Έλεγχος προϋπολογισμού

I. Έλεγχος προϋπολογισμού
II. Παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
III. Υποβολή πινάκων για την κατάρτιση των ενοποιημένων προϋπολογισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

IV. Επισκόπηση δαπανών και εσόδων

 


I. Έλεγχος προϋπολογισμού

Σύμφωνα με το άρθρο 162 του Ν.3463/06:
«1. Ο προϋπολογισμός και η εισηγητική έκθεση της δημαρχιακής επιτροπής ή του προέδρου της  Κοινότητας υποβάλλονται στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας μαζί με τις αποφάσεις των  συμβουλίων που αφορούν την επιβολή των φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών που είναι  γραμμένες σε αυτόν.
2. Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας, αν διαπιστώσει ότι δεν έχουν εγγραφεί στον  προϋπολογισμό οι υποχρεωτικές δαπάνες ή έσοδα που επιβάλλονται υποχρεωτικά από το νόμο ή  ότι έχουν εγγραφεί έσοδα ή έξοδα, τα οποία δεν προβλέπονται από το νόμο καλεί το  συμβούλιο να αναμορφώσει κατάλληλα τον προϋπολογισμό μέσα σε προθεσμία τριάντα (30)  ημερών.
3. Τα αρμόδια όργανα που ενεργούν κατά παράβαση των διατάξεων του προηγούμενου εδαφίου  υπέχουν, ανεξάρτητα από τυχόν ποινική ευθύνη, πειθαρχική και αστική ευθύνη κατά τις  διατάξεις των άρθρων 141, 142 και 143.»


Από 1.1.2011 σύμφωνα με την παρ.7 του άρθρου 266 του Ν.3852/2010 ισχύουν τα εξής:
«7.Ο προϋπολογισμός, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης, η εισηγητική έκθεση της οικονομικής επιτροπής και οι αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου που αφορούν την επιβολή των φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών υποβάλλονται στον Ελεγκτή Νομιμότητας για έλεγχο. Αν διαπιστωθεί κατά τον έλεγχο, ότι δεν έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό οι υποχρεωτικές δαπάνες ή έσοδα που επιβάλλονται από το νόμο ή ότι έχουν εγγραφεί έσοδα ή έξοδα, τα οποία δεν προβλέπονται από το νόμο, ή ότι το ύψος των εσόδων υπερβαίνει αναιτιολόγητα τις αποδόσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους, ο Ελεγκτής Νομιμότητας καλεί το δημοτικό συμβούλιο να αναμορφώσει κατάλληλα τον προϋπολογισμό μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών.»

Στην περίπτωση που διαπιστωθεί από την εποπτεύουσα αρχή η νομιμότητα του ψηφισθέντος από το οικείο δημοτικό συμβούλιο προϋπολογισμού, έστω και αν στη σχετική εγκριτική απόφαση διατυπώνονται ειδικότερες παρατηρήσεις ως προς τις επιμέρους εγγραφές του, αυτός (προϋπολογισμός) θεωρείται, ως προς τις λοιπές εγγραφές του, οριστικά εγκεκριμένος και καθίσταται άμεσα εκτελεστός και οι δαπάνες νομίμως εντέλλονται σε βάρος των εγγεγραμμένων και ελεγχθέντων ως νόμιμων πιστώσεων του προϋπολογισμού αυτού. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 97/2014)

Οι δήμοι δεν υποχρεούνται στην υποβολή των σχετικών Στατιστικών Δελτίων (Παράρτημα 3 της υπ΄αριθμ. 23976/26.07.2016 ΚΥΑ-Β΄2311), κατά τον έλεγχο νομιμότητας των προϋπολογισμών τους, οικονομικού έτους 2017, καθώς τα οικονομικά τους στοιχεία θα συλλεχθούν από το σύστημα αναφορών του Κόμβου Διαλειτουργικότητας του ΥΠΕΣΔΑ από την αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας Αρχή.
Αντιθέτως, για τα νπδδ απαιτείται η υποβολή από αυτά στην αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας Αρχή, των Στατιστικών Δελτίων του Παραρτήματος 3 της εν λόγω ΚΥΑ, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν ενσωματωθεί τα σχετικά οικονομικά τους στοιχεία στις βάσεις δεδομένων του ΥΠΕΣΔΑ. (Συχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. για τους Προϋπολογισμούς 2017 των ΟΤΑ)


ΓνΝΣΚ 72/2006: Στη διαδικασία του άρθρου 16 παρ.1 του Ν 3205/2003 υπάγονται και οι υπάλληλοι των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων Ο.Τ.Α., υπό την έννοια, ότι η αύξηση των αρχικών πιστώσεων του οικείου προϋπολογισμού τους, για υπερωριακή εργασία, είναι δυνατή, μόνο, μετά από έκδοση σχετικής απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση του οικείου διατάκτη. Σε περίπτωση έκδοσης της ανωτέρω εγκριτικής απόφασης δεν απαιτείται η τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 222 του Δ.Κ.Κ. για τους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α.


II. Παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Το Παρατηρητήριο παρακολουθεί την εφαρμογή των ΟΠΔ και την εκτέλεση των προϋπολογισμών των OTA και των νομικών προσώπων, μέσω του Κόμβου Διαλειτουργικότητας που τηρείται με ευθύνη της Διεύθυνσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ΥΠΕΣ και σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί του τύπου, του περιεχομένου, του χρόνου και του τρόπου υποβολής των οικονομικών στοιχείων των OTA. Σε περίπτωση που o OTA ή το νομικό πρόσωπο δεν μεριμνά για τη διάθεση των προβλεπόμενων στοιχείων στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας και, εφόσον απαιτείται, στις λοιπές βάσεις δεδομένων του ΥΠΕΣ, με τρόπο που καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στις κάθε φορά ισχύουσες διατάξεις. (άρθρο 5 ΚΥΑ 34574/05.07.2018 (ΦΕΚ 2942/20.07.2018 τεύχος Β’)

 

Το Παρατηρητήριο, σύμφωνα με τα άρθρα 4 και  του Ν.4111/13 παρακολουθεί την ορθή εκτέλεση των προϋπολογισμών και την εν γένει πορεία των οικονομικών των Ο.Τ.Α. και των νομικών τους προσώπων που εντάσσονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, όπως αποτυπώνονται στο «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης» (Ο.Π.Δ.). (παρ.1 άρθρο 4Ε Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 202 του Ν.4555/18)

 

Το Παρατηρητήριο αξιολογεί και ελέγχει την πορεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού με βάση τα μηνιαία στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, που παρακολουθεί η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείο Εσωτερικών, καθώς και με πρόσθετα στοιχεία που παρέχει ο Ο.Τ.Α., εφόσον του ζητηθεί. (παρ.2 άρθρο 4Ε Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 202 του Ν.4555/18)


Σε περίπτωση που το Παρατηρητήριο διαπιστώσει αρνητική απόκλιση από τους τριμηνιαίους δημοσιονομικούς στόχους του προβλεπόμενου στο άρθρο 4Ε του Ν.4111/13 Ολοκληρωμένου Πλαισίου Δράσης (Ο.Π.Δ.) άνω του δέκα τοις εκατό (10%), ενημερώνει αμελλητί τον Ο.Τ.Α., ή το νομικό του πρόσωπο, την αρμόδια για την εποπτεία τους Αρχή και το Υπουργείο Εσωτερικών, διατυπώνοντας γνώμη για τις, κατά την κρίση του, ενδεδειγμένες μεθόδους για τη βελτίωση εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Το Παρατηρητήριο, κατά τη διατύπωση της γνώμης προς τον Ο.Τ.Α., εξετάζει, μεταξύ άλλων, παραμέτρους που μπορεί να επηρεάζουν την βιωσιμότητα των Ο.Τ.Α..  (παρ.1 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του N. 4555/18)
Για περισσότερα σχετικά με το Ο.Π.Δ. δείτε την ενότητα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ » ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑΣ

 


III. Υποβολή πινάκων για την κατάρτιση των ενοποιημένων προϋπολογισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΥΠΟΒΟΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ» Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής


IV. Επισκόπηση δαπανών και εσόδων

 

Για το οικονομικό έτος 2023, υλοποιείται πρόγραμμα επισκόπησης δαπανών (spending review) υπό τον συντονισμό της Διεύθυνσης Αξιολόγησης Δράσεων Γενικής Κυβέρνησης (ΔΑΔΓΚ) του ΓΛΚ. Το 2023 θα παρακολουθηθεί η επίτευξη των αποδόσεων των δράσεων που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο των επισκοπήσεων των προηγούμενων ετών. (Υπ. Οικ. οικ. 2/188030/ΔΠΓΚ/20.12.2022)

 

Για τις ποσοτικοποιημένες δράσεις επισκόπησης με αναμενόμενες αποδόσεις εντός του 2023 θα συμπληρώνονται και θα αποστέλλονται στη ΔΑΔΓΚ, στην ηλεκτρονική διεύθυνση dadgk@glk.gr, ανά τετράμηνο οι Πίνακες Π.3. και Π.4. του παραρτήματος της εγκυκλίου Υπ. Οικ. οικ. 2/188030/ΔΠΓΚ/20.12.2022. Περαιτέρω, για τις δράσεις που η έναρξη της αναμενόμενης απόδοσης απαιτεί την προηγούμενη υλοποίηση σειράς ενεργειών από πλευράς των φορέων, θα υποβληθεί στη ΔΑΔΓΚ αναλυτικό πλάνο δράσης βάσει συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, εντός ενός μηνός από την ανάρτηση της εγκυκλίου. (Υπ. Οικ. οικ. 2/188030/ΔΠΓΚ/20.12.2022)