Η ΨΗΦΙΣΗ (ΔΙΑΘΕΣΗ) ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ

Με την ανάληψη της δαπάνης συνδέεται άμεσα η έννοια και η διαδικασία της ψήφισης των πιστώσεων. Στο άρθρο 20 του ν. 2362/1995, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 20 του N. 3871/10 (ΦΕΚ 141/17.08.2010 τεύχος Α) (πλέον άρθρο 65 παρ 1 ν. 4270/2014)ορίζεται ότι διατάκτης είναι ο Υπουργός ή το προβλεπόμενο από τις οργανωτικές διατάξεις όργανο του φορέα της Γενικής Κυβέρνησης είτε άλλο εξουσιοδοτημένο από αυτούς όργανο, το οποίο αναλαμβάνει υποχρεώσεις σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του φορέα του και προσδιορίζει τις απαιτήσεις σε βάρος του.. Περαιτέρω, στο Π.Δ. 138/1998 που αφορά τη διαδικασία ανάληψης υποχρεώσεων του Δημοσίου και βασίζεται στο άρθρο 21 του ν. 2362/1995, ορίζεται ότι για την εκτέλεση οποιασδήποτε δαπάνης του Δημοσίου απαιτείται απόφαση ανάληψης υποχρεώσεως του αρμόδιου διατάκτη. Ως ανάληψη υποχρέωσης λοιπόν νοείται η έγκριση της δαπάνης από τον αρμόδιο διατάκτη, παρόλο που για τους ΟΤΑ μεταξύ των δύο όρων υφίσταται σύγχυση. Διέξοδος στο ζήτημα μπορεί να υπάρξει, αν θεωρηθεί ότι η ανάληψη της δαπάνης δεν ολοκληρώνεται με την σύνταξη της έκθεσης που επιβάλλει το ΒΔ 17.5/15.6.1959, αν δεν συμπληρωθεί με την ψήφιση της πίστωσης που επιβάλλει ο ΔΚΚ. Η μεν πρώτη θα θεωρηθεί ως «υπό λογιστική έννοια ανάληψη», η δε δεύτερη ως «υπό νομική έννοια».Υπό τη σκέψη αυτή όμως, τίθεται το ερώτημα αν είναι ορθή η άποψη ότι οι πιστώσεις μπορεί να αναληφθούν «εφ' άπαξ» στην αρχή του έτους από τη Δημαρχιακή Επιτροπή, όταν μάλιστα το ίδιο το ΒΔ 17-5/15-6-1959 ορίζει ρητά ποιες δαπάνες μπορούν να αναληφθούν με μια απόφαση από την αρχή του έτους. (Εγκ. Υπ. Εσωτ. 38135/9-7-1986 και ΒΔ 17-5/15-6-1959, άρθρο 15).

Τη γενική αρμοδιότητα για ψήφιση των πιστώσεων έχει η Οικονομική Επιτροπή, σύμφωνα με το άρθρο 72 παρ. 1 περ. δ του ν. 3852/10.  

Υπόδειγμα Απόφασης Οικονομικής Επιτροπής για τη διάθεση της πίστωσης (για την περίοδο έως 31/12/2010- με τα δωδεκατημόρια).

Υπόδειγμα Απόφασης Οικονομικής Επιτροπής για διάθεση πίστωσης περισσότερες δαπάνες

Υπόδειγμα Απόφασης Οικονομικής Επιτροπής για διάθεση πίστωσης για συγκεκριμένη δαπάνη  


Οι εξαιρέσεις (άρθρο 158 παρ. 3-5 του ΔΚΚ) συνίστανται:

«3. Πιστώσεις που είναι γραμμένες στους οικείους κωδικούς αριθμούς του προϋπολογισμού τουΔήμου ή της Κοινότητας μπορεί να διατεθούν, με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου για την πληρωμή δαπανών, που αφορούν:

α) Εθνικές ή τοπικές γιορτές ή άλλες ιδίως πολιτιστικές, μορφωτικές, ψυχαγωγικές,αθλητικές εκδηλώσεις, συνέδρια και συναντήσεις που οργανώνει ο Δήμος ή η Κοινότητα,εφόσον σχετίζονται με την εδαφική του περιφέρεια και συνδέονται με την προαγωγή τωνκοινωνικών και οικονομικών συμφερόντων ή των πολιτιστικών και πνευματικών ενδιαφερόντωντων κατοίκων του.

β) Όμοιες εκδηλώσεις που οργανώνουν άλλοι φορείς και συμμετέχει ο Δήμος ή η Κοινότητα.

γ) Τιμητικές διακρίσεις, αναμνηστικά δώρα και φιλοξενία αντιπροσωπειών ή φυσικών προσώπων τα οποία συνέβαλαν με οποιονδήποτε τρόπο στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστικήανάπτυξη ή προβολή του Δήμου ή της Κοινότητας, καθώς και οι συνεπαγόμενες δαπάνεςδημοσίων σχέσεων.

δ) Την τουριστική προβολή, με κάθε πρόσφορο μέσο, του Δήμου ή της Κοινότητας.

ε) Έκτακτες επιχορηγήσεις σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου του Δήμου ή της Κοινότητας.

4. Πιστώσεις που έχουν εγγραφεί στους οικείους κωδικούς αριθμούς του προϋπολογισμού του Δήμου ή της Κοινότητας μπορούν να διατίθενται με απόφαση του δημάρχου ή του προέδρου τηςΚοινότητας για την πληρωμή δαπανών, οι οποίες αφορούν:

α) Επικοινωνίες κάθε μορφής.

β) Την άμεση αποκατάσταση απρόβλεπτων ζημιών σε δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, άρδευσης,φωτισμού και σε δρόμους. Στις περιπτώσεις αυτές, εάν ο προϋπολογισμός του σχετικού έργουδεν υπερβαίνει το ποσό που καθορίζεται κάθε φορά, βάσει της περίπτωσης γ΄ της παρ. 2 τουάρθρου 4 του Ν. 1418/1984 (ΦΕΚ 23 Α΄), όπως κάθε φορά ισχύει, μπορεί να γίνεται απευθείαςανάθεση με απόφαση του δημάρχου ή του προέδρου της Κοινότητας.

5. Πιστώσεις που έχουν εγγραφεί στους οικείους κωδικούς αριθμούς του προϋπολογισμού τουΔήμου ή της Κοινότητας είτε αρχικά είτε ύστερα από αναμόρφωση, διατίθενται, χωρίς νααπαιτείται απόφαση οποιουδήποτε οργάνου, για την πληρωμή δαπανών που αφορούν:

α) Αποδοχές κάθε είδους προσωπικού,

β) Έξοδα παράστασης.

γ) Μισθώματα ακινήτων που χρησιμοποιούνται για τις υπηρεσίες του Δήμου ή της Κοινότητας.

δ) Εισφορές για τη μισθοδοσία των ελεγκτών εσόδων - εξόδων και των εισπρακτόρων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

ε) Έξοδα κίνησης εισπρακτόρων.

στ) Εισφορές που περιλαμβάνονται στην παρ. 1 περ. ιγ΄.» (δηλ. Οι εισφορές που επιβάλλονται με ειδικούς νόμους) (ΥΠΕΣΔΔΑ- ΕΔΕΧΥ Διαδικασίες Λογιστικού των ΟΤΑ 2001)

Σχηματικά για τη διάθεση των πιστώσεων ισχύουν τα εξής:

ΟΡΓΑΝΟ ΔΙΑΘΕΣΗΣ

ΕΙΔΟΣ ΔΑΠΑΝΗΣ

Δημαρχιακή Επιτροπή

Όλες οι δαπάνες για τις οποίες δεν είναι αρμόδιο άλλο όργανο

Δημοτικό Συμβούλιο

Εορτές - εκδηλώσεις, τιμητικές διακρίσεις, τουριστική προβολή

Έκτακτες Επιχορηγήσεις ΝΠΔΔ

Δήμαρχος

Επικοινωνίες

Απρόβλεπτες ζημίες

Χωρίς απόφαση

αποδοχές

έξοδα παραστάσεως

έξοδα κίνησης εισπρακτόρων

μισθώματα ακινήτων υπηρεσιών

υποχρεωτικές εισφορές - δαπάνες

Σε μορφή πίνακα οι διαδικασίες της ανάληψης δαπανών των Δήμων, έχουν ως εξής:

Α/Α

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΟΡΓΑΝΟ

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

1

Σύνταξη έκθεσης

Αρμόδια υπηρεσία ή εντεταλμένος υπάλληλος

Αρθρο 12 ΒΔ 17.5-15.6.1959

2

Υπογραφή της έκθεσης

Δήμαρχος και Διευθυντής διάθεσης της πίστωσης.

Αρθρο 13 παρ. 3 ΒΔ 17.5-15.6.1959

3

Έλεγχος νομιμότητας (θεώρηση)

Λογιστήριο

Αρθρο 13 παρ. 3 ΒΔ 17.5-15.6.1959

4

Εντολή εκτέλεσης της δαπάνης ή εισήγηση προς το αρμόδιο όργανο

Δήμαρχος

Αρθρο 13 παρ. 4 ΒΔ 17.5-15.6.1959

5

Ενημέρωση βιβλίων

Λογιστήριο και αρμόδια υπηρεσία

Αρθρο 17 και 19 ΒΔ 17.5-15.6.1959

6

Ψήφιση της πίστωσης

Δήμαρχος ή ΔΕ ή ΔΣ ανάλογα με το είδος της δαπάνης

ΔΚΚ

7

Διαδικασίες υλοποίησης

18 παρ 1