Αναμόρφωση
I. Ακολουθούμενη διαδικασία
II. Λόγοι αναμόρφωσης
III. Τρόπος υποβολής της αναμόρφωσης στον ελεγκτή νομιμότητας
IV. Ανταποδοτικά τέλη
V. Αύξηση ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΟΔΩΝ Ι για λογιστική τακτοποίηση εκρεμμοτήτων του Δήμου
VI. Υποχρέωση Διαγραφής παραγεγραμμένων υποχρεώσεων
VII. Βήματα αναμόρφωσης
VIII. Μεταφορά πιστώσεων από έργο- Αποθεματικό
I. Ακολουθούμενη διαδικασία
Για την μεταφορά πιστώσεων που δεν αφορούν κωδικούς έργων ακολουθούνται οι διατάξεις του άρθρου 8 του Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/1959 τεύχος Α'): Περί οικονομικής διοικήσεως και λογιστικού των Δήμων και Κοινοτήτων:
Διαρκούντος του οικονομικού έτους απαγορεύεται η μεταφορά πίστωσης από ένα κάποιο κεφάλαιο σε άλλο κεφάλαιο και από ένα άρθρο σε άλλο άρθρο. (παρ 1 άρθρο 8 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))
Εξαιρετικά, εκτός των εγγεγραμμένων πιστώσεων για εκτέλεση έργων στον προϋπολογισμό, επιτρέπεται η μεταφορά πίστωσης ως εκπληρωμένου του σκοπού ή ότι κατέστη ανέφικτος προς επαύξηση άλλης πίστωσης που αναγράφεται στον προϋπολογισμό του ίδιου ή άλλου κεφαλαίου ή προς δημιουργία πιστώσεων για έκτακτες και επείγουσες ανάγκες μη προβλεπόμενες στον προϋπολογισμό. (παρ 2 άρθρο 8 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))
Η κατά μεταφορά διάθεση των κατά την προηγουμένη παράγραφο πιστώσεων, πραγματοποιείται με ειδικές αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου που εγκρίνονται από τον ελεγκτή νομιμότητας. Οι αποφάσεις πρέπει να κατονομάζουν τα κεφάλαια και άρθρα,προς αύξηση των πιστώσεων των οποίων μεταφέρονται τα αναλαμβανόμενα ποσά ή να καθορίζουν τα νέα κεφάλαια και άρθρα, τα οποία πρέπει να δημιουργηθούν όταν πρόκειται για απρόοπτη δαπάνη. (παρ 3 άρθρο 8 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))
Για πρόληψη ενδεχόμενης ανεπάρκειας των πιστώσεων για απρόοπτες δαπάνες, αναγράφεται στον προϋπολογισμό του δήμου πίστωση σε ιδιαίτερο κεφάλαιο με τίτλο «Αποθεματικό» και άρθρο με τον τίτλο «Ποσό διαθέσιμο για αναπλήρωση των πιστώσεων, οι οποίες βρέθηκαν ανεπαρκείς, όπως και για έκτακτες και επείγουσες ανάγκες μη προβλεπόμενες στον προϋπολογισμό». (παρ 4 άρθρο 8 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))
Το αποθεματικό κεφάλαιο του δημοτικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού των Περιφερειών δεν μπορεί να υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του συνόλου των εγγεγραμμένων σε αυτόν τακτικών εσόδων. (παρ. 2 άρθρο 161 Ν. 3463/06)
Για την πληρέστερη από πλευράς λογιστικής τάξης παρακολούθηση και εμφάνιση της κίνησης των πραγματοποιούμενων κατά την παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου αυξομειώσεων των πιστώσεων από μεταφορά, η μεταφορά αυτών ενεργείται μέσω του αποθεματικού. (παρ 5 άρθρο 8 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))
Στην αρμοδιότητα της λογιστικής υπηρεσίας ανάγεται η εισήγηση περί αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, για την εγγραφή νέων εσόδων και χορηγίας αναπληρωματικών και εκτάκτων πιστώσεων (άρθρο 83 περίπτωση β΄ Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))
Συνέπεια της γενικής δημοσιονομικής αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων αποτελεί ο γενικός κανόνας της, κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, απαγόρευσης μεταφοράς πιστώσεων, τόσο από κεφάλαιο σε κεφάλαιο, όσο και από κωδικό σε κωδικό. Ο κανόνας αυτός κάμπτεται στις προβλεπόμενες από τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 8 του β.δ/τος 17.5/15.6/1959 περιπτώσεις, ήτοι εάν εκπληρώθηκε ο σκοπός για τον οποίο εγγράφηκε στον προϋπολογισμό η πίστωση ή κατέστη αυτός ανέφικτος, για την επαύξηση άλλης αναγεγραμμένης στον προϋπολογισμό πίστωσης του ιδίου ή άλλου κεφαλαίου ή για τη δημιουργία άλλων πιστώσεων, προς αντιμετώπιση έκτακτων ή επειγουσών αναγκών, που δεν προβλέφθηκαν στον προϋπολογισμό. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 72/2012).
Με την παρ. 5 άρθρο 23 Ν. 3536/07, απαιτείται και εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας υποβάλλονται για έλεγχο νομιμότητας οι αποφάσεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων που αφορούν αναμορφώσεις των προϋπολογισμών των Ο.Τ.Α., συνοδευόμενες από τις εισηγήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών. Η προθεσμία του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 149 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 3463/2006, στην περίπτωση αυτή, ορίζεται σε δέκα ημέρες. Τα αρμόδια όργανα που ενεργούν κατά παράβαση των διατάξεων του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου υπέχουν, ανεξάρτητα από τυχόν ποινική ευθύνη, πειθαρχική και αστική ευθύνη κατά τις διατάξεις των άρθρων 141, 142 και 143 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 3463/2006. (παρ. 5 άρθρο 23 Ν. 3536/07)
Σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο η αναμόρφωση του προϋπολογισμού διενεργείται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, κατόπιν εισήγησης της λογιστικής υπηρεσίας του δήμου (βλ. άρθρα 8 παρ. 3, 83 και 86 β.δ. 17/1959 (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 325/2013). Όμως, σύμφωνα με το Υπουργείο Εσωτερικών η αναμόρφωση του προϋπολογισμού αποτελεί κατ' ουσίαν τροποποίηση της απόφασης με την οποία ψηφίστηκε αυτός. Αρα, για την έκδοση της τροποποιητικής του προϋπολογισμού απόφασης, απαιτείται η τήρηση του ίδιου τύπου και διαδικασίας, όπως ορίζεται στην κείμενη νομοθεσία. (ΥΠ.ΕΣ. 28376/18.07.2012). Σύμφωνα πάντα με το ίδιο έγγραφο, με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 23 του ν. 3536/2007 ο νομοθέτης θέλει να ρυθμίσει ένα επιμέρους ζήτημα με τρόπο διαφορετικό από τα εν γένει ισχύοντα- και δη την προθεσμία εντός της οποίας η εποπτεύουσα αρχή ολοκληρώνει τον έλεγχο νομιμότητας της απόφασης αναμόρφωσης.
Από το παραπάνω έγγραφο συνάγεται ότι εκτός από την εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών απαιτείται και η τήρηση του ίδιου τύπου και διαδικασίας, όπως ορίζεται στην κείμενη νομοθεσία, για τον προϋπολογισμό.
Με το ν. 4172/2013 ορίζεται ότι η εκτελεστική επιτροπή και η επιτροπή διαβούλευσης διατυπώνουν τη γνώμη τους μόνο κατά το στάδιο κατάρτισης του προϋπολογισμού και δεν απαιτείται εκ νέου γνωμοδότησή τους για όποιες αναμορφώσεις του ακολουθήσουν. (παρ 5 άρθρο 77 Ν. 4172/2013). Υπενθυμίζεται ότι η εκτελεστική επιτροπή, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της που αφορούν την προετοιμασία κατάρτισης του προϋπολογισμού, καταθέτει το προσχέδιο αυτού στην οικονομική επιτροπή. Για τη σύνταξη του προσχεδίου, η εκτελεστική επιτροπή συγκεντρώνει και αξιολογεί τυχόν προτάσεις των υπηρεσιών του δήμου, καθώς και της επιτροπής διαβούλευσης, εφόσον αυτή υπάρχει. Εάν το προσχέδιο δεν καταρτιστεί ή δεν υποβληθεί εμπρόθεσμα στην οικονομική επιτροπή, τότε καταρτίζεται από αυτήν. (παρ 5 άρθρο 77 Ν. 4172/2013).
Συνεπώς, σύμφωνα με το έγγραφο του ΥΠ.ΕΣ. 28376/18.07.2012, εκτός των ρητά εξαιρουμένων διαδικασιών της διατύπωσης γνώμης από την εκτελεστική επιτροπή και την επιτροπή διαβούλευσης, με το ν. 4172/2013, οι υπόλοιπες ενέργειες αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, ακολουθούν την τήρηση του ίδιου τύπου και διαδικασίας με τη ψήφιση του προϋπολογισμού.
Η αναμόρφωση του προϋπολογισμού του οικείου Δήμου, με την Πράξη 192/2012 Κλιμ. Τμ. 7, γίνεται δεκτό ότι συντελείται νόμιμα σύμφωνα με το άρθρο 8 του β.δ/τος 17.5./15.6.1959 «Περί οικονομικής διοικήσεως και λογιστικού των Δήμων και Κοινοτήτων» (ΦΕΚ 114 Α΄, διόρθ. 145 και 197 Α΄), το άρθρο 161 του «Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» καιτο άρθρο 23 παρ. 5 του ν.3536/2007 (ΦΕΚ 42 Α΄), δίχως να γίνεται καμία αναφορά στη διαδικασία και στον τύπο που ακολουθείται για τον προϋπολογισμό. Βέβαια εδώ παρατηρούμε ότι με τις διατάξεις του ν. 4172/2013, εμμέσως ο νομοθέτης, δέχεται ότι η διαδικασία της αναμόρφωσης ακολουθεί τον τύπο και τη διαδικασία του προϋπολογισμού, διότι ρητά εξαιρεί συγκεκριμένα βήματα από την αναμόρφωση.
Συνεπώς, σε σχέση με την ακολουθούμενη έως σήμερα διαδικασία, πρέπει να λαμβάνεται και απόφαση της οικονομικής επιτροπής με την οποία θα γίνεται εισήγηση του σχεδίου της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, προς το Δημοτικού Συμβούλιο.
Η αναμόρφωση του προϋπολογισμού αποτελεί ουσιαστικά τροποποίηση της απόφασης με την οποία ψηφίζεται αυτός. Ως εκ τούτου, για τις αναμορφώσεις ακολουθείται η ίδια διαδικασία που ακολουθείται για την ψήφιση του προϋπολογισμού, συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων των παρ. 8 & 9 του άρθρου 77 του ν. 4172/2013, όπως πλέον ισχύουν. Συνεπώς, κατά τη διαδικασία των αναμορφώσεων κατατίθενται προς ψήφιση και εναλλακτικές προτάσεις αναμορφώσεων, εφόσον υπάρχουν τέτοιες.
Τα ανωτέρω ισχύουν υπό την επιφύλαξη της διάταξης της παρ. 5 του ίδιου άρθρου «Η εκτελεστική επιτροπή και η επιτροπή διαβούλευσης διατυπώνουν τη γνώμη τους, μόνο κατά το στάδιο κατάρτισης του προϋπολογισμού και δεν απαιτείται εκ νέου γνωμοδότησή τους για όποιες αναμορφώσεις του ακολουθήσουν». (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.108/72349/16.10.2019) (παρ. 17 άρθρο 1 ΚΥΑ 63726/28.07.2023 (ΦΕΚ 4795/28.07.2023 τεύχος Β’))
Για τη συνομολόγηση δανείων μεταξύ του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, των συνδέσμων δήμων και των νομικών προσώπων Ο.Τ.Α., στο πλαίσιο υλοποίησης ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων, η εξυπηρέτηση των οποίων, ανεξαρτήτως εκχώρησης εσόδων εκ μέρους των δικαιούχων, καθώς και η κάλυψη των κάθε είδους εξόδων και λοιπών δαπανών συνομολόγησης και εξόφλησης, χρηματοδοτούνται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) Υπουργείων, η απόφαση της οικονομικής επιτροπής που ακολουθεί για τη σχετική αναμόρφωση του προϋπολογισμού του Ο.Τ.Α., αποτελεί δεσμευτική εισήγηση προς το οικείο δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο. (άρθρο 49 παρ.1 Ν.4830/21)
II. Λόγοι αναμόρφωσης
Μετά τη λήξη της χρήσης 2023 και έως το τέλος Φεβρουαρίου του 2024, οι δήμοι και τα νομικά πρόσωπα υποχρεούνται να επανελέγξουν τις παραδοχές με βάση τις οποίες κατήρτισαν τον προϋπολογισμό του 2024 και να προχωρήσουν σε αναμόρφωσή του, με την επιφύλαξη των οριζομένων στις ειδικές παρατηρήσεις επί του άρθρου 3, λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά οικονομικά αποτελέσματα και μεγέθη τους, όπως αυτά θα έχουν διαμορφωθεί την 31.12.2023, προκειμένου αυτός να καταστεί ρεαλιστικός. (παρ. 1 άρθρο 5 ΚΥΑ 63726/28.07.2023 (ΦΕΚ 4795/28.07.2023 τεύχος Β’))
Με το έγγραφο ΥΠ.ΕΣ. 10677/28.03.2017 παρέχονται στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις από το ΥΠ.ΕΣ. απολογιστικά οικονομικά στοιχεία των Δήμων έτους 2016 τα οποία θα ληφθούν υπόψη κατά τη διαδικασία ελέγχου των υποχρεωτικών αναμορφώσεων των προϋπολογισμών των Δήμων έτους 2017, στους οποίους θα ενσωματωθούν τα πραγματικά οικονομικά αποτελέσματα, ώστε να καταστούν έτσι ρεαλιστικοί.
Οι λόγοι αναμόρφωσης είναι οι εξής:
- Μεταφορά πίστωσης ως εκπληρωμένου του σκοπού ή ότι κατέστη ανέφικτος προς επαύξηση άλλης πίστωσης που αναγράφεται στον προϋπολογισμό του ίδιου ή άλλου κεφαλαίου ή προς δημιουργία πιστώσεων για έκτακτες και επείγουσες ανάγκες μη προβλεπόμενες στον προϋπολογισμό. (παρ 2 άρθρο 8 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))
- Μεταφορά από το «Αποθεματικό» για αναπλήρωση των πιστώσεων, οι οποίες βρέθηκαν ανεπαρκείς, όπως και για έκτακτες και επείγουσες ανάγκες μη προβλεπόμενες στον προϋπολογισμό. (παρ 4 άρθρο 8 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α'))
- Για την εγγραφή έκτακτων εσόδων που δεν προβλέπονταν στον προϋπολογισμό, είτε προβλέπονταν και έχει γίνει σημαντική υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων. Σε περίπτωση κατανομής έκτακτων πιστώσεων σε ο.τ.α. (πχ για τη διενέργεια δράσεων πυροπροστασίας), κατόπιν ψήφισης του προϋπολογισμού από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο, απαιτείται απόφαση αποδοχής των εν λόγω πιστώσεων και αντίστοιχης αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του Δήμου, ώστε να εγγραφούν τα ως άνω έκτακτα έσοδα (πιστώσεις έκτακτων επιχορηγήσεων) τα οποία δεν είχαν προβλεφθεί στον οικείο προϋπολογισμό. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 325/2013)(Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 257/2015)
- λόγω υποχρεωτικών αναμορφώσεων που προκύπτουν από θεσμοθετημένους ελέγχους των εποπτικών αρχών. Βλ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ » 12. Προυπολογισμός » Έλεγχος προϋπολογισμού
-σε περίπτωση που παραστεί μόνο μέσα στη χρήση και εκ του νόμου ανάγκη εγγραφής συγκεκριμένου εσόδου, ή που η παράλειψη εγγραφής θα έχει ως συνέπεια τη μη τήρηση των προαναφερόμενων διατάξεων του ν. 4270/2014, επιβάλλεται η εγγραφή του σχετικού εσόδου στον προϋπολογισμό, ακόμη και με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της αντίστοιχης Ομάδας Εσόδων, εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα μείωσης των επιμέρους κ.α. που την απαρτίζουν, προϋπόθεση που εξετάζεται επισταμένως από τις αρμόδιες για τον έλεγχο των προϋπολογισμών αρχές.
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιου είδους αναφέρουμε την υποχρέωση ταμειακής βεβαίωσης εσόδου που προκύπτει από την περιέλευση στον δήμο καταλογιστικής πράξης. Αυτή αφενός δεν είναι μια διαδικασία που επαναλαμβάνεται τακτικά ανά τα έτη, ώστε το καταλογιστέο χρηματικό ποσό να είναι συγκρίσιμο με αντίστοιχα προηγουμένων ετών, αφετέρου η σχετική ταμειακή βεβαίωση είναι εκ του νόμου υποχρεωτική.
Εάν όμως η είσπραξη τέτοιου εσόδου είναι επισφαλής και προκειμένου να αποτραπεί η εγγραφή εξόδου που δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί, επιβάλλεται, ομοίως κατά παρέκκλιση, να γίνει ισόποση εγγραφή σε κωδικό αριθμό της κατηγορίας 85.
Η εγγραφή αυτή όμως θα πρέπει απαραιτήτως να γίνει με τρόπο διακριτό, σε ανεπτυγμένη μορφή του κατάλληλου κωδικού αριθμού εσόδου (χρήσης), ώστε να καθίσταται δυνατή η ακριβής αντιστοίχισή της με το καταλογιστέο ποσό. (άρθρο 3 ΚΥΑ 63726/28.07.2023 (ΦΕΚ 4795/28.07.2023 τεύχος Β’))
-Η αναμόρφωση (μείωση) της πίστωσης του προϋπολογισμού βάσει του ποσού που ορίστηκε τελικά από τη μελέτη του έργου δεν προβλέπεται από το νόμο ως υποχρέωση του φορέα και επομένως δεν συνιστά πλημμέλεια. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 17/2018)
-Η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει για την παροχή δεσμευτικής εισήγησης αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, κατά τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου έκτου της από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 161), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4722/2020 (Α΄ 177). (περίπτ.ιη' παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20)
Αναμορφώσεις προϋπολογισμού των ΟΤΑ, οι οποίες ανακύπτουν ύστερα από αποδοχές πάσης φύσεως χρηματοδοτήσεων, επιχορηγήσεων, συμπεριλαμβανομένων κατανομών Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, επιδοτήσεων, δωρεών προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) α’ και β’ βαθμού, καθώς και αποφάσεων ένταξης πράξεών τους σε αναπτυξιακά προγράμματα, γίνονται στην αμέσως επόμενη συνεδρίαση του οικείου συμβουλίου, ύστερα από δεσμευτική εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής. Η απόφαση του συμβουλίου και ο έλεγχος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης έχουν διαπιστωτικό χαρακτήρα και δεν κωλύουν την εκτέλεση του προϋπολογισμού από την ημερομηνία της εισήγησης της Οικονομικής Επιτροπής. [(παρ.1 άρθρο έκτο της από 22.8.2020 Πράξης Νοµοθετικού Περιεχοµένου (Α΄ 161), η οποία κυρώθηκε µε το άρθρο 2 του ν. 4722/2020 (Α΄177)]
III. Τρόπος υποβολής της αναμόρφωσης στον ελεγκτή νομιμότητας
Σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή υποβάλλεται στην αρμόδια για την εποπτεία του δήμου Αρχή ο προϋπολογισμός, όπως διαμορφώνεται κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, ως αποτέλεσμα αναμορφώσεων.(παρ 5 άρθρο 77 Ν. 4172/2013)
Σύμφωνα με την ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 8/ οικ.17515/29.04.2013, με στόχο την επιτάχυνση του χρόνου που απαιτείται για την περαίωση του ελέγχου νομιμότητας του προϋπολογισμού, κάθε δήμος θα πρέπει να υποβάλει σε ηλεκτρονική μορφή (αρχείο τύπου excel) τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό - ομοίως και τον προϋπολογισμό όπως διαμορφώνεται κατά τη διάρκεια του έτους ως αποτέλεσμα αναμορφώσεων - στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση, προκειμένου η τελευταία να είναι σε θέση να ελέγξει την ακρίβεια των εγγραφών με τρόπο ευχερέστερο και ταχύτερο.
Στο ηλεκτρονικό αρχείο που θα αποστέλλεται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση έπειτα από αναμορφώσεις του προϋπολογισμού, θα απεικονίζονται σε ξεχωριστές στήλες τα ποσά:
- του προϋπολογισμού έτσι όπως έχει ήδη διαμορφωθεί (μετά και την έγκριση της τελευταίας/πιο πρόσφατης απόφασης τροποποίησης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση),
- της μεταβολής των ΚΑΕ που αναμορφώνονται (σε περίπτωση μείωσης σημειώνεται αρνητικό ποσό) και
- του προϋπολογισμού όπως αυτός θα διαμορφωθεί μετά και την αναμόρφωση.
Σχετικό υπόδειγμα παρατίθεται στο παράρτημα Γ της ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 8/ οικ.17515/29.04.2013
IV. Ανταποδοτικά τέλη
α) δεν είναι σύννομη η διάθεση μέρους εσόδων των Ο.Τ.Α. που προέρχονται από το ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού για την αντιμετώπιση υποχρεωτικών λειτουργικών δαπανών αυτών,
β) δεν είναι σύννομη η διάθεση πιστώσεως που επιβλήθηκε για την εκτέλεση έργου που προγραμματίστηκε στο πλαίσιο παροχής υπηρεσίας για την οποία επιβλήθηκαν ανταποδοτικά τέλη, για την εκτέλεση άλλου έργου που δεν έχει σχέση με την υπηρεσία αυτή,
γ) για την εξυπηρέτηση δανείου με έσοδα προερχόμενα από ανταποδοτικά τέλη θα πρέπει το δάνειο να συνάπτεται με την εξυπηρέτηση αντίστοιχης υπηρεσίας, χάριν της οποίας επιβλήθηκαν τα ανταποδοτικά τέλη.(ΓνΝΣΚ 69/2008 η οποία έγινε αποδεκτή με την εγκ.22/23745/15.04.2008 ΥΠΕΣ)
V. Αύξηση ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΟΔΩΝ Ι για λογιστική τακτοποίηση εκρεμμοτήτων του Δήμου
Τα ίδια έσοδα της ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΟΔΩΝ Ι υπολογίζονται βάσει των διαχειριστικών αποτελεσμάτων των προηγούμενων ετών σύμφωνα με την μεθοδολογία που αναπτύσσεται στην ΚΥΑ παροχής οδηγιών προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2017. Η αναμόρφωση του προϋπολογισμού με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της ΟΜΑΔΑΣ I, επιτρέπεται στην περίπτωση που οι συνολικές εισπράξεις κατά τη διάρκεια του έτους δικαιολογούν την αύξηση των σχετικών προβλέψεων, δηλαδή υπερβούν το συνολικό προϋπολογισθέν ποσό της εν λόγω ομάδας και στις περιπτώσεις οι οποίες αναφέρονται στη Γενική Παρατήρηση των οριζόμενων του άρθρου 3Β της εν λόγω ΚΥΑ. (ΥΠ.ΕΣ. 4172/14.02.2017)
Στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2017 και συγκεκριμένα στην ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ I, δύναται να εγγραφεί ποσό που αφορά τη λογιστική τακτοποίηση χρόνιων εκκρεμοτήτων του Δήμου, αναφορικά με τους συμψηφισμούς που διενεργούνται στις περιπτώσεις απαλλοτριώσεων, όπου οι ιδιοκτήτες ακινήτων που περιλαμβάνονται σε περιοχές ένταξης ή επέκτασης πολεοδομικών σχεδίων, συμμετέχουν με καταβολή χρηματικής εισφοράς, όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 9 του ν. 1337/1983, κατά παρέκκλιση των οριζόμενων στο άρθρο 3Β της υπ' αριθμ. 23976/22.07.2016 και υπό την προϋπόθεση ότι η εν λόγω εγγραφή συνοδεύεται από ισόποση εγγραφή αντίστοιχης ειδικευμένης δαπάνης.
Η συγκεκριμένη τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων σκοπό έχει την θεραπεία της εμφανιζόμενης αδυναμίας του Δήμου παροχής βεβαιώσεων στους ενδιαφερομένους ιδιοκτήτες, η οποία, σύμφωνα με τις διατάξεις των προαναφερόμενων άρθρων, απαιτείται σε κάθε συμβολαιογραφική πράξη που αφορά δικαιοπραξία εν ζωή και έχει ως αντικείμενο μεταβίβαση της κυριότητας ακινήτου που οφείλει εισφορά σε χρήμα σύμφωνα με κυρωμένη πράξη εφαρμογής. Η εν λόγω αδυναμία, η οποία οφείλεται στην μη ύπαρξης εγγραφής ποσού εσόδου και ισόποσης δαπάνης προς διενέργεια των εκκρεμών συμψηφισμών, στερεί από τους ιδιοκτήτες τη δυνατότητα διαχείρισης της περιουσίας τους και από το Δήμο τη δυνατότητα να τακτοποιήσει, μέσω των διενεργούμενων συμψηφισμών, σειρά υποθέσεων που δημιουργούν προσκόμματα στην εύρυθμη οικονομική λειτουργία του.
Η εγγραφή του ποσού αυτού στην ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ Ι είναι δυνατή δεδομένου ότι αφορά κατ' ουσίαν λογιστική εγγραφή η οποία δεν θέτει ζήτημα πλασματικής αύξησης εσόδων και ανάληψης δαπανών που δεν μπορούν να εξοφληθούν και ως εκ τούτου δεν αντίκειται στην αρχή της ρεαλιστικότητας του προϋπολογισμού. (ΥΠ.ΕΣ. 4172/14.02.2017)
VI. Υποχρέωση Διαγραφής παραγεγραμμένων υποχρεώσεων
Οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης οφείλουν κατά την πρώτη υποχρεωτική αναμόρφωση του προϋπολογισμού, όπως ρητά προβλέπεται στα άρθρα 6 και 7 αντίστοιχα των ΚΥΑ οδηγιών κατάρτισης του προϋπολογισμού τους, ή εφόσον αυτή έχει ήδη πραγματοποιηθεί, στην αμέσως επόμενη αναμόρφωση που θα αποσταλεί για έλεγχο νομιμότητας στην αρμόδια αρχή, να έχουν προβεί στη διαγραφή όλων των παραγεγραμμένων υποχρεώσεων από τον προϋπολογισμό, κατά την πρώτη υποχρεωτική αναμόρφωση αυτού. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.7/8783/07.02.2020)
Εφιστάται ιδιαίτερα η προσοχή των ΟΤΑ σε περιπτώσεις όπου υφίστανται υποχρεώσεις του φορέα για τις οποίες υπάρχει το ενδεχόμενο δικαστικής διεκδίκησης.
Εν προκειμένω, απαιτείται η διατύπωση σχετικής εκτίμησης από τη νομική υπηρεσία.
Εφόσον με αυτή διαπιστώνεται η ύπαρξη τέτοιου είδους υποχρεώσεων, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί αντίστοιχη εγγραφή στον προϋπολογισμό. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.7/8783/07.02.2020)
Ως εκ τούτου, ο αναμορφωμένος προϋπολογισμός θα συνοδεύεται από τον πίνακα που ακολουθεί, με αναλυτικά στοιχεία για την κατηγορία εξόδων 81 αυτού για τους δήμους, και με τους κωδικούς αριθμούς εξόδων με την διάκριση 02 για τις περιφέρειες, προκειμένου η κατά τόπο αρμόδια Αποκεντρωμένη Διοίκηση να διαπιστώσει ότι στον προϋπολογισμό δεν έχουν εγγραφεί ατεκμηρίωτα πιστώσεις που αφορούν σε παραγεγραμμένες υποχρεώσεις του ΟΤΑ προς τρίτους. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.7/8783/07.02.2020)
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΤΩΝ |
ΚΑΕ |
ΕΙΔΟΣ ΟΦΕΙΛΗΣ (ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ) |
ΠΟΣΟ |
ΑΡΧΙΚΟ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ (ΑΡΙΘΜΟΣ) |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ/ ΈΤΟΣ |
ΠΡΑΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΤΑΙ Ή ΔΙΑΚΟΠΤΕΤΑΙ Η ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ |
.... |
.... |
.... |
... |
... |
... |
.... |
.... |
... |
... |
... |
... |
|
|
ΣΥΝΟΛΟ= |
|
|
|
(ΥΠ.ΕΣ. εγκ.7/8783/07.02.2020)
VII. Βήματα αναμόρφωσης
1. Εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας για την αναμόρφωση του προϋπολογισμού
2.α Εισήγηση Οικονομικής Επιτροπής για την κατάρτιση σχεδίου αναμόρφωσης του Προϋπολογισμού (προκειμένου για αναμορφώσεις προϋπολογισμού, ύστερα από αποδοχές χρηματοδοτήσεων, επιχορηγήσεων, δωρεών και ένταξης πράξεων σε αναπτυξιακά προγράμματα, η εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής είναι δεσμευτική)
2.β. Κατάθεση εναλλακτικών προτάσεων προϋπολογισμού, από παρατάξεις ή συμβούλους, συνοδευόμενων από αιτιολογική έκθεση και εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου
3. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την αναμόρφωση του προϋπολογισμού
4. Υποβολή της σχετικής απόφασης σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή για έλεγχο στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση (ή στον ελεγκτή νομιμότητας εφόσον έχει εφαρμοστεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση) (παρ 6 άρθ. 77 ν. 4172/2013) (προκειμένου για αναμορφώσεις προϋπολογισμού, ύστερα από αποδοχές χρηματοδοτήσεων, επιχορηγήσεων, δωρεών και ένταξης πράξεων σε αναπτυξιακά προγράμματα, η απόφαση του συμβουλίου και ο έλεγχος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης έχουν διαπιστωτικό χαρακτήρα και δεν κωλύουν την εκτέλεση του προϋπολογισμού από την ημερομηνία της εισήγησης της Οικονομικής Επιτροπής)
5. Αμέσως μετά την επικύρωση, γίνεται ενσωμάτωση της αναμόρφωσης στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών. (παρ 6 άρθ. 77 ν. 4172/2013)
Κατεβάστε επίσης
Υπόδειγμα απόφασης δημοτικού συμβουλίου για τη μεταφορά πιστώσεων από το αποθεματικό του προϋπολογισμού για την ενδυνάμωση υφιστάμενων και τη δημιουργία νέων κωδικών
VIII. Μεταφορά πιστώσεων από έργα- Αποθεματικό
Κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους επιτρέπεται η μεταφορά πίστωσης από έργο σε έργο ή και από έργο για την ενίσχυση ή δημιουργία οποιουδήποτε άλλου κωδικού αριθμού δαπάνης, συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών δαπανών, υπό την προϋπόθεση ότι τηρείται ο ανταποδοτικός ή εξειδικευμένος χαρακτήρας των πιστώσεων και με την επιφύλαξη ειδικότερων διατάξεων για τις πιστώσεις αυτές. Ειδικότερα, από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους επενδυτικών δαπανών των δήμων, ποσοστό έως πενήντα τοις εκατό (50%) μπορεί να διατίθεται προς αντιμετώπιση λειτουργικών δαπανών που διαπιστώνονται κατά το τελευταίο τρίμηνο του οικονομικού έτους και δεν μπορούν να καλυφθούν από τα τακτικά ή έκτακτα έσοδά τους. Για τις μεταφορές αυτές απαιτείται αναμόρφωση του προϋπολογισμού. (παρ. 1 άρθρο 161 Ν. 3463/06, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 49 του Ν.4483/17 και τροποποιήθηκε εκ νέου από την παρ.4 του άρθρου 9 του Ν.4674/20)
Το αποθεματικό κεφάλαιο του δημοτικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού των Περιφερειών δεν μπορεί να υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του συνόλου των εγγεγραμμένων σε αυτόν τακτικών εσόδων. (παρ. 2 άρθρο 161 Ν. 3463/06, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 49 του Ν.4483/17)
Η ανωτέρω ρύθμιση κρίνεται απαραίτητη, καθώς επιδιώκεται η δημιουργία ενός ευέλικτου πλαισίου σε μια ιδιαίτερα ασφυκτική οικονομική συγκυρία. Οι δήμοι καλούνται, κατά περίπτωση, να διαχειριστούν καταστάσεις και ζητήματα που χρήζουν άμεσης οικονομικής διευθέτησης, στερούμενοι συχνά ανάλογων πιστώσεων.
Με την εν λόγω διάταξη, λοιπόν, παρέχεται η δυνατότητα στο δημοτικό συμβούλιο να αποφασίζει κατά την κρίση του, τη μεταφορά πιστώσεων από έργο σε έργο ή σε οποιοδήποτε άλλο κωδικό αριθμό δαπάνης, της οποίας η αναγκαιότητα υλοποίησης θεωρείται επιτακτική (π.χ. άμεση εκτέλεση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης) ή μπορεί να θέτει σε κίνδυνο την ομαλή οικονομική λειτουργία του δήμου, διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό την αποτελεσματικότερη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων και με γνώμονα πάντα την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4483/17)
Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για τη μεταφορά πιστώσεων από έργο
Προϊσχύον Καθεστώς
Πίστωση, που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό για την εκτέλεση ορισμένου έργου, επιτρέπεται, σε περίπτωση που υπάρχει αδυναμία να εκτελεστεί αυτό το έργο, να διατεθεί μόνον για την εκτέλεση άλλου έργου. Για τη διάθεση αυτή απαιτείται αναμόρφωση του προϋπολογισμού. (παρ. 1 άρθρο 161 Ν. 3463/06)
Με την περίπτωση δ της παρ. 1 του άρθρου 177 του ν. 4270/2014 (Α' 143) όπως προστέθηκε με την το άρθρο 77 του ν. 4316/2014 καταργείται το άρθρο 161 παρ. 1 του ν. 3463/2006.
Η διάταξη της παρ 1 του άρθρου 161 του ν. 3463/2006, είχε εισαχθεί ως ασφαλιστική δικλείδα προκειμένου η μη υλοποίηση ενός έργου να διασφαλίζει ότι η σχετική πίστωση θα διατίθεται στην εκτέλεση μόνο ενός άλλου έργου και όχι για την ενίσχυση άλλων κωδικών ή τη δημιουργία νέων κωδικών ή τη μείωση των δαπανών του προϋπολογισμού.
Προφανώς λόγω της οικονομικής δυσπραγίας των ΟΤΑ, καταργείται αυτός ο περιορισμός, προκειμένου να είναι ελεύθερη η διοίκηση των δήμων να διαθέτει αυτή την πίστωση για οποιαδήποτε άλλη δαπάνη ή ακόμα και για την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού, μέσω της μείωσης των δαπανών. Τα ανωτέρω έχουν διασταυρωθεί και με το Υπουργείο Εσωτερικών.
Βέβαια, υπό το πρίσμα της ανωτέρω κατάργησης, δεν έχει έννοια και η διατήρηση της διάταξης της παραγράφου 2 του ιδίου άρθρου, η οποία δεν καταργήθηκε και έχει ως εξής:
Κατά το τελευταίο τρίμηνο του οικονομικού έτους επιτρέπεται να διατεθεί ποσοστό μέχριπενήντα τοις εκατό (50%) από τις πιστώσεις, που έχουν εγγραφεί για έργα που δεν έχουν εκτελεστεί και δεν μπορούν πια να εκτελεστούν στο διάστημα που απομένει, για την πληρωμή υποχρεωτικών δαπανών. Για τη διάθεση αυτή απαιτείται αναμόρφωση του προϋπολογισμού. (παρ. 2 άρθρο 161 Ν. 3463/06)
Σύμφωνα με την παρ.4 του άρθρου 23 του Ν.3536/07: "Το διατιθέμενο, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 161 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 3463/2006, ποσοστό δεν μπορεί να προέρχεται από πιστώσεις, οι οποίες προβλέπονται από τη Συλλογική Απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Σ.Α.Τ.Α.)".
Συνέπεια της γενικής δημοσιονομικής αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων αποτελεί ο γενικός κανόνας της, κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, απαγόρευσης μεταφοράς πιστώσεων, τόσο από κεφάλαιο σε κεφάλαιο, όσο και από κωδικό σε κωδικό. Ο κανόνας αυτός κάμπτεται στις προβλεπόμενες από τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 8 του β.δ/τος 17.5/15.6/1959 περιπτώσεις, ήτοι εάν εκπληρώθηκε ο σκοπός για τον οποίο εγγράφηκε στον προϋπολογισμό η πίστωση ή κατέστη αυτός ανέφικτος, για την επαύξηση άλλης αναγεγραμμένης στον προϋπολογισμό πίστωσης του ιδίου ή άλλου κεφαλαίου ή για τη δημιουργία άλλων πιστώσεων, προς αντιμετώπιση έκτακτων ή επειγουσών αναγκών, που δεν προβλέφθηκαν στον προϋπολογισμό. Τέλος και ειδικά στην περίπτωση πίστωσης, που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό για την εκτέλεση έργου είναι, κατ' εξαίρεση, δυνατή η μεταφορά της, μόνο σε περίπτωση που υπάρχει αδυναμία εκτέλεσης του αντίστοιχου έργου και εφόσον αυτή διατεθεί αποκλειστικά για την εκτέλεση άλλου έργου, κατόπιν αναμόρφωσης του προϋπολογισμού. Ο λόγος διαφωνίας, σύμφωνα με τον οποίο δεν πιστοποιείται η ένταξη του επίμαχου έργου στο πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ», αλυσιτελώς προβάλλεται, καθόσον, ανεξαρτήτως του εάν το οικείο έργο είχε ενταχθεί ή όχι στο ανωτέρω πρόγραμμα, με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου διατέθηκε νομίμως, ποσό για την εξόφληση του έργου, κατόπιν ανακατανομής αδιάθετης ΣΑΤΑ 2010 του τέως Δήμου. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 72/2012)
Σχετικές πράξεις Ελ. Συν.
- Είναι επιτρεπτή η κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου, ανάλογα με την πορεία των δημοσιονομικών δεδομένων του αναθέτοντος δήμου, η αλλαγή της πηγής χρηματοδότησής του. Βέβαια, η αλλαγή της πηγής χρηματοδότησης του έργου, κατά τη διάρκεια εκτέλεσής του, προϋποθέτει, για τη νομιμότητά της, τόσο τη σχετική τροποποίηση του τεχνικού προγράμματος, σύμφωνα με το άρθρο 208 του «Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», όσο και την αντίστοιχη αναμόρφωση του προϋπολογισμού του οικείου Δήμου, σύμφωνα με το άρθρο 8 του β.δ/τος 17.5./15.6.1959, το άρθρο 161 του «Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» και το άρθρο 23 παρ. 5 του ν.3536/2007, καθώς και τη τήρηση, στην περίπτωση πληρωμών υποχρεώσεων παρελθόντων οικονομικών ετών, της προβλεπόμενης, από το π.δ/μα 113/2010 (βλ. και άρθρο 9 παρ. 11 ν.4071/2012), διαδικασίας. Πρέπει να γίνει δεκτό ότι δεν επηρεάζει τη νομιμότητα της εντελλόμενης δαπάνης του 1ου λογαριασμού του έργου, η αλλαγή, κατά τη διάρκεια κατασκευή του, της πηγής χρηματοδότησης αυτού. Η αλλαγή δε αυτή διενεργήθηκε κατά την προβλεπόμενη διαδικασία αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του Δήμου και ανάληψης των σχετικών δημοσιονομικών δεσμεύσεων, χωρίς να απαιτείται, περαιτέρω, και αντίστοιχη τροποποίηση του οικείου τεχνικού προγράμματος, καθόσον, όπως αρμοδίως βεβαιώνεται, μετά την εκτέλεση των εργασιών του ανωτέρω 1ου λογαριασμού, οι εργασίες του έργου διεκόπησαν. Ενόψει τούτων, αφού το έργο χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους του Δήμου, νομίμως τα Γ.Ε. & Ο.Ε. έχουν υπολογισθεί σε ποσό 28% επί των τιμών των πιστοποιημένων, με τον ανωτέρω 1ο λογαριασμό, εργασιών, οι δε κρατήσεις που οφείλονται από την ανάδοχο, υπολογίζονται σύμφωνα με τις επιβαλλόμενες στα χρηματοδοτούμενα από τις εν λόγω πιστώσεις έργα. (Πράξη 192/2012 Κλιμ. Τμ. 7)
- Η εγγραφείσα πίστωση για την εκτέλεση του έργου διατέθηκε, κατά παράβαση του άρθρου 161 του ν. 3463/2006, για την οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, ήτοι την παροχή υπηρεσιών, και όχι για την εκτέλεση άλλου έργου, ενώ η μεταφορά της οικείας πίστωσης εχώρησε το πρώτο και όχι το τελευταίο τρίμηνο του οικονομικού έτους και δη για την πληρωμή μη υποχρεωτικών, ως εκ της φύσεώς τους και της μη εισέτι πραγματοποίησής τους, δαπανών. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 57/2015) - (Σημείωση: η ελεγχόμενη δαπάνη αφορά το καθεστώς πριν από την κατάργηση της παρ 1 του άρθρου 161 του ν. 3463/2006, από την περίπτ. δ της παρ.1 του άρθρου 177 του Ν.4270/14, όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 77 του Ν.4316/14 (ΦΕΚ 270/24.12.2014 τεύχος Α')).
-Παροχή υπηρεσιών καθαρισμού περιαστικών αλσυλλίων για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας. Κατά παράβαση του κανόνα της κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτου, απαγόρευσης μεταφοράς πιστώσεων, τόσο από κεφάλαιο σε κεφάλαιο, όσο και από κωδικό σε κωδικό, εφόσον δεν συντρέχουν οι προβλεπόμενες στο νόμο εξαιρέσεις που επιτρέπουν την μεταφορά πιστώσεων, μη νομίμως έγινε στην προκειμένη περίπτωση, μέσω της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, μεταφορά στο Αποθεματικό Κεφάλαιο (Κ.Α. 9111) του ποσού των 68.000 ευρώ από πιστώσεις ΣΑΤΑ 2015 από τον Κ.Α. 20.7336.001 με τίτλο «Κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας» και στη συνέχεια η μεταφορά από το Αποθεματικό Κεφάλαιο ποσού 90.000 ευρώ και η δημιουργία νέων πιστώσεων, μεταξύ δε άλλων, της επίμαχης πίστωσης με Κ.Α. 20.7336.003 και τίτλο «Καθαρισμός περιαστικών αλσυλλίων για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας». Συγγνωστή πλάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 109/2016)