Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετιζόμενες καρτέλες
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

 

Τίτλος Δαπάνης

Ανοικτή διαδικασία

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία  
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

Απαιτούνται για κάθε χρηματικό ένταλμα

 

1.  Λογαριασμοί (πιστοποίηση εργασιών) που συντάσσονται από τον ανάδοχο και υποβάλλονται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία στους οποίους εμφανίζονται διακριτά οι αμοιβές για το επιμετρούμενο τμήμα της σύμβασης, όπως ερευνητικές και υποστηρικτικές εργασίες, που εκτελέσθηκαν και επιμετρήθηκαν από τον ανάδοχο, όπως εγκρίθηκαν από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία. Στη συνέχεια ελέγχονται και συνυπογράφονται από τον επιβλέποντα και εγκρίνονται από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία.  (παρ. 5 και 6 άρθρο 187 Ν. 4412/16, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 93 του Ν.4782/21)

 

2. α. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής  για τη συγκρότηση της Επιτροπής διαγωνισμού με κλήρωση (άρθρο 221 παρ. 3 και 9 του Ν.4412/2016)

β. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για τη συγκρότηση της Επιτροπής ενστάσεων (με κλήρωση) (χωρίς κλήρωση) (άρθρο 221 παρ. 3

(καταργείται από 01.03.2022- άρθρο 108 του ν.4782/2021 και άρθρο 57 του Ν.4825/2021)
  3. Απόφαση αρμοδίου οργάνου για συγκρότηση της επιτροπής παραλαβής. 
  4. Γνώμη άλλων υπηρεσιών ή φορέων για την εκπόνηση της μελέτης (εφόσον απαιτείται πριν την έγκριση της μελέτης) (παρ. 4 άρθρο 189 Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 94 του Ν.4782/21(άρθρο 209 παρ.4στ του Ν.3463/2006, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 95 του Ν.4674/2020)
 

5. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών (άρθρο 8 Ν.4308/14)

 

Το τιμολόγιο μπορεί να προσκομίζεται μεταγενεστέρως, κατά την είσπραξη του ποσού του λογαριασμού (άρθρο 187 παρ.7 Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 93 του Ν.4782/21)

 

6. Υπεύθυνη δήλωση του αναδόχου ότι έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του από το ΦΠΑ (Αποφ. Υπ.Οικον. 1120858/ΠΟΛ.1272/1995). 
α. Η υπεύθυνη δήλωση δεν θεωρείται από τη Δ.Ο.Υ., υποβάλλεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο, είτε από νόμιμα εξουσιοδοτημένο τρίτο πρόσωπο και πρέπει να φέρει τη βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής του δηλούντος, από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή Κ.Ε.Π. (παρ.12 της απόφασης ΑΑΔΕ Α.1161/03.07.2020 (ΦΕΚ 3020/21.07.2020 τεύχος B’).

β. Σύμφωνα με την Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 104/2013, το δικαιολογητικό αυτό δεν απαιτείται να προσκομίζεται κατά το στάδιο άσκησης του προληπτικού ελέγχου του χρηματικού εντάλματος, αλλά πρέπει να προσκομίζεται στο διενεργούντα την πληρωμή δημοτικό ταμία. 

  7. Εξοφλητική απόδειξη (Εγκ.Υπ.Εσωτερ. 59774/86
 

8. (για μελέτες έως 31.08.2021) Αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων που αναγράφονται στο χρηματικό ένταλμα

Από 01.09.2021 οι υπέρ τρίτων κρατήσεις γίνονται από την υπηρεσία που διενεργεί τις πληρωμές του κυρίου του έργου και αποδίδονται απευθείας στους δικαιούχους. (Άρθρο 187 παρ.6 Ν. 4412/16, όπως  αντικαταστάθηκε από το άρθρο 93 του Ν.4782/21

Συνεπώς για μελέτες μετά την ανωτέρω ημερομηνία, δεν απαιτούνται αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων ως δικαιολογητικά των χρηματικών ενταλμάτων

  9. Κατάσταση πληρωμής 
 

Απαιτούνται για την πληρωμή του πρώτου λογαριασμού της μελέτης 

 

1. (αν η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης υπερβαίνει το εκάστοτε ισχύον χρηματικό όριο απευθείας ανάθεσης από τον δήμαρχο δηλ. τις 30.000 €)

Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ειδικά αιτιολογημένη για την ανάθεση εκπόνησης μελέτης σε ιδιώτες μελετητές και ιδιωτικά γραφεία μελετών (άρθρο 209 παρ.4 Ν.3463/06) (άρθρο 206 παρ. 1 Ν. 4555/18)

Όμως, από 09.07.2022 δεν απαιτείται απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την εκκίνηση της διαδικασίας ανάθεσης δημόσιας σύμβασης μελέτης εφόσον έχουν εξασφαλισθεί οι σχετικές πιστώσεις στον προϋπολογισμό του οικείου Ο.Τ.Α. (άρθρο 72 Ν.4954/22) Σχετικό και το έγγραφο ΥΠ.ΕΣ. 52696/09.08.2022: "Ενημέρωση-Γνωστοποίηση διατάξεων του ν. 4954/2022 (Α΄ 36)"

  2.  Απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου για την κατάρτιση ή την τροποποίηση του τεχνικού προγράμματος που περιλαμβάνει με σειρά προτεραιότητας τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν. (άρθρο 208 παρ.1 Ν.3463/06)
  3. Πρωτογενές αίτημα το οποίο έχει καταχωρηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ (για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία άνω των 2.500 ευρώ) (άρθρο 38 παρ.1 του Ν.4412/2016, ΚΥΑ 76928/09.07.2021 (ΦΕΚ 3075/13.07.2021 τεύχος Β')
  4.  α. Απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης  (περίπτωση ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/2018) (αλλαγή διαδικασίας διάθεσης πίστωσης από 19.07.2018)
β. Ανάρτηση της ανωτέρω απόφασης ως εγκεκριμένο αίτημα στο ΚΗΜΔΗΣ (για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία άνω των 2.500 ευρώ) και στη "ΔΙΑΥΓΕΙΑ" (άρθρο 76 παρ.3 περίπτ.ιστ' Ν.4727/20) (άρθρο 38 παρ.1 του Ν.4412/2016, ΚΥΑ 76928/09.07.2021 (ΦΕΚ 3075/13.07.2021 τεύχος Β')
 

5. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για τον καθορισμό των όρων του διαγωνισμού. (άρθρο 72 N.3852/2010

 

6. Διακήρυξη της δημοπρασίας από το Δήμαρχο, η οποία έχει καταχωρηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ (άρθρο 38 παρ.3 Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 6 του Ν.4782/21). 

Περίληψη της διακήρυξης αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ (άρθρο 76 παρ.3 περίπτ.ιστ' Ν.4727/20)

 

Mε κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας τιμής

-Υπόδειγμα Διακήρυξης άνω των ορίων 

-Υπόδειγμα Διακήρυξης κάτω των ορίων 

 

Με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση την τιμή

-Υπόδειγμα Διακήρυξης άνω των ορίων

-Υπόδειγμα Διακήρυξης κάτω των ορίων

 

Αποδεικτικά αποστολής της προκήρυξης στην ΕΕΕΕ (εφόσον απαιτείται) (άρθρο 65 του Ν.4412/2016) και φύλλα εφημερίδων τοπικού τύπου (μέχρι 31.12.2023, καθώς από 01.01.2024 καταργείται η υποχρέωση δημοσίευσης διακηρύξεων σε εφημερίδες τοπικού τύπου, δείτε σχετικά περίπτ. 35 της παρ. 1 του άρθρου 377 του Ν. 4412/16 σε συνδυασμό με άρθρο 379 παρ.12 του Ν.4412/2016, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 245 του Ν. 4782/21) (άρθρο 1 παρ.3 περιπτ.α του Ν.3548/2007).


  7. Υποβληθείσες προσφορές με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (συμπεριλαμβανομένων των εγγυήσεων συμμετοχής)
  8. Πρακτικό αποσφράγισης και αξιολόγησης των δικαιολογητικών συμμετοχής, τεχνικών προσφορών και οικονομικών προσφορών της επιτροπής διαγωνισμού. (άρθρο 99 Ν. 4412/16)
  9. Απόφαση οικονομικής επιτροπής για την επικύρωση του ανωτέρω πρακτικού (άρθρο 99 Ν. 4412/16)
  10. Πρόσκληση, στον προσωρινό ανάδοχο για την προσκόμιση των δικαιολογητικών κατακύρωσης (άρθρο 103 Ν. 4412/16)
 

11. α. Πρακτικό Ελέγχου δικαιολογητικών από την Επιτροπή Διαγωνισμού (άρθρο 103 παρ. 6 Ν. 4412/16)

β. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για επικύρωση του ανωτέρω πρακτικού και κατακύρωση στον ανάδοχο, η οποία αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ και στο ΚΗΜΔΗΣ  (για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία άνω των 2.500 ευρώ) (άρθρο 72 N.3852/2010) (άρθρο 103 Ν. 4412/16 και άρθρο 105 του Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 45 του Ν.4782/21) (άρθρο 38 παρ.3 Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 6 του Ν.4782/21) (άρθρο 76 παρ.3 περίπτ.ιστ' Ν.4727/20)

 

12. Αποδεικτικό κοινοποίησης της απόφασης κατακύρωσης στον ανάδοχο  (άρθρο 105 παρ. 2 και 3 του Ν. 4412/16)

Για το Βιβλίο ΙΙ δείτε τις αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 316 παρ. 2 και 3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. γ' της παρ. 35 του άρθρου 43 του Ν. 4605/19 και αντικαταστάθηκε από το άρθρο 124 του Ν.4782/21.

 

13. Πρόσκληση υπογραφής του συμφωνητικού (άρθρο 105 παρ. 4 του Ν. 4412/16)

  14. Συμφωνητικό υπογεγραμμένο από το Δήμαρχο και από τον ανάδοχο, το οποίο έχει καταχωρηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ. (άρθρο 182 Ν.4412/2016 και άρθρο 105 του Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 45 του Ν.4782/21) (άρθρο 38 παρ.3 Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 6 του Ν.4782/21

Συνοδεύεται από:

-το Πρακτικό του Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή την πράξη του Επιτρόπου για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου, αν το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης είναι άνω των ορίων του άρθρου 324 του Ν.4700/20

-υπεύθυνη δήλωση, που υπογράφεται σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 79Α, περί υπογραφής Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Σύμβασης, στην οποία δηλώνεται ότι, δεν έχουν επέλθει στο πρόσωπό του οψιγενείς μεταβολές κατά την έννοια του άρθρου 104 και μόνον στην περίπτωση του προσυμβατικού ελέγχου ή της άσκησης προδικαστικής προσφυγής κατά της απόφασης κατακύρωσης (άρθρο 105 παρ.3 περίπτ.δ' του Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 45 του Ν.4782/21)

Για το Βιβλίο ΙΙ δείτε τις αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 316 παρ. 3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. γ' της παρ. 35 του άρθρου 43 του Ν. 4605/19 και αντικαταστάθηκε από το άρθρο 124 του Ν.4782/21.

-(εάν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το ποσό του 1.000.000,00 ευρώ) Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχει εκδοθεί καταδικαστική απόφαση κατά την έννοια του άρθρου 3 του ν. 3310/2005, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του ν. 3414/2005 (ΚΥΑ 20977/23.08.2007 (ΦΕΚ 1673/23.08.2007 τεύχος Β’)

  15. Εγγυητική επιστολή έναντι έντοκης προκαταβολής και τμηματικών πληρωμών (παρ. 2 άρθρο 187 Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 93 του Ν.4782/21)
  16. Εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης (άρθρο 72 Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 21 του Ν.4782/21)
 

17. Πρωτόκολλα προσωρινών παραλαβών για την πληρωμή των ενδιάμεσων σταδίων μελετών και πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής για την πληρωμή του τελικού λογαριασμού.  (άρθρο 189 του Ν. 4412/2016)

 

Η Οικονομική Επιτροπή είναι συλλογικό όργανο, αρμόδιο για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας του δήμου. Ειδικότερα, έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες: [...] ζ) Ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων της απευθείας ανάθεσης, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Δημάρχου και αποφασίζει για την έγκριση και παραλαβή των πάσης φύσεως μελετών του Δήμου, σύμφωνα με το άρθρο 189 του ν. 4412/2016. (περίπτ. ζ' παρ. 1 άρθρο 72 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 40 του Ν. 4735/20 και από το άρθρο 31 του ν.5013/23)
 

18. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών (άρθρο 8 Ν.4308/14)

 

Το τιμολόγιο μπορεί να προσκομίζεται μεταγενεστέρως, κατά την είσπραξη του ποσού του λογαριασμού (άρθρο 187 παρ.7 Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 93 του Ν.4782/21)

 

19. Υπεύθυνη δήλωση του αναδόχου ότι έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του από το ΦΠΑ (Αποφ. Υπ.Οικον. 1120858/ΠΟΛ.1272/1995). 
α. Η υπεύθυνη δήλωση δεν θεωρείται από τη Δ.Ο.Υ., υποβάλλεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο, είτε από νόμιμα εξουσιοδοτημένο τρίτο πρόσωπο και πρέπει να φέρει τη βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής του δηλούντος, από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή Κ.Ε.Π. (παρ.12 της απόφασης ΑΑΔΕ Α.1161/03.07.2020 (ΦΕΚ 3020/21.07.2020 τεύχος B’).

β. Σύμφωνα με την Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 104/2013, το δικαιολογητικό αυτό δεν απαιτείται να προσκομίζεται κατά το στάδιο άσκησης του προληπτικού ελέγχου του χρηματικού εντάλματος, αλλά πρέπει να προσκομίζεται στο διενεργούντα την πληρωμή δημοτικό ταμία. 

  20. Εξοφλητική απόδειξη (Εγκ.Υπ.Εσωτερ. 59774/86) 
  21.(για μελέτες έως 31.08.2021) Αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων που αναγράφονται στο χρηματικό ένταλμα

Από 01.09.2021 οι υπέρ τρίτων κρατήσεις γίνονται από την υπηρεσία που διενεργεί τις πληρωμές του κυρίου του έργου και αποδίδονται απευθείας στους δικαιούχους. (Άρθρο 187 παρ.6 Ν. 4412/16, όπως  αντικαταστάθηκε από το άρθρο 93 του Ν.4782/21

Συνεπώς για μελέτες μετά την ανωτέρω ημερομηνία, δεν απαιτούνται αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων ως δικαιολογητικά των χρηματικών ενταλμάτων

  22. Κατάσταση πληρωμής 
 

[embed_object_post post_id="35" post_title="ΑΥ-ΦΕ-ΑΕ"]embed_object_post[/embed_object_post] 

 

Επιπλέον (σε περιπτώσεις όπου απαιτείται):

  23. Τεχνική έκθεση ιδιώτη ελεγκτή με την οποία διαπιστώνεται ότι η μελέτη δεν έχει ελλείψεις ούτε και χρήζει διορθώσεων (άρθρο 189 παρ. 2 Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 94 του Ν.4782/21) (νέο καθεστώς από 09.03.2021)
  24. Βεβαίωση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας για την πάροδο της προθεσμίας για την παροχή γνωμοδοτήσεων άλλων φορέων (άρθρο 189 παρ. 4 Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 94 του Ν.4782/21) (νέο καθεστώς από 09.03.2021)
 

25. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την οριστική παραλαβή της μελέτης (παρ. 2 άρθρο 187 και παρ. 1 άρθρο 189 Ν. 4412/2016)

 

Από 12.10.2020 αρμόδιο όργανο για την παραλαβή της μελέτης είναι η Οικονομική Επιτροπή (περίπτ. ζ' παρ. 1 άρθρο 72 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 40 του Ν. 4735/20)

 

26. Βεβαίωση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας για την περαίωση των εργασιών της σύμβασης  (παρ. 2 άρθρο 187 και παρ. 1 άρθρο 189 Ν. 4412/2016)

  27. Αποδεικτικά αποστολής της διακήρυξης στην επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και στη τράπεζα δεδομένων TED, αν ο προϋπολογισμός του έργου είναι ίσος ή μεγαλύτερος από 221.000 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. 
 

27. Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 8 του ν. 3310/2005 και 1 παρ. 2 του π.δ. 82/1996, το οποίο εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση της διάταξης του άρθρου 15 παρ. 3 του ν. 2328/1995, συνάγεται ότι αναγκαία προϋπόθεση για την παραδεκτή συμμετοχή των ανώνυμων εταιρειών (αυτοτελώς ή σε κοινοπραξία ή ένωση προσώπων ή σε οποιασδήποτε μορφής οντότητα) στις διαδικασίες σύναψης δημόσιων συμβάσεων προϋπολογισμού μεγαλύτερου του 1.000.000,00 ευρώ, είναι η ονομαστικοποίηση των μετοχών τους μέχρι φυσικού προσώπου.

Η συνδρομή της προϋπόθεσης αυτής αποδεικνύεται με την προσκόμιση, κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς: 
α) πιστοποιητικού της αρμόδιας αρχής που εποπτεύει, σύμφωνα με τις διατάξεις του κ.ν. 2190/1920, την εταιρεία, από το οποίο προκύπτει ότι οι μετοχές της, με βάση το ισχύον καταστατικό της, είναι ονομαστικές και 
β) αναλυτικής κατάστασης με τα στοιχεία των μετόχων της εταιρείας και τον αριθμό των μετοχών κάθε μετόχου, όπως τα στοιχεία αυτά είναι καταχωρισμένα στο βιβλίο μετόχων της εταιρείας, το πολύ τριάντα εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα υποβολής της προσφοράς (Ελ. Συν. Τμήμα VI Απόφαση 796/2012Κλιμ.Ζ Πράξη 10/2011).

H υποχρέωση των υποψηφίων να προσκομίσουν δικαιολογητικά ονομαστικοποίησης των μετοχών τους, προκύπτει μόνο εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου,χωρίς συνυπολογισμό του ΦΠΑ, υπερβαίνει το ποσό του 1.000.000 ευρώ. (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 1136/2012Κλ. Ε Πράξη 37/2012)

Η υποχρέωση αυτή υπάρχει ακόμα και αν δεν υπάρχει σχετική ρητή πρόβλεψη στην οικεία διακήρυξη. (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 469/2011)

Η υποχρέωση αυτή συναρτάται με τη συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη, ανεξάρτητα από τη δυνατότητα υποβολής προσφοράς για μέρος μόνο των επίμαχων υπηρεσιών, την ανάδειξη περισσότερων αναδόχων και την ύπαρξη περισσότερων σχεδίων συμβάσεων (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 469/2011)

Η υποχρέωση αυτή όμως δεν καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις που η υποβληθείσα προσφορά αφορά επιτρεπτώς σε αυτοτελές τμήμα των προκηρυχθέντων υλικών, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων είναι κάτω του ως άνω ορίου. (Ελ.Συν.Κλιμ.Στ Πράξη 153/2014)

Η υποχρέωση υποβολής των δικαιολογητικών ονομαστικοποίησης σε διαγωνισμούς προϋπολογισμού άνω του 1.000.000 ευρώ ισχύει και για τις ναυτικές εταιρείες. (Ελ. Συν. Τμήμα VI Απόφαση 796/2012)

Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων της απόφασης 1021001/167/0015β΄/Πολ. 1071/25.2.2000 του Υφυπουργού Οικονομικών (Β΄359) δεν απαιτείται να αναγράφονται στην κατ' άρθρον 1 παρ.2β του π.δ/τος 82/1996 αναλυτική κατάσταση των μετόχων, που υποβάλλονται από τις συμμετέχουσες σε δημόσιους διαγωνισμούς ανώνυμες εταιρείες, στοιχεία σχετικά με τη θεώρηση του βιβλίου μετόχων των εταιρειών αυτών από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. (Ελ. Συν. Κλιμ. ΣΤ Πράξη 121/2014)

Η υποχρέωση εταιριών, για τις οποίες δεν επιβάλλεται κατά το δίκαιο της έδρας τους ονομαστικοποίηση, περιορίζεται στην υποβολή των αναφερόμενων στο νόμο στοιχείων χωρίς να απαιτείται η υποβολή αντίστοιχων στοιχείων για τους μετόχους τους. Δεν υφίσταται περιορισμός ως προς το ποσοστό με το οποίο συμμετέχει μία αλλοδαπή εταιρία στο κεφάλαιο τεχνικής ανώνυμης εταιρίας-συμμετέχουσας σε διαδικασία ανάθεσης δημοσίου έργου. (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. Απόφ. 100/2014)

Δεν υποχρεούται να προσκομίσει πιστοποιητικά ονομαστικοποίησης μια ανώνυμη εταιρεία που μετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία για ένα και μόνον επιμέρους είδος, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του οποίου δεν υπερβαίνει το όριο του 1.000.000,00 ευρώ. (Ελ.Συν.Κλιμ.ΣΤ Πράξη 246/2015

Κρατήσεις

i. Παρακράτηση Φόρου
Ειδικά για αρχιτέκτονες και μηχανικούς προκαταβλητέος φόρος εισοδήματος 4% ή 10% ανάλογα με την κατηγορία της μελέτης. (παρ 4 άρθρο 52 Ν. 2238/94) (από 01/01/2014 ισχύει η παρ.4 του άρθρου 69 του Ν.4172/2013)

Ειδικότερα: 
Το ποσό του προκαταβλητέου φόρου υπολογίζεται:
α) Σε τέσσερα τοις εκατό (4%) της συμβατικής αμοιβής για εκπόνηση μελετών και σχεδίων χωροταξικών, πολεοδομικών, συγκοινωνιακών, υδραυλικών έργων και για διεύθυνση εκτέλεσης έργου καθώς και για μελέτη επίβλεψη τοπογραφικών έργων
β) Σε δέκα τοις εκατό (10%) της συμβατικής αμοιβής για εκπόνηση μελετών και σχεδίων που αφορούν οποιασδήποτε άλλης φύσης έργα και για την επίβλεψη της εκτέλεσης αυτών, καθώς και των έργων της προηγούμενης περίπτωσης και της ενέργειας πραγματογνωμοσύνης κ.λπ. για τα έργα αυτά. (ΠΟΛ 1025/20.01.2014)

 

Από 1/1/2014
α) Σε ατομική επιχείρηση (φυσικό πρόσωπο)
[embed_object_post post_id="133" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


β) Σε νομικό πρόσωπο
 [embed_object_post post_id="134" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


ii. Υπέρ ΕΜΠ 1%, είτε η μελέτη χρηματοδοτείται είτε όχι από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (Ν 546/43, ).

 

Με αριθ. Γνωμ. ΝΣΚ 39/2001 γνωμοδότηση της Oλομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, που είχε γίνει αποδεκτή από τον υφυπουργό των Oικονομικών, κρίθηκε ότι εξακολουθεί να ισχύει η απαλλαγή των δικαιούχων των αμοιβών ιδιωτών ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ, από την υπέρ του ΕΜΠ προβλεπόμενη κράτηση, για την εκπόνηση οποιασδήποτε μελέτης τεχνικής φύσεως και την εκτέλεση έργων χρηματοδοτούμενων από τις πιστώσεις του Προγρ. Δημοσ. Επενδύσεων.

Όμως με τα πρακτικά της 20ής έκτακτης συνεδρίασης της Oλομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 23ης Ιουλίου 2001, έγινε ομόφωνα δεκτό ότι ο υπέρ του ΕΜΠ πόρος, δηλ. η κράτηση 1%, εξακολουθεί να επιβάλλεται επί των πόρων του ΤΣΜΕΔΕ, ο οποίος εισπράττεται από το ΤΣΜΕΔΕ και αποδίδεται στο ΕΜΠ στο τέλος κάθε τριμηνίας. 

Κατόπιν αυτού, ανακλήθηκε από τον υφυπουργό Oικονομικών η αποδοχή της παραπάνω γνωμοδότησης της Oλομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, με την από 26-11-01 επισημειωτική πράξη του. 

Δείτε το έγγραφο της Δ/ΝΣΗ: 26η Συντ/σμού & Ελέγχου Εφαρμογής Δημοσιολογιστικών Διατάξεων ΤΜΗΜΑ: Α'

Κατεβάστε τη συνεδρίαση της 23.7.2001 όπου η Oλομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου του κράτους, γνωμοδότησε ομόφωνα ότι οι αμοιβές ιδιωτών μελετητών για την εκπόνηση μελετών έργων που χρηματοδοτούνται από τις ειδικές πιστώσεις του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων υπόκεινται στην κράτηση 1% υπέρ του ΕΜΠ. 

Επίσης: 
Στις αμοιβές για μελέτες που εκπονούν ιδιώτες γεωλόγοι μελετητές, δεν γίνονται οι κρατήσεις υπέρ ΤΣΜΕ∆Ε, ΤΕΕ και ΕΜΠ

 

Οι αμοιβές για μελέτες που εκπονούνται από ιδιώτες - μέλη του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου και αφορούν έργα γεωργικής, δασικής, κτηνοτροφικής, γεωλογικής, αλιευτικής ή περιβαλλοντολογικής χρησιμότητας, υπόκεινται σε κράτηση 2% υπέρ του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου . Στις περιπτώσεις που οι υπηρεσίες σας προβαίνουν μόνο στον έλεγχο ή την έγκριση των μελετών, χωρίς να καταβάλλουν οι ίδιες την αμοιβή, ουδεμία μελέτη γίνεται δεκτή εάν δεν βεβαιώνεται η καταβολή του 2% υπέρ ΓΕΩΤ.Ε.Ε..(άρθρο 13 παρ. 1 περίπτ. ζ΄ Ν 1474/84ΓΕΩ.Τ.Ε.Ε. 2842/25.07.2012ΓΕΩΤ.Ε.Ε. 3005/15.09.2015)  Το ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) υπέρ του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. στις αμοιβές για μελέτες και επιβλέψεις από ιδιώτες μέλη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., εφόσον έχουν ανατεθεί σ' αυτούς από το Δημόσιο, ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ, Οργανισμούς ή φυσικά πρόσωπα και αφορούν έργο γεωργικής, δασικής, κτηνοτροφικής, γεωλογικής, γεωτεχνικής, αλιευτικής ή περιβαλλοντικής χρησιμότητας (άρθρο 13 παρ. 1 περίπτ. ζ΄ του ν. 1474/1984), καταβάλλεται από τους γεωτεχνικούς που εκπονούν τις ανωτέρω μελέτες ή διενεργούν τις επιβλέψεις πριν από την πληρωμή της αμοιβής. Σε περίπτωση που οι μελέτες και επιβλέψεις διενεργούνται από ενώσεις - κοινοπραξίες ή από ΝΠΙΔ, στα οποία συμμετέχουν ή απασχολούνται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας γεωτεχνικοί μέλη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., το ανωτέρω ποσοστό καταβάλλεται από το νόμιμο εκπρόσωπο της ένωσης - κοινοπραξίας ή του ΝΠΙΔ πριν από την πληρωμή της  αμοιβής. (άρθρο 2 παρ. 6 του Π.Δ. 12/17 - ΦΕΚ 26/03.03.2017 τεύχος Α')

 

Σχετικά με την κατάργηση ή μη της κράτησης δείτε εδώ.




iii.
Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="129" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]



iv. Κράτηση υπερ ΕΣΗΔΗΣ

Στις συμβάσεις της παρ. 1 επιβάλλεται κράτηση ύψους 0,02% υπέρ της ανάπτυξης και συντήρησης του ΟΠΣ ΕΣΗΔΗΣ, η οποία υπολογίζεται επί της αξίας της αρχικής, καθώς και κάθε συμπληρωματικής σύμβασης. Το ποσό αυτό παρακρατείται σε κάθε πληρωμή από την αναθέτουσα αρχή στο όνομα και για λογαριασμό:

α) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών και

β) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και γενικών υπηρεσιών.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών ή Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, κατά περίπτωση, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον χρόνο, τον τρόπο και τη διαδικασία κράτησης των ως άνω χρηματικών ποσών, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της παρούσας. (άρθρο 36 παρ.6 Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του Ν.4782/2021)


Για το χρόνο έναρξης εφαρμογής του ΕΣΗΔΗΣ στις μελέτες, δείτε την ενότητα ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΕΣΗΔΗΣ-ΚΗΜΔΗΣ-ΕΑΑΔΗΣΥ-ΜΗΠΥΔΗΣΥ » ΕΣΗΔΗΣ » Έργα - μελέτες » I. Γενικά » 2. Έναρξη υποχρεωτικής χρήσης ΕΣΗΔΗΣ


v. Κράτηση υπερ ΑΕΠΠ 

[embed_object_post post_id="88" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


vi. Κράτηση υπερ ΕΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="532735" post_title="Κράτηση ΕΑΔΗΣΥ"]embed_object_post[/embed_object_post]

Τι να προσέξω

 

Καθεστώς Φ.Π.Α.

1. Γενικά Κανονικό

2. Εξαιρέσεις:  
Στις περιπτώσεις εκτέλεσης εργασιών σε ακίνητα κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 2β (δηλ.εκσκαφές, κατεδαφίσεις, κατασκευή οικοδομών, οδών, γεφυρών, υδραγωγείων, υδραυλικών και αποχετευτικών έργων, ηλεκτρολογικών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων και τεχνικών γενικά έργων, καθώς και συμπληρώσεις, επεκτάσεις, διαρρυθμίσεις και επισκευές, εκτός από τις εργασίες συνήθους συντήρησης των έργων αυτών), προς αναθέτουσες αρχές κατά την έννοια των προεδρικών διαταγμάτων 59/2007 (Α' 63) και 60/2007 (Α' 64), υπό την προϋπόθεση ότι οι ως άνω αρχές είναι κύριοι των έργων και υποκείμενοι στο φόρο με δικαίωμα έκπτωσης, ο φόρος καταβάλλεται από τον λήπτη. Ο υποκείμενος που εκτελεί τις εργασίες του προηγούμενου εδαφίου έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών που αντιστοιχεί στις εν λόγω πράξεις, δεν χρεώνει φόρο στα εκδιδόμενα φορολογικά στοιχεία και υποχρεούται να αναγράφει σε αυτά «Άρθρο 39α, υπόχρεος για την καταβολή του φόρου είναι ο λήπτης. (παρ.4 άρθρο 39Α Ν.2859/00, όπως προστέθηκε από την παρ. 10 του άρθρου 1 του Ν. 4281/14)

Αναλυτικές οδηγίες σχετικά με τη μη επιβολή ΦΠΑ σε τεχνικά έργα καθώς και λοιπά φοροτεχνικά ζητήματα σχετικά με την υλοποίηση και παράδοση των έργων, στις περιπτώσεις εκτέλεσής τους από φορέα για λογαριασμό τρίτου έχουν δοθεί με το εγγ. Υπ. Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας 47159 /ΕΥΘΥ 1045/25.09.2014 και την ΠΟΛ 1253/10.12.2014.

Σχετιζόμενες καρτέλες

 

Σχετική νομολογία

 

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

 

Διάφορα

Έγγραφα νομιμοποίησης δικαιούχου όταν η πληρωμή γίνεται από την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου

 Έγγραφα νομιμοποίησης δικαιούχου όταν η πληρωμή γίνεται από το ταμείο παρακαταθηκών και δανείων

Ασφαλιστική ενημερότητα
Φορολογική ενημερότητα
Κώδικας ΦΠΑ (Ν. 2859/00) 

Αγαθά και υπηρεσίες με μειωμένο ΦΠΑ

Δαπάνες που απαλλάσσονται του ΦΠΑ
Προσυμβατικός έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο
Προληπτικός έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας