Λοιπές περιπτώσεις εκποιήσεων

I. Εκποίηση οικοπέδων στον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας
II. Εκποίηση ακινήτων σε Ζώνες Κοινωνικού Συντελεστή
III. Προσκύρωση δημοτικών εκτάσεων
IV. Εκποίηση ακινήτων στο ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ



I. Εκποίηση οικοπέδων στον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας

Ο Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας (Ο.Ε.Κ.) μπορεί να αποκτά κατά πλήρη κυριότητα, με σύμβαση πώλησης, δωρεάς ή ανταλλαγής, πρόσφορες οικοπεδικές εκτάσεις που ανήκουν κατά κυριότητα στην εκκλησία ή στους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού ή σε Ν.Π.Δ.δ., για ανέγερση οικισμών, προς εξυπηρέτηση των δικαιούχων του, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις πα­ροχής στεγαστικής συνδρομής και να αναλαμβάνει, ως αντιπαροχή για τις ως άνω μεταβιβάσεις, τη μελέτη, επί­βλεψη, δημοπράτηση και ανάληψη έργων κατασκευής, ανακατασκευής, βελτίωσης, συντήρησης και επέκτασης κάθε είδους κτιρίων ή κτισμάτων και, εν γένει, πάσης φύσεως κατασκευαστικών έργων, για λογαριασμό της Εκκλησίας ή των Ο.Τ.Α. ή Ν.Π.Δ.δ. αντίστοιχα, κατά τους όρους των συμβάσεων που θα καταρτισθούν μεταξύ του Ο.Ε.Κ. και των, κατά περίπτωση, αρμόδιων εκκλησιαστι­κών οργάνων ή των οργάνων των Ο.Τ.Α. ή των Δ.Σ. των οικείων Ν.Π.Δ.Δ.. Η αποτίμηση της αξίας της παροχής και αντιπαροχής και οι προϋπολογισμοί κατασκευής των κτιρίων γίνονται από τις τεχνικές υπηρεσίες του Ο.Ε.Κ. και εγκρίνονται από τα Δ.Σ. του Ο.Ε.Κ. και του αντίστοιχου φορέα.
Η εξίσωση παροχής και αντιπαροχής μπορεί να γίνεται και με καταβολή σε χρήμα από μέρους του υπόχρεου.
Οι πάσης φύσεως μεταβιβάσεις και αντιπαροχές, που προβλέπουν οι διατάξεις του παρόντος άρθρου, απαλλάσσονται από την καταβολή οποιουδήποτε φό­ρου, εξόδων εν γένει, τέλους ή εισφοράς, εκτός από το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, όταν ο Ο.Ε.Κ. συμβάλλεται ως αγοραστής ή δωρεοδόχος.
Οι όροι και οι λεπτομέρειες εφαρμογής της παραγρά­φου αυτής καθορίζονται με κοινή απόφαση του Υπουρ­γού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού. (παρ.1 άρθρο 2 Ν.2336/95)  


II. Εκποίηση ακινήτων σε Ζώνες Κοινωνικού Συντελεστή

Ο αυξημένες συντελεστής δόμησης που ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43 παρ. 6 εδάφιο α σε περιοχές στις οποίες επεκτείνεται το σχέδιο πόλης σύμφωνα με τις διατάξεις του κεφαλαίου Α του μέρους II ονομάζεται κοινωνικός συντελεστής και τα τμήματα των περιοχών αυτών στα οποία ορίζεται, Ζώνες Κοινωνικού Συντελεστή (Ζ.Κ.Σ.)

Με π.Δ. που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Περιβάλλοντος, Χωροτα­ξίας και Δημοσίων Έργων καθορίζονται οι όροι με τους ο ποίους θα μπορεί να χρησιμοποιείται η διαφορά των δύο συντελεστών που ορίζεται στο άρθρο 43 παρ. 6 εδ. α, κα­θώς και όσα αφορούν τη σχετική διαδικασία, τις μεταγραφόμενες πράξεις, τις αμοιβές συμβολαιογράφων, υ­ποθηκοφυλάκων ή άλλων προσώπων που συμπράττουν και κάθε άλλη λεπτομέρεια. Στη διαδικασία αυτή μπορεί να προβλέπονται και ο τρόπος που καταρτίζονται οι σχε­τικές συμβάσεις μεταξύ του Δημοσίου, των ΟΤΑ ή των πα­ραπάνω φορέων και των ενδιαφερόμενων ιδιοκτητών για τον προσδιορισμό σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση των ποσοστών συνιδιοκτησίας και των αντίστοιχων τμημάτων διαιρεμένης ιδιοκτησίας που μεταβιβάζονται στο Δημό­σιο ή τους άλλους φορείς, ο τρόπος κατασκευής των έργων και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια, η τυχόν σε χρή­μα εκπλήρωση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών και όλες οι άλλες σχετικές υποχρεώσεις. Οι πιο πάνω συμβάσεις απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος χαρτοσήμου ή άλ­λο τέλος ή εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή ο­ποιουδήποτε τρίτου.(ΠΔ 14/99- ΚΒΠΝ άρθρο 215)

Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που βρίσκονται μέσα στα προσωρινά όρια της ζώνης κοινωνικού συντελεστή, όπως τα όρια αυτά καθορίζονται από το ΓΠΣ, καλούνται αμέ­σως μετά την έγκριση του σχεδίου αυτού να εκδηλώσουν κατ αρχήν ενδιαφέρον για συμμετοχή στον κοινωνικό συντελεστή με αίτηση τους προς τον οικείο οργανισμό τοπι­κής αυτοδιοίκησης περιγράφοντας ταυτόχρονα την έκτα­ση και τη θέση του οικοπέδου τους. Η αίτηση αυτή έχει ε­νημερωτικό χαρακτήρα για την τελική χωροθέτηση της ζώνης κοινωνικού συντελεστή και δεν δεσμεύει ούτε τη Διοίκηση ούτε τον ιδιοκτήτη.

Μετά τον καθορισμό της ΖΚΣ με την πολεοδομική με­λέτη και μετά την έγκριση της πράξης εφαρμογής τηρεί­ται η διαδικασία που ορίζεται στα επόμενα άρθ. 217 έ­ως 220 για τη χρησιμοποίηση της διαφοράς μεταξύ των δύο συντελεστών. (ΠΔ 14/99- ΚΒΠΝ άρθρο 216)

Για τα τμήματα που προορίζονται για την εκτέλεση στε­γαστικών προγραμμάτων ή προγραμμάτων κοινής ωφέ­λειας τηρείται η εξής διαδικασία:

α) Οι ιδιοκτήτες ακινήτων που βρίσκονται μέσα στη ΖΚΣ με αίτηση τους προς τον ΟΤΑ δηλώνουν την επιθυμία τους να συμμετέχουν στον κοινωνικό συντελεστή καθώς και τη θέση και έκταση του οικοπέδου τους. Εφόσον το πρόγραμμα δεν εκτελείται από τον ΟΤΑ, αυτός διαβιβάζει την αίτηση στο φορέα που πραγματοποιεί το κοινωνικό πρόγραμμα.

Με την υποβολή της αίτησης συμμετοχής στο στεγα­στικό ή κοινωφελές πρόγραμμα οι φερόμενοι ως κύριοι ή συγκύριοι του ακινήτου οφείλουν να προσκομίσουν πι­στοποιητικά του οικείου υποθηκοφυλακείου από τα οποία να προκύπτει ότι το εν λόγω ακίνητο ανήκει σε αυτούς κατά πλήρη κυριότητα και ότι είναι ελεύθερο από κάθε βά­ρος, χρέος, υποθήκη, προσημείωση και κάθε διεκδίκηση. Το αίτημα του ιδιοκτήτη εξετάζεται από το δήμο ή τον αρ­μόδιο φορέα και αφού γίνει δεκτό καταρτίζεται σχετική σύμβαση.

β) Οι ιδιοκτήτες εκχωρούν στον ΟΤΑ ή στον αρμόδιο φο­ρέα για την υλοποίηση στη ζώνη αποκλειστικά στεγαστι­κών ή κοινής ωφελείας προγραμμάτων ποσοστό από 60% έως 80% της ωφέλειας που προκύπτει από τη διαφορά των δύο συντελεστών (βασικού και κοινωνικού) και το υπόλοιπο της παραπάνω διαφοράς το χρησιμοποιούν οι ί­διοι. Το παραπάνω ποσοστό καθορίζεται ειδικότερα με τη σχετική σύμβαση. (ΠΔ 14/99- ΚΒΠΝ άρθρο 217)

Η εκχώρηση του ποσοστού ωφελείας κατά το προη­γούμενο άρθ. πραγματοποιείται με τους ακόλουθους ό­ρους που αποτελούν αντικείμενο συμφωνίας μεταξύ των συμβαλλομένων:

α) Σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας κατ' ορόφους:
Στην περίπτωση αυτή γίνεται σύσταση οριζόντιας ιδιο­κτησίας κατ' ορόφους μεταξύ ΟΤΑ ή φορέα και ιδιοκτήτη σύμφωνα με αρχιτεκτονικά σχέδια. Τα ποσοστά συνιδιο­κτησίας με τα αντίστοιχα τμήματα ιδιοκτησίας κατ' ορό­φους που μεταβιβάζονται στον ΟΤΑ ή τον αρμόδιο φο­ρέα, προκύπτουν από την κατανομή του κοινωνικού συ­ντελεστή μεταξύ των συμβαλλομένων σύμφωνα με την περίπτωση β του προηγούμενου άρθ.. Η συμμετοχή κάθε συμβαλλόμενου στο κόστος της κατασκευής είναι α­νάλογη με την κατανομή του συντελεστή στα συμβαλλό­μενα μέρη και μπορεί να εκπληρώνεται είτε σε χρήμα είτε σε αντιπαροχή κτισμένης επιφάνειας με το αντίστοιχο πο­σοστό συνιδιοκτησίας.

β) Σύσταση διαιρημένης ιδιοκτησίας κατά την έννοια του άρθρου 1 παρ.1 του Ν.δ 1024/71: Ο ιδιοκτήτης οι­κοδομεί σε τμήμα του οικοπέδου με βασικό συντελεστή αυξημένο κατά το μέρος της διαφοράς των δύο συντελε­στών, το οποίο περιέρχεται σ' αυτόν σύμφωνα με την πε­ρίπτωση β του προηγούμενου άρθ., εφαρμοζόμενο σε ολόκληρο το οικόπεδο, ενώ ο ΟΤΑ ή ο φορέας οικοδομεί στο υπόλοιπο τμήμα του οικοπέδου με συντελεστή το υ­πόλοιπο της διαφοράς των δύο συντελεστών εφαρμοζό­μενο επίσης σε ολόκληρο το οικόπεδο.

γ) Διανομή οικοπέδου: Στην περίπτωση αυτή το οικόπε­δο διανέμεται σε τμήματα ανάλογα με την κατανομή του κοινωνικού συντελεστή μεταξύ των συμβαλλομένων σύμ­φωνα με την περίπτωση β του προηγούμενου άρθ. και μεταβιβάζεται στον ΟΤΑ ή στον αρμόδιο φορέα το τμήμα που του αντιστοιχεί. Η διανομή γίνεται εφόσον τα τμήμα­τα που προκύπτουν είναι άρτια και οικοδομήσιμα και κα­θένα από τα συμβαλλόμενα μέρη οικοδομεί στο τμήμα του με τον κοινωνικό συντελεστή.

δ) Μεταβίβαση κτίσματος: Ο ιδιοκτήτης αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την κατασκευή κτιρίου ή κτιρίων σύμφωνα με αρχιτεκτονικά σχέδια και τις υποδείξεις του ΟΤΑ ή του φο­ρέα με τον κοινωνικό συντελεστή που προβλέπεται για τη ζώνη και αναλαμβάνει επίσης την υποχρέωση να παραχωρήσει στον ΟΤΑ ή φορέα κτισμένη επιφάνεια, με τα α­ντίστοιχα ποσοστά συνιδιοκτησίας, ίσης αξίας με την ω­φέλεια που έχει την υποχρέωση να εκχωρήσει κατά την περίπτωση β του προηγούμενου άρθ., μειωμένη κατά το αντίστοιχο κόστος κατασκευής.

Η κτισμένη αυτή επιφάνεια μπορεί να είναι τμήμα κτιρίου ή αυτοτελές κτίριο. Όταν υπάρχουν ήδη κτίσμα ή κτίσμα­τα στο οικόπεδο ο ιδιοκτήτης οικοδομεί με τον κοινωνικό συντελεστή μειωμένο κατά τον ήδη πραγματοποιηθέντα και, προκειμένου να εκπληρώσει την κατά την περίπτωση β του προηγούμενου άρθ. υποχρέωση του, μπορεί να παραχωρήσει και το υπάρχον κτίσμα ή τμήμα του.

ε) Συνδυασμός των περιπτώσεων β, γ και δ: Ο ιδιοκτήτης μεταβιβάζει στον ΟΤΑ ή στον αρμόδιο φορέα έκταση που αποτελεί άρτιο οικόπεδο με κτίσμα μέσα σ' αυτή. Τα μετα­βιβαζόμενα πρέπει να είναι ίσης αξίας με το μέρος της δια­φοράς των δύο συντελεστών που έπρεπε να εκχωρήσει σύμφωνα με την περ. β του προηγούμενου άρθ..

στ) Μεταβίβαση ολόκληρου οικοπέδου με αντιπαροχή:
Στην περίπτωση αυτή ο ιδιοκτήτης μεταβιβάζει ολόκληρο το οικόπεδο του στον ΟΤΑ ή στον αρμόδιο φορέα με ανά­λογη αντιπαροχή εκφρασμένη σε κτισμένη επιφάνεια (­σης αξίας με την αξία της επιφάνειας που θα είχε δικαίω­μα να κατασκευάσει μετά την παραχώρηση της ωφέλειας κατά την περίπτωση β του προηγούμενου άρθ., μειω­μένη κατά το αντίστοιχο κόστος κατασκευής.(ΠΔ 14/99- ΚΒΠΝ άρθρο 218)

Για τις περιοχές που προορίζονται για τη μεταφορά συ­ντελεστή δόμησης ακολουθείται η εξής διαδικασία:

α) Μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης και ύ­στερα από συμφωνία μεταξύ των ιδιοκτητών του βαρυνομένου και του ωφελούμενου ακινήτου κατά την έννοια του άρθρου 194, εφαρμόζονται οι διαδικασίες που προβλέ­πονται από τις διατάξεις του τμήματος Ι του παρόντος κεφαλαίου.

β) Εκτός από την προηγούμενη περίπτωση, ο κοινωνι­κός συντελεστής μπορεί, επίσης, να εφαρμοστεί σε ακί­νητο που βρίσκεται σε περιοχή μεταφοράς συντελεστή δόμησης αν ο ιδιοκτήτης του μεταβιβάσει στον οικείο δή­μο ή κοινότητα ή στο Δημόσιο ποσοστό από 60% έως 80%, καθοριζόμενο ειδικότερα με τη σχετική σύμβαση της ωφέλειας που προκύπτει από τη διαφορά των δύο συ­ντελεστών (βασικού και κοινωνικού). Στην περίπτωση αυ­τή, ο ΟΤΑ ή το Δημόσιο μπορεί να μεταβιβάσει το ποσο­στό ωφέλειας, το οποίο αποκτά, σε ιδιοκτήτη ακινήτου που έχει δικαίωμα μεταφοράς συντελεστή δόμησης σύμ­φωνα με τις διατάξεις του τμήματος Ι του παρόντος κε­φαλαίου. (ΠΔ 14/99- ΚΒΠΝ άρθρο 219)

Οι συμβάσεις για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, έ­χουν τον τύπο συμβολαιογραφικού εγγράφου, μεταγρά­φονται στα οικεία βιβλία μεταγραφών και υποθηκών και περιέχουν τα εξής στοιχεία:
1.     Τον τρόπο χρησιμοποίησης της ωφέλειας που προ­κύπτει από τον κοινωνικό συντελεστή από το Δημόσιο, τους ΟΤΑ ή τους αρμόδιους φορείς, αν δηλαδή προορί­ζεται για στεγαστικό πρόγραμμα κοινής ωφέλειας ή για μεταφορά συντελεστή.
2.     Τη μορφή με την οποία εκχωρείται η ωφέλεια στο Δη­μόσιο, ΟΤΑ, κλπ. σύμφωνα με τις περιπτώσεις που ανα­φέρονται στο άρθρο 216, τον ισχύοντα στην περιοχή συ­ντελεστή και τον κοινωνικό συντελεστή.
3.     Το ποσοστό της διαφοράς των δύο συντελεστών που μπορεί να χρησιμοποιήσει κάθε συμβαλλόμενος.
4.     Το ποσοστό συνιδιοκτησίας και τα τμήματα διαιρημέ­νης ιδιοκτησίας που αντιστοιχούν στον κάθε συμβαλλό­μενο στην περίπτωση σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας και σύσταση διαιρημένης ιδιοκτησίας κατά την έννοια του άρθρου 1 του Ν.δ. 1024/71.
5.     Το οικόπεδο που αντιστοιχεί σε κάθε συμβαλλόμενο στην περίπτωση που μεταβιβάζεται αυτοτελές οικόπεδο.
6.     Στην περίπτωση αντιπαροχής, το φορέα που αναλαμ­βάνει την κατασκευή, τους δικαιούχους της αντιπαροχής, τα ποσοστά αντιπαροχής, το χρόνο παράδοσης του έρ­γου.
7.     Οι αμοιβές των συμβολαιογράφων και των υποθηκο­φυλάκων καθορίζονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (ΠΔ 14/99- ΚΒΠΝ άρθρο 220)
 


III. Προσκύρωση δημοτικών εκτάσεων

Στο άρθρο 31 του Ν. 1080/80, όπως ισχύει ορίζεται ότι: 
«1.Κοινόχρηστες δημοτικές ή κοινοτικές εκτάσεις που έχουν αποβεί προσκυρωτέες λόγω τροποποίησης του σχεδίου πόλεως και μείωσης του πλάτους των οδών μπορεί να μεταβιβάζονται στους παρόδιους δικαιούχους μετά από αίτησή τους, που υποβάλλεται στο δήμο ή κοινότητα μέσα σε αποκλειστική προθεσμία ενός έτους από τη δημοσίευση της πράξης με την οποία τροποποιείται το σχέδιο πόλεως. 
2.Το τίμημα των εκτάσεων που μεταβιβάζονται ορίζεται από την επιτροπή της παρ. 6 του άρθρου 178 του Ν. 1065/1980 με βάση την τρέχουσα αξία τους κατά τετραγωνικό μέτρο. Στην επιτροπή διαβιβάζεται και σχεδιάγραμμα που συντάσσεται από την τεχνική υπηρεσία του δήμου και, αν δεν υπάρχει, από την αρμόδια τεχνική υπηρεσία δήμων και κοινοτήτων. 
3.Για την παραπάνω μεταβίβαση αποφασίζει το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο, το οποίο με την ίδια απόφασή του μπορεί να καθορίσει κατά περιοχές, μειωμένο μέχρι πενήντα στα εκατό το πληρωτέο υπέρ του δήμου ή της κοινότητας τίμημα της προηγούμενης παραγράφου. Το τίμημα εξοφλείται σε έξι ισόποσες εξαμηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται το αργότερο μέσα σε ένα χρόνο από την κοινοποίηση της απόφασης του συμβουλίου. Το μεταβιβαστικό συμβόλαιο υπογράφεται μετά την ολοσχερή εξόφληση του τιμήματος. 
4.Σε περίπτωση που δεν καταβληθούν δύο δόσεις, μέσα στις ανωτέρω προθεσμίες, τα ποσά που έχουν καταβληθεί εκπίπτουν υπέρ του δήμου ή της κοινότητας και η κατάρτιση της σύμβασης μεταβίβασης μειώνεται.»

Δείτε τα άρθρα 300 έως 309 του ΠΔ 14/99- ΚΒΠΝ 

 

Στους Ο.Τ.Α. που έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους, οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης χορηγούν αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, για τη μεταβίβαση ακινήτου λόγω αναγκαστικής προσκύρωσης, στο πλαίσιο της εφαρμογής πολεοδομικών σχεδίων με πράξεις αναλογισμού ή εφαρμογής, χωρίς τον όρο της παρακράτησης, εφόσον η ρύθμιση είναι σε ισχύ και εξυπηρετείται κανονικά. (άρθρο 61 ν. 5027/23)

 

Η πράξη προσκύρωσης η οποία διενεργείται μέσα στο πλαίσιο εφαρμογής των πολεοδομικών σχεδίων αποτελεί την αναγκαία ανταλλαγή εδαφικών τμημάτων μεταξύ γειτονικών ιδιοκτησιών προκειμένου αυτές να τακτοποιηθούν, δηλαδή να αποκτήσουν τα απαιτούμενα από το νόμο χαρακτηριστικά (εμβαδόν, διαστάσεις, θέση, κλπ). Για την ανταλλαγή των εν λόγω εδαφικών τμημάτων καταρτίζεται συμβολαιογραφική πράξη στην οποία συμβάλλονται και οι ΟΤΑ και για το λόγο αυτό απαιτείται από πλευράς τους η προσκόμιση Αποδεικτικού Ασφαλιστικής Ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου. (e-ΕΦΚΑ εγκ.23/123373/Σ.286/14.03.2023)

 

Γενικά, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 4611/2019 όπως ισχύουν μετά την τροποποίησή τους από τις διατάξεις του άρθρου 56 του ν. 4940/2022, προβλέπεται ότι στην περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου εξ επαχθούς αιτίας ή σύστασης εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού, αν η οφειλή δεν είναι διασφαλισμένη με ισόποση εμπράγματη ή χρηματική διασφάλιση, αντί Αποδεικτικού Ασφαλιστικής Ενημερότητας (ΑΑΕ) χορηγείται Βεβαίωση Οφειλής (ΒΟ) που υπέχει θέση ΑΑΕ, υπό τον όρο της παρακράτησης από το τίμημα ποσού μέχρι του ύψους της οφειλής. Δηλαδή η παρακράτηση αποτελεί την εναλλακτική λύση που έχει στην διάθεσή του ο μεταβιβάζων οφειλέτης όταν δεν δύναται ή δεν επιθυμεί να διασφαλίσει τις οφειλές του. (e-ΕΦΚΑ εγκ.23/123373/Σ.286/14.03.2023)

 

Εφόσον με τις κοινοποιούμενες διατάξεις απαλείφεται, αποκλειστικά και μόνο για την εν λόγω ειδική συμβολαιογραφική πράξη, ο όρος της παρακράτησης και τίθεται ως μόνος όρος για την χορήγηση του ΑΑΕ η υπαγωγή των οφειλών σε καθεστώς ρύθμισης, συνεπάγεται ότι δεν θα πρέπει να ελέγχεται εφεξής από τις αρμόδιες υπηρεσίες η προϋπόθεση της παροχής ισόποσης εμπράγματης ή χρηματικής διασφάλισης και θα πρέπει να χορηγείται το ΑΑΕ στους ΟΤΑ εφόσον οι ταμειακά βεβαιωμένες στο ΚΕΑΟ ληξιπρόθεσμες οφειλές τους έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης και τηρούνται οι όροι της ρύθμισης. (e-ΕΦΚΑ εγκ.23/123373/Σ.286/14.03.2023)

 

Στις περιπτώσεις αυτές η αίτηση για την χορήγηση του ΑΑΕ θα υποβάλλεται από τους ΟΤΑ απευθείας στην αρμόδια υπηρεσία ΚΕΑΟ που ελέγχει τις οφειλές τους προσκομίζοντας ως δικαιολογητικό σύντομο ενημερωτικό σημείωμα του αρμοδίου συμβολαιογράφου στο οποίο θα αναφέρεται ρητά ότι η μεταβίβαση πρόκειται να συντελεστεί για την αναγκαστική προσκύρωση οικοπέδου μέσα στο πλαίσιο εφαρμογής πολεοδομικού σχεδίου και το ΑΑΕ θα χορηγείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες χειρόγραφα σύμφωνα με το Υπόδειγμα(e-ΕΦΚΑ εγκ.23/123373/Σ.286/14.03.2023)


IV. Εκποίηση ακινήτων στο ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ

Το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου επιτρέπεται να αποκτά, να μεταβιβάζει, να μισθώνει, να εκμισθώνει και να παραχωρεί κατά χρήση, χωρίς διαγωνισμό και κατά παρέκκλιση των διατάξεων του π.δ. 715/1979 (Α’ 212), ακίνητα από και προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και τους φορείς του δημόσιου τομέα, με ή χωρίς αντάλλαγμα. Η παραπάνω απόφαση εγκρίνεται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης και, σε περίπτωση που με αυτή προκαλείται δαπάνη ή απώλεια εσόδων, και από τον Υπουργό Οικονομικών. Το τίμημα ή το μίσθωμα, όταν προβλέπεται, καθορίζεται κατόπιν συμφωνίας των μερών, ύστερα από έγγραφη γνώμη της οικείας Δ.Ο.Υ. περί της αγοραίας αξίας του ακινήτου, με την επιφύλαξη, ως προς τα ανταλλάξιμα ακίνητα, των διατάξεων του ν. 357/1976 (Α’ 156), όπως ισχύει. (περίπτ. α' παρ. 3 άρθρο 2 ν.δ. 1017/1971, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 368 του Ν.4700/20)