Δαπάνες Δήμου για λογαριασμό τρίτων (ν.π., νπιδ, κα)
Σχετική και η ενότητα Ν.Π.Δ.Δ. » Ν.Π.Δ.Δ. » 27. Παροχή αγαθών από το Δήμο σε νομικό πρόσωπο
1. Δ.Ε.Υ.Α.
2. Δημοτική ανώνυμη εταιρία
3. Δημοτικός βρεφονηπιακός σταθμός
4. Δημοτικά ΝΠΔΔ
5. Ιεροί ναοί, Εκκλησίες
6. Άλλα
Αξιοποίηση και υδροδότηση πάρκου. Αρμοδιότητα ΔΕΥΑ. Η ελεγχόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθώς η εκτέλεση του προαναφερόμενου έργου δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Δήμου και, συνεπώς, μη νομίμως η σχετική δαπάνη βαρύνει τον προϋπολογισμό του. Ειδικότερα, η αρμοδιότητα μελέτης και κατασκευής του δικτύου ύδρευσης ανήκει στην αρμοδιότητα της Δ.Ε.Υ.Α., η οποία αποτελεί ίδιο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Περαιτέρω, δεδομένου ότι ο αγωγός μεταφοράς ύδατος έγινε επί της επαρχιακής Οδού Κ… - Β… και επί τμήματος αγροτικής οδού και μόνο ένα μικρό ποσοστό του έργου κατασκευάστηκε στον προαύλιο χώρο του ναού, το έργο εκτελέστηκε κατά μείζον ποσοστό σε κοινόχρηστο χώρο και συνεπώς η δαπάνη εκτέλεσής του έπρεπε να βαρύνει την Δ.Ε.Υ.Α. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 32/2020)
Δεν είναι νόμιμη δαπάνη προμήθειας σωλήνων ύδρευσης καθόσον η επέκταση των δικτύων ύδρευσης του Δήμου, για τις ανάγκες της οποίας πραγματοποιήθηκε η προμήθεια των σωλήνων ύδρευσης, εντάσσεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Δ.Ε.Υ.Α. κατά συνέπεια κάθε δαπάνη που διενεργείται για την κάλυψη της συγκεκριμένης ανάγκης πρέπει να βαρύνει τις εγγεγραμμένες για το σκοπό αυτό πιστώσεις του προϋπολογισμού της δημοτικής αυτής επιχείρησης και όχι τις πιστώσεις του δημοτικού προϋπολογισμού. Η επικαλούμενη δε αδυναμία της Δ.Ε.Υ.Α. να καλύψει τη συγκεκριμένη δαπάνη λόγω της καθυστέρησης που σημειώθηκε στις εισπράξεις λογαριασμών νερού από την Δημοτική Ενότητα, ανεξαρτήτως του ότι αορίστως προβάλλεται, δεν καθιστά, σε κάθε περίπτωση, νόμιμη την εντελλόμενη δαπάνη, καθόσον η Δ.Ε.Υ.Α., ως εταιρεία ειδικού σκοπού, έχει την υποχρέωση να μεριμνά κατ΄ αποκλειστικότηταγια την αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών της, η οποιαδήποτε δε δυσλειτουργία στις εισπράξεις των πόρων της, δεν δύναται να δικαιολογήσει την επιβάρυνση του προϋπολογισμού του Δήμου με δαπάνες της αρμοδιότητάς της. Τούτο διότι, ο εν λόγω Δήμος από της συστάσεως της ανωτέρω επιχείρησης έχει υποκατασταθεί αυτοδικαίως από αυτήν σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του αναφορικά με τη διαχείριση των δικτύων ύδρευσης που βρίσκονται εντός των ορίων του. Μη νόμιμη δαπάνη.(Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 345/2013)
Οι εργασίες αποκατάστασης του δικτύου ύδρευσης και κατασκευής φρεατίων στην Τ.Κ., την ανάθεση των οποίων αφορούσε - μεταξύ άλλων - η επίμαχη σύμβαση, δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Δήμου και, συνεπώς, μη νομίμως η σχετική δαπάνη βαρύνει τον προϋπολογισμό του Δήμου. Ειδικότερα, η εν λόγω αρμοδιότητα επισκευής και συντήρησης του δικτύου ύδρευσης ανήκει αποκλειστικά, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 και 22 παρ. 1 του ν. 1069/1980, στη Δ.Ε.Υ.Α., η οποία αποτελεί ίδιο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου κοινωφελούς χαρακτήρα και η αρμοδιότητα της οποίας έχει επεκταθεί, με την ισχύουσα κατά τον κρίσιμο χρόνο απόφαση της Γενικής Γραμματέως Αποκεντρωμένης Διοίκησης, σε ολόκληρη τη διοικητική περιφέρεια του Δήμου, στον οποίο περιλαμβάνεται, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 1 παρ. 2 περ. 47 του ν. 3852/2010, η επίμαχη Δημοτική Ενότητα. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 48/2016)
Καταβολή ποσού από δήμο σε αναπτυξιακή εταιρεία Ο.Τ.Α. για την εκπόνηση μελέτης «Επιχειρησιακό σχέδιο βιωσιμότητας και οικονομικής ανάλυσης Δ.Ε.Υ.Α.». Η εν λόγω δαπάνη για την εκπόνηση μελέτης από την οποία θα προκύψει αν η Δ.Ε.Υ.Α. είναι βιώσιμη και το οικονομικό πρόβλημα της αντιμετωπίσιμο ή αν αυτή πρέπει να λυθεί, μπορεί να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Δήμου, καθόσον το ΔΣ αυτού είναι αρμόδιο να αποφασίσει για τη λύση της Επιχείρησης, λογική δε προϋπόθεση για τη λήψη της ως άνω απόφασης αποτελεί η γνώση από αυτό αν η Δ.Ε.Υ.Α. του είναι βιώσιμη ή όχι και με ποιο τρόπο μπορεί αυτή να καταστεί βιώσιμη σε περίπτωση που αντιμετωπίζει σοβαρό οικονομικό πρόβλημα. Περαιτέρω η εν λόγω αναπτυξιακή εταιρεία παρείχε τις υπηρεσίες της, κατά τους σύμφωνους, με το χαρακτήρα της ως αναπτυξιακής Α.Ε., καταστατικούς σκοπούς της αφορώντες στην επιστημονική και τεχνική υποστήριξη φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης , σε δήμο, ήτοι φορέα τοπικής αυτοδιοίκησης, και όχι σε τρίτο ιδιώτη. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 210/2018)
2. Δημοτική ανώνυμη εταιρία
Ανάθεση από το Δήμο σε ιδιώτη των αναλύσεων υδάτων ιαματικών πηγών, των οποίων η εκμετάλλευση έχει παραχωρηθεί σε δημοτική ανώνυμη εταιρία. Ορθώς ο Δήμος εκκίνησε τη διαδικασία αναγνώρισης των φυσικών πόρων ως ιαματικών με την προετοιμασία του απαραίτητου φακέλου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις κρίσιμες διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 3498/2006, δεδομένου, μάλιστα, ότι, σε κάθε περίπτωση, ο Ε.Ο.Τ. παραχώρησε (και) σε αυτόν την εκμετάλλευση των εν λόγω πηγών. Ως εκ τούτου, ορθώς ανέλαβε ο Δήμος το κόστος της συμπλήρωσης του φακέλου με τα αναγκαία δικαιολογητικά, προκειμένου να υποβάλει σχετική αίτηση προς τον Ε.Ο.Τ., μέσω της διαδικασίας της απευθείας ανάθεσης της διενέργειας των προαναφερόμενων ραδιολογικών, μικροβιολογικών, φυσικών και χημικών αναλύσεων και της σύνταξης της αντίστοιχης ραδιολογικής και υγειονομικής εκθέσεως στη δικαιούχο εταιρεία. Η δυνατότητα αυτή του Δήμου είναι ανεξάρτητη και αυτοτελής σε σχέση με τους αναφερόμενους στο καταστατικό της δημοτικής ανώνυμης εταιρείας, ειδικότερους στόχους αυτής όσον αφορά στην αξιοποίηση και ανάπτυξη των εγκαταστάσεων των πηγών. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 170/2014)
3. Δημοτικός βρεφονηπιακός σταθμός
Προμήθεια επίπλων και κλιματιστικών μηχανημάτων για τον εξοπλισμό του κτιρίου «παλιό Δημοτικό Σχολείο», το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως χώρος στέγασης του νέου βρεφονηπιακού σταθμού Δήμου. Oι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες, καθόσον το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου του Δήμου είχε ήδη συσταθεί από 31.5.2011 με σκοπό, μεταξύ άλλων, την παροχή υπηρεσιών που αφορούν στις αρμοδιότητες του Δήμου στον Τομέα Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης. Ως εκ τούτου, ήταν αυτό αρμόδιο για την πραγματοποίηση της προμήθειας επίπλων και λοιπού εξοπλισμού για τους χώρους του παλαιού δημοτικού σχολείου και τη διενέργεια των αντίστοιχων δαπανών, εις βάρος πιστώσεων του προϋπολογισμού του. Πλην όμως, δεδομένου ότι κατά τον κρίσιμο χρόνο έναρξης της οικείας διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου της προμήθειας δεν είχε ακόμη λάβει χώρα η έγκριση, από τα κατά νόμο αρμόδια όργανα, του προϋπολογισμού του νομικού προσώπου για το έτος 2011, η δε προμήθεια των ως άνω ειδών ήταν απολύτως αναγκαία για την άμεση έναρξη λειτουργίας και, συνεπώς, την εκπλήρωση των καταστατικών σκοπών του νέου δημοτικού βρεφονηπιακού σταθμού, όπως αυτοί περιγράφονται στη δημοσιευθείσα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως απόφαση περί συστάσεώς του, το Κλιμάκιο προληπτικού ελέγχου του VII Τμήματος κρίνει ότι τα όργανα του Δήμου χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν νομίμως να προβούν στη διεξαγωγή του πρόχειρου διαγωνισμού για την πραγματοποίηση της εν λόγω προμήθειας και την ενταλματοποίηση των σχετικών δαπανών. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 46/2012)
Η επιβάρυνση του Δήμου με τη δαπάνη της προμήθειας του επίμαχου εξοπλισμού παρίσταται νόμιμη, αφού η σύσταση του ΝΠΔΔ του Δήμου, που έχει ως αντικείμενο, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία και λειτουργία βρεφονηπιακών σταθμών, δεν κωλύει το Δήμο να ασκήσει τις κατά το άρθρο 75 του Κ.Δ.Κ. και τον Ο.Ε.Υ. αρμοδιότητές του στον τομέα της κοινωνικής προστασίας και παιδείας για την πληρέστερη ικανοποίηση των αναγκών των δημοτών. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 256/2016)
Προμήθεια ειδών εξοπλισμού γηπέδου. Νόμιμη δαπάνη διότι η σύσταση του «ΝΠΔΔ Δήμου Χ» δεν εμποδίζει τον Δήμο Χ να ασκήσει τις αρμοδιότητές του στον τομέα του αθλητισμού για την πληρέστερη ικανοποίηση των αναγκών των δημοτών του. (άρθρα 75 παρ. I περ. στ΄ υποπερ. 11 και 239 παρ. 1 ν. 3463/2006) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 77/2019)
Αμοιβή για εκτέλεση εργασιών συντήρησης κτιρίων. Μη νόμιμη και μη κανονική δαπάνη διότι α) η χρήση του κτιρίου του δημοτικού ωδείου παραχωρήθηκε στον Πολιτιστικό Οργανισμό-Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους σε χρόνο μεταγενέστερο της εκτέλεσης των εργασιών, β) η χρήση του κτιρίου του φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους δεν έχει παραχωρηθεί καν στον ως άνω Οργανισμό, γ) οι εργασίες που αφορούν σε έλεγχο λειτουργίας και συντήρηση κλιματιστικών μονάδων έπρεπε να βαρύνουν τον ΚΑΕ 10.6264.02 («Συντήρηση και επισκευή κλιματισμού») και όχι τον ΚΑΕ 10.6261.01 («Συντήρηση κτιρίων») και δ) από την οικεία βεβαίωση καλής εκτέλεσης εργασιών και τα λοιπά στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ποιες ακριβώς εργασίες εκτελέστηκαν και παραλήφθηκαν. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 18/2019)
Καταβολή αμοιβής σε καθηγητή μουσικής για την εκπαίδευση των μελών της χορωδίας του Δήμου. Το ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Οργανισμός Αθλητισμού-Πολιτισμού Δήμου» είχε ήδη συσταθεί από 27.6.2011 με σκοπό, μεταξύ άλλων, την άσκηση καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων που εντάσσονται στις αρμοδιότητες του Δήμου στον Τομέα του Πολιτισμού κατ΄ άρθρο 75 Ι περ. στ΄ του ν. 3463/2006, όπως ισχύει. Ως εκ τούτου, από της συστάσεώς του ήταν αποκλειστικά αρμόδιο για την ανάθεση των υπηρεσιών εκπαίδευσης των μελών της χορωδίας του Δήμου και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης με τον φερόμενο ως δικαιούχο του εντάλματος, αφού οι υπηρεσίες αυτές εντάσσονται ευθέως στους σκοπούς του. Όσα δε ισχυρίζεται ο Δήμος, ότι δηλαδή οι επίμαχες υπηρεσίες ανατέθηκαν από το Δήμο λόγω του ότι δεν είχε οριστεί, μέχρι την ημερομηνία της ανάθεσης, το Διοικητικό Συμβούλιο του νομικού προσώπου και ότι δεν έχει συνταχθεί και δεν εκτελείται ο προϋπολογισμός του, δεν δύναται να ασκήσουν επιρροή για τη νομιμότητα της δαπάνης διότι, από καμία διάταξη νόμου προβλέπεται η δυνατότητα να επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός του Δήμου με υποχρεώσεις που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα ενός νομικού προσώπου, το οποίο ο ίδιος επέλεξε να συστήσειγια την καλύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων του, στην περίπτωση που από αβελτηρία του Δημοτικού Συμβουλίου, το ήδη συσταθέν (από το έτος 2011) νομικό αυτό πρόσωπο δεν τίθεται σε πραγματική λειτουργία με τον έγκαιρο διορισμό των μελών του διοικητικού συμβουλίου του, το οποίο στη συνέχεια, ως όργανο διοίκησης, θα προβεί στην έγκριση του προϋπολογισμού του νομικού προσώπου, σε βάρος του οποίου θα διενεργούνται οι αντίστοιχες δαπάνες για την εκπλήρωση των σκοπών του. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 40/2013)
Σύναψη σύμβασης μεταξύ του Δήμου και της εταιρείας «ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ», για την εκτέλεση της εργασίας έκδοσης καρτών ελευθέρων διαδρομών και της αξίας των δρομολογίων για 152 μέλη του Οργανισμού Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου. Διευκολύνει τη μετακίνηση των δικαιούχων μελών προς τις εγκαταστάσεις του Οργανισμού και τους λοιπούς χώρους αναψυχής, προκειμένου να τους παρέχονται οι αναγκαίες ιατρικές και κοινωνικές υπηρεσίες, λαμβανομένης, ιδίως, υπόψη της δυσκολίας στην πρόσβαση αυτών στους ως άνω αναφερόμενους χώρους, λόγω της ηλικίας τους και της αυξημένης οικονομικής επιβάρυνσης που θα συνεπαγόταν η ανάγκη καθημερινής μετακίνησής τους. Συντελεί στην εκπλήρωση των καταστατικών σκοπών του Οργανισμού Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 114/2014)
Μελέτη για τον ηλεκτροφωτισμό του σταδίου. Από το περιεχόμενο της εκπονηθείσας μελέτης προκύπτει ότι αντικείμενό της είναι η εγκατάσταση παγίου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και εξοπλισμού φωτισμού του γηπέδου, δηλαδή αφορά σε έργα συντήρησης και κατασκευής δημοτικού αθλητικού κέντρου και δεν σχετίζεται με τη διαχείριση αυτού. Δεδομένου δε ότι, αφενός η αρμοδιότητα κατασκευής, συντήρησης και διαχείρισης δημοτικών αθλητικών κέντρων ανήκει κατ' αρχήν, σύμφωνα με το άρθρο 75 παρ. στ) περ. 11, στους οικείους Δήμους, αφετέρου μεταξύ των σκοπών του ν.π.δ.δ. «Οργανισμός Πολιτισμού και Αθλητισμού Δήμου» συγκαταλέγεται η διαχείριση μόνο των αθλητικών εγκαταστάσεων, αβασίμως προβάλλεται ότι η εκπόνηση της επίμαχης μελέτης εντάσσεται στις αρμοδιότητες του νομικού προσώπου. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 65/2016)
ια την αποτελεσματικότερη οργάνωση και λειτουργία της οικείας δημοτικής υπηρεσίας, οι Δήμοι δύνανται να συστήνουν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, που αναλαμβάνουν την παροχή υπηρεσιών πολιτιστικού χαρακτήρα, χωρίς να αποκλείεται η ανάληψη σχετικών δράσεων, με τη δημιουργία, μεταξύ άλλων ,πολιτιστικών και πνευματικών κέντρων, μουσείων και πινακοθηκών, από τον ίδιο των ΟΤΑ, διότιη σύσταση των ανωτέρω νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δεν συνιστά μεταβίβαση, με την τεχνική έννοια του όρου, των αρμοδιοτήτων του οικείου Ο.Τ.Α. προς το νομικό αυτό πρόσωπο, ώστε να μην υπάρχει πλέον δυνατότητα παράλληλης ή ταυτόχρονης άσκησης αυτών από το Δήμο, αλλά καθιδρύεται συντρέχουσα αρμοδιότητα ως προς τις δράσεις αυτές, ασκούμενες σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας. (Ελ. Συν.Τμ. 7 Πράξη 60/2013)
ο Δήμος ασκεί, διά της αρμόδιας κεντρικής υπηρεσίας του (Αυτοτελές Τμήμα Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας και Πολιτισμού), τις προβλεπόμενες στον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και τον προαναφερθέντα Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του αρμοδιότητες του τομέα πολιτισμού - στον οποίον εντάσσονται κατά την κοινή αντίληψη οι δράσεις και τα προγράμματα μουσικού περιεχομένου (οργάνωση μπάντας, διοργάνωση μουσικών εκδηλώσεων κλπ.) - συμπληρωματικάπρος τις αντίστοιχου περιεχομένου αρμοδιότητες που ασκεί το δημοτικό Νομικό Πρόσωπο Πολιτισμού & Περιβάλλοντος του ίδιου δήμου προς εκπλήρωση του καταστατικού σκοπού του. Παρέπεται, επομένως, ότι ο δήμος επιτρεπτώς κατ' αρχήν προβαίνει, στο πλαίσιο άσκησης της ως άνω αρμοδιότητάς του, στην πρόσληψη ειδικού συνεργάτη για την παροχή υπηρεσιών, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 163 του ν. 3584/2007 και 45 παρ. 11 του ν. 3979/2011. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 79/2014)
Συντήρηση αγιογράφησης Ιερού ναού. Μη νομίμως προέβη η Ανώνυμη Μετοχική Εταιρεία Ο.Τ.Α στην υπό κρίση δαπάνη, καθότι η συντήρηση ή αγιογράφηση του Ιερού Ναού δεν προβλέπεται στους σκοπούς της συστατικής πράξης της, ούτε εξυπηρετεί την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών της. Περαιτέρω ο ανωτέρω ναός αποτελεί ενοριακό ναό και επομένως διακριτό νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με ίδια διοίκηση. Το γεγονός ότι στον ιδιόκτητο χώρο του Ιερού Ναού, ο οποίος γειτνιάζει με το ακίνητο του Δήμου στο οποίο λαμβάνει χώρα η εμποροπανήγυρη, στεγάζονται περίπου 80 περίπτερα και χρησιμοποιείται ως πάρκινγκ αυτοκινήτων δεν άγει στη νομιμότητα της δαπάνης, δοθέντος ότι ο Ιερός Ναός δεν αποτελεί ακίνητη περιουσία του Δήμου ούτε άλλωστε στη λειτουργικότητά της, αφού εξυπηρετεί την βελτίωση αλλότριας περιουσίας. Μη νόμιμη η δαπάνη, συγγνωστή πλάνη. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 257/2019)
H δαπάνη για την πληρωμή της μελέτης κατασκευής κωδωνοστασίου στον Ιερό Ναό, με την οποία επιδιώκεται η πραγματοποίηση κοινωφελούς σκοπού, δεν είναι νόμιμη, καθόσον διενεργήθηκε κατά παράβαση των διατάξεων του α.ν. 2039/1939, καθώς και της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων, αφού βάρυνε πίστωση που δεν προβλέπεται σε ιδιαίτερο προϋπολογισμό για τη διαχείριση του ως άνω κεφαλαίου αυτοτελούς διαχείρισης, αλλά στο γενικό προϋπολογισμό του Δήμου. Εξάλλου, η ανωτέρω δαπάνη μη νομίμως βαρύνει το Δήμο και λόγω του γεγονότος ότι αφορά στην εξόφληση τιμήματος σύμβασης, στη σύναψη της οποίας δεν προέβη ο Δήμος, αλλά ο Ιερός Ναός, που αποτελεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυθύπαρκτο και ανεξάρτητο από τον Ο.Τ.Α. (Ελ.Συν.Ολ. 4318/2013)
Οι εντελλόμενες δαπάνες των έργων δεν είναι νόμιμες, καθόσον, ο χώρος, στον οποίον αυτά εκτελέστηκαν, δεν αποτελεί κοινόχρηστη έκταση, ώστε να δικαιολογείται εντός αυτού δημοτική δαπάνη εκτέλεσης εργασιών, αλλά οικοπεδικό χώρο ιδιοκτησίας του Ιερού Ναού Αγίου Κυπριανού. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 80/2012)
Νόμιμη η εκπόνηση μελέτης για την κατασκευή του έργου, παρόλο που αφορά ακίνητο ιδιοκτησίας της Ιεράς Μητρόπολης, διότι εξυπηρετεί την αποτελεσματική εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, καθόσον επάγεται ωφέλεια για το Δήμο, στον οποίο έχει νομίμως παραχωρηθεί η χρήση και εκμετάλλευση του ακινήτου αυτού και μάλιστα για μακρό χρονικό διάστημα. Επιπλέον, ο Δήμος προβαίνοντας στην προαναφερόμενη μελέτη εκπληρώνει αναληφθείσα υποχρέωσή του προς την ως άνω Ιερά Μητρόπολη, σχετικά με τους όρους παραχώρησης του ακινήτου αυτού, καθόσον η παραχώρηση πραγματοποιήθηκε με σκοπό την ανάπλαση και αξιοποίηση του χώρου, ο δε όρος αυτός συντελεί αποτελεσματικά στην εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου. (Ελ. Συν. Τμ.7 Πράξη 87/2011)
Μη νόμιμη η προμήθεια από Δήμο καλύμματος για την Αγία Τράπεζα Ιερού Ναού, που βρίσκεται στην εδαφική περιφέρεια του Δήμου, καθόσον δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν ανάγεται στη λειτουργική δραστηριότητα του Δήμου και η πραγματοποίησή της δεν συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη και αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των επιδιωκόμενων από αυτόν σκοπών (άρθρο 75 του ν.3463/2006), ενώ δεν εμπίπτει στην προβλεπόμενη από το άρθρο 202 του ν.3463/2006 επιτρεπόμενη περίπτωση επιχορήγησης του Δήμου προς εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα, καθόσον οι διατάξεις αυτές επιτρέπουν την οικονομική και μόνο επιχορήγηση των ανωτέρω νομικών προσώπων, όχι δε και τη σε είδος επιχορήγησής τους (Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 114/2008)
Μη νόμιμη δαπάνη Δήμου για την εκτέλεση του έργου της ανάπλασης και διαμόρφωσης του αυλείου χώρου Ιερού Ναού, αφού δεν προβλέπεται ούτε από το άρθρο 24 Δ.Κ.Κ. (π.δ. 410/1005), ούτε από άλλη διάταξη νόμου, ενώ δεν μπορεί να θεωρηθεί, ότι εξυπηρετεί την λειτουργική δραστηριότητα και την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου (Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 2/2008)
Δαπάνη για εκτελεσθείσες εργασίες επισκευής και διαμόρφωσης στον αύλειο χώρο ιερού Ναού. Μη λειτουργική. (ΠΡΞ ΚΛΒ 2005 246)
Δαπάνη για την μελέτη κατασκευής κωδωνοστασίου ιερού Ναού. Δεν αποτελεί επιχορήγηση. Μη νόμιμη, καθόσον δεν διατέθηκε όπως θα έπρεπε από τα έσοδα του κληροδοτήματος αλλά από τον προϋπολογισμό του δήμου. (ΠΡΞ ΚΛΒ 2005 338)
Ιεροί ναοί κοιμητηρίων
Η διενέργεια προμηθειών για τις ανάγκες και τη συντήρηση των μη ενοριακών Ιερών Ναών των κοιμητηρίων, που βρίσκονται εντός της εδαφικής του περιφέρειας, όπως είναι και η προμήθεια κεριού, ανήκει στην αρμοδιότητα του Δήμου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 75 παρ.1 του ν.3463/2006 και του ν.547/1977. (Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 128/2009)
Δαπάνη αμοιβής εργολάβου γιο την εκτέλεση του έργου της συντήρησης Ιερών Ναών εντός των κοιμητηρίων δημοτικών Διαμερισμάτων Δήμου. Μη νόμιμη, καθόσον η αρμοδιότητα συντήρησης των Ιερών Ναών των κοιμητηρίων, σε Δήμους με πληθυσμό μικρότερο των 50.000 κατοίκων, ανήκει στον πλησιέστερο σε αυτούς ενοριακό Ναό. Δεν συντρέχουν εν προκειμένω οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 262 παρ. Ι του Δ.Κ.Κ. Μη λειτουργική δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ.Συν. Τμ. 7 Πράξη 338/2006)
Δαπάνες Εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος Τηλεϊατρικής - Τηλεειδοποίησης και ανάπτυξης των ψηφιακών βιβλιαρίων υγείας. Πληρωμή μέρους Της αμοιβής της «Κοινωνικής Συνεταιριστικής Δράσης- Αστικός μη Κερδοσκοπικός Συν/μος (Δράση)» για την παροχή των υπηρεσιών «Δαπάνες εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος Τηλεϊατρικής - Τηλεειδοποίησης και ανάπτυξης των ψηφιακών βιβλιαρίων υγείας». Η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθώς, το αντικείμενο της ανατεθείσας σύμβασης εμπίπτει στους σκοπούς και τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Επιχείρησης., στην οποία ο Δήμος Φ… έχει εκχωρήσει, με την συστατική πράξη αυτής, την μέριμνα και την υλοποίηση δράσεων που άπτονται της προστασίας της υγείας όλων των πολιτών. Εξάλλου, η συγκεκριμένη Δημοτική Επιχείρηση επιχορηγείται από τον προϋπολογισμό του Δήμου για την υλοποίηση των συγκεκριμένων δράσεων και ως εκ τούτου μη νομίμως ο Δήμος προβαίνει στη σύναψη της εν λόγω σύμβασης, επιβαρύνοντας εκ νέου τον προϋπολογισμό του.Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 34/2020)
Αμοιβή για παροχή υπηρεσιών προγραμματισμού πολιτιστικών δράσεων. Αντικείμενο των υπηρεσιών είναι η έρευνα και επιλογή, η πρόταση και, τέλος, ο μηνιαίος προγραμματισμός, εκ μέρους του αναδόχου και σύμφωνα με τις υποδείξεις του Δήμου, επισκέψεων των δημοτών σε διάφορα δρώμενα πολιτιστικού περιεχομένου που πραγματοποιούνται από τρίτους και η γνωστοποίηση του προγράμματος στους δημότες. Η δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου ούτε σχετίζεται με αρμοδιότητα προβλεπόμενη στον Ο.Ε.Υ. του Δήμου. Εξάλλου ούτε λειτουργική μπορεί να θεωρηθεί, διότι δεν σχετίζεται με την οργάνωση από τον ίδιο το Δήμο εκδηλώσεων που προάγουν τον πολιτισμό, εντός των διοικητικών ορίων αυτού και - κατά το μεγαλύτερο μέρος - υπέρ των δημοτών, αλλά αφορά κατ’ ουσία τον προγραμματισμό και την πρόταση επισκέψεων σε εκδηλώσεις/ δρώμενα που οργανώνουν άλλοι φορείς, εκτός των διοικητικών ορίων αυτού, είναι δε άσχετη με την προαγωγή των τοπικών υποθέσεων και δραστηριοτήτων του Δήμου και την υλοποίηση των σκοπών του. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 215/2019)
Αποκατάσταση ζημιών από θεομηνία στα νεκροταφεία του οικισμού. Μη νόμιμη δαπάνη διότι η ανάληψη από το Δήμο της υποχρέωσης για την αποκατάσταση ζημιών σε ιδιωτικά μνημεία δεν βρίσκει έρεισμα σε διάταξη νόμου. (άρθρο 75 παρ. ΙΙ περ. 8 ν. 3463/2006) Μη λειτουργική δαπάνη διότι η αποκατάσταση μνημείων ιδιωτών σε νεκροταφεία δεν αποτελεί τοπική υπόθεση κατά την έννοια του νόμου, ούτε συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών και της αποστολής του Δήμου. (άρθρο 33 ν. 4129/2013) Ωστόσο το ένταλμα θεωρείται λόγω συγγνωστής πλάνης. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 7/2019)
Καταβολή δαπανών εργασιών εκκαθάρισης δημοτικών επιχειρήσεων. Μη νόμιμες δαπάνες διότι ο φερόμενος ως δικαιούχος δεν είναι πιστωτής του Δήμου αφού οι υπηρεσίες παρασχέθηκαν από εξωτερικούς συνεργάτες στις υπό εκκαθάριση δημοτικές επιχειρήσεις, δεδομένου ότι αυτές διατηρούν τη νομική τους προσωπικότητα μέχρι το πέρας της εκκαθάρισης (π.δ 410/1995 άλλως συμπληρωματικά αστική ή εμπορική νομοθεσία) και φέρουν την υποχρέωση εξόφλησης των εργασιών βάσει των υπογραφεισών συμβάσεων. Επιπλέον, το λογιστικό των Ο.Τ.Α. προβλέπει την έκδοση τακτικών χρηματικών ενταλμάτων βάσει πλήρων και νόμιμων δικαιολογητικών και μόνο σε εξαιρετικώς, προβλεπόμενες από τον νόμο, περιπτώσεις προβλέπεται η έκδοση χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής και η εκ των υστέρων τακτοποίησή τους. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 91/2017)
Η κατασκευή του έργου δεν γίνεται σε έκταση που ανήκει κατά κυριότητα στο Δήμο, αλλά στο Χιονοδρομικό Κέντρο, έτσι το εν λόγω έργο αφορά στην αξιοποίηση αλλότριας περιουσίας και, για το λόγο αυτό, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη για την κατασκευή του, η οποία δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν έχει το χαρακτήρα λειτουργικής δαπάνης του Δήμου και, ως εκ τούτου, δεν είναι νόμιμη η πληρωμή της σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 284/2013)
Ηχητικά μηχανήματα και τοποθέτησή τους, ως μόνιμης ηχητικής εγκατάστασης σε μισθωμένο από Δήμο ακίνητο, που η χρήση του έχει παραχωρηθεί σε σωματεία και συλλόγους. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 4/2006)
Προμήθεια και τοποθέτηση προκατασκευασμένων μεταφερόμενων οικίσκων - αποδυτηρίων σε εγκαταστάσεις ναυταθλητικού ομίλου, στον οποίο έχει παραχωρηθεί χρήση τμήματος χερσαίας ζώνης εντός του λιμένα. Δεν απαιτείται προηγούμενη απόφαση του Γενικού Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 2971/2001). Η ανωτέρω προμήθεια του Δήμου, που έλαβε χώρα για τη θεραπεία των αναγκών όχι του Δήμου, αλλά ενός αθλητικού συλλόγου, δεν βρίσκει έρεισμα σε διάταξη νόμου ούτε συμβάλλει στη κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του Δήμου, αφού δεν σχετίζεται με την εξυπηρέτηση της ομαλής λειτουργίας του. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 344/2015)
Η «δημιουργία» αθλητικών εστιών στους δήμους, που αποτελεί σκοπό του Αναπτυξιακού Συνδέσμου, είναι εννοιολογικά ευρύτερη της «συντήρησης» αθλητικών εγκαταστάσεων, η οποία είναι δημοτική αρμοδιότητα. Κατά συνέπεια, αφού ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος δύναται να δημιουργεί αθλητικές εγκαταστάσεις στους δήμους που τον απαρτίζουν, κατά μείζονα λόγο μπορεί να συντηρεί αυτές, ασκώντας, σύμφωνα με τους καταστατικούς του σκοπούς, κατά νόμον τις αρμοδιότητες του δήμου. Επομένως η ελεγχόμενη δαπάνη, αφορώσα σε εργασίες συντήρησης αθλητικής εγκατάστασης δήμου εντός της χωρικής αρμοδιότητας του Αναπτυξιακού Συνδέσμου, εντάσσεται στους σκοπούς του και δύναται να βαρύνει τον προϋπολογισμό του. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 313/2016)
Προμήθεια πινάκων με χρήση μαρκαδόρων για σχολεία Δήμου. Μη νόμιμη δαπάνη διότι ο εφοδιασμός των σχολείων με εξοπλιστικά είδη, στα οποία σαφώς συμπεριλαμβάνονται οι πίνακες μαρκαδόρου, δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του εν λόγω Δήμου, αντιθέτως, υπάγεται στους σκοπούς της εταιρείας «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.», κατόπιν εισήγησης της οικείας Σχολικής Επιτροπής προς τις αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 193/2018)