Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Συσχετιζόμενες καρτέλες
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης Καταβολή χρηματικών βοηθημάτων σε άπορους δημότες
ΚΑ Προϋπολογισμού  6733
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

 

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 673 εγγράφονται οι προαιρετικές εισφορές, παροχές και επιχορηγήσεις. Ειδικότερα:

 

Στον ΚΑ 6731 αφορά επιχορηγήσεις προς ΝΠΔΔ που καταβάλλονται βάσει του άρθρου 202 παρ. 1 του ΚΔΚ και με τους όρους που περιγράφονται στο άρθρο αυτό.

 

Στον ΚΑ 6732 εγγράφεται η προαιρετική εισφορά υπέρ του Δημοσίου για την καταπολέμηση δάκου, καταστροφή αρουραίων και ακρίδων. 

 

Στον ΚΑ 6733 εγγράφονται τα χρηματικά βοηθήματα σε απόρους που χορηγούνται σύμφωνα με το ίδιο άρθρο του ΚΔΚ (αλλά: η

προμήθεια ειδών διαβίωσης και περίθαλψης για τους ίδιους θα εγγραφεί στον ΚΑ 6481).

 

Στον ΚΑ 6734 εγγράφονται οι δαπάνες για την καταβολή του επιδόματος ένδειας στους δικαιούχους.

 

Στον ΚΑ 6735 εγγράφονται οι επιχορηγήσεις σε αθλητικούς συλλόγους και σωματεία.

Στον ΚΑ 6736 «Επιχορηγήσεις σε πολιτιστικούς συλλόγους και σωματεία» εγγράφονται και οι επιχορηγήσεις φορέων που συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή του δήμου (άρθρο 94 παρ. 4 περίπτ. 30 του ν. 3852/2010). Είναι δυνατόν ωστόσο, εναλλακτικά, οι επιχορηγήσεις αυτές να εγγραφούν σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6739 «Λοιπές προαιρετικές πληρωμές για μεταβιβάσεις εισοδημάτων σε τρίτους».

Στον ΚΑ 6737 εγγράφονται τα ποσά που μεταβιβάζονται σε τρίτους προς υλοποίηση προγραμματικών συμβάσεων, δηλ. αποτυπώνουν υποχρεώσεις που ανέλαβε ο δήμος και περιέχονται στη σύμβαση. Για την ορθότερη παρακολούθηση των πόρων που μεταβιβάζονται μέσω προγραμματικών συμβάσεων, ο ΚΑ 6737 θα αναπτυχθεί σε 6737.01, 6737.02 κ.ο.κ. ώστε κάθε προγραμματική σύμβαση να παρακολουθείται χωριστά. Εφεξής οι δαπάνες αυτές κατανέμονται σε όλες τις υπηρεσίες κατά περίπτωση.

 

Στον ΚΑ 6738 εγγράφονται τα ποσά των χρηματοδοτήσεων που παρέχονται σε κοινωφελείς δημοτικές επιχειρήσεις, κατά τα προβλεπόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 259 του ΚΔΚ. Για την ορθότερη παρακολούθηση των χρηματοδοτήσεων αυτών, ο ΚΑ 6738 θα αναπτυχθεί σε 6738.01, 6738.02 κ.ο.κ. ώστε να παρακολουθούνται χωριστά ανά επιχείρηση.

 

Σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6739 «Λοιπές προαιρετικές πληρωμές για μεταβιβάσεις εισοδημάτων σε τρίτους» μπορεί να εγγραφούν και οι επιχορηγήσεις φορέων που συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή του δήμου (άρθρο 94 παρ. 4 περίπτ. 30 του ν. 3852/2010), όπως ήδη αναφέραμε στον Κ.Α. 6735 (σ.σ. ΔήμοςΝΕΤ: πλέον 6736)

Σε αναπτύξεις του ΚΑ 6739 εγγράφονται, μεταξύ άλλων, και τα έξοδα των ιδρυμάτων χωρίς νομική προσωπικότητα (περιουσία που έχει διατεθεί στους δήμους για την εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού) για τα οποία έχουν εγγραφεί αντίστοιχα έσοδα σε αναπτύξεις του ΚΑ 1421.

 

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] Δείτε και την ΚΥΑ 70560/16.11.2009 (ΦΕΚ 2394/01.12.2009 τεύχος Β)

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

 

Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, σε εξαιρετικές περιπτώσεις καθώς και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης επιτρέπεται να χορηγούνται στους οικονομικά αδύνατους κατοίκους, τρίτεκνους και πολύτεκνους είδη διαβιώσεως ή περιθάλψεως, κυρίως ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής. Με τους ίδιους όρους επιτρέπεται να χορηγούνται χρηματικά βοηθήματα.Τα βοηθήματα αυτά είναι αφορολόγητα, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχονται ούτε συμψηφίζονται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, Ο.Τ.Α. και νομικά πρόσωπα αυτών ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα (άρθρο 202 παρ.2 Ν.3463/06, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 51 του Ν.4483/17 και τροποποιήθηκε από την παρ.2 του άρθρου 58 του Ν.4795/21)

 

Κατ' εφαρμογή της συνταγματικής επιταγής για την προστασία και ενίσχυση της οικογένειας και για λόγους τήρησης της αρχής της ίσης μεταχείρισης, με την αξιολογούμενη ρύθμιση, πλέον των πολύτεκνων οικογενειών, αναγνωρίζονται και οι οικονομικά αδύνατες τρίτεκνες οικογένειες ως δικαιούχοι παροχής ειδών διαβίωσης ή περίθαλψης, κυρίως ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής, σε εξαιρετικές περιπτώσεις καθώς και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. (αιτιολογική έκθεση Ν.4795/21)

 

Όπου στις διατάξεις του άρθρου 202 του ν. 3463/2006 ορίζεται το δημοτικό συμβούλιο ως όργανο αρμόδιο για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης, νοείται από 19.07.2018 ο δήμαρχος, με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού. (παρ.2 άρθρο 203παρ.2 άρθρο 210άρθρο 283 Ν.4555/18)

 

Για την άσκηση της αρμοδιότητας αυτής δεν απαιτείται προηγούμενη απόφαση συλλογικού οργάνου, εκτός αν αυτή είναι απαραίτητη, προκειμένου να επιτευχθεί η απαιτούμενη εξειδίκευση της πίστωσης. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, πριν από την απόφαση του δημάρχου, προηγείται απόφαση της οικονομικής επιτροπής για μέρος ή το σύνολο των πιστώσεων που χρήζουν εξειδίκευσης. Εξειδικευμένη θεωρείται η πίστωση, όταν κατονομάζεται ρητά η συγκεκριμένη δαπάνη για την οποία προορίζεται και προσδιορίζεται στο αναλυτικότερο δυνατό επίπεδο κωδικοποίησης του προϋπολογισμού.  (περίπτ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 και τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 14 του Ν.4625/19)

 

Η έγκριση δαπανών/διάθεση πιστώσεων κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του αρ. 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων εμπίπτει στην ανωτέρω περίπτωση καθώς, πριν την έκδοση όποιας απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, απαιτείται να εξειδικευθεί πώς θα κατανεμηθεί, σε δικαιούχους φορείς ή φυσικά πρόσωπα, το ποσό που τους αφορά και έχει εγγράφει στον οικείο κωδικό αριθμό εξόδου του προϋπολογισμού εκάστου δήμου. Από τη δημοσίευση του ν. 4625/2019 και εφεξής και εφόσον το δημοτικό συμβούλιο δεν έχει κάνει την σχετική εξειδίκευση, αρμόδιο προς τούτο όργανο είναι η οικονομική επιτροπή. (ΥΠ.ΕΣ. 65483/20.09.2019) (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4555/18)

Η αρμοδιότητα εξειδίκευσης πιστώσεων ασκείται από 31.08.2019 (ημερ. έναρξης ισχύος του Ν.4625/19)  από την Οικονομική Επιτροπή αντί του Δημοτικού Συμβουλίου.

 

Εφόσον έχει ήδη εκδοθεί απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για δαπάνες του αρ. 202 του ίδιου Κώδικα για παροχή έκτακτων επιχορηγήσεων/ενισχύσεων σε νομικά ή και φυσικά πρόσωπα, η απόφαση αυτή δεσμεύει την οικονομική επιτροπή, κατά την άσκηση της αρμοδιότητας της τελευταίας, για την εξειδίκευση των πιστώσεων πριν την έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, όπως περιγράφεται στο τελευταίο εδάφιο της περίπτωσης ε' της παρ. 1 του αρ. 58 του ν. 3852/2010. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.108/72349/16.10.2019)


Η συμπλήρωση των διατάξεων του άρθρου 202 παρ.2 του Ν.3463/06 από το άρθρο 51 του Ν.4483/17, επιχειρεί να διασφαλίσει την ακεραιότητα των αποδιδόμενων ποσών των εν λόγω χρηματικών βοηθημάτων, τα οποία δίδονται σε εξαιρετικές περιπτώσεις, σοβαρής και έκτακτης ανάγκης, προς κάλυψη βασικών βιοτικών αναγκών των δικαιούχων. Καθίσταται σαφές, ότι δικαιούχοι των βοηθημάτων είναι οικονομικά αδύναμοι πολίτες και πολύτεκνοι οι οποίοι διατελούν σε ιδιαίτερα δυσμενείς οικονομικές συνθήκες και πλήττονται σε μεγαλύτερο βαθμό από την υφιστάμενη οικονομική κατάσταση. Η με οποιονδήποτε τρόπο έμμεση μείωση των χορηγηθέντων ποσών ή/και τυχόν εις ολόκληρο παρακράτησή τους, από αιτίες που ρητά αναφέρονται στην διάταξη, ακυρώνει το σκοπό του νομοθέτη που τα προέβλεψε. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4483/17)

 

Σύμφωνα με τα ανωτέρω, επιτρέπεται στους δήμους να χορηγούν χρηματικά βοηθήματα σε δημότες τους αφενός σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ήτοι όταν συντρέχουν ιδιαίτερες περιστάσεις που, λόγω της απόκλισής τους από τις συνηθισμένες συνθήκες, καθιστούν αναγκαία την επέμβαση του δήμου για την αντιμετώπισή τους και αφετέρου προκειμένου να αντιμετωπιστεί έκτακτη και σοβαρή ανάγκη, ήτοι άμεση βιοτική ανάγκη που οφείλεται σε απρόβλεπτα και αιφνίδια περιστατικά και ένεκα της οποίας διακυβεύεται το στοιχειώδες επίπεδο διαβίωσης του χρήζοντος τη βοήθεια. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση του χρηματικού βοηθήματος αποτελεί η οικονομική αδυναμία του λαμβάνοντος, η οποία ερευνάται και κρίνεται κατά περίπτωση με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία της προσωπικής, οικογενειακής και οικονομικής κατάστασής του σε συνάρτηση με την επιβάρυνση που συνεπάγεται γι’ αυτόν η αντιμετώπιση της εξαιρετικής και έκτακτης ανάγκης. Η τυχόν παράλληλη χορήγηση άλλων βοηθημάτων κοινωνικού χαρακτήρα δεν κωλύει την παροχή του ως άνω χρηματικού βοηθήματος, αφού τέτοιος περιορισμός δεν προβλέπεται στις σχετικές διατάξεις, αλλά απεναντίας ορίζεται ότι η καταβολή του δεν επηρεάζει τα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε άλλης κοινωνικής ή προνοιακής παροχής,  ανεξαρτήτως του ότι, εν προκειμένω, δεν αποδεικνύεται αν οι φερόμενοι ως δικαιούχοι έχουν πράγματι λάβει και άλλα χρηματικά βοηθήματα κοινωνικού χαρακτήρα βάσει άλλων διατάξεων. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 126/2018)

Δείτε και το από 04.08.2017 Δελτίο Τύπου του Συνηγόρου του Πολίτη

 

Επί του τεθέντος ερωτήματος, α) ποια η έννοια των όρων, εξαιρετικές περιπτώσεις, έκτακτη και σοβαρή ανάγκη, οικονομική αδυναμία, της παραγράφου 2 του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, β) εάν είναι διάφορος η κατηγορία των οικονομικώς αδυνάτων πολιτών και των πολυτέκνων, κατά την άνω διάταξη και γ) εάν είναι σωρευτική ή μη η συνδρομή των προϋποθέσεων που τίθενται από την ίδια διάταξη για τη χορήγηση των υπ' αυτής προβλεπόμενων βοηθημάτων, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Γ' Τμήμα) ομόφωνα γνωμοδότησε ότι, α) δεν είναι δυνατή η απαρίθμηση των περιπτώσεων , καθώς δεν μπορεί να προσδιορισθεί εκ των προτέρων η περιπτωσιολογία των καταστάσεων οι οποίες είναι δυνατόν να εμφανισθούν, β) η κατηγορία των οικονομικά αδύνατων πολιτών είναι διάφορη από αυτή των πολυτέκνων και γ) οι περιπτώσεις των «εξαιρετικών περιπτώσεων», «της έκτακτης» και της «σοβαρής ανάγκης» τίθενται εναλλακτικώς, ως προς τη συνδρομή τους, είτε ως προς τους οικονομικά αδύνατους, είτε ως προς τους πολύτεκνους. (Γνωμ. ΝΣΚ αριθ. 490/07 η οποία έγινε δεκτή από τον Υπουργό Εσωτερικών βλ. ΥΠΕΣ Αριθμ. Πρωτ: 244/16.05.2008)

Με τη ΓΝΣΚ 490/2007 γίνονται δεκτά τα εξής:
«Ι. Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 202 του Ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α' 114): «2. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, καθώς και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης επιτρέπεται να χορηγούνται στους οικονομικό αδύνατους κατοίκους και πολύτεκνους είδη διαβιώσεως ή περιθάλψεως, κυρίως ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής, με απόφαση του δημοτικού και κοινοτικού συμβουλίου. Με τους ίδιους όρους επιτρέπεται να χορηγούνται χρηματικά βοηθήματα.»
II. Α. Οι έννοιες οι οποίες μνημονεύονται στην ως άνω διάταξη και στις οποίες αναφέρονται τα ερωτήματα που τίθενται από την Υπηρεσία εμπίπτουν στην κατηγορία των αορίστων ή ευρειών νομικών εννοιών, οι οποίες χρησιμοποιούνται σε διάφορους τομείς του δημοσίου και του ιδιωτικού δικαίου, ως νομοτεχνικά πρόσφορο μέσο για την ρύθμιση καταστάσεων η περιπτωσιολογία των οποίων δεν είναι δυνατόν να προσδιορισθεί εκ των προτέρων.
Οι έννοιες αυτές είναι εξοπλισμένες με ιδιότυπη κανονιστικότητα, καθώς με αυτές χαράσσονται γενικές κατευθύνσεις και για εφαρμογή τους απαιτείται εξατομίκευση των νοημάτων τους σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, με βάση το πραγματικό και τις ιδιαιτερότητες τις οποίες παρουσιάζει η ειδικότερη κατάσταση ή έννομη σχέση.
Η ερμηνεία των αορίστων εννοιών γίνεται από το αρμόδιο προς εφαρμογή της ρύθμισης διοικητικό όργανο, εντός του πλαισίου του επιδιωκόμενου με αυτήν σκοπού δημοσίου συμφέροντος και με βάση γενικά και αντικειμενικά κριτήρια τα οποία στηρίζονται στην κοινή πείρα και λογική και έχουν άμεση σχέση με το ρυθμιοτέο ζήτημα.
Η διαδικασία αυτή εμπεριέχει εκτίμηση των ειδικών πραγματικών περιστατικών, η οποία επίσης πρέπει να γίνεται κατά τρόπο αντικειμενικό, με βάση τις κοινές αντιλήψεις και την κοινή πείρα και να μην συνιστά υποκειμενική αξιολόγηση [βλ. Ε. Κουτούπα-Ρεγκάκου, Αόριστες και/Τεχνικές Έννοιες στο Δημόσιο Δίκαιο, Μελέτες Διοικητικού Δικαίου, Εκδόσεις Σακούλα, Θεσσαλονίκη 1997, τεύχος 6, στοιχείο ΠΙ.Α. σ. 50 επ. και σελ. 123, καθώς και Ν. Παπαντωνΐου Γενικές Αρχές του Αστικού Δικαίου, Εκδόσεις Αφων Π. Σακούλα, Αθήνα 1983, παρ. 8 στοιχείο γ' σελ. 43-49 και παρ. 50 στοιχείο γ' σελ. 242-243, Γεωργιάδης, Σταθόπουλος, Αστικός Κώδιξ τόμος Ι, Γενικαϊ Αρχαί, Εκδόσεις Αφων Π. Σακούλα, Αθήνα 1978, άρθρα 281-285, σ. 497-508]».

Η έννοια της οικονομικής αδυναμίας προσδιορίζεται με βάση κριτήρια γενικά και αντικειμενικά όπως, το ύψος του εισοδήματος, ο αριθμός των ανηλίκων τέκνων, η κατάσταση υγείας των μελών της οικογένειας και η γενικότερη περιουσιακή και οικονομική κατάσταση αυτών (πρβλ. ΣτΕ 2753/2003, 1351/2002, NOMOS). (ΓΝΣΚ 490/2007)

 

Αντικειμενικά κριτήρια για τον καθορισμό των οικονομικά άπορων , για οικονομική ενίσχυση από το Δήμο, μπορεί να είναι σχετική εισήγηση των τοπικών συμβουλίων και της απασχολούμενης στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» κοινωνικής λειτουργού του Δήμου (Ελ. Συν. Πράξη 231/2009 Τμ. 7)

 

Οι εξαιρετικές περιπτώσεις δεν απαιτείται πλέον να ανάγονται σε έκτακτη και σοβαρή ανάγκη, δηλαδή σε άμεση βιοτική ανάγκη που οφείλεται σε απρόβλεπτα και αιφνίδια περιστατικά και ένεκα της οποίας διακυβεύεται το στοιχειώδες επίπεδο διαβίωσης του χρήζοντος τη βοήθεια, πρέπει, όμως, να συνθέτουν τη συνδρομή ιδιαίτερων περιστάσεων που, λόγω της απόκλισής τους από τις συνηθισμένες συνθήκες, καθιστούν αναγκαία την επέμβαση των αρχών του Δήμου για την αντιμετώπισή τους. Πρόσθετη προϋπόθεση για τη χορήγηση των ως άνω βοηθημάτων αποτελεί η οικονομική αδυναμία των πολιτών που λαμβάνουν τα βοηθήματα,   η οποία πρέπει να τεκμηριώνεται ειδικά με την υποβολή πρόσφορων στοιχείων όπως π.χ. σχετικών βεβαιώσεων είτε από το Δήμο είτε από οποιονδήποτε άλλο αρμόδιο προς τούτο δημόσιο φορέα και να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 34/2017)

 

Από 23.07.2021, ημερ. έναρξης ισχύος του Ν.4820/21, εφαρμογή για την έννοια των λειτουργικών δαπανών έχουν οι διατάξεις του άρθρου 181 του Ν.4820/21, οι οποίες επαναλαμβάνουν τις προϊσχύουσες διατάξεις της παρ 2 του άρθρου 37 του Ν. 3801/09.

Ειδικότερα, ορίζονται τα εξής:

Λειτουργικές για τον οικείο Ο.Τ.Α., είναι οι δαπάνες που χωρίς να προβλέπονται από τον νόμο σχετίζονται με την ανάπτυξη δραστηριοτήτων οι οποίες προάγουν τα κοινωνικά, πολιτικά, πνευματικά και οικονομικά συμφέροντα των δημοτών ή συμβάλλουν στην ενεργό συμμετοχή τους για την προαγωγή των τοπικών υποθέσεων και δραστηριοτήτων του Ο.Τ.Α., εφόσον όμως ανταποκρίνονται στο ανάλογο ή προσήκον μέτρο και δεν υπερβαίνουν τα εύλογα όρια που διαγράφονται με την τήρηση της αρχής της οικονομικότητας, εν όψει των συνθηκών πραγματοποίησής τους. (άρθρο 181 παρ.1 Ν.4820/21)


Λειτουργικές δαπάνες κατά την έννοια της παρ. 1 είναι ιδίως:
α) Η περιοδική ενίσχυση άπορων κατοίκων με είδη ένδυσης, παροχή φαρμάκων και διατακτικών προμήθειας αναγκαίων για τη διατροφή τους ειδών κατά τις εορτές Χριστουγέννων, νέου έτους και Πάσχα.
β) Η προσωρινή στέγαση άπορων κατοίκων και η προσωρινή λειτουργία ημερήσιων συσσιτίων για άπορους δημότες. Άποροι δημότες για τη λήψη των ως άνω παροχών είναι εκείνοι που περιλαμβάνονται σε κατάσταση την οποία συντάσσει η Οικονομική Επιτροπή του οικείου Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού, η οποία μπορεί να λάβει πληροφορίες για τους άπορους κατοίκους από τους εφημέριους των Ιερών Ναών του οικείου Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού και από κάθε άλλη διαθέσιμη πηγή.
γ) Η παροχή βραβείων πάσης φύσεως σε αριστούχους δημότες μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές.
δ) Η παροχή αναμνηστικών ειδών σε συμμετέχοντες σε πρόγραμμα πολιτιστικών εκδηλώσεων των Ο.Τ.Α.. (άρθρο 181 παρ.2 Ν.4820/21)

 

Σύμφωνα με την παρ.3 του άρθρου 18 του N. 3870/2010 (ΦΕΚ 138/09.08.2010 τεύχος Α): "3.Στην περίπτωση β' της παραγράφου 2 του άρθρου 37 του ν. 3801/2009 (ΦΕΚ 163 Α'), όπου αναφέρονται «άποροι δημότες» νοούνται «άποροι κάτοικοι»."


Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1.  Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής εξειδίκευσης πίστωσης για την καταβολή των χρηματικών βοηθημάτων. (άρθρο 202 παρ.2 Ν.3463/06 )  (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 και τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 14 του Ν.4625/19) (παρ.2 άρθρο 203 Ν.4555/18) (ΥΠ.ΕΣ. 65483/20.09.2019)

  2. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18) (παρ.2 άρθρο 203 Ν.4555/18)
 

3. Kατάσταση απόρων την οποία συντάσσει η Οικονομική Επιτροπή, η οποία μπορεί να λάβει πληροφορίες για τους άπορους δημότες από τους εφημέριους των Ιερών Ναών του οικείου Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού και από κάθε άλλη διαθέσιμη πηγή (άρθρο 181 παρ.2 Ν.4820/21)

 

4. Φάκελος που να στοιχειοθετεί την οικονομική αδυναμία των απόρων. - πχ εισήγηση των τοπικών συμβουλίων και της απασχολούμενης στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» κοινωνικής λειτουργού του Δήμου (Ελ. Συν. Πράξη 231/2009 Τμ. 7), θα μπορούσε (προαιρετικά) να είναι δικαιολογητικό και το πιστοποιητικό απορίας από την αρμόδια υπηρεσία κοινωνικής πρόνοιας της Νομαρχίας (ΝΔ 57/1973) κλπ

  5. Κατάσταση πληρωμής 
  [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
   
Κρατήσεις

Δε γίνεται καμία κράτηση. (ΠΟΛ 1094/2015) (άρθρο 202 παρ.2 Ν.3463/06, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 51 του Ν.4483/17)

Τι να προσέξω  
Καθεστώς Φ.Π.Α.

Δεν υπόκειται σε καθεστώς Φ.Π.Α (άρθρο 3 Ν. 2859/00)

Για τη φορολογική μεταχείριση των αγαθών που παραδίδονται στους ΟΤΑ, στα ΝΠΔΔ (όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 14 του ν. 4270/2014), καθώς και στα ΝΠΙΔ ή στις οντότητες που εποπτεύονται από τους παραπάνω φορείς, προκειμένου να διατεθούν για την κάλυψη των αναγκών των προσφύγων δείτε την ενότητα:
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΔΗΜΩΝ » Ε. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ & ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ » 5. Ένταξη αθίγγανων, παλιννοστούντων ομογενών, μεταναστών και προσφύγων στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή

Συσχετιζόμενες καρτέλες

6681 Υλικά φαρμακείου

6734 Καταβολή του επιδόματος ένδειας στους δικαιούχους

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΔΗΜΩΝ » Ε. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ & ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ » 3. Μέριμνα για τη στήριξη αστέγων και οικονομικά αδύνατων δημοτών » Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης

Προκειμένου για πρόσφυγες, μετανάστες και πολίτες τρίτων χωρών δείτε και τις ενότητες:
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ » ΕΝΝΟΜΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ - ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΙΣ »
Υποχρεώσεις Υπηρεσιών προς πολίτες τρίτων χωρών
και
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΔΗΜΩΝ » Ε. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ & ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ » 5. Ένταξη αθίγγανων, παλιννοστούντων ομογενών, μεταναστών και προσφύγων στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή

-
Παροχή βοήθειας στους πυροπαθείς


Επίσης δείτε στο τέλος της σελίδας

Σχετική νομολογία


Νόμιμες καταβολές χρηματικών βοηθημάτων

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 34/2017

Η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, διότι από τα εξατομικευμένα  στοιχεία  που προσκομίζονται και επισυνάπτονται στις αιτήσεις των επιλεγέντων προσώπων, προκύπτει ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο 202 παρ. 2 του ΚΔΚ, ήτοι η συνδρομή των ιδιαίτερων  περιστάσεων που, λόγω  της  απόκλισής  τους  από  τις  συνηθισμένες  συνθήκες,  καθιστούν αναγκαία  την επέμβαση των αρχών του Δήμου για την αντιμετώπισή τους. Και τούτο διότι πρόκειται για άτομα που ανήκουν στα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα και σε ευπαθείς ομάδες  με  οικονομικά  προβλήματα  και  προβλήματα  υγείας,  η δε οικονομική αδυναμία αυτών, αποδεικνύεται από τα προσκομιζόμενα εκκαθαριστικά εφορίας, τα περιουσιολόγια, τις κάρτες ανεργίας, τις βεβαιώσεις αναπηρίας, τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης κ.α. Άλλωστε,  όλες  οι  αιτήσεις των δημοτών που αιτούνται την οικονομική ενίσχυση από το Δήμο συνοδεύονται από εκθέσεις κοινωνικοοικονομικής έρευνας που υπογράφονται από κοινωνικές λειτουργούς και στις οποίες γίνεται αναλυτική περιγραφή της οικονομικής και οικογενειακής κατάστασης των ατόμων και προβαίνουν αιτιολογημένα στην πρότασή τους περί της αναγκαιότητας οικονομικής στήριξης αυτών. Ως εκ τούτου, ο Δήμος αιτιολογεί πλήρως και επαρκώς την αναγκαιότητα ενίσχυσης των επιλεγέντων δημοτών του με χρηματικό βοήθημα,  η δε Κοινωνική Υπηρεσία αυτού, αποτελεί αρμόδιο φορέα προκειμένου να βεβαιώσει την κοινωνική και οικογενειακή κατάσταση των δημοτών, καθώς και τις συνθήκες διαβιώσεως αυτών.  


Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 372/2010  
Νόμιμη η καταβολή χρηματικού βοηθήματος από το Δήμο σε άπορο δημότη, η οικονομική αδυναμία του οποίου προκύπτει σαφώς από τα στοιχεία του φακέλου καθώς, ενόψει της πυρκαγιάς που εκδηλώθηκε στην κατοικία του δημότη και της έκτασης των ζημιών που προκλήθηκαν από αυτήν, συντρέχει έκτακτη και σοβαρή ανάγκη που δικαιολογεί εν προκειμένω τη χορήγηση χρηματικού βοηθήματος.

Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 281/2010 
Νόμιμη η καταβολή χρηματικού βοηθήματος από το Δήμο σε απόρους δημότες καθώς συντρέχουν εξαιρετικές περιστάσεις, που λόγω της ιδιαιτερότητας και οξύτητάς τους παρεκκλίνουν των συνήθων περιστάσεων και δικαιολογούν τη χορήγηση οικονομικής ενισχύσεως από το Δήμο, κατά την παρ. 2 του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114). Το γεγονός ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ορισμένοι, τουλάχιστον, από τους δικαιούχους είναι χρόνια, δεν αναιρεί τη νομιμότητα της κρινόμενης δαπάνης, δεδομένου ότι,  δεν απαιτείται πλέον η συνδρομή απροβλέπτων και αιφνιδίων περιστατικών, αλλά αρκεί κατά νόμο η συνδρομή εξαιρετικών περιστάσεων.

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 231/2009
Πληρωμή ειδών διατροφής, που χορηγήθηκαν σε 95 άπορους δημότες, με την έκδοση διατακτικών, την εορτή του Πάσχα. Νόμιμη δαπάνη, δεδομένου ότι αφενός το συνολικό ποσό της ενίσχυσης κινείται εντός των ευλόγων ορίων, που υπαγορεύονται από την αντιμετώπιση εξαιρετικών περιστάσεων (άρθρο 202 του ν.3463/2006) και αφετέρου η συνδρομή οικονομικής αδυναμίας προκύπτει σαφώς από τα στοιχεία του φακέλου.

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 180/2008 
Καταβολή οικονομικού βοηθήματος σε άπορους δημότες. Δαπάνη νόμιμη, καθόσον συντρέχουν οι εξαιρετικές περιστάσεις, που λόγω της ιδιαιτερότητας και της οξύτητάς τους παρεκκλίνουν των συνήθων περιστάσεων και δικαιολογούν τη χορήγηση οικονομικού βοηθήματος. Εξάλλου δεν απαιτείται πλέον η συνδρομή απρόβλεπτων και αιφνίδιων περιστατικών, αλλά αρκεί κατά νόμο η συνδρομή εξαιρετικών περιστάσεων (άρθρο 202 ν.3463/2006).

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 48/2008
Καταβολή χρηματικού βοηθήματος από Δήμο σε δεκαέξι (16) οικονομικά αδύναμους κατοίκους αυτού. Δαπάνη νόμιμη, καθόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 202 παρ. 2 του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006), αφού τα σοβαρά προβλήματα υγείας και η οικονομική αδυναμία αυτών αναφέρονται στην αιτιολογία της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, η οποία είναι ειδική, πλήρης και αποδεικνύονται από τα επισυναπτόμενα πιστοποιητικά δημοσίων νοσοκομείων, τις σχετικές εκθέσεις του Οργανισμού Κοινωνικής Προστασίας, τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος, εκκαθαριστικά εφορίας κ.λπ.

Ελ. Συν. Τμ. 7 Απόφ. 1740/2007
Η καταβολή αυξημένων εξόδων παράστασης κατά 20% σε αντιδημάρχους και στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, κατά παράβαση των διατάξεων του εδαφίου β΄ της παρ. 2 του άρθρου 173 του Π.Δ. 410/1995, καθώς και η καταβολή οικονομικών ενισχύσεων σε δημότες χωρίς την συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 262 παρ. 2 του ιδίου ως άνω Π.Δ., δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 26 του Ν.3274/2004 και 29 παρ. 8 του Ν.3448/2006, καθόσον δεν συντρέχει η πρώτη από τις ως άνω σωρευτικά απαιτούμενες προϋποθέσεις νομιμοποίησης των δαπανών των Ο.Τ.Α. (Σχετ. απόφ. VII Τμ. 2094/2007).

Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 30/2007
Καταβολή οικονομικής ενίσχυσης ευρώ σε Δημότη για αντιμετώπιση εξόδων Ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης (έξοδα για μεταμόσχευση στο εξωτερικό). Νόμιμη.

 

Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 154/2006

Οικονομική ενίσχυση σε αναξιοπαθούντες δημότες. Νόμιμη αφού η οικονομική αδυναμία των δικαιούχων αποδεικνύεται από τα προσκομιζόμενα έγγραφα, πληρουμένων και των λοιπών προϋποθέσεων του νόμου.

ΠΡΞ Τ7 2006 88
Αγορά καυσόξυλων και πετρελαίου θέρμανσης από Δήμο, με σκοπό τη διάθεση του σε άπορες οικογένειες δημοτών του, προς αντιμετώπιση του ψύχους του χειμώνα. Δαπάνη νόμιμη, αφού συντρέχει η απαιτούμενη από το νόμο (αρθ. 262 πδ 410/95) προϋπόθεση της έκτακτης και άμεσης βιοτικής ανάγκης και τεκμηριώνεται ειδικό η οικονομική αδυναμία καθενός από τους ως άνω δημότες.

ΠΡΞ ΚΛΒ 2004 1121
Οικονομική ενίσχυση με τη μορφή χρηματικών βοηθημάτων οικογενειών δήμου με χαμηλό ετήσιο εισόδημα. Προϋποθέσεις νόμιμης καταβολής (αρθρ.262 παρ.2 Π.Δ.410/95).

 


 


Μη νόμιμες καταβολές χρηματικών βοηθημάτων

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 126/2018

Οικονομική ενίσχυση πλημμυροπαθών δημοτών. Η λήψη άλλων βοηθημάτων δεν κωλύει τη χορήγηση του χρηματικού βοηθήματος (άρθρο 202 παρ. 2 Κ.Δ.Κ), ανεξαρτήτως του ότι, εν προκειμένω, δεν αποδεικνύεται αν οι φερόμενοι ως δικαιούχοι έχουν πράγματι λάβει και άλλα χρηματικά βοηθήματα κοινωνικού χαρακτήρα βάσει άλλων διατάξεων. Ωστόσο δεν αποδεικνύεται για όλους η σωρευτικά απαιτούμενη προϋπόθεση της οικονομικής αδυναμίας, ήτοι από το συσχετισμό των ζημιών και του ύψους του ετήσιου εισοδήματος (βάσει των οικείων πράξεων διοικητικού προσδιορισμού φόρου) της ΠΑ, του ΘΖ, της ΔΦ και της ΕΚ, προκύπτει ότι αυτοί δεν περιήλθαν σε δεινή οικονομική κατάσταση που θα έθετε σε κίνδυνο τη διαβίωσή τους και θα δικαιολογούσε τη χορήγηση του χρηματικού βοηθήματος. Ειδικά δε για την ΆΓ προκύπτει μόνο το ετήσιο εισόδημα του συζύγου της και όχι το κρίσιμο, εν προκειμένω, οικογενειακό της εισόδημα, με αποτέλεσμα την αδυναμία προσδιορισμού της οικονομικής της κατάστασης. Επομένως, μη νομίμως αποφασίστηκε η χορήγηση του επίμαχου χρηματικού βοηθήματος στους πέντε προαναφερθέντες δημότες. Εν μέρει μη νόμιμη δαπάνη. 

 

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 69/2008 
Προμήθεια ψητού κρέατος για να χορηγηθεί σε άπορους δημότες Δήμου ενόψει της εορτής του Πάσχα 2006. Μη νόμιμη, καθόσον δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 218 του π.δ. 410/1995 (δηλ. έκτακτη, αιφνίδια και απρόβλεπτη ανάγκη). Περαιτέρω η εν λόγω δαπάνη είναι μη κανονική, καθόσον το συνημμένο, ως δικαιολογητικό αυτής, στο ένταλμα δελτίο αποστολής- τιμολόγιο έχει εκδοθεί σε χρόνο μεταγενέστερο της διακίνησης και παράδοσης των σχετικών αγαθών


Ελ. Συν. Τμ. 7 Απόφ. 1739/2007
Μη νόμιμες δαπάνες Δήμου, που αφορούν στην καταβολή α) οικονομικής ενίσχυσης σε οικογένειες του Δήμου με χαμηλό εισόδημα καθώς και σε οικογένειες με χαμηλό ετήσιο εισόδημα και τέκνα σπουδάζοντα σε Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. και β) χρηματικού βοηθήματος σε φοιτήτρια, καθόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 262 του Π.Δ.410/1995, αφού οι ανάγκες των δημοτών για την αντιμετώπιση των οποίων χορηγήθηκαν οι ανωτέρω ενισχύσεις δεν είναι εξαιρετικές και έκτακτες, δεν οφείλονται σε απρόβλεπτα και αιφνίδια περιστατικά ενώ, περαιτέρω, η ιδιότητα του οικονομικά αδύνατου δεν αρκεί για να καταστήσει νόμιμες τις ως άνω δαπάνες. Εξάλλου, οι δαπάνες αυτές δεν νομιμοποιούνται με τις διατάξεις των άρθρων 26 περ. 1 του Ν.3274/2004 και 29 παρ. 8 του Ν.3448/2006, καθόσον δεν συντρέχουν όλες οι προβλεπόμενες από αυτές προϋποθέσεις (Μειοψηφία). Όμοια η 1741/2007 απόφαση του VII Τμ.

 

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 220/2007 (Ε΄ Διακοπών)
Οικονομική ενίσχυση, ενόψει της εορτής των Χριστουγέννων, οικονομικά απόρων δημοτών, με την αγορά από Δήμο και τη διανομή σε αυτούς ειδών διαβίωσης. Μη νόμιμη, καθόσον δεν συντρέχει έκτακτη, αιφνίδια και απρόβλεπτη ανάγκη (άρθρο 202 παρ. 2 του Δ.Κ.Κ.), αφού τέτοια δεν συνιστά η εορτή των Χριστουγέννων, ενώ από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει η οικονομική αδυναμία των δημοτών. Συγγνωστή πλάνη. Όμοιες οι 125/2006 και 240/2007 πράξεις του ιδίου Τμήματος.

ΠΡΞ Τ7 2006 370 Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγητής: Μ. Ζυμής, Σύμβουλος

Χορήγηση έκτακτου χρηματικού βοηθήματος σε οικονομικά αδύνατους κατοίκους Δήμου, ενόψει της έναρξης της σχολικής περιόδου. Μη νόμιμη, καθόσον δεν προκύπτουν εξαιρετικές περιπτώσεις, που λόγω της ιδιαιτερότητας τους και των ειδικών συνθηκών από τις οποίες δημιουργήθηκαν, να επιτάσσουν την αντιμετώπιση τους με επέμβαση του Δήμου. Περαιτέρω, ανεξαρτήτως του ότι ο κατάλογος των δικαιούχων, δεν συντάχθηκε από το αρμόδιο όργανο, δεν προκύπτει ότι αυτοί πληρούν τα κριτήρια που έθεσε ο Δήμος (ηλικία, αριθμός τέκνων σχολικής ηλικίας).

ΠΡΞ Τ7 2006 178 Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγήτρια: Αικ. Μποκώρου, Πάρεδρος

 

Προμήθεια κρέατος, πετρελαίου θέρμανσης και φαρμάκων για τη χορήγηση τους σε οικονομικά αδύνατους δημότες, ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Μη νόμιμη, καθόσον δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 262 παρ. 2 του Δ.Κ.Κ., αφού η εορτή των Χριστουγέννων, Νέου Έτους κ,λπ. δεν συνιστά έκτακτη, αιφνίδια και απρόβλεπτη ανάγκη και δεν προκύπτει η οικονομική αδυναμία των δημοτών. Επίσης, η εν λόγω δαπάνη δεν βρίσκει έρεισμα ούτε στο άρθρο 24 παρ. 1 του Δ.Κ.Κ., διότι η χορήγηση ειδών σε άπορους δημότες περιστασιακά δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι εμπίπτει στην εφαρμογή κάποιου κοινωνικού προγράμματος του Δήμου. Ανακλήθηκε, λόγω συγγνωστής πλάνης με την 369/2006 πράξη του ιδίου Τμήματος, (Σχετ. Πράξη 330/2006 του ιδίου Τμήματος).

 

 

ΠΡΞ Τ7 2006 146 Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγητής: Μ. Ζυμής, Σύμβουλος
Οικονομική ενίσχυση ποσού 300- από Δήμο, σε άπορο δημότη του. Μη νόμιμη, αφού λόγω της αοριστίας της αιτιολογίας της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, δεν μπορεί να αξιολογηθεί αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 262 παρ. 2 του Π.Δ.410/95. δηλαδή έκτακτη, αιφνίδια και απρόβλεπτη ανάγκη που να δικαιολογεί τη χορήγηση του ανωτέρω χρηματικού βοηθήματος.

 

ΠΡΞ Τ7 2006 125 Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγήτρια: Αικ. Μποκώρου, Πάρεδρος
Αγορά ειδών διαβίωσης και πρώτης ανάγκης για τη διανομή τους σε άπορους δημότες ενόψει της εορτής των Χριστουγέννων. Μη νόμιμη, διότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 262 παρ. 2 του Δ.Κ.Κ. και ειδικότερα η συνδρομή έκτακτης και σοβαρής ανάγκης, ενώ περαιτέρω δεν τεκμηριώνεται η οικονομική αδυναμία των δημοτών αφού δεν έχουν υποβληθεί βεβαιώσεις απορίας είτε από το Δήμο, είτε από άλλο αρμόδιο δημόσιο φορέα (Σχετ. Πράξη VII Τμ.330/2006).

 

ΠΡΞ Τ7 2006 79 Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγήτρια: Γ. Μαραγκού, Σύμβουλος
Ανεπίτρεπτη η καταβολή οικονομικής ενίσχυσης από Δήμο Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις του όρθρου 277 παρ. 8 του Δ.Κ.Κ., όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 3 παρ. 2 Ν. 3345/2005. Κατ' εξαίρεση είναι δυνατή η επιχορήγηση εταιρειών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που ο σκοπός τους αναφέρεται στην αντιμετώπιση προβλημάτων που απορρέουν από τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών (άρθρο 35 Δ.Κ.Κ.).

 

ΠΡΞ Τ7 2006 26 Πρόεδρος: Χ. Ντάκουρης Εισηγήτρια: Αικ. Μποκώρου, Πάρεδρος
Ενίσχυση σε είδος (γάλα) απόρων κατοίκων Δήμου. Μη νόμιμη καθόσον δεν προκύπτουν οι από το άρθρο 262 παρ. 2 του Π.Δ.410/1995 απαιτούμενες προϋποθέσεις, ήτοι ο εξαιρετικός χαρακτήρας της περίπτωσης και ο έκτακτος χαρακτήρας της ανάγκης των δημοτών αυτών. Ανακλήθηκε, λόγω συγγνωστής πλάνης, από την 170/2006 Πράξη του ιδίου Τμήματος.

 

Ελ. Συν Τμ. 7 Πράξη 44/2005 Εισηγητής: Μ. Ζυμής, Σύμβουλος

Χρηματικό βοήθημα σε οικονομικά αδύναμο δημότη. Δαπάνη μη νόμιμη, καθόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 262 παρ. 2 του Π.Δ. 410/1995, αφού δεν προκύπτει σοβαρή οικονομική αδυναμία του ανωτέρω, ώστε να διακυβεύεται το στοιχειώδες επίπεδο διαβίωσής του 

 

Ελ. Συν Τμ. 1 Πράξη 173/2004 Εισηγητής: Μ. Ζαγκλιβερινού, Σύμβουλος
Οικονομική ενίσχυση πολυτέκνων οικογενειών δήμου. Δεν αποτελεί τοπική υπόθεση, ούτε συμπεριλαμβάνεται στις ενδεικτικά αναφερόμενες στο άρθρο 24 του Δημοτικού Κώδικα αρμοδιότητες των δήμων. Επί πλέον δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 262 παρ. 2 του ίδιου Κώδικα.

 

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

 

 Επί του τεθέντος ερωτήματος, α) ποια η έννοια των όρων, εξαιρετικές περιπτώσεις, έκτακτη και σοβαρή ανάγκη, οικονομική αδυναμία, της παραγράφου 2 του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, β) εάν είναι διάφορος η κατηγορία των οικονομικώς αδυνάτων πολιτών και των πολυτέκνων, κατά την άνω διάταξη και γ) εάν είναι σωρευτική ή μη η συνδρομή των προϋποθέσεων που τίθενται από την ίδια διάταξη για τη χορήγηση των υπ' αυτής προβλεπόμενων βοηθημάτων, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Γ' Τμήμα) ομόφωνα γνωμοδότησε ότι, α) δεν είναι δυνατή η απαρίθμηση των περιπτώσεων , καθώς δεν μπορεί να προσδιορισθεί εκ των προτέρων η περιπτωσιολογία των καταστάσεων οι οποίες είναι δυνατόν να εμφανισθούν, β) η κατηγορία των οικονομικά αδύνατων πολιτών είναι διάφορη από αυτή των πολυτέκνων και γ) οι περιπτώσεις των «εξαιρετικών περιπτώσεων», «της έκτακτης» και της «σοβαρής ανάγκης» τίθενται εναλλακτικώς, ως προς τη συνδρομή τους, είτε ως προς τους οικονομικά αδύνατους, είτε ως προς τους πολύτεκνους. (Γνωμ. ΝΣΚ αριθ. 490/07 η οποία έγινε δεκτή από τον Υπουργό Εσωτερικών βλ. ΥΠΕΣ Αριθμ. Πρωτ: 244/16.05.2008)

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας