Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

 

Τίτλος Δαπάνης Απόδοση σε Σχολικές Επιτροπές
ΚΑ Προϋπολογισμού  6711
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 671 εγγράφονται οι υποχρεωτικές μεταβιβάσεις εισοδημάτων όπως οι αποδόσεις από θεσμοθετημένους πόρους (ΚΑΠ) σε σχολικές επιτροπές, παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, αθλητικούς οργανισμούς κ.ο.κ., λοιπές επιχορηγήσεις, καθώς και οι υποχρεωτικές συμμετοχές σε δαπάνες (αποζημίωση μελών υπηρεσιακού συμβουλίου κ.λπ.).

Οποια ποσά έχουν εγγραφεί, στα έσοδα, ως επιχορηγήσεις που παρέχονται διακριτά για μεταβιβασθείσες αρμοδιότητες, πρέπει να εμφανίζονται στο ακέραιο, στα έξοδα, ως αποδόσεις προς τα νομικά πρόσωπα των δήμων που ασκούν αυτές τις αρμοδιότητες. Επί παραδείγματι, το ποσό που εγγράφεται στον ΚΑ 6711 «Απόδοση σε Σχολικές Επιτροπές», πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσο με αυτό που εγγράφεται στον ΚΑ 0614 «ΚΑΠ για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (άρθρο 55 Ν 1946/91)».

Τα νομικά πρόσωπα, επίσης, θα εμφανίζουν το ίδιο αυτό ποσό στα έσοδά τους στην υποκατηγορία 061 (Θεσμοθετημένοι πόροι για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών).

Ο ΚΑ 6715 θα αναπτυχθεί, δηλ. θα δημιουργηθεί κωδικός για κάθε νομικό πρόσωπο του δήμου (ΚΑΠΗ, πνευματικό κέντρο κ.λπ.). Έτσι, στον ΚΑ 6715 θα αθροίζονται όλες οι επιχορηγήσεις προς τα λοιπά νομικά πρόσωπα. Οι πιστώσεις που θα εγγραφούν σε κάθε υποκωδικό του ΚΑ 6715 θα περιέχουν όχι μόνο την επιβαλλόμενη από τη συστατική πράξη υποχρεωτική επιχορήγηση προς το νομικό πρόσωπο, αλλά το σύνολο της επιχορήγησης του δήμου προς αυτό.

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δείτε σχετικά την ενότητα ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΟΤΑ » Ν.Π.Δ.Δ. » ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ » Πόροι.

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1.  Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για την κατανομή της κρατικής επιχορήγησης (άρθρο 113 παρ.6 Ν.1892/90)

 

2.  Τριιπλότυπη απόδειξη είσπραξης με τα στοιχεία που προβλέπονται στην απόφαση ΥΠΕΣΑΗΔ 8440/24.02.2011 (1)

 

3. Απόφαση δημοτικού συμβουλίου για τη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου της σχολικής επιτροπής ή εξουσιοδότηση μέλους του διοικητικού συμβουλίου σε περίπτωση που δεν προσέρχεται για την είσπραξη ο πρόεδρος της σχολικής επιτροπής. (άρθρο 240 N.3463/06 και άρθρο 103 Ν.3852/10)

 

4. Bεβαίωση περί της εγγραφής και της ενημερότητας των στοιχείων του ΝΠΔΔ στο Μητρώο Σύστασης και Λειτουργίας Ν.Π.Δ.Δ. (από 1.7.2015 - άρθρο 25 του Ν.4257/2014) Για περισσότερα δείτε την σχετική ενότητα  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ »Μητρώο σύστασης και λειτουργίας Ν.Π.Δ.Δ.

(από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 6 του Ν.4674/20, η οποία θα γίνει με απόφαση του ΥΠ.ΕΣ., τα στοιχεία καταχωρίζονται στο Μητρώο αυτό- σχετική ενότητα:  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης)

-από 06.10.2023 (ημερ. έναρξης ισχύος ν.5056/23) καταργείται το άρθρο 6 του Ν.4674/20 περί Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από την περίπτ.α' της παρ.2 του άρθρου 53 του ν.5056/23
  5. Κατάσταση πληρωμής 
  [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
   
Κρατήσεις Δε γίνεται καμία κράτηση.
Τι να προσέξω

(1) Η είσπραξη ενεργείται από τον πρόεδρο της σχολικής επιτροπής ή από τον εξουσιοδοτημένο με απόφαση του Δ.Σ. της επιτροπής μέλος της ή άλλο πρόσωπο. (παρ.5β άρθρο 3 απόφαση ΥΠΕΣΑΗΔ 8440/24.02.2011)

(2) Δεν απαιτείται απόφαση για τη διάθεση της πίστωσης. (άρθρο 158 παρ. 5 περ.στ του Ν.3463/2006, Απόφ. Υπ. Εσωτ. 55327/89) 

Καθεστώς Φ.Π.Α.

Δεν υπόκειται σε καθεστώς Φ.Π.Α (άρθρο 3 Ν. 2859/00)

Σχετική νομολογία


Καταβολή έκτακτης επιχορήγησης μετά το Ν.4257/2014

 

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 25/2020

Απόδοση στις Σχολικές Επιτροπές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου έκτακτης επιχορήγησης για την κάλυψη δαπανών λογιστικής υποστήριξης. Οι εντελλόμενες δαπάνες είναι νόμιμες, καθόσον οι σχολικές επιτροπές επιχορηγούνται νομίμως για την εκπλήρωση της αποστολής τους είτε με την τακτική ετήσια επιχορήγηση από πιστώσεις των ΚΑΠ και τα έσοδα από ηλεκτροδοτούμενους χώρους, είτε με έκτακτη επιχορήγηση κατ’ εφαρμογή του άρθρου 202 ΚΔΚ. 


Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 370/2015, 406/2015
Επιτρέπεται κατόπιν απόφασης του δημοτικού συμβουλίου η επιχορήγηση από τους Δήμους των Σχολικών Επιτροπών  Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, επιπροσθέτως, της τακτικής επιχορήγησης που λαμβάνουν. Οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι νόμιμες σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 202 του ν.3463/2006.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πρακτικά 24ης Συν. Της 16.7.2015 - Γ
Η καταβολή της ελεγχόμενης έκτακτης επιχορήγησης από το Δήμο προς την Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης βρίσκει έρεισμα στην διάταξη του άρθρου 38 του ν. 4257/2014, με την οποία ορίζεται ρητώς ότι είναι επιτρεπτή η παροχή χρηματικής επιχορήγησης σε σχολικές επιτροπές, επιπροσθέτως της τακτικής επιχορήγησης που λαμβάνουν από τον οικείο δήμο.

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 130/2014
Μη νόμιμη καταβολή επιχορήγησης σε σχολική επιτροπή, δυνάμει του άρθρου 202 του Ν.3463/2006. Αναγνωρίζει συγγνωστή πλάνη λαμβάνοντας υπόψη και τις διατάξεις του άρθρου 38 παρ. 1 Α περ. v και Β του Ν. 4257/2014 με τις οποίες αντικαταστάθηκε η παρ. 1 του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.


Καταβολή έκτακτης επιχορήγησης πριν το Ν.4257/2014
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 58/2013
Το Δημοτικό Συμβούλιο με απόφασή του αποδέχθηκε επιχορήγηση ποσού 50.000,00 ευρώ από το Πανελλήνιο Ίδρυμα, με σκοπό την περαιτέρω οικονομική ενίσχυση της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την αντιμετώπιση δαπανών συντήρησης του Δημοτικού Σχολείου και ενέκρινε την αναμόρφωση του προϋπολογισμού του Δήμου, οικονομικού έτους 2012. Σε εκτέλεση της απόφασης αυτής εκδόθηκε το χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου για την έκτακτη επιχορήγηση της σχολικής επιτροπής. Ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας στηρίζεται σε εσφαλμένη νομική προϋπόθεση, διότι το χρηματικό ένταλμα αναφέρεται σε επιχορήγηση της σχολικής επιτροπής και όχι σε δαπάνη για την αποπληρωμή εργασιών επισκευής και συντήρησης σχολικής μονάδας προϋπολογιζόμενης δαπάνης ποσού 50.000 ευρώ. Και ναι μεν το ποσό αυτό η σχολική επιτροπή οφείλει να διαθέσει τηρώντας τις διατάξεις κατά τις οποίες καθορίζεται και ασκείται η αρμοδιότητά της, ήτοι και τις διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες για εργασίες ευρείας κλίμακας σε κάθε σχολική μονάδα, αφενός για λόγους διαφάνειας των διαδικασιών ανάθεσης αφετέρου ασφαλείας των κατασκευών, η σχετική αρμοδιότητα ανήκει στο Δήμο, ωστόσο, εν προκειμένω, το ανωτέρω ποσό δεν καταβάλλεται για την εξόφληση λογαριασμού έργου, αλλά ως πόρος της σχολικής επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνεται μεταξύ των ρητώς προβλεπόμενων.

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 237/2012 - Όμοια η Πράξη Ελ. Συν. 243/2012 Κλιμ. Τμ. 7
Οι Σχολικές Επιτροπές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για την υλοποίηση των σκοπών τους, επιχορηγούνται (ετήσια τακτική επιχορήγηση), από τους Ο.Τ.Α., από τις πιστώσεις που προέρχονται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ), καθώς και τα έσοδα από την είσπραξη φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων, μη επιτρεπομένης, ως εκ τούτου, της επιχορήγησής τους,  από άλλες πιστώσεις ή κονδύλια, όπως αυτές του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Η καταβολή έκτακτης επιχορήγησης σε σχολικές επιτροπές για την στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των υπαγομένων στην αρμοδιότητά τους σχολικών μονάδων, πέραν της προβλεπόμενης με τις διατάξεις του άρθρου 113 του ν. 1892/1990 τακτικής επιχορήγησης, δεν βρίσκει έρεισμα σε διάταξη νόμου. Μη νόμιμη δαπάνη.

Ελ.Συν. Πράξη 343/2010 Τμ.7 
Μη νόμιμη η καταβολή έκτακτης επιχορήγησης Δήμου προς σχολική επιτροπή βάσει του άρθρου 202 παρ. 1 του Δ.Κ.Κ., δεδομένου ότι για την στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των υπαγομένων στην αρμοδιότητά της σχολικών μονάδων, η σχολική επιτροπή λαμβάνει τακτική επιχορήγηση από το Δήμο μέσω των πιστώσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, οι οποίες διατίθενται αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό. Συγγνωστή πλάνη.




Έκτακτη επιχορήγηση για διενέργεια πολιτιστικών δραστηριοτήτων

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 14/2011


Μη νόμιμη η επιχορήγηση των Σχολικών Επιτροπών του Δήμου για τη διενέργεια πολιτιστικών δραστηριοτήτων των σχολείων, καθόσον η επιχορήγηση δίνεται προς κάλυψη δαπάνης για δραστηριότητες (μαθητικό φεστιβάλ), οι οποίες δεν εμπίπτουν στους σκοπούς τους, όπως αυτοί ορίζονται στην παρ. 9 του άρθρου 8 του ν. 1894/1990 Οι επίμαχες δαπάνες δεν βρίσκουν έρεισμα και σε καμιά άλλη διάταξη νόμου, δεν συντελούν στην εκπλήρωση των επιδιωκόμενων από το Δήμο σκοπών.

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 421/2006
Καταβολή ποσού από Δήμο στις Σχολικές Επιτροπές των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων αυτού, ως επιχορήγηση για τη διενέργεια πολιτιστικών δραστηριοτήτων των σχολείων. Μη νόμιμη, καθόσον οι πολιτιστικές δραστηριότητες δεν εμπίπτουν στους σκοπούς των σχολικών επιτροπών (άρθρο 8 παρ 9 Ν. 1894/1990), οι οποίοι συνίστανται στη διαχείριση πιστώσεων για την κάλυψη δαπανών λειτουργίας αυτών. Περαιτέρω η εν λόγω επιχορήγηση δεν βρίσκει έρεισμα σε άλλη διάταξη νόμου και δεν είναι λειτουργική. Τέλος, σύμφωνα με το άρθρο 202 του Δ.Κ.Κ., αρμόδιο όργανο για την έγκριση της επιχορήγησης σε Ν.Π.Δ.δ. είναι το Δημοτικό Συμβούλιο και όχι η Δημαρχιακή Επιτροπή.

Ελ. Συν Τμ. 7 Πράξη 34/2005
Επιχορήγηση από δήμο Σχολικής Επιτροπής Δημοτικού Σχολείου-Νηπιαγωγείων αυτού για τη γιορτή των Χριστουγέννων και την αποφοίτηση των μαθητών των νηπιαγωγείων. Μη νόμιμη, καθόσον οι παραπάνω δραστηριότητες δεν εμπίπτουν στους σκοπούς της Σχολικής Επιτροπής, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 8 παρ. 9 του Ν. 1894/1990. Εξάλλου, η παραπάνω δαπάνη δεν συμβάλλει στην εκπλήρωση των σκοπών του δήμου, ούτε είναι λειτουργική.

 




Μη νόμιμη διαδικασία

ΠΡΞ Τ7 2006 167

Επιχορήγηση Σχολικών Επιτροπών βάσει αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, με τις οποίες τροποποιήθηκαν οι συστατικές πράξεις των ως άνω νομικών προσώπων κατά το μέρος που αφορούσαν το ποσό της ετήσιας επιχορήγησης. Μη νόμιμη, καθόσον δεν εκδόθηκαν αντίστοιχες αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας, οι οποίες έπρεπε α) να δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και β) στο κείμενο ιούς να παρατεθούν τα προβλεπόμενα στο άρθρο 29Α παρ. 3 του Ν. 1558/1985 στοιχεία.


Απευθείας αναθέσεις έργων

Ελ. Συν Τμ. 4 Πράξη 104/2004
Απευθείας αναθέσεις από Σχολικές Επιτροπές δήμου της εκτέλεσης διαφόρων έργων σε Δημοτικά Σχολεία αυτού. Έργα κοινά και παρεμφερή που έγιναν στον ίδιο χώρο και την ίδια χρονική περίοδο. Μη νόμιμη η κατάτμηση αυτών. Απαιτείτο η διενέργεια τακτικού διαγωνισμού από τη Δημαρχιακή Επιτροπή.


Μη απόδοση της επιχορήγησης εντός μήνα από την κατανομή
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 269/2015
Θεσμοθετήθηκε η ειδικότερη υποχρέωση της διάθεσης ποσοστού ύψους 9% των προερχόμενων από τον Φ.Ε.Φ.Ν.Π. πιστώσεων στις Σχολικές Επιτροπές κάθε δήμου για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων της εδαφικής του περιφέρειας, και δη εντός ορισμένης προθεσμίας (το αργότερο μέσα σε ένα μήνα  από την ημέρα που θα λάβουν γνώση της απόφασης κατανομής). Ορίστηκε, επίσης, ότι η μη τήρηση της ως άνω προθεσμίας δύναται να οδηγήσει σε ανάκληση από τον Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης της μεταβιβασθείσας προς το δήμο πίστωσης και μεταφορά της στον προϋπολογισμό της κατά τόπον αρμόδιας Περιφέρειας, προκειμένου από αυτήν πλέον, καθ' υποκατάσταση του δήμου, να διατεθεί για τον ίδιο σκοπό. Ενόσω, πάντως, τέτοια ανακλητική απόφαση δεν έχει εκδοθεί, η προοριζόμενη για τις Σχολικές Επιτροπές πίστωση παραμένει στο δήμο, ως έσοδο αυτού, τυχόν δε ανάλωση της συγκεκριμένης πίστωσης για τη διενέργεια άλλων δαπανών του δήμου προκαλεί έλλειμμα στη διαχείριση του τελευταίου, σε αποκατάσταση του οποίου ευθύνονται τα δημοτικά όργανα που συνέπραξαν στην κατά τα ανωτέρω μη νόμιμη διάθεσή της. Δύναται, όμως, ενόψει του ειδικού προορισμού της πίστωσης να μεταβιβασθεί αυτή και μετά την άπρακτη πάροδο της ορισθείσας προθεσμίας απόδοσης εκ μέρους του Δήμου του καταναμητέου ανά Σχολική Επιτροπή ποσού, μη αποκλειομένης, πάντως, στην περίπτωση αυτή της αναζήτησης ευθυνών από τα όργανα του Δήμου λόγω παράβασης της αρχής της οικονομικότητας, που επιβάλλει την έγκαιρη διάθεση και χρήση των προβλεπόμενων εκ του νόμου μέσων για την υλοποίηση των κρατικών πολιτικών, ή της αποκατάστασης της όποιας ζημίας προκαλείται σε βάρος της Σχολικής Επιτροπής εξαιτίας της καθυστέρησης απόδοσης. Νόμιμες δαπάνες.

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  



[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας