Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομοθεσία
Σχετιζόμενες Καρτέλες
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

 

Τίτλος Δαπάνης

Αμοιβή επιχείρησης για εκτέλεση εργασίας, με απευθείας ανάθεση (άρθρο 291 παρ 4 ΠΔ 410/95) και (παρ 1 Αρθρο 268 Ν. 3463/06)

ΚΑ Προϋπολογισμού 7521.03 (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

 

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Η παρ. 1 του άρθρου 268 του Ν.3463/06 σχετικά με την δυνατότητα απευθείας ανάθεσης μέχρι του ποσού των 45.000€ χωρίς ΦΠΑ σε Δημοτικές Επιχειρήσεις και ΝΠΔΔ, με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου καταργήθηκε από την περίπτ. 38 της παρ. 1 του άρθρου 377 του Ν. 4412/16.

Για την απευθείας ανάθεση
προμηθειών και υπηρεσιών γενικά δείτε την ενότητα:
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΝΑΘΕΣΗΣ » ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΝΑΘΕΣΗΣ » Απευθείας ανάθεση προμηθειών και υπηρεσιών

Δείτε επίσης την ενότητα ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ » ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ » Συμβάσεις μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα

Δικαιολογητικά πληρωμής από το Δήμο (για εργασία) ΠΡΙΝ την κατάργηση του άρθρου 268 από το Ν.4412/2016


1. Καταστατικό - δηλαδή το ΦΕΚ σύστασης (άρθρο 277 Π.Δ. 410/95)

 

 2. Απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την απευθείας ανάθεση (άρθρο 291 παρ.4 ΠΔ 410/1995 όπως τροποποιήθηκε από την παρ 12, άρθ. 19 του Ν. 3242/04). (παρ 1 Αρθρο 268 Ν. 3463/06)

 

 3. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για τη διάθεση της πίστωσης  (άρθρο 72 παρ.1 Ν.3852/2010)

 

 4. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τον ορισμό των μελών του Δ.Σ., τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο.

 

 5. Απόφαση του Δ.Σ. της επιχείρησης για τον ορισμό νομίμου εκπρόσωπου (ή διαχειριστή), από την οποία θα διαπιστώνεται η νομιμοποίηση του προσώπου που θα παραλάβει τα χρήματα.

 

 6. Σύμβαση μεταξύ Δήμου και επιχείρησης 

 

7. Μελέτη (εάν απαιτείται) 

 

8. Τιμολόγιο πώλησης ή παροχής υπηρεσιών (ανάλογα με την περίπτωση) (άρθρο 8 Ν.4308/14)

 

9. Πρωτόκολλο παραλαβής (για προμήθειες) ή
    - βεβαίωση μεταφοράς (για μεταφορές) ή
    - βεβαίωση καλής εκτέλεσης (για εργασίες και υπηρεσίες)

 

10. Bεβαίωση περί της εγγραφής και της ενημερότητας των στοιχείων της επιχείρησηςστο Μητρώο Σύστασης και Λειτουργίας Επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. (από 1.7.2015 - άρθρο 26 του Ν.4257/2014) Για περισσότερα δείτε την σχετική ενότητα  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΜΗΤΡΩΑ - ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Μητρώο σύστασης και λειτουργίας επιχειρήσεων Ο.Τ.Α

(από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 6 του Ν.4674/20, η οποία θα γίνει με απόφαση του ΥΠ.ΕΣ., τα στοιχεία καταχωρίζονται στο Μητρώο αυτό- σχετική ενότητα:  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης)

-από 06.10.2023 (ημερ. έναρξης ισχύος ν.5056/23) καταργείται το άρθρο 6 του Ν.4674/20 περί Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από την περίπτ.α' της παρ.2 του άρθρου 53 του ν.5056/23
  [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]  

 

 

Κρατήσεις

Κοινωφελείς επιχειρήσεις: Η δημοτική κοινωφελής επιχείρηση περιλαμβάνεται στις νομικές οντότητες του άρθρου 2 του Ν. 4172/2013 και συνεπώς, οι αμοιβές που εισπράττει για τις υπηρεσίες που τυχόν παρέχει σε φορείς γενικής κυβέρνησης δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013. (Υπ. Οικ. ΔΕΑΦ Β 1056098 ΕΞ 2015/23.04.2015)

Μέχρι 31/12/2013
Γίνεται παρακράτηση Φόρου εισοδήματος 1% ή 4%, ή 8% ανάλογα με την περίπτωση (άρθρο 55 παρ.1 περίπτ. στ' Ν.2238/94).  
Σύμφωνα με το
άρθρο 276 του ΔΚΚ οι αποκλειστικώς κοινωφελούς χαρακτήρα αμιγείς δημοτικές ή κοινοτικές  επιχειρήσεις απαλλάσσονται εν γένει από κάθε  δημόσιο, άμεσο ή έμμεσο, δημοτικό, κοινοτικό ή λιμενικό φόρο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι στις υπηρεσίες που παρέχονται στους ΟΤΑ και στα ΝΠΔΔ από κοινωφελείς επιχειρήσεις των ΟΤΑ (όπως διετές πρόγραμμα δράσης, απ' ευθείας αναθέσεις κλπ), δεν διενεργείται καμία κράτηση.}
Οι απαλλαγές που θεσπίστηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 276 του ν. 3463/06, καταργήθηκαν με τις διατάξεις της παρ 1 του άρθρου 12 του ν. 3842/10- Μετά τις 23/4/2010 η παρακράτηση φόρου εισοδήματος 8% του  άρθρου 55 παρ.1 περίπτωση στ΄ -γγ Ν. 2238/94  διενεργείται κανονικά.

ΔΕΝ ισχύει πλέον η απαλλαγή από την παρακράτηση φόρου εισοδήματος 8% του  άρθρου 55 παρ.1 περίπτωση στ΄ -γγ Ν. 2238/94 από το Δήμο για παροχή υπηρεσιών από κοινωφελείς επιχείρήσεις (ΠΟΛ 1128/ 1085185 /10943 /Β0012/ 01.11.2007)

Από 1/1/2014

Για υπηρεσίες
[embed_object_post post_id="134" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Για προμήθειες
[embed_object_post post_id="132" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Τι να προσέξω

 

Καθεστώς Φ.Π.Α.

Κανονικό 


Μη νομίμως η επίμαχη δαπάνη  επιβαρύνεται με Φ.Π.Α., αφού αφορά στην πληρωμή πολιτιστικής φύσεως υπηρεσιών, που κατά το νόμο απαλλάσσονται από το φόρο αυτό (βλ. άρθρο 22 παρ. 1 περ. ιστ του ν. 2859/2000, ΦΕΚ Α΄248). (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 386/2015)

Σχετιζόμενες καρτέλες

 Απευθείας ανάθεση σε κατασκευαστικές επιχειρήσεις Ο.Τ.Α

Σχετική νομολογία

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 10/2018

Απευθείας ανάθεση σε δημοτική αναπτυξιακή εταιρία. Υπηρεσίες εργαστηριακών ελέγχων-δοκιμών και εξαγωγή στατικών δεδομένων κτιρίων Γυμνασίου. Η εν λόγω σύμβαση, αν και φέρεται ως προγραμματική (άρθρο 100 ν. 3852/2010), συνιστά απευθείας ανάθεση, από τον Δήμο σε εταιρεία, η οποία διενεργήθηκε κατά παράβαση του ν. 4412/2016.  Το συγκεκριμένο αντικείμενο είναι ανοιχτό στον ανταγωνισμό και παρέχεται ελεύθερα στον ιδιωτικό τομέα από οποιονδήποτε δραστηριοποιούμενο στο σχετικό τομέα πάροχο που κατέχει τα απαιτούμενα προσόντα. Προς τον σκοπό αυτό, άλλωστε, έχει πλέον καταργηθεί η δυνατότητα απευθείας ανάθεσης παροχής υπηρεσίας, ο προϋπολογισμός της οποίας δεν υπερέβαινε τα 45.000,00 ευρώ και σε ετήσια βάση τα 150.000,00 ευρώ, σε κοινωφελείς δημοτικές επιχειρήσεις και σε αναπτυξιακές εταιρείες Ο.Τ.Α.. (άρθρο 268 παρ. 1 και 2 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων) Εν προκειμένω, δεδομένου του είδους της σύμβασης και της συμβατικής αξίας αυτής (32.258,06 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.), ο Δήμος όφειλε να διενεργήσει τουλάχιστον συνοπτικό διαγωνισμό (άρθρα 116 και 117 ν. 4412/2016). Μη νόμιμη δαπάνη.


Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 116/2016
Καταβολή αμοιβής σε Μονομετοχική Ανώνυμη Δημοτική Εταιρεία Ανάπτυξης για την εκτέλεση των εργασιών «συντήρησης - βελτίωσης υποδομών παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής». Κατά παράβαση της αρχής της  ειδικότητας  των πιστώσεων,  αυτή  εγγράφηκε  εις  βάρος  των  πιστώσεων  του  ΚΑΕ 7336 με τίτλο «Λοιπές εγκαταστάσεις κοινής χρήσης» του προϋπολογισμού του Δήμου οικονομικού έτους 2015, ενώ έπρεπε να εγγραφεί εις βάρος του ΚΑΕ 752.3 «Αμοιβή επιχείρησης για εκτέλεσης εργασίας   με   απευθείας   ανάθεση  (αρ.268  παρ.1  ν.3463/2006)»  καθόσον  οι υπό κρίση εργασίες ανατέθηκαν απευθείας στην ως άνω δημοτική επιχείρηση κατ' επίκληση των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 268 του ν.3463/2006. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 386/2015
Η ανάθεση από τους Δήμους στις κοινωφελείς επιχειρήσεις τους υπηρεσιών, που δεν σχετίζονται με την υλοποίηση των περιλαμβανόμενων στα άνω ετήσια προγράμματα δράσεων τους, δεν γεννά ζήτημα υποκρυπτόμενης έμμεσης χρηματοδότησης των τελευταίων, αλλά κρίνεται, ως προς τη νομιμότητά της, αυτοτελώς με βάση τις διατάξεις του άρθρου 268 παρ. 1 του άνω Κώδικα. Μη νομίμως η επίμαχη δαπάνη  επιβαρύνεται με Φ.Π.Α., αφού αφορά στην πληρωμή πολιτιστικής φύσεως υπηρεσιών, που κατά το νόμο απαλλάσσονται από το φόρο αυτό (βλ. άρθρο 22 παρ. 1 περ. ιστ του ν. 2859/2000, ΦΕΚ Α΄248). Μη νόμιμη δαπάνη.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 191/2015
α) Η επίμαχη ανάθεση έγινε, κατ΄ επίκληση του άρθρου 268 παρ. 1 του ν. 3463/2006, το οποίο δεν προβλέπει ως πρόσθετη προϋπόθεση για την εφαρμογή του την αδυναμία εκτέλεσης των σχετικών υπηρεσιών ή μελετών από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου.
β) Ο λόγος διαφωνίας ότι δεν προκύπτει η προεκτιμώμενη αμοιβή κάθε επιμέρους μελέτης που περιλαμβάνεται στο αντικείμενο της υπό έλεγχο ανάθεσης, σύμφωνα με τα αντίστοιχα πινάκια αμοιβής του ν. 3316/2005, είναι βάσιμος, καθόσον ακόμα και όταν η ανάθεση γίνεται κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 268 παρ. 1 του ν. 3463/2006, πρέπει να λάβει χώρα προεκτίμηση της αμοιβής σύμφωνα με τα αντίστοιχα πινάκια αμοιβής του ν. 3316/2005.
γ) Ο λόγος διαφωνίας ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί η καταχώριση της σύμβασης στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 11 παρ. 1 του  ν. 4013/2011, είναι αβάσιμος, διότι στο άρθρο 8 της Π1/2380/2012 κοινής υπουργικής απόφασης ορίζεται ότι η υποχρέωση καταχώρισης των συμβάσεων που συνάπτουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης αρχίζει στις 2.5.2013, ως εκ τούτου κατά το χρόνο σύναψης της ελεγχόμενης σύμβασης στις 17.1.2013 ο Δήμος δεν είχε τέτοια υποχρέωση για καταχώριση της σύμβασης στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων.
δ) Προκύπτει ότι κατά το οικονομικό έτος 2013 δεν έλαβε χώρα δέσμευση της σχετικής πίστωσης και συνακόλουθα ανατροπή αυτής κατά το οικονομικό έτος 2014, κατά παράβαση όσων ορίζονται στο άρθρο 4 του π.δ. 113/2010.


Ελ.Συν.Τμ.6 Απόφαση 3582/2015
Προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου και της «Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α.» για την εφαρμογή και παρακολούθηση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης (ΣΟΑΠ) στο Δήμο. Συνιστά γνήσια προγραμματική σύμβαση του άρθρου 100 του ν. 3852/2010. Ανακαλεί την 60/2015 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 304/2014
Απευθείας ανάθεση στην αναπτυξιακή επιχείρηση του Δήμου εργασιών σχετικών με τη βεβαίωση προς είσπραξη από το Ταμείο του Δήμου κλήσεων παράνομης και ελεγχόμενης στάθμευσης της πρώην Δημοτικής Αστυνομίας και νυν Διεύθυνσης Κοινοχρήστου Χώρου και της ΕΛ.ΑΣ. Οι  ανωτέρω υπηρεσίες απαιτούν  κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, ειδικές γνώσεις και εμπειρία ως εκ τούτου, νομίμως, ανατέθηκαν στη φερόμενη ως δικαιούχο του επίμαχου χρηματικού εντάλματος πληρωμής εταιρεία, καθόσον εκφεύγουν των καθηκόντων και των αρμοδιοτήτων των υπηρετούντων στο οικείο Τμήμα τελών ελεγχόμενης στάθμευσης, βεβαίωσης και διαχείρισης προστίμων Κ.Ο.Κ.. Νόμιμη δαπάνη.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 8/2015
Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, μπορεί να ανατεθεί απευθείας, μεταξύ άλλων, σε αναπτυξιακή ανώνυμη εταιρεία Ο.Τ.Α., η παροχή υπηρεσιών εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: α) το συμβατικό αντικείμενο είναι συναφές ή συνδέεται με το αντικείμενο της δραστηριότητας της αναπτυξιακής εταιρείας, β) η αξία των υπηρεσιών δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000,00 ευρώ χωρίς συνυπολογισμό του ΦΠΑ και γ) η αναπτυξιακή εταιρεία διαθέτει τα μέσα (ανθρώπινο δυναμικό, εξοπλισμό κ.λπ.) ώστε να δύναται να εκπληρώσει η ίδια και όχι τρίτα πρόσωπα τις συμβατικές τις υποχρεώσεις.  Ειδικότερα και σε ότι αφορά στην απευθείας ανάθεση της εκπόνησης μελέτης σε επιχείρηση Ο.Τ.Α., απαιτείται επιπλέον, προκειμένου να θεωρηθεί ότι αύτη διαθέτει τα μέσα για την πραγματοποίησή της, να απασχολεί (έχει) προσωπικό ή συνεργάτες αντιστοίχου τίτλου σπουδών ή ειδικότητας, κατά τον κρίσιμο χρόνο της ανάθεσης. Νόμιμη δαπάνη.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 264/2014, 265/2014
Η νομιμότητα της ανάθεσης εκπόνησης μελέτης από Ο.Τ.Α.  α΄ βαθμού σε δημοτική επιχείρηση, κατά τις διατάξεις του άρθρου 268 του Κ.Δ.Κ., δεν τελεί υπό την προϋπόθεση της εγγραφής της επιχείρησης αυτής στα Μητρώα Εταιρειών Μελετών και την κατοχή σχετικού πτυχίου, ούτε της δέσμευσης του πτυχίου του προσωπικού ή των συνεργατών της και, ως εκ τούτου, είναι νόμιμη η ανάθεση αυτή σε δημοτική επιχείρηση, εφόσον έχει, σύμφωνα με το καταστατικό της, σχετική αρμοδιότητα και είναι ειδικώς στελεχωμένη. Νόμιμη δαπάνη.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 265/2014
Δεν αντίκειται στους θεμελιώδεις κανόνες, που απορρέουν από τη Συνθήκη, η απευθείας ανάθεση παροχής υπηρεσιών, με βάση διάταξη της εθνικής νομοθεσίας, από μια δημόσια αρχή, όπως είναι ο Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, σε μια δημοτική επιχείρηση, εφόσον τη συντριπτική πλειοψηφία των μετοχών της εν λόγω επιχείρησης κατέχουν η δημόσια αυτή αρχή από κοινού με άλλες και αποδεικνύεται ότι οι εν λόγω αρχές ελέγχουν πλήρως τις αποφάσεις των καταστατικών οργάνων της επιχείρησης. Νόμιμη δαπάνη.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 225/2014
Από το περιεχόμενο της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης συνάγεται κατά ορθό νομικό χαρακτηρισμό αυτής ότι αυτή συνιστά κατ' ουσία, αφενός μεν, απευθείας ανάθεση από το Δήμο στην αναπτυξιακή Α.Ε. μελετών του άρθρου 2 παρ. 2 του ν. 3316/2005, αφετέρου ως προς τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης, απευθείας ανάθεση υπηρεσιών του άρθρου 1 παρ. 2β του ν. 3316/2005. Δεν αποδεικνύεται ότι συντρέχει και η  έτερη προϋπόθεση που θέτει η ανωτέρω διάταξη ως προς την ανάθεση εκπόνησης μελέτης, σύμφωνα με την οποία απαιτείται επιπλέον η επιχείρηση να μπορεί να εκτελέσει την μελέτη με ίδια μέσα, ήτοι με δικό της προσωπικό ή συνεργάτες αντίστοιχου τίτλου σπουδών ή ειδικότητας. Μη νόμιμη δαπάνη.

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 201/2014
Ο Δήμος ανέθεσε την παροχή των υπηρεσιών στην αναπτυξιακή ανώνυμη εταιρεία Ο.Τ.Α., χωρίς να έχει προηγηθεί η απαιτούμενη από τις εφαρμοστέες διατάξεις του άρθρου 268 παρ. 1 του Κ.Δ.Κ. απόφαση έγκρισης της απευθείας ανάθεσης, εκ μέρους του αρμόδιου Δημοτικού Συμβουλίου. Δεν ασκεί επιρροή η εκδοθείσα μετά την υπογραφή εγκριτική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία δεν αναπτύσσει αναδρομική ισχύ. Περαιτέρω, η προσκομισθείσα μεταγενεστέρως ετέρα απόφαση περί απευθείας ανάθεσης των επίμαχων υπηρεσιών στην αναπτυξιακή εταιρεία, για τον κρίσιμο χρόνο της έκδοσής της θεωρείται μεν υποστατή, πλην όμως, μη εκτελεστή, μέχρι την ανάρτησή της στο πρόγραμμα «Διαύγεια», ως εκ τούτου, μη δυνάμενη να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την υπογραφή της ως άνω σύμβασης. Μη νόμιμη δαπάνη.

Επειδή η επίμαχη ανάθεση υπηρεσιών αφορά σε ένα από τα κύρια αντικείμενα δράσης της Επιχείρησης, και απευθύνεται στους δημότες και όχι στο Δήμο, καθιστούν σαφές ότι η προαναφερθείσα ανάθεση υπηρεσιών υποκρύπτει χρηματοδότηση της ανωτέρω επιχείρησης για την οποία δεν τηρήθηκαν οι προϋποθέσεις της διάταξης του άρθρου 259 παρ. 1 του ν.3463/2006, ήτοι δεν προσκομίστηκε ο προϋπολογισμός έτους 2013 της επιχείρησης, συνοδευόμενος από εισηγητική έκθεση του Δ.Σ. αυτής, η οποία να τεκμηριώνει τα έσοδα και τα έξοδα αυτής (ώστε η διαφορά τους να αποτελέσει αντικείμενο της εκ μέρους του Δήμου χρηματοδότησης) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 348/2013)

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 292/2013
Η απευθείας ανάθεση από το Δήμο της προμήθειας στη Δημοτική Α.Ε. είναι μη νόμιμη, διότι, η προμήθεια υλικών και πάσης φύσεως αγαθών δεν εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 268 του ΔΚΚ (ειδική διάταξη περί απ' ευθείας ανάθεση σε δημοτική επιχείρηση), που αναφέρεται αποκλειστικά στην παροχή υπηρεσιών. Δεν απαιτείτο, σύμφωνα με το νόμο, ανάρτηση στο διαδίκτυο της υπογραφείσας σύμβασης προμήθειας.

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 178/2013
α) Η μελέτη αφορά μεν σε αντικείμενο που εμπίπτει στα καθήκοντα και στις αρμοδιότητες του υπηρετούντος στο Δήμο προσωπικού, καθόσον δεν είναι ειδικής φύσεως, πλην όμως από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει αδυναμία του προσωπικού της τεχνικής υπηρεσίας του δήμου να προβεί στην εκπόνησή της, λόγω έλλειψης του κατάλληλου εξειδικευμένου τεχνολογικού εξοπλισμού. Ως εκ τούτου, νομίμως ο Δήμος προσέφυγε στην αναπτυξιακή ανώνυμη εταιρεία για την εκπόνηση της εν λόγω μελέτης. β) Έστω και εάν θεωρηθεί ότι η υπό κρίση μελέτη αφορά σε υποέργο του βασικού έργου, οι μελέτες για τα δύο αυτά έργα ανατέθηκαν νομίμως χωριστά σε διαφορετικά οικονομικά έτη στην φερόμενη ως δικαιούχο αναπτυξιακή εταιρεία ΟΤΑ, κατ' εφαρμογή του άρθρου 268 του Δ.Κ.Κ. (ν. 3463/2006). γ) Μη νομίμως δεν προηγήθηκε της απευθείας ανάθεσης αυτής απόφαση του κατά νόμο αρμόδιου οργάνου, ήτοι του Δημοτικού Συμβουλίου.

Μη νόμιμη η απευθείας ανάθεση της προμήθειας μηχανογραφικού εξοπλισμού από τον Πολιτισμικό Οργανισμό Δήμου σε ανώνυμη αναπτυξιακή εταιρία διότι η προμήθεια υλικών και πάσης φύσεως αγαθών δεν εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 268 του ΔΚΚ που αναφέρεται αποκλειστικά στην παροχή υπηρεσιών και, ως εκ τούτου, κρίσιμο για την εφαρμογή της διαδικασίας της απευθείας ανάθεσης δεν είναι το όριο των 45.000,00 ευρώ που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου αυτού, αλλά εκείνο των 15.000,00 ευρώ που προβλέπεται από τις διατάξεις της 27319/18.7.2002 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Ανάπτυξης, ενώ σε κάθε περίπτωση, εν προκειμένω, η ανώνυμη εταιρία, που προμηθεύτηκε τα άνω είδη από ιδιωτική εταιρία, δεν διέθετε τα απαραίτητα ίδια μέσα για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της από την σύμβαση προμήθειας.  (Ελ.Συν. Πράξη 376/2010 Τμ.7)

Νόμιμη η ανάθεση εκτέλεσης έργων από Δήμο σε Δημοτική εταιρία για την κατασκευή εσχαρών και φρεατίων όμβριων,τον καθαρισμό ρέματος Πεζών την Αναστύλωση - Διαμόρφωση - Επισκευή πρώην κοινοτικών καταστημάτων, την Αποπεράτωση πλατείας, τη Συντήρηση δημοτικού κτιρίου, και την Αποπεράτωση διαμόρφωσης πεζοδρομίων διότι η ανάδοχος εταιρία διέπονταν, κατά τον κρίσιμο χρόνο, από τις διατάξεις του άρθρου 291 παρ. 4 του π.δ/τος 410/1995, στο οποίο παραπέμπει το άρθρο 270 του νέου Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, δεδομένου ότι αυτή δεν έχει ακόμα μετατραπεί σε επιχείρηση του άρθρου 268 του νέου δημοτικού και κοινοτικού κώδικα. Το συμβατικό δε αντικείμενο των εργασιών δεν υπερβαίνει το όριο των 45.000,00 ευρώ, δεν ισχύουν δε, εν προκειμένω, οι περαιτέρω προϋποθέσεις νομιμότητας της δαπάνης που ορίζει ο νέος Δ.Κ.Κ. (άρθρο 268),που απαιτούν αφενός οι σχετικές υπηρεσίες να παρέχονται από την ίδια την επιχείρηση, αφετέρου δε με τα επισυναπτόμενα δικαιολογητικά της δαπάνης να προσκομίζεται και βεβαίωση του Δήμου από την οποία να προκύπτει ότι το σύνολο σε ποσό αναθέσεων προς την εν λόγω δημοτική επιχείρηση, δεν υπερβαίνει ανά έτος όριο ύψους 150.000,00 ευρώ. (Ελ.Συν. Πράξη 212/2010 Τμ.7)

α) Δεν είναι νόμιμη η κατάτμηση απευθείας ανάθεση υπηρεσιών σε δημοτική επιχείρηση. Μη νομίμως επιμερίσθηκαν στις δυο περιόδους του θέρους οι ανατεθείσες υπηρεσίες, οι οποίες αφορούσαν στη διοργάνωση όμοιων ή ομοειδών πολιτιστικών εκδηλώσεων και ανατέθηκαν απευθείας σε δημοτική επιχείρηση, χωρίς να διενεργηθεί δημόσιος διαγωνισμός, καθόσον η συνολική τους δαπάνη  υπερέβαινε το επιτρεπτό όριο.
β) Για την απευθείας ανάθεση υπηρεσιών σε δημοτική επιχείρηση, για τις οποίες δεν απαιτούνται από τη φύση τους τεχνικές γνώσεις ή εμπειρία, η απαιτούμενη μελέτη υποκαθίσταται από την προϋπολογιζόμενη δαπάνη της υπηρεσίας, την περιγραφή αυτής και τα λοιπά στοιχεία της που περιλαμβάνονται στη σχετική απόφαση. (Ελ. Συν. Πράξη 15/2010 Τμ. 7)

Οι συμβάσεις αυτές του άρθρου 268 του Δ.Κ.Κ. με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών, όπου τίθεται χρηματικό όριο από το νομοθέτη για την ανάθεσή τους, αφορούν σε κάθε περίπτωση δραστηριότητες που δεν έχουν περιληφθεί στο διετές πρόγραμμα δράσης της δημοτικής επιχείρησης και είναι ως εκ τούτου διακριτές από τις συμβάσεις χρηματοδότησης του άρθρου 259 του ίδιου Κώδικα λόγω του διαφορετικού αντικειμένου των τελευταίων (βλ. Πράξ. VII Τμ. 43/2009) (Ελ. Συν. Πράξη 14/2010 Τμ. 7)

Μπορεί με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, να ανατεθεί απευθείας σε κοινωφελή δημοτική επιχείρηση, η παροχή υπηρεσιών εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
α) το συμβατικό αντικείμενο είναι συναφές ή συνδέεται με το αντικείμενο της δραστηριότητας της δημοτικής επιχειρήσεως,
β) η αξία των υπηρεσιών δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000 ευρώ, χωρίς συνυπολογισμό του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, και
γ) η επιχείρηση διαθέτει τα μέσα (προσωπικό, εξοπλισμό κ.λπ.) ώστε να δύναται να εκπληρώσει η ίδια και όχι τρίτα πρόσωπα τις συμβατικές της υποχρεώσεις (βλ. Πρ. VΙΙ Τμ. 212, 349/2009, 192/2007). Τούτο σημαίνει ειδικότερα ότι η δημοτική επιχείρηση οφείλει, πέραν των ειδικότερων ρυθμίσεων που προβλέπουν τα σχετικά με τη δραστηριότητά της ζητήματα στο οικείο καταστατικό, να διαθέτει εν τοις πράγμασι, τα αναγκαία, ίδια μέσα για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από την απευθείας ανάθεση. (Ελ. Συν. Πράξη 13/2010 Τμ. 7)

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 349/2009
Η ανάθεση από το Δήμο στη Δημοτική Εταιρεία Επαγγελματικής Κατάρτισης και Μελετών της εργασίας για τη διεξαγωγή έρευνας και μεταγραφής στο Υποθηκοφυλακείο της ακίνητης περιουσίας του Δήμου έγινε κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 268 του ν.3463/2006 (ΦΕΚ Α΄ 114/8.6.2006), καθόσον: α) το αντικείμενο της εργασίας που ανατέθηκε στην ως άνω εταιρεία δεν είναι συναφές ούτε συνδέεται με το αντικείμενο της δραστηριότητάς της, όπως αυτή προκύπτει από τους καταστατικούς της σκοπούς, β) η επιχείρηση δεν διαθέτει κατάλληλο προσωπικό προκειμένου να εκτελέσει την ως άνω εργασία, γ) πρόκειται για σύνηθες νομικό ζήτημα που ανάγεται στα καθήκοντα του προσωπικού της.

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 283/2009
Μη νόμιμη η καταβολή ποσού στη Δημοτική Επιχείρηση Πολιτισμού και Ανάπτυξης για τη διοργάνωση εκδηλώσεων που είχαν προεχόντως θρησκευτικό χαρακτήρα, διοργανώθηκαν στο πλαίσιο τοπικής θρησκευτικής εορτής και νομίμως θα μπορούσαν να διοργανωθούν από το Δήμο. Η δημοτική αυτή επιχείρηση   δεν   δύναται   να   αναλαμβάνει   τη   διοργάνωση προεχόντως θρησκευτικών εκδηλώσεων, αφού δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη στο καταστατικό της (άρθρο 291 παρ.4 του π.δ/τος 410/1995).

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 212/2009
Καταβολή αμοιβής σε Δημοτική Πολιτιστική Επιχείρηση για την παροχή των υπηρεσιών σύνταξης, επιμέλειας και διανομής διμηνιαίου περιοδικού του Δήμου. Η δαπάνη δύναται να θεωρηθεί λειτουργική, αλλά όχι νόμιμη καθόσον, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 268 παρ.1 του ν. 3463/2006 πρόκειται για απευθείας ανάθεση παροχής υπηρεσιών οι οποίες δεν εκτελέσθηκαν στο σύνολό τους από τη δημοτική επιχείρηση, αλλά μέρος τουλάχιστον αυτών, ανατέθηκε μη νομίμως σε τρίτα πρόσωπα και επιπλέον διότι, ενώ υπάρχει ρητή πρόβλεψη, ότι το συμβατικό αντάλλαγμα αντιστοιχεί στην έκδοση έξι διμηνιαίων τευχών, τα οποία θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί και διανεμηθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2008, εντός της προθεσμίας αυτής είχαν εκδοθεί μόνον τρία από αυτά.


Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 192/2007
Απευθείας ανάθεση από Δήμο, σε Δημοτική Επιχείρηση Τοπικής Ανάπτυξης της εργασίας εκπόνησης μελέτης Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης 2006-2010 (άρθρο 203 και επόμ. του Ν. 3463/2006), την οποία στη συνέχεια η Δημοτική Επιχείρηση ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία. Μη νόμιμη, διότι αν και το αντικείμενο της εργασίας που ανατέθηκε στη Δημοτική Επιχείρηση είναι συναφές με το αντικείμενο της δραστηριότητάς της και δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000 ευρώ, εντούτοις η ως άνω Επιχείρηση δεν διαθέτει κατάλληλο προσωπικό ή συνεργάτες προκειμένου να εκτελέσει την ως άνω εργασία.

Ελ.Συν.Τμ.VII Πράξη 384/2006, 50/2007
Mε απόφαση του δημοτικού συμβουλίου μπορεί να ανατεθεί απευθείας, μεταξύ άλλων, και η εκτέλεση εργασιών - στην έννοια των οποίων εμπίπτει και η παροχή υπηρεσιών για λογαριασμό των δήμων  - σε δημοτική επιχείρηση που έχει συστήσει ο οικείος δήμος εφόσον το συμβατικό αντικείμενο δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000 ευρώ  και οι ανατιθέμενες υπηρεσίες δεν έχουν ανατεθεί και αποτελέσει αντικείμενο προγενέστερης σύμβασης μεταξύ του δήμου και της δημοτικής επιχείρησης ή άλλου αναδόχου.

(Ελ. Συν. Τμ.

VII Πράξη 8/2005).
Είναι νόμιμη και επιτρεπτή η ανάθεση εκτέλεσης εργασιών σε Δημοτική Επιχείρηση με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που συνέστησε Δήμος, μέχρι του ποσού των 45.000 ευρώ. Επίσης είναι νόμιμη η περαιτέρω ανάθεση μέρους των συμβατικών υποχρεώσεων από την επιχείρηση σε τρίτους προς εκπλήρωση αυτών.

(Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 94/2006)
Ανάθεση από Δήμο σε Δημοτική Επιχείρηση αυτού των εργασιών συντήρησης παλαιού Δημοτικού Μεγάρου. Μη νόμιμη διότι η ως άνω δαπάνη διενεργήθηκε χάρην ακινήτου που δεν ανήκει στο Δήμο.

 

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας