Τίτλος Δαπάνης | ΤΕΛΟΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 0434.2 (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ) |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στον ΚΑ 0431 εγγράφονται τα έσοδα από ειδικούς χώρους στάθμευσης που εκμεταλλεύονται οι δήμοι (στεγασμένοι ή φυλασσόμενοι χώροι στάθμευσης, όπου μπορεί να παρέχονται και άλλες υπηρεσίες όπως π.χ. καθαρισμός και στίλβωση των οχημάτων). Τα τέλη ελεγχόμενης στάθμευσης σε κοινόχρηστους χώρους (άρθρο 4 ν. 1900/1990) δεν εμφανίζονται στον ΚΑ 0431 αλλά στον ΚΑ 0464. Διαφορά με ΚΑ 0471: στο ΚΑ 0471 γράφονται τα ανταποδοτικά τέλη που επιβάλλονται για εκτέλεση έργων και υπηρεσιών (που δεν υφίστανται) ενώ στο ΚΑ 0434 γράφονται τα τέλη που επιβάλλονται για τη χρήση έργου ή υπηρεσίας ή κτήματος που υπάρχει ήδη. [embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Νομοθεσία - Νομολογία |
Νομοθεσία Κάθε ενδιαφερόμενος έχει το δικαίωμα, ύστερα από γραπτή αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των διοικητικών εγγράφων. Ως διοικητικά έγγραφα νοούνται όσα συντάσσονται από τις δημόσιες υπηρεσίες, όπως εκθέσεις, μελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, εγκύκλιες οδηγίες, απαντήσεις της Διοίκησης, γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις. (Αρθρο 5 παρ.1 του Ν.2690/99) Όποιος έχει ειδικό έννομο συμφέρον δικαιούται, ύστερα από γραπτή αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των ιδιωτικών εγγράφων που φυλάσσονται στις δημόσιες υπηρεσίες και είναι σχετικά με υπόθεσή του η οποία εκκρεμεί σε αυτές ή έχει διεκπεραιωθεί από αυτές. (Αρθρο 5 παρ.2 του Ν.2690/99) Το παραπάνω δικαίωμα ασκείται: α) με μελέτη του εγγράφου στο κατάστημα της υπηρεσίας, ή β) με χορήγηση αντιγράφου, εκτός αν η αναπαραγωγή τούτου μπορεί να βλάψει το πρωτότυπο. Η σχετική δαπάνη αναπαραγωγής βαρύνει τον αιτούντα, εκτός αν ο νόμος ορίζει διαφορετικά. Αν πρόκειται για πληροφορίες ιατρικού χαρακτήρα, αυτές γνωστοποιούνται στον αιτούντα με τη βοήθεια γιατρού, ο οποίος ορίζεται για το σκοπό αυτόν. Το άρθρο 25 παρ.13 του Ν.1828/89 προβλέπει ότι με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου μπορεί να επιβάλλονται τέλη ή εισφορές για υπηρεσίες τοπικά έργα της περιοχής τους, που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, της ανάπτυξης της περιοχής και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Τα τέλη αυτά ή οι εισφορές έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα. Το ύψος των τελών ή εισφορών, οι υπόχρεοι στην καταβολή τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια ορίζονται με την ίδια απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου . Τα δημοτικά Συμβούλια είναι υποχρεωμένα, κατά τη λήψη των σχετικών κανονιστικών αποφάσεων περί επιβολής ανταποδοτικών τελών, να θεσπίζουν τέτοιους κανόνες, κριτήρια και συντελεστές, ώστε τα επιβαλλόμενα τέλη να είναι αντικειμενικά, δίκαια και ανάλογα της παρεχόμενης υπηρεσίας και της ωφελιμότητας σε κάθε κατηγορία υπόχρεων. Θα πρέπει αυστηρά να τηρείται η θεμελιώδης αρχή της ανταποδοτικότητας και κατά συνέπεια η αύξηση των τελών πρέπει να είναι ανάλογη με την αύξηση του κόστους των παρεχομένων υπηρεσιών. Η μη ικανοποίηση των ανωτέρω κριτηρίων, που επιτάσσεται από τη φύση των τελών ανταποδοτικού χαρακτήρα, αποστερεί τις αποφάσεις επιβολής τους από το στοιχείο της νομιμότητας.(ΥΠΕΣΔΔΑ 2/2077/14-1-2005) Για να είναι νόμιμες οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α που αφορούν την επιβολή ανταποδοτικών τελών πρέπει να ικανοποιούνται τα ακόλουθα κριτήρια : α) Πρέπει να αναφέρονται σε συγκεκριμένο έργο ή παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών β) Να προσδιορίζουν με ακρίβεια τον κύκλο των ωφελούμενων προσώπων γ) Να ορίζουν ρητά και με σαφήνεια την ειδική ωφέλεια που απορρέει για τους υπόχρεους. δ) Να αιτιολογούνται ειδικώς, με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων, όσον αφορά στον προϋπολογισμό των εσόδων και εξόδων αλλά και στο εύρος του κύκλου των ωφελουμένων προσώπων, προκειμένου να είναι δυνατός ο έλεγχος της τήρησης της αρχής της ανταποδοτικότητας και να διασφαλισθεί η δίκαιη και αντικειμενική επιβάρυνση κάθε υπόχρεου. Ειδικότερα, αναφορικά με τα δυνητικά ανταποδοτικά τέλη που μπορούν να επιβάλλουν οι ΟΤΑ α' και β' βαθμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.1828/89 και Ν.2214/1998 αντίστοιχα, επισημαίνονται επιπλέον τα ακόλουθα : α)Δεν είναι επιτρεπτή η επιβολή τελών προς τους πολίτες, για την παροχή σε αυτούς κρατικών υπηρεσιών, δηλαδή υπηρεσιών που στο παρελθόν ανήκαν στην αρμοδιότητα του Κράτους και μεταβιβάστηκαν στους ΟΤΑ ως αρμοδιότητές τους (π.χ. έκδοση διαβατηρίων, τεχνικός έλεγχος οχημάτων). Η παροχή των υπηρεσιών αυτών αποτελεί υποχρέωση των Ο.Τ.Α, για τις οποίες δεν μπορούν να απαιτούν από τους πολίτες πρόσθετες επιβαρύνσεις. β)Οι υπόχρεοι σε καταβολή τελών πρέπει να είναι αυτοί ακριβώς που πρόκειται να απολαμβάνουν την ωφέλεια από την παρεχόμενη υπηρεσία ή το εκτελεσθέν έργο. Η επιβολή τελών σε συγκεκριμένο κύκλο προσώπων, με ταυτόχρονη διάχυση του οφέλους σε ένα αόριστο πλήθος ατόμων δεν είναι σύμφωνη με την αρχή της ανταποδοτικότητας. (ΥΠΕΣΔΔΑ 2/2077/14-1-2005) Η απόφαση αυτή του Δημοτικού και Κοινοτικού Συμβουλίου για την επιβολή του τέλους, δημοσιεύεται εντός 5 ημερών από της ημέρας λήψεως αυτής, προκειμένου περί Δήμων παρά της εισόδου του Δημαρχιακού Καταστήματος και εν περιλήψει δια μιας των εν τω Δήμω εκδιδομένων ημερησίων εφημερίδωνπροκειμένου δε περί Κοινοτήτων παρά την είσοδο του Κοινοτικού Καταστήματος και των εκκλησιών της Κοινότητος και των συνοικισμών αυτής. (άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958) Η επιβολή του τέλους αναπαραγωγής εγγράφων είναι προαιρετική και επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του Δήμου. Εφόσον όμως αποφασισθεί η επιβολή του, η καταβολή του είναι υποχρεωτική.
Για περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία λήψης της απόφασης δείτε και την ενότητα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ » Τοπικές κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΔΚΚ & αποφάσεις αναφορικά με επιβολή φόρων, τελών και δικαιωμάτων |
Υποδείγματα |
Σχετικά Υποδείγματα 01.α. Απόφαση οικονομικής επιτροπής με την οποία εισηγείται την επιβολή των τελών 01.β. Κατάθεση εναλλακτικών προτάσεων λοιπών παρατάξεων, για την επιβολή του τέλους, συνοδευόμενων από εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου. (άρθρο 11 Ν.4623/19)
03. Αποδεικτικό Δημοσίευσης και τοιχοκόλλησης (άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958) |