Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Αποζημίωση και έξοδα κίνησης δημοτικών συμβούλων

ΚΑ Προϋπολογισμού 6122
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

 

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 612 «Δαπάνες Αιρετών» εγγράφεται η αντιμισθία του δημάρχου, των αντιδημάρχων και του προέδρου δημοτικού συμβουλίου, καθώς και λοιπές αποζημιώσεις αιρετών οργάνων προβλεπόμενες από τη νομοθεσία. Στην ίδια υποκατηγορία (ΚΑ 6126) εγγράφονται και οι εργοδοτικές εισφορές επί της αντιμισθίας των δημάρχων, κατά τις διακρίσεις του άρθρου 32 παρ.1 του ν. 2084/1992, για τη λήψη εφάπαξ βοηθήματος και για το ΤΥΔΚΥ, εφόσον συντρέχει περίπτωση ασφάλισης στο ταμείο αυτό.

 

Στον κωδικό 6122 εγγράφεται, εφόσον προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, η αποζημίωση των δημοτικών συμβούλων για την συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις.


[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δείτε σχετικά την ενότητα ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ » ΑΝΤΙΜΙΣΘΙΑ - ΑΔΕΙΕΣ » ΑΝΤΙΜΙΣΘΙΑ - ΑΔΕΙΕΣ » Αποζημίωση συμμετοχής σε συνεδριάσεις

 

και την καρτέλα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΔΑΠΑΝΕΣ ΟΤΑ » 64 Λοιπά γενικά έξοδα » 642 Οδοιπορικά έξοδα και έξοδα ταξιδιών » 6421 Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων αιρετών » 6421.01 Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων αιρετών για μετακίνηση εκτός έδρας στο εσωτερικό (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

  

 

1. (έως 14.12.2022Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για τον ορισμό των δικαιούχων αποζημίωσης  (παρ.1 άρθρο 1 ΚΥΑ 11836/17.04.2018 (ΦΕΚ 1417/25.04.2018 τεύχος Β')

 

(από 14.12.2022Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για τον ορισμό των δικαιούχων αποζημίωσης  (άρθρο 92 παρ.9 του ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 119 του ν.5003/22

 

(από 1.1.2024) Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για τον ορισμό των δικαιούχων αποζημίωσης (άρθρο 92 παρ.9 του ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 11 του ν.5056/23 σε συνδυασμό με το άρθρο 54 παρ.2 του ίδιου νόμου)

 

2. Βεβαίωση μόνιμης κατοικίας του άρθρου 279 του ν. 3463/2006 του δικαιούχου. (παρ.1 άρθρο 1 ΚΥΑ 11836/17.04.2018 (ΦΕΚ 1417/25.04.2018 τεύχος Β')

 

 

3. (έως 31.12.2023) Κατάσταση στην οποία θα φαίνεται σε πόσες συνεδριάσεις ανά μήνα συμμετείχε ο κάθε δικαιούχος.

(από 1.1.2024Κατάσταση στην οποία θα φαίνεται σε πόσες συνεδριάσεις ανά μήνα συμμετείχε ο κάθε δικαιούχος.

 

Εντός των πρώτων επτά (7) ημερών κάθε μηνός, ο δήμαρχος ή ο αρμόδιος αντιδήμαρχος ή ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου διαβιβάζει στην οικονομική υπηρεσία του δήμου (από 1.1.2024 η διαβίβαση γίνεται στη Δημοτική Επιτροπή-άρθρο 74Α παρ.1 ν.3852/10 όπως προστέθηκε από το άρθρο 9 του ν.5056/23) την κατάσταση των δικαιούχων αποζημίωσης με τις ημέρες συμμετοχής εκάστου στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου κατά τον προηγούμενο μήνα. (παρ.1 άρθρο 2 ΚΥΑ 11836/17.04.2018 (ΦΕΚ 1417/25.04.2018 τεύχος Β')

 

4. Πρακτικό ορκωμοσίας (άρθρο 52 παρ.3 Ν.3852/10)

  5. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18
  6. Κατάσταση πληρωμής
  [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] 
Κρατήσεις

1. Παρακράτηση φόρου εισοδήματος

Στα εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που καταβάλλονται αναδρομικά, σύμφωνα με το άρθρο 12, ,καθώς και στις πρόσθετες αμοιβές που δεν συμπεριλαμβάνονται στις τακτικές αποδοχές διενεργείται παρακράτηση με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο καταβαλλόμενο ποσό ανεξάρτητα από το έτος στο οποίο ανάγονται για να φορολογηθούν τα εισοδήματα αυτά. (άρθρο 60 παρ.5 του Ν.4172/2013) (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 99/2017) Δείτε σχετικά και αναλυτικό άρθρο μας για το θέμα στο από 21.12.2017 Ενημερωτικό Δελτίο μας.

 

Για την παρακράτηση Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών δείτε την ενότητα: 
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ » ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΦΟΡΟΥ » Παρακράτηση Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών 


2. Χαρτόσημο 1% και ΟΓΑ επί χαρτοσήμου 20% υπολογίζεται επί των ακαθαρίστων αμοιβών τους (άρθρο 15ε παρ.7 κτχ) (ΠΟΛ 1213/25.09.2014Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86 σελίδα 3-4)


3Ειδική εισφορά Αλληλεγγύης - Εισφορά υπέρ ΤΠΔΥ/ΟΑΕΔ

[embed_object_post post_id="62" post_title="Εισφορές του Ν.3986-2010"]embed_object_post[/embed_object_post]


4. Ασφαλιστικές εισφορές

Δεν υπόκεινται σε ασφαλιστικές κρατήσεις οι αποζημιώσεις, καθώς και τα έξοδα κίνησης των αιρετών οργάνων α' και β' βαθμού των ΟΤΑ (π.χ. του προέδρου συμβουλίου δημοτικής ή τοπικής κοινότητας και του εκπροσώπου της τοπικής κοινότητας κλπ), για τη συμμετοχή τους ως μέλη σε συμβούλια των ΟΤΑ (Δημοτικά συμβούλια, Περιφερειακά συμβούλια, Κοινοτικά Συμβούλια), για τα οποία δεν προκύπτει υποχρέωση υπαγωγής στην ασφάλιση, βάσει των σχετικών διατάξεων του ν. 3852/2010, όπως ισχύει.
Παράδειγμα: Ενδεικτικά αναφέρονται, οι αποζημιώσεις του αρ. 33 παρ. 3 του ν. 4483/2017, σε μέλη Δημοτικών Συμβουλίων για τη συμμετοχή τους ανά συνεδρίαση στα Δημοτικά Συμβούλια, οι αποζημιώσεις του αρ. 184 του ν. 3852/2010, σε περιφερειακούς συμβούλους για τη συμμετοχή τους ανά συνεδρίαση στο περιφερειακό συμβουλίου, την οικονομική επιτροπή και τις λοιπές διοικητικές επιτροπές. (Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. Φ10042/οικ.13567/329/08.06.2018)

 

Τι να προσέξω

 

 

Καθεστώς Φ.Π.Α.  Δεν υπόκειται σε καθεστώς ΦΠΑ
Σχετική νομολογία

 

ΠΡΙΝ ΤΟ Ν. 4483/2017

 

Αποζημίωση δημοτικών συμβούλων και μελών οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής

 

Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 155/2012.
Οι υπάλληλοι των δήμων δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δημοτικοί σύμβουλοι, διαφορετικά συντρέχει στο πρόσωπο αυτών ασυμβίβαστο και εκπίπτουν του αξιώματός τους, το οποίο διαπιστώνεται μετά από απόφαση του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου, κατόπιν υποβολής σχετικής ένστασης. Συνακόλουθα, ο δημοτικός σύμβουλος δεν δικαιούται να λάβει την αποζημίωση για τη συμμετοχή του στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, εφόσον αυτές πραγματοποιήθηκαν σε χρόνο που συνέτρεχε το ασυμβίβαστο. Λόγω ύπαρξης ασυμβιβάστου της ιδιότητας του φερόμενου ως δικαιούχου ως μόνιμου υπαλλήλου του Δήμου με την ιδιότητα του δημοτικού συμβούλου από το χρόνο που αυτός μετατάχθηκε κατά τα ανωτέρω στο Δήμο, ήτοι από 1.1.2011, δεν δικαιούται να λάβει τη αποζημίωση για τη συμμετοχή του στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. Μη νόμιμη δαπάνη.

 

Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 81/2012.
Εφόσον η οικονομική επιτροπή αποτελεί όργανο διοίκησης του Δήμου, που ασκεί το σύνολο σχεδόν των αρμοδιοτήτων της καταργηθείσας δημαρχιακής επιτροπής, τα μέλη της δικαιούνται αποζημίωση για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις της, κατ' αναλογική εφαρμογή του άρθρου 140 παρ. 3 του ν. 3463/2006. Νόμιμη η δαπάνη.

 

Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 7/2012.
Όμοιες οι Πράξεις 41/201262/2012.
Δεδομένου ότι και η επιτροπή ποιότητας ζωής κάθε δήμου συνιστά όπως και η οικονομική του επιτροπή όργανο διοίκησής του και επιπλέον ασκεί, όπως και αυτή, μέρος των αρμοδιοτήτων της προϋφιστάμενης δημαρχιακής επιτροπής και συνεπώς κατά το μέρος αυτό την έχει διαδεχθεί, τα μέλη της δικαιούνται, όπως ακριβώς και τα μέλη της οικονομικής επιτροπής, κατ' ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 140 του ν. 3463/2006 αποζημίωση για της συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις της, η οποία ισούται με αυτήν που προβλεπόταν από το εν λόγω άρθρο για τα μέλη της δημαρχιακής επιτροπής. Νόμιμη δαπάνη.

 

Ελ.Συν. Πράξη 74/2011 Τμ.1.
Νόμιμη η καταβολή αποζημίωσης στα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και της Δημαρχιακής Επιτροπής, λόγω της συμμετοχής τους στις αντίστοιχες συνεδριάσεις των ανωτέρω συλλογικών οργάνων. Η αποζημίωση που λαμβάνουν τα μέλη των συλλογικών οργάνων διοίκησης των Ο.Τ.Α. καταβάλλεται στο νόμιμο κατά περίπτωση ποσοστό επί των μειωμένων κατά 7% (από 1.1.2010) και επιπλέον 3% (από 1.6.2010) εξόδων παράστασης του οικείου Δημάρχου ή του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου και δεν υπόκειται σε περαιτέρω μείωση κατά 50%, κατ' εφαρμογή του άρθρου 1 παρ. 7 του ν.3833/2010.

 

Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 24/2008
Έξοδα κίνησης, παράστασης και αποζημίωση για συμμετοχή στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και της Δημαρχιακής Επιτροπής Δημάρχου, Αντιδημάρχων και Προέδρων Δημοτικών ή Τοπικών Συμβουλίων, για τα έτη 2001-2002. Νόμιμη, μολονότι δεν τηρήθηκε η διαδικασία του άρθρου 31 του β.δ. 17-5/15-6-1959, γιατί η εν λόγω διαδικασία αποσκοπείαποκλειστικά και μόνο στη διαχειριστική τακτοποίηση ανεξόφλητων χρηματικών ενταλμάτων ληξάντων οικονομικών ετών και δεν επηρεάζει τη νομιμότητα των δαπανών που διενεργούνται σε βάρος των πιστώσεων, που έχουν αναληφθεί από τον προϋπολογισμό του νέου οικονομικού έτους

 

Ελ.Συν. Τμ.1 Πρακτικά Σ6Α/2001
Έξοδα κίνησης άρθρο 156 Π.δ.410/1995 σε πρόεδρο και μέλη συμβουλίων δήμων. Δεν χορηγούνται για αντιμετώπιση συγκεκριμένων δαπανών μετακίνησης αλλά ως ειδική αποζημίωση για την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Μη νόμιμη η καταβολή.


 

Αποζημίωση Προέδρου Δ.Σ.

 

Ελ. Συν. Πράξη 239/2011 Τμ. 1
Όμοια η Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ.1 Πράξη 4/2012
Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου δεν δικαιούται την ως άνω αποζημίωση, καθόσον για τις παρεχόμενες από αυτόν υπηρεσίες στο Δημοτικό Συμβούλιο λαμβάνει την προβλεπόμενη στο άρθρο 92 του ν. 3852/2010 αντιμισθία. Εξάλλου, η διάταξη της παρ. 8 του άρθρου 92 του ν. 3852/2010, την οποία επικαλείται ο Δήμος, ρυθμίζει το διαφορετικό ζήτημα της καταβολής απολαβών σε περίπτωση κατοχής περισσοτέρων του ενός αξιωμάτων στην τοπική αυτοδιοίκηση και, επομένως, από την ως άνω διάταξη δεν μπορεί να αντληθεί ερμηνευτικό επιχείρημα υπέρ της σύγχρονης καταβολής στον πρόεδρο δημοτικού συμβουλίου αντιμισθίας και αποζημίωσης για τη συμμετοχή του στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, όπως εσφαλμένα υπολαμβάνει ο εν λόγω Δήμος. Μη νόμιμη η δαπάνη.



Αποζημίωση προέδρων τοπικών διαμερισμάτων (ήδη τοπικών κοινοτήτων)

 

Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 82/2009
Καταβολή της αποζημίωσης του άρθρου 140 παρ. 3 του ν. 3463/2006, (ΦΕΚ Α΄ 114) στους προέδρους τοπικών συμβουλίων των τοπικών διαμερισμάτων Δήμου, λόγω συμμετοχής τους στις συνεδριάσεις του Δ.Σ., ενόψει του ότι στα θέματα των αντίστοιχων ημερήσιων διατάξεων περιλαμβάνονταν ζητήματα, που αφορούσαν στα οικεία τοπικά διαμερίσματα. Νόμιμη. Οι πρόεδροι τοπικών συμβουλίων δικαιούνται να λάβουν την ως άνω αποζημίωση, αφού κατά τη ρητή διατύπωση του νόμου, το δικαίωμα λήψης της παροχής αυτής συναρτάται με τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. και δικαιούχοι αυτής είναι όλα τα μετέχοντα στις συνεδριάσεις μέλη του, ενώ δεν περιορίζεται ρητά η καταβολή της μόνο στους δημοτικούς συμβούλους. Η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 140 του ν.3463/2006 δεν εισάγει εξαίρεση από τη ρύθμιση του άρθρου 133 παρ. 1 του ίδιου νόμου, που θεσπίζει τον άμισθο και τιμητικό χαρακτήρα του αξιώματος του προέδρου του τοπικού συμβουλίου, καθόσον αποτελεί ειδική διάταξη, η οποία αφορά αποκλειστικά το ζήτημα της αμοιβής των μελών του Δ.Σ.

 

 

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας