Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Συσχετιζόμενες καρτέλες
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης |
Υλοποίηση προγραμματικών συμβάσεων |
ΚΑ Προϋπολογισμού |
6737 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 673 εγγράφονται οι προαιρετικές εισφορές, παροχές και επιχορηγήσεις. Ειδικότερα: -Στον Κ.Α. 6731 αφορά επιχορηγήσεις προς Ν.Π.Δ.Δ. που καταβάλλονται βάσει του άρθρου 202 παρ. 1 του ΚΔΚ και με τους όρους που περιγράφονται στο άρθρο αυτό.
- Στον Κ.Α. 6732 εγγράφεται η προαιρετική εισφορά υπέρ του δημοσίου για την καταπολέμηση δάκου, καταστροφή αρουραίων και ακρίδων.
- Στον Κ.Α. 6733 εγγράφονται τα χρηματικά βοηθήματα σε απόρους που χορηγούνται σύμφωνα με το ίδιο άρθρο του ΚΔΚ (αλλά: η προμήθεια ειδών διαβίωσης και περίθαλψης για τους ίδιους θα εγγραφεί στον Κ.Α. 6481).
- Στον Κ.Α. 6734 εγγράφονται οι δαπάνες για την καταβολή του επιδόματος ένδειας στους δικαιούχους.
- Στον Κ.Α. 6735 εγγράφονται οι επιχορηγήσεις σε αθλητικούς συλλόγους και σωματεία.
- Στον Κ.Α. 6736 «Επιχορηγήσεις σε πολιτιστικούς συλλόγους και σωματεία» εγγράφονται και οι επιχορηγήσεις φορέων που συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή του Δήμου (άρθρο 94 παρ. 4 περίπτ. 30 του ν. 3852/2010). Είναι δυνατόν ωστόσο, εναλλακτικά, οι επιχορηγήσεις αυτές να εγγραφούν σε αναπτυγμένη μορφή του Κ.Α. 6739 «Λοιπές προαιρετικές πληρωμές για μεταβιβάσεις εισοδημάτων σε τρίτους».
- Στον Κ.Α. 6737 θα εγγραφούν τα ποσά που μεταβιβάζονται σε τρίτους προς υλοποίηση προγραμματικών συμβάσεων, δηλ. αποτυπώνουν υποχρεώσεις που ανέλαβε ο Δήμος και περιέχονται στη σύμβαση. Για την ορθότερη παρακολούθηση των πόρων που μεταβιβάζονται μέσω προγραμματικών συμβάσεων, ο Κ.Α. 6737 θα αναπτυχθεί σε 6737.01, 6737.02 κ.ο.κ. ώστε κάθε προγραμματική σύμβαση να παρακολουθείται χωριστά.
- Στον Κ.Α. 6738 θα εγγραφούν τα ποσά των χρηματοδοτήσεων που παρέχονται σε κοινωφελείς δημοτικές επιχειρήσεις, κατά τα προβλεπόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 259 του ΚΔΚ. Για την ορθότερη παρακολούθηση των χρηματοδοτήσεων αυτών, ο Κ.Α. 6738 θα αναπτυχθεί σε 6738.01, 6738.02 κ.ο.κ. ώστε να παρακολουθούνται χωριστά ανά επιχείρηση.
Σε αναπτυγμένη μορφή του Κ.Α. 6739 «Λοιπές προαιρετικές πληρωμές για μεταβιβάσεις εισοδημάτων σε τρίτους» μπορεί να εγγραφούν και οι επιχορηγήσεις φορέων που συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή του Δήμου (άρθρο 94 παρ. 4 περίπτ. 30 του ν. 3852/2010), όπως ήδη αναφέραμε στον Κ.Α. 6735. Σε αναπτύξεις του Κ.Α. 6739 θα εγγραφούν, μεταξύ άλλων, και τα έξοδα των ιδρυμάτων χωρίς νομική προσωπικότητα (περιουσία που έχει διατεθεί στους Δήμους για την εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού) για τα οποία έχουν εγγραφεί αντίστοιχα έσοδα σε αναπτύξεις του Κ.Α. 1421.
[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
Δείτε και την ΚΥΑ 70560/16.11.2009 (ΦΕΚ 2394/01.12.2009 τεύχος Β) |
Σχετικά με τις Προγραμματικές Συμβάσεις , δείτε την ενότητα ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ-ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ) (από 08.08.2016) » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ.
Οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των δήμων και των περιφερειών, καθώς και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο νομιμότητας στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α., εφόσον αφορούν: [..] η) τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων, με την επιφύλαξη του τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης α' της παραγράφου 1 του άρθρου 100 του Ν. 3852/10.[..] (άρθρο 225 παρ. 1 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 116 του Ν. 4555/18)
Οι προγραμματικές συμβάσεις όπου ένας εκ των συμβαλλομένων είναι ΟΤΑ α΄ ή β΄ βαθμού, δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 225 του Ν. 3852/10. (άρθρο 100 περίπτ. α' παρ. 1 Ν. 3852/10, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 21 του Ν. 4690/20 και το άρθρο 64 του Ν.4830/21 Η εν λόγω διάταξη απαλείφθηκε από 02.03.2023 με το άρθρο 45 του ν. 5027/23) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.291/21712/14.03.2023)
Από 27.12.2021 (ημερ. έναρξης ισχύος του άρθρου 45 του Ν.4873/21) ισχύουν τα εξής: Οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των δήμων και των περιφερειών, καθώς και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο νομιμότητας στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α., εφόσον αφορούν: [..] η) τη σύναψη πάσης φύσεως προγραμματικών συμβάσεων η προϋπολογιζόμενη δαπάνη, των οποίων δεν υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. (άρθρο 225 παρ. 1 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 45 του Ν.4873/21) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.291/21712/14.03.2023)
Με την αξιολογούμενη ρύθμιση τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) που αφορά στις προγραμματικές συμβάσεις και επέρχεται η αναγκαία επικαιροποίησή της λόγω της ανάληψης αρμοδιοτήτων του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης από τον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης σύμφωνα με το άρθρο 63 του ν. 4954/2022 (Α’ 136) και της θέσης σε ισχύ του άρθρου 45 του ν. 4873/2021 (Α΄248), με το οποίο προστέθηκε η περ. η) του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 225 του ν. 3852/2010, που προβλέπει ότι όλες οι προγραμματικές συμβάσεις, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων δεν υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ, υπόκεινται σε έλεγχο νομιμότητας από την οικεία ΑΥΕ Ο.Τ.Α. Συνεπώς, στις προγραμματικές συμβάσεις στις οποίες μετέχει το δημόσιο, δύναται να εκπροσωπείται από τον Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης αντί του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην οποία εκτελείται η προγραμματική σύμβαση. Περαιτέρω, για την αποφυγή ερμηνευτικών ζητημάτων ως προς τον τρόπο άσκησης της συγκεκριμένης αρμοδιότητας (υπαγωγή σε έλεγχο νομιμότητας από την οικεία ΑΥΕ Ο.Τ.Α.), διαγράφεται η ρητή εξαίρεση από τον έλεγχο νομιμότητας του άρθρου 225 του ν. 3852/2010 των προγραμματικών συμβάσεων, στις οποίες ένας εκ των συμβαλλομένων είναι Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού. (Αιτιολογική έκθεση ν. 5027/23)
Προκύπτει η ανάληψη σχετικών υποχρεώσεων εκ μέρους όλων των συμβαλλομένων μερών, αλληλοσυμπληρώνοντας τις αρμοδιότητές τους και όχι μόνο από τη δημοτική αναπτυξιακή ανώνυμη εταιρεία. Η απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης περί νόμιμης λήψης της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου για τη σύναψη της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης, αναπληροί την έλλειψη της εγκριτικής απόφασης του ως άνω Γενικού Γραμματέα σχετικά με τη σύναψη της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης. Αναθεωρείται η 2227/2011 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. (Ελ. Συν. Τμ. Μείζονος Απόφαση 2769/2011,2770/2011, 2771/2011). |
|
1. Από 19.01.2023: Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου (ή σε περίπτωση άλλων φορέων των αντίστοιχων οργάνων διοίκησης) και αποφάσεις οργάνων των συμβαλλόμενων φορέων για τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης. (άρθρο 100 ν. 3852/2010), (περίπτ. θ' της παρ. 1 άρθρο 72 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 31 του ν. 5013/23)
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του ν. 5013/23, σκοπός της προωθούμενης ρύθμισης είναι η συμμόρφωση της διοίκησης με την υπ' αρ. 2377/2022 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικράτειας, με την οποία κρίθηκε ότι η μεταφορά σημαντικών οικονομικών αρμοδιοτήτων του δημοτικού συμβουλίου στις οικονομικές επιτροπές βάσει των ν. 4623/2019 και 4625/2019 είναι αντισυνταγματική. Για τον λόγο αυτό, οι ανωτέρω αρμοδιότητες εξετάσθηκαν διεξοδικά και η μεγάλη πλειοψηφία αυτή ανατίθεται εκ νέου στο δημοτικό συμβούλιο, στη βάση του γενικού τεκμηρίου αρμοδιότητας, με αποτέλεσμα αυτές να αφαιρούνται από τον κατάλογο αρμοδιοτήτων των οικονομικών επιτροπών.
Σημειώνεται ότι η ρύθμιση του άρθρου 31 του ν.5013/23, αναφορικά με τη μεταβολή των αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής και τη μεταφορά τους στο δημοτικό συμβούλιο, ισχύει από 19-1-2023, ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 5013/2023 στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, σύμφωνα με το άρθρο 45 «Έναρξη ισχύος» αυτού. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.131/6383/26.01.2023)
Έως 18.01.2023: Απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής και αποφάσεις οργάνων των συμβαλλόμενων φορέων για τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης. (άρθρο 100 ν. 3852/2010), (περίπτ. θ' της παρ. 1 άρθρο 72 Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 40 του Ν. 4735/20) (παρ. 9 του άρθρου 21 του Ν. 4690/20, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 132 του Ν. 4714/20) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.200/37260/16.06.2020) |
|
2. Μελέτη από την οποία θα προκύπτουν αναλυτικά το αντικείμενο της σύμβασης και ο προϋπολογισμός αυτής.
|
|
3. Προγραμματική Σύμβαση υπογεγραμμένη από όλα τα συμβαλλόμενα μέρη.
|
|
4. Πράξη του Επόπτη Ο.Τ.Α. από την οποία προκύπτει η νομιμότητα της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου. [Αφορά προγραμματικές συμβάσεις, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων δεν υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ] (άρθρο 225 παρ. 1 και 3 Ν. 3852/10, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 116 του Ν. 4555/18 και το άρθρο 45 του Ν. 4873/21) |
|
5. Παραστατικό (Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών ή πώλησης αγαθών ανάλογα) Στην περίπτωση που η δημοτική επιχείρηση συμβάλλεται επιτρεπτά, δικαιολογητικό των Χ.Ε. καταβολής της αμοιβής της αποτελεί το τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών, δεδομένου ότι αποδέκτης των υπηρεσιών (Δήμος) είναι ένα από τα πρόσωπα του άρθρου 2 παρ. 3 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχειών. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη Σ13Β/2006)
|
|
6. Κατάσταση πληρωμών και επισυναπτόμενα τα παραστατικά πληρωμών (ΓΝ. ΝΣΚ 693/1995)
|
|
7. Βεβαίωση καλής εκτέλεσης (ή παραλαβής) του αρμοδίου οργάνου του Δήμου και βεβαίωση καλής εφαρμογής της προγραμματικής σύμβασης και από την επιτροπή παρακολούθησης της παρ 2 άρθρο 225 του Ν. 3463/06. (εδώ επειδή οι απόψεις διίστανται προτείνουμε την υπογραφή και από τα δύο όργανα, δηλαδή και από την αρμόδια επιτροπή καλής εκτέλεσης υπηρεσιών, όπως ισχύει για κάθε παροχή υπηρεσίας προς το Δήμο και από την επιτροπή παρακολούθησης της προγραμματικής που υποχρεωτικά προβλέπεται από το σχετικό άρθρο).
|
|
8. Απόφαση Δημάρχου για την ανάληψη υποχρέωσης, μετά από τη σχετική απόφαση της οικείας Οικονομικής Επιτροπής και πάντως πριν από τη σύναψη της προγραμματικής σύμβασης. (άρθρο 58 παρ. 1ε Ν. 3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 203 του Ν. 4555/18) (άρθρο 41 παρ.3α του Ν.4735/2020)
|
|
9. Εάν πρόκειται να καταβληθεί αμοιβή σε ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ του Δήμου, βεβαίωση περί της εγγραφής και της ενημερότητας των στοιχείων της επιχείρησης/του ΝΠΔΔ στο Μητρώο Σύστασης και Λειτουργίας Επιχειρήσεων Ο.Τ.Α./ΝΠΔΔ (από 1.7.2015 - άρθρα 25 και 26 του Ν.4257/2014) Για περισσότερα δείτε τις σχετικές ενότητες: ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΜΗΤΡΩΑ - ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Μητρώο σύστασης και λειτουργίας επιχειρήσεων Ο.Τ.Α.
(από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 6 του Ν.4674/20, η οποία θα γίνει με απόφαση του ΥΠ.ΕΣ., τα στοιχεία καταχωρίζονται στο Μητρώο αυτό- σχετική ενότητα: ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης) -από 06.10.2023 (ημερ. έναρξης ισχύος ν.5056/23) καταργείται το άρθρο 6 του Ν.4674/20 περί Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από την περίπτ.α' της παρ.2 του άρθρου 53 του ν.5056/23
|
|
10. Κατάσταση πληρωμής
|
|
[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
|
Σύμφωνα με το έγγραφο του Ελ. Συν. Αρ. πρωτ: 23313/29.4.2011 στις περιπτώσεις υποβολής για έλεγχο σχεδίου σύναψης προγραμματικής σύμβασης από το αρμόδιο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ,στα πλαίσια του προσυμβατικού ελέγχου, ο φάκελος πρέπει να περιλαμβάνει: - Τις εγκριτικές αποφάσεις σύναψης της σύμβασης των συμβαλλομένων μερών. - Το σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης Η απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης περί νόμιμης λήψης της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου για τη σύναψη της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης, αναπληροί την έλλειψη της εγκριτικής απόφασης του ως άνω Γενικού Γραμματέα σχετικά με τη σύναψη της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης. Αναθεωρείται η 2227/2011 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. (Ελ. Συν. Τμ. Μείζονος Απόφαση 2769/2011, Όμοιες οι Αποφάσεις 2770/2011, 2771/2011).
Στον έλεγχο των παρ. 1 έως 3 συμπεριλαμβάνονται: (α) οι προγραμματικές συμβάσεις για τη μελέτη και την εκτέλεση έργων, την εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων, καθώς και για την παροχή υπηρεσιών και την υλοποίηση προμηθειών κάθε είδους, εφόσον ο προϋπολογισμός των συμβάσεων αυτών υπερβαίνει τα αντιστοίχως προβλεπόμενα όρια. (παρ. 4 άρθρο 324 ν. 4700/20)
[...]Στις προγραμματικές συμβάσεις στις οποίες μετέχει το δημόσιο, μπορεί να εκπροσωπείται και από τον γραμματέα της αποκεντρωμένης διοίκησης, στην οποία εκτελείται η προγραμματική σύμβαση. Οι ανωτέρω συμβάσεις υπόκεινται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. (άρθρο 100 παρ. 1α' Ν. 3852/10, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 179 του N. 4555/18, το άρθρο 64 του Ν.4830/21 και το άρθρο 45 του ν. 5027/23) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.291/21712/14.03.2023) |
|
1. Φόρος εισοδήματος 8% (από 1η Ιανουαρίου 2014) Οι φορείς γενικής κυβέρνησης, εκτός από τις κεφαλαιουχικές εταιρείες, κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή υπηρεσιών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, υποχρεούνται, κατά την καταβολή ή την έκδοση της σχετικής εντολής πληρωμής της αξίας αυτών, να παρακρατούν φόρο εισοδήματος, ο οποίος υπολογίζεται στο καθαρό ποσό της αξίας των αγαθών ή υπηρεσιών με συντελεστή ως ακολούθως: Εξαιρούνται από την παρακράτηση φόρου οι υπόχρεοι του πρώτου εδαφίου: αα) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες και δεν απαιτείται σύμβαση, εφόσον η καθαρή αξία αυτών, κατά συναλλαγή, δεν υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ, ββ) όταν λαμβάνουν υπηρεσίες ή προμηθεύονται ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, τηλεγραφήματα, γραμματόσημα, φωταέριο, νερό και εισιτήρια γενικά, γγ) όπου προβλέπεται παρακράτηση ή προκαταβολή φόρου από άλλη διάταξη για το ίδιο έσοδο και δδ) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες από τις πολεμικές βιομηχανίες ΕΑΒ, ΕΒΟ, ΠΥΡΚΑΛ και ΕΛΒΟ, καθώς και από το Κέντρο Επιχειρηματικής Πολιτιστικής Ανάπτυξης (Κ.Ε.Π.Α.) και την Αναπτυξιακή Ένωση Μακεδονίας (ΑΝ.Ε.Μ.). Για περισσότερα δείτε την ενότητα: - Φόρος εισοδήματος παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/13 (από 1η Ιανουαρίου 2014) Οι φορείς γενικής κυβέρνησης, εκτός από τις κεφαλαιουχικές εταιρείες, κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή υπηρεσιών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, υποχρεούνται, κατά την καταβολή ή την έκδοση της σχετικής εντολής πληρωμής της αξίας αυτών, να παρακρατούν φόρο εισοδήματος, ο οποίος υπολογίζεται στο καθαρό ποσό της αξίας των αγαθών ή υπηρεσιών με συντελεστή ως ακολούθως: αα) ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) για τα υγρά καύσιμα και τα προϊόντα καπνοβιομηχανίας, ββ) ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%) για τα λοιπά αγαθά..... Εξαιρούνται από την παρακράτηση φόρου οι υπόχρεοι του πρώτου εδαφίου: αα) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες και δεν απαιτείται σύμβαση, εφόσον η καθαρή αξία αυτών, κατά συναλλαγή, δεν υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ, ββ) όταν λαμβάνουν υπηρεσίες ή προμηθεύονται ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, τηλεγραφήματα, γραμματόσημα, φωταέριο, νερό και εισιτήρια γενικά, γγ) όπου προβλέπεται παρακράτηση ή προκαταβολή φόρου από άλλη διάταξη για το ίδιο έσοδο και δδ) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες από τις πολεμικές βιομηχανίες ΕΑΒ, ΕΒΟ, ΠΥΡΚΑΛ και ΕΛΒΟ, καθώς και από το Κέντρο Επιχειρηματικής Πολιτιστικής Ανάπτυξης (Κ.Ε.Π.Α.) και την Αναπτυξιακή Ένωση Μακεδονίας (ΑΝ.Ε.Μ.). Για περισσότερα δείτε την ενότητα: (Οι απαλλαγές που θεσπίστηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 276 του ν. 3463/06, καταργήθηκαν με τις διατάξεις της παρ 1 του άρθρου 12 του ν. 3842/10) 2. Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ Για την εφαρμογή της κράτησης, ως δημόσιες συμβάσεις νοούνται ιδίως: [...]
Για περισσότερα δείτε τη σχετική ενότητα: ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ / ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ - ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ / ΠΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΥΓΗ / Κράτηση 0,1% υπερ ΕΑΔΗΣΥ
3. Υπερ ΑΕΠΠ Οι προγραμματικές συμβάσεις αποτελούν μέσο για τον κύριο ενός έργου που δεν διαθέτει επαρκή στελέχωση για σχεδιασμό ή και ανάθεση ή και διοίκηση του έργου, να αναθέσει τις αρμοδιότητες αυτές σε άλλη αναθέτουσα αρχή (εντολοδόχο), που τις διαθέτει. Προγραμματικές συμβάσεις, καθώς και κάθε άλλης παρόμοιας φύσης συμφωνία ή σύμβαση μεταξύ αναθετουσών αρχών, εφόσον από τους όρους αυτών προβλέπεται η καταβολή οικονομικού ή άλλης φύσεως ανταλλάγματος στον εντολοδόχο φορέα υπάγονται κανονικά στην κράτηση. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η προγραμματική σύμβαση δεν υπάγεται στην κράτηση και αποτελεί μια σύμβαση – πλαίσιο, που ρυθμίζει τις μεταξύ των συμβαλλόμενων σχέσεις. (Οδηγός ΑΕΠΠ για την κράτηση) (άρθρο 350 παρ.3 του Ν.4412/2016, ΚΥΑ 1191/14.03.2017 - ΦΕΚ 969/22.03.2017 τεύχος Β') Για περισσότερα, δείτε την ενότητα ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ / ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ - ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ / ΠΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΥΓΗ / Κράτηση υπερ ΑΕΠΠ |
|
1. Εάν πρόκειται για προγραμματική που περιλαμβάνει και την εκτέλεση τεχνικών έργων ή την εκπόνηση μελετών πρέπει να επισυναφθούν και τα αντίστοιχα δικαιολογητικά.
2. Οι προγραμματικές συμβάσεις υπόκεινται στον προσυμβατικό έλεγχο. Για περισσότερα δείτε την ενότητα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ » ΕΛΕΓΧΟΙ ΕΛ.ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ » Προσυμβατικός έλεγχος. |
|
Η Διοίκηση οφείλει να λαμβάνει υπόψη τις πράξεις όλων των δικαστικών σχηματισμών του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σχετικά με τη νομιμότητα ή μη της εντελλόμενης δαπάνης. Αν η φορολογική αρχή διαπιστώσει αιτιολογημένα, κατόπιν διενέργειας ελέγχου ότι υπάρχουν επιμέρους πράξεις που υπόκεινται σε ΦΠΑ, μπορεί να ασκήσει την αρμοδιότητά της και να επιβάλει το σχετικό φόρο. Ο νομικός χαρακτηρισμός μιας σύμβασης ως «προγραμματικής» συνιστά στοιχείο το οποίο από μόνο του ασκεί επιρροή στη φορολογική αντιμετώπιση όσον αφορά την υπαγωγή της ή μη στον ΦΠΑ, χωρίς, πάντως, να δεσμεύει τη φορολογική αρχή, αν αιτιολογημένα και κατόπιν ελέγχου διαπιστωθεί ότι το καταβαλλόμενο σε εκτέλεση της σύμβασης χρηματικό ποσό συνιστά αντιπαροχή για παρεχόμενες υπηρεσίες και όχι καταβολή δαπανών για την εκτέλεση του συμβατικού αντικειμένου (ομόφ.) (ΓνΝΣΚ 99/2018)
Με την Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 350/2015 κρίθηκε ότι δεν πρόκειται περί προγραμματικής σύμβασης, η «διερεύνηση για την πολεοδομική ανασυγκρότηση του Δήμου» καθώς οι συμβαλλόμενοι δεν εκκινούν από κοινή αφετηρία, συμπράττοντας ισόρροπα για την από κοινού εξυπηρέτηση ενός δημόσιου σκοπού, αλλά αποβλέπουν ο μεν Δήμος-η ουσιώδης συμβολή του οποίου εξαντλείται στην ανάληψη της υποχρέωσης για τη συνολική κάλυψη του συμβατικού κόστους-στην υλοποίηση του αντικειμένου της σύμβασης, το δε ΑΠΘ-ΕΛΚΕ στη λήψη της αντιπαροχής για την εκ μέρους του υλοποίηση του συμβατικού αντικειμένου. Δεν είναι νόμιμη η καταβολή αμοιβής σε Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης για την παροχή υπηρεσιών στο Δήμο σε εκτέλεση προγραμματικής σύμβάσης καθόσον στα επισυναπτόμενα, ως δικαιολογητικά, τιμολόγια δεν αναφέρεται σε ιδιαίτερη στήλη η είσπραξη του αποδοτέου φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ), ούτε το ποσοστό αυτού, παρόλο που οι παρεχόμενες από δημοτική επιχείρηση υπηρεσίες από καμιά διάταξη νόμου δεν απαλλάσσονται του φόρου αυτού. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 261/2006)
Περιπτώσεις μη επιβολής ΦΠΑ Δημοτική Επιχείρηση, στα πλαίσια προγραμματικής σύμβασης μεταξύ αυτής, δήμου και Ελληνικού Δημοσίου, υποχρεούται στην έκδοση τιμολογίου, το οποίο αποτελεί απαραίτητο δικαιολογητικό του εντάλματος, χωρίς ΦΠΑ, αφού, λόγω του, πολιτιστικής φύσεως, αντικειμένου της απαλλάσσεται από το ΦΠΑ. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 180/2006)
Προγραμματικές Συμβάσεις ΦΟΔΣΑ Οι ΦΟΔΣΑ, για τις προγραμματικές συμβάσεις που βάσει του ν.4555/2018 συνάπτουν για αρμοδιότητες επί αστικών στερεών αποβλήτων με δήμους - μέλη τους ή την περιφέρεια στην οποία ανήκουν, δεν θεωρούνται υποκείμενοι στον ΦΠΑ κατά την έννοια και υπό τους όρους των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 3 του Κώδικα ΦΠΑ περί μη υπαγωγής στον ΦΠΑ των παραδόσεων αγαθών και των παροχών υπηρεσιών που ενεργούν οι φορείς που ασκούν δημόσια εξουσία στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους. Η ανωτέρω εξαίρεση των ΦΟΔΣΑ από τον ΦΠΑ ως φορέων άσκησης δημόσιας εξουσίας εξαρτάται από τη μη στρέβλωση των όρων του ανταγωνισμού σε βάρος των ιδιωτικών επιχειρήσεων που για την ίδια δραστηριότητα υπάγονται στον ΦΠΑ. Όπως έχει ήδη διευκρινισθεί με την εγκύκλιο ΠΟΛ.1021/2013, ο κίνδυνος αυτός υφίσταται μόνο στις περιπτώσεις που ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας πραγματικά ανταγωνίζονται μεταξύ τους όσον αφορά στην ποιότητα και στις τιμές των παροχών τους. (ΑΑΔΕ Ε. 2197/05.12.2019)
Αντιθέτως, όσον αφορά σε προγραμματικές συμβάσεις που συνάπτονται κατά τα ανωτέρω με αντικείμενο υπηρεσίες σε σχέση με τα αστικά στερεά απόβλητα, οι οποίες παρέχονται και από ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή που εμπίπτει στη χωρική αρμοδιότητα των ΦΟΔΣΑ, η υπαγωγή ή μη αυτών σε ΦΠΑ θα πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση σε σχέση με το ενδεχόμενο της στρέβλωσης των όρων του ανταγωνισμού σε βάρος των εν λόγω ιδιωτικών επιχειρήσεων που παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες και υπό τους ίδιους όρους, βάσει των διευκρινίσεων που έχουν δοθεί με την εγκύκλιο ΠΟΛ. 1021/2013. Στην περίπτωση που προκύπτει ότι οι υπηρεσίες των ΦΟΔΣΑ ανταγωνίζονται πραγματικά αυτές των ιδιωτικών επιχειρήσεων όσον αφορά στην ποιότητα και στις τιμές, τότε θα υπάγονται στον ΦΠΑ και οι υπηρεσίες των ΦΟΔΣΑ. (ΑΑΔΕ Ε. 2197/05.12.2019)
|
|
Δείτε στο τέλος της σελίδας |
|
Δείτε σχετικά Προγραμματικές Συμβάσεις |
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]