Τίτλος Δαπάνης Παράβολο εγγραφής αλλοδαπών στο δημοτολόγιο
ΚΑ Προϋπολογισμού 0719.08 (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)  
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους κωδικούς αριθμούς 0711 έως 0717 εγγράφονται τα έσοδα των αντίστοιχων τίτλων. 

Σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 0716 «Έσοδα από παράβολα αδειών παραμονής αλλοδαπών» εγγράφονται έσοδα από παράβολα αιτήσεων και δηλώσεων πολιτογράφησης (της παρ. 8 του άρθρου 1Α του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, όπως αυτό προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 3838/2010 και τροποποιήθηκε με την παρ. 6α του άρθρου 18 του ν. 3870/2010), υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 2 «Ίδρυση υπηρεσιών μιας στάσης και συναφείς ρυθμίσεις» του ν. 4018/2011 (Στην παρ. 1 του οποίου ορίζεται ότι «Η αρμοδιότητα των Δήμων της Χώρας για την παραλαβή των αιτήσεων πολιτών τρίτων χωρών για τη χορήγηση ή την ανανέωση άδειας διαμονής, καθώς και την επίδοση σε αυτούς των αποφάσεων, που εκδίδονται σε συνέχεια των σχετικών αιτήσεων, μεταφέρεται στις Υπηρεσίες Αλλοδαπών και Μετανάστευσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, στη χωρική αρμοδιότητα των οποίων αυτοί υπάγονται») και των σχετικών οδηγιών που παρέχονται με την υπ' αριθμ. 12/9034/28-3-2012 (ΑΔΑ: Β4Β4Ν-62Π) εγκύκλιο του Υπουργείου μας.

Στον Κ.Α. 0718 της υποκατηγορίας 071 «Λοιπά τακτικά έσοδα», που μετονομάζεται σε «Επιχορηγήσεις νομικών προσώπων από Δήμους» εγγράφουν εφεξής τα Δημοτικά Νομικά Πρόσωπα την επιχορήγηση που λαμβάνουν από τον οικείο Δήμο - και όχι στην υποκατηγορία 061, στην οποία εγγράφονται έσοδα των Δήμων από κεντρικούς αυτοτελείς πόρους.

 

Ως εκ τούτου, λοιπά τακτικά έσοδα που δεν εντάσσονται στις ανωτέρω τάξεις εγγράφονται εφεξής στον Κ.Α. 0719

[embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Νομοθεσία - 
Νομολογία


Καθεστώς έπειτα από την τροποποίηση του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας από το Ν.4332/15
Με το άρθρο 1 του Ν.4332/15 αντικαταστάθηκε το άρθρο 1Α του Ν.3284/04 σχετικά με την κτήση ελληνικής ιθαγένειας τέκνων αλλοδαπών που γεννιούνται στην Ελλάδα.

Έπειτα από την ανωτέρω αντικατάσταση οι δηλώσεις-αιτήσεις των αλλοδαπών για την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας υποβάλλονται απευθείας
στην αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην οποία υπάγεται διοικητικά ο Δήμος της διαμονής του/των αιτούντα/ων άνευ πλέον συμμετοχής στη σχετική διαδικασία των οικείων Δήμων. (παρ.2 άρθρο 1Α Ν.3284/04, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 του Ν.4332/15)

Οι ανωτέρω διατάξεις έχουν ισχύ από την ημερομηνία δημοσίευσης του Ν.4332/15 στο ΦΕΚ, ήτοι από 09.07.2015.

Δεδομένου πάντως ότι υποβληθείσες σύμφωνα με το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο αιτήσεις κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας λόγω γέννησης στην Ελλάδα ή φοίτησης σε ελληνικό σχολείο στην Ελλάδα εξακολουθούν να εκκρεμούν όχι μόνο στις υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων αλλά και στις αρμόδιες υπηρεσίες των οικείων Δήμων, το ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. με την  εγκ.29/Φ. 130181/18258/25.08.2015 καλεί τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις όπως ενημερώσουν αμελλητί τους Δήμους της χωρικής τους αρμοδιότητας περί της υποχρέωσής τους να αποστείλουν άμεσα τις υπόψη εκκρεμείς αιτήσεις, προκειμένου να προγραμματιστεί η κατά προτεραιότητα εξέταση και των αιτήσεων αυτών.

Στην παρ.6 του άρθρου 1Α του Ν.3284/04, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 του Ν.4332/15 ορίζεται ότι γ
ια την υποβολή των προβλεπόμενων στο παρόν άρθρο δηλώσεων-αιτήσεων κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας καταβάλλεται παράβολο ύψους εκατό (100) ευρώ.

Έχει απαλειφθεί συνεπώς με την τροποποίηση η διευκρίνιση ότι το παράβολο εισπράττεται από τον οικείο δήμο και ότι διατίθεται αποκλειστικά για τη λειτουργία των υπηρεσιών που είναι αρμόδιες για τη διεκπεραίωση των δηλώσεων και αιτήσεων και τη διενέργεια των σχετικών εγγραφών.

Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων και της αιτιολογικής έκθεσης του Ν.4332/15, προκύπτει ότι το παράβολο πλέον εισπράττεται υπέρ του Δημοσίου, καθώς οι Δήμοι δεν διεκπεραιώνουν πλέον οι ίδιοι τη διαδικασία συγκέντρωσης των αιτήσεων, η οποία γίνεται από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.

Αιτήσεις κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας, δυνάμει των παραγράφων 1 έως και 6 του άρθρου 1Α του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, όπως αυτό είχε προστεθεί με την παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 3838/2010 και ίσχυε μέχρι τη δημοσίευση του Ν.4332/15 και του άρθρου 24 του Ν. 3838/2010, που εκκρεμούν είτε στις αρμόδιες υπηρεσίες των οικείων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων είτε στις αρμόδιες υπηρεσίες των οικείων Δήμων εξετάζονται υπό τους όρους του άρθρου 1Α του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, όπως αυτό τροποποιείται με το άρθρο 1 του Ν.4332/15 και υπό τους όρους του άρθρου 1Β του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, όπως αυτό προστίθεται με το άρθρο 1Α του Ν.4332/15, πλην της καταβολής του προβλεπόμενου παραβόλου. (παρ.2 άρθρο 2 Ν.4332/15)




Καθεστώς πριν την τροποποίηση του Κ.Ε.Ι. από το Ν.4332/15
Για την υποβολή των προβλεπόμενων στο παρόν άρθρο δηλώσεων και αιτήσεων εγγραφής σε δημοτολόγιο καταβάλλεται ποσό ύψους εκατό (100) ευρώ, που εισπράττεται από τον οικείο δήμο και διατίθεται αποκλειστικά για τη λειτουργία των υπηρεσιών που είναι αρμόδιες για τη διεκπεραίωση των δηλώσεων και αιτήσεων και τη διενέργεια των σχετικών εγγραφών. Από την αρμόδια υπηρεσία του δήμου εκδίδεται το προβλεπόμενο από την κείμενη νομοθεσία αποδεικτικό είσπραξης, το οποίο ο ενδιαφερόμενος καταθέτει ως δικαιολογητικό που συνοδεύει την αίτηση και δήλωση του. (παρ.8 άρθρο 1Α Ν.3284/04, όπως προστέθηκε με την παρ.2 του άρθρου 1 του Ν.3838/10 (ΦΕΚ 49 τεύχος Α'και αντικαταστάθηκε με την παρ.6α του άρθρου 18 του N. 3870/2010 (ΦΕΚ 138/09.08.2010 τεύχος Α)

Στην παρ.2.8 του άρθρου 1 της αιτιολογικής έκθεσης του Ν.3838/10 (ΦΕΚ 49 τεύχος Α') επισημαίνεται ότι με την προτεινόμενη ρύθμιση της παραγράφου 8 του άρθρου 1Α του Ν. 3284/2004 προβλέπεται η καταβολή παραβόλου ύψους 100 ευρώ το οποίο εισπράττεται υπέρ του οικείου δήμου για την κάλυψη των αναγκών των αρμόδιων υπηρεσιών του. Τα ερωτήματα που είχαν δημιουργηθεί σχετικά μετο εάν είναι τελικός δικαιούχος του παραβόλου ο Δήμος, λύθηκαν οριστικά με την ανωτέρω τροποποίηση του ν. 3870/10.

Στην Υ.Α. Φ.130181/23198/10 (ΦΕΚ Β' 562/30-4-2010), για τον καθορισμό των δικαιολογητικών, ορίζεται ως δικαιολογητικό «αποδεικτικό είσπραξης παραβόλου τύπου Β' ύψους 100€ από την ταμειακή υπηρεσία του οικείου Δήμου.»- Η απόφαση κρίθηκε ακυρωτέα με την απόφαση 460/2013 της Ολομέλειας του ΣτΕ, καθώς η διάταξη του Ν. 3838/2010, με την οποία προστέθηκε το άρθρο 1Α του Ν.3284/2004 κρίθηκε αντισυνταγματική.

Σύμφωνα με το εγγ. ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. Φ. 130181/37964/16.07.2010, το παράβολο της παρ. 8 του άρθρου 1Α, ύψους 100 € αποτελεί στην ουσία δικαίωμα και ίδιο έσοδο των ΟΤΑ , κατά συνέπεια η είσπραξή του, καθώς και η έκδοση του αντίστοιχου αποδεικτικού είσπραξης, θα πρέπει να γίνεται κατά τον συνήθη τρόπο είσπραξης των λοιπών εσόδων του δήμου, είτε υφίσταται ίδια ταμειακή υπηρεσία είτε αυτή διεξάγεται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων δια των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.), με υπαλλήλους που διατίθενται από τους οικείους Ο.Τ.Α.

Κατά συνέπεια, το αποδεικτικό είσπραξης, ανεξαρτήτως τύπου αυτού (π.χ. γραμμάτιο είσπραξης, διπλότυπο κλπ), αποτελεί το απαιτούμενο από το νόμο δικαιολογητικό που καταθέτει ο ενδιαφερόμενος ως επισυναπτόμενο στη σχετική αίτηση- δήλωση.

 

Όπου, κατά τις ισχύουσες διατάξεις, απαιτείται κατάθεση παραβόλου σε έντυπη μορφή, δύναται να αντικατασταθεί η έντυπη μορφή με ηλεκτρονικό παράβολο. Το ηλεκτρονικό παράβολο δημιουργείται με τη χορήγηση μοναδικού ψηφιακού κωδικού, ο οποίος πιστοποιείται και ελέγχεται από κεντρικό πληροφοριακό σύστημα. Η διάθεση των ηλεκτρονικών παραβόλων δύναται να πραγματοποιείται με χρήση οποιουδήποτε καθιερωμένου στις συναλλαγές τρόπου πληρωμής. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι αρμοδιότητες, οι διαδικασίες, οι λεπτομέρειες και ό, τι άλλο απαιτείται για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού παραβόλου. (παρ.3 άρθρο 29 Ν.3943/2011)


Κατ' εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκε η
ΠΟΛ 1117/27.05.2013: Όροι και διαδικασία είσπραξης - επιστροφής για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού παράβολου και η  ΠΟΛ 1163/03.07.2013 (ΦΕΚ 1675/08.07.2013 τεύχος Β'), όπως τροποποιήθηκε με την ΠΟΛ. 1150/15.05.2014 (ΦΕΚ 1357/28.05.2014 τεύχος Β'), την ΠΟΛ 1131/24.06.2015 (ΦΕΚ 1324/01.07.2015 τεύχος Β'), την ΠΟΛ 1126/10.08.2017 (ΦΕΚ 2957/29.08.2017 τεύχος Β').

Η ΠΟΛ 1163/03.07.2013 (ΦΕΚ 1675/08.07.2013 τεύχος Β' καταργήθηκε με το άρθρο 12 της ΚΥΑ Α.1047/12.03.2020 (ΦΕΚ 979/21.03.2020 τεύχος Β’).

Οι διατάξεις των άρθρων 8, 9 και 10 της ΚΥΑ Α.1047/12.03.2020 (ΦΕΚ 979/21.03.2020 τεύχος Β’) τίθενται σε ισχύ την 01.07.2020. Μέχρι την έναρξη ισχύος των διατάξεων του προηγούμενου εδαφίου εξακολουθεί να εφαρμόζεται η περίπτωση Γ΄ του άρθρου 5 της ΠΟΛ. 1163/03.07.2013 (ΦΕΚ Β΄ 1675) «Όροι και διαδικασία είσπραξης - επιστροφής για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού παραβόλου».

 

Η υποβολή αιτήματος για την χορήγηση παραβόλου σε ηλεκτρονική μορφή (e-παράβολο), κάθε ενδιαφερόμενου (φυσικού ή μη πρόσωπου) μπορεί να διεκπεραιώνεται και μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ). (ΚΥΑ ΔΟΛΚΕΠ/ Φ15/19/οικ.14290/04.06.2014 (ΦΕΚ 1580/16.06.2014 τεύχος Β')

Υποδείγματα