Τακτικά Έσοδα
Έκτακτα Έσοδα
Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (Κ.Α.Π)
Τι αποδίδεται στους ΟΤΑ
Διάθεση πιστώσεων σε Συνδέσμους για δράσεις πυροπροστασίας
Πως γίνεται η Χρηματοδότηση Αναπτυξιακών Συνδέσμων, Δ.Ε.Υ.Α, Επιχειρήσεων που λειτουργούν με τη μορφή Α.Ε. με τουλάχιστον 50% συμμετοχή φορέων της τοπ. αυτοδιοίκησης
Τι καλύπτει η απόδοση των Κ.Α.Π
Κριτήρια κατανομής Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων
Παρακράτηση ΚΑΠ
Αποφάσεις συλλογικών οργάνων
Αδιάθετα ταμειακά υπόλοιπα κατανομών
1. Τακτικά Έσοδα
Τα τακτικά έσοδα των δήμων και κοινοτήτων είναι αυτά που προέρχονται από:
(άρθρο 25 παρ.1 Ν.1828/89) :
α) θεσμοθετημένους υπέρ αυτών πόρους
β) τα εισοδήματα κινητής και ακίνητης περιουσίας τους,
γ) ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα
δ) φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές
ε) τοπικά δυνητικά τέλη και εισφορές
2. Έκτακτα Έσοδα
Τα έκτακτα έσοδα των δήμων και κοινοτήτων είναι αυτά που προέρχονται από:
(άρθρο 25 παρ.2 Ν.1828/89)
α) δάνεια, δωρεές, κληροδοτήματα και κληρονομιές,
β) εκποίηση περιουσιακών στοιχείων και
γ) κάθε άλλη πηγή.
3. Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (Κ.Α.Π)
Οι κεντρικοί αυτοτελείς πόροι των δήμων και κοινοτήτων προέρχονται από τις παρακάτω πηγές εσόδων :
α) φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων
β) τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων,
γ) ειδικές επιχορηγήσεις του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας για σκοπούς και δραστηριότητες αρμοδιότητας του Υπουργείου. Η επιχορήγηση αυτή αποτελεί τακτικό έσοδο και καλύπτει ανάγκες λειτουργίας, απόκτησης οικοπέδων, κατασκευής των εγκαταστάσεων και αγοράς αναγκαίου εξοπλισμού των ΚΑΠΗ. (άρθρο 68 Ν.1416/84)
δ)ειδικές επιχορηγήσεις του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αντιμετώπιση των λειτουργικών δαπανών των σχολείων α' βαθμιας και β' βάθμιας εκπαίδευσης (άρθρο 44 Ν.1566/85)
στ)φόρους που έχουν θεσπισθεί υπέρ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και δεν καταργούνται με τον παρόντα νόμο, δηλαδή:
α. φόρος των τόκων των καταθέσεων (άρθρο 9 παρ.5β Ν.2503/97)
β. φόρος μεταβίβασης ακινήτων και πλοίων (άρθρο 14 παρ.9 Ν.2579/98)
(το 20% του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, καταργήθηκε με το άρθρο 37 του Ν.2065/92)
Με το ν. 3852/10 (Καλλικράτη) παρ 1 του άρθρου 259, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 6 του άρθρου 13 του Ν. 4223/13, επανακαθορίστηκαν οι Κ.Α.Π. ως εξής:
"1.Οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (Κ.Α.Π.) των δήμων προέρχονται από τις παρακάτω πηγές εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού:
α) το Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (Φ.Ε.Φ.Ν.Π.) σε ποσοστό 20% [το ποσοστό διαμορφώθηκε σε 19,5%, με το Π.Δ. 170/14 (ΦΕΚ 266/24.12.2014 τεύχος Α')] των συνολικών ετήσιων εισπράξεων του φόρου αυτού,
β) το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) σε ποσοστό 12% των συνολικών ετήσιων εισπράξεων του φόρου αυτού,
γ) τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α) σε ποσοστό 11,3% των συνολικών ετήσιων εισπράξεων του φόρου αυτού".
Η αληθής έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 όπως ισχύει είναι ότι οι πόροι των Δήμων που προέρχονται από τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και από το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας αφορούν εισπράξεις που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους ανεξαρτήτως της οικονομικής χρήσης την οποία αφορούν. (παρ.2 του άρθρου 5 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 262/16.12.2011 τεύχος Α'), η οποία κυρώθηκε με το Ν.4047/2012 (ΦΕΚ 31 τεύχος Α')
Τα έσοδα της παραγράφου 1 του άρθρου 259 του ν.3852/2010 (Α' 87) εγγράφονται στον τακτικό προϋπολογισμό και κατατίθενται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων σε λογαριασμό με τίτλο «Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήμων». Ποσοστό μέχρι ένα τρίτο (1/3) των εσόδων της περίπτωσης α' της ανωτέρω παραγράφου διατίθεται για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών των δήμων. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται κατ' έτος ύστερα από σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), καθορίζονται τα κριτήρια και η διαδικασία κατανομής των εσόδων αυτών, επί τη βάσει ιδίως των δημογραφικών, γεωμορφολογικών, διοικητικών, οικονομικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών κάθε δήμου. (παρ 7 του άρθρου 2 του ν. 4038/2012, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.2 του άρθρου 186 του Ν.4555/18, η οποία όμως καταργήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 229 του Ν.4635/19 επαναφέροντας σε ισχύ τις διατάξεις της παρ 7 του άρθρου 2 του ν. 4038/2012 όπως ίσχυαν πριν την τροποποίησή τους από το Ν.4555/18)
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, ύστερα από γνώμη της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε., μπορεί να ορίζεται ποσοστό επί της ετήσιας αύξησης του πόρου της περίπτωσης (β) της παραγράφου 1 του άρθρου 259, όπως κάθε φορά ισχύει, ως τοπικό έσοδο των δήμων, ανάλογα με τα φορολογικά έσοδα του συγκεκριμένου πόρου στη διοικητική τους περιφέρεια. Το έσοδο αυτό θα χρηματοδοτεί αποκλειστικά υπηρεσίες κοινωνικής αλληλεγγύης. (παρ 1 άρθρο 261 ν. 3852/10)
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, ποσοστό 20% επί της περίπτωσης (γ) της παραγράφου 1 του άρθρου 259 μπορεί να ορίζεται ως τοπικό έσοδο των δήμων, ανάλογα με τα έσοδα του φόρου που εισπράττονται στη διοικητική τους περιφέρεια. Τα έσοδα του πόρου αυτού χρηματοδοτούν ιδίως δράσεις που αφορούν σε παρεμβάσεις στον πολεοδομικό ιστό και στο δομημένο περιβάλλον του δήμου. (παρ 2 άρθρο 261 ν. 3852/10)
Προπληρωμές ΚΑΠ
Προπληρωμές από τους Κ.Α.Π. προς τους δήμους και τις περιφέρειες από το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, καταβάλλονται εφόσον συντρέχουν τα ακόλουθα κριτήρια:
α) ο δήμος ή η περιφέρεια έχει εξαντλήσει το σύνολο των δημοσιονομικών του δυνατοτήτων και ιδίως αυτών που έχουν σχέση με την είσπραξη ιδίων εσόδων,
β) το αντικείμενο της προπληρωμής αφορά στην κάλυψη ανελαστικής δαπάνης,
γ) υπάρχει δυνατότητα οικονομικής αναπλήρωσης εντός ενός ημερολογιακού έτους και
δ) η προκαταβολή δε θα υπερβαίνει το ποσοστό του 150% του ύψος της μηνιαίας τακτικής επιχορήγησης του δήμου ή της περιφέρειας από τους Κ.Α.Π. (άρθρο 264 παρ 3 του ν. 3852/2010)
4. Τι αποδίδεται στους ΟΤΑ
Το υφιστάμενο, κατά το έτος μεταφοράς, κόστος των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζονται με τον Ν.3852/10 στους δήμους, εφόσον είναι ανώτερο από τα έσοδα που προκύπτουν από την παραγράφο 1, καλύπτεται με αύξηση των ποσοστών των περιπτώσεων α΄ και β΄ αυτής, σε βάρος των αντιστοίχων κωδικών εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού, καθώς και σε βάρος των ποσοστών των πόρων των περιπτώσεων α΄ και β΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 260, η οποία καθορίζεται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών". (παρ.2 άρθρο 259 Ν.3852/10)
α)Από τις συνολικές καθαρές ετήσιες εισπράξεις του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων αποδίδεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ποσοστό 19,5 % (άρθρο 25 παρ.8 Ν.1828/89 κ άρθρο 35 παρ.2 του Ν.3577/07)
Το ποσοστό των πόρων του άρθρου 25 παρ. 8 του ν. 1828/1989, που απομειώθηκε με το άρθρο 35 παρ. 2 του ν. 3577/2007 (ΦΕΚ 130 Α'), προστίθεται, κατά, το αντίστοιχο ποσό, από 1.1.2011, στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Δήμων της παραγράφου 1 περίπτωση α' του άρθρου 259 του ν. 3852/2010, κατ' επαύξηση του ποσοστού που έχει προσδιοριστεί." (παρ.1β του άρθρου 18 του N. 3870/2010 (ΦΕΚ 138/09.08.2010 τεύχος Α))
Το συνολικό ποσό των προβλεπόμενων στα άρθρα 259 και 260 του ν. 3852/2010 Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) των Δήμων και Περιφερειών μειώνεται κατά το ποσό απόδοσης των περιλαμβανομένων στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής παρεμβάσεων, που αφορούν τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το συνολικό ποσό που μεταβιβάζεται κατ' έτος, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, από τον Τακτικό Προϋπολογισμό στους Δήμους και τις Περιφέρειες δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία δισεκατομμύρια τετρακόσια εκατομμύρια (3.400.000.000) ευρώ. (παρ 4 άρθρο 38 ν. 3986/2011, όπως τροποποιήθηκε από 1.1.2018 από το άρθρο 80Α του Ν.4472/17)
Από 01.01.2023, κατά την παρ.4 του άρθρου 77 του ν.5000/22, η παρ 4 άρθρο 38 ν. 3986/2011 τροποποιείται από το άρθρο 44 του ν.5000/22 και διαμορφώνεται ως εξής:
«4. Το συνολικό ποσό των προβλεπόμενων στα άρθρα 259 και 260 του ν. 3852/2010 Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) των Δήμων και Περιφερειών μειώνεται κατά το ποσό απόδοσης των περιλαμβανομένων στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής παρεμβάσεων, που αφορούν τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το συνολικό ποσό που μεταβιβάζεται κατ’ έτος, σύμφωνα με τα άρθρα 259 και 260 του ν. 3852/2010, από τον Τακτικό Προϋπολογισμό στους Δήμους και τις Περιφέρειες δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία δισεκατομμύρια πεντακόσια είκοσι οκτώ εκατομμύρια (3.528.000.000) ευρώ.».
β) Από τα ποσά που εισπράττονται για τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων ποσοστό 90% αποδίδεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. (άρθρο 25 παρ.9 Ν.1828/89). (άρθρο 34 Ν. 3697/08) (Υπ. Οικ. 1126348/1315/Τ.&Ε.Φ./19.12.2008) Σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ.3 του άρθρου 17 του Ν.3888/10, όπως προστέθηκε με την παρ.9 του άρθρου 2 του Ν.4038/12 (ΦΕΚ 14 τεύχος Α'): «Χρηματικά ποσά που κατανεμήθηκαν έως και την 31.12.2010, στους Ο.Τ.Α. α' βαθμού, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 34 «Αύξηση ποσοστού απόδοσης τελών κυκλοφορίας στους Ο.Τ.Α. α' βαθμού» του ν.3697/ 2008, ως ποσοστό των τελών κυκλοφορίας αυτοκινήτων που αποτελούσε πόρο των Κ.Α.Π. αυτών, αποτελούν έσοδα των ανωτέρω οργανισμών και αποδόθηκαν νομίμως.»
γ) Από τις συνολικές καθαρές ετήσιες εισπράξεις του φόρου εισοδήματος, που προέρχεται από τους τόκους καταθέσεων, αποδίδεται στους δήμους και στις κοινότητες ποσοστό 15% από 1.1.1999 και ποσοστό 20% συνολικά από το έτος 2000. (άρθρο 9 παρ.5β Ν.2503/97)
Από αυτό το 20% του φόρου των τόκων καταθέσεων:
- ποσοστό 80% διατίθεται για τη χρηματοδότηση του ΕΠΤΑ (Ειδικό Πρόγραμμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης)
- το υπόλοιπο 20 % κατανέμεται στους ΟΤΑ των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης (άρθρο 13 παρ.4δ και παρ.8 Ν.2539/97)
- ποσοστό 80% του φόρου των τόκων καταθέσεων αποτελεί έναν από τους πόρους του Προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ» (άρθρο 8 παρ.1γ Ν.3274/04)
δ) από το φόρο μεταβίβασης ακινήτων και πλοίων ποσοστό 3% αποδίδεται στους ΚΑΠ (άρθρο 14 παρ.9 Ν.2579/98)
(το 20% του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, καταργήθηκε με το άρθρο 37 του Ν.2065/92)
Τα έσοδα της παραγράφου 1 του άρθρου 259 του Ν.3852/10 εγγράφονται στον Τακτικό Προϋπολογισμό και κατατίθενται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, σε λογαριασμό με τίτλο «Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήμων». Ποσοστό μέχρι ένα τρίτο (1/3) των εσόδων της περίπτωσης α' αυτής, διατίθεται για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών των δήμων, ενώ τα λοιπά έσοδα της παραγράφου 1, διατίθενται προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών των δήμων.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μεταφέρονται στον Τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών οι πιστώσεις που έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων οικονομικού έτους 2012 για την απόδοση του ενός τρίτου (1/3) των εσόδων της περίπτωσης α' της ανωτέρω παραγράφου. (παρ.3 άρθρο 259 Ν.3852/10, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει)
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται κατ' έτος ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), καθορίζονται το ύψος των εσόδων που προορίζονται για την κάλυψη επενδυτικών, καθώς και λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών των δήμων, όπως επίσης τα κριτήρια και η διαδικασία κατανομής τους, επί τη βάσει ιδίως των δημογραφικών γεωμορφολογικών, διοικητικών, οικονομικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών εκάστου. Στα χαρακτηριστικά αυτά συνεκτιμάται το στοιχείο της διοικητικής υποστήριξης που παρέχεται από δήμο προς εξυπηρέτηση λειτουργικών αναγκών άλλων δήμων και σταθμίζονται ιδιαίτερα οι πάγιες ανάγκες εξυπηρέτησης των νησιωτικών και ορεινών δήμων. (παρ.4 άρθρο 259 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 187 του Ν.4555/18, η οποία όμως καταργήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 229 του Ν.4635/19 επαναφέροντας σε ισχύ τις διατάξεις της παρ 4 του άρθρου 259 του ν. 3852/10 όπως ίσχυαν πριν την τροποποίησή τους από το Ν.4555/18)
Κατ' εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκαν οι:
ΚΥΑ 19949/19.03.2019 (ΦΕΚ 1237/11.04.2019 τεύχος Β’)
Καθορισμός των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των Δήμων έτους 2017.
ΚΥΑ 19951/20.03.2019 (ΦΕΚ 1237/11.04.2019 τεύχος Β’)
Καθορισμός των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των Δήμων έτους 2018.
ΚΥΑ 86179/23.11.2021 (ΦΕΚ 5900/16.12.2021 τεύχος Β')
Καθορισμός των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των Δήμων έτους 2021.
ΚΥΑ 86535/16.12.2022 (ΦΕΚ 6540/21.12.2022 τεύχος Β')
Καθορισμός των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των Δήμων έτους 2022
Ως αντιστάθμισμα της περιβαλλοντικής ζημίας στο περιβάλλον της Αττικής, που προκαλείται από την αστική λειτουργία και τη δραστηριότητα των δήμων, αποδίδεται μηνιαία πρόσοδος, το ύψος της οποίας καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, από την αναλογική κατανομή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.) που προορίζονται για τους δήμους της Περιφέρειας Αττικής, σύμφωνα με το άρθρο 259 παράγραφοι 3 και 4 του ν. 3852/2010 όπως ισχύει, στο «Φορέα Διαχείρισης Μητροπολιτικού Πάρκου Περιβαλλοντικών και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων και Ανάπτυξης Κοινωνικής Οικονομίας «Αντώνης Τρίτσης»» που συστήθηκε με το άρθρο 51 του Ν.4414/16. Με την κοινή απόφαση του προηγούμενου εδαφίου καθορίζονται οι λεπτομέρειες σχετικά με τη διαδικασία απόδοσης της μηνιαίας προσόδου στον Φορέα Διαχείρισης. (περίπτ. α άρθρο 56 Ν.4414/16, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 204 του N. 4635/19)
Η απόδοση των ανωτέρω εσόδων από τον Τακτικό Προϋπολογισμό γίνεται με ισόποσες μηνιαίες προκαταβολές, βάσει των προεκτιμώμενων εσόδων του και η τελική εκκαθάριση γίνεται με βάση τα απολογιστικά στοιχεία εσόδων του αντίστοιχου οικονομικού έτους. Η κατανομή των εσόδων της προηγούμενης παραγράφου στους δικαιούχους γίνεται με αποφάσεις του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. (παρ.5 άρθρο 259 Ν.3852/10, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει)
Η προβλεπόμενη, στην παρ. 5 του άρθρου 259 του ν. 3852/2010, τελική εκκαθάριση της απόδοσης των εσόδων στους ΟΤΑ α' βαθμού από τον τακτικό προϋπολογισμό, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία εσόδων του αντίστοιχου έτους, δεν έχει εφαρμογή για τα έτη 2009 έως και 2013. Ως τελικές αποδόσεις εσόδων από τον τακτικό προϋπολογισμό στους ΟΤΑ α' βαθμού στα αντίστοιχα οικονομικά έτη λογίζονται τα ποσά που αποδόθηκαν με προκαταβολές βάσει των προεκτιμώμενων εσόδων ανά έτος. (άρθρο 14 του Ν. 4224/13)
Η προβλεπόμενη στην παρ. 5 του άρθρου 259 και στην παρ. 7 του άρθρου 260 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) τελική εκκαθάριση της απόδοσης των εσόδων στους Ο.Τ.Α. από τον τακτικό προϋπολογισμό, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία εσόδων του αντίστοιχου έτους, δεν εφαρμόζεται για τα έτη 2016 και εφεξής και για όσο χρόνο ισχύει η παρ. 4 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 (Α΄152). Ως τελικές αποδόσεις εσόδων από τον τακτικό προϋπολογισμό στους Ο.Τ.Α. στα αντίστοιχα οικονομικά έτη, λογίζονται τα ποσά που αποδόθηκαν με προκαταβολές βάσει των προεκτιμώμενων εσόδων ανά έτος. (άρθρο 93 ν.5003/22)
Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, καθορίζονται τα κριτήρια για κάθε μορφής έκτακτη επιχορήγηση των δήμων. (παρ.6 άρθρο 259 Ν.3852/10, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει)
Ο λογαριασμός που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με τίτλο «Φόρος ζύθου υπέρ δήμων και κοινοτήτων» κλείεται. Τυχόν χρηματικό υπόλοιπο κατά τη δημοσίευση του Ν.4674/20 (ημερ.δημοσ.11.03.2020) μεταφέρεται στον λογαριασμό με τίτλο «Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήμων», προστίθεται στους προς απόδοση Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Δήμων και κατανέμεται στους δήμους της Χώρας σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 259 του ν. 3852/2010. Απαιτήσεις των επιχειρήσεων παραγωγής ζύθου που προκύπτουν από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και αφορούν αξιώσεις για επιστροφή ποσών που έχουν καταβληθεί δυνάμει της διάταξης του άρθρου 39 του β.δ. 24.9/20.10.1958 (Α΄ 171), καταβάλλονται από τον λογαριασμό με τίτλο «Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήμων». (παρ.5 άρθρο 9 Ν.4674/20)
5. Διάθεση πιστώσεων σε Συνδέσμους για δράσεις πυροπροστασίας
Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη του αρμόδιου οργάνου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, μπορούν να διατίθενται πιστώσεις από τους πόρους του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) σε Συνδέσμους Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού μέσω των οικείων δήμων για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας. (παρ.1 άρθρο 25 Ν.4479/17, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 247 του Ν.4798/21)
Ειδικά για τα έτη 2017 έως και 2020 2021 2022 2023, οι πόροι του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 μπορούν να κατανέμονται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη του αρμόδιου οργάνου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, απευθείας στους Συνδέσμους ΟΤΑ Α’ βαθμού για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας.. (παρ.2 άρθρο 25 Ν.4479/17, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 96 του Ν.4530/18 και από το άρθρο 67 του Ν.4607/19 και από το άρθρο 133 του Ν.4685/20 και από το άρθρο 247 του Ν.4798/21 και από το άρθρο 22 Ν. 4915/22 και από το άρθρο 14 του ν.5043/23)
6. Πως γίνεται η Χρηματοδότηση Αναπτυξιακών Συνδέσμων, Δ.Ε.Υ.Α, Επιχειρήσεων που λειτουργούν με τη μορφή Α.Ε. με τουλάχιστον 50% συμμετοχή φορέων της τοπ. αυτοδιοίκησης
Η χρηματοδότηση από τους Κ.Α.Π, των Αναπτυξιακών Συνδέσμων, των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης, καθώς και των επιχειρήσεων που λειτουργούν με τη μορφή Α.Ε. και στις οποίες συμμετέχουν φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης με ποσοστό τουλάχιστον 50%, γίνεται ύστερα από απόφαση του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου, το οποίο καθορίζει και το κατανεμόμενο στα πιο πάνω νομικά πρόσωπα αντίστοιχο ποσό. Η απόφαση αυτή εγκρίνεται από τον Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Για την παροχή της έγκρισης εκτιμάται εάν το εναπομένον από τα έσοδα αυτά ποσό υπέρ του Δήμου ή της Κοινότητας επαρκεί για την αντιμετώπιση των επενδυτικών δραστηριοτήτων τους, καθώς και για την κάλυψη των γενικών λειτουργικών δαπανών τους. (άρθρο 17 παρ.2 Ν.3491/06)
Οι πιστώσεις που αποδίδονται ετησίως στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) από το Υπουργείο Εσωτερικών, από 1.1.2011 βαρύνουν αποκλειστικά τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των δήμων. Το ύψος των πιστώσεων, η διαδικασία κατανομής τους και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται κάθε έτος με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας. (άρθρο 10 παρ.13 του Ν.4071/2012)
7. Τι καλύπτει η απόδοση των Κ.Α.Π;
Η απόδοση των Κ.Α.Π καλύπτει το κόστος των υπηρεσιών για τις αρμοδιότητες που έχουν μεταβιβασθεί στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στους πόρους αυτούς συμπεριλαμβάνονται και οι χρηματοδοτήσεις προς την τοπική αυτοδιοίκηση για τη λειτουργία και μισθοδοσία του προσωπικού των ΚΑΠΗ από τα Υπουργεία Υγείας Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Αιγαίου και τη λειτουργία σχολείων από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. (άρθρο 25 παρ.3 Ν.1828/89)
Για να διατεθεί νόμιμα από Δήμο πίστωση προερχόμενη από τους αυτοτελείς πόρους των Ο.Τ.Α. οι οποίοι εγγράφονται στον τακτικό προϋπολογισμό αυτών, πρέπει η σχετική δαπάνη να ανάγεται σε αντικείμενα συνδεόμενα προς το κόστος των υπηρεσιών, οι οποίες ασκούν αρμοδιότητες που τους έχουν μεταβιβασθεί από την Κεντρική Διοίκηση. Ως εκ τούτου, δεν είναι νόμιμη η σε βάρος των κεντρικών αυτοτελών πόρων του προϋπολογισμού των Δήμων διενέργεια δαπανών σχετικών με τη διοργάνωση και τη διεξαγωγή στην εδαφική τους περιφέρεια πολιτιστικών και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, οι οποίες καλύπτονται από πιστώσεις του προϋπολογισμού του Δήμου προερχόμενες από τα τακτικά έσοδά τους, εγγεγραμμένες στους οικείους κωδικούς. (Ελ. Συν. Τμ.7 Πράξη 79/2011)
8. Κριτήρια κατανομής Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που εκδίδεται ύστερα
από πρόταση της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. καθορίζονται τα κριτήρια και η διαδικασία κατανομής των εσόδων που εγγράφονται στον προϋπολογισμό δημοσίων
επενδύσεων και στον τακτικό προϋπολογισμό.
Ως κριτήρια κατανομής λαμβάνονται υπόψη ιδίως:
α) το μήκος των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης,
β) το μήκος και η βατότητα του οδικού δικτύου,
γ) ο ορεινός, πεδινός ή νησιώτικος χαρακτήρας του Ο.Τ.Α.,
δ) το επίπεδο των κοινωνικών εξυπηρετήσεων,
ε) η δυνατότητα άντλησης τοπικών πόρων,
στ) το πληθυσμιακό μέγεθος, οι πληθυσμιακές διακυμάνσεις ανά εποχές και η δημογραφική τάση,
ζ) οι κλιματολογικές συνθήκες και ο αριθμός των σχολικών αιθουσών,
η) οι περιβαλλοντικές συνθήκες.
Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής ισχύουν από 1.1.2000. (άρθρο 25 παρ.5 Ν.1828/89, όπως αντικαθίσταται από την παρ.1 του άρθρου 186 του Ν.4555/18, το οποίο όμως καταργήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 229 του Ν.4635/19 επαναφέροντας σε ισχύ τις διατάξεις της παρ 5 του άρθρου 25 του ν. 1828/89 όπως ίσχυαν πριν την τροποποίησή τους από το Ν.4555/18)
Η κατανομή των εσόδων της παραγράφου 4 του άρθρου 25 του Ν.1828/89 στους δήμους γίνεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, σύμφωνα με τα κριτήρια των παραγράφων 5 και 6 του ίδιου άρθρου. (άρθρο 25 παρ.6 Ν.1828/89, όπως αντικαθίσταται από την παρ.1 του άρθρου 186 του Ν.4555/18 το οποίο όμως καταργήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 229 του Ν.4635/19 επαναφέροντας σε ισχύ τις διατάξεις της παρ 6 του άρθρου 25 του ν. 1828/89 όπως ίσχυαν πριν την τροποποίησή τους από το Ν.4555/18)
Κατά την κατανομή μπορεί, ύστερα από αίτημα του Διοικητικού Συμβουλίου Διαδημοτικής ή Διακοινοτικής Επιχείρησης της παρ. 2 του άρθρου 277 του Π.δ. 410/1995 (ΦΕΚ 231 Α`), η ανώνυμη εταιρία της περίπτωσης α` της παρ, 1 του άρθρου 291 του Ιδιου διατάγματος, να παρακρατούνται οφειλές των δήμων και κοινοτήτων, που προέρχονται από κατανάλωση νερού και αποκομιδή και διάθεση απορριμμάτων και να αποδίδονται στις ως άνω επιχειρήσεις και εταιρίες, ύστερα από διαπίστωση.`του ύψους και της αιτίας της οφειλής, από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας. (άρθρο 25 παρ.6 Ν.1828/89, όπως αντικαθίσταται από την παρ.1 του άρθρου 186 του Ν.4555/18 το οποίο όμως καταργήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 229 του Ν.4635/19 επαναφέροντας σε ισχύ τις διατάξεις της παρ 6 του άρθρου 25 του ν. 1828/89 όπως ίσχυαν πριν την τροποποίησή τους από το Ν.4555/18)
Σε περίπτωση χορήγησης χρηματικών προκαταβολών σε προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, έναντι των υποχρεώσεων της εκάστοτε τρέχουσας χρήσης για δαπάνη εξόφλησης λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, οι κάθε είδους μεταβιβάσεις, συμπεριλαμβανομένων των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' και Β' βαθμού, από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, μειώνονται κατά το ποσό της έκπτωσης που επιτυγχάνεται λόγω της χορήγησης των ανωτέρω προκαταβολών στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας. (παρ.8ε άρθρο 58 Ν.4075/12, όπως προστέθηκε από την παρ.2 του άρθρου 352 του Ν.4512/18)
Για το 2022 δείτε σχετικά
Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 45762/08.07.2022
Απόδοση εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους έτους 2022, σε όλους τους Δήμους της Χώρας, προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών τους – Ζ΄ κατανομή έτους 2022
Για το 2017 δείτε σχετικά
Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 20512/07.07.2017
Απόδοση εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους έτους 2017, σε όλους τους Δήμους της Χώρας, προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών τους - Ζ' κατανομή έτους 2017.
Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 20513/10.07.2017
Χρηματική εντολή της Ζ΄ κατανομής έτους 2017.
Για το 2010 την εγκύκλιο ΥΠ. ΕΣ.Α&Η.Δ. 4474/26.01.2010: Καθορισμός κριτηρίων κατανομής στους ΟΤΑ α' βαθμού, των εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, για το έτος 2010
ΚΥΑ 11299/08.03.2011 (ΦΕΚ 665/21.04.2011 τεύχος Β') Κριτήρια και διαδικασία κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των Δήμων και Κοινοτήτων, έτους 2010
Σχετικές και οι 54016/21.09.2010 Απόφαση ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ.: Απόδοση εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους σε όλους τους Δήμους και τις Κοινότητες της Χώρας, προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών τους, για το μήνα Σεπτέμβριο 2010,
Απόφαση ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. 60605/20.10.2010: Απόδοση εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους σε όλους τους Δήμους και τις Κοινότητες της Χώρας, προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών τους, για το μήνα Οκτώβριο 2010
Απόφαση ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. 67772/29.11.2010: Απόδοση εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους σε όλους τους Δήμους και τις Κοινότητες της Χώρας, προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών τους, για το μήνα Νοέμβριο 2010
Προηγούμενες Κ.Υ.Α.:
Κ.Υ.Α. 9995/21-3-2001
Κ.Υ.Α. 11549/15-3-2002
Κ.Υ.Α. 33689/24-7-2003
Κ.Υ.Α. 7215/4-2-2004
Κ.Υ.Α. 11804/4-3-2005
Κ.Υ.Α. 9722/20-2-2006
Κ.Υ.Α. 13520/03.03.2008
ΚΥΑ 20959/07.04.2009 (ΦΕΚ 665/09.04.2009 τεύχος Β΄) - Δείτε και την ΥΠΕΣ 26118/30.04.2009
Για την ΚΕΔΚΕ και τις ΤΕΔΚ για το έτος 2010 δείτε την Απόφαση ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. 61021/21.10.2010: Β ΄κατανομή ποσού 8.572.500,00 - από τους ΚΑΠ, στην Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας (ΚΕΔΚΕ), καθώς και σε όλες τις Τοπικές Ενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) του Κράτους, για το έτος 2010
9. Παρακράτηση ΚΑΠ
Σε περίπτωση καταδίκης της Ελληνικής Δημοκρατίας λόγω παραβίασης του ενωσιακού δικαίου, εξαιτίας παράνομης πράξης ή παράλειψης οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης, παρακρατείται το ισόποσο του προστίμου από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που εγγράφονται κατ' έτος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης για τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης παρακρατείται το ανωτέρω ποσό από τον οικείο Ο.Τ.Α.. (άρθρο 16 παρ.2 του Ν.4368/2016)
Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, που εκδίδεται σε ετήσια βάση και εγκρίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, μπορεί να συμψηφίζονται αυτεπαγγέλτως τα βεβαιωμένα, στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, ληξιπρόθεσμα χρεωστικά ανοίγματα των Ο.Τ.Α. και των Νομικών Προσώπων τους με ποσοστό έως 1% επί των εσόδων τους από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.). Ο προαναφερόμενος συμψηφισμός διακόπτει την παραγραφή των σχετικών βεβαιωμένων απαιτήσεων. (άρθρο 81 παρ. 4 του Ν. 4316/14 όπως προστέθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 50 του Ν. 4483/17)
Σε περιπτώσεις διαπίστωσης παραβάσεων των διατάξεων της νομοθεσίας για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία σε Ο.Τ.Α. και στα νομικά πρόσωπα αυτών, ο επιθεωρητής εργασίας συντάσσει αιτιολογημένη έκθεση με εισήγηση επιβολής του προβλεπόμενου προστίμου, την οποία υποβάλλει στους Υπουργούς Εσωτερικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και κοινοποιεί στον οικείο Ο.Τ.Α. ή στο οικείο νομικό πρόσωπο Ο.Τ.Α.. Σε περίπτωση που, εντός έξι (6) μηνών από την κοινοποίηση της έκθεσης του προηγούμενου εδαφίου σε αυτόν, δεν έχει επέλθει Συμμόρφωση του οικείου Ο.Τ.Α. ή νομικού προσώπου Ο.Τ.Α., η οποία να προκύπτει από έκθεση του αρμόδιου επιθεωρητή εργασίας, κοινοποιούμενη στον Υπουργό Εσωτερικών, το ποσό του προστίμου παρακρατείται, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους του επόμενου οικονομικού έτους που αναλογούν στον οικείο Ο.Τ.Α.. Σε περίπτωση που η συμμόρφωση του οικείου Ο.Τ.Α. ή νομικού προσώπου Ο.Τ.Α. επέλθει μετά την παρέλευση του διαστήματος των έξι (6) μηνών, το παρακρατηθέν ποσό αποδίδεται μειωμένο κατά το ήμισυ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών, καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής. (άρθρο 71 παρ. 8 του Ν. 3850/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 4 του άρθρου 97 του Ν. 4483/17)
Αν οι φορείς Γενικής Κυβέρνησης που ανήκουν στον υποτομέα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) δεν ολοκληρώσουν την αποπληρωμή του συνόλου των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους μέχρι τη λήξη της προθεσμίας που τίθεται με την απόφαση του πρώτου εδαφίου της παρ. 2, ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί των ποσών που καταβάλλονται στους Ο.Τ.Α. κατά τα οικονομικά έτη 2020 και 2021 από τον κρατικό προϋπολογισμό για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους προς τρίτους, παρακρατείται από τους αποδιδόμενους σε αυτούς Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με τα άρθρα 259 και 260 του ν. 3852/2010 (Α’ 87). Η παρακράτηση επί των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.) του δικαιούχου Ο.Τ.Α. διενεργείται από το έτος 2022 και για χρονική περίοδο που καθορίζεται με την απόφαση του πρώτου εδαφίου της παρ. 2.
Αν οι Ο.Τ.Α. ολοκληρώσουν την αποπληρωμή του συνόλου των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους, μέχρι τη λήξη της προθεσμίας και σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται με την απόφαση του πρώτου εδαφίου της παρ. 2, το ποσό της επιχορήγησης που λαμβάνουν κατά τα οικονομικά έτη 2020 και 2021 από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν παρακρατείται. (παρ.2α άρθρο 6 Ν.4281/14, όπως προστέθηκε με το άρθρο 69 του Ν.4714/20, αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 123 του Ν.4799/21 και τροποποιήθηκε από το άρθρο 65 του Ν. 4915/22)
Για περισσότερα δείτε την καρτέλα στα ΕΣΟΔΑ ΟΤΑ
1215.02 Επιχορηγήσεις για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων (άρθρο 6 Ν.4281/14) (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)
Αποφάσεις συλλογικών οργάνων
Σύμφωνα με την περίπτ.η' της παρ.1 του άρθρου 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 3 του Ν.4623/19 και τροποποιήθηκε με την περίπτ. α' της παρ. 9 του άρθρου 10 του N.4625/19, με τις περίπτ. γ' και δ' της παρ.1 του άρθρου 177 του Ν.4635/19 και την παρ.4α του άρθρου 10 του Ν.4674/20 και την παρ.2 του άρθρου 117 του Ν.4674/2020 και την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20 η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει για την υποβολή προτάσεων εκ μέρους του δήμου για τη χρηματοδότηση ή επιχορήγηση δράσεων, προγραμμάτων και αντίστοιχων έργων από εθνικούς πόρους, πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή οποιουδήποτε άλλου φορέα.
Προτάσεις ΟΤΑ α΄ βαθμού για τη χρηματοδότηση ή επιχορήγηση πράξεων από προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς ή/και ευρωπαϊκούς πόρους, οι οποίες υπεβλήθησαν έως τη δημοσίευση του άρθρου 41 του Ν.4735/20 (ημερ. δημοσ. 12.10.2020) με αποφάσεις των οικείων δημοτικών συμβουλίων, λογίζονται ως υποβληθείσες νομίμως και εξετάζονται σύμφωνα με όσα ισχύουν. (παρ.4 άρθρο 41 Ν.4735/20)
Αποδοχές πάσης φύσεως χρηματοδοτήσεων, επιχορηγήσεων, συμπεριλαμβανομένων κατανομών Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, επιδοτήσεων, δωρεών προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) α’ και β’ βαθμού, καθώς και αποφάσεων ένταξης πράξεών τους σε αναπτυξιακά προγράμματα, διενεργούνται με απόφαση της οικείας Οικονομικής Επιτροπής, (περίπτ.η' και ιη' της παρ.1 του άρθρου 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20) εντός δέκα (10) ημερών από τη λήψη της σχετικής απόφασης χρηματοδότησης, επιχορήγησης, επιδότησης, δωρεάς ή ένταξης. [(παρ.1 άρθρο έκτο της από 22.8.2020 Πράξης Νοµοθετικού Περιεχοµένου (Α΄ 161), η οποία κυρώθηκε µε το άρθρο 2 του ν. 4722/2020 (Α΄177)]
Αδιάθετα ταμειακά υπόλοιπα κατανομών
Τυχόν αδιάθετα ταμειακά υπόλοιπα κατανομών από τους ΚΑΠ έως και του έτους 2018 για την καταβολή προνοιακών επιδομάτων, δύναται να διατεθούν από τους Δήμους για την κάλυψη λοιπών λειτουργικών τους δαπανών. (Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 10925/21.02.2022)
Τυχόν αδιάθετα ταμειακά υπόλοιπα κατανομών από τους ΚΑΠ για την καταβολή δαπανών ενοικίασης των χώρων στέγασης των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, δύναται να διατεθούν από τους Δήμους για την κάλυψη λοιπών λειτουργικών τους δαπανών. (Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 93573/17.12.2021 όπως συμπληρώθηκε από την απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 16345/14.03.2022)
|