Οδηγοί υπηρεσιακών αυτοκινήτων
1. Ποιοί επιτρέπεται να οδηγούν υπηρεσιακό αυτοκίνητο.
2. Κατ' εξαίρεση οδήγηση υπηρεσιακών αυτοκινήτων.
α) από μόνιμους ή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλους.
β) από Δημάρχους, Αντιδημάρχους, μέλη δημοτικών συμβουλίων, Προέδρους τοπικών κοινοτήτων και Γενικούς Γραμματείς Δήμων
γ) Οδήγηση Οχημάτων νομικών προσώπων από προσωπικό τους και μέλη διοικητικών συμβουλίων
δ) από ιδιώτες.
3. Κατ' εξαίρεση χειρισμός μηχανημάτων εκτέλεσης έργων.
5. Κατ' εξαίρεση οδήγηση οχημάτων εκτός της περιφερειακής ενότητας
6. Καταργούμενες διατάξεις.
7. Οδηγοί ασθενοφόρων Κέντρων Υγείας
8. Χρόνοι οδήγησης, διαλείμματα και περίοδοι ανάπαυσης
1. Ποιοί επιτρέπεται να οδηγούν υπηρεσιακό αυτοκίνητο
Η οδήγηση υπηρεσιακού αυτοκινήτου επιτρέπεται μόνο από υπαλλήλους που κατέχουν νομοθετημένη θέση οδηγού. (παρ.1 άρθρο 47 Ν.4250/14 (ΦΕΚ 74/26.03.2014 τεύχος Α')
Σε περιπτώσεις όπου σχεδιάζεται να γίνει χρήση κρατικών οχημάτων (για ορισμένες ημέρες την εβδομάδα και για συγκεκριμένη χρονική περίοδο) για την κάλυψη αναγκών Τμημάτων/Υπηρεσιών Κατ'οίκων Νοσηλείας και τα οποία ανήκουν σε άλλους Φορείς της περιοχής π. χ. ΟΤΑ, Περιφέρειες, ΝΠΔΔ, κ.α., την ευθύνη οδήγησης αυτών, έχουν οδηγοί του Φορέα από τον οποίο προέρχεται το όχημα και επομένως θα γίνεται αναφορά στην σχετική απόφαση, την οποία εκδίδει ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. (Yπ. Υγείας Γ3δ/Δ.Φ.14/Γ.Π.οικ.21444/18.03.2016)
2. Κατ' εξαίρεση οδήγηση υπηρεσιακών αυτοκινήτων
Επιτρέπεται η κατ' εξαίρεση παροχή έγκρισης οδήγησης αυτοκινήτων στις εξής περιπτώσεις:
α) από μόνιμους ή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλους
Επιτρέπεται η κατ' εξαίρεση παροχή έγκρισης οδήγησης αυτοκινήτων ΟΤΑ α' και β' βαθμού και των νομικών τους προσώπων, σε ειδικές περιπτώσεις και μόνο όταν δεν υπάρχουν, κωλύονται ή δεν επαρκούν οι διαθέσιμοι υπάλληλοι για την άσκηση του καθήκοντος αυτού, από μόνιμους ή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλους που έχουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης, ανεξάρτητα από την κατηγορία, κλάδο ή ειδικότητα στην οποία ανήκουν και εφόσον τούτο δεν αντίκειται στις οικείες διατάξεις που διέπουν τους οργανισμούς τους. (περίπτ. θ παρ.2 άρθρο 47 Ν.4250/14 (ΦΕΚ 74/26.03.2014 τεύχος Α')
Η έγκριση κατ' εξαίρεση οδήγησης παρέχεται από τον Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. (παρ.3 άρθρο 47 Ν.4250/14 (ΦΕΚ 74/26.03.2014 τεύχος Α')
Από 11.03.2020 (ημερ. έναρξης ισχύος του Ν.4674/20) αντικαθίσταται η παρ.3 του άρθρου 47 του Ν.4250/14 από την παρ.2 του άρθρου 23 του Ν.4674/20 και η έγκριση κατ' εξαίρεση οδήγησης παρέχεται από τον οικείο δήμαρχο, καθεστώς το οποίο διατηρείται και μετά την εκ νέου αντικατάσταση της παρ.3 του άρθρου 47 του Ν.4250/14 από το άρθρο 28 του Ν.4704/20 (ΦΕΚ 133/14.07.2020 τεύχος Α').
Προσοχή! Για οδήγηση οχημάτων εκτός περιφερειακής ενότητας δείτε παρακάτω την υποενότητα 5. Κατ' εξαίρεση οδήγηση οχημάτων εκτός της περιφερειακής ενότητας
Οι υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων οι οποίες είναι υπεύθυνες για την παροχή έγκρισης κατ' εξαίρεση οδήγησης θα πρέπει να σταθμίζουν τα αιτήματα που λαμβάνουν βάσει των πραγματικών αναγκών της κάθε υπηρεσίας, συναρτήσει και άλλων παραγόντων όπως του αριθμού των οργανικών θέσεων των οδηγών της υπηρεσίας, του αριθμού των υπηρετούντων, του αριθμού των υπηρεσιακών αυτοκινήτων της, κλπ.
Επισημαίνεται ότι η έγκριση κατ' εξαίρεση οδήγησης θα πρέπει να ζητείται μόνο σε περιπτώσεις έλλειψης επαρκούς αριθμού οδηγών, θεωρείται δε ως εύλογο το αίτημα για παροχή έγκρισης κατ' εξαίρεση οδήγηση όταν ο αριθμός των υπαλλήλων δεν υπερβαίνει τους δύο ανά υπηρεσιακό όχημα. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα πρέπει να υπάρχει ειδική αιτιολόγηση η οποία θα πρέπει να στηρίζεται στις ανάγκες που υπαγορεύει η φύση και το αντικείμενο της εκάστοτε υπηρεσίας, καθώς και η συνακόλουθη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας της (π.χ. υπηρεσία που ασκεί ελεγκτικούς μηχανισμούς, υπηρεσίες «βοήθεια στο σπίτι» κλπ.) (ΥΠ. Δ.Μ.&Η.Δ. οικ. 1261/9475/10.04.2014)
Για την παροχή της έγκρισης η ενδιαφερόμενη υπηρεσία υποβάλλει αίτημα στο οποίο αιτιολογούνται επαρκώς οι ειδικοί λόγοι που επιβάλλουν την οδήγηση των αυτοκινήτων από υπαλλήλους που δεν κατέχουν νομοθετημένη θέση οδηγού και αναφέρονται αναλυτικά στοιχεία των υπαλλήλων, των υπηρεσιακών αυτοκινήτων, καθώς και του χρονικού διαστήματος για το οποίο ζητείται η έγκριση, η διάρκεια της οποίας δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο (2) έτη. (παρ.4 άρθρο 47 Ν.4250/14 (ΦΕΚ 74/26.03.2014 τεύχος Α')
Ειδικότερα θα αναφέρονται: το ονοματεπώνυμο του προτεινόμενου υπαλλήλου, το χρονικό διάστημα για το οποίο ζητείται η έγκριση με μέγιστη διάρκεια τα δύο (2) έτη, ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος που θα οδηγεί ο προτεινόμενος υπάλληλος, η κατηγορία του οχήματος (επιβατικό - θα αναφέρονται τα κυβικά του οχήματος -, λεωφορείο, φορτηγό - θα αναφέρεται το συνολικό βάρος σε χιλιόγραμμα -, δίκυκλο κ.λ.π.). Συνημμένα θα αποστέλλονται: ευκρινή φωτοαντίγραφα των αδειών κυκλοφορίας των οχημάτων, έγκριση εξαίρεσης από την απόσυρση σε περίπτωση που το όχημα είναι επιβατικό άνω των 1.400 κ.ε., καθώς και ευκρινές φωτοαντίγραφο της άδειας οδήγησης του προτεινόμενου οδηγού με εμφανή την ημερομηνία λήξης της. (ΥΠ. Δ.Μ.&Η.Δ. οικ. 1261/9475/10.04.2014)
Επισημαίνεται ότι οι Υπηρεσίες οι οποίες αναμένουν την ικανοποίηση αιτημάτων για έγκριση κατ' εξαίρεση οδήγησης τα οποία υποβλήθηκαν προς το ΥΔΙΜΗΔ σε χρόνο προγενέστερο της δημοσίευσης του Ν.4250/2014, θα πρέπει να τα απευθύνουν εκ νέου στις αρμόδιες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. (ΥΠ. Δ.Μ.&Η.Δ. οικ. 1261/9475/10.04.2014)
Από 11.03.2020
Μέχρι 10.03.2020
β) από Δημάρχους, Αντιδημάρχους, μέλη δημοτικών συμβουλίων, Προέδρους τοπικών κοινοτήτων και Γενικούς Γραμματείς Δήμων
Από 12.10.2020 (Ν.4735/2020)
Επιτρέπεται η οδήγηση των οχημάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων από τους Συντονιστές, των οχημάτων των ΟΤΑ β΄ βαθμού από τους Περιφερειάρχες και των οχημάτων των ΟΤΑ α΄ βαθμού από τους Δημάρχους, αποκλειστικά και μόνο για υπηρεσιακούς λόγους εντός και εκτός της διοικητικής τους περιφέρειας, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης. (περίπτ.γ' παρ.5 άρθρο 47 Ν.4250/14, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 49 του Ν.4735/20 και με το άρθρο 109 του ν.5003/22)
Όπου στις διατάξεις των άρθρων [...] 109 [...] του ν. 5003/2022 (Α’ 230) [...] αναφέρεται ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης, νοείται ο Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. (άρθρο 60 ν.5027/23)
Επιτρέπεται η οδήγηση των οχημάτων Υπηρεσιών τους από τους Αντιπεριφερειάρχες, τα μέλη του περιφερειακού συμβουλίου και τους Εκτελεστικούς Γραμματείς Περιφερειών και τους Αντιδημάρχους, τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, τους προέδρους των τοπικών κοινοτήτων και τους Γενικούς Γραμματείς Δήμων, ύστερα από έγκριση του οικείου περιφερειάρχη ή δημάρχου, αντίστοιχα, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης και τα χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο για υπηρεσιακούς λόγους, εντός και εκτός της διοικητικής τους περιφέρειας. (περίπτ.δ' παρ.5 άρθρο 47 Ν.4250/14, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 49 του Ν.4735/20 και με το άρθρο 109 του ν.5003/22)
Μέχρι 12.10.2020
Επιτρέπεται η οδήγηση οχημάτων των ΟΤΑ α'και β' βαθμού από Περιφερειάρχες, Αντιπεριφερειάρχες, Δημάρχους, Αντιδημάρχους, καθώς και μέλη περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων, μετά από έγκριση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εφόσον διαθέτουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης και τα χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο για υπηρεσιακούς λόγους, εντός και εκτός της διοικητικής τους περιφέρειας. (παρ.5 άρθρο 47 Ν.4250/14 (ΦΕΚ 74/26.03.2014 τεύχος Α')
γ) Οδήγηση Οχημάτων νομικών προσώπων από προσωπικό τους και μέλη διοικητικών συμβουλίων
Η οδήγηση των οχημάτων των νομικών προσώπων των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού από το προσωπικό τους και τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων, επιτρέπεται ύστερα από απόφαση του αρμοδίου οργάνου, όπως ορίζεται στο οικείο καταστατικό, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης και τα χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο για υπηρεσιακούς λόγους. (περίπτ.γ' παρ.5 άρθρο 47 Ν.4250/14, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 49 του Ν.4735/20)
Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: Έπειτα από την αντικατάσταση της παρ.5 του άρθρου 47 του ν.4250/14 από το άρθρο 109 του ν.5003/22, η παραπάνω διάταξη δεν υφίσταται.
δ) από ιδιώτες
Με απόφαση του οικείου Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης επιτρέπεται η παροχή έγκρισης για κατ' εξαίρεση οδήγηση οχημάτων που ανήκουν στους ΟΤΑ α' και β' βαθμού από ιδιώτες, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, για την αντιμετώπιση φυσικών ή άλλων καταστροφών και μόνον εφόσον έχουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, χωρίς την καταβολή οποιασδήποτε αμοιβής, αποζημίωσης ή επιδόματος. Η απόφαση αυτή ισχύει με την αναβλητική αίρεση της επέλευσης του κινδύνου ή της ύπαρξης της ανάγκης και για όσο χρόνο ο κίνδυνος ή η ανάγκη υφίσταται, σε καμία δε περίπτωση η ισχύς δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τριάντα (30) ημέρες. (παρ.6 άρθρο 47 Ν.4250/14 (ΦΕΚ 74/26.03.2014 τεύχος Α')
Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τις αυξημένες ανάγκες που ανακύπτουν κατά την αντιπυρική περίοδο (από 01 Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου), όπου η διασφάλιση της απρόσκοπτης κίνησης των οχημάτων είναι απαραίτητη καθόσον σχετίζεται με την υλοποίηση δράσεων που προασπίζουν τη Δημόσια Υγεία και το φυσικό περιβάλλον, καθίσταται αντιληπτό ότι λόγω του υφιστάμενου περιορισμού ελλοχεύει ο κίνδυνος οι αρμόδιες υπηρεσίες να μην είναι σε θέση να εκτελέσουν τις προβλεπόμενες και επιβαλλόμενες από τον ρόλο τους ενέργειες, με συνέπεια την αδυναμία της αποτελεσματικής προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος και της πρόληψης ή καταστολής των δασικών πυρκαγιών.
Κατόπιν των ανωτέρω, στο πλαίσιο της προβλεπτικής δράσης που οφείλει να αναπτύσσει η Διοίκηση, το ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α., για την αποφυγή πρόκλησης προβλημάτων Δημόσιας Υγείας και προστασίας του περιβάλλοντος, ήδη με το υπ'αριθμ. 1617/12325/15-05-2014 επεσήμανε προς τις αρμόδιες υπηρεσίες ότι: ειδικά για τα οχήματα των υπηρεσιών που απασχολούνται κατά την αντιπυρική περίοδο όπου σημειώνεται έξαρση των πυρκαγιών και υλοποιούνται τα σχετικά προγράμματα πρόληψης και προστασίας, είναι δυνατό να ανανεώνεται άμεσα η απόφαση για έγκριση κατ' εξαίρεση οδήγησης από ιδιώτες.
Στο πλαίσιο αυτό και προς αποφυγή των όποιων καθυστερήσεων κατά την έκδοση των εν λόγω αποφάσεων, υπενθυμίζεται ότι η διαδικασία η οποία θα πρέπει κάθε φορά να ακολουθείται:
Κατά την υποβολή αιτήματος το οποίο αφορά στην έγκριση οδήγησης από εθελοντή θα πρέπει να διευκρινίζεται ότι η έγκριση ζητείται για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και την αποτροπή πυρκαγιών ενόψει της αντιπυρικής περιόδου και συγχρόνως να επισημαίνεται η ανάγκη για έγκαιρη επανεξέταση του αιτήματος και ανανέωση της άδειας με τη λήξη των τριάντα ημερών, χωρίς προηγούμενο νέο αίτημα.
Οι υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων οι οποίες είναι υπεύθυνες για την παροχή έγκρισης κατ' εξαίρεση οδήγησης θα πρέπει να σταθμίζουν τα αιτήματα που λαμβάνουν βάσει των πραγματικών συνθηκών καθώς και των αναγκών τις υπηρεσίας και να βρίσκονται σε ετοιμότητα για την άμεση και χωρίς προηγούμενο νέο αίτημα ανανέωση των ισχυουσών αδειών και την κοινοποίησή τους αρμοδίως, πριν από τη λήξη του τριανταήμερου. Επισημαίνεται ότι η εν λόγω πρακτική θα πρέπει να ακολουθείται μόνο κατά την αντιπυρική περίοδο (από 01 Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου).
Eιδικά για τους Ειδικευμένους Εθελοντές και τα μέλη των Εθελοντικών Οργανώσεων πυροπροστασίας που έχουν ενταχθεί στο Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, η έγκριση κατ' εξαίρεση οδήγησης μπορεί να ισχύει για όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, χωρίς να είναι απαραίτητη η ανανέωση της μετά τη λήξη των τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία έκδοσής της. (ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. οικ. 713/18189/09.06.2015)
Παλιότερη εγκύκλιος η ΥΠ. Δ.Μ.&Η.Δ. οικ. 1617/12325/15.05.2014.
Η οδήγηση οχημάτων των δήμων από ιδιώτες επιτρέπεται υπό τις ειδικότερες προϋποθέσεις που τίθενται με τις διατάξεις του άρθρου 19 παρ. 4 του ν. 2503/1997, ήτοι σε περίπτωση συνδρομής εξαιρετικών περιστάσεων (φυσικές, τεχνολογικές ή άλλεςκαταστροφές) μετά από σχετική έγκριση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας χωρίς την καταβολή οποιασδήποτε αποζημίωσης και μόνον εφόσον οι ιδιώτες έχουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης. Το πεδίο όμως εφαρμογής της διάταξης αυτής μετά την αναγωγή της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων σε τοπική υπόθεση περιορίζεται και δεν καταλαμβάνει την περίπτωση χρήσης οχημάτων δήμων στο πλαίσιο νομίμως καταρτισθείσας σύμβασης ανάθεσης σε ιδιώτες της παροχής των ως άνω υπηρεσιών, λόγω αιτιολογημένης αδυναμίας άσκησης από αυτούς της ως άνω αρμοδιότητας τους, διότι, η χρήση από το προσωπικό του αναδόχου της υπηρεσίας της υλικοτεχνικής υποδομής του των δήμων, στην οποία περιλαμβάνονται και τα οχημάτων αυτών, υπό τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο νόμο (π.χ. κατοχή της απαιτούμενης άδειας οδήγησης) άγει στην ανάθεση οικονομικά συμφερότερων, από άποψη κόστους, για το Δήμο συμβάσεων. Συνεπώς, ο συμπεριληφθείς αφενός στο συμβατικό τεύχος της γενικής συγγραφής υποχρεώσεων, αφετέρου στην από σύμβαση, όρος περί απόδοσης στον ανάδοχο προς χρήση του εξοπλισμού των χωματουργικών εργασιών (μεταξύ άλλων, φορτωτή, προωθητήρα γαιών, φορτηγού αυτοκινήτου καθώς και βυτιοφόρου αυτοκινήτου)είναι νόμιμος και συνεπώς δεν πάσχει τόσο η διαγωνιστική διαδικασία όσο και η σύμβαση. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 218/2012)
4. Κατ' εξαίρεση οδήγηση και χειρισμός πυροσβεστικών οχημάτων-μηχανημάτων των ΟΤΑ από Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας
Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας επιτρέπεται η κατ΄ εξαίρεση οδήγηση και χειρισμός από Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας μελών Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας ενταγμένων στο Μ.Ε.Ο.Π.Π., πυροσβεστικών οχημάτων, υδροφόρων και λοιπών οχημάτων, τα οποία φέρουν κρατικές πινακίδες - πινακίδες Μηχανήματος Έργου (ΜΕ) - πινακίδες Αγροτικού Μηχανήματος (ΑΜ) ή οποιεσδήποτε άλλες συμβατικές πινακίδες και ανήκουν στους Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού, για την αντιμετώπιση φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών ή άλλων λοιπών απειλών. (παρ.7 άρθρο 36 Ν. 3801/2009, όπως προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 70 του Ν.4662/20)
Οι ανωτέρω Εθελοντές προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, αμισθί, άνευ έτερης αποζημίωσης ή άλλου τυχόν επιδόματος. (παρ.7 άρθρο 36 Ν. 3801/2009, όπως προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 70 του Ν.4662/20)
Για τη ρύθμιση ζητημάτων που ανακύπτουν συνεπεία τροχαίων ατυχημάτων, εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 976/1979 (Α΄ 236). (παρ.7 άρθρο 36 Ν. 3801/2009, όπως προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 70 του Ν.4662/20)
Για την έκδοση της ως άνω απόφασης οι ανωτέρω Εθελοντές απαιτείται:
α. Να διαθέτουν την ανάλογη άδεια οδήγησης, ενδεικτικά, αναφερόμενων των αδειών Β, Γ, Ε.
β. Να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία το ειδικό Σχολείο του Κέντρου Εκπαίδευσης της Εθνικής Σχολής Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων της Γ.Γ.Π.Π., έχοντας λάβει την οικεία βεβαίωση χειρισμού πυροσβεστικών οχημάτων-μηχανημάτων.
Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Εθνικής Σχολής Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας δύναται να εκδίδει απόφαση έγκρισης οδήγησης και χειρισμού των παραπάνω οχημάτων, τα οποία πρέπει να πληρούν όλες τις κατά νόμο αναγκαίες προϋποθέσεις κυκλοφορίας και χρήσης, κατόπιν σχετικής εισήγησης των Επιτροπών των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 13 του π.δ. 62/2018 (Α΄ 121). Οι ήδη πιστοποιημένοι, μέσω της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας, και μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ως άνω Σχολής, δύνανται, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας να οδηγούν και να χειρίζονται πυροσβεστικά οχήματα που φέρουν οποιασδήποτε κατηγορίας πινακίδες (κρατικές, ΜΕ, ΑΜ) σύμφωνα με την ανάλογη κατηγορία διπλώματος που κατέχουν. (παρ.7 άρθρο 36 Ν. 3801/2009, όπως προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 70 του Ν.4662/20)
5. Κατ' εξαίρεση οδήγηση οχημάτων εκτός της περιφερειακής ενότητας
Στην αρμοδιότητα της Οικονομικής Επιτροπής περιλαμβάνονται η έγκριση της κίνησης εκτός της οικείας περιφερειακής ενότητας των υπηρεσιακών οχημάτων του οικείου O.T.A. και των νομικών του προσώπων, καθώς και η κατ’ εξαίρεση οδήγηση των οχημάτων αυτών από υπάλληλους που έχουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης, ανεξάρτητα από την κατηγορία, κλάδο ή ειδικότητα στην οποία ανήκουν. Οι αποφάσεις που εκδίδονται από τα όργανα των Ο.Τ.Α. κατά την άσκηση της ως άνω αρμοδιότητας δεν υποβάλλονται προς έγκριση στην αποκεντρωμένη διοίκηση. (παρ.3 άρθρο 23 ν.4674/20, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 55 του ν.5003/22)
6. Καταργούμενες διατάξεις
Από την έκδοση του Ν.4250/14 καταργούνται η παρ. 4 του άρθρου 19 του ν. 2503/1997 (Α'107), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 20 του άρθρου 12 του ν. 4071/ 2012 (Α'85), καθώς και κάθε άλλη συναφής διάταξη που είναι αντίθετη ή ρυθμίζει διαφορετικά τα θέματα του άρθρου 47 του Ν.4250/14. (παρ.7 άρθρο 47 Ν.4250/14 (ΦΕΚ 74/26.03.2014 τεύχος Α')
7. Οδηγοί ασθενοφόρων Κέντρων Υγείας
Στις περιοχές όπου υπάρχουν Κέντρα Υγείας, τα οποία δεν διαθέτουν προσωπικό για τη λειτουργία των ασθενοφόρων τους ή που το προσωπικό τους δεν επαρκεί για την πλήρη κάλυψη μεταφοράς ασθενών, δύναται:
α) προσωπικό του πυροσβεστικού σώματος και
β) προσωπικό των Ο.Τ.Α. να οδηγεί τα ασθενοφόρα που ανήκουν στο Κέντρο Υγείας, κατόπιν αιτήματος αυτού, υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις.
Το ως άνω προσωπικό πρέπει να διαθέτει επαγγελματική άδεια οδήγησης και να έχει εκπαιδευτεί ταχύρρυθμα σε βασικές γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών. Η διακομιδή των ασθενών θα γίνεται με συνοδεία υγειονομικού προσωπικού από το αντίστοιχο Κέντρο Υγείας.
Περαιτέρω λεπτομέρειες για την εκπαίδευση της προηγούμενης παραγράφου θα ρυθμίζονται με εγκύκλιο του ΕΚΑΒ σε συνεργασία με το Αρχηγείο του Π.Σ. και τους αντίστοιχους Ο.Τ.Α..
Το περιεχόμενο των ως άνω διατάξεων δεν έχει εφαρμογή στη λειτουργία των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ. (άρθρο 78 Ν.4368/16)
8. Χρόνοι οδήγησης, διαλείμματα και περίοδοι ανάπαυσης
Στα άρθρα 5 έως 9 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 561/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Μαρτίου 2006 καθορίζονται όρια ηλικίας οδηγών, όρια ημερήσιου και εβδομαδιαίου χρόνου οδήγησης, καθώς επίσης και τα διαλείμματα και οι περίοδοι ανάπαυσης που πρέπει να κάνουν οι οδηγοί ανάλογα με τις ώρες οδήγησης.
Με την Απόφαση Υπ. Υποδ. Μετ.& Δικτ. Φ450/23759 /1220/24.05.2016 (ΦΕΚ 1740/15.06.2016 τεύχος Β') όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε από την ΚΥΑ Φ450/23935/860/21.07.2017 (ΦΕΚ 2732/04.08.2017 τεύχος Β') εξαιρούνται από τις ανωτέρω διατάξεις, οι μεταφορές που διενεργούνται με τα εξής οχήματα ταξινομημένα στην Ελλάδα:
α. Οχήματα που χρησιμοποιούνται από τις υπηρεσίες αποχετεύσεων, αντιπλημμυρικής προστασίας, ύδρευσης, συντήρησης των δικτύων αερίου και ηλεκτρισμού, συντήρησης και ελέγχου του οδικού δικτύου, κατ' οίκον συλλογής των οικιακών απορριμμάτων και διάθεσης αυτών, καθώς και από τις υπηρεσίες τηλέγραφου και τηλεφωνίας, ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής εκπομπής και ανίχνευσης ραδιοτηλεοπτικών πομπών ή δεκτών.
β. Οχήματα που χρησιμοποιούνται για μαθήματα και εξετάσεις οδήγησης αυτοκινήτου για την απόκτηση άδειας οδήγησης ή πιστοποιητικού επαγγελματικής ικανότητας, εφόσον δεν χρησιμοποιούνται για επαγγελματικές μεταφορές εμπορευμάτων ή επιβατών.
γ. Ειδικά οχήματα μεταφοράς χρημάτων ή /και τιμαλφών.
δ. Οχήματα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη μεταφορά ζωικών αποβλήτων ή σφαγίων που δεν προορίζονται για ανθρώπινη κατανάλωση.
ε. Οχήματα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε οδούς εντός εγκαταστάσεων κεντρικών σταθμών, όπως είναι οι λιμένες, οι λιμένες για συνδυασμένες μεταφορές και οι σιδηροδρομικοί σταθμοί.
στ. Λεωφορεία αυτοκίνητα Ιδιωτικής Χρήσης με 10 έως 17 θέσεις οι άδειες των οποίων έχουν εκδοθεί στο όνομα πολυτέκνων για τη μεταφορά αποκλειστικά και μόνο των ιδίων και μελών της οικογένειας τους.
ζ. Φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης (ΦΙΧ), οχήματα ιδιοκτητών αυτοπροωθούμενων θεριζοαλωνιστικών μηχανών, που χρησιμοποιούνται ή μισθώνονται χωρίς οδηγό από γεωργικές επιχειρήσεις, για μεταφορά εμπορευμάτων στο πλαίσιο της οικείας επιχειρηματικής δραστηριότητας σε ακτίνα έως 100 χιλιομέτρων από την εκάστοτε βάση δραστηριοποίησης της θεριζοαλωνιστικής μηχανής.
Σχετική και η εγκύκλιος Υπ. Υποδομών Μεταφ. & Δικτ. Φ450/οικ.43112/2073/05.07.2016.