Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης | Αμοιβές συμβολαιογράφων |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 6111.01 Αμοιβές συμβολαιογράφων (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ) |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 611 «Αμοιβές και έξοδα ελεύθερων επαγγελματιών» εγγράφονται δαπάνες για δικηγόρους (πλην αυτών που υπηρετούν με πάγια αμοιβή), συμβολαιογράφους, τεχνικούς, καλλιτέχνες, λογιστές, κ.λπ. Κύριο χαρακτηριστικό των δαπανών που θα εγγραφούν στην υποκατηγορία αυτή, είναι ότι οι συναλλασσόμενοι έχουν την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία (του άρθρου 48 του ν. 2238/1994). Ειδικά τα συμβολαιογραφικά έξοδα για τη σύναψη δανείων θα καταχωρηθούν στους ΚΑ 6514 και 6524. Στην υποκατηγορία 611 θα εγγραφούν και οι πιστώσεις για τη σύναψη συμβάσεων έργου του άρθρου 6 του ν. 2527/1997. Εκτός από αυτές τις συμβάσεις έργου, στους ίδιους κωδικούς θα καταχωρηθούν και οι αναθέσεις «εργασιών» (υπηρεσιών) σε τρίτους που είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, βάσει των διατάξεων του άρθρου 209 του ΚΔΚ) και του άρθρου 17 παρ. 2 του ν. 2539/1997, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 9 παρ. 9 του ν. 2623/1998. Για το σκοπό αυτό, ο ΚΑ 6117 μπορεί να κατανεμηθεί όχι μόνο στην υπηρεσία 00 αλλά και στις άλλες υπηρεσίες. Στον ΚΑ 6117 «Αμοιβές λοιπών εκτελούντων ειδικές υπηρεσίες με την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία» εγγράφεται και η αμοιβή των ιατρών για την εξέταση των επαγγελματιών και των εργαζομένων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (άρθρο 94 παρ. 3β περίπτ. 14 ν. 3852/2010). Οι αμοιβές των μελετητών, για την εκπόνηση μελετών που ανατίθενται με τη διαδικασία των ν. 716/1977, 3164/2003 ή 3316/2005 ή του άρθρου 209 του ΚΔΚ, καταχωρούνται στους κωδικούς των επενδύσεων (ΚΑ 7411-7413) . [embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Συμβολαιογραφικά έξοδα αποτελούν τα δικαιώματα του συμβολαιογράφου από τη σύνταξη του συμβολαίου, τα έξοδα παράστασης δικηγόρου (εφόσον αυτή απαιτείται) καθώς και η αμοιβή του άμισθου υποθηκοφύλακα κατά την εγγραφή του συμβολαίου στα τηρούμενα βιβλία του οικείου υποθηκοφυλακείου.
Η κατανομή των συμβολαίων ΟΤΑ και νομικών προσώπων τους σε κάθε περιφέρεια ειρηνοδικείου, στην οποία εδρεύουν περισσότεροι από ένας συμβολαιογράφοι, γίνεται σύμφωνα με τις διαδικασίες του άρθρου 114 του Ν. 2830/00 ΦΕΚ96/16 .3.2000 «Κώδικας Συμβολαιογράφων». Η διάταξη του άρθρου 114 καταλαμβάνει τα συμβόλαια, πράξεις ή εκθέσεις στις οποίες ένα από τα μέρη που συμβάλλεται, συνυπογράφει, συναινεί ή αποκτά δικαιώματα είναι ένας από τους φορείς που απαριθμούνται στο άρθρο 115 του ιδίου νόμου.
H μη τήρηση της διαδικασίας αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000) δεν καθιστά άκυρη την ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017) Μέχρι 31.10.2015 θα εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών, που θα τροποποιεί το άρθρο 1 της υπ' αριθμ.111376 απόφασης (Β'13/2012) για τη μείωση του ποσοστού αμοιβής των συμβολαιογραφικών πράξεων για ποσό αντικειμένου συναλλαγής από 00 έως 120.000 ευρώ, από 1% σε 0,80%. Τα υπόλοιπα ποσοστά αμοιβής παραμένουν αμετάβλητα, όπως αναφέρονται στην ανωτέρω ισχύουσα κοινή υπουργική απόφαση. (υποπαρ.Γ.2 του άρθρου 2 του Ν.4336/2015)
Ο ασκών το επάγγελμα του συμβολαιογράφου, απαλλάσσεται από το φορολογικό έτος 2015 και εφεξής, της υποχρέωσης χρησιμοποίησης φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού για την έκδοση των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών με την προϋπόθεση ότι στις εκδιδόμενες αποδείξεις αναγράφεται και το ονοματεπώνυμο και η διεύθυνση του πελάτη. (ΠΟΛ 1002/31.12.2014 (ΦΕΚ 03/05.01.2015 τεύχος Β')
Η ανάθεση της σύνταξης του επίμαχου κρατικού συμβολαίου δωρεάς υπέρ Δήμου και των συναφών μ’ αυτή υπηρεσιών συμβολαιογράφου είναι νόμιμη, δεδομένου ότι η μη τήρηση της διαδικασίας αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000) δεν καθιστά άκυρη την ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών. Περαιτέρω, η απευθείας ανάθεση αυτών με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και όχι του αρμοδίου οργάνου, ήτοι του Δημάρχου, αφού η συνολική δαπάνη τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), δεν καθιστά την δαπάνη μη νόμιμη, καθόσον το Δημοτικό Συμβούλιο είναι όργανο του Δήμου ευρύτερης σύνθεσης, υπέρ του οποίου συντρέχει το τεκμήριο αρμοδιότητας. (άρθρα 209 παρ. 9 ν. 3463/2006 και 1 της 35130/739/9.8.2010 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών) Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017) |
|
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος |
1. α. Δεν απαιτείται απόφαση οργάνου διότι ακολουθείται η διαδικασία της αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000)- ισχύει για όσα έχουν αναλογικά δικαιώματα. H μη τήρηση της διαδικασίας αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000) δεν καθιστά άκυρη την ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017)
β. Για όσες περιπτώσεις δεν έχει εφαρμογή η ανωτέρω διαδικασία της κατανομής από τον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου όπως για παράδειγμα για πάγια δικαιώματα- αμοιβή (πχ πληρεξούσια), τότε κατά την άποψή μας πρέπει να υπάρχει κάποιο όργανο που να αναθέτει σε συγκεκριμένο συμβολαιογράφο, το οποίο όμως δεν προσδιορίζεται στο νόμο (όπως πχ είναι η οικονομική επιτροπή για ανάθεση σε δικηγόρο). Με την πράξη Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017, το όργανο αυτό κρίθηκε ότι θα έπρεπε να είναι ο Δήμαρχος αλλά μετά την τροποποίηση της παρ 9 του άρθρου 209 του ν. 3463/2006, ο Δήμαρχος, με τη διάταξη αυτή, είναι περιοριστικά αρμόδιος για τις απ ευθείας αναθέσεις μόνο στα πλαίσια αναθέσεων του ν. 4412/2016, στις οποίες δεν εντάσσονται οι αναθέσεις σε συμβολαιογράφους και δικηγόρους- ενώ με την προγενέστερη μορφή δεν υπήρχε ο περιορισμός αυτός και ήταν αρμόδιος γενικά για την απευθείας ανάθεση όλως των υπηρεσιών, ανεξαρτήτως διαδικασίας, έως 20.000 ευρώ (βλ. το άρθρο όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 20 παρ. 13 του ν. 3731/2008) Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το δήμο, εκτός από εκείνα που ανήκουν εκ του νόμου στην αρμοδιότητα του δημάρχου ή άλλου οργάνου του δήμου ή το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο μεταβίβασε σε επιτροπή του. (παρ 1 άρθρο 65 ν. 3852/2010)
|
2. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18) |
|
3. Αντίγραφο του συμβολαίου (Εγκ.Υπ.Εσωτ 59774/86) | |
4. Τιμολόγιο. (άρθρο 8 Ν.4308/14) Το τιμολόγιο για την παροχή υπηρεσιών από τους ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα προς το Δημόσιο και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, εκδίδεται με κάθε επαγγελματική τους είσπραξη. (ΠΟΛ 1036/22.2.2013) Για υπηρεσίες προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., που έχουν παρασχεθεί από πρόσωπα των οποίων το εισόδημα χαρακτηριζόταν βάσει των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του Ν. 2238/1994 ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα, και όταν οι απαιτήσεις είσπραξης των σχετικών αμοιβών ανάγονται σε χρόνο μέχρι την 31.12.2014 και οι σχετικές αμοιβές δεν έχουν εισπραχθεί, τα σχετικά τιμολόγια εκδίδονται με την είσπραξη αυτών (και μετά την 1.1.2015). (ΠΟΛ 1003/31.12.2014) ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Τιμολόγιο- Απόδειξη Λιανικής |
|
5. - Κατάσταση πληρωμής | |
[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] | |
Κρατήσεις |
1. Φόρος εισοδήματος 20%. Για πληρωμές από 1/1/2014 [embed_object_post post_id="133" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] τους και όχι στο ποσό που εισπράττουν και αποδίδουν στο Συμβολαιογραφικό Σύλλογο και στο Ταμείο Ασφάλισής τους. (ΠΟΛ. 1130/1034484/714/Α0012/04.04.2000)
Για τα τέλη και δικαιώματα υπέρ του Δημοσίου ή Τρίτων (τέλη χαρτοσήμου, μεγαρόσημο) τα οποία βάσει νόμου επιβαρύνουν τους συμβαλλόμενους δεν διενεργείται παρακράτηση φόρου. (Υπ.Οικ.Γ.Δ.Φ.Δ. 1158078 ΕΞ 2014/28.11.2014)
|
Τι να προσέξω | |
Καθεστώς Φ.Π.Α. |
Απαλλάσσεται από ΦΠΑ η παροχή υπηρεσιών από δικηγόρους, συμβολαιογράφους κλπ (άρθρο 22 παρ.1ε Ν.2859/00) (Εγκ.10/87) (ΠΟΛ 1127/99) Στην περίπτωση των συμβολαιογράφων, η φορολογητέα αξία που υπάγεται στο ΦΠΑ είναι το συνολικό ποσό της αμοιβής-δικαιωμάτων (πάγιων και αναλογικών) που καταβάλλεται από το λήπτη στο συμβολαιογράφο και το οποίο αποτελεί την αντιπαροχή για την παροχή των υπηρεσιών τους. Δεν περιλαμβάνονται στη φορολογητέα αξία και δεν επιβαρύνονται με Φ.Π.Α. τα τέλη και δικαιώματα υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων (τέλη χαρτοσήμου, δικαιώματα Ταμείου Νομικών, μεγαρόσημο), τα οποία, βάσει του νόμου, επιβαρύνουν τους αντισυμβαλλόμενους, ακόμη και στην περίπτωση που εισπράττονται από τους συμβολαιογράφους για να καταβληθούν για λογαριασμό των αντισυμβαλλομένων, με την προϋπόθεση ότι τα στοιχεία εκδίδονται στο όνομα του αντισυμβαλλομένου με το συμβολαιογράφο προσώπου και ο συμβολαιογράφος εμφανίζει τα εν λόγω ποσά σε ιδιαίτερη στήλη ή σε ιδιαίτερο λογαριασμό «έξοδα για λογαριασμό τρίτων. (ΠΟΛ.1118/2.8.2010) |
Σχετική νομολογία |
Καθεστώς πριν το Ν.4412/2016. Η ανάθεση της σύνταξης του επίμαχου κρατικού συμβολαίου δωρεάς υπέρ Δήμου και των συναφών μ’ αυτή υπηρεσιών συμβολαιογράφου είναι νόμιμη, δεδομένου ότι η μη τήρηση της διαδικασίας αποστολής της σχετικής εντολής στον Πρόεδρο του οικείου συμβολαιογραφικού συλλόγου για την περαιτέρω κατανομή της σε συμβολαιογράφο (άρθρο 114 ν. 2830/2000) δεν καθιστά άκυρη την ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών. Περαιτέρω, η απευθείας ανάθεση αυτών με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και όχι του αρμοδίου οργάνου, ήτοι του Δημάρχου, αφού η συνολική δαπάνη τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), δεν καθιστά την δαπάνη μη νόμιμη, καθόσον το Δημοτικό Συμβούλιο είναι όργανο του Δήμου ευρύτερης σύνθεσης, υπέρ του οποίου συντρέχει το τεκμήριο αρμοδιότητας. (άρθρα 209 παρ. 9 ν. 3463/2006 και 1 της 35130/739/9.8.2010 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών) Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 281/2017) Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης απολαύουν όλων ανεξαιρέτως των ατελειών και των δικαστικών, διοικητικών και δικονομικών προνομίων του Ελληνικού Δημοσίου, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το ανώτατο όριο δαπάνης των 127,66 ευρώ που καταβάλλεται στα Υποθηκοφυλακεία - λειτουργούντα ήδη ως Κτηματολογικά Γραφεία, όπου έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εγγραφής των ακινήτων στο Εθνικό Κτηματολόγιο - για τη μεταγραφή συμβολαίου αγοραπωλησίας οικοπέδου. Μη νομίμως η συμβολαιογράφος κατέβαλε εξ ιδίων τα δικαιώματα μεταγραφής για λογαριασμό του Δήμου, με αποτέλεσμα το περιλαμβανόμενο στο ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα ποσό για τη μεταγραφή στο Υποθηκοφυλακείο του αγοραπωλητηρίου συμβολαίου ακινήτου με συμβαλλόμενο αγοραστή τον Δήμο, ήτοι Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, να υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 127,66 ευρώ. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 334/2016) |
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ |
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]