Με τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 3649/08, ρυθμίζονται οι οφειλές των επιχειρήσεων ΟΤΑ προς το Ελληνικό Δημόσιο και το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., ως εξής:
"α. Οι οφειλές, προς το Ελληνικό Δημόσιο και το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., των αμιγών δημοτικών, κοινοτικών και διαδημοτικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των δημοτικών επιχειρήσεων ύδρευσης και αποχέτευσης, ακόμη και αν αυτές τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης, βεβαιωμένες ταμειακά ή μη, που έχουν χρόνο γέννησης έως και τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, απαλλάσσονται από πρόσθετους φόρους, πρόστιμα, προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και κάθε μορφής επιβαρύνσεις και η εξόφληση τους γίνεται από τους Ο.Τ.Α. που τις έχουν συστήσει.
Στις ανωτέρω οφειλές περιλαμβάνονται και όσες προκύπτουν έπειτα από έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων.
Η καταβολή των βασικών οφειλών πραγματοποιείται εφάπαξ ή σε δόσεις, έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του δέκατου μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος. Σε περίπτωση μη καταβολής αυτών, καθίσταται απαιτητό το σύνολο κάθε οφειλής μαζί με τις κάθε είδους προσαυξήσεις και από τους Ο.Τ.Α.. Οι τρέχουσες απαιτητές ασφαλιστικές εισφορές, από τη δημοσίευση του νόμου αυτού και εφεξής καταβάλλονται εντός των νομίμων προθεσμιών.
Περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις Φ.Π.Α., δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και απόδοσης παρακρατούμενων φόρων εισοδήματος, που αφορούν φορολογικές και διαχειριστικές περιόδους για τις οποίες η υποχρέωση υποβολής έληξε μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, μπορούν επίσης να υποβληθούν έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του δέκατου μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος, χωρίς κυρώσεις.
Τυχόν πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα που έχουν καταβληθεί για τις ανωτέρω αιτίες δεν επιστρέφονται ούτε διαγράφονται.
β. Οι ανωτέρω οφειλές είναι δυνατόν να εξοφληθούν από τους οικείους Ο.Τ.Α. με σύναψη δανείων, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 176 του ν. 3463/2006 (ΦΕΚ 114 Α). Η σχετική για τη δανειοδότηση απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους".
Με την παρ 5β του άρθρου 18 του ν. 3731/08, ορίστηκε ότι στις ρυθμίσεις του άρθρου 24 του ν. 3649/2008 (ΦΕΚ 39 Α΄), για οφειλές που έχουν βεβαιωθεί ή καταστεί ληξιπρόθεσμες μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, εντάσσονται και οι αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα η πλειοψηφία του κεφαλαίου των οποίων, δια των εταιρικών εισφορών που έχουν καταβληθεί, κατά τη σύσταση τους, ανήκει σε Δήμους ή Κοινότητες και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών. Η καταβολή των βασικών οφειλών πραγματοποιείται εφάπαξ ή σε δόσεις έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του δέκατου μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Η υποβολή των σχετικών φορολογικών δηλώσεων διενεργείται μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία, του μήνα δημοσίευσης θεωρουμένου ως πρώτου.
Δείτε και την εγκ ΙΚΑ Ε33/40/04.02.2009
Οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 42 του Ν 3801/2009 που αφορούν την καταβολή εκ μέρους των Δήμων οφειλομένων ασφαλιστικών εισφορών, δεν εφαρμόζονται για τις οφειλές των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς το Ι.Κ.Α., δοθέντος ότι, η περί του αντιθέτου ειδική ρύθμιση του άρθρου 24 του Ν 3649/2008, αφορούσε οφειλές οι οποίες γεννήθηκαν μέχρι τη δημοσίευση του ιδίου νόμου, (ήτοι την 3-3-2008). (ΓνΝΣΚ 325/2010)
Σχετικά με την ανάληψη των οφειλών από τους ΟΤΑ:
(Σχετική η εγκύκλιος του ΥΠΕΣ 20/22651/09.04.2008)
Η καταβολή των οφειλομένων από τους ΟΤΑ στους δικαιούχους φορείς, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εφάπαξ ή σε δόσεις, έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιανουαρίου του έτους 2009.(Σημειώνουμε εδώ ότι οι ημερομηνίες καταβολής μπορεί να ορίζονται διαφορετικά από φορέα σε φορέα).Επισημαίνεται, ότι οι ΟΤΑ υποχρεούνται να καταβάλουν μόνο το ποσό της βασικής οφειλής, που αφορά την περίοδο έως και την 3.3.2008 χωρίς προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, πρόσθετων φόρων, προστίμων, καθώς και κάθε άλλης επιβάρυνσης.
Στις ανωτέρω οφειλές περιλαμβάνονται και όσες προκύπτουν έπειτα από έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων.
Τονίζεται ότι, σε περίπτωση μη καταβολής αυτών, καθίσταται απαιτητό το σύνολο κάθε οφειλής, μαζί με τις κάθε είδους προσαυξήσεις και από τους ΟΤΑ. Συνεπώς, η υποχρέωση που αναλαμβάνουν οι ΟΤΑ, έχει την έννοια της αναδοχής των οφειλών και σε περίπτωση παρόδου της προθεσμίας καταβολής των οφειλομένων εξακολουθεί να υφίσταται σωρευτικά για τους ΟΤΑ και τις επιχειρήσεις.
Με ευθύνη των διοικητικών συμβουλίων των ΔΕΥΑ, των δημοτικών, κοινοτικών και διαδημοτικών επιχειρήσεων και των εκκαθαριστών στην περίπτωση που αυτές τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης, προσκομίζονται στον οικείο δήμο ή κοινότητα που επιβαρύνεται, πιστοποιήσεις του Δημοσίου και του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, από τις οποίες θα προκύπτει το σύνολο των οφειλών σε αυτούς τους φορείς, μέχρι την 3.3.2008. Σε περίπτωση που οι οφειλές αυτές δεν είναι βεβαιωμένες ταμειακά, ο υπεύθυνος του λογιστηρίου της επιχείρησης συντάσσει έκθεση με το είδος και ύψος των οφειλών και την υποβάλλει στο ΔΣ της επιχείρησης, το οποίο με πράξη του βεβαιώνει το αληθές της έκθεσης και με τη σειρά του υποβάλλει την απόφαση αυτή με τη σχετική έκθεση στον οικείο πρωτοβάθμιο ΟΤΑ. Σε περίπτωση που η επιχείρηση τελεί υπό καθεστώς εκκαθάρισης η ανωτέρω έκθεση συντάσσεται από τους εκκαθαριστές και υποβάλλεται απ' ευθείας στο δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο. Στις επιχειρήσεις όπου μέτοχοι είναι πλείονες του ενός ΟΤΑ, ο επιμερισμός της οφειλής στους ΟΤΑ κατά το λόγο συμμετοχής τους σ' αυτές, γίνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης ή του διαδημοτικού οργάνου, όπου τέτοιο υφίσταται.
Εν συνεχεία, οι ΟΤΑ με σχετικές πράξεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων τους, προβαίνουν σε αναμορφώσεις των προϋπολογισμών τους, εγγράφοντας το σύνολο της οφειλής, την οποία υποχρεούνται πλέον εκ του νόμου να εξοφλήσουν. Με την ίδια πράξη των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων, αποφασίζεται η εφάπαξ ή σε δόσεις καταβολή της οφειλής, καθώς και ο αριθμός των δόσεων, εάν αυτές θα είναι ισόποσες ή όχι, η προθεσμία καταβολής της πρώτης από αυτές και η περιοδικότητά τους, ανάλογα πάντα με την οικονομική τους δυνατότητα. Ακολουθεί αίτηση του δήμου ή της κοινότητας στον δικαιούχο φορέα, περί υπαγωγής στην εν λόγω ρύθμιση. Στην περίπτωση επιχείρησης, όπου μέτοχοι είναι πλείονες του ενός ΟΤΑ ως ανωτέρω, θα υποβληθεί αίτηση από όλους τους ΟΤΑ και για το ποσό που αναλογεί στον καθένα.
Περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ, δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και απόδοσης παρακρατούμενων φόρων εισοδήματος, που αφορούν φορολογικές και διαχειριστικές περιόδους για τις οποίες η υποχρέωση υποβολής έληξε μέχρι την 3.3.2008, μπορούν να υποβληθούν ομοίως έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Ιανουαρίου του έτους 2009, χωρίς κυρώσεις.
Τονίζεται ότι, τυχόν πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα που έχουν ήδη καταβληθεί για τις ανωτέρω αιτίες δεν επιστρέφονται ούτε διαγράφονται.
Οι παραπάνω οφειλές, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης β του ιδίου άρθρου, είναι δυνατόν να εξυπηρετούνται με συνομολόγηση δανείου με το Κράτος, με αναγνωρισμένα πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας ή του εξωτερικού και με κάθε είδους δημόσιους οργανισμούς και νπδδ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 176 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Επισημαίνεται ότι, για αυτή την κατηγορία δανείων, η απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, λαμβάνεται σε κάθε περίπτωση με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του, χωρίς να υπολογίζεται το ύψος ποσού του προς συνομολόγηση δανείου σε σχέση με τον πληθυσμό του πρωτοβάθμιου ΟΤΑ.
Στο εισηγητικό μέρος της παραπάνω σχετικής απόφασης, θα πρέπει επιπρόσθετα να εμπεριέχεται:
- πίνακας ανά κατηγορία οφειλών, μέχρι την 3.3.2008, με τα αντίστοιχα ποσά,
- ότι οι εν λόγω οφειλές απορρέουν από υποχρεώσεις που εξακολουθούν να υφίστανται,
- πιστοποίηση του αντίστοιχου φορέα (Ελληνικό Δημόσιο, ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), από την οποία θα προκύπτει το σύνολο της κύριας οφειλής μέχρι την 3.3.2008 (χωρίς πρόσθετους φόρους, προσαυξήσεις κλπ.), όπου αυτό είναι δυνατόν, ή πιστοποίηση ιδίου περιεχομένου της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσίας του δανειολήπτη.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΕ ΒΗΜΑΤΑ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
1. Αίτηση της επιχείρησης προς το Ι.Κ.Α. και το Δημόσιο (δηλαδή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.) για τη χορήγηση Βεβαιώσεων- πιστοποιήσεων, του ύψους των οφειλών μέχρι 3-3-2008
2. Σε περίπτωση που οι οφειλές αυτές δεν είναι βεβαιωμένες ταμειακά, ο υπεύθυνος του λογιστηρίου της επιχείρησης συντάσσει έκθεση με το είδος και ύψος των οφειλών και την υποβάλλει στο Δ.Σ. της επιχείρησης.
3. Απόφαση του Δ.Σ. της επιχείρησης που αποδέχεται το ύψος των βεβαιωμένων οφειλών και βεβαιώνει το αληθές της έκθεσηςτου λογιστή.
4. Η απόφαση με επισυναπτόμενες τις πιστοποιήσεις του ΙΚΑ και της Δ.Ο.Υ. για το ύψος των ληξιπρόθεσμων και μη βεβαιωμένων ταμειακά οφειλών και της σχετικής έκθεσης του υπεύθυνου λογιστή για τιςοφειλές που δεν είναι βεβαιωμένες ταμειακά, προωθείται και υποβάλλεται στο Δημοτικό Συμβούλιο.
5. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σχετικά με την αναμόρφωση του προϋπολογισμού, την εφάπαξ ή με δόσεις καταβολή της οφειλής και την χρήση ή όχι των διατάξεων περί δανειοδότησης.
6. Αίτηση του ΟΤΑ στον δικαιούχο φορέα (ΙΚΑ, Δημόσιο), περί υπαγωγής στην εν λόγω ρύθμιση
7. Αίτηση στο Ταμείο παρακαταθηκών και δανείων (εφόσον το επιθυμεί ο οικείος ΟΤΑ)
Την αίτηση συνοδεύουν τα εξής (είναι υπό έκδοση το σχετικό έγγραφο του ΤΠΔ)
- Δικαιολογητικά (έγγραφο του Τ.Π.&Δ)
- Διαβιβαστικό προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
- Αίτηση προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
- Βεβαίωση του Δήμου ότι από τα έσοδα των Κ.Α.Π., ποσό ίσο με την ετήσια τοκοχρεολυτική δόση του δανείου δε θα χρησιμοποιείται για άλλο σκοπό, αλλά για την ομαλή εξυπηρέτηση του δανείου.
Οφειλές προς το ΙΚΑ
Εκδόθηκε η Αριθ. ΙΚΑ Ε33/131/31.03.2008, σύμφωνα με την οποία :
Οι επιχειρήσεις μπορούν ναεξοφλήσουν στο ΙΚΑ τις καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές τους μέχρι 31/1/08, χωρίς τον υπολογισμό οίκοθεν και αυτοτελών προσθέτων τελών, προσαυξήσεων, λοιπών επιβαρύνσεων, δικαστικών εξόδων, εξόδων και δικαιωμάτων εκτέλεσης, εφόσον, οι ανωτέρω εισφορές από κύρια οφειλή καταβληθούν εφάπαξ ή ρυθμισθούν σε δόσεις έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του δέκατου μήνα από τη δημοσίευση του νόμου ήτοι μέχρι 31/1/09.
Η προαναφερθείσα εφάπαξ καταβολή ή η ρύθμιση σε δόσεις θα γίνεται από τους Ο.Τ.Α. που τις έχουν συστήσει, ο δε αριθμός των δόσεων θα καθορίζεται κατά περίπτωση, κατόπιν αιτήσεως τους (μηνιαίες, διηνιαίες, τριμηνιαίες κ.λ.π.) και σε καμία περίπτωση η ημερομηνία καταβολής της τελευταίας δόσης δεν θα πρέπει να είναι πέραν της 31/1/09.
Απαραίτητη προϋπόθεσηγια την εξόφληση της οφειλής είναι η προηγούμενη καταβολή των απαιτητών τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών από 1/2/08 και εφεξής.
Τα ποσά των Π.Ε.Π.Τ., Π.Ε.Π.Ε.Ε., Π.Ε.Π.Ε.Ο, Π.Ε.Π.Α.Ε., Π.Ε.Α.Π. τα οποία δεν υπολογίζονται στο ποσό της οφειλής μετά την πλήρη και ολοσχερή εξόφληση αυτής, θα διαγραφούν μ ε απόφαση του ∆/ντή.
Επισημαίνουμε ότι εφόσον δεν εξοφληθεί η κύρια οφειλή μέχρι 31/1/09 καθίσταται άμεσα απαιτητό το σύνολο της οφειλής μετά των νομίμων προσθέτων τελών, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων.
Στην παρούσα ρύθμιση μπορούν να υπαχθούν και οι οφειλές που έχουν ρυθμισθεί με τις διατάξεις των άρθρων 51-55 ν. 2676/1999 όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 3232/04, καθώς και με οποιαδήποτε άλλη διάταξη, για το ανεξόφλητο ποσό της οφειλής.
Συνεπώς σε οποιαδήποτε ρύθμιση και ένα έχετε ήδη υπαχθεί μπορείτε το υπόλοιπο να το εντάξετε στην παρούσα ρύθμιση.
ΠΟΙΝΙΚΗ ∆ΙΩΞΗ - ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ
Για τις επιχ/σεις που θα υπαχθούν σε ρύθμιση και θα τηρούν τους όρους αυτής, ισχύουν τα ακόλουθα :
α. Χορηγείται βεβαίωση ασφ/κής ενημερότητας (με τη χειρόγραφη διαδικασία, σχετική εγκύκλιος 45/01) για κάθε χρήση χωρίς καμία παρακράτηση, με εξαίρεση την περίπτωση του άρθρου 8 παρ. 5 εδ. ε΄ του Α.Ν. 1846/1951, όπως ισχύει
β. Αναστέλλεται η διαδικασία λήψης αναγκαστικών μέτρων, ενώ διατηρούνται κατασχέσεις και οι υποθήκες που έχουν επιβληθεί.
γ. Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για παραβάσεις του Α.Ν.86/1967 όπως ισχύει, εξαλείφεται δε το αξιόποινο αυτής σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης.
Υπ. Οικ. Αριθ.Πρωτ. 1046984/331 δ/20 /0016/22.04.2008 "Κοινοποίηση των διατάξεων"