ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟΔΟΧΩΝ, ΑΜΟΙΒΩΝ, ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Όσοι παρακρατούν φόρο σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 59, 61, 62 και 64 του ν. 4172/2013, πλην των συμβολαιογράφων κατά την υπογραφή του συμβολαίου μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας, έχουν υποχρέωση να χορηγούν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες στα οποία έγινε παρακράτηση, μοναδική βεβαίωση στην οποία αναγράφουν το σύνολο των αποδοχών από μισθωτή εργασία και συντάξεις, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους και δικαιώματα που κατέβαλαν στο φορολογικό έτος και τον φόρο που παρακρατήθηκε.
Ίδια υποχρέωση υπάρχει και στις περιπτώσεις εισοδημάτων για τα οποία δεν προκύπτει φόρος για παρακράτηση, με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 6 της παρούσας.
Υποχρέωση υπάρχει και για τα ποσά που ειδικότερα ορίζονται στο άρθρο 6 της παρούσας, τα οποία δεν αποτελούν πληρωμές υποκείμενες σε παρακράτηση.
Η υποχρέωση αυτή δεν υπάρχει στις περιπτώσεις εισοδημάτων από επιχειρηματική δραστηριότητα που δεν περιλαμβάνονται στον Πίνακα κωδικοποίησης αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα.
Για το φορολογικό έτος 2022 εκδόθηκε η Α.Α.Δ.Ε. Α.1006/17.01.2023 (ΦΕΚ 220/19.01.2023 τεύχος Β').
Για το φορολογικό έτος 2022 ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής ορίζεται η 28 Φεβρουαρίου 2023.
Ειδικά για τις περιπτώσεις καταβολής μερισμάτων σε φυσικά πρόσωπα από νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες με απλογραφικά βιβλία, ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής ορίζεται η προηγούμενη μέρα της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ν.π. και νομικών οντοτήτων. (παρ.1 άρθρο 7 Α.Α.Δ.Ε. Α.1006/17.01.2023 (ΦΕΚ 220/19.01.2023 τεύχος Β')
Ως ημερομηνία υποβολής, κατά την ηλεκτρονική υποβολή, θεωρείται η ημερομηνία αποδοχής και επιτυχούς καταχώρησης αυτών στο σύστημα υποβολής των σχετικών βεβαιώσεων του myAADE με αυτόματη απόδοση στον αποστολέα - υπόχρεο μοναδικού αριθμού καταχώρησης. (παρ.2 άρθρο 7 Α.Α.Δ.Ε. Α.1006/17.01.2023 (ΦΕΚ 220/19.01.2023 τεύχος Β')
Το ηλεκτρονικό αρχείο βεβαιώσεων δεν δύναται να υποβληθεί μετά το τέλος του αντίστοιχου έτους υποβολής του και η μη υποβολή του έως τότε επισύρει τις κυρώσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 54 του ΚΦΔ (ν. 4987/2022). (παρ.3 άρθρο 7 Α.Α.Δ.Ε. Α.1006/17.01.2023 (ΦΕΚ 220/19.01.2023 τεύχος Β')
Κατά την υποβολή του ετήσιου αρχείου βεβαιώσεων αποδοχών με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου καθώς και κατά τη χορήγηση της σχετικής ετήσιας βεβαίωσης αποδοχών στους δικαιούχους σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή (ΠΟΛ.1045/2018), τα πρόστιμα (πειθαρχικές ποινές) και τα ποσά που παρακρατούνται από τις αποδοχές των εργαζομένων και γενικά των μισθωτών που έχουν τεθεί σε αργία, που επιβάλλονται τόσο από τη Διοίκηση, όσο και από τα δικαστήρια εξαιτίας πειθαρχικού ή ποινικού αδικήματος κτλ. δεν αποτυπώνονται σε κανένα πεδίο ή στήλη κρατήσεων, αλλά αντιθέτως συμπεριλαμβάνονται στο καθαρό ποσό από μισθωτή εργασία που δηλώνεται στην ετήσια δήλωση φορολογίας εισοδήματος (έντυπο Ε1) (ΑΑΔΕ ΔΕΑΦ Α 1142016 ΕΞ 2018/26.09.2018)
Από το φορολογικό έτος 2014 καθίσταται υποχρεωτική η υποβολή των βεβαιώσεων αποδοχών ή συντάξεων και λοιπών παροχών και των βεβαιώσεων αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα με τη χρήση της ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου ή με μαγνητικό μέσο στη Δ.Ο.Υ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω ΠΟΛ.
Και τα ΝΠΔΔ εμπίπτουν στις ως άνω διατάξεις και οφείλουν να εκδίδουν βεβαιώσεις αποδοχών με την χρήση της ηλεκτρονικής μεθόδου. (Υπ. Οικ. Δ12A 1065996 ΕΞ 2014/28.04.2014)
Τέλος σημειώνουμε ότι σύμφωνα με το εγγ. Υπ. Οικ. Αρ. πρωτ.: Δ12A 1072191 ΕΞ 8.5.2014 η αμοιβή που καταβάλλεται στα αιρετά όργανα των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού από τους δήμους θεωρείται εισόδημα από μισθωτή εργασία και φορολογείται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 4172/2013. Σημείωση: Το ανωτέρω έγγραφο αναφέρεται ρητά στον Δήμαρχο και αντιδήμαρχο. Στο συμπερασματικό σημείο όμως αναφέρεται γενικά στα αιρετά όργανα των ΟΤΑ. Στο έγγραφο υποστηρίζεται ότι οι αμοιβές των αιρετών εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ 167 Α) γιατί αυτές προέρχονται από αντιμισθία που καταβάλλει ο εκάστοτε δήμος ύστερα από Απόφαση Υπουργού που ορίζει τις αποδοχές των ανωτέρω οργάνων. Όσον αφορά την έκταση που καταλαμβάνει η ερμηνεία του Υπ. Οικ. η γνώμη μας είναι ότι, σύμφωνα πάντα με την αιτιολόγηση που δίνεται στο έγγραφο, περιλαμβάνονται και ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και ο συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης. Με την ίδια λογική εμπίπτουν και οι αμοιβές των Προέδρων των ΝΠΔΔ, Συνδέσμων και επιχειρήσεων των ΟΤΑ και γενικά οι αμοιβές όλων των αιρετών οργάνων ΟΤΑ, όμως δεν έχουμε ακόμα γραπτή πληροφόρηση για την εφαρμογή του εγγράφου και στους ανωτέρω.
Η ανωτέρω αμφιβολία αίρεται με την εγκύκλιο ΥΠ.ΕΣ. εγκ.5401/25951/27.03.2023 η οποία σαφώς αναφέρεται σε όλα τα αιρετά όργανα των Ο.Τ.Α. και όχι μόνο στο Δήμαρχο και τον Αντιδήμαρχο.
Οι αμοιβές που καταβάλλονται σε μισθωτούς και αφορούν αποζημιώσεις για έξοδα που πραγματοποίησε ο υπάλληλος για λογαριασμό της υπηρεσίας του, όπως έξοδα διαμονής και σίτισης, ημερήσια αποζημίωση, αποζημίωση εξόδων κίνησης (περ. α' και β' παρ. 1 άρθ. 14 ν. 4172/2013), επίδομα βιβλιοθήκης, οι οποίες δεν αποστέλλονται κατά την υποβολή του ηλεκτρονικού αρχείου βεβαιώσεων όπως προβλέπεται στην παράγραφο 5 του άρθρου 6 της ΠΟΛ.1045/07-03-2018 (ΦΕΚ Β' 881/13-03-2018) Απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, δεν συμπεριλαμβάνονται ούτε στην έντυπη μορφή της βεβαίωσης αποδοχών. (ΑΑΔΕ ΔΕΑΦ 1071818 ΕΞ 2018/09.05.2018)
Διευκρινίζεται πως στις περιπτώσεις που τα έξοδα κίνησης προέδρων δημοτικών κοινοτήτων και προέδρων συμβουλίων δημοτικών κοινοτήτων, με την προϋπόθεση πως συνοδεύονται από τα νόμιμα παραστατικά, εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία, λόγω του αποζημιωτικού τους χαρακτήρα για τα έξοδα που πραγματοποίησε ο δικαιούχος, δεν περιλαμβάνονται στην βεβαίωση αποδοχών αυτού και δεν μπορεί να γίνει επίκληση αυτών για την κάλυψη αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών και δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.5401/25951/27.03.2023)
Στην περίπτωση της επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών αποδοχών ή συντάξεων, δεν δύναται προ της ολοσχερούς εξόφλησης αυτών να εκδοθούν και να χορηγηθούν βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων προκειμένου για την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος προηγούμενων ετών. (ΠΟΛ 1083/10.05.2018)
Ειδικά για τις ανείσπρακτες δεδουλευμένες αποδοχές που εισπράττονται το έτος 2014 και μετά και εφόσον αναγράφονται διακεκριμένα στην ετήσια βεβαίωση αποδοχών που χορηγείται στον δικαιούχο ή προκύπτει με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο το έτος στο οποίο ανάγονται, υπάγονται σε φόρο με βάση τις διατάξεις του έτους που ανάγονται. (παρ.4 άρθρο 8 Ν.4172/13, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 του Ν.4646/19)
Η ανωτέρω διάταξη εφαρμόζεται από τη δημοσίευση του Ν.4646/19, δηλ. από 12.12.2019. (παρ.1 άρθρο 66 Ν.4646/19)
Φορολογικό Έτος 2017 (βεβαιώσεις που δίνονται εντός του έτους 2018)
Για το φορολογικό έτος 2017 εκδόθηκε η ΠΟΛ 1045/07.03.2018 (ΦΕΚ 881/13.03.2018 τεύχος Β').
Φορολογικό Έτος 2016 (βεβαιώσεις που δίνονται εντός του έτους 2017)
Για το φορολογικό έτος 2016 εκδόθηκε η ΠΟΛ 1025/21.02.2017 (ΦΕΚ 618/28.02.2017 τεύχος Β') Τύπος και περιεχόμενο της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων, της βεβαίωσης των αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και της βεβαίωσης εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα καθώς και υποβολή αυτών με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου για το φορολογικό έτος 2016.
Επιπλέον, σύμφωνα με τη νέα μεθοδολογία που θα ισχύσει για τις υποβολές δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (Φ.Ε.Φ.Π.) έτους 2014, οι κωδικοί της φορολογικής δήλωσης των εισοδημάτων που προέρχονται από τις ανωτέρω βεβαιώσεις προ-συμπληρώνονται χωρίς τη δυνατότητα επεξεργασίας από τον φορολογούμενο.
Σε περίπτωση απουσίας ηλεκτρονικής πληροφόρησης από τον εργοδότη ή τον αρμόδιο φορέα, η υποβολή της δήλωσης Φ.Ε.Φ.Π. έτους 2014 των αντισυμβαλλομένων (υπαλλήλων, συνταξιούχων, προμηθευτών υπηρεσιών κτλ.) θα είναι δυσχερής μέχρι την αποστολή σχετικού ηλεκτρονικού αρχείου βεβαιώσεων από τους υπόχρεους.
Περισσότερες πληροφορίες και οδηγίες για τον τρόπο δημιουργίας και υποβολής των ηλεκτρονικών αρχείων θα βρείτε εδώ.
Για το λόγο αυτό καλούνται από το ΥΠ.ΟΙΚ. οι υπόχρεοι με την από 10.03.2014 Ανακοίνωση του να υποβάλουν εμπρόθεσμα τις βεβαιώσεις, ώστε αποφευχθεί οποιαδήποτε ταλαιπωρία ή καθυστέρηση στις δηλώσεις ΦΕΦΠ των φορολογουμένων.
Μέχρι το φορολογικό έτος 2012
Σύμφωνα με την παρ. 25 του άρθρου 72 του Ν. 4172/13 όπως αυτή προστέθηκε και αναριθμήθηκε από τις παρ. 11, 12 και 13 του άρθρου 26 του Ν. 4223/13 (ΦΕΚ 287/31.12.2013 τεύχος Α') από την έναρξη ισχύος του Ν.4172/13 παύουν να ισχύουν οι διατάξεις του Ν.2238/94 συμπεριλαμβανομένων και όλων των κανονιστικών πράξεων και εγκυκλίων που έχουν εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση αυτού του νόμου.
Έως τότε ισχύουν τα εξής:
Αν ο φόρος παρακρατείται από τρίτα πρόσωπα, τα οποία έχουν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση αντί του πραγματικού φορολογουμένου, τα πρόσωπα αυτά έχουν και όλες τις ευθύνες που απορρέουν από αυτό το νόμο. (παρ.1 άρθρο 83 Ν.2238/94)
Όσοι παρακρατούν φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, έχουν υποχρέωση να χορηγούν σε αυτούς από τους οποίους έγινε η παρακράτηση, βεβαίωση, στην οποία αναγράφουν το φορολογούμενο εισόδημα και το φόρο που παρακρατήθηκε. Ίδια υποχρέωση υπάρχει και στις περιπτώσεις που δεν προκύπτει φόρος για παρακράτηση. Η βεβαίωση αυτή χορηγείται στους δικαιούχους μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου του οικείου οικονομικού έτους. Ειδικά για τις διαχειριστικές χρήσεις 2012 έως και 2014 στην ίδια βεβαίωση αναγράφονται και τα παρακρατούμενα ποσά της παραγράφου 6 του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 (Α' 152).(παρ.2 άρθρο 83 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.2 του άρθρου 42 του Ν.4024/2011 (ΦΕΚ 226/27.10.2011 τεύχος Α').
Προσθήκη 29-03-2013 Λαμβανομένου υπόψη ότι, οι σχετικές κατασκευές των εφαρμογών υποβολής των εν θέματι οριστικών δηλώσεων, των αντίστοιχων βεβαιώσεων αποδοχών των υποβαλλόμενων αρχείων, των καταστάσεων, μέσω διαδικτύου στον δικτυακό τόπο της Γ.Γ.Π.Σ., εντάσσονται στην νέα γραμμογράφηση του έργου TAXISnet του 2013 αναστέλλεται η υποβολή τους για την χρήση 2012. (ΠΟΛ 1053/21.03.2013)
Αν πρόκειται για εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, ο υπόχρεος χορηγεί μία μόνο βεβαίωση σε κάθε δικαιούχο, στην οποία αναγράφει τις κάθε είδους αποδοχές, τόσο από τακτικές, όσο και από πρόσθετες αμοιβές, φορολογούμενες ή απαλλασσόμενες. Αν πρόκειται για εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα, ο υπόχρεος χορηγεί μία μόνο βεβαίωση σε κάθε δικαιούχο στην οποία αναγράφει το σύνολο των αμοιβών. Αν πρόκειται για εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις, ο υπόχρεος χορηγεί μία μόνο βεβαίωση σε κάθε δικαιούχο, στην οποία αναγράφει το σύνολο του εισοδήματος από εμπορικές επιχειρήσεις. Τα πλήρη στοιχεία που περιλαμβάνονται στις βεβαιώσεις αποδοχών, υποβάλλονται στον προϊστάμενο της αρμόδιας δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας, μαζί με την ετήσια οριστική δήλωση μισθωτών υπηρεσιών, οριστική δήλωση ελευθέριων επαγγελμάτων, καθώς και οριστική δήλωση από εμπορικές επιχειρήσεις κατά περίπτωση. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται κατηγορίες υπόχρεων, για τους οποίους οι πιο πάνω πληροφορίες υποβάλλονται στον προϊστάμενο της αρμόδιας δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας με τη χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων και δικτυακών υποδομών ή σε μαγνητικά μέσα κατά περίπτωση. (παρ.3 άρθρο 83 Ν.2238/94 όπως τροποποιήθηκε με την παρ.6 του άρθρου 17 του N.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α).
Όσοι αρνούνται να χορηγήσουν τις βεβαιώσεις που ορίζονται από το άρθρο αυτό ή τις χορηγούν εκπρόθεσμα, καθώς και αυτοί που χορηγούν αναληθή βεβαίωση ή αναγράφουν τις συνολικές αποδοχές σε περισσότερες βεβαιώσεις, υπόκεινται σε πρόστιμο που ορίζεται στο άρθρο 87 του Ν.2238/94. (παρ.4 άρθρο 83 Ν.2238/94).
Προσθήκη 05-07-2013 ΠΟΛ 1145/19.06.2013 (ΦΕΚ 1578/21.06.2013 τεύχος Β') Τύπος και περιεχόμενο της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων καθώς και του τρόπου υποβολής των στοιχείων αυτής.