Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Μικρά έργα - εργασίες συντήρησης από Σχολικές Επιτροπές- κάτω από 5.869,40 € χωρίς ΦΠΑ 

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

 

Διατήρηση ισχύος διάταξης μετά το Ν.4412/2016

Οι Σχολικές Επιτροπές αποτελούν αναθέτουσες αρχές του Ν.4412/2016 και συνεπώς υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του νόμου αυτού για τη σύναψη των συμβάσεων τους. (ΥΠ.ΕΣ. 3893/02.02.2017)

 

Με τις Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξεις 56/2018 και 57/2018  κρίθηκε ότι καταργείται από την έναρξη ισχύος του Ν.4412/2016 (8.8.2016,άρθρο 379 παρ. 1) κάθε γενική ή ειδική διάταξη που είναι αντίθετη με τις διατάξεις του ή ρυθμίζει τα θέματα που ρυθμίζονται από αυτόν με άλλον τρόπο. Με τις ίδιες αυτές πράξεις κρίθηκε ότι  οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15 του π.δ/τος 171/1987 έχουν καταργηθεί κατά το μέρος που παρέχουν στη Δημαρχιακή (και ήδη Οικονομική) Επιτροπή τη δυνατότητα να επιλέγει ελεύθερα, ήτοι χωρίς προηγούμενη δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση, τον ανάδοχο μικρών έργων ή εργασιών συντήρησης που η δαπάνη τους δεν υπερβαίνει, χωρίς Φ.Π.Α., τα 2.000.000 δραχμές (5.869,41 ευρώ). Μέχρι στιγμής, από όσο γνωρίζουμε, δεν έχει εκδοθεί αντίστοιχη πράξη για την ανάθεση μικρών έργων από τις Σχολικές Επιτροπές. 

 

Ωστόσο, βάσει της ανωτέρω ερμηνείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, θεωρούμε ότι οι Σχολικές Επιτροπές θα πρέπει να ακολουθήσουν για την απευθείας ανάθεση των μικρών έργων τις διατάξεις του άρθρου 118 παρ.5 του Ν.4412/2016 (όπως και οι Δήμοι), καθώς οι διατάξεις της ΚΥΑ 13172/1995 θεωρούνται καταργημένες ως αντίθετες προς το νόμο αυτό. Οι διατάξεις της  ΚΥΑ 13172/1995  θα εφαρμοστούν μόνο  όσον αφορά θέματα απονομής αρμοδιοτήτων σε όργανα των σχολικών επιτροπών και όχι τις διαδικασίες σύναψης των δημοσίων συμβάσεων. 

 


Πεδίο εφαρμογής
Με την Κ.Υ.Α. 13172/1995 (ΦΕΚ 217/1995 τεύχος Β') ορίζονται οι ιδιαίτερες προϋποθέσεις εκτέλεσης έργων επισκευής και συντήρησης σχολικών κτιρίων από τις Σχολικές Επιτροπές.

 

Οι διατάξεις της απόφασης αυτής έχουν εφαρμογή μόνον στα έργα επισκευής και συντήρησης των σχολικών κτιρίων, που εκτελούνται από τις Σχολικές Επιτροπές (ΣΕ).

Από τα έργα αυτά εξαιρούνται οι επισκευές μεγάλης κλίμακας, όπως όλες οι επεμβάσεις στον φέροντα οργανισμό που απαιτούν στατική μελέτη και οι ανάλογες επεμβάσεις στις στέγες και τις εγκαταστάσεις των σχολικών κτιρίων (παρ. 12 του άρθρου 5 του Ν. 1894/1990).

Οι διατάξεις της Κ.Υ.Α. ισχύουν επίσης και για μισθωμένα διδακτήρια (εδάφια 2 και 3 της παρ. 12 του άρθρου 5 του Ν. 1894/90). (άρθρο 1 παρ.1 Κ.Υ.Α. 13172/1995 (ΦΕΚ217/1995 τεύχος Β')

Το Δημοτικό Συμβούλιο με απόφασή του αποδέχθηκε επιχορήγηση ποσού 50.000,00 ευρώ από το Πανελλήνιο Ίδρυμα, με σκοπό την περαιτέρω οικονομική ενίσχυση της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την αντιμετώπιση δαπανών συντήρησης του Δημοτικού Σχολείου και ενέκρινε την αναμόρφωση του προϋπολογισμού του Δήμου, οικονομικού έτους 2012. Σε εκτέλεση της απόφασης αυτής εκδόθηκε το χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου για την έκτακτη επιχορήγηση της σχολικής επιτροπής. Ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας στηρίζεται σε εσφαλμένη νομική προϋπόθεση, διότι το χρηματικό ένταλμα αναφέρεται σε επιχορήγηση της σχολικής επιτροπής και όχι σε δαπάνη για την αποπληρωμή εργασιών επισκευής και συντήρησης σχολικής μονάδας προϋπολογιζόμενης δαπάνης ποσού 50.000 ευρώ. Και ναι μεν το ποσό αυτό η σχολική επιτροπή οφείλει να διαθέσει τηρώντας τις διατάξεις κατά τις οποίες καθορίζεται και ασκείται η αρμοδιότητά της, ήτοι και τις διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες για εργασίες ευρείας κλίμακας σε κάθε σχολική μονάδα, αφενός για λόγους διαφάνειας των διαδικασιών ανάθεσης αφετέρου ασφαλείας των κατασκευών, η σχετική αρμοδιότητα ανήκει στο Δήμο, ωστόσο, εν προκειμένω, το ανωτέρω ποσό δεν καταβάλλεται για την εξόφληση λογαριασμού έργου, αλλά ως πόρος της σχολικής επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνεται μεταξύ των ρητώς προβλεπόμενων. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 58/2013)


 

Αρμόδιο όργανο
Την εκτέλεση έργων επισκευής και συντήρησης, προϋπολογισμού δαπάνης έως και 1.000.000 δρχ. (2.934,70€), μπορεί να αναθέτει, χωρίς διαγωνισμό ο Διευθυντής του σχολείου ως εκπρόσωπος της ΣΕ., με απόφασή του, ενώ την εκτέλεση έργων άνω του ποσού αυτού και μέχρι προϋπολογισμού δαπάνης 2.000.000 δρχ (5.869,41€) μπορεί να αναθέτει χωρίς διαγωνισμό η ΣΕ., με απόφαση της. Έργα προϋπολογισμού δαπάνης άνω των (5.869,41€) εκτελούνται από τους ΟΤΑ, με τις εκάστοτε ισχύουσες γι' αυτούς διατάξεις περί έργων. (άρθρο 1 παρ.2 Κ.Υ.Α. 13172/1995 (ΦΕΚ217/1995 τεύχος Β')


Μελέτη

Η περιγραφή της παραγράφου 1β του άρθρου 2 της Κ.Υ.Α. 13172/1995), μπορεί να αποτελέσει το συμφωνητικό ανάθεσης των εργασιών, που υπογράφεται από τους συμβαλλομένους το οποίο περιλαμβάνει επιπλέον τον προβλεπόμενο χρόνο εκτέλεσης και παράδοσης του έργου. (Κ.Υ.Α. 13172/1995 άρθρο 2 παρ 1 περ. γ)


ΦΠΑ
Στα ανωτέρω ποσά δεν συμπεριλαμβάνεται ο αναλογών Φ.Π.Α., ο οποίος βαρύνει τον οικείο OTA. (άρθρο 6 παρ.1 Κ.Υ.Α. 13172/1995 (ΦΕΚ217/1995 τεύχος Β') όπως αντικαταστάθηκε με την ΚΥΑ 58510/21.09.2009 (ΦΕΚ 2170/02.10.2009 τεύχος Β΄) (ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. 13773/11.03.2010 )


 

Για θέματα λειτουργίας Σχολικών Επιτροπών και ζητήματα ελέγχου των πάσης φύσεως εσόδων και εξόδων τους δείτε την υπ'αριθ. 8440/24.02.2011 (ΦΕΚ 318/25.02.2011 τεύχος Β') απόφαση ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ., όπως τροποποιήθηκε από την απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 1940/19.01.2018 (ΦΕΚ 310/02.02.2018 τεύχος Β') και από την απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 63967/13.09.2019 (ΦΕΚ 3537/20.09.2019 τεύχος B’).


Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

 

 

Ακολουθείται η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης με κλήρωση του άρθρου 118 παρ.5 του Ν.4412/2016. Δείτε εδώ τα σχετικά δικαιολογητικά. Ωστόσο, στην περίπτωση των μικρών έργων:

- δεν απαιτείται η υποβολή λογαριασμού (πιστοποίησης) (δικαιολογητικό 11) (αναλογικά Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 296/2017),

- δεν απαιτείται η έκδοση βεβαίωσης περάτωσης εργασιών, προσωρινή και οριστική παραλαβή του έργου (δικαιολογητικά 12 ,13) (αναλογικά Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 33/2018)

 

Για την παραλαβή θεωρούμε πως εξακολουθούν να ισχύουν οι ρυθμίσεις της Κ.Υ.Α. 13172/1995 (ΦΕΚ217/1995 τεύχος Β') και όχι τα άρθρα 168, 170, και 172 του ν. 4412/2016, που ρυθμίζουν τη διαδικασία και τα όργανα παραλαβής δημοσίων έργων εν γένει ( αναλογικά Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 33/2018) Συνεπώς, για την παραλαβή απαιτούνται τα κατωτέρω δικαιολογητικά:

 

Πρωτόκολλο παραλαβής υπογεγραμμένο από τον Δ/ντη και ένα εξουσιοδοτημένο μέλος της Σ.Ε. (Κ.Υ.Α. 13172/1995 άρθρο 2 παρ 2 περ. β) Σημειώνεται ότι σαν πρωτόκολλο παραλαβής μπορεί να χρησιμοποηθεί και αντίγραφο συμφωνητικού της παρ. 1 με επισημείωση της καλής εκτέλεσης των εργασιών.

 

 


   
Κρατήσεις

Ίδιες με την καρτέλα Μικρά έργα - εργασίες συντήρησης κάτω από 5.869,40 - χωρίς ΦΠΑ (με τη διαδικασία του άρθρου 15 του ΠΔ 171/87) (Κ.Υ.Α. 13172/1995 άρθρο 1 παρ 6)

Τι να προσέξω  
Καθεστώς Φ.Π.Α.  
Σχετική νομολογία  Μη νόμιμες δαπάνες διότι η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των ως άνω εργασιών υπερβαίνει τα 5.869,41 ευρώ. (άρθρο 5 ν. 1894/1990 και υπ. αριθμ. 13172/17.3.1995 απόφαση των Αναπληρωτών Υπουργών Εσωτερικών, Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων) Περαιτέρω, από τα επισυναπτόμενα δικαιολογητικά προκύπτει το είδος των, προς εκτέλεση, εργασιών, καθώς στις αποφάσεις των ως άνω Σχολικών Επιτροπών αναφέρονται ενδεικτικά ορισμένες εργασίες επισκευής και συντήρησης των σχολικών μονάδων που βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου και του εξοπλισμού τους, επισημαίνεται δε ότι δεν μπορούν να διατεθούν για την εκτέλεση των ως άνω εργασιών ποσά της τακτικής επιχορήγησης που προορίζονται για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών των σχολείων. Επιπλέον, έχει τηρηθεί η διαδικασία του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων για έκτακτες επιχορηγήσεις προς σχολικές επιτροπές, ήτοι οι επίμαχες επιχορηγήσεις έχουν εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο και έχουν εγγραφεί σχετικές πιστώσεις στον δημοτικό προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2018, ενώ δεν έχει εφαρμογή για τις επιχορηγήσεις των σχολικών επιτροπών η προϋπόθεση της μη υπέρβασης, κατόπιν συνάθροισής τους με τις λοιπές επιχορηγήσεις του Δήμου, ορισμένου ποσοστού των τακτικών εσόδων του. Τα εντάλματα θεωρούνται λόγω συγγνωστής πλάνης. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 197/2018)
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας