Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομοθεσία
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Αγορές οικοπέδων και εδαφικών εκτάσεων με δημοπρασία

ΚΑ Προϋπολογισμού 7112 A (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ)
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 711 εγγράφονται οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις και αγορές οικοπέδων και άλλων εδαφικών εκτάσεων και στους αντίστοιχους της υποκατηγορίας 712 οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις και αγορές κτιρίων, εγκαταστάσεων κτιρίων και τεχνικών έργων.

Σε αναπτυγμένη μορφή του κωδικού 711 εγγράφονται οι δαπάνες που αφορούν τους σκοπούς για τους οποίους εισπράχθηκαν:

-το ανταποδοτικό τέλος απαλλοτριώσεων της παρ. 5 του άρθρου 18 του ν. 3870/2010 και

-η ειδική εισφορά του άρθρου 34 του ν.4067/2012.

Οι απαλλοτριώσεις που θα εγγραφούν στους ΚΑ 7111 και 7121, είναι τόσο αυτές που θα γίνουν βάσει των οικείων διατάξεων του ΚΔΚ (άρθρο 212) και του ν. 2882/2001, όσο και των απαλλοτριώσεων για την εφαρμογή του σχεδίου πόλεως. Οι αγορές των ΚΑ 7112 και 7122, είναι αυτές που θα γίνουν με τις διατάξεις του ΚΔΚ (άρθρο 191)

.

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

 


Αγορά ιδιωτικών ακινήτων

Αγορά κτίσματος έτοιμου προς χρήση

Σκοπός αγοράς/ Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου

Εκτίμηση της αξίας των ακινήτων

Έλεγχος νομιμότητας

Μεταβατική Περίοδος Καλλικράτη

Αγορά ακινήτου με πλειστηριασμό

Δημοσιότητα

Προσυμβατικός -Προληπτικός έλεγχος Ελ.Συν.

 

Αγορά κτιρίων υψηλής ενεργειακής απόδοσης- Ενεργειακή κατηγορία




Αγορά ιδιωτικών ακινήτων


Οι διατάξεις του άρθρου 186 εφαρμόζονται αναλόγως για την αγορά ιδιωτικών ακινήτων εκ μέρους των Δήμων και των Κοινοτήτων. Ειδικά στην περίπτωση αγοράς ακινήτου, όπου σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 186 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων απαιτείται η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών ως προϋπόθεση για την κατάρτιση της σύμβασης μεταβίβασης της κυριότητας, το Δημοτικό ή Κοινοτικό Συμβούλιο, με απόφαση του που λαμβάνεται με την πλειοψηφία επί του συνόλου των μελών του, μπορεί να κρίνει ότι το ακίνητο αυτό είναι το μόνο κατάλληλο για την εκπλήρωση δημοτικού ή κοινοτικού σκοπού και να αποφασίσει την απευθείας αγορά. Όπου, όμως, δεν προβλέπεται η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του ακινήτου κατ' άρθρο 186 παρ. 6 του ΔΚΚ, τότε η κρίση περί του ότι το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο, καθώς και η απόφαση για την απευθείας αγορά, λαμβάνονται με πλειοψηφία των 2/3 των μελών του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου (άρθρο 191 παρ.1 Ν.3463/06 όπως τροποποιήθηκε με την παρ 11 του άρθρου 20 του Ν. 3731/08)


Αγορά κτίσματος έτοιμου προς χρήση
Επιτρέπεται η αγορά κτίσματος έτοιμου προς χρήση με το λειτουργικό του εξοπλισμό,  σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στους όρους διακήρυξης της δημοπρασίας.
Για τον σκοπό αυτόν καταρτίζεται προσύμφωνο αγοραπωλησίας ακινήτου, το οποίο προβλέπει  την κατάρτιση οριστικής σύμβασης μεταβίβασης και την παράδοση του οικοδομήματος εντός της  προβλεπόμενης, από τη διακήρυξη, προθεσμίας και σύμφωνα με τους όρους αυτής.(άρθρο 191 παρ.2 Ν.3463/06 )



Σκοπός αγοράς/ Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου
Η αγορά δημοτικών ακινήτων επιτρέπεται μόνο για ωφέλεια του Δήμου, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών του.
Η αγορά γίνεται με δημοπρασία. (άρθρο 186 παρ.1,3 Ν.3463/06), όπως τροποποιήθηκε με την παρ.3 του άρθρου 12 του Ν.4018/2011 (ΦΕΚ 215/30.09.2011 τεύχος Α').

 

Από τη ρύθμιση αυτή, ερμηνευόμενη στο πλαίσιο της όλης νομοθεσίας περί Δήμων και της αποστολής τους ως Ο.Τ.Α., όπως αυτή ορίζεται στο Σύνταγμα, προκύπτει ότι ως ωφέλεια, χάριν της οποίας είναι επιτρεπτή η αγορά ακινήτου, νοείται η ωφέλεια που ανάγεται ευθέως στην ικανοποίηση –ή οπωσδήποτε στην εξυπηρέτηση- αμέσων ή εμμέσων σκοπών της τοπικής αυτοδιοίκησης. (Ελ. Συν. Τμ. 6 Απόφαση 735/2019)

 

Τέτοια δε δημοτική ωφέλεια κατά την έννοια των διατάξεων αυτών συντρέχει και στην περίπτωση αγοράς ακινήτου με σκοπό να παραχωρηθεί για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, καθόσον η δυνατότητα παραχώρησης χρήσης δημοτικού ακινήτου για το σκοπό αυτό, περιλαμβάνεται ρητώς μεταξύ των κρατικού χαρακτήρα αρμοδιοτήτων που έχουν εκχωρηθεί στους δήμους, ώστε να ασκηθούν σε τοπικό επίπεδο. (Ελ. Συν. 1263/2019 Απόφαση Τμ. Μείζονος Επταμελούς Σύνθεσης)

 

Δήμος δύναται να αγοράσει, κατόπιν δημοπρασίας, ακίνητο που έχει κριθεί κατάλληλο από την αρμόδια επιτροπή με σκοπό την ανέγερση νηπιαγωγείου. Εφόσον δε, η αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου υπερβαίνει τις 58.694 ευρώ, απαιτείται έκθεση εκτίμησή της από πιστοποιημένο εκτιμητή, εγγεγραμμένο στο οικείο μητρώο του Υπουργείου Οικονομικών. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 237/2019) 


ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Στην παρ.3 του άρθρου 12 της αιτιολογικής έκθεσης του Ν.4018/11 αναφέρονται τα εξής:
"Με την παράγραφο 3 προβλέπεται ότι για κάθε εκποίηση ακινήτου των δήμων με δημοπρασία απαιτείται η λήψη απόφασης από το δημοτικό συμβούλιο με ειδική πλειοψηφία των 2/3 του συνόλου των μελών του, προκειμένου να υπάρχει ευρύτατη συναίνεση για την εκποίηση δημοτικής περιουσίας και για λόγους προστασίας των συμφερόντων του δήμου. Για όσες αποφάσεις λαμβάνονται κατ' εφαρμογή διατάξεων του ν. 3463/2006 που παραπέμπουν στο άρθρο 186 του ΚΔΚ, π.χ. τα άρθρα 190 «Ανταλλαγή ακινήτων» και 191 «Αγορά ακινήτων», δεν απαιτείται η ως άνω ειδική πλειοψηφία, αλλά παραμένει η απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου."

Για απευθείας  αγορά   ενός  ακινήτου   κατάλληλου   για  την  εκπλήρωση   δημοτικού σκοπού, που αφορά συγκεκριμένο τοπικό διαμέρισμα, στη πλήρωση της ειδικής αυτής πλειοψηφίας προσμετράται και η ψήφος του προέδρου του τοπικού συμβουλίου. Δηλ. σε ένα 21μελές δημοτικό συμβούλιο, που με τη συμμετοχή του προέδρου του τοπικού συμβουλίου γίνεται 22μελές, η πλειοψηφία των 2/3 είναι 14 ψήφοι, στους οποίους θα προσμετρηθεί και η, ψήφος του προέδρου του τοπικού συμβουλίου, που συμμετέχει σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 95, παρ. 7 ΚΔΚ. (ΥΠΕΣ 61098/30.11.2007 Υπολογισμός της απαρτίας και λήψης απόφασης δημοτικού συμβουλίου, όταν συμμετέχει πρόεδρος τοπικού συμβουλίου)

 


 

Εκτίμηση της αξίας των ακινήτων
Το τίμημα των ακινήτων καθορίζεται από επιτροπή, που συγκροτείται με απόφαση του δημάρχου ή προέδρου της Κοινότητας και αποτελείται από δύο δημοτικούς ή κοινοτικούς συμβούλους, που υποδεικνύονται από το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο και από ένα μηχανικό, που ορίζεται από το δήμαρχο ή τον πρόεδρο της Κοινότητας και προέρχεται από την τεχνική υπηρεσία του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εφόσον υπάρχει ή αν δεν υπάρχει από τηνΤεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Υ.Δ.Κ) ή από άλλη δημόσια υπηρεσία. Πρόεδρος της επιτροπής, ορίζεται ένας από τους δημοτικούς ή κοινοτικούς συμβούλους με την απόφαση συγκρότησης. Με την ίδια απόφαση ορίζεται δημοτικός ή κοινοτικός υπάλληλος γραμματέας της επιτροπής. Στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης που λειτουργούν τοπικά συμβούλια και πάρεδροι στην επιτροπή μετέχει αντί του δευτέρου συμβούλου, ο πρόεδρος του οικείου τοπικού συμβουλίου ή ο οικείος πάρεδρος.(άρθρο 186 παρ.5 Ν.3463/06)

 

Η επιτροπή καταλληλότητας η οποία είναι αρμόδια για την αποτίμηση της αξίας οικοπέδου με σκοπό την αγορά του από το Δήμο και στη συνέχεια την ανέγερση επ' αυτού σχολικής εγκατάστασης, είναι αρμόδια μόνον για την αποτίμηση της αξίας των ακινήτων (οικοπέδων) που πρόκειται να αγορασθούν από το Δήμο για την ανέγερση σχολείου ή για την εκτίμηση της αξίας ακινήτων που φέρουν επ' αυτού κτίσματα κατάλληλα για τις ανάγκες στέγασης σχολικών μονάδων και όχι για την αποτίμηση της αξίας χρήσης του οικοπέδου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προκειμένου αυτό να αξιοποιηθεί με την ανέγερση κτίσματος. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 116/2015-Ανακλήθηκε από την Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 30/2015)

Για την κατάρτιση σύμβασης μεταβίβασης της κυριότητας ακινήτων ή σύστασης επ' αυτών εμπραγμάτων δικαιωμάτων, εφόσον συμβάλλεται Δήμος ή Κοινότητα απαιτείται εκτίμηση της αγοραίας αξίας, η οποία γίνεται από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, στην περίπτωση που η αξία αυτή υπερβαίνει το ποσό των 58.649 ευρώ. (άρθρο 186 παρ.6 Ν.3463/06, άρθρο 23 παρ.2 του Ν.2873/00 όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 31 παρ.12 του 2579/98). Η υποχρεωτική γνωμοδότηση του Σ.Ο.Ε. για αγορά ακινήτων εκτιμώμενης αξίας, που υπερβαίνει το όριο των 58.694 ευρώ, είναι απλή, και, ως εκ τούτου, το Δ.Σ. του Δήμου, το οποίο έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα, μπορεί να αποφασίσει διαφορετικά με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή του. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 133/2011)

 

Η τελευταία αυτή νομοθετική πρόβλεψη σκοπεί, λαμβανομένων υπόψη της επιστημονικής κατάρτισης και ιδιαίτερης εμπειρίας των πιστοποιημένων εκτιμητών, στη μείζονα διασφάλιση των συμφερόντων του δήμου, που επιτυγχάνεται με την εξέταση του συνόλου των στοιχείων που αφορούν στην πραγματική κατάσταση, στα ειδικά χαρακτηριστικά και στις πολεοδομικές δυνατότητες του προς αγορά ακινήτου, καθώς και με τη συνεκτίμηση συγκριτικών στοιχείων της τοπικής κτηματαγοράς. (Ελ. Συν. Τμ. 6 Απόφαση 735/2019)


Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά  με το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, επικοινωνία, αιτήσεις για εκτίμηση κλπ  δείτε την ιστοσελίδα www.soe.gr

Με την παρ.1 της υποπαρ. Γ.11 του Ν.4152/13 (ΦΕΚ 107/09.05.2013 τεύχος Α') καταργείται το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών.

Σύμφωνα με την παρ.2 της υποπαρ.Γ.11 του Ν.4152/13 όπου στην κείμενη νομοθεσία, αναφέρεται το Ειδικό Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών (Σ.Ο.Ε.), νοείται εφεξής το σύνολο των πιστοποιημένων εκτιμητών του Ν.4152/13.

Σύμφωνα με την παρ.4 της υποπαρ.Γ.11 του Ν.4152/13 από την έναρξη ισχύος του Ν.4152/2013 (ημερ.09.05.2013), το Σ.Ο.Ε. παύει να αναλαμβάνει νέες υποθέσεις εκτιμήσεων.

Συνεπώς από την έναρξη ισχύος του Ν.4152/2013 (ημερ. δημοσ. 09.05.2013) οι εκτιμήσεις γίνονται από εκτιμητές που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών το οποίο τηρείται στην Διεύθυνση Τομέων Παραγωγής της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.

Πατήστε εδώ για να δείτε το Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών όπως είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών.

Δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου να καθορίζει μεγαλύτερο τίμημα από αυτό που είχε ήδη καθοριστεί με απόφαση της Επιτροπής Εκτίμησης Ακινήτων, η οποία είναι η μόνη αρμόδια κατά νόμο (άρθρα 186 παρ. 5 και 191 παρ. 1 του Ν. 3463/2006) για τον καθορισμό του τιμήματος. (Ελ. Συν. Πράξη 247/2007 VII Τμήματος) (Βλ. και 16/2010,   του ιδίου τμήματος)


 

 

Έλεγχος νομιμότητας

Οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των δήμων, καθώς και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο νομιμότητας στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α. (ή στο Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μέχρι τον ορισμό του Επόπτη Ο.Τ.Α.), εφόσον αφορούν τη μίσθωση ακινήτων από τρίτους.. (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 225 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 116 του Ν.4555/18)


 

Μεταβατική Περίοδος Καλλικράτη.
Οι αποφάσεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων των δήμων και κοινοτήτων που συνενώνονται με τον Καλλικράτη, οι οποίες αφορούν στην εκποίηση, αγορά, ανταλλαγή, εκμίσθωση, μίσθωση ακινήτων, καθώς και στη δωρεάν παραχώρηση κυριότητας ή χρήσης αυτών, λαμβάνονται από τη δημοσίευση του ν. 3852/10  με την ειδική πλειοψηφία των δύο τρίτων του συνολικού αριθμού των μελών τους, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.  
(άρθρο 272 ν. 3852/2010)

Με την υπ' αριθ. εγκ.17/48303/10.08.2010 ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. διευκρινίζεται ότι η παραπάνω διάταξη αφορά μόνο στους Ο.Τ.Α. οι οποίοι συνενώνονται με το άρθρο 1 του Ν.3852/2010.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 272 του Ν.3852/2010 ισχύουν μόνο κατά το μεταβατικό διάστημα, ήτοι από τη δημοσίευση του Ν.3852/2010 (ημερ.δημοσ. 07.06.2010) έως την 31.12.2010.


Με την παρ 4 του άρθρου 12 του ν. 4018/2011 (ΦΕΚ 215/30.09.2011 τεύχος Α'), ορίζονται τα εξής: «4.Η ισχύς των άρθρων 272 και 274 του ν. 3852/2010 έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2010».

Με τη παράγραφο 4 αποσαφηνίζεται ότι ίσχυσαν έως την 31ηΔεκεμβρίου 2010 οι μεταβατικές ρυθμίσεις των άρθρων 272 και 274 του ν. 3852/2010, με τις οποίες προβλέφθηκε η λήψη απόφασης με ειδική πλειοψηφία των 2/3 του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου ή των αρμόδιων οργάνων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, αντίστοιχα, για τις αναφερόμενες στα σχετικά άρθρα πράξεις που θα γίνονταν από συνενούμενους δήμους και ΝΑ για το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του νόμου αυτού και μέχρι τη συγκρότηση των νέων ΟΤΑ από 1-1-2011, προκειμένου έως τη συγκρότηση των νέων ΟΤΑ να υπάρχει καλύτερη διασφάλιση της διαχείρισης της περιουσίας τους.




Αγορά ακινήτου με πλειστηριασμό

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η αγορά ακινήτου από το Δήμο γίνεται κατά κανόνα με δημοπρασία και κατ' εξαίρεση απευθείας, μετά από προηγούμενη έκδοση ειδικά αιτιολογημένης απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου  που προσδιορίζει τους λόγους, για τους οποίους το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο για την εκπλήρωση του δημοτικού σκοπού  για τον οποίο προορίζεται.

 

Σύμφωνα με το άρθρο 6 της Απόφασης Υπ. Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων 41756 οικ./26.05.2017 (ΦΕΚ 1884/30.05.2017 τεύχος Β') και το άρθρο 6 της Απόφασης Υπ. Δικαιοσύνης 16106/22.03.2021 (ΦΕΚ 1192/26.03.2021 τεύχος Β') «Υποψήφιος Πλειοδότης» μπορεί να είναι κάθε φυσικό πρόσωπό το οποίο, ενεργώντας για λογαριασμό του ή ως εκπρόσωπος νομικού ή φυσικού προσώπου, συμμετέχει στη διαδικασία ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, υποβάλλοντας πλειοδοτικές προσφορές, αφού προηγουμένως έχει πιστοποιηθεί στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.

 

 

Αναφορά σε αγορά ακινήτου με πλειστηριασμό γίνεται στις Ελ. Συν. Πράξη VII Τμήματος 291/2007 (Μη ανακλητέα με την 158/2010 Πράξη του ίδιου Τμήματος), και 295/2007 πράξη του ιδίου Τμήματος στις οποίες αναφέρεται ότι ο οικείος Επίτροπος αρνήθηκε τη θεώρηση του εντάλματος με την αιτιολογία ότι από τις διατάξεις των άρθρων 186 και 191 του νέου Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα προκύπτει ότι η αγορά ακινήτων εκ μέρους των δήμων γίνεται με δημοπρασία και όχι με τη συμμετοχή τους σε αναγκαστικό πλειστηριασμό, ενώ στη σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου  δεν γίνεται επίκληση άλλης ειδικής διάταξης που επιτρέπει τη συμμετοχή του Δήμου σε αναγκαστικό πλειστηριασμό.

Ωστόσο, ο προβαλλόμενος από τον Επίτροπο λόγος νομιμότητας δεν εξετάστηκε τελικά από το Τμήμα 7 λόγω μη ενεργής αξίωσης για την πληρωμή του εντάλματος.





Δημοσιότητα
Η πρώτη δημοπρασία γνωστοποιείται με διακήρυξη εκδιδόμενη από το δήμαρχο, βάσει απόφασης της οικονομικής επιτροπής με την οποία καταρτίζονται οι όροι της δημοπρασίας.(άρθρο 72 παρ.1στ.i Ν.3852/10 όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20 και με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20)
Η διακήρυξη πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένα στοιχεία. (άρθρο 3 ΠΔ 270/81)

Εγγύηση συμμετοχής: H προβλεπομένη από την παρ. 2 του άρθρου 3 του Π.Δ. 270/1971 εγγυοδοσία έχει προφανώς ως δικαιολογητικό λόγο την κάλυψη της τυχόν ζημίας, που θα υποστεί ο Δήμος εάν ο υπερθεματιστής σε περίπτωση πωλήσεως με δημοπρασία δημοτικού πράγματος, αρνηθεί να εκπληρώσει την από την κατακύρωση απορρέουσα χρηματική του υποχρέωση (καταβολή του τιμήματος της κατακυρώσεως). Τέτοιος όμως κίνδυνος ζημίας δεν υπάρχει, στην περίπτωση που ο δήμος επιθυμούν να αγοράσουν με δημοπρασία κάποιο πράγμα (κινητό ή ακίνητο), που θα καλύπτει κάποια συγκεριμμένη ανάγκη τους. Τότε οι υποψήφιοι πωλητές, σύμφωνα με τους όρους της διακηρύξεως, προσφέρουν τα πράγματα τους σε κάποια τιμή, εναπόκειται δε εις τα αρμόδια όργανα του δήμου να προβούν στην επιλογή του καταλληλοτέρου πράγματος. Εάν ο κύριος του επιλέγοντας πράγματος υπαναχωρήσει, ύστερα απ'τη γενομένη επιλογή, τότε η μόνη ζημία, που θα υποστεί ο δήμος , θα είναι η διαδικασία μιας νέας δημοπρασίας. Αυτή όμως η ζημία είναι ασήμαντη και είναι αδιανόητο να καταβληθεί προς κάλυψή της εγγύηση ίση προς το 1/10 της αξίας του προσφερόμενου πράγματος, η οποία, προκειμένου περί ακινήτου μεγάλης αξίας μπορεί να ανέλθει σε σημαντικό ποσό. Εξάλλου αυτή την ασήμαντη ζημία δύνανται ο δήμος να την επιδιώξουν σύμφωνα με τις γενικές διατάζεις του ΑΚ περί ευθύνης εκ διαπραγματεύσεων (άρθρα 197 και 193). Οι παραπάνω σκέψεις δεν έρχονται σε αντίφαση με την πραγματική έννοια της παρ. 3 του άρθρου 3 του ΠΔ 270/1971, διότι όταν ο νόμος ομιλεί για ανάλογη εφαρμογή συγκεκριμένων διατάξεων σε άλλη περίπτωση, δεν εννοεί κατά γράμμα εφαρμογή όλων των διατάξεων, αλλά για κατάλληλη εφαρμογή τούτων, πράγμα που σημαίνει ότι όσες διατάζεις δεν προσιδιάζουν ή δεν προσαρμόζονται στην αντίστοιχη περίπτωση ασφαλώς δεν εφαρμόζονται. Επομένως, προκειμένου περί αγοράς πράγματος από δήμο, εφαρμόζονται όλες οι προβλεπόμενες για την πώληση δημοτικού πράγματος διατυπώσεις, εκτός της περί καταθέσεως χρηματικής εγγυήσεως, που είναι διάταξη προσιδιάζουσα μόνο στην περίπτωση πωλήσεως με δημοπρασία δημοτικού πράγματος. (ΓνΝΣΚ 99/1984)


Η διακήρυξη δημοσιεύεται με φροντίδα του δημάρχου, τουλάχιστον δέκα  (10) ημέρες πριν τη διενέργεια της δημοπρασίας με τοιχοκόλληση αντιγράφου της στην εξώθυρα ή άλλο μέρος του δημοτικού καταστήματος που προορίζεται γι αυτό και στο δημοσιότερο μέρος της έδρας του δήμου. Αν το προς εκμίσθωση ακίνητο βρίσκεται στην περιφέρεια άλλου δήμου αντίγραφο της διακήρυξης πρέπει να τοιχοκολληθεί και στο κατάστημα του δήμου όπου βρίσκεται το ακίνητο, όπως και στο δημοσιότερο μέρος της έδρας αυτών. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να συνταχθεί αποδεικτικό δημοσίευσης από δύο μάρτυρες. (άρθρο 4 παρ.1 ΠΔ 270/81)
Περίληψη της διακηρύξεως μπορεί να δημοσιεύεται, εφόσον το αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο, λόγω της σπουδαιότητας του αντικειμένου της δημοπρασίας, και σε μία από τις εφημερίδες της πόλης ή του νομού, δέκα (10) πλήρεις ημέρες πριν τη διενέργεια της δημοπρασίας, καθώς και σε μία των ημερησίων εφημερίδων Αθηνών ή Θεσσαλονίκης. Τα έξοδα δημοσίευσης της διακήρυξης βαρύνουν τον μισθωτή που θα αναδειχθεί. (
άρθρο 4 παρ.2 ΠΔ 270/81)
Εντός προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από τη δημοσίευση της διακήρυξης πρέπει όσοι ενδιαφέρονται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους. (
άρθρο 5 παρ.4 ΠΔ 270/81)

Η τήρηση της ανωτέρω εικοσαήμερης προθεσμίας για την υποβολή των προσφορών συνιστά ουσιώδη τύπο της διαδικασίας του διαγωνισμού, καθόσον διασφαλίζει την ευρεία συμμετοχή στο διαγωνισμό και την ανάπτυξη πραγματικού ανταγωνισμού υπό συνθήκες πλήρους διαφάνειας, προκειμένου να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για την αναθέτουσα αρχή.Για την έναρξη δε της προθεσμίας αυτής λαμβάνεται υπόψη η τελευταία υποχρεωτική,σύμφωνα με τον ν.3548/2007, δημοσίευση της προκήρυξης. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 60/2012)

[embed_object_post post_id="423492" post_title="Δημοσιεύσεις σε διαγωνισμούς διαχείρισης περιουσίας"]embed_object_post[/embed_object_post]

 


Προσυμβατικός έλεγχος Ελ.Συν.

Στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, υπάγονται, εφόσον υπερβαίνουν το προβλεπόμενο χρηματικό όριο υπάγονται και οι συμβάσεις αγοράς ακινήτων, όπως ρητά προβλέπει πλέον το άρθρο 324 του Ν.4700/2020 (άρθρο 324 παρ.1 και 2 Ν.4700/2020) (ΥΠ.ΕΣ. 43024/08.07.2020)

 

Αν δεν διενεργηθεί ο έλεγχος που προβλέπεται στις παρ. 1 έως 3 του άρθρου 324, η σύμβαση που συνάπτεται είναι άκυρη. (άρθρο 327 Ν.4700/20) (ΥΠ.ΕΣ. 43024/08.07.2020)


Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΕΣΗΔΗΣ-ΚΗΜΔΗΣ-ΕΑΑΔΗΣΥ-ΜΗΠΥΔΗΣΥ-ΕΛ.ΣΥΝΕΔΡΙΟ » ΕΛ.ΣΥΝΕΔΡΙΟ » ΕΛΕΓΧΟΙ » Προσυμβατικός έλεγχος

 

Απευθείας Αγορά ακινήτου. Το σχέδιο σύμβασης αγοραπωλησίας του οικοπέδου έπρεπε, ως εξ επαχθούς αιτίας προμήθεια ακινήτου πράγματος από δήμο, να υποβληθεί σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 317/2019)


Αγορά κτιρίων υψηλής ενεργειακής απόδοσης- Ενεργειακή κατηγορία

Οι δημόσιοι φορείς αγοράζουν προϊόντα, υπηρεσίες και κτίρια υψηλής ενεργειακής απόδοσης, εφόσον αυτό συνάδει προς την οικονομική αποδοτικότητα, την οικονομική σκοπιμότητα, τη γενικότερη βιωσιμότητα, την τεχνική καταλληλότητα και τον επαρκή ανταγωνισμό, σύμφωνα με το Παράρτημα III του Ν.4342/15. (άρθρο 8 παρ.1 Ν.4342/15, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του Ν.4843/21)

 

Ως «Δημόσιοι φορείς» ορίζονται οι  «αναθέτουσες αρχές» και «οι αναθέτοντες φορείς», όπως ορίζονται στις περ. α΄ και β΄ αντιστοίχως της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147). (άρθρο 3 παρ.8 Ν. 4342/2015 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του Ν.4843/21)

 

Κατά τη σύναψη:
α) σύμβασης αγοράς κτιρίου από δημόσιους φορείς, το οποίο προορίζεται για στέγαση των υπηρεσιών του εκάστοτε φορέα, απαιτείται το κτίριο να ανήκει, λαμβάνοντας υπόψη το άρθρο 9 του ν. 4122/2013 (Α΄ 42), από 1ης.1.2022, τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Β΄, όπως αυτή καθορίζεται στον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (Β΄ 2367/2017) και από 1η.1.2026 να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας.

[...] γ) σύμβασης αγοράς ή νέας σύμβασης μίσθωσης κτιρίου για τη στέγαση υπηρεσιών σε παραμεθόριες περιοχές ιδίως αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, υπηρεσιών ενισχυτικών δυνάμεων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, μουσείων, δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δημόσιων βιβλιοθηκών, Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ.) και δημοσίων νοσοκομείων, απαιτείται το κτίριο να ανήκει τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Γ΄, εφόσον αυτό δεν είναι πρακτικώς ανέφικτο, οικονομικώς ασύμφορο και δεν παρακωλύει την άσκηση των αρμοδιοτήτων των οικείων υπηρεσιών. (άρθρο 8 παρ.5 Ν.4342/15, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του Ν.4843/21)

 

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

 Απαιτούνται για κάθε χρηματικό ένταλμα

 

1. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για την αγορά ακινήτου (άρθρο 191 παρ.1 Ν. 3463/06)

 

2. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για τον ορισμό των μελών της επιτροπής εκτίμησης ακινήτου (άρθρο 7 ΠΔ 270/81)

 

3. Απόφαση Δημάρχου για τον ορισμό μηχανικού ως μέλους της επιτροπής ακινήτου. (άρθρο 7 ΠΔ 270/81) (*)Αυτό ισχύει στην περίπτωση που υπάρχει τεχνική υπηρεσία. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει τεχνική υπηρεσία ο μηχανικός ορίζεται από την ΤΥΔΚ.

  4. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (1) (περίπτ. ε' παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18) (αλλαγή οργάνου διάθεσης της πίστωσης από 19.07.2018)

 

5. Απόφαση Οικονομικής επιτροπής για τον καθορισμό των όρων της διακήρυξης (άρθρο 3 παρ.1 ΠΔ 270/1981 και άρθρο 72 Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20 και την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.3852/10)

 

6. Διακήρυξη δημοπρασίας (άρθρο 3 παρ.2 ΠΔ 270/81)

 

7. Αντίγραφα αποδεικτικών τοιχοκόλλησης της διακήρυξης (άρθρο 4 ΠΔ 270/81)

7α.  Περίληψη της δημοπρασίας
7β. Διαβιβαστικό για δημοσίευση σε εφημερίδες (εφόσον το αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο)

Δημοσίευση της περίληψης της διακήρυξης
-για ΟΤΑ ΕΚΤΟΣ του νομού Αττικής και Θεσσαλονίκης
σε δύο ημερήσιες νομαρχιακές εφημερίδες (ή σε δύο τουλάχιστον εβδομαδιαίες αν δεν εκδίδεται ημερήσια εφημερίδα) και σε μία εβδομαδιαία νομαρχιακή εφημερίδα
-για ΟΤΑ ΕΝΤΟΣ του νομού Αττικής και Θεσσαλονίκης
σε μία ημερήσια τοπική εφημερίδα (ή σε δύο τουλάχιστον εβδομαδιαίες εφημερίδες του δήμου αν δεν εκδίδεται ημερήσια) και μία εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα (ν. 3548/07 άρθρο 3) (Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 60/2012).
Από την 1.1.2024 1.1.2022 1η Ιανουαρίου 2021 καταργείται η περίπτωση α' της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3548/2007 (Α' 68), περί υποχρέωσης δημοσίευσης διακηρύξεων δημοπρασιών και προκηρύξεων διαγωνισμών, σε νομαρχιακές και τοπικές εφημερίδες με τις διατάξεις του Ν.3548/07 και η παρ. 1 σημείο Α' και παρ. 1 σημείο Β' του άρθρου 3 του Ν.3548/07 περί κατανομής των καταχωρίσεων των ανωτέρω δημοσιεύσεων σε νομαρχιακές και τοπικές εφημερίδες. (περίπτ. 35 παρ. 1 άρθρο 377 και παρ. 12 άρθρο 379 Ν. 4412/16, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 185 του Ν. 4764/2020 και το άρθρο 245 του Ν.4782/2021)

 

8. Έκθεση εκτίμησης (άρθρο 8 ΠΔ 270/81). 

 

9. Πρόσκληση δημάρχου όσων προκρίθηκαν στη δημοπρασία και αποδεικτικό επίδοσης της πρόσκλησης. (άρθρο 5 παρ.4Β ΠΔ 270/81)

 

10. Πρακτικό δημοπρασίας (άρθρο 5 ΠΔ 270/81)

 

11. Απόφαση Οικονομικής επιτροπής για την κατακύρωση της Δημοπρασίας (άρθρο 5 παρ.8 ΠΔ 270/1981 και άρθρο 72 παρ.1στ.i Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20)

 

12. Προσυμβατικός Έλεγχος Ελ.Συν. (άρθρο 324 παρ.1 και 2 Ν.4700/2020) (ΥΠ.ΕΣ. 43024/08.07.2020) (Ελ.Συν. Τμ.6 Απόφαση 1391/2017) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 136/2018)

 

13. Συμβόλαιο μεταβίβασης ακινήτου και πιστοποιητικό μετεγγραφής του στο οικείο υποθηκοφυλακείο.

Για τα έξοδα Υποθηκοφύλακα δείτε την ενότητα

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ-ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ » Απαλλαγές Γενικά


Στην περίπτωση που ο μισθωτής ή αγοραστής κτιρίου ή κτιριακής μονάδας, για την εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 12 είναι φορέας που ανήκει στη γενική κυβέρνηση, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), τότε ο ως άνω έλεγχος διενεργείται στο σύνολο των Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ). Το αποτέλεσμα του ελέγχου επισυνάπτεται στην κατάρτιση της πράξης αγοραπωλησίας ή μίσθωσης ακινήτου. Η έλλειψη του ελέγχου ή η μη επισύναψη του αποτελέσματος αυτού, συνιστούν λόγο ακυρότητας της αντίστοιχης πράξης. (παρ. 2α άρθρο 18 Ν. 4122/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 33 του Ν. 4843/21)


Για περισσότερα σχετικά με το ΠΕΑ δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΤΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων-Μηδενική κατανάλωση ενέργειας-Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ)

 

14. Βεβαίωση της Δ.Ο.Υ ότι δεν έχει κοινοποιηθεί εκχώρηση ή επίσχεση του τιμήματος (Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86)

  15. Κατάσταση πληρωμής 

 

[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

Επιπλέον (σε περιπτώσεις όπου απαιτείται):

 

16.  Αντίγραφα των εφημερίδων στις οποίες δημοσιεύτηκε η διακήρυξη εφόσον το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε πως πρέπει να δημοσιευτεί λόγω της σπουδαιότητας της δημοπρασίας. (άρθρο 4 παρ. 2 ΠΔ 270/81)

 

17. Έκθεση εκτίμησης του ακινήτου από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, εφόσον η αξία του υπερβαίνει το ποσό των 58.694 ευρώ. (άρθρο 186 παρ.6 Ν.3463/06, άρθρο 23 παρ.2 του Ν.2873/00 όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 31 παρ.12 του 2579/98)    (ΥΠΕΣΔΔΑ Εγκ. 19, Αρ. Πρωτ. 17876/16-10-01) 

Η υποχρεωτική γνωμοδότηση του Σ.Ο.Ε. για αγορά ακινήτων εκτιμώμενης αξίας, που υπερβαίνει το όριο των 58.694 ευρώ, είναι απλή, και, ως εκ τούτου, το Δ.Σ. του Δήμου, το οποίο έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα, μπορεί να αποφασίσει διαφορετικά με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή του. (
Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 133/2011)

Προσοχή! Με την παρ.1 της υποπαρ. Γ.11 του Ν.4152/13 (ΦΕΚ 107/09.05.2013 τεύχος Α') καταργείται το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών. Σύμφωνα με την παρ.2 της υποπαρ.Γ.11 του Ν.4152/13 όπου στην κείμενη νομοθεσία, αναφέρεται το Ειδικό Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών (Σ.Ο.Ε.), νοείται εφεξής το σύνολο των πιστοποιημένων εκτιμητών του Ν.4152/13, που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών το οποίο τηρείται στην Διεύθυνση Τομέων Παραγωγής της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών

   
Κρατήσεις

Καμία κράτηση.

Οι ΟΤΑ απαλλάσσονται από το φόρο μεταβίβασης ακινήτου (άρθρο 14 παρ.7 Ν.1882/90)

Τι να προσέξω

(1) Όταν πρόκειται για αγορά ή μίσθωση ακινήτου, η απόφαση του δημάρχου για την ανάληψη της υποχρέωσης εκδίδεται μετά τη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, σε χρόνο που προηγείται τουλάχιστον της υπογραφής του συμβολαίου μεταβίβασης. Όταν διεξάγεται δημοπρασία, η απόφαση αυτή εκδίδεται πριν από την υπογραφή της διακήρυξης. (παρ.3 άρθρο 206 Ν.4555/18) (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 317/2019)

 

 
Καθεστώς Φ.Π.Α.

Καθεστώς της συγκεκριμένης δαπάνης: Η μεταβίβαση κτιρίων από εργολάβο ή επιχείρηση υπόκειται σε ΦΠΑ, εφόσον η άδεια ανέγερσης του ακινήτου εκδίδεται μετά την 1/1/2005 (άρθρο 25 παρ.5α Ν.3091/02)

Δείτε ολόκληρο τον Ν. 2859/2000/17.11.04 ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ (ΦΕΚ 248 Α)

Σχετική νομοθεσία  
Σχετική νομολογία

Νομιμότητα απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου

Ελ.Συν. Κλιμάκιο Z- Πράξη 373/2012 -  Μη ανακλητέα από την Απόφαση Ελ. Συν. 3168/2012 Τμ. 6
Δανειακή σύμβαση για απευθείας αγορά οικοπέδου. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβολίου επικαιροποιήθηκε η πρόθεση του Δήμου για την απευθείας αγορά του ανωτέρω ακινήτου, με την αιτιολογία ότι είναι το μοναδικό κατάλληλο για την ανέγερση αθλητικών εγκαταστάσεων και έχει δεσμευτεί προς τούτο από το εγκεκριμένο σχέδιο του Δήμου. Η απόφαση αυτή πάσχει ως προς τη νομιμότητά της διότι στηρίχθηκε στην από 25.1.2009 Έκθεση Εκτίμησης του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών, σε έκθεση δηλαδή που αποδίδει την αξία του επίμαχου ακινήτου προ τριετίας και, συνεπώς, δεν αντικατοπτρίζει τις παρούσες οικονομικές συνθήκες και την τρέχουσα αξία του ακινήτου. Κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.




Εκτίμηση αγοραίας αξίας

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 116/2015
Η επιτροπή καταλληλότητας η οποία είναι αρμόδια για την αποτίμηση της αξίας οικοπέδου με σκοπό την αγορά του από το Δήμο και στη συνέχεια την ανέγερση επ' αυτού σχολικής εγκατάστασης, συγκροτείται με απόφαση του Δημάρχου και αποτελείται από δύο δημοτικούς συμβούλους που υποδεικνύονται από το δημοτικό συμβούλιο και από έναν μηχανικό που ορίζεται από το Δήμαρχο και προέρχεται από την Τεχνική του Υπηρεσία ή από άλλη δημόσια υπηρεσία. Η Επιτροπή αυτή είναι αρμόδια μόνον για την αποτίμηση της αξίας των ακινήτων (οικοπέδων) που πρόκειται να αγορασθούν από το Δήμο για την ανέγερση σχολείου ή για την εκτίμηση της αξίας ακινήτων που φέρουν επ' αυτού κτίσματα κατάλληλα για τις ανάγκες στέγασης σχολικών μονάδων και όχι για την αποτίμηση της αξίας χρήσης του οικοπέδου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προκειμένου αυτό να αξιοποιηθεί με την ανέγερση κτίσματος. Μη νόμιμη δαπάνη.


Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 133/2011
Η υποχρεωτική γνωμοδότηση του Σ.Ο.Ε για αγορά ακινήτων εκτιμώμενης αξίας, που υπερβαίνει το όριο των 58.694,06 ευρώ, είναι απλή, και, ως εκ τούτου, το Δ.Σ. του Δήμου, το οποίο έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα, μπορεί να αποφασίσει διαφορετικά με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή του. Νόμιμη η δαπάνη.

 

Ελ. Συν. Τμ.7 Πράξη 247/2007 
Αγορά ακινήτου από Δήμο. Μη νόμιμη, καθόσον δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου να καθορίζει μεγαλύτερο τίμημα από αυτό που είχε ήδη καθοριστεί με απόφαση της Επιτροπής Εκτίμησης Ακινήτων, η οποία είναι η μόνη αρμόδια κατά νόμο (άρθρα 186 παρ. 5 και 191 παρ. 1 του Ν. 3463/2006) για τον καθορισμό του τιμήματος.




Αγορά ακινήτου με πλειστηριασμό

 

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 158/2010
Μη νόμιμη η δαπάνη καταβολής ποσού ως πλειστηριάσματος, λόγω συμμετοχής του Δήμου σε αναγκαστικό πλειστηριασμό και ανάδειξής του ως υπερθεματιστή εκπλειστηριαθέντος ακινήτου του Αγροτικού Συνεταιρισμού. Στο επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν ενσωματώνεται υφιστάμενη οφειλή του Δήμου, εφόσον κατά το χρόνο έκδοσης αυτού η απαίτηση της καταβολής εκ μέρους του Δήμου του ποσού του πλειστηριάσματος δεν υπήρχε πλέον, δεδομένου ότι το ποσό αυτό είχε ήδη εξοφληθεί και η σχετική αξίωση δεν ήταν ενεργός.
Μη ανακλητέα η 291/2007 πράξη του VII Τμήματος του Ελ.Συν.

 

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 291/2007 
Αγορά ακινήτου από Δήμο με συμμετοχή στον πλειστηριασμό ακίνητης περιουσίας Αγροτικού Συνεταιρισμού. Το σχετικό χρηματικό ένταλμα δεν μπορεί να θεωρηθεί, καθόσον σε αυτό δεν ενωματώνεται υφιστάμενη οφειλή του Δήμου, εφόσον κατά το χρόνο έκδοσής του η απαίτηση της καταβολής εκ μέρους του Δήμου του ποσού του πλειστηριάσματος δεν υπήρχε πλέον, αφού το ποσό αυτό είχε ήδη εξοφληθεί και η σχετική αξίωση δεν ήταν ενεργός. Όμοια η 295/2007 πράξη του ιδίου Τμήματος. (σχετ. η 1/2007 πράξη του ιδίου Τμήματος).


Προϋποθέσεις αγοράς

 

Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 237/2019

Αγορά ακινήτου κατόπιν δημοπρασίας για ανέγερση νηπιαγωγείου. Εφόσον η διακήρυξη δεν απαιτούσε ρητά το τυχόν υφιστάμενο κτίσμα εντός του οικοπέδου να πληροί, εκ των προτέρων, τα κριτήρια καταλληλότητας για την λειτουργία του ως διδακτηρίου, νομίμως ο Δήμος προέβη στην επιλογή του επίμαχου ακινήτου, το οποίο κρίθηκε δεκτικό παρεμβάσεων που θα το καταστήσουν κατάλληλο για την εν λόγω χρήση

 

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 14/2006 
Απευθείας αγορά ρυμοτομούμενου οικοπέδου από Δήμο για κατασκευή πλατείας. Νόμιμη, αφού προηγήθηκε σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία εγκρίθηκε με πράξη της αρμόδιας Δ/νσης της οικείας Περιφέρειας και καθορίστηκε η αγοραία αξία του από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, δεδομένου ότι με την παρ. 3 του άρθρου 22 του Ν. 2753/1999 καταργήθηκε η διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 248 Δ.Κ.Κ. Προ της εκταμίευσης, όμως, της σχετικής δαπάνης θα πρέπει να έχει συνταχθεί η οικεία συμβολαιογραφική πράξη μεταβίβασης του ακινήτου και να έχουν προσκομιστεί τα σχετικά πιστοποιητικά.




Αγορά ακινήτου σε εκτέλεση δικαστικής απόφασης


Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 33/2006
Αγορά ακινήτου σε εκτέλεση δικαστικής απόφασης. Η διαταγή πληρωμής κατά ρητή διαταγή του Ν.3068/02 στερείται εκτελεστότητας και δεν παράγει δεδικασμένο. Νόμιμη η δαπάνη εφόσον τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία (συμβολαιογραφική πράξη μεταβίβασης, πιστοποιητικό μεταγραφής) Περ/γία: Συστατικός τύπος σύμβασης(Α.Κ.αρθ.169 και 1033)


 

Προσυμβατικός- Προληπτικός έλεγχος Ελ.Συν.

 

Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 317/2019

Το σχέδιο σύμβασης αγοραπωλησίας του οικοπέδου έπρεπε, ως εξ επαχθούς αιτίας προμήθεια ακινήτου πράγματος από δήμο, να υποβληθεί σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε κάθε περίπτωση, το Κλιμάκιο ελέγχοντας, έστω και εκ των υστέρων, τη διαδικασία που προηγήθηκε της αγοράς του ακινήτου κρίνει ότι η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης μετά την υπογραφή του συμβολαίου μεταβίβασης του ακινήτου καθιστά την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα μη θεωρητέα. Μη νόμιμη δαπάνη. 

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 136/2018

Η διαδικασία σύναψης και το σχέδιο συμβάσεων προμήθειας αγαθών των Ο.Τ.Α. που υπερβαίνουν το ποσό των 200.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. ελέγχονται υποχρεωτικά προληπτικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στον έλεγχο αυτόν υπάγονται και οι συμβάσεις αγοραπωλησίας ακινήτων εκ μέρους των Ο.Τ.Α., της αγοραπωλησίας νοουμένης ως προμήθειας, από επαχθή αιτία, πραγμάτων - κινητών και ακινήτων - υπό την έννοια των άρθρων 947 και 948 του Αστικού Κώδικα.

 

Ελ.Συν. Τμ.6 Απόφαση 1391/2017

Στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου περιλαμβάνεται και ο έλεγχος των συμβάσεων αγοραπωλησίας ακινήτων μεγάλης οικονομικής αξίας, όπως αυτή προσδιορίζεται στα άρθρα 35 και 36 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, της αγοραπωλησίας νοουμένης ως προμήθειας από επαχθή αιτία πραγμάτων -κινητών και ακινήτων - υπό την έννοια των άρθρων 947 και 948 του Α.Κ.. Η σύμφωνη με το Σύνταγμα ερμηνεία δικαιολογεί τη διασταλτική διεύρυνση των εννοιολογικών στοιχείων των συμβάσεων «προμηθειών» και την συμπερίληψη σε αυτές, πλην των συμβάσεων προμήθειας κινητών, και εκείνες της προμήθειας ακινήτων. Η ανωτέρω ερμηνευτική εκδοχή δεν έρχεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του ν. 4412/2016, καθώς οι προβλεπόμενοι στο νόμο αυτό ορισμοί αναφέρονται στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου αυτού και των καθοριζομένων με τις διατάξεις του διαγωνιστικών διαδικασιών, και όχι στην οριοθέτηση της αρμοδιότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά την άσκηση του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας. Συνεπώς, η κρίση του Κλιμακίου σύμφωνα με την οποία η υπό σύναψη σύμβαση αποτελεί σύμβαση αγοράς ακινήτου και δεν αφορά σε κατασκευή δημοσίου έργου, προμήθεια αγαθών ή στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας, με συνέπεια να μην υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πρέπει να ανακληθεί, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου ανάκλησης.

 


Σκοπός αγοράς

 

Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 237/2019

Δήμος δύναται να αγοράσει, κατόπιν δημοπρασίας, ακίνητο που έχει κριθεί κατάλληλο από την αρμόδια επιτροπή με σκοπό την ανέγερση νηπιαγωγείου. Εφόσον δε, η αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου υπερβαίνει τις 58.694 ευρώ, απαιτείται έκθεση εκτίμησή της από πιστοποιημένο εκτιμητή, εγγεγραμμένο στο οικείο μητρώο του Υπουργείου Οικονομικών. 

 

Ελ. Συν. 1263/2019 Απόφαση Τμ. Μείζονος Επταμελούς Σύνθεσης

Αγορά ακινήτου για παραχώρηση στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Παραδεκτώς η επίμαχη σύμβαση αγοράς ιδιωτικού ακινήτου από τον Δήμο υπήχθη στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελ. Συν.. (άρθρα 35 – 36 ν. 429/2013). Περαιτέρω, εφόσον το ακίνητο αυτό, το οποίο κρίθηκε κατάλληλο και από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, πρόκειται να παραχωρηθεί στην τελευταία για την επίλυση του επί μακρόν υφιστάμενου προβλήματος στέγασής της, συντρέχει δημοτική ωφέλεια που καθιστά νόμιμη τη σύμβαση αγοράς του. (άρθρα 75 και 186 ν. 3463/2006). Αναθεωρείται η 735/2019 απόφαση του VI Τμήματος του Ελ. Συν.. 

 

Ελ. Συν. Τμ. 6 Απόφαση 735/2019- Αναθεωρήθηκε από την Ελ. Συν. 1263/2019 Απόφ. Τμ. Μείζονος Επταμελούς Σύνθεσης

Aγορά ακινήτου κατάλληλου για την εξυπηρέτηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Για να είναι νόμιμη (άρθρα 186 και 191 Κ.Δ.Κ., 23 παρ. 2 ν. 2873/2000) η αγορά ακινήτου από δήμο απαιτείται ωφέλεια αυτού. Εν προκειμένω, με δεδομένο ότι η επίμαχη αγορά του εν λόγω ακινήτου πραγματοποιείται με σκοπό να παραχωρηθεί αυτό για την εξυπηρέτηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, δεν δύναται να θεωρηθεί, κατά την έννοια του νόμου, ότι αυτή συνιστά λόγο ωφέλειας του δήμου. Εξάλλου, νομικό έρεισμα για την αγορά αυτή δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε το άρθρο 75 παρ. ΙΙ περ. 42 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, όπως προστέθηκε με το άρθρο 94 παρ. 6 του ν. 3852/2010, αφού η εν λόγω αρμοδιότητα αφορά στη δυνατότητα παραχώρησης χρήσης δημοτικών ακινήτων προς κάλυψη στεγαστικών αναγκών της πυροσβεστικής υπηρεσίας ή  ακόμη καταβολής μισθωμάτων, σε περίπτωση μίσθωσης ακινήτου για τον ίδιο σκοπό, όχι όμως στην αγορά ακινήτου και στην εν συνεχεία παραχώρησή του στην πυροσβεστική υπηρεσία, ανεξαρτήτως του ότι μάλιστα, εν προκειμένω, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι προηγήθηκε οιαδήποτε συνεννόηση με την εν λόγω υπηρεσία, ώστε να προσδιορισθούν από αυτήν οι ανάγκες της σχετικά με το ακίνητο που επρόκειτο να αποκτηθεί.

Περαιτέρω κρίθηκαν τ’ ακόλουθα:

α) η θέσπιση συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών, που έπρεπε να πληροί το προς αγορά ακίνητο παρίσταται, ενόψει της έλλειψης οιασδήποτε συνεννόησης με την Πυροσβεστική Υπηρεσία ώστε να προσδιορισθούν από την τελευταία οι ανάγκες της σχετικά με το ακίνητο που απαιτείτο να αποκτηθεί, αναιτιολόγητη και ως εκ τούτου αυθαίρετη και

β) αιτιολογήθηκε επαρκώς ο προσδιορισμός της αγοραίας αξίας του επίμαχου ακινήτου στο ποσό των 450.000,00 ευρώ, χωρίς να ασκεί επιρροή η απόκλιση από την αντικειμενική αξία του ακινήτου, που ανέρχεται σε 295.144,66 ευρώ, δοθέντος μάλιστα ότι η αντικειμενική αξία των ακινήτων έχει θεσπιστεί προεχόντως για τη διευκόλυνση της φορολογικής διοίκησης και δεν ταυτίζεται, ούτε και σχετίζεται με άλλο τρόπο με την εμπορική αξία τους, η οποία διαμορφώνεται από πλήθος παραγόντων, μη συνεκτιμωμένων για τον προσδιορισμό της αντικειμενικής αξίας. Δεν ανακαλείται η 4/2019 Πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελ. Συν.

 

Ελ. Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 554/2019- Ανακλήθηκε από την Ελ. Συν. Τμ. 6 Απόφ. 1759/2019

Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με αντικείμενο την αγορά ακινήτου εκ μέρους Δήμου για τη δημιουργία Μεγάλου Πράσινου Σημείου. Η κατακύρωση του αποτελέσματος της διεξαχθείσας δημοπρασίας στην εν λόγω ιδιοκτήτρια είναι νομικώς πλημμελής διότι το προσφερθέν ακίνητο βρίσκεται σε περιοχή που χαρακτηρίζεται από το ισχύον Γ.Π.Σ. του Δήμου ως «χώρος κοινόχρηστου πρασίνου», στον οποίο δεν επιτρέπεται, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, η εγκατάσταση Μεγάλου Πράσινου Σημείου. 

 

 

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

1) Η σύμβαση αγοράς ακινήτου και συστάσεως οριζοντίων ιδιοκτησιών επ' αυτού, που συνήψε Δήμος με τους ιδιοκτήτες, καθ' υπέρβαση της εξουσίας αντιπροσωπεύσεως του υπογράψαντος αυτήν, ως εκπροσώπου του Δήμου, Δημάρχου, θεωρείται ανενεργός και οι εξ αυτής έννομες συνέπειες παραμένουν μετέωρες και τελούν υπό την νομική αίρεση της εγκρίσεως ή αποποιήσεώς της εκ μέρους του οικείου δημοτικού συμβουλίου ή υπαναχωρήσεως των αντισυμβαλλομένων ή παρόδου της τυχόν ταχθείσης υπ' αυτών ευλόγου προς έγκριση προθεσμίας.
2) Η μη τήρηση της προβλεπόμενης εκ του νόμου διαδικασίας του προσυμβατικού ελέγχου από το αρμόδιο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις δανειακές συμβάσεις, που συνήψε Δήμος με Τράπεζα, συνεπάγεται την ακυρότητα αυτών, η οποία: α) δεν επηρεάζει την νομιμότητα των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών και αυτών που θα προκύψουν για την εξυπηρέτηση των εν λόγω δανειακών συμβάσεων μέχρι την εξόφλησή τους, ενόψει των ρυθμίσεων των παρ.1 και 2 του άρθρου 1 της από 25-8-2011 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου, που κυρώθηκε και απέκτησε ισχύ νόμου με το άρθρο 46 του Ν 4021/2011 και β) δεν επιδρά στο κύρος της συμβάσεως αγοράς ακινήτου, στη χρηματοδότηση της οποίας αποσκοπούσε η δανειακή σύμβαση. (ΓνΝΣΚ 518/2011)

H προβλεπομένη από την παρ. 2 του άρθρου 3 του Π.Δ. 270/1971 εγγυοδοσία έχει προφανώς ως δικαιολογητικό λόγο την κάλυψη της τυχόν ζημίας, που θα υποστεί ο Δήμος εάν ο υπερθεματιστής σε περίπτωση πωλήσεως με δημοπρασία δημοτικού πράγματος, αρνηθεί να εκπληρώσει την από την κατακύρωση απορρέουσα χρηματική του υποχρέωση (καταβολή του τιμήματος της κατακυρώσεως). Τέτοιος όμως κίνδυνος ζημίας δεν υπάρχει, στην περίπτωση που ο δήμος επιθυμούν να αγοράσουν με δημοπρασία κάποιο πράγμα (κινητό ή ακίνητο), που θα καλύπτει κάποια συγκεριμμένη ανάγκη τους. Τότε οι υποψήφιοι πωλητές, σύμφωνα με τους όρους της διακηρύξεως, προσφέρουν τα πράγματα τους σε κάποια τιμή, εναπόκειται δε εις τα αρμόδια όργανα του δήμου να προβούν στην επιλογή του καταλληλοτέρου πράγματος. Εάν ο κύριος του επιλέγοντας πράγματος υπαναχωρήσει, ύστερα απ'τη γενομένη επιλογή, τότε η μόνη ζημία, που θα υποστεί ο δήμος , θα είναι η διαδικασία μιας νέας δημοπρασίας. Αυτή όμως η ζημία είναι ασήμαντη και είναι αδιανόητο να καταβληθεί προς κάλυψή της εγγύηση ίση προς το 1/10 της αξίας του προσφερόμενου πράγματος, η οποία, προκειμένου περί ακινήτου μεγάλης αξίας μπορεί να ανέλθει σε σημαντικό ποσό. Εξάλλου αυτή την ασήμαντη ζημία δύνανται ο δήμος να την επιδιώξουν σύμφωνα με τις γενικές διατάζεις του ΑΚ περί ευθύνης εκ διαπραγματεύσεων (άρθρα 197 και 193). Οι παραπάνω σκέψεις δεν έρχονται σε αντίφαση με την πραγματική έννοια της παρ. 3 του άρθρου 3 του ΠΔ 270/1971, διότι όταν ο νόμος ομιλεί για ανάλογη εφαρμογή συγκεκριμένων διατάξεων σε άλλη περίπτωση, δεν εννοεί κατά γράμμα εφαρμογή όλων των διατάξεων, αλλά για κατάλληλη εφαρμογή τούτων, πράγμα που σημαίνει ότι όσες διατάζεις δεν προσιδιάζουν ή δεν προσαρμόζονται στην αντίστοιχη περίπτωση ασφαλώς δεν εφαρμόζονται. Επομένως, προκειμένου περί αγοράς πράγματος από δήμο, εφαρμόζονται όλες οι προβλεπόμενες για την πώληση δημοτικού πράγματος διατυπώσεις, εκτός της περί καταθέσεως χρηματικής εγγυήσεως, που είναι διάταξη προσιδιάζουσα μόνο στην περίπτωση πωλήσεως με δημοπρασία δημοτικού πράγματος. (ΓνΝΣΚ 99/1984)


 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας