Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από το Πράσινο Ταμείο
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πράσινου Ταμείου είναι κατ’ αρχήν αρμόδιο για τη λήψη απόφασης σχετικά με την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, υπό την προϋπόθεση είτε της ύπαρξης εκτελεστής δικαστικής απόφασης είτε της ύπαρξης εισήγησης της αρμόδιας για την επιβολή του ποσού δημόσιας υπηρεσίας περί επιστροφής του.
Στο σημείο αυτό, πρέπει να σημειωθεί ότι προκειμένου να οριοθετηθεί ο όγκος των σχετικών αιτημάτων προς το Πράσινο Ταμείο, να εξαλειφθεί ο κίνδυνος να γίνεται η εκάστοτε επιστροφή και από το Πράσινο Ταμείο και από έτερο φορέα, να διασφαλιστεί η ταμειακή ακεραιότητα του Ταμείου και να επιλυθούν επιμέρους θέματα που έχουν προκύψει κατά την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών (για παράδειγμα κάποια ποσά επιστρέφονταν από το ΤΕΕ, κάποια ποσά αποδίδονται από έτερους φορείς στο Ταμείο κατόπιν κρατήσεων αλλά πρέπει να επιστρέφονται ολοσχερώς προς το δικαιούχο κ.ο.κ.), έχει κριθεί σκόπιμη η αναμόρφωση της διαδικασίας επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και προς το σκοπό αυτό δρομολογούνται επικοινωνίες με το ΤΕΕ και με το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.
Ωστόσο, εωσότου οι ανωτέρω φορείς καταλήξουν στην τελική διαμόρφωση της σχετικής διαδικασίας, προτείνεται η τροποποίηση της υφιστάμενης διαδικασίας για λόγους οικονομίας χρόνου και δημιουργίας, κατά τον δυνατόν, τυπικότερης διαδικασίας. (Απόφαση Πράσινου Ταμείου 231.14.4/26.01.2022)
Ειδικότερα, η υφιστάμενη διαδικασία για την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από το Πράσινο Ταμείο προς τον εκάστοτε αιτούντα, έχει ως ακολούθως:
Ο δικαιούχος ή τρίτο πρόσωπο για λογαριασμό του, αποστέλλει γραπτό ή ηλεκτρονικό μήνυμα προς το Πράσινο Ταμείο, με το οποίο αιτείται την επιστροφή κάποιου χρηματικού ποσού, αναφέροντας συνήθως συνοπτικά την αιτία της εσφαλμένης καταβολής. Οι περισσότεροι αιτούντες, για παράδειγμα στις περιπτώσεις καταβολών σε εσφαλμένο κωδικό, δεν γνωρίζουν ότι για να εφαρμοστεί η διαδικασία επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού, θα πρέπει να έχουν πραγματοποιήσει τις αντίστοιχες καταβολές και στον ορθό κωδικό, ώστε να είναι όντως αχρεωστήτως καταβληθέντα τα αρχικά ποσά, με αποτέλεσμα να πρέπει η εν λόγω προϋπόθεση να επικοινωνηθεί από το Πράσινο Ταμείο είτε προφορικά είτε με ανταλλαγή ηλεκτρονικών μηνυμάτων. Ομοίως σε πολλές περιπτώσεις, οι αιτούντες παραλείπουν να στείλουν δικαιολογητικά έγγραφα (π.χ. βεβαίωση αρμόδιας αρχής, ρύθμιση, δικαστική απόφαση κλπ), με αποτέλεσμα να γίνονται επικοινωνίες για την προσκόμιση όλων των δικαιολογητικών και να καθυστερεί η επιστροφή του αιτούμενου ποσού. Δηλαδή η διαδικασία αυτή δεν είναι σαφής για τον πολίτη, με αποτέλεσμα να χρειάζονται πολυάριθμες επικοινωνίες για διευκρινίσεις. (Απόφαση Πράσινου Ταμείου 231.14.4/26.01.2022)
Για το λόγο αυτό, προτείνεται η ανάρτηση στην ηλεκτρονική σελίδα του Πράσινου Ταμείου (https://prasinotameio.gr/) των κάτωθι πινάκων όπου αναγράφονται αναλυτικά και συγκεντρωτικά τα δικαιολογητικά που θα πρέπει να προσκομίζει ο αιτών στο Πράσινο Ταμείο, προκειμένου ο εκάστοτε αιτών να γνωρίζει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και να τα αποστέλει στο Πράσινο Ταμείο, ώστε να επιταχύνεται η σχετική διαδικασία.
Ο αιτών την επιστροφή χρηματικού ποσού, ως αχρεωστήτως καταβληθέντος, θα υποβάλλει ηλεκτρονικά, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: info@pasinotameio.gr , τα αναγραφόμενα δικαιολογητικά ανάλογα με την εκάστοτε περίπτωση:
-ΠΙΝΑΚΕΣ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΉ ΑΧΡΕΩΣΤΗΤΩΣ ΚΑΤΑΒΛΗΘΕΝΤΩΝ ΠΟΣΩΝ (Απόφαση Πράσινου Ταμείου 231.14.4/26.01.2022)