Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομοθεσία
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης | Συμβολαιογραφικά έξοδα και δαπάνες σύναψης δανείων |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 6514 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της κατηγορίας αυτής εγγράφονται οι πιστώσεις που αφορούν τους τόκους και τα χρεολύσια που καταβάλλονται για τα διάφορα δάνεια και έξοδα συμβολαιογραφικά, αμοιβές και προμήθειες τραπεζών που αφορούν τα κάθε είδους δάνεια. Ανεξαρτήτως του σκοπού για τον οποίο έχουν συναφθεί τα δάνεια, οι πληρωμές για αυτά συνιστούν έξοδα της υπηρεσίας «00 - Γενικές υπηρεσίες».
Από την έναρξη ισχύος της διάταξης της παρ. 1 του άρθρου 264 «Πιστοληπτική Πολιτική - Διαδικασία συνομολόγησης δανείου από Δήμους και Περιφέρειες» του ν. 3852/2010 και εφεξής, δεν είναι δυνατή η λήψη δανείου από δήμο για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών. Κατά συνέπεια, στους Κ.Α. της κατηγορίας 651 «Πληρωμές για την εξυπηρέτηση δημόσιας πίστης (Δάνεια για κάλυψη λειτουργικών δαπανών)» εγγράφονται μόνο πληρωμές που αφορούν τα πριν την έναρξη ισχύος της ανωτέρω διάταξης συνομολογηθέντα δάνεια.
Εγγράφονται επίσης πληρωμές για δάνεια που τυχόν θα συνομολογηθούν είτε στο πλαίσιο της υπαγωγής του οικείου δήμου στο ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης είτε κατ' εφαρμογή κάθε άλλης ειδικής διάταξης.
[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
|
Οι διατάξεις, που επιβάλλουν την παράσταση δικηγόρων κατά τη σύνταξη δανειστικών συμβολαιογραφικών εγγράφων, δεν εφαρμόζονται για τους Δήμους και τις Κοινότητες. Οι συμβάσεις για τη συνομολόγηση δανείων προς τους δήμους δεν επιβαρύνονται με τέλη και δικαιώματα υπέρ τρίτων, εξαιρουμένης της εισφοράς του ν. 128/1975 (Α΄ 218). (άρθρο 177 παρ.1 Ν.3463/06, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.6 του άρθρου 9 του Ν.4674/2020)
Στις συμβάσεις, που γίνονται με συμβολαιογραφικά έγγραφα και αφορούν τη συνομολόγηση δανείων εκ μέρους Δήμων και Κοινοτήτων, τα συμβολαιογραφικά δικαιώματα μειώνονται στο ένα δεύτερο και δεν μπορούν πάντως να υπερβούν το ποσό των τριάντα ευρώ (30€). Τα κάθε είδους δικαιώματα εμμίσθων ή αμίσθων υποθηκοφυλάκων, για την εγγραφή υποθήκης, προσημειώσεως ή κατασχέσεως, σε βάρος των Δήμων και Κοινοτήτων, μειώνονται στο ένα δεύτερο και δεν μπορούν πάντως να υπερβούν το ποσό των είκοσι ευρώ (20€). (άρθρο 177 παρ.2 Ν.3463/06) Οι διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων έχουν εφαρμογή και για τα δημοτικά και κοινοτικά ιδρύματα και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους συνδέσμους Δήμων, Κοινοτήτων και Δήμων και Κοινοτήτων και τις αμιγείς δημοτικές και κοινοτικές επιχειρήσεις. (άρθρο 177 παρ.3 Ν.3463/06)
Δείτε σχετικά την ενότητα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Δανεισμός Δήμων |
|
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος | Για δαπάνες σύναψης δανείων |
1. Έγγραφο για την εκδήλωση ενδιαφέροντος Τραπεζών της περιφέρειας του Δήμου και του Νομού. Εφόσον ο προϋπολογισμός υπερβαίνει ή στις περιπτώσεις που πλησιάζει το όριο εφαρμογής των Οδηγιών που θέτει κάθε φορά το ΠΔ 60/2007 σχετικά με την κοινοτική νομοθεσία (ήδη από 08.08.2016 ο Ν. 4412/16), κρίνεται απαραίτητη η ελάχιστη δημοσίευση τουλάχιστο στο site του ΟΤΑ ή σε διαδικτυακές πύλες (portal) που φιλοξενούν τέτοιες ανακοινώσεις. Τούτο αποδεικνύεται με μία βεβαίωση ανάρτησης στο site (επειδή δεν προβλέπεται σχετική διαδικασία, προτείνουμε να ακολουθηθεί η διαδικασία ανάρτησης στον πίνακα ανακοινώσεων του Δήμου- Υπόδειγμα ανάρτησης). (ΥΠΕΧΩΔΕ εγκ. Ε2/Δ17γ/05/15/Φ.1.3/04.02.2008) |
|
2. Βεβαίωση της οικονομικής υπηρεσίας ότι ο Δήμος πληροί τις προϋποθέσεις για τη λήψη δανείου (το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης της δημόσιας πίστης του δήμου δεν υπερβαίνει το 20% των ετήσιων τακτικών του εσόδων και το ανώτατο όριο του συνολικού χρέους δήμου δεν υπερβαίνει το ποσοστό 60% επί των συνολικών εσόδων του. Συνημμένα στη βεβαίωση πρέπει να είναι: α) Για τους δήμους που εφαρμόζουν το κλαδικό λογιστικό σχέδιο των ΟΤΑ α' βαθμού, τους τρεις (3) τελευταίους εγκεκριμένους ισολογισμούς τους. β) Για τους δήμους που δεν εφαρμόζουν το κλαδικό λογιστικό σχέδιο των ΟΤΑ α' βαθμού, τις τρεις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις που καταρτίζουν κατ' εφαρμογή της διάταξης της παρ. 7 του άρθρου 163 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006). (άρθρο 264 παρ 1 και 2 του ν. 3852/2010 και απόφαση ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. 43093/30.07.2010) |
|
3. Εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής προς το Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά με την ανάγκη συνάψεως δανείων και την κατάρτιση των όρων (περίπτωση ιβ΄ παρ 1 άρθρο 72 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 40 του Ν. 4735/20) | |
4. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τη σύναψη του Δανείου. (άρθρο 176 παρ.2 Ν.3463/06)
ΟΜΩΣ για τη συνομολόγηση δανείων μεταξύ του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, των συνδέσμων δήμων και των νομικών προσώπων Ο.Τ.Α., στο πλαίσιο υλοποίησης ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων, η εξυπηρέτηση των οποίων, ανεξαρτήτως εκχώρησης εσόδων εκ μέρους των δικαιούχων, καθώς και η κάλυψη των κάθε είδους εξόδων και λοιπών δαπανών συνομολόγησης και εξόφλησης, χρηματοδοτούνται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) Υπουργείων, δεν εφαρμόζονται η παρ. 1 του άρθρου 264 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), και το π.δ. 169/2013 (Α’ 272).Κατόπιν έκδοσης της σχετικής απόφασης χορήγησης του δανείου στον δικαιούχο φορέα από το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και για τη σύναψη αυτού, απαιτείται απόφαση αποδοχής των όρων του μόνο από την οικονομική επιτροπή του Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού, ή από το διοικητικό συμβούλιο στην περίπτωση συνδέσμου δήμων ή νομικού προσώπου Ο.Τ.Α., κατά παρέκκλιση του άρθρου 176 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114). Η απόφαση της οικονομικής επιτροπής που ακολουθεί για τη σχετική αναμόρφωση του προϋπολογισμού του Ο.Τ.Α., αποτελεί δεσμευτική εισήγηση προς το οικείο δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο. Η απόφαση της εκτελεστικής επιτροπής του Ο.Τ.Α. δικαιούχου φορέα της παρ. 1, εφόσον απαιτείται αναμόρφωση του τεχνικού προγράμματος αυτού, αποτελεί δεσμευτική εισήγηση προς το οικείο δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο.(άρθρο 49 του Ν.4830/2021) |
|
5. Πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας (ήδη Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης) από την οποία προκύπτει η νομιμότητα της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου. (παρ. 6 άρθρο 176 Ν. 3463/06) (άρθρα 264 και 265 Ν.3852/10) (Ελ.Συν. Πράξη 74/2011 Κλιμάκιο Z-μη ανακλητέα με την απόφαση 2207/2011 Τμ.6) | |
6. Πράξη του Επόπτη Ο.Τ.Α. από την οποία προκύπτει η νομιμότητα της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου. (άρθρο 225 παρ. 1 και 3 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 116 του Ν. 4555/18)
Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων, κατά τα άρθρα 225 έως 227, ασκείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Ειδικές Επιτροπές του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α' 114) (παρ. 1 άρθρο 238 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 131 του Ν. 4555/18) Όμως, Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α., όπου στα άρθρα 128, 129, 130 και 131 του ν. 4555/2018 (Α’ 133) αναφέρεται Συντονιστής ή Επόπτης Ο.Τ.Α., νοείται ο Γραμματέας της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. (παρ. 3 άρθρο 64 ν. 4954/22, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 57 του ν. 5027/23) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.291/21712/14.03.2023) |
|
7. Δανειακή σύμβαση (άρθρα 264 και 265 Ν.3852/10) | |
8. Κατάσταση υπολογισμού νόμιμων τόκων. |
|
9. Απόφαση του Δημάρχου για την ανάληψη υποχρέωσης (άρθρο 58 παρ.1ε του Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 203 του N. 4555/18) (αλλαγή διατάκτη από 19.07.2018)(1) |
|
Για συμβολαιογραφικά έξοδα |
|
1. Αντίγραφο του συμβολαίου (Εγκ.Υπ.Εσωτ 59774/86) |
|
2. Τιμολόγιο. (άρθρο 8 Ν.4308/14) |
|
3. Κατάσταση πληρωμής |
|
|
[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Κρατήσεις |
1. Για κρατήσεις σύναψης δανείου με Τράπεζες δε γίνεται καμία κράτηση.
Καταργείται η επιβολή εισφοράς του άρθρου 1 του ν. 128/1975 (Α΄ 178) σε όλα τα δάνεια, τις πάσης φύσης χορηγήσεις και τα υπόλοιπα δανείων ή πιστώσεων από πιστωτικά ιδρύματα προς Δήμους, Περιφέρειες και Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, εφόσον τα τελευταία δεν ασκούν οικονομική δραστηριότητα. (άρθρο 26 Ν. 4701/20).
Σύμφωνα με την παρ.5 του άρθρου 63 του Ν. 4701/20 η ισχύς του άρθρου 26 αρχίζει την πρώτη ηµέρα του µήνα που έπεται της δηµοσίευσης του νόµου στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως. (ήτοι από 01.07.2020)
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση: Με το άρθρο 26 επιλύεται ένα χρόνιο ζήτημα που έχει απασχολήσει τη Δημόσια Διοίκηση και τους ΟΤΑ σχετικά με την επιβολή εισφοράς στα δάνεια που συνάπτουν Δήμοι, Περιφέρειες και νομικά πρόσωπα Δημοσίου δικαίου αυτών (τα οποία δεν ασκούν οικονομική δραστηριότητα).
Σύμφωνα με το άρθρο 177 του ν. 3463/2006 (Α’ 114), οι συμβάσεις για τη συνομολόγηση δανείων προς Δήμους και Κοινότητες δεν επιβαρύνονται με τέλη και δικαιώματα υπέρ τρίτων. Αντίστοιχη διάταξη ήταν αυτή του άρθρου 96 στο π.δ. 30/1996 (Α΄21) για τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.
Ωστόσο, τα πιστωτικά ιδρύματα επέβαλαν την εισφορά, ενώ το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους είχε κρίνει με την με αρ. 239/1999 γνωμοδότησή του, η οποία έγινε αποδεκτή από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας, ότι τα δάνεια των δήμων επιβαρύνονται με την εισφορά του ν. 128/1975 καθώς η επέκταση των προνομίων του Δημοσίου στους Δήμους (άρθρο 304 π.δ. 410/1995) δεν περιλαμβάνει και τα οικονομικά προνόμια.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο με την υπ’ αρ. 2732/2010 απόφαση του VI Τμήματος του έκρινε ότι οι Δήμοι απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής εισφοράς του ν. 128/1975, θεωρώντας τη σχετική δαπάνη μη νόμιμη. Η θέση αυτή τηρείται μέχρι σήμερα και ο σχετικός όρος επιβολής της ανωτέρω εισφοράς, ακυρώνεται.
Το ΝΣΚ έχει εκδώσει δύο γνωμοδοτήσεις υπέρ της απαλλαγής, εντούτοις η πρώτη (υπ’ αρ. 113/2007) ουδέποτε έγινε δεκτή ή μη αποδεκτή από τον Υπουργό Οικονομικών, η δε δεύτερη (υπ’ αρ. 229/2011) δεν έγινε αποδεκτή.
Στην πράξη τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα λόγω της νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν καταβάλουν την εισφορά, ενώ πιστωτικά ιδρύματα του εξωτερικού με τα οποία έχουν συναφθεί δανειακές συμβάσεις συνεχίζουν να επιβάλλουν στους αντισυμβαλλομένους Δήμους την εισφορά αυτή (την οποία αποδίδουν στο Δημόσιο).
Είναι σημαντικό για λόγους ασφάλειας δικαίου να αποσαφηνισθεί νομοθετικά η σχετική υποχρέωση. Κρίνεται δε πρόσφορη η απαλλαγή των Δήμων, των Περιφερειών και των νπδδ αυτών, που δεν ασκούν οικονομική δραστηριότητα. Με τον τρόπο αυτό επιλύεται η αντίφαση μεταξύ της αρχικής γνωμοδότησης του ΝΣΚ 293/1999 και των αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου, υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση ανεξαρτήτως του αν το πιστωτικό ίδρυμα λειτουργεί στο εσωτερικό ή το εξωτερικό, και η συνομολόγηση δανείων είναι λιγότερο κοστοβόρα.
Σημειώνεται ότι η εισφορά αυτή αφορά μόνο εξυπηρετούμενα δάνεια. 2. Για συμβολαιογραφικά έξοδα: Φόρος εισοδήματος 20%. Για πληρωμές από 1/1/2014 [embed_object_post post_id="133" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] τους και όχι στο ποσό που εισπράττουν και αποδίδουν στο Συμβολαιογραφικό Σύλλογο και στο Ταμείο Ασφάλισής τους. (Εγκ.Υπ.Οικον. 1034484/714/ΠΟΛ 1130/00) |
Τι να προσέξω | (1) Δαπάνες τακτικών αποδοχών, συντάξεων, εξυπηρέτησης δημόσιου χρέους, ασφαλιστικών και προνοιακών παροχών, καθώς και δαπάνες πάγιου χαρακτήρα (ηλεκτρικής ενέργειας, ύδρευσης, επικοινωνιών, μισθωμάτων, κοινοχρήστων κ.λπ.) αναλαμβάνονται για ολόκληρο το ποσό των εγγεγραμμένων πιστώσεων με αποφάσεις που εκδίδονται αμέσως μετά την έναρξη του οικονομικού έτους. Ειδικά: αα) για τις δαπάνες εξυπηρέτησης δημόσιου χρέους, ο χρόνος έναρξης ισχύος του προηγούμενου εδαφίου, όσον αφορά την έκδοση αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης, καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και ββ) οι δαπάνες για μισθώματα ακινήτων που χρησιμοποιούνται από το Δημόσιο, αναλαμβάνονται για ολόκληρο το ετήσιο ποσό αυτών με πίνακες που καταρτίζονται από τους διατάκτες, βάσει των σχετικών μισθωτικών συμβάσεων. (άρθρο 9 παρ.1 του ΠΔ 80/16) (2) Από τον προληπτικό έλεγχο εξαιρούνται τα τοκοχρεολύσια των δανείων. Επιπλέον, από 31.07.2019, κατά παρέκκλιση των σχετικών διατάξεων του ν. 4129/2013, δεν ασκείται προληπτικός έλεγχος στις δαπάνες των ΟΤΑ και των προαναφερόμενων λοιπών νομικών προσώπων. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κατόπιν γνώμης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθορίζεται κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας υποπερίπτωσης. (υποπερίπτ. αα περίπτ. άρθρο 31 Ν.4270/14, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 10 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15,από το άρθρο 58 του Ν.4607/2019 και από την παρ.1 του άρθρου 125 του Ν.4611/2019, ΥΠ.ΕΣ. 32820/30.04.2019) (3) Για δάνεια που χορηγούνται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, η εξόφληση των τόκων γίνεται με ένταλμα ή εντάλματα λογιστικής τακτοποίησης, με βάση τα παραπάνω δικαιολογητικά εντάλματος, δεδομένου ότι οι τόκοι όπως και το χρεολύσιο παρακρατούνται από τα ποσά των Κ.Α.Π. |
Καθεστώς Φ.Π.Α. |
1. Για δανειακές συμβάσεις: Απαλλάσσεται του ΦΠΑ η χορήγηση και η διαπραγμάτευση πιστώσεων, καθώς και η διαχείρισή τους από το πρόσωπο που τις χορηγεί (Αρθρο 22 παρ.1 περ.κγ' του Κώδικα ΦΠΑ - Ν.2859/00)
2. Για συμβολαιογραφικά έξοδα: Απαλλάσσεται του ΦΠΑ η παροχή υπηρεσιών από συμβολαιογράφους (Αρθρο 22 παρ.1 περ.ε' του Κώδικα ΦΠΑ -Ν.2859/00)Επίσης, απαλλάσσεται του ΦΠΑ η χορήγηση και η διαπραγμάτευση πιστώσεων, καθώς και η διαχείρισή τους από το πρόσωπο που τις χορηγεί.(Αρθρο 22 παρ.1 περ.ε' του Κώδικα ΦΠΑ -Ν.2859/00) Καταργήθηκε με την παρ.3 του άρθρου 62 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α'). Με την περίπτ.ιστ' της παρ.1 του άρθρου 92 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α') η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από 1ης Ιουλίου 2010, δηλαδή από 1-7-2010 υπόκεινται οι αμοιβές σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. |
Σχετική νομοθεσία | |
Σχετική νομολογία |
- Περιεχόμενο αποφάσεων Δημοτικού Συμβουλίου Περιεχόμενο αποφάσεων Δημοτικού Συμβουλίου Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης δανείου, καθόσον α) η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου, με την οποία εγκρίθηκε η σύναψη δανείου για τη συμμετοχή του Δήμου στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου δημοτικής επιχείρησης δεν βρίσκει έρεισμα στις διατάξεις των άρθρων 254 και 253 παρ.1 του νέου Κ.Δ.Κ. που εφαρμόζονται στις δημοτικές και κοινωφελείς επιχειρήσεις, β) στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου, με την οποία αποφασίστηκε η σύναψη του δανείου, δεν αναφέρεται το ύψος της τοκοχρεωλυτικής δόσης αυτού, όπως ρητά ορίζεται στο άρθρο 176 παρ. 2 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, γ) ο όρος 2 του ελεγχόμενου σχεδίου που ορίζει ότι: «Η Τράπεζα χορηγεί στον πιστούχο δάνειο που θα χρησιμοποιηθεί για Κεφάλαιο Κίνησης Μονιμοτέρου Χαρακτήρα (σκοπός). -» δεν συμφωνεί με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου, σχετικά με το σκοπό της σύναψης του ως άνω δανείου, που είναι η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Δημοτικής Επιχείρησης, για τη μετατροπή της σε κοινωφελή επιχείρηση και δ) δεν έχει τηρηθεί η διαδικασία του άρθρου 103 παρ. 2 εδ. ε΄ του ν.3463/2006, που αφορά στον πρόσθετο όρο της εκχώρησης και του 50% του ποσού που αντιστοιχεί στο εκάστοτε ετήσιο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.) για την εξασφάλιση του δανείου, αφού η Δημαρχιακή Επιτροπή δεν έχει προτείνει ούτε έχει εγκρίνει τον όρο αυτό. (Πράξη Ζ' Κλιμακίου 366/2009)
Κωλύεται η υπογραφή δύο σχεδίων συμβάσεων μεταξύ Δήμου και ανώνυμης τραπεζικής εταιρείας που αφορούν δύο τραπεζικά δάνεια καθόσον α) η απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου δεν είναι νόμιμη, διότι κατά παράβαση των παρ.2 και 3 του άρθρου 176 του Δ.Κ.Κ., δεν αναφέρονται σ' αυτή τα συναφθέντα κατά το παρελθόν και οφειλόμενα δάνεια, δεν περιγράφονται οι αναπτυξιακές δράσεις, οι οποίες πρόκειται να χρηματοδοτηθούν, δεν προσδιορίζονται τα έργα και οι προμήθειες που πρόκειται να συντελεστούν, δεν προσδιορίζονται οι οφειλές του Δήμου και δεν είναι νόμιμη η εκχώρηση υπέρ της δανείστριας τράπεζας των απαιτήσεων του Δήμου κατά του Ελληνικού Δημοσίου για την είσπραξη των εκάστοτε πιστώσεων του τμήματος των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ). (Πράξη Ζ' Κλιμακίου 68/2008. Μη ανακλητέα με την 78/2008 Πράξη του VI Τμήματος) Κωλύεται η υπογραφή σχεδίου σύμβασης μεταξύ Δήμου και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων με αντικείμενο τη σύναψη δανείου, χωρίς την τήρηση οποιασδήποτε διαδικασίας, δηλαδή την αποστολή πρόσκλησης προς τα υποκαταστήματα των τραπεζικών ιδρυμάτων που δραστηριοποιούνται στα γεωγραφικά όρια του δήμου, προκειμένου να διασφαλισθεί η εφαρμογή των γενικών αρχών της ίσης μεταχείρισης, της απαγόρευσης των διακρίσεων, καθώς και της υποχρέωσης διαφάνειας (άρθρο 176 τουΔ.Κ.Κ). Επίσης ο Δήμος αορίστως αναλαμβάνει την υποχρέωση να αναπληρώσει ή να συμπληρώσει τη χορηγηθείσα ασφάλεια (όρος 6 του συμβολαίου), σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο, κατά τη διάρκεια εξυπηρέτησης του δανείου, αυτή δεν θα είναι πλέον επαρκής. (Ελ. Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 35/2009 - Ανακλήθηκε, λόγω συγγνωστής πλάνης, από την 34/2009 του VI Τμήματος. Όμοιες οι 173, 204/2009 του ιδίου Κλιμακίου.)
Νόμιμη η υπογραφή σχεδίου σύμβασης που αφορά τη σύναψη τραπεζικού δανείου Δήμου, καθόσον αφενός δόθηκε επαρκής βαθμός δημοσιότητας - δημοσιοποίησης και εξασφαλίστηκε επαρκής ανταγωνισμός (αποστολή πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε πέντε μεγάλες τράπεζες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στο χώρο των Ο.Τ.Α.) και αφετέρου το π.δ. 28/1980 δεν αφορά δάνεια τα οποία συνομολογούν οι Ο.Τ.Α., σύμφωνα με την ειδικά προβλεπόμενη στο άρθρο 176 του Δ.Κ.Κ. διαδικασία, την οποία τήρησε ο Δήμος στην προκειμένη περίπτωση. (Πράξη VI Τμήματος 51/2008)
Σύναψη τραπεζικού δανείου από Δήμο, προκειμένου να προβεί σε αναχρηματοδότηση μακροπρόθεσμου δανεισμού του. Η σχετική σύμβαση εξαιρείται του ρυθμιστικού πεδίου της οδηγίας 2004/18/ΕΚ και των καθοριζομένων με τις διατάξεις της διαγωνιστικών διαδικασιών, υπόκειται, όμως, στον εκ του Συντάγματος και των εκτελεστικών αυτού νόμων απορρέοντα προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας, ο οποίος διεξάγεται βάσει των αρχών της ίσης μεταχείρισης, της απαγόρευσης των διακρίσεων και της υποχρέωσης διαφάνειας. Συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή σχεδίου σύναψης δανειακής σύμβασης από Δήμο με πιστωτικό ίδρυμα, προκειμένου να προβεί στην εξόφληση ληξιπρόθεσμων και μη οφειλών του, καθόσον δόθηκε από τον ως άνω Δήμο επαρκής βαθμός δημοσιότητας, αφού υποβλήθηκαν προσφορές από δέκα πέντε (15) πιστωτικά ιδρύματα. (Ελ. Συν. Τμ. 6 Πράξη 219/2007 -Ανακαλείται η 212/2007 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου). Ο Δήμος ως εγγυητής
Πληρωμή από Δήμο σε Τράπεζα της τελευταίας δόσης δανείου που είχε συνάψει η Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης αυτού με το ανωτέρω πιστωτικό ίδρυμα και ο Δήμος εγγυήθηκε, ευθυνόμενος ως αυτοφειλέτης. Δαπάνη μη νόμιμη, καθόσον η παροχή εγγυήσεως εκ μέρους του Δήμου για τη λήψη δανείου από δημοτική επιχείρηση του προβλέπεται μόνον όταν η δανειοδότηση προέρχεται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και όχι οπό άλλα πιστωτικό ιδρύματα (π.δ 256/84). (Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 403/2006) Καταχρηστικοί όροι δανειακών συμβάσεων Για πράξεις που αφορούν καταχρηστικούς όρους κλπ δείτε στην ενότητα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Δανεισμός Δήμων α) Δεν κωλύεται η υπογραφή σχεδίου δανειακής σύμβασης μεταξύ Δήμου και τραπεζικής εταιρείας, στην οποία προβλέπεται η εκχώρηση υπέρ της δανείστριας τράπεζας γενικώς και αδιακρίτως των απαιτήσεων του Δήμου από Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.) για την κάλυψη των γενικών δαπανών του, καθόσον μετά την έναρξη ισχύος της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 45 του ν. 3731/2008 (23.12.2008), η οποία αντικατέστησε το τελευταίο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 176 του ν. 3463/2006, το τμήμα των Κ.Α.Π. που προορίζεται για γενικές ανάγκες των Ο.Τ.Α., μπορεί να χρησιμοποιείται για λήψη δανείων, σύμφωνα με το άρθρο 176 παρ. 1 του ν. 3463/2006, κατόπιν εκχωρήσεως ή ενεχυριάσεως αυτού, ενώ και όσες δανειακές συμβάσεις συνήφθησαν πριν από την έναρξη ισχύος της ως άνω διάταξης, με εκχώρηση ή ενεχυρίαση των εσόδων αυτών, θεωρούνται νόμιμες. β) Μη νόμιμος ως καταχρηστικός ο περιεχόμενος σε άρθρο της δανειακής σύμβασης όρος, ότι για τον υπολογισμό των τόκων το έτος καθορίζεται σε 360 ημέρες αντί 365, με συνέπεια την πρόσθετη επιβάρυνση του δανειολήπτη του Δήμου για κάθε ημέρα κατά 1,3889%. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ.Συν. Κλιμ. Ζ Πράξη 330/2008 - Ανακλήθηκε με την Πράξη VI Τμήματος 5/2009 , λόγω νομιμοποίησης δαπανών ως προς το πρώτο και συγγνωστής πλάνης ως προς το δεύτερο κώλυμα).
Κωλύεται η υπογραφή σχεδίου δανειακής σύμβασης, καθόσον η εκχώρηση και ενεχυρίαση υπέρ της δανείστριας τράπεζας των απαιτήσεων του Δήμου κατά του Ελληνικού Δημοσίου για την είσπραξη πιστώσεων του τμήματος των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές δραστηριότητες (ΣΑΤΑ) δεν είναι νόμιμη, αφενός γιατί δεν προσδιορίζονται ποια συγκεκριμένα έργα ή προμήθειες προβλέπονται από τις ΣΑΤΑ και αφετέρου, οι απαιτήσεις από τα ποσά των ΣΑΤΑ εκχωρούνται και ενεχυριάζονται υπέρ της τράπεζας ως εξασφάλιση και για τη λήψη δανειζόμενων ποσών, τα οποία δεν προορίζονται για την εκτέλεση έργων ή προμηθειών, αλλά καλύπτουν άλλες ταμειακές ανάγκες του Δήμου, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 176 παρ.5 του Δ.Κ.Κ. (Πράξη Ζ' Κλιμακίου 105/2008. Μη ανακλητέα με την 85/2008 Πράξη VI Τμήματος. Όμοια η 130/2008 πράξη του Ζ' Κλιμακίου, η οποία κρίθηκε μη ανακλητέα με την 99/2008 Πράξη του VI Τμήματος.)
Κωλύεται η υπογραφή σχεδίου δανειακής σύμβασης μεταξύ Δήμου και τραπεζικής εταιρείας διότι α) κατά παράβαση του άρθρου 176 παρ.5 του Δ.Κ.Κ., ενεχυριάζονται και εκχωρούνται γενικώς και αδιακρίτως οι απαιτήσεις του Δήμου από Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) β) ο Δήμος αναλαμβάνει κατά τρόπο αόριστο την υποχρέωση να παράσχει κάθε άλλη πρόσθετη εμπράγματη ασφάλεια που θα αξιώσει η τράπεζα ή να παράσχει, κατόπιν απλής προσκλήσεως της Τράπεζας, πρόσθετες εξασφαλίσεις με δικές του δαπάνες γ) δεν προκύπτει αν τα υπό εκτέλεση έργα ή προμήθειες, για τα οποία συνομολογείται μέρος του δανείου, προβλέπονται από τη Συλλογική Απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΣΑΤΑ), ούτε αν, για τα αναφερόμενα στην απόφαση του Δ.Σ. έργα και προμήθειες, υφίστανται προκαταρτικές τεχνικές μελέτες, οι οποίες να έχουν συνταχθεί και εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα δ) το προβλεπόμενο δικαίωμα της τράπεζας να καταγγείλει τη δανειακή σύμβαση, ανεξαρτήτως του εάν υπάρχει ή όχι καθυστέρηση στην καταβολή εκ μέρους του Δήμου των δόσεων, με αποτέλεσμα στην περίπτωση που η σύμβαση καταγγελθεί, ολόκληρο το δάνειο, να καθίσταται ληξιπρόθεσμο και απαιτητό και να οφείλεται για όλα τα ποσά τόκος υπερημερίας και τόκος επ' αυτού, είναι καταχρηστικό, σύμφωνα με τα άρθρα 281 και 288 του Α.Κ. και ε) ο περιεχόμενος σε άρθρο της δανειακής σύμβασης όρος ότι για τον υπολογισμό των τόκων συνομολογείται ότι το έτος καθορίζεται σε 360 ημέρες αντί 365, με συνέπεια επιπλέον επιβάρυνση του Δήμου, είναι καταχρηστικός, σύμφωνα με τα άρθρα 281 και 288 του Α.Κ. (Πράξη Ζ' Κλιμακίου 115/2008. Μη ανακλητέα με την 91/2008 Πράξη VI Τμήματος)
Κωλύεται η υπογραφή σχεδίου σύμβασης μεταξύ Δήμου και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων με αντικείμενο τη σύναψη δανείου, διότι η εκχώρηση και ενεχυρίαση υπέρ του ως άνω Ταμείου των απαιτήσεων του Δήμου κατά του Ελληνικού Δημοσίου επί του Τμήματος των ΚΑΠ που προορίζονται για επενδυτικές δραστηριότητες δεν είναι νόμιμη, γιατί το δάνειο πρόκειται να καλύψει την αγορά συγκεκριμένου ακινήτου εκ μέρους του Δήμου, η οποία ναι μεν εξυπηρετεί τη στέγαση της Δημοτικής Πινακοθήκης και Γλυπτοθήκης, πλην όμως δεν προκύπτει ότι συνιστά έργο που προβλέπεται από τις σχετικές Συλλογικές Αποφάσεις Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 176 του Δ.Κ.Κ. (Πράξη Ζ' Κλιμακίου 151/2008. Μη ανακλητέα με την 109/2008 VI Τμήματος)
Το σχετικό νομικό πλαίσιο περί προστασίας του καταναλωτή καταλαμβάνει και τη σύναψη δανειακών συμβάσεων των Δήμων, έτσι ώστε οι τελευταίοι να προστατεύονται, όπως και οι ιδιώτες καταναλωτές, από κάθε μη νόμιμη δέσμευση, που η αντισυμβαλλόμενη Τράπεζα επιχειρεί να συμπεριλάβει στη σύμβαση. Η απαρίθμηση τέτοιων μη νόμιμων δεσμεύσεων (συμβατικών όρων ή/και πρακτικών) στο νομικό πλαίσιο περί προστασίας του καταναλωτή είναι ενδεικτική και δεν αποκλείει και το χαρακτηρισμό και άλλων όρων της ελεγχόμενης σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, κατά τον προσυμβατικό έλεγχο της σχετικής δανειακής σύμβασης μεγάλης οικονομικής αξίας, ως καταχρηστικών και κατ΄ ακολουθίαν τούτου μη νόμιμων. Οι όροι σύμβασης του δανείου πρέπει να μην είναι αντίθετοι με τους όρους της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου. (Ελ. Συν. Τμ. 6 Πρ. 155/2008)
Κωλύεται η υπογραφή σχεδίου σύμβασης δανείου, καθόσον α) το σχέδιο σύμβασης έχει κενά που δεν έχουν συμπληρωθεί, όπως και όρους που δεν συμφωνούν με την προσφορά της Τράπεζας και προφανώς έχει παραλειφθεί η διαγραφή τους β) επιβάλλεται μονομερώς όρος από την τράπεζα, όπως είναι το περιθώριο κέρδους το οποίο αυθαίρετα προσδιορίζεται σε 3%, ο οποίος είναι μη νόμιμος ως καταχρηστικός γ) μη νόμιμα επιτρέπεται η μονομερής, εκ μέρους της Τράπεζας, καταγγελία της σύμβασης, χωρίς την τήρηση οποιασδήποτε προθεσμίας, με μονομερή δήλωσή της και αζημίως γι' αυτήν δ) μη νόμιμα προβλέπεται ο υπολογισμός του επιτοκίου του δανείου με βάση έτος 360 ημερών ε) μη νόμιμος ως καταχρηστικός είναι ο όρος σύμφωνα με τον οποίο ο Δήμος παραιτείται από κάθε δικαίωμα συμψηφισμού ή επίσχεσης της Τράπεζας ενώ αυτή έχει για την οφειλή δικαίωμα συμψηφισμού. (Ελ.Συν. Πράξη Ζ΄ Κλιμακίου 254/2008.) Σύναψη δανείου μεταξύ Δήμου και Τράπεζας: α) για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών του (μισθοδοσία προσωπικού) και β) για την εκτέλεση του έργου «Ασφαλτόστρωση Οδών». Μη νόμιμη η πρώτη δανειακή σύμβαση, καθόσον δεν επιτρέπεται, κατά το άρθρο 237 του Δ.Κ.Κ. (Π.Δ. 410/1995) η συνομολόγηση δανείου με αυτό το σκοπό. Συγγνωστή πλάνη, λόγω της έγκρισης από το Γ.Γ. της οικείας Περιφέρειας. Όσον αφορά τη δεύτερη δανειακή σύμβαση, προβάλλεται απαράδεκτα νέος λόγος διαφωνίας από την Επίτροπο και συνεπώς το σχετικό Χ.Ε. πρέπει να θεωρηθεί, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι δεν συντρέχει λόγος μη θεώρησης αυτού, οπότε θα πρέπει να τηρηθεί η διαδικασία του άρθρου 21 παρ. 1 του Π.Δ. 774/1980. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 422/2006)
Δανειακή Σύμβαση. Το Κλιμάκιο απέχει του ελέγχου νομιμότητας των υποβληθέντων στοιχείων. Ο αιτούμενος έλεγχος νομιμότητας δεν είναι δυνατόν να διενεργηθεί από το Κλιμάκιο στο χρονικό αυτό σημείο, καθόσον τα υποβληθέντα στοιχεία αποτελούν προπαρασκευαστικές πράξεις της σύναψης δανειακής συμβάσεως, για τις οποίες το Κλιμάκιο δεν έχει σχετική γνωμοδοτική αρμοδιότητα. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 381/2011)
Πρόσθετη πράξη ρύθμισης των δανείων που έχουν συνομολογηθεί μεταξύ του Δήμου και πιστωτικού ιδρύματος με επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής τους. Το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι το ελεγχόμενο σχέδιο πράξης πρόσθετης ρύθμισης συνιστά αναθεωρητική σύμβαση με την οποία τροποποιούνται όροι δανειακών συμβάσεων, οι οποίες, δεν υποβλήθηκαν σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Συνεπώς και η εν λόγω τροποποιητική σύμβαση, δεν υπάγεται, στον προσυμβατικό έλεγχο του Κλιμακίου τούτου, αφού ο έλεγχος της τελευταίας θα οδηγούσε σε ανεπίτρεπτο παρεμπίπτοντα έλεγχο των ήδη συναφθεισών ως άνω αρχικών δανειακών συμβάσεων. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 331/2011. Όμοιες οι 301/2011,421/2011, 171/2012, 173/2012, 203/2012, 219/2012, 232/2012,234/2012, 272/2012,)
Απαραδέκτως υποβλήθηκε ενώπιον του Κλιμακίου αίτημα Δήμου για τη συμπληρωματική ένταξη τεσσάρων (4) νέων ακινήτων στο περιεχόμενο πράξης του Κλιμακίου, με την οποία απέβη θετικός ο έλεγχος του σχεδίου δανειακής σύμβασης, μεταξύ του ως άνω δήμου και Τράπεζας, προκειμένου με το ποσό του δανείου να προβεί στην αγορά ακινήτων για την μετατροπή τους σε κοινόχρηστους χώρους, καθόσον το Κλιμάκιο ολοκλήρωσε τον έλεγχο νομιμότητας επί της ελεγχόμενης δανειακής σύμβασης και επομένως απεκδύθηκε της αρμοδιότητάς του. (Πράξη Ζ' Κλιμακίου 82/2008. Μη ανακλητέα με την 80/2008 Πράξη του VI Τμήματος.) Δανειακή σύμβαση με το ΤΠΔ Δανειακή σύμβαση για αγορά ακινήτου Δανειακή σύμβαση για απευθείας αγορά οικοπέδου. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβολίου επικαιροποιήθηκε η πρόθεση του Δήμου για την απευθείας αγορά του ανωτέρω ακινήτου, με την αιτιολογία ότι είναι το μοναδικό κατάλληλο για την ανέγερση αθλητικών εγκαταστάσεων και έχει δεσμευτεί προς τούτο από το εγκεκριμένο σχέδιο του Δήμου. Η απόφαση αυτή πάσχει ως προς τη νομιμότητά της διότι στηρίχθηκε στην από 25.1.2009 Έκθεση Εκτίμησης του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών, σε έκθεση δηλαδή που αποδίδει την αξία του επίμαχου ακινήτου προ τριετίας και, συνεπώς, δεν αντικατοπτρίζει τις παρούσες οικονομικές συνθήκες και την τρέχουσα αξία του ακινήτου. Κωλύεται η υπογραφή της σύμβαση. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Z- Πράξη 373/2012- Μη ανακλητέα από την Απόφαση Ελ. Συν. 3168/2012 Τμ. 6)
Παρέχεται στους δήμους η δυνατότητα να συνάπτουν δάνεια με αναγνωρισμένους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς αποκλειστικά και μόνο για την πραγματοποίηση των σκοπών που ανήκουν στην αρμοδιότητά τους, όπως αυτοί διαγράφονται στη διάταξη του άρθρου 75 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, μεταξύ των οποίων και η κατασκευή υλικοτεχνικών υποδομών του εθνικού συστήματος της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Παιδείας. Επομένως, είναι νόμιμη η συνομολόγηση από δήμο δανείου που καταρτίζεται για την εξόφληση του τιμήματος αγοράς ακινήτου (υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 191 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα), το οποίο δύναται να διατεθεί νομίμως για την εξυπηρέτηση του εκάστοτε επιδιωκόμενου δημοτικού σκοπού, όπως είναι η κατασκευή υποδομών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Παιδείας. Σύμφωνα με τις ίδιες ως άνω διατάξεις, επιτρέπεται για την ασφάλεια του δανείου η εκχώρηση, μεταξύ άλλων, εσόδων από το τμήμα των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.) που προορίζονται για επενδυτικές δραστηριότητες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Συλλογική Απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης - Σ.Α.Τ.Α.), υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι το έργο για το οποίο συνάπτεται το δάνειο προβλέπεται από τη Σ.Α.Τ.Α. Αντίθετα, δεν είναι νόμιμη η εκχώρηση από το δήμο των εσόδων του από το τμήμα των Κ.Α.Π. που προορίζεται ειδικότερα για επενδυτικές δραστηριότητες των ΟΤΑ, αν το δάνειο δεν συνάπτεται για την εκτέλεση έργου ή τη διενέργεια προμήθειας που προβλέπεται από την εξειδικευμένη επιχορήγηση ή από τη Σ.Α.Τ.Α.. (Πράξη Ζ' Κλιμακίου 11/2009 - Μη ανακλητέα με την 20/2009 πράξη VI Τμήματος) Εφόσον για την ολοκλήρωση του ανωτέρω έργουυπήρχε ήδη εγγεγραμμένη πίστωση 50.000 ευρώ στο δημοτικό προϋπολογισμό, η συνομολόγηση του δανείου ήταν επιτρεπτή μόνο για το ποσό της διαφοράς μεταξύ της απαιτούμενης δαπάνης και της οικείας πίστωσης, δηλαδή για το ποσό των 801.283,68 (851.283,68 - 50.000) ευρώ. Λαμβανομένων υπόψη ότι για το μέρος αυτό της δαπάνης που απαιτείται για την ολοκλήρωση του δημοτικού έργου, δεν υπάρχει πίστωση αντίστοιχου ύψους στον προϋπολογισμό του αιτούντος, καθώς και του γεγονότος ότι, μολονότι στην αρχική πρόσκληση κλήθηκαν να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό επιπλέον έντεκα άλλα πιστωτικά ιδρύματα της περιφέρειας του εν λόγω Δήμου, μόνο το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων εξεδήλωσε ενδιαφέρον για τη σύναψη δανειακής σύμβασης με το Δήμο, και τέλος ότι, ενόψει της μικρής απόκλισης του ποσού του δανείου που μπορεί να συναφθεί νομίμως, από αυτό για το οποίο έλαβε χώρα ο διαγωνισμός (δηλ. των 50.000 ευρώ), δεν θα επηρεαζόταν ουσιωδώς η πρόθεση συμμετοχής των λοιπών προσκληθέντων στο διαγωνισμό, το Τμήμα κρίνει ότι η εκ νέου τήρηση της όλης διαγωνιστικής διαδικασίας παρίσταται στη συγκεκριμένη περίπτωση αλυσιτελής.Ανακαλεί την 120/2013 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου. (Ελ.Συν.Τμ.6 Απόφαση 3255/2013) Δανειακή σύμβαση για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου επιχείρησης- καταβολή ετήσιας εισφοράς Δήμου σε αστική εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα
Σύναψη δανείου του άρθρου 2 του ν. 4038/2012 Το υποβληθέν προς έλεγχοσχέδιοτης δανειακής σύμβασης του Δήμου εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της πρώτης παραγράφου του άρθρου 2 του νόμου 4038/2012, δοθέντος ότι δεν πρόκειται για δάνειο που προορίζεταιγιατην ισοσκέλιση του προϋπολογισμού του Δήμου, μεσυνέπεια να μην απαιτείται η τήρηση της διαδικασίας που προβλέπεται στην παρ.2 του ίδιου άρθρου με την οποία τίθενται πρόσθετες αυστηρότερες προϋποθέσεις για τη συνομολόγηση των δανειακών συμβάσεων των Δήμων. Περαιτέρω, δεδομένου ότι η ελεγχόμενη δανειακή σύμβαση αποσκοπεί στην εξόφληση χρέους του Δήμου προς την ΑΑΑ Τράπεζα, η οποία ανήκει στους φορείς Γενικής Κυβέρνησης, δεν είναι δυνατή η αξιοποίηση της εγκριθείσας επιχορήγησης από το Υπουργείο Εσωτερικώνγια την κάλυψη της συγκεκριμένης οφειλής του Δήμου. Ανακαλεί την 106/2013 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου. (Ελ.Συν.Τμ.6 Απόφαση 3243/2013)
Δανειακή σύμβαση. Εφόσον με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών εγκρίθηκε η επιχορήγηση του Δήμου με το ποσό των 4.993.297,00 ευρώ για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2011, το ελεγχόμενο σχέδιο σύμβασης ποσού 6.307.230,96 ευρώ που αφορά στην κάλυψη των ίδιων υποχρεώσεων δεν μπορεί να υπογραφεί. Ο εν λόγω Δήμος μπορεί να συνάψει δάνειο με τη διαδικασία του άρθρου 2 του ν. 4038/2012 για την κάλυψη μόνο όσων ληξιπρόθεσμων οφειλών του δεν θα εξοφληθούν με την ανωτέρω επιχορήγηση, για το οποίο όμως, και εφόσον συντρέξουν οι προϋποθέσεις του νόμου, πρέπει να συνταχθεί εξ υπαρχής νέο σχέδιο δανειστικού συμβολαίου. Κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. (Ελ.Συν.Κλιμ.Ζ Πράξη 18/2013)
Σύναψη δανείου του άρθρου 49 παρ. 1 περ. γ΄ του ν. 3943/2011 Εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών (καθεστώς πριν το Ν.3852/2010) Σύναψη δανείου με Τράπεζα για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών Δήμου. Μη νόμιμη σύμφωνα με το άρθρο 237 του Δ.Κ.Κ., ενώ κατά το άρθρο 19 παρ. 2 Ν. 3242/2004 παρέχεται η δυνατότητα λήψης δανείου για συγκεκριμένες ληξιπρόθεσμες (μέχρι 24-5-2004) οφειλές προς τρίτους, μόνον, όμως, με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Συγγνωστή πλάνη. (ΠΡΞ Τ7 2006 75)
Σύναψη δανείου με Τράπεζα για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών Δήμου. Μη νόμιμη σύμφωνα με το άρθρο 237 του Δ.Κ.Κ., ενώ κατά το άρθρο 19 παρ. 2 Ν. 3242/2004 παρέχεται η δυνατότητα λήψης δανείου για συγκεκριμένες ληξιπρόθεσμες (μέχρι 24-5-2004) οφειλές προς τρίτους, μόνον όμως με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 74/2006)
Σύναψη δανείου με Τράπεζα για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών δήμου που προέκυψαν από την εκτέλεση έργων με αυτεπιστασία και για την καταβολή αποζημιώσεων από έργα πολεοδομικού σχεδιασμού. Μη νόμιμη, καθόσον: α)στις σχετικές αποφάσεις του Δ.Σ. δεν αναφέρονται τα συγκεκριμένα έργα που εκτελέστηκαν με αυτεπιστασία, ούτε προσδιορίζονται ειδικότερα τα έργα πολεοδομικού σχεδιασμού και β) εγκρίθηκαν μόνο ορισμένοι από τους περιεχόμενους στη σύμβαση δανείου όρους. (Ελ. Συν Τμ. 7 Πράξη 16/2005)
Προϋποθέσεις λήψης δανείου για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η χρησιμοποίηση του δανείου για σκοπό άλλο από αυτό για τον οποίο συνήφθη μη νόμιμη. Τακτοποίηση του δημιουργηθέντος ελλείμματος από τη μη νόμιμη διάθεση του προϊόντος του δανείου με κάλυψη αυτού από τα έσοδα του δήμου. (ΠΡΞ ΚΛΒ 2004 1582) Σύμβαση δημιουργίας χρεωστικού υπολοίπου Αλληλόχρεοι λογαριασμοί Μη νομίμως προβλέπεται η υποχρέωση του Δήμου να καταβάλει «εξ ιδίων χρημάτων» στο Τ.Π.Δ. τις οφειλόμενες δόσεις του δανείου, στην περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο, κατά τη διάρκεια αποπληρωμής του, τα εκχωρηθέντα έσοδά του δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση του τελευταίου, δεδομένου ότι στα χρήματα αυτά περιλαμβάνονται τα ανταποδοτικά τέλη φωτισμού και καθαριότητας, ύδρευσης, άρδευσης και αποχέτευσης, τα οποία πρέπει να διατίθενται για την κάλυψη των αντίστοιχων ανταποδοτικών δημοτικών υπηρεσιών, τα έσοδα από τη λειτουργία του κοιμητηρίου του Δήμου, τα οποία επιτρέπεται να διατίθενται μόνο για την κάλυψη των δαπανών της συντήρησης και εν γένει λειτουργίας του κοιμητηρίου του Δήμου, καθώς και τα αντίστοιχα έσοδα παρελθόντων οικονομικών ετών (Π.Ο.Ε.), η ξεχωριστή παρακολούθηση των οποίων επιβάλλεται λόγω του ανταποδοτικού ή εξειδικευμένου χαρακτήρα των εσόδων αυτών, το δε προϊόν της ελεγχόμενης δανειακής σύμβασης ουδόλως προβλέπεται ότι θα διατεθεί για την εξυπηρέτηση των προαναφερόμενων ανταποδοτικών υπηρεσιών ή για την κάλυψη των δαπανών του δημοτικού κοιμητηρίου. Εξάλλου, το γεγονός ότι ο ανωτέρω ουσιώδης όρος της δανειακής σύμβασης είναι παράνομος συνεπάγεται τη μη νομιμότητα του σχεδίου της δανειακής σύμβασης αναχρηματοδότησης, λαμβάνοντας περαιτέρω υπόψη ότι το ύψος των εσόδων από ανταποδοτικά τέλη και από τη λειτουργία του δημοτικού κοιμητηρίου, τα οποία μη νομίμως διατίθενται για την εξασφάλιση του δανείου σε περίπτωση ανεπάρκειας των δυνάμενων να εκχωρηθούν για το σκοπό αυτό εσόδων του Δήμου, ανέρχεται σε 1.142.885,60 ευρώ επί συνόλου διατιθέμενων για το σκοπό αυτό εσόδων του Δήμου ύψους 1.595.876,69 ευρώ. (Ελ.Συν.Κλιμ.Ζ Πράξη 38/2017) |
Δυνατότητα ανατοκισμού των οφειλομένων προς το Τ.Π. & Δανείων τόκων από χρέη που δεν προέρχονται από δάνεια, υφίσταται μόνο με τις προϋποθέσεις του άρθρου 296 Α.Κ., ενώ δεν είναι δυνατή η καθ' οιονδήποτε τρόπο καθιέρωση περιορισμού του ύψους των τόκων οι οποίοι επιβαρύνουν το κεφάλαιο αναφορικά με τα χρέη αυτά. Δεν υφίσταται δυνατότητα διαγραφής από την Υπηρεσία αυτεπαγγέλτως και με δική της πρωτοβουλία των ήδη βεβαιωθέντων ποσών, κατά το μέρος που αφορούν εκτοκισμό οφειλόμενων τόκων υπερημερίας. (ομοφ.) (ΓνΝΣΚ 241/2012)
Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) μπορούν να προβούν σε εκχώρηση των απαιτήσεών τους προς εξόφληση νομίμως ανειλημμένης οφειλής. (ΓνΝΣΚ 577/1993) |
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]