Παρακράτηση φόρου εισοδήματος 1%, 4%, 8%
Ι. Πληρωμές από 01/01/2014
1. Νομοθετικό καθεστώς
2. Υπόχρεοι παρακράτησης
3. Σε ποιους διενεργείται η παρακράτηση
4. Έννοια προμηθειών και υπηρεσιών
5. Υπολογισμός παρακράτησης
6. Συντελεστές παρακράτησης
7. Χρόνος διενέργειας της παρακράτησης
8. Εξαιρέσεις από την παρακράτηση
9. Χρόνος υποβολής δήλωσης και απόδοσης του φόρου
10. Τρόπος υποβολής δήλωσης και απόδοσης του φόρου
ΙΙ. Πληρωμές μέχρι 31/12/2013
Ι. Πληρωμές από 01/01/2014 και μετά
1. Νομοθετικό καθεστώς
Για πληρωμές των οποίων η διαδικασία αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά ισχύουν τα εξής:
Οι φορείς γενικής κυβέρνησης, εκτός από τις κεφαλαιουχικές εταιρείες, κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή υπηρεσιών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, υποχρεούνται, κατά την καταβολή ή την έκδοση της σχετικής εντολής πληρωμής της αξίας αυτών, να παρακρατούν φόρο εισοδήματος, ο οποίος υπολογίζεται στο καθαρό ποσό της αξίας των αγαθών ή υπηρεσιών με συντελεστή ως ακολούθως:
αα) ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) για τα υγρά καύσιμα και τα προϊόντα καπνοβιομηχανίας,
ββ) ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%) για τα λοιπά αγαθά και
γγ) ποσοστό οκτώ τοις εκατό (8%) για την παροχή υπηρεσιών. (παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/2013, όπως τροποποιήθηκε από την υποπερίπτ. γ' της περίπτ. 16 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14, σε συνδυασμό με την παρ.11 του άρθρου 72 του ίδιου Νόμου όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 4 του άρθρου 26 του Ν. 4223/13)
- ΠΟΛ 1120/25.04.2014: Φορολογική μεταχείριση των αμοιβών που καταβάλλονται για τεχνικές υπηρεσίες, αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές και παρόμοιες υπηρεσίες.
2. Υπόχρεοι παρακράτησης
Υπόχρεοι παρακράτησης είναι οι φορείς γενικής κυβέρνησης, εκτός από τις κεφαλαιουχικές εταιρείες. (παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/2013)
Για να δείτε τον ορισμό των φορέων της γενικής κυβέρνησης του άρθρου 14 του ν. 4281/2014, ανακατευθυνθείτε στην ενότητα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Φορείς Γενικής Κυβέρνησης
Επισημαίνεται ότι την πιο πάνω υποχρέωση διενέργειας παρακράτησης φόρου δεν έχουν οι κεφαλαιουχικές εταιρείες (ανώνυμες εταιρείες, εταιρείες περιορισμένης ευθύνης) που συμπεριλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, όπως για παράδειγμα η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και η ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΥΜΗΣ Ε.Π.Ε., δεδομένου ότι αυτά τα νομικά πρόσωπα εξαιρούνται από την υποχρέωση παρακράτησης φόρου εισοδήματος όταν προμηθεύονται αγαθά ή λαμβάνουν υπηρεσίες, κατά ρητή διατύπωση των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013. Για τις εν λόγω κεφαλαιουχικές εταιρείες που συμπεριλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης εφαρμόζονται οι λοιπές ισχύουσες για τα νομικά πρόσωπα διατάξεις του ν. 4172/2013, όσον αφορά στην παρακράτηση φόρου εισοδήματος, με εξαίρεση αυτές της παρ. 2 του άρθρου 64, και συνεπώς σε περίπτωση που προβαίνουν σε πληρωμές αμοιβών για τη λήψη υπηρεσιών θα διενεργούν παρακράτηση σύμφωνα με τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις του άρθρου 62 και της παρ. 1 του άρθρου 64 του πιο πάνω νόμου.
Το Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και συγκεκριμένα στο σύνδεσμο http://www.statistics.gr/portal/page/portal/ESYE/BUCKET/A0701/Other/A0701_SEL08_ΤΒ_ΑΗ_00_2013_01_AC_F_GR.xls είναι διαθέσιμο το πιο πρόσφατα ενημερωμένο Μητρώο, με ημερομηνία αναφοράς τον Σεπτέμβριο του 2013. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι πρόσωπα που δεν περιλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, όπως για παράδειγμα η Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Π. Φαλήρου, το ίδρυμα Καπετάν Βασίλη, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, Δημοτικές Επιχειρήσεις κλπ. δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωση διενέργειας παρακράτησης φόρου, αλλά διενεργούν παρακράτηση φόρου σύμφωνα με τις λοιπές διατάξεις των άρθρων 62 και 64 και τις οδηγίες που έχουν δοθεί με την ΠΟΛ. 1120/25 4.2014. (Εγγ. Υπ. Οικ. Δ12Β 1098249 ΕΞ 2014-02.07.2014).
Δηλαδή δεν υποχρεούνται μεν στη διενέργεια παρακράτησης φόρου της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 (1%, 4%, 8%), αλλά δεν απαλλάσσονται και γενικά από την υποχρέωση παρακράτησης φόρου, για παράδειγμα σε αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές ή παρόμοιες υπηρεσίες όπου ο συντελεστής παρακράτησης φόρου ανέρχεται σε είκοσι τοις εκατό (20%).
3. Σε ποιους διενεργείται η παρακράτηση
Είναι γνωστό το ζήτημα που είχε δημιουργηθεί σχετικά με την παρακράτηση φόρου 1%, 4% ή 8% για προμήθειες και υπηρεσίες από φυσικά πρόσωπα, καθώς ο νέος ΚΦΕ προέβλεπε την υποχρέωση αυτή μόνο όταν η παροχή των υπηρεσιών ή προμηθειών γινόταν από νομικά πρόσωπα (βλ. σχετικά από 19.03.2014 Ενημερωτικό Δελτίο μας)
Το ζήτημα αυτό λύθηκε με την περίπτ.16γ της υποπαρ.Δ.1 του άρθρου πρώτου του Ν.4254/14 με την οποία συμπληρώθηκε το πρώτο εδάφιο της παρ.2 του άρθρου 64, ώστε η παρακράτηση φόρου 1% ή 4% ή 8% κατά περίπτωση, να διενεργείται κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή υπηρεσιών των φορέων γενικής κυβέρνησης από φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Συμπεριλήφθηκαν δηλαδή και τα φυσικά πρόσωπα. Η εν λόγω διάταξη ισχύει σύμφωνα με την περίπτ.23 της υποπαρ.Δ.1 αναδρομικά από 01.01.2014.
Συνεπώς, οι ως άνω φορείς γενικής κυβέρνησης διενεργούν παρακράτηση κατά την προμήθεια αγαθών ή υπηρεσιών που λαμβάνουν από:
- φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ήτοι ατομικές επιχειρήσεις,
- φυσικά πρόσωπα που δεν έχουν υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Φ.Α.Σ.,
- καθώς και από νομικά πρόσωπα, όπως αυτά ορίζονται στην περ. γ' του άρθρου 2 του ν. 4172/2013, ήτοι από κάθε επιχείρηση ή εταιρεία με νομική προσωπικότητα ή ένωση επιχειρήσεων ή εταιρειών με νομική προσωπικότητα (ανώνυμες εταιρείες, εταιρείες περιορισμένης ευθύνης, ομόρρυθμες εταιρείες, κ.λπ.). (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Στην έννοια των νομικών προσώπων, στα οποία διενεργείται παρακράτηση φόρου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013, περιλαμβάνονται και οι μόνιμες εγκαταστάσεις που διατηρούν στην Ελλάδα νομικά πρόσωπα χωρίς φορολογική κατοικία στη χώρα μας.
Περαιτέρω, οι φορείς γενικής κυβέρνησης διενεργούν την ίδια παρακράτηση και κατά την προμήθεια αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών από αλλοδαπά φυσικά πρόσωπα, υπό την επιφύλαξη των Συμβάσεων Αποφυγής Διπλής Φορολογίας (ΣΑΔΦ). (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
4. Έννοια προμηθειών και υπηρεσιών
Ως προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή υπηρεσιών νοείται η αγορά ή λήψη υπηρεσιών όπως υλικά, φάρμακα, τρόφιμα, εφημερίδες, επισκευές, συντηρήσεις, δαπάνες ασφαλίστρων, κ.λπ. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Δεν περιλαμβάνονται στην έννοια της προμήθειας αγαθών ή παροχής υπηρεσιών:
- οι μισθώσεις ακινήτων, μηχανών και μηχανημάτων, αυτοκινήτων, αεροσκαφών χωρίς χειριστή ή οδηγό,
- οι δαπάνες για κοινόχρηστα πολυκατοικιών.
- οι επιχορηγήσεις - επιδοτήσεις που καταβάλλουν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα οι φορείς γενικής κυβέρνησης, από εθνικούς ή κοινοτικούς πόσους. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Ο παρακρατούμενος φόρος εισοδήματος υπολογίζεται στο καθαρό ποσό της αξίας των αγαθών ή υπηρεσιών, ήτοι στην αξία που απομένει μετά την αφαίρεση του Φ.Π.Α. και των τυχόν κρατήσεων υπέρ του Δημοσίου, του Μ.Τ.Π.Υ. και λοιπών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, οι οποίες βαρύνουν το φυσικό ή το νομικό πρόσωπο που λαμβάνει την αμοιβή, εφόσον η επιβολή τους προβλέπεται με νόμο και είναι υποχρεωτική η καταβολή αυτών. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
α) 1% για τα υγρά καύσιμα και τα προϊόντα καπνοβιομηχανίας,
β) 4% για τα λοιπά αγαθά και
γ) 8% για την παροχή υπηρεσιών. (παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/2013)
Όταν στα τιμολόγια περιλαμβάνεται προμήθεια αγαθών και παροχή υπηρεσιών, ο παρακρατούμενος φόρος θα υπολογίζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή κάθε κατηγορίας, εφόσον είναι δυνατός ο διαχωρισμός της προμήθειας αγαθών από την παροχή υπηρεσιών. Σε αντίθετη περίπτωση ο παρακρατούμενος φόρος θα υπολογίζεται με το συντελεστή της κατηγορίας εκείνης που υπερτερεί ως ποσό δαπάνης. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Στην εντελλόμενη δαπάνη για την προμήθεια των ως άνω αγαθών και την παροχή των παραπάνω υπηρεσιών, πρέπει να γίνει παρακράτηση φόρου εισοδήματος με συντελεστή 4% στο τμήμα της αμοιβής που αναφέρεται στη δαπάνη προμήθειας και 8% στο τμήμα της αμοιβής που αναφέρεται στη δαπάνη των εργασιών συντήρησης, και όχι με συντελεστή 3%, με τον οποίο γίνεται παρακράτηση στην περίπτωση των εργοληπτών κατασκευής τεχνικών έργων. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 287/2014)
ΝΠΔΔ. Προμήθεια συστήματος αντικεραυνικής προστασίας και στις υπηρεσίες εγκατάστασής του. Η δαπάνη είναι μη νόμιμη και για τον όγδοο λόγο διαφωνίας, καθόσον, πέραν της παρακράτησης ύψους 4% στο τμήμα της αμοιβής που αφορούσε στην προμήθεια του αντικεραυνικού συστήματος, έπρεπε με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα να γίνει παρακράτηση φόρου εισοδήματος με συντελεστή 8% στο τμήμα της αμοιβής που αναφέρεται στη δαπάνη των εργασιών εγκατάστασης του προομηθευθέντος συστήματος.Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 327/2019)
Προμήθεια και εγκατάσταση αντλητικών συγκροτημάτων/αντικατάσταση αντλίας στο αντλιοστάσιο. Στην καταβαλλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη για την προμήθεια και εγκατάσταση των ως άνω αγαθών, έπρεπε να γίνει παρακράτηση φόρου εισοδήματος με συντελεστή 4% (για την δαπάνη προμήθειας) και 8% (για την δαπάνη εξαγωγής και εγκατάστασης), και όχι 1% συντελεστής με τον οποίο γίνεται παρακράτηση στην περίπτωση των εργοληπτών κατασκευής τεχνικών έργων. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 232/2012)
Η προμήθεια φακέλων με προπληρωμένο τέλος που διατίθενται από την εταιρεία «ΕΛΤΑ Α.Ε.» έχει ουσιαστικά τη μορφή σύνθετου προϊόντος, καθόσον αφορά τόσο το προϊόν (φάκελος) όσο και την υπηρεσία (γραμματόσημο - ταχυδρομικό τέλος).
Κατόπιν των ανωτέρω, και δεδομένου ότι με βάση τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 οι φορείς γενικής κυβέρνησης εξαιρούνται από την υποχρέωση παρακράτησης φόρου όταν προμηθεύονται, μεταξύ άλλων, γραμματόσημα, προκύπτει καταρχήν ότι το ποσό που αντιστοιχεί στο προπληρωμένο τέλος εξαιρείται της παρακράτησης φόρου, δυνάμει των σχετικών διατάξεων, ενώ το ποσό που αντιστοιχεί στους φακέλους υπόκειται σε παρακράτηση. Ωστόσο, λαμβανομένης υπόψη της δυσχέρειας που δύναται να προκληθεί κατά τον διαχωρισμό του συνολικού ποσού και δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής δαπάνης αφορά ουσιαστικά τα ταχυδρομικά τέλη, με το παρόν γίνεται δεκτό ότι όταν δεν είναι δυνατός ο διαχωρισμός του ποσού που αντιστοιχεί στο προπληρωμένο τέλος από αυτό που αντιστοιχεί στους φακέλους το συνολικό ποσό θα εξαιρείται της παρακράτησης φόρου με βάση τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013. (AAΔΕ ΔΕΑΦ Β 1072328 ΕΞ 2018/09.05.2018)
Από την τεχνική περιγραφή της μελέτης της Τεχνικής Υπηρεσίας και την κατά τα ανωτέρω αναλυτική τιμολόγηση των προμηθευθέντων ειδών και των παρασχεθεισών εργασιών (υπηρεσιών) προκύπτει ότι το κύριο αντικείμενο της συναφθείσας μεικτής σύμβασης- στο οποίο απέβλεψε και το νοσοκομείο- είναι η παροχή των εργασιών (υπηρεσιών), το συνολικό ποσό των οποίων ανερχόμενο σε 4.928 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) είναι υψηλότερο του συνολικού ποσού της προμήθειας των υλικών που ανέρχεται στο συνολικό ποσό των 2.372 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και έχει ως εκ τούτου παρεπόμενο χαρακτήρα (άρθρα 2 παρ.1 περ. 6, 8 και 9, 4 παρ. 2 του ν. 4412/2016). Κατόπιν τούτου, ορθώς η παρακράτηση φόρου που επιβλήθηκε για τις εντελλόμενες εργασίες (υπηρεσίες) ανέρχεται σε ποσοστό 8% και όχι σε 4% που αφορά σε προμήθειες (άρθρο 64 παρ. 2 περ. γγ του ν. 4172/2013, Α΄167). (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.4 Πράξη 7/2018)
7. Χρόνος διενέργειας της παρακράτησης
Η πιο πάνω παρακράτηση διενεργείται κατά το χρόνο καταβολής ή έκδοσης της σχετικής εντολής πληρωμής, ανεξάρτητα αν εξοφλείται ολόκληρη η αξία του τιμολογίου ή μέρος αυτής, και ως εκ τούτου όταν γίνεται τμηματική καταβολή του τιμολογίου, παρακράτηση διενεργείται στο καταβαλλόμενο κάθε φορά ποσό. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 ισχύουν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 72 του ίδιου νόμου, όπως έχουν αναριθμηθεί και τροποποιηθεί με τις διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 4223/2013, για πληρωμές που πραγματοποιούνται από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά. Συνεπώς, οι φορείς γενικής κυβέρνησης παρακρατούν φόρο εισοδήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64, για πληρωμές που διενεργούν από την πιο πάνω ημερομηνία και μετά, ανεξάρτητα από την ημερομηνία έκδοσης του σχετικού τιμολογίου, δηλαδή ακόμα και αν το τιμολόγιο είχε εκδοθεί προγενέστερα. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
8. Εξαιρέσεις από την παρακράτηση
Για πληρωμές των οποίων η διαδικασία αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά εξαιρούνται από την παρακράτηση φόρου οι υπόχρεοι του πρώτου εδαφίου (φορείς γενικής κυβέρνησης):
α) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες και δεν απαιτείται σύμβαση, εφόσον η καθαρή αξία αυτών, κατά συναλλαγή, δεν υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ. (περίπτ. αα της παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/2013
Κατά συνέπεια, όταν καταβάλλεται ή εκδίδεται εντολή πληρωμής της αξίας τιμολογίων που αφορούν σε προμήθεια αγαθών ή παροχή υπηρεσιών για τις οποίες δεν συνάπτεται σύμβαση, δεν διενεργείται παρακράτηση, εφόσον τα τιμολόγια αυτά δεν υπερβαίνουν, κατά συναλλαγή, τα εκατόν πενήντα (150) ευρώ. Αντίθετα, όταν υπάρχει σύμβαση για την προμήθεια αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών διενεργείται παρακράτηση φόρου εισοδήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013, ακόμα και αν το ποσό της συναλλαγής δεν υπερβαίνει τα εκατόν πενήντα (150) ευρώ. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
β) όταν λαμβάνουν υπηρεσίες ή προμηθεύονται ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, τηλεγραφήματα, γραμματόσημα, φωταέριο, νερό και εισιτήρια γενικά. (περίπτ. ββ της παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/2013)
Όπως έχει γίνει δεκτό από τη Διοίκηση αρχικά με το 1035730/712/Α0012/27.5.2005 έγγραφό της και εν συνεχεία με άλλα έγγραφά της (1033653/724/Α0012/13.4.2006 κ.λπ.), εφόσον το φυσικό αέριο ως πηγή ενέργειας έχει φυσικά χαρακτηριστικά και χημική σύσταση παραπλήσια του φωταερίου ενώ η χρήση του είναι ανάλογη με αυτή του ηλεκτρικού ρεύματος, κατά αντιστοιχία με τις περιπτώσεις προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος και φωταερίου, τότε εξαιρούνται οι υπόχρεοι από την υποχρέωση παρακράτησης φόρου εισοδήματος και στην περίπτωση προμήθειας φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με τα ανωτέρω, προκύπτει ότι κατά την προμήθεια υπηρεσιών και αγαθών από τη Δ.Ε.Η., τον Ο.Τ.Ε., την Ε.ΥΔ.Α.Π. και το ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ, τα καταβαλλόμενα ποσά δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου εισοδήματος. (Υπ. Οικ. 1051333/1003/Α0012/03.07.2007)
Οι αμοιβές που καταβάλλει ο Δήμος και αφορούν στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας απαλλάσσονται από την παρακράτηση φόρου, με βάση τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 κατά ρητή διατύπωση του νόμου. (Α.Α.Δ.Ε. ΔΕΑΦ Β 1004699 ΕΞ 2017/11.01.2017)
γ) όπου προβλέπεται παρακράτηση ή προκαταβολή φόρου από άλλη διάταξη για το ίδιο έσοδο. (περίπτ. γγ της παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/2013 (ΦΕΚ 167/23.07.2013 τεύχος Α').
Συνεπώς, όταν οι εν λόγω φορείς γενικής κυβέρνησης λαμβάνουν υπηρεσίες, οι οποίες εμπίπτουν στην έννοια των υπηρεσιών της περ. δ' της παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 4172/2013 (αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές υπηρεσίες, αμοιβές για άλλες παρόμοιες υπηρεσίες) από ημεδαπά ή αλλοδαπά φυσικά πρόσωπα ή μόνιμες εγκαταστάσεις νομικών προσώπων που δεν έχουν τη φορολογική κατοικία τους στην Ελλάδα ή σε κράτος - μέλος της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. θα διενεργούν παρακράτηση φόρου σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 62 και της παρ. 1 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013, ήτοι με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%).
Περαιτέρω, όταν οι φορείς γενικής κυβέρνησης καταβάλλουν αμοιβές σε εργολήπτες κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων και ενοικιαστές δημόσιων, δημοτικών και κοινοτικών ή λιμενικών προσόδων, φυσικά ή νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, θα διενεργούν παρακράτηση φόρου με συντελεστή τρία τοις εκατό (3%), σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της περ. δ' της παρ. 1 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις διατάξεις της υποπερίπτωσης β' της περίπτωσης 16 της υποπαραγράφου Δ1 της παραγράφου Δ του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014, και όχι βάσει των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 64. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
δ) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες από τις πολεμικές βιομηχανίες ΕΑΒ, ΕΒΟ, ΠΥΡΚΑΛ και ΕΛΒΟ, καθώς και από το Κέντρο Επιχειρηματικής Πολιτιστικής Ανάπτυξης (Κ.Ε.Π.Α.) και την Αναπτυξιακή Ενωση Μακεδονίας (ΑΝ.Ε.Μ.). (παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/2013 (ΦΕΚ 167/23.07.2013 τεύχος Α') σε συνδυασμό με την παρ.11 του άρθρου 72 του ίδιου Νόμου όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 4 του άρθρου 26 του Ν. 4223/13)
ε) Όταν οι πιο πάνω φορείς προμηθεύονται αγαθά ή λαμβάνουν υπηρεσίες από νομικές οντότητες, όπως αυτές ορίζονται στην περ. δ' του άρθρου 2 του ν. 4172/2013, μεταξύ των οποίων συνεταιρισμοί, κάθε μορφής ίδρυμα ή σωματείο ή οποιοδήποτε μόρφωμα παρόμοιας φύσης, κάθε φύσης κοινοπραξία, κάθε μορφής εταιρεία αστικού δικαίου, κοινωνίες αστικού δικαίου, κ.λπ. Προκειμένου να μην διενεργείται παρακράτηση φόρου, η νομική οντότητα (συνεταιρισμός, σωματείο, ίδρυμα, κοινοπραξία, εταιρεία αστικού δικαίου, κ.λπ.) υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά (συστατικό έγγραφο ή πράξη, οργανισμό, κ.λπ.), με την οποία ζητεί τη χορήγηση βεβαίωσης από την οποία προκύπτει ότι αποτελεί νομική οντότητα. Η Δ.Ο.Υ. χορηγεί τη σχετική βεβαίωση εφόσον διαπιστώσει από τα σχετικά δικαιολογητικά ότι πρόκειται για νομική οντότητα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. δ' του άρθρου 2 του ν. 4172/2013. Η βεβαίωση αυτή προσκομίζεται από τη νομική οντότητα στο φορέα γενικής κυβέρνησης, ώστε αυτός να μην διενεργεί παρακράτηση φόρου σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013, κατά την προμήθεια αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Η δημοτική κοινωφελής επιχείρηση περιλαμβάνεται στις νομικές οντότητες του άρθρου 2 του Ν. 4172/2013 και συνεπώς, οι αμοιβές που εισπράττει για τις υπηρεσίες που τυχόν παρέχει σε φορείς γενικής κυβέρνησης δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του Ν.4172/2013. (Υπ. Οικ. ΔΕΑΦ Β 1056098 ΕΞ 2015/23.04.2015)
στ) Υποχρέωση παρακράτησης φόρου εισοδήματος δεν υφίσταται όταν οι πιο πάνω φορείς γενικής κυβέρνησης προμηθεύονται αγαθά ή λαμβάνουν υπηρεσίες από νομικά πρόσωπα που δεν έχουν τη φορολογική κατοικία τους και δεν διατηρούν μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.
Τούτο διότι από το συνδυασμό των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 3 και της περ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4172/2013 προκύπτει ότι ο φορολογούμενος (νομικό πρόσωπο) που δεν έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπόκειται σε φόρο για το φορολογητέο εισόδημά του που προκύπτει στην Ελλάδα, και ως τέτοιο νοείται, μεταξύ άλλων, το εισόδημα από την πιο πάνω επιχειρηματική δραστηριότητα που ασκείται στην ημεδαπή μέσω μόνιμης εγκατάστασης. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
ζ) Η εξόφληση τιμολογίων και τόκων της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» που συστήθηκε με τη διάταξη του άρθρου 114 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133) απαλλάσσεται παντός άμεσου ή έμμεσου φόρου, παρακρατούμενου φόρου, κρατήσεων, δικαιωμάτων εισφορών καθώς επίσης και οιασδήποτε άλλης επιβάρυνσης υπέρ του Δημοσίου, Ο.Τ.Α., ή τρίτου. (παρ.6 άρθρο 34 Ν.4647/19)
Οι ανωτέρω διατάξεις ισχύουν υπό την επιφύλαξη τήρησης της ισχύουσας ενωσιακής νοµοθεσίας. (παρ.9 άρθρο 34 Ν.4647/19)
9. Χρόνος υποβολής δήλωσης και απόδοσης του φόρου
Ο φόρος που παρακρατείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 64 του Ν.4172/13 αποδίδεται το αργότερο μέχρι το τέλος του δεύτερου μήνα από την ημερομηνία καταβολής της υποκείμενης σε παρακράτηση πληρωμής, εκτός από τους φόρους που παρακρατούνται από τους συμβολαιογράφους. Ειδικά ο φόρος που παρακρατείται από συμβολαιογράφο για την υπεραξία του άρθρου 41, αποδίδεται από τον ίδιο με τραπεζική επιταγή σε διαταγή του Ελληνικού Δημοσίου, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την υπογραφή του συμβολαίου. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων καθορίζεται η διαδικασία για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής. (παρ.7 άρθρο 64 Ν.4172/13, όπως προστέθηκε από την περίπτ. γ' της παρ. 6 του άρθρου 24 του Ν. 4223/13 (ΦΕΚ 287/31.12.2013 τεύχος Α') και συμπληρώθηκε από την υποπερίπτ. ε' της περίπτ. 16 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14)
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται ο χρόνος υποβολής της δήλωσης. (παρ.5 άρθρο 64 Ν.4172/13, όπως τροποποιήθηκε από την περίπτ. β' της παρ. 6 του άρθρου 24 του Ν. 4223/13 (ΦΕΚ 287/31.12.2013 τεύχος Α')
Κατ' εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκε η ΠΟΛ. 1012/03.01.2014 (ΦΕΚ 8/08.01.2014 τεύχος Β') σύμφωνα με την οποία όσοι παρακρατούν φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 61 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α' 167), υποχρεούνται να υποβάλλουν δήλωση για την απόδοση αυτού, το αργότερο τρείς (3) ημέρες πριν το τέλος του δεύτερου μήνα από την ημερομηνία καταβολής της υποκείμενης σε παρακράτηση πληρωμής.
Ειδικά ο χρόνος υποβολής της δήλωσης και απόδοσης του παρακρατούμενου φόρου που καταβάλλεται τον Ιανουάριο του 2014, παρατείνεται μέχρι τις 30 Απριλίου 2014. (παρ.29 άρθρο 72 Ν.4172/13, όπως προστέθηκε από την υποπερίπτ. ε' της περίπτ. 22 της υποπαρ. Δ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14)
10. Τρόπος υποβολής δήλωσης και απόδοσης του φόρου
Με την ΠΟΛ 1028/20.01.2014 (ΦΕΚ 245/06.02.2014 τεύχος Β') ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον τρόπο και το χρόνο απόδοσης του φόρου 1% ή 4% ή 8% που παρακρατούν οι φορείς γενικής κυβέρνησης για την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή υπηρεσιών από νομικά πρόσωπα σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/13.
Σύμφωνα με την ΠΟΛ. ο φόρος αποδίδεται με προσωρινές δηλώσεις με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου, στο δικτυακό τόπο www.gsis.gr, το αργότερο μέχρι το τέλος του δεύτερου μήνα από την ημερομηνία καταβολής της υποκείμενης σε παρακράτηση πληρωμής, η οποία περιλαμβάνει το είδος των αγαθών και υπηρεσιών, το καθαρό ποσό της αξίας ανά συντελεστή φόρου, τα ακαθάριστα ποσά που έχουν καταβληθεί στον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα και τον παρακρατηθέντα φόρο.
Οι υπόχρεοι, εφόσον είναι νέοι χρήστες εγγράφονται στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες TaxisNet σύμφωνα με όσα ορίζονται με την με αριθμό ΠΟΛ.1178/ 7.12.2010, ΑΔΑ41ΦΜΗ-ΤΛ(ΦΕΚΒ'/9.12.10) Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Η διαδικασία αυτή δεν απαιτείται για τους ήδη πιστοποιημένους χρήστες.
Οι διαχειριστές πάγιας προκαταβολής, οι υπόλογοι χρηματικών ενταλμάτων του δημοσίου γενικά και οι διαχειριστές χρηματικού που παρακρατούν φόρο κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, αποδίδουν τον παρακρατηθέντα φόρο με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου, στο δικτυακό τόπο www.gsis.gr και εγγράφονται στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες TaxisNet σε ειδική εφαρμογή που συστήνεται γι' αυτό τον σκοπό.
Το σύστημα μετά την οριστικοποίηση της υποβολής της δήλωσης παράγει την «Ταυτότητα Οφειλής», στοιχείο απαραίτητο για την απόδοση του φόρου μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων.
Σε περίπτωση αποδεδειγμένης τεχνικής αδυναμίας ολοκλήρωσης της υποβολής της δήλωσης, αυτή υποβάλλεται άμεσα στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., με συνημμένο το εκτυπωμένο αποδεικτικό στοιχείο της μη δυνατότητας υποβολής της. Αποδεικτικό υποβολής της δήλωσης του παρακρατηθέντος φόρου σ' αυτή την περίπτωση, αποτελεί η υποβληθείσα δήλωση σφραγισμένη από τον αρμόδιο υπάλληλο της Δ.Ο.Υ. παραλαβής, με σχετική επισημείωση για την ολοκλήρωση της διαδικασίας βεβαίωσης του φόρου
Η ανωτέρω ΠΟΛ. ισχύει από το φορολογικό έτος 2014 για προμήθειες αγαθών ή παροχή υπηρεσιών που λαμβάνονται 1.1.2014 και μετά.
Ειδικά οι υπόχρεοι που παρακράτησαν φόρο για το μήνα Δεκέμβριο του έτους 2013 και η απόδοσή του θα γίνει σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4174/2013, υποβάλλουν τη δήλωση του παρακρατηθέντος φόρου σύμφωνα με τα ανωτέρω, εντός των οριζομένων προθεσμιών από τον ν. 2238/1994.
Επισημαίνεται ότι έπειτα από την τροποποίηση της παρ.2 του άρθρου 64 του Ν.4172/13, από την περίπτ.16γ της υποπαρ.Δ.1 του άρθρου πρώτου του Ν.4254/14, παρακράτηση φόρου από φορείς γενικής κυβέρνησης διενεργείται και για προμήθεια αγαθών ή παροχή υπηρεσιών από φυσικά πρόσωπα, κάτι το οποίο δεν προβλεπόταν στην αρχική διάταξη, συνεπώς δεν αναφέρεται και στην ανωτέρω ΠΟΛ.
Ο ως άνω παρακρατηθείς φόρος δεν εξαντλεί τη φορολογική υποχρέωση των αλλοδαπών ή ημεδαπών φυσικών προσώπων καθώς και των νομικών προσώπων που έχουν φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, αλλά πιστώνεται έναντι του φόρου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα ή νομικών προσώπων, κατά περίπτωση. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Σε περίπτωση που οι υπόχρεοι σε παρακράτηση, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 61, δεν προβαίνουν στην προβλεπόμενη με βάση τα ανωτέρω παρακράτηση φόρου, οι λήπτες της αμοιβής δεν αποδίδουν οι ίδιοι το φόρο αυτό, καθόσον η πιο πάνω διαδικασία δεν προβλέπεται στις σχετικές διατάξεις. (ΠΟΛ 1120/25.04.2014)
Υπόχρεοι παρακράτησης- συντελεστής
Δημόσιες υπηρεσίες, οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, κοινωφελή ιδρύματα και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου γενικά, κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή παροχής υπηρεσιών από επιχειρήσεις, υποχρεούνται όπως, κατά την καταβολή ή την έκδοση της σχετικής εντολής πληρωμής της αξίας αυτών, παρακρατούν φόρο εισοδήματος, ο οποίος υπολογίζεται στο καθαρό ποσό της αξίας των αγαθών ή υπηρεσιών με συντελεστή ως ακολούθως:
αα) ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) για τα υγρά καύσιμα, και τα προϊόντα καπνοβιομηχανίας (τσιγάρα),
ββ) ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%) για τα λοιπά αγαθά και
γγ) ποσοστό οκτώ τοις εκατό (8%) για την παροχή υπηρεσιών. (περίπτ. στ' παρ.1 άρθρο 55 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 13 του άρθρου 6 του Ν. 2386/1996 (ΦΕΚ 43/1996 τεύχος Α'), και με την παρ. 1 του άρθρου 15 του Ν. 2992/02 (ΦΕΚ 54/02 τεύχος Α'
Η παρακράτηση θα γίνεται επί της καθαρής αξίας των τιμολογίων δηλαδή επί της αξίας που απομένει μετά την αφαίρεση του Φ.Π.Α., και των τυχόν κρατήσεων υπέρ του Δημοσίου που βαρύνεται ο προμηθευτής, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. (ΠΟΛ 1131/1060204/25.05.1994)
Εξαίρεση από την παρακράτηση φόρου
Εξαιρούνται από την παρακράτηση φόρου οι υπόχρεοι του πρώτου εδαφίου:
αα) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες και δεν απαιτείται σύμβαση, εφόσον η καθαρή αξία αυτών, κατά συναλλαγή, δεν υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ, (στις περιπτώσεις που υπάρχει σύμβαση για προμήθεια αγαθών ή παροχή υπηρεσιών θα διενεργείται παρακράτηση έστω κι αν το ποσό της συναλλαγής είναι κάτω των εκατόν πενήντα (150) ευρώ- ΠΟΛ. 1131/1060204/25.05.1994)
ββ) όταν λαμβάνουν υπηρεσίες ή προμηθεύονται ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, τηλεγραφήματα, γραμματόσημα, φωταέριο, νερό και εισιτήρια γενικά,
γγ) όπου προβλέπεται παρακράτηση ή προκαταβολή φόρου από άλλη διάταξη για το ίδιο έσοδο και
δδ) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες από τις πολεμικές βιομηχανίες ΕΑΒ, ΕΒΟ, ΠΥΡΚΑΛ και ΕΛΒΟ, καθώς και από το Κέντρο Επιχειρηματικής Πολιτιστικής Ανάπτυξης (Κ.Ε.Π.Α.) και την Αναπτυξιακή Ένωση Μακεδονίας (Α.Ν.Ε.Μ.).
Οι διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης β' της παραγράφου 1 εφαρμόζονται αναλόγως.
Δεν υπάγονται στην έννοια της προμήθειας αγαθών ή παροχής υπηρεσιών οι μισθώσεις ακινήτων, μηχανών και μηχανημάτων, αυτοκινήτων, αεροσκαφών χωρίς χειριστή ή οδηγό. Ακόμα δεν υπάγονται οι δαπάνες κοινοχρήστων των πολυκατοικιών. Επίσης, δεν υπάγονται οι επιδοτήσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης προς επιχειρήσεις για προγράμματα εκπαίδευσης κ.λπ. που εκτελούνται υπό την εποπτεία του ΟΑΕΔ ή άλλων Δημόσιων υπηρεσιών. (ΠΟΛ 1131/1060204/25.05.1994)
Δεν υφίσταται υποχρέωση παρακράτησης φόρου από δημόσιες επιχειρήσεις, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης κ.λ.π. όταν αυτοί προμηθεύονται αγαθά ή δέχονται υπηρεσίες από επιχειρήσεις ή από νομικά πρόσωπα γενικά που για τα έσοδα τους αυτά δεν υπόκεινται σε φορολογία. (ΠΟΛ 1131/1060204/25.05.1994)
Η διαπίστωση του γεγονότος ότι, οι επιχειρήσεις ή τα νομικά πρόσωπα γενικά που προμηθεύουν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες στους ανωτέρω υπόχρεους παρακράτησης (Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ. κ.τ.λ.), δεν υπόκεινται σε φορολογία εισοδήματος ως Ν.Π. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου, Ν.Π. κοινωφελούς χαρακτήρα κ.τ.λ., θα διενεργείται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. με βάση τα πραγματικά δεδομένα που υφίστανται για κάθε επιχείρηση ή Ν.Π. γενικά και ύστερα από σχετική αίτηση των ενδιαφερομένων με την υποβολή και των απαραίτητων στοιχείων. Εφόσον διαπιστώνεται ότι, οι επιχειρήσεις αυτές ή Ν.Π. γενικά, δεν υπόκεινται σε φορολογία εισοδήματος, θα χορηγείται στους ενδιαφερόμενους σχετική βεβαίωση από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Κατόπιν των ανωτέρω, οι υπόχρεοι παρακράτησης (Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ. κ.τ.λ.) όταν προμηθεύονται αγαθά ή τους παρέχονται υπηρεσίες από επιχειρήσεις ή Ν.Π. γενικά, δεν υποχρεούνται να διενεργούν παρακράτηση εφόσον οι προμηθευτές τους αυτοί τους προσκομίζουν τη βεβαίωση απαλλαγής από τη φορολογία εισοδήματος της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. Η ίδια βεβαίωση θα ισχύει, με ευθύνη των επιχειρήσεων ή Ν.Π. γενικά, για ένα έτος, εκτός εάν μεταβληθεί ενωρίτερα το φορολογικό καθεστώς. (ΠΟΛ 1215/1105760/2037/Α.0012/20.09.1994)
Στο τελευταίο εδάφιο της περίπτ.β' της παρ.1 του άρθρου 55 του Ν.2238/94 ορίζονται τα εξής: «Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν παρακρατήθηκε ο φόρος, τότε αυτός αποδίδεται με δήλωση του δικαιούχου της αμοιβής κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 60.»
Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζεται ο τρόπος παρακράτησης του φόρου και γενικά κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης αυτής. (περίπτ. στ' παρ.1 άρθρο 55 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 19 του άρθρου 4 του Ν. 2873/00 (ΦΕΚ 285/00 τεύχος Α΄), με την παρ. 72 του άρθρου 9 του Ν. 2948/01 (ΦΕΚ 242/01 τεύχος Α΄)
Οι δημοτικές και κοινοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης, αποχέτευσης, διαχείρισης απορριμμάτων και τηλεθέρμανσης, απαλλάσσονται από το φόρο (περίπτ. α' παρ.1 άρθρο 103 Ν.2238/94)
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Οι απαλλαγές που θεσπίστηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 276 του ν. 3463/06, καταργήθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 12 του ν. 3842/10.
Μετά τις 23/4/2010 η παρακράτηση φόρου εισοδήματος 8% του άρθρου 55 παρ.1 περίπτωση στ΄ -γγ Ν. 2238/94 διενεργείται κανονικά. ΔΕΝ ισχύει πλέον η απαλλαγή από την παρακράτηση φόρου εισοδήματος 8% του άρθρου 55 παρ.1 περίπτωση στ΄ -γγ Ν. 2238/94 από το Δήμο για παροχή υπηρεσιών από κοινωφελείς επιχειρήσεις (ΠΟΛ 1128/ 1085185 /10943 /Β0012/ 01.11.2007)
Απόδοση του Φόρου
Όσοι παρακρατούν φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις των περιπτώσεων α', ε' και η' της παραγράφου 1 του άρθρου 55 και του άρθρου 58, υποχρεούνται να αποδίδουν αυτόν με εφάπαξ καταβολή στη Δ.Ο.Υ. της έδρας τους μέχρι την 20ή ημέρα των μηνών Μαρτίου, Μαΐου, Ιουλίου, Σεπτεμβρίου, Νοεμβρίου και Ιανουαρίου κάθε έτους με προσωρινή δήλωση, η οποία περιλαμβάνει τα ακαθάριστα ποσά που έχουν καταβληθεί στο προηγούμενο ημερολογιακό δίμηνο και το φόρο που παρακρατήθηκε. Η υποβολή της δήλωσης πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.) του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες. (παρ.1 άρθρο 59 Ν.2238/94, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.5α του άρθρου 64 του Ν.4170/13 (ΦΕΚ 163/12.07.2013 τεύχος Α')
Ειδικώς, υποχρεούται σε απόδοση των ποσών που παρακρατήθηκαν κατά τη διάρκεια κάθε μήνα, μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου από την παρακράτηση μήνα:
α) ο υπόχρεος παρακράτησης φόρου που απασχολούσε κατά μέσο όρο, κατά την προηγούμενη χρήση, περισσότερα από πενήντα πρόσωπα, και
β) τα ασφαλιστικά ταμεία για την καταβολή των συντάξεων.
Για την υποβολή της δήλωσης έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου
. (παρ.2 άρθρο 59 Ν.2238/94 όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 20 του Ν. 3943/2011 (ΦΕΚ 66/31.03.2011 τεύχος Α'). Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 20 του Ν. 3943/2011: «2.Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται για παρακρατήσεις φόρου που διενεργούνται από την 1η Μαΐου 2011 και εφεξής.)
Με την παρ.5β του άρθρου 64 του Ν.4170/13 (ΦΕΚ 163/12.07.2013 τεύχος Α') αντικαθίσταται η παρ.2 του άρθρου 59 του Ν.2238/94 ως εξής:
Ειδικώς, όσοι παρακρατούν φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 57, υποχρεούνται να αποδίδουν αυτόν με εφάπαξ καταβολή στη Δ.Ο.Υ. της έδρας τους μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα του επόμενου από την παρακράτηση μήνα με προσωρινή δήλωση, η οποία περιλαμβάνει τα ακαθάριστα ποσά που έχουν καταβληθεί στον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα, το φόρο και το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 που παρακρατήθηκαν και τις οφειλόμενες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Η υποβολή της δήλωσης πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.) του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες. Ειδικά, για το Δημόσιο, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, με εξαίρεση τα ασφαλιστικά ταμεία για τα οποία εφαρμόζονται οι διατάξεις των δύο προηγούμενων εδαφίων της παρούσας παραγράφου, υποχρεούνται σε απόδοση των ποσών που παρακρατήθηκαν μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα του μεθεπόμενου από την παρακράτηση μήνα. Η υποβολή της δήλωσης των περιπτώσεων αυτών πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του Α.Φ.Μ. του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες.
Προκειμένου να διατεθεί στους υπόχρεους υποβολής τους ο απαιτούμενος χρόνος προκειμένου να καταχωρηθούν όλες οι σχετικές συναλλαγές με νέα μηχανογραφική εφαρμογή και λαμβανομένου υπόψη ότι οι σχετικές κατασκευές των εφαρμογών υποβολής των εν θέματι οριστικών δηλώσεων των αντίστοιχων βεβαιώσεων αποδοχών και των καταστάσεων μέσω διαδικτύου στον δικτυακό τόπο της Γ.Γ.Π.Σ., εντάσσονται στον προγραμματισμό υλοποίησης του έργου TAXISnet του 2013, αναστέλλεται η υποβολή τους για την χρήση 2011. (ΠΟΛ 1186/21.09.2012)
Λαμβανομένου υπόψη ότι, οι σχετικές κατασκευές των εφαρμογών υποβολής των εν θέματι οριστικών δηλώσεων, των αντίστοιχων βεβαιώσεων αποδοχών των υποβαλλόμενων αρχείων, των καταστάσεων, μέσω διαδικτύου στον δικτυακό τόπο της Γ.Γ.Π.Σ., εντάσσονται στην νέα γραμμογράφηση του έργου TAXISnet του 2013 αναστέλλεται η υποβολή τους για την χρήση 2012. (ΠΟΛ 1053/21.03.2013)