ΑΥ επόμενου έτους - ιεράρχηση εξόφλησης -ΠΟΕ 

Με την έναρξη κάθε οικονομικού έτους και πριν από την ανάληψη οποιασδήποτε νέας υποχρέωσης, δεσμεύονται με την ευθύνη των προϊστάμενων οικονομικών υπηρεσιών στον προϋπολογισμό του φορέα, πιστώσεις ισόποσες με το ανεξόφλητο μέρος των αναλήψεων υποχρεώσεων του προηγούμενου οικονομικού έτους. Νέες υποχρεώσεις αναλαμβάνονται σε βάρος του εναπομένοντος υπολοίπου μετά τις κατά τα ανωτέρω δεσμεύσεις πιστώσεων. (άρθρο 66 παρ. 7 του Ν. 4270/2014, πρώην άρθρο 21 παρ. 8 του Ν 2362/1995)

Επίσης στην περίπτ. ε' της παρ. 3 του άρθρου 22Α του N. 2362, όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 23 του Ν 3871/2010, (πλέον άρθρο 26 ν. 4270/2014) ορίζεται ότι οι προϊστάμενοι των οικονομικών υπηρεσιών όλων των φορέων της γενικής κυβέρνησης πρέπει να διασφαλίζουν, με προσωπική τους ευθύνη (άρθρο 3Β παρ.4 Ν 2362/95, όπως ισχύει, άρθρο 10 ΠΔ 113/2010), ότι «όλες οι εκκρεμείς υποχρεώσεις και τα απλήρωτα τιμολόγια στο τέλος του έτους θα μεταφέρονται στο επόμενο οικονομικό έτος και θα εκκαθαρίζονται με ιεραρχημένο τρόπο». (Σημ. πλέον ισχύει το άρθρο 68 παρ. 3 περ. ε΄ του Ν. 4270/2014, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 23 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15, και έχει αλλάξει η διατύπωση ως εξής: « ... μεταφέρονται στο επόμενο οικονομικό έτος σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 66 και εξοφλούνται κατά χρονική προτεραιότητα»)
Από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγεται σαφώς η βούληση του νομοθέτη να θεσπίσει για όλους τους φορείς του δημοσίου την υποχρέωση να δεσμεύουν κατά χρονική προτεραιότητα τις οφειλές τους και να μην αναλαμβάνουν νέες υποχρεώσεις, σε χρόνο κατά τον οποίο εκκρεμούν και δεν έχουν τακτοποιηθεί οι παλαιότερες (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016) (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011).

Εφόσον κατά συνέπεια οι πιστώσεις που δεσμεύθηκαν κατά το προηγούμενο έτος, χωρίς να έχουν αναλωθεί (εκταμιευθεί) μέχρι τη λήξη του, εγγράφονται στους ίδιους ή σε αντίστοιχους κωδικούς αριθμούς του προϋπολογισμού του τρέχοντος έτους, δεσμεύονται εκ νέου με την έναρξη του έτους, έτσι ώστε νέες υποχρεώσεις να αναλαμβάνονται μόνο σε περίπτωση που απομένει υπόλοιπο της συνολικής πίστωσης που έχει γραφεί στον κωδικό αριθμό. Με άλλα λόγια οι δεσμεύσεις που συνήθως στους δήμους αποκαλούνται «επαναψηφίσεις πιστώσεων», προηγούνται χρονικά όλων των άλλων δεσμεύσεων που μπορούν να αποφασισθούν για τον ίδιο κωδικό αριθμό κατά τη διάρκεια του έτους. Το ίδιο ισχύει και για τις υποχρεώσεις που από το προηγούμενο ή τα προηγούμενα έτη έχει αποφασισθεί να βαρύνουν τον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους (π.χ. προμήθειες ενταγμένες στο ΕΠΠ του προηγούμενου έτους με τον όρο να βαρύνουν τις πιστώσεις του τρέχοντος έτους, υποχρέωση αναληφθείσα με προγραμματική ή άλλη σύμβαση με τον όρο να βαρύνει τις πιστώσεις του τρέχοντος ή και των επόμενων ετών κ.λ.π.). (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011)

Εάν όμως πρόκειται για υποχρεώσεις που δεν μεταφέρονται στους αντίστοιχους κωδικούς αριθμούς του νέου προϋπολογισμού, στους ίδιους δηλαδή ΚΑ όπου αρχικά είχαν αναληφθεί, αλλά αποτυπώνονται στους κωδικούς αριθμούς της κατηγορίας 81 «Πληρωμές υποχρεώσεων παρελθόντωνοικονομικώνετών»του προϋπολογισμού των ΟΤΑ, οι ανωτέρω περιορισμοί ως προς την προτεραιότητα αναλήψεως των υποχρεώσεων δεν βρίσκουν έδαφος εφαρμογής, αφού εξ ορισμού όλες οι πιστώσεις των κωδικών αυτών αριθμών αφορούν εξ ολοκλήρου υποχρεώσεις που αναλήφθηκαν κατά το προηγούμενο ή κατά τα προηγούμενα έτη και οι οποίες αναλαμβάνονται εκ νέου σε βάρος του προϋπολογισμού. Πάντως και στην περίπτωση αυτή παραμένει η υποχρέωση των δήμων να προτάσσουν χρονικά την τακτοποίηση των παλαιότερων οφειλών έναντι αυτών που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του έτους, ιδίως όταν αναφέρονται στο ίδιο είδος δαπάνης ή βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο προτεραιότητας. (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011)

Π.χ. στην κατηγορία εξόδων 63 «Φόροι-Τέλη», θα πρέπει να αναλαμβάνονται με νέες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης οι συνολικές υποχρεώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους που αφορούν «Φόρους -Τέλη» και που στους Ο.Τ.Α. α' βαθμού εγγράφονται στους κωδικούς αριθμούς της κατηγορίας 81 «Πληρωμές υποχρεώσεων παρελθόντων οικονομικών ετών» και ειδικότερα στον ΚΑ Εξόδου 8114 «Φόροι -Τέλη». (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011)

Η γενική αυτή υποχρέωση της κατά προτεραιότητα τακτοποίησης των παλαιότερων δεσμεύσεων δεν επιτρέπεται να οδηγεί τους ΟΤΑ σε άρνηση ή αδυναμία εκπλήρωσης άλλων, ειδικών υποχρεώσεων, που επιβάλλονται σε βάρος του προϋπολογισμού τους ευθέως από το νόμο. Έτσι, η εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων του Ν 3871/2010 και του ΠΔ 113/2010 δεν μπορεί να αποτελέσει την αιτία, για να μη πληρώνει ένας δήμος τις υποχρεωτικές δαπάνες που απαριθμούνται στην παρ. 1 του άρθρου 158 του ΔΚΚ, δεδομένου μάλιστα ότι η διάκριση των δαπανών σε υποχρεωτικές και προαιρετικές απαντάται μόνο στη νομοθεσία που διέπει στους δήμους. (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011)

Το Ελεγκτικό Συνέδριο σχετικά με τον ισχυρισμό Δήμου ότι οι περιορισμοί ως προς την προτεραιότητα ανάληψης των υποχρεώσεων δεν βρίσκουν έδαφος εφαρμογής όταν οι υποχρεώσεις των προηγουμένων ετών δεν μεταφέρονται στους αντίστοιχους κωδικούς του προϋπολογισμού του επόμενου έτους αλλά στους κωδικούς αριθμούς της κατηγορίας 81 «Πληρωμές υποχρεώσεων παρελθόντων οικονομικών ετών» (επιχείρημα από την 30/19664/20.4.2011 ερμηνευτική εγκύκλιο), κρίνει πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, δεδομένου ότι, η εγγραφή των παλαιών υποχρεώσεων του Δήμου στους ανωτέρω κωδικούς δεν απαλλάσσει αυτόν από την υποχρέωση αφενός μεν να δεσμεύει πιστώσεις κατά προτεραιότητα για την εξόφληση των παλαιότερων υποχρεώσεων, αφετέρου δε να αναλαμβάνει νέες υποχρεώσεις μόνο σε βάρος του εναπομείναντος υπολοίπου για την αντίστοιχη κατηγορία δαπάνης. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 93/2012)

Περαιτέρω, όσον αφορά την υποχρέωση του Δήμου να εκκαθαρίζει τις υποχρεώσεις του κατά ιεραρχημένο τρόπο, ο επίτροπος μπορεί να ζητά  βεβαίωση του Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου ότι έχουν δεσμευθεί πιστώσεις των υποχρεώσεων των προηγούμενων ετών, ότι καλύπτονται από το ταμειακό υπόλοιπο της 31.12.2011 ή ότι έχουν εξοφληθεί αυτές μέχρι την έκδοση του εν λόγω χρηματικού εντάλματος. Από τα ανωτέρω στοιχεία θα ήταν δυνατό να συναχθεί η κατά προτεραιότητα εξόφληση των οφειλών των προηγούμενων οικονομικών ετών για αντίστοιχη κατηγορία δαπάνης. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 93/2012)



Οδηγίες για το έτος 2015
Με το εγγ.  Υπ. Οικ. 2/97612/0026/22.12.2014 δόθηκαν οι κάτωθι οδηγίες, σχετικά με την ανάληψη υποχρεώσεων σε βάρος των πιστώσεων του επόμενου οικονομικού έτους:
1.α. Με την έναρξη του οικονομικού έτους 2015, πρέπει να εκδοθούν και να καταχωρηθούν αμέσως και κατ' απόλυτη προτεραιότητα, οι αποφάσεις ανάληψης των πολυετών υποχρεώσεων, κατά το μέρος που αφορούν στη δαπάνη που θα πραγματοποιηθεί εντός του 2015.
β. ί) Στη συνέχεια εκδίδονται οι αποφάσεις ανάληψης υποχρεώσεων για τη δέσμευση πιστώσεων ισόποσων με το ανεκτέλεστο μέρος των αντίστοιχων αναλήψεων του 2014 που ανατρέπονται κατά τα ανωτέρω, εφόσον εκκρεμούν σχετικές υποχρεώσεις.
ii) Με τις αποφάσεις ανάληψης υποχρεώσεων της περίπτωσης αυτής, δεσμεύονται οι ειδικές πιστώσεις που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του οικείου Φορέα για τα παρελθόντα έτη, μόνο στην περίπτωση που τα παραστατικά στοιχεία της δαπάνης (τιμολόγιο, Α.Π.Υ κ.λπ.) φέρουν ημερομηνία εντός του 2014. Διαφορετικά οι σχετικές δεσμεύσεις αναλαμβάνονται σε βάρος των λοιπών οικείων ΚΑΕ.
γ. Περαιτέρω, θα πρέπει να εκδοθούν και οι αποφάσεις για την ανάληψη ολόκληρου του ποσού των εγγεγραμμένων πιστώσεων για τις σταθερές δαπάνες, τις δαπάνες πάγιου χαρακτήρα και τις δαπάνες για μισθώματα ακινήτων που χρησιμοποιούνται από το Δημόσιο.
2. α. Τονίζεται ιδιαίτερα ότι, οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν εντός του τρέχοντος έτους, αλλά δεν κατέστη δυνατό να πληρωθούν εντός αυτού, δύναται να επιβαρύνουν το επόμενο οικονομικό έτος μόνο στην περίπτωση που έχουν αναληφθεί νόμιμα εντός του 2014.
β. Για τον έλεγχο συνδρομής της ανωτέρω προϋπόθεσης, θα πρέπει στα δικαιολογητικά που υποβάλλονται για την εκκαθάριση και πληρωμή των σχετικών δαπανών, εκτός από τη νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του 2015, να επισυνάπτεται και η απόφαση της αντίστοιχης ανατροπής του 2014.


ΠΟΕ και προυπολογισμός μετά το πδ 113/2010

Σύμφωνα με την παρ 5 του άρθρου 4 του ΠΔ 113/2010 ορίζονται τα εξής:
«Σε περίπτωση μη εκτέλεσης εν όλω ή εν μέρει της ανάληψης υποχρέωσης εντός του οικονομικού έτους στο οποίο αναφέρεται, αυτή ανατρέπεται μετά από σχετική ανακλητική απόφαση του διατάκτη για ολική ή μερική διαγραφή του ποσού που δεσμεύτηκε. Με την έναρξη κάθε οικονομικού έτους και πριν από την ανάληψη οποιασδήποτε νέας υποχρέωσης δεσμεύεται με νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης ισόποση με το ανεξόφλητο μέρος των αναλήψεων πίστωση που ανατρέπονται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο. Νέες υποχρεώσεις αναλαμβάνονται σε βάρος του εναπομένοντος υπολοίπου μετά τις κατά τα ανωτέρω δεσμεύσεις πιστώσεων».

Αυτό με από μία άποψη θα μπορούσε να σημαίνει ότι στον προϋπολογισμό του έτους 2011 θα πρέπει οι υποχρεώσεις που αναλήφθηκαν εντός του οικονομικού έτους 2010 και δεν εξοφλήθηκαν μέχρι τη λήξη του (31-12-2010) να μην καταχωρηθούν στον κωδικό 81 των ΠΟΕ αλλά να συμπεριληφθούν στους ίδιους ή άλλους παρεμφερείς κωδικούς του τρέχοντος έτους 2011 προκειμένου να δεσμευτούν οι αντίστοιχες πιστώσεις. Νέες αναλήψεις υποχρεώσεων μπορεί να αναληφθούν σε βάρος του εναπομείναντος υπόλοιπου των διατιθέμενων πιστώσεων των κωδικών αυτών.

Με αυτή την άποψη στους κωδικούς της κατηγορίας 81 θα εγγραφούν οι υπόλοιπες υποχρεώσεις, δηλ. που είχαν αναληφθεί πριν το έτος 2010.

Αυτό όμως έρχεται σε αντίθεση με το λογιστικό των ΟΤΑ, όπου για τις οφειλές των ΟΤΑ προβλέπεται ειδικός κωδικός.

Στην ΚΥΑ Αριθ. 7028/03.02.2004 (ΦΕΚ 253/09.02.2004 τεύχος Β') «Καθορισμός του τύπου του προϋπολογισμού των δήμων και κοινοτήτων», ορίζεται ότι οι πληρωμές Παρελθόντων οικονομικών ετών (ΠΟΕ), εγγράφονται σε ξεχωριστό κεφάλαιο και συγκεκριμένα στο «ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ :ΠΛΗΡΩΜΕΣ Π.Ο.Ε. & ΛΟΙΠΕΣ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ».

Επιπλέον σύμφωνα με την παρ 4 του άρθρου 175 του ν. 3463/06, ορίζεται ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης καιΟικονομίας και Οικονομικών, που εκδίδεται κάθε έτος, παρέχονται οδηγίες για την κατάρτισηκαι εκτέλεση του προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α. (Σημείωση: Η παρ.4 του άρθρου 175 του Ν.3463/06 καταργήθηκε από την παρ. 9 του άρθρου 77 του Ν. 4172/13 (ΦΕΚ 167/23.07.2013 τεύχος Α')

Κατ' εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκε η ΚΥΑ οικ. 3966/24.01.2011 (ΦΕΚ 141/09.02.2011 τεύχος Β') «Οδηγίες για την κατάρτιση προϋπολογισμού των Δήμων, οικονομικού έτους 2011», η οποία δεν διαφοροποιεί καμία περίπτωση για την εγγραφή των ΠΟΕ οποιουδήποτε έτους. Συγκεκριμένα οι οδηγίες ορίζουν τα εξής για τα ΠΟΕ:

«ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: ΠΛΗΡΩΜΕΣ Π.Ο.Ε., ΛΟΙΠΕΣ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ

ΚΩΔΙΚΟΣ 81. ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΕΤΗ

811 Πληρωμές υποχρεώσεων λειτουργικών δαπανών (ΠΟΕ)

812 Πληρωμές επενδυτικών δαπανών (ΠΟΕ)

813 Έκτακτα έξοδα (ΠΟΕ)

Στους Κ.Α. των υποκατηγοριών 811, 812, 813 αποτυπώνονται οι υποχρεώσεις για δαπάνες που έγιναν τα προηγούμενα οικονομικά έτη και οι οποίες δεν πληρώθηκαν. Οι τετραψήφιοι κωδικοί της υποκατηγορίας 811 αντιστοιχούν κατά βάση στους τριψήφιους της ομάδας 6 δηλαδή αποτυπώνουν τις υποχρεώσεις Π.Ο.Ε. από λειτουργικά έξοδα, σε επίπεδο υποκατηγορίας. Πιθανές οφειλές Π.Ο.Ε. από δάνεια και από μεταβιβάσεις εισοδημάτων, θα εγγραφούν στον ΚΑ 8117»

Στην εισήγηση των πρακτικών της 15ης /17.5.2011 συνεδρίασης του VII Τμήματος του Ελεγκτικού Συνέδριου γίνεται δεκτό ότι οι δαπάνεςεκείνες πουαναφέρονται σε υποχρεώσεις που κατέστησαν απαιτητέςκατά τη διάρκεια εκτέλεσης των προϋπολογισμών προηγούμενων οικονομικών ετών και των οποίων τόσοηδιοικητική(δέσμευση πίστωσης) όσο καιη δημοσιονομική ανάληψη της υποχρεώσεως (χρησιμοποίηση πίστωσης - άρθρο 11 του β.δ της 17 Μαΐου/15 Ιουνίου 1959) πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των προϋπολογισμών προηγουμένων οικονομικών ετών και οι οποίεςανεξαρτήτως τηςτυχόν ενταλματοποίησήςτους, δεν είχαν για οποιοδήποτε λόγο πληρωθεί, οπότε αναλαμβάνονταικαι καταχωρούνται εκνέου στοβιβλίο αναλαμβανομένων υποχρεώσεων καιπληρώνονται σε βάρος πιστώσεωντων ίδιων ή αντίστοιχων κωδικώντου προϋπολογισμού του τρέχοντος οικονομικού έτους είτε σε βάρος του κωδικού με τίτλο «υποχρεώσεις από παρελθόντα οικονομικά έτη» (βλ. κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών αριθ. οικ. 3966/2011 - ΦΕΚ Β΄ 141 9.2.2011 «Οδηγίες για την κατάρτιση προϋπολογισμού των Δήμων, οικονομικού έτους 2011»).
Ουσιαστικά δηλαδή το Ελεγκτικό Συνέδριο δέχεται ότι είναι νόμιμη η πληρωμή υποχρεώσεων προηγουμένων οικονομικών ετών σε βάρος του κωδικού με τίτλο «υποχρεώσεις από παρελθόντα οικονομικά έτη», σύμφωνα με την ΚΥΑ 3966/2011 - ΦΕΚ Β΄ 141 9.2.2011 «Οδηγίες για την κατάρτιση προϋπολογισμού των Δήμων, οικονομικού έτους 2011» και έτσι παύει να υφίσταται πλέον το θέμα που είχαν εγείρει ορισμένοι επίτροποι του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφορικά με τη νομιμότητα των δαπανών σε βάρος των ΠΟΕ.


Τι ισχύει στον προϋπολογισμό του Κράτους
Έξοδα του ετήσιου Προϋπολογισμού είναι οι πληρωμές που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους στο οποίο αναφέρεται ο Προϋπολογισμός, ανεξάρτητα από το χρόνο που έχει δημιουργηθεί η υποχρέωση για πληρωμή, με την εξαίρεση των επιστροφών δημοσίων εσόδων που έχουν εισπραχθεί αχρεώστητα και οι οποίες εμφανίζονται αφαιρετικά των εισπραχθέντων εσόδων. (άρθρο 76 παρ. 1 του Ν. 4270/2014, όπως αντικαταστάθηκε με την περίπτ. β' της παρ. 30 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15, πρώην άρθρο 13 παρ 1 του Ν. 2362/1995)

Σαφώς υπάρχει ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στις δύο διαδικασίες. Η εγγραφή στους ίδιους ή παρεμφερείς κωδικούς στον κρατικό προϋπολογισμό είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πληρωμή μίας δαπάνης εντός του τρέχοντος έτους. Εάν αυτή δεν εγγραφεί στοντρέχοντα κωδικό δεν υπάρχει περίπτωση να πληρωθεί διότι δεν υπάρχει ειδικός κωδικός Παρελθόντων Ετών.

Εξάλλου τα ΝΠΔΔ της γενικής κυβέρνησης εφαρμόζουν το ΠΔ 205/98 το οποίο δεν εφαρμόζεται στους ΟΤΑ. Σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο του Υπ.Οικ. οικ.2/53845/0094/10.08.2010 «Κατάρτιση του προϋπολογισμού, οικ. έτους 2011, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των επιχορηγουμένων από τον κρατικό προϋπολογισμό νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και των ειδικών λογαριασμών των ν.π.δ.δ. του άρθρου 3 του ν.3697/2008»,οι οδηγίες της εγκυκλίου δεν εφαρμόζονται στους ΟΤΑ α΄και β΄ βαθμού (βλ. σελίδα 3 της εγκυκλίου).

Συγκεκριμένα για τα ανωτέρω ΝΠΔΔ ισχύουν κατά την ανωτέρω εγκύκλιο τα εξής:«Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της συσσώρευσης υποχρεώσεων από παρελθόντα έτη και της μετακύλισής τους στα επόμενα, καθιερώθηκε ο διαχωρισμός των πιστώσεων για προμήθειες καταναλωτικών και διαρκούς χρήσης αγαθών και για επενδύσεις που εκτελούνται από τα έσοδα των νομικών προσώπων (Κ.Α.Ε. 1000, 7000 και 9700) σε τρέχοντος και παρελθόντων ετών.Το ποσό που αφορά το τρέχον έτος θα εγγράφεται στον Κωδικό Αριθμό Εξόδου με το στοιχείο (α) ή (01), το ποσό που αφορά τα παρελθόντα έτη στον ίδιο Κ.Α.Ε. με το στοιχείο (β) ή (02) και η εμφάνισή τους στον προϋπολογισμό θα γίνεται κατά οριζόντια ή κάθετη διάταξη, ανάλογα με τις δυνατότητες του μηχανογραφικού συστήματος κάθε φορέα. Στις περιπτώσεις που δεν υπάρχουν υποχρεώσεις παρελθόντων ετών, δεν είναι απαραίτητος ο διαχωρισμός των πιστώσεων. Υπενθυμίζεται ότι κριτήριο του διαχωρισμού αποτελεί η χρονολογία έκδοσης του σχετικού με τη δαπάνη δικαιολογητικού στοιχείου (τιμολόγιο, κ.λπ.).»

Με την πράξη 192/2011 του 7ουΤμήματος, έγιναν δεκτά τα εξής:

 

 

1. Με το π.δ. 113/2010 θεσπίζεται μια νέα διαδικασία ανάληψης δαπανών που δεν εκτελέστηκαν στο σύνολό τους ή εν μέρει κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη, οι οποίες πρέπει να αναληφθούν κατά προτεραιότητα και να δεσμευθούνοιπιστώσειςτου νέου προϋπολογισμού και μόνο σε βάρος του εναπομείναντος υπολοίπου να γίνουν οι νέες αναλήψεις υποχρεώσεων, με στόχο να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της σώρευσης υποχρεώσεων από παρελθόντα οικονομικά έτη και της μετακύλισής τους στα επόμενα έτη.Ειδικά όμως για τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, δοθέντοςότι για το διάστημα αυτό, που εφαρμόζεται το πρώτον η διάταξη του άρθρου 4 παρ. 5 του π.δ.113/2010, ήτοι από την 1.1.2011 και μέχρι τοτέλος του τρέχοντος οικονομικού έτους (2011), δεν έχειακόμη αλλάξει ο τρόπος κατάρτισης του προϋπολογισμού τους (βλ. την αριθμ. 3966/9.2.2011 κοινή υπουργική απόφαση που εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 175 παρ. 4 του Δ.Κ.Κ.), η λογιστική απεικόνιση των ανεξόφλητων υποχρεώσεων των προηγούμενων οικονομικών ετών εξακολουθείνα γίνεται στους κωδικούς της κατηγορίας 81 (Π.Ο.Ε.).

2. Η διατήρηση αυτών των ειδικών κωδικώναριθμών δεναπαλλάσσει τους Ο.Τ.Α., το μεν από την υποχρεωτική εγγραφή αυτών στον προϋπολογισμό του τρέχοντος οικονομικού έτους, το δε από την υποχρέωση της κατά προτεραιότητα ανάληψηςκαι εξόφλησηςτων οφειλών τους από παρελθόντα οικονομικά έτη, με στόχο την τελική εξόφληση των οφειλών που έχουν εγγραφεί στους Π.Ο.Ε.και την ανάληψη των νέων υποχρεώσεών τους μόνο σε βάρος του εναπομείναντος υπολοίπου για την αντίστοιχη κατηγορία δαπάνης

3. Οι Δήμοι θα εξοφλούν τις υποχρεωτικές τους δαπάνες (άρθρο 158 παρ. 1 του Δ.Κ.Κ.).

4. Ο έλεγχος του εναπομείναντος υπολοίπου είναι δυνατόςμέσω των σχετικώνεκθέσεων ανάληψης των δαπανών αυτών για τα παρελθόντα έτηή, εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό, μέσω του συνημμένου στην εξοφλούμενη δαπάνη τιμολογίου.Αλλωστε, σχετική υποχρέωση έχει, σε κάθε περίπτωση, ο Προϊστάμενος των Οικονομικών Υπηρεσιών, ο οποίος με την έναρξη του νέου οικονομικού έτους δεν θα καταχωρεί αναλήψεις οποιασδήποτε νέας υποχρέωσης εάν προηγουμένως δεν έχει δεσμευθεί, με νέες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, πίστωση ισόποση με το ανεξόφλητο μέρος των αναλήψεων που έχουν ανατραπεί στο τέλος του προηγούμενου οικονομικού έτους, ως μη εκτελεσθείσες.

5. Από την 1.1.2012, όμως το λογιστικό των Δήμων,όσον αφορά τις οφειλές παρελθόντων οικονομικών ετών, θα πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες διατάξεις με στόχο την εγγραφή αυτών στους αντίστοιχουςκωδικούς αριθμούς του νέου προϋπολογισμού, κατά τα ισχύοντα στο Δημόσιο και στα ν.π.δ.δ., με ειδική πρόβλεψη για τα συνεχιζόμενα από το προηγούμενο οικονομικό έτος έργα αυτών.

Συνεπώς με την ανωτέρω πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου σαφώς κρίθηκε ότι οι υποχρεώσεις που αφορούν πληρωμές δαπανών που αναλήφθηκαν το προηγούμενο οικονομικό έτος (2010) αλλά δεν εκτελέστηκαν μέχρι την λήξη του, νόμιμα βαρύνουν τον Κ.Α.Ε. 811 (Πληρωμές υποχρεώσεων λειτουργικών δαπανών προηγούμενων οικονομικών ετών).

Όμως έχει εισαχθεί και η σημείωση ότι το λογιστικό των Δήμων,όσον αφορά τις οφειλές παρελθόντων οικονομικών ετών, θα πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες διατάξεις.

 

 

Προκειμένου να αρθούν τα ανωτέρω σχετικά προβλήματα με το Ελεγκτικό Συνέδριο με την παρ 11 άρθρο 9 του ν. 4071/2012 ορίστηκε ότι με τον προϋπολογισμό των δήμων και των δημοτικών ή διαδημοτικών Ν.Π.Δ.Δ., οι πιστώσεις για την πληρωμή οφειλών που προέρχονται από παρελθόντα οικονομικά έτη, εγγράφονται στους κωδικούς αριθμούς της κατηγορίας εξόδων 81 «Πληρωμές που αφορούν υποχρεώσεις από παρελθόντα οικονομικά έτη» του τύπου του προϋπολογισμού (κ.υ.α. 7028/2004, Β' 253) όπως ισχύει, όπως ειδικότερα ορίζεται κάθε φορά στην κοινή υπουργική απόφαση της παραγράφου 4 του άρθρου 175 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α' 114). Διαφορετικές ρυθμίσεις της ισχύουσας νομοθεσίας δεν έχουν εφαρμογή στους προϋπολογισμούς των ανωτέρω φορέων.

Υποχρέωση κατά προτεραιότητα ανάληψης και εξόφλησης των υποχρεώσεων υφίσταται και στην περίπτωση που η προϋπολογιστική απεικόνιση των ανεξόφλητων υποχρεώσεων των προηγούμενων οικονομικών ετών, μετά από ανατροπή της σχετικής ανάληψης πίστωσης, γίνεται στους κωδικούς της κατηγορίας 81 «Πληρωμές που αφορούν υποχρεώσεις από παρελθόντα οικονομικά έτη (Π.Ο.Ε.)», και, ως εκ τούτου, οι Δήμοι δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους  για άμεση, κατά την έναρξη του έτους, ανάληψή τους, με στόχο την τελική εξόφληση των οφειλών που έχουν εγγραφεί στους κωδικούς αριθμούς των Π.Ο.Ε. και την ανάληψη των νέων υποχρεώσεών τους μόνο σε βάρος του εναπομείναντος υπολοίπου για την αντίστοιχη κατηγορία δαπάνης. Σε περίπτωση δε μη τήρησης της ανωτέρω προβλεπόμενης διαδικασίας, ήτοι της κατά προτεραιότητα - κατά την έναρξη του οικονομικού έτους - ανάληψής τους,  η σχετική δαπάνη καθίσταται μη κανονική. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 198/2016)

Mη νομίμως η εντελλόμενη δαπάνη, που αφορά υποχρέωση οικονομικού έτους 2014 του Δήμου, βαρύνει τις πιστώσεις των Κ.Α.Ε. 00- 6031 και 00- 6053, ενώ έπρεπε να βαρύνει τις πιστώσεις του Κ.Α.Ε. 811 «Πληρωμές Υποχρεώσεων ΠΟΕ» του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2015 του Δήμου. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 114/2015)


Έξοδα κίνησης δημοτικών εισπρακτόρων.
O προβαλλόμενος από τον Επίτροπο λόγος διαφωνίας, ότι η δημοσιονομική ανάληψη της υποχρέωσης για την πληρωμή της δαπάνης εκδόθηκε στις 22.1.2011, ήτοι σε χρόνο μεταγενέστερο της εκτέλεσης αυτής, τυγχάνει απορριπτέος ως νόμω αβάσιμος, διότι στην περίπτωση των υποχρεωτικών δαπανών, όπως είναι τα έξοδα κίνησης δημοτικών εισπρακτόρων του άρθρου 50 του ν.3584/2007, δεν απαιτείται η έκδοση σχετικής απόφασης δημοσιονομικής δέσμευσης, αλλά αρκεί η εγγραφή σχετικής πίστωσης στον οικείο προϋπολογισμό του έτους στον οποίο αυτές ανάγονται. Εξάλλου, και κατά το οικονομικό έτος 2012 η πραγματοποίηση της δαπάνης αυτής είναι νόμιμη, καθόσον έχει αναληφθεί με την εγγραφή σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό του έτους αυτού εις βάρος πίστωσης των κωδικών αριθμών της κατηγορίας 81, η οποία αφορά πληρωμές υποχρεώσεων παρελθόντων οικονομικών ετών (Π.Ο.Ε.). (ΠΡΑΚΤΙΚΑ Συν. 8η/5.3.2013 ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ Ι)