Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Έξοδα κηδείας δημάρχων και προέδρων κοινοτήτων (άρθρο 140 παρ. 4 ΚΔΚ, Ν. 2685/1999)

ΚΑ Προϋπολογισμού

 6124

Τι εγγράφεται στο ΚΑ

 

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 612 «Δαπάνες Αιρετών» εγγράφεται η αντιμισθία του δημάρχου, των αντιδημάρχων και του προέδρου δημοτικού συμβουλίου, καθώς και λοιπές αποζημιώσεις αιρετών οργάνων προβλεπόμενες από τη νομοθεσία. Στην ίδια υποκατηγορία (ΚΑ 6126) εγγράφονται και οι εργοδοτικές εισφορές επί της αντιμισθίας των δημάρχων, κατά τις διακρίσεις του άρθρου 32 παρ.1 του ν. 2084/1992, για τη λήψη εφάπαξ βοηθήματος και για το ΤΥΔΚΥ, εφόσον συντρέχει περίπτωση ασφάλισης στο ταμείο αυτό.

Ο ΚΑ 6121 μετονομάζεται σε «Αντιμισθία αιρετών - έξοδα παράστασης (άρθρο 92 ν. 3852/2010, άρθρα 230, 242 και 248 ΚΔΚ)».

Σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6121 θα εγγραφεί και η πίστωση για την αντιμισθία του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης (άρθρο 77 παρ. 6 ν. 3852/2010), δεδομένου ότι για την καταστατική θέση και τις ευθύνες του ισχύουν οι διατάξεις για τους δημοτικούς συμβούλους (ενδεικτικά, θα μπορούσε στον ΚΑ 6121.01 να εγγράφεται η αντιμισθία των αιρετών και στον ΚΑ 6121.02 η αντιμισθία του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης).

Στον κωδικό 6122 εγγράφεται, εφόσον προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, η αποζημίωση των δημοτικών συμβούλων για την συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις.

Στον κωδικό 6123 εγγράφονται τα έξοδα κίνησης των προέδρων δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων και των εκπροσώπων τοπικών κοινοτήτων.

 

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Η κηδεία των Δημάρχων και των Προέδρων των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων και όσων κατείχαν τα αξιώματα αυτά, καθώς και των εν ενεργεία δημοτικών συμβούλων και συμβούλων κοινότητας, μπορεί να γίνεται με δαπάνη του οικείου Δήμου. Το ανώτατο όριο της δαπάνης αυτής καθορίζεται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου στην αρχή κάθε έτους και εγγράφεται στον αντίστοιχο προϋπολογισμό. (άρθρο 140 παρ.4 Ν.3463/06), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.5 του άρθρου 114 του Ν.4623/19)

 

Προϋπόθεση νομιμότητας της δαπάνης κηδείας, είναι η λήψη, ήδη από την αρχή κάθε οικονομικού έτους, ειδικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία προσδιορίζεται το ανώτατο όριο της δαπάνης (Ελ. Συν. Πράξη 18/2012 Κλιμ. Β΄-  βλ. και ΕΣ Πράξη Β΄ Κλ. 1123/2004, Ι Τμ. 23/2006).
Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για έγκριση και ψήφιση πίστωσης για έξοδα κηδείας στον προϋπολογισμό δεν συνιστά την απαιτούμενη ειδική απόφαση με την οποία στην αρχή κάθε έτους προσδιορίζεται το ανώτατο όριο της δαπάνης για έξοδα κηδείας (
Ελ. Συν. Πράξη 18/2012 Κλιμ. Β΄)
Για τις δαπάνες για τις οποίες λόγω της φύσης τους δεν είναι δυνατή η ανάληψη της υποχρέωσης πριν από την πραγματοποίηση της δαπάνης (π.χ. έξοδα κηδείας αιρετών ή υπαλλήλων, εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων κ.λ.π.), η απόφαση για τη δέσμευση (διάθεση) της πίστωσης θα γίνεται αμέσως μόλις γνωστοποιηθούν στο δήμο τα στοιχεία της δαπάνης (
ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011, άρθρο 21 παρ. 7 Ν 2362/95, όπως αυτή αντικαταστάθηκε από την παρ. 3α του άρθρου 50 του Ν 3943/2011, άρθρο 9 παρ. 2 ΠΔ 113/2010).

 

Όπου στις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 140, της παραγράφου 3 του άρθρου 158 και του άρθρου 202 του ν. 3463/2006, καθώς και των άρθρων 70 παράγραφος 3 του άρθρου 94 και παρ. 4 περίπτωση 30 του ν. 3852/2010 ή σε άλλες διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας ορίζεται το δημοτικό συμβούλιο ως όργανο αρμόδιο για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης, νοείται εφεξής ο δήμαρχος, με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού. (παρ. 2 άρθρο 203 Ν. 4555/18)

 

Για την άσκηση της αρμοδιότητας αυτής δεν απαιτείται προηγούμενη απόφαση συλλογικού οργάνου, εκτός αν αυτή είναι απαραίτητη, προκειμένου να επιτευχθεί η απαιτούμενη εξειδίκευση της πίστωσης. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, πριν από την απόφαση του δημάρχου, προηγείται απόφαση της οικονομικής επιτροπής για μέρος ή το σύνολο των πιστώσεων που χρήζουν εξειδίκευσης. Εξειδικευμένη θεωρείται η πίστωση, όταν κατονομάζεται ρητά η συγκεκριμένη δαπάνη για την οποία προορίζεται και προσδιορίζεται στο αναλυτικότερο δυνατό επίπεδο κωδικοποίησης του προϋπολογισμού.  (περίπτ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 και τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 14 του Ν.4625/19)

 

Η αρμοδιότητα εξειδίκευσης πιστώσεων από την Οικονομική Επιτροπή αντί του Δημοτικού Συμβουλίου ασκείται από 31.08.2019 (ημερ. έναρξης ισχύος του Ν.4625/19).

 

Τα έξοδα κηδείας που καταβάλλονται από δημόσιους φορείς είναι ανεκχώρητα, ακατάσχετα στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα. Το πρώτο εδάφιο εφαρμόζεται για έξοδα κηδείας που καταβάλλονται από την 1η Οκτωβρίου 2021. (άρθρο 55 Ν.4876/21) (Α.Α.Δ.Ε. Ο. ΔΕΑΥ 1000076 ΕΞ 2022/31.12.2021)


Με την Πράξη 165/2009 του Τμήματος 7 του Ελ.Συν. έγινε δεκτό ότι οι δαπάνες που αφορούν στην τέλεση 40ήμερου μνημοσύνου και στη κατασκευή μνημείου - τάφου εκλιπόντος τέως Δημάρχου δεν είναι νόμιμες, κατ' επίκληση του άρθρου 140 παρ.4 του ν.3463/2006, διότι η διάταξη αυτή αφορά περιοριστικά μόνο τα έξοδα κηδείας τέως Δημάρχου. Οι ανωτέρω δαπάνες δεν μπορούν να υπαχθούν ούτε στο άρθρο 158 παρ. 3 περ. γ΄ του Ν.3463/2006 που αναφέρεται σε τιμητικές διακρίσεις, αναμνηστικά δώρα και φιλοξενία αντιπροσωπειών ή φυσικών προσώπων τα οποία συνέβαλαν με οποιονδήποτε τρόπο στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική  ανάπτυξη ή προβολή του Δήμου ή της Κοινότητας, καθώς και σε συνεπαγόμενες δαπάνες  δημοσίων σχέσεων.

Με την πράξη
Ελ. Συν. Πράξη 206/2011 Τμ. 7 η εντελλόμενη δαπάνη βρίσκει μεν έρεισμα στην παρ. 4 του άρθρου 140 του ν. 3463/2006, ωστόσο είναι μη νόμιμη, καθόσον ο θεμιτός σκοπός του Δήμου μπορούσε εξίσου καλά να εξυπηρετηθεί με αρκετά μικρότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού του. Και τούτο διότι το κατ' αποκοπήν ποσό εξόδων κηδείας που καταβάλλεται δυνάμει της ανωτέρω διάταξης του Κ.Δ.Κ.δύναται να είναι μικρότερο από τα πραγματικά έξοδα της εκάστοτε κηδείας, με επιβάρυνση, ως προς το υπερβάλλον, της οικογένειας του θανόντος. Περαιτέρω δε και προεχόντως, η ανωτέρω δαπάνη (ποσού 6.690-) παρίσταται ως προδήλως δυσανάλογη εάν ληφθεί συγκριτικά υπόψη ότι σύμφωνα με το άρθρο μόνο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης ΔΥ5Α/ΟΙΚ.114284/2007 «Καθορισμός εξόδων Κηδείας των δημοσία δαπάνη κηδευομένων (ΦΕΚ Β΄ 1873), η οποία εκδόθηκε κατ'εξουσιοδότηση της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 409/1976 «Καθορισμός προσώπων δυναμένων να κηδευθούν δημοσία δαπάνη» (ΦΕΚ Α΄ 209), το ανώτερο ύψος των εξόδων κηδείας που χορηγείται για αποθνήσκοντες Υπουργούς και Υφυπουργούς ανέρχεται στο ποσό των 3.000,00 ευρώ, ενώ, κατ'εξαίρεση, τα έξοδα κηδείας των κηδευομένων δημοσία δαπάνη Προέδρων Δημοκρατίας, Πρωθυπουργών Κοινοβουλευτικών Κυβερνήσεων και Προέδρων Βουλής, καθώς και των ατόμων που κηδεύονται με τιμές Πρωθυπουργού, ορίζονται μέχρι του ποσού των πραγματικών εξόδων και πάντως όχι πάνω από 6.457,00 ευρώ.

Με την πράξη
Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 258/2011 κρίθηκε ότι η δαπάνη ποσού  5.000- για την κηδεία δημοτικού συμβούλου και αντιδημάρχου κρίθηκε νόμιμη και ότι δεν υπερβαίνει το επιβαλλόμενο από τις περιστάσεις προσήκον μέτρο και συνεπώς νομίμως εντέλλεται η καταβολή της με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, λαμβανομένου υπόψη: α) του μεγέθους του Δήμου μετά τον Καλλικράτη, β) του αξιώματος του Αντιδημάρχου που κατείχε ο εκλιπών δημοτικός σύμβουλος και γ) της πολυετούς προσφοράς αυτού στην τοπική κοινωνία.

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. Απόφαση δημοτικού συμβουλίου για την ανάληψη των εξόδων της κηδείας και τον καθορισμό του ανώτατου ορίου της δαπάνης. (άρθρο 140 παρ.4 Ν.3463/06)

Σημαντικό: Πρέπει να ληφθεί ήδη από την αρχή κάθε οικονομικού έτους. (Ελ. Συν. Πράξη 18/2012 Κλιμ. Β΄-  βλ. και ΕΣ Πράξη Β΄ Κλ. 1123/2004, Ι Τμ. 23/2006).-βλ. ανωτέρω παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

 

2.  Ληξιαρχική πράξη θανάτου. (Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86)

 

3. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18)- βλ. ανωτέρω παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

 

4. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών από το γραφείο τελετών (άρθρο 8 Ν.4308/14)

 

5. Κατάσταση πληρωμής 

 

[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Κρατήσεις

1. [embed_object_post post_id="134" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Τι να προσέξω

Στο κώδικα προβλέπεται πλέον ότι κηδεία πρώην δημάρχων ή προέδρων κοινότητας και εν ενεργεία δημοτικών συμβούλων μπορεί να γίνεται με δαπάνη του οικείου Δήμου. Συνεπώς η σχετική αντίθετη νομολογία παρακάτω αφορά δαπάνες πριν από την 8/6/2006, κατά την οποία τέθηκε σε ισχύ το άρθρο 140 του Ν. 3463/06.

Καθεστώς Φ.Π.Α.

Απαλλάσσεται του ΦΠΑ

Σχετική νομολογία


Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 258/2011
Είναι νόμιμη η δαπάνη ποσού 5.000- για την κηδεία δημοτικού συμβούλου και αντιδημάρχου και δεν υπερβαίνει το επιβαλλόμενο από τις περιστάσεις προσήκον μέτρο και συνεπώς νομίμως εντέλλεται η καταβολή της με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, λαμβανομένου υπόψη: α) του μεγέθους του Δήμου μετά τον Καλλικράτη, β) του αξιώματος του Αντιδημάρχου που κατείχε ο εκλιπών δημοτικός σύμβουλος και γ) της πολυετούς προσφοράς αυτού στην τοπική κοινωνία.


Ελ. Συν. Πράξη 206/2011 Τμ. 7 
Η εντελλόμενη δαπάνη βρίσκει μεν έρεισμα στην παρ. 4 του άρθρου 140 του ν. 3463/2006, ωστόσο είναι μη νόμιμη, καθόσον ο θεμιτός σκοπός του Δήμου μπορούσε εξίσου καλά να εξυπηρετηθεί με αρκετά μικρότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού του. Και τούτο διότι το κατ' αποκοπήν ποσό εξόδων κηδείας που καταβάλλεται δυνάμει της ανωτέρω διάταξης του Κ.Δ.Κ.δύναται να είναι μικρότερο από τα πραγματικά έξοδα της εκάστοτε κηδείας, με επιβάρυνση, ως προς το υπερβάλλον, της οικογένειας του θανόντος. Περαιτέρω δε και προεχόντως, η ανωτέρω δαπάνη παρίσταται ως προδήλως δυσανάλογη εάν ληφθεί συγκριτικά υπόψη ότι σύμφωνα με το άρθρο μόνο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης ΔΥ5Α/ΟΙΚ.114284/2007 «Καθορισμός εξόδων Κηδείας των δημοσία δαπάνη κηδευομένων (ΦΕΚ Β΄ 1873), η οποία εκδόθηκε κατ'εξουσιοδότηση της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 409/1976 «Καθορισμός προσώπων δυναμένων να κηδευθούν δημοσία δαπάνη» (ΦΕΚ Α΄ 209), το ανώτερο ύψος των εξόδων κηδείας που χορηγείται για αποθνήσκοντες Υπουργούς και Υφυπουργούς ανέρχεται στο ποσό των 3.000,00 ευρώ, ενώ, κατ'εξαίρεση, τα έξοδα κηδείας των κηδευομένων δημοσία δαπάνη Προέδρων Δημοκρατίας, Πρωθυπουργών Κοινοβουλευτικών Κυβερνήσεων και Προέδρων Βουλής, καθώς και των ατόμων που κηδεύονται με τιμές Πρωθυπουργού, ορίζονται μέχρι του ποσού των πραγματικών εξόδων και πάντως όχι πάνω από 6.457,00 ευρώ.

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 165/2009 (Συγγνωστή πλάνη, Μειοψηφία)
Μη νόμιμες οι δαπάνες που αφορούν στην τέλεση 40ήμερου μνημοσύνου και στη κατασκευή μνημείου - τάφου εκλιπόντος τέως Δημάρχου κατ' επίκληση του άρθρου 40 παρ.4 του ν.3463/2006, διότι η διάταξη αυτή αφορά περιοριστικά μόνο τα έξοδα κηδείας τέως Δημάρχου. Οι ανωτέρω δαπάνες δεν μπορούν να υπαχθούν ούτε στο άρθρο 158 παρ. 3 περ. γ΄ του ως άνω Κώδικα.

Ελ. Συν. Β' Κλιμ. Πράξη 12/2007
Δαπάνη για την κάλυψη των εξόδων κηδείας Προέδρου δημοτικού συμβουλίου είναι μη νόμιμη, διότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 175 παρ. 4 του πδ 410/1995, η κάλυψη των εξόδων κηδείας από Δήμο προβλέπεται μόνο για τους εν ενεργεία Δημάρχους ή Προέδρους Κοινοτήτων και όχι για τους υπόλοιπους αιρετούς λειτουργούς των Ο.Τ.Α.

 

Ελ. Συν Τμ. 1 Πράξη 23/2006 Εισηγητής: Μ, Ζαγκλιβερινού, Σύμβουλος

Καταβολή εξόδων για την κηδεία χήρας τέως Δημάρχου. Μη νόμιμη δαπάνη, καθόσον δεν προβλέπεται από το άρθρο 175 παρ, 4 του π.δ. 410/ 95, ούτε είναι λειτουργική, αφού δεν είναι αναγκαία για την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του δήμου.

 

ΠΡΞ ΚΛΒ 2005 194 Εισηγητής: Αντιγόνη Στίνη, Πάρεδρος
Δαπάνη κατασκευής ταφικού μνημείου αποθανόντος προέδρου Δημοτικού Συμβουλίου(αρθρ.175 ηαρ.4 Π.Δ.410Ι95). Μη νόμιμη, καθόσον η ανωτέρω διάταξη αναφέρεται περιοριστικά, σε έξοδα κηδείας και μόνον, Δημάρχων ή Προέδρων κοινότητας. Μη λειτουργική.

 

ΠΡΞ ΚΛΒ 2004 ΙΙ 23 Εισηγητής: Νικόλαος Μηλιώνης, Πάρεδρος
Έξοδα κηδείας αποθανόντος Προέδρου Δημοτικού Συμβουλίου. Μη νόμιμη, καθόσον, σύμφωνα με το άρθρο175 παρ.4 του Π.Δ.410/1995, προβλέπεται η κάλυψη εξόδων κηδείας μόνο για τους εν ενεργεία Δημάρχους ή Προέδρους Κοινοτήτων και όχι για τους υπόλοιπους αιρετούς λειτουργούς των Ο.Τ.Α

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

 

Παρεμφερή θέματα

Κ.Υ.Α. ΔΥ5α/οικ. 114284/06.09.2007 (ΦΕΚ 1873/14.09.2007 τεύχος Β΄) Καθορισμός εξόδων Κηδείας των δημοσία δαπάνη κηδευομένων (Προσοχή αφορά μόνο όσους κηδεύονται δημοσία δαπάνη)



[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας