Τίτλος Δαπάνης | Έξοδα εκμετάλλευσης κινητής και ακίνητης περιουσίας του Δήμου |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 6491 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 649 «Διάφορα έξοδα γενικής φύσεως» εγγράφονται δαπάνες που αφορούν την εκμετάλλευση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του δήμου, δικαστικά έξοδα και εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων ή συμβιβαστικών πράξεων, οργάνωση παθητικής αεράμυνας.
Στον κωδικό 6494 εγγράφονται έξοδα που πραγματοποιούν συμβολαιογράφοι και δικαστικοί επιμελητές κατά την άσκηση της δραστηριότητάς τους για τις εργασίες του δήμου. Ειδικά όμως τα συμβολαιογραφικά έξοδα για τα δάνεια, εγγράφονται στον ΚΑ 6514.
Οι αμοιβές συμβολαιογράφων και δικαστικών επιμελητών δεν περιλαμβάνονται στον ανωτέρω κωδικό αλλά στην υποκατηγορία 611 «αμοιβές και έξοδα ελευθέρων επαγγελματιών».
Στον ΚΑ 6492 εγγράφονται και οι πιστώσεις για την αποζημίωση πολιτών από φθορές σε οχήματα λόγω της κακής κατάστασης των οδοστρωμάτων, όπως και οι πιστώσεις για αποζημιώσεις πολιτών λόγω μη τήρησης προθεσμιών διεκπεραίωσης υποθέσεων από τη διοίκηση (αρ. 7 του ν. 3242/2004, και απόφαση ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΣΚΠΟ/Φ. 17/ΟΙΚ /17170 ΦΕΚ 1226 /10-8-04 τ. Β).
Εάν με δικαστική απόφαση έχει καταδικαστεί ο δήμος να καταβάλει οφειλές τις οποίες ούτως ή άλλως είχε (π.χ. να καταβάλει τα οφειλόμενα σε έναν εργολάβο), τότε η βασική οφειλή θα καταχωρηθεί στον οικείο ΚΑ ενώ τα δικαστικά έξοδα, αποζημιώσεις κ.λπ., θα καταχωρηθούν στον ΚΑ 6492
.
[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Οι Δήμοι και οι Κοινότητες οφείλουν να διατηρούν, να προστατεύουν και να διαχειρίζονται την κάθε είδους περιουσία τους με τρόπο επιμελή και αποδοτικό.
Ακίνητα και κινητά πράγματα, αξίες και οτιδήποτε άλλο ανήκει στην περιουσία των Δήμων και των Κοινοτήτων, καταγράφονται υποχρεωτικά στα βιβλία τους.
Η διάθεση περιουσιακών στοιχείων των Δήμων ή των Κοινοτήτων επιτρέπεται, εφόσον τηρηθούν οι ειδικές διατάξεις του παρόντος και εφόσον ο σκοπός που επιδιώκεται με τη διάθεση αυτή εξυπηρετεί το δημοτικό ή κοινοτικό συμφέρον.
Η ακίνητη περιουσία των Δήμων και των Κοινοτήτων προστατεύεται, σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας,περί προστασίας της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου, όπως κάθε φορά ισχύουν. Επί διοικητικής αποβολής αποφαίνεται το δημοτικό ή κοινοτικό Συμβούλιο, ενώ το σχετικό πρωτόκολλο εκδίδει ο Δήμαρχος ή Πρόεδρος Κοινότητας. (άρθρο 178 Ν.3463/06)
Προβλήματα διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας από τους ΟΤΑ εμφανίζονται σε αναφορά με την οποία αναφέρθηκε καταπάτηση δημοτικής έκτασης και παρακράτησή της με αντάλλαγμα ιδιωτική έκταση ιδιοκτησίας του καταπατητή. Επιπροσθέτως, στην καταπατηθείσα έκταση λειτουργεί παράνομα πτηνοτροφική μονάδα, αφού, σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφέρειας, «δεν έχει εκδοθεί άδεια εγκατάστασης (λειτουργίας) πτηνοτροφείου ..., για τη χρονική περίοδο από 2.10.2008 έως και σήμερα με την εφαρμογή του Ν. 3698/2008 και του Ν. 4056/2012». Ο Δήμος εξετάζει τη δυνατότητα τακτοποίησης των αυθαίρετων κατασκευών επέκτασης του πτηνοτροφείου στην καταπατηθείσα δημοτική έκταση. Ο Συνήγορος του Πολίτη απευθύνθηκε επανειλημμένως προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, εκφράζοντας την άποψη ότι αρμόδια καθίσταται η πολεοδομία του δήμου, η οποία σύμφωνα τις διατάξεις του άρθρου 2 παράγρ. 2 Ν. 4178/2013 δεν δύναται να προχωρήσει στην τακτοποίηση των συγκεκριμένων αυθαιρέτων από τη στιγμή που βρίσκονται σε καταπατηθείσα δημοτική έκταση. Στην περίπτωση που έχει ήδη ολοκληρωθεί η τακτοποίησή τους, ο Συνήγορος ζήτησε από την αρμόδια Διεύθυνση Πολεοδομίας να προβεί στην ανάκληση της τακτοποίησης και στην απένταξή της από τα μητρώα του ΤΕΕ. Επιπροσθέτως, ο Συνήγορος υποστηρίζει ότι η εγκατάσταση των μονάδων αυτών θα πρέπει να γίνεται με γνώμονα τα χωροταξικά κριτήρια, την τήρηση των προδιαγραφών λειτουργίας σε σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος και τη δημόσια υγεία, την παρουσία της Διοίκησης σε σχέση με την αδειοδότηση και τον έλεγχό τους, καθώς και τη λήψη μέτρων για τη σύννομη λειτουργία τους. Η συνεχιζόμενη παράλειψη του δήμου να προστατεύσει, όπως ο νόμος ορίζει, τη δημόσια περιουσία ενδέχεται να στοιχειοθετήσει πειθαρχικό παράπτωμα για τα αρμόδια όργανα. Σε συνέχεια της διαμεσολάβησης, ο Δήμος προχώρησε στην ανάκληση της δήλωσης υπαγωγής των αυθαιρεσιών του καταπατητή στη ρύθμιση του Ν. 4178/2013, με την αιτιολογία ότι βρίσκονται σε δημοτικό ακίνητο, και επέβαλε τα προβλεπόμενα πρόστιμα. Η υπόθεση εκκρεμεί (υπόθεση 181653/2014). (Ετήσια Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη 2015)
Μέτρα και μέσα πυροπροστασίας γραφείων δημόσιων υπηρεσιών ή επιχειρήσεων καθορίζονται στην Πυροσβεστική Διάταξη 17/2016 (ΦΕΚ 388/19.02.2016 τεύχος Β')
Για την αξιοποίηση της ακίνητης και κινητής περιουσίας τους οι Δήμοι και οι Κοινότητες μπορούν να προβούν σε διάφορες ενέργειες (πχ. εκμίσθωση, δωρεά, κατασκευή έργων υποδομής κ.α) Ανάλογα με το είδος της ενέργειας στην οποία προβαίνουν, με σκοπό την καλύτερη εκμετάλλευση του ακινήτου ή κινητού, θα εφαρμοστούν και οι ειδικότερες διατάξεις που ισχύουν γι αυτήν. Έτσι, εάν προβούν σε κατασκευή ενός έργου υποδομής θα εφαρμοστούν οι διατάξεις για τα έργα κλπ
Δικαιολογητικά - Κρατήσεις Χρηματικού Εντάλματος
[embed_object_post post_id="46" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
2. Τιμολόγιο ή απόδειξη δαπάνης ή τίτλος κτήσης (η απόδειξη δαπάνης καταργήθηκε από 01.01.2014 με την παρ.5 του άρθρου 14 του Κ.Φ.Α.Σ., και από 01.01.2014 οι υπόχρεοι εκδίδουν τίτλους κτήσης κατά την παρ.5 του άρθρου 6 του ΚΦΑΣ- ΠΟΛ 1023/20.01.2014, ενώ από 01.01.2015 εκδίδουν παραστατικό προς τεκμηρίωση της συναλλαγής κατά την παρ.10 του άρθρου 8 του Ν.4308/14, ανάλογα με την περίπτωση (άρθρο 6 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12)
3. Κατάσταση πληρωμής του δικαιούχου [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
Σχετική νομολογία
ΠΡΞ ΚΛΒ 2005 246 Εισηγητής: Κων/νος Παραθύρας, Πάρεδρος
Δαπάνη για εκτελεσθείσες εργασίες επισκευής και διαμόρφωσης στον αύλειο χώρο ιερού Ναού. Μη λειτουργική.
ΠΡΞ ΚΛΒ 2005 338 Εισηγητής: Ελένη Νικολάου, Δόκιμος Εισηγητής
Δαπάνη για την μελέτη κατασκευής κωδωνοστασίου ιερού Ναού. Δεν αποτελεί επιχορήγηση. Μη νόμιμη, καθόσον δεν διατέθηκε όπως θα έπρεπε από τα έσοδα του κληροδοτήματος αλλά από τον προϋπολογισμό του δήμου.
Ελ. Συν Τμ. 5 Πράξη 1/2003 Εισηγητής: Δέσποινα Κωνσταντάρα, Πάρεδρος
Αναθέσεις(απευθείας ή με πρόχειρο διαγωνισμό) εργασιών για κατασκευή περίφραξης, τοποθέτηση συνθετικού χλοοτάπητα, αντιστήριξη κερκίδων και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου δύο μικρών γηπέδων ποδοσφαίρου, κατά τη διαδικασία του Ν.2286/1995 και Π.Δ.394/95. Μη νόμιμες, καθόσον οι ως άνω εργασίες συνιστούν δημόσιο έργο και για την ανάθεση εκτέλεσής τους τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις περί εκτέλεσης δημοσίων έργων