Έννοια κρατικού αυτοκινήτου

 

Το ν.δ 2396/1953 αναφέρεται, ως προς τα ζητήματα χρήσης και κίνησης, σε όλα τα κρατικά αυτοκίνητα οχήματα, του Δημόσιου, των Ο.Τ.Α., των Ν.Π.Δ.Δ. κ.λπ.

Στις διατάξεις του νόμου αυτού γίνεται αναφορά σε κρατικά οχήματα χωρίς προσδιορισμό της έννοιας του όρου «κρατικό όχημα».

Από το περιεχόμενο των ρυθμίσεων του ως άνω ν.δ/τος, καθώς και εκείνων της υπ’ αριθμ. 129/2534/2010 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, αλλά και τη χρησιμοποιούμενη στα εν λόγω νομοθετήματα ορολογία, προκύπτει ότι ως «κρατικό όχημα» νοείται εκείνο που ανήκει ιδιοκτησιακά ή κατέχεται και χρησιμοποιείται από τους φορείς της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν.δ. 2369/1953 για την εκπλήρωση των λειτουργικών τους αναγκών.

Ως λειτουργικές ανάγκες, κατά την έννοια των προαναφερομένων διατάξεων, νοούνται εν προκειμένω, αφενός εκείνες η κάλυψη των οποίων αποτελεί τον κύριο και καθοριστικό σκοπό ύπαρξης της υπηρεσίας, με την έννοια ότι η χρήση του κρατικού οχήματος συνδέεται αναπόσπαστα με το σκοπό της αποστολής της (όπως λ.χ. τα ασθενοφόρα οχήματα για το Ε.Κ.Α.Β. ή τα πυροσβεστικά για τη Πυροσβεστική Υπηρεσία) ή συμβάλλει αποφασιστικά στην άσκηση σχετικής αρμοδιότητάς της (όπως λ.χ. τα απορριμματοφόρα οχήματα των Δήμων) και, αφετέρου εκείνες που η ικανοποίησή τους υποβοηθά υποστηρικτικά τη λειτουργία της υπηρεσίας (όπως λ.χ. επί μεταφοράς με κρατικό όχημα προσώπων που απασχολούνται στην υπηρεσία ή πραγμάτων αυτής). 

Ως εκ τούτου, εν προκειμένω η έννοια της λειτουργικής ανάγκης δεν διαφοροποιείται από εκείνη της υπηρεσιακής ανάγκης, ως προς το ζήτημα της χρήσης εκ μέρους των φορέων της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν.δ. 2369/1953 των κρατικών οχημάτων. (ΓνΝΣΚ 115/2019)

 

Με την υπ’ αριθμ.ΥΑ/129/2534/2010 κοινή υπουργική απόφαση, ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν τους δικαιούχους χρήσης κρατικών αυτοκινήτων καθώς και άλλα ζητήματα που σχετίζονται με τα αυτοκίνητα αυτά, όπως τα διακριτικά τους γνωρίσματα, οι περιορισμοί και οι έλεγχοι της κίνησής τους κ.λπ.. Στις διατάξεις της εν λόγω κοινής υπουργικής απόφασης γίνεται χρήση του όρου «υπηρεσιακά αυτοκίνητα» χωρίς ο κανονιστικός νομοθέτης να προσδιορίζει το περιεχόμενο της έννοιάς του. Η χρήση του εν λόγω όρου στις διατάξεις της ως άνω υπουργικής απόφασης φαίνεται να έχει την ίδια έννοια με τη χρήση του όρου «κρατικά οχήματα» που χρησιμοποιείται στις διατάξεις του ν.δ. 2369/1953, ανεξαρτήτως του θεωρητικού εννοιολογικού περιεχομένου των δύο αυτών όρων. Ενδεικτικά αναφέρεται εν προκειμένω ότι στο δεύτερο εδάφιο της υποπαραγράφου Β’ της παραγράφου 5 του προοιμίου της υπ’ αριθμ.ΥΑ/129/2534/2010 κ.υ.α, καθώς και στα άρθρα 5 παρ. 4, 7 παρ.1 και 10 παρ. 2 αυτής γίνεται χρήση, αντίστοιχα, των όρων «...επιβατικών κρατικών αυτοκινήτων...», «...κρατικό αυτοκίνητο...», «...αυτοκίνητα των δημοσίων υπηρεσιών...», και «...κίνηση υπηρεσιακών αυτοκινήτων...», χωρίς να προκύπτει δικαιολογητικός λόγος διαφοροποίησης της χρησιμοποιούμενης κάθε φορά ορολογίας.

Συνεπώς, το εννοιολογικό περιεχόμενο εν προκειμένω των όρων «κρατικό όχημα» και «υπηρεσιακό όχημα» στα ανωτέρω νομοθετήματα είναι ταυτόσημο. (ΓνΝΣΚ 115/2019)

 

Κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 1 του ν.δ. 2396/1953 καθώς και της υπ’ αριθμ. ΥΑ 129/2534/2010 κ.υ.α., η εκτέλεση του έργου της δημοτικής συγκοινωνίας εκ μέρους ορισμένου Δήμου, η οποία συνίσταται στη μεταφορά δημοτών με ιδιόκτητα λεωφορεία του Δήμου αυτού, αποτελεί υπηρεσιακή ανάγκη και το χρησιμοποιούμενο αυτοκίνητο θεωρείται κρατικό όχημα. Επίσης, η αποκομιδή των απορριμμάτων από τους Δήμους θεωρείται υπηρεσιακή ανάγκη, η οποία καλύπτεται με τη χρήση κρατικών- υπηρεσιακών οχημάτων (απορριμματοφόρων), κατά την έννοια των ίδιων ως άνω διατάξεων (ομόφ.). (ΓνΝΣΚ 115/2019)