Τρόπος τήρησης Μητρώου Δεσμεύσεων

Ο τρόπος τήρησης του Μητρώου Δεσμεύσεων και ορίζεται στο άρθρο 7 του πδ 113/10.

Το μητρώο δεσμεύσεων τηρείται χειρόγραφα ή μηχανογραφικά από την οικονομική υπηρεσία του δήμου με ευθύνη του προϊσταμένου της και περιέχει ξεχωριστή μερίδα για κάθε κωδικό αριθμό εξόδων του προϋπολογισμού, στο αναλυτικότερο επίπεδο με το οποίο έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό. Στις στήλες του μητρώου καταχωρούνται τα στοιχεία της παρ. 3 του άρθρου 7 του ΠΔ 113/2010. Υπόδειγμα του βιβλίου και οδηγίες για την τήρηση του περιέχονται στην Εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών 2/91118/0026/2010. Στην πρώτη στήλη του βιβλίου (α/α) συμπληρώνεται ο αύξων αριθμός καταχώρησης της απόφασης ή της πρότασης ανάληψης της υποχρέωσης. Όπως αναφέρθηκε, ο αριθμός αυτός μνημονεύεται στην πράξη που συντάσσεται επί της απόφασης ή της πρότασης ανάληψης της υποχρέωσης και υπογράφεται από τον προϊστάμενο της οικονομικής υπηρεσίας.
Όπως διευκρινίζεται στην ανωτέρω εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών τα πεδία «Φορέας», «Ειδικός φορέας» όπως και η στήλη 7 «Ποσοστό διάθεσης πιστώσεων» δεν αφορούν τους δήμους και συνεπώς δεν συμπληρώνονται. Στη στήλη 8 «Αριθμός Απόφασης Ανάληψης» αναγράφεται ο αριθμός πρωτοκόλλου της απόφασης του δημάρχου, αν πρόκειται για πίστωση που διατίθεται από αυτόν, ή ο αριθμός της απόφασης της οικονομικής επιτροπής ή του δημοτικού συμβουλίου στις λοιπές περιπτώσεις. (Εγκ. 30/2011). Στις περιπτώσεις που οι δαπάνες θεωρούνται δεσμευμένες για ολόκληρο το ετήσιο ποσό τους με την εγγραφή τους στον οικείο προϋπολογισμό, χωρίς να απαιτείται η έκδοση σχετικής πράξης δέσμευσής τους, συμπληρώνονται στο μητρώο δεσμεύσεων όλες οι στήλες (με εξαίρεση τη στήλη με αριθμό 8, «Αριθμός απόφασης ανάληψης», δεδομένου ότι απόφαση για τη δέσμευση των πιστώσεων αυτών δεν εκδίδεται). (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 88/2013)
Το μητρώο δεσμεύσεων τηρείται κατά οικονομικό έτος και, αν είναι χειρόγραφο, αριθμείται, μονογράφεται και θεωρείται από το δήμαρχο κατά τις διατάξεις της παρ. 27 του άρθρου 11 του Ν 2503/97

Στην Υπ. Οικ. 2/18993/ΔΠΔΣΜ/28.02.2014, περιλαμβάνονται υποδείγματα και  αναλυτικές οδηγίες για την τήρηση του Μητρώου Δεσμεύσεων. 
Η ανωτέρω εγκύκλιος αντικαθιστά και συμπληρώνει όλες τις προηγούμενες εγκυκλίους αριθμ.:
2/91118/0026/29-12-2010,
2/64542/0094/13-09-2011,
2/98253/0094/30-12-2011,
2/77620/0026/18-10-2012,
2/23535/ΔΠΔΣΜ/04-03-2013,
2/68899/ΔΠΔΣΜ/15-07- 2013.

Σημειώνουμε ότι, στην εγκ. Υπ. Οικ. 2/18993/ΔΠΔΣΜ/28.02.2014 επισημαίνεται ότι τα νομικά πρόσωπα - φορείς της γενικής κυβέρνησης των οποίων τα λογιστικά και πληροφοριακά συστήματα εξασφαλίζουν τη δέσμευση πιστώσεων του προϋπολογισμού τους με την ανάληψη οποιασδήποτε υποχρέωσης και παρέχουν τις πληροφορίες για την εξέλιξη των υποχρεώσεων αυτών μέχρι την πλήρη εξόφλησή τους, όπως περιγράφονται στην παρούσα εγκύκλιο, δεν είναι απαραίτητο να ακολουθούν τον τύπο του μητρώου που παρουσιάζεται.


Με την απόφαση Υπ. Οικ. 2/55519/ΓΔΔΕ/17.07.2014 (ΦΕΚ 2015/24.07.2014 τεύχος Β') συστάθηκαν Ελεγκτικά Κλιμάκια για τον έλεγχο τήρησης του Μητρώου Δεσμεύσεων σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης.

Δείτε και την ενότητα Καλλικράτης- Όργανα- Ενέργειες » Βάσεις Δεδομένων Αρθρου 267 παρ.7 Ν.3852/2010 » Βάση Δεδομένων «Οικονομικά Στοιχεία Δήμων»» vii. Περιεχόμενο και χρόνος ενημέρωσης της βάσης δεδομένων»
στ) Πρόσθετα στοιχεία δήμων.


Με το έγγραφο ΥΠ.ΕΣ. οικ. 4078/04.02.2014 παρέχονται συμπληρωματικές οδηγίες για τη διατιθέμενη Δημοσιονομική Πληροφορία στον Κεντρικό Κόμβο Διαλειτουργικότητας του ΥΠ.ΕΣ. για Θέματα Οικονομικής Διαχείρισης και Μητρώου Δεσμεύσεων.

Σχετικά με οδηγίες για την τήρηση και υποβολή στοιχείων Μητρώου Δεσμεύσεων κατεβάστε την ΥΠ.ΕΣ. 51178/29.12.2014