Εξυγίανση Ο.Τ.Α. χωρίς ισοσκελισμένο προϋπολογισμό
I. Διαδικασία εξορθολογισμού οικονομικών στοιχείων φορέα χωρίς ισοσκελισμένο προϋπολογισμό
III. Ευθύνη αιρετών- υπαλλήλων
V. Λογαριασμός Οικονομικής Ενίσχυσης Ο.Τ.Α.
VI. Προγραμματική Συμφωνία Οικονομικής Υποστήριξης
VII. Εκθέσεις του Παρατηρητηρίου
I. Διαδικασία εξορθολογισμού οικονομικών στοιχείων φορέα χωρίς ισοσκελισμένο προϋπολογισμό
Αν το Παρατηρητήριο διαπιστώσει με οποιονδήποτε τρόπο ότι ένας Ο.Τ.Α. ή νομικό του πρόσωπο έχει:
-αδυναμία κατάρτισης τουλάχιστον ισοσκελισμένου αρχικού προϋπολογισμού ή
-αδυναμία ισοσκέλισης αυτού ύστερα από αναμόρφωσή του ή
-ότι ένας Ο.Τ.Α. ή νομικό του πρόσωπο έχει μεν επικυρωμένο προϋπολογισμό από την αρμόδια για την εποπτεία του Αρχή, αλλά έχει εγγράψει σε αυτόν πλασματικά ή υπερεκτιμημένα έσοδα ή δεν έχει εγγράψει τις υποχρεωτικές του δαπάνες, συμπεριλαμβανομένων των απλήρωτων υποχρεώσεών του στο πραγματικό ύψος τους, γεγονός που οδηγεί και πάλι σε αδυναμία ισοσκέλισης του προϋπολογισμού,
ζητεί από το οικείο δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο ή το διοικητικό συμβούλιο του νομικού προσώπου, αντίστοιχα, κατόπιν εισήγησης του Προϊσταμένου των Οικονομικών Υπηρεσιών του φορέα και απόφασης της οικείας Οικονομικής Επιτροπής στην περίπτωση των δήμων και περιφερειών, σε προθεσμία που αυτό ορίζει, περαιτέρω αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων τους και σύνταξη έκθεσης, στην οποία καταγράφονται αναλυτικά:
α) ο συνολικός δανεισμός, το ανεξόφλητο κεφάλαιο και το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης της δημόσιας πίστης, καθώς και τυχόν εγγυήσεις που έχει παραχωρήσει ο Ο.Τ.Α. για τη συνομολόγηση δανείων και για ρυθμίσεις οφειλών από νομικά του πρόσωπα
β) οι λοιπές βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις, με διακριτή αναφορά στις ληξιπρόθεσμες, καθώς και τις διεκδικήσεις τρίτων,
γ) οι υποχρεώσεις και απαιτήσεις που μπορεί να προ κύψουν από δίκες που βρίσκονται σε εξέλιξη και από τυχόν αναδοχή οφειλών νομικών του προσώπων,
δ) οι λοιπές εν γένει απαιτήσεις,
ε) εκτίμηση της δυνατότητας εξυπηρέτησης των υποχρεώσεων,
στ) εκτίμηση του ποσού χρηματοδότησης που απαιτείται για την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού του φορέα, καθώς και το συνολικό ποσό, που ζητήθηκε για δανειοδότηση, καθώς και το τελικό ποσό, που εγκρίθηκε, ή η διατυπωμένη άρνηση των πιστωτικών ιδρυμάτων ή των χρηματοπιστωτικών οργανισμών να δανειοδοτήσουν τον ενδιαφερόμενο Ο.Τ.Α., σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 43 του ν. 4325/2015 (Α' 47),
ζ) καταγραφή των μέτρων που πρέπει, κατά την κρίση του φορέα, να ληφθούν, με αναλυτική τεκμηρίωσή της κατ' έτος εκτιμώμενης επίδρασης των προτεινόμενων παρεμβάσεων στην οικονομική θέση του φορέα και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των παρεμβάσεων και
η) οποιοδήποτε άλλο στοιχείο κρίνεται από το Παρατηρητήριο ή από τον φορέα αναγκαίο να αξιολογηθεί. (παρ.2 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
Το Παρατηρητήριο αξιολογεί την παραπάνω έκθεση και τα προτεινόμενα και τυχόν εφαρμοζόμενα από τον Ο.Τ.Α. ή το νομικό του πρόσωπο μέτρα για την αντιμετώπιση της υπερχρέωσής του και, εφόσον κρίνει ότι εξακολουθεί να υφίσταται αδυναμία ισοσκέλισης του προϋπολογισμού του, ενημερώνει σχετικά τον οικείο φορέα και τον Υπουργό Εσωτερικών. (παρ.3 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
Ο φορέας, προκειμένου να καταστεί δυνατή η χρηματοδότησή του από τον Λογαριασμό Οικονομικής Ενίσχυσης του άρθρου 4Β του Ν.4111/13, για το μέρος ή το σύνολο του υπολειπόμενου για την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού του ποσού, το οποίο δεν μπορεί να καλυφθεί με συνομολόγηση δανείου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43 του ν. 4325/2015 (Α' 47), με απόφαση του οικείου δημοτικού, περιφερειακού ή διοικητικού συμβουλίου που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του, προτείνει και πραγματοποιεί τις αναγκαίες για τον εξορθολογισμό της οικονομικής του διαχείρισης παρεμβάσεις.
Η απόφαση αυτή περιέχει υποχρεωτικά:
α) αναλυτική τεκμηρίωση της κατ' έτος εκτιμώμενης επίδρασης των προτεινόμενων παρεμβάσεων στην οικονομική θέση του φορέα και
β) χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των παρεμβάσεων.
Η πιο πάνω απόφαση αποστέλλεται υποχρεωτικά στην αρμόδια για την εποπτεία του Ο.Τ.Α. ή του νομικού προσώπου Αρχή για έλεγχο νομιμότητας και κοινοποιείται στο Παρατηρητήριο και στον Υπουργό Εσωτερικών. (παρ.4 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
Το Παρατηρητήριο αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων με την απόφαση της παραγράφου 4, παρεμβάσεων και αν αυτές κρίνονται ανεπαρκείς ενημερώνει το φορέα, προκειμένου να προβεί σε τροποποίηση ή συμπλήρωσή τους. Για την αξιολόγηση συντάσσεται από το Παρατηρητήριο έκθεση, η οποία υποβάλλεται στον Ο.Τ.Α. ή το νομικό του πρόσωπο και στον Υπουργό Εσωτερικών. (παρ.5 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
Ο Υπουργός Εσωτερικών μπορεί να ζητήσει νέα έκθεση αξιολόγησης από το Παρατηρητήριο, εφόσον διαπιστώσει ότι υπάρχουν στοιχεία, όπως ιδιαίτερες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της περιοχής, τα οποία δεν λήφθηκαν υπόψη από αυτό κατά την αρχική του αξιολόγηση. (παρ.6 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
Η διαδικασία των παραγράφων 2 έως 6 εφαρμόζεται και στην περίπτωση που Ο.Τ.Α. ή νομικό του πρόσωπο δηλώσει στο Παρατηρητήριο ότι αδυνατεί να ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό του. (παρ.7 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
1. Αίτημα από το Παρατηρητήριο προς το Φορέα, που έχει αδυναμία ισοσκέλισης του προϋπολογισμού του, περαιτέρω αξιολόγησης των οικονομικών στοιχείων και σύνταξης έκθεσης με τα στοιχεία της παρ.2 του άρθρου 4Α του Ν.4111/13. (παρ.2 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
2. Εισήγηση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών για περαιτέρω αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων και σύνταξη έκθεσης με τα στοιχεία της παρ.2 του άρθρου 4Α του Ν.4111/13. (παρ.2 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
3. Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής για περαιτέρω αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων και σύνταξη έκθεσης με τα στοιχεία της παρ.2 του άρθρου 4Α του Ν.4111/13. (παρ.2 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
4. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για περαιτέρω αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων και σύνταξη έκθεσης με τα στοιχεία της παρ.2 του άρθρου 4Α του Ν.4111/13. (παρ.2 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
5. Αξιολόγηση της έκθεσης και των προτεινόμενων μέτρων από το Παρατηρητήριο. (παρ.3 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
6. Ενημέρωση του οικείου φορέα και του Υπουργού Εσωτερικού σε περίπτωση που το Παρατηρητήριο κρίνει ότι εξακολουθεί να υφίσταται αδυναμία ισοσκέλισης του προϋπολογισμού. (παρ.3 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
7. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του, για πρόταση και πραγματοποίηση των αναγκαίων, για τον εξορθολογισμό της οικονομικής του διαχείρισης, παρεμβάσεων, προκειμένου να καταστεί δυνατή η χρηματοδότησή του από τον Λογαριασμό Οικονομικής Ενίσχυσης του άρθρου 4Β του Ν.4111/13 (παρ.4 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
8. Αποστολή της ανωτέρω απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου στην αρμόδια για την εποπτεία του Ο.Τ.Α. Αρχή για έλεγχο νομιμότητας και κοινοποίηση αυτής στο Παρατηρητήριο και στον Υπουργό Εσωτερικών. (παρ.4 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
9.α Σύνταξη έκθεσης αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των προτεινόμενων με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου παρεμβάσεων από το Παρατηρητήριο, η οποία υποβάλλεται στον Ο.Τ.Α. και στον Υπουργό Εσωτερικών. (παρ.5 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
9.β. Αν οι προτεινόμενες παρεμβάσεις κρίνονται ανεπαρκείς ενημέρωση του φορέα από το Παρατηρητήριο, προκειμένου να προβεί σε τροποποίηση ή συμπλήρωσή τους. (παρ.5 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
10. Ο Υπουργός Εσωτερικών μπορεί να ζητήσει νέα έκθεση αξιολόγησης από το Παρατηρητήριο, εφόσον διαπιστώσει ότι υπάρχουν στοιχεία, όπως ιδιαίτερες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της περιοχής, τα οποία δεν λήφθηκαν υπόψη από αυτό κατά την αρχική του αξιολόγηση. (παρ.6 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
III. Ευθύνη αιρετών- υπαλλήλων
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις ανωτέρω διατάξεις, τα υπαίτια αιρετά όργανα, καθώς και οι υπάλληλοι των Ο.Τ.Α. υπέχουν αστική και πειθαρχική ευθύνη για σοβαρή παράβαση καθήκοντος. (παρ.8 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
IV. Εξουσιοδοτικές διατάξεις
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών μπορεί να ρυθμίζονται ζητήματα λειτουργίας του Παρατηρητηρίου, καθώς και κάθε αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή του παρόντος. (παρ.9 άρθρο 4Α Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 198 του Ν.4555/18)
V. Λογαριασμός Οικονομικής Ενίσχυσης Ο.Τ.Α.
Συνιστάται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων λογαριασμός, για τη χρηματοδότηση των Ο.Τ.Α. με στόχο την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού τους σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος κεφαλαίου, με την ονομασία «Λογαριασμός Οικονομικής Ενίσχυσης Ο.Τ.Α.» (εφεξής «Λογαριασμός»), τον οποίο διαχειρίζεται η Διεύθυνση Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών. (παρ.1 άρθρο 4Β Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 199 του Ν.4555/18)
Ο Λογαριασμός χρηματοδοτείται σε ετήσια βάση από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) και συγκεκριμένα σε ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) επί αυτών που αποδίδονται στους δήμους και τις περιφέρειες και εφόσον κριθεί απολύτως αναγκαίο, με χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, πέραν αυτής που προορίζεται για την ενίσχυση των ΚΑΠ και ανάλογα με τις δυνατότητες αυτού. Το ποσοστό του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να διαφοροποιείται συνολικά ή ανά βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται έως τον Νοέμβριο κάθε έτους και ισχύει για το επόμενο οικονομικό έτος, μετά από εισήγηση του Παρατηρητηρίου και αφού ληφθεί υπόψη το πιστωτικό υπόλοιπο του Λογαριασμού. (παρ.2 άρθρο 4Β Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 199 του Ν.4555/18)
Κατ' εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ 11535/19.02.2019 (ΦΕΚ 614/26.02.2019 τεύχος Β’) με την οποία ορίζεται ότι για το έτος 2019, το ποσοστό χρηματοδότησης του «Λογαριασμού Οικονομικής Ενίσχυσης των Ο.Τ.Α.» που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, μειώνεται από 2 % σε 0,57% επί των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που αποδίδονται στους δήμους και τις περιφέρειες.
Για το έτος 2022 εκδόθηκε η απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 87304/19.12.2022.
Ο Λογαριασμός είναι έντοκος και οι τόκοι του πιστώνονται κάθε ημερολογιακό εξάμηνο. Το επιτόκιο κατάθεσης είναι κυμαινόμενο για κάθε εξάμηνο και αντιστοιχεί με το ποσοστό της απόδοσης του «Κοινού Κεφαλαίου Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Ασφαλιστικών Φορέων», το οποίο διαχειρίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος, όπως αυτό διαμορφώνεται κάθε φορά κατά την τελευταία διαχειριστική χρήση του. Για τα ποσά που κινούνται μέσω του Λογαριασμού, δεν προβλέπεται προμήθεια του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. (παρ.3 άρθρο 4Β Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 199 του Ν.4555/18)
Ο «Λογαριασμός Εξυγίανσης των Ο.Τ.Α.» που είχε συσταθεί με το άρθρο 76 της παρ. 8 του ν. 4316/2014 (Α' 270) καταργείται, το δε υφιστάμενο υπόλοιπό του στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων μεταφέρεται, από τη δημοσίευση του ν.4555/18 (19.07.2018) , στον «Λογαριασμό Οικονομικής Ενίσχυσης Ο.Τ.Α.». (παρ.4 άρθρο 4Β Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 199 του Ν.4555/18)
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών μπορεί να ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα λειτουργίας του Λογαριασμού, καθώς και κάθε αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των ανωτέρω. Μέχρι εκδόσεως της κοινής υπουργικής απόφασης, οι σχετικές με τον Λογαριασμό Εξυγίανσης των Ο.Τ.Α. κανονιστικές πράξεις, παραμένουν σε ισχύ. (παρ.5 άρθρο 4Β Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 199 του Ν.4555/18)
Εκδόθηκε η Απόφαση ΥΠ.ΕΣ. 45842/11.07.2022 με την οποία αποφασίζεται η χρηματοδότηση του Λογαριασμού Οικονομικής Ενίσχυσης Ο.Τ.Α που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με ποσό ύψους 20.000.000,00€, προκειμένου να καλύψει τις χρηματοδοτήσεις των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων που αδυνατούν να ισοσκελίσουν τον προϋπολογισμό τους καθώς και την υλοποίηση του νέου προγράμματος επιχορήγησης Δήμων και Περιφερειών της χώρας, που προβλέφθηκε με τις πρόσφατες διατάξεις του άρθρου 40 του ν.4915/2022.
VI. Προγραμματική Συμφωνία Οικονομικής Υποστήριξης
Για τη χρηματοδότηση των Ο.Τ.Α. και των νομικών τους προσώπων κατά το άρθρο 4Α του Ν.4111/13 από το Λογαριασμό του άρθρου 4Β του ίδιου νόμου συνάπτεται μεταξύ του Υπουργού Εσωτερικών και του οικείου φορέα Προγραμματική Συμφωνία, η οποία καταρτίζεται μόνο εφόσον έχει προηγηθεί με απόφαση του οικείου δημοτικού, περιφερειακού ή διοικητικού συμβουλίου, η διαδικασία προσφυγής του ενδιαφερόμενου φορέα σε δανεισμό κατά το άρθρο 43 του ν. 4325/2015 (Α' 47). (παρ.1 άρθρο 4Γ Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 200 του Ν.4555/18)
Στην Προγραμματική Συμφωνία απαραίτητα ορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο αυτής, το περιεχόμενο και η οικονομική αποτίμηση των παρεμβάσεων που έχει αποφασίσει το οικείο δημοτικό, περιφερειακό ή διοικητικό συμβούλιο, οι πόροι από τους οποίους θα καλυφθεί η χρηματοδότηση, το ποσό και η ροή αυτής σε συνάρτηση με την υλοποίηση των παρεμβάσεων, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των δύο μερών, το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της Συμφωνίας και η διάρκειά της. (παρ.2 άρθρο 4Γ Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 200 του Ν.4555/18)
Το Παρατηρητήριο είναι το αρμόδιο για την παρακολούθηση της εφαρμογής της Προγραμματικής Συμφωνίας όργανο. Στην Προγραμματική Συμφωνία καθορίζονται η διαδικασία της παρακολούθησης, καθώς και οι ειδικότερες αρμοδιότητες του Παρατηρητηρίου. (παρ.3 άρθρο 4Γ Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 200 του Ν.4555/18)
Οι Προγραμματικές Συμφωνίες της παραγράφου 1 αναρτώνται υποχρεωτικά, με ποινή ακυρότητας, στη «Διαύγεια» του Υπουργείου Εσωτερικών και του οικείου Ο.Τ.Α. ή νομικού προσώπου, δημοσιεύονται σε περίληψη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και δεν υπόκεινται σε προσυμβατικό έλεγχο. (παρ.4 άρθρο 4Γ Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 200 του Ν.4555/18)
VII. Εκθέσεις του Παρατηρητηρίου
Το Παρατηρητήριο με τη λήξη κάθε τριμήνου, καθώς και συνολικά στο τέλος κάθε οικονομικού έτους, συντάσσει έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματα εκτέλεσης των προϋπολογισμών των Ο.Τ.Α. και των Προγραμματικών Συμφωνιών, που τυχόν έχουν συναφθεί, παραθέτοντας τα βασικά οικονομικά μεγέθη των συμβαλλομένων Ο.Τ.Α. και νομικών προσώπων, καθώς και την κίνηση του Λογαριασμού του άρθρου 4Β καθώς και τη συνολική πορεία των οικονομικών δεικτών του υποτομέα των Ο.Τ.Α. και τις προτάσεις του Παρατηρητηρίου για τις πολιτικές που κατά την κρίση του ενδείκνυται να υλοποιηθούν με στόχο τη βελτίωση της δημοσιονομικής διαχείρισης, της οικονομικής βιωσιμότητας και αυτοτέλειας των Ο.Τ.Α.. (παρ.1 άρθρο 4Δ Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 201 του Ν.4555/18)
Οι παραπάνω εκθέσεις αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών και υποβάλλονται στους Υπουργούς Οικονομικών και Εσωτερικών, στην ΚΕΔΕ, την ΕΝΠΕ, στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο και στο Ελεγκτικό Συνέδριο. (παρ.2 άρθρο 4Δ Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 201 του Ν.4555/18)
Η ανωτέρω ετήσια έκθεση του Παρατηρητηρίου υποβάλλεται επίσης στη Βουλή των Ελλήνων, παρουσιάζεται δε και συζητείται παρουσία των μελών της Επιτροπής σε ειδική κοινή συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης και Οικονομικών Υποθέσεων, η οποία πραγματοποιείται εντός διμήνου από την κατάθεση της έκθεσης στη Βουλή. (παρ.3 άρθρο 4Δ Ν.4111/13, όπως προστέθηκε από το άρθρο 201 του Ν.4555/18)
Αν δήμος, περιφέρεια ή νομικό πρόσωπο έχει υπαχθεί, έως την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου, σε πρόγραμμα εξυγίανσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 4 έως 10 του άρθρου 174 του ν. 4270/2014 (Α' 143), όπως αντικαταστάθηκαν από τα άρθρα 74 και 75 του ν. 4316/2014 (Α' 270), απαιτείται για τη συνέχιση της χρηματοδότησης του φορέα από το Λογαριασμό Οικονομικής Ενίσχυσης Ο.Τ.Α. του άρθρου 199 μόνον η σύναψη της Προγραμματικής Συμφωνίας Οικονομικής Υποστήριξης του άρθρου αυτού, μετά από σχετική απόφαση του οικείου δημοτικού, περιφερειακού ή διοικητικού συμβουλίου. (παρ.1 άρθρο 210 Ν.4555/18)