Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομοθεσία
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Απευθείας ανάθεση καλλιτεχνικών έργων (έως 5.000€ συν ΦΠΑ)

ΚΑ Προϋπολογισμού  
Τι εγγράφεται στο ΚΑ  
Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία  

Ως καλλιτεχνικό έργο - έργο τέχνης νοείται κάθε πρωτότυπο εικαστικό δημιούργημα,  για τη δημιουργία του οποίου απαιτείται η  εκτέλεση καλλιτεχνικών ή πολιτιστικών εργασιών για τις οποίες επίσης απαιτούνται ειδικές ικανότητες  και  γνώσεις και του οποίου   τα  εικαστικά  και  τεχνικά χαρακτηριστικά δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό του ως έργου τέχνης.  (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 291/2013)

 

Αναφορικά με τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθεί για την ανάθεση δημόσιας σύμβασης για την υλοποίηση καλλιτεχνικών έργων η Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ, στην Απόφαση ΣΥΜ 6/2018/06.12.2018 αναφέρει τα εξής:

"...διευκρινίζεται ότι η υλοποίηση καλλιτεχνικών έργων, δύναται να υπαχθεί στη διαδικασία του άρθρου 32 του ν. 4412/2016, το οποίο ορίζει μεταξύ άλλων ότι

«1. Στις ειδικές περιπτώσεις και περιστάσεις που προβλέπονται στις παραγράφους 2 έως 6, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να αναθέτουν δημόσιες συμβάσεις προσφεύγοντας στη διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση.
2. Η διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση μπορεί να χρησιμοποιείται για δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών σε οποιαδήποτε από τις κατωτέρω περιπτώσεις:
[…] β) εάν τα έργα, τα αγαθά ή οι υπηρεσίες μπορούν να παρασχεθούν μόνον από έναν συγκεκριμένο οικονομικό φορέα για οποιονδήποτε από τους κατωτέρω λόγους:
αα) στόχος της σύμβασης είναι η δημιουργία ή απόκτηση μοναδικού έργου τέχνης ή καλλιτεχνικής εκδήλωσης […]»
Η παραπάνω διάταξη, δίνει τη δυνατότητα ανάθεσης της δημόσιας σύμβασης, χωρίς την τήρηση κάποιας συγκεκριμένης διαγωνιστικής διαδικασίας, λόγω της ιδιαιτερότητας των έργων τέχνης.

Ωστόσο, αποσαφηνίζεται ότι υφίσταται η υποχρέωση τήρησης της διαδικασίας του άρθρου 12 της υπ. αριθ. 117384 ΚΥΑ [σημ. ΔήμοςΝΕΤ: ήδη ΚΥΑ 166278/25.06.2021 (ΦΕΚ 2813/30.06.2021 τεύχος Β')], η οποία περιγράφει τον τρόπο διεξαγωγής της διαπραγμάτευσης μέσω ΕΣΗΔΗΣ.

Επιπλέον, η διαδικασία επιλογής καλλιτέχνη θα μπορούσε να διεξαχθεί και μέσω της διαγωνιστικής διαδικασίας των άρθρων του ν. 4412/2016, που εφαρμόζονται σε διαγωνισμούς μελετών (άρθρα 111-115).
Τέλος, επισημαίνεται, ότι ειδικότερα νομοθετήματα τα οποία ρυθμίζουν αναθέσεις εικαστικών έργων, μπορούν να εφαρμόζονται παράλληλα με τον ν. 4412/2016, εφόσον δεν έχουν καταργηθεί ρητά από διατάξεις αυτού, δεν έρχονται σε αντίθεση με τις προβλέψεις του ή δεν ρυθμίζουν τα ίδια θέματα με άλλο τρόπο. "

 

Παράλληλα, με την παρ. 1 του άρθρου 206 του Ν. 4555/18 ορίζεται ότι για την προκήρυξη αρχιτεκτονικών διαγωνισμών με την απονομή βραβείων, καθώς και καλλιτεχνικών έργων απαιτείται απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, με την οποία καθορίζονται και οι όροι του διαγωνισμού. Δεν απαιτείται τέτοια απόφαση για τα καλλιτεχνικά έργα της παρ. 7 του άρθρου 209 του ν. 3463/2006, εφόσον υπάρχει στον προϋπολογισμό εξειδικευμένη πίστωση. 

 

Στην παρ. 7 του άρθρου 209 του ν. 3463/2006 ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης καθορίζεται το όριο προϋπολογισμού δαπάνης των καλλιτεχνικών έργων, που εκτελούνται με απευθείας ανάθεση από τον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της Κοινότητας ή τον  πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου των φορέων της παραγράφου 1.

Με την Απόφαση ΥΠΕΣΔΔΑ Αριθμ 1319/07 (ΦΕΚ 58/24.1.2007) το όριο της παρ 7 του άρθρου 209 του Ν.3463/06 καθορίστηκε σε 5.000 €- συν ΦΠΑ.

 

Συνεπώς μπορούν να τηρηθούν και οι δύο διαδικασίες.

 

Στην περίπτωση όμως της διαδικασίας που ακολουθείται με την παρ 7 του άρθρου 209 του ν. 3463/06, σημειώνουμε τα εξής:
1. Πρόκειται για διατάξεις που είναι παλιές και δεν υπάρχουν πρόσφατες εγκύκλιες οδηγίες από το ΥΠΕΣ, συνεπώς είναι θολό το τοπίο και οι περισσότεροι φορείς που ακολούθησαν τη διαδικασία στηρίζονται σε οδηγίες που είναι εξαιρετικά παλιές και δεν μπορούν να διασταυρωθούν με ασφάλεια.
2. Έπειτα από τη δημοσίευση της απόφασης Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. ΣΥΜ 6/2018/06.12.2018, υπάρχει σαφής οδηγία, από τον πλέον αρμόδιο φορέα, ότι είναι δυνατή η διαδικασία της διαπραγμάτευσης του άρθρου 32 του Ν.4412/2016. Επιπρόσθετα η ΕΑΑΔΗΣΥ επισημαίνει ότι ειδικότερα νομοθετήματα τα οποία ρυθμίζουν αναθέσεις εικαστικών έργων, μπορούν να εφαρμόζονται παράλληλα με τον ν. 4412/2016, εφόσον δεν έχουν καταργηθεί ρητά από διατάξεις αυτού, δεν έρχονται σε αντίθεση με τις προβλέψεις του ή δεν ρυθμίζουν τα ίδια θέματα με άλλο τρόπο. (Απόφαση Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. ΣΥΜ 6/2018/06.12.2018). Αυτό γεννά νέα ζητήματα από τη στιγμή που η ΕΑΑΔΗΣΥ επισημαίνει ρητά ότι οι όποιες άλλες ειδικότερες διατάξεις, που μπορεί να ισχύουν παράλληλα, δεν πρέπει να έρχονται σε αντίθεση με τις προβλέψεις του ν. 4412/2016 ή δεν πρέπει να ρυθμίζουν τα ίδια θέματα με άλλο τρόπο. Και χωρίς ερμηνευτικές οδηγίες κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι η διαδικασία του άρθρου 209 που θα ακολουθήσει είναι απόλυτα ορθή. Διότι γεννώνται νέα ερωτήματα όπως αυτά της δημοσίευσης στο ΚΗΜΔΗΣ, των επιτροπών που πρέπει να συσταθούν με το παλιό αυτό καθεστώς που δεν είναι και πολύ ξεκάθαρο κ.ο.κ.

 

Επομένως, είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε φορέα η επιλογή της διαδικασίας που θα ακολουθήσει, αλλά στην περίπτωση του άρθρου 209 υπάρχουν αρκετά ασαφή σημεία, που έρχονται τόσο από το παρελθόν, όσο και από την συμπληρωματικότητα των νεότερων διατάξεων του ν. 4412/2016, με την ταυτόχρονη απουσία διευκρινήσεων από την πλευρά της διοίκησης εδώ και πολλές δεκαετίες.

 

Συνεπώς τα δικαιολογητικά που αναφέρουμε στην παρούσα καρτέλα των Δαπανών, είναι ό,τι μπορεί να στοιχειοθετηθεί με τις υπάρχουσες ανεπαρκείς και ενίοτε αντιφατικές διατάξεις, καθώς και την έλλειψη πρόσφατων οδηγιών ή νομολογίας.


Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος - Βήματα


 

 

Προκειμένου για εφαρμογή της διαδικασίας με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση του άρθρου 32 του Ν.4412/2016

 

 

Δείτε για αναλογική εφαρμογή την ενότητα:

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ- ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ) / ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ Χ.Ε.Π. / ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ - ΓΕΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ (ΜΕΤΑ ΤΟ Ν.4782/2021) / Διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση

 

Επιπλέον απαιτούνται ειδικά για τα καλλιτεχνικά έργα:

(από 19.01.2023)-Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για τη συγκρότηση επιτροπής κρίσης του έργου (άρθρο 221 παρ. 3 του Ν.4412/2016) (άρθρα 65 και 72 ν.3852/10, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 31 του ν.5013/23)

(έως 19.01.2023)-Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για τη συγκρότηση επιτροπής κρίσης του έργου (άρθρο 72 N.3852/2010) (άρθρο 221 παρ. 3 του Ν.4412/2016

-Γνωμάτευση της Επιτροπής κρίσης του έργου περί της καλλιτεχνικής του αρτιότητας

 

Προκειμένου για εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρου 209 του Ν.3463/06

 

1. Απόφαση ανάληψης υποχρέωσης από το Δήμαρχο (περίπτωση ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/2018) 

 

2. Απόφαση Δημάρχου ή Προέδρου Κοινότητας ή ΝΠΔΔ για την απ' ευθείας ανάθεση του έργου (παρ 7 άρθρο 209 Ν. 3463/06)    (Απόφαση ΥΠΕΣΔΔΑ Αριθμ 1319/07 (ΦΕΚ 58/24.1.2007))

Η απόφαση αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ (άρθρο 76 παρ.3 περίπτ.ιστ' Ν.4727/20

 

Για την προκήρυξη αρχιτεκτονικών διαγωνισμών με την απονομή βραβείων, καθώς και καλλιτεχνικών έργων απαιτείται απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, με την οποία καθορίζονται και οι όροι του διαγωνισμού. Δεν απαιτείται τέτοια απόφαση για τα καλλιτεχνικά έργα της παρ. 7 του άρθρου 209 του ν. 3463/2006, εφόσον υπάρχει στον προϋπολογισμό εξειδικευμένη πίστωση. (παρ. 1 άρθρο 206 Ν. 4555/18)

 

3. από 19.01.2023: Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για τη συγκρότηση επιτροπής κρίσης του έργου (άρθρο 221 παρ. 3 του Ν.4412/2016) (άρθρα 65 και 72 ν.3852/10, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 31 του ν.5013/23)

 

έως 19.01.2023: Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για τη συγκρότηση επιτροπής κρίσης του έργου (άρθρο 72 N.3852/2010

 

4. Συμφωνητικό με τον ανάδοχο (για συμβάσεις με αντικείμενο αξίας μεγαλύτερης των 2.500 ευρώ) (άρθρο 130 Ν.4270/14)

 

5. Γνωμάτευση της Επιτροπής κρίσης του έργου περί της καλλιτεχνικής του αρτιότητας.

 

6. Πρωτόκολλα παραλαβής του έργου, εκτέλεσης του προπλάσματος στο φυσικό μέγεθος και μεταφοράς στο οριστικό υλικό του γύψινου προπλάσματος

 

7. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών (άρθρο 8 Ν.4308/14)

  8. Κατάσταση πληρωμής 

 

[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

   
Κρατήσεις

1. Κράτηση υπέρ ΤΑΔΚΥ
[embed_object_post post_id="160" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] 


2. Κράτηση υπέρ της ΤΥΔΚ σε ποσοστό 1% (άρθρο 5 παρ.1 ΝΔ 107/46 και άρθρο 14 ΝΔ 4260/62)


3. Μέχρι 31/12/2013
Φόρος εισοδήματος σε ποσοστό 20%  
Από 1ης Ιανουαρίου 2011 ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα εφόσον η συναλλαγή υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ. (παρ.1 άρθρο 58 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.11 του άρθρου 6 του N.3842/2010, παρ.1η άρθρο 92 Ν.3842/2010)

Από 1/1/2014

[embed_object_post post_id="133" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


4. Υπέρ ΤΣΜΕΔΕ:
[embed_object_post post_id="166" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


5. Υπέρ Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου 0,5% (άρθρο μόνον παρ.1 περ.α του Ν.546/43 και Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86) Κατά την είσπραξη επιβάλλεται χαρτόσημο 2% και ΟΓΑ επί χαρτοσήμου 20% (άρθρο 10 παρ.1 Ν.187/43)

Σχετικά με την κατάργηση ή μη της κράτησης δείτε εδώ.


6. Κράτηση υπέρ ΤΕΕ σε ποσοστό 2%ο (άρθρο 35 ΠΔ 27/26 και Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86) Κατά την είσπραξη επιβάλλεται χαρτόσημο 2% και ΟΓΑ επί χαρτοσήμου 20% (άρθρο 10 παρ.1 Ν.187/43) 

Οι εισφορές που από την ισχύουσα νομοθεσία υπολογίζονταν σε ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) επί της συνομολογούμενης ή της νομίμου αμοιβής των μηχανικών δεν εισπράττονται εφεξής υπέρ του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.). Επίσης, ποσοστό δύο επί τοις χιλίοις (2-) εκ των καταβαλλομένων ποσών στους αναδόχους για την εκτέλεση δημοσίων έργων, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία παύει να αποτελεί πόρο του Τ.Ε.Ε.. Κάθε άλλη αντίθετη γενική ή ειδική διάταξη παύει να ισχύει. (άρθρο πρώτο υποπαρ.Η.6.4 του Ν. 4093/12) (Υπ. Ανάπτυξης, Ανταγ., Υποδ., Μεταφ. & Δικτύων εγκ. 32/ Δ17γ / 05 / 173/ΦΝ 463/14.11.2012)


7. Σε περίπτωση που ο ανάδοχος είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος τότε διενεργείται κράτηση 2%. (παρ 1 του άρθρου 10 του Ν. 1218/81)
Σε αυτή την περίπτωση δεν γίνονται οι ανωτέρω κρατήσεις αριθ. 4,5,6 (παρ 1 του άρθρου 10 του Ν. 1218/81)


8. Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="129" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


9. Υπερ ΑΕΠΠ
[embed_object_post post_id="88" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


10. Υπερ ΕΣΗΔΗΣ
[embed_object_post post_id="89" post_title="Κράτηση ΕΣΗΔΗΣ"]embed_object_post[/embed_object_post]


11. Υπερ ΕΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="532735" post_title="Κράτηση ΕΑΔΗΣΥ"]embed_object_post[/embed_object_post]

   
Τι να προσέξω  
Καθεστώς Φ.Π.Α. Δείτε το πεδίο «καθεστώς ΦΠΑ» στην καρτέλα Ανοικτή Δημοπρασία
Σχετική νομοθεσία  
Σχετική νομολογία

ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ ΕΛ.ΣΥΝ.

- Χρηματικό Ένταλμα

-
Διάκριση Έργου από Προμήθειες

- Διάκριση Έργου από υπηρεσίες

 - Συστήματα Κατασκευής Δημόσιων Έργων

-
Κατάτμηση Έργου

-
Προσυμβατικός Έλεγχος

-
Εξόφληση Λογαριασμού

- Α
πευθείας αναθέσεις

-
Γενικά έξοδα - Εργολαβικό όφελος

- Δημοσιεύσεις

- Συμπληρωματικές Εργασίες

- Χρόνος Σύμβασης

-Διάλυση Σύμβασης

- Διάφορα

- Περιορισμένος αριθμός εργοληπτών δημοσίων έργων

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας