Η ΈΚΘΕΣΗ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΚΑΙ Η ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΩΜΗΣ

Η γενική αρχή ότι για τη διενέργεια οποιασδήποτε δαπάνης του δημοσίου και των Ν.Π.Δ.Δ. είναι αναγκαίο, κατ' αρχήν, η δαπάνη αυτή να προβλέπεται από γενική ή ειδική διάταξη νόμου, ισχύει και για τουςΟ.Τ.Α (άρθρο 13 παρ. 1γ του Β.Δ. 17.5-15.6.1959). Στην έννοια του νόμου δεν περιλαμβάνεται μόνο ο τυπικός νόμος αλλά και τα διατάγματα ή οι αποφάσεις αρμοδίων οργάνων. Κατ' εξαίρεση, είναι νόμιμη μια δαπάνη, όταν δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, εφόσον εξυπηρετεί άμεσα τη λειτουργική δραστηριότητα της υπηρεσίας, ή συντελείστην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση του σκοπού και δεν υπερβαίνει το επιβαλλόμενο από τις περιστάσεις μέτρο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επικύρωση των αποφάσεων του Συμβουλίου από το Γ.Γ. της Περιφέρειας δεν καθιστά αυτομάτως νόμιμες τις δαπάνες που συνεπάγονται οι αποφάσεις αυτές και η ευθύνη των οργάνων του Δήμου παραμένει ακέραια..

Η κρίση περί του αν μία δαπάνη είναι λειτουργική ή συντελεί στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού συνιστά, μαζί με την πρόβλεψη στον προϋπολογισμό το κριτήριο νομιμότητας αυτής.

Έτσι, οι Δήμοι μπορούν να εκτελούν δαπάνες:

-που προβλέπονται ρητά από το νόμο, ή

-που είναι λειτουργικές, ή

-που εξυπηρετούν τους σκοπούς του Δήμου.

Πρέπει ακόμη να σημειωθεί ότι η πρόβλεψη της δαπάνης από γενική ή ειδική διάταξη νόμου είναι ο κανόνας νομιμοποίησης της δαπάνης ( βλ. άρθρο 13 παρ. 1γ του Β.Δ. 17.5-15.6.1959) και ότι νομιμοποίησή της με την επίκληση του λειτουργικού χαρακτήρα αυτής συνιστά εξαίρεση και πρέπει να γίνεται με προσοχή. Επιτρέπεται εξαιρετικώς η διενέργεια δαπάνης, που δεν προβλέπεται μεν ρητά από διάταξη νόμου, εξυπηρετεί όμως αυτή άμεσα τη λειτουργική δραστηριότητα της δημοσίας, με ευρεία έννοια, υπηρεσίας που την πραγματοποιεί, ή συντελεί στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των επιδιωκομένων σκοπών και δεν υπερβαίνει το από τις ειδικές περιστάσεις επιβαλλόμενο μέτρο. Εξάλλου, μόνη η ύπαρξη πιστώσεως στονπροϋπολογισμό δεν αρκεί για να καταστήσει νόμιμη τη δαπάνη, εφ' όσον αυτή δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου ή δεν εξυπηρετεί ως λειτουργική, τους σκοπούςτου, ενώ, περαιτέρω, η αρμοδιότητα που έχει κάποιο κρατικό όργανο ή όργανο N.Π.Δ.Δ. και ΟΤΑ για την έγκριση δαπανών, δεν καθιστά με μόνη την έγκριση νόμιμεςτις δαπάνες που δεν προβλέπονται από το νόμο ή δεν συντελούν στην εκπλήρωση των σκοπών της δημοσίας υπηρεσίας ή του N.Π.Δ.Δ. (ΥΠΕΣΔΔΑ- ΕΔΕΧΥ Διαδικασίες Λογιστικού των ΟΤΑ 2001)