Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης | Εφάπαξ βοήθημα του Ν. 103/75 (ΥΠΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ΚΑ Προϋπολογισμού | 6013 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στον ΚΑ 6013 εγγράφεται πίστωση για την πληρωμή του εφάπαξ βοηθήματος, για όσα ΝΠΔΔ υπάγονται σε αυτό (για τα πρώην κρατικά ΝΠΔΔ που παραχωρήθηκαν στους Δήμους). [embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τρόπος καταβολής βοηθήματος
Σε περίπτωση συνταξιοδότησης του υπαλλήλου λόγω αναπηρίας το εφάπαξ βοήθημα καταβάλλεται κατά το χρόνο της οριστικοποίησης της σύνταξης υπολογιζόμενο με βάση τη νομοθεσία που θα ισχύει κατά το χρόνο αυτόν και τις τακτικές αποδοχές εξόδου από την υπηρεσία όπως αυτές θα έχουν διαμορφωθεί όταν η σύνταξή του θα καταστεί οριστική. (άρθρο 1 παρ.1 του Ν.103/1975) Καταβολή βοηθήματος σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου Το δικαίωμα της Σ.Δ., χας του Δ.Κ. υπαλλήλου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατά το χρόνο του θανάτου του και των τέκνων τους Δ.Κ. και Γ.Κ., για την απονομή σ’ αυτούς του εφάπαξ βοηθήματος του ν.103/1975 που δικαιούνταν αυτός, το οποίο ασκήθηκε με την από 29-11-2018 αίτησή της προς το ανωτέρω Υπουργείο, δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή λόγω του απαραγράπτου του σχετικού δικαιώματος κατ’ άρθρο 31 παρ.1 του ν.1027/1980 και επομένως η σχετική αξίωση των ανωτέρω δύναται να ικανοποιηθεί (ομόφωνα). (ΓνΝΣΚ 21/2021) Εξαγορά χρόνου συντάξιμης υπηρεσίας Η παραπάνω εισφορά υπολογίζεται στις τακτικές αποδοχές (Μισθολογικά κλιμάκια + χρονοεπίδομα + ΑΤΑ) του χρόνου υποβολής της σχετικής αίτησης το δε ποσό του εξαγοραζόμενου χρόνου εξοφλείται σε μηνιαίες δόσεις που καθορίζονται από το Δ.Σ. του Ν.Π.Δ.Δ. ο αριθμός των οποίων δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των αναγνωριζομένων μηνών. Σε περίπτωση εξαγοράς ολόκληρου του παραπάνω χρόνου, για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος λαμβάνεται υπόψη και όλος ο χρόνος της συντάξιμης υπηρεσίας που διανύθηκε πριν την 1.10.75 στο νομικό πρόσωπο από το οποίο αποχωρεί ο υπάλληλος καθώς και στο Δημόσιο και σε άλλους Οργανισμούς (Ν.Π.Δ.Δ.) άλλως λαμβάνεται υπόψη μόνο ο χρόνος υπηρεσίας του υπαλλήλου από την υπαγωγή του στις διατάξεις του Ν. 103/1975 και μετά προσμετρούμενου, και του τυχόν χρόνου υπηρεσίας ή προϋπηρεσίας η οποία έχει αναγνωρισθεί και εξαγορασθεί. (άρθρο 1 παρ.5 του Ν.103/1975)
Κρατήσεις Επί των αποδοχών εφ' ων υπολογίζεται κατά την παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν.103/1975, το εφ` άπαξ χρηματικό βοήθημα των υπαγομένων στη ρύθμιση του Ν.103/1975 υπαλλήλων, επιβάλλεται από της πρώτης του μεθεπομένου της δημοσιεύσεως του παρόντος Νόμου μηνός, κράτηση εκ τεσσάρων επί τοις εκατόν (4%) υπέρ των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου στα οποία υπηρετούν. Για τους υπαλλήλους που έχουν συμπληρώσει 10ετή τουλάχιστον υπηρεσία σε Ν.Π.Δ.Δ ή συμπληρώνουν αυτή στο μέλλον, η παραπάνω κράτηση ορίζεται σε πέντε τοις εκατό 5%, επί των αυτών αποδοχών. Η κράτηση αύτη αποτελεί έσοδο των εν λόγω Νομικών Προσώπων, που αναγρέφεται στον προϋπολογισμό τους κατά τις κειμένες διατάξεις περί λογιστικού Ν.Π.Δ.Δ., για σχηματισμό κεφαλαίων αποζημιώσεως υφ ενός εκάστου Νομικού Προσώπου, των εξερχομένων υπαλλήλων του κατά τα υπό του προηγουμένου άρθρου οριζόμενα. (άρθρο 2 παρ.1 του Ν.103/1975) Σε περίπτωση ανεπάρκειας των ούτω σχηματιζομένων κεφαλαίων δια την καταβολήν εφ' άπαξ χρηματικού βοηθήματος συμπληρούται τούτο κατά το υπολειπόμενον ποσόν παρά του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου παρ' ω υπηρετούν υπάλληλοι, αναγραφομένης προς τούτο κατ' έτος εν τω προϋπολογισμώ εκάστου Ν.Π.Δ.Δ. σχετικής πιστώσεως με δικαίωμα πάντοτε του Ν.Π.Δ.Δ. να αναλαμβάνη το παρ' αυτού εισενεχθέν ποσόν εκ του, προς τον σκοπόν τούτον, σχηματιζομένου κεφαλαίου. (άρθρο 2 παρ.2 του Ν.103/1975) Τα καταβαλλόμενα δώρα επί ταις εορταίς των Χριστουγέννων και Πάσχα ως και το επίδομα αδείας των υπαλλήλων δεν υπόκεινται εις την περί ης η παρ.1 του παρόντος άρθρου κράτηση, ούτε λαμβάνονται υπ' όψιν δια τον υπολογισμόν της εφ' άπαξ παροχής. (άρθρο 2 παρ.3 του Ν.103/1975) Οι κατά τας διατάξεις του Ν.103/1975 δικαιούμενοι εφ άπαξ χρηματικού βοηθήματος, ουδενός ετέρου εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος ή αποζημιώσεως δικαιούνται. (άρθρο 4 του Ν.103/1975)
Στο συνιστώμενο κλάδο υπάγονται υποχρεωτικά και όσοι υπάλληλοι είναι ασφαλισμένοι στο καθεστώς του Ν. 103/1975 (ΦΕΚ 167 Α΄) μέχρι την 31.12.2004. Σκοπός του κλάδου αυτού είναι η καταβολή εφάπαξ βοηθήματος στους ασφαλισμένους που αποχωρούν από την υπηρεσία τους και συνταξιοδοτούνται λόγω γήρατος ή οριστικής αναπηρίας. Οι προϋποθέσεις χορήγησης εφάπαξ βοηθήματος στους ασφαλισμένους και στα μέλη οικογενείας τους σε περίπτωση θανάτου, οι υποκείμενες σε εισφορά αποδοχές, ο καθορισμός του βοηθήματος, η άσκηση του δικαιώματος για λήψη εφάπαξ βοηθήματος, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των επαναδιοριζομένων, η παραγραφή, το ανεκχώρητο και ακατάσχετο των βοηθημάτων και εισφορών, καθώς και κάθε άλλη ρύθμιση διέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις της νομοθεσίας που διέπει το Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων. Η προβλεπόμενη από τις καταστατικές διατάξεις του Τ.Π.Δ.Υ. εισφορά υπολογίζεται επί των τακτικών μηνιαίων αποδοχών και μέχρι του ποσού των2.055 ευρώ. Το ποσό αυτό μπορεί να αυξάνεται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μετά σύμφωνη γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Τ.Π.Δ.Υ. Ως τακτικές μηνιαίες αποδοχές για τον υπολογισμό της εισφοράς θεωρούνται το σύνολο του βασικού μισθού, του επιδόματος χρόνου υπηρεσίας, της τυχόν υπάρχουσας Α.Τ.Α., των επιδομάτων εορτών και αδείας και οι νόμιμες αυξήσεις αυτών. Για τους ασφαλισμένους σε φορέα κύριας ασφάλισης μέχρι 31.12.1992, το εφάπαξ βοήθημα που χορηγείται από το Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων υπολογίζεται ως εξής: Για τα πρώτα 73 ευρώ των αποδοχών αντιστοιχεί εφάπαξ βοήθημα 2.025,00 ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 12. Το άθροισμα των παραπάνω ποσών προσαυξάνεται με συντελεστή 216,63% και το τελικό άθροισμα διαιρείται δια 420.
Ειδικότερα, στο Μνημόνιο Συνεννόησης του ν. 4046/ 2012 προβλέπεται η ρητή δέσμευση - υποχρέωση της Ελληνικής Κυβέρνησης να προβεί σε άμεσες ενέργειες, προκειμένου να εντοπίσει τα ταμεία πρόνοιας για τα οποία τα εφάπαξ ποσά που καταβάλλονται κατά την συνταξιοδότηση δεν είναι εναρμονισμένα με τις εισφορές που καταβλήθηκαν και να αναπροσαρμόσει αναλόγως το ύψος των βοηθημάτων αυτών. Επιπλέον έως 30-6-2012 έπρεπε να γίνουν μεταρρυθμίσεις για να εξαλειφθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και τα ελλείμματα στα ταμεία προνοίας. Βάσει του ανωτέρω πλαισίου εκπονήθηκε Aναλογιστική Mελέτη Ελέγχου Περιπτώσεων (Case study) από την οποία προέκυψαν οι αναλογιστικές εκτιμήσεις, ανά τομέα πρόνοιας, περιπτώσεων μέσων όρων για την ανταποδοτικότητα εισφορών - παροχών των μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένων που δικαιώθηκαν εφάπαξ βοηθήματα τα έτη 2010 και 2011, προκειμένου να αναπροσαρμοστεί στη συνέχεια το ύψος των χορηγούμενων εφάπαξ βοηθημάτων. Με την προτεινόμενη διάταξη μειώνονται ποσοστιαία τα εφάπαξ βοηθήματα που χορηγούν οι φορείς- τομείς πρόνοιας. Επειδή οι φορείς-τομείς πρόνοιας στην πλειονότητά τους έχουν συσσωρευμένα ελλείμματα και αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα είναι επιτακτική η ανάγκη εισαγωγής μεταρρυθμίσεων για να εξαλειφθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και τα συσσωρευμένα ελλείμματα τους, ώστε να υπάρξει αποτελεσματική και βιώσιμη λύση για την αντιμετώπιση του οικονομικού προβλήματος που παρουσιάζουν, σε αντίθετη περίπτωση σε σύντομο χρόνο δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς τους ασφαλισμένους τους. Για το σκοπό αυτό προτείνεται ποσοστιαία μείωση στα εφάπαξ βοηθήματα που χορηγούν οι φορείς- τομείς πρόνοιας στους ασφαλισμένους τους μέχρι 31.12.1992, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Aναλογιστικής Mελέτης Ελέγχου Περιπτώσεων (Case study), από την οποία προέκυψαν οι αναλογιστικές εκτιμήσεις αναφορικά με την ανταποδοτικότητα εισφορών-παροχών. (Αιτιολογική Έκθεση του Ν. 4093/2012) Ειδικότερα: «Στους ασφαλισμένους μέχρι 31.12.1992 που αποχώρησαν ή θα αποχωρήσουν της υπηρεσίας από 1.8.2010 και μετά, στους οποίους δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ βοηθήματος, το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος μειώνεται ποσοστιαία κατά φορέα- τομέα πρόνοιας. Συγκεκριμένα: --.. στον Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ κατά 22,67%, στον Τομέα Πρόνοιας Υπαλλήλων ΝΠΔΔ του ΤΠΔΥ κατά 42,29%, ---- στον Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Ταμείου Νομικών του ΤΠΔΥ κατά 52,21%, στον Τομέα Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ κατά 6,19%, ---.. στον Τομέα Πρόνοιας Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ κατά 17,42%, στον Τομέα Πρόνοιας Δικηγόρων Αθηνών του ΕΤΑΑ κατά 32,80%, στον Τομέα Πρόνοιας Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ κατά 83,00%, --.. . Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλειας και Πρόνοιας μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση του Δ.Σ. των οριζομένων στο προηγούμενο εδάφιο Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης πλην του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ μπορεί να αυξομειώνεται το ανωτέρω οριζόμενο ποσοστό μείωσης μέχρι 35%. (άρθρο πρώτο υποπαρ. ΙΑ.5.2 του Ν.4093/2012, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 5 του άρθρου 10 της Πράξης Νομοθ. Περιεχομένου (ΦΕΚ 229/19.11.2012 τεύχος Α') και την παρ.5 του άρθρου 34 του Ν.4111/13 (ΦΕΚ 18/25.01.2013 τεύχος Α')) (Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Πρόνοιας Φ.80020/οικ. 26522/978/21.11.2012) Η προηγούμενη συνταξιοδότηση των υπαλλήλων, με την έκδοση της οικείας συνταξιοδοτικής πράξης, δεν αποτελεί προϋπόθεση του δικαιώματος απολήψεως του εφάπαξ βοηθήματος του Ν. 103/1975, αλλ' απαιτείται και αρκεί οι υπάλληλοι να δικαιούνται σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας. Η ποσοστιαία μείωση επί του καταβαλλομένου στους μόνιμους πολιτικούς υπαλλήλους του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος του Ν. 103/1975, που επιβλήθηκε με το άρθρο πρώτο, υποπαράγραφος ΙΑ.5 του Ν. 4093/2012 (Α΄ 222), δεν καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις κατά τις οποίες η αυτοδίκαιη λύση της υπαλληλικής σχέσης επήλθε και η απόφαση χορήγησης του εν λόγω βοηθήματος από το Μ.Τ.Ν. εκδόθηκε πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012, ανεξαρτήτως αν έχουν εκδοθεί ή μη οι οικείες συνταξιοδοτικές πράξεις. (ΓνΝΣΚ 43/2013) Στους ασφαλισμένους του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ και του Κλάδου Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ του ΤΑΥΤΕΚΩ, που εξήλθαν ή θα εξέλθουν της Υπηρεσίας, από 1.1.2011 και μετά, το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος που χορηγούν τα Ταμεία αυτά, σύμφωνα με τις καταστατικές τους διατάξεις, μειώνεται κατά ποσοστό 20% και 30% αντίστοιχα σε όσους δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ βοηθήματος. (άρθρο 44 παρ.5α του Ν.3986/2011, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.6 του άρθρου 2 του Ν.4024/2011) Από τη γραμματική διατύπωση του άρθρου 44 παρ. 5 α. εδ. γ΄ του ν. 3986/2011, που έχει ήδη αντικατασταθεί με τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 6 του ν. 4024/2011, προκύπτει πως η μείωση κατά 20% του εφάπαξ βοηθήματος των δικαιούχων που εξήλθαν ή θα εξέλθουν της υπηρεσίας από 1.1.2011 χωρίς να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ περιορίζεται αποκλειστικά στους ασφαλισμένους του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του Τ.Π.Δ.Υ. και δεν καταλαμβάνει τους ασφαλισμένους στο καθεστώς του ν. 103/1975, που από 1.1.2006 εντάσσονται στον Κλάδο και ήδη Ταμείο Προνοίας υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. του Τ.Π.Δ.Υ. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξεις 21/2012 και 25/2012) Οι τιθέμενοι με το άρθρο πρώτο υποπαρ. ΙΑ.5 παρ. 4 του ν. 4093/2012 περιορισμοί (μειώσεις) δεν καταλαμβάνουν την αποζημίωση που χορηγείται κατά τις διατάξεις του άρθρου 56 του ν. 3518/2006 στους υπαλλήλους του πρώην Εθνικού Οργανισμού Προνοίας. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 160/2016)
Αριθμ. Φ.30215/2497/113/07.02.2007 (ΦΕΚ 251/27.02.2007 τεύχος Β') Καθορισμός φορέων έκδοσης και σχέδιο τύπου και περιεχομένου της πράξης για τη χορήγηση του εφάπαξ βοηθήματος κατ' εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 21 του Ν. 3232/2004. Υπ. Απ. Κοιν. Πρ. Φ.30215/οικ.4475/169/21.02.2008 Σχετικά με το ανώτατο όριο των αποδοχών επί των οποίων υπολογίζεται η τακτική μηνιαία εισφορά των ασφαλισμένων του ΤΠΔΥ
Εφάπαξ παροχή του ν. 4387/2016 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Αίτηση του δικαιούχου |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Κρατήσεις | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τι να προσέξω |
Σύμφωνα με το άρθρο 84 του Ν.3996/2011: "Οι πράξεις αναγνώρισης του χρόνου προϋπηρεσίας των ασφαλισμένων στο πρώην ΤΑΔΚΥ, στον Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΕΑΔΥ και στον Τομέα Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για τη χορήγηση επικουρικής σύνταξης και εφάπαξ βοηθήματος αντίστοιχα, εκδίδονται από τα αρμόδια όργανα του Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΕΑΔΥ με την έκδοση σχετικών απόφασεων, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου. Το ποσό της οφειλής και για τους δύο Τομείς μπορεί να παρακρατείται από το ποσό του δικαιούμενου εφάπαξ βοηθήματος και να αποδίδεται ταυτόχρονα με την καταβολή του στον Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΕΑΔΥ. Η σύνταξη καταβάλλεται μετά την απόδοση του ποσού της εξαγοράς του χρόνου προϋπηρεσίας που αναγνωρίστηκε. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από γνώμη των Δ.Σ. των δύο πιο πάνω Ταμείων, είναι δυνατή η ανάθεση του ελέγχου, της βεβαίωσης και της αναγκαστικής είσπραξης των εσόδων του Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΕΑΔΥ από τον Τομέα «ΤΑΔΚΥ» του ΤΠΔΥ. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο χρόνος έναρξης και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την υλοποίηση του άρθρου αυτού." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Καθεστώς Φ.Π.Α. | Δεν υπόκειται σε καθεστώς ΦΠΑ (άρθρο 3 παρ. 1 Ν. 2859/00) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σχετική νομολογία |
Καταβολή σε πρώην τακτικό υπάλληλο του Νοσοκομείου και ήδη συνταξιούχο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ της αναλογίας του εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος του ν. 103/1975. Είναι νόμιμος ο υπολογισμός της εφάπαξ παροχής της φερομένης ως δικαιούχου του χρηματικού εντάλματος σύμφωνα με το νέο σύστημα υπολογισμού του άρθρου 35 του ν. 4387/2016, καθώς αυτή εξήλθε από την υπηρεσία της και υπέβαλε σχετική αίτηση χορήγησης του βοηθήματος αυτού μετά την 1.9.2013 (αποχώρησε από την υπηρεσία της την 2.12.2013 και υπέβαλε την από 23.6.2014 αίτηση για την χορήγηση σε αυτήν του εφάπαξ βοηθήματος). Όπως δε προκύπτει από το άρθρο 35 παρ.5 του ιδίου νόμου, ο υπολογισμός των εφάπαξ παροχών με το προγενέστερο σύστημα, σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις που διέπουν τον κάθε τομέα – κλάδο πρόνοιας, που αποδίδει το εφάπαξ βοήθημα του ν. 103/1975, αλλά και τις μειώσεις που έχουν επιβληθεί με το ν. 4093/2012, αφορούν σε αιτήσεις για αποχωρήσεις μέχρι και την 31.8.2013, απορριπτομένου ως αβάσιμου του σχετικού λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου για την υποχρέωση περικοπής του ποσού κατά 42,29%. Περαιτέρω, η αξίωση της ανωτέρω ασφαλισμένης για λήψη της επίμαχης εφάπαξ παροχής, η οποία γεννήθηκε από την επομένη της ημερομηνίας αποχώρησής της από την υπηρεσία (3.12.2013), σε κάθε περίπτωση δεν είχε υποπέσει, κατά την ημερομηνία ενταλματοποίησης της οικείας δαπάνης (5.10.2018), στην πενταετή παραγραφή της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του ν.δ. 496/1974, ανεξαρτήτως του γεγονότος της διακοπής της σχετικής προθεσμίας με την υποβολή της ΧΧ/23.6.2014 αίτησής της, αλλά και των συνεπειών που επέφερε στη δράση των εμπλεκόμενων διοικητικών οργάνων η εισαγωγή του νέου συστήματος υπολογισμού της εφάπαξ παροχής με τις ρυθμίσεις του άρθρου 35 του ν. 4387/2016. Νόμιμη η δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 228/2019)
Νόμιμη δαπάνη διότι λαμβάνοντας υπόψη ότι με το άρθρο 56 παρ. 1 ν. 2084/1992 εισήχθη, καταρχήν, για τους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους σε οποιοδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης ευνοϊκή ρύθμιση για τα τέκνα θανόντος ασφαλισμένου που κληρονομούν εξ αδιαθέτου, οι φερόμενοι ως δικαιούχοι του εντάλματος, τέκνα της εν λόγω δημοτικής υπαλλήλου, δικαιούνται σε κάθε περίπτωση να λάβουν το εφάπαξ βοήθημα, κατά το λόγο της κληρονομικής τους μερίδας, ελλείψει άλλων δικαιούχων προσώπων, ήτοι κατά το ένα τρίτο έκαστος, μολονότι η δικαιοπάροχός τους δεν είχε κατά το χρόνο του θανάτου της αποκτήσει δικαίωμα για τη λήψη αυτού και ανεξαρτήτως του ότι οι ίδιοι δεν δικαιούνται να λάβουν σύνταξη από το Δημόσιο ταμείο λόγω του θανάτου της μητέρας τους. Εν προκειμένω εφαρμοστέες είναι οι καταστατικές διατάξεις του Τ.Π.Δ.Υ., βάσει των οποίων ρυθμίζεται το ζήτημα της λήψης του εν λόγω βοηθήματος από τα μέλη της οικογένειας θανόντος ασφαλισμένου (άρθρο 21 ν. 3232/2004) και όχι ο ν. 103/1975 . (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 104/2018)
Η διάταξη της παρ. 2α του νέου άρθρου 9 ν. 2512/97 (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 21 παρ. 4 του ν. 3232/2004) δεν αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 1 και 22 παρ. 5 του Συντάγματος κατά το μέρος που θεσπίζει ανώτατο όριο αποδοχών για τον υπολογισμό του εφ' άπαξ βοηθήματος που δικαιούνται οι ασφαλισμένοι της κατηγορίας, που μνημονεύονται στην εν λόγω διάταξη, εξερχόμενοι από την ενεργό υπηρεσία μετά την έναρξη ισχύος του ν. 3232/2004. Τούτο δε διότι, με την ανωτέρω διάταξη, η οποία κατά τα λοιπά εξασφαλίζει τη μη μείωση του χορηγούμενου υπό την ισχύ του νέου νόμου εφ' άπαξ βοηθήματος, τίθεται, το αυτό όριο των 2.055 ευρώ επί των αποδοχών των πέντε (5) τελευταίων ετών βάσει των οποίων υπολογίζεται η παροχή, μέχρι του οποίου υπολογίζονται και οι εισφορές των ασφαλιζομένων ήδη από 1.1.1997. (ΣτΕ 2769/2011) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Το δικαίωμα της Σ.Δ., χας του Δ.Κ. υπαλλήλου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατά το χρόνο του θανάτου του και των τέκνων τους Δ.Κ. και Γ.Κ., για την απονομή σ’ αυτούς του εφάπαξ βοηθήματος του ν.103/1975 που δικαιούνταν αυτός, το οποίο ασκήθηκε με την από 29-11-2018 αίτησή της προς το ανωτέρω Υπουργείο, δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή λόγω του απαραγράπτου του σχετικού δικαιώματος κατ’ άρθρο 31 παρ.1 του ν.1027/1980 και επομένως η σχετική αξίωση των ανωτέρω δύναται να ικανοποιηθεί (ομόφωνα). (ΓνΝΣΚ 21/2021)
Η προηγούμενη συνταξιοδότηση των υπαλλήλων, με την έκδοση της οικείας συνταξιοδοτικής πράξης, δεν αποτελεί προϋπόθεση του δικαιώματος απολήψεως του εφάπαξ βοηθήματος του Ν. 103/1975, αλλ' απαιτείται και αρκεί οι υπάλληλοι να δικαιούνται σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας. Η ποσοστιαία μείωση επί του καταβαλλομένου στους μόνιμους πολιτικούς υπαλλήλους του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος του Ν. 103/1975, που επιβλήθηκε με το άρθρο πρώτο, υποπαράγραφος ΙΑ.5 του Ν. 4093/2012 (Α΄ 222), δεν καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις κατά τις οποίες η αυτοδίκαιη λύση της υπαλληλικής σχέσης επήλθε και η απόφαση χορήγησης του εν λόγω βοηθήματος από το Μ.Τ.Ν. εκδόθηκε πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012, ανεξαρτήτως αν έχουν εκδοθεί ή μη οι οικείες συνταξιοδοτικές πράξεις. (ΓνΝΣΚ 43/2013) |
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]