Πληρωμές από το Δημοτικό Ταμία

Ι. Παραλαβή χρηματικού εντάλματος
ΙΙ.Έλεγχος εντάλματος και δικαιολογητικών
ΙΙΙ. Ειδοποίηση δικαιούχου εγγράφως
IV. Εξακρίβωση στοιχείων δικαιούχων
V. Ενημέρωση βιβλίων
VI. Πίνακας διαδικασιών εντολής και πληρωμής δαπανών (ΥΠΕΣΔΔΑ- ΕΔΕΧΥ Διαδικασίες Λογιστικού των Ο.Τ.Α. 2001)
VII. Γενικό διάγραμμα ροής εργασιών για την εκτέλεση δαπανών
VIII. Ελάχιστο υπόλοιπο ταμείου
IX. Αμφισβήτηση νομιμότητας εντάλματος από ταμία
X. Ταμειακή διαχείριση Δήμου από τον Π.Ο.Υ.
XI. Όριο συναλλαγής με μετρητά
XII. Πληρωμές ΧΕΠ μέσω Τραπέζης
XIII. Πληρωμές με web-banking
XIV. Πληρωμές με πίστωση λογαριασμού πληρωμών (ΙΒΑΝ) του δικαιούχου
XV. Προθεσμίες εξόφλησης τίτλων πληρωμής

XVI. Υποβολή ερωτημάτων στο Υπ.Οικ.

XVII. Ανεξαρτησία έναντι ανωτέρων

XVIII. Παραλαβή δικαιολογητικών δαπανών με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.)

 


Ι. Παραλαβή χρηματικού εντάλματος

 

Τα χρηματικά εντάλματα μαζί με τα δικαιολογητικά, που αριθμούνται και καταχωρούνται από την λογιστική υπηρεσία στο τηρούμενο βιβλίο εκδιδόμενων χρηματικών ενταλμάτων, αποστέλλονται στον ταμία του δήμου, ο οποίος βεβαιώνει την παραλαβή με την υπογραφή του στο οικείο βιβλίο παράδοσης των ενταλμάτων. (παρ.2 άρθρο 28 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))

 


ΙΙ.Έλεγχος εντάλματος και δικαιολογητικών

 

Τα εκδιδόμενα χρηματικά εντάλματα προς πληρωμή εξόδων του δήμου όπως και κάθε άλλος νόμιμος τίτλος πληρωμής παραδίδονται στο λογιστικό γραφείο του ταμείου.  Ο δημοτικός ταμίας βοηθούμενος από τον ελεγκτή ή λογιστή του γραφείου αυτού ενεργεί με προσωπική του ευθύνη τον έλεγχο αυτών καθ' όσον αφορά το νόμιμο και έγκυρο της εντελλομένης δαπάνης κατά τις κείμενες διατάξεις, με το οποίο προβαίνει στην πληρωμή αυτών στους δικαιούχους. (παρ.2 άρθρο 60 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))

 

Ο έλεγχος επί των ανωτέρω δαπανών συνίσταται σε έλεγχο νομιμότητας και κανονικότητας αυτών.

Νόμιμη είναι η δαπάνη εφόσον:
α) προβλέπεται από διάταξη τυπικού νόμου ή κανονιστικής διοικητικής πράξης ή εξυπηρετεί την αποστολή του οικείου φορέα και
β) υπάρχει εγγεγραμμένη στον Προϋπολογισμό σχετική πίστωση.

Κανονική είναι η δαπάνη, που έχει νόμιμα αναληφθεί, επισυνάπτονται τα νόμιμα δικαιολογητικά και η σχετική απαίτηση δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή.

Κατά τον ασκούμενο από τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου έλεγχο εξετάζονται και τα παρεμπιπτόντως αναφυόμενα ζητήματα. (άρθρο 91 παρ. 2 του Ν. 4270/2014 όπως τροποποιήθηκε με την περίπτ. α' της παρ. 37 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15 -πρώην άρθρο 26 παρ. 2 Ν. 2362/1995, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 26 του N. 3871/2010)

 

Ως νόμιμα δικαιολογητικά θεωρούνται τα προβλεπόμενα, κατά περίπτωση, από τις κείμενες διατάξεις, τις εκδιδόμενες κανονιστικές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών και τις οδηγίες του Υπουργού Οικονομικών. Τα εν λόγω δικαιολογητικά πρέπει να είναι πρωτότυπα και χωρίς αλλοιώσεις. Ειδικά κατά την ηλεκτρονική διακίνηση δικαιολογητικών του άρθρου 69ΣΤ του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), ως πρωτότυπα δικαιολογητικά για τον έλεγχο, την εκκαθάριση και εξόφληση/τακτοποίηση των δαπανών του Δημοσίου, νοούνται τα περιλαμβανόμενα στον προβλεπόμενο από την κείμενη νομοθεσία ηλεκτρονικό φάκελο απαιτούμενα δικαιολογητικά. Ειδικά για τη δικαιολόγηση απορρήτων δαπανών ισχύουν οι προβλεπόμενες, κατά περίπτωση, ειδικές διατάξεις. Κατ' εξαίρεση όταν τα πρωτότυπα υποβάλλονται υποχρεωτικά ή φυλάσσονται σε άλλη δημόσια αρχή, γίνονται δεκτά αντίγραφα επικυρωμένα από την αρχή αυτή. (παρ. 2 άρθρο 75 Ν. 4446/16, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 69 του Ν. 4646/19)


Τα οριζόμενα δικαιολογητικά για κάθε δαπάνη συγκεντρώνονται με ευθύνη των αρμοδίων υπηρεσιών και διαβιβάζονται στην αρμόδια για τον έλεγχο υπηρεσία του φορέα με έγγραφο, στο οποίο αναγράφεται το όνομα του δικαιούχου, ο αριθμός της πράξης ανάληψης υποχρέωσης, ο ειδικός φορέας και ο Κωδικός Αριθμός Εξόδου (ΚΑΕ), το ποσό για το οποίο ζητείται η έκδοση του σχετικού χρηματικού εντάλματος (ΧΕ) και πλήρης κατάλογος με τα συνημμένα δικαιολογητικά. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου δύναται η αρμόδια για τον έλεγχο υπηρεσία του φορέα να ζητεί κάθε αναγκαία πληροφορία ή στοιχείο. (παρ. 3 άρθρο 75 Ν. 4446/16)

 

Εάν κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών διαπιστώνονται θεραπεύσιμες ελλείψεις, καλείται η κατά περίπτωση αρμόδια υπηρεσία που τα απέστειλε να τις συμπληρώσει σε εύλογη προθεσμία. (παρ. 4 άρθρο 75 Ν. 4446/16)

 

Ως θεραπεύσιμες ελλείψεις αναφέρονται ενδεικτικά η εκ παραδρομής μη προσκόμιση κάποιου δικαιολογητικού, η ανυπόγραφη κατάσταση πληρωμής, τυχόν αριθμητικό σφάλμα στην κατάσταση δαπάνης, παράλειψη συμπλήρωσης κράτησης κλπ. (Υπ. Δικαιοσύνης 6312/30.01.2020)

 

Αν προκύψει διάσταση απόψεων μεταξύ διατάκτη και προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών ως προς τη συνδρομή εν όλω ή εν μέρει των προϋποθέσεων της παραγράφου 1, εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 26 του ν. 4270/2014. (παρ. 5 άρθρο 75 Ν. 4446/16)

 

Αν κατά τον ασκούμενο έλεγχο γεννηθούν βάσιμες αμφιβολίες ως προς το ουσιαστικό μέρος της δαπάνης, εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 88 και επόμενα του Κεφαλαίου Γ' του Μέρου Πέμπτου του Ν 4446/16. (παρ. 6 άρθρο 75 Ν. 4446/16)

 

Αν ο ταμίας αμφισβητεί τη νομιμότητα εντάλματος, γνωστοποιεί στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της Κοινότητας με ειδική αναφορά τους λόγους αμφισβήτησης.  (παρ.3 άρθρο 175 Ν.3463/06)

Για περισσότερα δείτε παρακάτω τη σχετική υποενότητα: Αμφισβήτηση νομιμότητας εντάλματος από ταμία 


Για τις ελλείψεις που διαπιστώνονται ή τις αμφιβολίες που δημιουργούνται κατά τον έλεγχο, συντάσσεται φύλλο μεταβολών και ελλείψεων που αποστέλλεται αρμοδίως για την αναπλήρωση των διαπιστούμενων ελλείψεων και την παροχή των απαιτούμενων πληροφοριών εντός προθεσμίας όχι μεγαλύτερης των δεκαπέντε (15) ημερών, η οποία μπορεί να παραταθεί για εύλογο χρόνο. (άρθρο 124 παρ.2 Ν.4820/21)

 


ΙΙΙ. Ειδοποίηση δικαιούχου εγγράφως

Η ταμιακή υπηρεσία ειδοποιεί τους δικαιούχους εγγράφως σχετικά με τα υπέρ αυτών εκδοθέντα χρηματικά εντάλματα. (παρ.3 άρθρο 28 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α')

 


IV. Εξακρίβωση στοιχείων δικαιούχων

Όταν πρόκειται για την πληρωμή στον δικαιούχο, ο ταμίας ή ο απ’ αυτόν εντεταλμένος ταμιακός διαχειριστής ή άλλος ταμιακός υπόλογος οφείλει να ενεργήσει την πληρωμή στον πραγματικό δικαιούχο ή τον πληρεξούσιο αυτού ή προκειμένου περί νομικών προσώπων στον νόμιμο αντιπρόσωπο των προσώπων αυτών, ή στον νόμιμο δικαιοδόχο της απαίτησης. Ως προς την εξακρίβωση της ταυτότητος και την γνησιότητα της υπογραφής του δικαιούχου, ο ταμίας δικαιούται να ζητήσει κάθε βεβαίωση την οποία θεωρεί ασφαλιστική για αυτόν.

Εάν ο δικαιούχος του εντάλματος είναι αγράμματος, ο ταμίας αναγράφει την περίπτωση αυτή στην εξοφλητική απόδειξη, πληρώνει το ποσό του εντάλματος στον δικαιούχο παρουσία δύο μαρτύρων που υπογράφουν την εξοφλητική απόδειξη, εάν το πληρωτέο ποσό περιλαμβάνεται εντός των ορίων των καθοριζόμενων ποσών από την πολιτική δικονομία, των οποίων επιτρέπεται η μέσω μαρτύρων εξόφληση, διαφορετικά απαιτεί την σύνταξη συμβολαιογραφικής πράξης για την εξόφληση.

Εάν ο δικαιούχος του εντάλματος έχει αποβιώσει, είναι ανήλικος ή απαγορευμένος, νομικό πρόσωπο, έμπορος που έχει πτωχεύσει ή η εξόφληση του εντάλματος ενεργείται μέσω πληρεξουσίου, έχουν εφαρμογή εν προκειμένω οι ισχύουσες εκάστοτε ειδικές διατάξεις γι΄αυτά. (παρ.4, 5 και 6 άρθρο 60 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))

 

Ο αρμόδιος ταμιακός υπόλογος για την πληρωμή από κάθε πληρωμένο ένταλμα απ’ αυτόν και από κάθε εξοφλητική απόδειξη αναγράφει με σφραγίδα ή ιδιόχειρα την λέξη «Πληρώθηκε» και την χρονολογία κατά την οποία έλαβε χώρα η πληρωμή βεβαιώνοντας συγχρόνως την πράξη της εξόφλησης μέσω της υπογραφής του. (άρθρο 61 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α')

 

Τα εξοφλούμενα χρηματικά εντάλματα κρατούνται σε πίστωση της διαχείρισης του ταμείου και υποβάλλονται από τον ταμία στο τέλος του οικονομικού έτους στο Ελεγκτικό Συνέδριο με τον απολογισμό και τις κανονισμένες αναλυτικές καταστάσεις. (άρθρο 62 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α')

 

Σε περιπτώσεις η υπηρεσία του ταμείου υποχρεούται στην ενέργεια κρατήσεων λόγω κατάσχεσης, εκχώρησης κ.λ.π. η κράτηση ενεργείται επί του πληρωτέου ποσού, ο δικαιούχος οφείλει να δώσει εξοφλητική απόδειξη για ολόκληρο το πληρωτέο ποσό, αφού γίνει μνεία από τον αρμόδιο ταμία στην εξοφλητική απόδειξη σχετικά με την ενεργηθείσα κράτηση. Κάθε ενεργηθείσα κράτηση, όπως παραπάνω, κατατίθεται από τον ταμία που ενήργησε αυτή στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. (παρ. 7 άρθρο 60 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α')



V. Ενημέρωση βιβλίων

Στο βιβλίο "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ" καταχωρίζονται κατά χρονολογική σειρά οι ενεργούμενες εισπράξεις από τους ταμίες κατ’ αποδεικτικό (γραμμάτιο είσπραξης) και πληρωμές κατά χρηματικό ένταλμα, σημειούμενων των εισπράξεων και των πληρωμών σε ξεχωριστές στήλες όπου εμφανίζονται:

α) Το ονοματεπώνυμο αυτού που υποχρεώνεται να πληρώσει ή του πληρωθέντα δικαιούχου.

β) Το είδος του εσόδου ή του εξόδου, το κεφάλαιο και άρθρο του προϋπολογισμού.

γ) Τον αριθμό του γραμματίου είσπραξης ή του εντάλματος πληρωμής και

δ) Το ποσόν του εσόδου ή δαπάνης

Οι εγγραφές στο βιβλίο αυτό πρέπει να ενεργούνται το αργότερο κατά το τέλος κάθε δεκαημέρου. (άρθρο 64 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α')

 

 

Στο βιβλίο "ΚΑΘΟΛΙΚΟ ΕΞΟΔΩΝ" καταχωρίζονται τα χρηματικά εντάλματα μαζί με την καταχώριση τους στο καθημερινό, κατά χρονολογική σειρά και κατά στήλες που εμφανίζουν:

α) την ημερομηνία πληρωμής,

β) το ονοματεπώνυμο του δικαιούχου και αιτία πληρωμής,

γ) τον αριθμό του χρηματικού εντάλματος,

δ) το εντεταλμένο ποσό,

ε) το πληρωθέν ποσό και

στ) τον ποσό που έχει εκπέσει. (παρ. 2 άρθρο 66 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α')



VI. Πίνακας διαδικασιών εντολής και πληρωμής δαπανών (ΥΠΕΣΔΔΑ- ΕΔΕΧΥ Διαδικασίες Λογιστικού των Ο.Τ.Α. 2001)

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Β.Δ. 17-5/15-6-59

ΟΡΓΑΝΟ

Σύνταξη Χρηματικού Εντάλματος και υπογραφή

23 παρ. 1

Λογιστήριο

Επισύναψη δικαιολογητικών δαπάνης και σφράγισή τους

25 έως 28

Λογιστήριο

Καταχώριση στα βιβλία του λογιστηρίου Ημερολόγιο και Καθολικό

28 παρ. 2, 29

Λογιστήριο

Παράδοση Εντάλματος στον Ταμία

28 παρ. 2

Λογιστήριο

Έλεγχος εντάλματος και δικαιολογητικών

60 παρ. 2

Ταμείο

Ειδοποίηση δικαιούχου εγγράφως

28 παρ. 2

Ταμείο

Εξακρίβωση στοιχείων δικαιούχου

60 παρ. 4

Ταμείο

Πληρωμή

Αρθρο 61

Ταμείο

Ενημέρωση βιβλίων

Αρθρο 66

Ταμείο

 


VII. Γενικό διάγραμμα ροής εργασιών για την εκτέλεση δαπανών 

 


ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΡΟΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ

Α/Α

ΦΑΣΗ

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΔΙΑΤΑΞΗ

1

Ανάληψη δαπάνης (υποχρέωσης)

Δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ» ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ- ΑΝΑΛ. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ» ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ (από 01.01.2017) (Π.Δ. 80/2016) » Βήματα έκδοσης – έγκρισης ΑΥ

 

2

3

4

5

6

7

Εκκαθάριση

Εκκαθάριση

Αρθρα 20-22 ΒΔ 17.5-15.6.1959

Άρθρο 204 παρ.1 Ν.4555/18

8

Εντολή πληρωμής

Σύνταξη ΧΕΠ

Αρθρο 23, παρ. 1 ΒΔ 17.5-15.6.1959

Άρθρο 204 Ν.4555/18

9

Δικαιολογητικά

Αρθρα 25-28 ΒΔ 17.5-15.6.1959

10

Ενημέρωση βιβλίων

Αρ. 28 παρ. 2, 29 ΒΔ 17.5-15.6.1959

11

Αποστολή ΧΕ στον ταμία

Αρθρο 28, παρ. 2 ΒΔ 17.5-15.6.1959

12

Πληρωμή

Έλεγχος ΧΕ από Ταμία

Αρθρο 28, παρ. 2 ΒΔ 17.5-15.6.1959

13

Έγγραφη ειδοποίηση δικαιούχου

Αρθρο 28, παρ. 2 ΒΔ 17.5-15.6.1959

14

Εξακρίβωση στοιχείων

Αρθρο 60, παρ. 4 ΒΔ 17.5-15.6.1959

15

Πληρωμή

Αρθρο 61 ΒΔ 17.5-15.6.1959

16

Ενημέρωση βιβλίων

Αρθρο 66 ΒΔ 17.5-15.6.1959



VIII. Ελάχιστο υπόλοιπο ταμείου

Προς διασφάλιση της κανονικής καταβολής των αποδοχών των δημοτικών υπαλλήλων και συνταξιούχων, παρακρατείται υπ`ευθύνη του προϊσταμένου του οικείου Ταμείου, εκ των κατά την διάρκεια του οικονομικού έτους εισπραττομένων εσόδων εκάστου δήμου, τα οποία δεν διατίθενται από το νόμο για ειδικούς σκοπούς, ποσό το οποίο αντιστοιχεί προς τις αποδοχές και συντάξεις ενός διμήνου των υπαλλήλων και συνταξιούχων αυτών, το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την πληρωμή των αποδοχών και συντάξεων και ανανεώνεται διαρκώς εν τω μεταξύ από τα εισπραττόμενα έσοδα. (άρθρο 24 ν. 1080/80)
Συνεπώς το μικρότερο ποσό που μπορεί να έχει διαθέσιμο ο ταμίας είναι ίσο με το ποσό που αντιστοιχεί σε δύο μισθοδοσίες των εργαζομένων στο Δήμο. 

Σχετικά με το ακατάσχετο των μισθών δείτε την ενότητα Διάφορα θέματα ΟΤΑ » Δικαστικές Αποφάσεις- Συμβιβασμός »
Αναγκαστική εκτέλεση.

 


IX. Αμφισβήτηση νομιμότητας εντάλματος από ταμία

Αν ο ταμίας αμφισβητεί τη νομιμότητα εντάλματος, γνωστοποιεί στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της Κοινότητας με ειδική αναφορά τους λόγους αμφισβήτησης. Αν ο δήμαρχος ή ο πρόεδρος της Κοινότητας απορρίψει τους λόγους αμφισβήτησης, το ένταλμα εκτελείται. Στη συνέχεια, με φροντίδα του ταμία, αποστέλλεται μαζί με τα σχετικά δικαιολογητικά, χωρίς καθυστέρηση, στον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου τουΝομού ή της Νομαρχίας για έλεγχο, κατά προτεραιότητα. (παρ.3 άρθρο 175 Ν.3463/06)

 

Οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 175 του ν. 3463/ 2006 έχουν εφαρμογή μόνο για χρηματικά εντάλματα μη υποκείμενα στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η έγγραφη αναφορά του δημοτικού ταμία απευθύνεται στον δήμαρχο και η απόρριψη ή η αποδοχή της ενεργείται αποκλειστικά από αυτόν. (παρ.4 άρθρο 204 Ν.4555/18)

 

Με την ανωτέρω διάταξη καθιερώνεται ειδική διαδικασία κατασταλτικού ελέγχου για το χρηματικό ένταλμα Δήμου που εξοφλήθηκε κατ' εντολήν του Δημάρχου, μετά την απόρριψη των λόγων αμφισβήτησης   της νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης, τους οποίους είχε περιλάβει στη σχετική αναφορά του προς το Δήμαρχο, ο Ταμίας του Δήμου. Εάν δε, κατά τον έλεγχο αυτό, που διενεργείται από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό, στα διοικητικά όρια του οποίου ανήκει ο Δήμος, διαπιστωθεί ότι η δαπάνη που εκταμιεύτηκε με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν ήταν νόμιμη, το ανοικείως καταβληθέν ποσό συνιστά έλλειμμα στη διαχείριση του Δήμου, για την αναπλήρωση του οποίου ευθύνεται, ως υπόλογος, ο Δήμαρχος που, παρά τις αντιρρήσεις του Ταμία, έδωσε την εντολή για την εξόφληση του εντάλματος. Στην περίπτωση αυτή, ο Επίτροπος συντάσσει, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 22 παρ. 4 του Οργανισμού του Ελεγκτικού Συνεδρίου (π.δ. 774/1980, Α΄ 189) (ήδη παρ.4 άρθρο 38 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 4129/13) Φύλλο Μεταβολών και Ελλείψεων (Φ.Μ.Ε.), με το οποίο δεν μπορεί να προσθέσει και άλλους - νέους - λόγους μη νομιμότητας της δαπάνης, πέραν εκείνων που είχε προβάλει ο Ταμίας, και, στη συνεχεία, αποστέλλει το Φ.Μ.Ε. στο Δήμαρχο, ζητώντας την αναπλήρωση του ελλείμματος, εντός προθεσμίας όχι μικρότερης των 15 ημερών, μετά την άπρακτη παρέλευση της οποίας, η υπόθεση εισάγεται, με έκθεση του Επιτρόπου, στο παρόν (Β΄) Κλιμάκιο, ως αρμόδιο για τον καταλογισμό του Δημάρχου. (Ελ.Συν.Κλ.Β Πράξη 129/2011)

1.
Υπόδειγμα Αναφοράς αμφισβήτησης νομιμότητας εντάλματος

 

2.Υπόδειγμα απόρριψης των λόγων αμφισβήτησης του ταμία περί μη νομιμότητας του εντάλματος

 

3.Υπόδειγμα διαβιβαστικού εκτελεσθέντος εντάλματος για το οποίο γνωστοποιήθηκε στο Δήμαρχο αναφορά αμφισβήτησης νομιμότητας του ταμία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 175 παρ 3 του Ν. 3463/06.

 


X. Ταμειακή διαχείριση Δήμου από τον Π.Ο.Υ.

Τα καθήκοντα των διαχειριστών χρημάτων, αξιών και υλικού του Δημοσίου είναι ασυμβίβαστα με τα καθήκοντα του διατάκτη και του εκκαθαριστή. (άρθρο 151 Ν.4270/14)

 

Λόγω των ασυμβίβαστων καθηκόντων που ορίζονται από το ν.4270/2014 για το διατάκτη και για τους εκκαθαριστές των φορέων γενικής κυβέρνησης, διαχειριστής των λογαριασμών του Δήμου πρέπει να οριστεί ο Ταμίας και για λόγους ασφαλείας ενδεχομένως δεύτερος υπηρεσιακός παράγοντας, εξαιρουμένου του ΠΟΥ και όποιου άλλου ασχολείται με την εκκαθάριση – ενταλματοποίηση. (ΥΠ.ΕΣ. 49494/18.09.2018)


 

XI. Όριο συναλλαγής με μετρητά

Σύμφωνα με το άρθρο 23 περ. β του ν. 4172/2013 δεν εκπίπτει από τα έξοδα των επιχειρήσεων κάθε είδους δαπάνη που αφορά σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας άνω των πεντακοσίων (500) ευρώ, εφόσον η τμηματική ή ολική εξόφληση δεν έγινε με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής.


Για την εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης, στην έννοια της αγοράς των αγαθών και της λήψης των υπηρεσιών εμπίπτουν οι αγορές πρώτων και βοηθητικών υλών, εμπορευμάτων, υλικών, παγίων κ.λπ., οι πάσης φύσεως δαπάνες της επιχείρησης καθώς και οι πάσης φύσεως υπηρεσίες που λαμβάνει η επιχείρηση, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 22 του ν.4172/2013 και δεν εμπίπτουν σε κάποια από τις λοιπές περιπτώσεις του άρθρου 23.
Επίσης, ως τραπεζικό μέσο πληρωμής, προκειμένου για την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων, νοείται η κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, είτε με μετρητά είτε με μεταφορά μεταξύ λογαριασμών (έμβασμα), η χρήση χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών της εταιρίας που πραγματοποιεί την πληρωμή, η έκδοση τραπεζικής επιταγής της επιχείρησης ή η εκχώρηση επιταγών τρίτων, η χρήση συναλλαγματικών οι οποίες εξοφλούνται μέσω τραπέζης, η χρήση ταχυδρομικής επιταγής - ταχυπληρωμής ή η κατάθεση σε λογαριασμό πληρωμών των Ελληνικών Ταχυδρομείων. (ΠΟΛ. 1216/1-10-2014) (ΠΟΛ 1055/26.04.2016)

Από τη γραμματική διατύπωση των πιο πάνω διατάξεων προκύπτει, ότι ο νόμος απαιτεί η εξόφληση να γίνεται με τραπεζικό μέσο πληρωμής, προκειμένου να αποδεικνύεται η ύπαρξη και η πραγματοποίηση της συναλλαγής, χωρίς να κάνει διάκριση ως προς το πρόσωπο του καταβάλλοντος, ούτε να θέτει ως προϋπόθεση όπως το πρόσωπο στο οποίο ανήκει ο λογαριασμός μέσω του οποίου εξοφλούνται οι σχετικές δαπάνες να είναι και αυτό που είχε τη σχετική απαίτηση από τον καταβάλλοντα (άμεσα αντισυμβαλλόμενος).
Κατόπιν των ανωτέρω, σε περίπτωση εξόφλησης σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή - πιστωτή από τρίτο πρόσωπο (ημεδαπό ή αλλοδαπό), το οποίο, κατ' εντολή της επιχείρησης, εξοφλεί τη σχετική υποχρέωση προς απόσβεση ισόποσης υποχρέωσης αυτού προς αυτή, η σχετική δαπάνη εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, αρκεί να αποδεικνύεται με βάση τα κατάλληλα στοιχεία (τραπεζικά παραστατικά ή άλλα έγγραφα) η εξόφληση του προμηθευτή καθώς και ο λόγος εξόφλησης των δαπανών από τον τρίτο.
Ομοίως, σε περίπτωση που, με βάση τα ανωτέρω, η εξόφληση γίνεται, κατ' εντολή της επιχείρησης, από τρίτο, πελάτη της, προς απόσβεση δικής του υποχρέωσης από αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών από την επιχείρηση, η σχετική δαπάνη αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα του τρίτου με τις ίδιες ως άνω προϋποθέσεις και εφόσον πληρούνται και οι λοιπές προϋποθέσεις που τίθενται για την εκπεσιμότητα των δαπανών με τις διατάξεις του ν.4172/2013, παρόλο που ο τραπεζικός λογαριασμός στον οποίο κατατέθηκαν τα μετρητά ή μεταφέρθηκαν τα σχετικά εμβάσματα δεν ανήκει σε πρόσωπο έναντι του οποίου υφίστατο και η σχετική υποχρέωση.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι για την εξασφάλιση του δικαιώματος έκπτωσης μιας δαπάνης, κατ' εφαρμογή των διατάξεων της περ. β' του άρθρου 23 του ν. 4172/2013, η καταβολή μπορεί να γίνεται και σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή σε αλλοδαπή τράπεζα, του νόμου μη διακρίνοντος. (ΠΟΛ 1055/26.04.2016)

Σε περίπτωση που οι αντισυμβαλλόμενοι είναι ταυτόχρονα προμηθευτές και πελάτες, επιτρέπεται να προβούν σε εκατέρωθεν λογιστικούς συμψηφισμούς, εφόσον αυτό δεν αντιβαίνει σε διατάξεις άλλων νόμων. Όταν η διαφορά που απομένει μετά τον συμψηφισμό είναι μεγαλύτερη των 500 ευρώ, τότε για να αναγνωρισθεί το σύνολο των αγορών απαιτείται η εξόφλησή της με τραπεζικό μέσο πληρωμής.
Τα ανωτέρω, ισχύουν και για κάθε περίπτωση συμψηφισμού υποχρεώσεων από αγορές αγαθών ή υπηρεσιών με απαιτήσεις έναντι των ίδιων προσώπων που έχουν γεννηθεί από άλλη αιτία (π.χ. απαιτήσεις των αγροτικών συνεταιρισμών έναντι των μελών τους για την κάλυψη της συνεταιριστικής τους μερίδας, απαίτηση για απόδοση των ποσών που εισέπραξε εταιρεία ταχυμεταφορέων - courier - «εισπράκτορα για λογαριασμό τρίτων» κατ' εντολή της επιχείρησης από πελάτες της, κ.λπ.). Επομένως, σε περίπτωση που οι σχετικές υποχρεώσεις εξοφλούνται δια συμψηφισμού τους με απαιτήσεις έναντι των ίδιων προσώπων, οι αντίστοιχες δαπάνες αγοράς αγαθών ή λήψης υπηρεσιών, κατά το μέρος που διαμορφώνουν το κόστος πωληθέντων κάθε φορολογικού έτους, αναγνωρίζονται ως εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες με βάση τις διατάξεις του άρθρου 22 του ν.4172/2013, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης των απαιτήσεων αυτών. Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι σε περίπτωση που, μετά τον συμψηφισμό, η εναπομένουσα υποχρέωση από την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών υπερβαίνει τα 500 ευρώ, η εξόφλησή της θα πρέπει να γίνει με τραπεζικό μέσο πληρωμής προκειμένου να αναγνωρισθεί προς έκπτωση το σύνολο του κόστους πωληθέντων που αναλογεί στις σχετικές αγορές. (ΠΟΛ 1158/24.10.2016)

Η έκπτωση των δαπανών αναφορικά με τη λήψη υπηρεσιών, βάσει έγγραφων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, από πρόσωπα που δεν αποκτούν την εμπορική ιδιότητα, που προσδίδουν την έννοια της εργασιακής σχέσης ή από δικηγόρους βάσει πάγιας αντιμισθίας, κ.λπ. εξετάζονται υπό το πρίσμα της νέας περίπτωσης ιδ' του άρθρου 23 του ν.4172/2013 και όχι με βάση την περ. β' του άρθρου αυτού. Εξαίρεση από τα ανωτέρω αποτελούν οι παροχές σε είδος που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις προς τους εργαζομένους τους οι οποίες εξακολουθούν να εκπίπτουν με τον περιορισμό που θέτουν οι διατάξεις της περ. β' του άρθρου 23 του ν.4172/2013 καθώς και οι δαπάνες που εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος των δικαιούχων από μισθωτή εργασία και συντάξεις με βάση τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 14 του νόμου αυτού. (ΠΟΛ 1061/12.04.2017)

 

 


XII. Πληρωμές ΧΕΠ μέσω Τραπέζης

Τα χρηματικά εντάλματα και λοιποί τίτλοι πληρωμής που εκδίδονται από τους Δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα υπέρ των Νομικών προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου, (Σωματεία, Ανώνυμες Εταιρείαι κλπ.) και υπέρ Φυσικών Προσώπων,  εξοφλούνται χωρίς την προσκόμιση από αυτούς των απαραίτητων δικαιολογητικών νομιμοποιήσεως, εφ’ όσον πρόκειται να πιστωθεί, κατόπιν αίτησης των δικαιούχων, λογαριασμός τους που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος ή σε άλλη Τράπεζα η οποία μετέχει στο Γραφείο Συμψηφισμών της Τράπεζας της Ελλάδος. (ΚΥΑ 74381/2967/15.09.1978 (ΦΕΚ 948/03.11.1978 τεύχος Β’)

 

Επισημαίνεται αναφορικά με το Γραφείο Συμψηφισμών ότι στην ιστοσελίδα της Τράπεζας της Ελλάδος (https://www.bankofgreece.gr/Pages/el/PaymentsSystems/clearingoffice.aspx) αναφέρεται ότι μέλη του Γραφείου Συμψηφισμού Αθηνών (ΓΣΑ, όπως λέγεται πλέον) δύνανται να είναι όλα τα πιστωτικά ιδρύματα που έχουν την έδρα τους ή υποκαταστήματά τους στην Ελλάδα. Για τη συμμετοχή στο ΓΣΑ υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων που εδρεύουν σε χώρες εκτός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, απαιτείται η υποβολή ικανοποιητικής νομικής γνωμοδότησης εκ μέρους τους σχετικά με το ισχύον στη χώρα προέλευσής τους δίκαιο που διέπει τη νομική αναγνώριση και επιβολή των αποτελεσμάτων του συμψηφισμού, ιδίως σε περίπτωση πτωχεύσεως. 

 

Για την κατά τα ανωτέρω εξόφληση των οικείων τίτλων πληρωμής, δεν απαιτείται εξοφλητική απόδειξη του δικαιούχου. Η απόδειξη της τράπεζας αποτελεί εν προκειμένω τίτλο πιστώσεως του υπολόγου Ταμείου ή του Διαχειριστού του Δημοσίου Ταμείου. (ΚΥΑ 74381/2967/15.09.1978 (ΦΕΚ 948/03.11.1978 τεύχος Β’)

 

Οι δικαιούχοι χρηματικών ενταλμάτων Δήμων, εφ’ όσον επιθυμούν η εξόφληση των χρηματικών ενταλμάτων ή άλλων τίτλων πληρωμής που εκδίδονται στο όνομά τους να ενεργείται μόνο μέσω εντολών μεταφοράς, μπορούν να υποβάλλουν μία μόνο αίτηση στην αρχή κάθε οικονομικού έτους, η οποία θα επισυνάπτεται στο αρχικό υπέρ αυτών εκδιδόμενο ένταλμα. (ΚΥΑ 74381/2967/15.09.1978 (ΦΕΚ 948/03.11.1978 τεύχος Β’)

 

 


XIII. Πληρωμές με web-banking

Δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ >> ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ >> ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ >> Χρήση P.O.S – πληρωμές με χρεωστικές/πιστωτικές κάρτες - web banking

 


XIV. Πληρωμές με πίστωση λογαριασμού πληρωμών (ΙΒΑΝ) του δικαιούχου

Για κάθε είδους καταβολή συντάξεων, μισθοδοσίας, επιδοτήσεων, επιδομάτων προνοιακού ή μη χαρακτήρα, μερισμάτων, επιστροφή φόρων κ.ο.κ., που πραγματοποιείται από το Δημόσιο, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ή τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης ή πρόνοιας με πίστωση λογαριασμού πληρωμών (ΙΒΑΝ) του δικαιούχου, απαιτείται να διενεργείται από τους ανωτέρω φορείς η προηγούμενη ταυτοποίησή του με τον Α.Φ.Μ. του δικαιούχου ή συνδικαιούχου του λογαριασμού. Η ταυτοποίηση του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να διενεργείται αυτοματοποιημένα μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που τηρούν λογαριασμούς πληρωμών διαθέτουν στο Κέντρο Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης κατάλληλη διαδικτυακή υπηρεσία για την αυτοματοποιημένη ταυτοποίηση του λογαριασμού πληρωμών (ΙΒΑΝ) του δικαιούχου με τον Α.Φ.Μ. του δικαιούχου ή συνδικαιούχου του λογαριασμού. Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο ζήτημα, καθώς και τεχνικά θέματα που αφορούν στη διαδικασία ταυτοποίησης του λογαριασμού πληρωμών (ΙΒΑΝ) με τον Α.Φ.Μ. του δικαιούχου ή συνδικαιούχου του λογαριασμού. Οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που τηρούν λογαριασμούς πληρωμών υποχρεούνται να διασταυρώνουν τα στοιχεία των δικαιούχων σύμφωνα με τους ειδικούς καταλόγους που αποστέλλονται από τους φορείς καταβολής και να επιβεβαιώνουν την τυχόν ανεπιτυχή ολοκλήρωση της σχετικής συναλλαγής. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί να ρυθμίζεται κάθε τεχνικό θέμα που αφορά στην υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου. (παρ.1 άρθρο 11 Ν.4557/18, όπως τροποποιήθηκε από τις περίπτ. αα' και ββ' της παρ. β' του άρθρου 62 του N. 4607/19 (ΦΕΚ 65/24.04.2019 τεύχος Α’) και το άρθρο 18 του Ν.4704/20 (ΦΕΚ 133/14.07.2020 τεύχος Α')

 

 


XV. Προθεσμίες εξόφλησης τίτλων πληρωμής

Δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΛΗΡΩΜΗ ΕΝΤΑΛΜΑΤΩΝ » ΕΝΤΑΛΜΑΤΑ » Εντολή πληρωμής » III. Προθεσμίες αποστολής δικαιολογητικών, έκδοσης τίτλου πληρωμής και εξόφλησης αυτών


XVI. Υποβολή ερωτημάτων στο Υπ.Οικ.

Σχετικό το έγγραφο Υπ. Οικ. 2/84014/0026/20.11.2017.


XVII. Ανεξαρτησία έναντι ανωτέρων

Δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΑ / ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΑ / Ασυμβίβαστα Π.Ο.Υ. -Υπαλλήλων Οικονομικών Υπηρεσιών-Ταμία


XVIII. Παραλαβή δικαιολογητικών δαπανών με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.)

Δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ / ΔΙΑΦΟΡΑ / Τιμολόγιο- Απόδειξη Λιανικής / X. Παραλαβή δικαιολογητικών δαπανών με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.)