[post_tabs][post_tab title="Νέο καθεστώς"]
Τίτλος Δαπάνης | ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΣΕ ΧΡΗΜΑ ΤΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΕ ΓΗ |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 0522 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Η εισφορά σε χρήμα που καταβάλλεται σε περιπτώσεις ένταξης ακινήτων στο σχέδιο πόλης ή επέκτασης πολεοδομικών σχεδίων καθώς και τα έσοδα από μετατροπή σε χρήμα της υποχρέωσης εισφοράς σε γη, εγγράφονται στους ΚΑ 0521 και 0522 αντίστοιχα.
Η εισφορά του ΚΑ 0523 αφορά τους δήμους, στους οποίους έχει μεταβιβαστεί η άσκηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων κατά τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 61 του ν. 947/1979, όπως αυτές τροποποιήθηκαν από το άρθρο 34 του ν. 1337/1983.
Στον κωδικό ΚΑ 0524 θα εγγράφεται η ειδική εισφορά εφαρμογής ρυμοτομικών σχεδίων, που ορίζεται στο άρθρο 34 του ν. 4067/2012 (βλ. παρ. 1 του άρθρου 1 της παρούσας απόφασης).
Στον κωδικό ΚΑ 0525 θα εγγράφεται η ειδική εισφορά του άρθρου 19 του ν. 3054/2002, η οποία κατανέμεται με την απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης Δ2/Γ/2777/2004 (ΦΕΚ 347/Β) στους δήμους, στην περιφέρεια των οποίων λειτουργούν διυλιστήρια πετρελαίου. Στον κωδικό ΚΑ 0526 θα εγγράφεται η εισφορά της ΚΥΑ 16065/2002 (ΦΕΚ 497/Β) που εισπράττουν οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί για έξοδα μεταφοράς των παιδιών. Στον κωδικό ΚΑ 0527 θα εγγράφεται η εισφορά της ΚΥΑ 16065/2002 (ΦΕΚ 497/Β) που εισπράττουν οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί για τροφεία των παιδιών. Σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 0529 μπορεί να εγγράφεται κάθε μία από τις λοιπές εισφορές, όπως π.χ. η εισφορά που τυχόν επιβάλλεται από τον οικείο Κανονισμό στα μέλη των ΚΑΠΗ ή άλλων νομικών προσώπων των ΟΤΑ
[embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
|
Νομοθεσία - Νομολογία |
Ι. Εισφορά σε γη στ. Αρμοδιότητα οργάνων
3. Mετατροπή της εισφοράς σε γη προς δήμους σε εισφορά σε χρήμα για την ανέγερση εκτός σχεδίου τουριστικών εγκαταστάσεων
Οι ιδιοκτησίες που περιλαμβάνονται σε πολεοδομούμενες για πρώτη φορά περιοχές υποχρεούνται να συμμετάσχουν με εισφορά σε γη για τη δημιουργία των απαραίτητων κοινόχρηστων χώρων και γενικά την ικανοποίηση κοινωφελών χρήσεων και σκοπών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του ν. 1337/1983 ως ισχύει. (άρθρο 20 παρ.1 Ν.2508/97, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.7 του άρθρου 1 του Ν.4315/14)
α) Οι ιδιοκτησίες που περιλαμβάνονται σε ζώνες ενεργού πολεοδομίας και πολεοδομούνται έχουν υποχρέωση εισφοράς σε γη, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 1337/1983. β) Οι ιδιοκτησίες, οι οποίες έχουν ενταχθεί στο σχέδιο πόλεως με τις διατάξεις του ν.δ. 17.7/16.8.1923 και στις οποίες αίρεται η ρυμοτομική αναγκαστική απαλλοτρίωση, που επιβλήθηκε με την ένταξη στο σχέδιο για τη δημιουργία κοινόχρηστου χώρου, κατά τα αναφερόμενα στην παρ. 4α του άρθρου 29 του ν. 2831/2000, υποχρεούνται σε εισφορά σε γη, σύμφωνα με τα ποσοστά που προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 1337/1983. Η εισφορά υπολογίζεται και επιβάλλεται με την πράξη τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου και αποτελεί ποσοστό επιφάνειας της ιδιοκτησίας όπως αυτή υφίσταται κατά το χρόνο της πράξης τροποποίησης. Η εισφορά αρχικώς υπολογίζεται κατά τις διατάξεις των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 8 του ν. 1337/1983 και στη συνέχεια μειώνεται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%). Σε περίπτωση άρσης ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης είτε σε κοινόχρηστους χώρους, που δεν καθορίσθηκαν εκ της αρχικής έγκρισης ρυμοτομικών σχεδίων αλλά προέκυψαν από τροποποίηση οικοδομήσιμων χώρων, είτε γενικά σε κοινωφελείς χώρους οι ιδιοκτησίες δεν υποχρεούνται σε εισφορά σε γη. Σε περίπτωση άρσης ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης προς συμμόρφωση δικαστικής απόφασης, η οποία εκδόθηκε πριν την ισχύ του ν. 3212/2003 δεν επιβάλλεται η ανωτέρω εισφορά σε γη. Όπου επιβάλλεται εισφορά, αυτή διατίθεται ολόκληρη υποχρεωτικά για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων που θεσμοθετούνται με την τροποποίηση αυτή. Το μέγεθος της εισφοράς μνημονεύεται και απεικονίζεται ως θέση στην πράξη τροποποίησης, είναι αυτοδίκαια εισφερόμενο, τίθεται σε κοινή χρήση μετά τη δημοσίευση της πράξης και δεν απαιτείται σύνταξη της πράξης εφαρμογής που προβλέπεται στο άρθρο 12 του ν. 1337/1983. Εάν με την τροποποίηση του σχεδίου επιβάλλεται για λόγους πολεοδομικούς η δημιουργία κοινόχρηστου χώρου μεγαλύτερου αυτού της εισφοράς σε γη, συντάσσεται πράξη αναλογισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 17.7/ 16.8.1923 και του ν. 5269/1931 για το επιπλέον τμήμα όπου κατ' εξαίρεση ο υπόχρεος σε εισφορά δεν συμμετέχει στις τυχόν επιπλέον επιβαρύνσεις από την πράξη αναλογισμού αλλά υποκαθίσταται από τον οικείο δήμο. Αν η ύπαρξη οικοδομής, κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 42 του ν.δ. 17.7/16.8.1923, νομίμως υφισταμένης, εμποδίζει τη διάθεση της εισφοράς για τη δημιουργία κοινόχρηστου χώρου, είναι δυνατόν, κατά την κρίση της υπηρεσίας να μετατρέπεται σε ισάξια χρηματική συμμετοχή. Στην περίπτωση αυτή ο προσδιορισμός της αξίας για την πραγματοποίηση της μετατροπής αυτής γίνεται από το αρμόδιο δικαστήριο, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2882/2001. Η πράξη τροποποίησης του σχεδίου της παρούσας κατά το μέρος που αφορά στη μετάσταση κυριότητος υπέρ του οικείου Ο.Τ.Α. μεταγράφεται νόμιμα στο οικείο υποθηκοφυλακείο ή καταχωρείται στο Κτηματολογικό Γραφείο. (άρθρο 20 παρ.2 Ν.2508/97, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.7 του άρθρου 1 του Ν.4315/14)
ε. Τρόπος υπολογισμού εισφοράς σε γη α) Για τμήμα ιδιοκτησίας μέχρι 500 τ.μ. ποσοστό 10%. β) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 500 τ.μ. μέχρι 1.000 τ.μ. ποσοστό 20%. γ) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 1.000 τ.μ. μέχρι 2.000 τ.μ. ποσοστό 30%. δ) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 2.000 τ.μ. μέχρι 10.000 τ.μ. ποσοστό 40%. ε) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 10.000 τ.μ. ποσοστό 50%. στ) Σε περίπτωση που κατά την εκπόνηση της μελέτης οι υπολογιζόμενες εισφορές σε γη κατά τα ανωτέρω εντός της πολεοδομικής ενότητας, συμπεριλαμβανομένων και των υφιστάμενων κοινόχρηστων χώρων, δεν καλύπτουν την ελάχιστη έκταση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων κατά τα πολεοδομικά σταθερότυπα ή τις προβλέψεις των ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΕΧΣ ή ΤΧΣ, τα ποσοστά των περιπτώσεων α', β', γ' και δ' υποχρεωτικά αυξάνονται αναλογικά και κατά ίσο αριθμό ποσοστιαίων μονάδων με σκοπό να συμπληρωθεί η απαιτούμενη εισφορά σε γη και χωρίς να απαιτείται επιπρόσθετη απόφαση έγκρισης της προσαύξησης αυτής. Σε κάθε περίπτωση τα ποσοστά των περιπτώσεων α' και β' δεν υπερβαίνουν το 30%, το ποσοστό της περίπτωσης γ' δεν υπερβαίνει το 40% και το ποσοστό της περίπτωσης δ' δεν υπερβαίνει το 50%. Σε κάθε περίπτωση απαγορεύεται η μείωση των απαραίτητων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και οι προκύπτοντες κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι πρέπει να καλύπτουν την ελάχιστη έκταση κατά τα πολεοδομικά σταθερότυπα ή τις προβλέψεις των ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΕΧΣ ή ΤΧΣ. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του αρμόδιου Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να τροποποιείται ο καταμερισμός των ποσοστών εισφοράς σε γη των περιπτώσεων α' έως ε'. ζ) Εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά από ειδικότερες διατάξεις, που διέπουν ειδικά σχέδια, όπως οι Βιομηχανικές Περιοχές του ν. 4458/1965, οι Β.Ε.ΠΕ. του ν. 2545/ 1997 και τα Επιχειρηματικά Πάρκα του ν. 3982/2011, η εισφορά σε γη ειδικά για τις χρήσεις που αναφέρονται στα άρθρα 5, 6 και 7 του από 23.2.1987 προεδρικού διατάγματος και στα άρθρα 22, 25 και 29 του ν. 4269/ 2014, όπως ισχύουν, ορίζεται: στ. Αρμοδιότητα οργάνων Η επιτροπή ποιότητας ζωής συνιστάται σε δήμους άνω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων, είναι αποφασιστικό και εισηγητικό όργανο άσκησης των σχετικών με την ποιότητα ζωής, τη χωροταξία, την πολεοδομία και την προστασία του περιβάλλοντος αρμοδιοτήτων του δήμου. Κατά την άσκηση των σχετικών αρμοδιοτήτων της λαμβάνει ειδική μέριμνα για το σχεδιασμό δράσεων που αποβλέπουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και εν γένει την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρίες.Ειδικότερα: .... Β.Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο: ii) θέματα εφαρμογής των σχεδίων πολεοδομικού (ρυθμιστικού) επιπέδου, ανάπλασης περιοχών, πολεοδομικών επεμβάσεων, χρηματοδότησης προγραμμάτων ανάπλασης, ανασυγκρότησης υποβαθμισμένων περιοχών, πολεοδομικής αναμόρφωσης προβληματικών περιοχών, αποζημίωσης ρυμοτομούμενων, πολεοδομικών ρυθμίσεων, εισφοράς σε γη ή σε χρήμα, περιοχών ιδιωτικής πολεοδόμησης, και έγκρισης πολεοδομικών μελετών... (άρθρο 73 παρ.1Βιι του Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 94 του Ν. 4685/20)
ΙΙ. Μετατροπή σε χρήμα της εισφοράς σε γη
1. Τμήμα γης μη αξιοποιήσιμο πολεοδομικά ή επιζήμια αφαίρεση
Κατ' εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκε η απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ 10315/2335/1998 (ΦΕΚ 272 τεύχος Δ΄).
Το τμήμα γης που πρόκειται να αποτελέσει αντικείμενο εισφοράς δεν είναι πολεοδομικά αξιοποιήσιμο όταν:
Η αφαίρεση της εισφοράς γης από μη ρυμοτομούμενο τμήμα ιδιοκτησίας είναι φανερά επιζήμια γι' αυτήν όταν:
Εφόσον η έκδοση της πράξης εισφοράς σε χρήμα θεωρείται συντελεσθείσα μετά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διορθώσεων, η αίτηση για καταβολή έχει υποβληθεί εντός της νόμιμης εξάμηνης προθεσμίας. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 239/2019)
Δεν υφίσταται δυνατότητα ανάκλησης της πράξης εφαρμογής και διαγραφής των βεβαιωμένων εισφορών ή επιστροφής των τυχόν καταβληθέντων σε εκτέλεση της ανακαλούμενης πράξης, οι οποίες δύναται μόνο να συμψηφιστούν με εκείνες που βεβαιώνονται σε εκτέλεση της διορθωτικής πράξης εφαρμογής. Εξάλλου, έρεισμα για την επιστροφή των τυχόν εισπραχθεισών εισφορών με βάση την αρχικώς κυρωθείσα πράξη εφαρμογής, η οποία, εν συνεχεία, ανακλήθηκε μερικώς ή ολικώς, χωρίς να επακολουθήσει η σύνταξη και κύρωση όμοιας διορθωτικής πράξης, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, δεν δύναται να αποτελέσουν οι διατάξεις του άρθρου 235 του π.δ. 410/1995 και εκείνες του άρθρου 174 του ν. 3463/2006, που αφορούν στην διαγραφή οφειλών, οι οποίες δεν έχουν εξοφληθεί και όχι στην δυνατότητα επιστροφής ποσών που έχουν ήδη αποπληρωθεί και επομένως, έχει παύσει να υφίσταται το σχετικό χρέος. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 186/2014)
ε. Αχρεωστήτως εισπραχθέν από τον Δήμο, κατόπιν μετατροπής της, επιβληθείσας σε βάρος της, εισφοράς από χρήμα σε γη Μετά δε την διορθωτική πράξη εφαρμογής περί μετατροπής της εισφοράς από χρήμα σε γη, το ποσό καθίσταται αχρεωστήτως εισπραχθέν εκ μέρους του Δήμου και μπορεί να επιστραφεί χωρίς προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με το άρθρο 206 παρ. 5 του ν. 4555/2018. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 239/2019)
2. Μετατροπή εισφοράς σε γη που επιβλήθηκε πριν από τον ν. 1337/1983 σε εισφορά σε χρήμα
Ο δήμαρχος του οικείου δήμου εκδίδει, εντός τριάντα (30) ημερών από την κατάθεση της αίτησης της παρ. 2, σχετική διαπιστωτική πράξη, η οποία αποτελεί τίτλο που εγγράφεται στο οικείο Υποθηκοφυλάκειο ή δηλώνεται ή εγγράφεται στο οικείο Κτηματολόγιο. (παρ.3 άρθρο 151 Ν.4759/20)
3. Mετατροπή της εισφοράς σε γη προς δήμους σε εισφορά σε χρήμα για την ανέγερση εκτός σχεδίου τουριστικών εγκαταστάσεων Δείτε την ενότητα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΤΑ / ΔΙΑΦΟΡΑ / Παραχώρηση περιουσιακών στοιχείων σε Δήμους / Παραχωρήσεις σε Δήμους γενικά / XXIII. Παραχώρηση έκτασης για δόμηση τουριστικής εγκατάστασης άνω των 8.000 τ.μ.
ΙV. Εισφορά σε γη ακινήτων εντός Επιχειρηματικών Πάρκων «Επιχειρηματικό Πάρκο» (Ε.Π.): οργανικά ολοκληρωμένο σύνολο δομών, υπηρεσιών και υποδομών που ιδρύεται και λειτουργεί για την υποστήριξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. «Εταιρεία Ανάπτυξης και Διαχείρισης Επιχειρηματικού Πάρκου» (Ε.Α.Δ.Ε.Π.): η ανώνυμη εταιρεία που αναλαμβάνει τη σύνταξη και υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου και έχει ως αποκλειστικό σκοπό την ανάπτυξη, διοίκηση και διαχείριση ενός ή περισσότερων Επιχειρηματικών Πάρκων (Ε.Π.). (περιπτ.α' και ε' παρ.1 άρθρο 3 ν.4982/22)
Ως εμβαδόν ιδιοκτησίας για τον υπολογισμό της εισφοράς σε γη θεωρούνται τα εμβαδά που έχουν οι ιδιοκτησίες κατά την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης. (άρθρο 13 παρ.2 ν.4982/22)
Σε εισφορά σε γη υποχρεούνται και οι ιδιοκτησίες που ανήκουν στο Δημόσιο, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) ή άλλα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου. (άρθρο 13 παρ.2 ν.4982/22)
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων δύναται να καθορίζονται η διαδικασία είσπραξης των εισφορών σε χρήμα του άρθρου 13, δέσμευσης χορήγησης του αποδεικτικού ενημερότητας και άρσης αυτής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα. (άρθρο 46 παρ.5 ν.4982/22)
Η υπό στοιχεία Φ/Α.15/3/οικ.55483/673/2017 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 1722) ως προς τον καθορισμό των ειδικότερων λεπτομερειών για τον προσδιορισμό, τη διαδικασία είσπραξης και απόδοσης της εισφοράς σε χρήμα, διατηρείται σε ισχύ μέχρι τη δημοσίευση της απόφασης της παρ. 5 του άρθρου 46. (άρθρο 47 παρ.19 ν.4982/22)
Τα άρθρα 41 έως 56 και 57 έως 63 του ν. 3982/2011 (σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: συνεπώς και το άρθρο 52 του ν.3982/11 στις διατάξεις του οποίου ρυθμίζονταν τα περί εισφοράς σε γη ακινήτων εντός επιχειρηματικών πάρκων) παύουν να ισχύουν για αιτήσεις ίδρυσης Ε.Π. που υποβάλλονται μετά τη δημοσίευση της κανονιστικής πράξης, η οποία εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 46. (παρ.2 άρθρο 48 ν.4982/22)
Απόδοση εισφορών στο νέο φορέα Β.Ε.ΠΕ. Δεν πρόκειται στην ελεγχόμενη περίπτωση για δαπάνη του Δήμου, αλλά για απόδοση εισφορών στο νέο φορέα υλοποίησης των κοινόχρηστων έργων (οδοποιίας, ύδρευσης και αποχέτευσης) και των έργων υποδομής στην περιοχή του βιοτεχνικού πάρκου της ΧΧΧ, είναι ανεξάρτητο δε το γεγονός ότι, παρά το νόμο, η ταμειακή υπηρεσία του Δήμου προέβη στην προκειμένη περίπτωση, στη βεβαίωση και είσπραξη των εισφορών σε χρήμα και των εισφορών από την μετατροπή της γης σε χρήμα για την απόδοσή τους στον δικαιούχο και φορέα υλοποίησης των κοινόχρηστων έργων, ως νόμιμα έσοδα αυτού και όχι η αρμόδια, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ.6 του ν.2545/1997, υπηρεσία της Περιφέρειας, η οποία έπρεπε να βεβαιώσει τα σχετικά ποσά στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την παρακράτηση του αναλογούντος στο Δημόσιο φόρου. Εξάλλου, τυχόν πλημμέλειες ως προς τη νομιμότητα βεβαίωσης και είσπραξης του ποσού αυτού, το οποίο σε κάθε περίπτωση, ο Δήμος όφειλε να το αποδώσει στο νόμιμο δικαιούχο του, διερευνώνται στα πλαίσια της παρούσας διαδικασίας. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 311/2011)
|
Υποδείγματα |
[/post_tab][post_tab title="Προηγούμενο καθεστώς"]
[post_tabs]
Τίτλος Δαπάνης | ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΣΕ ΧΡΗΜΑ ΤΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΕ ΓΗ |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 0522 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Η εισφορά σε χρήμα που καταβάλλεται σε περιπτώσεις ένταξης ακινήτων στο σχέδιο πόλης ή επέκτασης πολεοδομικών σχεδίων καθώς και τα έσοδα από μετατροπή σε χρήμα της υποχρέωσης εισφοράς σε γη, εγγράφονται στους ΚΑ 0521 και 0522 αντίστοιχα.
Η εισφορά του ΚΑ 0523 αφορά τους δήμους, στους οποίους έχει μεταβιβαστεί η άσκηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων κατά τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 61 του ν. 947/1979, όπως αυτές τροποποιήθηκαν από το άρθρο 34 του ν. 1337/1983.
Στον κωδικό ΚΑ 0524 θα εγγράφεται η ειδική εισφορά εφαρμογής ρυμοτομικών σχεδίων, που ορίζεται στο άρθρο 34 του ν. 4067/2012 (βλ. παρ. 1 του άρθρου 1 της παρούσας απόφασης).
Στον κωδικό ΚΑ 0525 θα εγγράφεται η ειδική εισφορά του άρθρου 19 του ν. 3054/2002, η οποία κατανέμεται με την απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης Δ2/Γ/2777/2004 (ΦΕΚ 347/Β) στους δήμους, στην περιφέρεια των οποίων λειτουργούν διυλιστήρια πετρελαίου. Στον κωδικό ΚΑ 0526 θα εγγράφεται η εισφορά της ΚΥΑ 16065/2002 (ΦΕΚ 497/Β) που εισπράττουν οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί για έξοδα μεταφοράς των παιδιών. Στον κωδικό ΚΑ 0527 θα εγγράφεται η εισφορά της ΚΥΑ 16065/2002 (ΦΕΚ 497/Β) που εισπράττουν οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί για τροφεία των παιδιών. Σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 0529 μπορεί να εγγράφεται κάθε μία από τις λοιπές εισφορές, όπως π.χ. η εισφορά που τυχόν επιβάλλεται από τον οικείο Κανονισμό στα μέλη των ΚΑΠΗ ή άλλων νομικών προσώπων των ΟΤΑ
[embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
|
Νομοθεσία - Νομολογία |
Ι. Εισφορά σε γη στ. Αρμοδιότητα οργάνων
Οι ιδιοκτησίες που περιλαμβάνονται σε πολεοδομούμενες για πρώτη φορά περιοχές υποχρεούνται να συμμετάσχουν με εισφορά σε γη για τη δημιουργία των απαραίτητων κοινόχρηστων χώρων και γενικά την ικανοποίηση κοινωφελών χρήσεων και σκοπών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του ν. 1337/1983 ως ισχύει. (άρθρο 20 παρ.1 Ν.2508/97, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.7 του άρθρου 1 του Ν.4315/14)
α) Οι ιδιοκτησίες που περιλαμβάνονται σε ζώνες ενεργού πολεοδομίας και πολεοδομούνται έχουν υποχρέωση εισφοράς σε γη, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 1337/1983. β) Οι ιδιοκτησίες, οι οποίες έχουν ενταχθεί στο σχέδιο πόλεως με τις διατάξεις του ν.δ. 17.7/16.8.1923 και στις οποίες αίρεται η ρυμοτομική αναγκαστική απαλλοτρίωση, που επιβλήθηκε με την ένταξη στο σχέδιο για τη δημιουργία κοινόχρηστου χώρου, κατά τα αναφερόμενα στην παρ. 4α του άρθρου 29 του ν. 2831/2000, υποχρεούνται σε εισφορά σε γη, σύμφωνα με τα ποσοστά που προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 1337/1983. Η εισφορά υπολογίζεται και επιβάλλεται με την πράξη τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου και αποτελεί ποσοστό επιφάνειας της ιδιοκτησίας όπως αυτή υφίσταται κατά το χρόνο της πράξης τροποποίησης. Η εισφορά αρχικώς υπολογίζεται κατά τις διατάξεις των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 8 του ν. 1337/1983 και στη συνέχεια μειώνεται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%). Σε περίπτωση άρσης ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης είτε σε κοινόχρηστους χώρους, που δεν καθορίσθηκαν εκ της αρχικής έγκρισης ρυμοτομικών σχεδίων αλλά προέκυψαν από τροποποίηση οικοδομήσιμων χώρων, είτε γενικά σε κοινωφελείς χώρους οι ιδιοκτησίες δεν υποχρεούνται σε εισφορά σε γη. Σε περίπτωση άρσης ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης προς συμμόρφωση δικαστικής απόφασης, η οποία εκδόθηκε πριν την ισχύ του ν. 3212/2003 δεν επιβάλλεται η ανωτέρω εισφορά σε γη. Όπου επιβάλλεται εισφορά, αυτή διατίθεται ολόκληρη υποχρεωτικά για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων που θεσμοθετούνται με την τροποποίηση αυτή. Το μέγεθος της εισφοράς μνημονεύεται και απεικονίζεται ως θέση στην πράξη τροποποίησης, είναι αυτοδίκαια εισφερόμενο, τίθεται σε κοινή χρήση μετά τη δημοσίευση της πράξης και δεν απαιτείται σύνταξη της πράξης εφαρμογής που προβλέπεται στο άρθρο 12 του ν. 1337/1983. Εάν με την τροποποίηση του σχεδίου επιβάλλεται για λόγους πολεοδομικούς η δημιουργία κοινόχρηστου χώρου μεγαλύτερου αυτού της εισφοράς σε γη, συντάσσεται πράξη αναλογισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 17.7/ 16.8.1923 και του ν. 5269/1931 για το επιπλέον τμήμα όπου κατ' εξαίρεση ο υπόχρεος σε εισφορά δεν συμμετέχει στις τυχόν επιπλέον επιβαρύνσεις από την πράξη αναλογισμού αλλά υποκαθίσταται από τον οικείο δήμο. Αν η ύπαρξη οικοδομής, κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 42 του ν.δ. 17.7/16.8.1923, νομίμως υφισταμένης, εμποδίζει τη διάθεση της εισφοράς για τη δημιουργία κοινόχρηστου χώρου, είναι δυνατόν, κατά την κρίση της υπηρεσίας να μετατρέπεται σε ισάξια χρηματική συμμετοχή. Στην περίπτωση αυτή ο προσδιορισμός της αξίας για την πραγματοποίηση της μετατροπής αυτής γίνεται από το αρμόδιο δικαστήριο, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2882/2001. Η πράξη τροποποίησης του σχεδίου της παρούσας κατά το μέρος που αφορά στη μετάσταση κυριότητος υπέρ του οικείου Ο.Τ.Α. μεταγράφεται νόμιμα στο οικείο υποθηκοφυλακείο ή καταχωρείται στο Κτηματολογικό Γραφείο. (άρθρο 20 παρ.2 Ν.2508/97, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.7 του άρθρου 1 του Ν.4315/14)
ε. Τρόπος υπολογισμού εισφοράς σε γη α) Για τμήμα ιδιοκτησίας μέχρι 500 τ.μ. ποσοστό 10%. β) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 500 τ.μ. μέχρι 1.000 τ.μ. ποσοστό 20%. γ) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 1.000 τ.μ. μέχρι 2.000 τ.μ. ποσοστό 30%. δ) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 2.000 τ.μ. μέχρι 10.000 τ.μ. ποσοστό 40%. ε) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 10.000 τ.μ. ποσοστό 50%. στ) Σε περίπτωση που κατά την εκπόνηση της μελέτης οι υπολογιζόμενες εισφορές σε γη κατά τα ανωτέρω εντός της πολεοδομικής ενότητας, συμπεριλαμβανομένων και των υφιστάμενων κοινόχρηστων χώρων, δεν καλύπτουν την ελάχιστη έκταση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων κατά τα πολεοδομικά σταθερότυπα ή τις προβλέψεις των ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΕΧΣ ή ΤΧΣ, τα ποσοστά των περιπτώσεων α', β', γ' και δ' υποχρεωτικά αυξάνονται αναλογικά και κατά ίσο αριθμό ποσοστιαίων μονάδων με σκοπό να συμπληρωθεί η απαιτούμενη εισφορά σε γη και χωρίς να απαιτείται επιπρόσθετη απόφαση έγκρισης της προσαύξησης αυτής. Σε κάθε περίπτωση τα ποσοστά των περιπτώσεων α' και β' δεν υπερβαίνουν το 30%, το ποσοστό της περίπτωσης γ' δεν υπερβαίνει το 40% και το ποσοστό της περίπτωσης δ' δεν υπερβαίνει το 50%. Σε κάθε περίπτωση απαγορεύεται η μείωση των απαραίτητων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και οι προκύπτοντες κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι πρέπει να καλύπτουν την ελάχιστη έκταση κατά τα πολεοδομικά σταθερότυπα ή τις προβλέψεις των ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΕΧΣ ή ΤΧΣ. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του αρμόδιου Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να τροποποιείται ο καταμερισμός των ποσοστών εισφοράς σε γη των περιπτώσεων α' έως ε'. ζ) Εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά από ειδικότερες διατάξεις, που διέπουν ειδικά σχέδια, όπως οι Βιομηχανικές Περιοχές του ν. 4458/1965, οι Β.Ε.ΠΕ. του ν. 2545/ 1997 και τα Επιχειρηματικά Πάρκα του ν. 3982/2011, η εισφορά σε γη ειδικά για τις χρήσεις που αναφέρονται στα άρθρα 5, 6 και 7 του από 23.2.1987 προεδρικού διατάγματος και στα άρθρα 22, 25 και 29 του ν. 4269/ 2014, όπως ισχύουν, ορίζεται: στ. Αρμοδιότητα οργάνων Η επιτροπή ποιότητας ζωής συνιστάται σε δήμους άνω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων, είναι αποφασιστικό και εισηγητικό όργανο άσκησης των σχετικών με την ποιότητα ζωής, τη χωροταξία, την πολεοδομία και την προστασία του περιβάλλοντος αρμοδιοτήτων του δήμου. Κατά την άσκηση των σχετικών αρμοδιοτήτων της λαμβάνει ειδική μέριμνα για το σχεδιασμό δράσεων που αποβλέπουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και εν γένει την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρίες.Ειδικότερα: .... Β.Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο: ii) θέματα εφαρμογής των σχεδίων πολεοδομικού (ρυθμιστικού) επιπέδου, ανάπλασης περιοχών, πολεοδομικών επεμβάσεων, χρηματοδότησης προγραμμάτων ανάπλασης, ανασυγκρότησης υποβαθμισμένων περιοχών, πολεοδομικής αναμόρφωσης προβληματικών περιοχών, αποζημίωσης ρυμοτομούμενων, πολεοδομικών ρυθμίσεων, εισφοράς σε γη ή σε χρήμα, περιοχών ιδιωτικής πολεοδόμησης, και έγκρισης πολεοδομικών μελετών... (άρθρο 73 παρ.1Βιι του Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 94 του Ν. 4685/20)
ΙΙ. Μετατροπή σε χρήμα της εισφοράς σε γη
1. Τμήμα γης μη αξιοποιήσιμο πολεοδομικά ή επιζήμια αφαίρεση
Κατ' εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκε η απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ 10315/2335/1998 (ΦΕΚ 272 τεύχος Δ΄).
Το τμήμα γης που πρόκειται να αποτελέσει αντικείμενο εισφοράς δεν είναι πολεοδομικά αξιοποιήσιμο όταν:
Η αφαίρεση της εισφοράς γης από μη ρυμοτομούμενο τμήμα ιδιοκτησίας είναι φανερά επιζήμια γι' αυτήν όταν:
Εφόσον η έκδοση της πράξης εισφοράς σε χρήμα θεωρείται συντελεσθείσα μετά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διορθώσεων, η αίτηση για καταβολή έχει υποβληθεί εντός της νόμιμης εξάμηνης προθεσμίας. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 239/2019)
Δεν υφίσταται δυνατότητα ανάκλησης της πράξης εφαρμογής και διαγραφής των βεβαιωμένων εισφορών ή επιστροφής των τυχόν καταβληθέντων σε εκτέλεση της ανακαλούμενης πράξης, οι οποίες δύναται μόνο να συμψηφιστούν με εκείνες που βεβαιώνονται σε εκτέλεση της διορθωτικής πράξης εφαρμογής. Εξάλλου, έρεισμα για την επιστροφή των τυχόν εισπραχθεισών εισφορών με βάση την αρχικώς κυρωθείσα πράξη εφαρμογής, η οποία, εν συνεχεία, ανακλήθηκε μερικώς ή ολικώς, χωρίς να επακολουθήσει η σύνταξη και κύρωση όμοιας διορθωτικής πράξης, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, δεν δύναται να αποτελέσουν οι διατάξεις του άρθρου 235 του π.δ. 410/1995 και εκείνες του άρθρου 174 του ν. 3463/2006, που αφορούν στην διαγραφή οφειλών, οι οποίες δεν έχουν εξοφληθεί και όχι στην δυνατότητα επιστροφής ποσών που έχουν ήδη αποπληρωθεί και επομένως, έχει παύσει να υφίσταται το σχετικό χρέος. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 186/2014)
ε. Αχρεωστήτως εισπραχθέν από τον Δήμο, κατόπιν μετατροπής της, επιβληθείσας σε βάρος της, εισφοράς από χρήμα σε γη Μετά δε την διορθωτική πράξη εφαρμογής περί μετατροπής της εισφοράς από χρήμα σε γη, το ποσό καθίσταται αχρεωστήτως εισπραχθέν εκ μέρους του Δήμου και μπορεί να επιστραφεί χωρίς προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με το άρθρο 206 παρ. 5 του ν. 4555/2018. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 239/2019)
2. Μετατροπή εισφοράς σε γη που επιβλήθηκε πριν από τον ν. 1337/1983 σε εισφορά σε χρήμα
Ο δήμαρχος του οικείου δήμου εκδίδει, εντός τριάντα (30) ημερών από την κατάθεση της αίτησης της παρ. 2, σχετική διαπιστωτική πράξη, η οποία αποτελεί τίτλο που εγγράφεται στο οικείο Υποθηκοφυλάκειο ή δηλώνεται ή εγγράφεται στο οικείο Κτηματολόγιο. (παρ.3 άρθρο 151 Ν.4759/20)
ΙV. Εισφορά σε γη ακινήτων εντός Επιχειρηματικών Πάρκων
Τα άρθρα 41 έως 56 και 57 έως 63 του ν. 3982/2011 (σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: συνεπώς και το άρθρο 52 του ν.3982/11 στις διατάξεις του οποίου ρυθμίζονταν τα περί εισφοράς σε γη ακινήτων εντός επιχειρηματικών πάρκων) παύουν να ισχύουν για αιτήσεις ίδρυσης Ε.Π. που υποβάλλονται μετά τη δημοσίευση της κανονιστικής πράξης, η οποία εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 46. (παρ.2 άρθρο 48 ν.4982/22)
Η εισφορά σε χρήμα υπολογίζεται στο εμβαδόν της ιδιοκτησίας, όπως αυτή διαμορφώνεται με την πράξη εφαρμογής και ανέρχεται στο δεκαπέντε τοις εκατό (15%) της αξίας που έχει αυτή, κατά τον χρόνο της έγκρισης της πράξης εφαρμογής. Η εισφορά αυτή βεβαιώνεται με ατομική διοικητική πράξη από την αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και καταβάλλεται, μετά την έγκριση της πράξης εφαρμογής, σε ειδικό λογαριασμό της ΕΑΝΕΠ που τηρείται για τον σκοπό αυτό, σε έξι (6) ισόποσες εξαμηνιαίες δόσεις για την υλοποίηση των κοινόχρηστων χώρων και των έργων υποδομής. Με την ίδια πράξη καθορίζονται και τα σχετικά διαστήματα καταβολής των έξι (6) δόσεων. Οι δόσεις καταβάλλονται εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από τις προβλεπόμενες ημερομηνίες καταβολής. Η ΕΑΝΕΠ ενημερώνει την Αποκεντρωμένη Διοίκηση για τις εισπράξεις που έχουν πραγματοποιηθεί, σε τακτά χρονικά διαστήματα ανά υπόχρεο και χρέος. Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής κάποιας δόσης, η οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη και με ευθύνη της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ενημερώνεται η αρμόδια, για την έκδοση του αποδεικτικού ενημερότητας, Δ.Ο.Υ. του οφειλέτη, για τη δέσμευση αυτής, με ανάλογη εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 4174/2013 (Α΄43). Η άρση της δέσμευσης χορήγησης του αποδεικτικού ενημερότητας γίνεται αν εξοφληθούν ολικά οι βεβαιωμένες οφειλές προς την ΕΑΝΕΠ. Σε περιοχές όπου δεν εφαρμόζεται αντικειμενικό σύστημα αξιών, η αξία της έκτασης προσδιορίζεται από την οικεία Δ.Ο.Υ. Αν τα ποσά που συγκεντρώνονται από τις εισφορές, μαζί με τις λοιπές πηγές χρηματοδότησης, δεν επαρκούν για την υλοποίηση των έργων υποδομής, μπορεί να ορίζεται πρόσθετη εισφορά σε χρήμα. Αν τα ποσά που συγκεντρώνονται από τις εισφορές υπερκαλύπτουν τα απαιτούμενα για την υλοποίηση των έργων υποδομής, το πλεόνασμα περιέρχεται στην ΕΑΝΕΠ για τους σκοπούς της, και κατατίθεται στον ειδικό λογαριασμό που τηρείται, σύμφωνα με την περίπτωση ιβ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 59. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων δύναται να καθορίζονται ειδικότερες λεπτομέρειες για τη διαδικασία είσπραξης των εισφορών σε χρήμα, δέσμευσης χορήγησης του αποδεικτικού ενημερότητας και άρσης αυτής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα. (άρθρο 52 παρ. 6 του ν. 3982/2011, όπως προστέθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 52 του Ν. 4442/16 και αντικαταστάθηκε από την παρ.2 του άρθρου 99 του Ν.4605/19)
Η προβλεπόμενη στην παράγραφο 6 του άρθρου 52 του ν. 3982/2011, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 99 του ν. 4605/2019 (Α΄52) διαδικασία της απόδοσης της εισφοράς σε χρήμα για τα ποσά που έχουν ήδη βεβαιωθεί προς είσπραξη υπό τον ΚΑΕ 3541 «Έσοδα υπέρ Ε.ΑΝ.Ε.Π. από εισφορές σε χρήμα για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων και έργων υποδομής των Επιχειρηματικών Πάρκων (άρθρο 52, παράγραφος 6, του ν. 3982/2011)», καθώς και υπό τον ΑΛΕ 1140906001 «Εισφορές σε χρήμα για επιχειρηματικά πάρκα», γίνεται με μόνο δικαιολογητικό τη βεβαίωση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με το καθαρό εισπραχθέν ποσό του Κρατικού Προϋπολογισμού, υπό τον κωδικό αριθμό εσόδου 3541, καθώς και υπό τον αναλυτικό λογαριασμό εσόδου 1140906001, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία για κάθε διαχειριστική περίοδο. (άρθρο 8 Ν.4613/19)
Κατά τα λοιπά, για ό,τι δε ρυθμίζεται ρητά στο άρθρο 52 του Ν.3982/11, που ισχύει κατά παρέκκλιση, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ν. 1337/1983 (Α΄33) και άλλων γενικών πολεοδομικών διατάξεων. (άρθρο 52 παρ. 12 του ν. 3982/2011, όπως προστέθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 52 του Ν. 4442/16)
Απόδοση εισφορών στο νέο φορέα Β.Ε.ΠΕ. Δεν πρόκειται στην ελεγχόμενη περίπτωση για δαπάνη του Δήμου, αλλά για απόδοση εισφορών στο νέο φορέα υλοποίησης των κοινόχρηστων έργων (οδοποιίας, ύδρευσης και αποχέτευσης) και των έργων υποδομής στην περιοχή του βιοτεχνικού πάρκου της ΧΧΧ, είναι ανεξάρτητο δε το γεγονός ότι, παρά το νόμο, η ταμειακή υπηρεσία του Δήμου προέβη στην προκειμένη περίπτωση, στη βεβαίωση και είσπραξη των εισφορών σε χρήμα και των εισφορών από την μετατροπή της γης σε χρήμα για την απόδοσή τους στον δικαιούχο και φορέα υλοποίησης των κοινόχρηστων έργων, ως νόμιμα έσοδα αυτού και όχι η αρμόδια, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ.6 του ν.2545/1997, υπηρεσία της Περιφέρειας, η οποία έπρεπε να βεβαιώσει τα σχετικά ποσά στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την παρακράτηση του αναλογούντος στο Δημόσιο φόρου. Εξάλλου, τυχόν πλημμέλειες ως προς τη νομιμότητα βεβαίωσης και είσπραξης του ποσού αυτού, το οποίο σε κάθε περίπτωση, ο Δήμος όφειλε να το αποδώσει στο νόμιμο δικαιούχο του, διερευνώνται στα πλαίσια της παρούσας διαδικασίας. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 311/2011)
|
Υποδείγματα |
[/post_tab][/post_tabs]