Τμηματικές πληρωμές

1. Η πληρωμή υποχρεώσεων μπορεί να γίνεται και τμηματικά, με την έκδοση περισσότερων του ενός χρηματικών ενταλμάτων. Στην περίπτωση αυτή το πρώτο ένταλμα που εκδίδεται καταχωρίζεται στο βιβλίο εγκρίσεων και εντολών πληρωμής, έναντι της υποχρέωσης που αναλήφθηκε, το δε υπόλοιπο της υποχρέωσης καταχωρίζεται στην ανάλογη στήλη του βιβλίου.

Ταυτόχρονα, σημειώνεται στην αντίστοιχη στήλη η χρονολογία καταχώρισης, σε συσχετισμό πάντοτε με την αρχική ανάληψη υποχρέωσης.

Με τον ίδιο τρόπο καταχωρίζονται και τα υπόλοιπα χρηματικά εντάλματα μέχρι και το τελευταίο, οπότε αν υπάρχει αδιάθετο υπόλοιπο από την υποχρέωση, γίνεται λογιστική ανατροπή του είτε κατά τη διάρκεια της χρήσης είτε στο τέλος της.

2. Εγκρίσεις του Υπουργού Οικονομικών για τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και του εποπτεύοντος Υπουργού για τους λοιπούς Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης για την πραγματοποίηση δαπανών που βαρύνουν σε ολόκληρο ή τμηματικά τα επόμενα οικονομικά έτη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής συμπεριλαμβανομένων και των μισθώσεων ακινήτων (άρθρο 21, παρ. 3, ν. 2362/1995), φυλάσσονται από τις Υ.Δ.Ε. μέχρι την τελική εξόφληση της υποχρέωσης σε ιδιαίτερο φάκελο.

Με την έναρξη κάθε οικονομικού έτους το ανάλογο ποσό καταχωρίζεται στο βιβλία εγκρίσεων και εντολών πληρωμής κατά απόλυτη προτεραιότητα.

Σύμφωνα  με την εγκ. 30/2011 του ΥΠΕΣΑΗΔ η απόφαση ή η πρόταση ανάληψης υποχρέωσης συντάσσεται για κάθε δαπάνη και για το συνολικό ποσό της πίστωσης που διατίθεται (δεσμεύεται) με την απόφαση του διατάκτη. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση τμηματικών πληρωμών της δαπάνης θα εκδίδεται μία απόφαση ή πρόταση ανάληψης υποχρέωσης και όχι χωριστή απόφαση ή πρόταση για κάθε επί μέρους (τμηματική) πληρωμή (άρθρο 5 ΠΔ 113/2010). Σε περίπτωση π.χ. σύμβασης προμήθειας η οποία προβλέπει την τμηματική παράδοση και πληρωμή των υλικών, η απόφαση ή πρόταση ανάληψης της υποχρέωσης εκδίδεται άπαξ πριν από την έναρξη της διαδικασίας του διαγωνισμού ή της ανάθεσης και όχι για κάθε τμηματική παράδοση, τιμολόγιο κ.λ.π. (άρθρο 5 π.δ. 113/10)

Με την  Υπ. Οικ. 2/18993/ΔΠΔΣΜ/28.02.2014 περιγράφεται η διαδικασία παρακολούθησης των αναλαμβανόμενων δεσμεύσεων, σε περίπτωση που η πληρωμή των σχετικών δαπανών διενεργείται τμηματικά, καθώς και ο τρόπος καταχώρησης των αναλήψεων υποχρεώσεων για τις δαπάνες αυτές. Ειδικότερα, προβλέπονται τα ακόλουθα:
α. Σε βάρος μίας αναληφθείσας υποχρέωσης, μπορεί να εκδοθούν περισσότερα του ενός χρηματικά εντάλματα. Στην περίπτωση αυτή, ταυτόχρονα με την καταχώρηση του καθενός από αυτά, στο Βιβλίο Εγκρίσεων και Εντολής Πληρωμής, θα αφαιρείται το ποσό του εντάλματος από το ποσό της οικείας απόφασης ανάληψης υποχρέωσης και το υπόλοιπο θα καταχωρείται σε ιδιαίτερη στήλη του Βιβλίου, μέχρις εξαντλήσεως της δεσμευμένης πίστωσης.
β. Σε περίπτωση που υπάρχει αδιάθετο υπόλοιπο, αυτό ανατρέπεται λογιστικά, είτε ενδιάμεσα (κατά τη διάρκεια της χρήσης), είτε στο τέλος του οικείου οικονομικού έτους.
2. Οι εγκρίσεις που αφορούν πολυετείς αναλήψεις υποχρεώσεων θα φυλάσσονται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες (οικεία Υ.Δ.Ε. ή οικονομική υπηρεσία) σε ειδικό φάκελο μέχρι την τελική εξόφληση των σχετικών υποχρεώσεων. Με την έναρξη κάθε οικονομικού έτους, καταχωρείται, κατ' απόλυτη προτεραιότητα στο Βιβλίο Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής, το ποσό που έχει δεσμευθεί για το έτος αυτό, με νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης.