Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Μικρά έργα - εργασίες συντήρησης κάτω από 5.869,41€ χωρίς ΦΠΑ (με τη διαδικασία του άρθρου 15 του ΠΔ 171/87)

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Ι. Διατήρηση ισχύος διάταξης μετά το Ν.4412/2016

ΙΙ. Μελέτη έργου

III. Αρμόδιο όργανο

IV. ΦΠΑ

V. Παρακολούθηση, έλεγχος έργων

VI. Πληρωμή

 


Ι. Διατήρηση ισχύος διάταξης μετά το Ν.4412/2016

α. Ανάθεση μετά τη διενέργεια κλήρωσης

Με τις Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξεις 56/2018 και 57/2018  κρίθηκε ότι καταργείται από την έναρξη ισχύος του Ν.4412/2016 (8.8.2016,άρθρο 379 παρ. 1) κάθε γενική ή ειδική διάταξη που είναι αντίθετη με τις διατάξεις του ή ρυθμίζει τα θέματα που ρυθμίζονται από αυτόν με άλλον τρόπο, πρέπει να γίνει δεκτό ότι οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15 του π.δ/τος 171/1987 έχουν καταργηθεί κατά το μέρος που παρέχουν στη Δημαρχιακή (και ήδη Οικονομική) Επιτροπή τη δυνατότητα να επιλέγει ελεύθερα, ήτοι χωρίς προηγούμενη δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση, τον ανάδοχο μικρών έργων ή εργασιών συντήρησης που η δαπάνη τους δεν υπερβαίνει, χωρίς Φ.Π.Α., τα 2.000.000 δραχμές (5.869,41 ευρώ). Συνεπώς, υπό την ισχύ του ν.4412/2016 και της ΔΝΣγ/οικ15299/ΦΝ466/2017 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, για την απευθείας ανάθεση των ως άνω μικρών έργων ή εργασιών συντήρησης από δήμους απαιτείται για την επιλογή του αναδόχου η διενέργεια δημόσιας ηλεκτρονικής κλήρωσης, κατά τους ορισμούς των παρ. 5 και 6 του άρθρου 118 του ως άνω νόμου. Πεπλανημένα, πλην συγγνωστά, τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου υπέλαβαν ότι μπορούσαν νόμιμα να αναθέσουν το μικρό έργο στον κατά την κρίση τους κατάλληλο εργολήπτη, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 15 παρ. 1 του π.δ/τος 171/1987, χωρίς την προηγούμενη διενέργεια δημόσιας ηλεκτρονικής κλήρωσης. Η εν λόγω εσφαλμένη ερμηνευτική εκδοχή είχε άλλωστε αποτυπωθεί και στην εγκύκλιο ΥΠΥΜΕΔΙ ΔΝΣα/οικ.68559/Φ.18/19.10.2016, που ίσχυε κατά την έκδοση της απόφασης απευθείας ανάθεσης του επίμαχου έργου, ενώ η ορθή ερμηνεία των επίμαχων διατάξεων, ήτοι η εφαρμογή των παρ. 5 και 6 του άρθρου 118 του ν.4412/2016 και για την ανάθεση μικρών έργων του άρθρου 15 του π.δ/τος 171/1987 υποδείχθηκε από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων στις 23.10.2017, ήτοι μετά την υπογραφή της επίμαχης σύμβασης, δια της ανάρτησης στην ιστοσελίδα της σχετικής ανακοίνωσης (βλ παραπάνω ερώτηση απάντηση ΕΑΑΔΗΣΥ). (Ομοίως Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 172/2018,  Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 194/2019))

 

Η Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. με την ερώτηση- απάντηση Νο 52 διευκρίνισε πως το άρθρο 15 του π.δ. 171/1987 ρυθμίζει μόνο θέματα απονομής αρμοδιοτήτων σε όργανα των δήμων και όχι τις διαδικασίες σύναψης και παρακολούθησης εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων. Συνεπώς, για την ανάθεση μικρών έργων, όπως αυτά περιγράφονται στο συγκεκριμένο άρθρο του π.δ. 171/1987, εφαρμόζονται οι παρ. 5 & 6 του άρθρου 118 του ν. 4412/2016 (διενέργεια δημόσιας κλήρωσης). Πατήστε εδώ για να δείτε την ερώτηση-απάντηση Νο 52.

 

Η αντίθετη άποψη του Υπ. Υποδομών: Το άρθρο 15 του Π.Δ. 171/87 δεν έχει καταργηθεί ρητά (βλ. περ.67 άρθρου 377) από τον Ν.4412/2016 επομένως εξακολουθεί να ισχύει για τους OTA Α' βαθμού. (Υπ. Υποδομών Μεταφ. & Δικτ. εγκ.18/ΔΝΣα'/οικ.68559 /Φ.ΕΓΚΥΚΛ./19.10.2016) Επί της ανωτέρω εγκυκλίου δείτε και την από 29.10.2016 ανακοίνωση της ΚΕΔΕ

 

 

 

β. Βεβαίωση καλής εκτέλεσης - Επίβλεψη

Με την Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 296/2017 κρίθηκε  ότι η εντελλόμενη δαπάνη, η οποία αφορά σε εργασίες προϋπολογισμού μικρότερου των 5.869,41 ευρώ και εξοφλείται μετά την περαίωση των εργασιών αυτών, είναι νόμιμη και κανονική, καθόσον επισυνάπτονται, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 15 παρ. 4 του π.δ. 171/1978, αφενός βεβαίωση ότι ο ανάδοχος ανταποκρίθηκε στις υποχρεώσεις του και αφετέρου βεβαίωση καλής εκτέλεσης των εργασιών. Επιπλέον, κρίθηκε ότι δεν ασκεί επιρροή το ότι η επιτροπή βεβαίωσης καλής εκτέλεσης των σχετικών έργων ορίστηκε μετά την περαίωση των εργασιών, ούτε απαιτείται η υποβολή λογαριασμού (πιστοποίησης).

 

Με την Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 17/2018 κρίθηκε ότι ο ν. 4412/2016 δεν κατήργησε το άρθρο 15 του π.δ. 171/1987 (βλ. σχετικά και την Ε.Σ. Κ.Π.Ε.Δ. VII Τμ. 295/2017), επομένως νομίμως το έργο παραλήφθηκε με την από 28.4.2017 βεβαίωση καλής εκτέλεσης της επιτροπής παραλαβής μικρών έργων και νομίμως διενεργήθηκε η επίβλεψη και βεβαιώθηκε η παρακολούθηση – περάτωσή του από τον ορισθέντα προς τούτο υπάλληλο του αυτοτελούς Τμήματος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου.

 

Τα άρθρα 168, 170, και 172 του ν. 4412/2016, που ρυθμίζουν τη διαδικασία και τα όργανα παραλαβής δημοσίων έργων εν γένει (έκδοση βεβαίωσης περάτωσης εργασιών, προσωρινή και οριστική παραλαβή του έργου), δεν εφαρμόζονται στην κατηγορία των μικρών δημοτικών έργων και των εργασιών συντήρησης, για την οποία εξακολουθούν να ισχύουν οι ρυθμίσεις του άρθρου 15 π.δ. 171/1987. Νόμιμες δαπάνες. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 33/2018)

 

ΟΜΩΣ Κατά το άρθρο 377 παρ. 4 του ν. 4412/2016, καταργείται από την έναρξη ισχύος του (8.8.2016, άρθρο 379 παρ. 1) κάθε γενική ή ειδική διάταξη που είναι αντίθετη με τις διατάξεις του ή ρυθμίζει τα θέματα με άλλον τρόπο, έχει καταργηθεί και το άρθρο 15 του π.δ/τος 171/1987 (Α΄ 84) κατά  το μέρος που αφενός παρέχει στη Δημαρχιακή (και ήδη Οικονομική) Επιτροπή τη δυνατότητα να επιλέγει ελεύθερα, ήτοι χωρίς προηγούμενη δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση, το πρόσωπο του αναδόχου για την εκτέλεση μικρών έργων και εργασιών συντήρησης και αφετέρου προβλέπει για την παραλαβή τους επιτροπή που συγκροτείται από δύο (2) δημοτικούς συμβούλους. Συνεπώς, υπό την ισχύ του ν. 4412/2016 και της ΔΝΣγ/οικ15299/ΦΝ466/2017 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, για την απευθείας ανάθεση μικρών έργων ή εργασιών συντήρησης από δήμους απαιτείται για την επιλογή του αναδόχου η διενέργεια δημόσιας ηλεκτρονικής κλήρωσης σύμφωνα με το άρθρο 118 παρ. 5 και 6 του νόμου αυτού και η παραλαβή τους από τριμελή επιτροπή (ΚΠΕΔ VII Τμ. 79, 57, 56/2018).. (Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 296/2019)


 

ΙΙ. Μελέτη έργου

Για μικρά έργα ή εργασίες συντήρησης, που η δαπάνη του καθενός από αυτά δεν υπερβαίνει τα δύο εκατομμύρια (2.000.000) δραχμές (ήδη 5.869,41€), η με αυτεπιστασία εκτέλεση και η ανάθεση με διαγωνισμό ή χωρίς διαγωνισμό δίνεται με βάση την προϋπολογιζόμενη δαπάνη, την περιγραφή του έργου και τα τυχόν λοιπά στοιχεία που περιέχονται στη σχετική απόφαση της οικονομικής επιτροπής. Τα στοιχεία αυτά της απόφασης αποτελούν τη σχετική μελέτη που προβλέπεται στην § 3 του άρθρου 4 του Ν. 1418/84. (κωδικοποίηση με το Ν. 3669/08 άρθρο 3 περιπτ. γ και άρθρο 28 παρ 1 περιπτ. ε) (άρθρο 15 παρ.1 Π.Δ.171/87όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του ΠΔ 229/99)


III. Αρμόδιο όργανο
Στις ανωτέρω περιπτώσεις η οικονομική επιτροπή αποφασίζει για τον τρόπο εκτέλεσης του έργου και εάν μεν πρόκειται για εκτέλεση με διαγωνισμό για τους όρους αυτού, εάν δε πρόκειται για εκτέλεση με απευθείας ανάθεση, για τον συγκεκριμένο ανάδοχο και τους όρους ανάθεσης. 
Ειδικότερα, προκειμένου για την εκτέλεση των παραπάνω έργων με αυτεπιστασία από τον δήμαρχο, η απόφαση λαμβάνεται από την οικονομική επιτροπή με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρο 103 παρ. 2 και 3 του Ν.3463/06 (ήδη άρθρο 72 παρ.1 και 2 Ν.3852/10) εφόσον συμφωνεί ο δήμαρχος. (άρθρο 15 παρ.1 Π.Δ.171/87όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του ΠΔ 229/99)


Οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 11 και της παρ. 1 του άρθρου 15 του π.δ. 171/1987 (Α' 84) δεν θίγονται. (άρθρο 206 παρ. 1 Ν. 4555/18)
 



IV. ΦΠΑ
Στα χρηματικά όρια, που προβλέπονται από τις διατάξεις των π.δ. 28/1980 (ΦΕΚ 11 Α), 323/1989 και 171/1987 (ΦΕΚ 84 Α') και αφορούν σε θέματα εκπόνησης και ανάθεσης εκπόνησης μελετών, διενέργειας προμηθειών, μεταφορών και εργασιών και εκτέλεσης έργων, όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά, δεν περιλαμβάνεται ο αναλογών Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) ο οποίος, εξακολουθεί να βαρύνει τον εργοδότη και να καταβάλλεται, όπως ειδικότερα ορίζουν οι οικείες διατάξεις. Οι διατάξεις αυτές, έχουν εφαρμογή από της ισχύος του ν. 1642/1986 (ΦΕΚ 25 Α) (παρ.8 άρθρο 13 Ν.2130/93)


V. Παρακολούθηση, έλεγχος έργων
Η παρακολούθηση, η διοίκηση και ο έλεγχος των έργων της προηγουμένης παραγράφου γίνεται από το Δήμαρχο. Η Οικονομική Επιτροπή μπορεί να ορίσουν για την παρακολούθηση, τη διοίκηση και τον έλεγχο της εκτέλεσης ένα δημοτικό ή κοινοτικό σύμβουλο. (άρθρο 15 παρ.2 Π.Δ.171/87όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του ΠΔ 229/99)


Τα έργα αυτά παραλαμβάνονται από δύο δημοτικούς συμβούλους που ορίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο, οι οποίοι συντάσσουν βεβαίωση για την καλή εκτέλεση και το εύλογο της δαπάνης του έργου. άρθρο 15 παρ.2 Π.Δ.171/87όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του ΠΔ 229/99)

Τεχνικά έργα των Δήμων, προϋπολογισμού μέχρι 2.000.000 δραχμών και ήδη 5.869,41 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) ανατίθενται από τη δημαρχιακή επιτροπή (ήδη οικονομική επιτροπή), χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη εκπόνηση εξειδικευμένης μελέτης και παραλαμβάνονται από τους οριζόμενους, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, δύο δημοτικούς συμβούλους, οι οποίοι και συντάσσουν βεβαίωση για την καλή εκτέλεση του έργου, η δε βεβαίωση αυτή συνιστά απαραίτητο για την πληρωμή του αναδόχου δικαιολογητικό. Ως εκ του αντικειμένου της, που περιορίζεται στη διαπίστωση από τους δημοτικούς συμβούλους του πραγματικού γεγονότος της προσήκουσας, ενόψει όσων ορίσθηκαν σχετικώς στην απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής, περαίωσης του έργου, και του προορισμού της προς απόδειξη του εκ του γεγονότος αυτού απορρέοντος δικαιώματος του αναδόχου, η ως άνω βεβαίωση δύναται να πάσχει μόνον κατά το ουσιαστικό της περιεχόμενο, όταν, δηλαδή, δεν ανταποκρίνεται στην υφιστάμενη κατάσταση όσον αφορά στις εκτελεσθείσες εργασίες, και επομένως, το κύρος της, ως δικαιολογητικού, δεν θίγεται σε περίπτωση σύνταξής της από τους δημοτικούς συμβούλους, που, κατά την οικεία απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, αναπληρώνουν εκείνους που είχαν ορισθεί, ως τακτικοί, για την παραλαβή του έργου, χωρίς εν προκειμένω, να ασκεί επιρροή η τήρηση ή μη των διατυπώσεων του άρθρου 14 παρ.2 και 3 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, ΦΕΚ Α΄ 45) για την πρόσκληση των μελών των συλλογικών διοικητικών οργάνων στις συνεδριάσεις αυτών. Πολύ περισσότερο που, ακόμη και εάν υποτεθεί ότι οι συμπράττοντες για την παραλαβή του έργου δημοτικοί σύμβουλοι συγκροτούσαν τέτοιο όργανο, εκδοχή που, πάντως, δεν συνάδει με τη γραμματική διατύπωση και την οικονομία των διατάξεων του άρθρου 15 του π.δ/τος 171/1987, στις οποίες προφανώς σκοπίμως, δεν γίνεται αναφορά σε «Επιτροπή» ή άλλους παρεμφερείς όρους, η τήρηση των ως άνω διατυπώσεων θα ήταν εξ ορισμού ανέφικτη. (Ελ.Συν.Τμ.7 Απόφαση 985/2015)

 

Αμοιβή για την «Αντικατάσταση κεντρικής θύρας εισόδου και επισκευή αναβατορίου ΑμΕΑ σε πρώην δημαρχείο». Νόμιμη δαπάνη διότι επισυνάπτεται βεβαίωση καλής εκτέλεσης των εργασιών και δεν ασκεί επιρροή το ότι η επιτροπή βεβαίωσης καλής εκτέλεσης των εν λόγω έργων ορίστηκε μετά την περαίωση των εργασιών. (π.δ. 171/1987 και άρθρο 13 παρ. 8 εδ. α΄ ν. 2130/1993) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 295/2017)


VI. Πληρωμή

Η πληρωμή μετά την περαίωση των έργων της παρ. 2 και με την επιφύλαξη της παρ. 3 γίνεται:
α) Με βεβαίωση του παρακολουθούντος ότι ο ανάδοχος ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του. 
β) Με την κατά την παρ. 2 του παρόντος άρθρου βεβαίωση για την καλή εκτέλεση του έργου.
Στην περίπτωση των έργων που εκτελούνται με αυτεπιστασία, οι πληρωμές για εργατικά, προμήθειες υλικών κ.λπ. που απαιτούνται κατά τη διάρκεια εκτέλεσης τους γίνονται με βάση δικαιολογητικά που συντάσσει ο παρακολουθών σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 15, την εκτέλεση των έργων. (άρθρο 15 παρ.4 Π.Δ.171/87όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του ΠΔ 229/99)

 

 

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος  
 

Ακολουθείται η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης με κλήρωση του άρθρου 118 παρ.5 του Ν.4412/2016. Δείτε εδώ τα σχετικά δικαιολογητικά. Ωστόσο, στην περίπτωση των μικρών έργων:

- δεν απαιτείται η υποβολή λογαριασμού (πιστοποίησης) (δικαιολογητικό 11) (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 296/2017),

- δεν απαιτείται η έκδοση βεβαίωσης περάτωσης εργασιών, προσωρινή και οριστική παραλαβή του έργου (δικαιολογητικά 12 ,13) (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 33/2018)

 

Για την παραλαβή  εξακολουθούν να ισχύουν οι ρυθμίσεις του άρθρου 15 π.δ. 171/1987 και όχι τα άρθρα 168, 170, και 172 του ν. 4412/2016, που ρυθμίζουν τη διαδικασία και τα όργανα παραλαβής δημοσίων έργων εν γένει (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 33/2018) Συνεπώς, για την παραλαβή απαιτούνται τα κατωτέρω δικαιολογητικά:

 

Βεβαίωση παρακολούθησης από τον Δήμαρχο. Η Οικονομική επιτροπή μπορεί να ορίσει για την παρακολούθηση, τη διοίκηση και τον έλεγχο της εκτέλεσης ένα δημοτικό σύμβουλο. (άρθρο 15 παρ.2 και 4 ΠΔ 171/87) (2)

 

Βεβαίωση καλής εκτέλεσης που υπογράφεται από δύο δημοτικούς συμβούλους που ορίζονται από το δημοτικό συμβούλιο (άρθρο 15 παρ.2 και 4 ΠΔ 171/87) (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 17/2018)

 

 

   
Κρατήσεις Δείτε την ενότητα της Ανοικτής διαδικασίας
Τι να προσέξω

(1) Στις περιπτώσεις συμβάσεων ανάθεσης έργων που υπάγονται στο άρθρο 3 του ΠΔ. 82/96, είναι απαραίτητο πριν την κατακύρωση του αποτελέσματος και πριν την υπογραφή του συμφωνητικού, να κατατίθεται το πιστοποιητικό που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 4 Ν.3021/02.

(2) Προκειμένου για μεγάλο δήμο, αυτός μπορεί να χωριστεί σε τομείς και να ορίζονται για κάθε ένα τομέα δύο σύμβουλοι.

Στην ανωτέρω επιτροπή μπορεί να συμμετέχει, προκειμένου μεν για Δήμους ή Κοινότητες που έχουν δική τους Τεχνική Υπηρεσία και τεχνικός διπλωματούχος ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων κατηγορίας ΠΕ οιουδήποτε βαθμού ή πτυχιούχος ανωτέρων τεχνικών σχολών κατηγορίας ΤΕ οιουδήποτε βαθμού, ο οποίος ορίζεται με απόφαση του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου, προκειμένου δε για έργα των άλλων Δήμων και Κοινοτήτων, τεχνικός της ΤΥΔΚ διπλωματούχος ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων κατηγορίας ΠΕ οιουδήποτε βαθμού ή πτυχιούχος ανωτέρων τεχνικών σχολών κατηγορίας ΤΕ οιουδήποτε βαθμού, ο οποίος ορίζεται από το Νομάρχη εφόσον θα ζητηθεί αυτό με απόφαση του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου. 'Εργα της προηγούμενης § 1 που εκτελούνται από Συνδέσμους, Δημοτικά ή Κοινοτικά Ιδρύματα, λοιπά Δημοτικά και Κοινοτικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και τις Δημοτικές και Κοινοτικές Επιχειρήσεις των Ν. 1069/80, 890/79 και 2234/52, παραλαμβάνονται από δύο μέλη του αρμόδιου συμβουλίου διοίκησής τους ή από υπαλλήλους τους οιασδήποτε κατηγορίας και βαθμού, οι οποίοι ορίζονται με απόφαση του συμβουλίου αυτού. (άρθρο 2 §2 ΠΔ 229/1999)

Στους δήμους και τις κοινότητες που έχουν δική τους τεχνική υπηρεσία στα έργα της § 1 του παρόντος ορίζονται επιβλέποντες τεχνικοί υπάλληλοι οιασδήποτε κατηγορίας και βαθμού. (άρθρο 2 §3 ΠΔ 229/99)

(3) Σύμφωνα με την Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 104/2013 η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου αποτελεί δικαιολογητικό για την υπογραφή της σύμβασης και δεν απαιτείται να προσκομίζεται ως δικαιολογητικό πληρωμής του χρηματικού εντάλματος.

Καθεστώς Φ.Π.Α. Δείτε την ενότητα της Ανοικτής Διαδικασίας
Σχετική νομολογία

Εκτέλεση του έργου «Ανακατασκευή πέτρινου τοιχίου στην Τοπική Κοινότητα Δ…». Το εν λόγω έργο, ανεξαρτήτως του αν συνέτρεξε κατεπείγουσα ανάγκη οφειλόμενη σε γεγονότα απρόβλεπτα για την αναθέτουσα αρχή και αν ήταν δικαιολογημένη η καθυστέρηση υπογραφής της σχετικής σύμβασης, ήταν δυνατόν, ως εκ του ύψους της εκτιμώμενης αξίας του που υπολειπόταν των 20.000 ευρώ, να ανατεθεί απευθείας κατά τη διαδικασία του άρθρου 118 του ν. 4412/2016. Ωστόσο, η ελεγχόμενη δαπάνη κατέστη μη νόμιμη ως εκ του γεγονότος ότι δεν προκύπτει η διενέργεια κλήρωσης για την επιλογή του αναδόχου. Εντούτοις, λαμβανομένων υπόψη των περιστάσεων υπό τις οποίες ανετέθη το εν λόγω έργο και τις οποίες η αναθέτουσα αρχή υπέλαβε ως ικανό λόγο προκειμένου να ακολουθήσει την εν λόγω διαδικασία ανάθεσης, του γεγονότος ότι προσκομίζεται βεβαίωση περί καλής εκτέλεσής του, καθώς και του ότι με το με το άρθρο 377 παρ. 1 περ. (67) του ν. 4412/2016 καταργούνται ρητά μόνο τα άρθρα 9, 10, 14, 16 και 17 του π.δ. 171/1987, συνάγεται ότι πεπλανημένως, πλην συγγνωστώς, τα όργανα του Δήμου υπέλαβαν ότι μπορούσαν νόμιμα να αναθέσουν το ανωτέρω μικρό έργο στον προαναφερόμενο, κατά την κρίση τους κατάλληλο εμπειροτέχνη, χωρίς την προηγούμενη διενέργεια δημόσιας ηλεκτρονικής κλήρωσης.Περαιτέρω, η νομιμότητα της ελεγχόμενης δαπάνης δεν επλήγη ως εκ της καθυστέρησης ανάρτησης στο Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ. της προαναφερθείσας …/13.2.2018 απόφασης περί απευθείας ανάθεσης, δεδομένης της θεσπισθείσας, με την παρ. 9 του άρθρ. 57 του ν. 4568/ 2018, αναδρομικής επέλευσης εννόμων αποτελεσμάτων από το χρόνο έκδοσης της απόφασης αυτής. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 194/2019)

 

Δοθέντος ότι, κατά την παρ. 4 του άρθρου 377 ν. 4412/2016, καταργείται από την έναρξη ισχύος του (8.8.2016, άρθρο 379 παρ. 1) κάθε γενική ή ειδική διάταξη που είναι αντίθετη με τις διατάξεις του ή ρυθμίζει τα θέματα που ρυθμίζονται από αυτόν με άλλον τρόπο, γίνεται δεκτό ότι το άρθρο 15 παρ. 1 π.δ/τος 171/1987 έχει καταργηθεί κατά το μέρος που παρέχει στη Δημαρχιακή και ήδη Οικονομική Επιτροπή τη δυνατότητα να επιλέγει ελεύθερα, ήτοι χωρίς προηγούμενη δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση, τον ανάδοχο μικρών έργων ή εργασιών συντήρησης που η δαπάνη τους δεν υπερβαίνει, χωρίς Φ.Π.Α., τα 2.000.000 δραχμές (5.869,41 ευρώ). Συνεπώς, υπό την ισχύ του ν. 4412/2016 και της ΔΝΣγ/οικ.15299/ΦΝ466/ 2017 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, για την απευθείας ανάθεση των ως άνω μικρών έργων ή εργασιών συντήρησης από δήμους απαιτείται για την επιλογή του αναδόχου η διενέργεια δημόσιας ηλεκτρονικής κλήρωσης. (άρθρο 118 παρ. 5 και 6 ν. 4412/2016) Μη νόμιμη δαπάνη διότι δεν τηρήθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 118 του ν. 4412/2016 που επιβάλλουν τη διενέργεια δημόσιας ηλεκτρονικής κλήρωσης. Ωστόσο το ένταλμα θεωρείται λόγω συγγνωστής πλάνης. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 172/2018)

 

Αμοιβή για εργασίες επισκευής και συντήρησης κτιρίων Κ.Ε.Π. Για την επιλογή του εν λόγω εργολήπτη δεν τηρήθηκε το άρθρο 118 ν. 4412/2016 που επιβάλλει τη διενέργεια δημόσιας ηλεκτρονικής κλήρωσης αλλά έγινε απευθείας ανάθεση των ως άνω εργασιών σε αυτόν. Νόμιμη δαπάνη λόγω συγγνωστής πλάνης. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 56/2018, Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 57/2018)

 

Τα άρθρα 168, 170, και 172 του ν. 4412/2016, που ρυθμίζουν τη διαδικασία και τα όργανα παραλαβής δημοσίων έργων εν γένει (έκδοση βεβαίωσης περάτωσης εργασιών, προσωρινή και οριστική παραλαβή του έργου), δεν εφαρμόζονται στην κατηγορία των μικρών δημοτικών έργων και των εργασιών συντήρησης, για την οποία εξακολουθούν να ισχύουν οι ρυθμίσεις του άρθρου 15 π.δ. 171/1987. Νόμιμες δαπάνες. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 33/2018)

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας