Έναρξη διαδικασίας ανάθεσης να έχει ψηφιστεί ο προϋπολογισμός
Αν δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό σχετική πίστωση ίσης τουλάχιστον αξίας με το τμήμα του έργου, της παροχής της υπηρεσίας ή της προμήθειας που βάσει της μελέτης πρόκειται να εκτελεστεί μέχρι το τέλος του έτους, καθώς δεν υφίσταται προϋπολογισμός, επιτρέπεται η έναρξη της νόμιμης διαδικασίας για την ανάθεση αυτής στο σύνολο της, όπου το αρμόδιο δημοτικό συμβούλιο θα βεβαιώνει ότι στον υπό κατάρτιση προϋπολογισμό του έτους 2011 θα προβλεφθεί η απαιτούμενη πίστωση στον σχετικό ΚΑΕ και εάν υπάρξει περίπτωση πληρωμής πριν την κατάρτιση και τον κατά νόμο έλεγχο του προϋπολογισμού, αυτή δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τα ως άνω δωδεκατημόρια;
Η πληρωμή της συγκεκριμένης δαπάνης πρέπει να γίνεται σε βάρος ειδικά προβλεφθείσας πίστωσης και επομένως πριν την έναρξη οποιασδήποτε διαδικασίας για την ανάθεση δημοτικού έργου πρέπει να έχει εξασφαλιστεί και να υπάρχει εγγεγραμμένη πίστωση στον προϋπολογισμό του αναθέτοντος Δήμου για το τμήμα τουλάχιστον του έργου που πρόκειται να εκτελεστεί μέχρι το τέλος του έτους, η έλλειψη δε της πίστωσης ελέγχεται σε κάθε περίπτωση από το Ελεγκτικό Συνέδριο (άρθρο 17 παρ.1 β του π.δ.774/1980). Εξάλλου και στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου πρέπει να περιλαμβάνονται όλα τα έργα που θα εκτελεστούν και η δαπάνη τους θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τα κάθε είδους έσοδα του προϋπολογισμού και ναι μεν η δαπάνη του έργου υπολογίζεται κατά προσέγγιση όμως η οποιαδήποτε πρόβλεψη πίστωσης μέσα στα όρια της οποίας θα κινηθεί ο διατάκτης θα πρέπει να απεικονίζει ανά πάσα στιγμή τη δέσμευση του προϋπολογισμού του Δήμου και τη δυνατότητα εκταμίευσης του ποσού. Συνεπώς, ενόψει των διατάξεων αυτών του ΔΚΚ, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν και έχουν εφαρμογή και μετά την ψήφιση του ν.3852/2010, δεν είναι επιτρεπτή η έναρξη νέων διαδικασιών για την ανάθεση μελετών και συναφών υπηρεσιών για την εκτέλεση έργων εφόσον δεν έχει ψηφιστεί προϋπολογισμός και δεν έχει καταρτιστεί ακόμη το τεχνικό πρόγραμμα των Δήμων για το έτος 2011. Αλλωστε με την έναρξη του οικονομικού έτους και πριν την ανάληψη οποιασδήποτε νέας υποχρέωσης ο διατάκτης δεσμεύεται καταρχήν σε νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης η οποία θα αφορά στο ανεξόφλητο μέρος των αναλήψεων του προηγούμενου έτους, ενώ νέες υποχρεώσεις μπορεί να αναληφθούν μόνο σε βάρος του εναπομείναντος υπολοίπου (άρθρο 4 παρ. 5 του π.δ. 113/2010). (ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ 5ης ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΣ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ 9ης ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2011)
Προϋπολογισμός- Διενέργεια διαγωνισμού χωρίς την ύπαρξη των διαθέσιμων πιστώσεων
Κατά παράβαση της παρ. 6 του άρθρου 158 του ν. 3463/2006, η εγγραφείσα για το έτος 2013 πίστωση στον προϋπολογισμό του Δήμου δεν είναι επαρκής για την εκτέλεση της συγκεκριμένης υπηρεσίας. Το γεγονός δε αυτό επιβεβαιώνεται από τα υπηρεσιακά σημειώματα του Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με τα οποία για την εκτέλεση τόσο της ελεγχόμενης σύμβασης όσο και της παρόμοιας, που δημοπρατήθηκε και κατακυρώθηκε το ίδιο χρονικό διάστημα, η αρχικά εγγραφείσα σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του Δήμου για το έτος 2013 ήταν μόλις ύψους 2.400.000,00 ευρώ και ήδη ανέρχεται στο ποσό των 772.795,80 ευρώ. Ως εκ τούτου η πίστωση αυτή δεν επαρκούσε ήδη από την εγγραφή της για να καλύψει το τμήμα εκείνο των υπηρεσιών της μεταφοράς νερού που, κατ' εκτέλεση και των δύο συμβάσεων, επρόκειτο να παρασχεθεί μέχρι το τέλος του 2013 και ανερχόταν σε ύψος 5.307.366,36 ευρώ, μάλιστα δε ούτε καν της μίας από αυτές. Για το λόγο αυτό άλλωστε, ο ως άνω Προϊστάμενος αρνήθηκε να προβεί σε οποιαδήποτε ενέργεια για την ανάληψη υποχρέωσης. Το παραπάνω ποσό της υπολειπόμενης πίστωσης του προϋπολογισμού επιβεβαιώνεται και από το Δήμαρχο. Περαιτέρω, οι ανωτέρω παραδοχές δεν αναιρούνται από το ότι με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχει εγκριθεί επιχορήγηση του Δήμου για τη μεταφορά νερού με υδροφόρα πλοία μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων 2013 (ΣΑΕΠ 085 έργων), ύψους 1.550.000,00 ευρώ, καθόσον, ανεξάρτητα από το ότι στα στοιχεία του φακέλου δεν υπάρχει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την αποδοχή της και την εγγραφή της στον προϋπολογισμό του Δήμου με συνέπεια να μην παρίσταται ως δημοσιονομικά ενεργή, σε κάθε περίπτωση το ως άνω ποσό και πάλι δεν καθιστά την υπάρχουσα πίστωση επαρκή, αφού αυτή προορίζεται για τη χρηματοδότηση του τμήματος της συνολικής υπηρεσίας της μεταφοράς πόσιμου νερού, που δημοπρατήθηκε με δύο χωριστούς ανοικτούς διεθνείς διαγωνισμούς, και πρόκειται να εκτελεσθεί μέχρι το τέλος του έτους 2013. (Ελ. Συν. Κλ.Z Πράξη 81/2013)
Αν και δεν είχε προβλεφθεί πίστωση ισόποση με το ύψος της δαπάνης που θα απαιτηθεί για την ελεγχόμενη ανάθεση κατά το τρέχον έτος στον αντίστοιχο προς τη σχετική υπηρεσία κωδικό, υφίσταται πάντως πίστωση διαθέσιμη για τη σύμβαση αυτή σε άλλο συναφή προς το αντικείμενο της ανάθεσης κωδικό, ο οποίος αφορά επίσης κάλυψη των αναγκών ύδρευσης του νησιού, η δε πίστωση αυτού θα μεταφερθεί στον κωδικό της επίμαχης υπηρεσίας αφού θα μεταβληθεί ο τρόπος υδροδότησης του δικτύου του Δήμου. Επομένως, λαμβανομένου υπόψη ότι οι προεκτεθείσες διατάξεις δεν αφορούν στη διαγωνιστική διαδικασία καθεαυτή αλλά έχουν αμιγώς δημοσιονομικό χαρακτήρα με σκοπό την καταβολή της αντιπαροχής στον αντισυμβαλλόμενο κατά το στάδιο εκτέλεσης της υπηρεσίας, συνιστά επαρκή διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης η προσήκουσα αναμόρφωση του προϋπολογισμού πριν από την υπογραφή της σύμβασης, ούτως ώστε να καταστεί εφικτή η κατά νόμο ανάληψη της δαπάνης και η δέσμευση της σχετικής πίστωσης. (Ελ. Συν. Κλ.ZΠράξη 100/2013- Ανακλήθηκε εν μέρει από την Απόφαση Ελ. Συν. 3239/2013 Τμ. 6)