Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

 

Τίτλος Δαπάνης

Απευθείας μίσθωση από το Δημοτικό Συμβούλιο

ΚΑ Προϋπολογισμού

6231.02 (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)

Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 623 «Ενοίκια - Μισθώματα» εγγράφονται τα κάθε είδους μισθώματα που καταβάλλει ο δήμος κατανεμημένα στις υπηρεσίες τις οποίες εξυπηρετούν.

Τα μισθώματα που τυχόν καταβάλλονται για χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων (άρθρα 84 παρ. 2β και 94 παρ. 6 περίπτ. 41 ν. 3852/2010, άρθρο 18 παρ. 11 ν. 3870/2010) και για τη στέγαση της πυροσβεστικής υπηρεσίας (άρθρα 94 παρ. 6 περίπτ. 42 ν. 3852/2010 και 18 παρ. 11 ν. 3870/2010), εγγράφονται στους ΚΑ 6231 και 6232, ανάλογα με το είδος του ακινήτου.

Η μίσθωση διαφόρων μηχανημάτων για τον καθαρισμό δρόμων κ.λπ. (δραστηριότητες που δεν συνιστούν έργα) θα καταχωρηθούν στον ΚΑ 6233.

Σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6236 «Λοιπά μισθώματα» εγγράφονται και οι δαπάνες για μισθώματα σχολείων, καθώς και για μισθώματα υπηρεσιών που μεταφέρθηκαν στους δήμους με διατάξεις του ν. 3852/2010.

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Για ακίνητα που μισθώνουν οι δήμοι γίνεται δημοπρασία. Αν η δημοπρασία που διεξήχθη δεν απέφερε αποτέλεσμα, μπορεί να γίνει απευθείας μίσθωση, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του. (άρθρο 1 ΠΔ 270/81 και άρθρο 194 ΔΚΚ)


Ειδικές περιπτώσεις απευθείας μίσθωσης

 

Α. Απευθείας μίσθωση για προσωρινή κάλυψη αναγκών στέγασης σχολικών μονάδων

Β. Ακίνητο ιδιοκτησίας του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, O.T.A. α΄ ή β΄ βαθμού ή Ν.Π.Δ.Δ. αυτών
Γ. Στέγαση βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών και σχολικών μονάδων για τα έτη 2019 - 2020, 2020 - 2021 και 2021 - 2022
Δ. Επέκταση ήδη εγκατεστημένης υπηρεσίας του Δήμου σε μη μισθωμένο χώρο του ίδιου ακινήτου.
Ε. Αξιοποίηση ακινήτων των Ενόπλων Δυνάμεων από ΟΤΑ και νομικά πρόσωπα αυτών

ΣΤ. Μίσθωση ακινήτων από το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ
Ζ. Προσυμβατικός έλεγχος Ελ.Συν.




Α. Απευθείας μίσθωση για
προσωρινή κάλυψη αναγκών στέγασης σχολικών μονάδων
Κατ' εξαίρεση επιτρέπεται η απευθείας και χωρίς δημοπρασία μίσθωση ακινήτου:

α) για την προσωρινή κάλυψη αναγκών στέγασης σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην περίπτωση που δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες της δημοπρασίας έως και δύο (2) μήνες πριν την έναρξη του σχολικού έτους ή προκύπτουν επείγοντες και απρόβλεπτοι λόγοι κατά τη διάρκεια αυτού που υπαγορεύουν την προσωρινή μεταστέγαση του σχολείου σε άλλο κτήριο. Για τη σύναψη της σύμβασης απαιτείται ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που λαμβάνεται με τα 2/3 του συνόλου των μελών του, καθώς και εκτίμηση της αρμόδιας επιτροπής καταλληλότητας, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις. Κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, η διάρκεια της μίσθωσης ορίζεται για ένα (1) έτος με δυνατότητα παράτασης για άλλο ένα έτος, εφόσον εξακολουθούν να υφίστανται οι ανωτέρω λόγοι. Αναμίσθωση δεν επιτρέπεται.(άρθρο 194 ΔΚΚ, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 42 του Ν. 4257/14)


Β. Ακίνητο ιδιοκτησίας του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, O.T.A. α΄ ή β΄ βαθμού ή Ν.Π.Δ.Δ. αυτών

Κατ' εξαίρεση επιτρέπεται η απευθείας και χωρίς δημοπρασία μίσθωση ακινήτου:

[...] β) Όταν το προς μίσθωση ακίνητο είναι ιδιοκτησίας του δημοσίου, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, O.T.A. α΄ ή β΄ βαθμού ή Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του. (άρθρο 194 ΔΚΚ, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 87 του ν.5003/22 και τροποποιήθηκε από το άρθρο 41 του ν.5027/23)

 

Σχετική και η εγκύκλιος ΥΠ.ΕΣ. 88857/22.12.2022: «Γνωστοποίηση διατάξεων του ν. 5003/2022 (Α΄230)».

 


Γ. Στέγαση βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών και σχολικών μονάδων για τα έτη 2019 - 2020, 2020 - 2021 και 2021 - 2022

Ειδικά για τα σχολικά έτη 2019 - 2020, 2020 - 2021 και 2021 - 2022, επιτρέπεται η μίσθωση κτιρίου για τη στέγαση βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, καθώς και μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, απευθείας και χωρίς δημοπρασία κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης, ύστερα από απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου και θετική εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής και της αρμόδιας Επιτροπής Καταλληλότητας. (άρθρο 24 Ν.4674/20)

 

Δείτε παρακάτω στα Δικαιολογητικά χρηματικού εντάλματος » Διαδικασία άρθρου 24 Ν.4674/20

βήματα και υποδείγματα.
 



Δ. Επέκταση ήδη εγκατεστημένης υπηρεσίας του Δήμου σε μη μισθωμένο χώρο του ίδιου ακινήτου.
Νομίμως το δημοτικό συμβούλιο προέβη σε απευθείας μίσθωση, δοθέντος ότι προκύπτει η συνδρομή των ουσιαστικών προϋποθέσεων του άρθρου 3 παρ. 2 περ. ε΄ του ν. 3130/2003 και ειδικότερα ότι πρόκειται για επέκταση ήδη εγκατεστημένης υπηρεσίας του Δήμου σε μη μισθωμένο χώρο του ίδιου ακινήτου, που δεν υπερβαίνει την επιφάνεια του ήδη μισθωμένου ακινήτου. Δεν ήταν απαραίτητο να αποδειχθεί επιπροσθέτως ότι συνέτρεχε και κατεπείγουσα ανάγκη. Για την απευθείας μίσθωση ακινήτου αρκεί αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.Οι οδηγίες που δόθηκαν με σχετικές εγκυκλίους για μείωση των δαπανών μίσθωσης λόγω των επικρατουσών δημοσιονομικών συνθηκών (βλ. την 35834/28.6.2010 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών) δεν έχουν δεσμευτική ισχύ. (
Ελ. Συν. Πράξη 281/2011 Τμ. 7)
 


Ε. Αξιοποίηση ακινήτων των Ενόπλων Δυνάμεων από ΟΤΑ και νομικά πρόσωπα αυτών
Στο ΥΠ.ΕΘ.Α. συνιστάται υπηρεσία με τίτλο «Υπηρεσία Αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων» (ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ.), η οποία λειτουργεί ως οργανωτική μονάδα επιπέδου διεύθυνσης και υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας. (άρθρο 9 Ν.4407/16)


Αποστολή της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. είναι η αξιοποίηση των ακινήτων ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), του Ταμείου Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.) που δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους, καθώς και η αξιοποίηση των ακινήτων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Μ.Τ.Σ.), του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) και του Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας (Μ.Τ.Α.), προς όφελος των μετόχων των Μετοχικών Ταμείων. (άρθρο 10 Ν.4407/16)

Η ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. επιλέγει τα ακίνητα, των οποίων η αξιοποίηση θα διενεργείται αποκλειστικά με εκμίσθωση κατόπιν χρηματικής ή άλλης αντιπαροχής αποτιμητής σε χρήμα ή με συνδυασμό των δύο αυτών επιλογών. Οι συμβάσεις που συνάπτονται περιλαμβάνουν υποχρεωτικά ρήτρα αναπροσαρμογής του ύψους της αντιπαροχής ανά πενταετία, τουλάχιστον στο ύψος του δείκτη τιμών καταναλωτή. (παρ.2 άρθρο 11 Ν.4407/16, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 44 του ν.5018/23)


Η αξιοποίηση των ακινήτων, κατά τα ανωτέρω οριζόμενα, γίνεται με ηλεκτρονικό δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό. (παρ.5 άρθρο 11 Ν.4407/16)

Κατ’ εξαίρεση, η ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. μπορεί να συνομολογεί, απευθείας με νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, με Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και νομικά πρόσωπα που ανήκουν σε αυτούς ή εποπτεύονται από αυτούς, με λοιπούς φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 101)), με Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς του ν. 3429/2005 (Α΄ 314), καθώς και με αθλητικά σωματεία του άρθρου 1 του ν. 2725/1999 (Α΄ 121), τους όρους για την αξιοποίηση ακινήτων που αναφέρονται στο άρθρο 10 και βρίσκονται στην περιοχή τους, χωρίς τη διαδικασία των παραγράφων 4 έως 12 του άρθρου 11, υπό τις εξής προϋποθέσεις:
α) οι ανωτέρω φορείς, υποβάλλουν πλήρες βιώσιμο πλάνο ανάπτυξης και αξιοποίησης, καθώς και οικονομοτεχνική μελέτη με σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης,
β) η συμφωνηθείσα ετήσια αντιπαροχή αποτιμώμενη σε χρήμα δεν υπολείπεται του 5% τρία τοις εκατό (3%) της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου όπως αυτή προσδιορίζεται στην παρ. 4 του άρθρου 11 ή σε περίπτωση μη υπαγωγής στο αντικειμενικό σύστημα, του 5% επί της αξίας, όπως αυτή προσδιορίζεται νόμιμα από τη φορολογική αρχή,
γ) η σχετική συμφωνία εγκρίνεται από το Σ.ΑΜ. εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από τη λήψη της εισήγησης της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. (άρθρο 13 Ν.4407/16. όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 3 του άρθρου δεύτερου του Ν. 4433/16 και την παρ. 2 του άρθρου 41 του Ν. 4494/17 και το άρθρο 45 του ν.5018/23)

 


ΣΤ. Μίσθωση ακινήτων από το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ

Το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου επιτρέπεται να αποκτά, να μεταβιβάζει, να μισθώνει, να εκμισθώνει και να παραχωρεί κατά χρήση, χωρίς διαγωνισμό και κατά παρέκκλιση των διατάξεων του π.δ. 715/1979 (Α’ 212), ακίνητα από και προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και τους φορείς του δημόσιου τομέα, με ή χωρίς αντάλλαγμα. Η παραπάνω απόφαση εγκρίνεται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης και, σε περίπτωση που με αυτή προκαλείται δαπάνη ή απώλεια εσόδων, και από τον Υπουργό Οικονομικών. Το τίμημα ή το μίσθωμα, όταν προβλέπεται, καθορίζεται κατόπιν συμφωνίας των μερών, ύστερα από έγγραφη γνώμη της οικείας Δ.Ο.Υ. περί της αγοραίας αξίας του ακινήτου, με την επιφύλαξη, ως προς τα ανταλλάξιμα ακίνητα, των διατάξεων του ν. 357/1976 (Α’ 156), όπως ισχύει. (περίπτ. α' παρ. 3 άρθρο 2 ν.δ. 1017/1971, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 368 του Ν.4700/20)

 


Ζ. Προσυμβατικός έλεγχος Ελ.Συν.

Με την Ελ.Συν. Τμ.6 Απόφαση 1391/2017 αλλάζει η νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με το θέμα του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελ.Συν.. Ειδικότερα, με την προαναφερόμενη πράξη κρίθηκε ότι στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπάγονται όλες ανεξαιρέτως οι συμβάσεις μεγάλης οικονομικής αξίας ακινήτων (άνω των 200.000€ χωρίς ΦΠΑ), στις οποίες αντισυμβαλλόμενοι είναι το Δημόσιο ή άλλο Νομικό Πρόσωπο που εξομοιώνεται με το Δημόσιο από την άποψη αυτή , όπως αυτή προσδιορίζεται στα άρθρα 35 και 36 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η σύμφωνη με το Σύνταγμα ερμηνεία δικαιολογεί τη διασταλτική διεύρυνση των εννοιολογικών στοιχείων των συμβάσεων «προμηθειών» και την συμπερίληψη σε αυτές, πλην των συμβάσεων προμήθειας κινητών, και εκείνες της προμήθειας ακινήτων. Η ανωτέρω ερμηνευτική εκδοχή δεν έρχεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του ν. 4412/2016, καθώς οι προβλεπόμενοι στο νόμο αυτό ορισμοί αναφέρονται στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου αυτού και των καθοριζομένων με τις διατάξεις του διαγωνιστικών διαδικασιών, και όχι στην οριοθέτηση της αρμοδιότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά την άσκηση του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας. Συνεπώς, η κρίση του Κλιμακίου σύμφωνα με την οποία η υπό σύναψη σύμβαση αποτελεί σύμβαση αγοράς ακινήτου και δεν αφορά σε κατασκευή δημοσίου έργου, προμήθεια αγαθών ή στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας, με συνέπεια να μην υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πρέπει να ανακληθεί, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου ανάκλησης.

 

Υπενθυμίζουμε ότι με παλαιότερες πράξεις του, το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε κρίνει ότι δεν υπάγονται σε προσυμβατικό έλεγχο οι συμβάσεις αγοράς, πώλησης, μίσθωσης ακινήτων καθώς δεν εμπίπτουν στην έννοια της προμήθειας. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 81/2012).  (Ελ.Συν. Κλιμ. Z Πράξεις 144/2011 , 356/2012)



Για περισσότερες παρατηρήσεις και λεπτομέρειες όσον αφορά το νομοθετικό καθεστώς, θέματα μισθωτικής σύμβασης και ειδικές περιπτώσεις μισθώσεων δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΤΑ » ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ » Μίσθωση ακινήτων από τους Δήμους » Μίσθωση ακινήτων από τους Δήμους με δημοπρασία.
 

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

Διαδικασία άρθρου 194 ΔΚΚ

 

 

1. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για την απευθείας  μίσθωση ακινήτου (άρθρο 65 Ν. 3852/10)

 

2. Απόφαση Δημάρχου για την ανάληψη υποχρέωσης. (περίπτ. ε' παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18) (απαιτείται από 19.07.2018 και εκδίδεται μετά τη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου- παρ.3 άρθρο 206 Ν.4555/18) (4)

 

3. Συμφωνητικό (άρθρο 77 Ν.2238/94,Υπ. Οικ. 1061911/1247/Α0012/02.08.2007). (3)
Δεν απαιτείται θεώρηση από τη Δ.Ο.Υ. (Υπ. Οικ. Δ6Δ 1172750 ΕΞ 2012/14.12.2012 
Διενεργείται προσυμβατικός έλεγχος από το Ελ.Συν. για ακίνητα μεγάλης οικονομικής αξίας (άνω των 200.000€ χωρίς ΦΠΑ) (Ελ.Συν. Τμ.6 Απόφαση 1391/2017)


3.α. (για συμβάσεις μισθώσεως ακινήτων που συνάφθηκαν ή τροποποιήθηκαν από την 1.1.2014 και εξής)Απόδειξη Υποβολής Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας της ΠΟΛ 1013/07.01.2014 (ΦΕΚ 32/14.01.2014 τεύχος Β') (από 22.08.2018 εφαρμόζεται η ΠΟΛ 1162/03.08.2018 (ΦΕΚ 3579/22.08.2018 τεύχος Β') κατά την υποβολή δικαιολογητικών για την έκδοση του χρηματικού εντάλματος πληρωμής του πρώτου μισθώματος κάθε οικονομικού έτους ή για την έκδοση του πρώτου χρηματικού εντάλματος πληρωμής μισθώματος που απορρέει από τροποποιητική της αρχικής σύμβασης (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/5091/0026/25.05.2012 (ΦΕΚ 1741/25.05.2012 τεύχος Β'), όπως αντικαταστάθηκεαπό την παρ. 1 της υπ' αριθμ. 2/28498/0026/03.04.2014 (ΦΕΚ 1087/30.04.2014 τεύχος Β') Απόφασης Υπ. Οικ.)
Για περισσότερες διευκρινίσεις δείτε και την ΠΟΛ 1230/14.10.2015.


3.β. Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) (2) (
άρθρα 12, 13 Ν.4122/13) (άρθρο 14 ΚΥΑ Δ6/Β/οικ. 5825/30.03.2010 (ΦΕΚ 407/09.04.2010 τεύχος Β- από 27.11.2017 ισχύει το άρθρο 13 της 
ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.178581/30.06.2017 (ΦΕΚ 2367/12.07.2017 τεύχος Β')  όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.170472/18.01.2018 (ΦΕΚ 181/26.01.2018 τεύχος Β’)

Ωστόσο η μη προσκόμιση πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης (άρθρα 12 και 13 του ν. 4122/2013), δεν καθιστά την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 219/2015)

 

Στην περίπτωση που ο μισθωτής ή αγοραστής κτιρίου ή κτιριακής μονάδας, για την εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 12 είναι φορέας που ανήκει στη γενική κυβέρνηση, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), τότε ο ως άνω έλεγχος διενεργείται στο σύνολο των Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ). Το αποτέλεσμα του ελέγχου επισυνάπτεται στην κατάρτιση της πράξης αγοραπωλησίας ή μίσθωσης ακινήτου. Η έλλειψη του ελέγχου ή η μη επισύναψη του αποτελέσματος αυτού, συνιστούν λόγο ακυρότητας της αντίστοιχης πράξης. (παρ. 2α άρθρο 18 Ν. 4122/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 33 του Ν. 4843/21)


Εφόσον υπάρχει ΠΕΑ σε ισχύ, δεν απαιτείται έκδοση νέου ΠΕΑ για τις περιπτώσεις της πώλησης ή μίσθωσης κτιρίου ή κτιριακής μονάδας. (παρ.6 άρθρο 11 Ν.4122/13, όπως προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 49 του Ν. 4409/16)

  4. Βεβαίωση Δημάρχου της χρήσης του ακινήτου (Εγκ. Υπ. Εσωτ. 59774/86)
  5. Απόδειξη είσπραξης
Ωστόσο η μη προσκόμιση απόδειξης είσπραξης του μισθώματος, δεν καθιστά την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 219/2015)
  6. Κατάσταση πληρωμής
  [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
 

Αν η απευθείας ανάθεση είναι συνέπεια άγονα διαγωνισμού, επισυνάπτονται και τα δικαιολογητικά της δημοπρασίας που δεν έφερε αποτέλεσμα, δηλαδή:

 

7. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για την μίσθωση ακινήτου (άρθρο 65 Ν. 3852/10)

 

8. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για τη συγκρότηση επιτροπής διεξαγωγής δημοπρασίας (άρθρο 1 ΠΔ 270/81

Στο άρθρο 72 παρ.1στ.i Ν.3852/10 ορίζεται ότι η συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής της δημοπρασίας γίνεται με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής.

 

9. Απόφαση Δημάρχου για την ανάληψη υποχρέωσης. (περίπτ. ε' παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18)

 

10. Απόφαση Οικονομικής επιτροπής για τον καθορισμό των όρων της δημοπρασίας (άρθρο 3 παρ.1 ΠΔ 270/1981 και άρθρο 72 Ν.3852/10)

 

11. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου και Δημάρχου για τον ορισμό των μελών της επιτροπής εκτίμησης ακινήτου (άρθρο 7 ΠΔ 270/81)

 

12. Έκθεση εκτίμησης (άρθρο 8 ΠΔ 270/81)

 

13. Διακήρυξη δημοπρασίας (άρθρο 3 παρ.2 ΠΔ 270/81)

 

14. Αντίγραφα αποδεικτικών τοιχοκόλλησης της διακήρυξης (άρθρο 4 ΠΔ 270/81)

 

15. Πρακτικό δημοπρασίας (άρθρο 5 ΠΔ 270/81)

 

16. Απόφαση οικονομικής επιτροπής για το άγονο του διαγωνισμού (άρθρο 5 παρ.8 ΠΔ 270/81 και άρθρο 72  Ν.3852/10)

 

Επιπλέον (σε περιπτώσεις όπου απαιτείται): 

 

17. Για την κανονικότητα της δαπάνης απαιτείται να επισυνάπτονται στο χρηματικό ένταλμα πληρωμής του πρώτου μισθώματος κάθε έτους αντίγραφα των αποφάσεων των αρμοδίων οργάνων του δήμου περί εγκρίσεως των όρων της διακήρυξης και κατακύρωσης της δημοπρασίας, της σύμβασης μίσθωσης, σε περίπτωση δε μη διενέργειας της δημοπρασίας αντίγραφο της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου και της επ' αυτής ομοίας της διοικητικής αρχής και αντίγραφο του συμβολαίου μισθώσεως(Ελ.Συν.Κλιμ.Β Πραξη 44/2014)

 

18. Εκτίμηση της αρμόδιας επιτροπής της παρ.6 του άρθρου 18 του Ν.3467/2006 (ΦΕΚ 128/21.06.2006 τεύχος Α') για την καταλληλότητα του ακινήτου για στέγαση σχολικής μονάδας (παρ.4 του άρθρου 94 στοιχείο 14 του Ν.3852/2010, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 44 του Ν.4257/2014)

 

19.Αντίγραφα των εφημερίδων στις οποίες δημοσιεύτηκε η διακήρυξη εφόσον το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε πως πρέπει να δημοσιευτεί λόγω της σπουδαιότητας της δημοπρασίας. (άρθρο 4 παρ. 2 ΠΔ 270/81)

 

Η εγκατάσταση δικτύου αερίων καυσίμων είναι υποχρεωτική για κάθε νέα οικοδομή που ανεγείρεται εντός των Περιφερειών, Περιφερειακών Ενοτήτων, Δήμων, Δημοτικών Ενοτήτων, Δημοτικών ή Τοπικών Κοινοτήτων ή οικισμών, που προσδιορίζονται εκάστοτε με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, λαμβάνοντας υπόψιν το βαθμό διείσδυσης των αερίων καυσίμων στο ενεργειακό μείγμα των οικείων Περιφερειών και τη σχεδιαζόμενη ανάπτυξη και επέκταση των δικτύων διανομής. Η ανωτέρω υποχρέωση αφορά σε οικοδομές που προορίζονται για χρήση κατοικίας, προσωρινής διαμονής, συνάθροισης κοινού, εκπαίδευσης, υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, γραφείων, εμπορική και επαγγελματική χρήση οποιασδήποτε μορφής, για στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και για βιομηχανική ή βιοτεχνική χρήση. Με την ίδια απόφαση ρυθμίζονται τυχόν απαραίτητες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παρούσας διάταξης. (άρθρο 1 του π.δ. 420/1987 (Α΄ 187), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 16 του Ν.4203/13 ΦΕΚ 235 τεύχος Α')
 

 

Διαδικασία άρθρου 24 Ν.4674/20

  1. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την αναγκαιότητα απευθείας μίσθωσης ακινήτου
  2. Δημόσια πρόσκληση για υποβολή προσφορών από ενδιαφερόμενους (άρθρο 24 Ν.4674/20)
  3. Υποβολή προσφορών από ενδιαφερόμενους
  4. Έλεγχος ακινήτων από την Επιτροπή Καταλληλότητας και εισήγηση για το κατάλληλο ακίνητο, προς το Δημοτικό Συμβούλιο (άρθρο 24 Ν.4674/20)
  5. Θετική εισήγηση Οικονομικής Επιτροπής προς το Δημοτικό Συμβούλιο (άρθρο 24 Ν.4674/20)
 

6. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την έγκριση απευθείας μίσθωσης συγκεκριμένου ακινήτου (άρθρο 24 Ν.4674/20)

 

7. Απόφαση Δημάρχου για την ανάληψη υποχρέωσης. (περίπτ. ε' παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18) (παρ.3 άρθρο 206 Ν.4555/18) (4)

 

8. Υπογραφή συμφωνητικού (3)

 

Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) (2) (άρθρα 12, 13 Ν.4122/13) (άρθρο 14 ΚΥΑ Δ6/Β/οικ. 5825/30.03.2010 (ΦΕΚ 407/09.04.2010 τεύχος Β- από 27.11.2017 ισχύει το άρθρο 13 της ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.178581/30.06.2017 (ΦΕΚ 2367/12.07.2017 τεύχος Β')  όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.170472/18.01.2018 (ΦΕΚ 181/26.01.2018 τεύχος Β’)

Ωστόσο η μη προσκόμιση πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης (άρθρα 12 και 13 του ν. 4122/2013), δεν καθιστά την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 219/2015)
Εφόσον υπάρχει ΠΕΑ σε ισχύ, δεν απαιτείται έκδοση νέου ΠΕΑ για τις περιπτώσεις της πώλησης ή μίσθωσης κτιρίου ή κτιριακής μονάδας. (παρ.6 άρθρο 11 Ν.4122/13, όπως προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 49 του Ν. 4409/16)

 

9. Απόδειξη είσπραξης
Ωστόσο η μη προσκόμιση απόδειξης είσπραξης του μισθώματος, δεν καθιστά την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 219/2015)

 

10. Κατάσταση πληρωμής

 

[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

   

Κρατήσεις

Διενεργούνται οι κρατήσεις της καρτέλας 6231.1 Δημοπρασία - (Μισθώματα ακινήτων, εδαφικών εκτάσεων γαιών ) (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ)

Τι να προσέξω

(1) Για μισθώσεις ακινήτων από τους Δήμους δεν απαιτείται απόφαση Οικονομικής επιτροπής για τη διάθεση της πίστωσης. (άρθρο 158 παρ.5γ του Ν.3463/06)- καταργήθηκε από 19.07.2018 με την παρ.5 του άρθρου 203 του Ν.4555/18

Από την ίδια ημερομηνία απαιτείται απόφαση Δημάρχου για την ανάληψη υποχρέωσης η οποία εκδίδεται μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου (παρ.3 άρθρο 206 Ν.4555/18)

 

(2) Κατά τη σύναψη:

β) νέας σύμβασης μίσθωσης από δημόσιους φορείς, το κτίριο απαιτείται να ανήκει τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Β΄ από 1ης.1.2023 και να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας από 1ης.1.2026,
γ) σύμβασης αγοράς ή νέας σύμβασης μίσθωσης κτιρίου για τη στέγαση υπηρεσιών σε παραμεθόριες περιοχές ιδίως αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, υπηρεσιών ενισχυτικών δυνάμεων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, μουσείων, δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δημόσιων βιβλιοθηκών, Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ.) και δημοσίων νοσοκομείων, απαιτείται το κτίριο να ανήκει τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Γ΄, εφόσον αυτό δεν είναι πρακτικώς ανέφικτο, οικονομικώς ασύμφορο και δεν παρακωλύει την άσκηση των αρμοδιοτήτων των οικείων υπηρεσιών. (άρθρο 8 παρ.5 Ν.4342/15, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του Ν.4843/21)

 

 

(3) Οι διακηρύξεις, οι αποφάσεις ανάθεσης και οι συμβάσεις που συνάπτονται για λογαριασμό όλων των φορέων Γενικής Κυβέρνησης αναφέρουν απαραίτητα τον αριθμό και τη χρονολογία της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, εφόσον η προκαλούμενη δαπάνη πρόκειται να βαρύνει το τρέχον οικονομικό έτος, τον αριθμό καταχώρησής της στα λογιστικά βιβλία του οικείου φορέα, καθώς και τον αριθμό της απόφασης έγκρισης της πολυετούς ανάληψης, σε περίπτωση που η δαπάνη εκτείνεται σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη, συμπεριλαμβανομένου του τρέχοντος. Σε περίπτωση που η προκαλούμενη δαπάνη πρόκειται να βαρύνει αποκλειστικά και μόνον το επόμενο ή τα επόμενα οικονομικά έτη, οι διακηρύξεις, οι αποφάσεις ανάθεσης και οι συμβάσεις της παρούσας φέρουν μόνο τον αριθμό της πολυετούς έγκρισης, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 2 του ΠΔ 80/2016. (παρ 4 άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016 όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.2 του άρθρου 40 του Ν.4701/20)

 

(4) Εφόσον οι αναλαμβανόμενες υποχρεώσεις αφορούν σε προμήθεια, παροχή υπηρεσιών, μισθώσεις και εκτέλεση δημοσίων έργων του Τακτικού Προϋπολογισμού και προβλέπεται να βαρύνουν τμηματικά ή εξ ολοκλήρου αποκλειστικά το επόμενο οικονομικό έτος ή τα επόμενα οικονομικά έτη, δεν απαιτείται η έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης για το τρέχον έτος.  (παρ 8 άρθρο 67 ν. 4270/2014, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 66 του Ν.4811/2021)

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΑΝΑΛ. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ » ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ (από 01.01.2017) (Π.Δ. 80/2016) » Πολυετείς δαπάνες » ΣΤ. Διαδικασία πολυετών υποχρεώσεων όταν η δαπάνη βαρύνει αποκλειστικά επόμενα έτη και όχι το τρέχον

Καθεστώς Φ.Π.Α. 

Απαλλάσσεται του ΦΠΑ (Αρθρο 22 παρ.1 περίπτ. κστ' του Κώδικα ΦΠΑ- Ν.2859/00) (ΠΟΛ 1160/99)

Δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του Κώδικα ΦΠΑ, το Δημόσιο, οι ΟΤΑ και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου κατ' αρχήν δεν θεωρούνται ότι είναι υποκείμενα στο φόρο πρόσωπα για τις πράξεις που ενεργούν κατά την εκπλήρωση της αποστολής τους στο πλαίσιο άσκησης δημόσιας εξουσίας, οι εκμισθώσεις ακινήτων προς φορείς ή υπηρεσίες του Δημοσίου δεν εμπίπτουν στις εκμισθώσεις του άρθρου 8 παρ.2. περίπτ. δ'(ίί) για τις οποίες προβλέπεται δικαίωμα επιλογής φορολόγησης, εκτός αν οι εν λόγω φορείς αποκτούν την ιδιότητα του υποκείμενου στο φόρο προσώπου λόγω διενέργειας πράξεων παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών υπαγόμενων στο ΦΠΑ. (Υπ. Οικ. Δ14Β 1170449 ΕΞ 2014/24.12.2014)


Δεν απαλλάσσεται αλλά υπόκειται σε κανονικό ΦΠΑ  η μίσθωση βιομηχανοστασίου (Αρθρο 8 παρ.2 Κώδικα ΦΠΑ- Ν.2859/00) αντικαταστάθηκε η περίπτ.δ της παρ.2 του άρθρου 8 του Κώδικα ΦΠΑ με την παρ.1 του άρθρου 17 του Ν.4110/13 σύμφωνα με την οποία ως παροχή υπηρεσιών (η οποία υπόκειται σε κανονικό ΦΠΑ) λογίζεται η εκμίσθωση βιομηχανοστασίου και όχι η μίσθωση.

Σχετική νομολογία

ΑΠ Δ’ Πολιτικό 125/2020

Την παραγραφή διακόπτει η έγερση αγωγής κατά του πραγματικού υποχρέου, ενώ η άσκηση αγωγής κατά προσώπου που δεν είναι υπόχρεο δεν επιφέρει διακοπή της παραγραφής υπέρ του δικαιούχου.

α) Από τη θέση σε ισχύ του Ν. 3852/2010, ήτοι την 1-1-2011 (άρθρ. 285) αποκλειστικά αρμόδιοι για τη μίσθωση ακινήτων για τη στέγαση δημόσιων σχολικών μονάδων είναι οι κατά τόπους δήμοι,

β) ως προς τις ήδη συναφθείσες συμβάσεις μισθώσεως με το ως άνω αντικείμενο επέρχεται εφεξής διαδοχή ex lege ως προς το πρόσωπο του μισθωτή, ο οποίος πλέον είναι ο ΟΤΑ Α' βαθμού, στην περιφέρεια του οποίου κείται το ακίνητο, το οποίο στεγάζει σχολική μονάδα και

γ) ως προς τις ήδη γεγεννημένες αξιώσεις επέρχεται ex lege αναδοχή χρέους από το Δήμο, με την έννοια του άρθρου 471 ΑΚ.

Συνεπώς, μισθωτική αγωγή σχολικού κτιρίου από τον εκμισθωτή μετά την 1-1-2011 ασκείται νομίμως μόνο κατά του δήμου στην περιφέρεια του οποίου κείται το ακίνητο, το οποίο στεγάζει τη σχολική μονάδα, εγειρόμενη δε κατά του αρχικού μισθωτή, ασκείται κατά μη πραγματικού υποχρέου, αφού κατά γενική αρχή του δικαίου άγνοια νόμου δεν επιτρέπεται και επομένως, η αγωγή αυτή δεν διακόπτει, κατ' άρθρο 263 ΑΚ, την παραγραφή υπέρ του πραγματικού υποχρέου Δήμου ως εξ lege διαδόχου του αρχικού μισθωτή νομικού προσώπου. 

 

Ελ.Συν. Τμ.6 Απόφαση 1391/2017

Στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου περιλαμβάνεται και ο έλεγχος των συμβάσεων ακινήτων μεγάλης οικονομικής αξίας, όπως αυτή προσδιορίζεται στα άρθρα 35 και 36 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η σύμφωνη με το Σύνταγμα ερμηνεία δικαιολογεί τη διασταλτική διεύρυνση των εννοιολογικών στοιχείων των συμβάσεων «προμηθειών» και την συμπερίληψη σε αυτές, πλην των συμβάσεων προμήθειας κινητών, και εκείνες της προμήθειας ακινήτων. Η ανωτέρω ερμηνευτική εκδοχή δεν έρχεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του ν. 4412/2016, καθώς οι προβλεπόμενοι στο νόμο αυτό ορισμοί αναφέρονται στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου αυτού και των καθοριζομένων με τις διατάξεις του διαγωνιστικών διαδικασιών, και όχι στην οριοθέτηση της αρμοδιότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά την άσκηση του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας. Συνεπώς, η κρίση του Κλιμακίου σύμφωνα με την οποία η υπό σύναψη σύμβαση αποτελεί σύμβαση αγοράς ακινήτου και δεν αφορά σε κατασκευή δημοσίου έργου, προμήθεια αγαθών ή στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας, με συνέπεια να μην υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πρέπει να ανακληθεί, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου ανάκλησης.

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ 

ΓνΝΣΚ 296/2005: Για την χωρίς δημοπρασία μίσθωση ακινήτου προς στέγαση Δημόσιας Υπηρεσίας θα πρέπει το εμβαδόν του ακινήτου που επιδιώκεται να μισθωθεί χωρίς δημοπρασία να είναι ίσο ή τουλάχιστον παραπλήσιο εκείνου, το οποίο εκζητείτο προς μίσθωση με τις δημοπρασίες που απέβησαν άγονες.

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας