Τοπικές κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΔΚΚ & αποφάσεις αναφορικά με επιβολή φόρων, τελών και δικαιωμάτων

 

I. Διάκριση αποφάσεων

A. Κατηγορίες αποφάσεων
B. Ρυθμιστικό πεδίο

Γ. Ζητήματα που ρυθμίζονται από τις αποφάσεις του Α79 του ΔΚΚ
II. Διαδικασία έκδοσης Τοπικών κανονιστικών αποφάσεων άρθρου 79 ΚΔΚ

A. Αρμόδια όργανα
B. Χρόνος έκδοσης
Γ. Βήματα
Δ. Δημοσιεύσεις
E. Σχετική Νομολογία

III. Διαδικασία έκδοσης κανονιστικών αποφάσεων επιβολής φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών

A. Αρμόδια όργανα
B. Βήματα
Γ. Έλεγχος Νομιμότητας
Δ. Δημοσιεύσεις

IV. Κοινοί κανόνες δημοσιότητας 



I. Διάκριση αποφάσεων

A. Κατηγορίες αποφάσεων

Διακρίνονται 2 κατηγορίες αποφάσεων

-οι τοπικές κανονιστικές αποφάσεις που ρυθμίζουν τα ζητήματα του άρθρου 79 του Ν.3463/06 και

-οι αποφάσεις κανονιστικού περιεχομένου που προβλέπονται σε ειδικές διατάξεις νόμων και αφορούν περιπτώσεις επιβολής φόρων, τελών και δικαιωμάτων.

 

B. Ρυθμιστικό πεδίο

Με γνώμονα την αποτελεσματικότερη άσκησή τους, ο ΚΔΚ προβαίνει στην, δια του άρθρου 79, παροχή εξουσιοδότησης στους Δήμους για τη θέσπιση κανόνων και ειδικότερων όρων και προϋποθέσεων, σε μια σειρά ζητημάτων της αρμοδιότητάς τους ανάλογα με τις κρατούσες τοπικές συνθήκες. Κατά την πρόθεση του νομοθέτη, με το ανωτέρω άρθρο εισάγεται μία αυτοτελής ρύθμιση, με την οποία προσδιορίζονται ρητώς και περιοριστικώς τα ζητήματα επί των οποίων τα δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια εκδίδουν τοπικές κανονιστικές αποφάσεις, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη διαδικασία που επιλαμβάνεται στο οικείο άρθρο. (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)

 

Κατά τα νομολογηθέντα του ΣτΕ, οι ρυθμίσεις που αφορούν στη διαδικασία έκδοσης των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων από τα οικεία συμβούλια, διακρίνονται από τις αποφάσεις κανονιστικού περιεχομένου που προβλέπονται σε ειδικές διατάξεις νόμων και αφορούν περιπτώσεις επιβολής φόρων, τελών και δικαιωμάτων (βλ. ενδεικτ. ΣτΕ 2211/2003 και 1282/2002).

Η νομολογιακή αυτή θέση συμπορεύεται με τη νομοθετική πρακτική, κατά την οποία ο τρόπος και η διαδικασία επιβολής φόρων, τελών και δικαιωμάτων προβλέπονται ρητά σε αυτοτελείς διατάξεις νομοθετημάτων, στις οποίες ο νομοθέτης είτε:

α) θέτει ο ίδιος το πλαίσιο εντός του οποίου θα ρυθμιστεί ένα σχετικό ζήτημα κατά δέσμια αρμοδιότητα του οικείου ΟΤΑ (πχ. σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 24 του Ν. 2130/1993, ο συντελεστής του τέλους ακίνητης περιουσίας καθορίζεται μεν με απόφαση του δημοτικού/κοινοτικού συμβουλίου, οριοθετείται ωστόσο εντός της προδιαγεγραμμένης, από την ανωτέρω διάταξη, κλίμακας από μηδέν εικοσιπέντε τοις χιλίοις, μέχρι μηδέν τριάντα πέντε τοις χιλίοις),

β) επιφυλάσσει διακριτική ευχέρεια στους ΟΤΑ για την επιβολή, δι΄ αποφάσεως του οικείου δημοτικού/κοινοτικού συμβουλίου, τελών, εισφορών και δικαιωμάτων, εξουσιοδοτώντας περαιτέρω τους ανωτέρω όπως καθορίσουν το ύψος του τέλους, ή της εισφοράς, τους υπόχρεους στην καταβολή τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια (π.χ. με την παρ. 14 του άρθρου 25 του Ν. 1828/1989, οι ΟΤΑ α΄ βαθμού μπορούν να επιβάλλουν τέλη ή εισφορές ανταποδοτικού χαρακτήρα, αναφορικά με υπηρεσίες ή τοπικά έργα, που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, στην ανάπτυξη της περιοχής και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών). (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)

 

Η επιβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών υπέρ δήμων και κοινοτήτων, στο πλαίσιο της σχετικής εκ του νόμου αρμοδιότητάς τους, δεν εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων που εκδίδονται βάσει του άρθρου 79 του ΚΔΚ. Ωστόσο, όταν προκύψει περίπτωση επιβολής φόρου, τέλους κλπ, επί θεμάτων για τα οποία ο οικείος δήμος ή κοινότητα εκδίδει τοπική κανονιστική απόφαση, με την οποία θέτει κανόνες ή όρους και προϋποθέσεις για τη ρύθμισή τους (πχ. προσδιορισμός και λειτουργία των χώρων στάθμευσης των οχημάτων, καθορισμός κοινοχρήστων χώρων, λειτουργία του συστήματος ύδρευσης), απαιτείται η έκδοση δύο διακριτών αποφάσεων: ειδικότερα, η μία απόφαση θα αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις του υπό ρύθμιση θέματος (σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 79 ΚΔΚ), ενώ με την άλλη θα επιβάλλεται το αντίστοιχο τέλος κλπ.

Υπό το πρίσμα των προεκτεθέντων, υφιστάμενες τοπικές κανονιστικές αποφάσεις οι οποίες έχουν συμπεριλάβει στο σώμα τους και το θέμα της επιβολής του αντίστοιχου φόρου, τέλους κλπ, θα πρέπει εφεξής, σε περίπτωση τροποποίησής τους να εναρμονιστούν προς τον τύπο των δύο διακριτών αποφάσεων, σύμφωνα με τα ανωτέρω. (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)

 

Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει επανειλημμένα αναδείξει το ζήτημα της άνισης αντιμετώπισης από τους δήμους, των δημοτών τους σε σχέση με τους μη δημότες.
Ειδικότερα έχει επισημάνει αρνητικά την πρακτική διαμόρφωσης του ύψους διαφόρων τελών με κριτήριο την ιδιότητα του δημότη, όπως, η θέσπιση δυσανάλογα αυξημένων τελών κοιμητηρίων σε βάρος όσων δεν διαθέτουν την ιδιότητα του δημότη, η χορήγηση έκπτωσης στα δημοτικά τέλη λόγω αναπηρίας, αποκλειστικά σε δημότες ΑμεΑ, η θέσπιση αυξημένων συνδρομών για όσους χρησιμοποιούν αθλητικές εγκαταστάσεις ή συμμετέχουν σε δημοτικές δραστηριότητες και δεν είναι κάτοικοι ή δημότες τους.
Αντίστοιχες πρακτικές ακολουθούνται και ως προς την παροχή από τους δήμους ειδικών υπηρεσιών και προνομίων.

Ενδεικτικά αναφέρεται η δυνατότητα εγγραφής σε Κ.Α.Π.Η. και η χορήγηση της «κάρτας δημότη», μέσω της οποίας κάποιοι δήμοι εξασφαλίζουν αποκλειστικά για τους δημότες τους δυνατότητες και παροχές (π.χ. εκπτώσεις σε προγράμματα πολιτισμού και αθλητισμού, ελεύθερη πρόσβαση σε οργανωμένες ακτές των διοικητικών τους ορίων).
Ο Συνήγορος διαχρονικά υπενθυμίζει στις δημοτικές αρχές, σχετικά με την επιβολή ανταποδοτικών τελών, ότι σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 1, 2 του Συντάγματος («Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου. Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις») αλλά και το άρθρο 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η αρχή της ισότητας συνιστά θεμελιακή αρχή συνταγματικής ισχύος και επιβάλλει στη Διοίκηση την ίση μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων και αντίστροφα τη διαφορετική μεταχείριση ανόμοιων περιπτώσεων.
Κατά συνέπεια, η διοίκηση δε μπορεί να κρίνει διαφορετικά καταστάσεις, οι οποίες βρίσκονται υπό τις ίδιες αντικειμενικές και πραγματικές συνθήκες.
Με βάση τα ανωτέρω και με αφορμή πληθώρα αναφορών μόνιμων κατοίκων που διαμαρτυρήθηκαν για διακριτική σε βάρος τους μεταχείριση από δήμους της Αττικής, ο Συνήγορος ζήτησε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, στο πλαίσιο της εποπτείας που ασκεί, την συνδρομή της στις σχετικές κανονιστικές αποφάσεις των δήμων της Αττικής. Η τελευταία, διαβίβασε το έγγραφο του Συνηγόρου στους δήμους της χωρικής της αρμοδιότητας, προς ενημέρωση και λήψη σχετικών ενεργειών.
Δεδομένου ωστόσο ότι το ζήτημα δεν αφορά μόνο την Αττική, ο Συνήγορος καλεί όλους τους δήμους της χώρας, να απέχουν από πρακτικές διάκρισης σε τέλη, παροχές και υπηρεσίες μεταξύ των δημοτών τους και των μόνιμων κατοίκων τους. (Συνήγορος του Πολίτη 17.02.2020)

 

Γ. Ζητήματα που ρυθμίζονται από τις αποφάσεις του Α79 του ΔΚΚ

Οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές ρυθμίζουν θέματα της αρμοδιότητάς τους εκδίδοντας  τοπικές κανονιστικές αποφάσεις, στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας, με τις οποίες:

α) Θέτουν κανόνες:

α1. Για την προστασία του φυσικού, αρχιτεκτονικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, των  θαλασσών από πηγές ξηράς και των υπόγειων και επίγειων υδάτινων αποθεμάτων από τη  ρύπανση.

α2. Για την προστασία της υγείας των κατοίκων από οχλούσες δραστηριότητες και ειδικότερα  στις τουριστικές περιοχές κατά την τουριστική περίοδο.

α3. Για την τήρηση της καθαριότητας σε κοινόχρηστους και ιδιωτικούς υπαίθριους χώρους της  εδαφικής τους περιφέρειας και γενικότερα για τη διασφάλιση και αναβάθμιση της αισθητικής  των πόλεων και των οικισμών, λαμβάνοντας υπόψη ιδιαίτερα τη διατήρηση και ανάδειξη των  παραδοσιακών, ιστορικών και τουριστικών περιοχών. Στους κανόνες αυτούς μπορούν να περιλαμβάνονται και όροι λειτουργίας επιχειρήσεων σχετικά με την προσωρινή αποθήκευση και τη διάθεση των απορριμμάτων τους, με σκοπό τη βελτίωση της λειτουργίας αποκομιδής τους.

α4. Για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, των μονοδρομήσεων και κατευθύνσεων της κυκλοφορίας,  τον προσδιορισμό και τη λειτουργία των χώρων στάθμευσης των οχημάτων, καθώς και για την  τοποθέτηση και λειτουργία μετρητών ή εγκαταστάσεων ρύθμισης της στάθμευσης οχημάτων σε  κοινόχρηστους χώρους.

β) Καθορίζουν τον τρόπο εφαρμογής των αναγκαίων, κατά περίπτωση, μέτρων για την πρόληψη  και αντιμετώπιση πυρκαγιών σε κοινόχρηστους χώρους και ιδιαίτερα στους χώρους διάθεσης  των απορριμμάτων, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές πυροσβεστικές διατάξεις.

γ) Προσδιορίζουν τους όρους και τις ώρες λειτουργίας μουσικής σε καταστήματα που  λειτουργούν στην πόλη, λαμβάνοντας υπόψη τις χρήσεις γης, τις ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες  και την προστασία των κατοίκων από την ηχορύπανση. 

δ) Καθορίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις:

δ1. Για τη χρήση και λειτουργία των δημοτικών και κοινοτικών αγορών, των  εμποροπανηγύρεων, παραδοσιακού ή μη χαρακτήρα, των ζωοπανηγύρεων, των χριστουγεννιάτικων  αγορών και γενικά των υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων.

δ2. Για τη χρήση των αλσών και των κήπων, των πλατειών, των παιδικών χαρών και των λοιπών  κοινόχρηστων χώρων.

δ3. Για τη χρήση και λειτουργία των συστημάτων ύδρευσης, άρδευσης και αποχέτευσης.

δ4. Για τη λειτουργία των δημοτικών και κοινοτικών κατοικιών, των θερέτρων, των  κατασκηνώσεων και τουριστικών εγκαταστάσεων.

ε) Καθορίζουν τους χώρους λειτουργίας των λαϊκών αγορών, τις θέσεις που επιτρέπεται η  άσκηση υπαίθριου στάσιμου εμπορίου και τους κοινόχρηστους, δημοτικούς ή κοινοτικούς  χώρους, που επιτρέπεται να τοποθετηθούν τα μέσα προβολής υπαίθριας διαφήμισης.

Μπορούν επίσης να καθορίζουν ειδικότερες προδιαγραφές και προϋποθέσεις κατασκευής και  τοποθέτησης διαφημιστικών πλαισίων και επιγραφών σε επαγγελματικούς χώρους, ανάλογα με  τις τοπικές ιδιαιτερότητες, λαμβάνοντας υπόψη τη φυσιογνωμία και την αισθητική του χώρου.

στ) Προσδιορίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις για την εγκατάσταση και λειτουργία  καταστημάτων, επιχειρήσεων και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, για τη χορήγηση της άδειας των  οποίων είναι αρμόδιοι, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές διατάξεις για την προστασία του  περιβάλλοντος, του αιγιαλού και της παραλίας, της δασικής νομοθεσίας, της νομοθεσίας για  την πυροπροστασία, για τους αρχαιολογικούς και ιστορικούς τόπους, τις διατάξεις του  γενικού πολεοδομικού σχεδίου, του οικοδομικού κανονισμού και τους γενικούς όρους που  προβλέπονται από τις σχετικές υγειονομικές διατάξεις.

Μπορούν, επίσης, πέραν των ανωτέρω, να προσδιορίζουν ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις  για την ίδρυση και εγκατάσταση των ανωτέρω επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων σε περιοχές,  που επηρεάζουν το φυσικό, πολιτιστικό και αρχιτεκτονικό περιβάλλον, την αισθητική  φυσιογνωμία και τις εν γένει λειτουργίες των πόλεων και των οικισμών, εκτός των περιοχών,  για τις οποίες έχουν προσδιορισθεί ειδικότεροι όροι χρήσεων γης. (παρ.1 άρθρο 79 Ν.3463/06, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.2 του άρθρου 11 του Ν.4674/20)

 



II.
 Διαδικασία έκδοσης Τοπικών κανονιστικών αποφάσεων άρθρου 79 ΚΔΚ

 

A. Αρμόδια όργανα

Οι κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΚΔΚ λαμβάνονται από τα δημοτικά ή κοινοτικά συμβούλια με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους. (παρ.2 άρθρο 79 Ν.3463/06)

 

Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο το σχέδιο κανονιστικών αποφάσεων των άρθρων 79 και 82 του Κ.Δ.Κ. (παρ 1 περιπτ. Βε του άρθρου 73 του ν. 3852/10)  

 

Στην εγκύκλιο 59/74896/30.12.2010 ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. επισημαίνεται ότι σε δήμους κάτω των δέκα χιλιάδων κατοίκων, για τους οποίους δεν προβλέπεται συγκρότηση Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, τις αρμοδιότητες ασκεί το οικείο δημοτικό συμβούλιο, δεδομένου ότι είναι το όργανο που έχει το τεκμήριο της αρμοδιότητας. (Αρθρο 65 παρ. 1 του Ν. 3852/2010)

 

Εάν η κανονιστική διάταξη αφορά αποκλειστικά την περιφέρεια ενός τοπικού διαμερίσματος ή  οικισμού, η επιτροπή διαμορφώνει την εισήγησή της, μετά από γνώμη του οικείου τοπικού συμβουλίου. (παρ.2 άρθρο 79 Ν.3463/06)

 

Για τη διαμόρφωση της εισήγησης, η επιτροπή λαμβάνει υπόψη τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις των αρμόδιων κοινωνικών και επαγγελματικών φορέων και ομάδων πολιτών της περιφέρειας του Δήμου, με τους οποίους έρχεται σε διαβούλευση, καθώς και τυχόν ειδικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί για την αντιμετώπιση των ανωτέρω ζητημάτων. (παρ.2 άρθρο 79 Ν.3463/06)

 

Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης μπορεί να διατυπώνει παρατηρήσεις επί του περιεχομένου των κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεων οι οποίες εκδίδονται σύμφωνα με το άρθρο 79 του Κ.Δ.Κ.. (περίπτ.δ' παρ.2 άρθρο 76 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 78 του N. 4555/18)

 

B. Χρόνος έκδοσης

Οι κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΚΔΚ λαμβάνονται το συντομότερο δυνατό διάστημα από την έναρξη της δημοτικής ή κοινοτικής περιόδου. (παρ.2 άρθρο 79 Ν.3463/06)

 

H διάταξη του εδαφίου α' της παρ. 2 άρθρου 79 Δ.Κ.Κ., ότι οι τοπικές κανονιστικές αποφάσεις λαμβάνονται από τα δημοτικά ή κοινοτικά συμβούλια «το συντομότερο δυνατό διάστημα από την έναρξη της δημοτικής ή κοινοτικής περιόδου», αποτελεί γενική κατευθυντήρια πρόβλεψη, που απευθύνεται προς τις δημοτικές αρχές για την ορθολογικότερη οργάνωση του τρόπου ασκήσεως των κανονιστικών τους αρμοδιοτήτων από πλευράς χρόνου, ουδόλως δε συνιστά διάταξη ρυθμίζουσα κατά τρόπο δεσμευτικό και δη επί ποινή ακυρότητας την κατά χρόνο κανονιστική αρμοδιότητα των δημοτικών αρχών. (ΣτΕ 2681/2014)

 

Γ. Βήματα

Τα βήματα που ακολουθούνται σύμφωνα με το άρθρο 79 του ΔΚΚ έχουν ως εξής:

1α. Γνώμη οργάνου κοινότητας εάν η κανονιστική διάταξη αφορά αποκλειστικά την περιφέρεια μιας κοινότητας

1β. Διαβούλευση της Επιτροπής ποιότητας ζωής με αρμόδιους φορείς: Λαμβάνονται υπόψη οι παρατηρήσεις και οι προτάσεις των αρμόδιων κοινωνικών και επαγγελματικών φορέων και ομάδων πολιτών της περιφέρειας του Δήμου, με τους οποίους έρχεται σε, καθώς και τυχόν ειδικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί για την αντιμετώπιση των ανωτέρω ζητημάτων.
1γ. Παρατηρήσεις της Δημοτικής Επιτροπής διαβούλευσης επί του περιεχομένου των κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεων (δυνητικό)


 2.
Απόφαση της Επιτροπής ποιότητας ζωής με την οποία εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο την έκδοση των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων των Δήμων

 

3. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου

 

4. Δημοσίευση απόφασης στο Δημοτικό κατάστημα, σε εφημερίδες, στην ιστοσελίδα του Δήμου και στο Πρόγραμμα Διαύγεια.

Για περισσότερα σχετικά με τους κανόνες δημοσιότητας δείτε παρακάτω τη σχετική υποενότητα: Δ. Δημοσιεύσεις 

5. Αποστολή της απόφασης στον Επόπτη Ο.Τ.Α. (και μέχρι τον ορισμό του στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης) για τον προβλεπόμενο έλεγχο νομιμότητας (άρθρο 225 Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 116 του N. 4555/18).

 

6. Το Δημοτικό Συμβούλιο λαμβάνει μέτρα για την όσο το δυνατόν ευρύτερη δημοσιοποίηση των αποφάσεων αυτών, μέσω των τοπικών μέσων μαζικής ενημέρωσης,εκδίδοντας ειδικούς οδηγούς ενημέρωσης των κατοίκων και των οικείων επαγγελματικών τάξεωνκαι χρησιμοποιεί, για τον ίδιο σκοπό, οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.

 

Δ. Δημοσιεύσεις

Οι κανονιστικού περιεχομένου αποφάσεις δημοσιεύονται σε πλήρες κείμενο στο δημοτικό κατάστημα, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται από το άρθρο 284 του Ν.3463/06, ενώ περίληψη τους δημοσιεύεται σε μία τουλάχιστον έντυπη, ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα και καταχωρούνται, με ευθύνη του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου στην ιστοσελίδα του Δήμου. Οι αποφάσεις αυτές παραμένουν συνεχώς εκτεθειμένες σε χώρο του δημοτικού καταστήματος που είναι προσιτός στο κοινό. Η μη δημοσίευση των αποφάσεων κατά τον ανωτέρω τρόπο τις καθιστά ανυπόστατες. (παρ.3 άρθρο 9 Απόφαση ΥΠ.ΕΣ.Α & Η.Δ. 16852/06.04.2011) (παρ.4 άρθρο 79 Ν.3463/06)

 

Κατ' εφαρμογή της διάταξης αυτής, (άρθρο 79 παρ.4 Ν.3463/06) η δημοσίευση της περίληψης τοπικής κανονιστικής απόφασης δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου πρέπει να λάβει χώρα σε ημερήσια ή εβδομαδιαία εφημερίδα, όχι όμως, σε μηνιαία. Αυτό διότι θα πρέπει να προστατευτεί το δικαίωμα των ενδιαφερομένων να λάβουν έγκαιρα γνώση του περιεχομένου των εν λόγω αποφάσεων και να τις προσβάλλουν εντός των νομίμων προθεσμιών. Επιπρόσθετα, η δημοσίευση των αποφάσεων αυτών σε μηνιαία εφημερίδα ενέχει τον κίνδυνο οι ενδιαφερόμενοι να λαμβάνουν γνώση, εκπρόθεσμα, πιθανώς, και μετά την εφαρμογή των διαλαμβανομένων στις αποφάσεις αυτές. Εάν σε έναν δήμο ή κοινότητα δεν εκδίδεται ημερήσια ή εβδομαδιαία εφημερίδα, τότε, για την εφαρμογή της διάταξης αυτής, περίληψη των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων θα δημοσιεύεται σε ημερήσια ή εβδομαδιαία εφημερίδα που έχει την έδρα της εντός των ορίων της οικείας νομαρχιακής αυτοδιοίκησης. (ΥΠΕΣ 49226/20.10.2008)

 

Η απαιτούμενη κατά την παρ. 4 του άρθρου 79 του ΚΔΚ δημοσίευση της περίληψης των αποφάσεων σε μια ημερήσια ή εβδομαδιαία εφημερίδα, πρέπει να λάβει χώρα πριν την αποστολή της απόφασης στον Γενικό Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας για τον προβλεπόμενο έλεγχο νομιμότητας. (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)

 

Για τις δημοσιεύσεις συντάσσεται αποδεικτικό από δημοτικό υπάλληλο ή άλλο δημόσιο όργανο. (παρ.6 άρθρο 97 Ν.3463/06)

 

Δείτε επιπρόσθετα και την υποενότητα: IV. Κοινοί κανόνες δημοσιότητας


E. Σχετική Νομολογία
Κατά κανόνα, οι διοικητικές κανονιστικές πράξεις δεν είναι αιτιολογητέες (ΣτΕ 3255, 3667/96, 284/95, 2465/93 κ.α.), κατ' εξαίρεση όμως απαιτείται η αιτιολόγηση τους, μεταξύ άλλων και όταν η προϋπόθεση αυτή (αιτιολογία) προκύπτει σαφώς από τον εξουσιοδοτικό νόμο (ΣτΕ 3831/78, 2040/77, 1108/72) (Διοικ. Εφετείο Αθηνών 2587/2007)

Για την εγκατάσταση κεραίας σταθμού ραδιοεπικοινωνίας στην ξηρά απαιτείται αφενός μεν η λήψη άδειας από την Ε.Ε.Τ.Τ., αφετέρου δε η έγκριση των δομικών κατασκευών που είναι απαραίτητες για την τοποθέτηση των κεραιών, η οποία χορηγείται από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία και ισοδυναμεί με οικοδομική άδεια. Οι σχετικές διατάξεις δεν παρέχουν αρμοδιότητα στους δήμους και ειδικότερα στο δημοτικό συμβούλιο για κανονιστική ρύθμιση ζητημάτων που σχετίζονται με την εγκατάσταση και λειτουργία κεραιών κινητής τηλεφωνίας στην περιφέρεια του δήμου τους. Η τυχόν εκδιδόμενη, από δημοτικό συμβούλιο, κανονιστική απόφαση περί απαγόρευσης εγκατάστασης και λειτουργίας κεραιών κινητής τηλεφωνίας. Στην περιφέρεια του δήμου, δεν αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη, αφού δεν έχει καμία νομική συνέπεια, και ως εκ τούτου δεν δεσμεύει τα αρμόδια διοικητικά όργανα για την έκδοση των αδειών εγκατάστασης κεραιών κινητής τηλεφωνίας. (ΣτΕ 2068/07,Δημοσίευση: Διοικητική Δίκη, Τεύχος 5, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2008, έτος Κ΄ σ. 1183)

 

Η αρμοδιότητα των δημοτικών και κοινοτικών αρχών να προσδιορίζουν με τοπικές κανονιστικές αποφάσεις «τους όρους και τις προϋποθέσεις για την εγκατάσταση και λειτουργία καταστημάτων, επιχειρήσεων και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, για τη χορήγηση της άδειας των οποίων είναι αρμόδι[ες]» δεν περιλαμβάνει και την εξουσία έκδοσης πράξης αναστολής της ίδρυσης και λειτουργίας ορισμένων κατηγοριών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Κρίση ότι οι προσβαλλόμενες κανονιστικές πράξεις δεν ευρίσκουν έρεισμα ούτε στην εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 79 παρ. 1 περ. στ΄ του ν. 3463/06 ούτε και σε άλλη εξουσιοδοτική διάταξη νόμου και είναι, συνεπώς, ακυρωτέες. (ΣτΕ 595/2021)

 



III. Διαδικασία έκδοσης κανονιστικών αποφάσεων επιβολής φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών

 

A. Αρμόδια όργανα- Διαδικασία

Το Δημοτικό Συμβούλιο ορίζει τους φόρους, τα τέλη, τα δικαιώματα και τις εισφορές. (παρ.3 άρθρο 65 Ν.3852/10)

 

Από 12.10.2020 (ημερ.δημοσ. Ν.4735/20) η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής αποφασίζει για τον καθορισμό ή αναπροσαρμογή των τελών, δικαιωμάτων και γενικώς των εσόδων των δημοτικών κοιμητηρίων και των ιερών ναών, τα οποία προβλέπονται με τον Κανονισμό Λειτουργίας τους, κατά την παρ. 1 του άρθρου 4 του α.ν. 582/1968 (Α΄ 225). (περίπτ.αε' παρ.1 άρθρο 73 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.3 του άρθρου 40 του Ν.4735/20) Από 17.04.2021 η αρμοδιότητα αυτή ασκείται από την Οικονομική Επιτροπή (παρ.1 περίπτ.ιθ άρθρο 72 Ν.3852/10 όπως προστέθηκε από την παρ.3 του άρθρου 38 Ν.4795/2021) Από 19.01.2023 η αρμοδιότητα αυτή ασκείται από το Δημοτικό Συμβούλιο μετά την κατάργηση της περίπτ.ιθ' της παρ.1 του άρθρου 72 του Ν.3852/10 από το άρθρο 31 του ν.5013/23. Σχετική και η εγκύκλιος ΥΠ.ΕΣ. εγκ.131/6383/26.01.2023.

 

Η Οικονομική Επιτροπή εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων του δήμου, με την επιφύλαξη των διατάξεων της περ. βε΄ της παρ.1B  του άρθρου 7)αξιολογεί την υλοποίησή τους και εισηγείται τροποποιήσεις, όπου απαιτούνται. Οι κανονιστικές αποφάσεις αξιολογούνται υποχρεωτικά από την οικονομική επιτροπή κάθε δύο (2) χρόνια, από την έναρξη ισχύος τους. (περίπτ.ιγ παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 3 του Ν.4623/19 και αντικαταστάθηκε εκ νέου με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20 και τροποποιήθηκε από την παρ.1 του άρθρου 50 του Ν.4873/21)

 

Από 09.08.2019 (ημερ. έναρξης ισχύος του Ν.4623/19) ο κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 65 του ν. 3852/2010 ορισμός φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών πραγματοποιείται σύμφωνα με το σχέδιο της οικονομικής επιτροπής και τις τυχόν εναλλακτικές προτάσεις που συντάσσονται και κατατίθενται από τους επικεφαλής των παρατάξεων. Οι τυχόν εναλλακτικές προτάσεις συνοδεύονται από εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας. Κατά τη σύνταξη των προτάσεων από τις ενδιαφερόμενες παρατάξεις, οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου παρέχουν κάθε σχετικό στοιχείο. Ως εγκεκριμένη θεωρείται η πρόταση που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του δημοτικού συμβουλίου. Αν καμία πρόταση δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του συμβουλίου, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μεταξύ των δύο πρώτων σε ψήφους προτάσεων και θεωρείται εγκεκριμένη η πρόταση που λαμβάνει τις περισσότερες ψήφους επί των παρόντων. (άρθρο 11 Ν.4623/19)

 

Σε ό,τι αφορά την απόφαση για τον καθορισμό των συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στο άρθρο 185 του ν. 4555/2018 με το οποίο αντικαταστάθηκε η παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 25/1975,  σύμφωνα με την οποία η συζήτηση και η διαδικασία ψηφοφορίας στο δημοτικό συμβούλιο διεξάγεται επί της πρότασης που καταθέτει η Οικονομική Επιτροπή και επί άλλων εναλλακτικών προτάσεων ενώ, κατά τις ίδιες διατάξεις, έγκυρες, και ως εκ τούτου προσμετρούμενες για την πλήρωση της προϋπόθεσης της απόλυτης πλειοψηφίας των παρόντων μελών του δημοτικού συμβουλίου προκειμένου μια πρόταση να εγκριθεί, θεωρούνται μόνο εκείνες οι ψήφοι που τοποθετούνται θετικά υπέρ κάποιας πρότασης (είτε αυτή προέρχεται από την Οικονομική Επιτροπή είτε από άλλο μέλος ή παράταξη του συλλογικού οργάνου). Στην ειδική δε περίπτωση κατά την οποία η μοναδική πρόταση που τίθεται προς συζήτηση και ψηφοφορία είναι αυτή της Οικονομικής Επιτροπής, οι ψήφοι που αντιτίθενται μεν στην εν λόγω μοναδική πρόταση χωρίς όμως να τοποθετούνται υπέρ κάποιας άλλης πρότασης θεωρούνται, όπως προκύπτει από τη γραμματική διατύπωση της ισχύουσας διάταξης, άκυρες και δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό της πλειοψηφίας που απαιτείται για να εγκριθεί η πρόταση. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.117/90814/19.12.2019)

 

Αναφορικά με τον καθορισμό των υπόλοιπων τελών, φόρων, δικαιωμάτων και εισφορών που ρυθμίζονται με κανονιστικές αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου, κατά το άρθρο 65 του ν. 3852/2010, εφαρμόζονται τα σχετικώς προβλεπόμενα στο άρθρο 11 του ν. 4623/2019. Ειδικότερα στην περίπτωση κατά την οποία υφίστανται πλείονες της μίας πρότασης η οποία κατατίθεται από την Οικονομική Επιτροπή, και καμία από τις προτάσεις που έχουν τεθεί προς συζήτηση δεν λαμβάνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μόνο μεταξύ των δύο πρώτων σε προτιμήσεις προτάσεων κατά την προηγηθείσα πρώτη ψηφοφορία. Ως εκ τούτου η πρόταση, μεταξύ των δύο, που θεωρείται εγκεκριμένη, σε αυτή την περίπτωση, είναι αυτή που συγκεντρώνει την σχετική και όχι την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των παρόντων. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ισχυρή και δεδηλωμένη βούληση του νομοθέτη για αποφυγή φαινομένων άσκησης μη εποικοδομητικής αντιπολίτευσης, η οποία μάλιστα θα μπορούσε να επιδράσει, εν προκειμένω, αρνητικά στα έσοδα και την οικονομική βιωσιμότητα των ΟΤΑ α’ βαθμού και κατ’ αντιστοιχία με τα όσα αναφέρθηκαν ανωτέρω σχετικά με τη διαδικασία καθορισμού των συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους, στην ειδική περίπτωση κατά την οποία κατατίθεται προς συζήτηση για την επιβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών αποκλειστικά η πρόταση της Οικονομικής Επιτροπής, οι ψήφοι που αντιτίθενται στην εν λόγω πρόταση αλλά δεν τοποθετούνται εκ των πραγμάτων υπέρ κάποιας άλλης πρότασης, δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό της πλειοψηφίας που απαιτείται να επιτευχθεί βάσει της νομοθεσίας για την έγκριση της πρότασης. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.117/90814/19.12.2019)

 

Οι κανονιστικές αποφάσεις αναφορικά με την επιβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών λαμβάνονται αποκλειστικά από το οικείο δημοτικό συμβούλιο, το οποίο αποτελεί το κυρίαρχο όργανο του δήμου και ισχύει κατά κανόνα για το σύνολο της εδαφικής του επικράτειας (Επιφυλάσσεται ωστόσο στα οικεία δημοτικά/κοινοτικά συμβούλια διακριτική ευχέρεια ως προς την επιβολή διαφοροποιημένων τελών σε επίπεδο τοπικών διαμερισμάτων, υπό την προϋπόθεση ότι οι σχετικές αποφάσεις θα πρέπει να αιτιολογούνται ειδικώς, με επαρκή αναφορά στις τοπικές συνθήκες που επιβάλλουν τη διαφοροποίηση, οι οποίες συσχετίζονται προς την οικεία ανταποδοτικότητα.  Ως εκ τούτου και κατά την έννοια των προδιαληφθησών σκέψεων, οι διατάξεις του άρθρου 79 του ΚΔΚ, οι οποίες προβλέπουν ιδιαίτερη διαδικασία έκδοσης των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων (γνώμη τοπικού συμβουλίου εάν αφορά το τοπικό διαμέρισμα και διαβούλευση με τοπικούς φορείς), δεν εφαρμόζονται για την έκδοση των αποφάσεων που αφορούν στην επιβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών.

Επισημαίνεται ωστόσο, ότι προηγούμενη έκφραση γνώμης από τα τοπικά συμβούλια για το ύψος των τελών (ή άλλο συναφές προς την επιβολή τους ζήτημα), μπορεί να ζητηθεί κατά διακριτική ευχέρεια της δημοτικής/ κοινοτικής αρχής. (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)

 

B. Βήματα
1.α 
Εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής για την επιβολή τελών
β. Κατάθεση εναλλακτικών προτάσεων λοιπών παρατάξεων, για την επιβολή του τέλους, συνοδευόμενων από εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου. 

2.  Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου (το υπόδειγμα αφορά την επιβολή τελών ύδρευσης - (ανάλογα γίνονται και οι λοιπές αποφάσεις επί θεμάτων επιβολής ή αναπροσαρμογής συντελεστών φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών) 

3. Διενεργούνται οι απαραίτητες δημοσιεύσεις

 

4. Αποστολή της απόφασης στον Επόπτη Ο.Τ.Α. (και μέχρι τον ορισμό του στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης) για τον προβλεπόμενο έλεγχο νομιμότητας (άρθρο 225 Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 116 του N. 4555/18).

 

Γ. Έλεγχος Νομιμότητας

Αποφάσεις σχετικά με την επιβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων, εξακολουθούν να εμπίπτουν στον υποχρεωτικό έλεγχο νομιμότητας ως αποφάσεις κανονιστικού χαρακτήρα- περιεχομένου. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 27/42203/13.08.2018)

 

Δεν εμπίπτουν στο πεδίο ελέγχου νομιμότητας κατά το εν λόγω άρθρο (άρθρο 149 ΚΔΚ και ήδη άρθρο 225 Ν. 3852/2010), τόσο οι αποφάσεις των δημοτικών/κοινοτικών συμβουλίων, οι οποίες αναφέρονται σε θέματα ρύθμισης και διαγραφής οφειλών, όσο και οι αποφάσεις των ανωτέρω οργάνων περί αποδοχής της πρότασης των επιτροπών συμβιβαστικής επίλυσης φορολογικών διαφορών. (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ » ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΟΤΑ » Έλεγχος Νομιμότητας Πράξεων ΟΤΑ

 

Δ. Δημοσιεύσεις

Η δημοσίευση των κανονιστικών αποφάσεων των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων επί θεμάτων επιβολής (ή αναπροσαρμογής συντελεστών) φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών διέπεται αποκλειστικά από τις διατάξεις του άρθρου 66 του Β.Δ. της 24.9/20-10-1958, όπως ισχύει, οι οποίες ως ειδικότερες κατισχύουν αυτών της παρ. 4 του άρθρου 79 ΚΔΚ (με τις οποίες ρυθμίζονται αποκλειστικά τα της δημοσίευσης των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων). Η ανωτέρω δηλ. διάταξη του άρθρου 79 του Δημοτκού Κώδικα ισχύει μόνο για τις τοπικές κανονιστικές αποφάσεις, όπως προσδιορίστηκαν ανωτέρω. (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.49/62650/23.11.2006)  (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)

Οι αποφάσεις των Δημοτικών και Κοινοτικών Συμβουλίων περί επιβολής φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών, εφ' όσον δεν ρυθμίζεται διαφορετικά ο τρόπος δημοσίευσης τους, δημοσιεύονται εντός πέντε ημερών από την ημέρα που λαμβάνονται.
Ειδικότερα, τοιχοκολλώνται σε ειδικό πίνακα του Δημοτικού ή Κοινοτικού καταστήματος που είναι προορισμένος για τον σκοπό αυτό. Η τοιχοκόλληση βεβαιώνεται με τη σύνταξη αποδεικτικού ενώπιον δύο μαρτύρων.
Περίληψη των πράξεων αυτών δημοσιεύεται σε μία ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα, αν εκδίδεται, άλλως σε εφημερίδα που εκδίδεται στην ευρύτερη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση ή περιφέρεια και περιλαμβάνει τα κύρια και ουσιώδη στοιχεία της κανονιστικής πράξης. (άρθρο 66 του Β.Δ. της 24.9/20-10-1958 ΦΕΚ (Α'171) όπως τροποποιήθηκε με τα διαλαμβανόμενα στο στοιχ. β) της παρ. 1 του άρθρου 8, σε συνδυασμό με τα οριζόμενα της παρ. 2 του άρθρου 25 του Ν. 3469/2006 (ΦΕΚ Α' 131) (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.49/62650/23.11.2006)

Επί των ως άνω θεμάτων αποφάσεις των Συμβουλίων των Συνδέσμων Δήμων, δημοσιεύονται κατά τον ίδιο τρόπο σε όλους τους Δήμους από τους οποίους αποτελείται ο Σύνδεσμος. (άρθρο 66 Β.Δ. 24.9/20.10.58)

Από το συνδυασμό των προεκτεθέντων διατάξεων προκύπτει ότι η δημοσίευση των κανονιστικών αποφάσεων των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων επί θεμάτων επιβολής (για την ταυτότητα του λόγου και επί θεμάτων αναπροσαρμογής) συντελεστών φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών διέπεται αποκλειστικά από τις διατάξεις του άρθρου 66 του Β.Δ. της 24.9/20-10-1958 όπως ισχύει, οι οποίες ως ειδικές δεν καταργήθηκαν από τις μεταγενέστερες διατάξεις του ΠΔ 410/1995 (άρθρου 96 παρ. 6) (ήδη άρθρου 79 του Ν. 3463/06), με τις οποίες ρυθμίζονται γενικώς τα σχετικά με τη δημοσίευση των λοιπών κανονιστικών αποφάσεων των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων (ΣτΕ 3273/2004). (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.49/62650/23.11.2006)

 

Κατά την αληθή δε έννοια των διατάξεων του άρθρου 66 του Β.Δ. της 24.9/20-10-1958, όπως ισχύει, για να αποκτήσουν νόμιμη υπόσταση οι εν λόγω κανονιστικές αποφάσεις απαιτείται δημοσίευση τους, συντελούμενη με την τοιχοκόλληση ολόκληρου του κειμένου τους στο δημοτικό ή κοινοτικό κατάστημα παρουσία δύο μαρτύρων, οι οποίοι συνυπογράφουν το αποδεικτικό δημοσιεύσεως. Επιβάλλεται δηλαδή σωρευτικά ως συστατικός τύπος, με την τήρηση του οποίου ολοκληρώνεται η διαδικασία έκδοσης των οριζόμενων από το ανωτέρω άρθρο πράξεων, αφενός η κατά πλήρες κείμενο δημοσίευση τους και αφετέρου η παρουσία δύο μαρτύρων κατά την ανάρτηση τους σε εμφανές σημείο της οικείας υπηρεσίας. (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.49/62650/23.11.2006)

 

Με τη δημοσίευση τους οι διοικητικές αυτές πράξεις καθίστανται άμεσα προσιτές στους πολίτες, με συνέπεια τη δημιουργία τεκμηρίου γνώσης τους και τη δυνατότητα ελέγχου της νομιμότητας τους από το ΣτΕ και τα άλλα δικαστήρια.

Εξάλλου, η περαιτέρω προβλεπόμενη στη διάταξη του άρθρου 66 του ΒΔ της 24.9/20-10-1958, όπως ισχύει, δημοσίευση περιλήψεως των αποφάσεων των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων και σε μία από τις ημερήσιες ή εβδομαδιαίες εφημερίδες που εκδίδονται στον οικείο δήμο, αποβλέπει κατά τα νομολογηθέντα του ΣτΕ απλώς στην περαιτέρω γνωστοποίηση των εν λόγω αποφάσεων στο κοινό και συνεπώς εφόσον έχει γίνει νόμιμη, σύμφωνα με όσα έχουν εκτεθεί, δημοσίευση, η παράλειψη της τελευταίας αυτής διατυπώσεως δεν επηρεάζει το κύρος των αποφάσεων αυτών (ΣτΕ 1715/2005, 856/2005, 535/2005, 393/2005) (ΣτΕ 1272/2015)

Συναφώς, από τα παραπάνω παρέπεται ότι μετά την ως άνω δημοσίευση των κανονιστικών αποφάσεων συνάγεται αμάχητο τεκμήριο γνώσεως του περιεχομένου τους από τον ενδιαφερόμενο, συνεπώς από το χρονικό αυτό σημείο και ειδικότερα από την επόμενη της δημοσιεύσεως τους αρχίζει η κατά το άρθρο 46 παρ. 1 του ΠΔ 18/1989 (ΦΕΚ Α'8) εξηκονθήμερη προθεσμία για την προσβολή τους με αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του ΣτΕ, ανεξάρτητα από τα εάν οι αποφάσεις αυτές έχουν περαιτέρω γνωστοποιηθεί μέσω του ημερήσιου ή εβδομαδιαίου τύπου και αν η, δια του τύπου, δημοσίευση υπήρξε η προσήκουσα (ΣτΕ 14/2005). (ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.49/62650/23.11.2006)

 

Δείτε επιπρόσθετα και την υποενότητα: Δ. Κοινοί κανόνες δημοσιότητας

 

H προσβαλλόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου, η οποία έχει κανονιστικό χαρακτήρα (Βλ. ανωτ. σκέψη 2), δεν απέκτησε, κατά τ' ανωτέρω, νόμιμη υπόσταση, δεδομένου ότι δεν τηρήθηκαν οι διατυπώσεις που απαιτούνται από τις διατάξεις του άρθρου 66 του ΒΔ της 24.9/20.10.1958 ως προς τη δημοσίευσή της. Ειδικότερα, στο οικείο από 12.2.1999 αποδεικτικό τοιχοκόλλησης του κλητήρα του Δήμου, βεβαιώνεται μεν ότι ο κλητήρας αυτός τοιχοκόλλησε κατά την πιο πάνω ημερομηνία «στην θύρα του Δημοτικού Καταστήματος μετά από εντολή του κ. Δημάρχου την με αρ. .../99 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ΧΧΧ» αλλά στο ίδιο αποδεικτικό κάτω από τις λέξεις «οι μάρτυρες» έχουν τεθεί δύο δυσανάγνωστες κατά την κρίση του Δικαστηρίου, υπογραφές, ενώ τα κύρια ονόματα και τα επώνυμα των εν λόγω μαρτύρων ούτε στο κείμενο του αποδεικτικού αυτού ούτε παραπλεύρως των υπογραφών αναγράφονται. (ΣτΕ Τμ.Β 1808/2012)



IV. Κοινοί κανόνες δημοσιότητας

Δείτε την ενότητα:

ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ / ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ / ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ / Πρακτικά συνεδριάσεως- Κατάρτιση απόφασης /IV. Δημοσίευση απόφασης- κοινοποίηση