Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης Αντιμισθία Αντιδημάρχου
ΚΑ Προϋπολογισμού  6121.02 (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ)
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

 

 

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 612 «Δαπάνες Αιρετών» εγγράφεται η αντιμισθία του δημάρχου, των αντιδημάρχων και του προέδρου δημοτικού συμβουλίου, καθώς και λοιπές αποζημιώσεις αιρετών οργάνων προβλεπόμενες από τη νομοθεσία. Στην ίδια υποκατηγορία (ΚΑ 6126) εγγράφονται και οι εργοδοτικές εισφορές επί της αντιμισθίας των δημάρχων, κατά τις διακρίσεις του άρθρου 32 παρ.1 του ν. 2084/1992, για τη λήψη εφάπαξ βοηθήματος και για το ΤΥΔΚΥ, εφόσον συντρέχει περίπτωση ασφάλισης στο ταμείο αυτό.

Ο ΚΑ 6121 μετονομάζεται σε «Αντιμισθία αιρετών - έξοδα παράστασης (άρθρο 92 ν. 3852/2010, άρθρα 230, 242 και 248 ΚΔΚ)».

Σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6121 θα εγγραφεί και η πίστωση για την αντιμισθία του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης (άρθρο 77 παρ. 6 ν. 3852/2010), δεδομένου ότι για την καταστατική θέση και τις ευθύνες του ισχύουν οι διατάξεις για τους δημοτικούς συμβούλους (ενδεικτικά, θα μπορούσε στον ΚΑ 6121.01 να εγγράφεται η αντιμισθία των αιρετών και στον ΚΑ 6121.02 η αντιμισθία του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης).

Στον κωδικό 6122 εγγράφεται, εφόσον προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, η αποζημίωση των δημοτικών συμβούλων για την συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις.

Στον κωδικό 6123 εγγράφονται τα έξοδα κίνησης των προέδρων δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων και των εκπροσώπων τοπικών κοινοτήτων.

 

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Για παρατηρήσεις Βλ. ενότητα:
Καλλικράτης- Όργανα- Ενέργειες » Αντιμισθία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

 

Απαιτούνται για κάθε χρηματικό ένταλμα

 

 

  1. Κατάσταση πληρωμής
 

Απαιτούνται για το πρώτο χρηματικό ένταλμα κάθε οικονομικού έτους καθώς και για το πρώτο χρηματικό ένταλμα που εκδίδεται κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο αρχίζει ή μεταβάλλεται η καταβολή του μισθού ή επί μέρους μισθολογικής παροχής. (άρθρο 26 περιπτ.2 ΒΔ 17/5-15-6-59)

 

1. H απόφαση του οικείου Πρωτοδικείου για την εκλογή του Αντιδημάρχου ως Δημοτικού Συμβούλου της πλειοψηφίας.

 

2. Επικυρωμένο αντίγραφο του πρακτικού ορκωμοσίας (παρ.1 άρθρο 59 Ν.3852/2010 -ΦΕΚ 87/2010 τεύχος Α')

 

3. Απόφαση Δημάρχου για τον ορισμό του αντιδημάρχου (παρ.1 άρθρο 59 Ν.3852/2010 - ΦΕΚ 87/2010 τεύχος Α')

Από 1.9.2019 κατεβάστε εδώ το ισχύον υπόδειγμα απόφασης Δημάρχου.

 

4.  Βεβαίωση του Δημάρχου για τον πληθυσμό του Δήμου σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, ώστε να προσδιορίζεται το ποσοστό επί των αποδοχών του γενικού γραμματέα του υπουργείου. (παρ.2 άρθρο 92 Ν.3852/2010 (ΦΕΚ 87/2010 τεύχος Α').

 

Επιπλέον εφόσον απαιτείται:

 

1. Απόφασης της οικείας υγειονομικής επιτροπής για τα αιρετά όργανα των δήμων, τα οποία χαρακτηρίζονται ως Ατομα με Αναπηρίες και η αντιμισθία που δικαιούνται προσαυξάνεται κατά είκοσι τοις εκατό (20%) (παρ.4 άρθρο 92 Ν.3852/2010 - ΦΕΚ 87/2010 τεύχος Α') (ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. εγκ. 62/74893/30.12.2010)

 

2. Αναλυτική βεβαίωση των εκάστοτε τακτικών μηνιαίων αποδοχών του, όπου θα εμφανίζονται τόσο οι εισφορές που βαρύνουν τον ασφαλισμένο, όσο και εκείνες που βαρύνουν τον εργοδότη. Προσκομίζεται από τον αιρετό (παρ. 3 και 5 άρθρο 92 Ν.3852/2010 - ΦΕΚ 87/2010 τεύχος Α') (ΚΥΑ 19165/18.04.2011)

 

3. Για τους συνταξιούχους:

Για όσους υπάγονται στο Ν.4387/2016:

Από τις διατάξεις του άρθρου 20 του Ν.4387/2016 συνάγεται ότι για τους συνταξιούχους του Δημοσίου, καθώς και όλων των φορέων, ταμείων, κλάδων ή λογαριασμών που εντάσσονται στον Ε.Φ.Κ.Α οι οποίοι αναλαμβάνουν  καθήκοντα μετά την έναρξη ισχύος  του ν. 4387/2016 (12.5.2016)  ως αιρετά όργανα σε ΟΤΑ με αντιμισθία, η καταβολή της σύνταξής τους, κύριας και επικουρικής αναστέλλεται για όσο χρόνο διαρκεί η παροχή των καθηκόντων τους με την ανωτέρω ιδιότητα. Περαιτέρω, οι ανωτέρω συνταξιούχοι υποχρεούνται πριν αναλάβουν εργασία  να δηλώσουν τούτο στον φορέα κύριας ασφάλισης του Ε.Φ.Κ.Α. καθώς και στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης ή στον φορέα επικουρικής ασφάλισης από τον οποίο συνταξιοδοτούνται. Παράλειψη της ανωτέρω δήλωσης δεν συνεπάγεται τη μη νόμιμη καταβολή της αντιμισθίας που λαμβάνει ο δικαιούχος από τον ΟΤΑ αλλά τον καταλογισμό σε βάρος του συνταξιούχου του ποσού της σύνταξης που έπρεπε να του παρακρατηθεί, συμφώνως με το παρόν άρθρο, κατά το χρονικό διάστημα της εργασίας του, επιβαρυμένο με ετήσιο επιτόκιο 4,56%. (Ελ.Συν.Κλιμ. Τμ. 1  Πράξη 202/2017)

Για όσους υπάγονται στο προγενέστερο καθεστώς:

Βεβαίωση από την υπηρεσία συντάξεων του Γ.Λ.Κ. ότι γίνεται η προβλεπόμενη περικοπή της σύνταξης. Η βεβαίωση εκδίδεται έπειτα από σχετική δήλωση του αιρετού που λαμβάνει σύνταξη από το δημόσιο. (Υπ. Οικονομικών Αρ. Πρωτ. 120781-03/09/2010)

Για όσους συνταξιούχους δεν λαμβάνουν σύνταξη από το Δημόσιο π.χ. ελεύθεροι επαγγελματίες, IKA, ΝΑΤ κλπ, σύμφωνα με την εγκύκλιο 16/2011 του ΙΚΑ ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 3863/2010. Σύμφωνα με την ίδια εγκύκλιο και την περ.5 της παρ. του άρθρου 16 του Ν. 3863/2010 όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 3 του άρθρου 68 του Ν. 4316/14 οι συνταξιούχοι λόγω γήρατος καθώς και οι συνταξιούχοι λόγω αναπηρίας οι οποίοι εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 63 του Ν. 2676/1999, όπως ισχύει, οφείλουν να δηλώσουν την ανάληψη εργασίας ή ότι αυτοαπασχολούνται στον φορέα ή στους φορείς κύριας ασφάλισης από όπου συνταξιοδοτούνται. Στην περίπτωση παράλειψης της δήλωσης εκ μέρους του συνταξιούχου προβλέπεται καταλογισμός σε βάρος του συνταξιούχου του ποσού που έπρεπε να του παρακρατηθεί, κατά το χρονικό διάστημα της εργασίας του ή κατά το διάστημα της αυτοαπασχόλησης, που επιβαρύνεται με ετήσιο επιτόκιο 4,56%, ο δε φορέας δικαιούται να συμψηφίζει το ποσό με μελλοντικές συντάξεις και μέχρι του ύψους του 1/4 της συντάξεως. Για δηλώσεις που η υποχρέωση υποβολής τους ανάγεται μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, ο προβλεπόμενος κατάλογισμός του προηγούμενου εδαφίου μειώνεται κατά 50%.

   
Κρατήσεις


Οι παρακάτω κρατήσεις εφαρμόζονται σε περίπτωση επιλογής από τον αιρετό της αντιμισθίας του.

1. ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ.

[embed_object_post post_id="130" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]



 

2. ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

2. Από 1/1/2012, στις καθαρές αποδοχές διενεργείται παρακράτηση έναντι της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν.3986/2011 κατά την καταβολή με συντελεστή, ανάλογα με το ύψος του καθαρού συνολικού εισοδήματος.

 

Δεν υπάγονται στον αυξημένο συντελεστή του 8% της παρ. 3 ζ του άρθρου 29 του Ν. 3986/2011. Για περισσότερα πατήστε εδώ.

Από 27.05.2016 η ανωτέρω παρακράτηση έναντι της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης διενεργείται βάσει του άρθρου 43Α του Ν.4172/13, όπως προστέθηκε με την παρ.9 του άρθρου 112 του Ν.4387/16. Για περισσότερα πατήστε εδώ

 

[embed_object_post post_id="624821" post_title="Κατάργηση παρακράτησης εισφοράς αλληλεγγύης"]embed_object_post[/embed_object_post]


3. Χαρτόσημο 1% και ΟΓΑ επί χαρτοσήμου 20% υπολογίζεται επί των ακαθαρίστων αμοιβών τους (άρθρο 15ε παρ.7 κτχ) (ΠΟΛ 1213/25.09.2014, Εγκ.Υπ.Εσωτ. 59774/86 σελίδα 3-4) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.5401/25951/27.03.2023)

 


4.  ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ - ΕΙΣΦΟΡΑ ΥΠΕΡ ΤΠΔΥ/ΟΑΕΔ

Kαθιερώνεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας. Η εισφορά αυτή υπολογίζεται σε ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων.(παρ. 2α του άρθρου 38 του Ν.3986/2011, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 11 του άρθρου 24 του Ν.4002/11) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.5401/25951/27.03.2023)

 

Kαθιερώνεται Ειδική Εισφορά των Ασφαλισμένων του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) πέραν των προβλεπομένων, υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων. Η εισφορά αυτή υπολογίζεται σε ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων. Για όσους υπαλλήλους του δεύτερου εδαφίου της προηγούμενης περίπτωσης δεν είναι ασφαλισμένοι στο ΤΠΔΥ η εισφορά υπολογίζεται σε ένα τοις εκατό (1%) επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων, υπέρ του ΟΑΕΔ. (παρ. 2β του άρθρου 38 του Ν.3986/2011 όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 11 του άρθρου 2του Ν. 4024/11 - ΦΕΚ 226/27.10.2011 τεύχος Α'). 

Η ειδική εισφορά της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 (Α’ 152), περί δημοσιονομικών ρυθμίσεων καταργήθηκε από την περίπτ.α' της παρ.1 του άρθρου 84 του ν.4997/22. Σχετική και η εγκύκλιος Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων 125551/27.12.2022.

 

 

Με την Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 85/2012 καθίσταται σαφές το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων της παρ.2 του άρθρου 38 του Ν.3986/2011. Παρότι κρίνεται μόνο για τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της δημοτικής επιχείρησης ότι δεν υπόκειται σε εισφορές, θεωρούμε ότι βάσει της ανωτέρω ερμηνείας δεν πρέπει να επιβάλλονται εισφορές ούτε στους αιρετούς (Δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι, πρόεδροι δημ. συμβουλίων κλπ) καθόσον ούτε στην περίπτωσή τους υπάρχει "σχέση η οποία φέρει τυπικά και ποιοτικά τα χαρακτηριστικά της σχέσης υπαλληλίας, ήτοι της άσκησης καθηκόντων σε σχέση εξάρτησης από τον φορέα απασχόλησης." Πιστεύουμε ότι σύντομα θα υπάρξει σχετική Πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου και για το θέμα αυτό.

Για περισσότερα πατήστε εδώ.

 


5. ΕΙΣΦΟΡΑ ΥΠΕΡ ΜΤΠΥ (για όσους είναι δημόσιοι/δημοτικοί υπάλληλοι) (άρθρο 27 ΠΔ 422/1981)

 

Καταργείται για τους μη μετόχους από 1.1.2015. (υποπερίπτ. ιστ' της περίπτ. 2Α της υποπαρ. ΙΑ.3 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/2014)
 

Για το καθεστώς έως 31.12.2016 πατήστε εδώ.

 

Για το καθεστώς από 01.01.2017 πατήστε εδώ.


6. ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΤΟΥ Ν.4024/2011  (ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο 2012)

Στους υπαλλήλους των ΝΠΙΔ που εκλέγονται αντιδήμαρχοι χορηγείται από το οικείο ΝΠΙΔ ειδική άδεια απουσίας τους άνευ αποδοχών καθ' όλη τη διάρκεια της θητείας τους. Κατά τη διάρκεια δε αυτής λαμβάνουν αντιμισθία, που καταβάλλεται από τον οικείο Δήμο, η οποία, σε περίπτωση που είναι μικρότερη των πάσης φύσεως αποδοχών της θέσης τους στο οικείο ΝΠΙΔ, προσαυξάνεται κατά το ποσό της διαφοράς και μέχρι το ύψος της αντιμισθίας του οικείου Δημάρχου. Ανεξαρτήτως της τυχόν προσαύξησής της, η συγκεκριμένη παροχή παραμένει καταβαλλόμενη από τον οικείο Δήμο αντιμισθία και δεν συνιστά τις αποδοχές της θέσης του οικείου Αντιδημάρχου, ως υπαλλήλου του οικείου ΝΠΙΔ, κι επομένως νομίμως και χωρίς να παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της ισότητας υπόκειται στις δημοσιονομικές περικοπές που επιβάλλονται στις αντιμισθίες των αιρετών οργάνων των Δήμων, όπως η περικοπή μίας (1) μηνιαίας αντιμισθίας σε τρεις (3) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, που επιβλήθηκε με το άρθρο 39 παρ. 5 του ν. 4024/2011. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 122/2013)

Για περισσότερα πατήστε εδώ.

 


 

Εκτός των ανωτέρω κρατήσεων, που αφορούν την αντιμισθία των Αντιδημάρχων, για τις ασφαλιστικές εισφορές των Αντιδημάρχων που είναι υπάλληλοι (δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα) ή ελεύθεροι επαγγελματίες πατήστε εδώ.

Τι να προσέξω  
Καθεστώς Φ.Π.Α.

Απαλλάσσεται του Φ.Π.Α. (Αρθρο 3 παρ.1 του Κώδικα ΦΠΑ - Ν.2859/00)

Σχετική νομολογία

Νομολογία για αντιμισθία
Από τις διατάξεις του άρθρου 20 του Ν.4387/2016 συνάγεται ότι για τους συνταξιούχους του Δημοσίου, καθώς και όλων των φορέων, ταμείων, κλάδων ή λογαριασμών που εντάσσονται στον Ε.Φ.Κ.Α οι οποίοι αναλαμβάνουν  καθήκοντα μετά την έναρξη ισχύος  του ν. 4387/2016 (12.5.2016)  ως αιρετά όργανα σε ΟΤΑ με αντιμισθία, η καταβολή της σύνταξής τους, κύριας και επικουρικής αναστέλλεται για όσο χρόνο διαρκεί η παροχή των καθηκόντων τους με την ανωτέρω ιδιότητα. Περαιτέρω, οι ανωτέρω συνταξιούχοι υποχρεούνται πριν αναλάβουν εργασία  να δηλώσουν τούτο στον φορέα κύριας ασφάλισης του Ε.Φ.Κ.Α. καθώς και στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης ή στον φορέα επικουρικής ασφάλισης από τον οποίο συνταξιοδοτούνται. Παράλειψη της ανωτέρω δήλωσης δεν συνεπάγεται τη μη νόμιμη καταβολή της αντιμισθίας που λαμβάνει ο δικαιούχος από τον ΟΤΑ αλλά τον καταλογισμό σε βάρος του συνταξιούχου του ποσού της σύνταξης που έπρεπε να του παρακρατηθεί, συμφώνως με το παρόν άρθρο, κατά το χρονικό διάστημα της εργασίας του, επιβαρυμένο με ετήσιο επιτόκιο 4,56%. Ο εν λόγω Αντιδήμαρχος υπάγεται καταρχήν στις διατάξεις των παραγράφων 1-5 του άρθρου 20 του ν.4387/2016 και όχι στην εξαίρεση της παραγράφου 6 του ίδιου άρθρου του ως άνω νόμου, αφού ανέλαβε εκ νέου εργασία με αντιμισθία με απόφαση του Δημάρχου, στις 9.3.2017, δηλαδή, μετά την έναρξη ισχύος του ν.4387/2016 (12.5.2016). Περαιτέρω, όμως,  εσφαλμένως η Επίτροπος θεώρησε εν προκειμένω  ότι η προβλεπόμενη στο άρθρο 20 παρ. 5 του ν. 4387/2016 υπεύθυνη δήλωση προς τον ΤΑΠ-ΟΤΕ  αποτελεί προϋπόθεση για τη λήψη της αντιμισθίας από τον εν λόγω Αντιδήμαρχο και αρνήθηκε τη θεώρηση του ανωτέρω χρηματικού εντάλματος, αφού συνέπεια της μη υποβολής δήλωσης στον ανωτέρω ασφαλιστικό φορέα αποτελεί μόνο ο καταλογισμός του ποσού που έπρεπε να παρακρατηθεί από τη σύνταξή του σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις παρ.1 - 3 του άρθρου 20 του ν.4387/2016  και όχι η αναστολή της λήψης της αντιμισθίας. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ. Τμ. 1  Πράξη 202/2017)


Νομίμως καταβάλλονται στον Αντιδήμαρχο οι πλήρεις αποδοχές του από την Τράπεζα, κατ' εφαρμογήν της παραγράφου 5 του άρθρου 92 του ν. 3852/2010, στην έννοια, όμως, των «πλήρων αποδοχών» περιλαμβάνονται ο βασικός μισθός, τα πάγια επιδόματα, που εντέλλονται με αυτόν, οι παροχές για ειδικές ή πρόσθετες εργασίες εντός των κυρίων καθηκόντων που καταβάλλονται σταθερά και σε μηνιαία βάση και αποτελούν κατά τεκμήριο μισθολογική παροχή και όχι τα λοιπά επιδόματα που συνιστούν κυμαινόμενες παροχές, των οποίων τόσο η καταβολή όσο και το ύψος τους συναρτάται από ορισμένες προϋποθέσεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το επίδομα βρεφονηπιακού σταθμού δεν συνιστά μισθολογική παροχή, κατά την έννοια των ως άνω διατάξεων, αλλά κάλυψη συγκεκριμένης δαπάνης, την οποία υφίστανται οι εργαζόμενοι της Τράπεζας, ενόψει του ότι δεν υπάρχει ιδιόκτητος (από την Τράπεζα) βρεφονηπιακός σταθμός και την οποία αναλαμβάνει να καλύψει η Τράπεζα προς εξυπηρέτηση των υπαλλήλων της. Τούτο δε καταδεικνύεται από το γεγονός ότι η εν λόγω παροχή δεν καταβάλλεται με τις αποδοχές των υπαλλήλων της Τράπεζας, αλλά ο παιδικός σταθμός εξοφλείται απευθείας από την Τράπεζα, με την έκδοση σχετικής απόδειξης επ' ονόματί της, όπως, άλλωστε, μπορεί να συμβαίνει και με την κάλυψη άλλων εξόδων των υπαλλήλων, όπως την καταβολή δαπάνης κινητής τηλεφωνίας ή χρήσης Ι.Χ. οχήματος. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 66/2016)

Αποδοχές αντιδημάρχου - υπαλλήλου της Ελληνικής Αστυνομίας. Tα επιδόματα ειδικής απασχόλησης για την εθνική άμυνα, δημόσια τάξη και ασφάλεια, θέσης υψηλής ή αυξημένης ευθύνης και ειδικών συνθηκών, συνιστούν επιδόματα που εντάσσονται στην έννοια των «πλήρων αποδοχών» της οργανικής θέσης του αιτούντος, κατά το άρθρο 92 του ν. 3852/2010 και τούτο διότι πρόκειται για επιδόματα που καταβάλλονται σε όλους τους μόνιμους αστυνομικούς παγίως, σε σταθερή και μηνιαία βάση και αποτελούν μισθολογική παροχή, για την οποία καταβάλλονται και οι αναλογούσες κρατήσεις, χωρίς η καταβολή τους να συνδέεται με τη φυσική παρουσία και την πραγματική προσφορά της υπηρεσίας από μέρους του, αφού αυτά καταβάλλονται με μόνη την προϋπόθεση ο αστυνομικός να είναι σε ενέργεια. Υπάλληλος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος μετακινείται σε Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού λόγω εκλογής του σε θέση Δημοτικού Συμβούλου και ο οποίος για όλο το διάστημα της θητείας του ως Αντιδήμαρχος έχει λάβει ειδική άδεια, απουσιάζει μεν νόμιμα από την υπηρεσία του δεν δικαιούται όμως, λόγω της ανωτέρω απουσίας του που διαρκεί όσο η θητεία του και η οποία ως εκ τούτου δεν δύναται να χαρακτηρισθεί ως προσωρινή, την καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης. Ανακαλεί την Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 355/2015. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 18/2016)

Υπάλληλος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος μετακινείται σε Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού λόγω εκλογής του σε θέση Δημοτικού Συμβούλου και ο οποίος για όλο το διάστημα της θητείας του ως Αντιδήμαρχος έχει λάβει ειδική άδεια, απουσιάζει μεν νόμιμα από την υπηρεσία του δεν δικαιούται όμως, λόγω της ανωτέρω απουσίας του που διαρκεί όσο η θητεία του και η οποία ως εκ τούτου δεν δύναται να χαρακτηρισθεί ως προσωρινή, την καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης. Ούτε η περαιτέρω ανάληψη κατόπιν μεταβίβασης καθ' ύλην αρμοδιοτήτων Δημάρχου, στο πλαίσιο του άρθρου 59 του ν. 3852/2010, δικαιολογεί την καταβολή σε Δημοτικό Σύμβουλο ορισθέντα Αντιδήμαρχο επιδόματος θέσης ευθύνης, διότι παρότι η θέση Αντιδημάρχου δύναται, λόγω των αρμοδιοτήτων που του μεταβιβάζονται να χαρακτηρισθεί ως ευθύνης, η καταβολή του επιδόματος κατά τις ρητές διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4024/2011 επιφυλάσσεται σε προϊσταμένους οργανικών μονάδων Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, ήτοι σε πρόσωπα που επιλέγονται για την τοποθέτησή τους ως προϊστάμενοι με άλλη διαδικασία. Περαιτέρω, για τους ανωτέρω υπαλλήλους δεν δύναται να εφαρμοσθούν επεκτατικά οι διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4275/2014, με τις οποίες η άσκηση καθηκόντων Αντιδημάρχου εξομοιώνεται κατά πλάσμα δικαίου με θητεία προϊσταμένου, καθόσον σε αυτές εμπίπτουν οι περιοριστικά αναφερόμενες κατηγορίες υπαλλήλων (υπάλληλοι που καταλαμβάνουν θέσεις αντιδημάρχων κατόπιν παραίτησης), ενώ η πλασματική θητεία αυτών αναγνωρίζεται μόνο για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 84 και 85 του Υ.Κ., ήτοι για την επιλογή, μετά τον διορισμό των υπαλλήλων που έχουν παραιτηθεί από τη θέση τους, σε θέσεις προϊσταμένων οργανικών μονάδων. Τέλος το επίδομα θέσης ευθύνης δεν συνυπολογίζεται στις «πλήρεις και πάσης φύσεως αποδοχές» των διατάξεων του άρθρου 32 του ν. 4257/2014, όπως αυτό ισχύει μετά το άρθρο 46 του ν. 4315/2014, των υπάλληλων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης που προκειμένου να ασκήσουν τα καθήκοντα Αντιδημάρχου έχουν λάβει ειδική άδεια, αφενός διότι οι υπάλληλοι αυτοί δεν υπάγονται στις περιοριστικά αναφερόμενες από το νόμο κατηγορίες υπαλλήλων (υπάλληλοι διαφόρων κατηγοριών πλην των υπαλλήλων Αποκεντρωμένης Διοίκησης που καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης κατόπιν παραίτησης) αφετέρου διότι ως προϋπόθεση καταβολής του επιδόματος αποτελεί η πραγματική προσφορά εργασίας. Μη νόμιμη δαπάνη.(Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 67/2015)

Νόμιμη η καταβολή της αντιμισθίας στη αντιδήμαρχο πρώην δημόσια υπάλληλο χωρίς την προσκόμιση βεβαίωσης αρμόδιας υπηρεσίας συντάξεων του ΓΛΚ ότι ταυτόχρονα της καταβάλλεται σύνταξη μειωμένη κατά 70%, καθώς αυτή ούτε σύνταξη ούτε προκαταβολή σύνταξης λαμβάνει. Η βεβαίωση αυτή θα έπρεπε να προσκομιστεί μόνο στην περίπτωση που η ως άνω Αντιδήμαρχος λάμβανε ταυτόχρονα με την αντιμισθία της σύνταξη ή προκαταβολή σύνταξης. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 225/2014)

Νομίμως οι αποζημιώσεις των άρθρων 34 και 34α του Ν.2682/1999 (προσωπικό της ΥΠΑ) καταβάλλονται στον φερόμενο ως δικαιούχο κατά τον χρόνο που αυτός τελούσε σε άδεια από την υπηρεσία του για την άσκηση καθηκόντων Αντιδημάρχου. Αβασίμως προβάλλεται ότι για την καταβολή των ανωτέρω αποζημιώσεων έπρεπε, είτε να προηγηθεί μεταφορά πίστωσης από τον ειδικό λογαριασμό του άρθρου 34 του ν. 2682/1999 στον προϋπολογισμό του Δήμου, είτε η καταβολή τους να γίνει απευθείας από την Υ.Π.Α., καθώς, στην προκειμένη περίπτωση, βαρυνόμενος για την καταβολή των αποζημιώσεων αυτών δεν είναι ο ειδικός λογαριασμός του άρθρου 34 του ν. 2682/1999, αλλά ο προϋπολογισμός του Δήμου σε βάρος πιστώσεων του οποίου νομίμως έχουν αναληφθεί οι εντελλόμενες δαπάνες. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 58/2014)

Αποδοχές αντιδημάρχου που επιλέγει τις αποδοχές της οργανικής θέσης του. Για τον υπολογισμό των αποδοχών του φερόμενου ως δικαιούχου του εντάλματος για το διάστημα από 9.1.2013 έως 31.1.2013 θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι αποδοχές της οργανικής του θέσης του μηνός Ιανουαρίου 2013 και όχι αυτές του μηνός Δεκεμβρίου 2012. (Ελ.Συν. Κλιμ.Τμ.1 Πρακτικά Συν. 36η/26.11.2013)

Κατά το διάστημα της θητείας των αντιδημάρχων, που είναι δημόσιοι υπάλληλοι ή υπάλληλοι Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ., οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για την ασφάλισή τους υπολογίζονται επί των αποδοχών της θέσης τους, το τμήμα δε αυτών που αντιστοιχεί στον ασφαλισμένο βαρύνει τον προϋπολογισμό του οικείου δήμου και δεν παρακρατείται από την αντιμισθία τους. Ως εκ τούτου στους αντιδημάρχους, των οποίων οι αποδοχές της θέσης τους είναι υψηλότερες της αντιμισθίας, καταβάλλεται προσαυξημένη αντιμισθία ίση με τις αποδοχές της οργανικής τους θέσης και μέχρι το όριο των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, χωρίς όμως να επιβληθεί σ' αυτήν μείωση κατά το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που αντιστοιχούν στον ασφαλισμένο, με συνέπεια οι καθαρές απολαβές της αντιμισθίας που εισπράττουν να είναι τελικά προσαυξημένες κατά το ποσό αυτό σε σχέση με τις καθαρές αποδοχές της θέσης τους. Νόμιμη η δαπάνη. (Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 37/2012)

 




Νομολογία για έξοδα παράστασης

Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 47/2009
Καταβολή διαφοράς εξόδων παράστασης χρονικού διαστήματος έτους 2008 σε αιρετά όργανα Δήμου, τα οποία εκκαθαρίστηκαν βάσει της 42224/4.7.2008 Κ.Υ.Α., που δημοσιεύθηκε την 10.7.2008 (ΦΕΚ Β΄ 1350). Η τελευταία όμως δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής κατά το οικονομικό έτος 2008, αφού δεν εκδόθηκε τρεις (3) τουλάχιστον μήνες πριν από την έναρξή του. Επομένως, τα έξοδα παράστασης των προαναφερόμενων προσώπων για το οικονομικό έτος 2008 πρέπει να καθοριστούν βάσει της προγενέστερης 5631/29.1.2007 κοινής απόφασης (άρθρο 136 ν. 3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114).

Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 187/2008
Όμοια η 196/2008 πράξη του ιδίου Τμήματος
Μη νόμιμη η καταβολή εξόδων παράστασης σε Δήμαρχο, Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου και Αντιδημάρχους Δήμου από 10/7/-31/7/2008 κατ' εφαρμογή της 42224/4.7.2008 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 1350 Β'), η οποία εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση των παρ.2-4 του άρθρου 136 του ν.3463/2006 και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 10.7.2008, καθόσον η εν λόγω Κ.Υ.Α. εκδόθηκε κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2008 και όχι τρεις τουλάχιστον μήνες πριν από την έναρξη αυτού, όπως ορίζεται με τις τελευταίες ως άνω διατάξεις.

Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 281/2007
Καταβολή διαφοράς εξόδων παράστασης σε Δήμαρχο, Πρόεδρο ΔημοτικούΣυμβουλίου και Αντιδημάρχους, για το χρονικό διάστημα από 1/2/2007 έως 30-6-2007 σύμφωνα με την 5631/29-1-2007 Κ.Υ.Α.(ΦΕΚ 103 Β΄), η οποία εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση του άρθρ. 136 του νέου Δ.Κ.Κ. Μη νόμιμη, καθόσον η εν λόγω Κ.Υ.Α. δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής για το οικονομικό έτος 2007, αφού δεν εκδόθηκε τρεις τουλάχιστον μήνες πριν από την έναρξή του

Ελ. Συν. Β' Κλιμ. Πράξη 6/2007
Δεν είναι νόμιμη και δεν νομιμοποιείται, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 26 παρ. 1 του Ν.3274/2004 και 29 παρ. 8 του Ν.3448/2006, δαπάνη δήμου που αφορά στην καταβολή αυξημένων εξόδων παράστασης κατά 20% σε δύο αντιδημάρχους και στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου. Αντίθετα εμπίπτει στις ανωτέρω διατάξεις και θεωρείται νόμιμη δαπάνη για καταβολή αμοιβής σε ιδιωτική εταιρεία για την παροχή υπηρεσιών φύλαξης δημοτικών κτιρίων, καθόσον συμβάλλει στην εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου.

Ελ. Συν. Τμ. 7 Απόφ. 1740/2007
Η καταβολή αυξημένων εξόδων παράστασης κατά 20% σε αντιδημάρχους και στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, κατά παράβαση των διατάξεων του εδαφίου β΄ της παρ. 2 του άρθρου 173 του Π.Δ. 410/1995, καθώς και η καταβολή οικονομικών ενισχύσεων σε δημότες χωρίς την συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 262 παρ. 2 του ιδίου ως άνω Π.Δ., δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 26 του Ν.3274/2004 και 29 παρ. 8 του Ν.3448/2006, καθόσον δεν συντρέχει η πρώτη από τις ως άνω σωρευτικά απαιτούμενες προϋποθέσεις νομιμοποίησης των δαπανών των Ο.Τ.Α. (Σχετ. απόφ. VII Τμ. 2094/2007).

Ελ. Συν. Τμ.1 Πράξη 65/2007
Η απόφαση του Δημάρχου, κατά το μέρος που με αυτήν ορίστηκαν τα φυσικά πρόσωπα που θα γίνουν Αντιδήμαρχοι, φέρει ατομικό χαρακτήρα και αναπτύσσει έννομα αποτελέσματα από τη στιγμή της χρονολόγησης και υπογραφής της από το Δήμαρχο, και συνεπώς από την χρονολογία αυτή οι ορισθέντες με την ανωτέρω απόφαση Αντιδήμαρχοι δικαιούνται των εξόδων παράστασης, η απολαβή των οποίων δεν εξαρτάται από τη μεταβίβαση σε αυτούς από το Δήμαρχο μέρους των αρμοδιοτήτων του σύμφωνα με το άρθρο 87 παρ.3 του Ν. 3463/2006, η οποία (μεταβίβαση), λόγω του κανονιστικού χαρακτήρα της, για να αποκτήσει νομική υπόσταση, θα πρέπει προηγουμένως να υποβληθεί στις προβλεπόμενες διατυπώσεις δημοσιότητας.

Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 134/2006
Αντιπρόεδρος διοικητικού συμβουλίου Νομικού προσώπου δήμου, ο οποίος λαμβάνει τα έξοδα παράστασης που ορίζονται για τη θέση του αυτή, δεν δικαιούται να λάβει τα έξοδα παράστασης που αντιστοιχούν στο αξίωμα του Αντιδημάρχου, καθόσον ούτε έχει ορισθεί Αντιδήμαρχος με απόφαση του Δημάρχου (αρθ. 115 παρ.2 Π.Δ. 410/95), ούτε από τις εφαρμοστέες, εν προκειμένω, διατάξεις προκύπτει ανάλογο δικαίωμα αυτού.

Ελ. Συν Τμ. 1 Πράξη 177/2005
Έξοδα παράστασης αντιδημάρχου και προέδρου Δ.Σ., που είναι δημόσιοι υπάλληλοι. Νόμιμη, καθόσον οι αντιδήμαρχοι και πρόεδροι Δ.Σ. δήμων που δεν είναι πρωτεύουσες νομών ή έχουν πληθυσμό κάτω από 50.000 κατοίκους, δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου298 ούτε σε εκείνες της παρ.7 του άρθρου173 Δ.Κ.Κ. Συνεπώς καταβάλλονται σεαυτούς τα έξοδα παράστασης ανεξάρτητα από την καταβολή ή μη των αποδοχών της οργανικής τους θέσης και τη χορήγηση ή μη σε αυτούς της ειδικής άδειας των 30 ημερλων κατ' έτος (παρ. 4 άρθρο 298 Π.Δ. 410/95) (Σχετ. πράκτ. Ι Τμ. 25ης Συν./2005, Θέμα Γ')

Ελ. Συν Τμ. 1 Πράξη 91/2005
Προσαύξηση 20% στα έξοδα παράστασης αντιδημάρχων και Προέδρου του Δημ. συμβουλίου, σύμφωνα με το αθρ.173παρ.2 εδ. β' του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα. Μη νόμιμη, καθόσον η διάταξη αυτή ισχύει μόνο για τους Δημάρχους. Οι ανωτέρω δικαιούνται μόνο των εξόδων παράστασης, που ορίζονται κάθε φορά με την Υπ. Απόφαση που εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου173 παρ.2 εδ. α. του Δ.Κ.Κ. (Σχετ. Πραξ. Β' Κλιμ. 1377/2003, 1121/2004, 360, 362 και 363/2005).

ΠΡΞ ΚΛΒ 2005 367
Έξοδα παράστασης Δημάρχων, Αντιδημάρχων και Προέδρων Δημ. Συμβουλίων. Προϋποθέσεις νόμιμης καταβολής τους, μετά την ισχύ του άρθρου 12 του .Ν. 2672/1998

ΠΡΞ ΚΛΒ 2005 44Υ
Υπολογισμός εξόδων παράστασης σε αντιδημάρχους και Προέδρους Δ.Σ. σε 50% των προσαυξημένων κατά 20% εξόδων παράστασης του Δημάρχου. Μη νόμιμος, καθόσον την προσαύξηση 20% δικαιούνται μόνο οι Δήμαρχοι. (Σχετ. Πραξ Β' Κλιμ. 336,533/2005) .

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας

s5288