Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετιζόμενες καρτέλες
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Εκτέλεση έργου με αυτεπιστασία

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία  

Προμήθεια προϊόντων τσιμέντου. Δοθέντος ότι από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι η ως άνω προμήθεια συνδέεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο με την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που πρόκειται να εκτελεστεί με αυτεπιστασία από προσωπικό μισθοδοτούμενο από τον Δήμο, η επίμαχη δαπάνη δεν είναι κανονική και έπρεπε να εγγραφεί σε ΚΑΕ κατηγορίας 66 ως προμήθεια και όχι σε κωδικό αριθμό έργου. Ωστόσο το ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 197/2019)

 

Από 01.01.2024 η πρόσληψη του επιστημονικού προσωπικού, των τεχνιτών υψηλής εξειδίκευσης, του ανειδίκευτου εργατοτεχνικού προσωπικού και των σχεδιαστών, οι οποίοι απασχολούνται με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου σε αρχαιολογικές εργασίες, έρευνες και αρχαιολογικά έργα που εκτελούνται από:
α) υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με τη μέθοδο της αυτεπιστασίας, συμπεριλαμβανομένων των αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών, κάθε φύσης, που εκτελούνται δι’ αυτεπιστασίας στο πλαίσιο έργων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, καθώς και φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) και
β) ιδιωτικούς φορείς στο πλαίσιο υλοποίησης στρατηγικών επενδύσεων του ν. 4864/2021 (Α’ 237) ή οποιασδήποτε άλλης επένδυσης ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, θα διενεργείται αποκλειστικά μέσω του Μητρώο Προσωπικού Αρχαιολογικών Εργασιών που τηρείται στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. ((παρ. 1 και 2 άρθρο 344 ν. 4512/18, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 78 του ν. 5021/23)

 

Το Μητρώο Προσωπικού Αρχαιολογικών Εργασιών (Μ.Π.Α.Ε.) είναι προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης - gov.gr. (παρ. 1 άρθρο 344 ν. 4512/18, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 78 του ν. 5021/23)

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα: ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ / ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ / ΜΗΤΡΩΑ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ / Μητρώο Προσωπικού Αρχαιολογικών Εργασιών

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για την εκτέλεση του έργου, κατόπιν σύμφωνης εισήγησης του δημάρχου. (άρθρο 11 παρ.1 ΠΔ 171/87)

 

Οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 11 και της παρ. 1 του άρθρου 15 του π.δ. 171/1987 (Α' 84) δεν θίγονται. (άρθρο 206 παρ. 1 Ν. 4555/18


Αν ο προϋπολογισμός του έργου είναι κάτω των 5.869,41 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, για την εκτέλεση του έργου με αυτεπιστασία αποφασίζει η δημαρχιακή (πλέον οικονομική) επιτροπή, εφόσον βέβαια συμφωνεί και ο Δήμαρχος. (άρθρο 1 ΠΔ 229/99)

 

2. α. Μελέτη του έργου, εφόσον ο προϋπολογισμός του έργου ξεπερνά τα 5.869,41 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. (άρθρο 209 παρ.4 Ν.3463/06, άρθρο 4 παρ.3 Ν.1418/84, άρθρο 15 παρ.1 ΠΔ 171/1987 και άρθρο 1 ΠΔ 229/99)

 

Οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 11 και της παρ. 1 του άρθρου 15 του π.δ. 171/1987 (Α' 84) δεν θίγονται. (άρθρο 206 παρ. 1 Ν. 4555/18

 

β. Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα, προϋπολογισμός και αναλυτικό πρόγραμμα κατασκευής (άρθρο 177 παρ.1 του Ν.4412/2016(Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 13/2019), η οποία ανακλήθηκε από την Ελ.Συν.Τμ. 1 Πράξη 15/2019, λόγω συγγνωστής πλάνης

 

 

3. Γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων του Νομού όταν ο προϋπολογισμός του έργου είναι πάνω από 11.738,81 ευρώ. (άρθρο 11 παρ. 2 ΠΔ 171/87) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 13/2019)(1) , η οποία ανακλήθηκε από την Ελ.Συν.Τμ. 1 Πράξη 15/2019, λόγω συγγνωστής πλάνης

Δεν απαιτείται η ανωτέρω γνωμοδότηση στα έργα αυτεπιστασίας του Προγράμματος ΑΚΣΙΑ του άρθρου 1 του Ν 4071/12.

Στην απόφαση Δημοτικού συμβουλίου, δεν είναι απαραίτητη η αιτιολόγηση του καθορισμού της αυτεπιστασίας ως τρόπος έργου. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.9/9319/13.03.2012)

 

 

4. Παραστατικά στοιχεία κάθε πραγματοποιούμενης δαπάνης που θα απαιτηθεί για την εκτέλεση του έργου. (προμήθειες υλικών, ημερομίσθια κ.α.) (άρθρο 13 παρ.4 ΠΔ 171/87)

 

 

5. Συγκεντρωτική κατάσταση με τα δικαιολογητικά πληρωμής και το αντίστοιχο ποσό.

Η υπογραφή της κατάστασης πραγματοποιείται από τον επιβλέποντα και η θεώρηση από τον προϊστάμενο της Διευθύνουσας Υπηρεσίας (άρθρο 13 παρ.3 ΠΔ 171/87)

 

 

6. Επιμέτρηση εργασιών και απολογισμός της δαπάνης αυτών. (άρθρο 177 παρ.7 Ν. 4412/16)

 

 

7. Πρωτόκολλο παραλαβής, που εγκρίνει η Οικονομική Επιτροπή. (από 19.01.2023 αρμόδιο είναι το Δημοτικό Συμβούλιο (άρθρα 65 και 72 ν.3852/10, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 31 του ν.5013/23)

Στην περίπτωση έργου μέχρι 5.869,41 ευρώ, βεβαίωση καλής εκτέλεσης .(άρθρο 177 παρ.7 Ν. 4412/16) (άρθρο 15 παρ.4 ΠΔ 171/87

 

 

8.  Απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου για την κατάρτιση ή την τροποποίηση του τεχνικού προγράμματος που περιλαμβάνει με σειρά προτεραιότητας τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν. (άρθρο 208 παρ.1 Ν.3463/06

 

 

9.  Κατάσταση πληρωμής  

 

 

10. [embed_object_post post_id="143" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

 

[embed_object_post post_id="35" post_title="ΑΥ-ΦΕ-ΑΕ"]embed_object_post[/embed_object_post] 
Κρατήσεις 1. Κράτηση υπέρ της ΤΥΔΚ σε ποσοστό 1% (άρθρο 5 παρ.1 ΝΔ 107/46 και άρθρο 14 ΝΔ 4260/62)

 

Οι παραπάνω κρατήσεις επιβάλλονται σε όλες τις δαπάνες του έργου. Κατά το μέρος που αφορούν αποδοχές βαρύνουν το δήμο και όχι το δικαιούχο.(ΥΠΕΣ 20000/1984)   (ΥΠΕΣ100842/1969) 


2. Επιπλέον φόρος εισοδήματος 4% αν πρόκειται για προμήθειες ή 8% αν πρόκειται για υπηρεσίες (άρθρο 55 παρ.1στ Ν.2238/94) 

Από 1/1/2014
Για προμήθειες

Φόρος εισοδήματος παρ.2 του άρθρου 64του Ν.4172/13 (από 1η Ιανουαρίου 2014)

α) ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) για τα υγρά καύσιμα και τα προϊόντα καπνοβιομηχανίας,

β) ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%) για τα λοιπά αγαθά....
(παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/13, όπως τροποποιήθηκε με την περίπτ. 16 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14), (παρ.11 του άρθρου 72 του Ν.4172/13, όπως τροποποιήθηκε από τηνπαρ. 4 του άρθρου 26 του Ν. 4223/2013)

- Εξαιρούνται από την παρακράτηση φόρου όταν η καθαρή αξία αυτών, κατά συναλλαγή, δεν υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ, όταν λαμβάνουν υπηρεσίες ή προμηθεύονται ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, τηλεγραφήματα, γραμματόσημα, φωταέριο, νερό και εισιτήρια γενικά, και όταν προβλέπεται παρακράτηση ή προκαταβολή φόρου από άλλη διάταξη για το ίδιο έσοδο.

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ » 25. Παρακράτηση φόρου » Παρακράτηση Φόρου Εισοδήματος »Αγαθά, υπηρεσίες, καύσιμα (1%, 4%, 8%)


Για υπηρεσίες

-Φόρος εισοδήματος 8% (από 1η Ιανουαρίου 2014)

- ποσοστό οκτώ τοις εκατό (8%) για την παροχή υπηρεσιών.(παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/13, όπως τροποποιήθηκε με την περίπτ. 16 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14), (παρ.11 του άρθρου 72 του Ν.4172/13, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 4 του άρθρου 26 του Ν. 4223/13)

- Εξαιρούνται από την παρακράτηση φόρου όταν η καθαρή αξία αυτών, κατά συναλλαγή, δεν υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ, όταν λαμβάνουν υπηρεσίες ή προμηθεύονται ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, τηλεγραφήματα, γραμματόσημα, φωταέριο, νερό και εισιτήρια γενικά, και όταν προβλέπεται παρακράτηση ή προκαταβολή φόρου από άλλη διάταξη για το ίδιο έσοδο.

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ » 25. Παρακράτηση φόρου » Παρακράτηση Φόρου Εισοδήματος »Αγαθά, υπηρεσίες, καύσιμα (1%, 4%, 8%).


 

3. Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="129" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


4. Κράτηση υπερ ΑΕΠΠ
[embed_object_post post_id="88" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

 


5. Πόρος 6‰ υπερ ΕΜΔΥΔΑΣ και 2,5‰ υπερ Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.

Σύμφωνα με την υπ' αρ.πρωτ. 8371/ 27.7.2016 συμφωνία μεταξύ Εργοληπτικών Ενώσεων και Π.Ο.ΕΜΔΥΔΑΣ, στην οποία παραπέμπει το άρθρο 53 παρ.7θ Ν.4412/2016, ο πόρος  6‰ βαρύνει κάθε λογαριασμό πληρωμής δημοσίου έργου που δημοπρατείται ή ανατίθεται χωρίς δημοσίευση διακήρυξης (απευθείας ανάθεση). Δεδομένου ότι στην περίπτωση της αυτεπιστασίας δεν ανατίθεται έργο σε ανάδοχο, αλλά προμήθεια ή υπηρεσία, θεωρούμε ότι δεν διενεργούνται κρατήσεις υπερ ΕΜΔΥΔΑΣ και Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.

 


6. Κράτηση υπερ ΕΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="532735" post_title="Κράτηση ΕΑΔΗΣΥ"]embed_object_post[/embed_object_post]

Τι να προσέξω

(1) Για τους Δήμους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης και Πειραιώς το παραπάνω ποσό διπλασιάζεται. (άρθρο 11 παρ.2 ΠΔ 171/87)

Καθεστώς Φ.Π.Α.

 

Σχετιζόμενες καρτέλες

 

Σχετική νομολογία

 α) Με τις διατάξεις του άρθρου 209 του Ν.3584/2007 διατάξεις παρέχεται στους δήμους η δυνατότητα να προσλαμβάνουν με απόφαση του Δημάρχου, και χωρίς την τήρηση της προβλεπόμενης από την Π.Υ.Σ. 33/2006 διαδικασίας έγκρισης, προσωπικό οποιασδήποτε ειδικότητας με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, που ανακύπτουν όμως αποκλειστικώς και μόνο ενόψει έργων, τα οποία εκτελούνται από αυτούς με αυτεπιστασία. Οι ανωτέρω έκτακτες ανάγκες, που επιβάλλουν την πρόσληψη του επιπλέον προσωπικού, όπως και το μέγεθός τους, που θα καθορίσει άλλωστε και τον αριθμό των προσώπων που θα απασχοληθούν, απαιτείται να αποδεικνύονται και να συγκεκριμενοποιούνται από τη σχετική απόφαση πρόσληψης του προσωπικού, στην οποία, επίσης, πρέπει να αναφέρεται, το υπάρχον εργατοτεχνικό προσωπικό, εφόσον προϋπόθεση για την εν λόγω πρόσληψη είναι η μη επάρκεια του προσωπικού που διαθέτει ο οικείος φορέας. Οι ως άνω διατάξεις έλκονται σε εφαρμογή μόνο για την πρόσληψη προσωπικού για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών που ανακύπτουν κατά την εκτέλεση έργων, όπως η έννοια αυτών ορίζεται στο άρθρο 2 περίπτ. 7 του ν. 4412/2016 και, ως εκ τούτου, δεν δύνανται να αποτελέσουν νόμιμο έρεισμα για την πρόσληψη από τους δήμους προσωπικού για την εκτέλεση εργασιών, οι οποίες δεν εντάσσονται στη έννοια των έργων. Στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και την Τεχνική Έκθεση δεν διαλαμβάνεται ειδική αιτιολογία, πέραν της όλως αόριστης αναφοράς στην εισήγηση του Δημάρχου, ως προς τη μη επάρκεια του υφισταμένου εργατοτεχνικού προσωπικού, εξαιτίας της οποίας κατέστη αναγκαία η προσφυγή στην διαγραφόμενη από το άρθρο 209 του Κ.Κ.Δ.Κ.Υ. διαδικασία πρόσληψης.

β) Κατασκευή – αποκατάσταση αντιπυρικών ζωνών και δασικών – αγροτικών δρόμων στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου. Εμπίπτει στην κατηγορία της οδοποιίας και απαιτεί, λόγω της πολυπλοκότητάς της, εξειδικευμένη τεχνική γνώση και επέμβαση. Αποτελεί έργο.

γ) Στο ελεγχόμενο ένταλμα δεν επισυνάφθηκαν ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα και αναλυτικό πρόγραμμα κατασκευής, που απαιτούνται κατ’ άρθρο 177 του ν. 4412/2016 για την εκτέλεση έργου με αυτεπιστασία ούτε και η γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων σύμφωνα με το άρθρο 11 του π.δ. 171/1987, το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ και μετά την εφαρμογή του ν. 4412/2016, δοθέντος ότι δεν περιέχεται στις καταργηθείσες με το άρθρο 377 παρ. 1 περίπτ. 67 του νόμου αυτού διατάξεις.

δ) Τα αναφερόμενα, ωστόσο, στην έκθεση διαφωνίας ότι δεν αποδεικνύεται αν η εκτέλεση των επίμαχων εργασιών με αυτεπιστασία είναι οικονομικά συμφερότερη για το Δήμο, ανάγονται στο ουσιαστικό μέρος της δαπάνης και, ως εκ τούτου, δεν ασκούν επιρροή στη θεώρηση του χρηματικού εντάλματος. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 13/2019),  η οποία ανακλήθηκε από την Ελ.Συν.Τμ. 1 Πράξη 15/2019, λόγω συγγνωστής πλάνης

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

 

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας