Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετιζόμενες καρτέλες
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

 

 

 

 

 

Τίτλος Δαπάνης

Ανοικτή διαδικασία

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία  
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

Απαιτούνται για κάθε χρηματικό ένταλμα

  1.  Λογαριασμός (πιστοποίηση εργασιών) που συντάσσεται από τον ανάδοχο και υποβάλλεται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία που τους ελέγχει, τους διορθώνει και τους εγκρίνει μέσα σε έναν (1) μήνα.

Στη συνέχεια υπογράφεται από τον επιβλέποντα και θεωρείται από τον προϊστάμενο της τεχνικής υπηρεσίας.

Ο λογαριασμός συνοδεύεται:
α. από ανακεφαλαιωτικό συνοπτικό πίνακα των επιμετρήσεων εργασιών που εκτελέσθηκαν από την αρχή του έργου
β. τα παραστατικά στοιχεία των απολογιστικών εργασιών
γ. τον πίνακα υπολογισμού της αναθεώρησης και
δ. από τις αποφάσεις που αναγνωρίζουν αποζημιώσεις ή επιβάλλουν ποινικές ρήτρες ή περικοπές ή άλλες απαιτήσεις του εργοδότη. (Άρθρο 152 Ν. 4412/16, όπως  αντικαταστάθηκε από το άρθρο 71 του Ν.4782/21

 

2. α. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής  για τη συγκρότηση της Επιτροπής διαγωνισμού (>1.000.000) (<1.000.000) (άρθρο 221 παρ. 3 και 8 του Ν.4412/2016)

β. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για τη συγκρότηση της Επιτροπής ενστάσεων (με κλήρωση) (χωρίς κλήρωση) (άρθρο 221 παρ. 3) (καταργείται από 01.03.2022- άρθρο 108 του ν.4782/2021 και άρθρο 57 του Ν.4825/2021)

 

3. (από 19.01.2023) Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για συγκρότηση της επιτροπής παραλαβής. (άρθρο 172 του Ν. 4412/2016

(άρθρα 65 και 72 ν.3852/10, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 31 του ν.5013/23)

 

(έως 19.01.2023) Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για συγκρότηση της επιτροπής παραλαβής. (άρθρο 172 του Ν. 4412/2016

  4. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών, όταν το έργο εκτελείται με υλικά του Δήμου ή Τιμολόγιο πώλησης, όταν τα υλικά είναι του αναδόχου. (άρθρο 8 Ν.4308/14)  
  5. Υπεύθυνη δήλωση του αναδόχου ότι έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του από το ΦΠΑ (Αποφ. Υπ.Οικον. 1120858/ΠΟΛ.1272/1995).
α. Η υπεύθυνη δήλωση δεν θεωρείται από τη Δ.Ο.Υ., υποβάλλεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο, είτε από νόμιμα εξουσιοδοτημένο τρίτο πρόσωπο και πρέπει να φέρει τη βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής του δηλούντος, από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή Κ.Ε.Π. (παρ.12 της απόφασης ΑΑΔΕ Α.1161/03.07.2020 (ΦΕΚ 3020/21.07.2020 τεύχος B’). 
β. Σύμφωνα με την Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 104/2013, το δικαιολογητικό αυτό δεν απαιτείται να προσκομίζεται κατά το στάδιο άσκησης του προληπτικού ελέγχου του χρηματικού εντάλματος, αλλά πρέπει να προσκομίζεται στο διενεργούντα την πληρωμή δημοτικό ταμία. 
  6. Εξοφλητική απόδειξη (Εγκ.Υπ.Εσωτερ. 59774/86
 

7. (για έργα έως 31.08.2021) Αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων που αναγράφονται στο χρηματικό ένταλμα. 

Από 01.09.2021 οι υπέρ τρίτων κρατήσεις στο εργολαβικό αντάλλαγμα γίνονται από την υπηρεσία της αναθέτουσας αρχής που διενεργεί τις πληρωμές και αποδίδονται απευθείας στους δικαιούχους. (Άρθρο 152 παρ.8 Ν. 4412/16, όπως  αντικαταστάθηκε από το άρθρο 71 του Ν.4782/21

Συνεπώς για έργα μετά την ανωτέρω ημερομηνία, δεν απαιτούνται αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων ως δικαιολογητικά των χρηματικών ενταλμάτων.

  8. Κατάσταση πληρωμής 
 

9. [embed_object_post post_id="143" post_title="Πόρος 6‰ στα δικαιολογητικά των έργων"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

Απαιτούνται για την πληρωμή του πρώτου λογαριασμού του έργου 

  1. Μελέτη του έργου, η οποία συντάσσεται και θεωρείται από τον προϊστάμενο της τεχνικής υπηρεσίας του δήμου. (άρθρο 209 παρ.4.α (αα) Ν.3463/06, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 42 του ν.5027/23) (άρθρο 49 παρ.2 Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 14 του Ν.4782/2021) (άρθρο 53 παρ.2 περίπτ. κδ' Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 16 του Ν.4782/2021)
  2.  Απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου για την κατάρτιση ή την τροποποίηση του τεχνικού προγράμματος που περιλαμβάνει με σειρά προτεραιότητας τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν. (άρθρο 208 παρ.1 Ν.3463/06
  3. Πρωτογενές αίτημα το οποίο έχει καταχωρηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ (για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία άνω των 2.500 ευρώ) (άρθρο 38 παρ.1 του Ν.4412/2016, ΚΥΑ 76928/09.07.2021 (ΦΕΚ 3075/13.07.2021 τεύχος Β')
  4.  α. Απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης  (περίπτωση ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/2018) (αλλαγή διαδικασίας διάθεσης πίστωσης από 19.07.2018)
β. Ανάρτηση της ανωτέρω απόφασης ως εγκεκριμένο αίτημα στο ΚΗΜΔΗΣ (για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία άνω των 2.500 ευρώ) και στη "ΔΙΑΥΓΕΙΑ" (άρθρο 76 παρ.3 περίπτ.ιστ' Ν.4727/20) (άρθρο 38 παρ.1 του Ν.4412/2016, ΚΥΑ 76928/09.07.2021 (ΦΕΚ 3075/13.07.2021 τεύχος Β')
 

5. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για τον καθορισμό των όρων του διαγωνισμού. (άρθρο 72 N.3852/2010

 

6. Διακήρυξη της δημοπρασίας από το Δήμαρχο, η οποία έχει καταχωρηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ (άρθρο 38 παρ.3 Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 6 του Ν.4782/21). 

Περίληψη της διακήρυξης αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ (άρθρο 76 παρ.3 περίπτ.ιστ' Ν.4727/20)

 

-Υπόδειγμα Διακήρυξης άνω των ορίων 

 

-Υπόδειγμα Διακήρυξης κάτω των ορίων 

 

Αποδεικτικά αποστολής της προκήρυξης στην ΕΕΕΕ (εφόσον απαιτείται) (άρθρο 65 του Ν.4412/2016) και φύλλα εφημερίδων τοπικού τύπου (μέχρι 31.12.2023, καθώς από 01.01.2024 καταργείται η υποχρέωση δημοσίευσης διακηρύξεων σε εφημερίδες τοπικού τύπου, δείτε σχετικά περίπτ. 35 της παρ. 1 του άρθρου 377 του Ν. 4412/16 σε συνδυασμό με άρθρο 379 παρ.12 του Ν.4412/2016, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 245 του Ν. 4782/21) (άρθρο 1 παρ.3 περιπτ.α του Ν.3548/2007).

  7. Υποβληθείσες προσφορές με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (συμπεριλαμβανομένων των εγγυήσεων συμμετοχής)
  8. Πρακτικό της επιτροπής διαγωνισμού. (άρθρο 98 Ν. 4412/16)
  9. Πρόσκληση, στον προσωρινό ανάδοχο για την προσκόμιση των δικαιολογητικών κατακύρωσης (άρθρο 103 Ν. 4412/16)
 

10. α. Πρακτικό Ελέγχου δικαιολογητικών από την Επιτροπή Διαγωνισμού (άρθρο 103 παρ. 6 Ν. 4412/16)

 

β. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για επικύρωση του ανωτέρω πρακτικού και κατακύρωση στον ανάδοχο, η οποία αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ και στο ΚΗΜΔΗΣ  (για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία άνω των 2.500 ευρώ) (άρθρο 72 N.3852/2010) (άρθρο 103 Ν. 4412/16 και άρθρο 105 του Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 45 του Ν.4782/21) (άρθρο 38 παρ.3 Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 6 του Ν.4782/21) (άρθρο 76 παρ.3 περίπτ.ιστ' Ν.4727/20)

 

11. Αποδεικτικό κοινοποίησης της απόφασης κατακύρωσης στον ανάδοχο  (άρθρο 105 παρ. 2 και 3 του Ν. 4412/16)

Για το Βιβλίο ΙΙ δείτε τις αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 316 παρ. 2 και 3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. γ' της παρ. 35 του άρθρου 43 του Ν. 4605/19 και αντικαταστάθηκε από το άρθρο 124 του Ν.4782/21.

 

12. Πρόσκληση υπογραφής του συμφωνητικού (άρθρο 105 παρ. 4 του Ν. 4412/16)

 

13. Συμφωνητικό υπογεγραμμένο από το Δήμαρχο και από τον ανάδοχο του έργου, η οποία έχει καταχωρηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ. (άρθρο 105 του Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 45 του Ν.4782/21) (άρθρο 38 παρ.3 Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 6 του Ν.4782/21

Συνοδεύεται από:

-το Πρακτικό του Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή την πράξη του Επιτρόπου για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου, αν το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης είναι άνω των ορίων του άρθρου 324 του Ν.4700/20

-υπεύθυνη δήλωση, που υπογράφεται σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 79Α, περί υπογραφής Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Σύμβασης, στην οποία δηλώνεται ότι, δεν έχουν επέλθει στο πρόσωπό του οψιγενείς μεταβολές κατά την έννοια του άρθρου 104 και μόνον στην περίπτωση του προσυμβατικού ελέγχου ή της άσκησης προδικαστικής προσφυγής κατά της απόφασης κατακύρωσης (άρθρο 105 παρ.3 περίπτ.δ' του Ν. 4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 45 του Ν.4782/21)

Για το Βιβλίο ΙΙ δείτε τις αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 316 παρ. 3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. γ' της παρ. 35 του άρθρου 43 του Ν. 4605/19 και αντικαταστάθηκε από το άρθρο 124 του Ν.4782/21.

-(εάν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το ποσό του 1.000.000,00 ευρώ) Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχει εκδοθεί καταδικαστική απόφαση κατά την έννοια του άρθρου 3 του ν. 3310/2005, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του ν. 3414/2005 (ΚΥΑ 20977/23.08.2007 (ΦΕΚ 1673/23.08.2007 τεύχος Β’)

  14. Σύμφωνα με την Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 104/2013 η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου αποτελεί δικαιολογητικό για την υπογραφή της σύμβασης και δεν απαιτείται να προσκομίζεται ως δικαιολογητικό πληρωμής του χρηματικού εντάλματος. 
 

15α. Λογαριασμός (πιστοποίηση εργασιών) που συντάσσεται από τον ανάδοχο και υποβάλλεται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία που τους ελέγχει, τους διορθώνει και τους εγκρίνει μέσα σε έναν (1) μήνα.

Στη συνέχεια υπογράφεται από τον επιβλέποντα και θεωρείται από τον προϊστάμενο της τεχνικής υπηρεσίας.

Ο λογαριασμός συνοδεύεται:
α. από ανακεφαλαιωτικό συνοπτικό πίνακα των επιμετρήσεων εργασιών που εκτελέσθηκαν από την αρχή του έργου
β. τα παραστατικά στοιχεία των απολογιστικών εργασιών
γ. τον πίνακα υπολογισμού της αναθεώρησης και
δ. από τις αποφάσεις που αναγνωρίζουν αποζημιώσεις ή επιβάλλουν ποινικές ρήτρες ή περικοπές ή άλλες απαιτήσεις του εργοδότη. (Άρθρο 152 Ν. 4412/16, όπως  αντικαταστάθηκε από το άρθρο 71 του Ν.4782/21

β. Για την πληρωμή του τελικού λογαριασμού

-Απόφαση οικονομικής επιτροπής για τη συγκρότηση επιτροπής παραλαβής (άρθρο 172 Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 86 του Ν.4782/21) (άρθρο 72 N.3852/2010)

-Βεβαίωση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας για την περαίωση των εργασιών του έργου. (άρθρο 168 Ν.4412/16, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 82 του Ν.4782/21

-Πρωτόκολλο παραλαβής που εγκρίνεται από την Οικονομική Επιτροπή (Άρθρο 152 Ν. 4412/16, όπως  αντικαταστάθηκε από το άρθρο 71 του Ν.4782/21)  (άρθρο 72 N.3852/2010)

  16. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών, όταν το έργο εκτελείται με υλικά του Δήμου ή Τιμολόγιο πώλησης, όταν τα υλικά είναι του αναδόχου (άρθρο 8 Ν.4308/14) (3) 
  17. Υπεύθυνη δήλωση του αναδόχου ότι έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του από το ΦΠΑ (Αποφ. Υπ.Οικον. 1120858/ΠΟΛ.1272/1995).
α. Η υπεύθυνη δήλωση δεν θεωρείται από τη Δ.Ο.Υ., υποβάλλεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο, είτε από νόμιμα εξουσιοδοτημένο τρίτο πρόσωπο και πρέπει να φέρει τη βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής του δηλούντος, από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή Κ.Ε.Π. (παρ.12 της απόφασης ΑΑΔΕ Α.1161/03.07.2020 (ΦΕΚ 3020/21.07.2020 τεύχος B’).
β. Σύμφωνα με την Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 104/2013, το δικαιολογητικό αυτό δεν απαιτείται να προσκομίζεται κατά το στάδιο άσκησης του προληπτικού ελέγχου του χρηματικού εντάλματος, αλλά πρέπει να προσκομίζεται στο διενεργούντα την πληρωμή δημοτικό ταμία. 
  18. Εξοφλητική απόδειξη (Εγκ.Υπ.Εσωτερ. 59774/86) 
  19. (για έργα έως 31.08.2021) Αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων που αναγράφονται στο χρηματικό ένταλμα. 

Από 01.09.2021 οι υπέρ τρίτων κρατήσεις στο εργολαβικό αντάλλαγμα γίνονται από την υπηρεσία της αναθέτουσας αρχής που διενεργεί τις πληρωμές και αποδίδονται απευθείας στους δικαιούχους. (Άρθρο 152 παρ.8 Ν. 4412/16, όπως  αντικαταστάθηκε από το άρθρο 71 του Ν.4782/21

Συνεπώς για έργα μετά την ανωτέρω ημερομηνία, δεν απαιτούνται αποδεικτικά ή γραμμάτια είσπραξης των κρατήσεων υπέρ τρίτων ως δικαιολογητικά των χρηματικών ενταλμάτων

  20. Κατάσταση πληρωμής 
 

[embed_object_post post_id="35" post_title="ΑΥ-ΦΕ-ΑΕ"]embed_object_post[/embed_object_post] 

 

Επιπλέον (σε περιπτώσεις όπου απαιτείται):

 

  21. Αποδεικτικά αποστολής της διακήρυξης στην επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και στη τράπεζα δεδομένων TED, αν ο προϋπολογισμός του έργου είναι ίσος ή μεγαλύτερος από 4.845.000 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. 
 

22. Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 8 του ν. 3310/2005 και 1 παρ. 2 του π.δ. 82/1996, το οποίο εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση της διάταξης του άρθρου 15 παρ. 3 του ν. 2328/1995, συνάγεται ότι αναγκαία προϋπόθεση για την παραδεκτή συμμετοχή των ανώνυμων εταιρειών (αυτοτελώς ή σε κοινοπραξία ή ένωση προσώπων ή σε οποιασδήποτε μορφής οντότητα) στις διαδικασίες σύναψης δημόσιων συμβάσεων προϋπολογισμού μεγαλύτερου του 1.000.000,00 ευρώ, είναι η ονομαστικοποίηση των μετοχών τους μέχρι φυσικού προσώπου.

Η συνδρομή της προϋπόθεσης αυτής αποδεικνύεται με την προσκόμιση, κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς:
α) πιστοποιητικού της αρμόδιας αρχής που εποπτεύει, σύμφωνα με τις διατάξεις του κ.ν. 2190/1920, την εταιρεία, από το οποίο προκύπτει ότι οι μετοχές της, με βάση το ισχύον καταστατικό της, είναι ονομαστικές και
β) αναλυτικής κατάστασης με τα στοιχεία των μετόχων της εταιρείας και τον αριθμό των μετοχών κάθε μετόχου, όπως τα στοιχεία αυτά είναι καταχωρισμένα στο βιβλίο μετόχων της εταιρείας, το πολύ τριάντα εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα υποβολής της προσφοράς (Ελ. Συν. Τμήμα VI Απόφαση 796/2012, Κλιμ.Ζ Πράξη 10/2011).

H υποχρέωση των υποψηφίων να προσκομίσουν δικαιολογητικά ονομαστικοποίησης των μετοχών τους, προκύπτει μόνο εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου,χωρίς συνυπολογισμό του ΦΠΑ, υπερβαίνει το ποσό του 1.000.000 ευρώ. (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 1136/2012, Κλ. Ε Πράξη 37/2012)

Η υποχρέωση αυτή υπάρχει ακόμα και αν δεν υπάρχει σχετική ρητή πρόβλεψη στην οικεία διακήρυξη. (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 469/2011)

Η υποχρέωση αυτή συναρτάται με τη συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη, ανεξάρτητα από τη δυνατότητα υποβολής προσφοράς για μέρος μόνο των επίμαχων υπηρεσιών, την ανάδειξη περισσότερων αναδόχων και την ύπαρξη περισσότερων σχεδίων συμβάσεων (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 469/2011)

Η υποχρέωση αυτή όμως δεν καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις που η υποβληθείσα προσφορά αφορά επιτρεπτώς σε αυτοτελές τμήμα των προκηρυχθέντων υλικών, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων είναι κάτω του ως άνω ορίου. (Ελ.Συν.Κλιμ.Στ Πράξη 153/2014)

Η υποχρέωση υποβολής των δικαιολογητικών ονομαστικοποίησης σε διαγωνισμούς προϋπολογισμού άνω του 1.000.000 ευρώ ισχύει και για τις ναυτικές εταιρείες. (Ελ. Συν. Τμήμα VI Απόφαση 796/2012)

Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων της απόφασης 1021001/167/0015β΄/Πολ. 1071/25.2.2000 του Υφυπουργού Οικονομικών (Β΄359) δεν απαιτείται να αναγράφονται στην κατ' άρθρον 1 παρ.2β του π.δ/τος 82/1996 αναλυτική κατάσταση των μετόχων, που υποβάλλονται από τις συμμετέχουσες σε δημόσιους διαγωνισμούς ανώνυμες εταιρείες, στοιχεία σχετικά με τη θεώρηση του βιβλίου μετόχων των εταιρειών αυτών από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. (Ελ. Συν. Κλιμ. ΣΤ Πράξη 121/2014)

Η υποχρέωση εταιριών, για τις οποίες δεν επιβάλλεται κατά το δίκαιο της έδρας τους ονομαστικοποίηση, περιορίζεται στην υποβολή των αναφερόμενων στο νόμο στοιχείων χωρίς να απαιτείται η υποβολή αντίστοιχων στοιχείων για τους μετόχους τους. Δεν υφίσταται περιορισμός ως προς το ποσοστό με το οποίο συμμετέχει μία αλλοδαπή εταιρία στο κεφάλαιο τεχνικής ανώνυμης εταιρίας-συμμετέχουσας σε διαδικασία ανάθεσης δημοσίου έργου. (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. Απόφ. 100/2014)

Δεν υποχρεούται να προσκομίσει πιστοποιητικά ονομαστικοποίησης μια ανώνυμη εταιρεία που μετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία για ένα και μόνον επιμέρους είδος, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του οποίου δεν υπερβαίνει το όριο του 1.000.000,00 ευρώ. (Ελ.Συν.Κλιμ.ΣΤ Πράξη 246/2015

Κρατήσεις

1.Στα τμήματα των έργων που οι δαπάνες τους καλύπτονται από ίδιους πόρους, χωρίς αυτές να είναι γραμμένες στο Π.Δ.Ε. θα εφαρμόζεται ποσοστό Γ.Ε. και Ο.Ε. 28% και θα γίνονται όλες οι νόμιμες κρατήσεις που βαρύνουν τον ανάδοχο, ενώ στα τμημάτων των έργων που οι δαπάνες τους πληρώνονται από δημόσιες επενδύσεις ή άλλες πηγές με ανάλογες απαλλαγές, θα εφαρμόζεται ποσοστό Γ.Ε. και Ο.Ε. 18% και δεν θα γίνονται οι υπέρ τρίτων κρατήσεις, εκτός της υπέρ ΤΣΜΕΔΕ πρόσθετης κράτησης 2% επί των τεκμαρτών καθαρών κερδών (σχετ. τα άρ.2000/εγκ.36/84, και 28321/84 έγγραφα ΥΠ.ΕΣ. προς τις Νομαρχίες του Κράτους). (Βλ. και Καραναστάση Δημόσια Έργα σελ. 311)

Όμως, με την παρ 5 άρθρο 9 ν. 4071/2012, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 47 του Ν. 4257/14, στα έργα των Δήμων και των Περιφερειών, όταν γίνεται ρητή μνεία στα συμβατικά τεύχη δημοπράτησης σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 17 του ν. 3669/2008, μπορεί να διαχωρίζονται οι τιμές και να προστίθεται στο τέλος ποσοστό γενικών εξόδων και οφέλους του εργολάβου που ορίζεται σε 18% ανεξαρτήτως της πηγής χρηματοδότησης. Για έργα των οποίων η Διακήρυξη δημοσιεύθηκε πριν την ισχύ του παρόντος, το ποσοστό για τα γενικά έξοδα και το όφελος του εργολάβου και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, οι οποίες βαρύνουν τον ανάδοχο, είναι αυτά τα οποία έχουν οριστεί στη διακήρυξη της δημοπρασίας. Για τις συμβάσεις του προηγούμενου εδαφίου οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, οι οποίες δεν προβλέφθηκαν στη Διακήρυξη της δημοπρασίας βαρύνουν τον κύριο του έργου και αποδίδονται από αυτόν.
Σχετική και η εγκύκλιος ΥΠ.ΕΣ. 16916/28.04.2014.

Το ποσοστό αυτό ήταν σύμφωνα με την παρ 7 του άρθρου 17 του ν.3669/2008 (18%), για έργα που χρηματοδοτούνταν από το προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων και είκοσι οκτώ τοις εκατό (28%) για όλες τις άλλες περιπτώσεις. Το ποσοστό αυτό πλέον ορίζεται σε κάθε περίπτωση στο 18%. Συνεπώς εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις του άρθρου 9 παράγραφος 5 του Νόμου 4071/2011 το εργολαβικό κόστος των Δήμων σε κάθε περίπτωση μειώνεται σε ποσοστό 18%. (ΚΕΔΕ 3374/28.12.2012)

Για την εκτέλεση ενός δημοσίου έργου οι κρατήσεις που οφείλονται από τον εργολάβο προς τα διάφορα Ταμεία, καθώς και το Εργολαβικό Όφελος, που καταβάλλεται από το φορέα εκτέλεσης του έργου προς τον εργολάβο, υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο όταν το έργο αυτό χρηματοδοτείται από ιδίους πόρους ή όταν αυτό χρηματοδοτείται από λογαριασμό Δημοσίων Επενδύσεων. Καθοριστικό στοιχείο δηλαδή για τον προσδιορισμό του συνολικού κόστους ενός δημοσίου έργουείναι ο φορέας χρηματοδότησης αυτού. Στην περίπτωση δε που αυτό χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, το ποσοστό Εργολαβικού Οφέλους που δικαιούται ο εργολήπτης ανέρχεται σε ποσοστό18%. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 112/2012)

A. Για έργο που χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους διενεργούνται οι εξής κρατήσεις:

i.Κράτηση υπέρ της ΤΥΔΚ σε  ποσοστό 1 % (άρθρο 5 παρ.1 ΝΔ 107/46 και άρθρο 14 ΝΔ 4260/62) (ΕΑΔΗΣΥ 1ο Κλιμάκιο απόφ. 1708/2022)


ii.Κράτηση υπέρ Ταμείου Πρόνοιας Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (Τ.Π.Ε.Δ.Ε) σε ποσοστό 1%.
Η κράτηση αυτή επιβάλλεται και όταν ο ανάδοχος δεν έχει την ιδιότητα του εργολήπτη δημοσίων έργων.
(άρθρο 4 παρ.2 ΝΔ 75/46, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 12 του Ν.1384/83) (Υπ. Οικ. 2/47676/0026/13.10.2017) (ΕΑΔΗΣΥ 1ο Κλιμάκιο απόφ. 1708/2022)

Κατά την είσπραξη επιβάλλεται χαρτόσημο 3% και ΟΓΑ επί χαρτοσήμου 20% (άρθρο 13 παρ.2 Κώδικας Τελών Χαρτοσήμου -Π.Δ. 28/28.07.31 (ΦΕΚ 239 Α')


iii. Κράτηση υπέρ τέως Ειδικού Ταμείου Ανεγέρσεως Κτιρίων εξωτερικής υπηρεσίας Δημοσίων Έργων (Ε.Τ.Α.Κ.Δ.Ε.) σε ποσοστό 2%. [παρ. 1β του άρθρου 32 του Α.Ν.2066/1939 (Α 476)] (Υπ. Οικ. 2/47676/0026/13.10.2017

 

Η κράτηση αποδίδεται στον ΚΑΕ 1528 του Δημοσίου (Ανάλυση Κωδικών Αριθμών Εσόδων Υπ.Οικ. 2018) 


iv.Υπέρ Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου κράτηση σε ποσοστό 0,5% (άρθρο μόνον παρ.1 περ.α του Ν.546/43 και Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86

Καταργήθηκε. Για περισσότερα δείτε εδώ.


v.Κράτηση υπέρ ΤΕΕ σε ποσοστό 2‰(άρθρο 35 ΠΔ 27/26 και Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86)
Κατά την είσπραξη επιβάλλεται χαρτόσημο 2% και ΟΓΑ επί χαρτοσήμου 20%
(άρθρο 10 παρ.1 Ν.187/43)

Οι εισφορές που από την ισχύουσα νομοθεσία υπολογίζονταν σε ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) επί της συνομολογούμενης ή της νομίμου αμοιβής των μηχανικών δεν εισπράττονται εφεξής υπέρ του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.). Επίσης, ποσοστό δύο επί τοις χιλίοις (2%o) εκ των καταβαλλομένων ποσών στους αναδόχους για την εκτέλεση δημοσίων έργων, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία παύει να αποτελεί πόρο του Τ.Ε.Ε.. Κάθε άλλη αντίθετη γενική ή ειδική διάταξη παύει να ισχύει. (άρθρο πρώτο υποπαρ.Η.6.4 του Ν. 4093/12) (Υπ. Ανάπτυξης, Ανταγ., Υποδ., Μεταφ. & Δικτύων εγκ. 32/ Δ17γ / 05 / 173/ΦΝ 463/14.11.2012)


vi. Κράτηση υπέρ ΤΑΔΚΥ 2% (άρθρο 3 παρ.1β Ν.1726/44)

Καταργήθηκε από 01.01.2015 από την υποπερίπτ. δ' της περίπτ. 2Α' της υποπαρ. ΙΑ.3 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14


vii. Κράτηση υπέρ Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε.

1% (άρθρο 7 παρ.1β Α.Ν.2326/40)

Καταργήθηκε από 01.01.2015 από την υποπερίπτ. ιθ' της περίπτ. 2Α της υποπαρ. ΙΑ.3 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14.

 

2‰ (άρθρο 7 παρ.1ιη Α.Ν.2326/40)

Καταργήθηκε από 06.06.2016 από την παρ.14 του άρθρου 39 του Ν.4387/16, όπως προστέθηκε από την παρ. 6 του άρθρου δεύτερου του Ν.4393/16.

 

6‰ (άρθρο 7 παρ.1β1 Α.Ν.2326/40)

Καταργήθηκε από 06.06.2016 από την παρ.14 του άρθρου 39 του Ν.4387/16, όπως προστέθηκε από την παρ. 6 του άρθρου δεύτερου του Ν.4393/16.

 


viii. Φόρος εισοδήματος σε ποσοστό 3% (άρθρο 55 παρ.1β Ν.2238/94). (από 01/01/2014 ισχύει η παρ.1δ του άρθρου 64 του Ν.4172/2013, όπως τροποποιήθηκε από την υποπερίπτ. β' της περίπτ. 16 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14)  Από 27/5/2009 ο συντελεστής παρακράτησης φόρου της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 55 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος μειώνεται μέχρι 31.12.2010 στο ένα τοις εκατό (1%).(παρ. 5 άρθρο 3 Ν. 3763/09)

Ο ανωτέρω φόρος παρακρατείται για τις αμοιβές που εισπράττονται από εργολήπτες κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων και ενοικιαστών δημοσίων, δημοτικών και κοινοτικών ή λιμενικών προσόδων επί της αξίας του υπό κατασκευή έργου ή του μισθώματοςανεξαρτήτως αν ο λήπτης της αμοιβής είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα. (παρ.1δ του άρθρου 64 του Ν.4172/2013, όπως τροποποιήθηκε από την υποπερίπτ. β' της περίπτ. 16 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14)
Για περισσότερα δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ » 25. Παρακράτηση φόρου » Παρακράτηση Φόρου Εισοδήματος »
Έργα.

Στα εισοδήματα των εργοληπτών κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων παρακρατείται, από 1.1.2011, φόρος με συντελεστή 3%, που υπολογίζεται στην αξία του κατασκευαζόμενου έργου. Η καταβολή του φόρου αυτού δύναται να  πραγματοποιείται στην οικεία δημόσια οικονομική υπηρεσία με δήλωση, αποδεικνύεται δε με την προσκόμιση του σχετικού τριπλότυπου. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 72/2012)



ix.
Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="129" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]



x. Κράτηση υπερ ΕΣΗΔΗΣ

Στις συμβάσεις της παρ. 1 [δηλ. συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία ανώτερη των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ)] επιβάλλεται κράτηση ύψους 0,02% υπέρ της ανάπτυξης και συντήρησης του ΟΠΣ ΕΣΗΔΗΣ, η οποία υπολογίζεται επί της αξίας της αρχικής, καθώς και κάθε συμπληρωματικής σύμβασης. Το ποσό αυτό παρακρατείται σε κάθε πληρωμή από την αναθέτουσα αρχή στο όνομα και για λογαριασμό:

α) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών και

β) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και γενικών υπηρεσιών.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών ή Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, κατά περίπτωση, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον χρόνο, τον τρόπο και τη διαδικασία κράτησης των ως άνω χρηματικών ποσών, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της παρούσας. (άρθρο 36 παρ.6 Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του Ν.4782/2021)

 

Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: Από τις διατάξεις του άρθρου 118 παρ.1 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 50 του Ν.4782/2021 (στις οποίες τίθεται ως χρηματικό όριο για απευθείας ανάθεση έργου το ποσό των 60.000€), σε συνδυασμό με το άρθρο 36 παρ.1 Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του Ν.4782/2021 (στο οποίο προκύπτει η υποχρέωση χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία ανώτερη των 30.000 ευρώ), προκύπτει ότι για την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης έργου, η εν λόγω κράτηση επιβάλλεται μόνο για τις περιπτώσεις συμβάσεων με εκτιμώμενη αξία μεταξύ 30.000€ και 60.000€ και δεν επιβάλλεται για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία κάτω των 30.000€.

 

Για το χρόνο έναρξης εφαρμογής του ΕΣΗΔΗΣ στα έργα, δείτε την ενότητα ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΕΣΗΔΗΣ-ΚΗΜΔΗΣ-ΕΑΑΔΗΣΥ-ΜΗΠΥΔΗΣΥ » ΕΣΗΔΗΣ » Έργα - μελέτες » I. Γενικά » 2. Έναρξη υποχρεωτικής χρήσης ΕΣΗΔΗΣ


xi. Κράτηση υπερ ΑΕΠΠ

[embed_object_post post_id="88" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]


xii. Πόρος 6‰ υπερ ΕΜΔΥΔΑΣ και 2,5‰ υπερ Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.

Σχετικά με τον πόρο 6‰ υπερ ΕΜΔΥΔΑΣ και 2,5‰ υπερ Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ., δείτε παραπάνω τα δικαιολογητικά 9 της υποκατηγορίας δικαιολογητικών: Απαιτούνται για κάθε χρηματικό ένταλμα


xiii. Κράτηση υπερ ΕΑΔΗΣΥ
[embed_object_post post_id="532735" post_title="Κράτηση ΕΑΔΗΣΥ"]embed_object_post[/embed_object_post]

 


Β. Για έργο που χρηματοδοτείται από τη ΣΑΤΑ ή από άλλες πιστώσεις του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων διενεργούνται μόνο οι εξής κρατήσεις:


Η Κ.Υ.Α. 43115/52 που κυρώθηκε με το άρθρο 1 παρ.4 ΝΔ 2957/54, ορίζει ότι δεν επιβάλλονται σ' αυτήν την περίπτωση οι υπόλοιπες κρατήσεις. Βλ. σχετικά και Εγκ.Υπ.Οικονομικών 2033588/431/0026/16.6.1995.

1. Φόρος εισοδήματος σε ποσοστό 3% (άρθρο 55 παρ.1β Ν.2238/94)(από 01/01/2014 ισχύει η παρ.1δ του άρθρου 64 του Ν.4172/2013 όπως τροποποιήθηκε από την υποπερίπτ. β' της περίπτ. 16 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14)Από 27/5/2009 ο συντελεστής παρακράτησης φόρου της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 55 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος μειώνεται μέχρι 31.12.2010 στο ένα τοις εκατό (1%).(παρ. 5 άρθρο 3 Ν. 3763/09)

Ο ανωτέρω φόρος παρακρατείται για τις αμοιβές που εισπράττονται από εργολήπτες κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων και ενοικιαστών δημοσίων, δημοτικών και κοινοτικών ή λιμενικών προσόδων επί της αξίας του υπό κατασκευή έργου ή του μισθώματος ανεξαρτήτως αν ο λήπτης της αμοιβής είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα. (παρ.1δ του άρθρου 64 του Ν.4172/2013, όπως τροποποιήθηκε από την υποπερίπτ. β' της περίπτ. 16 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14)
Για περισσότερα δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ » 25. Παρακράτηση φόρου » Παρακράτηση Φόρου Εισοδήματος »
Έργα

Στα εισοδήματα των εργοληπτών κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων παρακρατείται,από 1.1.2011,φόρος με συντελεστή 3%, που υπολογίζεται στην αξία του κατασκευαζόμενου έργου. Η καταβολή του φόρου αυτού δύναται να  πραγματοποιείται στην οικεία δημόσια οικονομική υπηρεσία με δήλωση, αποδεικνύεται δε με την προσκόμιση του σχετικού τριπλότυπου.(Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 72/2012)


2.Υπέρ Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου κράτηση σε ποσοστό 0,5% (άρθρο μόνον παρ.1 περ.α του Ν.546/43καιΕγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86)

 

Καταργήθηκε. Για περισσότερα δείτε εδώ..


 

3.Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ

[embed_object_post post_id="129" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post].


4. Κράτηση υπερ ΕΣΗΔΗΣ

Στις συμβάσεις της παρ. 1 επιβάλλεται κράτηση ύψους 0,02% υπέρ της ανάπτυξης και συντήρησης του ΟΠΣ ΕΣΗΔΗΣ, η οποία υπολογίζεται επί της αξίας της αρχικής, καθώς και κάθε συμπληρωματικής σύμβασης. Το ποσό αυτό παρακρατείται σε κάθε πληρωμή από την αναθέτουσα αρχή στο όνομα και για λογαριασμό:

α) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών και

β) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και γενικών υπηρεσιών.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών ή Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, κατά περίπτωση, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον χρόνο, τον τρόπο και τη διαδικασία κράτησης των ως άνω χρηματικών ποσών, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της παρούσας. (άρθρο 36 παρ.6 Ν.4412/2016, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του Ν.4782/2021)


Για το χρόνο έναρξης εφαρμογής του ΕΣΗΔΗΣ στα έργα, δείτε την ενότητα ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΕΣΗΔΗΣ-ΚΗΜΔΗΣ-ΕΑΑΔΗΣΥ-ΜΗΠΥΔΗΣΥ » ΕΣΗΔΗΣ » Έργα - μελέτες »
I. Γενικά » 2. Έναρξη υποχρεωτικής χρήσης ΕΣΗΔΗΣ


5. Κράτηση υπερ ΑΕΠΠ

[embed_object_post post_id="88" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]




Γενική σημείωση:
Mε εξαίρεση τις κρατήσεις υπέρ Τ.Α.Δ.Κ.Υ., όπου ο σχετικός πόρος παρακρατείται κατά την εξόφληση των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής των λογαριασμών του έργου, στις λοιπές περιπτώσεις (Τ.Υ.Δ.Κ., Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε., Τ.Π.Ε.Δ.Ε., Τ.Ε.Ε. και Ε.Μ.Π.) οι κρατήσεις καταβάλλονται από τον εργολήπτη στο εκάστοτε δικαιούχο Ταμείο, σύμφωνα με τον ειδικότερα προσδιοριζόμενο στο νόμο τρόπο πληρωμής, προσκομίζοντας εν συνεχεία ο τελευταίος τις σχετικές αποδείξεις (αποδεικτικά καταβολής) στην ταμειακή υπηρεσία του Δήμου για την εξόφληση του χρηματικού εντάλματος πληρωμής του λογαριασμού του έργου. (Ελ. Συν. Ολομ. Απόφαση 1810/2014)

 


6. Πόρος 6‰ υπερ ΕΜΔΥΔΑΣ και 2,5‰ υπερ Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.

Σχετικά με τον πόρο 6‰ υπερ ΕΜΔΥΔΑΣ και 2,5‰ υπερ Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ., δείτε παραπάνω τα δικαιολογητικά 9 της υποκατηγορίας δικαιολογητικών: Απαιτούνται για κάθε χρηματικό ένταλμα


7. Κράτηση υπερ ΕΑΔΗΣΥ

 

[embed_object_post post_id="532735" post_title="Κράτηση ΕΑΔΗΣΥ"]embed_object_post[/embed_object_post]

Τι να προσέξω

 

Καθεστώς Φ.Π.Α.

1. Γενικά Κανονικό

2. Εξαιρέσεις:  
Στις περιπτώσεις εκτέλεσης εργασιών σε ακίνητα κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 2β (δηλ.εκσκαφές, κατεδαφίσεις, κατασκευή οικοδομών, οδών, γεφυρών, υδραγωγείων, υδραυλικών και αποχετευτικών έργων, ηλεκτρολογικών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων και τεχνικών γενικά έργων, καθώς και συμπληρώσεις, επεκτάσεις, διαρρυθμίσεις και επισκευές, εκτός από τις εργασίες συνήθους συντήρησης των έργων αυτών), προς αναθέτουσες αρχές κατά την έννοια των προεδρικών διαταγμάτων 59/2007 (Α' 63) και 60/2007 (Α' 64), υπό την προϋπόθεση ότι οι ως άνω αρχές είναι κύριοι των έργων και υποκείμενοι στο φόρο με δικαίωμα έκπτωσης, ο φόρος καταβάλλεται από τον λήπτη. Ο υποκείμενος που εκτελεί τις εργασίες του προηγούμενου εδαφίου έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών που αντιστοιχεί στις εν λόγω πράξεις, δεν χρεώνει φόρο στα εκδιδόμενα φορολογικά στοιχεία και υποχρεούται να αναγράφει σε αυτά «Άρθρο 39α, υπόχρεος για την καταβολή του φόρου είναι ο λήπτης. (παρ.4 άρθρο 39Α Ν.2859/00, όπως προστέθηκε από την παρ. 10 του άρθρου 1 του Ν. 4281/14)

Αναλυτικές οδηγίες σχετικά με τη μη επιβολή ΦΠΑ σε τεχνικά έργα καθώς και λοιπά φοροτεχνικά ζητήματα σχετικά με την υλοποίηση και παράδοση των έργων, στις περιπτώσεις εκτέλεσής τους από φορέα για λογαριασμό τρίτου έχουν δοθεί με το εγγ. Υπ. Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας 47159 /ΕΥΘΥ 1045/25.09.2014 και την ΠΟΛ 1253/10.12.2014.

Σχετιζόμενες καρτέλες

 

Σχετική νομολογία

 

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

 

 

 

 

Διάφορα

 

Έγγραφα νομιμοποίησης δικαιούχου όταν η πληρωμή γίνεται από την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου

 Έγγραφα νομιμοποίησης δικαιούχου όταν η πληρωμή γίνεται από το ταμείο παρακαταθηκών και δανείων

Ασφαλιστική ενημερότητα
Φορολογική ενημερότητα
Κώδικας ΦΠΑ (Ν. 2859/00) 

Αγαθά και υπηρεσίες με μειωμένο ΦΠΑ

Δαπάνες που απαλλάσσονται του ΦΠΑ
Προσυμβατικός έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο
Προληπτικός έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο

 

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας