ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΔΑΠΑΝΗΣ
Έως 31.12.2013 ισχύουν τα εξής:
1. Κατηγορίες δαπανών για τις οποίες εκδίδεται απόδειξη δαπάνης
2. Ποια πρόσωπα έχουν υποχρέωση έκδοσης απόδειξης δαπάνης στις προαναφερόμενες περιπτώσεις
4. Τι αναγράφεται στην απόδειξη δαπάνης
5. Υποχρεώσεις για τους εκδότες αποδείξεων δαπανών όταν αυτές έχουν εκδοθεί για την καταβολή αμοιβών
7. Καταβολή εξόδων κίνησης και παραμονής εκτός έδρας
9. Έκδοση απόδειξη δαπάνης επί πιστώσει
10. Αμοιβή συνταξιούχου του δημοσίου για συγγραφή βιβλίου
1. Κατηγορίες δαπανών για τις οποίες εκδίδεται απόδειξη δαπάνης
α. Αμοιβές σε μη υπόχρεους απεικόνισης συναλλαγών.
β. Έξοδα κίνησης και έξοδα παραμονής εκτός έδρας προσωπικού επιχειρήσεων
γ. Δαπάνες για τις οποίες ο δικαιούχος δεν έχει υποχρέωση έκδοσης στοιχείου
δ. Αντί στοιχείου αυτοπαράδοσης
ε. Καταβολή μισθών και ημερομισθίων. Αντί απόδειξης δαπάνης επιτρέπεται η κατάρτιση ονομαστικής κατάστασης. Επί καταβολής μισθών και ημερομισθίων με τη μεσολάβηση τράπεζας δεν απαιτείται υπογραφή της κατάστασης, εφόσον υπάρχει σχετική εξουσιοδότηση των δικαιούχων της αμοιβής, που δίδεται μία φορά με ταυτόχρονη εντολή προς την τράπεζα για πίστωση συγκεκριμένου λογαριασμού. (περίπτ.δ παρ.13 άρθρο 8 ΚΦΑΣ)
στ. Χορήγηση δώρων και δειγμάτων (Δημ. Σταματόπουλος, Γιάννης Σταματόπουλος, Πάρης Σταματόπουλος Κ.Φ.Α.Σ- Ανάλυση Ερμηνεία, 2013, σελ.838)
2. Ποια πρόσωπα έχουν υποχρέωση έκδοσης απόδειξης δαπάνης στις προαναφερόμενες περιπτώσεις
Προσθήκη 21.01.2013 Σύμφωνα με την παρ.13α του άρθρου 8 του Κ.Φ.Α.Σ.: "Ο υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών που τηρεί βιβλία οποιασδήποτε κατηγορίας και τα πρόσωπα της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του Κ.Φ.Α.Σ. για κάθε δαπάνη που αφορά την άσκηση της επιχείρησής του ή την εκτέλεση του σκοπού τους, αντίστοιχα, για την οποία ο δικαιούχος δεν υποχρεούται στην έκδοση στοιχείου του παρόντος νόμου, εκδίδει διπλότυπη απόδειξη δαπάνης."
Τα πρόσωπα της παρ.1 του άρθρου 3 του Κ.Φ.Α.Σ. δηλ. Δημόσιο, ΝΠΔΔ, Δήμοι, πρεσβείες, διεθνείς οργανισμοί, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, σύλλογοι, σωματεία έχουν υποχρέωση έκδοσης απόδειξης δαπάνης. (Δημ. Σταματόπουλος, Γιάννης Σταματόπουλος, Πάρης Σταματόπουλος Κ.Φ.Α.Σ- Ανάλυση Ερμηνεία, 2013, σελ.838)
3. Σε ποιες περιπτώσεις οι υπόχρεοι απεικόνισης συναλλαγών κ.λ.π. υποχρεούνται να εκδώσουν απόδειξη δαπάνης, για τις αμοιβές που καταβάλλουν
Οι υπόχρεοι απεικόνισης συναλλαγών, το Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ κ.λ.π. υποχρεούνται να εκδίδουν αποδείξεις δαπανών (αθεώρητες ή όταν εκδίδονται μηχανογραφικά από 1-1-2013 δεν απαιτείται σήμανση) για κάθε δαπάνη που αφορά την άσκηση του επαγγέλματός τους, για την οποία ο δικαιούχος της δαπάνης δεν έχει υποχρέωση να εκδώσει φορολογικό στοιχείο.Όταν καταβάλλεται αμοιβή, ο δικαιούχος αυτής δεν εκδίδει δικό του φορολογικό στοιχείο μόνο στην περίπτωση που δεν χαρακτηρίζεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΑΣ, ως υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών.
Δεν είναι υπόχρεοι απεικόνισης συναλλαγών τα φυσικά πρόσωπα, με εξαίρεση τους ελεύθερους επαγγελματίες, τα οποία, ευκαιριακά και ως παρεπόμενη απασχόληση, πωλούν προϊόντα ή παρέχουν υπηρεσίες για τις οποίες εκδίδονται στοιχεία από τον αντισυμβαλλόμενο. (παρ.2 άρθρο 3 Κ.Φ.Α.Σ.)
Για να μην έχει υποχρέωση έκδοσης στοιχείων ο δικαιούχος της αμοιβής πρέπει, σύμφωνα με όσα έχει δεχτεί η Διοίκηση, να συντρέχουν στο πρόσωπό του αθροιστικά, οι παρακάτω προϋποθέσεις
α. Να απασχολείται περιστασιακά με τη συγκεκριμένη εργασία και όχι από σύστημα.
β. Να λαμβάνει απ' αυτή την απασχόληση μικροποσά, μικρότερα σε ετήσια βάση από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ. (ΚΦΑΣ άρθρο 3 παρ 3).
Η παραπάνω διάταξη δεν εφαρμόζεται επί ελευθέρων επαγγελματιών, επί υπόχρεων απεικόνισης συναλλαγών που πραγματοποιούν ακαθάριστα έσοδα από πωλήσεις κατά ποσοστό τουλάχιστον εξήντα τοις εκατό (60%) σε άλλο υπόχρεο απεικόνισης συναλλαγών και σε πρόσωπα της παραγράφου 1 του άρθρου 3 (μεταξύ των οποίων και το Δημόσιο) και αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. ή εξαγωγές ανεξάρτητα από ποσοστό, επί των υπόχρεων στην τήρηση πληροφοριών του άρθρου 4, καθώς και επί προσώπων που επιλέγουν την ένταξή τους στο κανονικό καθεστώς Φ. Π. Α.ως και επί επιτηδευματιών που παρέχουν υπηρεσίες από επαγγελματική εγκατάσταση ή παρέχουν υπηρεσίες επισκευής ή συντήρησης τεχνικών έργων ή εγκαταστάσεων επιτηδευματιών ή μη.
Από 12.11/2011 (ημερ. δημοσ. του Ν.4093/12) το ποσό αυξήθηκε στις 10.000- με την παρ.3 του άρθρου 3 του Κ.Φ.Α.Σ. , στη συνέχεια όμως η διάταξη αυτή τροποποιήθηκε με την παρ.2 του άρθρου 23 του Ν.4110/13, με την οποία επανήλθε το ποσό και πάλι στις 5.000-.
Από 1/1/2007 5.000 Ευρώ, όπως τέθηκαν τα όρια από το άρθρο 27 παρ 6 του Ν. 3522/06. Εξακολουθεί να ισχύει και μετά το ν. 3842/2005 η απαλλαγή από την τήρηση βιβλίων των λοιπών προσώπων που αναφέρονται στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 2 του Κ.Β.Σ. εκείνων δηλαδή που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες και έχουν έσοδα μέχρι 10.000 ευρώ ή 5.000 ευρώ αντίστοιχα. (ΠΟΛ 1091/2010)
Από 1/1/2003 έως 31/12/2006 το όριο ήταν 4.000 Ευρώ, (όπως τέθηκαν τα όρια από το άρθρο 1 παρ 5 του Ν. 3052/02.)
το ανωτέρω όριο στο παρελθόν είχε τροποποιηθεί από
- την παρ. 2 του άρθρου 9 του Ν. 2753/1999, ΦΕΚ 249 τευχος Α'
- την παρ. 1α του άρθρου 17 του Ν. 2948/01, ΦΕΚ 242 τευχος Α
γ. Να μην είναι επιτηδευματίας- υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών από άλλη αιτία.
Σχετ. Εγκ. ΠΟΛ 1240/1991, Τ 192/2/24-2-88, Ο4531/244/1987 και 15.1 Εγκ. Κ.Β.Σ και άρθρο 3 παρ.2 και άρθρο 8 παρ.13 Κ.Φ.Α.Σ..
δ. Να πρόκειται για αμοιβή σε φυσικό πρόσωπο πλην του ελεύθερου επαγγελματία.
ε. Ο χαρακτηρισμός του πιο πάνω προσώπου ως μη υπόχρεου για τις εν λόγω ευκαιριακές πράξεις δεν συναρτάται από το ύψος της αμοιβής του ή από την αξία των πωλούμενων αγαθών. (Δημ. Σταματόπουλος, Γιάννης Σταματόπουλος, Πάρης Σταματόπουλος Κ.Φ.Α.Σ- Ανάλυση Ερμηνεία, 2013, σελ.839)
4. Τι αναγράφεται στην απόδειξη δαπάνης
Σύμφωνα με τις ισχύουσες και διατηρούμενες σε ισχύ διατάξεις (άρθρο 8 παρ.13β και άρθρο 6 παρ.10 Κ.Φ.Α.Σ.) στις αποδείξεις δαπανών (οι οποίες είναι διπλότυπες) αναγράφονται.
Η ημερομηνία έκδοσης.
Το ονοματεπώνυμο.
Το επάγγελμα.
Η διεύθυνση.
Ο ΑΦΜ ή αν στερείται ΑΦΜ ο δικαιούχος της δαπάνης, ο αριθμός ταυτότητας.
Η αιτιολογία της δαπάνης.
Το ποσό αυτής αριθμητικώς και ολογράφως.Δεν απαιτείται η αναγραφή του ποσού ολογράφως στις αποδείξεις που εκδίδονται με Η/Υ.
Ο παρακρατούμενος φόρος για αμοιβές.
Το χαρτόσημο.
Υπογραφή του εκδότη.
Υπογραφή του δικαιούχου και στα δυο αντίτυπα.
Σημειώνεται ότι η απόδειξη δαπάνης εκδίδεται αθεώρητη όπως προκύπτει από τις διατάξεις του ΚΦΑΣ.
Από την καθιέρωση των φορολογικών μηχανισμών, όταν εκδίδεται μηχανογραφικά, εκδίδεται χωρίς σήμανση. (άρθρο 9 παρ.1 ΚΦΑΣ)
Άλλωστε από 1.1.2014 παύει να ισχύει η παρ.1 του άρθρου 9 του Κ.Φ.Α.Σ. συνεπώς, οι αρμόδιες Δ.Ο.Υ. δεν θεωρούν οποιοδήποτε φορολογικό βιβλίο και στοιχείο που προβλέπεται από τις διατάξεις του Κ.Φ.Α.Σ. και των αποφάσεων που έχουν εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση αυτού ή του προϊσχύσαντος Κ.Β.Σ. (π.δ. 186/1992), καθώς και του ν. 1809/1988, περί φορολογικών μηχανισμών. (ΠΟΛ 1023/20.01.2014)
Αν η απόδειξη δαπάνης εκδοθεί ως απόδειξη αυτοπαράδοσης, αναγράφονται σ' αυτήν η τρέχουσα αξία αγοράς ή κόστους των παραδιδόμενων αγαθών ή το κόστος των υπηρεσιών και ο Φ.Π.Α. που αναλογεί. (Δημ. Σταματόπουλος, Γιάννης Σταματόπουλος, Πάρης Σταματόπουλος Κ.Φ.Α.Σ- Ανάλυση Ερμηνεία, 2013, σελ.839)
Δεν παρέχεται η δυνατότητα μη υπογραφής αποδείξεων Δαπάνης για την καταβολή αμοιβών στους δικαιούχους, στα πλαίσια ερευνητικών προγραμμάτων. (Υπ. Οικ. Δ15Β 1006175 ΕΞ 2013/14.01.2013)
Οι υπόχρεοι φορολογικής απεικόνισης συναλλαγών, όταν για την επαγγελματική τους εξυπηρέτηση ή για την εκτέλεση του σκοπού τους καταβάλλουν σε τρίτους (πλην των προσώπων της παρ.1 του άρθρου 3 του ΚΦΑΣ), προμήθειες, μεσιτείες, αμοιβές ή κάθε είδους άλλες παροχές μη έμμισθης υπηρεσίας, ενοίκια αυτοκινήτων, μηχανημάτων ή άλλων κινητών πραγμάτων, εφόσον σε αυτές τις περιπτώσεις δεν ορίζεται από τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών η έκδοση στοιχείου από το δικαιούχο των αμοιβών αυτών, οφείλουν να παρακρατούν κατά την καταβολή της αμοιβής φόρο, ο οποίος υπολογίζεται με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό αυτής. (παρ.1 άρθρο 58 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 9 του άρθρου 6 του Ν. 4110/13)
Χαρτόσημο και εισφορά ΟΓΑ 3,6% στο ακαθάριστο ποσό της αμοιβής σύμφωνα με την παρ 6 του άρθρου 15 ε του ΚΝΤΧ.
Υποβολή μέχρι 25 Ιουνίου κάθε χρόνου (για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος) των στοιχείων των δικαιούχων με τις συγκεντρωτικές καταστάσεις. (άρθρο 10 Κ.Φ.Α.Σ)
Οι αμοιβές Διοίκησης υπόκεινται σύμφωνα με την παρ.5 του άρθρου 60 του Ν.4172/2013 (ΦΕΚ 167/23.07.2013 τεύχος Α')σε παρακράτηση φόρου.
Έως τότε ισχύουν οι διατάξεις του Ν.2238/94 στις οποίες επίσης προβλέπεται παρακράτηση για τη Διοίκηση.
Ειδικότερα:
α) Οι αμοιβές σε μέλη Διοικητικού Συμβουλίου καθώς και αμοιβές που καταβάλλονται σε αντιπροσώπους επαγγελματικών οργανώσεων και ιδιώτες για τη συμμετοχή τους σε κάθε είδους επιτροπές ή συμβούλια, από το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου, σωματεία, ιδρύματα, συνεταιρισμούς και οργανισμούς γενικά περιλαμβάνονται στα εισοδήματα από υπηρεσίες ελευθέρων επαγγελμάτων της παρ. 2 γ' του άρθρου 48 του Ν. 2238/94.
β) Η συμμετοχή όμως αυτή των μελών Δ.Σ. των Ν.Π.Ι.Δ. στις συνεδριάσεις τους ή στις επιτροπές δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, κατά την έννοια των διατάξεων του Κ.Β.Σ., ως προς τη μηνιαία αποζημίωση που εισπράττουν τα μέλη
γ) Για την καταβολή της αποζημίωσης πρέπει να εκδίδεται από το Ν.Π.Ι.Δ. απόδειξη δαπάνης.
Παρακρατείται φόρος 20% (άρθρο 58 §1 Ν.2238/94) (από 1/1/2014 άρθρο 60 παρ.5 Ν.4172/2013) και
Χαρτόσημο συν ΟΓΑ 1,2% (άρθρο 15ε §7 ΚΝΤΧ). (Δημ. Σταματόπουλος, Γιάννης Σταματόπουλος, Πάρης Σταματόπουλος Κ.Φ.Α.Σ- Ανάλυση Ερμηνεία, 2013, σελ.843-844)
7. Καταβολή εξόδων κίνησης και παραμονής εκτός έδρας
Τα έξοδα κίνησης αφορούν την κίνηση των υπαλλήλων και λοιπών εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας, για την εκτέλεση υπηρεσίας.
Τα έξοδα αυτά καθορίζονται από τις πραγματικές συνθήκες προς κάλυψη των οδοιπορικών για μετάβαση και παραμονή του προσωπικού σε διαταχθείσα υπηρεσία, για λογαριασμό της επιχείρησης στην οποία εργάζονται. Τα ποσά αυτά όταν δεν καλύπτονται από δικαιολογητικά και η καταβολή τους γίνεται τακτικά για μεγάλο συνεχόμενο χρονικό διάστημα θεωρούνται πλέον ως τακτικές αποδοχές του προσωπικού.
Τρόπος καταβολής εξόδων κίνησης και παραμονής
Τα έξοδα κίνησης και παραμονής εκτός έδρας του προσωπικού μιας επιχείρησης καταβάλλονται με αποδείξεις δαπανών.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι υπάλληλοι να συγκεντρώνουν όλα τα δικαιολογητικά στοιχεία για τα έξοδα που πραγματοποιούν και να τα καταθέτουν στην επιχείρηση για να αποδεικνύεται η ανάλωση των ποσών που λαμβάνουν ως έξοδα κίνησης, γιατί διαφορετικά θεωρούνται ως μισθός του υπαλλήλου. (παρ.4 άρθρο 45 Ν.2238/94) (παρ.1 άρθρο 14 Ν.4172/2013 για τα εισοδήματα που αποκτώνται και τις δαπάνες που πραγματοποιούνται, από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά)
Δηλαδή, το προσωπικό για κάθε δαπάνη που πραγματοποιεί, πρέπει να ζητά και να λαμβάνει τα αντίστοιχα φορολογικά στοιχεία. Τα στοιχεία αυτά μπορεί να εκδίδονται είτε στο όνομα των υπαλλήλων, είτε στο όνομα της επιχείρησης.
Όταν τα δικαιολογητικά έχουν εκδοθεί στο όνομα του υπαλλήλου ή είναι ανώνυμες αποδείξεις λιανικής, παραδίδονται στην επιχείρηση, η οποία πρέπει να εκδώσει απόδειξη δαπάνης, σε κάθε δικαιούχο υπάλληλο, το ποσό της οποίας θα αντιστοιχεί στα δικαιολογητικά που προσκομίστηκαν.
Αντίθετα, όταν τα παραστατικά δαπανών έχουν εκδοθεί απ' ευθείας στο όνομα της επιχείρησης, τότε αρκεί η έκδοση απόδειξης πληρωμής, (σε διπλογραφικά βιβλία) δεδομένου ότι, στην περίπτωση αυτή, τα έξοδα καταχωρούνται στα βιβλία από τα στοιχεία των τρίτων.
Κατά την καταβολή των εξόδων κίνησης με απόδειξη δαπάνης δεν τίθεται θέμα παρακράτησης φόρου εισοδήματος, αφού δεν πρόκειται για αμοιβή των υπαλλήλων, αλλά για καταβολή των εξόδων τα οποία ανάλωσαν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Επίσης δεν τίθεται θέμα χαρτοσήμου αφού καλύπτονται με νόμιμα δικαιολογητικά του ΚΦΑΣ όλες οι δαπάνες, οι οποίες έχουν υπαχθεί στο καθεστώς του ΦΠΑ.
Τα επιπλέον ποσά που δεν καλύπτονται με δικαιολογητικά ανάλωσης μεταφέρονται στους μισθούς των υπαλλήλων και γι' αυτά ισχύουν οι διατάξεις για παρακράτηση φόρου μισθωτών υπηρεσιών. Το χαρτόσημο καταργήθηκε από 1/1/2002 Εγκ. ΠΟΛ. 1281/7-12-2001.
Στην περίπτωση που οι υπάλληλοι των επιχειρήσεων κινούνται με δικά τους αυτοκίνητα δικαιούνται καταβολής και των εξόδων συντήρησης των αυτοκινήτων τους (καθορισμένα service, αλλαγή λαδιών κ.λ.π.) και τίθεται το ερώτημα πως θα καταβληθούν τα έξοδα αυτά, αφού κατ' αρχήν δεν υπάρχουν δικαιολογητικά. Σύμφωνα με τον Δ. Σταματόπουλο (Ανάλυση Ερμηνεία ΚΦΑΣ 2013.), για την περίπτωση αυτή, πρέπει τα ποσά αυτά να καταβάλλονται όταν πραγματοποιούνται, με προσκόμιση της απόδειξης του συνεργείου. Βέβαια, επειδή δεν είναι δυνατόν να θεωρηθεί ότι το 100% των εξόδων αυτών, πρέπει να καταβληθούν από την επιχείρηση, σωστό κρίνεται να λαμβάνεται απόφαση εκ των προτέρων με το ύψος των εξόδων που καλύπτει η επιχείρηση και να καταχωρούνται αυτά σε αντίστοιχα πρακτικά (π.χ. για τους πωλητές το 1 /2 των εξόδων συντήρησης, για τους εισπράκτορες το 1 /3 κ.λ.π.). Για τα ποσά που καταβάλλονται θα εκδίδεται απόδειξη δαπάνης στο όνομα του υπαλλήλου με συνημμένα δικαιολογητικά στοιχεία των Α.Π.Υ. του συνεργείου της Α.Λ.Π. για ανταλλακτικά κ.λ.π. (Δημ. Σταματόπουλος, Γιάννης Σταματόπουλος, Πάρης Σταματόπουλος Κ.Φ.Α.Σ- Ανάλυση Ερμηνεία, 2013, σελ.845-847)
8. Γενικές Παρατηρήσεις
Πολλές Δημοτικές Επιχειρήσεις, χρησιμοποιούν τις αποδείξεις δαπάνης για περιπτώσεις που δεν μπορούν να προσλάβουν προσωπικό για κάποια συγκεκριμένη εργασία (π.χ. καθαρισμό νεκροταφείων) αλλά αυτός που ανέλαβε την εργασία παράλληλα δεν έχει έναρξη στην εφορία, ως ελεύθερος επαγγελματίας. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα τα εξής:
1. Στην απόδειξη δαπάνης πρέπει να αναφέρεται συγκεκριμένο έργο και όχι χρονικό διάστημα εργασίας, (δηλαδή δενγράφουμε στην αιτιολογία : «Για τον καθαρισμό των νεκροταφείων του Δήμου --., για τον μήνα Ιούλιο 2004».Το σωστό είναι ότι θα πρέπει να γραφεί: «Για την εργασία του καθαρισμού των νεκροταφείων του Δήμου --.». Αυτό συμβαίνει διότι η πρώτη περίπτωση υποκρύπτει εξαρτημένη σχέση εργασίας, ενώ στη δεύτερη περίπτωση ο ανάδοχος απλά ανέλαβε να υλοποιήσει συγκεκριμένο έργο, το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με συγκεκριμένη αμοιβή. Δηλαδή μας ενδιαφέρει το αποτέλεσμα και μόνο και όχι ο χρόνος και ο τρόπος με τον οποίο ο ανάδοχος υλοποίησε την εργασία.
2. Να τηρείται το όριο που ισχύει κάθε φορά (βλ. περίπτωση 3) .
9. Έκδοση απόδειξη δαπάνης επί πιστώσει
Η απόδειξη δαπάνης εκδίδεται από τον επιτηδευματία, Δημόσιο, ΝΠΔΔ κ.λ.π., όταν πραγματοποιούν δαπάνες για τις οποίες ο δικαιούχος δεν έχει υποχρέωση να εκδώσει φορολογικό στοιχείο (Αρθρο 8§13α ΚΦΑΣ).
Στο φορολογικό σύστημα της Ελλάδας αναγνωρίζονται οι δαπάνες για κάθε διαχειριστική περίοδο, που είναι βέβαιες, δεδουλευμένες και εκκαθαρισμένες, ανεξαρτήτως καταβολής ή μη αυτών.
Αρα είναι αυτονόητο ότι οι αποδείξεις δαπανών εκδίδονται κατά την καταβολή ή την πίστωση του δικαιούχου, στο χρόνο που η συγκεκριμένη δαπάνη είναι βέβαιη, δεδουλευμένη και εκκαθαρισμένη.
Εάν η δαπάνη, μέχρι το τέλος της διαχειριστικής περιόδου δεν έχει καταβληθεί επιβάλλεται να γίνει η πίστωση αυτής, αφού άλλως δεν θα αναγνωριστεί σε άλλη διαχειριστική περίοδο.
Μετά τα προαναφερόμενα, πιστεύουμε ότι έγινε πλέον φανερό ότι όχι μόνο μπορούν αλλά και επιβάλλεται να εκδίδονται αποδείξεις δαπανών, επί πιστώσει. (Δημ. Σταματόπουλος, Γιάννης Σταματόπουλος, Πάρης Σταματόπουλος Κ.Φ.Α.Σ- Ανάλυση Ερμηνεία, 2013, σελ.840-841)