[post_tabs][post_tab title="Ισχύον καθεστώς"]
Επενδύσεις σε ακίνητα των ΟΤΑ
Ι. Ιδιωτικά Επενδυτικά Έργα σε ακίνητα των ΟΤΑ
ΙΙ. Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων
Ι. Ιδιωτικά Επενδυτικά Έργα σε ακίνητα των ΟΤΑ
Οι ιδιωτικές επενδύσεις που πρόκειται να υλοποιηθούν επί εκτάσεων με μικτό καθεστώς ιδιοκτησίας, ήτοι δημόσιες και ιδιωτικές εκτάσεις, ή επί ακίνητων του Δημοσίου, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), Φορέων Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) ή εταιρείας της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α., με εξαίρεση τα ακίνητα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3986/2011 (Α’ 152) και του άρθρου 208 του ν. 4389/2016 (Α’ 94), υπάγονται στις διατάξεις του Μέρους Α' Ν.4864/21, ύστερα από απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (Δ.Ε.Σ.Ε.), η οποία λαμβάνεται σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 15, πριν από τη διενέργεια της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας της παρ. 3. (άρθρο 14 παρ.1 Ν.4864/21)
Η δημοπράτηση των ακινήτων της παρ. 1 ή η παραχώρηση αυτών, ανάλογα με τη φύση και το καθεστώς του εκάστοτε ακινήτου, πραγματοποιείται μέσω διεθνών ανοικτών διαγωνισμών σε μια (1) φάση, χωρίς προεπιλογή και σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο περί ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων και συμβάσεων παραχώρησης. Σε ειδικές περιπτώσεις, αν συντρέχουν λόγοι ιδιαίτερης τεχνικής πολυπλοκότητας των προς υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων ή λόγοι ειδικού ενδιαφέροντος, που αιτιολογούνται ειδικά, η αναθέτουσα αρχή μπορεί να αποφασίσει την ανάθεση μέσω διαδικασίας διεθνούς κλειστού διαγωνισμού ή διαδικασίας ανταγωνιστικού διαλόγου. (άρθρο 14 παρ.2 Ν.4864/21)
Η αναθέτουσα αρχή, εφόσον το κρίνει σκόπιμο από κοινού με την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.», προετοιμάζει τον φάκελο δημοπράτησης της επένδυσης, που περιλαμβάνει τη διακήρυξη, το σχέδιο της σύμβασης ανάθεσης και κάθε άλλο αναγκαίο τεύχος δημοπράτησης. Ο προτιμώμενος ανάδοχος της διαγωνιστικής διαδικασίας συμβάλλεται με την αναθέτουσα αρχή. (άρθρο 14 παρ.3 Ν.4864/21)
Μετά από την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον χαρακτηρισμό της επενδυτικής πρότασης ως στρατηγικής ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 15. (άρθρο 14 παρ.4 Ν.4864/21)
ΙΙ. Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων
Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων επί εκτάσεων με μικτό καθεστώς ιδιοκτησίας, ήτοι δημόσιες και ιδιωτικές εκτάσεις, που έχουν περιέλθει στην αρμοδιότητα του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.), καταρτίζονται και εγκρίνονται Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (Ε.Σ.Χ.Α.Σ.Ε.), σύμφωνα με τα άρθρα 11 έως 17Β του ν. 3986/2011. Για τις λοιπές Στρατηγικές Επενδύσεις με μικτό καθεστώς ιδιοκτησίας και για Στρατηγικές Επενδύσεις επί ακινήτων ιδιοκτησίας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), δύνανται να καταρτίζονται και να εγκρίνονται Ε.Σ.Χ.Α.Σ.Ε. με την επιφύλαξη του άρθρου 10 του ν. 3986/2011. (άρθρο 7 παρ.5 Ν.4864/21)
[/post_tab][post_tab title="Παλιό καθεστώς"]
[post_tabs]
Επενδύσεις σε ακίνητα των ΟΤΑ
Ι. Ιδιωτικά Επενδυτικά Έργα σε ακίνητα των ΟΤΑ
ΙΙ. Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων
Ι. Ιδιωτικά Επενδυτικά Έργα σε ακίνητα των ΟΤΑ
Οι ιδιωτικές επενδύσεις που πρόκειται να υλοποιηθούν επί εκτάσεων με μικτό καθεστώς ιδιοκτησίας - δημόσιες και ιδιωτικές εκτάσεις- ή επί ακίνητων του Δημοσίου ή των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), ή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) ή εταιρείας της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α., με εξαίρεση τα ακίνητα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152) και του άρθρου 208 του ν. 4389/2016 (Α΄ 94), υπάγονται στις διατάξεις του Μέρους Β΄ Ν.4608/19, δηλ. στα άρθρα 10 έως 29 του Νόμου, ύστερα από απόφαση της Δ.Ε.Σ.Ε., η οποία λαμβάνεται, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 19, πριν τη διενέργεια της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας της παρ. 3. (παρ.1 άρθρο 18 Ν.4608/19, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.5 του άρθρου 43 του Ν.4712/20)
Η δημοπράτηση των ακινήτων της παρ. 1 ή η παραχώρηση αυτών, ανάλογα με τη φύση και το καθεστώς του εκάστοτε ακινήτου, πραγματοποιείται μέσω διεθνών ανοικτών διαγωνισμών σε μία φάση, χωρίς προεπιλογή και σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο περί ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων και συμβάσεων παραχώρησης. Σε ειδικές περιπτώσεις, αν συντρέχουν λόγοι ιδιαίτερης τεχνικής πολυπλοκότητας των προς υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων ή λόγοι ειδικού ενδιαφέροντος, που αιτιολογούνται ειδικά, η αναθέτουσα αρχή μπορεί να αποφασίσει την ανάθεση μέσω διαδικασίας διεθνούς κλειστού διαγωνισμού ή διαδικασίας ανταγωνιστικού διαλόγου. (παρ.2 άρθρο 18 Ν.4608/19, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.5 του άρθρου 43 του Ν.4712/20)
Η αναθέτουσα αρχή εφόσον το κρίνει σκόπιμο από κοινού με την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.», προετοιμάζει τον φάκελο δημοπράτησης της επένδυσης, που περιλαμβάνει τη διακήρυξη, το σχέδιο της σύμβασης ανάθεσης και κάθε άλλο αναγκαίο τεύχος δημοπράτησης. Ο προτιμώμενος ανάδοχος της διαγωνιστικής διαδικασίας συμβάλλεται με την αναθέτουσα αρχή. Η υπογραφή της οριστικής σύμβασης είναι υποχρεωτική εάν απονεμηθεί ο στρατηγικός χαρακτήρας από τη Δ.Ε.Σ.Ε. στη συγκεκριμένη επένδυση ενώ, αν δεν της απονεμηθεί ο στρατηγικός χαρακτήρας, η αναθέτουσα αρχή ή ο επενδυτικός φορέας μπορούν να αρνηθούν την κατάρτιση της οριστικής σύμβασης. (παρ.3 άρθρο 18 Ν.4608/19)
Μετά την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον χαρακτηρισμό της επενδυτικής πρότασης ως στρατηγικής ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 19. (παρ.4 άρθρο 18 Ν.4608/19)
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού καθορίζεται κάθε ειδικό θέμα σχετικά με:
(α) τη διαγωνιστική διαδικασία ανάθεσης,
(β) το περιεχόμενο της διακήρυξης, δηλαδή τις τεχνικές, λειτουργικές προδιαγραφές και απαιτήσεις του έργου, τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια συμμετοχής, την απαιτούμενη εμπειρία, τη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα υποβολής της προσφοράς, το περιεχόμενο της προσφοράς, τις διαδικασίες αξιολόγησης και επιλογής, τις διαδικασίες μεταβολής στοιχείων του διαγωνισμού μέσω τευχών μεταβολών, καθώς και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο κρίνεται αναγκαίο σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις ανάγκες της επένδυσης,
(γ) τη μέγιστη επιτρεπτή διάρκεια προετοιμασίας του φακέλου δημοπράτησης,
(δ) την αξιολόγηση των Τεχνικών Προσφορών των διαγωνιζομένων, μέσω των Ελάχιστων Τεχνικών και Λειτουργικών Απαιτήσεων της επένδυσης, οι οποίες θα είναι αποκλειστικά ποσοτικοποιημένες και μαθηματικά εκπεφρασμένες,
(ε) τον αριθμό και το ακριβές περιεχόμενο των φακέλων/υποφακέλων των προσφορών, με τους οποίους οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλλουν τα δικαιολογητικά τους και την τεχνική και οικονομική τους προσφορά,
(στ) τη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών και
(ζ) τη διαδικασία προβολής ενστάσεων, αντιρρήσεων ή προσφυγών κατά της διαγωνιστικής διαδικασίας. (παρ.5 άρθρο 18 Ν.4608/19)
ΙΙ. Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων
Για Στρατηγικές Επενδύσεις επί ακινήτων ιδιοκτησίας Ο.Τ.Α., μπορεί να καταρτίζονται και εγκρίνονται Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) με την επιφύλαξη του άρθρου 10 του ν. 3986/2011 (Α΄152). (παρ.4 άρθρο 24 Ν.3894/10, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 83 του ν. 4316/14 και με το άρθρο 42 του Ν.4608/19)
[/post_tab][/post_tabs]