Υπολογισμός τέλους

 

I. Καθορισμός συντελεστή
II. Ορισμός Διαφορετικών συντελεστών
III. Ορισμός Επιφάνειας
IV. Χρονική Περίοδος χρέωσης
V. Ειδικές περιπτώσεις
VI. Γνωστοποίηση στη ΔΕΗ- πλασματικό εμβαδόν

 


 

I. Καθορισμός συντελεστή

 

Το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού υπολογίζεται επί της επιφάνειας του εκάστοτε ακινήτου και προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων αυτής επί του συντελεστή του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους, ο οποίος ορίζεται, ανά κατηγορία χρήσεως των ακινήτων, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία παρέχει ακριβήεπίκαιρη και πλήρη αιτιολογία του καθορισμού των συντελεστών του τέλους στο προσήκον ύψος. (παρ.1 άρθρο 1 Ν.25/75, όπως αντικαθίσταται από την παρ.1 του άρθρου 185 του Ν.4555/18)

Τα ανωτέρω ισχύουν από την επόμενη αυτοδιοικητική περίοδο που ξεκινάει το Σεπτέμβριο του 2019 (άρθρο 210 παρ.2 Ν.4555/18 και άρθρο 9 του Ν.3852/10, όπως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 6 του Ν.4555/18

 

Για τον καθορισμό του συντελεστή του τέλους και τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του τέλους αυτού εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ν. 25/1975 (ΦΕΚ Α 74) όπως τροποποιήθηκαν με το Ν. 429/1976 (ΦΕΚ Α 235) και του άρθρο 5 του Ν. 1080/80 . (άρθρο 25 παρ.11 του Ν.1828/89)

 

Tο ισχύον θεσµικό πλαίσιο παρέχει σε όλους αδιακρίτως τους ∆ήµους της χώρας την ευχέρεια να λάβουν αποφάσεις για τη φορολογική ελάφρυνση των δηµοτών τους, αξιολογώντας σε κάθε περίπτωση τις τοπικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες. Όµως, η µείωση ή απαλλαγή των δηµοτικών τελών και φόρων σε καµία περίπτωση δεν µπορεί να εξαρτάται από την εγγραφή ή µη στο δηµοτολόγιο, ούτε από το είδος της κατοικίας (µόνιµη ή µη). Άλλωστε το νοµοθετικό πλαίσιο που διέπει το ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισµού ορίζει υπόχρεους εκείνους που έχουν ηλεκτροδοτούµενο ακίνητο και κάνουν χρήση των ανταποδοτικών υπηρεσιών του ∆ήµου. Για το λόγο αυτό ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί ότι η τακτική αυτή των ∆ήµων, αφενός δεν συνάδει µε την ισχύουσα νοµοθεσία και αφετέρου εισάγει ανεπίτρεπτο κριτήριο διάκρισης των πολιτών. Κατόπιν τούτων Δήμος τροποποίησε την απόφαση του ∆ηµοτικού Συµβουλίου για την απαλλαγή από τα τέλη καθαριότητας και φωτισµού απαλείφοντας τον όρο «µόνιµοι κάτοικοι».  (Συνήγορος του Πολίτη Σύνοψη Διαμεσολάβησης 20.12.2017)

 


 

II. Ορισμός Διαφορετικών συντελεστών

 

Από την επόμενη αυτοδιοικητική περίοδο που ξεκινάει το Σεπτέμβριο του 2019 (άρθρο 210 παρ.2 Ν.4555/18 και άρθρο 9 του Ν.3852/10, όπως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 6 του Ν.4555/18) ισχύουν τα εξής:

Οι συντελεστές του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους, που καθορίζονται με την απόφαση της παραγράφου 1 διακρίνονται σε γενικούς και ειδικούς συντελεστές.
Οι γενικοί συντελεστές είναι ανεξάρτητοι μεταξύ τους, τρεις (3) κατ' ελάχιστον και διαφοροποιούνται ανάλογα με τη χρήση κάθε ακινήτου ως εξής:
Πρώτος συντελεστής: ακίνητα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για κατοικία.
Δεύτερος συντελεστής: ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κοινωφελείςμη κερδοσκοπικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Τρίτος συντελεστής: ακίνητα που χρησιμοποιούνται για την άσκηση πάσης φύσης οικονομικής δραστηριότητας.
Πέρα των ανωτέρω γενικών συντελεστών, το δημοτικό συμβούλιο δύναται να ορίσει ειδικούς συντελεστές, ως διαβαθμίσεις των γενικών συντελεστών, για συγκεκριμένες κατηγορίες ακινήτων, υπό την προϋπόθεση, ότι αυτό αιτιολογείται ειδικώς λόγω της επιφάνειας, της χρήσης τους ή της γεωγραφικής ζώνης στην οποία βρίσκονται ή άλλων ιδιαίτερων αντικειμενικών χαρακτηριστικών τους.
Σε κάθε περίπτωση, κατά τον καθορισμό των γενικών και ειδικών συντελεστών λαμβάνονται υπόψη οι ιδιότητες των ακινήτων, όπως εμβαδό, στεγασμένο ή μη, χρόνος χρήσης, ο βαθμός κατά τον οποίο τα ακίνητα επιβαρύνουν τις παρεχόμενες από τον οικείο δήμο ανταποδοτικές υπηρεσίες, καθώς και την ευρύτερη λειτουργία αυτού.
Ο εκάστοτε ανώτατος σε ύψος γενικός ή ειδικός συντελεστής δεν μπορεί να οριστεί πέραν του δεκαπλασίου του γενικού συντελεστή της κατοικίας. (παρ.4 άρθρο 1 Ν.25/75, όπως αντικαθίσταται από την παρ.2 του άρθρου 185 του Ν.4555/18)

 

Η διεύρυνση αυτή, που στοχεύει σε μια κατά το δυνατόν ισομερή επιβάρυνση των υποχρέων ώστε να υπάρξει δικαιότερη κατανομή των τελών μεταξύ τους, υποχρεώνει τα δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια να ασκούν την κανονιστική αρμοδιότητα που τους απένειμε ο νόμος σύμφωνα με τις αρχές της ίσης μεταχειρίσεως και της ανταποδοτικότητας και με τρόπο που να είναι εφικτός ο σχετικός έλεγχος από τον ακυρωτικό δικαστή. Ετσι λοιπόν, στην περίπτωση ενός μεγάλου δήμου, όπου, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, ασκούνται από πολυάριθμους υποχρέους πάσης φύσεως δραστηριότητες που συνεπάγονται όλως διαφορετικό βάρος για τις υπηρεσίες καθαριότητος και αποκομιδής απορριμμάτων του δήμου η κάθε μία, η παρά την υπό του νόμου παρεχομένη δυνατότητα καθορισμού μέχρι και πέντε συντελεστών για τους χώρους "άλλης χρήσεως" θέσπιση εκ μέρους του δημοτικού συμβουλίου ενός συντελεστού για όλους αδιακρίτως τους στεγασμένους χώρους, χωρίς να παρατίθενται ή να προκύπτουν από τον φάκελλο τα στοιχεία από τα οποία προκύπτει το συμβατό της επιλογής αυτής με τις ως άνω αρχές της ανταποδοτικότητος και της ίσης μεταχειρίσεως, δεν παρίσταται νόμιμη. (ΣτΕ 274/2014 Τμ. Β') (ΣτΕ 1868/2014)

Εφ' όσον ο νομοθέτης προβλέπει ευθέως διαφορετικό συντελεστή για τις κατοικίες, δεν απαιτείτο ειδική αιτιολόγηση για την θέσπιση μεγαλυτέρου συντελεστή για τους χώρους άλλης χρήσεως, η διάκριση δε αυτή του νόμου δεν παρίσταται αδικαιολόγητη και δεν αντίκειται προς την αρχή της ισότητας εν όψει των κατά κοινή πείρα υφισταμένων διαφορών.(ΣτΕ 343/2016)

 

Σοβαρό ζήτημα χρέωσης με τέλη τίθεται για τα οικόπεδα, τους επαγγελματικούς χώρους που διαθέτουν μεγάλες επιφάνειες (φυτώρια, θερμοκήπια, μάνδρες, ναυπηγεία), τα γήπεδα άθλησης, τα εργοτάξια, τους κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών, αλλά και τους χώρους αποκλειστικών χρήσεων (ανοιχτές θέσεις στάθμευσης), τις πισίνες, κ.ο.κ. Στις περιπτώσεις αυτές, εγείρεται μείζον θέμα ανταποδοτικότητας και ύπαρξης αναλογίας μεταξύ παροχής και αντιπαροχής, λόγω του μικρού, ασήμαντου ή μηδενικού όγκου απορριμμάτων των χώρων αυτών.
Από το σύνολο των αναφορών που έχουν υποβληθεί στο Συνήγορο του Πολίτη, φαίνεται ότι οι δήμοι στην πλειοψηφία τους εφαρμόζουν μόνο δύο συντελεστές τελών καθαριότητας-φωτισμού, ένα επαγγελματικό και ένα οικιακό. Ελάχιστοι δήμοι δηλαδή, αξιοποιούν τη θεσμική δυνατότητα ορισμού περισσοτέρων (μέχρι επτά) συντελεστών με βάση τον όγκο των απορριμμάτων που παράγει ο κάθε χώρος, ώστε να καθίσταται το σύστημα αναλογικότερο και δικαιότερο.
Αμελείται και μία περαιτέρω σημαντική διάσταση του θέματος:
H παροχή κινήτρων για ανακύκλωση απορριμμάτων. Ειδικότερα, μέσω του καθορισμού ενός ειδικού συντελεστή τελών καθαριότητας, για τις περιπτώσεις που οι δημότες, είτε ως ιδιώτες,  είτε ως επιχειρήσεις, θα επέλεγαν την ανακύκλωση ως τρόπο διάθεσης των απορριμμάτων τους, το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, μπορεί να παράσχει σοβαρό κίνητρο για την ανακύκλωση των απορριμμάτων, η οποία τα τελευταία χρόνια υιοθετείται ολοένα και περισσότερο, με σοβαρά οφέλη οικονομικά και περιβαλλοντικά. (Ειδική Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη, Ιούλιος 2014)

Στην περίπτωση που από το οικείο δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο καθοριζόμενος συντελεστής τέλους καθαριότητος και φωτισμού, κατά τετραγωνικό μέτρο, δεν δύναται να υπολογισθεί σε ακέραιες μονάδες δραχμών, για τον υπολογισμό του τέλους αυτού, επί συντελεστή επί της ακέραιας μονάδας, το εμβαδόν προσδιορίζεται πλασματικό κατά τις διατάξεις του άρθρου 3 παρ. 2 του Ν.25/75. (άρθρο 8 Ν.25/75)

 

Για στεγασμένους χώρους άνω των χιλίων (1.000) τ.μ - με εμβαδόν άνω των χιλίων (1.000) τ.μ και μέχρι εμβαδού έξι χιλιάδων (6.000) τ.μ δύναται να ορισθεί μειωμένο εμβαδόν από το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο, λαμβανομένων υπόψη των παρεχόμενων υπηρεσιών καθαριότητος και του πράγματι εξυπηρετούμενου από την υπηρεσία καθαριότητος χώρου.

Για στεγασμένους χώρους άνω με εμβαδόν άνω των έξι χιλιάδων (6.000) τ.μ, ο συντελεστής του τέλους δεν δύναται να ορισθεί μεγαλύτερος του εξήκοντα επί τοις εκατόν (60%) του ορισθέντος για στεγασμένους χώρους μέχρι χιλίων (1.000) τ.μ.


Για μη στεγασμένους χώρους άνω των έξι χιλιάδων (6.000) τ.μ δε δύναται να ορισθεί συντελεστής μεγαλύτερος του τριάκοντα επί τοις εκατόν (30%) του ορισθέντος για τα χίλια (1.000) πρώτα τετραγωνικά μέτρα μη στεγασμένου χώρου (αντικ. από το άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 1080/80). (άρθρο 1 παρ.5 Ν.25/75)

Στεγασμένοι χώροι κτιρίων, βάσει των οποίων υπολογίζονται τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού υπέρ των Δήμων και Κοινοτήτων, νοούνται οι εσωτερικοί χώροι των κτιρίων, οι πυλωτές, οι ημιυπαίθριοι χώροι (εξώστες σε εσοχή) (
ΓνΝΣΚ 886/1987)


Ο νόμος ως προς την πέραν των 1.000 τετραγωνικών μέτρων επιφάνεια δεν παρέχει εξουσιοδότηση για την θέσπιση μειωμένου συντελεστή, παρά μόνον την ευχέρεια στο δημοτικό συμβούλιο να ορίσει μειωμένο εμβαδόν, λαμβανομένων υπ` όψιν των παρεχομένων υπηρεσιών καθαριότητος και του πράγματι, εξυπηρετουμένου υπό της υπηρεσίας καθαριότητος χώρου. (ΣτΕ 343/2016)

Οι επαγγελματικοί χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων εμπίπτουν στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, καθότι παρέχεται η δυνατότητα πρόβλεψης, ως ειδικής κατηγορίας με διαφοροποιημένο συντελεστή κατά την κρίση του Δήμου, στη σχετική κανονιστική απόφασή του. (ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. 7859/19.04.2016)

 

Νομίμως καθορίσθηκαν συντελεστές τελών υψηλότεροι για τις βιομηχανίες σε σχέση με τις κατοικίες, καθώς το κόστος συλλογής των παραγόμενων αποβλήτων στις βιομηχανικές και εμπορικές επιχειρήσεις διαμορφώνεται σε τιμές υψηλότερες από τις αντίστοιχες τιμές άλλων λειτουργιών λόγω του πρόσθετου κόστους που δημιουργούν ο όγκος και η μορφή κυρίως των ανακυκλώσιμων υλικών, των ειδικών συνθηκών εργασίας του προσωπικού για τη συλλογή αποβλήτων (π.χ. λόγω του χρόνου αναμονής για συνεννοήσεις), όπως επιβάλλει η τήρηση κανόνων ασφαλείας των επιχειρήσεων και των εργαζομένων και του ότι οι περισσότερες βιομηχανίες βρίσκονται μακριά από τον χώρο της υπηρεσίας καθαριότητας με αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος μετακίνησης των απορριμματοφόρων, επιβάρυνση στο κόστος περιοδικής συντήρησης και υψηλότερο εργατικό κόστος του απαιτούμενου προσωπικού. (ΣτΕ 1104/2017)

 

Νομίμως καθορίσθηκαν υψηλότεροι συντελεστές τελών για τη Δημοτική Ενότητα Χ έναντι αυτών που καθορίσθηκαν για τη Δημοτική Ενότητα Ψ λόγω του πυκνοκατοικημένου χαρακτήρα και της παρουσίας μεγάλου αριθμού βιομηχανιών και βιοτεχνιών στην Χ που επιδρούν ιδίως στη φύση και τη συχνότητα και, συνεπώς, στον βαθμό χρήσεως των παρεχομένων υπηρεσιών, συνεπαγόμενες διαφορετικό βάρος για τις υπηρεσίες καθαριότητας και αποκομιδής απορριμμάτων και διαφορετικό κόστος αυτών έναντι της ύπαρξης δασικών και αγροτικών εκτάσεων σε μεγάλο μέρος της Ψ, τον αραιοκατοικημένο χαρακτήρα της και τον πολύ μικρότερο αριθμό βιομηχανιών. (ΣτΕ 1104/2017)

 

Δημοτική φορολογία. Καθορισμός από το δημοτικό συμβούλιο των συντελεστών τελών καθαριότητας και φωτισμού ως προς τα σούπερ μάρκετ. Ο επίδικος συντελεστής τελών για τους χώρους κύριας χρήσης των σούπερ μάρκετ τέθηκε κατά παράβαση του ανώτατου ορίου διαφοράς συντελεστή που επιτρέπει η διάταξη του άρθρου 1 παρ. 4 εδαφ. β΄ του Ν. 25/1975 κι επομένως καθ' υπέρβαση της οικείας νομοθετικής εξουσιοδότησης. Δεκτή η αίτηση ακύρωσης. (ΣτΕ 512/2012 Τμ. Β')

 


 

III. Ορισμός Επιφάνειας


Το οφειλόμενο τέλος καθαριότητας και φωτισμού συναρτάται με τη χρήση του ακινήτου, η χρέωση γίνεται επί τη βάσει των προβλεπόμενων, εκ της ισχύουσας νομοθεσίας, δηλώσεων που υποβάλλονται από τους υπόχρεους στη ΔΕΗ ή άλλο εναλλακτικό προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος μέσω του δήμου, για τη σύνδεση του ακινήτου. (YΠ.ΕΣ.Δ.Α. 13282/27.05.2015)

Ο καθορισμός της επιφάνειας των στεγασμένων χώρων ενεργείται ως ακολούθως:

Για Στεγασμένους Χώρους:

α) που χρησιμοποιούνται ως κατοικίες

για τους οποίους ίσχυσε το ήδη αντικατασταθέν τιμολόγιο Τ3, η επιφάνεια καθορίζεται επί τη βάσει της γενομένης μετρήσεως, αυτής που έγινε για την υπαγωγήτου υπόχρεου στο, κατά τα ανωτέρω, τιμολόγιο.

β) για τους υπόλοιπους χώρους

λαμβάνεται ως βάση υπολογισμού προκειμένου μεν:

-για χώρου που ηλεκτροδοτούνται για πρώτη φορά, η εμβαδομέτρηση που αναφέρεται στην υπεύθυνη δήλωση που υποβάλλεται από τους υπόχρεους στη ΔΕΗ για τη σύνδεση. Για τους χώρους που ηλεκτροδοτούνται για πρώτη φορά η προς την ΔΕΗ υποβαλλόμενη προς σύνδεση δήλωση πρέπει να φέρει επ' αυτής βεβαίωση του οικείου δήμου ή κοινότητος ότι κατατέθηκε σε αυτούς αντίγραφό της.

- προκειμένου δε για χώρους που ηλεκτροδοτόυνται ήδη, η εμβαδομέτρηση ενεργείται από τους δήμους και κοινότητες επί τη βάσει υποβαλλόμενων προς αυτούς υπευθύνων δηλώσεων των υπόχρεων καταναλωτών. (άρθρο 2 παρ.1 Ν.25/75)

Για τους χώρους που δεν υπεβλήθη δήλωση από τον υπόχρεο σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παρ. 1 περ. β' του Ν. 25/1975, η φωτιζομένη επιφάνεια προσδιορίζεται καθ' υπολογισμόν από τα αρμόδια όργανα του δήμου ή της κοινότητος. (παρ.1 άρθρο 2 Ν.429/76)

 

γ) για κατοικίες σε αγροτικές περιοχές - θερμοκήπια

Για τον προσδιορισμό της επιφανείας τους σε τετραγωνικά μέτρα δεν λαμβάνονται υπ' όψιν οι χώροι σταυλισμού ως και οι εκτός της κυρίας κατοικίας λοιποί χώροι οι μη προοριζόμενοι για κατοίκηση. Για τον προσδιορισμό σε τετραγωνικά μέτρα της επιφάνειας των θερμοκηπίων δεν λαμβάνονται υπόψη οι χώροι που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη δημιουργία αγροτικών εκμεταλλεύσεων με ελεγχόμενες συνθήκες κλιματισμού (προσθ.εδαφ. από άρθρο 16 παρ. 6 του Ν.2130/1993, ΦΕΚ Α' 62).

δ) για ξενοδοχεία

προκειμένου περί των ξενοδοχείων ύπνου, οι μεν χώροι οι διατεθειμένοι προς ύπνο όπως και οι βοηθητικοί αυτών θεωρούνται ως κατοικίες και τα επ' αυτών τέλη υπολογίζονται επί τον ισχύοντα για τις κατοικίες συντελεστή, οι δε λοιποί χώροι (αίθουσες διαλέξεων, εστιατόρια κλπ.), θεωρούνται πως ανήκουν στην κατηγορία των λοιπών ακινήτων και τα επ' αυτών τέλη υπολογίζονται επί τον ισχύοντα για τη συγκεκριμένη κατηγορία συντελεστή, εφαρμοζόμενων εν προκειμένω, των διατάξεων του εδ. β' της παρ.2 του άρθρου 3 του Ν.25/75. (άρθρο 2 παρ.4 Ν.25/75)
 

Βοηθητικοί των υπνοδωματίων υποκείμενοι ως εκείνα εις τέλος καθαριότητος υπολογιζομένο επί τον ισχύοντα δια τας κατοικίας συντελεστήν νοούνται οι προωρισμένοι να υποβοηθούν αμέσως την λειτουργίαν των υπνοδωματίων (ως οι προθάλαμοι, τα λουτρά κλπ) και εκ του ισογείου η είσοδος υπηρεσίας και ο διάδρομος και εκ του υπογείου ο χώρος των πλυντηρίων. Λοιποί χώροι θεωρούνται η αίθουσα πρωϊνού, μαγειρίον, κυρία είσοδος, χώρος υποδοχής, μπαρ, σαλόνι, αποθήκη υπογείου, μηχανοστάσιον, κλιμακοστάσιον και αποθήκη δώματος έδει να υποβληθούν εις τέλος επί τον ισχύοντα δια τους "λοιπούς χώρους" συντελεστήν, διαλέξεων, εστιατόρια κλπ. (ΣτΕ 4142/1988 Τμ.Α')

Τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού υπολογίζονται βάσει της συνολικής επιφανείας του χρησιμοποιουμένου χώρου, στη συνολική δε αυτή επιφάνεια περιελαμβάνετο και το πατάρι του επιδίκου ακινήτου, αφού και τούτο, όπως προκύπτει από την προσβαλλόμενη απόφαση, εχρησιμοποιείτο από τον αναιρεσίβλητο. (ΣτΕ 73/1991)

Σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 25/1975, τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού βαρύνουν όλους εκείνους που χρησιμοποιούν ακίνητα, τα οποία βρίσκονται μέσα στα όρια του φορολογούντος δήμου ή κοινότητας, υπολογίζονται δε με διαφορετικό τρόπο αναλόγως του αν το ακίνητο είναι στεγασμένο ή όχι. Ετσι, αν το ακίνητο είναι στεγασμένο, τα τέλη εξευρίσκονται με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της επιφανείας του χώρου, πολλαπλασιαζόμενα επί τον οικείο συντελεστή που προβλέπεται στην απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, κατά τα ειδικότερον οριζόμενα στα άρθρα 1 και 2 παρ. 1 του ανωτέρω Ν. 25/1975 (βλ. ΣτΕ 2924/81, 2623/85, 2063/86 κ.α.). Ως επιφάνεια δε, νοείται κατ` αρχήν η συνολικώς φωτιζομένη από τη ΔΕΗ επιφάνεια του στεγασμένου χώρου, στην περίπτωση όμως οικοδομής με πλείονες ορόφους δεν συνυπολογίζονται, κατά την έννοια των ανωτέρων διατάξεων, στο συνολικό εμβαδόν τα τυχόν κενά που υπάρχουν στο δάπεδο του κάθε ορόφου ή υπογείου, όπως είναι τα κενά για την λειτουργία του ανελκυστήρα. Ο χώρος του ανελκυστήρα έπρεπε να υπολογισθεί άπαξ μόνο και όχι οκτώ φορές, όσες δηλαδή ήσαν οι επιφάνειες των χρησιμοποιουμένων ορόφων του ακινήτου, δεδομένου ότι ο χώρος του ανελκυστήρα στο δάπεδο εκάστου ορόφου είναι κενόςΔεν εξαιρούνται από τη συνολική επιφάνεια του ακινήτου επί της οποίας υπολογίζονται τα ένδικα τέλη, οι επιφάνειες που καταλαμβάνουν οι τοίχοι των στεγασμένων χώρων, ενώ και οι μη στεγασμένοι χώροι υπόκεινται ομοίως στα ένδικα τέλη, υπολογιζόμενα όμως με διαφορετικό τρόπο. (ΣτΕ 1569/1990)

 


IV. Χρονική Περίοδος χρέωσης


Η - επί τη βάση του συντελεστή τούτου- πραγματοποιούμενη από τη ΔΕΗ χρέωση εκάστου καταναλωτού, ισχύει για ολόκληρη την χρονική περίοδο κατά την οποία εκτείνεται ο υπό αυτής εφαρμοζόμενος κύκλος καταμετρήσεως, ανεξαρτήτως αν ο κύκλος ούτος συμπίπτει προς το ημερολογιακό έτος. (άρθρο 1 παρ.3 Ν.25/75)

Εκ των ανωτέρω, γίνεται σαφές ότι η ΔΕΗ εφαρμόζοντας τη σχετική νομοθεσία υπολογίζει τα ποσά που αντιστοιχούν στο ημερολογιακό έτος και στη συνέχεια κατανέμει αυτά στους λογαριασμούς ρεύματος που εκδίδονται και για τις ημέρες που αφορούν τον κύκλο έκδοσής τους. (ΔΕΗ ΔΠΩΛ./ Νο 06282/14.08.2015)

 


V. Ειδικές περιπτώσεις

 

Για την αντιμετώπιση των δαπανών ηλεκτροφωτισμού των κοινοχρήστων χώρων, στους δήμους και κοινότητες στους οποίους δεν εισπράττεται τέλος καθαριότητος ή το επ' αυτού υπολογιζόμενο τέλος φωτισμού δεν επαρκεί για την κάλυψη της αντίστοιχης ετήσιας δαπάνης, επιβάλλεται τέλος φωτισμού προσδιοριζόμενο κατά τετρ. μέτρων των στεγασμένων χώρων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του παρόντος.  (άρθρο 7 Ν.25/75)

 

Προκειμένου περί δήμων και κοινοτήτων που επιβαρύνονται με αυξημένες δαπάνες καθαριότητας, λόγω τουριστικής κίνησης, επιτρέπεται, με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, που εγκρίνεται από το Νομάρχη (δεν απαιτείται έγκριση του νομάρχη - άρθρο μόνο Π.Δ. 22/82),να διατίθεται για την αντιμετώπιση των δαπανών ποσό μέχρι του μισού των εκ των κατά τις κείμενες διατάξεις εισπραττομένων τελών διαμονής παρεπιδημούντων και επί των εκδιδομένων λογαριασμών, περί ων το άρθρο 24 του Β.Δ. της 24-9/20-10-1958. (άρθρο 10 Ν.25/75)

 

Ο συντελεστής των τελών καθαριότητας στεγασμένων ή μη χώρων αναγνωριζομένων κατά τις ισχύουσες εκάστοτε διατάξεις ως Ελεύθερων Τελωνειακών Συγκροτημάτων, δεν δύναται να ορίζεται από 1ης Ιανουαρίου 1981 σε ποσοστό μεγαλύτερο του πεντήκοντα τοις εκατόν (50%) του ορισθέντος συντελεστού για τους αντίστοιχους χώρους άνω των έξι χιλιάδων (6.000) τετραγωνικών μέτρων (προσθήκη από την παρ. 2 άρθρου 5 Ν. 1080/1980, ΦΕΚ Α' 246).  (άρθρο 1 παρ.10 Ν.25/75)

 

Ειδικά για τους υπαίθριους και στεγασμένους χώρους στάθμευσης ιδιοκτησίας Αττικό Μετρό Α.Ε., που χρησιμοποιούνται για διευκόλυνση των μετεπιβιβάσεων των χρηστών του μετρό, τα κάθε είδους τέλη καθαριότητας και φωτισμού υπολογίζονται κατ' ανώτατο όριο στο 25% της συνολικής επιφάνειάς τους. (παρ.2 άρθρο 81 Ν.4530/18)

 


VI. Γνωστοποίηση στη ΔΕΗ- πλασματικό εμβαδόν

 

Έπειτα από την αντικατάσταση της παρ.4 του άρθρου 1 του Ν.25/75 με την παρ.2 του άρθρου 185 του Ν.4555/18, οι παρακάτω ρυθμίσεις έχουν απαλειφθεί.

 

Ο δήμος ή η κοινότητα σε περίπτωση καθορισμού πλειόνων συντελεστών γνωστοποιεί στη ΔΕΗ δύο μόνο συντελεστές:

·ένα για τις κατοικίες κλπ. και

·ένα για τους στεγασμένους χώρους άλλης χρήσεως (π.χ. επαγγελματικούς χώρους)

και προσδιορίζει για κάθε υπόχρεο το σε τετραγωνικά μέτρα πλασματικό εμβαδόν του χώρου, το οποίο πολλαπλασιαζόμενο επί τον ενιαίο συντελεστή αποδίδει ποσό τελών ίσον προς το προκύπτον εκ του γινομένου του πραγματικού εμβαδού επί τον κατά κατηγορία συντελεστή. (άρθρο 1 παρ.4 Ν.25/75)
Δηλαδή:

Πλασματικό Εμβαδόν Χ Ενιαίος Συντελεστής (που γνωστοποιείται στη ΔΕΗ) =

Πραγματικό Εβαδόν Χ Συντελεστής της συγκεκριμένης κατηγορίας

Δηλ. το πλασματικό εμβαδό ισούται με:  {Πραγματικό Εμβαδόν Χ Συντελεστής της συγκεκριμένης κατηγορίας }/ Ενιαίος Συντελεστής (που γνωστοποιείται στη ΔΕΗ)

Παράδειγμα:
Εάν ένα ακίνητο έχει πραγματικό εμβαδό 100τμ και πραγματικό συντελεστή 1-/τμ, ο οποίος δεν ανήκει σε έναν από τους δύο συντελεστές που ανακοινώθηκαν στη ΔΕΗ, τότε θα πρέπει να υπολογίσομε το πλασματικό του εμβαδό ως εξής:
Η κατηγορία που ανήκει και δηλώθηκε στη ΔΕΗ είναι π.χ. επαγγελματικοί χώροι και έχουν συντελεστή 0,80-.
Με βάση τα παραπάνω έχουμε την εξίσωση

Πλασματικό εμβαδό =  100*1/0,80=125τ.μ
{Πραγματικό Εμβαδόν (100τμ) Χ Πραγματικός Συντελεστής της συγκεκριμένης κατηγορίας (1-/τμ.) }/ Ενιαίος Συντελεστής (που γνωστοποιείται στη ΔΕΗ) (0,80-)

Σε περίπτωση που για τους μη εστεγασμένους χώρους ισχύει ίδιος ενιαίος συντελεστής που ισχύει γενικώς για τους εστεγασμένους χώρους οποιασδήποτε χρήσεως, πλην κατοικιών κλπ, δεν τίθεται εν προκειμένω θέμα υπολογισμού των τελών βάσει πλασματικού εμβαδού του ως άνω μη εστεγασμένου χώρου του επιδίκου ακινήτου, διότι ο υπολογισμός βάσει πλασματικού εμβαδού προϋποθέτει τον καθορισμό διαφόρων συντελεστών για τους εστεγασμένους χώρους, πλην κατοικιών κλπ, κατά κατηγορίες υποχρέων, και την επιλογή ενός εξ αυτών των συντελεστών για τους μη εστεγασμένους χώρους, ως εκ τούτου δε νομίμως υπολογίσθηκαν εν προκειμένω από το Δήμο τα ένδικα τέλη βάσει του πραγματικού εμβαδού του ως άνω μη εστεγασμένου χώρου. (ΣτΕ 73/1991 Τμ. Β')