Βεβαίωση και είσπραξη τέλους

 

I. Βεβαίωση των τελών
II. Είσπραξη τελών
III. Υπόχρεοι προς πληρωμή- Είσπραξη τελών-Έλεγχος
IV. Παροχή Στοιχείων από άλλους φορείς προς διευκόλυνση είσπραξης εσόδων
V. Απαλλαγή έκδοσης αποδείξεων μέσω φορολογικού μηχανισμού
VI. Αύξηση - Μείωση της επιφάνειας - Διαδοχή

VII. ΔΕΗ και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας


 

I. Βεβαίωση των τελών


Η οριστική βεβαίωση των τελών (που προβλέπονται στο άρθρο 1 του Ν.25/75) συντελείται μόνο με εγγραφή του υπόχρεου στον οικείο κατάλογο της ΔΕΗ επί τη βάσει της από το άρθρο 2 του παρόντος προβλεπόμενης δηλώσεως, μη απαιτουμένης σύνταξης χρηματικού καταλόγου από το δήμο ή την κοινότητα. (άρθρο 1 παρ.9 Ν.25/75)

 

Οι δήμοι βεβαιώνουν ταμειακά τα κάθε είδους οφειλόμενα ποσά, από οποιαδήποτε πηγή, που καθίστανται εισπρακτέα έσοδα, εντός αποσβεστικής προθεσμίας πέντε (5) ετών, που αρχίζει το επόμενο έτος από τη γένεση της οφειλής, εκτός αν με ειδικές διατάξεις ορίζονται μικρότερες προθεσμίες. (παρ. 1 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 534/38880/04.05.2023)


[embed_object_post post_id="617018" post_title="Βεβαίωση οφειλών λόγω μη υποβολής δήλωσης (παρ. 2 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23)"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

 

Με αφορμή ερώτημα Δήμου, που απεστάλη τον Οκτώβριο του 2022 (πριν την ισχύ του ν. 5027/23) προς το ΥΠ.ΕΣ. αλλά παρελήφθη τον Ιούλιο του 2023 (μετά την ισχύ του ν. 5027/23), σχετικά με το χρόνο παραγραφής των τελών ύδρευσης και των τελών καθαριότητας και φωτισμού που επιστρέφονται από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας προς βεβαίωση, το ΥΠ.ΕΣ. με το υπ’ αριθμ. 64349/31.07.2023 έγγραφο του επισημαίνει τα εξής:

«Σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 6 του α.ν. 344/1968 «... Κατ ́ εξαίρεσιν αι προερχόμεναι εκ φόρων εν γένει, τελών, δικαιωμάτων, εισφορών και αντιτίμου προσωπικής εργασίας παραγράφονται μετά πενταετίαν ως ανωτέρω».

Τα ανταποδοτικά τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης, τα οποία σημειωτέον, διατηρούν την ιδιότητα αυτή (του ανταποδοτικού τέλους) και στην περίπτωση που τη σχετική υπηρεσία παρέχει ο οικείος δήμος και στην περίπτωση που αυτή παρέχεται από δημοτική επιχείρηση (ΔΕΥΑ), επιβάλλονται σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του β.δ/τος 24-9/20-10/1958. Τα ως άνω τέλη συνεπώς εμπίπτουν στην πενταετή παραγραφή της προαναφερόμενης διάταξης του άρθρου 6 του α.ν. 344/1968 και όχι στην εικοσαετή παραγραφή απαιτήσεων του Δημοσίου της παρ. 3 του άρθρου 136 του ν.4270/2014, όπου ορίζονται ρητά οι εμπίπτουσες περιπτώσεις και στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται τα συγκεκριμένα τέλη. Επιπλέον, οι Ο.Τ.Α. δεν εντάσσονται στο “Δημόσιο”, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 14 παρ. 1στ. του ν. 4270/2014. Ως εκ τούτου και αναφορικά με το ερώτημά σας, βεβαιωμένες οφειλές από τέλη ύδρευσης παραγράφονται μετά την παρέλευση πενταετίας από την ταμειακή τους βεβαίωση, με την επιφύλαξη τυχόν ενεργειών (διοικητικά μέτρα είσπραξης) για την επιδίωξη είσπραξής τους από τον δήμο, στο πλαίσιο του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.-ν.δ. 356/1974 που ίσχυε για το διάστημα αναφοράς, νέος Κ.Ε.Δ.Ε.-ν. 4978/2022). Τα ίδια ισχύουν και για την είσπραξη των τελών καθαριότητας και φωτισμού που αναφέρετε στο υπ ́ αριθμ. ΧΧΧ/5.10.2022 έγγραφό σας."

 

 

Όπως γίνεται δεκτό και από την νομολογία (βλ. αποφάσεις ΣΤΕ 1990/1999 και 3286/1995) «οικονομικό έτος εις το οποίο ανάγεται» το τέλος είναι το οικονομικό έτος κατά το οποίο γεννήθηκε η οφειλή. (Ειδική Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη, Ιούλιος 2014)

 

Για τον ακριβή καθορισμό των υπόχρεων και του οφειλόμενου ποσού, οι δήμοι, πέραν της χρήσης των μητρώων τους, δύνανται να ζητούν το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου ή την επωνυμία του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, την ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας, τον αριθμό φορολογικού μητρώου και τη διεύθυνση κατοικίας ή έδρας, από κάθε αρχή της Γενικής Κυβέρνησης κατά την έννοια της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), η οποία υποχρεούται να προσκομίσει τα αιτούμενα στοιχεία εντός ενός (1) μηνός, με κάθε πρόσφορο τρόπο. Η μη εμπρόθεσμη ανταπόκριση στο αίτημα του δήμου, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο, συνιστά λόγο πειθαρχικού ελέγχου των αρμόδιων οργάνων της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ. 1 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23)

 

Όπως έχει διαπιστώσει ο Συνήγορος του Πολίτη κατά τη διερεύνηση αναφορών, στις περιπτώσεις τελών που εισπράττονται μέσω λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος (τέλη καθαριότητας και φωτισμού, ΤΑΠ), πολλοί δήμοι θεωρούν ως σημείο εκκίνησης της αποσβεστικής προθεσμίας βεβαίωσής τους, το οικονομικό έτος εντός του οποίου λαμβάνουν από τη ∆ΕΗ την αναλυτική κατάσταση των τελών που ο πολίτης οφείλει προς τον δήμο. Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση ακυρώνει κατ΄ουσίαν την πρόβλεψη της παρ. 1 του άρθρου 2 του ΑΝ 344/1968, μεταθέτοντας επ' αόριστον την αποσβεστική προθεσμία βεβαίωσης από τους δήμους φόρων, τελών κλπ, καθώς την εξαρτά από το χρόνο κατά τον οποίο λαμβάνει ο δήμος τη σχετική γνωστοποίηση από την ∆ΕΗ, ενώ σκοπός του νομοθέτη ήταν η χρονική οριοθέτηση του δικαιώματος των δήμων να βεβαιώνουν φόρους, τέλη κ.α. Παράλληλα διαπιστώνεται και μία δυστοκία της ∆ΕΗ να συνεργαστεί με τους δήμους στο πεδίο είσπραξης των δημοτικών τελών παρά το γεγονός ότι υπάρχει νόμιμη υποχρέωσή τους για άμεση, και πάντως όχι πέραν της πενταετίας, αποστολής προς αυτούς των ανεξόφλητων οφειλών από τέλη καθαριότητας, φωτισμού και ΤΑΠ. (Ειδική Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη, Ιούλιος 2014)

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » Αποσβεστική προθεσμία - Παραγραφή

 

Ωστόσο, δείτε και την ενότητα για την χρονική διάρκεια της ειδικής ρύθμισης υποβολής δήλωσης αδήλωτων τ.μ. ακινήτων:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ / ΔΙΑΦΟΡΑ / Υποβολή δήλωσης αδήλωτων τ.μ. ακινήτων

 


II. Είσπραξη τελών


Τα τέλη τα βαρύνοντα μη στεγασμένους χώρους, όπως βιομηχανίες, κινηματοθέατρα, επιχειρήσεις πωλήσεως οικοδομήσιμων υλικών, σταθμούς και συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων και λοιπών εν γένει επιχειρήσεων που ασκούνται σε μη στεγασμένους χώρους καθώς και οικιών που κατοικούνται εποχιακά, συνεισπράττονται από τη ΔΕΗ σύμφωνα με τα όσα ορίζει το άρθρο 3 παρ.2 Ν.25/75

 

Δήμοι, που έχουν δική τους Ταμιακή Υπηρεσία και Υπηρεσία Υδρεύσεως ή δημοτική επιχείρηση υδρεύσεως ή δημοτικό οργανισμό υδρεύσεως, δύναται να εξαιρεθούν της υποχρεωτικής συνείσπραξης των τελών καθαριότητος και φωτισμού από τη ΔΕΗ με αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και να συνεισπράττουν με τους λογαριασμούς ύδρευσης, με σχετική ειδική μνεία και άλλα  βεβαιωμένα χρέη από τέλη, δικαιώματα και εισφορές ανταποδοτικού χαρακτήρα. (δεν απαιτείται έγκριση του νομάρχη άρθρο μόνο Π.Δ. 22/82). Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου κοινοποιείται εις την ΔΕΗ μέχρι τέλους του μηνός Νοεμβρίου εκάστου έτους (προσθ.παρ.3 από άρθρο 3 του Ν. 429/76). (άρθρο 4 παρ.3 Ν.25/1975 και άρθρο 167 παρ.2 Ν.3463/06)

Προκειμένου περί οδών αποτελουσών οροθετικήν γραμμήν μεταξύ δήμων και κοινοτήτων, η καθαριότης και η αποκομιδή των απορριμμάτων των ακινήτων αμφοτέρων των οικοδομικών πλευρών αυτών, ως και ο φωτισμός ενεργούνται υπό του δι' αποφάσεως του Νομάρχου (ήδη Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης) οριζομένου δήμου ή κοινότητος, όστις δικαιούται να βεβαιοί και εισπράττη το τέλος καθαριότητος και φωτισμού. Εν τη αυτή περιπτώσει προκειμένου περί κατασκευής ή επισκευής της οδού ο Νομάρχης (ήδη Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης) ορίζει δι' αποφάσεώς του τον υπόχρεον να εκτελέση τας εργασίας δήμον ή κοινότητα, καταμερίζων συγχρόνως και την δαπάνην ήτις βαρύνει έκαστον οργανισμόν τοπικής αυτοδιοικήσεως. (παρ.6 άρθρο 21 Β.Δ. 24.9/20.10.58 (ΦΕΚ 171/58 τεύχος Α)
 
Δήμος κάλεσε τον ιδιοκτήτη μισθωμένου ακινήτου να καταβάλει δημοτικά τέλη, δημοτικούς φόρους και ΤΑΠ που δεν είχε καταβάλει ο μισθωτής του ακινήτου και καταναλωτής της ΔΕΗ. Ο Συνήγορος του Πολίτη επισήμανε ότι, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία και νομολογία, υπόχρεος για την καταβολή των δημοτικών τελών και φόρων, που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, είναι καταρχήν ο μισθωτής-καταναλωτής του ηλεκτρικού ρεύματος. Η δυνατότητα επιδίωξης της πληρωμής τυχόν οφειλών από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου υπάρχει επιπρόσθετα μόνο σε περίπτωση που αποδεδειγμένα η είσπραξη από τον μισθωτή-καταναλωτή είναι δυσχερής. Ο δήμος ανταποκρίθηκε θετικά, απάλλαξε τον ιδιοκτήτη από την υποχρέωση και στη συνέχεια στράφηκε κατά του μισθωτή για την εξόφληση της οφειλής (υπόθεση 196664/2014). (Ετήσια Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη 2015) (Όμοια η από 06.03.2018 Σύνοψη Διαμεσολάβησης του Συνηγόρου του Πολίτη)

 

∆ήµος αναζήτησε από µισθωτή ακινήτου ανείσπρακτα δηµοτικά τέλη, για χρονικό διάστηµα ενός έτους µετά τη λήξη της µίσθωσής του.
Ο πολίτης υπέβαλε αίτηµα απαλλαγής από την οφειλή των δηµοτικών τελών για το χρονικό διάστηµα µετά τη λήξη της µίσθωσής του, το οποίο απορρίφθηκε εγγράφως µε το επιχείρηµα ότι δεν είχε γίνει διακοπή της σύµβασης µε την ∆ΕΗ σε έγκαιρο χρόνο, προκειµένου ο ∆ήµος να αναζητήσει τους πραγµατικούς χρήστες.
Ο Συνήγορος του Πολίτη επισήµανε στον ∆ήµο ότι, εφόσον δεν αµφισβητείται η λήξη της µίσθωσης, θα ήταν σκόπιµο να εξαντληθούν οι δυνατότητες καταλογισµού των ανεξόφλητων δηµοτικών τελών στον πραγµατικό χρήστη και νέο µισθωτή του ακινήτου.
Η ανταπόκριση του ∆ήµου ήταν άµεση και διαβεβαίωσε τον Συνήγορο ότι «υπάρχει αναστολή οποιουδήποτε εισπρακτικού µέτρου», µέχρι να προσκοµίσει ο ενδιαφερόµενος συµπληρωµατικά έγγραφα για τον επόµενο µισθωτή του ακινήτου.
Αφότου ο ενδιαφερόµενος προσκόµισε τα νεώτερα στοιχεία, ο ∆ήµος αποφάσισε να κάνει δεκτό το αίτηµα διαγραφής από την οφειλή του ποσού που αφορά το διάστηµα µετά τη λήξη της µίσθωσής του ενδιαφερόµενου, το οποίο χρεώθηκε στον πραγµατικό χρήστη και επόµενο µισθωτή του ακινήτου. (Συνήγορος του Πολίτη Σύνοψη Διαμεσολάβησης 19.12.2018)
 


III. Υπόχρεοι προς πληρωμή- Είσπραξη τελών- Έλεγχος:


Σε κάθε δήμο και κοινότητα τηρούνται πίνακες (καρτέλες) τελών καθαριότητας και φωτισμού, στους οποίους καταχωρίζονται κατά υπόχρεο καταναλωτή τα στοιχεία των παραπάνω δηλώσεων, καθώς και το προς είσπραξη από τη ΔΕΗ ποσό. (άρθρο 5 παρ.2 Ν.25/75)

 

Τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού βαρύνουν τον υπόχρεο σε πληρωμή του λογαριασμού καταναλισκόμενου ηλεκτρικού ρεύματος και συνεισπράττονται από τη ΔΕΗ ή από τον εναλλακτικό προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος, σε δόσεις ίσες με τον αριθμό των ετήσιων λογαριασμών. Για το σκοπό αυτόν εκδίδεται ενιαίος λογαριασμός για κάθε υπόχρεο.  (άρθρο 4 παρ.1 Ν.25/75(άρθρο 43 παρ.1β του Ν. 3979/2011)

 

Κάθε είδους φόροι, τέλη και εισφορές σε βάρος των ανωνύμων εταιρειών Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. του ν. 2932/2001 (Α΄ 145) και του ν. 2688/1999, ανεξαρτήτως της μετοχικής τους σύνθεσης, υπέρ των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεν συνεισπράττονται με βάση την παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 3979/2011 (Α΄ 138). (παρ.1 άρθρο 6 Ν.4597/19)

Τυχόν ποσά που αντιστοιχούν στους ανωτέρω φόρους, τέλη και εισφορές και εμφαίνονται ως ανείσπρακτα σε ήδη εκδοθέντες λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν πρόσθετων φορέων, προσαυξήσεων, προστίμων και τόκων, αφαιρούνται με αντιλογισμό από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας εντός ενενήντα (90) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και πιστώνονται αποκλειστικά προς εξόφληση οφειλών από κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. (παρ.2 άρθρο 6 Ν.4597/19)

Αν δεν διενεργείται ο ως άνω αντιλογισμός από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας εντός της προθεσμίας της παραγράφου 2, οι Οργανισμοί Λιμένος Α.Ε. προβαίνουν στο σχετικό αντιλογισμό και σε ταυτόχρονη εκκαθάριση των λογαριασμών μονομερώς, με δήλωσή τους, κοινοποιούμενη νομίμως προς τον εκάστοτε προ μηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. (παρ.3 άρθρο 6 Ν.4597/19)

Tα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού βαρύνουν, κατ' αρχήν, τον υπόχρεο σε πληρωμή του λογαριασμού καταναλισκόμενου ηλεκτρικού ρεύματος, ο οποίος μπορεί να είναι και πρόσωπο διαφορετικό από εκείνον που χρησιμοποιεί το ακίνητο, το οποίο εξυπηρετείται από τον μετρητή αυτό, εφόσον δεν έχει γνωστοποιηθεί στη Δ.Ε.Η. μεταβολή στη χρήση του ακινήτου, (ΣτΕ 3431/1995, 7μ., 329/1997) (ΣτΕ 1203/1999)

Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού προς εταιρεία. Με τελεσίδικη απόφαση του Τριμελούς Διοικητικού Εφετείου (άρθρο 6 παρ. 2, περ. β,΄ εδάφ. γ΄ Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας) κρίθηκε ότι, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, υπόχρεη για την καταβολή του επίδικου τέλους ήταν η εν λόγω εταιρεία, το ζήτημα δε αυτό τελεί σε άμεση και αναγκαία συνάρτηση με το διατακτικό περί απόρριψης της προσφυγής και, ως εκ τούτου, καλύπτεται από το δεδικασμένο, δεσμεύοντας τόσο την εταιρεία αυτή όσο και το Δήμο. Συνεπώς, ο τελευταίος μη νομίμως έκρινε εκ νέου το ζήτημα του υπόχρεου προς καταβολή των τελών, λόγω μεταβίβασης της κυριότητας του ακινήτου που αφορούν και αποφάσισε την επιστροφή μέρους αυτών ως αχρεωστήτως καταβληθέντων. Περαιτέρω, αφού η πληρωμή του τέλους βαρύνει κατ’ αρχήν τον υπόχρεο σε πληρωμή του λογαριασμού καταναλισκομένου ηλεκτρικού ρεύματος, μόνη η μεταβολή της κυριότητας του ακινήτου δεν συνεπάγεται τη μεταβολή του υπόχρεου, αλλά θα έπρεπε να συνοδεύεται από στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, ο λογαριασμός δεν εκδιδόταν στο όνομα της εταιρείας αυτής, αλλά της «ΧΧΧ ΕΛΛΑΣ και Σία Ο.Ε». Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 143/2018)


Για λογαριασμούς που εκδίδονται για χρονικό διάστημα μικρότερο ή μεγαλύτερο της εκάστοτε ορισμένης χρονικής περιόδου, που προσδιορίζεται από τους νομίμως υπόχρεους, ενεργείται από τη ΔΕΗ ή από τον εκάστοτε εναλλακτικό προμηθευτή ανάλογη χρέωση των εν λόγω ποσών. Οι πραγματοποιούμενες από τη ΔΕΗ ή τον εκάστοτε εναλλακτικό προμηθευτή εισπράξεις αποδίδονται στο δικαιούχο δήμο, βάσει σχετικής εκκαθαριστικής κατάστασης εντός του δεύτερου μήνα από τη λήξη του μήνα στον οποίο λογιστικώς ανήκουν οι λογαριασμοί. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν να παρέχουν στο δικαιούχο δήμο χρηματικές προκαταβολές έναντι των προς απόδοση εισπραττόμενων τελών.(άρθρο 43 παρ.1β του Ν. 3979/2011)

Η είσπραξη του τέλους των μη ηλεκτροδοτούμενων χώρων πραγματοποιείται κατόπιν βεβαίωσης των σχετικών οφειλών από την αρμόδια υπηρεσία του δήμου (με χρηματικούς καταλόγους). (YΠ.ΕΣ.Δ.Α. 13282/27.05.2015)


Ο δήμος ή η κοινότητα δικαιούται να ενεργεί έλεγχο των κατά το άρθρον 2 παρ. 1β' του Ν.25/75 δηλώσεων. Σε περίπτωση ανακριβής δήλωσης επιβάλλονται στους υπόχρεους καταναλωτές με απόφαση του δημάρχου ή προέδρου κοινότητας τα αναλογούντα προς τον αποκρυβέντα χώρο τέλη, καθώς και πρόστιμο κατά τις διατάξεις του άρθρου 73 του Β.Δ. της 24-9/20-10-1958. Η απόφαση αύτη κοινοποιείται στον υπόχρεο με απόδειξη. Ο δήμος ή η κοινότητα αιτείται εγγράφως την παρά της ΔΕΗ χρέωση του υποβάλλοντος την ανακριβή δήλωση καταναλωτού με την απόδοση του αναφερόμενου στην απόφαση συνολικού ποσού στη ΔΕΗ μαζί με τις υπόλοιπες εισπράξεις. (άρθρο 5 παρ.1 Ν.25/75)  (YΠ.ΕΣ.Δ.Α. 13282/27.05.2015)

 

Αποδεικτικά μέσα για τη διενέργεια ελέγχου είναι μεταξύ άλλων τα έγγραφα, εν οις και αι εκθέσεις ελέγχου των φορολογικών οργάνων. Έγγραφα συντεταγμένα κατά τους νομίμους τύπους υπό του αρμοδίου καθ` ύλην και κατά τόπον δημοσίου οργάνου (δημόσια έγγραφα), αποτελούν πλήρη απόδειξιν περί πάντων όσα βεβαιούνται εν αυτοίς ως γενομένα υπό του συντάξαντος ή ενώπιον αυτού, ως προς τα οποία μόνον επί πλαστότητι δύνανται να προσβληθούν. Η προηγούμενη διάταξις ισχύει και επί των συντασσομένων υπό των φορολογικών οργάνων εκθέσεων ελέγχου πλην των αναφερομένων εν αυταίς πληροφοριών ή ομολογίας του ελεγχομένου. Το δικαστήριο δύναται αυτεπαγγέλτως να αποφασίζει περί του συμπληρώσεως των αποδείξεων δια παντός προσφόρου μέσου, δικαιούμενο να διατάξει και επανάλεγχον. Εκ του συνδυασμού των διατάξεων τούτων προκύπτει ότι αι συντασσόμεναι υπό των αρμοδίων δημοτικών οργάνων εκθέσεις ελέγχου ή του από του δικαστηρίου διατασσομένου επανελέγχου προς εξακρίβωσιν της εκτάσεως και της φύσεως του ηλεκτροδουμένου χώρου, εφ` ου επιβάλλεται το τέλος κυριότητος, είναι δημόσια έγγραφα, περί της αποδεικτικής δυνάμεως των οποίων ισχύουν τα εν άρθροις 144 παρ. 1 και 145 του Κώδικος Φορολογικής Δικονομίας οριζόμενα. (ήδη άρθρο 171 Ν.2717/99) (ΣτΕ 4142/1988 Τμ.Α')
 

Οι εκ τελών καθαριότητος και φωτισμού πραγματοποιούμενες από τη ΔΕΗ εισπράξεις αποδίδονται στον δικαιούχο δήμο ή κοινότητα βάσει σχετικής εκκαθαριστικής καταστάσεως εντός του τρίτου μήνα από τη λήξη του μήνα στον οποίο λογιστικώς ανήκουν οι λογαριασμοί. Η ΔΕΗ δύναται να παρέχει στο δικαιούχο δήμο ή κοινότητα χρηματικές προκαταβολές έναντι των προς απόδοση εισπραττομένων τελών. (άρθρο 4 παρ.2 Ν.25/75)

Τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη και δημοτικοί φόροι που εισπράττονται από τα καταστήματα που λειτουργούν εντός των ορίων του χώρου διαχειριστικής ευθύνης του Φορέα Διαχείρισης Μητροπολιτικού Πάρκου Περιβαλλοντικών και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων και Ανάπτυξης Κοινωνικής Οικονομίας «Αντώνης Τρίτσης», αποδίδονται στο Φορέα Διαχείρισης, ο οποίος θα έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα της αποκομιδής, ανακύκλωσης και διαχείρισης των απορριμμάτων του Πάρκου. Τα τέλη αυτά και οι δημοτικοί φόροι θα αποδίδονται απευθείας από τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Α.Ε. ή από τους εναλλακτικούς προμηθευτές. (περίπτ.β άρθρο 56 Ν.4414/16)


Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε το θέμα σε ότι αφορά την απόδοση των ανταποδοτικών τελών και την καθυστέρηση απόδοσης των εισπραχθέντων τελών στη μεγάλη πλειοψηφία των δήμων, πέραν των προθεσμιών που προβλέπονται από τον νόμο, και προτείνεται αυτά να αποδίδονται από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς παρόχους στους οικείους δήμους στο σύνολό τους, εντός του δεύτερου μήνα.
 

Για την αντιμετώπιση από τη ΔΕΗ των δαπανών εισπράξεως των ως άνω τελών, αύτη παρακρατεί εκτός των εισπραττομένων ποσοστό δύο τοις εκατό (2%). Δικαιούται επίσης να παρακρατεί εκτός των ως άνω τελών, τις προς αυτή εκκαθαρισμένες ληξιπρόθεσμες και απαιτητές οφειλές δήμου ή κοινότητος, τις προερχόμενες από κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος ή από έργα ηλεκτροδότησης (άρθρο 9 Ν.25/75)

Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε ότι το ανωτέρω ποσοστό προμήθειας παραμένει σταθερό παρότι έχουν αλλάξει οι περίοδοι μέτρησης και χρέωσης της κατανάλωσης ρεύματος από διμηνία σε τετραμηνία. Δηλαδή ενώ το λειτουργικό κόστος της ΔΕΗ έχει μειωθεί στο μισό η προμήθεια παραμένει αμετάβλητη ως ποσοστό και προτείνεται να μειωθεί το ποσοστό της προμήθειας αυτής από το 2% στο 0,5%.

Έπειτα από συμφωνία της ΔΕΗ με την Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. οι Δήμοι και κοινότητες μπορούν να παραλαμβάνουν δωρεάν ηλεκτρονικό αρχείο παροχών κάθε Σεπτέμβριο. [Βλ. έγγραφο  (ΔΕΗ Αρ./Ημ/Γ.ΔΝΣ/2150/15.04.2008) ]

 


IV. Παροχή Στοιχείων από άλλους φορείς προς διευκόλυνση είσπραξης εσόδων
 

Ο διαχειριστής του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και η ΔΕΗ υποχρεούνται να παρέχουν στους εναλλακτικούς προμηθευτές τα στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα που αφορούν στους αντισυμβαλλομένους των ανωτέρω προμηθευτών και τα οποία τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της παραγράφου β'. Οι ανωτέρω υποχρεούνται να ενημερώνουν τα στοιχεία που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της περίπτωσης β', σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας, κατόπιν σχετικής γνωστοποίησης από τους δήμους.

Ο διαχειριστές του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεούνται να διαβιβάζουν αμελλητί τα ανωτέρω στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα των υπόχρεων που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της περίπτωσης β' προς τους οικείους δήμους. (άρθρο 43 παρ.1γ του Ν. 3979/2011όπως τροποποιήθηκε από την παρ.2 του άρθρου 65 του Ν.4483/17)

Με την τροποποίηση της παρ.1γ του άρθρου 43 του Ν.3979/11 από την παρ.2 του άρθρου 65 του Ν.4483/17 εισάγεται ρητά στο σχετικό νομοθετικό πλαίσιο υποχρέωση του διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας να διαβιβάζουν αμεληττί στους δήμους τα στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα των υπόχρεων που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών που αφορούν στα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού. Με τον τρόπο αυτό δεν απαιτείται πλέον η υποβολή σχετικού αιτήματος από τους Δήμους, σε όφελος των δημοτικών εσόδων. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4483/17)

Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε το θέμα σε ότι αφορά τις περιπτώσεις όπου ζητείται η καταβολή χρημάτων για την χορήγηση των στοιχείων τιμολόγησης, και προτείνεται να παρέχονται αδαπάνως τα στοιχεία που ζητούν οι δήμοι, όταν αυτά σχετίζονται με τα τέλη και τους φόρους που εισπράττονται μέσω της ΔΕΗ και των εναλλακτικών παρόχων για λογαριασμό τους.

Οι δήμοι μπορούν να ζητούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανόμενης της εταιρείας «ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ Ανώνυμη Εταιρεία» («ΕΚΧΑ Α.Ε.») και των αρμοδίων υπηρεσιών της Φορολογικής Διοίκησης, στοιχεία που αφορούν στην ακίνητη περιουσία και στο εισόδημα των υπόχρεων, εντός των ορίων της διοικητικής τους Περιφέρειας. Οι αρμόδιες Υπηρεσίες υποχρεούνται να παρέχουν ατελώς στους δήμους τα στοιχεία που ζητούνται, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους και της δικαιοδοσίας τους, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης από το Δήμο. (παρ.3 άρθρο 261 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 65 του Ν.4483/17)

 


V. Απαλλαγή έκδοσης αποδείξεων μέσω φορολογικού μηχανισμού

Παρέχεται απαλλαγή από την υποχρέωση έκδοσης των σχετικών αποδείξεων πώλησης μέσω φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού στις περιπτώσεις είσπραξης ανταποδοτικών τελών και λοιπών συναφών δικαιωμάτων από το Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α., δημοτικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας. (παρ.4 άρθρο 1 ΠΟΛ 1002/31.12.2014 (ΦΕΚ 03/05.01.2015 τεύχος Β')

 


VI. Αύξηση - Μείωση της επιφάνειας - Διαδοχή

 

Οι υπόχρεοι σε καταβολή τελών καθαριότητος και φωτισμού, σε περίπτωση αυξήσεως της επιφανείας δια προσθήκης κτισμάτων, υποχρεούνται σε υποβολή συμπληρωματικής δηλώσεως προς την ΔΕΗ για το δήμο ή κοινότητα στον οποίο υπάγονται. Κατά την διαδικασία αυτή, γνωστοποιείται και η μείωση της επιφάνειας για την ανάλογη μείωση των τελών.

Σε περίπτωση διαδοχής του καταναλωτή ηλεκτρικού ρεύματος της Δ.Ε.Η. ο διάδοχος καταναλωτής υποχρεούται να υποβάλει δήλωση για τα τετραγωνικά μέτρα και το είδος της χρήσης του ακινήτου, σύμφωνα με τα οριζόμενα για τους αρχικά ηλεκτροδοτούμενους χώρους (προσθ. εδαφ. από άρθρο 27 παρ. 4 Ν. 2130/1993, ΦΕΚ 62 Α'). (άρθρο 2 παρ.3 Ν.25/75)

 

Σε περίπτωσιν κατά την οποία λαμβάνει χώρα διαδοχή του οφειλέτη καταναλωτού στη χρήση του ακινήτου από τρίτο, η ΔΕΗ γνωστοποιεί στον δήμο, ή κοινότητα αυτή τη διαδοχή, καθώς και για το παραμένον ανεξόφλητο ποσό εκ τελών του αποχωρήσαντος οφειλέτη, για την, με μέριμνα του δήμου ή κοινότητος, είσπραξη του. Το ποσό τούτο δύναται να βεβαιωθεί και εισπράττεται κατά την κειμένη νομοθεσία και σε βάρος του κυρίου ή νομέως του ακινήτου κατά τον χρόνο γένεσης της οφειλής (προσθ.εδαφ. από άρθρο 4 Ν. 429/76).  (άρθρο 6 Ν.25/75)

 

Από την τελευταία αυτή διάταξη και ιδίως εκ του ότι αυτή αναφέρεται στον κατά τον χρόνο γενέσεως της οφειλής (χρόνο καταναλώσεως του ηλεκτρικού ρεύματος) κύριο ή νομέα του ακινήτου και εκ του ότι με την καταβολή τελών βαρύνεται, κατά το άρθρο 4 παρ. 1 του Ν. 25/1975, ο καταναλωτής του ηλεκτρικού ρεύματος, προκύπτει ότι η φορολογική υποχρέωση για τα δημοτικά τέλη καθαριότητος και φωτισμού ιδρύεται, κατά το άρθρο 4 παρ. 1 του Ν. 25/1975, και παραμένει, και μετά το άρθρο 4 του Ν. 429/1976, εις βάρος του καταναλωτή του ηλεκτρικού ρεύματος, ο οποίος είναι ο μόνος φορολογικός υπόχρεος. Με την τελευταία δε αυτή διάταξη (άρθρου 4 Ν. 429/1976) δεν θεσπίζεται αυτοτελής και ισότιμη φορολογική υποχρέωση του κατά το χρόνο γενέσεως της ως άνω φορολογικής ενοχής κυρίου ή νομέως του ακινήτου, αλλά καθιερούται επιπροσθέτως η δυνατότητα επιδιώξεως της πληρωμής των εν λόγω τελών και από τον κύριο ή νομέα του ακινήτου.
Συνεπώς στις προβλεπόμενες από τις προπαρατεθείσες διατάξεις περιπτώσεις αποχωρήσεως του υποχρέου καταναλωτή ηλεκτρικού ρεύματος τα παραμένοντα ανεξόφλητα τέλη καθαριότητος και φωτισμού μπορούν να βεβαιώνονται και εισπράττονται εις βάρος του κατά τον χρόνο γενέσεως της οφειλής κυρίου ή νομέα του ακινήτου μόνον εφόσον κατά την κρίση της δημοτικής αρχής και των διοικητικών δικαστηρίων η βεβαίωση και είσπραξη τούτων εις βάρος του υποχρέου καταναλωτή του ηλεκτρικού ρεύματος είναι ως εκ των συνθηκών κάθε συγκεκριμένης περιπτώσεως δυσχερής. (ΣτΕ 2047/1993 Τμ. Β')

Για την εις βάρος του κυρίου του ακινήτου βεβαίωση των τελών δεν απαιτείται να προηγηθεί η τήρηση της διαδικασίας βεβαιώσεως τούτων εις βάρος του αποχωρήσαντος οφειλέτη καταναλωτή του ηλεκτρικού ρεύματος και άρνηση αυτών να τα καταβάλει, αλλά αρκεί, προς τούτο η προαναφερόμενη δυσχέρεια βεβαιώσεως και εισπράξεως εις βάρος του παραπάνω οφειλέτη καταναλωτή. (ΣτΕ 1147/1991 Τμ. Β')

Βάσει των ανωτέρω, οι ιδιοκτήτες καλούνται να καταβάλουν συχνά ιδιαίτερα αυξημένα τέλη καθαριότητας, αν και δεν ήταν οι χρήστες των υπηρεσιών αυτών.
Στην περίπτωση αυτή ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί ότι πρέπει να αξιοποιηθεί η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία, «όταν το πρόσωπο που βαρύνεται με την πληρωμή του λογαριασμού ρεύματος δεν είναι αυτό που χρησιμοποιεί το ακίνητο, μπορεί να επικαλεστεί και αποδείξει ότι δε χρησιμοποιεί το ακίνητο και ακολούθως η χρέωση σε βάρος του των τελών αυτών, κατά το χρονικό διάστημα που δεν χρησιμοποιούσε το ακίνητο, δεν είναι σύννομη» (ΣτΕ 2884/1992) (
Ειδική Έκθεση Συνηγόρου του Πολίτη, Ιούλιος 2014)

 

Συνήγορος του Πολίτη Μάιος 2013 Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών για δημοτικά τέλη και φόρους μετά από παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη.


VII. ΔΕΗ και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας

Όπου στις διατάξεις των νόμων 25/1975 (Α' 74), 429/1976 (Α' 235), 1080/1980 (Α' 246), 2130/1993 (Α' 62 ) και στο άρθρο 9 του ν. 3854/2010 (Α' 94) αναφέρεται η ΔΕΗ νοούνται οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή η ΔΕΗ ή ο εκάστοτε εναλλακτικός προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας. (άρθρο 43 παρ.1α του Ν.3979/2011)