2647/98: 3) Ο έλεγχος στάθμευσης αυτοκινήτων (άρθρο 34 του Ν.2094/1992 Κ.Ο.Κ., ΦΕΚ 182 Α'). 4) Ο έλεγχος σήμανσης των εργασιών που εκτελούνται στις οδούς (άρθρο 9 του Ν. 2094/1992, ΦΕΚ 182 Α'). 5) Η ρύθμιση κυκλοφορίας με υποδείξεις και σήματα τροχονόμων (άρθρο 3 του Ν. 2094/1992, ΦΕΚ 182 Α'). 6) Ο έλεγχος εκπομπών ρύπων, θορύβων κ.λπ. από οχήματα (άρθρο 15 παρ. 1 του Ν. 2094/1992, ΦΕΚ 182 Α'). 7) Ο έλεγχος τήρησης υποχρεώσεων αυτών που εκτελούν έργα και εναποθέτουν υλικά και εργαλεία στις οδούς, στο δημοτικό ή κοινοτικό δίκτυο (άρθρο 47 του Ν. 2094/1992, ΦΕΚ 182 Α').
Ισχύον καθεστώς Η δημοτική αστυνομία ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) κατά το άρθρο 103, περί επιβολής του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης της άδειας ικανότητας οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων και β) σε περίπτωση κατάληψης επ’ αυτοφώρω διάπραξης παραβάσεων, σύμφωνα με το άρθρο 104. Επιπλέον, μεριμνά για την εφαρμογή του συστήματος ελέγχου συμπεριφοράς των οδηγών, σύμφωνα με το άρθρο 107.
Προϊσχύον καθεστώς Από τη δημοσίευση του νόμου αυτού, η Δημοτική Αστυνομία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές των περιπτώσεων 1,2,3,6,10,12, 13, 16, 26, 29, 31 και 33 της παραγράφου Α του άρθρου 2 του διατάγματος 23/2002. Δηλαδή όσον αφορά στον Κ.Ο.Κ, εξακολουθεί να ασκεί: 1. Τον έλεγχο της τήρησης των διατάξεων που αφορούν την καθαριότητα, την κυκλοφορία και στάθμευση των οχημάτων, την οικοδόμηση, την ύδρευση, την άρδευση, την αποχέτευση, την ηχορύπανση, τη ρύπανση των θαλασσών από πηγές ξηράς, την προστασία των επίγειων και υπόγειων υδάτινων αποθεμάτων και την προστασία του περιβάλλοντος (άρθρο 24 Π.Δ. 410/95) (Α 231). 12. Τον έλεγχο της τήρησης των διατάξεων που αφορούν την στάθμευση οχημάτων [άρθρο 34 του Ν.2696/1999 K.O.K., (Α 57)]. 13. Τον έλεγχο της τήρησης των διατάξεων που αφορούν τη σήμανση των εργασιών που εκτελούνται στις οδούς [άρθρο 9 του Ν.2696/1999, (Α 57)]. 16. Τον έλεγχο της τήρησης των διατάξεων που αφορούν τις υποχρεώσεις αυτών που εκτελούν έργα και εναποθέτουν υλικά και εργαλεία στις οδούς, στο δημοτικό ή κοινοτικό δίκτυο [άρθρο 47 του Ν.2696/1999, (A 57)]. Οι υπόλοιπες αρμοδιότητες, που προβλέπονται στην ανωτέρω διάταξη, ασκούνται από τη Δημοτική Αστυνομία, στο σύνολό τους ή μεμονωμένα, ύστερα από προηγούμενη απόφαση του αρμόδιου Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή εκδίδεται ύστερα από πρόταση του οικείου δημοτικού συμβουλίου και γνώμη του αστυνομικού διευθυντή του νομού. Ως την έκδοση της παραπάνω απόφασης οι αρμοδιότητες αυτές εξακολουθούν να ασκούνται από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.). Τέτοιες αρμοδιότητες σχετικές με τον Κ.Ο.Κ είναι: 14. Ο έλεγχος της τήρησης των διατάξεων που αφορούν τη ρύθμιση της κυκλοφορίας με υποδείξεις και σήματα των τροχονόμων [άρθρο 3 του Ν.2696/1999, (Α 57)]. 15. Ο έλεγχος της τήρησης των διατάξεων που αφορούν τις εκπομπές ρύπων, θορύβων κ.λπ. από οχήματα [άρθρο 15 παρ. 1 του Ν.2696/1999, (Α 57)]. Στη Δημοτική Αστυνομία ανατίθεται η αρμοδιότητα επιβολής των διοικητικών μέτρων του άρθρου 103 του Ν. 2696/ 1999, για την παράνομη στάθμευση οχημάτων, καθώς και της εφαρμογής των διατάξεων που αναφέρονται στην κυκλοφορία οχημάτων στους πεζοδρόμους. Οι ανωτέρω αρμοδιότητες εξακολουθούν να ασκούνται, παραλλήλως και κατά περίπτωση, από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.) και το Λιμενικό Σώμα. Σχετικά με την αφαίρεση και δέσμευση της άδειας οδήγησης λόγω παραβάσεων της παρ.1 του άρθρου 29 του Ν.4530/18 δείτε την εγκύκλιο Υπ. Υποδομών και Μεταφορών A3/86267/8182/14.11.2018: Διαδικασία δέσμευσης-αποδέσμευσης άδειας οδήγησης κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 29 του Ν.4530/2018 (ΦΕΚ Α’59/30.03.2018)
Δείτε το άρθρο 15 του ΠΔ 23/02 για βεβαίωση παραβάσεων από την αστυνομία και από 14.12.2022 (ημερ. έναρξης ισχύος του ν.5003/22) δείτε το άρθρο 5 του ν.5003/22. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 104 του Ν. 2696/1999 (Κ.Ο.Κ.), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, προβλέπεται η δυνατότητα καταγραφής παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. με τεχνικά και ηλεκτρονικά μέσα, όπως ραντάρ και φωτογραφικές ή κινηματογραφικές μηχανές, στους χώρους όπου διεξάγεται η δημόσια κυκλοφορία, εφόσον υπάρχει σχετική προειδοποίηση προς το κοινό, με μόνιμες πινακίδες για την ύπαρξη και λειτουργία τους. Από τις διατάξεις των άρθρων του Π.Δ. 287/2001 (ΦΕΚ Α-198) «Ειδικές Ηλεκτρονικές Τεχνικές Συσκευές για τη βεβαίωση παραβάσεων του Κ.Ο.Κ., προκύπτει ότι οι συσκευές αυτές εγκαθίστανται με μέριμνα της Υπηρεσίας, του Φορέα, του Νομικού Προσώπου ή Ο.Τ.Α. που έχει την αρμοδιότητα συντήρησης της οδού ύστερα από σύνταξη σχετικής μελέτης και πρόταση των τοπικά αρμόδιων υπηρεσιών τροχαίας. Η εξέταση της δυνατότητας τοποθέτησης τεχνικών μέσων βεβαίωσης παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας του κάθε φορέα γίνεται από τον ίδιο τον φορέα και ενημερώνεται σχετικά η τροχαία της περιοχής η οποία και θα υποδείξει τα σημεία που κατά την άποψη της είναι αναγκαίο να τοποθετηθούν τα εν λόγω μέσα καταγραφής παραβάσεων. Κατεβάστε την ΥΠΕΣ 2514/1/586-μδ'/04.07.2008: Βεβαίωση Τροχονομικών παραβάσεων με Τεχνικά μέσα.
Με τον Ν.2696/1999 (Κ.Ο.Κ) επιβάλλονται κατά περίπτωση: ·διοικητικά πρόστιμα που ρυθμίζονται από το άρθρο 104 του Ν.2696/99 όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 93 του Ν. 3542/07, ΦΕΚ 50/07 τεύχος Α' (στην κατηγορία αυτή ανήκουν και τα πρόστιμα για ελεύθερη κατασκήνωση, τα οποία σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 10 του Ν.392/76, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.12 του άρθρου 4 του Ν. 2160/1993, η οποία αντικαταστάθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 36 του Ν.4179/2013, δεν επιβάλλονται πλέον από τους οικείους Ο. Τ. Α. αλλά από το αστυνομικό ή λιμενικό όργανο που βεβαιώνει την παράβαση- δείτε και σχετικό έγγραφο του ΥΠ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ για το θέμα) ·διοικητικά μέτρα που ρυθμίζονται από το άρθρο 103 του Ν.2696/1999 όπως αυτό τροποποιήθηκε με το Ν. 3542/07, ΦΕΚ 50/07 τεύχος Α' Σχετική είναι η εγκύκλιος 46/2007 του ΥΠΕΣ.
Οι παραβάσεις που προβλέπονται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κατατάσσονται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου, την υποχρέωση για ιδιαίτερη μέριμνα και προστασία για τα άτομα με αναπηρία, την πρόληψη της πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και τις επιπτώσεις της παράβασης στην οδική ασφάλεια, στις εξής κατηγορίες: α) χαμηλής επικινδυνότητας (Ε1), β) μεσαίας επικινδυνότητας (Ε2), γ) υψηλής επικινδυνότητας (Ε3). (παρ.1 άρθρο 28 Ν.4530/18)
Περαιτέρω και ανεξάρτητα της κατηγορίας επικινδυνότητας, οι ανωτέρω παραβάσεις μπορεί να κατατάσ-σονται και στις εξής κατηγορίες: α) πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων (Σ1), β) αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς (Σ2). Για τις κατατασσόμενες στις κατηγορίες της παρούσας παραβάσεις καθορίζονται με την απόφαση της παραγράφου 3 μόνο διοικητικές κυρώσεις και όχι πρόστιμα. (παρ.2 άρθρο 28 Ν.4530/18)
Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κατατάσσονται στις κατηγορίες των παραγράφων 1 και 2 οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και καθορίζονται τα διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις ανά κατηγορία παράβασης, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα. (παρ.3 άρθρο 28 Ν.4530/18)
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζεται η διαδικασία βεβαίωσης και επιβολής αυτών από τα αρμόδια όργανα και η διαδικασία είσπραξης των βεβαιωμένων διοικητικών προστίμων της παραγράφου 3. (παρ.4 άρθρο 28 Ν.4530/18)
Η προθεσμία των 10 ημερών που αναφέρεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 104 του ΚΟΚ αρχίζει την επόμενη της ημέρας που έγινε η βεβαίωση της παράβασης και λήγει όταν περάσει ολόκληρη η τελευταία ημέρα. Στην περίπτωση που η τελευταία ημέρα είναι, κατά νόμο, εορτάσιμη ή Σάββατο, η προθεσμία λήγει όταν περάσει ολόκληρη η επόμενη εργάσιμη ημέρα (άρθρα 240 έως 242 του Αστικού Κώδικα και παρ.12 του άρθρου 1 του Ν.1157/1981, ΦΕΚ 126 Α').
Με την παρ.7 του άρθρου 28 του Ν.4530/18 ορίζεται ότι η έκπτωση στο ήμισυ, που προβλέπεται από την παράγραφο 2 του άρθρου 104 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για την καταβολή του διοικητικού προστίμου μέσα σε δέκα (10) ημέρες, καταργείται.
Μέχρι την έκδοση της προβλεπόμενης, από την παρ. 5 του άρθρου 104, Κοινής Απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών, Μεταφορών και Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης, με την οποία θα καθορισθούν οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών, εξακολουθούν να ισχύουν τα οριζόμενα με την υπ' αριθμ. 45881/2004 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1479 Β'), εφόσον δεν αντίκεινται στις διατάξεις του Κ.Ο.Κ. (εγκύκλιος 46/2007 του ΥΠΕΣ) Τρόπος είσπραξης προστίμων για παραβάσεις Κ.Τ.Ε.Ο. Σε περίπτωση δε συρροής παραβάσεων (άρθρο 104 παρ. 6 ν. 2696/99), δεδομένου ότι το εν λόγω διοικητικό πρόστιμο (παράβαση Κ.Τ.Ε.Ο.) δεν επιδέχεται περαιτέρω μείωσης, υπολογίζεται αυτοτελώς και αναγράφεται διακριτά από το συνολικό ποσό των υπολοίπων παραβάσεων, το οποίο δύναται να μειωθεί κατά το ήμισυ στην περίπτωση καταβολής αυτού εντός 10 ημερών από τη βεβαίωση της παράβασης. (ΥΠ.ΕΣ.Α.& Η.Δ. 2689/14.03.2011) Με την παρ.7 του άρθρου 28 του Ν.4530/18 ορίζεται ότι η έκπτωση στο ήμισυ, που προβλέπεται από την παράγραφο 2 του άρθρου 104 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για την καταβολή του διοικητικού προστίμου μέσα σε δέκα (10) ημέρες, καταργείται.
7. Ακυρότητα πράξεων βεβαίωσης παραβάσεων του ΚΟΚ Τα πρόστιμα από τις διοικητικές παραβάσεις του Κ.Ο.Κ., που δεν καταβλήθηκαν εντός της αναφερόμενης προθεσμίας των δύο (2) μηνών, βεβαιώνονται υποχρεωτικά, εντός χρονικού διαστήματος τριών (3) μηνών, από τον οικείο Ο.Τ.Α., στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας του παραβάτη. Η βεβαίωση των προστίμων αυτών γίνεται με τη σύνταξη και αποστολή χρηματικών καταλόγων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 58 του π.δ. 16/1989 όπως ισχύει, εισάγονται σε Ειδικό Κωδικό Αριθμό Εσόδου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τα δε εισπραττόμενα ποσά, μετά την αφαίρεση των δαπανών είσπραξης, αποδίδονται κατά τετράμηνο στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, το οποίο τα διανέμει στους Ο.Τ.Α. με βάση συντελεστές κατανομής, που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης που εκδίδεται ύστερα από πρόταση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος.
Σύμφωνα με το υπ' αριθ. 33531/4047/14-7-2009 έγγραφο της Δ/νσης Οδικής Ασφάλειας & Περιβάλλοντος του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, οι πράξεις βεβαίωσης παραβάσεων και επιβολής διοικητικών προστίμων (κλήσεις) που προβλέπονται στον ΚΟΚ, πρέπει να συμφωνούν ως προς τον τύπο και το περιεχόμενο τους με τις διατάξεις της υπ' αριθμ. 2515/64/2007 (ΦΕΚ Β' 1306/26-7-2007) κοινής υπουργικής απόφασης. Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες το αρμόδιο κατά περίπτωση διοικητικό όργανο αναγράφει στο έντυπο πράξης βεβαίωσης της παράβασης λανθασμένα τα, εκ του νόμου προβλεπόμενα, στοιχεία που αφορούν στον προσδιορισμό του οχήματος (αριθμός κυκλοφορίας, είδος, μάρκα, χρώμα), του παραβάτη-οδηγού. της διαπραχθείσας παράβασης ή του ύψους του προστίμου, η εν λόγω πράξη καθίσταται ακυρωτέα. Ειδικά στην περίπτωση που το επιβληθέν διοικητικό πρόστιμο είναι άλλο από αυτό που προβλέπεται στο νόμο για την οικεία παράβαση (ανεξαρτήτως εάν πρόκειται για επαχθέστερη ή ηπιότερη κύρωση), η πράξη επιβολής της κύρωσης αντίκειται ευθέως σε ουσιαστική διάταξη νόμου.
Έχει αναφερθεί επανειληµµένα η ανοµοιόµορφη πρακτική την οποία ακολουθούν οι αρµόδιες υπηρεσίες κατά την εξέταση ενστάσεων – αιτηµάτων πολιτών για την ανάκληση επιβληθείσας κλήσης ή για την µη βεβαίωση ή και την διαγραφή ακόµη των ποσών των προστίµων στις περιπτώσεις εκείνες όπου το εσφαλµένο στοιχείο της κλήσης αφορά το χρώµα του οχήµατος, ήτοι όταν το στοιχείο του χρώµατος που αναγράφεται στο έντυπο της παράβασης δεν ταυτίζεται µε το αναγραφόµενο χρώµα στην άδειας κυκλοφορίας του οχήµατος, εγείροντας έτσι έντονα ζητήµατα άνισης µεταχείρισης πολιτών.
Όσον αφορά τη μη αναγραφή επί του σχετικού εντύπου του αριθμού της οδού επί της οποίας έλαβε χώρα η παράβαση, ως λόγο ακυρότητας της πράξης βεβαίωσης της παράβασης, στην εγκ. 8868/15.03.2010 του ΥΠ.ΕΣ.Α.ΗΛ.Δ. αναφέρονται τα εξής:
Γενικά Δείτε παρακάτω την υποενότητα Παραγραφή-διαγραφή, για τη διαγραφή βεβαιωμένων προστίμων παράνομης στάθμευσης επιχειρήσεων εκμίσθωσης οχημάτων.
Ελαφρύ προσωπικό ηλεκτρικό όχημα (Ε.Π.Η.Ο.) Για τα Ε.Π.Η.Ο.: β) σε χώρους μαζικής απόθεσης Ε.Π.Η.Ο. που παραχωρούνται προς χρήση ή ενοικίαση από εταιρείες ενοικίασης ή παραχώρησης προς χρήση, αυτοί καθορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 34 και στις εταιρείες - παραβάτες επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ. Αν η χρήση του χώρου συνεχίζεται και πέραν των πέντε (5) ωρών από τη βεβαίωση της παράβασης, βεβαιώνεται νέα παράβαση τριακοσίων (300) ευρώ από το ίδιο ή άλλο όργανο και μετά την πάροδο του δεύτερου πενταώρου γίνεται μεταφορά των οχημάτων κατά τα οριζόμενα στην παρ. 8, εκτός αν παρεμποδίζεται η κυκλοφορία, οπότε η μεταφορά γίνεται αμέσως. (άρθρο 34 παρ.11Α Ν.2696/99, όπως προστέθηκε από το άρθρο 17 του Ν.4784/21)
Μισθωμένα οχήματα Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 της υπ' αριθμ. 514170/64/1995 (ΦΕΚ 389 Β') Απόφασης των Υπουργών Τουρισμού και Μεταφορών & Επικοινωνιών, για την εκμίσθωση των αυτοκινήτων απαιτείται η σύναψη έγγραφης σύμβασης με το μισθωτή (τουλάχιστον εις διπλούν), στην οποία, μεταξύ άλλων, καταχωρούνται η διάρκεια της μίσθωσης καθώς και τα πλήρη στοιχεία ταυτότητας του μισθωτή (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, μητρώνυμο, χρονολογία γέννησης, τόπος γέννησης, τόπος κατοικίας ή διαμονής, επάγγελμα, τηλέφωνο, αριθμός δελτίου ταυτότητας και εκδούσα Αρχή ή αριθμός διαβατηρίου και Υπηρεσία της χώρας εκδόσεως), που λαμβάνονται από το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας, το διαβατήριο ή και άλλο επίσημο ταξιδιωτικό έγγραφο, όταν πρόκειται περί αλλοδαπού μισθωτή. - Καταργήθηκε με το άρθρο 1 της ΚΥΑ 16597/29.12.2010 (ΦΕΚ 2156/31.12.2010 τεύχος Β) Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 7 της ΚΥΑ 16597/29.12.2010 (ΦΕΚ 2156/31.12.2010 τεύχος Β) για την εκμίσθωση των αυτοκινήτων απαιτείται η σύναψη έγγραφης σύμβασης με το μισθωτή (τουλάχιστον εις διπλούν), στην οποία, μεταξύ άλλων, καταχωρούνται η διάρκεια της μίσθωσης καθώς και τα πλήρη στοιχεία ταυτότητας ή του διαβατηρίου του μισθωτή καθώς και ο αριθμός διπλώματος οδήγησης. Οι όροι και οι προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων εκμίσθωσης μοτοποδηλάτων και δικύκλων μοτοσικλετών ρυθμίζονται με τις διατάξεις της υπ' αριθμ. 1/1994 Αστυνομικής ∆ιάταξης (ΦΕΚ 178 Β'), όπως τροποποιήθηκε με την υπ' αριθμ. 1Β/2005 Αστυνομική ∆ιάταξη (ΦΕΚ 1027 Β'), της υπ αριθμ. Τ.1921/1998 (ΦΕΚ 568 Β') Απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Μεταφορών & Επικοινωνιών καθώς και του άρθρου 75, εν. ΙΙ, παρ.25 του Ν.3463/2006.
Κάτοικοι εξωτερικού
Με την εγκύκλιο του ΥΠΕΣΔΔΑ 33690/12726/9.8.2006, έγινε γνωστό ότι η «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα», με την υπ' αριθμ. 1/2006 Απόφαση της έκρινε ότι το ΚΕ.Π.Υ.Ο μπορεί να διαβιβάζει στους Ο.Τ.Α α' βαθμού τα δεδομένα που προβλέπονται από το άρθρο 55 του π.δ 16/1989 (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ, επάγγελμα, διεύθυνση κατοικίας και επαγγέλματος) για τους κατόχους των αυτοκινήτων που επιβλήθηκε πρόστιμο για παράβαση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κατόπιν αποστολής σε αυτό των αριθμών κυκλοφορίας τους. Συγκεκριμένα κρίθηκε ότι παρότι τα ζητούμενα στοιχεία είναι προσωπικά δεδομένα και η διαβίβαση τους αποτελεί επεξεργασία που υπόκειται στους όρους των άρθρων 4, 5 και 10 του Ν.2472/1997 (Φ.Ε.Κ 50 Α') «Προστασία ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα», δύναται να συντελείται και χωρίς τη συγκατάθεση των υποκειμένων των δεδομένων, δεδομένου ότι είναι αναγκαία για την εκτέλεση έργου που εμπίπτει στην άσκηση δημόσιας εξουσίας (είσπραξη των προστίμων από τους παραβάτες κατά Κ.Ε.Δ.Ε). -Τα δεδομένα που συλλέγονται από τους Ο.Τ.Α για την επίτευξη του σκοπού της είσπραξης των προστίμων Κ.Ο.Κ θα τα επεξεργάζονται μόνο υπάλληλοι που ανήκουν στην ταμειακή υπηρεσία των Ο.Τ.Α -Θα πρέπει να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας, όπως το άρθρο 10 του Ν.2472/1997 ορίζει, για την ασφαλή μετακίνηση των δεδομένων από το ΚΕ.Π.Υ.Ο προς τους Ο.Τ.Α αλλά και για ασφαλή τήρηση αυτών στους Δήμους και στις Κοινότητες, τα οποία θα κοινοποιηθούν στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων.
«Αναθέτουμε στον Οργανισμό των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛ.ΤΑ) την είσπραξη των προστίμων που βεβαιώνονται από όργανα της Ελληνικής Αστυνομίας για παραβάσεις των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 2696/1999 ΦΕΚ 57/Α/23.3.1999), όπως κάθε φορά ισχύει. Τα συγκεκριμένα πρόστιμα μπορεί επίσης να εισπράττονται απευθείας από τις ταμειακές υπηρεσίες των δήμων και κοινοτήτων, στα διοικητικά όρια των οποίων διαπιστώθηκαν οι παραβάσεις.»
11. Καταβολή προστίμου με ισόποσα παράβολα Σε έκτακτες περιπτώσεις η καταβολή των προστίμων (μέχρι 300 ευρώ) μπορεί να γίνεται και με την προσκόμιση ισόποσων με το πρόστιμο έντυπων παραβόλων του ελληνικού δημοσίου στα οποία συμπληρώνονται τα στοιχεία του παραβάτη και του δικαιούχου ΟΤΑ. (ΥΑ 1057466/4366/0016/30-7-2004) Η αρμόδια αστυνομική αρχή τα ταξινομεί και τα στέλνει στο τέλος κάθε μήνα στους δικαιούχους ΟΤΑ. Στη συνέχεια ο Δήμος τα καταχωρεί σε ένα ειδικό έντυπο, το οποίο μαζί με τα καταχωρηθέντα παράβολα στην αρμόδια υπηρεσία Εντελλομένων Δαπανών, μέσω της οικείας Περιφέρειας για την έκδοση χρηματικού εντάλματος πληρωμής του δικαιούχου ΟΤΑ (απόδοση της χρηματικής αξίας των παραβόλων) 12. Ειδικότερα Θέματα ρυθμίζονται με την Εγκ. ΥΠΕΣΔΔΑ 6230/18-2-2005: 1. Είσπραξη προστίμων που αποτελούν δημόσια έσοδα 2. Πληρωμή ποσού μεγαλύτερου από το αναγραφόμενο στο έντυπο κλήσης 3. Εκπρόθεσμες καταβολές προστίμων Κ.Ο.Κ 4. Περιπτώσεις που η ημερομηνία παράβασης και επίδοσης της κλήσης διαφέρουν 5. Μη αναγραφή κωδικού ΟΤΑ στο έντυπο κλήσης Τα πρόστιμα παραβάσεων του Κ.Ο.Κ μπορούν να συνεισπράττονται μαζί με άλλα βεβαιωμένα έσοδα (άρθρο 27 παρ.2 Ν.3202/03 και άρθρο 223 παρ.1 Ν.3463/06)
Η αναφορά στο έτος βεβαίωσης του εσόδου, ως έναρξη του χρόνου παραγραφής σε αντιδιαστολή με τον προσδιορισμό αυτής σύμφωνα με το αρ. 251 του Α.Κ. (από τη γέννηση της αξίωσης και τη δυνατότητα της δικαστικής της επιδίωξης), συναρτάται με τη διαδικασία της είσπραξης που ισχύει για τα δημόσια έσοδα (ΚΕΔΕ και όχι «δικαστική επιδίωξη») και όχι με το δικαίωμα των δήμων να αξιώσουν την είσπραξη των διοικητικών κυρώσεων, που τους έχει ανατεθεί. (ΥΠ.ΕΣ. 305/18.12.2018)
Βεβαιωθέντα πρόστιμα, τα οποία εμπίπτουν στην κατηγορία των αμιγώς χρηματικών ποινών, γεγονός το οποίο διαπιστώνεται μέσω του δικαιοδοτικού οργάνου που επιβάλλει την ποινή, καθώς και με την εξέταση του σκοπού αυτής, και για το λόγο αυτό αποσβέννυνται με το θάνατο του καταδικασθέντος και δεν αποτελούν χρέη της κληρονομιάς του, τα οποία μπορούν να εκτελεσθούν σε βάρος των κληρονόμων του, διαγράφονται με την υποβολή σχετικής αίτησης από τον κληρονόμο του καταδικασθέντος θανόντος στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. στην οποία έχουν βεβαιωθεί. Στη σχετική αίτηση θα πρέπει να επισυνάπτεται και η ληξιαρχική πράξη θανάτου του καταδικασθέντος.... Στην περίπτωση που έχει πραγματοποιηθεί καταβολή των ανωτέρω προστίμων από τους κληρονόμους του θανόντος, η Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να προχωρήσει στην επιστροφή τους, λόγω αχρεωστήτου καταβολής, υπό την προϋπόθεση βέβαια, ότι δεν έχει επέλθει παραγραφή της εν λόγω αξίωσής τους. (ΠΟΛ 1086/1015381/1303-24/0016/13.06.2007)
Επειδή τα διοικητικά πρόστιμα, επιβάλλονται ανεξαρτήτως διαπιστώσεως ζημίας του Ελληνικού Δημοσίου και ούτε, βεβαίως, είναι αντίστοιχα κάποιας τυχόν τέτοιας ζημίας αυτού, σε καμία περίπτωση δεν έχουν αποκαταστατικό χαρακτήρα, όπως ορθά δέχθηκε και το Ν.Σ.Κ. με την 551/2006 γνωμοδότησή του και κατά συνέπεια, ως έχοντα αυστηρά προσωποπαγή χαρακτήρα δεν είναι δυνατόν το πρώτον να επιβληθούν σε βάρος των κληρονόμων του αποβιώσαντος υποχρέου. (ΓνΝΣΚ 291/2011)
16. Διαδικτυακή υπηρεσία «Χορήγηση Στοιχείων Κατόχου Οχήματος» Με την απόφαση της ΑΑΔΕ ΔΗΛΕΔ ΙΓ 1057213 ΕΞ 2019/16.04.2019 τίθεται σε παραγωγική λειτουργία νέα διαδικτυακή υπηρεσία (web service), μέσω της οποίας πιστοποιημένοι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης θα μπορούν να αιτούνται και να λαμβάνουν πληροφορίες και στοιχεία του μητρώου φορολογουμένων της Α.Α.Δ.Ε. που αφορούν σε ιδιοκτήτες συγκεκριμένων οχημάτων, σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Στη διαδικτυακή υπηρεσία μπορούν να πιστοποιηθούν φορείς που ενεργούν για την επιβολή, κατά λόγο αρμοδιότητας και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η λειτουργία της νέας διαδικτυακής υπηρεσίας διέπεται από τους κανόνες και υπόκειται στις προϋποθέσεις που περιλαμβάνονται στην ΠΟΛ 1154/2018 (ΦΕΚ Β΄ 3253/08.08.2018).
17. Προθεσμία άσκησης προσφυγής
Συνοπτικά η Διαδικασία είσπραξης και βεβαίωσης προστίμων Κ.Ο.Κ : (Κ.Υ.Α. 45881/04, άρθρο 104 του Ν.2696/99)
α) βεβαίωση της παράβασης από το αστυνομικό όργανο και επιβολή του προβλεπόμενου προστίμου, η καταβολή του οποίου απαλλάσσει από την ποινική δίωξη. β) πληρωμή του προστίμου στην ταμειακή υπηρεσία του Δήμου, στην περιφέρεια του οποίου έγινε η παράβαση, ή σε οποιοδήποτε κατάστημα ΕΛ.ΤΑ εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία βεβαίωσης της παράβασης από τα όργανα της Αστυνομικής Αρχής. Στην περίπτωση που η δέκατη πέμπτη (15 η) ημέρα συμπίπτει με επίσημη αργία ή Σάββατο και Κυριακή, η ημερομηνία λήξης της ανωτέρω προθεσμίας μεταφέρεται την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα. (Κ.Υ.Α. 48032/05) Μετά το πέρας της 15ης ημέρας καταβολή του προστίμου μπορεί να γίνει μόνο στην ταμειακή υπηρεσία του Δήμου. (Εγκ.ΥΠΕΣΔΔΑ 6230/18-2-2005 περ.3) γ) έκδοση απόδειξης πληρωμής για τον παραβάτη, όπου αναγράφεται η ημερομηνία που έγινε η είσπραξη του προστίμου, το ποσό του επιβληθέντος προστίμου και ο μοναδικός αριθμός του παραστατικού της παράβασης (κλήσης) που αφορούσε το πρόστιμο. δ) αποστολή καταστάσεων από τα ΕΛ.ΤΑ ή την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου στις Αστυνομικές Υπηρεσίες σε δύο (2) αντίτυπα την πέμπτη εργάσιμη ημέρα μετά την ημερομηνία πραγματοποίησης της είσπραξης για να μη διενεργηθεί ποινική δίωξη. Δηλαδή, εάν Χ η ημερομηνία είσπραξης, τότε η ημερομηνία αποστολής των πληροφοριών θα είναι Χ + 5 εργάσιμες ημέρες. Το ένα από τα ανωτέρω αντίτυπα αποστέλλεται στο τέλος κάθε μήνα από τις Αστυνομικές Υπηρεσίες στους δικαιούχους Ο.Τ.Α. προς ενημέρωσή τους. ε) με βάση τις καταστάσεις που συντάσσουν τα ΕΛ.ΤΑ, εκδίδεται σε καθημερινή βάση, επιταγή με το συνολικό προς απόδοση ποσό, σε διαταγή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (Τ.Π.Δ.) Κεντρικό Κατάστημα και κατατίθεται στο λογαριασμό με τίτλο « ΕΛ.ΤΑ Εισπράξεις υπέρ Ο.Τ.Α. από πρόστιμα Κ.Ο.Κ», προκειμένου να αποδοθούν απευθείας στους δικαιούχους Ο.Τ.Α. Το ποσό των εισπραχθέντων προστίμων αποδίδεται από τα ΕΛΤΑ στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (Τ.Π.Δ.) τέσσερις (4) εργάσιμες ημέρες μετά την ημερομηνία είσπραξης τους. Δηλαδή, εάν Χ η ημερομηνία είσπραξης ενός προστίμου, τότε η ημερομηνία απόδοσής του θα είναι Χ + 4 εργάσιμες ημέρες. ·στην περίπτωση των ΜΗ πληρωμένων προστίμων που επιβλήθηκαν για ΠΤΑΙΣΜΑΤΙΚΕΣ παραβάσεις, μετά το βήμα δ: ε) το ένα αντίτυπο της κλήσης αποστέλλεται από τις Αστυνομικές Υπηρεσίες στις αρμόδιες δικαστικές αρχές. Στο πταισματοδικείο αποστέλλονται και οι περιπτώσεις που αμφισβητήθηκε από τον παραβάτη η παράβαση. (ΝΔ 805/71) στ) Μετά την έκδοση της δικαστικής απόφασης, τα Πταισματοδικεία βεβαιώνουν τα επιβληθέντα, σε βάρος των παραβατών, ποσά και αποστέλλουν στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες του τόπου κατοικίας των παραβατών, χρηματικό κατάλογο συμπληρωμένο με τα στοιχεία που ορίζονται στο άρθρο 55 του Π.Δ 16/1989 (ΦΕΚ 6/Α/1989). Στο χρηματικό κατάλογο πρέπει επίσης να αναγράφεται ο δικαιούχος Ο.Τ.Α. και το υπέρ αυτού ποσό. Σε περίπτωση επιβολής προστίμου υπέρ των Ο.Τ.Α. και του Δημοσίου με την ίδια δικαστική απόφαση, πρέπει να γίνεται σαφής διαχωρισμός των προστίμων που επιβάλλονται υπέρ των δικαιούχων αυτών. ζ) Τα εισπραττόμενα από τις Δ.Ο.Υ. ανωτέρω ποσά υπέρ των Δήμων και Κοινοτήτων αποδίδονται στους δικαιούχους Ο.Τ.Α. κάθε μήνα, με εντολή μεταφοράς. Κατά την απόδοσή τους παρακρατείται ποσοστό πέντε στα εκατό (5%), ως έξοδα βεβαίωσης και είσπραξης. ·στην περίπτωση των ΜΗ πληρωμένων προστίμων που επιβλήθηκαν για ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ παραβάσεις, μετά το βήμα δ: ε) αποστολή από την αρμόδια αστυνομική αρχή στον ΟΤΑ στο τέλος κάθε μήνα των Εκθέσεων Παραβάσεων για τις οποίες δεν πληρώθηκε το πρόστιμο. στ) ειδική πρόσκληση από την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου στους παραβάτες για την καταβολή του προστίμου. ζ) αν παρέλθει η προθεσμία της πρόσκληση για καταβολή του προστίμου, οι παραβάσεις βεβαιώνονται στις ταμειακές υπηρεσίες των δικαιούχων Δήμων και Κοινοτήτων, προκειμένου να επιδιωχθεί η είσπραξή τους σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε
ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ: |
Υποδείγματα |