Υποχρεώσεις για νόμιμη χρήση και κίνηση των υπηρεσιακών αυτοκινήτων
1. Υποχρεώσεις- περιορισμοί ως προς την κίνηση των οχημάτων.
2. Εξαιρέσεις από τις υποχρεώσεις κίνησης.
3. Υποχρεώσεις οδηγών.
1. Υποχρεώσεις -περιορισμοί ως προς την κίνηση των οχημάτων
Τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα πρέπει:
α. Να είναι εφοδιασμένα κατά την κυκλοφορία τους με διαταγή πορείας και δελτίο κίνησης. (περίπτ. α' παρ.1 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108/04.02.2010 τεύχος Β)
β. Να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών. (περίπτ. β' παρ.1 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010)
Ο προσδιορισμός της υπηρεσιακής ανάγκης για κίνηση κρατικού οχήματος ορίζεται σαφώς στην γνωμοδότηση υπ. αρ. 9/2001 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.:
«Η έννοια της υπηρεσιακής ανάγκης δεν προσδιορίζεται στο νόμο. Ως τέτοια πρέπει να νοηθεί κάθε δραστηριότητα η οποία τείνει στην εξυπηρέτηση της αποστολής του συγκεκριμένου φορέα κατά τις κείμενες διατάξεις, προκειμένου περί οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης α' βαθμίδας κατά το δημοτικό και κοινοτικό κώδικα (βλ. ΝΣΚ 209/2000), και προκειμένου περί άλλου ΝΠΔΔ κατά τις οργανικές του διατάξεις (ΥΠ. Δ.Μ.&Η.Δ. Φ021/Ε/ 614/5861/20.03.2013)
γ. Να μην κινούνται τις μη εργάσιμες ημέρες και ώρες εκτός αν υφίστανται επιτακτικές υπηρεσιακές ανάγκες που επιβάλλουν την εξαίρεσή τους από τον περιορισμό αυτό και πάντοτε με έγκριση της αρμόδιας αρχής. (περίπτ. γ' παρ.1 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010)
δ. Να μην κινούνται εκτός των ορίων της διοικητικής περιφέρειας ή της ζώνης ευθύνης στην οποία ασκεί τα καθήκοντά του το εξυπηρετούμενο πρόσωπο ή η υπηρεσία. (περίπτ. δ' παρ.1 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010)
Εάν παρά ταύτα υπηρεσιακό αυτοκίνητο Δήμου κινείται εκτός των ορίων της διοικητικής περιφέρειας αυτού κατά παράβαση των ως άνω διατάξεων, δεν είναι νόμιμη η καταβολή εξόδων που συνεπάγεται η χρήση του υπηρεσιακού αυτοκινήτου, στην οποία περιλαμβάνεται και η δαπάνη των διοδίων λόγω κίνησης μέσω του εθνικού οδικού δικτύου. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 90/2012) Ούτε οι αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης μπορούν να προσδώσουν νομιμότητα στις ανωτέρω μετακινήσεις, δεδομένου ότι με αυτές εγκρίθηκε η κίνηση υπηρεσιακού αυτοκινήτου του Δήμου εκτός των ορίων του οικείου Νομού, σε εργάσιμες ημέρες (Τετάρτη και Παρασκευή, αντίστοιχα), κατά παράβαση της διάταξης της περ. 18 της παρ. 1Α του άρθρου 1 του ν. 2647/1998. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 289/2015)
Όμως, σε περίπτωση που υπάλληλος με εντολή της Υπηρεσίας μετακινείται νόμιμα εκτός έδρας για εκτέλεση υπηρεσίας, χρησιμοποιώντας μη νόμιμο μεταφορικό μέσο (υπηρεσιακό αυτοκίνητο) με εντολή της Υπηρεσίας, δικαιούται ημερήσιας αποζημίωσης, διότι η χρήση μη νόμιμου μεταφορικού μέσου δεν ασκεί έννομη επιρροή στη νομιμότητα της εν λόγω δαπάνης, αφού ο σκοπός της χορήγησης της ημερήσιας αποζημίωσης με τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν.2685/1999, στους υπαλλήλους που μετακινούνται εκτός έδρας, είναι η κάλυψη των έκτακτων εξόδων, στα οποία υποβάλλονται λόγω του πραγματικού γεγονότος της μετακίνησης και παραμονής τους εκτός έδρας. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 110/2013)
ε. Να μην οδηγούνται από άλλον εκτός από τον υπεύθυνο οδηγό ή από αυτόν στον οποίο κατ' εξαίρεση παρασχέθηκε η έγκριση για οδήγηση υπηρεσιακού αυτοκινήτου. (περίπτ. ε' παρ.1 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010)
Δείτε αναλυτικά για τους οδηγούς υπηρεσιακών αυτοκινήτων την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΤΑ » ΚΙΝΗΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ » Οχήματα ΟΤΑ: Κίνηση, προμήθεια, χρήση κλπ » Θέματα χρήσης, κυκλοφορίας, στάθμευσης οχημάτων » Οδηγοί.
στ. Να μη μεταφέρουν πρόσωπα και πράγματα άσχετα προς την υπηρεσιακή αποστολή ή μέλη οποιωνδήποτε οργανώσεων ή συγγενικά ή φιλικά πρόσωπα των εξυπηρετουμένων προσώπων ή των ίδιων των οδηγών. (περίπτ. στ' παρ.1 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010)
ζ. Να μην κυκλοφορούν κάθε φορά, που λόγω αυξημένης ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην περιοχή της πρωτεύουσας, ή σε οποιαδήποτε άλλη περιοχή της ελληνικής επικράτειας επιβάλλονται περιοριστικά μέτρα στην κίνηση γενικά των οχημάτων. (περίπτ. ζ' παρ.1 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010)
η. Να μην αντικαθίστανται οι πινακίδες κυκλοφορίας των αυτοκινήτων που εξυπηρετούν τα πρόσωπα του άρθρου 2 της ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108/04.02.2010 τεύχος Β) με πινακίδες του τίτλου της θέσης τους, παρά μόνο σε επίσημες τελετές και δεξιώσεις, εφόσον τα πρόσωπα αυτά το επιθυμούν. (περίπτ. η' παρ.1 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010)
θ. τοποθέτηση Συστήματος Αντιεμπλοκής κατά την Πέδηση (ΣΑΠ)
Η ανωτέρω υποχρέωση τίθεται για ορισμένες κατηγορίες οδικών οχημάτων από 1/4/2015, ή από την ημερομηνία λήξης του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου εφόσον αυτή είναι μεταγενέστερη της 1/4/2015 με την αριθμ. 28366/2098/06 (Β' 441) απόφαση του Υπ. Μεταφ. & Επικοινωνιών, όπως τροποποιήθηκε με την υπ' αριθ. 38059/2419/24.06.2014 (ΦΕΚ 1692/25.06.2014 τεύχος Β') Απόφαση Υπ. Υποδ. Μετ.& Δικτ, την Απόφαση Υπ. Υποδ. Μετ.& Δικτ. 68176/4406/29.12.2014 (ΦΕΚ 67/16.01.2015 τεύχος Β') και την Απόφαση Υπ. Οικ., Υποδ., Ναυτ. & Τουρ. ΦΑ1/30747/1136/10.06.2015 (ΦΕΚ 1309/01.07.2015 τεύχος Β΄).
Εφόσον ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος πραγματοποιηθεί πριν τις 31-3-2015 και διαπιστωθεί ότι το όχημα δεν είναι εφοδιασμένο με σύστημα αντιεμπλοκής κατά την πέδηση, χορηγείται ετήσια καταλληλότητα και στο χώρο των παρατηρήσεων του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου αναγράφεται η παρατήρηση «Το όχημα δεν φέρει σύστημα αντιεμπλοκής κατά την πέδηση (ABS) και οφείλει να εφοδιαστεί με αυτό έως τον επόμενο περιοδικό τεχνικό έλεγχο». (υπ' αριθμ. 28366/2098/06 (Β' 441) απόφαση του Υπ. Μεταφ. & Επικοινωνιών, όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση Υπ. Υποδ. Μετ.& Δικτ. 68176/4406/29.12.2014 (ΦΕΚ 67/16.01.2015 τεύχος Β') και την Απόφαση Υπ. Οικ., Υποδ., Ναυτ. & Τουρ. ΦΑ1/30747/1136/10.06.2015 (ΦΕΚ 1309/01.07.2015 τεύχος Β΄).
Σχετικές οδηγίες για την εφαρμογή των ανωτέρω δίνονται με το έγγραφο Υπ. Υποδομών Μεταφ. & Δικτ. ΦΑ2/5306/181/23.01.2015.
Οι κατηγορίες των οδικών οχημάτων που υποχρεούνται να φέρουν ABS για να επιτρέπεται να κυκλοφορούν μετά την 1-4-2015 ή μετά την ημερομηνία λήξης του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου εφόσον αυτή είναι μεταγενέστερη της 1/4/2015 είναι οι εξής:
Ν2, Ν3 (δηλαδή φορτηγά και ελκυστήρες με ΜΑΜΦΟ* > 3,5 τόνους)
Μ2, Μ3 (δηλαδή λεωφορεία)
03, 04 (δηλαδή ρυμουλκούμενα με ΜΑΜΦΟ* > 3,5 τόνους)
Όπου ΜΑΜΦΟ* = Μέγιστη Αποδεκτή Μάζα Φορτωμένου Οχήματος παλαιοτέρα γνωστό ως «Μικτό Βάρος».
Από τις παραπάνω κατηγορίες οδικών οχημάτων, σύμφωνα με την 9527/535/09 εγκύκλιο του Υπ. Μεταφ. & Επικοινωνιών, εξαιρούνται της τοποθέτησης οχήματα κοινού φόρτου με χαρακτηρισμένο σύστημα πέδησης ως «αμιγώς υδραυλικό» και επιτρέπεται να κυκλοφορούν μετά την 1-1-2015 (ήδη 1-4-2015) χωρίς την υποχρέωση τοποθέτησης τέτοιου συστήματος (ABS).
Όλα τα οχήματα μεταφοράς Επικινδύνων Εμπορευμάτων (βυτιοφόρα καυσίμου κλπ), χαρακτηρισμένα ως οχήματα ADR, υποχρεούνται επιπροσθέτως να φέρουν ABS σε ημερομηνίες που ορίζονται από την οδηγία του ADR. (Υπ. Ανάπτυξης, Ανταγ., Υποδ., Μεταφ. & Δικτύων οικ 41617/2965/24.10.2012)
Απαγορεύεται η κυκλοφορία των οχημάτων της παραγράφου 1 που έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά πριν την 1/1/1999 και δεν φέρουν σύστημα αντιεμπλοκής κατά την πέδηση ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας που φέρει το όχημα κατά την έκδοση της παρούσας ως εξής:
i. Για τα οχήματα που το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας είναι 0 ή 1 από 1/4/2017.
ii. Για τα οχήματα που το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας είναι 2 ή 3 από 1/6/2017.
iii. Για τα οχήματα που το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας είναι 4 ή 5 από 1/8/2017.
iν. Για τα οχήματα που το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας είναι 6 ή 7 από 1/10/2017.
ν. Για τα οχήματα που το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας είναι 8 ή 9 από 1/12/2017. (περίπτ.β παρ.3 απόφαση Υπ. Μεταφορών και Επικοινωνιών 28366/2098/01.03.2006 (ΦΕΚ 441/11.04.2006 τεύχος Β'), όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση Υπ. Υποδομών & Μεταφορών 74919/4049/05.12.2016 (ΦΕΚ 3974/12.12.2016 τεύχος Β')
Τα ανωτέρω ισχύουν από 01.11.2016. (απόφαση Υπ. Υποδομών & Μεταφορών 74919/4049/05.12.2016 (ΦΕΚ 3974/12.12.2016 τεύχος Β')
Με την ανωτέρω απόφαση μετατίθεται και πάλι η ημερομηνία υποχρέωσης εφοδιασμού των οχημάτων με σύστημα ABS (Υπ. Υποδομών & Μεταφορών οικ. 83217/4515/13.12.2016)
Η προηγούμενη παράταση είχε δοθεί με την απόφαση Υπ. Υποδ. Μετ.& Δικτ. 20188/1129/16/ 24.03.2016 (ΦΕΚ 853/30.03.2016 τεύχος Β') έως τις 31.10.2016.
Σχετική ήταν και η Υπ. Υποδομών Μεταφ. & Δικτ. Οικ. οικ. 62526/3364/26.09.2016 και η Υπ. Υποδομών Μεταφ. & Δικτ. οικ.22954/1252/30.03.2016.
ι. Κάθε φορτηγό δημόσιας χρήσης (Φ.Δ.Χ.) αυτοκίνητο και κάθε ειδικό τουριστικό λεωφορείο δημόσιας χρήσης (Τ.Λ.Δ.Χ.) οφείλει να φέρει έγκυρο ηλεκτρονικό σήμα τύπου Αυτοκόλλητης Ηλεκτρονικής Ετικέτας (ηλεκτρονική ετικέτα - ηλεκτρονικά αναγνώσιμο σήμα), επικολλημένο σε σταθερό σημείο, εντός του οχήματος και συγκεκριμένα στον εμπρόσθιο ανεμοθώρακα, το οποίο πληροί τις προδιαγραφές της παρούσης. Το Η.Α.Σ. αντικαθίσταται εφόσον μεταβληθούν τα βασικά δεδομένα της περ. (γ) της παρ. 2 του άρθρου 4. (άρθρο 1 παρ.1 Απόφαση Υπ. Υποδομών & Μεταφορών Γ456/ΟΙΚ.8061/487/2017/15.02.2017 (ΦΕΚ 476/17.02.2017 τεύχος Β' όπως αντικαταστάθηκε από την περίπτ. α' της παρ. 1 της Απόφασης Υπ. Υποδομών και Μεταφορών 9614/14.01.2021 (ΦΕΚ 431/05.02.2021 τεύχος Β'))
Για περισσότερα σχετικά με τον τύπο, το περιεχόμενο, τη διαδικασία, τους όρους, τις προϋποθέσεις και τους φορείς χορήγησης του σήματος δείτε την Απόφαση Υπ. Υποδομών & Μεταφορών Γ456/ΟΙΚ.8061/487/2017/15.02.2017 (ΦΕΚ 476/17.02.2017 τεύχος Β'), όπως τροποποιήθηκε από την Απόφαση Υπ. Υποδομών & Μεταφορών Γ456/οικ.52285/2953/17/18.07.2017 (ΦΕΚ 2630/27.07.2017 τεύχος Β') και την απόφαση Υπ. Υποδομών & Μεταφορών Β/οικ/17654/932/02.03.2018 (ΦΕΚ 1089/27.03.2018 τεύχος Β')
και την
ια. Για τη διασφάλιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας των αυτοκινήτων οχημάτων σε χιονισμένο ή παγωμένο οδικό δίκτυο επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών, η υποχρέωση εφοδιασμού των οχημάτων τους με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα, προδιαγραφών σύμφωνα με το άρθρο 2 της Απόφασης Υπ. Υποδομών και Μεταφορών Δ30/Δ5α/73567/11.03.2022 (ΦΕΚ 1144/14.03.2022 τεύχος Β') και εφόσον το όχημα δεν φέρει ειδικά ελαστικά. Για τις ανάγκες της παραπάνω απόφασης:
α. Ως «αντιολισθητικά» νοούνται οι αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα.
β. Ως ειδικά ελαστικά (χιονολάστιχα) νοούνται τα ελαστικά για χρήση σε συνθήκες χιονόπτωσης δηλαδή εκείνα που φέρουν την ειδική σήμανση του «αλπικού» συμβόλου όπως υφίσταται στο Προσάρτημα 1 του Παραρτήματος 7 του Κανονισμού 117 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ ΗΕ) και χαρακτηριστικό M+S. (παρ. 2 άρθρου 1 της Απόφασης Υπ. Υποδομών και Μεταφορών Δ30/Δ5α/73567/11.03.2022 (ΦΕΚ 1144/14.03.2022 τεύχος Β')
Η ως άνω υποχρέωση αφορά τη χρονική περίοδο από Οκτώβριο έως και Απρίλιο κάθε έτους σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο της χώρας και αναφέρεται σε αποφάσεις που λαμβάνονται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 52 του ν. 2696/1999 «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» (Α΄ 57) και όταν οι επικρατούσες συνθήκες το επιβάλουν (παρ. 3 άρθρου 1 της Απόφασης Υπ. Υποδομών και Μεταφορών Δ30/Δ5α/73567/11.03.2022 (ΦΕΚ 1144/14.03.2022 τεύχος Β')
Η υποχρέωση για τον εφοδιασμό των αυτοκινήτων με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα υφίσταται για την χρονική περίοδο και την περιοχή που ορίζονται κάθε φορά στην εκάστοτε απόφαση που δημοσιεύεται σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρ.3 του άρθρου 1 της απόφασης Υπ. Υποδομών και Μεταφορών Δ30/Δ5α/73567/11.03.2022 (ΦΕΚ 1144/14.03.2022 τεύχος Β'). Δηλαδή, η υποχρέωση δεν υφίσταται καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου Οκτωβρίου – Απριλίου εφόσον δεν εκδοθεί η απόφαση του προηγούμενου εδαφίου. Η υποχρέωση υφίσταται μόνο με την έκδοση της προαναφερθείσας απόφασης. (Υπ. Υποδομών και Μεταφορών Δ30/Δ5α/314143/10.10.2022)
2. Εξαιρέσεις από τις υποχρεώσεις κίνησης
Από τους περιορισμούς των περιπτώσεων γ΄ (απαγόρευση κίνησης τις μη εργάσιμες ημέρες και ώρες) και δ΄ (απαγόρευση κίνησης εκτός ορίων διοικητικής περιφέρειας ή ζώνης ευθύνης) της παρ. 1 του άρθρου 9 της ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108/04.02.2010 τεύχος Β) εξαιρούνται τα αυτοκίνητα:
α. Της Προεδρίας της Δημοκρατίας.
β. Της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
γ. Της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών.
δ. Του Υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
ε. Για τη μετακίνηση των Γενικών Γραμματέων Υπουργείων και Περιφερειών.
στ. Για τη μετακίνηση των Προέδρων των Διευρυμένων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, των Νομαρχών Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, των Νομαρχών Διαμερισμάτων και Επάρχων.
ζ. Τα διωκτικά αυτοκίνητα του Υπουργείου Οικονομικών (ΥΠ.Ε.Ε - Τελωνεία), που έχουν ως αποστολή τον έλεγχο διακίνησης αγαθών ή τη δίωξη λαθρεμπορίου και ναρκωτικών, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος.
η. Τα χρησιμοποιούμενα για την άσκηση αγορανομικών ελέγχων.
θ. Τα μεταφέροντα ασθενείς ή τραυματίες.
ι. Τα χρησιμοποιούμενα για αντιμετώπιση επειγόντων εκτάκτων περιστατικών (π.χ. πυρκαγιές, σεισμοί, πλημμύρες). (παρ.2 άρθρο 9 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108/04.02.2010 τεύχος Β)
Επιπλέον, κατά την παρ.5 του άρθρου 47 του Ν.4250/14, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 49 του Ν.4735/20 και από το άρθρο 109 του ν.5003/22:
α) Επιτρέπεται η εντός και εκτός της έδρας των Κεντρικών Υπηρεσιών των Υπουργείων και της Προεδρίας της Κυβέρνησης οδήγηση των υπηρεσιακών οχημάτων των οποίων δικαιούνται την αποκλειστική χρήση τα πρόσωπα που αναφέρονται στο άρθρο 2 της υπ’ αρ. 129/2534/20.1.2010 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών (Β΄ 108), από τα μέλη της Κυβέρνησης και τους Υφυπουργούς, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης και τα χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο για υπηρεσιακούς λόγους.
β) Επιτρέπεται η εντός της έδρας των Κεντρικών Υπηρεσιών των Υπουργείων και της Προεδρίας της Κυβέρνησης, οδήγηση από τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων και της Προεδρίας της Κυβέρνησης, των υπηρεσιακών οχημάτων με τα οποία εξυπηρετούνται σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπ’ αρ. 129/2534/20.1.2010 κοινής απόφασης, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης και τα χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο για υπηρεσιακούς λόγους.
γ) Επιτρέπεται η οδήγηση των οχημάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων από τους Συντονιστές, των οχημάτων των ΟΤΑ β΄ βαθμού από τους Περιφερειάρχες και των οχημάτων των ΟΤΑ α΄ βαθμού από τους Δημάρχους, αποκλειστικά και μόνο για υπηρεσιακούς λόγους εντός και εκτός της διοικητικής τους περιφέρειας, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης.
δ) Επιτρέπεται η οδήγηση των οχημάτων Υπηρεσιών τους από τους Αντιπεριφερειάρχες, τα μέλη του περιφερειακού συμβουλίου και τους Εκτελεστικούς Γραμματείς Περιφερειών και τους Αντιδημάρχους, τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, τους προέδρους των τοπικών κοινοτήτων και τους Γενικούς Γραμματείς Δήμων, ύστερα από έγκριση του οικείου περιφερειάρχη ή δημάρχου, αντίστοιχα, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης και τα χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο για υπηρεσιακούς λόγους, εντός και εκτός της διοικητικής τους περιφέρειας.
Όπου στις διατάξεις των άρθρων [...] 109 [...] του ν. 5003/2022 (Α’ 230) [...] αναφέρεται ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης, νοείται ο Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. (άρθρο 60 ν.5027/23)
3. Υποχρεώσεις οδηγών
Επιπλέον των ανωτέρω υποχρεώσεων ως προς τα οχήματα, οι οδηγοί έχουν τις εξής υποχρεώσεις:
- να μη κυκλοφορούν σε ημέρες (Κυριακή, γιορτές) και χρόνο (από 22 μέχρι ανατολή του ηλίου) που απαγορεύεται (πλην εξαιρέσεων και παροχής ειδικών προηγουμένων εγκρίσεων), (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
- να φροντίζουν για τη νόμιμη στάθμευση και διανυκτέρευση του αυτοκινήτου, σύμφωνα με την απόφαση των Υπουργών Προεδρίας και Δημόσιας Τάξης αριθμ. 5750/94, (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
- να μη εκτελούν εντολές προς κίνηση του αυτοκινήτου τους που δίνονται από αναρμόδια πρόσωπα ή προφανώς αντιβαίνουν στους περιορισμούς και απαγορεύσεις που επιβάλλονται από τους παραπάνω κανόνες χρήσης, κίνησης και κυκλοφορίας υπηρεσιακών αυτοκινήτων.
Σημειώνεται ότι τα πρόσωπα που δίνουν τέτοιες εντολές ευθύνονται ποινικά, σύμφωνα με το άρθρο 5 ν.δ. 2396/53, γι' αυτό οι οδηγοί οφείλουν στις περιπτώσεις αυτές να υποβάλλουν σχετική Αναφορά στην αρμόδια Υπηρεσία Ελέγχου των υπηρεσιακών αυτοκινήτων, στην οποία θα αναγράφονται τα στοιχεία του παραβάτου εντολέα, ο τόπος, ο χρόνος και όλα τα σχετικά περιστατικά που έλαβαν χώρα για να διώκονται οι παραβάτες ποινικά. Αντίγραφο της αναφοράς αυτής να κοινοποιείται στο ΥΠ.ΕΣ. στη Δ/νση Κρατικών αυτοκινήτων και Επικοινωνιών, (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
- να μην αρνούνται τον έλεγχο τους από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα και να παρέχουν τα ακριβή στοιχεία χωρίς παρεμβολή δυσχερειών, (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
- να φροντίζουν για την απαρέγκλιτη τήρηση των θεσπισθέντων ορίων κατανάλωσης καυσίμων (απόφαση ΥΠ.ΠΡΟΕΔΡ.ΚΥΒ.1450/550/82 (ΦΕΚ 93/82 τεύχος Β') Εγκύκλιος 3448/17606/4-7-1995) και την υλοποίηση του περιορισμού κίνησης των αυτοκινήτων οχημάτων (Εγκύκλιος Φ02/ 13238/1-5-1990), (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
- σε περίπτωση ατυχήματος, ν' αναγγέλλουν το ατύχημα στην αρμόδια αστυνομική Αρχή, και να υποβάλλουν έγγραφο δήλωση για το ατύχημα στην υπηρεσία εντός 3 ημερών (Εγκύκλ. 2629/28-2-1980, ν. 976/1979). (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
- να τηρούν τις απαγορεύσεις για χρήση οινοπνευματωδών ουσιών (Εγκύκλ. 12-9-1997) και για χρήση κινητών τηλεφώνων σε υπηρεσιακά αυτοκίνητα (Εγκύκλ. 3157/12756/ 22-10-1997) (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
και
- να τηρούν τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ιδιαίτερα σημειώνεται ότι η διαπιστούμενη παράβαση του Κ.Ο.Κ. από οδηγό υπηρεσιακού αυτοκινήτου αυτή και μόνο, συνεπάγεται την πειθαρχική του δίωξη κατά τις διατάξεις του πειθαρχικού Δικαίου του Υπαλληλικού Κώδικα). (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
Ιδιαίτερα τονίζεται ότι όλες τις παραπάνω υποχρεώσεις έχουν και οι «Οδηγοί» -Νομάρχες. Δήμαρχοι. Πρόεδροι κοινοτήτων κ.λ.π. (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
Επισημαίνεται ότι η μη τήρηση των παραπάνω υποχρεώσεων ελέγχεται και τιμωρείται ποινικά και πειθαρχικά, ενώ οι οδηγοί με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου (με μισθό ή ημερομίσθιο) προβλέπεται "ότι μετά την πρώτη καταδίκη τους για παράβαση των υποχρεώσεων που τους επιβάλλονται με τις διατάξεις του ν. δ/τος 2396/53 και των σε εκτέλεση αυτών Υπουργικών αποφάσεων απολύονται οριστικά από την Υπηρεσία χωρίς άλλη διατύπωση (άρθρο 8 ν.δ. 2396/1953).
Οι υποχρεώσεις των οδηγών κρατικών αυτοκινήτων είναι οι ακόλουθες:
Επισημαίνεται ότι η μη τήρηση των παραπάνω υποχρεώσεων ελέγχεται και τιμωρείται ποινικά και πειθαρχικά. (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. οικ. 226/7007/30.03.2010)
Οι οδηγοί των οχημάτων επιβάλλεται:
α. να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά εφόσον το όχημα κυκλοφορεί σε περιοχές οι οποίες αναφέρονται στις αποφάσεις της παρ. 3.
β. να γνωρίζουν τον τρόπο τοποθέτησης και λειτουργίας των αντιολισθητικών που βρίσκονται στα οχήματά τους, για να είναι εξασφαλισμένη η ορθή χρήση τους και η εκπλήρωση του σκοπού της παρ. 1.
γ. να προσαρμόζουν την οδήγησή τους, όταν χρησιμοποιούνται αντιολισθητικά, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες και τις προδιαγραφές των οχημάτων και των αντιολισθητικών, με γνώμονα την προάσπιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας. (παρ. 4 άρθρο 1 Απόφαση Υπ. Υποδομών και Μεταφορών Δ30/Δ5α/73567/11.03.2022 (ΦΕΚ 1144/14.03.2022 τεύχος Β'))