Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομοθεσία
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης | Απευθείας ανάθεση μίσθωσης μεταφορικών μέσων από το Δημοτικό Συμβούλιο (έως 13.04.2014) |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 6234.2 (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ) |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 623 «Ενοίκια - Μισθώματα» εγγράφονται τα κάθε είδους μισθώματα που καταβάλλει ο δήμος κατανεμημένα στις υπηρεσίες τις οποίες εξυπηρετούν. Τα μισθώματα που τυχόν καταβάλλονται για χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων (άρθρα 84 παρ. 2β και 94 παρ. 6 περίπτ. 41 του ν. 3852/2010, άρθρο 18 παρ. 11 του ν. 3870/2010) και για τη στέγαση της πυροσβεστικής υπηρεσίας (άρθρα 94 παρ. 6 περίπτ. 42 του ν. 3852/2010 και 18 παρ. 11 του ν. 3870/2010), εγγράφονται στους ΚΑ 6231 και 6232, ανάλογα με το είδος του ακινήτου. Η μίσθωση διαφόρων μηχανημάτων για τον καθαρισμό δρόμων κ.λπ. (δραστηριότητες που δεν συνιστούν έργα) θα καταχωρηθούν στον ΚΑ 6233. Σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6236 «Λοιπά μισθώματα» εγγράφονται και οι δαπάνες για μισθώματα σχολείων καθώς και για μισθώματα υπηρεσιών που μεταφέρθηκαν στους δήμους με διατάξεις του ν. 3852/2010. [embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία |
Από 14.04.2014 καταργείται η παρ.3 του άρθρου 199 του Ν.3463/06 από το άρθρο 67 του Ν.4257/14 και οι μισθώσεις κινητών πραγμάτων διεξάγονται με τη διαδικασία περί προμηθειών.
Δεν προβλέπεται έγκριση της μίσθωσης αυτοκινήτων από το Γ.Γ. Περιφέρειας σε περίπτωση μίσθωσης αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 1/2012) Το Ν.δ. 2396/1953 «Περί κανονισμού χρήσεως και κινήσεως αυτοκινήτων οχημάτων του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως και των εν γένει Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου» (ΦΕΚ Α'117) ορίζει ότι: «Δι' αποφάσεων του Προέδρου του Υπουργικού Συμβουλίου, δημοσιευομένων εις την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δύναται: α) να ορίζωνται αι Υπηρεσίαι (-) των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, (-) αίτινες θα δύνανται να χρησιμοποιώσιν αυτοκίνητα Κρατικά ή μη, ως και να καταργήται ενδεχομένως υπάρχον δικαίωμα τούτων, (-) γ) να καθορίζωνται (-) ως και πάσα σχετική λεπτομέρεια» (άρθρ. 1 παρ. 1). Με το άρθρο 3 παρ. 4 του Ν.δ.216/1974 «Περί συστάσεως Υπουργείου Προεδρίας της Κυβερνήσεως» (ΦΕΚ Α΄ 367), η ανωτέρω αρμοδιότητα έκδοσης αποφάσεων μεταφέρθηκε στον Υπουργό Προεδρίας της Κυβέρνησης. 1) Ο αριθμός των αυτοκινήτων που χρειάζεται να μισθωθεί καθώς και η κατηγορία τους (επιβατικά, φορτηγά, ειδικά κ.λπ.). 2) Ο συγκεκριμένος σκοπός της μίσθωσης αιτιολογημένος. 3) Η χρονική διάρκεια της μίσθωσης και η ημερομηνία έναρξης της μίσθωσης. (-) 4) Αν η ανάγκη που παρουσιάζεται για τη μίσθωση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με υπηρεσιακά αυτοκίνητα (-). Καμία μίσθωση δε θα πραγματοποιείται πριντην έκδοση της σχετικής απόφασής μας. Αιτήσεις που δεν θα αναφέρουν τα παραπάνω στοιχεία δεν θα λαμβάνονται υπόψη (-)». Με το άρθρο 1 του π. δ. 373/1995 «Συγχώνευση των Υπουργείων Προεδρίας της Κυβέρνησης και Εσωτερικών στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και καθορισμός των αρμοδιοτήτων του» (ΦΕΚ Α' 201) συγχωνεύθηκαν τα Υπουργεία Προεδρίας της Κυβέρνησης και Εσωτερικών και οι υπαγόμενες σε αυτά Γενικές Γραμματείες στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και ορίστηκε ότι όπου αναφερόταν έως τότε ο Υπουργός Προεδρίας της Κυβέρνησης ή Εσωτερικών νοείται εφεξής ο Υπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Περαιτέρω, με τον Ν. 2647/1998 «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στις Περιφέρειες και την Αυτοδιοίκηση και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α'237) μεταβιβάστηκε στην Περιφέρεια, μεταξύ άλλων, η αρμοδιότητα του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης για την «έγκριση μίσθωσης ιδιωτικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις και τα κρατικά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα (άρθρο 1 του Ν.δ.2396/1953, ΦΕΚ Α΄ 117 και απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως 5100/1600/1984, ΦΕΚ 387 Β)» (βλ. άρθρ. 1 παρ. 1). Στην υπ' αριθ. 372/1709/26.01.1999 εγκύκλιο του ΥΠΕΣΔΔΑ διευκρινίζονται τα εξής: α) Τον αριθμό και την κατηγορία (επιβατικά, φορτηγά κ.λ.π.) των αυτοκινήτων που απαιτείται να μισθωθούν. Σε περίπτωση που ο αριθμός δεν είναι εφικτό να προσδιορισθεί εκ των προτέρων αυτό θα γίνει κατά προσέγγιση. β) Το συγκεκριμένο σκοπό της μίσθωσης ο οποίος θα είναι αιτιολογημένος. Υ)Τη χρονική διάρκεια της μίσθωσης και την ημερομηνία έναρξης της. δ) Τη δαπάνη που απαιτείται για τη μίσθωση και αν αυτό δεν είναι δυνατά να προσδιορισθεί η πιθανή δαπάνη. Σημειώνεται ότι η δαπάνη θα αντιστοιχεί στο ποσό που απαιτείται για τη μίσθωση αποκλειστικά των αυτοκινήτων και όχι σε άλλου είδους σχετικές δαπάνες (π.χ. εργατικά - διανυκτερεύσεις, φέρρυ μπόουτ, κ.λ.π.). ε) Τον προϋπολογισμό του έτους και την υπηρεσία που θα βαρύνει η δαπάνη και αν υπάρχει εγγεγραμμένη σχετική πίστωση κατά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος. στ) Αν η ανάγκη που προέκυψε για τη μίσθωση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα ή με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αιτήματα που δεν θα περιλαμβάνουν τα παραπάνω στοιχεία δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη." Σύμφωνα με την Απόφαση Υπ. Προεδρίας 5100/1600/84, καμία μίσθωση ιδιωτικού αυτοκινήτου Δ.Χ. για μεταφορά προσώπων, υλικών (επιβατικά, φορτηγά, ειδικά κ.λπ.), δεν πραγματοποιείται πριν την έκδοση της σχετικής απόφασης. Όταν η δαπάνηδεν υπερβαίνει τα 58,69 ευρώκατά περίπτωση και μέχρι880,41 ευρώτο χρόνο για τους ΟΤΑ, την έγκριση θα δίνει ο αρμόδιος Δήμαρχος ή Πρόεδρος Κοινότητας. Από την παραπάνω διαδικασία εξαιρούνται όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες, Οργανισμοί ΝΠΔΔ κ.λπ. για την αντιμετώπισηεπειγουσών και εκτάκτων περιπτώσεων(π.χ. πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες, σεισμοί κ.λ.π.). Στις περιπτώσεις αυτές οι σχετικές αιτήσεις για την έγκριση της μίσθωσης θα στέλνονται σε μας εκ των υστέρων, όταν αυτές δεν εμπίπτουν στις παραπάνω περιπτώσεις, το αργότερο μέσα σε δέκα (10) μέρες αιτιολογημένες από τα υπηρεσιακά όργανα που διέταξαν την κατ΄ εξαίρεση διενέργεια της. Για τις περιπτώσεις που η έγκριση θα δίνεται από τους Υπουργούς , Γενικούς Γραμματείς της Περιφέρειας και Δημάρχους, η απόφαση αυτή, αποτελεί εξουσιοδότησηχωρίς να μεταβιβάζεταισε κατώτερα υπηρεσιακά όργανα η αρμοδιότητα αυτή.(Απόφαση. Υπ. Προεδρίας 5100/1600/84) Εξάλλου, ο Ν.2503/1997 «Διοίκηση, οργάνωση, στελέχωση της περιφέρειας, ρύθμιση θεμάτων για την αυτοδιοίκηση και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 109) ορίζει ότι: «Οι δημόσιες υπηρεσίες, (-) οι δήμοι και οι κοινότητες, (-) επιτρέπεται να μισθώνουν αυτοκίνητα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών» (Ν.2503/1997 άρθρ. 19 παρ. 3). Τέλος, ο Ν. 3463/2006, ορίζει ότι: «1. (-) 2. Η εκμίσθωση κινητών πραγμάτων των δήμων (-) γίνεται με δημοπρασία. Αν η δημοπρασία δεν φέρει αποτέλεσμα, η εκμίσθωση μπορεί να γίνει με απευθείας συμφωνία, ύστερα από απόφαση του δημοτικού ή του κοινοτικού συμβουλίου. Η εκμίσθωση κινητών πραγμάτων, για χρονικό διάστημα έως τριών το πολύ μηνών, γίνεται με απευθείας συμφωνία, ύστερα από απόφαση του δημάρχου(-). 3. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται αναλόγως και στη μίσθωση κινητών πραγμάτων εκ μέρους των δήμων (-)» (άρθρ. 259 και ήδη άρθρ. 199 Ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», ΦΕΚ Α΄ 114). Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται ότι οι δήμοι δικαιούνται να μισθώνουν οχήματα από ιδιώτες για την κάλυψη των υπηρεσιακών τους αναγκών, εφόσον αυτές δεν δύναται να καλυφθούν με δικά τους οχήματα, υπό την προϋπόθεση ότι προηγουμένως έχει εγκριθεί η σχετική αίτηση του Δήμου από την Περιφέρεια, στην οποία (αίτηση) περιλαμβάνεται πρωτίστως η διάρκεια και ο σκοπός της μίσθωσης, ο αριθμός των αναγκαίων οχημάτων και κυρίως οι λόγοι που καθιστούν ανέφικτη τη θεραπεία του σκοπού αυτού με ίδια του αιτούντος Δήμου μέσα. Η διαδικασία επιλογής του σχετικού αναδόχου στην περίπτωση αυτή είναι καταρχήν εκείνη του άρθρου 259 παρ. 1 και 2 του π. δ. 410/1995 (και ήδη 199 παρ. 1 και 2 του Ν. 3463/2006), σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 3 του ίδιου άρθρου ως άνω διατάγματος (και τη διάταξη επίσης της παρ. 3 του ίδιου άρθρου του ως άνω νόμου), είναι δηλαδή η διαδικασία της δημοπρασίας [(βλ. Π.Δ. 270/1981 «Περί καθορισμού των οργάνων, της διαδικασίας και των όρων διενέργειας δημοπρασιών δι΄ εκποίησιν ή εκμίσθωσιν πραγμάτων των δήμων και κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α΄ 77)], επιτρεπόμενης της απευθείας ανάθεσης μόνο στην περίπτωση που η δημοπρασία δεν φέρει αποτέλεσμα, οπότε η μίσθωση μπορεί να ανατεθεί απευθείας μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ή όταν η σύμβαση μίσθωσης συνάπτεται για χρονικό διάστημα μέχρι και τρεις μήνες, οπότε αρκεί σχετική απόφαση του Δημάρχου.(βλ. Ελ. Συν. Πρ 174/2007 Τμ. 7)
Μίσθωση μεταφορικών μέσων- Ανάθεση της οργάνωσης εκδρομής σε τουριστικό γραφείο
Δείτε και την καρτέλα 6413 Μεταφορές προσώπων Στην υπ' αριθ. 55064 (54912, 52706)/18.10.2010 εγκύκλιο το ΥΠ.ΕΣ.Α.Η&Δ. επισημαίνει τα εξής σχετικά με τη διοργάνωση εκδρομών και ταξιδιών από Κέντρα Ανοικτής Προστασίας Ηλικιωμένων και αναφορικά με την ισχύουσα περί εκδρομών νομοθεσία: |
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος |
1. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για την απευθείας μίσθωση ιδιωτικού μεταφορικού μέσου (άρθρο 65 Ν. 3852/10), η οποία λαμβάνεται έπειτα από απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής για το άγονο του διαγωνισμού που προηγήθηκε |
|
2. Συμφωνητικό |
|
3. Βεβαίωση Δημάρχου για την καλή εκτέλεση της σύμβασης (Εγκ. Υπ. Εσωτ. 59774/86) |
|
4. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών ή απόδειξη ή φορτωτική ανάλογα με την περίπτωση της μίσθωσης (άρθρα 12 και 16 του ΠΔ 186/92) (άρθρα 6 και 8 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12) ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Παραστατικά διακίνησης- Δελτίο Αποστολής |
5. Κατάσταση πληρωμής | |
|
[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
|
6. Δελτία κίνησης μεταφορικού μέσου (παρ. 1 του άρθρου 13α του Π.Δ. 186/1992, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.9 του άρθρου 3 του Ν. 3052/2002) Βλ. και σχετική νομολογία παρακάτω |
|
Επισυνάπτονται και τα δικαιολογητικά της δημοπρασίας που δεν έφερε αποτέλεσμα (βλ. καρτέλα 6234.1) |
Κρατήσεις |
1. Φόρος εισοδήματος 8% μόνο εάν στο μίσθωμα του αυτοκινήτου περιλαμβάνεται και η διάθεση εκ μέρους του μισθωτή οδηγού. (Εγκ.Υπ.Οικ. Αριθμ. 1060204/982/Α0012/94). |
Τι να προσέξω |
(1) Πρέπει να προσκομίζονται ως δικαιολογητικά του σχετικού χρηματικού εντάλματος τα δελτία κίνησης που οφείλει να εκδώσει, κατ' εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 13α του Π.Δ. 186/92, (ήδη άρθρο 8 ΚΦΑΣ) όπως τροποποιήθηκε με την παρ.9 του άρθρου 3 του Ν. 3052/2002, το τουριστικό γραφείο πριν την εκκίνηση των λεωφορείων και τη διενέργεια των δρομολογίων. |
Καθεστώς Φ.Π.Α. | |
Σχετική νομοθεσία | |
Σχετική νομολογία |
Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 1/2012.
Ελλιπή δικαιολογητικά Μίσθωση, από δήμο, τουριστικών λεωφορείων για την μεταφορά μελών Κ.Α.Π.Η. για θαλάσσια μπάνια. Δαπάνη μη νόμιμη, αφού δεν προσκομίζονται ως δικαιολογητικά του σχετικού χρηματικού εντάλματος τα δελτία κίνησης που όφειλε να εκδώσει, κατ' εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 13α του Π.Δ. 186/1992, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.9 του άρθρου 3 του Ν. 3052/2002, το τουριστικό γραφείο, πριν την εκκίνηση των λεωφορείων και τη διενέργεια των δρομολογίων. Συγγνωστή πλάνη.
Ελ. Συν Τμ. 7 Πράξη 61/2005 Εισηγητής: Κ. Σταμούλη, Πάρεδρος Ελ.Συν. Κλιμ.Β' Πράξη 182/2005 Ελ.Συν. Κλιμ.Β' Πράξη 368/2005 Ελ.Συν. Κλιμ.Β' Πράξη 443/2005 |
ΓνΝΣΚ (Τμ.Γ) 765/1997 Η υπ αριθ.5100/1600/10.4.1984 (ΦΕΚ 387 Β) απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως ("καθορισμός διαδικασίας μίσθωσης ιδιωτικών αυτοκινήτων από Δημόσιες Υπηρεσίες και τις υπηρεσίες που αναφέρονται ή εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 1 του ΝΔ 2396/53") δεν θίχθηκε από τη διάταξη του άρθρου 19 παρ.3 Ν.2503/97. Εξάλλου, προκειμένης μισθώσεως αυτοκινήτων έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 82 επ. Ν.2362/1995 για το Δημόσιο και του άρθρου 34 ΠΔ 410/1995 για τους Ο.Τ.Α. α βαθμού. |
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας