Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής
Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2024-2027
Ο νόμος 4270/2014 (ΦΕΚ 143 Α’) για τις αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας, προβλέπει - μεταξύ άλλων - την υποχρέωση κατάρτισης Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ), το οποίο δίνει μια σαφή εικόνα των δημοσιονομικών ορίων και των δεσμεύσεων που αναλαμβάνονται για την επόμενη περίοδο, των βασικών πολιτικών κατευθύνσεων, καθώς και των προτεραιοτήτων της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Το ΜΠΔΣ θέτει συγκεκριμένους στόχους, χρονοδιαγράμματα και δείκτες υλοποίησης στην προσπάθεια εξορθολογισμού και ελέγχου των δαπανών και επίτευξης των εκάστοτε δημοσιονομικών στόχων. Παρουσιάζει την ενοποιημένη εικόνα των μεγεθών της γενικής κυβέρνησης για να διευκολύνει τη λήψη αποφάσεων οικονομικής πολιτικής. Παράλληλα, θέτει τα ανώτατα όρια δαπανών για όλη την περίοδο για τα Υπουργεία, καθώς και τους στόχους ισοζυγίου για τους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Το ΜΠΔΣ 2024-2027 θα περιλαμβάνει την περιγραφή και αξιολόγηση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων των δύο προηγούμενων ετών (2021-2022), καθώς και τις προβλέψεις των δημοσιονομικών προοπτικών για
α) το τρέχον έτος (2023),
β) το έτος προϋπολογισμού (2024) και
γ) τα τρία επόμενα έτη (2025-2027). (Υπ. Οικ. 20039 ΕΞ 2023/08.02.2023)
Για την κατάρτιση του Προγράμματος Σταθερότητας και του ΜΠΔΣ απαιτείται η ουσιαστική και ενεργή συμμετοχή όλων των Υπουργείων και λοιπών φορέων και ιδιαίτερα των Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών, δεδομένου ότι είναι οι αρμόδιοι φορείς που οφείλουν να υλοποιήσουν τον συνολικό δημοσιονομικό σχεδιασμό, όπως αντανακλάται στις επιμέρους δεσμεύσεις του ΜΠΔΣ, τόσο σε κεντρικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο εποπτευόμενων φορέων. (Υπ. Οικ. 20039 ΕΞ 2023/08.02.2023)
Οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης αποτελούν, λόγω του πλήθους τους, υποτομέα με σημαντική επίπτωση στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης. Επισημαίνεται και εδώ η ανάγκη κατάρτισης ρεαλιστικών προβλέψεων, που θα είναι συνεπείς με το εκάστοτε δημοσιονομικό πλαίσιο. Κατά συνέπεια, είναι απαραίτητο στους υπό συμπλήρωση πίνακες να εγγράφονται μόνο τα έσοδα και οι δαπάνες, τα οποία αναμένεται να εισπραχθούν και αντίστοιχα να πληρωθούν κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, και όχι με βάση την πιθανή διαμόρφωση των πιστώσεων των προϋπολογισμών. (Υπ. Οικ. 20039 ΕΞ 2023/08.02.2023)
Στο πλαίσιο κατάρτισης του ΜΠΔΣ 2024-2027, οι ΟΤΑ α’ & β’ βαθμού, καθώς και τα λοιπά ΝΠΔΔ του υποτομέα, θα πρέπει να προβούν σε προβλέψεις σύμφωνα με το υπόδειγμα του πίνακα 7 του Παραρτήματος, ενώ τα ΝΠΙΔ του υποτομέα θα προβούν σε προβλέψεις σύμφωνα με το υπόδειγμα και τις ειδικότερες οδηγίες που περιλαμβάνονται στο ηλεκτρονικό αρχείο του πίνακα 7Α. Αναφορικά με τη γραμμογράφηση των πινάκων, επισημαίνεται ότι: α) οι κάθε είδους αποδοχές, αποζημιώσεις κ.λπ. των αιρετών θα πρέπει να συμπεριληφθούν στη γραμμή «Αμοιβές Προσωπικού» και β) στη γραμμή δαπανών «Κοινωνικές Παροχές» συμπεριλαμβάνονται και οι δαπάνες που γίνονται από τις Περιφέρειες για τη μεταφορά μαθητών (ΚΑΕ 0821). (Υπ. Οικ. 20039 ΕΞ 2023/08.02.2023)
Ο πίνακας 7 του Παραρτήματος με τα ενοποιημένα ποσά του υποτομέα θα αποσταλεί με ευθύνη του Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης & Αναπτυξιακής Πολιτικής στη ΔΠΔΣ. (Υπ. Οικ. 20039 ΕΞ 2023/08.02.2023)
Σημειώνεται ότι το δημοσιονομικό αποτέλεσμα όλων των φορέων, πλην όσων ΝΠΙΔ καταρτίζουν και εκτελούν προϋπολογισμό σε δεδουλευμένη βάση, προσδιορίζεται ως η διαφορά εισπράξεων – πληρωμών (ταμειακό αποτέλεσμα) +/- τη μεταβολή του ύψους των απλήρωτων υποχρεώσεων προς φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης (τρίτους) μέσα στο έτος αναφοράς. Αύξηση του ύψους των απλήρωτων υποχρεώσεων οδηγεί σε επιδείνωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος για την περίοδο αναφοράς. (Υπ. Οικ. 20039 ΕΞ 2023/08.02.2023)
Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ. 15556/24.02.2023: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2024-2027 του υποτομέα των ΟΤΑ.
Παλαιότερες Εγκύκλιοι
-Υπ. Οικ. 19913 ΕΞ 2022/15.02.2022: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2023-2026
Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ. 15361/08.03.2022: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2023-2026 του υποτομέα των ΟΤΑ
-Υπ. Οικ. 2/47904 /ΔΠΔΣ/19.02.2021: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025
Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ.16232/03.03.2021: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025 του υποτομέα των ΟΤΑ.
-Υπ. Οικ. 2/7408/ΔΠΔΣ/11.02.2020 : Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2021-2024
Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ. οικ. 11884/18.02.2020: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2021-2024 του υποτομέα των ΟΤΑ
-Υπ. Οικ. 2/17256/ΔΠΔΣ/22.02.2019: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2020-2023
Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ. οικ. 18248/13.03.2019 : Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2020- 2023 του υποτομέα των ΟΤΑ
-Υπ. Οικ. 2/21112/ΔΠΔΣ/09.03.2018: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022
Σχετική και η 10394/04.04.2018: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2021 του υποτομέα S1313 «Τοπική Αυτοδιοίκηση».
-ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. οικ. 27154/31.07.2015: Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016-2019
Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. οικ.34583/05.10.2015 : Οδηγίες κατάρτισης ΜΠΔΣ 2016 - 2019 προς τα ενταγμένα στο ΜΦΓΚ Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης