Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης Εφάπαξ βοήθημα του Ν. 103/75 (ΥΠΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ)
ΚΑ Προϋπολογισμού 6013
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στον ΚΑ 6013 εγγράφεται πίστωση για την πληρωμή του εφάπαξ βοηθήματος, για όσα ΝΠΔΔ υπάγονται σε αυτό (για τα πρώην κρατικά ΝΠΔΔ που παραχωρήθηκαν στους Δήμους).

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Τρόπος καταβολής βοηθήματος

Στους τακτικούς υπαλλήλους των Ν.Π.Δ.Δ. που δεν υπάγονται στην ασφάλιση Ταμείου Προνοίας ή Κλάδου Προνοίας ή στον Α.Ν. 513/1968 (ΦΕΚ 186 Α') "περί καταβολής αποζημιώσεως εις τους εκ της υπηρεσίας αποχωρούντες λόγω συνταξιοδοτήσεως υπαλλήλους Ν.Π.Δ.Δ. αρμοδιότητας Υπουργείου Γεωργίας" που αποχωρούν ή απολύονται από την υπηρεσία και δικαιούνται σύνταξη γήρατος καταβάλλεται από τα νομικά πρόσωπα από τα οποία αποχωρούν ή απολύονται αυτοί, αναλόγως των ετών της υπηρεσίας τους, εφάπαξ χρηματικό βοήθημα υπολογιζόμενο επί των τακτικών αποδοχών τους κατά τον εξής τρόπο:

ΧΡΟΝΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ

ΠΟΣΟ ΒΟΗΘΗΜΑΤΟΣ

2 μηνών-1 έτους

1 μηνός αποδοχές

άνω του έτους

2 μηνών αποδοχές

4 ετών συμπληρωμένων- 6 ετών

3

6 - 8

4

8 - 10

5

10

6

11

7

12

8

13

9

14

10

15

11

16

12

17

13

18

14

19

15

20

16

21

17

22

18

23

19

24

20

25

21

26

22

27

23

28

24

29

24,5

30

25

31

25,5

32

26

33

27

34

27,5

35

28

Σε περίπτωση συνταξιοδότησης του υπαλλήλου λόγω αναπηρίας το εφάπαξ βοήθημα καταβάλλεται κατά το χρόνο της οριστικοποίησης της σύνταξης υπολογιζόμενο με βάση τη νομοθεσία που θα ισχύει κατά το χρόνο αυτόν και τις τακτικές αποδοχές εξόδου από την υπηρεσία όπως αυτές θα έχουν διαμορφωθεί όταν η σύνταξή του θα καταστεί οριστική. (άρθρο 1 παρ.1 του Ν.103/1975)

Οι διατάξεις του Ν.103/1975 δεν εφαρμόζονται σε όσους δικαιούνται από το ΝΠΔΔ από το οποίο αποχωρούν ή απολύονται άλλο εφ' άπαξ χρηματικό βοήθημα ή αποζημίωση εφόσον καταβάλλονται βάσει των καθ' οιονδήποτε τρόπον εκδοθέντων και εφαρμοζομένων διατάξεων νόμων, κανονιστικών Διαταγμάτων και υπουργικών αποφάσεων ασφαλιστικές εισφορές για την χορήγηση των εν λόγω παροχών. (
άρθρο 1 παρ.4 του Ν.103/1975)


Καταβολή βοηθήματος σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου
Το παραπάνω χρηματικό βοήθημα σε περίπτωση θανάτου του υπαλλήλου δικαιούνται η χήρα (χήρος) και τα τέκνα αυτού, έκαστος κατά το ποσοστό του κληρονομικού του δικαιώματος, εφόσον ο αποθανών κατά την ημέρα του θανάτου του είχε θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης ή τα πιο πάνω πρόσωπα δικαιούνται συντάξεως εξαιτίας του θανάτου του υπαλλήλου. Η διάταξη της παραγράφου αυτής έχει εφαρμογή και για τις υποχρεώσεις θανόντων υπαλλήλων που υπήγοντο στο καθεστώς του Ν. 103/1975 από της ισχύος του. (
άρθρο 1 παρ.2 του Ν.103/1975)

Το δικαίωμα της Σ.Δ., χας του Δ.Κ. υπαλλήλου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατά το χρόνο του θανάτου του και των τέκνων τους Δ.Κ. και Γ.Κ., για την απονομή σ’ αυτούς του εφάπαξ βοηθήματος του ν.103/1975 που δικαιούνταν αυτός, το οποίο ασκήθηκε με την από 29-11-2018 αίτησή της προς το ανωτέρω Υπουργείο, δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή λόγω του απαραγράπτου του σχετικού δικαιώματος κατ’ άρθρο 31 παρ.1 του ν.1027/1980 και επομένως η σχετική αξίωση των ανωτέρω δύναται να ικανοποιηθεί (ομόφωνα). (ΓνΝΣΚ 21/2021)




Εξαγορά χρόνου συντάξιμης υπηρεσίας
Τακτικοί υπάλληλοι των Ν.Π.Δ.Δ. που υπάγονται στο καθεστώς του Ν. 103/1975 μπορούν να αναγνωρίσουν τον μετά την 1.10.75 χρόνο της πάσης φύσεως συντάξιμης υπηρεσίας τους που διανύθηκε στο Νομικό πρόσωπο στο οποίο υπηρετούν ή σε άλλο Ν.Π.Δ.Δ. ή στο Δημόσιο, εφόσον δεν ήταν ασφαλισμένοι σε Ταμείο ή λογαριασμό Προνοίας για την υπηρεσία τους αυτή με την καταβολή της προβλεπομένης, από το άρθρο 2 του Νόμου αυτού, εισφοράς.

Η παραπάνω εισφορά υπολογίζεται στις τακτικές αποδοχές (Μισθολογικά κλιμάκια + χρονοεπίδομα + ΑΤΑ) του χρόνου υποβολής της σχετικής αίτησης το δε ποσό του εξαγοραζόμενου χρόνου εξοφλείται σε μηνιαίες δόσεις που καθορίζονται από το Δ.Σ. του Ν.Π.Δ.Δ. ο αριθμός των οποίων δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των αναγνωριζομένων μηνών.

Σε περίπτωση εξαγοράς ολόκληρου του παραπάνω χρόνου, για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος λαμβάνεται υπόψη και όλος ο χρόνος της συντάξιμης υπηρεσίας που διανύθηκε πριν την 1.10.75 στο νομικό πρόσωπο από το οποίο αποχωρεί ο υπάλληλος καθώς και στο Δημόσιο και σε άλλους Οργανισμούς (Ν.Π.Δ.Δ.) άλλως λαμβάνεται υπόψη μόνο ο χρόνος υπηρεσίας του υπαλλήλου από την υπαγωγή του στις διατάξεις του Ν. 103/1975 και μετά προσμετρούμενου, και του τυχόν χρόνου υπηρεσίας ή προϋπηρεσίας η οποία έχει αναγνωρισθεί και εξαγορασθεί. (άρθρο 1 παρ.5 του Ν.103/1975)

 




Μη λήψη βοηθήματος λόγω μη πλήρωσης προϋποθέσεων
Σε περίπτωση που ο υπάλληλος κατά το χρόνο εξόδου από την υπηρεσία δεν έχει τις προϋποθέσεις που απαιτούνται από το νόμο για τη λήψη εφάπαξ βοηθήματος δικαιούται επιστροφής των εισφορών του ατόκως, εφόσον του έχουν γίνει τουλάχιστον πέντε ετών κρατήσεις. (

άρθρο 1 παρ.6 του Ν.103/1975)


Κρατήσεις

Επί των αποδοχών εφ' ων υπολογίζεται κατά την παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν.103/1975, το εφ` άπαξ χρηματικό βοήθημα των υπαγομένων στη ρύθμιση του Ν.103/1975 υπαλλήλων, επιβάλλεται από της πρώτης του μεθεπομένου της δημοσιεύσεως του παρόντος Νόμου μηνός, κράτηση εκ τεσσάρων επί τοις εκατόν (4%) υπέρ των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου στα οποία υπηρετούν.

Για τους υπαλλήλους που έχουν συμπληρώσει 10ετή τουλάχιστον υπηρεσία σε Ν.Π.Δ.Δ ή συμπληρώνουν αυτή στο μέλλον, η παραπάνω κράτηση ορίζεται σε πέντε τοις εκατό 5%, επί των αυτών αποδοχών.

Η κράτηση αύτη αποτελεί έσοδο των εν λόγω Νομικών Προσώπων, που αναγρέφεται στον προϋπολογισμό τους κατά τις κειμένες διατάξεις περί λογιστικού Ν.Π.Δ.Δ., για σχηματισμό κεφαλαίων αποζημιώσεως υφ ενός εκάστου Νομικού Προσώπου, των εξερχομένων υπαλλήλων του κατά τα υπό του προηγουμένου άρθρου οριζόμενα. (άρθρο 2 παρ.1 του Ν.103/1975)

Σε περίπτωση ανεπάρκειας των ούτω σχηματιζομένων κεφαλαίων δια την καταβολήν εφ' άπαξ χρηματικού βοηθήματος συμπληρούται τούτο κατά το υπολειπόμενον ποσόν παρά του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου παρ' ω υπηρετούν υπάλληλοι, αναγραφομένης προς τούτο κατ' έτος εν τω προϋπολογισμώ εκάστου Ν.Π.Δ.Δ. σχετικής πιστώσεως με δικαίωμα πάντοτε του Ν.Π.Δ.Δ. να αναλαμβάνη το παρ' αυτού εισενεχθέν ποσόν εκ του, προς τον σκοπόν τούτον, σχηματιζομένου κεφαλαίου. (άρθρο 2 παρ.2 του Ν.103/1975)

Τα καταβαλλόμενα δώρα επί ταις εορταίς των Χριστουγέννων και Πάσχα ως και το επίδομα αδείας των υπαλλήλων δεν υπόκεινται εις την περί ης η παρ.1 του παρόντος άρθρου κράτηση, ούτε λαμβάνονται υπ' όψιν δια τον υπολογισμόν της εφ' άπαξ παροχής. (άρθρο 2 παρ.3 του Ν.103/1975)

Οι κατά τας διατάξεις του Ν.103/1975 δικαιούμενοι εφ άπαξ χρηματικού βοηθήματος, ουδενός ετέρου εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος ή αποζημιώσεως δικαιούνται. (άρθρο 4 του Ν.103/1975)

 



Κλάδος Προνοίας Υπαλλήλων ΝΠΔΔ (ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ)
Στο Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων συνιστάται κλάδος με την ονομασία "Κλάδος Πρόνοιας Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.", στον οποίο υπάγεται υποχρεωτικά το μόνιμο προσωπικό των Ν.Π.Δ.Δ., που δεν υπάγεται σε άλλο φορέα πρόνοιας ούτε στον Α.Ν. 513/1968 (ΦΕΚ 186 Α΄) για τη λήψη εφάπαξ βοηθήματος.

 

Στο συνιστώμενο κλάδο υπάγονται υποχρεωτικά και όσοι υπάλληλοι είναι ασφαλισμένοι στο καθεστώς του Ν. 103/1975 (ΦΕΚ 167 Α΄) μέχρι την 31.12.2004.

Σκοπός του κλάδου αυτού είναι η καταβολή εφάπαξ βοηθήματος στους ασφαλισμένους που αποχωρούν από την υπηρεσία τους και συνταξιοδοτούνται λόγω γήρατος ή οριστικής αναπηρίας.

Οι προϋποθέσεις χορήγησης εφάπαξ βοηθήματος στους ασφαλισμένους και στα μέλη οικογενείας τους σε περίπτωση θανάτου, οι υποκείμενες σε εισφορά αποδοχές, ο καθορισμός του βοηθήματος, η άσκηση του δικαιώματος για λήψη εφάπαξ βοηθήματος, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των επαναδιοριζομένων, η παραγραφή, το ανεκχώρητο και ακατάσχετο των βοηθημάτων και εισφορών, καθώς και κάθε άλλη ρύθμιση διέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις της νομοθεσίας που διέπει το Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων.

Η προβλεπόμενη από τις καταστατικές διατάξεις του Τ.Π.Δ.Υ. εισφορά υπολογίζεται επί των τακτικών μηνιαίων αποδοχών και μέχρι του ποσού των2.055 ευρώ.

Το ποσό αυτό μπορεί να αυξάνεται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μετά σύμφωνη γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Τ.Π.Δ.Υ.

Ως τακτικές μηνιαίες αποδοχές για τον υπολογισμό της εισφοράς θεωρούνται το σύνολο του βασικού μισθού, του επιδόματος χρόνου υπηρεσίας, της τυχόν υπάρχουσας Α.Τ.Α., των επιδομάτων εορτών και αδείας και οι νόμιμες αυξήσεις αυτών.

Για τους ασφαλισμένους σε φορέα κύριας ασφάλισης μέχρι 31.12.1992, το εφάπαξ βοήθημα που χορηγείται από το Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων υπολογίζεται ως εξής:

Για τα πρώτα 73 ευρώ των αποδοχών αντιστοιχεί εφάπαξ βοήθημα 2.025,00 ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 12.

Το άθροισμα των παραπάνω ποσών προσαυξάνεται με συντελεστή 216,63% και το τελικό άθροισμα διαιρείται δια 420.


Το δικαιούμενο εφάπαξ βοήθημα προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ανωτέρω ποσού επί τους μήνες ασφάλισης του αποχωρούντος υπαλλήλου.


Ως αποδοχές για τον υπολογισμό του ανωτέρω βοηθήματος νοούνται το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των μηνιαίων αποδοχών (βασικός μισθός, επίδομα χρόνου υπηρεσίας, Α.Τ.Α. και νόμιμες αυξήσεις αυτών, συμπεριλαμβανομένων των επιδομάτων εορτών και αδείας), που έλαβε ο ασφαλισμένος κατά τα πέντε (5) ημερολογιακά έτη που προηγούνται εκείνου του έτους εξόδου από την υπηρεσία, επί των οποίων παρακρατήθηκαν ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του Τ.Π.Δ.Υ., με τον περιορισμό της παρ. 1 του παρόντος, δια του αριθμού 70.(άρθρο 21 παρ.4 Ν.3232/04 καιΝ.103/75)


Το εφάπαξ βοήθημα το οποίο δικαιούνται οι αποχωρούντες ασφαλισμένοι υπολογίζεται για όλο το χρόνο υπηρεσίας τους που έχει διανυθεί από 1.10.1975 και εφεξής και καταβάλλεται κατ' αναλογία από το Τ.Π.Δ.Υ. για το χρόνο ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε σε αυτό και για το οποίο καταβλήθηκαν ασφαλιστικές εισφορές και το υπόλοιπο ποσό από το νομικό πρόσωπο στο οποίο ετηρείτο ο λογαριασμός του Ν. 103/1975 (ΦΕΚ 167 Α΄) και στον οποίο ήταν ασφαλισμένος ο υπάλληλος μέχρι την 31.12.2004.(νοείται η 31.12.2005). Σε περίπτωση ανεπάρκειας των σχηματιζόμενων κεφαλαίων του οικείου λογαριασμού του Ν. 103/1975 (ΦΕΚ 167 Α΄) για την καταβολή του αναλογούντος ποσού βοηθήματος, τούτο συμπληρώνεται κατά το ποσό που υπολείπεται από το ίδιο το Ν.Π.Δ.Δ. στο οποίο ετηρείτο ο λογαριασμός και σε καμιά περίπτωση δεν βαρύνει το ταμείο.
Σε περίπτωση μετατροπής, κατάργησης ή συγχώνευσης του Ν.Π.Δ.Δ., η επιβάρυνση για την  κάλυψη του ανωτέρω ποσού καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του διάδοχου εργασιακού φορέα ή τον Κρατικό Προϋπολογισμό σε περίπτωση μεταφοράς των υπαλλήλων στο Δημόσιο και σε καμιά  περίπτωση από το Ταμείο. Με απόφαση του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας καθορίζονται οι φορείς  έκδοσης, καθώς και ο τύπος και το περιεχόμενο των πράξεων για τη χορήγηση του εφάπαξ  βοηθήματος. (
άρθρο 21 παρ.1 του Ν.3232/2004)

Υπόχρεος καταβολής επιδόματος
Ιστορικό: Ο ενδιαφερόμενος προσλήφθηκε την 29-9- 1982 στο ΝΠΔΔ «Ε.Γ. Νίκαιας-Κορυδαλλού», συνέχισε την υπηρεσία του στο ΝΠΔΔ «Δημοτικά Γυμναστήρια-Γήπεδα Νίκαιας» και ήταν ασφαλισμένος με βάση το Ν.103/75 για την χορήγηση εφάπαξ βοηθήματος. Μετατάχθηκε στον Δήμο Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνος την 29-9-2006 και υπηρέτησε έως τις 28-11-2014, όταν και παραιτήθηκε λόγω συνταξιοδότησης.
Ερώτημα: Ποιος είναι ο υπόχρεο καταβολής του μέρους του εφάπαξ βοηθήματος του Ν.103/75 του ανωτέρω υπαλλήλου, για το χρονικό διάστημα έως την 31η-12-2005.
Απάντηση: Από τον συνδυασμό της ανωτέρω διάταξης και το όλο πραγματικό, προκύπτει ότι, το μέρος του εφάπαξ βοηθήματος του Ν.103/75 που αφορά στο χρονικό διάστημα από την αρχή της ασφάλισης έως τις 31-12-2005, πρέπει να αποδοθεί από τον φορέα που υπηρετούσε ο ενδιαφερόμενος κατά την ημερομηνία αυτή, δηλαδή από το ΝΠΔΔ Δημοτικά Γυμναστήρια-Γήπεδα Νίκαιας. Το μέρος του βοηθήματος από την 1-1-2006 έως την παραίτησή του θα αποδοθεί από το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων-Τομέας  Πρόνοιας ΝΠΔΔ. (Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. Φ.30274/48172/Δ15./728/13.01.2016)



Μείωση εφάπαξ βοηθημάτων
Με τις προτεινόμενες διατάξεις ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τα εφάπαξ βοηθήματα. Συγκεκριμένα, η Πολιτεία μετά την ψήφιση των ν. 3845/2010 (Α΄ 65) και του Μνημονίου Συνεννόησης του ν. 4046/2012 (Α΄ 28), έχει αναλάβει την υποχρέωση της λήψης συγκεκριμένων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας. Βασικός στόχος είναι η διαφύλαξη του υπάρχοντος ασφαλιστικού κεφαλαίου και η καταβολή όσο το δυνατόν εξορθολογισμένων παροχών, προκειμένου να διασφαλισθεί η βιωσιμότητα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και η εξασφάλιση της μελλοντικής συνέχισης της καταβολής των παροχών τους στους δικαιούχους.

Ειδικότερα, στο Μνημόνιο Συνεννόησης του ν. 4046/ 2012 προβλέπεται η ρητή δέσμευση - υποχρέωση της Ελληνικής Κυβέρνησης να προβεί σε άμεσες ενέργειες, προκειμένου να εντοπίσει τα ταμεία πρόνοιας για τα οποία τα εφάπαξ ποσά που καταβάλλονται κατά την συνταξιοδότηση δεν είναι εναρμονισμένα με τις εισφορές που καταβλήθηκαν και να αναπροσαρμόσει αναλόγως το ύψος των βοηθημάτων αυτών. Επιπλέον έως 30-6-2012 έπρεπε να γίνουν μεταρρυθμίσεις για να εξαλειφθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και τα ελλείμματα στα ταμεία προνοίας.

Βάσει του ανωτέρω πλαισίου εκπονήθηκε Aναλογιστική Mελέτη Ελέγχου Περιπτώσεων (Case study) από την οποία προέκυψαν οι αναλογιστικές εκτιμήσεις, ανά τομέα πρόνοιας, περιπτώσεων μέσων όρων για την ανταποδοτικότητα εισφορών - παροχών των μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένων που δικαιώθηκαν εφάπαξ βοηθήματα τα έτη 2010 και 2011, προκειμένου να αναπροσαρμοστεί στη συνέχεια το ύψος των χορηγούμενων εφάπαξ βοηθημάτων.

Με την προτεινόμενη διάταξη μειώνονται ποσοστιαία τα εφάπαξ βοηθήματα που χορηγούν οι φορείς- τομείς πρόνοιας. Επειδή οι φορείς-τομείς πρόνοιας στην πλειονότητά τους έχουν συσσωρευμένα ελλείμματα και αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα είναι επιτακτική η ανάγκη εισαγωγής μεταρρυθμίσεων για να εξαλειφθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και τα συσσωρευμένα ελλείμματα τους, ώστε να υπάρξει αποτελεσματική και βιώσιμη λύση για την αντιμετώπιση του οικονομικού προβλήματος που παρουσιάζουν, σε αντίθετη περίπτωση σε σύντομο χρόνο δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς τους ασφαλισμένους τους. Για το σκοπό αυτό προτείνεται ποσοστιαία μείωση στα εφάπαξ βοηθήματα που χορηγούν οι φορείς- τομείς πρόνοιας στους ασφαλισμένους τους μέχρι 31.12.1992, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Aναλογιστικής Mελέτης Ελέγχου Περιπτώσεων (Case study), από την οποία προέκυψαν οι αναλογιστικές εκτιμήσεις αναφορικά με την ανταποδοτικότητα εισφορών-παροχών. (Αιτιολογική Έκθεση του Ν. 4093/2012)

Ειδικότερα: «Στους ασφαλισμένους μέχρι 31.12.1992 που αποχώρησαν ή θα αποχωρήσουν της υπηρεσίας από 1.8.2010 και μετά, στους οποίους δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ βοηθήματος, το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος μειώνεται ποσοστιαία κατά φορέα- τομέα πρόνοιας. Συγκεκριμένα: --.. στον Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ κατά 22,67%, στον Τομέα Πρόνοιας Υπαλλήλων ΝΠΔΔ του ΤΠΔΥ κατά 42,29%, ---- στον Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Ταμείου Νομικών του ΤΠΔΥ κατά 52,21%, στον Τομέα Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ κατά 6,19%, ---.. στον Τομέα Πρόνοιας Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ κατά 17,42%, στον Τομέα Πρόνοιας Δικηγόρων Αθηνών του ΕΤΑΑ κατά 32,80%, στον Τομέα Πρόνοιας Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ κατά 83,00%, --.. . Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλειας και Πρόνοιας μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση του Δ.Σ. των οριζομένων στο προηγούμενο εδάφιο Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης πλην του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ μπορεί να αυξομειώνεται το ανωτέρω οριζόμενο ποσοστό μείωσης μέχρι 35%. (άρθρο πρώτο υποπαρ. ΙΑ.5.2 του Ν.4093/2012, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 5 του άρθρου 10 της Πράξης Νομοθ. Περιεχομένου (ΦΕΚ 229/19.11.2012 τεύχος Α') και την παρ.5 του άρθρου 34 του Ν.4111/13 (ΦΕΚ 18/25.01.2013 τεύχος Α')) (Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Πρόνοιας Φ.80020/οικ. 26522/978/21.11.2012)

Η προηγούμενη συνταξιοδότηση των υπαλλήλων, με την έκδοση της οικείας συνταξιοδοτικής πράξης, δεν αποτελεί προϋπόθεση του δικαιώματος απολήψεως του εφάπαξ βοηθήματος του Ν. 103/1975, αλλ' απαιτείται και αρκεί οι υπάλληλοι να δικαιούνται σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας. Η ποσοστιαία μείωση επί του καταβαλλομένου στους μόνιμους πολιτικούς υπαλλήλους του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος του Ν. 103/1975, που επιβλήθηκε με το άρθρο πρώτο, υποπαράγραφος ΙΑ.5 του Ν. 4093/2012 (Α΄ 222), δεν καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις κατά τις οποίες η αυτοδίκαιη λύση της υπαλληλικής σχέσης επήλθε και η απόφαση χορήγησης του εν λόγω βοηθήματος από το Μ.Τ.Ν. εκδόθηκε πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012, ανεξαρτήτως αν έχουν εκδοθεί ή μη οι οικείες συνταξιοδοτικές πράξεις. (ΓνΝΣΚ 43/2013)

Στους ασφαλισμένους του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ και του Κλάδου Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ του ΤΑΥΤΕΚΩ, που εξήλθαν της Υπηρεσίας, από 1.1.2010 μέχρι και την 31.12.2010, το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος που χορηγούν τα Ταμεία αυτά, σύμφωνα με τις καταστατικές τους διατάξεις, μειώνεται κατά ποσοστό 15% και 25% αντίστοιχα σε όσους δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ βοηθήματος.

Στους ασφαλισμένους του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ και του Κλάδου Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ του ΤΑΥΤΕΚΩ, που εξήλθαν ή θα εξέλθουν της Υπηρεσίας, από 1.1.2011 και μετά, το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος που χορηγούν τα Ταμεία αυτά, σύμφωνα με τις καταστατικές τους διατάξεις, μειώνεται κατά ποσοστό 20% και 30% αντίστοιχα σε όσους δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ βοηθήματος. (άρθρο 44 παρ.5α του Ν.3986/2011, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.6 του άρθρου 2 του Ν.4024/2011)

Από  τη  γραμματική διατύπωση  του  άρθρου 44 παρ. 5 α.  εδ. γ΄ του ν. 3986/2011,  που έχει ήδη αντικατασταθεί με τις διατάξεις του  άρθρου  2 παρ. 6 του ν. 4024/2011,  προκύπτει  πως η μείωση κατά 20% του εφάπαξ βοηθήματος  των δικαιούχων  που εξήλθαν ή θα εξέλθουν της υπηρεσίας από 1.1.2011 χωρίς να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ περιορίζεται αποκλειστικά στους ασφαλισμένους του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του Τ.Π.Δ.Υ. και δεν καταλαμβάνει τους ασφαλισμένους στο καθεστώς του ν. 103/1975, που από 1.1.2006 εντάσσονται στον Κλάδο και ήδη Ταμείο Προνοίας υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. του Τ.Π.Δ.Υ. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξεις 21/2012 και 25/2012)

Με τα Ελ.Συν.Ολομ. Πρακτικά της 19ης Γεν.Συν. της 8.10.2014 η διάταξη του άρθρου πρώτου παράγραφος ΙΑ υποπαρ. 5 περιπτ. 4 του ν. 4093/2012, κατ' εφαρμογή της οποίας περικόπτεται κατά 42,29% το εφάπαξ βοήθημα, που οι πρώην υπάλληλοι του καταργηθέντος ΠΙΚΠΑ δικαιούνται από το νομικό πρόσωπο από το οποίο αποχωρούν κατά το χρόνο συνταξιοδότησής τους, είναι αντισυνταγματική και, ως εκ τούτου, ανίσχυρη, ενώ περαιτέρω αντίκειται και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ.

Οι τιθέμενοι με το άρθρο πρώτο υποπαρ. ΙΑ.5 παρ. 4 του ν. 4093/2012 περιορισμοί (μειώσεις) δεν καταλαμβάνουν την αποζημίωση που χορηγείται κατά τις διατάξεις του άρθρου 56 του ν. 3518/2006 στους υπαλλήλους του πρώην Εθνικού Οργανισμού Προνοίας. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 160/2016)


Δείτε επίσης την

 

 

 

 

Αριθμ. Φ.30215/2497/113/07.02.2007 (ΦΕΚ 251/27.02.2007 τεύχος Β') Καθορισμός φορέων έκδοσης και σχέδιο τύπου και περιεχομένου της πράξης για τη χορήγηση του εφάπαξ βοηθήματος κατ' εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 21 του Ν. 3232/2004.


Υπ.Απ. Φ.80000/οικ.95/1/12.1.2007 Ανακοίνωση δημοσίευσης νόμου  
  
Υπ.Απ. Φ.30215/10922/516(05)/12.01.2007 Ανακοίνωση δημοσίευσης νόμου  

Υπ. Απ. Κοιν. Πρ. Φ.30215/οικ.4475/169/21.02.2008 Σχετικά με το ανώτατο όριο των αποδοχών επί των οποίων υπολογίζεται η τακτική μηνιαία εισφορά των ασφαλισμένων του ΤΠΔΥ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εφάπαξ παροχή του ν. 4387/2016
Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. Φ80020/οικ.29753/Δ15.531/30.06.2016 Γνωστοποίηση ρυθμίσεων του άρθρου 35 «Εφάπαξ παροχή» του ν. 4387/2016 (Α' 85), όπως ισχύει.

Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. Φ80020/οικ.41697/Δ15.708/03.10.2016 Γνωστοποίηση ρυθμίσεων του άρθρου 41 του ν. 4415/2016 (Α΄ 159)

Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. Φ80020/44112/Δ15.745/20.10.2016 Συμπληρωματικές οδηγίες για την εφαρμογή του άρθρου 35 «Εφάπαξ παροχή» του ν. 4387/2016 (Α΄ 85) στους ασφαλισμένους του ν. 103/1975 (Α΄ 167).

Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. Φ80020/οικ.52802/Δ15.915/23.11.2016 Εφαρμογή των περ. β και γ της παρ. 4 του άρθ. 35 του ν.4387/2016 (Α΄ 85).

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. Αίτηση του δικαιούχου

   
Κρατήσεις  
Τι να προσέξω

Σύμφωνα με το άρθρο 84 του Ν.3996/2011: "Οι πράξεις αναγνώρισης του χρόνου προϋπηρεσίας των ασφαλισμένων στο πρώην ΤΑΔΚΥ, στον Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΕΑΔΥ και στον Τομέα Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για τη χορήγηση επικουρικής σύνταξης και εφάπαξ βοηθήματος αντίστοιχα, εκδίδονται από τα αρμόδια όργανα του Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΕΑΔΥ με την έκδοση σχετικών απόφασεων, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου. Το ποσό της οφειλής και για τους δύο Τομείς μπορεί να παρακρατείται από το ποσό του δικαιούμενου εφάπαξ βοηθήματος και να αποδίδεται ταυτόχρονα με την καταβολή του στον Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΕΑΔΥ. Η σύνταξη καταβάλλεται μετά την απόδοση του ποσού της εξαγοράς του χρόνου προϋπηρεσίας που αναγνωρίστηκε. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από γνώμη των Δ.Σ. των δύο πιο πάνω Ταμείων, είναι δυνατή η ανάθεση του ελέγχου, της βεβαίωσης και της αναγκαστικής είσπραξης των εσόδων του Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΕΑΔΥ από τον Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΠΔΥ. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο χρόνος έναρξης και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την υλοποίηση του άρθρου αυτού."

Καθεστώς Φ.Π.Α.  Δεν υπόκειται σε καθεστώς ΦΠΑ (άρθρο 3 παρ. 1 Ν. 2859/00)
Σχετική νομολογία

Καταβολή σε πρώην τακτικό υπάλληλο του Νοσοκομείου και ήδη συνταξιούχο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ της αναλογίας του εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος του ν. 103/1975. Είναι νόμιμος ο υπολογισμός της εφάπαξ παροχής της φερομένης ως δικαιούχου του χρηματικού εντάλματος σύμφωνα με το νέο σύστημα υπολογισμού του άρθρου 35 του ν. 4387/2016, καθώς αυτή εξήλθε από την υπηρεσία της και υπέβαλε σχετική αίτηση χορήγησης του βοηθήματος αυτού μετά την 1.9.2013 (αποχώρησε από την υπηρεσία της την 2.12.2013 και υπέβαλε την από 23.6.2014 αίτηση για την χορήγηση σε αυτήν του εφάπαξ βοηθήματος). Όπως δε προκύπτει από το άρθρο 35 παρ.5 του ιδίου νόμου, ο υπολογισμός των εφάπαξ παροχών με το προγενέστερο σύστημα, σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις που διέπουν τον κάθε τομέα – κλάδο πρόνοιας, που αποδίδει το εφάπαξ βοήθημα του ν. 103/1975, αλλά και τις μειώσεις που έχουν επιβληθεί με το ν. 4093/2012,  αφορούν σε αιτήσεις για αποχωρήσεις μέχρι και την 31.8.2013, απορριπτομένου ως αβάσιμου του σχετικού λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου για την υποχρέωση περικοπής του ποσού κατά 42,29%. Περαιτέρω, η αξίωση της ανωτέρω ασφαλισμένης για λήψη της επίμαχης εφάπαξ παροχής, η οποία γεννήθηκε από την επομένη της ημερομηνίας αποχώρησής της από την υπηρεσία (3.12.2013), σε κάθε περίπτωση δεν είχε υποπέσει, κατά την ημερομηνία ενταλματοποίησης της οικείας δαπάνης (5.10.2018), στην πενταετή παραγραφή της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του ν.δ. 496/1974, ανεξαρτήτως του γεγονότος της διακοπής της σχετικής προθεσμίας με την υποβολή της ΧΧ/23.6.2014 αίτησής της, αλλά και των συνεπειών που επέφερε στη δράση των εμπλεκόμενων διοικητικών οργάνων η εισαγωγή του νέου συστήματος υπολογισμού της εφάπαξ παροχής με τις ρυθμίσεις του άρθρου 35 του ν. 4387/2016. Νόμιμη η δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 228/2019)

 

Νόμιμη δαπάνη διότι λαμβάνοντας υπόψη ότι με το άρθρο 56 παρ. 1 ν. 2084/1992 εισήχθη,  καταρχήν, για τους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους σε οποιοδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης ευνοϊκή ρύθμιση για τα τέκνα θανόντος ασφαλισμένου που κληρονομούν εξ αδιαθέτου, οι φερόμενοι ως δικαιούχοι του εντάλματος, τέκνα της εν λόγω δημοτικής υπαλλήλου, δικαιούνται σε κάθε περίπτωση να λάβουν το εφάπαξ βοήθημα, κατά το λόγο της κληρονομικής τους μερίδας, ελλείψει άλλων δικαιούχων προσώπων, ήτοι κατά το ένα τρίτο έκαστος, μολονότι η δικαιοπάροχός τους δεν είχε κατά το χρόνο του θανάτου της αποκτήσει δικαίωμα για τη λήψη αυτού και ανεξαρτήτως του ότι οι ίδιοι δεν δικαιούνται να λάβουν σύνταξη από το Δημόσιο ταμείο λόγω του θανάτου της μητέρας τους. Εν προκειμένω εφαρμοστέες είναι οι καταστατικές διατάξεις του Τ.Π.Δ.Υ., βάσει των οποίων ρυθμίζεται το ζήτημα της λήψης του εν λόγω βοηθήματος από τα μέλη της οικογένειας θανόντος ασφαλισμένου (άρθρο 21 ν. 3232/2004) και όχι ο ν. 103/1975 . (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 104/2018)

 


ΝΠΔΔ. Καταβολή της αναλογίας του εφάπαξ βοηθήματος του ν. 103/1975 σε τέως υπάλληλο. Το δικαίωμα του φερόμενου ως δικαιούχου του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, για την χορήγηση σε αυτόν του εν λόγω εφάπαξ, μη υποκείμενο σε χρονικούς περιορισμούς, δεν είχε, κατά τον χρόνο άσκησής του, δια της υποβολής της αίτησης προς τον Δημοτικό Οργανισμό αποσβεσθεί. Ούτε, εξάλλου, η σχετική αξίωση, η οποία γεννήθηκε με την έκδοση της απόφασης του Δ.Σ. του νομικού προσώπου, όπως αυτή τροποποιήθηκε, είχε υποπέσει, κατά την ημερομηνία ενταλματοποίησης της οικείας δαπάνης (23.9.2016), στην πενταετή παραγραφή  της παραγράφου 1 του άρθρου 140 του ν. 4270/2014. Ωστόσο, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική, καθόσον, κατά τον χρόνο εγκρίσεως αυτής, με την απόφαση του Δ.Σ. του Δημοτικού Οργανισμού, δεν είχε δεσμευθεί σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του φορέα, κατά παράβαση των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014 και 2 παρ. 2 του π.δ/τος 113/2010, ενώ η σχετική  απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε και δημοσιεύτηκε στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», σε χρόνο μεταγενέστερο της έγκρισης. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 297/2016)


Το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι λόγοι διαφωνίας της Αναπληρώτριας Επιτρόπου είναι αβάσιμοι. Και τούτο πρωτίστως διότι, εφόσον οι τιθέμενοι με το άρθρο πρώτο υποπαρ. ΙΑ.5 παρ. 4 του ν. 4093/2012 περιορισμοί δεν καταλαμβάνουν την αποζημίωση που χορηγείται κατά τις διατάξεις του άρθρου 56 του ν. 3518/2006 στους υπαλλήλους του πρώην Εθνικού Οργανισμού Προνοίας, η επιβολή τέτοιων περιορισμών το πρώτον από το Δικαστήριο θα αντέκειτο στην αρχή της διάκρισης των εξουσιών, που καθιερώνεται στο άρθρο 26 του Συντάγματος. Τούτο δε, ανεξαρτήτως του αν οι δύο ανωτέρω κατηγορίες υπαλλήλων βρίσκονται σε ίδιες ή ουσιωδώς όμοιες συνθήκες. Εξάλλου, στο μέτρο που η αναδρομική εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου πρώτου υποπαρ. ΙΑ.5 παρ. 4 του ν. 4093/2012 έχει κριθεί αντισυνταγματική κατά το μέρος που αφορά στη μείωση του ποσού του εφάπαξ βοηθήματος που λαμβάνουν οι ασφαλισμένοι στο καθεστώς του ν. 103/1975 υπάλληλοι, που αποχωρούν από την υπηρεσία τους κατά τον ίδιο χρόνο με την φερόμενη ως δικαιούχο του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος πληρωμής, ήτοι στις 30.6.2011 (ό.π. Ε.Σ. Πρακτ. Ολ. 19η Γ.Σ./8.10.2014), η κρινόμενη διαφωνία, που υπολαμβάνει ως δεδομένη τη μείωση του εν λόγω βοηθήματος για τους ανωτέρω ασφαλισμένους υπαλλήλους, ερείδεται επί εσφαλμένης προϋπόθεσης. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 160/2016)

Η διάταξη του άρθρου πρώτου παράγραφος ΙΑ υποπαρ. 5 περιπτ. 4 του ν. 4093/2012, κατ' εφαρμογή της οποίας περικόπτεται κατά 42,29% το εφάπαξ βοήθημα, που οι πρώην υπάλληλοι του καταργηθέντος ΠΙΚΠΑ δικαιούνται από το νομικό πρόσωπο από το οποίο αποχωρούν κατά το χρόνο συνταξιοδότησής τους, είναι αντισυνταγματική και, ως εκ τούτου, ανίσχυρη, ενώ περαιτέρω αντίκειται και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ. (Ελ.Συν.Ολομ. Πρακτικά της 19ης Γεν.Συν. της 8.10.2014)

Η επικουρική ασφάλιση και η συμπλήρωση των προϋποθέσεων απόληψης επικουρικής σύνταξης δεν αποτελεί προϋπόθεση, αλλά συνιστά περίπτωση περαιτέρω περιορισμού της μειωμένης αποζημίωσης. Αντιθέτως, η υπαγωγή του αποχωρούντος υπαλλήλου σε φορέα που έχει ως σκοπό τη χορήγηση στους ασφαλισμένους του εφάπαξ βοηθήματος (εν προκειμένω ταμείο πρόνοιας Τ.Α.Υ.Τ.Ε.Κ.Ω), δεν κωλύει ούτε περιορίζει την παράλληλη καταβολή σε αυτόν της ανωτέρω αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης. Οι διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 103/1975 (Α΄167) οι οποίες αποκλείουν την παράλληλη καταβολή στους αποχωρούντες υπαλλήλους άλλου εφ' άπαξ χρηματικού βοηθήματος ή αποζημιώσεως, αφορούν αποκλειστικά στο βοήθημα που χορηγείται βάσει των διατάξεων του νόμου αυτού και δεν εφαρμόζονται στην προκειμένη περίπτωση. Νόμιμη δαπάνη. (
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 29/2014)


Από  τη  γραμματική διατύπωση  του  άρθρου 44 παρ. 5 α.  εδ. γ΄ του ν. 3986/2011,  που έχει ήδη αντικατασταθεί με τις διατάξεις του  άρθρου  2 παρ. 6 του ν. 4024/2011,  προκύπτει  πως η μείωση κατά 20% του εφάπαξ βοηθήματος  των δικαιούχων  που εξήλθαν ή θα εξέλθουν της υπηρεσίας από 1.1.2011 χωρίς να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ περιορίζεται αποκλειστικά στους ασφαλισμένους του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του Τ.Π.Δ.Υ. και δεν καταλαμβάνει τους ασφαλισμένους στο καθεστώς του ν. 103/1975, που από 1.1.2006 εντάσσονται στον Κλάδο και ήδη Ταμείο Προνοίας υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. του Τ.Π.Δ.Υ. , για το μέρος του εφάπαξ βοηθήματος που αυτοί λαμβάνουν αναλογικά από το οικείο ν.π.δ.δ. κατ' εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 21 παρ. 1 του ν. 3232/2004. Η αντίθετη εκδοχή δεν προκύπτει ούτε από την οικεία αιτιολογική έκθεση, που επαναλαμβάνει κατά τούτο την αυστηρή διατύπωση του νόμου, ούτε δύναται να συναχθεί ερμηνευτικά, με το επιχείρημα ότι οι όροι και προϋποθέσεις καταβολής του εφάπαξ για τις ανωτέρω δύο κατηγορίες ασφαλισμένων έχουν εξομοιωθεί νομοθετικά ώστε και η μείωση του βοηθήματος να ακολουθεί αναγκαστικά την ίδια ρύθμιση, καθόσον η διασταλτική ερμηνεία της συγκεκριμένης διάταξης κωλύεται λόγω της δυσμενούς ρύθμισης που θεσπίζει. Αλλωστε, από την όλη ρύθμιση του  επίμαχου  άρθρου συνάγεται πως με τις διατάξεις αυτού δεν εισήχθη καθολικός περιορισμός του εφάπαξ βοηθήματος αλλά περιπτωσιολογική ρύθμιση, που αποσκοπεί στη θέσπιση των πρώτων κατεπειγόντων μέτρων εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το οξύ πρόβλημα καταβολής του εφάπαξ σε συγκεκριμένους, λογιστικά και οικονομικά πλήρως αυτοτελείς  κλάδους (τομείς) ασφάλισης και να μειωθεί ο χρόνος απόδοσής του στους δικαιούχους (βλ. και αιτιολογική έκθεση ν. 3986/2011). (
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξεις 21/2012 και 25/2012)

Η διάταξη της παρ. 2α του νέου άρθρου 9 ν. 2512/97 (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 21 παρ. 4 του ν. 3232/2004) δεν αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 1 και 22 παρ. 5 του Συντάγματος κατά το μέρος που θεσπίζει ανώτατο όριο αποδοχών για τον υπολογισμό του εφ' άπαξ βοηθήματος που δικαιούνται οι ασφαλισμένοι της κατηγορίας, που μνημονεύονται στην εν λόγω διάταξη, εξερχόμενοι από την ενεργό υπηρεσία μετά την έναρξη ισχύος του ν. 3232/2004. Τούτο δε διότι, με την ανωτέρω διάταξη, η οποία κατά τα λοιπά εξασφαλίζει τη μη μείωση του χορηγούμενου υπό την ισχύ του νέου νόμου εφ' άπαξ βοηθήματος, τίθεται, το αυτό όριο των 2.055 ευρώ επί των αποδοχών των πέντε (5) τελευταίων ετών βάσει των οποίων υπολογίζεται η παροχή, μέχρι του οποίου υπολογίζονται και οι εισφορές των ασφαλιζομένων ήδη από 1.1.1997. (ΣτΕ 2769/2011)

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

Το δικαίωμα της Σ.Δ., χας του Δ.Κ. υπαλλήλου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατά το χρόνο του θανάτου του και των τέκνων τους Δ.Κ. και Γ.Κ., για την απονομή σ’ αυτούς του εφάπαξ βοηθήματος του ν.103/1975 που δικαιούνταν αυτός, το οποίο ασκήθηκε με την από 29-11-2018 αίτησή της προς το ανωτέρω Υπουργείο, δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή λόγω του απαραγράπτου του σχετικού δικαιώματος κατ’ άρθρο 31 παρ.1 του ν.1027/1980 και επομένως η σχετική αξίωση των ανωτέρω δύναται να ικανοποιηθεί (ομόφωνα). (ΓνΝΣΚ 21/2021)

 

Η προηγούμενη συνταξιοδότηση των υπαλλήλων, με την έκδοση της οικείας συνταξιοδοτικής πράξης, δεν αποτελεί προϋπόθεση του δικαιώματος απολήψεως του εφάπαξ βοηθήματος του Ν. 103/1975, αλλ' απαιτείται και αρκεί οι υπάλληλοι να δικαιούνται σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας. Η ποσοστιαία μείωση επί του καταβαλλομένου στους μόνιμους πολιτικούς υπαλλήλους του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος του Ν. 103/1975, που επιβλήθηκε με το άρθρο πρώτο, υποπαράγραφος ΙΑ.5 του Ν. 4093/2012 (Α΄ 222), δεν καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις κατά τις οποίες η αυτοδίκαιη λύση της υπαλληλικής σχέσης επήλθε και η απόφαση χορήγησης του εν λόγω βοηθήματος από το Μ.Τ.Ν. εκδόθηκε πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012, ανεξαρτήτως αν έχουν εκδοθεί ή μη οι οικείες συνταξιοδοτικές πράξεις. (ΓνΝΣΚ 43/2013)

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας