Βεβαίωση-Είσπραξη τέλους

 

I. Βεβαίωση τέλους

II. Είσπραξη τέλους

III. Κατάσταση υπόχρεων

IV. Απόδοση Εισπράξεων

V. ΔΕΗ και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας

VI. Κρατήσεις

VII. Διάθεση Εσόδων Τ.Α.Π.

VIII. Παροχή Στοιχείων από άλλους φορείς προς διευκόλυνση είσπραξης εσόδων

IX. Κυρώσεις μη πληρωμής του τέλους

 


I. Βεβαίωση τέλους

 

Η βεβαίωση του τέλους συντελείται με την εγγραφή του υπόχρεου στις ανωτέρω καταστάσεις, χωρίς να απαιτείται η σύνταξη χρηματικού καταλόγου από το δήμο ή την κοινότητα. (άρθρο 24 παρ.8 Ν.2130/93)

 

 

Οι δήμοι βεβαιώνουν ταμειακά τα κάθε είδους οφειλόμενα ποσά, από οποιαδήποτε πηγή, που καθίστανται εισπρακτέα έσοδα, εντός αποσβεστικής προθεσμίας πέντε (5) ετών, που αρχίζει το επόμενο έτος από τη γένεση της οφειλής, εκτός αν με ειδικές διατάξεις ορίζονται μικρότερες προθεσμίες. (παρ. 1 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23(ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 534/38880/04.05.2023)

 

[embed_object_post post_id="617018" post_title="Βεβαίωση οφειλών λόγω μη υποβολής δήλωσης (παρ. 2 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23)"]embed_object_post[/embed_object_post]


Όπως γίνεται δεκτό και από την νομολογία (βλ. αποφάσεις ΣΤΕ 1990/1999 και 3286/1995) «οικονομικό έτος εις το οποίο ανάγεται» το τέλος είναι το οικονομικό έτος κατά το οποίο γεννήθηκε η οφειλή. (Ειδική Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη, Ιούλιος 2014)

 

Για τον ακριβή καθορισμό των υπόχρεων και του οφειλόμενου ποσού, οι δήμοι, πέραν της χρήσης των μητρώων τους, δύνανται να ζητούν το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου ή την επωνυμία του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, την ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας, τον αριθμό φορολογικού μητρώου και τη διεύθυνση κατοικίας ή έδρας, από κάθε αρχή της Γενικής Κυβέρνησης κατά την έννοια της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), η οποία υποχρεούται να προσκομίσει τα αιτούμενα στοιχεία εντός ενός (1) μηνός, με κάθε πρόσφορο τρόπο. Η μη εμπρόθεσμη ανταπόκριση στο αίτημα του δήμου, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο, συνιστά λόγο πειθαρχικού ελέγχου των αρμόδιων οργάνων της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ. 1 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23)

 

Η παράλειψη κίνησης της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης του ανωτέρω τέλους αποτελεί παράβαση καθήκοντος και επισύρει και τις ευθύνες των αρμοδίων οργάνων των ΟΤΑ (δήμαρχοι, πρόεδροι, δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια), για απώλεια εσόδων από το τέλος αυτό. (ΥΠ.ΕΣ. 27186/1993)

 

Όπως έχει διαπιστώσει ο Συνήγορος του Πολίτη κατά τη διερεύνηση αναφορών, στις περιπτώσεις τελών που εισπράττονται μέσω λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος (τέλη καθαριότητας και φωτισμού, ΤΑΠ), πολλοί δήμοι θεωρούν ως σημείο εκκίνησης της αποσβεστικής προθεσμίας βεβαίωσής τους, το οικονομικό έτος εντός του οποίου λαμβάνουν από τη ∆ΕΗ την αναλυτική κατάσταση των τελών που ο πολίτης οφείλει προς τον δήμο. Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση ακυρώνει κατ΄ουσίαν την πρόβλεψη της παρ. 1 του άρθρου 2 του ΑΝ 344/1968, μεταθέτοντας επ' αόριστον την αποσβεστική προθεσμία βεβαίωσης από τους δήμους φόρων, τελών κλπ, καθώς την εξαρτά από το χρόνο κατά τον οποίο λαμβάνει ο δήμος τη σχετική γνωστοποίηση από την ∆ΕΗ, ενώ σκοπός του νομοθέτη ήταν η χρονική οριοθέτηση του δικαιώματος των δήμων να βεβαιώνουν φόρους, τέλη κ.α. Παράλληλα διαπιστώνεται και μία δυστοκία της ∆ΕΗ να συνεργαστεί με τους δήμους στο πεδίο είσπραξης των δημοτικών τελών παρά το γεγονός ότι υπάρχει νόμιμη υποχρέωσή τους για άμεση, και πάντως όχι πέραν της πενταετίας, αποστολής προς αυτούς των ανεξόφλητων οφειλών από τέλη καθαριότητας, φωτισμού και ΤΑΠ. (Ειδική Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη, Ιούλιος 2014)

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » 
Αποσβεστική προθεσμία - Παραγραφή

 

Ωστόσο, δείτε και την ακόλουθη ενότητα σχετικά με τη χρονική ισχύ της ειδικής ρύθμισης υποβολής δήλωσης αδήλωτων τ.μ. ακινήτων:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ / ΔΙΑΦΟΡΑ / Υποβολή δήλωσης αδήλωτων τ.μ. ακινήτων

 

Ο ρητός προσδιορισμός της πενταετούς προθεσμίας, που προβλέπεται στην περ. δ της παρ. 18 του αρ. 24, ν. 2130/1993, όπως αντικαταστάθηκε με το αρ. 19 του ν.4915/2022 και τροποποιήθηκε με το αρ. 76 του ν. 4921/2022, αναφέρεται στην περίπτωση εκκαθάρισης τυχόν οφειλής, εφόσον έχει κατατεθεί εγγύηση, από τον μεταβιβάζοντα ή τον αποκτώντα, κατά τα προβλεπόμενα στις προηγούμενες β) και γ) περιπτώσεις. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται η πρόβλεψη του αρ. 32 του ν. 4304/2014, όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το αρ. 61 του ν. 4483/2017 [πλέον εφαρμόζεται η παρ. 2 του άρθρου 166Α του ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23 και τροποποιήθηκε από το άρθρο 7 του ν. 5043/23] και σύμφωνα με τους περιορισμούς που ορίζει η υπ’ αρ. 141/2015 γνωμοδότηση ΝΣΚ.  (ΥΠ.ΕΣ. 60216/15.09.2022)

 

Με την απόφαση ΑΑΔΕ Α.1399/21.10.2019 τίθεται σε παραγωγική λειτουργία νέας διαδικτυακής υπηρεσίας (web service), μέσω της οποίας πιστοποιημένοι Ο.Τ.Α. της χώρας που ενεργούν, κατά λόγο αρμοδιότητας και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, για τη βεβαίωση του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.), θα μπορούν να αιτούνται και να λαμβάνουν πληροφορίες και στοιχεία που αφορούν αποκλειστικά σε ακίνητα τα οποία βρίσκονται εντός της διοικητικής τους περιφέρειας.

Ειδικότερα, οι διαβιβαζόμενες μέσω της διαδικτυακής υπηρεσίας πληροφορίες και στοιχεία, αποτελούν μέρος του περιεχομένου των βάσεων δεδομένων των Πληροφοριακών Συστημάτων της Α.Α.Δ.Ε. που διαχειρίζονται τις υποβαλλόμενες φορολογικές δηλώσεις και είναι, περιοριστικά:

Α) Το έτος κατασκευής του κτίσματος και η δηλωθείσα στην ΑΑΔΕ επιφάνεια  (σε  τ.μ.)  των  κύριων χώρων, των βοηθητικών χώρων και του οικοπέδου, εφόσον καταχωριστούν ο αριθμός παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και η δηλωθείσα στο Δήμο επιφάνεια (σε τ.μ.), ή/και

Β) Τα γεωγραφικά στοιχεία του εμπράγματου δικαιώματος, η κατηγορία του ακινήτου, το έτος κατασκευής του κτίσματος, η επιφάνεια (σε τ.μ.) των κύριων χώρων, των βοηθητικών χώρων και του οικοπέδου, το είδος του εμπραγμάτου δικαιώματος και το ποσοστό συνιδιοκτησίας, εφόσον καταχωριστούν ο Α.Φ.Μ. του ιδιοκτήτη και η δηλωθείσα στο Δήμο επιφάνεια (σε τ.μ.),

Η λειτουργία της νέας διαδικτυακής υπηρεσίας διέπεται από τους κανόνες και υπόκειται στις προϋποθέσεις που περιλαμβάνονται στην ΠΟΛ 1154/2018 (ΦΕΚ Β΄ 3253/08.08.2018)

 


II. Είσπραξη τέλους

 

Το τέλος συνεισπράττεται από τη Δ.Ε.Η. με δόσεις ίσες προς τον αριθμό των λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, που εκδίδονται από αυτήν κατά τη διάρκεια τη χρονικής περιόδου στην οποία εκτείνεται ο κύκλος καταμέτρηοης που εφαρμόζεται από αυτήν, ανεξάρτητα αν ο κύκλος αυτός συμπίπτει προς το ημερολογιακό έτος και ανεξάρτητα από τυχόν μεταβολή των συντελεστών. (άρθρο 24 παρ.10 Ν.2130/93)

Για λογαριασμούς που εκδίδονται για χρονικό διάστημα μικρότερο ή μεγαλύτερο της εκάστοτε ορισμένης χρονικής περιόδου, που προσδιορίζεται από τους νομίμως υπόχρεους, ενεργείται από τη ΔΕΗ ή από τον εκάστοτε εναλλακτικό προμηθευτή ανάλογη χρέωση των εν λόγω ποσών. Οι πραγματοποιούμενες από τη ΔΕΗ ή τον εκάστοτε εναλλακτικό προμηθευτή εισπράξεις αποδίδονται στο δικαιούχο δήμο, βάσει σχετικής εκκαθαριστικής κατάστασης εντός του δεύτερου μήνα από τη λήξη του μήνα στον οποίο λογιστικώς ανήκουν οι λογαριασμοί. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν να παρέχουν στο δικαιούχο δήμο χρηματικές προκαταβολές έναντι των προς απόδοση εισπραττόμενων τελών. (άρθρο 43 παρ.1β του Ν.3979/2011)

Για την αντιμετώπιση των δαπανών είσπραξης του ανωτέρω τέλους η Δ.Ε.Η. παρακρατεί από τις εισπράξεις ποσοστό 2%. (άρθρο 24 παρ.11 Ν.2130/93)

Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε ότι το ανωτέρω ποσοστό προμήθειας παραμένει σταθερό παρότι έχουν αλλάξει οι περίοδοι μέτρησης και χρέωσης της κατανάλωσης ρεύματος από διμηνία σε τετραμηνία. Δηλαδή ενώ το λειτουργικό κόστος της ΔΕΗ έχει μειωθεί στο μισό η προμήθεια παραμένει αμετάβλητη ως ποσοστό και προτείνεται να μειωθεί το ποσοστό της προμήθειας αυτής από το 2% στο 0,5%.

Έπειτα από συμφωνία της ΔΕΗ με την Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. οι Δήμοι και κοινότητες μπορούν να παραλαμβάνουν δωρεάν ηλεκτρονικό αρχείο παροχών κάθε Σεπτέμβριο. [Βλ. έγγραφο  (
ΔΕΗ Αρ./Ημ/Γ.ΔΝΣ/2150/15.04.2008) ]

Δήμοι που έχουν τη δική τους ταμειακή υπηρεσία μπορούν να εξαιρεθούν από την υποχρεωτική συνείσπραξη του τέλους ακίνητης περιουσίας (Τ.Α.Π.) από τη ΔΕΗ με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ειδικώς αιτιολογημένη και να το συνεισπράττουν με τους λογαριασμούς ύδρευσης, με σχετική ειδική μνεία. (δεν απαιτείται έγκριση του νομάρχη άρθρο μόνο Π.Δ. 22/82)..(άρθρο 24 παρ.11 Ν.2130/93, προστέθηκε από την παρ. 30 του άρθρου 11 του Ν. 2503/1997, ΦΕΚ 107/1997 τεύχος Α'άρθρο 167 παρ.2 Ν.3463/06)

-Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για συνείσπραξη λογαριασμών ύδρευσης και τέλους ακίνητης περιουσίας (άρθρο 24 παρ.11 Ν.2130/93, προστέθηκε από την παρ. 30 του άρθρου 11 του Ν. 2503/1997, ΦΕΚ 107/1997 τεύχος Α' και άρθρο 167 παρ.2 Ν.3463/06

 

Κάθε είδους φόροι, τέλη και εισφορές σε βάρος των ανωνύμων εταιρειών Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. του ν. 2932/2001 (Α΄ 145) και του ν. 2688/1999, ανεξαρτήτως της μετοχικής τους σύνθεσης, υπέρ των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεν συνεισπράττονται με βάση την παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 3979/2011 (Α΄ 138). (παρ.1 άρθρο 6 Ν.4597/19)

 

Τυχόν ποσά που αντιστοιχούν στους ανωτέρω φόρους, τέλη και εισφορές και εμφαίνονται ως ανείσπρακτα σε ήδη εκδοθέντες λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν πρόσθετων φορέων, προσαυξήσεων, προστίμων και τόκων, αφαιρούνται με αντιλογισμό από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας εντός ενενήντα (90) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και πιστώνονται αποκλειστικά προς εξόφληση οφειλών από κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. (παρ.2 άρθρο 6 Ν.4597/19)

 

Αν δεν διενεργείται ο ως άνω αντιλογισμός από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας εντός της προθεσμίας της παραγράφου 2, οι Οργανισμοί Λιμένος Α.Ε. προβαίνουν στο σχετικό αντιλογισμό και σε ταυτόχρονη εκκαθάριση των λογαριασμών μονομερώς, με δήλωσή τους, κοινοποιούμενη νομίμως προς τον εκάστοτε προ μηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. (παρ.3 άρθρο 6 Ν.4597/19)

 


III. Κατάσταση υπόχρεων

 

Η βεβαίωση και είσπραξη του τέλους για τα ακίνητα:

Α) που έχουν μετρητή παροχής ηλεκτρικής ενέργειας της Δ.Ε.Η, γίνεται ως εξής:

1) Οι δήμοι και οι κοινότητες μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων και ύστερα από έλεγχο αυτών καταρτίζουν κατάσταση στην οποία για κάθε υπόχρεο αναγράφονται:

α) τα πλήρη στοιχεία του β) ο αριθμός του μετρητή που αντιστοιχεί σε κάθε ακίνητο και γ) η αξία κάθε ακινήτου ανά μετρητή της Δ.Ε.Η.

Στην κατάσταση αυτήν περιλαμβάνονται και τα ακίνητα για τα οποία δεν υποβλήθηκε δήλωση από τους υποχρέους, με βάση τα στοιχεία που τηρούνται σε κάθε δήμο ή κοινότητα, ή με αυτά που προκύπτουν ύστερα από έλεγχο για τον προσδιορισμό των ακινήτων που δεν δηλώθηκαν. Τα ανωτέρω στοιχεία δύναται να μεταβάλλονται για την προσαρμογή τους προς τα μηχανογραφικά δεδομένα της Δ.Ε.Η. με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

2) Η κατάσταση αυτή μαζί με την απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, περί καθορισμού του συντελεστή του τέλους, αποστέλλονται εφάπαξ στη Δ.E.H. μέχρι 30 Νοεμβρίου και ισχύουν μέχρι να τροποποιηθούν ή καταργηθούν. (άρθρο 24 παρ.8 Ν.2130/93)

 

Σχετικά με τη διαδικασία της παραγράφου 8 του άρθρου 24 για τη βεβαίωση και είσπραξη του ΤΑΠ από τη ΔΕΗ διευκρινίζουμε και τ' ακόλουθα:

α.  Οι δήμοι και οι κοινότητες δεν μπορούν να ζητήσουν από τη ΔΕΗ μέσα στον ίδιο χρόνο τη διαφοροποίηση του συντελεστή του τέλους ή τον επαναπροσδιορισμό της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων.

β. Τα ποσά που θα προκύψουν από την επιβολή προστίμων ή αναδρομικών χρεώσεων του ΤΑΠ θα στέλνονται στη ΔΕΗ για ενσωμάτωση στους λογαριασμούς ρεύματος υπό την προϋπόθεση ότι η καταβολή τους θα γίνει σε μία και μόνη δόση μαζί με τον πρώτο εκδιδόμενο λογαριασμό.

Ευνόητο είναι ότι για τα πιο πάνω ποσά πρέπει να έχει οριστικοποιηθεί η απαίτηση ώστε να είναι δυνατή η καταβολή της σε μία δόση.

γ.  Η παρακράτηση του 15% που αφορά τον ειδικό λογαριασμό με τίτλο «ΕΣΟΔΑ ΥΠΕΡ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ από ΤΑΠ» και κατατίθεται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, θα υπολογίζεται και θα γίνεται για μεν τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα από τη ΔΕΗ, για δε τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα από την αρμόδια ΔΟΥ ή από τα ειδικά Δημοτικά Ταμεία κατά την εκκαθάριση του ΤΑΠ.

δ.   Τέλος, η αναγγελία των συντελεστών της παραγράφου 2 του άρθρου 24, για την επιβολή του ΤΑΠ που θα έχει εφαρμογή για το επόμενο έτος, θα γνωστοποιούνται στα κατά τόπους Γραφεία της ΔΕΗ μέχρι 30 Νοεμβρίου μαζί με την προβλεπόμενη από τους Ν. 25/75 και  1080/80 διαδικασία. (ΥΠ.ΕΣ. 27186/1993)

 

Β) που δεν έχουν μετρητή παροχής ηλεκτρικής ενέργειας της Δ.Ε.Η, η βεβαίωση και είσπραξη του τέλους γίνεται με βεβαιωτικούς καταλόγους σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για τη βεβαίωση και είσπραξη των εσόδων των δήμων και κοινοτήτων.

Οι ανωτέρω κατάλογοι συντάσσονται με βάση τα στοιχεία των δηλώσεων και περιλαμβάνουν και τα ακίνητα για τα οποία δεν υποβλήθηκε δήλωση από τους υπόχρεους, με βάση τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι δήμοι και οι κοινότητες ή με αυτά που προκύπτουν ύστερα από έλεγχο για τον προσδιορισμό των ακινήτων που δεν δηλώθηκαν. (άρθρο 24 παρ.15 Ν.2130/93)

 

Σε αυτήν την περίπτωση (της παρ. 15) το τέλος καταβάλλεται από τον υπόχρεο σε τρεις τετραμηνιαίες δόσεις μέχρι τη λήξη του αντίστοιχου οικονομικού έτους, εκτός αν ο υπόχρεος επιθυμεί την εφάπαξ καταβολή του. Αν το τέλος δεν καταβληθεί μέσα στις ανωτέρω προθεσμίες εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις εκπρόθεσμης καταβολής χρεών προς τους δήμους και τις κοινότητες με τις επιφυλάξεις του άρθρου 28 παρ.4 του Ν.3202/03(άρθρο 24 παρ.17 Ν.2130/93)

 

Για οφειλές του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.) που προέρχονται από μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα ποσού κάτω των τριακοσίων (300) δρχ. δεν συντάσσονται φορολογικοί κατάλογοι. Σε αυτήν την περίπτωση δεν ισχύουν οι διαδικασίες και προθεσμίες βεβαίωσης. Ακολουθείται η διαδικασία της οίκοθεν είσπραξης.(άρθρο 7 παρ.23 Ν.2307/95)

 


IV. Απόδοση Εισπράξεων

 

Τα ποσά του τέλους που εισπράττει η Δ.Ε.Η. αποδίδονται στους δήμους και τις κοινότητες μέσα στον τρίτο μήνα από τη λήξη του μήνα στον οποίο αφορούν λογιστικά οι σχετικοί λογαριασμοί. Η Δ.Ε.Η. μπορεί να δίνει στους δικαιούχους δήμους και κοινότητες χρηματικές προκαταβολές έναντι των ποσών που πρέπει να αποδώσει από τις εισπράξεις του τέλους και μέχρι 50% του προς είσπραξη ποσού. (άρθρο 24 παρ.11 Ν.2130/93)

Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε το θέμα σε ότι αφορά την απόδοση των ανταποδοτικών τελών και την καθυστέρηση απόδοσης των εισπραχθέντων τελών στη μεγάλη πλειοψηφία των δήμων, πέραν των προθεσμιών που προβλέπονται από τον νόμο, και προτείνεται αυτά νααποδίδονται από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς παρόχους στους οικείους δήμους στο σύνολό τους, εντός του δεύτερου μήνα.

 


V. ΔΕΗ και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας

Όπου στις διατάξεις των νόμων 25/1975 (Α' 74), 429/1976 (Α' 235), 1080/1980 (Α' 246), 2130/1993 (Α' 62 ) και στο άρθρο 9 του ν. 3854/2010 (Α' 94) αναφέρεται η ΔΕΗ νοούνται οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή η ΔΕΗ ή ο εκάστοτε εναλλακτικός προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας. (άρθρο 43 παρ.1α του Ν.3979/2011)

 


VI. Κρατήσεις

 

Από τα έσοδα που εισπράττουν, κατά την ανωτέρω διαδικασία οι δήμοι και οι κοινότητες από το τέλος αυτό, ποσοστό 15% παρακρατείται υποχρεωτικά από το φορέα είσπραξης και κατατίθεται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων σε ειδικό λογαριασμό με τίτλο "Έσοδα υπέρ δήμων και κοινοτήτων από το τέλος ακίνητης περιουσίας (Τ.Α.Π)".

Τα έσοδα του λογαριασμού αυτού κατανέμονται στους Ο.Τ.Α. κατά τη διαδικασία κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, με κριτήρια τα οποία καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από πρόταση της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. (άρθρο 24 παρ.19 Ν.2130/93)

 


VII. Διάθεση Εσόδων Τ.Α.Π.

 

Τα έσοδα του τέλους αυτού διατίθενται σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον για την εκτέλεση έργων, την καταβολή αποζημιώσεων ρυμοτομούμενων ή απαλλοτριωμένων ακινήτων και την αγορά ακινήτων, εφόσον οι δαπάνες αυτές έχουν προβλεφθεί στο τεχνικό πρόγραμμα και τον ετήσιο προϋπολογισμό.
Το υπόλοιπο ποσοστό διατίθεται για την κάλυψη άλλων αναγκών, το οποίο δύναται να προσαυξηθεί εφόσον οι ανάγκες του πρώτου εδαφίου καλυφθούν με μικρότερο ποσοστό ή δεν υφίστανται εντός εκάστου οικονομικού έτους
.(άρθρο 24 παρ.20 Ν.2130/93, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 43 του Ν.4954/22)

 


VIII. Παροχή Στοιχείων από άλλους φορείς προς διευκόλυνση είσπραξης εσόδων

 

Οι δήμοι μπορούν να ζητούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανόμενης της εταιρείας «ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ Ανώνυμη Εταιρεία» («ΕΚΧΑ Α.Ε.») και των αρμοδίων υπηρεσιών της Φορολογικής Διοίκησης, στοιχεία που αφορούν στην ακίνητη περιουσία και στο εισόδημα των υπόχρεων, εντός των ορίων της διοικητικής τους Περιφέρειας. Οι αρμόδιες Υπηρεσίες υποχρεούνται να παρέχουν ατελώς στους δήμους τα στοιχεία που ζητούνται, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους και της δικαιοδοσίας τους, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης από το Δήμο. (παρ.3 άρθρο 261 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 65 του Ν.4483/17)

Ο διαχειριστής του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και η ΔΕΗ υποχρεούνται να παρέχουν στους εναλλακτικούς προμηθευτές τα στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα που αφορούν στους αντισυμβαλλομένους των ανωτέρω προμηθευτών και τα οποία τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της παραγράφου β'. Οι ανωτέρω υποχρεούνται να ενημερώνουν τα στοιχεία που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της περίπτωσης β', σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας, κατόπιν σχετικής γνωστοποίησης από τους δήμους.
Ο διαχειριστές του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεούνται να διαβιβάζουν αμελλητί τα ανωτέρω στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα των υπόχρεων που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της περίπτωσης β' προς τους οικείους δήμους. (άρθρο 43 παρ.1γ του Ν.3979/2011, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.2 του άρθρου 65 του Ν.4483/17)

Με την τροποποίηση της παρ.1γ του άρθρου 43 του Ν.3979/11 από την παρ.2 του άρθρου 65 του Ν.4483/17 εισάγεται ρητά στο σχετικό νομοθετικό πλαίσιο υποχρέωση του διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας να διαβιβάζουν αμεληττί στους δήμους τα στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα των υπόχρεων που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών που αφορούν στα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού. Με τον τρόπο αυτό δεν απαιτείται πλέον η υποβολή σχετικού αιτήματος από τους Δήμους, σε όφελος των δημοτικών εσόδων. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4483/17)

Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε το θέμα σε ότι αφορά τις περιπτώσεις όπου ζητείται η καταβολή χρημάτων για την χορήγηση των στοιχείων τιμολόγησης, και προτείνεται να παρέχονται αδαπάνως τα στοιχεία που ζητούν οι δήμοι, όταν αυτά σχετίζονται με τα τέλη και τους φόρους που εισπράττονται μέσω της ΔΕΗ και των εναλλακτικών παρόχων για λογαριασμό τους.

 


IX. Κυρώσεις μη πληρωμής του τέλους

 

Σε περίπτωση που δεν καταβληθεί το τέλος, η Δ.Ε.Η. προβαίνει στη διακοπή του ρεύματος και δεν το επαναχορηγεί μέχρι να εξοφληθεί το τέλος που οφείλεται. Αν δεν ζητηθεί η επαναχορήγηση του ηλεκτρικού ρεύματος η Δ.Ε.Η. αφού διαγράψει τον υπόχρεο συνδρομητή γνωστοποιεί τη διαγραφή στο δικαιούχο δήμο ή κοινότητα ώστε να μεριμνήσει για την είσπραξη του οφειλόμενου τέλους, σύμφωνα με τις διατάξεις που αφορούν την είσπραξη των εσόδων των δήμων και κοινοτήτων. (άρθρο 24 παρ.13 Ν.2130/93)

Αν ο υπόχρεος δεν καταβάλει τα ανωτέρω συνεισπραττόμενα ποσά, ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας προβαίνει σε διακοπή της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος και δεν το επανασυνδέει μέχρι να εξοφληθεί το οφειλόμενο ποσό. Αν δεν ζητηθεί από τον υπόχρεο η επανασύνδεση του ρεύματος μέσα σε τρεις μήνες από τη διακοπή του, ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας γνωστοποιεί στον οικείο δήμο τα στοιχεία των οφειλών του, προκειμένου αυτός να προβεί στην είσπραξή τους. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι ρυθμίσεις των νόμων 25/1975, 429/1976, 1080/1980 και 2130/1993. (άρθρο 43 παρ.1β του Ν.3979/2011)

Σύμφωνα με την υπ' αριθ. 1972/2012 απόφαση του ΣτΕ (Ολομ.) η διακοπή του ρεύματος από τη ∆ΕΗ και τους εναλλακτικούς προμηθευτές σε περίπτωση μη καταβολής του ΕΕΤΗ∆Ε αντίκειται στο Σύνταγμα. Όμοια, οι διατάξεις των άρθ. 6 ν. 25/1975, 10 παρ. 2 ν. 1080/1980, 24 ν. 2130/1993 καθώς και του προσφάτως ψηφισθέντος άρθ. 43 ν. 3979/2011, που δίνουν τη δυνατότητα διακοπής του ρεύματος για μη καταβολή των τελών καθαριότητας και φωτισμού, του ΦΗΧ και του ΤΑΠ αντίστοιχα, είναι αντισυνταγματικές. (Ειδική Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη, Ιούλιος 2014)