Διαχείριση, έλεγχος και υλοποίηση Χρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων Περιόδου 2021-2027
Με τα άρθρα 1 έως 67 του Ν.4914/22 καθορίζεται το πλαίσιο διακυβέρνησης και θεσπίζονται κανόνες για την προγραμματική περίοδο 2021-2027 όσον αφορά στη διαχείριση, τον έλεγχο, τον συντονισμό και την υλοποίηση των αναπτυξιακών παρεμβάσεων που λαμβάνουν χρηματοδοτική στήριξη από τα ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. (άρθρο 1 παρ.1 Ν.4914/22)
Η ΕΕΤΑΑ εξέδωσε οδηγό Δεκέμβριος 2022: Ε.Σ.Π.Α 2021–2027 και Τοπική Αυτοδιοίκηση - Δυνατότητες Χρηματοδότησης Έργων & Δράσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα Προγράμματα.
Ο Ν.4914/22 εφαρμόζεται στα Προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+ (ΕΚΤ+), το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ), το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ), το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας (ΕΤΘΑΥ), το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (ΤΑΜΕ), το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ), το Μέσο για τη Χρηματοδοτική Στήριξη της Διαχείρισης των Συνόρων και την Πολιτική των Θεωρήσεων (ΜΔΣΘ) (από κοινού αναφερόμενα ως «Ταμεία»), καθώς και στο Στρατηγικό Σχέδιο για την Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΣΣ ΚΑΠ), που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ). (άρθρο 1 παρ.2 Ν.4914/22)
Παρακάτω παραθέτουμε κάποιες διατάξεις που αξίζει να προσέξετε:
Α. Ολοκληρωμένες χωρικές επενδύσεις
Στο πλαίσιο των χωρικών στρατηγικών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων συγκεκριμένων χωρικών ενοτήτων, με το άρθρο 25 του Ν.4914/22 καθορίζονται οι επιμέρους μορφές της ολοκληρωμένης χωρικής ανάπτυξης.
Στην παρ.4 του άρθρου 25 του Ν.4914/22 ορίζεται ότι οι χωρικές αρχές ή φορείς των συγκεκριμένων περιοχών είναι οι αρμόδιοι φορείς για τον σχεδιασμό και την κατάρτιση των ΟΧΕ. Ανάλογα με το επίπεδο παρέμβασης, τέτοιες αρχές δύναται να είναι δημοτικές αρχές, εταιρικά σχήματα με επικεφαλής δημοτική αρχή και Περιφέρειες, δίκτυα δήμων σε σχήματα συμπράξεων που δημιουργούν οι ίδιοι οι δήμοι, όταν η εφαρμογή της ΟΧΕ αφορά σε περιοχή γειτονικών δήμων, όπου ως επικεφαλής τίθεται ένας από τους δήμους.
Β. Τοπική ανάπτυξη με πρωτοβουλία τοπικών κοινοτήτων
Το άρθρο 26 του Ν.4914/22 περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη με πρωτοβουλία τοπικών κοινοτήτων.
Στην παρ.7 του άρθρου 26 του Ν.4914/22 ορίζεται ότι οι Ομάδες Τοπικής Δράσης (ΟΤΔ) είναι υπεύθυνες για τον σχεδιασμό, την κατάρτιση και την υλοποίηση των στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης και πρέπει να είναι αντιπροσωπευτικές των τοπικών ενδιαφερόμενων μερών. Τέτοιες ομάδες μπορούν να συγκροτούν ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού ή και άλλοι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών, επιστημονικοί φορείς, επιμελητήρια, καθώς και φορείς συλλογικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών συμφερόντων, υπό την προϋπόθεση ότι δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη περιοχή παρέμβασης των στρατηγικών.
Για την εφαρμογή του άρθρου 26 σε σχέση με τις στρατηγικές LEADER/ΤΑΠΤΟΚ, με αποφάσεις του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: α) εκδίδεται η πρόσκληση για την υποβολή σχεδίων τοπικών στρατηγικών LEADER/ΤΑΠΤΟΚ και ρυθμίζονται τα συναφή θέματα, β) συστήνεται και συγκροτείται επιτροπή για την αξιολόγηση και την εξέταση προσφυγών σχετικά με την επιλογή των τοπικών στρατηγικών LEADER/ΤΑΠΤΟΚ, γ) εγκρίνονται οι τοπικές στρατηγικές LEADER/ΤΑΠΤΟΚ που χρηματοδοτούνται από το ΣΣ ΚΑΠ και ορίζονται οι Ομάδες Τοπικής Δράσης ως Ενδιάμεσοι Φορείς και δ) δύναται να καθορίζεται το πλαίσιο εφαρμογής των τοπικών στρατηγικών LEADER/ΤΑΠΤΟΚ. (παρ. 9 άρθρο 63 ν. 4914/22)
Κατ εξουσιοδότηση της παρ. 9 του άρθρου 63, εκδόθηκε η Απόφαση Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης και Τροφίμων 2545/10.10.2022 (ΦΕΚ 5361/17.10.2022 τεύχος Β') [η οποία τροποποιήθηκε από την Απόφαση Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης και Τροφίμων 346/16.02.2023 (ΦΕΚ 931/23.02.2023 τεύχος Β')], με την οποία καλούνται οι φορείς να υποβάλλουν προτάσεις, προκειμένου να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο της Παρέμβασης Π3-77-4.1 «Στήριξη για Τοπική Ανάπτυξη μέσω του LEADER (ΤΑΠΤοΚ - Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων)» του Στρατηγικού Σχεδίου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ), σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις, που αναλύονται στην ως άνω Πρόσκληση.
Όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς, στο πλαίσιο της εν λόγω πρόσκλησης, προκειμένου η υποψηφιότητα τους να είναι αποδεκτή, υποχρεούνται να υποβάλουν :
-Φάκελο Α: Περιγραφή Φορέα, Περιοχής Παρέμβασης, SWOT Ανάλυση και Ιεράρχηση Αναγκών, σύμφωνα με το υπόδειγμα στο Παράρτημα I και
-Φάκελο Β: Στρατηγική Τοπικής Ανάπτυξης, Υπο-Παρεμβάσεις και Χρηματοδοτικό Πλάνο, σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος ΙΙ για να βλέπουν οι ενδιαφερόμενοι τι αφορούν οι φάκελοι.
Καταληκτικές ημερομηνίες:
-για την υποβολή του Φακέλου Α ορίζεται η 22.02.2023 (παρατάθηκε έως 28.04.2023 και ώρα 14:00 με την Απόφαση Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης και Τροφίμων 346/16.02.2023 (ΦΕΚ 931/23.02.2023 τεύχος Β')] [παρατάθηκε εκ νέου έως 12.06.2023 και ώρα 14:00 με την Απόφαση Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης και Τροφίμων 737/07.04.2023 (ΦΕΚ 2532/18.04.2023 τεύχος Β')]
-για την υποβολή του Φακέλου Β ορίζεται η 12.04.2023 (παρατάθηκε έως 31.05.2023 και ώρα 14:00 με την Απόφαση Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης και Τροφίμων 346/16.02.2023 (ΦΕΚ 931/23.02.2023 τεύχος Β')] [παρατάθηκε εκ νέου έως 12.07.2023 και ώρα 14:00 με την Απόφαση Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης και Τροφίμων 737/07.04.2023 (ΦΕΚ 2532/18.04.2023 τεύχος Β')]
Κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 69 του ν. 4914/22, εκδόθηκε η Απόφαση Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης και Τροφίμων 632/21.03.2023 (ΦΕΚ 1855/24.03.2023 τεύχος Β’) με την οποία καθορίζονται οι απαραίτητες διαδικασίες για την καταβολή ενίσχυσης στο πλαίσιο εφαρμογής του υπομέτρου «Στήριξη για την προετοιμασία στρατηγικής της τοπικής ανάπτυξης» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014 - 2022 για την προετοιμασία της παρέμβασης «Στήριξη για Τοπική Ανάπτυξη μέσω του LEADER» του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) 2023- 2027.
Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι Ομάδες Τοπικής Δράσης (ΟΤΔ) ή οι «υπό σύσταση ΟΤΔ» οι οποίες υπέβαλαν πρόταση στο πλαίσιο της υπ’ αρ. 2545/10-10-2022 υπουργικής απόφασης «πρόσκληση υποβολής προτάσεων για την επιλογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης με πρωτοβουλία τοπικών κοινοτήτων ή οποιασδήποτε μεταγενέστερής της και πληρούν τα κριτήρια επιλεξιμότητας των Φακέλων Α και Β.
Με την απόφαση Υπ. Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας 786/12.04.2023 (ΦΕΚ 2573/20.04.2023 τεύχος Β') συγκροτούνται 10 τριμελείς Επιτροπές για την αξιολόγηση και επιλογή των προγραμμάτων τοπικής ανάπτυξης στο πλαίσιο εφαρμογής της παρέμβασης Π3-77-4.1 «Στήριξη για τοπική ανάπτυξη μέσω του LEADER (ΤΑΠΤοΚ - Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων) του Στρατηγικού Σχεδίου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023-2027..
Γ. Θεματικά δίκτυα
Σύμφωνα με το άρθρο 28 του Ν.4914/22, η Εθνική Αρχή Συντονισμού (ΕΑΣ), που αποτελεί συντονιστικό φορέα για τα Προγράμματα ΕΣΠΑ οργανώνει και συντονίζει τη λειτουργία θεματικών δικτύων, στα οποία συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, και εκπρόσωποι ΟΤΑ, με στόχο τη διασφάλιση της συνοχής και του συντονισμού της διαχείρισης των πόρων των σχετικών Ταμείων, η επίτευξη κοινής αντίληψης επί συναφών θεμάτων, καθώς και η ανταλλαγή εμπειριών, γνώσεων και καλών πρακτικών.
Δ. Επιτροπές Παρακολούθησης
Στο άρθρο 29 του Ν.4914/22 ορίζεται ότι οι Επιτροπές Παρακολούθησης των Προγραμμάτων 2021-2027 (πλην των Προγραμμάτων INTERREG) που έχουν ως αποστολή την παρακολούθηση της υλοποίησης των οικείων Προγραμμάτων αποτελούνται, μεταξύ άλλων και από εκπροσώπους δημόσιων αρχών και αρμόδιων φορέων για θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, πολιτισμού, τουρισμού, κρατικών ενισχύσεων, έρευνας και καινοτομίας, υγείας, αγροτικής ανάπτυξης, δημόσιας διοίκησης και τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και εκπροσώπους της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Ομοίως, κατά το άρθρο 31 του Ν.4914/22 και η Επιτροπή Παρακολούθησης ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027 αποτελείται από εκπροσώπους φορέων που είναι υπεύθυνοι για την προώθηση της κοινωνικής ένταξης, των θεμελιωδών δικαιωμάτων, των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία, της ισότητας των φύλων και της καταπολέμησης των διακρίσεων, εκπροσώπους δημόσιων αρχών και αρμόδιων φορέων για περιβαλλοντικά και κλιματικά θέματα, για θέματα πολιτισμού, τουρισμού, κρατικών ενισχύσεων, έρευνας και καινοτομίας, εκπροσώπους της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και κατά την παρ.3 του άρθρου 32 το Συμβούλιο Παρακολούθησης και Συντονισμού Αναπτυξιακών Παρεμβάσεων αποτελείται από εκπροσώπους, μεταξύ άλλων, της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Ε. Αποδοχές προσωπικού που αποσπάται σε Ειδικές Υπηρεσίες Προγραμμάτων και ΜΟΔ
Στην παρ.4 του άρθρου 33 του Ν.4914/22 ρυθμίζονται θέματα αποδοχών του προσωπικού που υπηρετεί στις Ειδικές Υπηρεσίες ν.4914/22, στις Ειδικές Υπηρεσίες του ν. 4314/2014 και στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ, με απόσπαση ή μετακίνηση από άλλους φορείς του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και το προσωπικό που θα αποσπασθεί ή θα μετακινηθεί σε αυτές από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, πλην της ΜΟΔ ΑΕ.
ΣΤ. Συνεργασία Διαχειριστικής Αρχής με ΚΕΔΕ και ΠΕΔ
Στην παρ.3 του άρθρου 35 του Ν.4914/22 ορίζεται ότι όταν απαιτείται από τη φύση του έργου ή των δικαιούχων, η Διαχειριστική Αρχή συνεργάζεται με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας για τα Τομεακά Προγράμματα και με τις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων για τα Περιφερειακά Προγράμματα.
Ζ. Ένταξη Πράξεων στα Προγράμματα
Στο άρθρο 36 του Ν.4914/22 καθορίζονται η διαδικασία για την ένταξη των πράξεων στα Προγράμματα και τα στάδια αυτής.
Σχετική και η Απόφαση Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων 110565/17.11.2022 (ΦΕΚ 5958/22.11.2022 τεύχος Β'), με την οποία ορίζεται η διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης ενστάσεων της παρ.7 του άρθρου 36 του ν.4914/2022, σχετικά με την έκδοση των αποτελεσμάτων αξιολόγησης των υποβληθεισών προτάσεων κάθε σταδίου σε όλες τις προσκλήσεις που εκδίδονται από τις Διαχειριστικές Αρχές των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021 - 2027.
Η. Έλεγχοι δημόσιων συμβάσεων
Σύμφωνα με το άρθρο 38 του Ν.4914/22, η Διαχειριστική Αρχή του Προγράμματος και η Διαχειριστική Αρχή του ΣΣ ΚΑΠ διενεργούν ελέγχους νομιμότητας των διαδικασιών διακήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων που συγχρηματοδοτούνται στο πλαίσιο της υλοποίησης των Προγραμμάτων ΕΣΠΑ 2021-2027, καθώς και του Στρατηγικού Σχεδίου ΚΑΠ 2023-2027, με σκοπό τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με το ισχύον ενωσιακό και εθνικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων, καθώς και την τήρηση των σχετικών αρχών. Η θετική γνώμη της Διαχειριστικής Αρχής αποτελεί αναγκαίο όρο των συμβάσεων που ελέγχονται υποχρεωτικά, όρος που πρέπει να περιλαμβάνεται στις οικείες διακηρύξεις υπό ανάθεση συμβάσεων ή στις αποφάσεις ανάθεσης που εκδίδονται από τα αποφασίζοντα όργανα των Δικαιούχων.
Σύμφωνα με την παρ.17 του άρθρου 63, με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων εξειδικεύεται η διαδικασία ελέγχου των δημόσιων συμβάσεων της παρ. 2 του άρθρου 38, καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής των συμβάσεων προς έλεγχο και οι προϋποθέσεις απαλλαγής από αυτόν, οι προθεσμίες ολοκλήρωσης του ελέγχου, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των ελέγχων αυτών.
Σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις:
-Απόφαση Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων 114274/28.11.2022 (ΦΕΚ 6131/01.12.2022 τεύχος Β') με την οποία καθορίζεται η διαδικασία ελέγχου νομιμότητας των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων του άρθρου 38 του ν.4914/22, που συγχρηματοδοτούνται από τα Τομεακά και Περιφερειακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027, με σκοπό τη διασφάλιση της επιλεξιμότητας των δαπανών.
-Απόφαση Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων 45820/17.05.2023 (ΦΕΚ 3281/17.05.2023 τεύχος Β'): Κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών, διαδικασία ελέγχου δημοσίων συμβάσεων και διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης ενστάσεων των δικαιούχων πράξεων των Προγραμμάτων INTERREG 2021-2027.
Θ. Θέματα επιλεξιμότητας δαπανών
Με τα άρθρο 40 και 41 του Ν.4914/22 καθορίζεται το νομικό πλαίσιο για την επιλεξιμότητα των δαπανών.
Σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις:
-Απόφαση Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων 114947/29.11.2022 (ΦΕΚ 6132/01.12.2022 τεύχος Β') με την οποία προσδιορίζονται οι κανόνες επιλεξιμότητας των δαπανών των πράξεων που εντάσσονται στα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027 και συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+ (ΕΚΤ+), το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ) και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ) στο πλαίσιο του στόχου «Επενδύσεις στην απασχόληση και την ανάπτυξη», καθώς και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας (ΕΤΘΑΥ).
-Απόφαση Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων 45820/17.05.2023 (ΦΕΚ 3281/17.05.2023 τεύχος Β'): Κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών, διαδικασία ελέγχου δημοσίων συμβάσεων και διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης ενστάσεων των δικαιούχων πράξεων των Προγραμμάτων INTERREG 2021-2027.
Ι. Παρατυπίες, δημοσιονομικές διορθώσεις και ανακτήσεις
Το άρθρο 42 περιλαμβάνει ρυθμίσεις σχετικά με διορθώσεις και ανακτήσεις.
Σχετική η ΚΥΑ 5483/20.01.2023 (ΦΕΚ 390/30.01.2023 τεύχος Β'): "Διαδικασίες δημοσιονομικών διορθώσεων και αναζήτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών στα Τομεακά και Περιφερειακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027".
ΙΑ. Τεχνική βοήθεια Προγραμμάτων
Σύμφωνα με την παρ.5 του άρθρου 43 του Ν.4914/22, η Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ) ΑΕ, καθώς και δικαιούχοι, όπως καθορίζονται στην εξειδίκευση και στις προσκλήσεις για την υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης, ασκούν καθήκοντα δικαιούχου ενεργειών τεχνικής βοήθειας, και καταρτίζουν και εκτελούν προγράμματα ενεργειών τεχνικής βοήθειας στο πλαίσιο του Προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων».
ΙΒ. Δικαιώματα και υποχρεώσεις δικαιούχων
Στο άρθρο 48 του Ν.4914/22 καθορίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των δικαιούχων, όπως αυτά προσδιορίζονται στις προσκλήσεις και προκηρύξεις που εκδίδονται προς τους δικαιούχους, καθώς και στην απόφαση ένταξης της πράξης.
ΙΓ. Χρηματοδοτήσεις και πληρωμές από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Το άρθρο 60 του Ν.4914/22 αναφέρεται στην εθνική και ενωσιακή συμμετοχή για όλες τις πράξεις που εντάσσονται στα Προγράμματα και τις παρεμβάσεις αγροτικής ανάπτυξης του ΣΣ ΚΑΠ, που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τον Κρατικό Προϋπολογισμό μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), οι οποίες συνιστούν δημόσιες επενδύσεις στο πλαίσιο της χρηματοδότησης των Προγραμμάτων. Υπό το πρίσμα αυτό, προβλέπεται ότι η απόφαση ένταξης στα οικεία Προγράμματα αποτελεί αυτοδίκαιη πρόταση εγγραφής στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΠΔΕ. Περαιτέρω, περιγράφεται η διαδικασία εγγραφής στο ΠΔΕ, καθώς και η διαδικασία εκτέλεσης των χρηματοδοτήσεων των ανωτέρω συλλογικών αποφάσεων του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ από την Τράπεζα της Ελλάδος, με απόφαση της Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέσω Κεντρικού Λογαριασμού.
ΙΔ. Πληρωμές στους δικαιούχους
Στο άρθρο 61 του Ν.4914/22 ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στις πληρωμές στους δικαιούχους αναφορικά με το σύνολο των Προγραμμάτων.
ΙΣΤ. Μεταβατικές διατάξεις
Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 66 του Ν.4914/22, οι διατάξεις του ν. 4314/2014 (Α΄ 265) και οι κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσες κανονιστικές αποφάσεις εξακολουθούν να ισχύουν όσον αφορά στη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων ΕΣΠΑ για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, συμπεριλαμβανομένου του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ 2014-2020), εκτός όσων ρυθμίζονται διαφορετικά με τον ν.4914/22.
Σύμφωνα με την παρ.7 του άρθρου 66, οι αποσπάσεις ή μετακινήσεις του συνόλου του προσωπικού που υπηρετεί στις Ειδικές Υπηρεσίες του παρόντος και στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ, παρατείνονται αυτοδικαίως, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2027. Η παρούσα διάταξη κατισχύει κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης.
Σύμφωνα με την παρ.21 του άρθρου 66, οι υπάλληλοι φορέων Γενικής Κυβέρνησης που είχαν υπηρετήσει σε Ειδική Υπηρεσία του ν.4914/22, του ν. 4314/2014, του ν. 3614/2007 (Α΄ 267), του ν. 2860/2000 ή στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ και αποχώρησαν, λόγω λήξης ή άρσης της απόσπασης ή μετακίνησής τους, κατά την έννοια του ν.4914/22, ή λόγω μετάταξης, μπορούν να αποσπώνται ή να μετακινούνται εκ νέου με διάρκεια απόσπασης ή μετακίνησης μέχρι την 31η.12.2027, στις Ειδικές Υπηρεσίες του ν.4914/22 και στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ. Η ανωτέρω απόσπαση ή μετακίνηση διενεργείται με κοινή απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του αρμόδιου, κατά περίπτωση,Υπουργείου. Η αίτηση για την απόσπαση ή τη μετακίνηση υποβάλλεται στην Ειδική Υπηρεσία υποδοχής ή στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ, εντός αποκλειστικής προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την έναρξη ισχύος του ν.4914/22. Τα ανωτέρω ισχύουν και για τις αιτήσεις απόσπασης ή μετακίνησης που έχουν υποβληθεί κατ’ εφαρμογή της περ. γ) της παρ. 4 του άρθρου 37 του ν. 4314/2014.