Διαγραφή Χρεών

 

Ι. Με τις διατάξεις του άρθρου 174 του Ν.3463/06
Α. Περιπτώσεις διαγραφής
Β. Αρμόδιο όργανο λήψης απόφασης
Γ. Δυνατότητα επιστροφής ποσών που αποπληρώθηκαν
Δ. Προσφυγή του οφειλέτη στα δικαστήρια
Ε. Βεβαίωση και εγγραφή στους χρηματικούς καταλόγους πριν την απόφαση
ΣΤ. Διαγραφή μετά τη συμπλήρωση της αποσβεστικής προθεσμίας
Ζ. Διαδικασία με βήματα
Η. Αρμόδια Υπηρεσία
II. Διαγραφή οφειλών με βάση ρητή διάταξη νόμου
Α. Ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας
Β. Οφειλές Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου
Γ. Οφειλές από ΤΑΠ σε ακίνητα για τα οποία υφίσταται απαγόρευση οποιασδήποτε χρήσης, σύμφωνα με τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό
Δ. Οφειλές των επιχειρήσεων εκμίσθωσης οχημάτων προς τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού

Ε. Διαγραφή βεβαιωμένων οφειλών έως 10€ προς Ο.Τ.Α.


Ι. Με τις διατάξεις του άρθρου 174 του Ν.3463/06

Α. Περιπτώσεις διαγραφής

Κάθε είδους χρέη προς τους Δήμους διαγράφονται ολόκληρα ή εν μέρει:

α) Όταν οι οφειλέτες απεβίωσαν χωρίς να αφήσουν περιουσία ή οι κληρονόμοι τους  αποποιήθηκαν την κληρονομιά.

β) Όταν οι οφειλέτες δεν έχουν καθόλου περιουσία και η επιδίωξη της είσπραξης δεν έφερε  κανένα αποτέλεσμα επί τρία χρόνια, αφότου έληξε η χρήση κατά την οποία βεβαιώθηκαν.

γ) Όταν οι οφειλέτες δεν έχουν περιουσία και είναι αγνώστου διαμονής, εφόσον οι  προσπάθειες, που έγιναν επί μία τριετία για την ανεύρεση της διαμονής τους, δεν έφεραν  αποτέλεσμα, και

δ) Όταν η εγγραφή στους οριστικούς βεβαιωτικούς καταλόγους δημοτικών φόρων,  τελών, δικαιωμάτων και εισφορών έγινε κατά τρόπο προφανώς λανθασμένο ως προς τη  φορολογητέα ύλη ή το πρόσωπο του φορολογουμένου ή όταν έγινε λανθασμένη πολλαπλή εγγραφή  για το ίδιο είδος εσόδου και για το ίδιο πρόσωπο. (Αρθρο 174 παρ. 1 του Ν.3463/06)

 

Β. Αρμόδιο όργανο λήψης απόφασης

Η διαγραφή των χρεών γίνεται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. (Αρθρο 174 παρ. 2 του Ν.3463/06)

 

Από 09.08.2019 (ημερ. έναρξης ισχύος Ν.4623/19) η διαγραφή των χρεών γίνεται με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής (περίπτ.ιε.i. παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 3 του Ν.4623/19 και την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν. 4735/20)

 

 

Ωστόσο, από 19.01.2023 (ημερ. έναρξης ισχύος του ν.5013/23), καταργείται η περίπτ. ιε.i. παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10 από το άρθρο 31 του ν.5013/23, και η αρμοδιότητα της απόφασης διαγραφής χρεών μεταφέρεται εκ νέου στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Στο πλαίσιο υποχρέωσης συμμόρφωσης της διοίκησης με τις δικαστικές αποφάσεις και δεδομένου ότι με την αριθμ. 2377/2022 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας, κρίθηκε ως αντισυνταγματική η μεταφορά σημαντικού οικονομικού αντικειμένου αρμοδιοτήτων του δημοτικού συμβουλίου στην οικονομική επιτροπή των δήμων, βάσει των νόμων 4623/2019 (Α’ 134) και 4625/2019 (Α’ 139), οι ανωτέρω αρμοδιότητες εξετάσθηκαν εκ νέου διεξοδικά και με το ν. 5013/2023 (Α’ 12) μεγάλη πλειοψηφία αυτών μεταβιβάζεται εκ νέου στο δημοτικό συμβούλιο, στη βάση του γενικού τεκμηρίου αρμοδιότητας και αφαιρείται από τον κατάλογο αρμοδιοτήτων της οικονομικής επιτροπής. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.131/6383/26.01.2023)

 

 

Γ. Δυνατότητα επιστροφής ποσών που αποπληρώθηκαν

Οι διατάξεις του άρθρου 174 του ν. 3463/2006 αφορούν στη διαγραφή οφειλών, οι οποίες δεν έχουν εξοφληθεί και όχι στην δυνατότητα επιστροφής  ποσών που έχουν ήδη αποπληρωθεί και επομένως, έχει παύσει να υφίσταται το σχετικό χρέος. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 186/2014)

Δ. Προσφυγή του οφειλέτη στα δικαστήρια

Με το άρθρο 174 του Ν.3463/06 θεσπίζεται ειδική διαδικασία επίλυσης διαφορών δημοτών και Ο.Τ.Α. που αφορούν χρέη από τέλη, δικαιώματα κτλ. η οποία είναι ανεξάρτητη από τη διαδικασία που ακολουθείται ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων κατόπιν σχετικής προσφυγής του οφειλέτη δημότη. (Πάνου Κ. Ζυγούρη, ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ (Ν.3463/2006 ΦΕΚ Α' 114) ΕΡΜΗΝΕΙΑ-ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ-ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, ΕΚΔΟΣΗ Α', ΤΟΜΟΣ Α', σελ.860)

 

Ε. Βεβαίωση και εγγραφή στους χρηματικούς καταλόγους πριν την απόφαση

Δήμος, στο πλαίσιο επέκτασης του σχεδίου πόλεως της περιοχής και κατ' εφαρμογή του νόμου, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου κίνησε τη διαδικασία είσπραξης χρηματικών προκαταβολών προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι απαιτούμενες πολεοδομικές μελέτες. Στη συνέχεια, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε να κάνει δεκτές τις αιτήσεις των ιδιοκτητών ακινήτων που ζητούσαν μετατροπή της απαιτούμενης προκαταβολής, ώστε αντί εισφοράς σε χρήμα να καταβάλλεται εισφορά σε γη. Διαπιστώθηκε όμως ότι τα ποσά είχαν ήδη εγγραφεί στους χρηματικούς καταλόγους ως οφειλές και είχαν βεβαιωθεί πριν από την έκδοση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, οπότε δεν ήταν δυνατή η διαγραφή τους. Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε εκ νέου τη διαγραφή του ποσού της οφειλής της προείσπραξης από τους χρηματικούς καταλόγους του δήμου, την επανέκδοση νέων χρηματικών καταλόγων με τη συνολική οφειλόμενη εισφορά σε χρήμα εφόσον δεν γίνουν δεκτές οι αιτήσεις για ανταλλαγή, τέλος δε τη δυνατότητα, για όσους επιθυμούν, να εξοφλήσουν την προείσπραξη πληρωμής της οφειλής τους χωρίς πρασαυξήσεις, επειδή δεν είχαν ενημερωθεί από τον δήμο ότι τελικώς πρέπει να καταβάλουν την προείσπραξη. Ωστόσο, στο πλαίσιο του ελέγχου νομιμότητας των κανονιστικών πράξεων των συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ακύρωσε την εν λόγω απόφαση, κρίνοντας μη νόμιμη την αντικατάσταση της εισφοράς σε χρήμα με εισφορά σε γη. Ειδικά δε όσον αφορά το ζήτημα των προασαυξήσεων, η απόφαση κρίθηκε αόριστη και ανεπαρκώς αιτιολογημένη.
Έπειτα από σχετικές αναφορές ο Συνήγορος του Πολίτη ζήτησε την έκδοση νέας απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο που να εναρμονίζεται προς την ακυρωτική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Ζήτησε επίσης να δοθεί προτεραιότητα στη ρύθμιση του θέματος των προσαυξήσεων, καθώς με την πάροδο των ετών συγκεντρώνονται σημαντικά ποσά που εμποδίζουν τη διαδικασία είσπραξης της προκαταβολής και τη χρηματοδότηση των μελετών, αναστέλλοντας έτσι την εφαρμογή του πολεοδομικού σχεδιασμού για την περιοχή. Παράλληλα, επισήμανε ότι πρόκειται για χαρακτηριστική περίπτωση παραβίασης της αρχής της χρηστής διοίκησης αλλά και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των πολιτών, καθώς η διοίκηση, με θετικές ενέργειές της, δημιούργησε την εύλογη πεποίθηση ότι η αρχική οφειλή θα διαγραφεί. Αναμένεται η ανταπόκριση του δήμου. (Ετήσια Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη 2016)

ΣΤ. Διαγραφή μετά τη συμπλήρωση της αποσβεστικής προθεσμίας

Η οικεία δημοτική αρχή δεν δύναται να προβεί (αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αιτήσεως) σε επανεξέταση και, εφόσον συντρέχει περίπτωση, σε ανάκληση πράξεων επιβολής φόρου ή οικονομικού βάρους που έχει το χαρακτήρα φόρου, οι οποίες εκδόθηκαν μετά τη συμπλήρωση της αποσβεστικής προθεσμίας του άρθρου 2 παρ. 1 του α.ν. 344/1968, ούτε δύναται να προβεί στη διαγραφή των χρεών αυτών, δυνάμει του άρθρου 174 του ΚΔΚ. Αντίθετα, η ανωτέρω αρχή δύναται, κατά διακριτική ευχέρεια και εντός ευλόγου χρόνου, να προβεί σε επανεξέταση και ανάκληση, κατόπιν σχετικής αιτήσεως του ενδιαφερομένου, των πράξεων βεβαιώσεως ανταποδοτικών τελών, τα οποία βεβαιώθηκαν παρά το νόμο, ήτοι μετά τη συμπλήρωση της τασσομένης από το νόμο αποκλειστικής προθεσμίας. Περαιτέρω, σε περίπτωση που καταβλήθηκαν στο δήμο ή υπήχθησαν στη ρύθμιση του ν. 4321/2015, βεβαιωμένα ταμειακώς ποσά από ανταποδοτικά τέλη, είναι δυνατή η επιστροφή τους, κατόπιν αιτήσεων όσων έχουν έννομο συμφέρον, εφόσον ανακληθούν οι σχετικές πράξεις βεβαιώσεως και υπό την προϋπόθεση ότι η αξίωση των ανωτέρω έναντι του δήμου δεν έχει υποκύψει στην προβλεπόμενη στην τριετή παραγραφή που προβλέπεται στο άρθρο 26 παρ. 1 του π.δ. 318/1969 ( πλειοψ). (ΓνΝΣΚ 118/2017)

 

Ζ. Διαδικασία με βήματα

1.Αίτηση δημότη προς το Δήμο για διαγραφή της οφειλής (Η αίτηση θα πρέπει να συνοδεύεται από οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο μπορεί να βεβαιώσει τους λόγους που επικαλείται ο δημότης για τη διαγραφή).

2.Εξέταση της αίτησης από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου

3.α (από 19.01.2023) Εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας προς το Δημοτικό Συμβούλιο για τη διαγραφή ή μη της οφειλής ανάλογα με τα αποτελέσματα του ελέγχου.

β. (από 09.08.2019 έως 18.01.2023) Εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας προς την Οικονομική Επιτροπή για τη διαγραφή ή μη της οφειλής ανάλογα με τα αποτελέσματα του ελέγχου.

4. α. (από 19.01.2023) Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου περί έγκρισης της διαγραφής ή απόρριψης της αίτησης διαγραφής της οφειλής. (άρθρο 174 Ν.3463/06 περίπτ.δ)
β
. (από 09.08.2019 έως 18.01.2023) Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής περί έγκρισης της διαγραφής ή απόρριψης της αίτησης διαγραφής της οφειλής. (περίπτ. ιε.i. παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 3 του Ν.4623/19 και την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν. 4735/20)
5
. Κοινοποίηση της απόφασης στον ενδιαφερόμενο δημότη.

6. (σε περίπτωση έγκρισης της διαγραφής)
Διαγραφή της οφειλής από τους βεβαιωτικούς καταλόγους από την αρμόδια Οικονομική Υπηρεσία σε εφαρμογή της σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου ή της Οικονομικής Επιτροπής. Ακολουθεί επαναβεβαίωση της οφειλής αν πρόκειται για διόρθωση οφειλής.

Κατεβάστε επίσης Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για διαγραφή χρεών (Αρθρο 174 παρ. 2 του Ν.3463/06) (περίπτ. γ)
και από 09.08.2019 έως 18.01.2023 Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για διαγραφή χρεών.


Η. Αρμόδια Υπηρεσία
Η ανωτέρω αναφορά (χρέη) είναι κατανοητό ότι αφορά ταμιακώς βεβαιωμένα έσοδα (με τη στενή έννοια) η διαχείριση των οποίων ανήκει πλέον στην Ταμιακή Υπηρεσία του Δήμου. Επειδή δεν προβλέπεται ρητά από καμιά διάταξη ποιος εισηγείται την διαγραφή τους από το Βιβλίο Εισπρακτέων Εσόδων στο Δημοτικό Συμβούλιο ή στην Οικονομική Επιτροπή (Υπηρεσία Εσόδων που συνέταξε τους βεβαιωτικούς καταλόγους ή Ταμιακή Υπηρεσία στην κατοχή της οποίας βρίσκονται πλέον), έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία προστριβών και διαφωνιών μεταξύ των συναρμόδιων Υπηρεσιών στους Δήμους.

Σε μια προσπάθεια επίλυσης του ζητήματος, κρίνουμε σκόπιμο να παραθέσουμε εντελώς περιληπτικά και επιγραμματικά την τηρούμενη δημοσιολογιστική διαδικασία για τη βεβαίωση των εσόδων:

Τμήμα Εσόδων (ή οποιοδήποτε άλλου επιπέδου οργανική μονάδα με βάση τον ΟΕΥ του Δήμου)

- Συγκεντρώνει τους νόμιμους τίτλους βεβαίωσης

- Συντάσσει τους Βεβαιωτικούς Καταλόγους (βεβαίωση με την ευρεία έννοια)

- Κοινοποιεί Απόσπασμα του βεβαιωτικού καταλόγου στον φορολογούμενο για την πιθανή άσκηση της δικαιούμενης προσφυγής

- Μετά την πάροδο μη ανατρεπτικής προθεσμίας 30 ημερών, χωρίς να ασκηθεί προσφυγή, οριστικοποιεί αυτούς

- Διαβίβαση αυτών στην ταμιακή υπηρεσία

Τμήμα Ταμείου (ή οποιουδήποτε άλλου επιπέδου οργανική μονάδα με βάση τον ΟΕΥ του Δήμου)

- Παραλαμβάνει τους βεβαιωτικούς καταλόγους

- Έλεγχος αυτών με προσωπική ευθύνη του προϊσταμένου της ταμιακής υπηρεσίας.

- Αν διαπιστωθούν λάθη, τους επιστρέφει στην υπηρεσία που τους συνέταξε (Εσόδων) για τη διόρθωση αυτών (στο στάδιο αυτό δεν απαιτείται ΑΔΣ, αλλά απόφαση του οργάνου που τους εξέδωσε κατά τις διατάξεις του άρθρου 86 παρ. 1ε ΚΔΚ).

- Αν είναι ορθοί (ή επεστράφησαν διορθωμένοι), προέρχεται στην ταμιακή βεβαίωση αυτών (βεβαίωση με τη στενή έννοια)

- Αποστολή Ατομικής Ειδοποίησης στον υπόχρεο, για να λάβει γνώση της οφειλής του (ύψος και χρόνος πληρωμής).

- Παράδοση στα όργανα είσπραξης (εισπράκτορες) των εισπρακτέων εσόδων, για την επιμέλεια της είσπραξης αυτών.

- Αν οι οφειλές καταστούν ληξιπρόθεσμες, αποστολή Ατομικής Ειδοποίησης Υπερημερίας (πριν την λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης).

Αν από την αποστολή της Ατομικής Ειδοποίησης ή από την προσέλευση του υπόχρεου για πληρωμή, εκφραστεί αμφισβήτηση για την ορθότητα του υπολογισμού του εσόδου ή των εν γένει στοιχείων της βεβαίωσης, προσκομιστούν δε σχετικά αποδεικτικά στοιχεία και υποβληθεί σχετική αίτηση από τον υπόχρεο, η ορθότητα ή μη αυτής θα πρέπει να διερευνηθεί από την υπηρεσία που κατέχει τα σχετικά στοιχεία βεβαίωσης του εσόδου και προήλθε στην αρχική του βεβαίωση, δηλαδή από την Υπηρεσία Εσόδων. Αν αποδειχθούν εύλογοι οι λόγοι και εντάσσουν την βεβαίωση στην περίπτωση δ΄της παρ. 1 του άρθρου 174 ΚΔΚ, θα πρέπει να διαγραφεί με Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου και να επαναβεβαιωθεί με τα ορθά στοιχεία (διαγραφή και επαναβεβαίωση), ακολουθώντας την προβλεπόμενη κατά τα ανωτέρω διαδικασία.

Με βάση τα ανωτέρω προεκτεθέντα έχουμε την άποψη (ελλείψει θεσμικού πλαισίου) ότι, για τις περιπτώσεις των παρ. 1α΄,1β΄ & 1γ΄του άρθρου 174 ΚΔΚ την εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο ή την Οικονομική Επιτροπή συντάσσει η Ταμιακή Υπηρεσία, ενώ για τις περιπτώσεις της παρ. 1δ΄ του άρθρου 174 ΚΔΚ την εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο ή την Οικονομική Επιτροπή συντάσσει η Υπηρεσία Εσόδων.   

 




II. Διαγραφή οφειλών με βάση ρητή διάταξη νόμου

 

Α. Ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας

Ανταποδοτικά τέλη της παρ.3 του άρθρου 82 του Β.Δ. 24.9/20.10.58 (ΦΕΚ 171/58 τεύχος Α) και κάθε είδους συναφείς κυρώσεις, που έχουν καταβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν.4337/15 (ημερ. έναρξης ισχύος 17.10.2015) δεν αναζητούνται, εκτός αν αφορούν εκτέλεση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης. Με την επιφύλαξη του προηγούμενου εδαφίου, βεβαιωμένες οφειλές τέτοιων ανταποδοτικών τελών ή συναφών κυρώσεων διαγράφονται, κατόπιν διαπιστωτικής απόφασης του οικείου οργάνου των Ο.Τ.Α. Τέλη και συναφή πρόστιμα που με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις έχει αναγνωριστεί η υποχρέωση να καταβληθούν στον οικείο Ο.Τ.Α. εξαιρούνται της παρούσας ρύθμισης και εισπράττονται κανονικά (άρθρο 82 παρ.4  Β.Δ. 24.9/20.10.58 (ΦΕΚ 171/58 τεύχος Α), όπως προστέθηκε από το άρθρο 13 του Ν.4337/15

 

Β. Οφειλές Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου

Καταργείται η διάταξη του άρθρου 60 του ν. 2214/1994 (Α'75). Καταβληθέντα ποσά δεν αναζητούνται. Βεβαιωμένες οφειλές από τον καταργούμενο φόρο και συναφείς κυρώσεις διαγράφονται, κατόπιν διαπιστωτικής απόφασης του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου. (παρ. 9 της υποπαρ. Δ.12 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 57 του Ν.4483/17) 

Γ. Οφειλές από ΤΑΠ σε ακίνητα για τα οποία υφίσταται απαγόρευση οποιασδήποτε χρήσης, σύμφωνα με τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό

Βεβαιωμένες οφειλές από Τέλος Ακίνητης Περιουσίας που έχει επιβληθεί σε ακίνητα για τα οποία υφίσταται απαγόρευση οποιασδήποτε χρήσης, σύμφωνα με τον ισχύοντα Πολεοδομικό Σχεδιασμό, ιδίως ρυμοτομικό βάρος, ρυμοτομική απαλλοτρίωση, δέσμευση ακινήτου για κοινωφελή ή κοινόχρηστο σκοπό ή για λόγους προστασίας μνημείων και αρχαιοτήτων, ιδίως αρχαιολογική δέσμευση για ανασκαφές, κήρυξη αρχαιολογικού χώρου, καθώς και για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος, που έχει επιβληθεί από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και συναφείς κυρώσεις διαγράφονται, κατά το μέρος στο οποίο υφίσταται η ως άνω απαγόρευση, κατόπιν διαπιστωτικής απόφασης του οικείου δημοτικού συμβουλίου (παρ.4 άρθρο 60 Ν.4483/17

 

Δ. Οφειλές των επιχειρήσεων εκμίσθωσης οχημάτων προς τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού
Οφειλές των επιχειρήσεων εκμίσθωσης οχημάτων προς τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού από βεβαιώσεις παραβάσεων των διατάξεων που ρυθμίζουν τη στάθμευση και οι οποίες έχουν τελεστεί πριν την 23η.2.2007, ημερομηνία θέσης σε ισχύ της παρ. 2 του άρθρου 15 του ν. 3534/2007 (Α’ 40), με την οποία αντικαταστάθηκε η παρ. 11 του άρθρου 34 του ν. 2696/1999 (Α’ 57), διαγράφονται. Ποσά που έχουν καταβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν.4795/21 (ημερ. έναρξης ισχύος 17.04.2021) δεν αναζητούνται. (άρθρο 55 Ν.4795/21

Ε. Διαγραφή βεβαιωμένων οφειλών έως 10€ προς Ο.Τ.Α.
Διαγράφονται υπόλοιπα βεβαιωμένων οφειλών προς τους Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού μέχρι του ποσού των δέκα (10) ευρώ, συνολικά ανά οφειλέτη, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, εφόσον οι οφειλές έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μέχρι τη θέση σε ισχύ του Ν.4795/21 (ημερ. έναρξης ισχύος 17.04.2021) και δεν υφίστανται άλλες οφειλές του ιδίου προσώπου κατά τον χρόνο της διαγραφής. (άρθρο 56 Ν.4795/21)

 

Με την αξιολογούμενη ρύθμιση διαγράφονται βεβαιωμένες οφειλές φυσικών ή νομικών προσώπων προς ΟΤΑ μέχρι του ποσού των δέκα (10) ευρώ συνολικά ανά οφειλέτη, εφόσον αυτές έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και δεν υφίστανται άλλες οφειλές του ιδίου προσώπου κατά τον χρόνο της διαγραφής, για λόγους ισότιμης μεταχείρισης, λαμβανομένης υπόψη της διαγραφής βεβαιωμένων βασικών οφειλών στη φορολογική διοίκηση και ληξιπρόθεσμων κυρίων οφειλών στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.) του ίδιου ύψους, με την παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 4174/2013 (Α' 170) και με την παρ. 2 του άρθρου 27 του ν. 4659/2020 (Α' 21), αντίστοιχα. (Αιτιολογική έκθεση Ν.4795/21)




Σχετικές Φορολογικές Διατάξεις:

ΠΟΛ 1055/12.05.2010 Οδηγίες εφαρμογής διατάξεων του Ν.3842/2010 σχετικά με θέματα είσπραξης δημοσίων εσόδων