Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης |
Αποζημίωση των συνταξιοδοτουμένων υπαλλήλων |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 6021.02 Αποζημίωση των συνταξιοδοτουμένων υπαλλήλων (Προτεινόμενη Ανάπτυξη Συναφούς Κωδικού ΔήμοςΝΕΤ) |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 602 εγγράφονται οι αποδοχές και οι δαπάνες για υπερωριακή απασχόληση του προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Στον ΚΑ 6021 θα υπολογιστεί και η αποζημίωση των συνταξιοδοτούμενων υπαλλήλων (άρθρο 204 ν. 3584/2007). [embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Δείτε την ενότητα: Αποδοχές προσωπικού> Αποζημίωση απολυόμενου. |
|
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος |
1. Πράξη λύσης της εργασιακής σχέσης του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου του ΟΤΑ ή ληξιαρχική πράξη θανάτου του υπαλλήλου. (άρθρο 204 παρ.3 του Ν.3584/2007) |
2. Βεβαιώσεις των φορέων κύριας και επικουρικής σύνταξης ότι ο δικαιούχος υπάλληλος δικαιούται ή δε δικαιούται σύνταξη από δική του υπηρεσία από αυτούς τους ασφαλιστικούς φορείς. (άρθρο 204 παρ.3 του Ν.3584/2007) Σχετικά με το εάν απαιτείται απόφαση οριστικής συνταξιοδότησης ή όχι, έχουν διατυπωθεί διαφορετικές απόψεις από το Ελ.Συν. Για περισσότερα δείτε τη σχετική ενότητα ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ » ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (από 01.01.2016) » ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ» Αποζημίωση απολυόμενου » Α. Υπάλληλοι Δήμων, ΝΠΔΔ » 4. Τρόπος λύσης σχέσης εργασίας και ποσοστό αποζημίωσης |
|
|
3. Aπόφαση Δημάρχου καθορισμού του δικαιούμενου ποσού της αποζημίωσης (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 43/2015) |
4. Απόφαση κατάταξης μισθολογικού κλιμακίου στο οποίο ανήκει ο υπάλληλος μέχρι και τον τελευταίο μήνα εργασίας του στον ΟΤΑ. | |
|
5. Κατάσταση πληρωμής δικαιούχου |
6. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18) |
|
Κρατήσεις |
1. Φόρος εισοδήματος που υπολογίζεται σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ.1 του Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.6 του άρθρου 5 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58 τεύχος Α') Προκειμένου για λοιπές περιπτώσεις δείτε την ενότητα: ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ / ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟΔΟΧΩΝ / ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ (από 1.1.2017) / Εισφορές Ν.3986/2011 - ΜΤΠΥ / Εισφορές Ν. 3986/2011 / 2. Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης |
Τι να προσέξω | |
Καθεστώς Φ.Π.Α. | Δεν υπόκειται σε καθεστώς ΦΠΑ (άρθρο 3 παρ. 1 Ν. 2859/00) |
Σχετική νομολογία |
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξεις 244/2018, 245/2018 Η αξίωση της ως άνω υπαλλήλου γεννήθηκε από τη λύση της υπαλληλικής της σχέσης. Τούτο διότι η συμπλήρωση των προϋποθέσεων λήψης σύνταξης, ήτοι η θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, δεν αποτελεί προϋπόθεση για την καταβολή της αποζημίωσης απόλυσης ούτε η λήψη της σύνταξης συνιστά προϋπόθεση για τη γέννηση της αξίωσης ως προς την καταβολή της τελευταίας (άρθρο 204 παρ. 3 ν. 3584/2007). Δοθέντος δε ότι η αξίωση για τη λήψη της αποζημίωσης αυτής γεννάται και καθίσταται δικαστικώς επιδιώξιμη από τον χρόνο αποχώρησης της υπαλλήλου από την υπηρεσία (έκδοση οικείας διαπιστωτικής πράξης αποχώρησής), η διετής παραγραφή της αξίωσης αυτής θα συμπληρωνόταν, εν προκειμένω, στις 12.9.2016, ήτοι σε χρόνο πριν την υποβολή της από 3.7.2017 αίτησης της και, κατ’ επέκταση πριν από την εκκαθάριση του εντάλματος. Εντούτοις, εφόσον τα αρμόδια όργανα του Δήμου θεώρησαν ότι η έκδοση της οριστικής απόφασης απονομής κύριας σύνταξης αποτελεί προϋπόθεση για τη γένεση και την εκκαθάριση της σχετικής αξίωσής, με αποτέλεσμα την καθυστερημένη, μετά την πάροδο της διετίας, εκκαθάρισή της, κρίνεται ότι η διετής παραγραφή δεν συμπληρώθηκε στις 12.9.2016. Τούτο δε διότι η επίμαχη αξίωση της υπαλλήλου κατέστη δικαστικώς επιδιώξιμη μετά την έκδοση της από 6.6.2017 οριστικής απόφασης του Διευθυντή του Υποκαταστήματος Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., για την απονομή σε αυτήν οριστικής σύνταξης. Συνεπώς, νομίμως αυτή υπέβαλε την από 3.7.2017 αίτησή της για να της καταβληθεί η δικαιούμενη και μη υποκύψασα στη διετή παραγραφή αξίωση αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης. Νόμιμη δαπάνη.
Ανακαλείται η 303/2017 Πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών. Η αξίωση του εν λόγω πρώην υπαλλήλου για την απόληψη της ένδικης αποζημίωσης (άρθρου 204 Κ.Κ.Δ.Κ.Υ), γεννήθηκε με τη λύση της υπαλληλικής του σχέσης, χωρίς η έκδοση απόφασης συνταξιοδότησης, οριστικής ή προσωρινής, γήρατος ή αναπηρίας, να συνιστά προϋπόθεση για τη γένεση της αξίωσής του και την καταβολή της, δοθέντος ότι κρίσιμη είναι η αποχώρηση του υπαλλήλου από την υπηρεσία και η διακοπή της εργασιακής του σχέσης, ο δε κανονισμός σύνταξης αναπηρίας, εν προκειμένω, συνιστά αποκλειστικά λόγο περιορισμού του ποσού της αποζημίωσης (παρ. 3 του ως άνω άρθρου). Όμοια η Ελ.Συν.Τμ.1 Πράξη 19/2017
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 1/2018 Αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης υπαλλήλου ΥΕ ΙΔΑΧ Δήμου. Η απόφαση του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. περί καταβολής προσωρινής σύνταξης στην εν λόγω υπάλληλο (άρθρο 38 ν. 3996/2011), δεν αποτελεί νόμιμο δικαιολογητικό για την καταβολή σ’ αυτήν αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, καθόσον, από την απόφαση αυτή, δεν προκύπτει με σαφήνεια ότι αυτή πληροί τις προϋποθέσεις για τη λήψη σύνταξης και, κατ’ επέκταση, για τη λήψη της εντελλόμενης αποζημίωσης. Μη νόμιμη και κανονική δαπάνη. (άρθρο 204 ν. 3584/2007)
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 246/2017 Ο εν λόγω υπάλληλος δικαιούται την αποζημίωση βάσει του άρθρου 8 εδάφιο β΄ ν. 3198/1955, εφόσον προσκομίσει οριστική απόφαση χορήγησης πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος και στοιχεία από τα οποία να προκύπτει αν αυτός είναι ή όχι επικουρικά ασφαλισμένος και όχι βάσει της Ε.Σ.Σ.Ε. ΔΕΥΑ για τα έτη 2014 – 2015 – 2016. Η εν λόγω αποζημίωση, η οποία δεν συνδέεται με οποιεσδήποτε εισφορές από μέρους του εργαζόμενου και υπολογίζεται με βάση τις ακαθάριστες αποδοχές του, αποτελεί κατ’ ουσίαν παροχή στο πλαίσιο και εξ αφορμής της εργασιακής σχέσης με τη ΔΕΥΑ, έτσι ώστε να μην καταλείπεται πεδίο ελεύθερης συμφωνίας γι’ αυτή μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών αλλά να χορηγείται βάσει νόμου. Μη νόμιμη δαπάνη.
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 69/2016 ΔΕΥΑ. Η προσκομισθείσα βεβαίωση του Διευθυντή Συντάξεων και Ασφάλισης του Ε.Τ.Α.Α. και η ασφαλιστική ενημερότητα, αποτελούν κατάλληλα δικαιολογητικά για την καταβολή στο φερόμενο ως δικαιούχο της επίμαχης αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, καθώς από το συνδυασμό τους προκύπτει με σαφήνεια ότι πληροί αυτός τις προϋποθέσεις για τη λήψη σύνταξης και, κατ' επέκταση, για τη λήψη της εντελλόμενης αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, βάσει των διατάξεων του άρθρου 8 του ν. 3198/1955.
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 293/2016 Αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης. Το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως, συνυπολογίστηκε για τον καθορισμό του ποσού της αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, ως χρόνος υπηρεσίας της υπαλλήλου και ο χρόνος κατά τον οποίο αυτή παρέμεινε εκτός υπηρεσίας, χωρίς η κρίση αυτή να διαφοροποιείται εκ του γεγονότος ότι ο χρόνος αυτός αναγνωρίστηκε για την υπηρεσιακή της εξέλιξη ή ως συντάξιμος, κατόπιν καταβολής εισφορών. Και τούτο, διότι οι προβλεπόμενες στις ειδικές ρυθμίσεις των παραγράφων 6 και 7 του άρθρου 25 του ν. 2190/1994 δυνατότητες αναγνώρισης του χρόνου αυτού αποκλειστικά για τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας του υπαλλήλου ή ως συνταξίμου δεν μπορεί να εκληφθούν ως εισάγουσες κανόνα εμπεριέχοντα και τη δυνατότητα υπολογισμού χρόνου εκτός υπηρεσίας για την καταβολή του εν λόγω, προνοιακού χαρακτήρα, βοηθήματος, σε κάθε δε περίπτωση, ο χρόνος αυτός δεν συνιστά πράγματι παρασχεθείσα υπηρεσία, κατά την πρόβλεψη του ν. 3518/2006, για τον υπολογισμό του ύψους του εν λόγω βοηθήματος.
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 312/2016 ΔΕΥΑ. Για την καταβολή αποζημίωσης αποχωρήσαντα υπαλλήλου που έχει συμπληρώσει τις προϋποθέσεις προς λήψη πλήρους σύνταξης γήρατος από τον οικείο ασφαλιστικό του οργανισμό, πρέπει να προσκομίζεται η απόφαση οριστικής συνταξιοδότησης του ασφαλισμένου λόγω γήρατος, από την οποία προκύπτει με βεβαιότητα ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις προς λήψη πλήρους σύνταξης.
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 108/2015 Υπουργείο. Για τη θεμελίωση του δικαιώματος αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης και τον προσδιορισμό του ύψους της υπαλλήλων του Δημοσίου με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ, που μεταφέρθηκαν σε αυτό από την Ε.ΘΕ.Λ. δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 6 παρ.8 του ν. 2669/1998, λαμβάνεται υπόψη πέραν του χρόνου υπηρεσίας τους στο Δημόσιο και ο χρόνος υπηρεσίας τους στην Ε.ΘΕ.Λ.
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 92/2015 Γενικό Νοσοκομείο. Για τη θεμελίωση του δικαιώματος και τον προσδιορισμό του ύψους της προβλεπόμενης στο άρθρο 55 του π.δ. 410/1988 αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, υπαλλήλου Ν.Π.Δ.Δ. με σχέση εργασίας Ι.Δ.Α.Χ., που μετατάχθηκε σε αυτό δυνάμει των ανωτέρω διατάξεων του Ν. 2636/1998 από την Ανώνυμη Εταιρία Αξιοποίησης Περιουσίας Ε.Ο.Τ., στην οποία είχε προηγουμένως μεταφερθεί από Υπηρεσία Αυτεπιστασίας του Ε.Ο.Τ. δυνάμει των σχετικών διατάξεων του ίδιου νόμου, λαμβάνεται υπόψη ο συνολικός συνεχής χρόνος υπηρεσίας του στα παραπάνω νομικά πρόσωπα.
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πρακτικά της Συν. 29ης/19.12.2014 - Δ) (Όμοια η Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 70/2015 Σε περίπτωση που πριν την αποχώρηση λόγω συνταξιοδότησης του υπαλλήλου, εξαιτίας της οποίας επήλθε και η λύση της υπηρεσιακής του σχέσης με το Δήμο, μεσολάβησε διάστημα κατά το οποίο αυτός δεν παρείχε τις υπηρεσίες του για νόμιμο λόγο, όπως είναι και η προσωρινή συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας, το διάστημα αυτό θεωρείται χρόνος υπηρεσίας και λαμβάνεται υπόψη κατά τον υπολογισμό του ποσού της προαναφερόμενης αποζημίωσης.
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 15/2015, 48/2015 Μη νόμιμη η καταβολή του επίμαχου ποσού αποζημίωσης αυτοδίκαιης απόλυσης λόγω συνταξιοδότησης στον ως άνω πρώην τακτικό υπάλληλο του Δήμου για την προγενέστερη της, κατ' εφαρμογή του άρθρου 32 παρ. 2 του ν. 2508/1997, κατάταξής του σε θέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του Δήμου, προϋπηρεσίας του με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στον ίδιο Δήμο.
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 277/2015 ΔΕΥΑ. Η απόφαση καταβολής προσωρινής σύνταξης, σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 3996/2011, δεν αποτελεί νόμιμο δικαιολογητικό για την καταβολή της προβλεπόμενης στο άρθρο 8 εδ. β΄ του ν. 3198/1955 αποζημίωσης.
Mε τα Πρακτικά της 3ης Γεν.Συν. της 4.3.2015 η Ολομέλεια έκρινε ότι για τη θεμελίωση του δικαιώματος αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης και τον προσδιορισμό του ύψους της, υπαλλήλων του Δημοσίου με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ, που μεταφέρθηκαν σε αυτό από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 16 του ν. 3891/2010, θα ληφθεί υπόψη πέραν του χρόνου υπηρεσίας του στο Δημόσιο και ο χρόνος υπηρεσίας του στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σχετικές και οι Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξεις 93, 94, 95, 97, 99/2015.
Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.Ι Πρακτικά Συν. 33η/22.10.2013
Πρακτικά της 6ης Γ.Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελ.Συν. της 19ης Φεβρουαρίου 2014, Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 179/2013 ΔΕΥΑ. Καταβολή ειδικού μηνιαίου βοηθήματος λόγω συνταξιοδότησης. Yπόκειται στον επιβαλλόμενο με τη διάταξη του άρθρου 3 παρ. 1 του α.ν. 173/1967 αυτή περιορισμό ως προς το ύψος της (2.250 ευρώ).
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 60/2014
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 267/2013 (Μη ανακλητέα από την Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 41/2014)
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 20/2013 Η επιχείρηση «ΦΦΦ», η οποία, ανεξαρτήτως του νομικού ενδύματός της ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, αποτελεί δημοτική επιχείρηση, που ενισχύεται οικονομικά και άρα επιχορηγείται από το Δήμο, κρίνει ότι η χορηγούμενη αποζημίωση συνταξιοδότησης στη φερόμενη δικαιούχου του επίμαχου χρηματικού εντάλματος, εμπίπτει στην έννοια της αποζημίωσης του άρθρου 2 παρ. 2 του α.ν. 173/1967 και επομένως υπόκειται στον επιβαλλόμενο με τη διάταξη αυτή περιορισμό ως προς το ύψος της.
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 182/2013 ΔΕΥΑ. Μη νομίμως συμπεριελήφθησαν στις αποδοχές του φερόμενου ως δικαιούχου τα επιδόματα εορτών και αδείας, προσαυξάνοντας, αντιστοίχως, την αποζημίωση συνταξιοδότησής του κατά 1/6, διότι τα ως άνω επιδόματα δεν συγκαταλέγονται μεταξύ των περιοριστικά αναφερομένων επιδομάτων που χορηγούνται στους υπαλλήλους της Επιχείρησης, βάσει της, συναφθείσας μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. και του Σωματείου Εργαζομένων αυτής, επιχειρησιακής σύμβασης εργασίας, οι διατάξεις της οποίας, ενόψει της προαναφερομένης ρητής παραπομπής με το άρθρο 66 του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας, συνιστούν το νομοθετικό πλαίσιο ρύθμισης των εργασιακών δικαιωμάτων των υπαλλήλων της Δημοτικής Επιχείρησης. Μη νόμιμη δαπάνη.
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 74/2014
Ελ.Συν. Κλιμ.Τμ.1 Πρακτικά Συνεδρίασης 3η/19.6.2012
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 121/2012, Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 239/2012 ΔΕΥΑ. Η χορηγούμενη αποζημίωση συνταξιοδότησης εμπίπτει στην έννοια της αποζημίωσης του άρθρου 2 παρ. 2 του α.ν. 173/1967 και επομένως υπόκειται στον επιβαλλόμενο με τη διάταξη αυτή περιορισμό ως προς το ύψος της (15.000 ευρώ). Μη νόμιμη δαπάνη.
Kατά το άρθρο 1825 του Α.Κ. αναγκαίοι κληρονόμοι είναι οι κατιόντες και οι γονείς του κληρονομουμένου, καθώς και ο σύζυγος που επιζεί, οι οποίοι θα είχαν κληθεί ως εξ αδιαθέτου κληρονόμοι και οι οποίοι έχουν δικαίωμα νόμιμης μοίρας στην κληρονομιά. Επομένως, αφού η αδελφή του αποβιώσαντος και κληρονόμος αυτού δεν ανήκει στην κατηγορία των αναγκαίων κληρονόμων, δεν δικαιούται την εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, αποζημίωση.
Ελ.Συν. Πράξη 283/2010 Τμ.1 Το μονιμοποιούμενο με το ν. 2738/1999 προσωπικό Ν.Π.Δ.Δ., κατά το χρόνο αποχώρησής του τελεί σε σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και δεν υπάγεται πλέον στο ρυθμιστικό πεδίο του ν. 993/1979, ανεξαρτήτως του αν διατήρησε το προ της μονιμοποίησής του συνταξιοδοτικό καθεστώς και για το λόγο αυτό δεν δικαιούται την προβλεπόμενη από τη διάταξη του άρθρου 55 του π.δ. 410/1988 (αρ. 49 του ν. 993/1979) αποζημίωση, η οποία καταβάλλεται μόνο σε όσους κατά το χρόνο αποχώρησής τους από την υπηρεσία τελούν σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου |
ΓνΝΣΚ 433/2012 Με τη διάταξη της παρ. 14 του άρθρου Ένατου του Ν. 4057/2012, η οποία σύμφωνα με το άρθρο Δέκατο ισχύει από τη δημοσίευση του Νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (14-3-2012) προβλέφθηκε ότι μέχρι την 31-12-2012 δεν χορηγούνται άδειες υπηρεσιακής εκπαίδευσης του άρθρου 58 του Ν. 3528/2007, με μόνη εξαίρεση τις ήδη κατά τη δημοσίευση του Νόμου χορηγηθείσες άδειες, η ισχύς των οποίων, κατά ρητή νομοθετική πρόβλεψη, δεν θίγεται. Η εξαίρεση αυτή καταλαμβάνει τις άδειες των οποίων η έναρξη έχει γίνει πριν την ως άνω ημερομηνία, δεν καταλαμβάνει δε τις άδειες η έναρξη των οποίων εμπίπτει σε μεταγενέστερο χρονικό σημείο και μέχρι την 31-12-2012, ακόμη και εάν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση για τη χορήγηση τους πριν την 14-3-2012 |
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]