[post_tabs][post_tab title="Ισχύον καθεστώς"]

 

Πάγια Ρύθμιση οφειλόμενων εισφορών σε Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Ν.4152/13)

Η ρύθμιση συνοπτικά: Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και τους λοιπούς φορείς κοινωνικής ασφάλισης δύνανται μετά από αίτηση των οφειλετών να ρυθμίζονται και να καταβάλλονται σε 2 έως 24 ισόποσες μηνιαίες δόσεις ή σε 2 έως 48 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται μετά από ουσιαστικό έλεγχο.
Ποιες οφειλές αφορά: Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και τους λοιπούς φορείς κοινωνικής ασφάλισης, μετά των πάσης φύσεως προσαυξήσεων, προσθέτων τελών, τόκων λόγω μη εμπρόθεσμης καταβολής, προστίμων και λοιπών συνδεδεμένων με αυτές επιβαρύνσεων.

Έπειτα από τη δημοσίευση του άρθρου 54 του Ν.4305/14 εξακολουθεί να επιτρέπεται η χορήγηση ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής κατά τις διατάξεις της υποπαραγράφου ΙΑ.1, της παρ.ΙΑ'του Ν.4152/13 (πάγια ρύθμιση). (Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Πρόνοιας οικ.39703/2829/07.11.2014)

Αναλυτικότερα ισχύουν τα εξής:

Στην υποπαρ.ΙΑ.1 του Ν.4152/2013 (ΦΕΚ 107/09.05.2013 τεύχος Α'), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του ν.4997/22 ορίζονται τα εξής:

"1. Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και τους λοιπούς φορείς κοινωνικής ασφάλισης, μετά των πάσης φύσεως προσαυξήσεων, προσθέτων τελών, τόκων λόγω μη εμπρόθεσμης καταβολής, προστίμων και λοιπών συνδεδεμένων με αυτές επιβαρύνσεων, δύνανται, μετά από αίτηση των οφειλετών, να ρυθμίζονται και να καταβάλλονται:
α) σε δύο (2) έως είκοσι τέσσερις (24) ισόποσες μηνιαίες δόσεις ή
β) σε δύο (2) έως σαράντα οκτώ (48) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται μετά από ουσιαστικό έλεγχο. Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης της ρύθμισης δεν μπορεί να είναι μικρότερο των πενήντα (50) ευρώ.
2.Αίτηση για υπαγωγή στην παρούσα ρύθμιση υποβάλλεται:
α) Μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.) για ληξιπρόθεσμες οφειλές του e-Ε.Φ.Κ.Α., πλην αυτών του πρώην Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (Ν.Α.Τ.), και για βεβαιωμένες στο Κ.Ε.Α.Ο. οφειλές, καθώς και για ληξιπρόθεσμες οφειλές των λοιπών φορέων κοινωνικής ασφάλισης, για τις οποίες η αρμοδιότητα είσπραξης ανήκει κατά νόμο αποκλειστικά στο Κ.Ε.Α.Ο..
β) Στον οικείο φορέα για ληξιπρόθεσμες οφειλές του πρώην Ν.Α.Τ. και για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους λοιπούς φορείς κοινωνικής ασφάλισης, για τις οποίες η αρμοδιότητα είσπραξης δεν ανήκει κατά νόμο αποκλειστικά στο Κ.Ε.Α.Ο..
3.Αρμόδια όργανα για την έκδοση της απόφασης υπαγωγής στην παρούσα ρύθμιση είναι:
α) Οι προϊστάμενοι των περιφερειακών υπηρεσιών του Κ.Ε.Α.Ο. για οφειλές της περ. α) της παρ. 2.
β) Ο προϊστάμενος της αρμόδιας οργανικής μονάδας του οικείου φορέα για οφειλές της περ. β) της παρ. 2.
4.Για την υπαγωγή στη ρύθμιση πρέπει να καταβληθεί η πρώτη (1η) δόση μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα υπαγωγής στη ρύθμιση. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα από τον μήνα υπαγωγής στη ρύθμιση.
5.Με την υπαγωγή στη ρύθμιση σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης, πλην του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης, κατά τη διάρκεια αυτής και εφόσον τηρούνται οι όροι αυτής:
α) Χορηγείται στον οφειλέτη αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας κατά τις ισχύουσες διατάξεις,
β) παραγράφεται το αξιόποινο και παύει η ποινική δίωξη σε βάρος του οφειλέτη, κατά το άρθρο 1 του α.ν. 86/1967 (Α’ 136), και η σχετική δικογραφία τίθεται στο αρχείο με πράξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών. Για την τυχόν απώλεια της ρύθμισης, που επέρχεται σύμφωνα με την παρ. 8, ο φορέας κοινωνικής ασφάλισης υποχρεούται να ενημερώσει αμελλητί, με σχετική βεβαίωση του χρόνου απώλειας της ρύθμισης και του υπολειπόμενου οφειλόμενου χρέους, τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών, ο οποίος με πράξη του ανασύρει τη δικογραφία από το αρχείο και συνεχίζει την ποινική διαδικασία. Ο διανυθείς χρόνος από την παύση της ποινικής διαδικασίας μέχρι τον χρόνο απώλειας της ρύθμισης δεν υπολογίζεται στον χρόνο παραγραφής της πράξης, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95), περί αναστολής της παραγραφής. Σε περίπτωση ρύθμισης από οφειλέτη, που έχει απωλέσει ρύθμιση στο παρελθόν για την ίδια οφειλή, αναστέλλεται η ποινική δίωξη σε βάρος του οφειλέτη, κατά το άρθρο 1 του α.ν. 86/1967, και αναστέλλεται η παραγραφή του ποινικού αδικήματος, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα,
γ) αναστέλλεται η εκτέλεση ποινής που έχει επιβληθεί ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της, αυτή διακόπτεται,
δ) αναστέλλεται η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων. Εάν ο οφειλέτης απωλέσει το ευεργέτημα της ρύθμισης, τα μέτρα που έχουν ανασταλεί συνεχίζονται, και
ε) αναστέλλεται ο χρόνος παραγραφής των οφειλών.
6.Για την καταβολή των δόσεων δεν απαιτείται ιδιαίτερη ειδοποίηση του οφειλέτη.
7.α) Κατά τη διάρκεια της ρύθμισης επιτρέπεται η καθυστέρηση πληρωμής μιας (1) δόσης ανά δωδεκάμηνο και η καταβολή αυτής γίνεται υποχρεωτικά μέχρι την ημερομηνία καταβολής της επόμενης δόσης με προσαύξηση εκπρόθεσμης καταβολής, η οποία ανέρχεται σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%).
β) Η μη εμπρόθεσμη καταβολή και δεύτερης δόσης εντός του δωδεκαμήνου ή η δημιουργία νέας οφειλής έχουν ως συνέπεια για το σύνολο της οφειλής:
βα) την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης,
ββ) την κατάσταση ως απαιτητού του συνόλου του υπολοίπου της οφειλής και των προσαυξήσεων,
βγ) την επιδίωξη της είσπραξής του με όλα τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα.
γ) Ειδικά η μη εμπρόθεσμη καταβολή και δεύτερης δόσης εντός του δωδεκαμήνου έχει ως συνέπεια και την απαγόρευση υπαγωγής της οφειλής σε νέα ρύθμιση.
8.Το ποσό της κύριας οφειλής που υπάγεται στην παρούσα ρύθμιση επιβαρύνεται από τον μήνα υπαγωγής στη ρύθμιση με επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, προσαυξημένο κατά πέντε (5) εκατοστιαίες μονάδες, ετησίως υπολογισμένο. Για τις οφειλές που έχουν ήδη υπαχθεί στην παρούσα ρύθμιση το επιτόκιο επαναπροσδιορίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο πρώτο εδάφιο για τον υπολειπόμενο αριθμό των ανεξόφλητων δόσεων.
9.Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να καθορίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.
"


Σχετική η εγκύκλιος Κ.Ε.Α.Ο. εγκ.36/567263/Σ78/01.12.2022: Πάγια ρύθμιση οφειλών προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης-Αντικατάσταση υποπαρ. ΙΑ.1 παρ. ΙΑ άρθρου πρώτου ν. 4152/2013. Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 7 του Ν. 4997/2022.

 

Σε όλες τις περιπτώσεις ρύθμισης οφειλών προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης, ανεξαρτήτως του ειδικότερου νομοθετικού πλαισίου που τις διέπει, επέρχονται οι παρακάτω συνέπειες, ως προς την ποινική μεταχείριση του οφειλέτη με την υπαγωγή στη ρύθμιση και εφόσον τηρούνται οι όροι της:
α) παραγράφεται το αξιόποινο, παύει η ποινική δίωξη σε βάρος του οφειλέτη, κατά το άρθρο 1 του α.ν. 86/1967 (Α’ 136), και η σχετική δικογραφία τίθεται στο αρχείο με πράξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών. Για την τυχόν απώλεια της ρύθμισης, ο φορέας κοινωνικής ασφάλισης υποχρεούται να ενημερώσει αμελλητί, με σχετική βεβαίωση του χρόνου απώλειας της ρύθμισης και του υπολειπόμενου οφειλόμενου χρέους, τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών, ο οποίος με πράξη του ανασύρει τη δικογραφία από το αρχείο και συνεχίζει την ποινική διαδικασία. Ο διανυθείς χρόνος από την παύση της ποινικής διαδικασίας μέχρι τον χρόνο απώλειας της ρύθμισης, δεν υπολογίζεται στον χρόνο παραγραφής της πράξης, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95), περί αναστολής της παραγραφής. Σε περίπτωση ρύθμισης από οφειλέτη, που έχει απωλέσει ρύθμιση στο παρελθόν, για την ίδια οφειλή, αναστέλλεται η ποινική δίωξη σε βάρος του οφειλέτη, κατά το άρθρο 1 του α.ν. 86/1967, και αναστέλλεται η παραγραφή του ποινικού αδικήματος, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα, και

β) αναστέλλεται η εκτέλεση ποινής που έχει επιβληθεί ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της, αυτή διακόπτεται. (παρ.1 άρθρο 8 ν.4997/22)


Η παρ. 1 του άρθρου 8 του ν.4997/22 δεν ισχύει σε περιπτώσεις οφειλών προς το Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.). (παρ.2 άρθρο 8 ν.4997/22)

 

Εξαίρεση δημοσιοποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης
Τα στοιχεία των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο από κάθε αιτία και των ασφαλιστικών οφειλών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δημοσιοποιούνται υποχρεωτικά σε διαδικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, εφόσον η βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή προς το Δημόσιο ή και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης υπερβαίνει ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ και η καταβολή της καθυστερεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους. (παρ.1 άρθρο 9 Ν.3943/11, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 42 του Ν.4410/16)

Με την ΠΟΛ 1158/28.09.2017 (ΦΕΚ 3634/13.10.2017 τεύχος Β'), όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ Α.1158/30.06.2020 (ΦΕΚ 2745/04.07.2020 τεύχος Β’) όπως αυτή διορθώθηκε με Διόρθωση Σφάλματος στο ΦΕΚ 3277/06.08.2020 τεύχος Β', την ΚΥΑ Α. 1237/26.10.2020 (ΦΕΚ 4795/30.10.2020 τεύχος Β’), την ΚΥΑ Α.1141/23.06.2021 (ΦΕΚ 2751/28.06.2021 τεύχος Β'), την ΚΥΑ  Α.1010/27.01.2022 (ΦΕΚ 304/31.01.2022 τεύχος Β') και από την ΚΥΑ Α.1097/13.07.2022 (ΦΕΚ 3793/18.07.2022 τεύχος Β') καθορίζονται οι προϋποθέσεις για τη δημοσιοποίηση των οφειλών.

Δείτε και την e-ΕΦΚΑ 252731/Σ.77069/30.05.2022: Κοινοποίηση των διατάξεων της ΠΟΛ Α.1010/2022 σχετικά με τον ανακαθορισμό του χρόνου επικαιροποίησης των δημοσιοποιημένων καταστάσεων ληξιπρόθεσμων οφειλών για τα έτη 2020, 2021 και 2022

 

Από τη ρύθμιση της προηγούμενης παραγράφου εξαιρούνταιοι οφειλές του Δημοσίου και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου. (παρ.2 άρθρο 9 Ν.3943/11, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 42 του Ν.4410/16)

 

Με την ΕΦΚΑ εγκ.40/Γ36/04/583/24.10.2017 δίνονται διευκρινίσεις για την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων.

 

 

[/post_tab][post_tab title="Προϊσχύον καθεστώς"]

[post_tabs]

Πάγια Ρύθμιση οφειλόμενων εισφορών σε Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Ν.4152/13)

Η ρύθμιση συνοπτικά: Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης πλην του ΝΑΤ δύνανται μετά από αίτηση των οφειλετών και εφόσον συντρέχει πραγματική αδυναμία για την καταβολή τους, να ρυθμίζονται και να καταβάλλονται σε δώδεκα (12) ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
Ποιες οφειλές αφορά: Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης πλην του ΝΑΤ, εκτός από τις οφειλές οφειλετών που έχουν καταδικαστεί για φοροδιαφυγή

Έπειτα από τη δημοσίευση του άρθρου 54 του Ν.4305/14 εξακολουθεί να επιτρέπεται η χορήγηση ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής κατά τις διατάξεις της υποπαραγράφου ΙΑ.1, της παρ.ΙΑ'του Ν.4152/13 (πάγια ρύθμιση). (Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Πρόνοιας οικ.39703/2829/07.11.2014)

Αναλυτικότερα ισχύουν τα εξής:

Στην υποπαρ.ΙΑ.1 του Ν.4152/2013 (ΦΕΚ 107/09.05.2013 τεύχος Α'), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο δεύτερο του Ν. 4158/13 (ΦΕΚ 126/04.06.2013 τεύχος Α'), τις παρ. 1 και 3 του άρθρου 12 του Ν.4225/14 και την παρ. 1 της υποπαρ. Ε.1 του άρθρου 2 του  Ν. 4336/15 ορίζονται τα εξής:

"1. Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης πλην του ΝΑΤ δύνανται μετά από αίτηση των οφειλετών και εφόσον συντρέχει πραγματική αδυναμία για την καταβολή τους, να ρυθμίζονται και να καταβάλλονται σε δώδεκα (12) ισόποσες μηνιαίες δόσεις.

 

2. H υπαγωγή στη ρύθμιση για οφειλές άνω των δέκα χιλιάδων (10.000,00) ευρώ γίνεται μόνο εφόσον οι ενδιαφερόμενοι αποδεικνύουν ότι μπορούν να ανταποκριθούν στο ύψος της μηνιαίας δόσης και εφόσον προσκομίσουν τα απαραίτητα στοιχεία που αποδεικνύουν την αδυναμία εξόφλησης των οφειλών τους τη δεδομένη χρονική στιγμή περιλαμβανομένων λεπτομερών πληροφοριών σχετικά με το εισόδημά τους, τα χρηματικά διαθέσιμά τους, την ακίνητη περιουσία τους και το σύνολο των οφειλών τους.

Η αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση απορρίπτεται εάν τα παρασχεθέντα στοιχεία είναι ανακριβή ή ανεπαρκή. Τα παρασχεθέντα στοιχεία τα οποία πρέπει να αποδεικνύουν τη βιωσιμότητα του διακανονισμού, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περίπτωση 7 της υποπαραγράφου αυτής, σύμφωνα με τις κάτωθι κατηγοριοποιήσεις:

αα) Για οφειλές από δέκα χιλιάδες (10.000,00) ευρώ έως πενήντα χιλιάδες (50.000,00) ευρώ κρίνεται από τον οικείο φορέα κοινωνικής ασφάλισης η αδυναμία εξόφλησης της οφειλής τη δεδομένη χρονική στιγμή, καθώς και η βιωσιμότητα του διακανονισμού.

ββ) Για οφειλές άνω των πενήντα χιλιάδων (50.000,00) ευρώ ο οφειλέτης πρέπει επιπλέον να προσκομίζει βεβαίωση από ανεξάρτητο τρίτο φορέα περί της ορθότητας των οικονομικών στοιχείων, καθώς και δικαιολογητικά τα οποία να αποδεικνύουν την αδυναμία εξόφλησης της οφειλής τη δεδομένη χρονική στιγμή και τη βιωσιμότητα του διακανονισμού, με δαπάνες που βαραίνουν τον ίδιο.

γγ) Για οφειλές άνω των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000,00) ευρώ ο οφειλέτης υποχρεούται πλέον των ανωτέρω να προβεί στη παροχή εγγυήσεων ή εμπράγματων εξασφαλίσεων ίσης αξίας με τη συνολική οφειλή. Η αξία της εξασφάλισης θα καθοριστεί από τον τρίτο εκτιμητή.

Οι ανεξάρτητοι εκτιμητές καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας σύμφωνα με την περίπτωση 7 της παρούσας υποπαραγράφου. Σε κάθε περίπτωση ως ανεξάρτητοι τρίτοι εκτιμητές αναγνωρίζονται οι ορκωτοί λογιστές και οι κατέχοντες άδεια ασκήσεως δικηγορικού λειτουργήματος.

Η πιστοποίηση από τον ανεξάρτητο εκτιμητή εξετάζει όλες τις υποχρεώσεις του οφειλέτη προς το κράτος και προς τρίτους, τη συνολική περιουσιακή κατάσταση του οφειλέτη συμπεριλαμβανομένης της παροχής επαρκών εγγυήσεων και εφόσον βεβαιώνεται αδυναμία άμεσης καταβολής της οφειλής χορηγείται η διευκόλυνση της τμηματικής καταβολής. Επίσης εξετάζονται και τα αποτελέσματα επί της αναμενόμενης ρευστότητας από την ενδεχόμενη υπαγωγή του οφειλέτη σε άλλους διακανονισμούς με το Δημόσιο ή με ιδιωτικούς φορείς. Η εμπράγματη εξασφάλιση επί της διαθέσιμης ακίνητης περιουσίας του οφειλέτη πρέπει να εξασφαλιστεί.

Σε περίπτωση ύπαρξης επαρκών χρηματικών διαθεσίμων η οφειλή δεν υπάγεται στη ρύθμιση και γίνεται άμεσα απαιτητή. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υπαγωγή σε ρύθμιση είναι να έχουν υποβληθεί οι εκ του νόμου προβλεπόμενες δηλώσεις ασφάλισης για τα τελευταία πέντε (5) έτη. Εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη ρύθμιση οφειλές που αφορούν οφειλέτες που έχουν καταδικαστεί για φοροδιαφυγή.

3. Αρμόδια όργανα για την έκδοση απόφασης υπαγωγής στην παρούσα ρύθμιση είναι:

α) Για το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ: Οι διευθυντές των οικείων περιφερειακών ή τοπικών υποκαταστημάτων ή οι διευθυντές των οικείων ταμείων προκειμένου για περιφερειακά ή τοπικά υποκαταστήματα στην περιοχή των οποίων λειτουργούν Ταμεία Είσπραξης Εσόδων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

β) Για τους λοιπούς ασφαλιστικούς φορείς: Ο αρμόδιος διευθυντής του οικείου φορέα ή οι διευθυντές ή προϊστάμενοι των περιφερειακών ή λοιπών τοπικών μονάδων.

γ) Οποιαδήποτε άλλη οργανική μονάδα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ καθοριστεί με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.

4. Οι πληρωμές θα διενεργούνται με τη διαδικασία αυτόματης χρέωσης τραπεζικού λογαριασμού. Για την καταβολή των δόσεων δεν απαιτείται ιδιαίτερη ειδοποίηση του οφειλέτη.

5. Κατά τη διάρκεια της ρύθμισης και εφόσον τηρούνται με συνέπεια οι όροι αυτής:

α. Χορηγείται στους υπόχρεους μηνιαίο πιστοποιητικό οφειλής, στο οποίο πιστοποιείται και το υπολειπόμενο ποσό οφειλής.

β. Αναστέλλεται η ποινική δίωξη σε βάρος των υπευθύνων κατά τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 1 του α.ν. 86/1967 (Α' 136), όπως ισχύει σήμερα και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε ή εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της διακόπτεται.

γ. Αναστέλλεται η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων εφόσον έχει πληρωθεί η πρώτη δόση. Αν ο οφειλέτης απολέσει το ευεργέτημα της ρύθμισης, τα μέτρα που έχουν ανασταλεί συνεχίζονται.

δ. Αναστέλλεται ο χρόνος παραγραφής των οφειλών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 2 του ν. 2556/1997 (Α' 270).

6. α.Κατά τη διάρκεια της ρύθμισης επιτρέπεται η καθυστέρηση πληρωμής μίας (1) δόσης και η καταβολή αυτής γίνεται υποχρεωτικά μέχρι την ημερομηνία καταβολής της επόμενης δόσης με προσαύξηση εκπρόθεσμης καταβολής δεκαπέντε τοις εκατό (15%).

β. Η μη εμπρόθεσμη καταβολή και δεύτερης δόσης κατά τη διάρκεια της ρύθμισης είτε η δημιουργία νέας φορολογικής ή ασφαλιστικής οφειλής, έχουν ως συνέπεια για το σύνολο της οφειλής: αα) την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης, ββ) την κατάσταση ως απαιτητού του συνόλου του υπολοίπου της οφειλής και των προηγούμενων προσαυξήσεων,

γγ) την επιδίωξη της είσπραξής του με όλα τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα,

δδ) την κατάπτωση των εγγυήσεων της περίπτωσης γγ' της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού.

γ. Το ποσό της κύριας οφειλής που υπάγεται στην παρούσα ρύθμιση επιβαρύνεται από 1.1.2013 με ετήσιο επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης, προσαυξημένο κατά 800 μονάδες βάσης (δηλαδή 8%).

 

7. Η εφαρμογή των εδαφίων ββ' και γγ' της περίπτωσης 2, όπως ισχύει, ως προς τις προϋποθέσεις βεβαίωσης από ανεξάρτητο τρίτο φορέα, παροχής εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας, καθώς και της βιωσιμότητας του διακανονισμού αναστέλλεται για χρονικό διάστημα δύο ετών από τη δημοσίευση του παρόντος. Η αναστολή καταλαμβάνει και τις ήδη χορηγηθείσες ρυθμίσεις. Εγγυήσεις, διασφαλίσεις ή εμπράγματες ασφάλειες που τυχόν έχουν παρασχεθεί κατ' εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων εξακολουθούν να ισχύουν. [Η ισχύς της παρ. 7 της υποπαραγράφου ΙΑ.1 της παρ. ΙΑ΄ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α΄ 107) παρατείνεται για τρία (3) έτη από τη λήξη της. Σε περιπτώσεις επαναλαμβανόμενης υπαγωγής στη ρύθμιση με δημιουργία νέων οφειλών, ο φορέας διατηρεί το δικαίωμα να απαιτήσει την προσκόμιση του συνόλου ή μέρους των προβλεπόμενων στοιχείων και διασφαλίσεων. (άρθρο 19 του Ν.4578/2018)]

 

8. Το ποσόν της κύριας οφειλής που υπάγεται στην παρούσα ρύθμιση επιβαρύνεται από το μήνα υπαγωγής στη ρύθμιση με επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης, προσαυξημένο πλέον πέντε (5) εκατοστιαίων μονάδων, ετησίως υπολογισμένο. Για τις οφειλές που έχουν ήδη υπαχθεί στην παρούσα ρύθμιση το επιτόκιο επαναπροσδιορίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο για τον υπολειπόμενο αριθμό των ανεξόφλητων δόσεων.

 

9 (7). Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας καθορίζεται και κάθε άλλο αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή της παρούσας".

Κατ' εξουσιοδότηση των παραπάνω εκδόθηκε η απόφαση ΥΠ.ΕΡΓ.,ΚΟΙΝ.ΑΣΦ.& ΠΡΟΝΟΙΑΣ Β/7/15877/2914/23.05.2013 (ΦΕΚ 1265/ 24.05.2013 τεύχος Β'): Όροι και προϋποθέσεις και ειδικά θέματα εφαρμογής της πάγιας ρύθμισης των οφειλόμενων εισφορών στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης της Υποπαραγράφου ΙΑ.1 του Ν. 4152/2013 (ΦΕΚ 107 Α').

Δείτε και την εγκύκλιο ΙΚΑ εγκ. 37/ Ε33/ 439/20.06.2013 Κοινοποίηση διατάξεων ρύθμισης καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών στο Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ.

Σε συνέχεια της ανωτέρω εγκυκλίου εκδόθηκε η εγκύκλιος ΙΚΑ εγκ.48/Ε33/621/05.08.2013 Συμπληρωματικές οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων ρύθμισης των καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.

και η εγκύκλιος ΙΚΑ εγκ.50/Ε33/625/12.08.2013 Συμπληρωματικές οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων ρύθμισης των καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.

Δείτε και την εγκύκλιο Ο.Α.Ε.Ε. εγκ.33/ ΔΙΕΣ/Φ10/46/1112144/10.07.2013 Πάγια Ρύθμιση οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών
και την εγκύκλιο ΙΚΑ εγκ.46/Γ36/02/313/07.10.2015 Κοινοποίηση διατάξεων της υποπαραγράφου Ε.1 της παραγράφου Ε του Ν. 4336/2015 που αφορούν τροποποίηση των νόμων 4152/2013 (Α' 107), 4305/2014 (Α' 237) και 4321/2015 (Α' 32)
και την εγκύκλιο Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. οικ.39759/1983/27.10.2015 Εγκύκλιος για τις διατάξεις ληξιπρόθεσμων οφειλών του Ν.4336/2015.
και την εγκύκλιο Ο.Α.Ε.Ε. εγκ.22/ΔΙΕΣ/Φ10/131/1733196/04.11.2015 Αναστολή προϋποθέσεων υπαγωγής στην Πάγια ρύθμιση ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών Ν.4152/2013.

Μετάβαση από τη ρύθμιση της «Νέας Αρχής» (παρ. ΙΑ.2) στην «Πάγια» ρύθμιση (παρ. ΙΑ.1) του Ν.4152/2013, δεν επιτρέπεται. Για περισσότερες διευκρινίσεις δείτε και την εγκύκλιο ΟΓΑ εγκ.1/26.05.2014.

Με το άρθρο 18 του Ν.4331/15 καθορίζονται τα δικαιώματα των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης έπειτα από την υπαγωγή και συμμόρφωση των οφειλετών σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
Σχετική και η εγκύκλιος Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφ. & Κοιν. Αλλ. οικ.31052/1491/17.07.2015.

Όπως είναι γνωστό, οι οφειλέτες που υποβάλλουν αίτηση υπαγωγής σε ρύθμιση οφειλών σύμφωνα με τις διατάξεις των υποπαραγράφων ΙΑ.1 ή /και ΙΑ.2 της παρ. ΙΑ του Ν.4152/2013 (ΦΕΚ 107/Α'/9-5-2013), υποχρεούνται να προσκομίσουν, στο αρμόδιο για την έκδοσης απόφασης ρύθμισης διοικητικό όργανο, στοιχεία και δικαιολογητικά ανάλογα με το ύψος της οφειλής.
Η προσκόμιση στοιχείων και δικαιολογητικών αποτελεί υποχρέωση των οφειλετών με ύψος οφειλής άνω των 5.000 ευρώ, ενώ για οφειλέτες φυσικά ή νομικά πρόσωπα με κύρια οφειλή έως 5.000 ευρώ προβλέφθηκε απλούστερη διαδικασία (προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης για την αδυναμία εξόφλησης τη δεδομένη χρονική στιγμή, για τη μη καταδίκη τους ή τη μη άσκηση εις βάρος τους ποινικής δίωξης για φοροδιαφυγή, κ.λ.π.).
Με το άρθρο 12 του Ν.4225/14, για λόγους απλούστευσης των διαδικασιών, τροποποιείται το ανωτέρω όριο των 5.000 ευρώ, όπως αυτό προβλεπόταν στις διατάξεις του πρώτου εδαφίου και του στοιχείου αα΄ της περίπτωσης 2 της υποπαραγράφου ΙΑ.1, καθώς και του πρώτου εδαφίου του στοιχείου β' της περίπτωσης 2 της υποπαραγράφου ΙΑ.
Πλέον, οι προϋποθέσεις υπαγωγής που αναφέρονται στις προαναφερόμενες διατάξεις, θα εφαρμόζονται σε οφειλές άνω των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.
Ως εκ τούτου, οι διαδικασίες που αφορούσαν στην ένταξη σε ρύθμιση των οφειλών έως 5.000 ευρώ θα εφαρμόζονται εφεξής για ποσά έως 10.000 ευρώ.
Επιπλέον, αντικαθίστανται το τελευταίο εδάφιο του στοιχείου γγ' της περίπτωσης 2 της υποπαραγράφου ΙΑ.1 του Ν.4152/13: «Εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη ρύθμισης οφειλές που αφορούν οφειλέτες που έχουν καταδικαστεί για φοροδιαφυγή».
Κατόπιν των ανωτέρω, μετά την εφαρμογή των διατάξεων του αρθ. 12 του Ν.4225/2014, δεν είναι δυνατή η υπαγωγή σε ρύθμιση των οφειλετών εκείνων που έχουν καταδικαστεί για φοροδιαφυγή ενώ δε θα εξετάζεται η τυχόν ύπαρξη ποινικής δίωξης για φοροδιαφυγή εις βάρος του οφειλέτη. (ΙΚΑ εγκ. 35/ Γ36/02/13/06.05.2014)

 

Εξαίρεση δημοσιοποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης
Τα στοιχεία των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο από κάθε αιτία και των ασφαλιστικών οφειλών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δημοσιοποιούνται υποχρεωτικά σε διαδικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, εφόσον η βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή προς το Δημόσιο ή και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης υπερβαίνει ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ και η καταβολή της καθυστερεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους. (παρ.1 άρθρο 9 Ν.3943/11, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 42 του Ν.4410/16)

Με την ΠΟΛ 1158/28.09.2017 (ΦΕΚ 3634/13.10.2017 τεύχος Β'), όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ Α.1158/30.06.2020 (ΦΕΚ 2745/04.07.2020 τεύχος Β’) όπως αυτή διορθώθηκε με Διόρθωση Σφάλματος στο ΦΕΚ 3277/06.08.2020 τεύχος Β', την ΚΥΑ Α. 1237/26.10.2020 (ΦΕΚ 4795/30.10.2020 τεύχος Β’), την ΚΥΑ Α.1141/23.06.2021 (ΦΕΚ 2751/28.06.2021 τεύχος Β'), την ΚΥΑ  Α.1010/27.01.2022 (ΦΕΚ 304/31.01.2022 τεύχος Β') και από την ΚΥΑ Α.1097/13.07.2022 (ΦΕΚ 3793/18.07.2022 τεύχος Β') καθορίζονται οι προϋποθέσεις για τη δημοσιοποίηση των οφειλών.

Δείτε και την e-ΕΦΚΑ 252731/Σ.77069/30.05.2022: Κοινοποίηση των διατάξεων της ΠΟΛ Α.1010/2022 σχετικά με τον ανακαθορισμό του χρόνου επικαιροποίησης των δημοσιοποιημένων καταστάσεων ληξιπρόθεσμων οφειλών για τα έτη 2020, 2021 και 2022

 

Από τη ρύθμιση της προηγούμενης παραγράφου εξαιρούνταιοι οφειλές του Δημοσίου και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου. (παρ.2 άρθρο 9 Ν.3943/11, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 42 του Ν.4410/16)

 

Με την ΕΦΚΑ εγκ.40/Γ36/04/583/24.10.2017 δίνονται διευκρινίσεις για την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων.

 

[/post_tab][/post_tabs]