Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Συσχετιζόμενες καρτέλες
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης | Καταβολή του επιδόματος ένδειας στους δικαιούχους |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 6734 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 673 εγγράφονται οι προαιρετικές εισφορές, παροχές και επιχορηγήσεις. Ειδικότερα:
Στον ΚΑ 6731 αφορά επιχορηγήσεις προς ΝΠΔΔ που καταβάλλονται βάσει του άρθρου 202 παρ. 1 του ΚΔΚ και με τους όρους που περιγράφονται στο άρθρο αυτό.
Στον ΚΑ 6732 εγγράφεται η προαιρετική εισφορά υπέρ του Δημοσίου για την καταπολέμηση δάκου, καταστροφή αρουραίων και ακρίδων.
Στον ΚΑ 6733 εγγράφονται τα χρηματικά βοηθήματα σε απόρους που χορηγούνται σύμφωνα με το ίδιο άρθρο του ΚΔΚ (αλλά: η προμήθεια ειδών διαβίωσης και περίθαλψης για τους ίδιους θα εγγραφεί στον ΚΑ 6481).
Στον ΚΑ 6734 εγγράφονται οι δαπάνες για την καταβολή του επιδόματος ένδειας στους δικαιούχους.
Στον ΚΑ 6735 εγγράφονται οι επιχορηγήσεις σε αθλητικούς συλλόγους και σωματεία.
Στον ΚΑ 6738 εγγράφονται τα ποσά των χρηματοδοτήσεων που παρέχονται σε κοινωφελείς δημοτικές επιχειρήσεις, κατά τα προβλεπόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 259 του ΚΔΚ. Για την ορθότερη παρακολούθηση των χρηματοδοτήσεων αυτών, ο ΚΑ 6738 θα αναπτυχθεί σε 6738.01, 6738.02 κ.ο.κ. ώστε να παρακολουθούνται χωριστά ανά επιχείρηση.
Σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6739 «Λοιπές προαιρετικές πληρωμές για μεταβιβάσεις εισοδημάτων σε τρίτους» μπορεί να εγγραφούν και οι επιχορηγήσεις φορέων που συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή του δήμου (άρθρο 94 παρ. 4 περίπτ. 30 του ν. 3852/2010), όπως ήδη αναφέραμε στον Κ.Α. 6735 (σ.σ. ΔήμοςΝΕΤ: πλέον 6736) Σε αναπτύξεις του ΚΑ 6739 εγγράφονται, μεταξύ άλλων, και τα έξοδα των ιδρυμάτων χωρίς νομική προσωπικότητα (περιουσία που έχει διατεθεί στους δήμους για την εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού) για τα οποία έχουν εγγραφεί αντίστοιχα έσοδα σε αναπτύξεις του ΚΑ 1421. [embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] Δείτε και την ΚΥΑ 70560/16.11.2009 (ΦΕΚ 2394/01.12.2009 τεύχος Β) |
Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
|
Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, καθώς και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης επιτρέπεται να χορηγούνται στους οικονομικά αδύνατους κατοίκους, τρίτεκνους και πολύτεκνους είδη διαβιώσεως ή περιθάλψεως, κυρίως ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Με τους ίδιους όρους επιτρέπεται να χορηγούνται χρηματικά βοηθήματα. Τα βοηθήματα αυτά είναι αφορολόγητα, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχονται ούτε συμψηφίζονται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, Ο.Τ.Α. και νομικά πρόσωπα αυτών ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα (άρθρο 202 παρ.2 Ν.3463/06, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 51 του Ν.4483/17 και τροποποιήθηκε από την παρ.2 του άρθρου 58 του Ν.4795/21)
Κατ' εφαρμογή της συνταγματικής επιταγής για την προστασία και ενίσχυση της οικογένειας και για λόγους τήρησης της αρχής της ίσης μεταχείρισης, με την αξιολογούμενη ρύθμιση, πλέον των πολύτεκνων οικογενειών, αναγνωρίζονται και οι οικονομικά αδύνατες τρίτεκνες οικογένειες ως δικαιούχοι παροχής ειδών διαβίωσης ή περίθαλψης, κυρίως ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής, σε εξαιρετικές περιπτώσεις καθώς και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. (Αιτιολογική έκθεση Ν.4795/21)
Οι εξαιρετικές περιπτώσεις δεν απαιτείται πλέον να ανάγονται σε έκτακτη και σοβαρή ανάγκη, δηλαδή σε άμεση βιοτική ανάγκη που οφείλεται σε απρόβλεπτα και αιφνίδια περιστατικά και ένεκα της οποίας διακυβεύεται το στοιχειώδες επίπεδο διαβίωσης του χρήζοντος τη βοήθεια, πρέπει, όμως, να συνθέτουν τη συνδρομή ιδιαίτερων περιστάσεων που, λόγω της απόκλισής τους από τις συνηθισμένες συνθήκες, καθιστούν αναγκαία την επέμβαση των αρχών του Δήμου για την αντιμετώπισή τους. Πρόσθετη προϋπόθεση για τη χορήγηση των ως άνω βοηθημάτων αποτελεί η οικονομική αδυναμία των πολιτών που λαμβάνουν τα βοηθήματα, η οποία πρέπει να τεκμηριώνεται ειδικά με την υποβολή πρόσφορων στοιχείων όπως π.χ. σχετικών βεβαιώσεων είτε από το Δήμο είτε από οποιονδήποτε άλλο αρμόδιο προς τούτο δημόσιο φορέα και να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 34/2017)
Όπου στις διατάξεις του άρθρου 202 του ν. 3463/2006 ορίζεται το δημοτικό συμβούλιο ως όργανο αρμόδιο για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης, νοείται από 19.07.2018 ο δήμαρχος, με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού. (παρ.2 άρθρο 203, παρ.2 άρθρο 210, άρθρο 283 Ν.4555/18)
Για την άσκηση της αρμοδιότητας αυτής δεν απαιτείται προηγούμενη απόφαση συλλογικού οργάνου, εκτός αν αυτή είναι απαραίτητη, προκειμένου να επιτευχθεί η απαιτούμενη εξειδίκευση της πίστωσης. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, πριν από την απόφαση του δημάρχου, προηγείται απόφαση της οικονομικής επιτροπής για μέρος ή το σύνολο των πιστώσεων που χρήζουν εξειδίκευσης. Εξειδικευμένη θεωρείται η πίστωση, όταν κατονομάζεται ρητά η συγκεκριμένη δαπάνη για την οποία προορίζεται και προσδιορίζεται στο αναλυτικότερο δυνατό επίπεδο κωδικοποίησης του προϋπολογισμού. (περίπτ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 και τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 14 του Ν.4625/19) Η αρμοδιότητα εξειδίκευσης πιστώσεων από την Οικονομική Επιτροπή αντί του Δημοτικού Συμβουλίου ασκείται από 31.08.2019 (ημερ. έναρξης ισχύος του Ν.4625/19).
Η έγκριση δαπανών/διάθεση πιστώσεων κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του αρ. 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων εμπίπτει στην ανωτέρω περίπτωση καθώς, πριν την έκδοση όποιας απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, απαιτείται να εξειδικευθεί πώς θα κατανεμηθεί, σε δικαιούχους φορείς ή φυσικά πρόσωπα, το ποσό που τους αφορά και έχει εγγράφει στον οικείο κωδικό αριθμό εξόδου του προϋπολογισμού εκάστου δήμου. Από τη δημοσίευση του ν. 4625/2019 και εφεξής και εφόσον το δημοτικό συμβούλιο δεν έχει κάνει την σχετική εξειδίκευση, αρμόδιο προς τούτο όργανο είναι η οικονομική επιτροπή. (ΥΠ.ΕΣ. 65483/20.09.2019) (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4555/18) Εφόσον έχει ήδη εκδοθεί απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για δαπάνες του αρ. 202 του ίδιου Κώδικα για παροχή έκτακτων επιχορηγήσεων/ενισχύσεων σε νομικά ή και φυσικά πρόσωπα, η απόφαση αυτή δεσμεύει την οικονομική επιτροπή, κατά την άσκηση της αρμοδιότητας της τελευταίας, για την εξειδίκευση των πιστώσεων πριν την έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, όπως περιγράφεται στο τελευταίο εδάφιο της περίπτωσης ε' της παρ. 1 του αρ. 58 του ν. 3852/2010. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.108/72349/16.10.2019)
Επί του τεθέντος ερωτήματος, α) ποια η έννοια των όρων, εξαιρετικές περιπτώσεις, έκτακτη και σοβαρή ανάγκη, οικονομική αδυναμία, της παραγράφου 2 του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, β) εάν είναι διάφορος η κατηγορία των οικονομικώς αδυνάτων πολιτών και των πολυτέκνων, κατά την άνω διάταξη και γ) εάν είναι σωρευτική ή μη η συνδρομή των προϋποθέσεων που τίθενται από την ίδια διάταξη για τη χορήγηση των υπ' αυτής προβλεπόμενων βοηθημάτων, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Γ' Τμήμα) ομόφωνα γνωμοδότησε ότι, α) δεν είναι δυνατή η απαρίθμηση των περιπτώσεων , καθώς δεν μπορεί να προσδιορισθεί εκ των προτέρων η περιπτωσιολογία των καταστάσεων οι οποίες είναι δυνατόν να εμφανισθούν, β) η κατηγορία των οικονομικά αδύνατων πολιτών είναι διάφορη από αυτή των πολυτέκνων και γ) οι περιπτώσεις των «εξαιρετικών περιπτώσεων», «της έκτακτης» και της «σοβαρής ανάγκης» τίθενται εναλλακτικώς, ως προς τη συνδρομή τους, είτε ως προς τους οικονομικά αδύνατους, είτε ως προς τους πολύτεκνους. (Γνωμ.ΝΣΚ αριθ. 490/07 η οποία έγινε δεκτή από τον Υπουργό Εσωτερικών βλ.ΥΠΕΣ Αριθμ. Πρωτ: 244/16.05.2008)
Από 23.07.2021, ημερ. έναρξης ισχύος του Ν.4820/21, εφαρμογή για την έννοια των λειτουργικών δαπανών έχουν οι διατάξεις του άρθρου 181 του Ν.4820/21, οι οποίες επαναλαμβάνουν τις προϊσχύουσες διατάξεις της παρ 2 του άρθρου 37 του Ν. 3801/09. Ειδικότερα, ορίζονται τα εξής: Λειτουργικές για τον οικείο Ο.Τ.Α., είναι οι δαπάνες που χωρίς να προβλέπονται από τον νόμο σχετίζονται με την ανάπτυξη δραστηριοτήτων οι οποίες προάγουν τα κοινωνικά, πολιτικά, πνευματικά και οικονομικά συμφέροντα των δημοτών ή συμβάλλουν στην ενεργό συμμετοχή τους για την προαγωγή των τοπικών υποθέσεων και δραστηριοτήτων του Ο.Τ.Α., εφόσον όμως ανταποκρίνονται στο ανάλογο ή προσήκον μέτρο και δεν υπερβαίνουν τα εύλογα όρια που διαγράφονται με την τήρηση της αρχής της οικονομικότητας, εν όψει των συνθηκών πραγματοποίησής τους. (άρθρο 181 παρ.1 Ν.4820/21)
Δείτε και την καρτέλα 6733 Καταβολή χρηματικών βοηθημάτων σε άπορους δημότες |
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος |
Δείτε την καρτέλα 6733 Καταβολή χρηματικών βοηθημάτων σε άπορους δημότες |
Κρατήσεις | Δε γίνεται καμία κράτηση. (ΠΟΛ 1094/2015) |
Τι να προσέξω | |
Καθεστώς Φ.Π.Α. | Δεν υπόκειται σε καθεστώς Φ.Π.Α (άρθρο 3 Ν. 2859/00) Προκειμένου για προμήθεια φαρμάκων από τους Δήμους για την παροχή τους σε απόρους δείτε το καθεστώς ΦΠΑ στην καρτέλα 6681 Υλικά φαρμακείου |
Συσχετιζόμενες καρτέλες | 6733 Καταβολή χρηματικών βοηθημάτων σε άπορους δημότες 6481 Έξοδα λειτουργίας συσσιτίων |
Σχετική νομολογία |
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 34/2017 Παροχή οικονομικής ενίσχυσης σε κατοίκους του Δήμου, που τελούν σε οικονομική αδυναμία. Η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, διότι από τα εξατομικευμένα στοιχεία που προσκομίζονται και επισυνάπτονται στις αιτήσεις των επιλεγέντων προσώπων, προκύπτει ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο 202 παρ. 2 του ΚΔΚ, ήτοι η συνδρομή των ιδιαίτερων περιστάσεων που, λόγω της απόκλισής τους από τις συνηθισμένες συνθήκες, καθιστούν αναγκαία την επέμβαση των αρχών του Δήμου για την αντιμετώπισή τους. Και τούτο διότι πρόκειται για άτομα που ανήκουν στα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα και σε ευπαθείς ομάδες με οικονομικά προβλήματα και προβλήματα υγείας, η δε οικονομική αδυναμία αυτών, αποδεικνύεται από τα προσκομιζόμενα εκκαθαριστικά εφορίας, τα περιουσιολόγια, τις κάρτες ανεργίας, τις βεβαιώσεις αναπηρίας, τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης κ.α. Άλλωστε, όλες οι αιτήσεις των δημοτών που αιτούνται την οικονομική ενίσχυση από το Δήμο συνοδεύονται από εκθέσεις κοινωνικοοικονομικής έρευνας που υπογράφονται από κοινωνικές λειτουργούς και στις οποίες γίνεται αναλυτική περιγραφή της οικονομικής και οικογενειακής κατάστασης των ατόμων και προβαίνουν αιτιολογημένα στην πρότασή τους περί της αναγκαιότητας οικονομικής στήριξης αυτών. Ως εκ τούτου, ο Δήμος αιτιολογεί πλήρως και επαρκώς την αναγκαιότητα ενίσχυσης των επιλεγέντων δημοτών του με χρηματικό βοήθημα, η δε Κοινωνική Υπηρεσία αυτού, αποτελεί αρμόδιο φορέα προκειμένου να βεβαιώσει την κοινωνική και οικογενειακή κατάσταση των δημοτών, καθώς και τις συνθήκες διαβιώσεως αυτών.
ΠΡΞ ΚΛΒ 2003 3142 Ελ. Συν Τμ. 7 Πράξη 44/2005 Ελ. Συν Τμ. 1 Πράξη 173/2004 ΠΡΞ ΚΛΒ 2004 1121 |
|
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]