Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
 

Τίτλος Δαπάνης

Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση υπαλλήλων για μετακινήσεις στο εξωτερικό

ΚΑ Προϋπολογισμού 6422.03 (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 642 «Οδοιπορικά έξοδα και έξοδα ταξιδιών» εγγράφονται τα έξοδα κινήσεως, διαμονής και ημερήσιας αποζημίωσης των μετακινούμενων για υπηρεσία αιρετών, υπαλλήλων και τρίτων.

Στις περιπτώσεις της υποκατηγορίας αυτής υπάγονται κάθε είδους μετακινήσεις που γίνονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί μετακίνησης με δαπάνες του Δημοσίου.

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δείτε σχετικά την ενότητα ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ » ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (από 01.01.2016) » ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ

Η δαπάνη των κάθε είδους μη μισθολογικών παροχών των υπαλλήλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης αποτυπώνεται εφεξής αναλυτικά στους συντασσόμενους προϋπολογισμούς των φορέων ανά είδος παροχής. (άρθρο 43 παρ.1 του Ν.4484/17)
 
Για το νομοθετικό καθεστώς έως 31.12.2015 δείτε την ενότητα:
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ » ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (μέχρι 31.12.2015) » ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ (μέχρι 31.12.2015) » Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος » Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων υπαλλήλων » 6422.3.1 Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση υπαλλήλων για μετακινήσεις στο εξωτερικό (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ)

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. Απόφαση του αρμόδιου Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης (πρώην Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης) για τον καθορισμό του ανώτατου ορίου των επιτρεπόμενων ημερών κίνησης εκτός έδρας για τους υπαλλήλους του Δήμου, η οποία εκδίδεται έπειτα από σχετικό αίτημα Δήμου. (άρθρο 3 παρ.1 του Ν.4336/2015, Ελ.Συν. Κλιμ.Τμ.1 Πρακτικά της 23ης/14.10.2014 & 26ης/11.11.2014 Γεν. Συνεδρίασης - Θέμα Γ', Υπ. Οικ. 2/26198/0022/08.06.2012)

Επειδή η απόφαση, κατά τη γνώμη μας, είναι κανονιστικού χαρακτήρα, [όπως οι αποφάσεις του Γ.Γ. σχετικά με την έγκριση συμβάσεων έργου (βλ. Εγγ ΥΠΕΣΔΔΑ Αρ. πρ. 12935/10.03.2006)], θεωρούμε ότι πρέπει να δημοσιεύονται στο ΦΕΚ σύμφωνα με το Ν. 3469/06 άρθρο 5 περιπτ. θ΄. Βλ. σχετικά και ΥΠ.ΕΣ. εγκ.648/69738/24.09.2021, για μετακινήσεις αιρετών, όπου προβλέπεται η δημοσίευση της απόφασης σε ΦΕΚ, στο βαθμό που εκδίδεται ανά κατηγορία δικαιούχων, οπότε και έχει κανονιστικό χαρακτήρα. 

  2. Έγκριση του αρμόδιου Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης (πρώην Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης) για τη μετακίνηση των υπαλλήλων των δήμων σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης για υπηρεσιακούς λόγους. Για τη μετακίνηση των αιρετών και υπαλλήλων των δήμων και των περιφερειών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για υπηρεσιακούς λόγους δεν απαιτείται η ως άνω έγκριση. (Αρθρο 18 παρ.15 Ν. 4071/2012

Η έγκριση πρέπει να εκδίδεται πριν την ημερομηνία αναχώρησης, (Άρθρο 18 παρ.15 Ν. 4071/2012, Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξεις 290/2014, 19/2015
 
 
  3. Κατάσταση πληρωμής δαπάνης, σε δύο (2) αντίγραφα, υπογεγραμμένη από το δικαιούχο και από τον οικείο προϊστάμενο στην οποία αναφέρονται κατά περίπτωση: το ονοματεπώνυμο του υπαλλήλου, η ιδιότητα, ο κλάδος ή η ειδικότητά του, ο βαθμός για το στρατιωτικό προσωπικό, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του, ο αριθμός τραπεζικού λογαριασμού του σε μορφή ΙΒΑΝ ή φωτοτυπία λογαριασμού, ο τόπος μετάβασης, η ημερομηνία μετάβασης και επιστροφής, η χιλιομετρική απόσταση, το μέσον μετακίνησης, η δαπάνη διοδίων, ο ναύλος του οχήματος σε περίπτωση μετακίνησης με θαλάσσιο μέσο μαζικής μεταφοράς, η δαπάνη των εισιτηρίων, η δαπάνη ξενοδοχείου, η δαπάνη χιλιομετρικής αποζημίωσης, η δαπάνη της ημερήσιας αποζημίωσης εξωτερικού και η δαπάνη του επιδόματος υπηρεσίας αλλοδαπής αναλυτικά και στο σύνολο. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')
 

4. Απόφαση για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης του Δημάρχου ή του κατά το νόμο εξουσιοδοτημένο από αυτόν όργανο, πριν από την ημερομηνία αναχώρησης του μετακινουμένου. (άρθρο 58 παρ. 1 περίπτ. ε' Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 203 του Ν. 4555/18) (παρ. 2 άρθρο 203 Ν. 4555/18) (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β') (αλλαγή διατάκτη από 19.07.2018)

Οι αποφάσεις μετακίνησης για το προσωπικό των νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου εκδίδονται από το συλλογικό όργανο διοίκησης (δλδ το Διοικητικό Συμβούλιο) ή το εξουσιοδοτημένο από αυτό όργανο. (άρθρο 4 παρ.1 του Ν.4336/2015)

 

Οι πιστώσεις που προορίζονται για δαπάνες οδοιπορικών και επιμόρφωσης του προσωπικού, δεν χρήζουν εξειδίκευσης με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Όλες οι πτυχές των συγκεκριμένων δαπανών εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του δημάρχου ως διατάκτη των πιστώσεων και προϊσταμένου των υπηρεσιών και του προσωπικού. (Απάντηση ΥΠ.ΕΣ. Νο 10)


Οι εκδιδόμενες κατά το N.2685/1999 εντολές μετακίνησης των προσώπων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του, δεν αναρτώνται στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ. (Γνωμ. ΝΣΚ 377/2012, Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 26/2014, 13/2014) 
Όμως, με την νεότερη Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 99/2016 κρίθηκε ότι οι αποφάσεις, με τις οποίες εγκρίνεται η πραγματοποίηση συγκεκριμένων δαπανών, όπως είναι αυτές της καταβολής δαπανών μετακίνησης, πρέπει να δημοσιεύονται

Το ίδιο προβλέπεται και στην ΥΠ.ΕΣ. εγκ.648/69738/24.09.2021, σχετικά με τις αποφάσεις μετακίνησης αιρετών: Η απόφαση μετακίνησης (νομική δέσμευση) εκδίδεται από την Οικονομική Επιτροπή του δήμου, και αναρτάται στο πρόγραμμα «Διαύγεια». Συνεπώς, εφιστάται η προσοχή για την αμελλητί ανάρτηση της προαναφερόμενης απόφασης στο πρόγραμμα Διαύγεια, δεδομένου ότι η ανάρτηση αποτελεί προϋπόθεση της έναρξης ισχύος της. 

 

5. Το εισιτήριο ή η απόδειξη καταβολής του αντιτίμου αυτού. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β') - Δεν προβλέπεται ότι απαιτείται να εκδοθεί τιμολόγιο (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 87/2013)
 

 

6. Στην περίπτωση χρήσης ιδιωτικού μεταφορικού μέσου, βεβαίωση της αρμόδιας Οικονομικής Υπηρεσίας από την οποία προκύπτουν η αξία του αεροπορικού εισιτηρίου της αντίστοιχης διαδρομής ή αντίστοιχου συγκοινωνιακού μέσου, εάν δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση, καθώς και η θέση που δικαιούται να ταξιδέψει ο μετακινούμενος. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

  7. Αποδείξεις διοδίων κατά τη μετακίνηση με Ι.Χ. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

 

8. Τιμολόγιο ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών για την διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα. Εάν η κράτηση του ξενοδοχείου γίνεται μέσω πρακτορείου ή γραφείου ταξιδιών, τότε μαζί με την πρωτότυπη θεωρημένη απόδειξη πληρωμής ή το πρωτότυπο τιμολόγιο του πρακτορείου ή του γραφείου ταξιδιών, επισυνάπτεται και φωτοαντίγραφο του σχετικού αποδεικτικού (voucher ή fax) προς το ξενοδοχείο από το εν λόγω πρακτορείο ή γραφείο ταξιδιών. (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

 

9. Υπεύθυνη δήλωση του υπαλλήλου ότι δεν λαμβάνει άλλο ποσό για την αιτία που καταβάλλεται το επίδομα αλλοδαπής (Απόφαση Υπ. Οικ. 2/73/ΔΕΠ/04.01.2016 (ΦΕΚ 20/14.01.2016 τεύχος Β')

 

10. Ψηφιακό έγγραφο της διανυόμενης απόστασης που παράγεται από το Διαδραστικό Εργαλείο Υπολογισμού Χιλιομετρικών Αποστάσεων και κατισχύει έναντι οποιασδήποτε άλλης σχετικής βεβαίωσης χιλιομετρικών αποστάσεων που εκδίδεται από διάφορους άλλους σχετικούς φορείς.  (Υπ. Υποδομών & Μεταφορών εγκ.10/ΔΝΣγ/οικ.41648/φ.ΕΓΚΥΚΛ./07.06.2017) (Απόφαση Υπ. Υποδομών & Μεταφορών ΔΟΥ/ο/1860/31.03.2017 (ΦΕΚ 1638/15.05.2017 τεύχος Β'))

 

[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Κρατήσεις - Τα χρηματικά εντάλματα, που εκδίδονται για την πληρωμή των δαπανών μετακινούμενων στο εξωτερικό του Ν.4336/2015, εξοφλούνται ατελώς και απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου, ασφαλιστικών ταμείων ή τρίτων με την επιφύλαξη της περίπτωσης α' του άρθρου 26 του Ν.4336/2015 (κρατήσεις αστυνομικών) και του δεύτερου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 32 του ν. 2685/1999.

 

- Δεν υπόκεινται στις ειδικές εισφορές 1% και 2% της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 ποσά που καταβάλλονται ως δαπάνες μετακίνησης. (Υπ. Οικ. 2/61158/0022/29.08.2011)

 

-Δεδομένου ότι η διάταξη της περ.β' της παρ. 1 του άρθρου 14 ν. 4172/2013 αναφέρεται γενικά στην αποζημίωση για έξοδα κίνησης, ανεξαρτήτως εάν αυτή καταβλήθηκε από ημεδαπό ή αλλοδαπό εργοδότη, οι αποζημιώσεις εξόδων κίνησης για παροχή μισθωτής εργασίας στην αλλοδαπή δεν προσαυξάνουν το συνολικό δηλωθέν εισόδημα ημεδαπής υπό την προϋπόθεση ότι τα έξοδα αυτά αποδεικνύονται από νόμιμα παραστατικά και δεν συμπεριλαμβάνονται στις ετήσιες βεβαιώσεις αποδοχών της αλλοδαπής. (Α.Α.Δ.Ε. ΔΕΑΦ 1021217 ΕΞ 2018/01.02.2018)
 

Τι να προσέξω

α. Σε κάποιες περιπτώσεις απαιτείται σύμφωνη γνώμη της τριμελούς Επιτροπής του άρθρου 4 παρ. 2β του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 135 Α΄). (άρθρο 219 παρ. 3 Ν.3463/06 και άρθρο 4 παρ. 2β του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 135 Α΄) (ΥΠ.ΕΣ. 143/01.10.2014, ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. Εγκ.10/11992/06.04.2015) (ΚΕΔΕ 2864/12.10.2015)

Δεν υπάρχει υποχρέωση έγκρισης από την Επιτροπή για την απλή μετάβαση εκπροσώπων των ΟΤΑ α'και β' βαθμού στο εξωτερικό, είτε αυτοί είναι αιρετοί είτε υπάλληλοι ή μέλη συγκροτημάτων. Δεν απαιτείται δηλαδή έγκριση για μετάβαση στο εξωτερικό προκειμένου να συμμετάσχουν σε διεθνείς εκθέσεις, συνέδρια ή διάφορες εκδηλώσεις στο πλαίσιο των διεθνών συνεργασιών τους. (Εγκ.ΥΠΕΣΔΔΑ 51360/2006)

β. Η απόφαση ανάληψης της δημοσιονομικής υποχρέωσης για το σύνολο της δαπάνης μετακίνησης (ημερήσια αποζημίωση, έξοδα διαμονής και δαπάνη εισιτηρίων) πρέπει να προηγείται χρονικά οποιασδήποτε ενέργειας για την πραγματοποίηση της δαπάνης. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 290/2014, 306/2014, 130/2015)

γ. Οι δαπάνες μετακίνησης καταβάλλονται στους ίδιους τους μετακινούμενους κατόπιν υποβολής των νόμιμων παραστατικών και όχι στο πρακτορείο που ανάλαβε την έκδοση των εισιτηρίων και τις κρατήσεις δωματίων σε ξενοδοχείο του εξωτερικού. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 26/2012,31/2012, 290/2014)
 

Καθεστώς Φ.Π.Α.

Εξαρτάται από το μέσο μεταφοράς.

Έπειτα από την αντικατάσταση του παραρτήματος ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ από την περίπτ. γ' της παρ.1 του Ν.4334/15 (η ισχύς της οποίας αρχίζει από 20 Ιουλίου 2015, σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 4334/2015, όπως προστέθηκε από την παρ. 2 του άρθρου τρίτου της ΠΝΠ ΦΕΚ 84/18.07.2015 τεύχος Α'), οι μεταφορές προσώπων και των αποσκευών τους απαλείφθηκαν από την υπαγωγή σε καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ, συνεπώς υπάγονται από 20.07.2015 σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Σχετική και η Ανακοίνωση Υπ. Οικ. 16.07.2015 για την έναρξη εφαρμογής των αλλαγών στους συντελεστές ΦΠΑ. (ΠΟΛ 1160/17.07.2015)

Έτσι, π.χ. η σιδηροδρομική μεταφορά η οποία από 1-3-1995 υπαγόταν σε καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ για το διανυόμενο εντός της ελληνικής επικράτειας τμήμα της ολικής διαδρομής, από 20.07.2015 υπάγεται σε κανονικό καθεστώς (άρθρο 14 παρ.2 περ.β' Κώδικα ΦΠΑ-Ν.2859/00).

Αντίθετα η οδική η αεροπορική και η θαλάσσια μεταφορά απαλλάσσεται του ΦΠΑ για το τμήμα της διαδρομής που διανύεται στο εσωτερικό της χώρας (άρθρο 14 παρ.2 και άρθρο 27 κώδικα ΦΠΑ - Ν.2859/00)

 

[embed_object_post post_id="395681" post_title="Μείωση ΦΠΑ Ν.4690/20"]embed_object_post[/embed_object_post]


Σχετική νομολογία

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 320/2018

Μη νόμιμη η υπηρεσιακή αυτή μετακίνηση διότι πραγματοποιήθηκε χωρίς προηγούμενη σύμφωνη γνώμη της επιτροπής του άρθρου 4 παρ. 2β ν. 3345/2005. Περαιτέρω, κρίθηκε ότι η καταβολή αναλογικών εξόδων για την μετακίνηση των ως άνω με βαν (πούλμαν 20 θέσεων) παρίσταται σύννομη, καθόσον  αποτελεί ειδικότερη περίπτωση μετακίνησης με άλλο μεταφορικό μέσο, κατά την έννοια του άρθρου 16 παρ. 5 υποπαρ. Δ.9 ν. 4336/2015, η χρήση του οποίου δικαιολογείται εν προκειμένω υπηρεσιακά και παρίσταται, ενόψει των διδαγμάτων της κοινής πείρας από τον Δήμο, οικονομικότερη σε σχέση με την μετακίνηση αυτών αποκλειστικά με αεροπορικό μέσο. Συγγνωστή πλάνη.

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 148/2018

Η εκπροσώπηση του ως άνω ΝΠΔΔ στο 40ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους C- F της Γαλλίας, εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Καλλιτεχνικού Διευθυντή αυτού. (άρθρο 6 ΟΕΥ). Αντιθέτως, στην εν λόγω υπάλληλο, ως υπεύθυνη προγραμματισμού και δημοσίων σχέσεων Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους, δεν εμπίπτει η εκπροσώπηση του ΝΠΔΔ σε διεθνή φεστιβάλ, αλλά η γραμματειακή υποστήριξη του γραφείου Διοίκησης του παραπάνω φεστιβάλ, προκειμένου αυτό να λειτουργεί αποτελεσματικά, καθώς και άλλες συναφείς, με αυτήν, εργασίες (άρθρο 5 ΟΕΥ). Εξάλλου, δεν προκύπτει, εν προκειμένω, ότι ανέκυψε υπηρεσιακή ανάγκη που επέβαλλε την εκπροσώπηση του φορέα από περισσότερα του ενός άτομα και, κατά συνέπεια υπάρχει παράβαση της παρ. 3 του άρθρου 2 της υποπαρ. Δ.9. της παρ. Δ. του ν. 4336/2015, στην οποία θεσπίζεται η υποχρέωσή του να αντιμετωπίζει με τον προσφορότερο και οικονομικότερο τρόπο την κάλυψη των πραγματικών αναγκών μετακίνησης των υπαλλήλων του, ώστε να επιτυγχάνεται η, κατά το δυνατόν, ηπιότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού του. Συγγνωστή πλάνη. 

 

Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 1  Πράξη 104/2017

α. Στο πεδίο εφαρμογής της υποπαραγράφου Δ.9 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 υπάγονται - πλην των μετακινούμενων εντός και εκτός επικράτειας υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού - και ιδιώτες, δηλαδή πρόσωπα μη συνδεόμενα με οποιαδήποτε σχέση υπαλληλίας ή εξάρτησης με τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, οι οποίοι μετακινούνται, κατ’ εντολή αυτών, βάσει ειδικής διάταξης νόμου ή εφόσον αυτό συνάδει με την εκπλήρωση της λειτουργικής αποστολής των δήμων, δικαιούμενοι στην περίπτωση αυτή να λάβουν τις νόμιμες δαπάνες μετακίνησης. β. Προκειμένου να εκκαθαριστούν και να ενταλθούν νομίμως από τον Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού δαπάνες αεροπορικής μετακίνησης στο εξωτερικό, απαιτείται διαζευκτικώς, σύμφωνα με την 2/73/ΔΕΠ/16/14.1.2016 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, προσκόμιση του αεροπορικού εισιτηρίου ή της απόδειξης καταβολής του αντιτίμου αυτού. γ. Η παράλειψη του αρμοδίου Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης να εκδώσει την κανονιστική πράξη, με την οποία ρυθμίζεται ο αριθμός των επιτρεπομένων κατ’ έτος και κατά μήνα ημερών μετακίνησης εκτός έδρας των ιδιωτών, που μετακινούνται κατ’ εντολή του, παράλειψη δε, που αφορά στο σύνολο των ιδιωτών που μετακινούνται κατ’ εντολή του εν λόγω Ο.Τ.Α., σύμφωνα με άρθρο 70 του ν. 3852/2010, και, κατά τούτο, καταφανώς δεν αποσκοπεί στον αποκλεισμό τους από τη δυνατότητα εκτός έδρας μετακίνησης, χωρεί κατά παράβαση της σαφώς τεθείσας από τις οικείες διατάξεις υποχρέωσης έκδοσης της σχετικής κανονιστικής πράξης και για τον λόγο αυτόν, μέχρι την έκδοση της τελευταίας, ο Ο.Τ.Α. δεν κωλύεται να εντέλλεται τη μετακίνησή τους εκτός έδρας, αναλόγως των υπηρεσιακών αναγκών του, εντός των ανώτατων χρονικών ορίων (εξήντα ημερών) που τίθενται στο νόμο. Σε αντίθετη περίπτωση - ήτοι που δεν απαιτείτο έκδοση σχετικής απόφασης για τους ιδιώτες  - θα τίθεντο  περιορισμοί μετακίνησης μόνο για τους υπαλλήλους του ως άνω φορέα, ενώ πρόσωπα μη συνδεόμενα με οποιαδήποτε σχέση υπαλληλίας ή εξάρτησης με το φορέα θα μπορούσαν να μετακινούνται κατ’ έτος απεριόριστα, δηλαδή χωρίς ανώτατο όριο επιτρεπόμενων ημερών (σχήμα οξύμωρο). Νόμιμη δαπάνη. 

 

Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 1  Πράξη 88/2017

Οδοιπορικά έξοδα υπαλλήλου ΝΠΔΔ. Υπάλληλος φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, που μεταβαίνει, μετά από έγκριση της υπηρεσίας του, στο εξωτερικό με μέσο μαζικής μεταφοράς δικαιούται να λάβει τα έξοδα για τη μετακίνησή του από την έδρα της υπηρεσίας του, κατά περίπτωση από την κατοικία του, προς τον (αερο)λιμένα/σιδηροδρομικό σταθμό, και αντίστροφα, εντός, όμως, των ορίων της ειδικότερης σχετικής δαπάνης που έχει εγκριθεί από το φορέα με την εντολή μετακίνησης, η οποία, πρέπει να περιλαμβάνει δαπάνες που προκαλούν την ηπιότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού του φορέα. (Υποπαράγραφος Δ.9 άρθρου 2 ν. 4336/2015). Νόμιμη δαπάνη. 

 

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 9/2017
Επίσκεψη σε εργοστάσιο κατασκευής συστημάτων πυρόσβεσης και πλυντηρίων οχημάτων. Το Κλιμάκιο κρίνει ότι από την εντολή μετακίνησης του φερόμενου ως δικαιούχου στο ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα σε συνδυασμό με τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, και ειδικότερα τα αναφερόμενα στο έγγραφο επανυποβολής του Προέδρου του Περιφερειακού Συνδέσμου Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, προκύπτει η νόμιμη αιτία της επίμαχης μετακίνησης, ήτοι τα στοιχεία που απαιτούνται ως ελάχιστο περιεχόμενο της σχετικής εντολής, κατά το άρθρο 2 παρ. 1 του ν.4336/2015. Ειδικότερα, ο υπάλληλος τελούσε σε ειδική αποστολή του εν λόγω Συνδέσμου, η οποία αποστολή συνίστατο στην απόκτηση τεχνογνωσίας και στην ενημέρωσή του σχετικά με τις καινούργιες τεχνολογίες και τους μηχανολογικούς εξοπλισμούς για την καταστολή πυρκαγιών, ειδικά σε ευπαθείς χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων (ΧΥΤΑ), προκειμένου να διερευνηθεί η αναγκαιότητα ή μη αντίστοιχης προμήθειας τέτοιου είδους εξοπλισμού από τον ίδιο Σύνδεσμο για την καταστολή τυχόν πυρκαγιών στους δέκα ΧΥΤΑ που διαχειρίζεται, δεδομένης της αναποτελεσματικότητας των κοινών μέσων πυρόσβεσης που αυτός διαθέτει. Νόμιμη δαπάνη.


Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 372/2016
Η συμμετοχή της Φιλαρμονικής του δημοτικού νομικού προσώπου σε πολιτιστικές εκδηλώσεις που διοργανώνει σύλλογος της αλλοδαπής εμπίπτει μεν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 219 του Δ.Κ.Κ., πλην όμως, δεν πληρούται η τιθέμενη από τη διάταξη αυτή ουσιαστική προϋπόθεση που απαιτεί η συμμετοχή σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις να περιλαμβάνεται μεταξύ των σκοπών του ν.π.δ.δ., διότι αυτοί συνίστανται στη μουσική εκπαίδευση και ψυχαγωγία των δημοτών του Δήμου. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη.

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 213/2016
Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι αναγκαία προϋπόθεση για τη νόμιμη είσοδο πολίτη με ελληνική υπηκοότητα στην επικράτεια της Ρωσικής Ομοσπονδίας είναι η προηγούμενη χορήγηση της σχετικής θεώρησης εισόδου (visa), καθώς και ότι για την χορήγηση αυτή ο μετακινούμενος καταβάλλει συγκεκριμένο και εκ των προτέρων καθορισμένο χρηματικό ποσό, κρίνει ότι η φερόμενη στο ένταλμα ως δικαιούχος Γενική Γραμματέας του Δήμου δικαιούται να αποζημιωθεί για τη δαπάνη εκείνη, στην οποία υποβλήθηκε προκειμένου να εκδοθεί η σχετική θεώρηση εισόδου (visa) στο όνομά της. Σε διαφορετική, δε, περίπτωση η Γενική Γραμματέας του Δήμου θα υποστεί ζημία λόγω της, κατόπιν εντολής του Δημάρχου, μετακίνησής της αυτής προς τη Μόσχα, η νομιμότητα της οποίας (μετακίνησης) δεν αμφισβητείται. Εξάλλου, δεν ασκεί επιρροή το γεγονός ότι στην προκειμένη περίπτωση τυγχάνει εφαρμογής ο ν. 4336/2015 και όχι ο προϊσχύων ν. 2685/1999, καθόσον η επίμαχη δαπάνη παραμένει νόμιμη και υπό την ισχύ του νεότερου αυτού νόμου. Και τούτο, διότι η δαπάνη αυτή, συμπεριλαμβάνεται στα έξοδα κίνησης, στα οποία υποβάλλεται ο μετακινούμενος υπάλληλος, προκειμένου να φτάσει στη χώρα προορισμού του και, ως εκ τούτου, πρέπει αυτός να αποζημιώνεται και γι' αυτήν, παρότι ο ν.4336/2015, τα άρθρα του οποίου είναι παρεμφερή με εκείνα του ν. 2685/1999, δεν εμπεριέχει ρητή διάταξη για την δαπάνη έκδοσης θεώρησης εισόδου (visa) για την παραμονή και την ασφάλεια των μετακινούμενων υπαλλήλων προς τις χώρες εκείνες για τις οποίες η έκδοσή της είναι προαπαιτούμενο της νόμιμης εισόδου σε αυτές.

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]