Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία |
Οι τακτικοί Δημοτικοί και Κοινοτικοί Εισπράκτορες δικαιούνται έξοδα κίνησης τα οποία ανέρχονται σε ποσοστό 2% - 4% επί των εκτός έδρας και 1% επί των εκτός γραφείου, δ' ειδικών χρηματικών καταλόγων εισπραττομένων δημοτικών και κοινοτικών εσόδων. (άρθρο 50 παρ.1 του Ν.3584/07)
Το ύψος του ποσοστού της αποζημιώσεως καθορίζεται από το οικείο Δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο, προκειμένου δε περί τακτικών εισπρακτόρων, ασχολουμένων με την είσπραξη εσόδων πλειόνων οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως, από το διευθυντή του οικείου ταμείου.
Μέχρι τη δημοσίευση του Ν.3584/07 η ετησία αποζημίωση σύμφωνα με τον Ν.1188/1981 δεν μπορούσε να είναι μεγαλύτερη των 2/3 του ετήσιου βασικού μισθού του δικαιούχου, δυναμένης να αναπροσαρμόζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών. Κατ' εξουσιοδότηση της διάταξης αυτής εκδόθηκε και ίσχυε η Κ.Υ.Α. 2090610/12766/0022/1998 (ΦΕΚ 61 Β)
Το ανώτατο αυτό όριο αποζημίωσης για όσους εισπράκτορες δεν υπηρέτησαν καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, ήταν ίσο με τα 2/3 του βασικού μισθού που αναλογούσε στο χρονικό διάστημα της απασχόλησης και όχι σε ολόκληρο το έτος. (Γνωμοδ. ΝΣΚ 91/1993)
Σύμφωνα με την παρ.3 του άρθρου 50 του Ν.3584/07 πλέον η ετήσια αποζημίωση δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη του 1/3 του ετήσιου βασικού μισθού του δικαιούχου.
Σύμφωνα με την παρ 2 του άρθρου 1 του Ν. 3833/10, τα πάσης φύσεως επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές γενικά, καθώς και τα με οποιαδήποτε άλλη ονομασία οριζόμενα και από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη προβλεπόμενα των λειτουργών και υπαλλήλων των Νομικών Προσώπων ∆ημοσίου ∆ικαίου (Ν.Π.∆.∆.) και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), μειώνονται κατά ποσοστό δώδεκα τοις εκατό (12%), με έναρξη ισχύος την 01/01/2010 (παρ 1 άρθρο 20 ν. 3833/10). Οι διατάξεις εφαρμόζονται και για το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και κατισχύουν κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης ή ρήτρας ή όρου συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης ή ατομικής σύμβασης εργασίας ή συμφωνίας. Με βάση τα ανωτέρω και η συγκεκριμένη περίπτωση υπόκειται σε μείωση κατά 12%.
Τα πάσης φύσεως επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές γενικά, καθώς και τα με οποιαδήποτε άλλη ονομασία οριζόμενα και από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη προβλεπόμενα των λειτουργών και υπαλλήλων των φορέων της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του Ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40 Α΄), μειώνονται κατά ποσοστό οκτώ τοις εκατό (8%). (παρ 1 άρθρου τρίτου του ν. 3845/10).
Η ανωτέρω μείωση, η οποία ισχύει από 1-6-2010, θα υπολογισθεί στα μειωμένα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 3833/2010 ποσά, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί την 31-5-2010. (Υπ. Οικ. 2/35981/0022/28.05.2010)
Η εκκαθάριση της αποζημίωσης ενεργείται με βάση πίνακα που θεωρείται από τον προϊστάμενο της οικείας Δ.Ο.Υ. ή της Ειδικής Ταμειακής Υπηρεσίας του οικείου Δήμου, στον οποίο φαίνεται το ύψος των εκτός έδρας ή γραφείου εισπράξεων. Ως έδρα των εισπρακτόρων θεωρείται αυτή του ταμείου ή του Δήμου όπου υπηρετούν.
(άρθρο 50 παρ.4 του Ν.3584/07)
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη νόμιμη καταβολή αποζημίωσης επί των εκτός έδρας καιεκτός γραφείου εισπραττόμενων δημοτικών και κοινοτικών εσόδων σε υπαλλήλους Ο.Τ.Α. αποτελεί η είσπραξη των εσόδων αυτού είτε από τον προϊστάμενο της ταμειακής υπηρεσίας αυτού είτε από ειδικώς οριζόμενο προς τούτο εισπρακτορικό όργανο. Περαιτέρω, συνάγεται ότι για να είναι νόμιμη η δαπάνη αποζημίωσης εισπρακτόρων λόγω απασχόλησης εκτός έδρας ή γραφείου, ηεκκαθάρισητης αποζημίωσης πρέπει να ενεργείται με βάση πίνακα, θεωρημένο από τον Προϊστάμενο του οικείου δημοσίου ταμείου ή της ειδικής ταμειακής υπηρεσίας του Δήμου, στον οποίον να καταγράφεται το ύψος των εκτός έδρας ή γραφείου πραγματοποιηθεισών εισπράξεων. H προϊσταμένη δημοτική ταμίας της ταμειακής υπηρεσίας του Δήμου, νομίμως ασκούσε καθήκοντα εισπράκτορα, σύμφωνα με το άρθρ.48 του Β.Δ. 17.5/15.6.1959, (και χωρίς ειδική απόφαση του Δημάρχου για ανάθεση καθηκόντων εισπράκτορα) ενώ δεν ασκεί επιρροή το γεγονός ότι είχαν ανατεθεί καθήκοντα εισπράκτορα σε άλλον υπάλληλο του Δήμου. (Ελ. Συν. Πρ. 74/2010 Τμ. Ι)
Δημοτικός υπάλληλος του κλάδου ΔΕ 15 Εισπράκτορες Εσόδων, ο οποίος έχει ορισθεί δημοτικός ταμίας, δεν δικαιούται της προβλεπόμενης στο άρθρο 50 του ίδιου ως άνω Κώδικα αποζημίωσης για τα ποσά που, κατά την άσκηση των καθηκόντων του, εισάγει στο ταμείο του και προέρχονται από τους κάθε είδους αποδιδόμενους, από την Κεντρική Διοίκηση στους δήμους, πόρους (ΚΑΠ, ΣΑΤΑ), μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, και από κάθε, εν γένει, προβλεπόμενη, από την κείμενη νομοθεσία, χρηματοδότηση προς την τοπική αυτοδιοίκηση. (Ελ. Συν. Πρ. 134/2010 Τμ. Ι)
|
Σχετική νομολογία |
(Ελ. Συν. Πρ. 134/2010 Τμ. Ι)
Δημοτικός υπάλληλος του κλάδου ΔΕ 15 Εισπράκτορες Εσόδων, ο οποίος έχει ορισθεί δημοτικός ταμίας, δεν δικαιούται της προβλεπόμενης στο άρθρο 50 του ίδιου ως άνω Κώδικα αποζημίωσης για τα ποσά που, κατά την άσκηση των καθηκόντων του, εισάγει στο ταμείο του και προέρχονται από τους κάθε είδους αποδιδόμενους, από την Κεντρική Διοίκηση στους δήμους, πόρους (ΚΑΠ, ΣΑΤΑ), μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, και από κάθε, εν γένει, προβλεπόμενη, από την κείμενη νομοθεσία, χρηματοδότηση προς την τοπική αυτοδιοίκηση.
Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 1/2006
Υπάλληλος Δήμου, ο οποίος δεν κατέχει οργανική θέση ταμία, διαχειριστή, εισπράκτορα ή ελεγκτή δεν δικαιούται, κατά ρητή πρόβλεψη του Ν. 3205/2003, την καταβολή του επιδόματος διαχειριστικών λαθών σε καμιά περίπτωση, ακόμα και αν ασκεί εν τοις πράγματι τα ανωτέρω καθήκοντα (Σχετ. Πρ. Ι Τμ. 20/2005,95/2004, 94 και 131/2003).
Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 20/2006
Υπάλληλοι Δήμου οι οποίοι δεν κατέχουν οργανικές θέσεις ταμία, διαχειριστή, εισπράκτορα ή ελεγκτή εσόδων - εξόδων δεν δικαιούνται του επιδόματος διαχειριστικών λαθών, έστω και αν άσκησαν στην πραγματικότητα τα αντίστοιχα καθήκοντα αποκλειστικά και κατά πλήρες ωράριο ημερήσιας απασχόλησης (σχετ. πράξη I Τμ. 20/2005).
Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 104/2006
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη νόμιμη καταβολή επιδόματος διαχειριστικών λαθών σε υπαλλήλους των Ο.Τ.Α., τόσο υπό την ισχύ του Ν. 2470/1997, όσο και του Ν. 3205/2003, αποτελεί η κατοχή από αυτούς οργανικής θέσης ταμία, διαχειριστή, εκδότη, εισπράκτορα ή ελεγκτή εσόδων-εξόδων και να διαχειρίζονται αποκλειστικά και κατά πλήρες ωράριο ημερήσιας απασχόλησης χρηματικό ποσό ανώτερο των 150.000 ευρώ. Το γεγονός ότι οι ανωτέρω αποδίδουν λογαριασμό στο Ελεγκτικό Συνέδριο δεν συναπάγεται ότι αυτοί εξαιρούνται από τον περιορισμό του άρθρου 8 του Ν. 3205/2003.
ΠΡΞ KΛB 2005 1 Εισηγητής: Aργυρώ Μαυρομμάτη, Πάρεδρος
Αποζημίωση εισπρακτόρων δήμου λόγω απασχόλησής τους εκτός έδρας ή γραφείου. Προϋπόθεση νόμιμης εκκαθάρισης της ως άνω αποζημίωσης, η σύνταξη πίνακα, στον οποίο να καταγράφονται οι μετακινήσειςκαι το ύψος των εκτός έδρας ή γραφείου πραγματοποιηθεισών εισπράξεων, και η θεώρηση αυτού από τον οικείο ταμία.
Ελ. Συν Τμ. 1 Πράξη 20/2005 Εισηγητής: Ε. Φώτη, Σύμβουλος
Επίδομα αντισταθμίσματος διαχειριστικών λαθών σε υπαλλήλους Ο.Τ.Α. Μη νόμιμη η χορήγησή του σε υπαλλήλους που δεν κατέχουν οργανικές θέσεις ταμία, διαχειριστή, εκδότη, εισπράκτορα ή ελεγκτή εσόδων-εξόδων, έστω και αν άσκησαν εν τοις πράγμασι τα αντίστοιχα καθήκοντα αποκλειστικά και κατά πλήρες ωράριο. (Σχετ. Πραξ. Ι Τμ. 1 και 20/2006, 95/2004, 94 και 131/2005).
ΠΡΞ ΚΛΒ 2005 1 Εισηγητής: Aργυρώ Μαυρομμάτη Πάρεδρος
Προϋπόθεσης καταβολής επιδόματος αντισταθμίσματος διαχειριστικών λαθών σε δημοτικό εισπράκτορα. (Σχετ. Πράξ. Β' Κλιμ. 158/05)
|