1η περίπτωση: Δικαιούχος ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ με «επαρκή» οικονομική υπηρεσία
Στην περίπτωση αυτή κρίνεται σκόπιμο να ορίζεται το ίδιο το ΝΠ ως διαχειριστής έργου/υπόλογος του λογαριασμού της πράξης στην ΤτΕ, οπότε, με διαδικασία ανάλογη των άρθρων 3, 4, 5 και 6 της ΚΥΑ 134453/23.02.2015, πραγματοποιεί άμεση πληρωμή για όλες τις επί μέρους δαπάνες της πράξης που υλοποιείται με ίδια μέσα (π.χ. αμοιβές στελεχών, κρατήσεων κλπ) με ευθύνη της οικονομικής υπηρεσίας του ΝΠ.
Την «εντολή πληρωμής» εκδίδει η οικονομική υπηρεσία με υπογραφή του εξουσιοδοτημένου οργάνου του ΝΠ η οποία για το σκοπό αυτό ορίζει στέλεχος της ως εισηγητή εκκαθάρισης καθώς και στέλεχος της ως «υπεύθυνο λογαριασμού», ο οποίος εξουσιοδοτείται μέσω του ΠΣΥΠΠΟΔΕ να διενεργεί τις ηλεκτρονικές πληρωμές.
Ειδικότερα, για τα ποσά που προβλέπονται στην απόφαση ένταξης να αποδοθούν ως «δαπάνες υπολογιζόμενες στη βάση κατάλληλα εγκεκριμένων επιλογών απλοποιημένου κόστους», δύναται να μεταφερθεί ως «άμεση πληρωμή» από το ίδιο ΝΠ η «απόδοση της επιχορήγησης για τις απλοποιημένες δαπάνες» σε άλλο λογαριασμό του ΝΠ. Η απόδοση στο ΝΠ του ως άνω ποσού, σύμφωνα με την περ. 1δ του άρθρου 7 της ΚΥΑ 134453/23.02.2015, δεν θεωρείται ως «μεταφορά της χρηματοδότησης σε άλλη Τράπεζα προκειμένου να πληρωθούν από εκεί οι δαπάνες του έργου» κάτι που δεν είναι αποδεκτό από τις υφιστάμενες διατάξεις, αλλά εμπίπτει κατ' αναλογία στην πρόβλεψη της περ. 1γ του άρθρου 7 της ως άνω ΚΥΑ.
Για να εκδοθεί τέτοια εντολή θα προηγηθεί εκκαθάριση, που θα προϋποθέτει την σύμφωνη γνώμη από την αρμόδια αρχή διαχείρισης ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις απόδοσης του συγκεκριμένου ποσού, η οποία θα αποτελεί το «παραστατικό της πληρωμής» και θα στηρίζεται στα «δικαιολογητικά τεκμηρίωσης» που προβλέπει το ΣΔΕ ΕΣΠΑ 2014-2020 ή η απόφαση ένταξης (π.χ. στην περίπτωση απόδοσης ποσοστού επί των άμεσων δαπανών, την ύπαρξη ως «αποδεκτού διαχείρισης» ελεγμένου ΔΔΔ, που θα περιλαμβάνει το ποσό των άμεσων δαπανών επί του οποίου υπολογίζεται ως ποσοστό το προς απόδοση ποσό απλοποιημένου κόστους).
Σε περιπτώσεις φορέων, οι οποίοι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία υποχρεούνται να πληρώσουν τις αμοιβές του προσωπικού τους μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής, θα πρέπει να μεταφέρουν σε λογαριασμό της ΕΑΠ τα σχετικά ποσά ώστε να πραγματοποιηθεί από εκεί η καταβολή στους εργαζόμενους.
2η περίπτωση: Δικαιούχος ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ ΟΤΑ χωρίς «επαρκή» οικονομική υπηρεσία
Στην περίπτωση αυτή στην Προγραμματική Σύμβαση (ή σύμβαση διαδημοτικής συνεργασίας) πρέπει να ορίζεται με σαφήνεια ο τρόπος και οι ευθύνες για τη διενέργεια των πληρωμών. Συνιστάται να ορίζεται ότι το ΝΠ υποστηρίζεται από τον οικείο δήμο (ή άλλον «επαρκή» φορέα) τόσο στην άσκηση της «οικονομικής διαχείρισης» του έργου μέσω της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσίας του δήμου, όσο και με τον ορισμό συγκεκριμένου/ων στελέχους/ων του δήμου που θα υποστηρίξει /ουν το ΝΠ στην εκκαθάριση και στην πραγματοποίηση της πληρωμής.
Τα παραστατικά των δαπανών εκδίδονται στο όνομα του ΝΠ και η τήρηση των υποχρεώσεων λογιστικών εγγραφών και διακριτής λογιστικής κωδικοποίησης για τις δαπάνες της συγχρηματοδοτούμενης πράξης, διενεργείται για λογαριασμό του ΝΠ από την οικονομική υπηρεσία του δήμου.
Οι πληρωμές πραγματοποιούνται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΚΥΑ 134453/2015, όπως αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο και πιο συγκεκριμένα:
Με διαδικασία ανάλογη των άρθρων 3, 4, 5 και 6 της ΚΥΑ 134453/23.02.2015, η οικονομική υπηρεσία του δήμου πραγματοποιεί άμεση πληρωμή για όλες τις επί μέρους δαπάνες της πράξης που υλοποιείται με ίδια μέσα (π.χ. αμοιβές στελεχών, κρατήσεων κλπ) για λογαριασμό του ΝΠ.
Η «εντολή πληρωμής» συντάσσεται από το στέλεχος του δήμου (εισηγητής εκκαθάρισης) και υπογράφεται από το εξουσιοδοτημένο όργανο του ΝΠ.
Η πραγματοποίηση ηλεκτρονικών πληρωμών μέσω ΠΣΥΠΠΟΔΕ σε βάρος του λογαριασμού της ΤτΕ γίνεται από στέλεχος της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου, τον οποίο υποδεικνύει ο προϊστάμενος της οικονομικής υπηρεσίας και στη συνέχεια ορίζει ο νόμιμος εκπρόσωπος του ΝΠ στην ΤτΕ ως υπεύθυνο λογαριασμού για το έργο.
Για τους φορείς της περίπτωσης αυτής (Δικαιούχοι ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ ΟΤΑ χωρίς «επαρκή» οικονομική υπηρεσία) μπορούν να υλοποιηθούν και οι διαδικασίες που περιγράφονται στις επόμενες περιπτώσεις 3 και 4.
3η περίπτωση: Δικαιούχος ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες ή σωματεία, σύλλογοι κλπ), μη εποπτευόμενου από το δημόσιο
Στις περιπτώσεις αυτές πραγματοποιούνται έμμεσες επιχορηγήσεις προκειμένου να πληρωθούν από τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου οι δαπάνες της συγχρηματοδοτούμενης πράξης.
Το ρόλο του διαχειριστή/υπολόγου στην περίπτωση αυτή για την πραγματοποίηση της επιχορήγησης ως έμμεσης πληρωμής μπορεί να ασκήσει το ΠΤΑ ή η οικονομική υπηρεσία της οικείας περιφέρειας.
Οι πληρωμές τότε πραγματοποιούνται από το δικαιούχο, σύμφωνα με την περ. ΙΑ και την παρ. 2 του αρ. 7 καθώς και την περ. 2δ του αρ. 12 της ως άνω ΚΥΑ.
4η περίπτωση: Πληρωμές μέσω ΠΤΑ (άμεσες ή έμμεσες)
Δεδομένου του θεσμικού πλαισίου που αφορά στις αρμοδιότητες των Περιφερειακών Ταμείων Ανάπτυξης (άρθρα 190 - 193 του ν.3852/2010) και του γεγονότος ότι τα εν λόγω έργα είναι ενταγμένα στα ΠΕΠ, το οικείο ΠΤΑ δύναται να οριστεί «διαχειριστής έργου/υπόλογος» για τις ανωτέρω πληρωμές του ΠΔΕ, με σχετική απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, εφόσον αυτό εξυπηρετεί αποτελεσματικότερα την πραγματοποίησή τους.
Οι πληρωμές μέσω ΠΤΑ δύναται να γίνουν είτε ως άμεσες πληρωμές των δαπανών του ΝΠ που ορίζονται στην απόφαση ένταξης, (οπότε πρέπει να έχει προηγηθεί η συμφωνία με το ΠΤΑ ώστε να ασκεί την «οικονομική διαχείριση» της πράξης), είτε ως έμμεσες πληρωμές σύμφωνα με την περ. ΙΑ και την παρ. 2 του αρ. 7 της ως άνω ΚΥΑ. Οδηγίες σχετικά με τον ορισμό των Περιφερειακών Ταμείων Ανάπτυξης (ΠΤΑ) ως οικονομικών υπηρεσιών / διαχειριστών δικαιούχων συγχρηματοδοτούμενων έργων στο ΕΣΠΑ 2014 - 2020, έχουν δοθεί με το αρ. πρ. 55980/ΕΥΘΥ 559 έγγραφο της ΓΓΔΕ & ΕΣΠΑ (ΔΔΕ και ΕΥΘΥ).