Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

 

Τίτλος Δαπάνης

Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση αιρετών για μετακινήσεις εκτός έδρας στο εσωτερικό

ΚΑ Προϋπολογισμού  6421.01 (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 642 «Οδοιπορικά έξοδα και έξοδα ταξιδιών» εγγράφονται τα έξοδα κινήσεως, διαμονής και ημερήσιας αποζημίωσης των μετακινούμενων για υπηρεσία αιρετών, υπαλλήλων και τρίτων.

Στις περιπτώσεις της υποκατηγορίας αυτής υπάγονται κάθε είδους μετακινήσεις που γίνονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί μετακίνησης με δαπάνες του Δημοσίου.

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία


 

 

Δείτε σχετικά την ενότητα ΑΡΧΙΚΗ / ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ / ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (από 01.01.2016) / ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ / Μετακινήσεις αιρετών

Για το νομοθετικό καθεστώς έως 31.12.2015 δείτε την ενότητα
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ » ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (μέχρι 31.12.2015) » ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ (μέχρι 31.12.2015) » Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος » Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων αιρετών » 6421.1.1. Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων αιρετών για μετακίνηση εκτός έδρας στο εσωτερικό (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ)
 
  1. Απόφαση του αρμόδιου Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης (πρώην Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης) για τον καθορισμό του ανώτατου ορίου των επιτρεπόμενων ημερών κίνησης εκτός έδρας για τους αιρετούς του Δήμου, η οποία εκδίδεται έπειτα από σχετικό αίτημα Δήμου. (άρθρο 3 παρ.1 του Ν.4336/2015, Ελ.Συν. Κλιμ.Τμ.1 Πρακτικά της 23ης/14.10.2014 & 26ης/11.11.2014 Γεν. Συνεδρίασης - Θέμα Γ')

Στο βαθμό που εκδίδεται ανά κατηγορία δικαιούχων (δήμαρχος, αντιδήμαρχος, δημοτικός σύμβουλος), έχει κανονιστικό χαρακτήρα και, ως εκ τούτου, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. (άρθρο 5 παρ. 2θ του Ν.3469/2006) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.648/69738/24.09.2021)
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

2. Απόφαση οικονομικής επιτροπής  για την έγκριση της μετακίνησης και της αποζημίωσης των δαπανών μετακίνησης του δημάρχου, των αντιδημάρχων και των δημοτικών συμβούλων, εκτός της έδρας του Δήμου για εκτέλεση υπηρεσίας, καθώς και της εξειδίκευσης της πίστωσης στην οποία προσδιορίζεται η ημερομηνία μετακίνησης, ο αριθμός των ημερών εκτός έδρας, η αιτία, ο τόπος και το μέσο μετακίνησης. (υποπερίπτ. ι' της περίπτ. ια' της παρ. 1 του άρθρου 72 του Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και την παρ. 1 του άρθρου 40 του Ν. 4735/20(παρ.2 άρθρο 203 Ν.4555/18(περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 και τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 14 του Ν.4625/19). Η απόφαση προηγείται της μετακίνησης.

Οι αποφάσεις μετακίνησης για το προσωπικό των νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου εκδίδονται από το συλλογικό όργανο διοίκησης (δλδ το Διοικητικό Συμβούλιο) ή το εξουσιοδοτημένο από αυτό όργανο. (άρθρο 4 παρ.1 του Ν.4336/2015) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 127/2014)

Δεν απαιτείται προηγούμενη εγκριτική απόφαση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, για τη νομιμότητα των συγκεκριμένων μετακινήσεων στο εσωτερικό αρκούν οι σχετικές εντολές μετακίνησης από το Δημοτικό Συμβούλιο (ήδη από 08.09.2019 της Ο.Ε.), πριν από τις αντίστοιχες ημέρες αναχώρησής. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 92/2016)

 

Ανάρτηση στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ
α. Οι εκδιδόμενες εντολές μετακίνησης των προσώπων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του, δεν αναρτώνται στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ. (Γνωμ. ΝΣΚ 377/2012, Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 26/2014, 13/2014,
145/2016, 98/2017, 250/2017) 
β. Αντιθέτως, με τις  Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξεις 64/2016 και 99/2016 κρίθηκε ότι οι αποφάσεις, με τις οποίες εγκρίνεται η πραγματοποίηση συγκεκριμένων δαπανών, όπως είναι αυτές της καταβολής δαπανών μετακίνησης, πρέπει να δημοσιεύονται.

 

Το ίδιο προβλέπεται και στην ΥΠ.ΕΣ. εγκ.648/69738/24.09.2021, σχετικά με τις αποφάσεις μετακίνησης αιρετών: Η απόφαση μετακίνησης (νομική δέσμευση) εκδίδεται από την Οικονομική Επιτροπή του δήμου, και αναρτάται στο πρόγραμμα «Διαύγεια». Συνεπώς, εφιστάται η προσοχή για την αμελλητί ανάρτηση της προαναφερόμενης απόφασης στο πρόγραμμα Διαύγεια, δεδομένου ότι η ανάρτηση αποτελεί προϋπόθεση της έναρξης ισχύος της. 

 

 

3. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (άρθρο 58 παρ. 1 περίπτ. ε' Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 203 του Ν. 4555/18) (παρ. 2 άρθρο 203 Ν. 4555/18) (αλλαγή διατάκτη από 19.07.2018)

 

4. Κατάσταση πληρωμής δαπάνης, σε δύο (2) αντίγραφα, υπογεγραμμένη από το δικαιούχο και τον οικείο προϊστάμενο, στην οποία αναφέρονται κατά περίπτωση: το ονοματεπώνυμο του υπαλλήλου, η ιδιότητα, ο κλάδος ή η ειδικότητά του, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του, ο αριθμός τραπεζικού λογαριασμού του σε μορφή ΙΒΑΝ ή φωτοτυπία λογαριασμού, η ημερομηνία της μετακίνησης, ο τόπος μετάβασης, η δαπάνη χιλιομετρικής αποζημίωσης, το μέσον μετακίνησης, η δαπάνη διοδίων, ο ναύλος του οχήματος σε περίπτωση μετακίνησης με θαλάσσιο μέσο μαζικής μεταφοράς, η δαπάνη των εισιτηρίων, η δαπάνη του κομίστρου ταξί, η δαπάνη μίσθωσης επιβατικού αυτοκινήτου, η δαπάνη μίσθωσης μεταφορικού μέσου, η δαπάνη ξενοδοχείου και η δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης, αναλυτικά και στο σύνολο. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

 

5. Το εισιτήριο ή η απόδειξη καταβολής του αντιτίμου αυτού. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

 

6. Σε περίπτωση μίσθωσης μεταφορικού μέσου η σχετική απόδειξη στην οποία αναγράφεται το ποσό της μίσθωσης. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β') 

Σε περίπτωση χρησιμοποίησης επιβατικού αυτοκινήτου δημόσιας χρήσης (ταξί) ή μίσθωσης επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης η απόδειξη κομίστρου ταξί ή η σχετική απόδειξη μίσθωσης του επιβατικού αυτοκινήτου στην οποία αναγράφεται το ποσό της μίσθωσης. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

 

7. Αποδείξεις διοδίων κατά τις μετακινήσεις με Ι.Χ., Όσοι μετακινούμενοι διαθέτουν ηλεκτρονική κάρτα διέλευσης προσκομίζουν, από την Εταιρεία Διαχείρισης Διοδίων, κατάσταση διελεύσεων στην οποία αναγράφονται η ημερομηνία και η ώρα διέλευσης από το σταθμό διοδίων. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

 

8. Τιμολόγιο ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών για την διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα.

Εάν η κράτηση του ξενοδοχείου γίνει μέσω πρακτορείου ή γραφείου ταξιδιών τότε μαζί με την απόδειξη πληρωμής θα επισυνάπτεται και φωτοαντίγραφο του σχετικού αποδεικτικού (voucher ή fax) προς το ξενοδοχείο από το γραφείο ταξιδιών. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

  9. Βεβαίωση της Υπηρεσίας στην οποία θα αναφέρονται: 
α. Ο αριθμός των κατ' έτος ημερών εκτός έδρας που δικαιούται ο αιρετός, με αναφορά στην απόφαση έγκρισης των ημερών εκτός έδρας
β. ο αριθμός των ημερών που έχει μετακινηθεί  μέχρι και την προηγούμενη ημέρα της υπογραφής της εντολής μετακίνησης και 
γ. το υπόλοιπο των ημερών που δικαιούται
. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

 
  10. Ψηφιακό έγγραφο της διανυόμενης απόστασης που παράγεται από το Διαδραστικό Εργαλείο Υπολογισμού Χιλιομετρικών Αποστάσεων και κατισχύει έναντι οποιασδήποτε άλλης σχετικής βεβαίωσης χιλιομετρικών αποστάσεων που εκδίδεται από διάφορους άλλους σχετικούς φορείς.  (Υπ. Υποδομών & Μεταφορών εγκ.10/ΔΝΣγ/οικ.41648/φ.ΕΓΚΥΚΛ./07.06.2017) (Απόφαση Υπ. Υποδομών & Μεταφορών ΔΟΥ/ο/1860/31.03.2017 (ΦΕΚ 1638/15.05.2017 τεύχος Β'))
 

[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

   
Κρατήσεις

1. Παρακράτηση 20% 

Μέχρι 31/12/2013
Από τη στιγμή που καταργήθηκε ο αυτοτελής φόρος της παρ 5 του άρθρου 14 του ν. 2238/94 σύμφωνα με την
παρ.7 του άρθρου 5 του N.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α), οι αιρετοί των ΟΤΑ είναι υπόχρεοι στο φόρο εισοδήματος της παραγράφου 1 του άρθρου 58 του ν. 2238/94.

Από 1ης Ιανουαρίου 2011 ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα εφόσον η συναλλαγή υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ. (παρ.1 άρθρο 58 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.11 του άρθρου 6 του N.3842/2010, παρ.1η άρθρο 92 Ν.3842/2010)

Οι υπόχρεοι όταν για την επαγγελματική τους εξυπηρέτηση ή για την εκτέλεση του σκοπού τους καταβάλλουν σε τρίτους, προμήθειες, μεσιτείες, αμοιβές ή κάθε είδους άλλες παροχές μη έμμισθης υπηρεσίας, ενοίκια αυτοκινήτων, μηχανημάτων ή άλλων κινητών πραγμάτων, εφόσον σε αυτές τις περιπτώσεις δεν ορίζεται από τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών η έκδοση στοιχείου από το δικαιούχο των αμοιβών αυτών, οφείλουν να παρακρατούν κατά την καταβολή της αμοιβής φόρο, ο οποίος υπολογίζεται με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό αυτής. Τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο ισχύουν και για τα φυσικά πρόσωπα που δεν είναι υπόχρεοι απεικόνισης συναλλαγών κατ' εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (ν. 4093/2012). (
παρ.1 άρθρο 58 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 9 του άρθρου 6 του Ν. 4110/13)

Από 1/1/2014

 

Με το ν. 4172/2013 παρ 1 περίπτωση α και β άρθρου 14όπως η περίπτ. β' τροποποιήθηκε από την περίπτ. α' της παρ. 2 του άρθρου 48 του Ν. 4305/14  και το άρθρο 6 του Ν. 4710/20εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις η αποζημίωση για έξοδα κίνησης που καταβάλλονται από τον εργοδότη για υπηρεσιακούς λόγους, συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης για τη δαπάνη ηλεκτρικού ρεύματος για τη φόρτιση ατομικού ή εταιρικού οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/ χλμ., εφόσον αφορούν έξοδα κίνησης που πραγματοποιήθηκαν από τον εργαζόμενο κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του και αποδεικνύονται από νόμιμα παραστατικά. Συνεπώς δεν παρακρατείται φόρος.

Οδηγίες επί της ανωτέρω διάταξης όσον αφορά τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων παρέχονται με την ΑΑΔΕ Ε.2197/10.12.2020.

 

Δεδομένου ότι η διάταξη της περ.β' της παρ. 1 του άρθρου 14 ν. 4172/2013 αναφέρεται γενικά στην αποζημίωση για έξοδα κίνησης, ανεξαρτήτως εάν αυτή καταβλήθηκε από ημεδαπό ή αλλοδαπό εργοδότη, οι αποζημιώσεις εξόδων κίνησης για παροχή μισθωτής εργασίας στην αλλοδαπή δεν προσαυξάνουν το συνολικό δηλωθέν εισόδημα ημεδαπής υπό την προϋπόθεση ότι τα έξοδα αυτά αποδεικνύονται από νόμιμα παραστατικά και δεν συμπεριλαμβάνονται στις ετήσιες βεβαιώσεις αποδοχών της αλλοδαπής. (Α.Α.Δ.Ε. ΔΕΑΦ 1021217 ΕΞ 2018/01.02.2018)

βλ. περισσότερα στην περίπτωση 6 των κρατήσεων της καρτέλας 6422.1 Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων υπαλλήλων για μετακίνηση εκτός έδρας στο εσωτερικό (δαπάνες μετακίνησης, διαμονής, ημερήσια αποζημίωση) (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ)


 

2. ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΥΠΕΡ Ε.Τ.Ε.Α. (πρωην ΤΕΑΔΥ - ΤΟΜΕΑΣ ΤΑΔΚΥ)
Οι αποζημιώσεις/αμοιβές για την κάλυψη δαπανών μετακίνησης  (δαπάνες μετακινούμενων, όπως αυτές περιγράφονται στην υποπαρ. Δ.9 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 και στις κατ' εξουσιοδότηση αυτής Υπουργικές αποφάσεις ή Προεδρικά διατάγματα, που πρόκειται να εκδοθούν π.χ. ημερήσια αποζημίωση, επίδομα αλλοδαπής) οι οποίες δεν καταβάλλονται με πάγιο και συστηματικό τρόπο, ούτως ώστε να προσιδιάζουν στην έννοια των τακτικών αποδοχών, από τον επόμενο μήνα κοινοποίησης της παρούσας εγκυκλίου , δεν υπόκεινται σε εισφορές κλάδου κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχής, καθώς και υγειονομικής περίθαλψης. (Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. Φ10042/οικ.13567/329/08.06.2018)


Eφόσον πρόκειται για δημάρχους (
άρθρο 33 παρ. 5 ΝΔ 4541/66, ΤΑΔΚΥ 6122/12-7-2000)


Ασφαλισμένοι

Εισφορά Εργαζόμενου

Εισφορά Εργοδότη

Διατάξεις

Παλαιοί και Νέοι ασφαλισμένοι (από1.6.2016)

3,5% επί των πάσης φύσεως αποδοχών του εργαζόμενου

3,5%  επί των πάσης φύσεως αποδοχών του εργαζόμενου

άρθρο 97 παρ.1 του Ν.43872016




Για περισσότερα πατήστε εδώ.

3. ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΥΠΕΡ ΤΠΔΥ - ΤΟΜΕΑΣ ΤΠΔΚΥ

Οι αποζημιώσεις/αμοιβές για την κάλυψη δαπανών μετακίνησης  (δαπάνες μετακινούμενων, όπως αυτές περιγράφονται στην υποπαρ. Δ.9 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 και στις κατ' εξουσιοδότηση αυτής Υπουργικές αποφάσεις ή Προεδρικά διατάγματα, που πρόκειται να εκδοθούν π.χ. ημερήσια αποζημίωση, επίδομα αλλοδαπής) οι οποίες δεν καταβάλλονται με πάγιο και συστηματικό τρόπο, ούτως ώστε να προσιδιάζουν στην έννοια των τακτικών αποδοχών, από τον επόμενο μήνα κοινοποίησης της παρούσας εγκυκλίου , δεν υπόκεινται σε εισφορές κλάδου κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχής, καθώς και υγειονομικής περίθαλψης. (Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. Φ10042/οικ.13567/329/08.06.2018)

 

Eφόσον πρόκειται για δημάρχους (άρθρο 33 παρ. 5 ΝΔ 4541/66)
 

 

Ασφαλισμένοι

Εισφορά Εργαζόμενου

Εισφορά Εργοδότη

Διατάξεις

Παλαιοί

1%επί του συνόλου των κάθε είδους αποδοχών, εκτός του κινήτρου απόδοσης.

Καμία

άρθρο 98 του Ν.Δ 4260/62

Νέοι

4%επί του συνόλου των κάθε είδους αποδοχών, εκτός του κινήτρου απόδοσης.

Καμία

άρθρα 32 παρ.1 και 37 παρ.1 του Ν.2084/1992

 

Για περισσότερα πατήστε εδώ.
 

4. Δεν υπόκεινται στις ειδικές εισφορές 1% και 2% της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 ποσά που καταβάλλονται ως δαπάνες μετακίνησης. (Υπ. Οικ. 2/61158/0022/29.08.2011)

 


5. Tο ποσό της ημερήσιας αποζημίωσης δεν υπόκειται σε τέλος χαρτοσήμου και ΟΓΑ επί του χαρτόσημου. (άρθρο 25 παρ.1 Ν.2873/00)
 
6. Οι  καταβαλλόμενες δαπάνες και αποζημιώσεις  σε  υπάλληλους  και αιρετά όργανα των  ΟΤΑ, για την εκτός έδρας μετακίνησή τους  δεν υπόκεινται σε κράτηση 12,50% υπέρ του Ταμείου Υγείας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (ΤΥΔΚΥ). (Ελ.Συν.Τμ.7 Απόφαση 2292/2014, άρθρο 4 παρ.4 του Ν.685/1977, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 13 του Ν.1518/1985)
Τι να προσέξω

α. Η απόφαση ανάληψης της δημοσιονομικής υποχρέωσης για το σύνολο της δαπάνης μετακίνησης (ημερήσια αποζημίωση, έξοδα διαμονής και δαπάνη εισιτηρίων) πρέπει να προηγείται χρονικά οποιασδήποτε ενέργειας για την πραγματοποίηση της δαπάνης. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 290/2014-Μη ανακλητέα με την Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 44/2015, 306/2014, 130/2015)

β. Οι δαπάνες μετακίνησης καταβάλλονται στους ίδιους τους μετακινούμενους κατόπιν υποβολής των νόμιμων παραστατικών και όχι στο πρακτορείο που ανάλαβε την έκδοση των εισιτηρίων και τις κρατήσεις δωματίων σε ξενοδοχείο του εξωτερικού. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 26/2012, 31/2012, 290/2014-Μη ανακλητέα με την Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 44/2015)

γ. Η καταβολή σε υπάλληλο δαπάνης χρήσης ιδιόκτητου μεταφορικού μέσου (αυτοκινήτου) για μετακινήσεις εκτός έδρας και εκτός των ορίων του νομού όπου υπηρετεί, είναι επιτρεπτή μόνον εφόσον ο υπάλληλος πρόκειται να μεταβεί διαδοχικά σε περισσότερες από μία περιοχές ή εφόσον πρόκειται να μεταβεί στη νησιωτική Ελλάδα, όταν από τον τόπο προορισμού του υπαλλήλου προβλέπονται διαδοχικές μετακινήσεις. Οι διαδοχικές αυτές μετακινήσεις πρέπει να προσδιορίζονται ρητά στην εντολή μετακίνησης που εκδίδεται πριν από την ημερομηνία αναχώρησης. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 316/2014)

 

Καθεστώς Φ.Π.Α.

Έπειτα από την αντικατάσταση του παραρτήματος ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ από την περίπτ. γ' της παρ.1 του Ν.4334/15 (η ισχύς της οποίας αρχίζει από 20 Ιουλίου 2015, σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 4334/2015, όπως προστέθηκε από την παρ. 2 του άρθρου τρίτου της ΠΝΠ ΦΕΚ 84/18.07.2015 τεύχος Α'. Δείτε και την Ανακοίνωση Υπ. Οικ. 16.07.2015), οι μεταφορές προσώπων και των αποσκευών τους απαλείφθηκαν από την υπαγωγή σε καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ, συνεπώς υπάγονται από 20.07.2015 σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.  (ΠΟΛ 1160/17.07.2015)

Εξαιρείται η περίπτωση μεταφοράς  ασθενών ή τραυματιών με οχήματα ειδικά κατασκευασμένα ή διαρρυθμισμένα για το σκοπό αυτόν, εφόσον για την άσκηση της δραστηριότητας αυτής έχει δοθεί έγκριση από την αρμόδια δημόσια αρχή, η οποία απαλλάσσεται του ΦΠΑ (Αρθρο 22 παρ.1 περ.ι' του Κώδικα ΦΠΑ - Ν.2859/00)

 

[embed_object_post post_id="395681" post_title="Μείωση ΦΠΑ Ν.4690/20"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

Η μίσθωση ξενοδοχείου για τη διανυκτέρευση των φιλοξενουμένων στο οποίο το μίσθιο μισθώνεται εν λειτουργία και καλύπτει το ακίνητο, τα κινητά πράγματα, καθώς και τη μισθοδοσία του προσωπικού  απαλλάσσεται του ΦΠΑ (άρθρο 22 Κώδικα ΦΠΑ - Ν.2859/00) (ΓνΝΣΚ 670/98) (ΠΟΛ 1195/99).

Η μίσθωση ενοικιαζόμενων δωματίων υπόκειται σε ΦΠΑ όταν περιλαμβάνει και την παροχή υπηρεσιών στους πελάτες (
Εγκ.10/87).
 

Η διαμονή σε ξενοδοχεία και παρόμοιους χώρους, συμπεριλαμβανομένης και της παροχής καταλύματος διακοπών και της μίσθωσης χώρου σε κατασκήνωση ή κάμπινγκ για τροχόσπιτα υπόκειται από 1.10.2015 και εφεξής σε καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ 13% (αντί του 6,5% που είχε τεθεί από την παρ. 5 του άρθρου 4 του  Ν.3899/2010). 
Από 20.07.2015 έως και 30.09.2015 ο εφαρμοζόμενος συντελεστής, για τις υπηρεσίες της περίπτωσης αυτής, ορίζεται σε 6%, έπειτα από την αντικατάσταση του 
παραρτήματος ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ από την περίπτ. γ' της παρ.1 του Ν.4334/15, όπως συμπληρώθηκε από την παρ. 1 του άρθρου τρίτου της ΠΝΠ ΦΕΚ 84/18.07.2015 τεύχος Α'. (ΠΟΛ 1160/17.07.2015)


Προκειμένου για τις νησιωτικές περιοχές για τις οποίες προβλέπεται η κατά 30% μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του Κώδικα ΦΠΑ (ν.2859/2000), ο αντίστοιχος συντελεστής ΦΠΑ από 20.07.2015 έως και 30.09.2015 είναι 4%. (ΠΟΛ 1161/21.07.2015)


Η διαμονή σε ξενοδοχεία και οι λοιπές ως άνω υπηρεσίες από 01.10.2015 και εφεξής υπάγονται για τις ανωτέρω νησιωτικές περιοχές στο συντελεστή ΦΠΑ 9%.
Ειδικά για τα νησιά όπως αυτά καθορίζονται στην 
ΚΥΑ ΥΠΟΙΚ 0010707 ΕΞ 2015/29.09.2015 (ΦΕΚ 2115/30.09.2015 τεύχος Β') από 01.10.2015 και εφεξής δεν ισχύουν οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ και ισχύει ο συντελεστής ΦΠΑ 13% όπως ισχύει και για το υπόλοιπο της χώρας, ενώ για τα λοιπά νησιά που αναφέρονται στην παράγραφο 4 του άρθρου 21 του Κώδικα ΦΠΑ εξακολουθεί να ισχύει η κατά 30% μείωση των συντελεστών ΦΠΑ έως και 31.05.2016, υπό τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στις παραγράφους 4 και 5 του άρθρου αυτού για τις φορολογητέες πράξεις. (ΠΟΛ 1224/12.10.2015) (περίπτ.δ παρ.1 άρθρο 1 Ν.4334/15, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 3 της υποπαρ. Δ.2 του άρθρου 2 του Ν. 4336/15)


Με την παρ.6Α του άρθρου 21 του Ν.2859/00, όπως αυτή προστίθεται με την παρ.3 του άρθρου 52 του Ν.4389/16 ορίζεται η δεύτερη ομάδα νησιών στα οποία δεν ισχύουν οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ από 01.06.2016 καταργήθηκε με την παρ.2 του άρθρου 118 του Ν.4446/16.


[embed_object_post post_id="372361" post_title="Μειωμένοι συντελεστές φόρου (30%) σε 5 νησιά"]embed_object_post[/embed_object_post]


Στα νησιά αυτά, οι συντελεστές του φόρου διαμορφώνονται σε 17%, 9% και 4% (για τον κανονικό συντελεστή 24%, τον μειωμένο συντελεστή 13% και τον υπερμειωμένο συντελεστή 6%, αντίστοιχα). Σε όσα νησιά δεν αναφέρονται ρητά στην ανωτέρω διάταξη ισχύουν οι συντελεστές ΦΠΑ 24%, 13% και 6% ανάλογα με το αγαθό που αποτελεί αντικείμενο εισαγωγής. (Α.Α.Δ.Ε. ΔΕΦΚΦ Δ 1010042 ΕΞ 2017/23.01.2017)

Σχετική νομολογία

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 210/2019 (καθεστώς πριν το Ν. 4555/18)

Το Κλιμάκιο κρίνει ότι με νόμιμη αιτιολογία εγκρίθηκε η μετακίνηση του φερόμενου ως δικαιούχου δημοτικού συμβούλου, η οποία πραγματοποιήθηκε χωρίς προηγούμενη έκδοση σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου. Και τούτο διότι, κατά το χρονικό διάστημα που μεσολαβούσε μεταξύ της ενημέρωσης των οργάνων του Δήμου περί πραγματοποίησης του Συνεδρίου της Κ.Ε.Δ.Ε. και της έναρξης των εργασιών αυτού, δεν επρόκειτο να συνεδριάσει το δημοτικό συμβούλιο, ώστε να λάβει απόφαση περί μετακίνησης του δημοτικού συμβούλου. Επιπλέον, η ως άνω εγκριτική απόφαση εκδόθηκε εντός του απολύτως αναγκαίου χρόνου μετά την επιστροφή του φερόμενου ως δικαιούχου, ήτοι κατά την πρώτη συνεδρίαση, της οποίας η πραγματοποίηση κατέστη δυνατή μετά από αλλεπάλληλες ματαιώσεις προγενεστέρως προγραμματισμένων συνεδριάσεων. Τέλος, ο λόγος διαφωνίας που προβάλλεται, κατ’ εκτίμηση του περιεχομένου του, από τον Αναπληρωτή Επίτροπο, ότι η δαπάνη είναι μη νόμιμη κατά το μέρος που υπερβαίνει το αντίτιμο του φθηνότερου συγκοινωνιακού μέσου, το οποίο δικαιούται να λάβει ο δημοτικός σύμβουλος, δοθέντος ότι τελικώς δεν πραγματοποίησε διαδοχική μετακίνηση, αφού από τα δικαιολογητικά εκκαθάρισης της δαπάνης συνάγεται ότι δεν υπήρχε χρονικό περιθώριο για την πραγματοποίηση της συνάντησης με τους αρμόδιους φορείς του προγράμματος Interreg στη Θεσσαλονίκη , τυγχάνει απορριπτέος ως αβάσιμος, καθόσον από  το επισυναπτόμενο στο έγγραφο επανυποβολής του χρηματικού εντάλματος πληρωμής αντίγραφο βεβαιώνεται ότι η εν λόγω συνάντηση πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 17.4.2018 μεταξύ των ωρών 12:00 και 12:30. Σε περίπτωση δε αμφιβολίας του ως άνω Επιτρόπου αναφορικά με το αν πράγματι παρευρέθηκε ο φερόμενος ως δικαιούχος του χρηματικού εντάλματος πληρωμής στην εν λόγω συνάντηση, γεννάται ζήτημα το οποίο ανάγεται στο ουσιαστικό μέρος της δαπάνης και για το οποίο πρέπει να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη στο άρθρο 28 παράγραφος 6 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013 (Α΄ 52), διαδικασία.  Νόμιμη η δαπάνη. 

 

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 185/2019 (καθεστώς πριν το Ν. 4555/18)

Οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη κανονικές, καθόσον, όπως βασίμως προβάλλει ο Επίτροπος, η ΧΧ/26.2.2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης δεν φέρει υπογραφή του αρμόδιου διατάκτη, ήτοι του Δημάρχου. Δοθέντος, όμως, ότι η ανωτέρω απόφαση αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αφού συγγνωστώς υπέλαβαν ότι, μετά την ανάρτησή της στο διαδίκτυο, η ανωτέρω απόφαση ήταν καθ΄ όλα ισχυρή. Περαιτέρω, βασίμως προβάλλεται ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, αφού κατά παράβαση της 2/73/ΔΕΠ/2016 Υ.Α., δεν προσκομίστηκαν τα προβλεπόμενα από την απόφαση αυτή δικαιολογητικά για τη μετακίνηση του φερόμενου ως δικαιούχου. Συγγνωστή πλάνη. 

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 151/2018

Οδοιπορικά στο Δήμαρχο της ΧΧΧ. Μη νόμιμη δαπάνη διότι από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι δεν αφορά εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε ή εμφανίζει τοπική σχέση με την εδαφική περιφέρεια του Δήμου, ούτε αφορούσε τα ενδιαφέροντα των κατοίκων του Δήμου, αλλά τα ενδιαφέροντα κατοίκων της ΑΑΑ, μελών του διοργανωτή της εκδήλωσης ως άνω σωματείου. (άρθρο 2 της υποπαρ. Δ.9. ν. 4336/2015) 

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 162/2018
Οδοιπορικά. Μη κανονικές δαπάνες διότι, ακολουθήθηκε ως προς την ανάληψη αυτών η διαδικασία του άρθρου 160 Κ.Δ.Κ., χωρίς να περιλαμβάνονται στις περιοριστικά απαριθμούμενες στο άρθρο 158 παρ. 1 του ιδίου κώδικα υποχρεωτικές δαπάνες των δήμων, που δύνανται να εκτελεστούν πριν την ψήφιση του προϋπολογισμού του τρέχοντος οικονομικού έτους με την κατ’ εξαίρεση επέκταση της ισχύος του προϋπολογισμού του προηγούμενου οικονομικού έτους έως τα τέλη Μαρτίου το αργότερο. Συνεπεία δε αυτού, η μεν σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης των δαπανών μετακίνησης του Δημάρχου ελήφθη και αναρτήθηκε στο πρόγραμμα Διαύγεια σε χρονικό σημείο (14.3.2018) μεταγενέστερο της πραγματοποίησης τους, ενώ για τις δαπάνες μετακίνησης του υπαλλήλου του Δήμου δεν προκύπτει ότι έγινε εκ νέου ανάληψή τους.Επιπροσθέτως, η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία εγκρίθηκαν αναδρομικά οι μετακινήσεις Δημάρχου, δεν διαλαμβάνει καμία αιτιολογία ως προς τους κατεπείγοντες υπηρεσιακούς λόγους, που κατέστησαν αναγκαία την άμεση και χωρίς καθυστέρηση μετακίνηση αυτού, ώστε να μην είναι δυνατή η προηγούμενη έγκριση από το ΔΣ. Εν μέρει μη νόμιμες δαπάνες ως προς τις δαπάνες μετακίνησης του Δημάρχου.

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 217/2018

Οδοιπορικά έξοδα και ημερήσια αποζημίωση δημοτικού συμβούλου. Μη κανονική δαπάνη διότι απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε και αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» μετά από την πραγματοποίηση της μετακίνησης αυτού (ν. 4336/2015, π.δ. 80/2016). Συγγνωστή πλάνη.

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 228/2017

Έξοδα κίνησης σε Πρόεδρο τοπικού συμβουλίου Δήμου.Εν μέρει μη νόμιμη δαπάνη του ΧΧΧ διότι, στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου (ΔΣ) Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου 2009, καθώς και Απριλίου 2010 δεν συζητήθηκαν θέματα αφορώντα στο συγκεκριμένο τοπικό διαμέρισμα, δοθέντος μάλιστα ότι, κατά τη συζήτηση γενικής φύσεως ζητημάτων που άπτονται του γενικότερου τοπικού συμφέροντος δεν δύνανται να μετέχουν οι πρόεδροι των τοπικών συμβουλίων. Επιπλέον, μη νόμιμη δαπάνη για τον Ιούλιο, Οκτώβριο, Δεκέμβριο 2009 και για τους λοιπούς μήνες του 2010 (Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο, Μάιο, Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο) διότι δεν προσκομίζονται πρακτικά του οικείου ΔΣ, εκ των οποίων να αποδεικνύεται η συμμετοχή του εν λόγω Προέδρου στις συνεδριάσεις του, δεδομένου ότι οι εν λόγω χρηματικές αυτές απολαβές δεν καταβάλλονται κατά τρόπο πάγιο στους Προέδρους των τοπικών συμβουλίων, αλλά μόνο εφόσον συντρέχει πραγματική μετακίνηση αυτών προς την έδρα του Δήμου.Εν μέρει μη νόμιμη δαπάνη του ΑΑΑ διότι, στις συνεδριάσεις του ΔΣ Απριλίου 2010 δεν συζητήθηκαν θέματα αφορώντα στο συγκεκριμένο τοπικό διαμέρισμα ενώ για Οκτώβριο και Δεκέμβριο 2009 και για τους λοιπούς μήνες του 2010 (Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο, Μάιο, Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο) δεν προσκομίζονται καν πρακτικά συνεδριάσεων του οικείου ΔΣ, εκ των οποίων να προκύπτει η συμμετοχή του σε αυτές. Εν μέρει μη νόμιμη δαπάνη του ΒΒΒ διότι, στις συνεδριάσεις του ΔΣ της 27.4.2010 και 28.6.2010 κανένα από τα θέματα που συζητήθηκαν δεν προκύπτει ότι αφορούσε στο Δ.Δ. ΚΚΚ ενώ για τους λοιπούς μήνες του 2010 (Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο, Μάιο, Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο) δεν προσκομίσθηκαν καν πρακτικά συνεδριάσεων αυτού, εκ των οποίων να προκύπτει η συμμετοχή του σε αυτές.Εν μέρει μη νόμιμη δαπάνη του ΔΔΔ διότι για Οκτώβριο και Δεκέμβριο 2009 και το β΄ εξάμηνο 2010 (Ιούλιο – Δεκέμβριο) δεν προσκομίζονται καν πρακτικά συνεδριάσεων του οικείου ΔΣ, εκ των οποίων να προκύπτει η συμμετοχή του σε αυτές. 

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 250/2017 (Όμοια η Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 215/2018)

Δαπάνες μετακίνησης μέλους Δημοτικού Συμβουλίου (ΑΑΑ) και Αντιδημάρχου και μέλους της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Δήμου. Μη κανονικές δαπάνες διότι η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με την οποία δεσμεύθηκαν οι αναγκαίες πιστώσεις σε βάρος του Κ.Α.Ε. 00.6421, της οποίας η ισχύς εκκινεί από την ανάρτησή της στο πρόγραμμα «Διαύγεια», αναρτήθηκε σε αυτό σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης των εν λόγω μετακινήσεων, στην περίπτωση μάλιστα του εντάλματος με δικαιούχο τον ΝΝΝ, εκτός της εκ των υστέρων ανάρτησης, η ως άνω απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε μετά την πραγματοποίηση της οικείας μετακίνησης. 

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 292/2016
Οδοιπορικά έξοδα Δημάρχου εκτός έδρας. Η ελεγχόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθώς, καίτοι ο επείγων χαρακτήρας αυτής προκύπτει από το εξαιρετικά σύντομο της ενημέρωσης του Δικτύου Ελληνικών Πόλεων για την Ανάπτυξη (η έγγραφη πρόσκληση φέρει ημερομηνία 17.6.2016, ενώ φέρεται ότι παρελήφθη από το Δήμο στις 21.6.2016), μόλις τέσσερεις (4) ημέρες πριν από την ημερομηνία μετακίνησης, η αναδρομική έγκριση αυτής από το Δημοτικό Συμβούλιο διενεργήθηκε στις 20.7.2016, μετά την παρέλευση των δέκα εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία επιστροφής του μετακινουμένου Δημάρχου στην έδρα του και μάλιστα σχεδόν ένα μήνα από αυτήν. Συγγνωστή πλάνη.

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας