Ακυρότητες πράξεων - ευθύνες οργάνων
i. Ακυρότητες πράξεων
ii. Ευθύνες Οργάνων
iii. Αρμοδιότητες Προϊστάμενου οικονομικών υπηρεσιών
iv. Ευθύνες προϊσταμένων οικονομικών υπηρεσιών
v. Υποχρεώσεις των προϊσταμένων οικονομικών υπηρεσιών
vi. Ανάθεση καθηκόντων και αρμοδιοτήτων στους Προϊσταμένους Οικονομικών Υπηρεσιών μέχρι 1.1.2017
vii. Γνωστοποίηση υπερβάσεων, παραβιάσεων & αποκλίσεων του φορέα στο Υπ.Οικ. προς αποκατάστασή τους
Κάθε απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, τόσο υπό τη νομική, όσο και τη δημοσιονομική της έννοια, με την οποία δεσμεύεται ποσό, καθ' υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων ή και του ποσοστού διάθεσης του Π/Υ του οικείου φορέα, είναι αυτοδίκαια άκυρη. Ομοίως, η εν λόγω απόφαση είναι αυτοδίκαια άκυρη και όταν εκδίδεται κατά παράβαση των διαδικασιών που ορίζει το κοινοποιούμενο διάταγμα. (άρθρο 11 παρ. 1 του πδ 113/2010 και παρ. XII εγγ. Υπ.Οικ. 2/91118/0026/29.12.2010)
Περαιτέρω, καμιά διοικητική πράξη, που προκαλεί δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού των Δήμων, δεν θα εκτελείται από τα όργανα που είναι αρμόδια να την εκτελέσουν, εάν δεν βεβαιώνεται από την οικεία οικονομική υπηρεσία η δέσμευση της σχετικής πίστωσης στα λογιστικά βιβλία.
β.ί.) Για τον προσήκοντα έλεγχο, στο προοίμιο κάθε διοικητικής πράξης της κατηγορίας αυτής, θα αναγράφονται υποχρεωτικά, πλέον των λοιπών στοιχείων που απαιτούνται, τα στοιχεία ταυτότητας (αριθμός πρωτοκόλλου και ημερομηνία) της σχετικής βεβαίωσης.
ii. Η μη αναγραφή των στοιχείων αυτών αποτελεί παράβαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας και συνεπάγεται την ακυρότητα της διοικητικής πράξης. (άρθρο 11 παρ. 2 του πδ 113/2010 και παρ. XII εγγ. Υπ.Οικ. 2/91118/0026/29.12.2010)
α. Επί των πράξεων με τις οποίες επέρχεται οποιαδήποτε μεταβολή στην υπηρεσιακή κατάσταση του προσωπικού των δήμων, που συνεπάγεται οικονομική επιβάρυνση, όπως διορισμός, ένταξη, μετάταξη και προαγωγή κάθε κατηγορίας προσωπικού, με εξαίρεση τις μισθολογικές μεταβολές λόγω χορήγησης μισθολογικού κλιμακίου ή χρονοεπιδόματος, στις περιπτώσεις που προβλέπεται η έκδοση σχετικής απόφασης, απαιτείται να βεβαιώνεται από την οικεία οικονομική υπηρεσία, η ύπαρξη της απαιτούμενης πίστωσης, διαφορετικά οι πράξεις αυτές είναι άκυρες.
β. Αποφάσεις χορήγησης μισθολογικού κλιμακίου ή χρονοεπιδόματος, που εξαιρούνται, κατά τα ανωτέρω, της γενικής ρύθμισης, θα καταχωρούνται, από το διατάκτη (οικονομική επιτροπή), σε μηνιαία συγκεντρωτική κατάσταση, η οποία περιλαμβάνει συγκεκριμένα στοιχεία (παρ. 7 άρθ.11 του π.δ/τος) και θα αποστέλλεται στην οικεία οικονομική υπηρεσία, για ενημέρωση των βιβλίων που τηρούνται για την παρακολούθηση του πάσης φύσεως προσωπικού που υπηρετεί στο φορέα.
γ.ί) Για την προκήρυξη πλήρωσης θέσεων προσωπικού, η σχετική βεβαίωση για την ύπαρξη της απαιτούμενης πίστωσης χορηγείται πριν τη δημοσίευση της προκήρυξης, με χωριστό έγγραφο της οικείας οικονομικής υπηρεσίας, προς το Α.Σ.Ε.Π.
δ. Οι εκκαθαριστές αποδοχών είναι υπεύθυνοι για τον έλεγχο τήρησης της ανωτέρω διαδικασίας και υποχρεούνται να μην προβαίνουν στην εξόφληση των μισθοδοτικών καταστάσεων σε αντίθετη περίπτωση. (άρθρο 11 παρ. 3 και 4 του πδ 113/2010 και παρ. XII εγγ. Υπ.Οικ. 2/91118/0026/29.12.2010)
Εξόφληση μέρους μελέτης. Με την 156/2014 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τέθηκε ως όρος για την υπογραφή του σχεδίου της επίμαχης σύμβασης, μεταξύ του Δήμου και της σύμπραξης γραφείων μελετών, η προηγούμενη έκδοση από τον αρμόδιο διατάκτη απόφασης ανάληψης υποχρέωσης για το σύνολο του συμβατικού τιμήματος, όπως επιτάσσεται με τις διατάξεις των άρθρων 21 του ν. 2362/1995, 2 και 3 του π.δ/τος 113/2010. Εντούτοις, ο Δήμος δεν συμμορφώθηκε, ως όφειλε, με την άνω πράξη του Κλιμακίου, αλλά προχώρησε, στην υπογραφή της σύμβασης, συνολικού ποσού 162.398 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), έχοντας εξασφαλίσει για την υλοποίηση του αντικειμένου της μόνο το ποσό των 10.000 ευρώ, το οποίο είχε συμπεριλάβει στον προϋπολογισμό του έτους 2014, ενώ για το έτος 2016, όπως και για το έτος 2015, η αναληφθείσα σχετική δαπάνη ανήλθε στο ποσό των 30.000 ευρώ, το οποίο δεν επαρκεί ούτε για την εξόφληση του 1ου λογαριασμού. Η άνω παράλειψη συμμόρφωσης πλήττει, τη νομιμότητα της δαπάνης που εντέλλεται προς πληρωμή με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, το οποίο, ως εκ τούτου δεν πρέπει να θεωρηθεί. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 12/2017)
ii. Ευθύνες Οργάνων
α.Οριοθετείται η ευθύνη των αρμόδιων οργάνων, που πραγματοποιούν δαπάνες καθ' υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων. Στην περίπτωση αυτή ο οικείος φορέας της Γενικής Κυβέρνησης ευθύνεται αποκλειστικά και μόνο βάσει των διατάξεων περί αδικαιολόγητου πλουτισμού.
β. Ο διατάκτης της δαπάνης, καθώς και οποιοδήποτε άλλο όργανο ενέκρινε ή έχει συμπράξει στην εκτέλεση της δαπάνης ευθύνονται έναντι του οικείου φορέα εις ολόκληρο και καταλογίζεται υποχρεωτικά, σε βάρος τους, κάθε σχετική ζημία αυτού.
γ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει, εν προκειμένω, η:
i) αυστηροποίηση των διατάξεων, αφού:
αα) τα αρμόδια όργανα ευθύνονται σε κάθε περίπτωση (όχι μόνο για δόλο ή βαρεία αμέλεια)
ββ) καταλογίζεται, σε βάρος τους, υποχρεωτικά και όχι δυνητικά, η ζημία του οικείου φορέα,
ii) μη επανάληψη της επιφύλαξης των ειδικών διατάξεων περί ευθύνης Υπουργών. (άρθρο 10 παρ. 1 του πδ 113/2010)
Υπάλληλοι που υπογράφουν ή προσυπογράφουν έγγραφα πραγματοποίησης δαπανών κατά παράβαση των άρθρων 15, 19, 20 και 21 του ν.2362/1995 υποπίπτουν σε αυτοτελές πειθαρχικό αδίκημα. (άρθρο 10 παρ. 2 του πδ 113/2010)
iii. Αρμοδιότητες Προϊστάμενου οικονομικών υπηρεσιών
Ο Προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών είναι υπεύθυνος για τη διενέργεια όλων των δημοσιονομικών δεσμεύσεων, για τη διασφάλιση της ορθής τήρησης του Μητρώου Δεσμεύσεων και για τη διαβίβαση σε μηνιαία βάση όλων των απαραίτητων στοιχείων για τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνονται στον προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών του εποπτεύοντος φορέα. Επίσης, εξασφαλίζει ότι η εκτέλεση των πολυετών δεσμεύσεων είναι σύμφωνη με την έγκριση της παραγράφου 1 του άρθρου 67, καθώς και ότι ο φορέας του διαθέτει τα απαραίτητα πληροφοριακά συστήματα για την επεξεργασία, την έγκριση και την παρακολούθηση όλων των δεσμεύσεων μέχρι την αποπληρωμή των σχετικών υποχρεώσεων. Μεριμνά ώστε τα τιμολόγια αγαθών και υπηρεσιών να εξοφλούνται εντός των προθεσμιών που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις. Με την έναρξη κάθε οικονομικού έτους, μεριμνά για την εφαρμογή των αναφερομένων στην παράγραφο 7 του άρθρου 66 του Ν.4270/14. (άρθρο 25 παρ. 3 περ. γ΄ν. 4270/2014, όπως συμπληρώθηκε με την περίπτ. γ' της παρ. 7 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)
Πέραν των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 25 του Ν.2470/14, οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, ασκούν τις αρμοδιότητες που τους ανατίθενται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 69Γ του Ν.4270/14. (άρθρο 25 παρ.5 Ν.4270/14, όπως προστέθηκε με την περίπτ. δ' της παρ. 7 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)
iv. Ευθύνες προϊσταμένων οικονομικών υπηρεσιών
Σε περίπτωση που συντρέχουν οι προϋποθέσεις παροχής της βεβαίωσης νόμιμης ανάληψης υποχρέωσης, αλλά ο προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών έχει βάσιμες αμφιβολίες ως προς το ουσιαστικό μέρος της δαπάνης, παρέχει τη βεβαίωση και εκτελεί τις υπόλοιπες διαδικασίες του παρόντος άρθρου, ενημερώνει ωστόσο εγγράφως τον διατάκτη και, εφόσον ο τελευταίος υπογράψει την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, ο προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών ενημερώνει εγγράφως το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και τον προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών του εποπτεύοντος φορέα. (άρθρο 66 παρ. 3 περ. δ΄ν. 4270/2014)
Η παράβαση των οριζομένων στις παραγράφους 1, 2, 3 και 5, από τον προϊστάμενο των οικονομικών υπηρεσιών, αν αυτός υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3528/2007, συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα σύμφωνα με το άρθρο 106 του ν. 3528/2007 και επισύρει την πειθαρχική ποινή της περίπτωσης ε' της παραγράφου 1 του άρθρου 109 του ίδιου νόμου. Οι διατάξεις του άρθρου 104 του ν. 3528/2007, σχετικά με τη δυνητική θέση σε αργία, εφαρμόζονται και στην προκειμένη περίπτωση, ο δε αρμόδιος Υπουργός ή ο επικεφαλής του φορέα αναστέλλει υποχρεωτικά την άσκηση των καθηκόντων του προϊσταμένου, εφαρμοζόμενης κατά τα λοιπά της παραγράφου 2 του ίδιου άρθρου. Αν ο προϊστάμενος οικονομικών Υπηρεσιών συνδέεται με το φορέα του με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, η παράβαση των οριζομένων στις παραγράφους 1, 2, 3 και 5 συνιστά σπουδαίο λόγο καταγγελίας της σύμβασης εκ μέρους του φορέα. Σε κάθε περίπτωση, ο προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών υπέχει αστική ευθύνη και για κάθε ζημία που προξένησε στον οικείο φορέα από δόλο ή βαριά αμέλεια. (άρθρο 26 παρ. 6 ν. 4270/2014, όπως αντικαταστάθηκε με την περίπτ. β' της παρ. 8 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)
v. Υποχρεώσεις των προϊσταμένων οικονομικών υπηρεσιών
Ο προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών οφείλει να αρνηθεί την εκτέλεση εντολής, από οποιαδήποτε αρμόδια αρχή, αν έχει ως αποτέλεσμα την ανάληψη υποχρέωσης ή εκτέλεση δαπάνης που υπερβαίνει τα όρια του προϋπολογισμού και των ποσοστών διάθεσης ή του Μ.Π.Δ.Σ. ή δεν είναι νόμιμη και κανονική, ενημερώνοντας εγγράφως την εν λόγω αρχή. Αν η αρμόδια αρχή επιμείνει στην εκτέλεση της εντολής της, οφείλει να επαναλάβει εγγράφως την αντίρρησή του, με ταυτόχρονη κοινοποίησή της στο ΓΛΚ και στο Ελεγκτικό Συνέδριο και να εκτελέσει την εντολή. Στην περίπτωση αυτή, την ευθύνη ως προς τη νομιμότητα της ενέργειας φέρει πλέον ο εντολέας και δεν εφαρμόζεται η παράγραφος 6. (άρθρο 26 παρ. 1 ν. 4270/2014, όπως τροποποιήθηκε με την περίπτ. α' της παρ. 8 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)
Αν το όργανο διοίκησης φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, που έχει νομική προσωπικότητα, λάβει απόφαση που δεν τηρεί την ισχύουσα νομοθεσία ή είναι αντίθετη στην οικονομική πολιτική που ακολουθείται και στις οδηγίες του εποπτεύοντος Υπουργού και οδηγεί σε παραβίαση των δημοσιονομικών κανόνων ή των στόχων ισοζυγίου ή των ανώτατων ορίων δαπανών του Μ.Π.Δ.Σ. ή του προϋπολογισμού του φορέα, ο προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών του εποπτεύοντος Υπουργείου, καθώς και ο προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών του φορέα, οφείλουν, αμέσως μόλις λάβουν γνώση, να ενημερώσουν εγγράφως τον αρμόδιο Υπουργό και το ΓΛΚ. (άρθρο 26 παρ. 2 ν. 4270/2014)
Ο προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών πρέπει να παρέχει εγγυήσεις αμερόληπτης κρίσης κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του. (άρθρο 26 παρ. 3 ν. 4270/2014)
Ιδιαίτερα οφείλει να απέχει από κάθε ενέργεια ή διαδικασία εφόσον: α) η ικανοποίηση προσωπικού συμφέροντός του συνδέεται με την έκβαση της υπόθεσης ή β) είναι σύζυγος ή συγγενής εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, κατ' ευθεία μεν γραμμή απεριορίστως, εκ πλαγίου δε έως και τέταρτου βαθμού, με κάποιον από τους ενδιαφερομένους ή γ) έχει ιδιαίτερο δεσμό ή ιδιάζουσα σχέση ή εχθρότητα με τους ενδιαφερομένους. (άρθρο 26 παρ. 4 ν. 4270/2014)
Όταν για οποιοδήποτε θέμα που άπτεται των ιδιωτικών ή προσωπικών συμφερόντων ενός προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών Υπουργείου ή φορέα Γενικής Κυβέρνησης απαιτείται η έγκρισή του, αυτός υποχρεούται να προβεί σε σχετική δήλωση στον Υπουργό ή στον επικεφαλής του φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, και να μην χορηγήσει την έγκριση. Στην περίπτωση αυτή, η απόφαση σχετικά με τη χορήγηση της έγκρισης λαμβάνεται από τον αναπληρωτή του προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών. (άρθρο 26 παρ. 5 ν. 4270/2014)
vi. Ανάθεση καθηκόντων και αρμοδιοτήτων στους Προϊσταμένους Οικονομικών Υπηρεσιών μέχρι 1.1.2017
Μέχρι 1.1.2017 οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών των Υπουργείων, οι εξομοιούμενοι με αυτούς κατά την παρ. 3 του άρθρου 24 και οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης καθίστανται αποκλειστικά υπεύθυνοι για τις αρμοδιότητες που αφορούν στη δημοσιονομική διαχείριση του φορέα τους και ασκούνται κατά τη δημοσίευση του νόμου από τις ΥΔΕ και το Ειδικό Λογιστήριο. (άρθρο 69Γ Ν. 4270/14 όπως προστέθηκε με την παρ. 24 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15 και τροποποιήθηκε με την παρ. 6 του άρθρου ένατου του Ν.4393/16)
Ειδικότερα, μέχρι την προαναφερόμενη ημερομηνία μεταφέρονται στις ΓΔΟΥ των Υπουργείων οι κατωτέρω αρμοδιότητες:
α) Η καταχώριση των αναλαμβανόμενων δεσμεύσεων στο βιβλίο εγκρίσεων και εντολών πληρωμής, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους περί συνυπογραφής των Αποφάσεων Ανάληψης Υποχρέωσης και διενέργειας των σχετικών δεσμεύσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
β) Ο έλεγχος και η εκκαθάριση των δημοσίων δαπανών με βάση τα απαραίτητα δικαιολογητικά στοιχεία.
γ) Η σύνταξη έκθεσης επί διαφωνιών με τον διατάκτη και η υποβολή της μετά του σχετικού φακέλου στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 26.
δ) Η εντολή πληρωμής των δημοσίων δαπανών, πλην των δαπανών που εκτελούνται από τις Κεντρικές Διευθύνσεις του ΓΛΚ και από τον ΟΔΔΗΧ, μέσα στα καθοριζόμενα κατά μήνα όρια πληρωμών και η έκδοση χρηματικών ενταλμάτων εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας από την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
ε) Η παραγωγή στο ΟΠΣΔΠ ηλεκτρονικών εντολών μεταφοράς και πίστωσης λογαριασμού προς την Τράπεζα της Ελλάδος για την εξόφληση των εκδιδόμενων χρηματικών ενταλμάτων (τακτικών και προπληρωμής) με πίστωση των τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων και την απόδοση των διενεργούμενων κρατήσεων υπέρ τρίτων στους δικαιούχους.
στ) Η μέριμνα για τη διενέργεια συμψηφισμών και η απόδοση στο Δημόσιο και στα οικεία ασφαλιστικά ταμεία των οφειλών των δικαιούχων που αναγράφονται στις σχετικές βεβαιώσεις φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών.
ζ) Η ενημέρωση των δικαιούχων και των φορέων για την έκδοση χρηματικών ενταλμάτων και την πληρωμή των δικαιούχων.
η) Η καταχώρηση των στοιχείων και η τήρηση των μητρώων δικαιούχων, κατασχέσεων και εκχωρήσεων.
θ) Η τήρηση Μητρώου του πάσης φύσεως προσωπικού του οικείου φορέα.
ι) Η μεταβίβαση με επιτροπικά εντάλματα πιστώσεων στους δευτερεύοντες διατάκτες.
ια) Η παρακολούθηση και τακτοποίηση των πληρωμών που γίνονται με χρηματικά εντάλματα προπληρωμής και προσωρινά εντάλματα και η έκδοση εντολών προς τους οικείους εκκαθαριστές αποδοχών για την επίσχεση των αποδοχών δημόσιων υπολόγων που καθυστερούν την απόδοση λογαριασμού, καθώς και η εισήγηση στον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον καταλογισμό του υπερήμερου υπολόγου, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
ιβ) Η τήρηση των βιβλίων που προβλέπονται από τις περί δημοσίου λογιστικού ή αντίστοιχες για τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου διατάξεις. (άρθρο 69Γ Ν. 4270/14 όπως προστέθηκε με την παρ. 24 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15 και τροποποιήθηκε από το άρθρο 99 του Ν. 4583/18)
Από τις ανωτέρω αρμοδιότητες, οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης των οποίων οι δαπάνες ελέγχονταν από ΥΔΕ, αναλαμβάνουν εκείνες, οι οποίες έχουν εφαρμογή για τους φορείς τους. (άρθρο 69Γ Ν. 4270/14 όπως προστέθηκε με την παρ. 24 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να εξειδικεύονται περαιτέρω οι ως άνω αρμοδιότητες, να ρυθμίζεται κάθε άλλο ζήτημα που προκύπτει από την ανακατανομή τους, να καθορίζονται τυχόν μεταβατικά στάδια και οι μεταφερόμενες σε κάθε στάδιο αρμοδιότητες, οι ακριβείς ημερομηνίες μεταφοράς, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του νόμου. (άρθρο 69Γ Ν. 4270/14 όπως προστέθηκε με την παρ. 24 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)
Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρονται οι Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) και τα Ειδικά Λογιστήρια, μετά την πραγματοποιούμενη μεταφορά αρμοδιοτήτων, σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, νοούνται πλέον οι Γενικές Διευθύνσεις Οικονομικών Υπηρεσιών των Υπουργείων και οι οικονομικές υπηρεσίες των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όσον αφορά τις μεταφερόμενες κάθε φορά αρμοδιότητες. (άρθρο 69Γ Ν. 4270/14 όπως προστέθηκε με την παρ. 24 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)
vii. Γνωστοποίηση υπερβάσεων, παραβιάσεων & αποκλίσεων του φορέα στο Υπ.Οικ. προς αποκατάστασή τους
Σε περίπτωση που διαπιστώνεται από τον προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών του φορέα ή τον προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών του φορέα του εποπτεύοντος Υπουργείου, ότι φορέας της Γενικής Κυβέρνησης:
α. αναλαμβάνει υποχρεώσεις, προβαίνει σε δεσμεύσεις ή δαπανά καθ' υπέρβαση των πιστώσεων του προϋπολογισμού του ή καθ' υπέρβαση του ορίου των πιστώσεων που είναι διαθέσιμες για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο,
β. παραβιάζει με υπαιτιότητά του οποιονδήποτε δεσμευτικό κανόνα, στόχο, επιδιωκόμενο αποτέλεσμα και ανώτατο όριο δαπανών που επιβάλλονται στον προϋπολογισμό του φορέα, από το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής ή τον ετήσιο ή συμπληρωματικό Κρατικό Προϋπολογισμό ή από αποφάσεις, εγκυκλίους ή οδηγίες που εκδόθηκαν σχετικά,
γ. δεν υποβάλλει τις απαιτούμενες προβλέψεις, προτάσεις, στοιχεία ή πληροφορίες του ή τα υποβάλλει με σημαντική καθυστέρηση χωρίς επαρκή σχετική αιτιολογία,
δ. παραβιάζει οποιαδήποτε διάταξη του Ν.4270/14, των διαταγμάτων ή των οδηγιών που εκδόθηκαν σχετικά, του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής ή του ετήσιου ή συμπληρωματικού Κρατικού Προϋπολογισμού,
το διαπιστώνον όργανο γνωστοποιεί τις ανωτέρω διαπιστώσεις στον επικεφαλής του φορέα, προκειμένου ο τελευταίος να υποβάλει μέσω της αρμόδιας ΓΔΟΥ στον Υπουργό Οικονομικών προς έγκριση ένα σχέδιο δράσεων που να αποκαθιστά τις υπερβάσεις, παραβιάσεις ή αποκλίσεις. (άρθρο 171 Ν.4270/14, όπως τροποποιήθηκε με τις περίπτ. α' και β' της παρ. 56 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)
Με σχετική απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης ή του προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών του εποπτεύοντος φορέα για τους εποπτευόμενους από αυτόν φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, δύναται να τίθεται ως προϋπόθεση η έγκριση από τους αρμόδιους κατά τα ανωτέρω του σχεδίου προτού εκτελεστεί δαπάνη του φορέα που έχει προϋπολογισθεί. (άρθρο 171 Ν.4270/14)
Πέραν των ανωτέρω, από την 1.1.2017 σε περίπτωση συνεχιζόμενων αποκλίσεων από τους στόχους ή μη τήρησης των δημοσιονομικών διατάξεων, οι ΔΥΕΕ ελέγχουν και συνυπογράφουν τις αναλήψεις υποχρεώσεων δεσμεύσεις των φορέων αρμοδιότητάς τους, που αφορούν πρόσθετες αμοιβές προσωπικού, προμήθειες και παροχή υπηρεσιών σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 69Δ.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις και περιγράφεται η διαδικασία, ο χρόνος εφαρμογής και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας ρύθμισης. (άρθρο 171 Ν.4270/14, όπως τροποποιήθηκε με την περίπτ. γ' της παρ. 56 του άρθρου 10 του Ν. 4337/15)