Από την 1η.9.2021 καταργούνται τα άρθρα για την προσφυγή στη διαδικασία του συνοπτικού διαγωνισμού από το άρθρο 141 παρ.2 Ν.4782/21

 

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετιζόμενες καρτέλες
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

 

Τίτλος Δαπάνης

Συνοπτική διαδικασία

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία  
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

Απαιτούνται για κάθε χρηματικό ένταλμα

 

1.  Λογαριασμοί (πιστοποίηση εργασιών) που συντάσσονται από τον ανάδοχο και υποβάλλονται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία στους οποίους εμφανίζονται διακριτά οι αμοιβές για το επιμετρούμενο τμήμα της σύμβασης, όπως ερευνητικές και υποστηρικτικές εργασίες, που εκτελέσθηκαν και επιμετρήθηκαν από τον ανάδοχο, όπως εγκρίθηκαν από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία. Στη συνέχεια ελέγχονται και συνυπογράφονται από τον επιβλέποντα και εγκρίνονται από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία.  (παρ. 5 και 6 άρθρο 187 Ν. 4412/16)

 

2. α. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής  για τη συγκρότηση της Επιτροπής διαγωνισμού με κλήρωση (άρθρο 221 παρ. 3 και 9 του Ν.4412/2016)

β. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για τη συγκρότηση της Επιτροπής ενστάσεων (με κλήρωση) (χωρίς κλήρωση) (άρθρο 221 παρ. 3)

  3. Απόφαση αρμοδίου οργάνου για συγκρότηση της επιτροπής παραλαβής.
  4. Γνώμη άλλων υπηρεσιών ή φορέων για την εκπόνηση της μελέτης (εφόσον απαιτείται πριν την έγκριση της μελέτης) (παρ. 1 άρθρο 189 Ν. 4412/2016)   (άρθρο 209 παρ.4στ του Ν.3463/2006, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 95 του Ν.4674/2020)
  5. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών
  6. Υπεύθυνη δήλωση του αναδόχου ότι έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του από το ΦΠΑ (Αποφ. Υπ.Οικον. 1120858/ΠΟΛ.1272/1995). 
α. Η υπεύθυνη δήλωση δεν θεωρείται από τη Δ.Ο.Υ., υποβάλλεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο, είτε από νόμιμα εξουσιοδοτημένο τρίτο πρόσωπο και πρέπει να φέρει τη βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής του δηλούντος, από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή Κ.Ε.Π. (παρ. 12 της Απόφασης Υπ. Οικ. Δ. ΟΡΓ. Δ 1186555 ΕΞ 2016/21.12.2016 (ΦΕΚ 4447/30.12.2016 τεύχος Β')). 
β. Σύμφωνα με την Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 104/2013, το δικαιολογητικό αυτό δεν απαιτείται να προσκομίζεται κατά το στάδιο άσκησης του προληπτικού ελέγχου του χρηματικού εντάλματος, αλλά πρέπει να προσκομίζεται στο διενεργούντα την πληρωμή δημοτικό ταμία. 
  6. Εξοφλητική απόδειξη (Εγκ.Υπ.Εσωτερ. 59774/86
  7. Αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων που αναγράφονται στο χρηματικό ένταλμα. 
  8. Κατάσταση πληρωμής 
 

Απαιτούνται για την πληρωμή του πρώτου λογαριασμού της μελέτης 

  1. Μελέτη του έργου, η οποία συντάσσεται και θεωρείται από την τεχνική υπηρεσία του δήμου ή ελλείψει αυτής από την Τ.Υ.Δ.Κ.. (άρθρο 209 παρ.4 Ν.3463/06
  2. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ειδικά αιτιολογημένη για την ανάθεση εκπόνησης μελέτης σε ιδιώτες μελετητές και ιδιωτικά γραφεία μελετών (άρθρο 209 παρ.4 Ν.3463/06) (άρθρο 206 παρ. 1 Ν. 4555/18)
  3.  Απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου για την κατάρτιση ή την τροποποίηση του τεχνικού προγράμματος που περιλαμβάνει με σειρά προτεραιότητας τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν. (άρθρο 208 παρ.1 Ν.3463/06)
 
  4. Πρωτογενές αίτημα το οποίο έχει καταχωρηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ (για συμβάσεις άνω των 1.000 ευρώ) (άρθρο 38 παρ.1 του Ν.4412/2016Απόφαση Υπ. Οικονομίας & Ανάπτυξης 57654/22.05.2017) 
  5.  α. Απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης  (περίπτωση ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/2018) (αλλαγή διαδικασίας διάθεσης πίστωσης από 19.07.2018)
β. Ανάρτηση της ανωτέρω απόφασης ως εγκεκριμένο αίτημα στο ΚΗΜΔΗΣ (για συμβάσεις άνω των 1.000 ευρώ) και στη "ΔΙΑΥΓΕΙΑ" (άρθρο 2 παρ.4 περιπτ.6α Ν. 3861/2010) .  (άρθρο 38 παρ.1 του Ν.4412/2016,Απόφαση Υπ. Οικονομίας & Ανάπτυξης 57654/22.05.2017)
 

6. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για την έγκριση των τεχνικών προδιαγραφών και τον καθορισμό των όρων του διαγωνισμού. (άρθρο 72 N.3852/2010) (άρθρο 209 παρ.9 του Ν.3463/2006, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. 38 της παρ. 1 του άρθρου 377 του Ν. 4412/2016) (άρθρο 54 παρ. 7 Ν.4412/2016)  

 

7. Διακήρυξη της δημοπρασίας από το Δήμαρχο. 

-Υπόδειγμα Διακήρυξης από τη ΜΟΔ Α.Ε. (με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή) (4η έκδοση - Ιούλιος 2019)- με ενσωματωμένες τις τροποποιήσεις του Ν.4605/2019

-Υπόδειγμα Διακήρυξης από τη ΜΟΔ Α.Ε. (με κριτήριο τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής) (4η έκδοση - Ιούλιος 2019)- με ενσωματωμένες τις τροποποιήσεις του Ν.4605/2019

-Υπόδειγμα Περίληψης Διακήρυξης

  8. Υποβληθείσες προσφορές με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (άρθρο 117 παρ.3 Ν.4412/2016) (για το Βιβλίο ΙΙ: άρθρο 327 παρ.3 Ν.4412/2016
  9. Αντίγραφα των δημοσιεύσεων της περίληψης 
Για διαγωνισμούς πριν την 1/9/2007 
α) στην Εφημερίδα των Ε.Κ. (για μελέτες με προϋπολογισμό άνω του ορίου εφαρμογής των Οδηγιών 2004/17 και 2004/18), 
β) στο Τεύχος Δημοσίων Συμβάσεων της ΕτΚ, 
γ) σε δύο ημερήσιες εφημερίδες 
 

Επίσης γενικά, απαιτούνται:  
i) Πριν από κάθε ενέργεια για την εκτέλεση οποιασδήποτε δαπάνης απαιτείται σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του αρμόδιου διατάκτη- ΠΡΟΣΟΧΗ!! Για να έχει ισχύ η ΑΥ πρέπει να δημοσιευτεί στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ (δημοσιονομική δέσμευση - παρ 1 άρθρο 66 Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 21 παρ. 2 Ν. 2362/1995). (ΠΔ 80/2016)-  Βλ. για περισσότερα στη διαδρομή: 
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "ΔΙΑΥΓΕΙΑ"
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΑΝΑΛ. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ » ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ (από 01.01.2017) (Π.Δ. 80/2016)

ii) Εκτός από την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης επισυνάπτονται στο χρηματικό ένταλμα: 
α) επικυρωμένη εκτύπωση από το ηλεκτρονικό αρχείο, στην οποία θα απεικονίζονται οι κινήσεις των ΚΑΕ και θα εμφανίζεται το υπόλοιπο της πίστωσης. (στην περίπτωση που οι ελεγχόμενοι φορείς που διαθέτουν μηχανογραφική τήρηση των βιβλίων των αναλαμβανόμενων υποχρεώσεων) ή
β) Βεβαίωση που θα είναι αρμοδίως υπογεγραμμένη και στην οποία θα αναγράφεται ότι υπάρχει πίστωση στον ΚΑΕ που εντέλλεται η δαπάνη, καθώς και εναπομείναν υπόλοιπο. (στην περίπτωση που οι ελεγχόμενοι φορείς που παρακολουθούν τις πιστώσεις με χειρόγραφο τρόπο στα οικεία βιβλία) (πρακτικά της 12ης ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΣ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ 13ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2011)

iii) Eνημερότητα Φορολογική όπου απαιτείται (πατήστε εδώ)

iv) Ενημερότητα Ασφαλιστική όπου απαιτείται (πατήστε εδώ)

v) Ανάρτηση των σχετικών πράξεων και αποφάσεων στο διαδίκτυο όπου απαιτείται. (Βλ. ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ-ΔΙΑΥΓΕΙΑ » Πρόγραμμα "Διαύγεια" » Αντικείμενο ανάρτησης)   (παρ.4 του άρθρου 2 του Ν. 3861/2010)
 

  10. Πρακτικό αποσφράγισης και αξιολόγησης των δικαιολογητικών συμμετοχής, τεχνικών προσφορών και οικονομικών προσφορών της επιτροπής διαγωνισμού. (άρθρο 99 Ν. 4412/16)
  11. Απόφαση οικονομικής επιτροπής για την επικύρωση του ανωτέρω πρακτικού (άρθρο 99 Ν. 4412/16)
  12. Πρόσκληση, που στάλθηκε μέσω ΕΣΗΔΗΣ, στον προσωρινό ανάδοχο για την προσκόμιση των δικαιολογητικών κατακύρωσης (άρθρο 103 παρ. 1 Ν. 4412/16)
 

13. α. Πρακτικό Ελέγχου δικαιολογητικών από την Επιτροπή Διαγωνισμού (άρθρο 103 παρ. 6 Ν. 4412/16)

β. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για επικύρωση του ανωτέρω πρακτικού και κατακύρωση στον ανάδοχο (άρθρο 103 παρ. 6 και 105 του Ν. 4412/16)

 

14. α. Πρόσκληση, μέσω ΕΣΗΔΗΣ, στον ανάδοχο για την προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης οψιγενών μεταβολών (μόνον στην περίπτωση του προσυμβατικού ελέγχου ή της άσκησης προδικαστικής προσφυγής και ενδίκων μέσων κατά της απόφασης κατακύρωσης)  (άρθρο 105 παρ.3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 26 του άρθρου 107 του Ν.4497/2017 και από την περίπτ. γ' της παρ. 13 του άρθρου 43 του Ν. 4605/2019) 

ή για το Βιβλίο ΙΙ: Πρόσκληση για την προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης οψιγενών μεταβολών (μόνον στην περίπτωση του προσυμβατικού ελέγχου ή της άσκησης προδικαστικής προσφυγής και ενδίκων μέσων κατά της απόφασης κατακύρωσης) (άρθρο 316 παρ. 3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. γ' της παρ. 35 του άρθρου 43 του Ν. 4605/19)

β. Υποβολή και έλεγχος υπεύθυνης δήλωσης  (μόνον στην περίπτωση του προσυμβατικού ελέγχου ή της άσκησης προδικαστικής προσφυγής και ενδίκων μέσων κατά της απόφασης κατακύρωσης)  (άρθρο 105 παρ.3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 26 του άρθρου 107 του Ν.4497/2017 και από την περίπτ. γ' της παρ. 13 του άρθρου 43 του Ν. 4605/2019) (για το Βιβλίο ΙΙ: άρθρο 316 παρ. 3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. γ' της παρ. 35 του άρθρου 43 του Ν. 4605/19)

Στην υπεύθυνη δήλωση, υπογράφεται κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 79Α, θα δηλώνεται ότι, δεν έχουν επέλθει στο πρόσωπό του οψιγενείς μεταβολές κατά την έννοια του άρθρου 104.

Η υπεύθυνη δήλωση ελέγχεται από το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο, το οποίο συντάσσει πρακτικό που συνοδεύει τη σύμβαση.  (άρθρο 105 παρ.3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 26 του άρθρου 107 του Ν.4497/2017 και από την περίπτ. γ' της παρ. 13 του άρθρου 43 του Ν. 4605/2019)

Η υπεύθυνη αυτή δήλωση ελέγχεται από την Επιτροπή Διενέργειας  διαγωνισµού η οποία εκδίδει πρακτικό, το οποίο δεν τίθεται προς έγκριση από την Αναθέτουσα Αρχή, αλλά συνοδεύει τη σύµβαση. (Αιτιολογική Έκθεση του Ν.4605/2019)

γ. Αποδεικτό κοινοποίησης της απόφασης κατακύρωσης στον ανάδοχο 
δ. Ανάρτηση απόφασης κατακύρωσης στο Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ.  (άρθρο 38 παρ.1 του Ν.4412/2016Απόφαση Υπ. Οικονομίας & Ανάπτυξης 57654/22.05.2017)
ε. Ανάρτηση απόφασης κατακύρωσης στη "ΔΙΑΥΓΕΙΑ" (άρθρο 2 παρ.4 περιπτ.6α Ν. 3861/2010)

στ. Πρόσκληση υπογραφής του συμφωνητικού (άρθρο 105 παρ. 3 και 4 του Ν. 4412/16)

  15. Συμφωνητικό υπογεγραμμένο από το Δήμαρχο και από τον ανάδοχο του έργου. Δείτε εδώ υπόδειγμα συμφωνητικού από τη ΜΟΔ Α.Ε. (2η έκδοση - Μάιος 2018)
  16. Αριθμός Διαδικτυακής Ανάρτησης (ΑΔΑ) του σχετικού αιτήματος και της σύμβασης στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων. (άρθρο 38 του Ν. 4412/16
Σχετική ενότητα: Έργα » Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (Κ.Η.Μ.Δ.Η.Σ.)
  17. Βεβαίωση εγγραφής του αναδόχου στο ηλεκτρονικό μητρώο συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, μελετών, τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών και έργων παραχώρησης του ν. 4413/2016 (Α΄ 148) (ΜΗ.Τ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (Γ.Γ.Υ.) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
  18. Εγγυητική επιστολή έναντι έντοκης προκαταβολής και τμηματικών πληρωμών (παρ. 2 άρθρο 187 Ν. 4412/2016)
  19. Εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης (άρθρο 72 Ν. 4412/2016)
  20. Λογαριασμοί (πιστοποίηση εργασιών) που συντάσσονται από τον ανάδοχο και υποβάλλονται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία στους οποίους εμφανίζονται διακριτά οι αμοιβές για το επιμετρούμενο τμήμα της σύμβασης, όπως ερευνητικές και υποστηρικτικές εργασίες, που εκτελέσθηκαν και επιμετρήθηκαν από τον ανάδοχο, όπως εγκρίθηκαν από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία. Στη συνέχεια ελέγχονται και συνυπογράφονται από τον επιβλέποντα και εγκρίνονται από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία.  (παρ. 5 και 6 άρθρο 187 Ν. 4412/16)
 

21. Πρωτόκολλα προσωρινών παραλαβών για την πληρωμή των ενδιάμεσων σταδίων μελετών και πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής για την πληρωμή του τελικού λογαριασμού.  (άρθρο 189 του Ν. 4412/2016)

 

Η Οικονομική Επιτροπή είναι συλλογικό όργανο, αρμόδιο για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας του δήμου. Ειδικότερα, έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες: [...] ζ) Ασκεί καθήκοντα αναθέτουσας αρχής για τις συμβάσεις έργου, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων απευθείας ανάθεσης που υπάγονται στην αρμοδιότητα του δημάρχου και των περιπτώσεων του άρθρου 44 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147), και αποφασίζει για την έγκριση και παραλαβή των πάσης φύσεως μελετών του δήμου, σύμφωνα με το άρθρο 189 του ν. 4412/2016. (περίπτ. ζ' παρ. 1 άρθρο 72 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 40 του Ν. 4735/20)
  22. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών
  23. Υπεύθυνη δήλωση του αναδόχου ότι έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του από το ΦΠΑ (Αποφ. Υπ.Οικον. 1120858/ΠΟΛ.1272/1995). 
α. Η υπεύθυνη δήλωση δεν θεωρείται από τη Δ.Ο.Υ., υποβάλλεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο, είτε από νόμιμα εξουσιοδοτημένο τρίτο πρόσωπο και πρέπει να φέρει τη βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής του δηλούντος, από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή Κ.Ε.Π. (παρ. 12 της Απόφασης Υπ. Οικ. Δ. ΟΡΓ. Δ 1186555 ΕΞ 2016/21.12.2016 (ΦΕΚ 4447/30.12.2016 τεύχος Β')). . 
β. Σύμφωνα με την Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 104/2013, το δικαιολογητικό αυτό δεν απαιτείται να προσκομίζεται κατά το στάδιο άσκησης του προληπτικού ελέγχου του χρηματικού εντάλματος, αλλά πρέπει να προσκομίζεται στο διενεργούντα την πληρωμή δημοτικό ταμία. 
  24. Εξοφλητική απόδειξη (Εγκ.Υπ.Εσωτερ. 59774/86) 
  25. Αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων που αναγράφονται στο χρηματικό ένταλμα. 
  26. Κατάσταση πληρωμής 
 

Επίσης γενικά, απαιτούνται:  
i) Πριν από κάθε ενέργεια για την εκτέλεση οποιασδήποτε δαπάνης απαιτείται σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του αρμόδιου διατάκτη- ΠΡΟΣΟΧΗ!! Για να έχει ισχύ η ΑΥ πρέπει να δημοσιευτεί στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ (δημοσιονομική δέσμευση - παρ 1 άρθρο 66 Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 21 παρ. 2 Ν. 2362/1995). (παρ 2 άρθρο 2 ΠΔ 113/2010)-  Βλ. για περισσότερα στη διαδρομή: 
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "ΔΙΑΥΓΕΙΑ"
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΑΝΑΛ. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ » ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ- ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΙΣΤΩΣΗΣ

ii) Εκτός από την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης επισυνάπτονται στο χρηματικό ένταλμα: 
α) επικυρωμένη εκτύπωση από το ηλεκτρονικό αρχείο, στην οποία θα απεικονίζονται οι κινήσεις των ΚΑΕ και θα εμφανίζεται το υπόλοιπο της πίστωσης. (στην περίπτωση που οι ελεγχόμενοι φορείς που διαθέτουν μηχανογραφική τήρηση των βιβλίων των αναλαμβανόμενων υποχρεώσεων) ή
β) Βεβαίωση που θα είναι αρμοδίως υπογεγραμμένη και στην οποία θα αναγράφεται ότι υπάρχει πίστωση στον ΚΑΕ που εντέλλεται η δαπάνη, καθώς και εναπομείναν υπόλοιπο. (στην περίπτωση που οι ελεγχόμενοι φορείς που παρακολουθούν τις πιστώσεις με χειρόγραφο τρόπο στα οικεία βιβλία) (πρακτικά της 12ης ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΣ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ 13ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2011)

iii) Eνημερότητα Φορολογική όπου απαιτείται (πατήστε εδώ)

iv) Ενημερότητα Ασφαλιστική όπου απαιτείται (πατήστε εδώ)

v) Ανάρτηση των σχετικών πράξεων και αποφάσεων στο διαδίκτυο όπου απαιτείται. (Βλ. Διάφορα θέματα ΟΤΑ » Πρόγραμμα "Διαύγεια" » Αντικείμενο ανάρτησης)   (παρ.4 του άρθρου 2 του Ν. 3861/2010) 

 

Επιπλέον (σε περιπτώσεις όπου απαιτείται):

  27. Βεβαίωση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας για την περαίωση των εργασιών της σύμβασης. (Απαιτείται για την πληρωμή του τελικού λογαριασμού) (παρ. 3 άρθρο 189 Ν. 4412/2016)
  28. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την οριστική παραλαβή της μελέτης (παρ. 2 άρθρο 187 και παρ. 3 άρθρο 189 Ν. 4412/2016)
 

29. Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 8 του ν. 3310/2005 και 1 παρ. 2 του π.δ. 82/1996, το οποίο εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση της διάταξης του άρθρου 15 παρ. 3 του ν. 2328/1995, συνάγεται ότι αναγκαία προϋπόθεση για την παραδεκτή συμμετοχή των ανώνυμων εταιρειών (αυτοτελώς ή σε κοινοπραξία ή ένωση προσώπων ή σε οποιασδήποτε μορφής οντότητα) στις διαδικασίες σύναψης δημόσιων συμβάσεων προϋπολογισμού μεγαλύτερου του 1.000.000,00 ευρώ, είναι η ονομαστικοποίηση των μετοχών τους μέχρι φυσικού προσώπου.

Η συνδρομή της προϋπόθεσης αυτής αποδεικνύεται με την προσκόμιση, κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς: 
α) πιστοποιητικού της αρμόδιας αρχής που εποπτεύει, σύμφωνα με τις διατάξεις του κ.ν. 2190/1920, την εταιρεία, από το οποίο προκύπτει ότι οι μετοχές της, με βάση το ισχύον καταστατικό της, είναι ονομαστικές και 
β) αναλυτικής κατάστασης με τα στοιχεία των μετόχων της εταιρείας και τον αριθμό των μετοχών κάθε μετόχου, όπως τα στοιχεία αυτά είναι καταχωρισμένα στο βιβλίο μετόχων της εταιρείας, το πολύ τριάντα εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα υποβολής της προσφοράς (Ελ. Συν. Τμήμα VI Απόφαση 796/2012Κλιμ.Ζ Πράξη 10/2011).

H υποχρέωση των υποψηφίων να προσκομίσουν δικαιολογητικά ονομαστικοποίησης των μετοχών τους, προκύπτει μόνο εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου,χωρίς συνυπολογισμό του ΦΠΑ, υπερβαίνει το ποσό του 1.000.000 ευρώ. (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 1136/2012Κλ. Ε Πράξη 37/2012)

Η υποχρέωση αυτή υπάρχει ακόμα και αν δεν υπάρχει σχετική ρητή πρόβλεψη στην οικεία διακήρυξη. (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 469/2011)

Η υποχρέωση αυτή συναρτάται με τη συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη, ανεξάρτητα από τη δυνατότητα υποβολής προσφοράς για μέρος μόνο των επίμαχων υπηρεσιών, την ανάδειξη περισσότερων αναδόχων και την ύπαρξη περισσότερων σχεδίων συμβάσεων (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 469/2011)

Η υποχρέωση αυτή όμως δεν καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις που η υποβληθείσα προσφορά αφορά επιτρεπτώς σε αυτοτελές τμήμα των προκηρυχθέντων υλικών, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων είναι κάτω του ως άνω ορίου. (Ελ.Συν.Κλιμ.Στ Πράξη 153/2014)

Η υποχρέωση υποβολής των δικαιολογητικών ονομαστικοποίησης σε διαγωνισμούς προϋπολογισμού άνω του 1.000.000 ευρώ ισχύει και για τις ναυτικές εταιρείες. (Ελ. Συν. Τμήμα VI Απόφαση 796/2012)

Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων της απόφασης 1021001/167/0015β΄/Πολ. 1071/25.2.2000 του Υφυπουργού Οικονομικών (Β΄359) δεν απαιτείται να αναγράφονται στην κατ' άρθρον 1 παρ.2β του π.δ/τος 82/1996 αναλυτική κατάσταση των μετόχων, που υποβάλλονται από τις συμμετέχουσες σε δημόσιους διαγωνισμούς ανώνυμες εταιρείες, στοιχεία σχετικά με τη θεώρηση του βιβλίου μετόχων των εταιρειών αυτών από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. (Ελ. Συν. Κλιμ. ΣΤ Πράξη 121/2014)

Η υποχρέωση εταιριών, για τις οποίες δεν επιβάλλεται κατά το δίκαιο της έδρας τους ονομαστικοποίηση, περιορίζεται στην υποβολή των αναφερόμενων στο νόμο στοιχείων χωρίς να απαιτείται η υποβολή αντίστοιχων στοιχείων για τους μετόχους τους. Δεν υφίσταται περιορισμός ως προς το ποσοστό με το οποίο συμμετέχει μία αλλοδαπή εταιρία στο κεφάλαιο τεχνικής ανώνυμης εταιρίας-συμμετέχουσας σε διαδικασία ανάθεσης δημοσίου έργου. (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. Απόφ. 100/2014)

Δεν υποχρεούται να προσκομίσει πιστοποιητικά ονομαστικοποίησης μια ανώνυμη εταιρεία που μετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία για ένα και μόνον επιμέρους είδος, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του οποίου δεν υπερβαίνει το όριο του 1.000.000,00 ευρώ. (Ελ.Συν.Κλιμ.ΣΤ Πράξη 246/2015

Κρατήσεις

i. Παρακράτηση Φόρου
Ειδικά για αρχιτέκτονες και μηχανικούς προκαταβλητέος φόρος εισοδήματος 4% ή 10% ανάλογα με την κατηγορία της μελέτης. (παρ 4 άρθρο 52 Ν. 2238/94) (από 01/01/2014 ισχύει η παρ.4 του άρθρου 69 του Ν.4172/2013)

Ειδικότερα: 
Το ποσό του προκαταβλητέου φόρου υπολογίζεται:
α) Σε τέσσερα τοις εκατό (4%) της συμβατικής αμοιβής για εκπόνηση μελετών και σχεδίων χωροταξικών, πολεοδομικών, συγκοινωνιακών, υδραυλικών έργων και για διεύθυνση εκτέλεσης έργου καθώς και για μελέτη επίβλεψη τοπογραφικών έργων
β) Σε δέκα τοις εκατό (10%) της συμβατικής αμοιβής για εκπόνηση μελετών και σχεδίων που αφορούν οποιασδήποτε άλλης φύσης έργα και για την επίβλεψη της εκτέλεσης αυτών, καθώς και των έργων της προηγούμενης περίπτωσης και της ενέργειας πραγματογνωμοσύνης κ.λπ. για τα έργα αυτά. (ΠΟΛ 1025/20.01.2014)

 

Από 1/1/2014
α) Σε ατομική επιχείρηση (φυσικό πρόσωπο)
[embed_object_post post_id="133" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


β) Σε νομικό πρόσωπο
 [embed_object_post post_id="134" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]



ii. Υπέρ ΕΜΠ 1%, είτε η μελέτη χρηματοδοτείται είτε όχι από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (Ν 546/43, ).

 

Με αριθ. Γνωμ. ΝΣΚ 39/2001 γνωμοδότηση της Oλομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, που είχε γίνει αποδεκτή από τον υφυπουργό των Oικονομικών, κρίθηκε ότι εξακολουθεί να ισχύει η απαλλαγή των δικαιούχων των αμοιβών ιδιωτών ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ, από την υπέρ του ΕΜΠ προβλεπόμενη κράτηση, για την εκπόνηση οποιασδήποτε μελέτης τεχνικής φύσεως και την εκτέλεση έργων χρηματοδοτούμενων από τις πιστώσεις του Προγρ. Δημοσ. Επενδύσεων.

Όμως με τα πρακτικά της 20ής έκτακτης συνεδρίασης της Oλομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 23ης Ιουλίου 2001, έγινε ομόφωνα δεκτό ότι ο υπέρ του ΕΜΠ πόρος, δηλ. η κράτηση 1%, εξακολουθεί να επιβάλλεται επί των πόρων του ΤΣΜΕΔΕ, ο οποίος εισπράττεται από το ΤΣΜΕΔΕ και αποδίδεται στο ΕΜΠ στο τέλος κάθε τριμηνίας. 

Κατόπιν αυτού, ανακλήθηκε από τον υφυπουργό Oικονομικών η αποδοχή της παραπάνω γνωμοδότησης της Oλομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, με την από 26-11-01 επισημειωτική πράξη του. 

Δείτε το έγγραφο της Δ/ΝΣΗ: 26η Συντ/σμού & Ελέγχου Εφαρμογής Δημοσιολογιστικών Διατάξεων ΤΜΗΜΑ: Α'

Κατεβάστε τη συνεδρίαση της 23.7.2001 όπου η Oλομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου του κράτους, γνωμοδότησε ομόφωνα ότι οι αμοιβές ιδιωτών μελετητών για την εκπόνηση μελετών έργων που χρηματοδοτούνται από τις ειδικές πιστώσεις του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων υπόκεινται στην κράτηση 1% υπέρ του ΕΜΠ. 

Επίσης: 
Στις αμοιβές για μελέτες που εκπονούν ιδιώτες γεωλόγοι μελετητές, δεν γίνονται οι κρατήσεις υπέρ ΤΣΜΕ∆Ε, ΤΕΕ και ΕΜΠ

 

 

Οι αμοιβές για μελέτες που εκπονούνται από ιδιώτες - μέλη του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου και αφορούν έργα γεωργικής, δασικής, κτηνοτροφικής, γεωλογικής, αλιευτικής ή περιβαλλοντολογικής χρησιμότητας, υπόκεινται σε κράτηση 2% υπέρ του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου . Στις περιπτώσεις που οι υπηρεσίες σας προβαίνουν μόνο στον έλεγχο ή την έγκριση των μελετών, χωρίς να καταβάλλουν οι ίδιες την αμοιβή, ουδεμία μελέτη γίνεται δεκτή εάν δεν βεβαιώνεται η καταβολή του 2% υπέρ ΓΕΩΤ.Ε.Ε..(άρθρο 13 παρ. 1 περίπτ. ζ΄ Ν 1474/84ΓΕΩ.Τ.Ε.Ε. 2842/25.07.2012ΓΕΩΤ.Ε.Ε. 3005/15.09.2015)  Το ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) υπέρ του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. στις αμοιβές για μελέτες και επιβλέψεις από ιδιώτες μέλη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., εφόσον έχουν ανατεθεί σ' αυτούς από το Δημόσιο, ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ, Οργανισμούς ή φυσικά πρόσωπα και αφορούν έργο γεωργικής, δασικής, κτηνοτροφικής, γεωλογικής, γεωτεχνικής, αλιευτικής ή περιβαλλοντικής χρησιμότητας (άρθρο 13 παρ. 1 περίπτ. ζ΄ του ν. 1474/1984), καταβάλλεται από τους γεωτεχνικούς που εκπονούν τις ανωτέρω μελέτες ή διενεργούν τις επιβλέψεις πριν από την πληρωμή της αμοιβής. Σε περίπτωση που οι μελέτες και επιβλέψεις διενεργούνται από ενώσεις - κοινοπραξίες ή από ΝΠΙΔ, στα οποία συμμετέχουν ή απασχολούνται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας γεωτεχνικοί μέλη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., το ανωτέρω ποσοστό καταβάλλεται από το νόμιμο εκπρόσωπο της ένωσης - κοινοπραξίας ή του ΝΠΙΔ πριν από την πληρωμή της  αμοιβής. (άρθρο 2 παρ. 6 του Π.Δ. 12/17 - ΦΕΚ 26/03.03.2017 τεύχος Α')

 

Σχετικά με την κατάργηση ή μη της κράτησης δείτε εδώ.




iii.
Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="129" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]




iv. Κράτηση υπερ ΑΕΠΠ 

Για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της ΑΕΠΠ, επιβάλλεται κράτηση ύψους 0,06% επί όλων των συμβάσεων που υπάγονται στον N.4412/2016, ανεξάρτητα από την πηγή προέλευσης χρηματοδότησης, οι οποίες συνάπτονται μετά την έναρξη ισχύος της κοινής υπουργικής απόφασης του πέμπτου εδαφίου της παραγράφου αυτής. Η κράτηση αυτή υπολογίζεται επί της αξίας κάθε πληρωμής προ φόρων και κρατήσεων της αρχικής, καθώς και κάθε συμπληρωματικής σύμβασης. (άρθρο 350 παρ.3 του Ν.4412/2016ΚΥΑ 1191/14.03.2017 - ΦΕΚ 969/22.03.2017 τεύχος Β').

Η κράτηση της απόφασης αυτής, υπάγεται σε χαρτόσημο 3% και ΟΓΑ χαρτοσήμου που υπολογίζεται με ποσοστό 20% επί του χαρτοσήμου. Το ποσό αυτό αποτελεί έσοδο του Δημοσίου και του ΟΓΑ αντίστοιχα και αποδίδεται κατά τις κείμενες διατάξεις. (άρθρο 6  της ΚΥΑ 1191/14.03.2017 - ΦΕΚ 969/22.03.2017 τεύχος Β')

Για περισσότερα, δείτε την ενότητα ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ » ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ - ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ » Κράτηση υπερ της ΑΕΠΠ.


Τι να προσέξω

 

Καθεστώς Φ.Π.Α.

1. Γενικά Κανονικό

2. Εξαιρέσεις:  
Στις περιπτώσεις εκτέλεσης εργασιών σε ακίνητα κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 2β (δηλ.εκσκαφές, κατεδαφίσεις, κατασκευή οικοδομών, οδών, γεφυρών, υδραγωγείων, υδραυλικών και αποχετευτικών έργων, ηλεκτρολογικών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων και τεχνικών γενικά έργων, καθώς και συμπληρώσεις, επεκτάσεις, διαρρυθμίσεις και επισκευές, εκτός από τις εργασίες συνήθους συντήρησης των έργων αυτών), προς αναθέτουσες αρχές κατά την έννοια των προεδρικών διαταγμάτων 59/2007 (Α' 63) και 60/2007 (Α' 64), υπό την προϋπόθεση ότι οι ως άνω αρχές είναι κύριοι των έργων και υποκείμενοι στο φόρο με δικαίωμα έκπτωσης, ο φόρος καταβάλλεται από τον λήπτη. Ο υποκείμενος που εκτελεί τις εργασίες του προηγούμενου εδαφίου έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών που αντιστοιχεί στις εν λόγω πράξεις, δεν χρεώνει φόρο στα εκδιδόμενα φορολογικά στοιχεία και υποχρεούται να αναγράφει σε αυτά «Άρθρο 39α, υπόχρεος για την καταβολή του φόρου είναι ο λήπτης. (παρ.4 άρθρο 39Α Ν.2859/00, όπως προστέθηκε από την παρ. 10 του άρθρου 1 του Ν. 4281/14)

Αναλυτικές οδηγίες σχετικά με τη μη επιβολή ΦΠΑ σε τεχνικά έργα καθώς και λοιπά φοροτεχνικά ζητήματα σχετικά με την υλοποίηση και παράδοση των έργων, στις περιπτώσεις εκτέλεσής τους από φορέα για λογαριασμό τρίτου έχουν δοθεί με το εγγ. Υπ. Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας 47159 /ΕΥΘΥ 1045/25.09.2014 και την ΠΟΛ 1253/10.12.2014.

Σχετιζόμενες καρτέλες

 

Σχετική νομολογία

 

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

 

Διάφορα

Έγγραφα νομιμοποίησης δικαιούχου όταν η πληρωμή γίνεται από την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου

 Έγγραφα νομιμοποίησης δικαιούχου όταν η πληρωμή γίνεται από το ταμείο παρακαταθηκών και δανείων

Ασφαλιστική ενημερότητα
Φορολογική ενημερότητα
Κώδικας ΦΠΑ (Ν. 2859/00) 

Αγαθά και υπηρεσίες με μειωμένο ΦΠΑ

Δαπάνες που απαλλάσσονται του ΦΠΑ
Προσυμβατικός έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο
Προληπτικός έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας