Ρυθμίσεις χρεών με το Ν.4257/2014

Ι. Υπαγόμενες και εξαιρούμενες οφειλές
1. Φορείς προς τους οποίους ρυθμίζονται
2. Υπαγόμενες σε ρυθμιση οφειλές
3. Εξαιρούμενες οφειλές
4. Οφειλές που υπάγονται μετά από επιλογή του οφειλέτη
5. Οφειλές συνυπεύθυνων προσώπων

ΙΙ. Αριθμός δόσεων - προσαυξήσεις
1. Για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν βεβαιωθεί έως 31.12.2009 
2. Για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν βεβαιωθεί από 1.1.2010

IΙΙ. Διαδικασία υπαγωγής στη ρύθμιση
1. Ενημέρωση οφειλέτων
2. Βήματα διαδικασίας
3. Τρόπος καταβολής των δόσεων
4. Συνέπειες υπαγωγής στη ρύθμιση
5. Απώλεια της ρύθμισης


Ι. Υπαγόμενες και εξαιρούμενες οφειλές

1. Φορείς προς τους οποίους ρυθμίζονται

Με το άρθρο 51 του Ν.4257/2014 είχε προβλεφθεί η ρύθμιση οφειλών προς τους Δήμους και μόνο. Μετά την τροποποίηση της παρ.1 του άρθρου 51 του Ν.4257/2014 από την παρ.1α του άρθρου 24 του Ν.4304/2014 επεκτείνεται η δυνατότητα ρύθμισης βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών, εκτός από αυτές προς τους Δήμους, και προς τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών. (Δελτίο Τύπου ΥΠ.ΕΣ. 20.10.2014)

Η ισχύς της διάταξης του άρθρου 24 του Ν.4304/2014 αρχίζει από την 23.10.2014. (άρθρο 89 του Ν.4307/2014)



2. Υπαγόμενες σε ρύθμιση οφειλές

Στην παρούσα ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών έως 30.10.2014 μέχρι τη δημοσίευση του Ν.4257/2014 (14.04.2014), συμπεριλαμβανομένων των μισθωμάτων με τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, τόκους υπερημερίας, ή τυχόν προβλεπόμενες λοιπές ρήτρες που τις επιβαρύνουν μέχρι την ημερομηνία αυτή, χωρίς δικαίωμα του οφειλέτη να ζητήσει την εξαίρεση μέρους αυτών. (άρθρο 51 παρ.2 του Ν.4257/2014, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.2 του άρθρου 24 του Ν.4304/2014)

Στις ρυθμίσεις του άρθρου 51 του Ν.4257/2014 υπάγονται και ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου. (άρθρο 51 παρ.13 του Ν.4257/2014)

Συνεπώς, προϋποθέσεις υπαγωγής στη ρύθμιση είναι:

α. Οι οφειλές πρέπει να ήταν (βεβαιωμένες και) ληξιπρόθεσμες έως 30.10.2014 την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου (14.04.2014)

β. Στη ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των (βεβαιωμένων και) ληξιπρόθεσμων οφειλών του οφειλέτη προς έκαστο δήμο (ή νπδδ του) και όχι μέρος αυτών.

γ. Η υπαγωγή στη ρύθμιση μπορεί να γίνει κατόπιν αίτησης του οφειλέτη προς τον δήμο (ή νπδδ του) που έχει βεβαιώσει την οφειλή (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)


Ποσά που έχουν καταβληθεί μέχρι την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση δεν επιστρέφονται ούτε συμψηφίζονται. (άρθρο 51 παρ.12 του Ν.4257/2014)


3. Εξαιρούμενες οφειλές

Εξαιρούνται
και δεν υπάγονται στη ρύθμιση:

α) οφειλές από κάθε είδους πρόστιμα αυθαίρετων κατασκευών,

β) οφειλές υπαγόμενες σε καθεστώς ειδικότερων, ευνοϊκότερων προβλέψεων περί καταβολής σε δόσεις. (π.χ. εισφορά σε χρήμα των ιδιοκτητών ακινήτων για ένταξη στο σχέδιο πόλης κατά το π.δ. 5/86).

Σε κάθε περίπτωση η εν λόγω εξαίρεση δεν ισχύει στην εφάπαξ εξόφληση των οφειλών με απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) των κατά Κ.Ε.Δ.Ε. προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής. (άρθρο 51 παρ.2 του Ν.4257/2014)


4. Οφειλές που υπάγονται μετά από επιλογή του οφειλέτη

Στη ρύθμιση υπάγονται, μετά από επιλογή του οφειλέτη και:

α) ληξιπρόθεσμες οφειλές που τελούν, μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση, σε διοικητική ή δικαστική αναστολή,

β) ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν υπαχθεί σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής κατά τις διατάξεις των άρθρων 13-21 του ν. 2648/1998 (Α' 238) ή άλλη ρύθμιση, των οποίων οι όροι τηρούνται κατά την υποβολή του αιτήματος για υπαγωγή στην παρούσα ρύθμιση,

γ) οφειλές που μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση εκκρεμούν στα δικαστήρια μετά από άσκηση προσφυγής ή έφεσης από τον υπόχρεο, καθώς και οφειλές οι οποίες εκκρεμούν ενώπιον των Επιτροπών Επίλυσης Φορολογικών διαφορών του άρθρου 32 του ν. 1080/1980 ή έχουν συζητηθεί και οι προτάσεις δεν έχουν εισαχθεί προς συζήτηση στο οικείο δημοτικό συμβούλιο μέχρι τη δημοσίευση του Ν.4257/2014 (14.04.2014). (άρθρο 51 παρ.6 του Ν.4257/2014)

Η επιλογή του αυτή, πρέπει να δηλώνεται προς το δήμο που έχει βεβαιώσει τις ανωτέρω (α) έως και (γ) οφειλές, στη σχετική αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση. Ως σύνολο βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών που υπάγεται στη ρύθμιση θεωρείται το τελικά διαμορφούμενο μετά την πρόσθεση και των κατ' επιλογή οφειλών. Ο εν λόγω οφειλέτης δικαιούται των απαλλαγών ή/και δόσεων που προβλέπονται ανά κατηγορία οφειλών (Α) και (Β) βάσει των σχετικών διατάξεων. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)


5. Οφειλές συνυπεύθυνων προσώπων

Πρόσωπα που ευθύνονται, μαζί με τον πρωτοφειλέτη για την καταβολή μέρους οφειλής δικαιούνται να ρυθμίσουν μόνο το μέρος αυτό της οφειλής με τις παρούσες διατάξεις του άρθρου 51 του Ν.4257/2014. (άρθρο 51 παρ.9 του Ν.4257/2014)





II. Αριθμός δόσεων - προσαυξήσεις

Με το άρθρο 51 του Ν.4257/2014, του οποίου η ισχύς άρχισε από την ψήφισή του (άρθρο 51 παρ.14 του Ν.4257/2014), ορίζεται ο τρόπος ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι οποίες δύνανται να ρυθμίζονται και να καταβάλλονται ως ακολούθως:

Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 51, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες βάσει της ημερομηνίας βεβαίωσής τους και η ρύθμισή τους, ήτοι η δυνατότητα απαλλαγών από προσαυξήσεις ή πρόστιμα ή άλλες κυρώσεις και ο αριθμός καταβολής δόσεων, πραγματοποιείται αναλόγως της κατηγορίας στην οποία ανήκουν. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)

1. Για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν βεβαιωθεί έως 31.12.2009

Όσες ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν βεβαιωθεί έως 31.12.2009 υπάγονται στις ρυθμίσεις των σχετικών διατάξεων του ν. 3801/2009, τηρουμένων πάντοτε των διατάξεων της περίπτωσης β΄ της παρ.2 του άρθρου 51 του Ν.4275/2014 (σύμφωνα με την οποία, εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη ρύθμιση οφειλές υπαγόμενες σε καθεστώς ειδικότερων, ευνοϊκότερων προβλέψεων περί καταβολής σε δόσεις. βλ. παρακάτω για περισσότερα).

Οι οφειλές αυτές δύναται να ρυθμίζονται κατά τις σχετικές διατάξεις του ν.3801/2009, δικαιούμενες δηλ. των δόσεων και των απαλλαγών που προβλέπονται από αυτές.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 63 παρ. 2 του ν. 3801/2009 επαναφέρθηκαν σε ισχύ οι ρυθμίσεις καταβολής οφειλών σε δήμους οι οποίες προβλέπονταν στους εξής νόμους:
Ν.3074/02 άρθρο 12 παρ. 3 περιπτώσεις α', β', δ' και ε'
Ν.3345/05 άρθρο 9 παρ. 5
Ν.3649/08 άρθρο 26 παρ. 2 και 3 (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)

Δεδομένου του γεγονότος ότι οι προθεσμίες που έθετε ο ν.3801/2009 για την εφαρμογή των διατάξεων που επανέφερε σε ισχύ έχουν λήξει, το οικείο δημοτικό συμβούλιο θα πρέπει, εντός δύο μηνών από την ψήφιση του άρθρου 51 του ν.4257/2014 (10-4-2014) [δηλαδή έως 10.06.2014], να λάβει απόφαση με την οποία θα καθορίσει τον αριθμό των μηνιαίων δόσεων. Ωστόσο στις περιπτώσεις όπου ο αριθμός των δόσεων καθορίζεται ρητά από την διάταξη, δεν εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του δημοτικού συμβουλίου να καθορίσει τον αριθμό των δόσεων.

Μετά το Ν.4304/2014 και την υπαγωγή των δημοτικών ΝΠΔΔ στην εν λόγω ρύθμιση οφειλών, θα πρέπει λογικά να λάβουν κι αυτά αντίστοιχη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου. Ωστόσο, σε αυτήν την περίπτωση δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής η ανωτέρω δίμηνη προθεσμία, καθώς η υποβολή των αιτήσεων λήγει την 30.11.2014 (πλέον 1.12.2014). Άρα, κατά τη γνώμη μας, η σχετική απόφαση πρέπει να ληφθεί το συντομότερο. 

Σε κάθε περίπτωση, ο οφειλέτης θα πρέπει να υποβάλλει αίτηση για υπαγωγή στη ρύθμιση το αργότερο έως την 30.11.2014 (πλέον 1.12.2014). εντός τεσσάρων (4) μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης του ν.4257/2014, ήτοι τις 14-8-2014. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014) (άρθρο 51 παρ.1Α του Ν.4257/2014, όπως συμπληρώθηκε από την παρ.1β του άρθρου 24 του Ν.4304/2014)

Δείτε σχετικά την ενότητα ΕΣΟΔΑ ΟΤΑ » 9 ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΣΟΔΩΝ » 907.1 Ρυθμίσεις χρεών (τελευταία ρύθμιση).




2. Για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν βεβαιωθεί από 1.1.2010

Όσες ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν βεβαιωθεί από 1.1.2010 δύνανται να ρυθμίζονται ως ακολούθως:

α) Εφάπαξ, με απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) από τις κατά Κ.Ε.Δ.Ε. προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και των προστίμων. - Παράδειγμα: (βλ.περίπτωση 2)

β) Για οφειλές μέχρι 5.000,00 ευρώ σε είκοσι τέσσερις (24) δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) από τις κατά Κ.Ε.Δ.Ε. προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και των προστίμων και υπό την προϋπόθεση ότι κάθε δόση δεν είναι μικρότερη των 100 ευρώ.

γ) Για οφειλές από 5.000,01 ευρώ μέχρι 10.000,00 ευρώ σε σαράντα οκτώ (48) δόσεις με απαλλαγή κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) από τις κατά Κ.Ε.Δ.Ε. προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και των προστίμων. - Παράδειγμα: (βλ.περίπτωση 3)

δ) Για οφειλές από 10.000,01 ευρώ μέχρι 20.000,00 ευρώ σε εβδομήντα δύο (72) δόσεις με απαλλαγή κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) από τις κατά Κ.Ε.Δ.Ε. προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και των προστίμων.

ε) Για οφειλές από 20.000,01 ευρώ και πάνω σε εκατό (100) δόσεις με απαλλαγή κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) από τις κατά Κ.Ε.Δ.Ε. προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και των προστίμων.

Όσον αφορά τα πρόστιμα
Οι ποσοστιαίες απαλλαγές που προβλέπονται ανά περίπτωση (100%, 80%,50%, 30% και 10%) αφορούν στις κατά ΚΕΔΕ προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και στα πρόστιμα που αποτελούν παρακολούθημα της οφειλής.
Όταν η οφειλή είναι αυτοτελές πρόστιμο (π.χ πρόστιμο αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστου χώρου χωρίς το σχετικό τέλος), η ρύθμιση των περιπτώσεων α) έως και ε) αφορά στην καταβολή του ποσού (εφάπαξ ή σε δόσεις) και σε τυχόν απαλλαγή στις κατά ΚΕΔΕ προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)



Ρύθμιση σε λιγότερες δόσεις
Είναι δυνατή η καταβολή των οφειλών σε λιγότερες των ανωτέρω προβλεπόμενων δόσεων ύστερα από σχετική αίτηση του οφειλέτη και κατά τη διαδικασία της παραγράφου 3 του άρθρου 51 του Ν.4257/2014.

Ο οφειλέτης σε αυτή την περίπτωση δικαιούται τις εκπτώσεις που προβλέπονται στον αντίστοιχο αριθμό δόσεων (απαλλαγή από προσαυξήσεις και πρόστιμα). Παράλληλα επιβαρύνεται με την επιβάρυνση επί κάθε δόσης όπως αυτή περιγράφεται παρακάτω. Έστω π.χ ότι οφειλέτης προσέρχεται για να ρυθμίσει οφειλές 10.000€. Σύμφωνα με τον πίνακα προκαθορισμένων δόσεων θα έπρεπε να ρυθμίσει την οφειλή του σε 48 δόσεις. Ο οφειλέτης του παραδείγματος επιλέγει να ρυθμίσει την εν λόγω οφειλή του σε 30 δόσεις. Σε αυτή την περίπτωση θα δικαιούται των απαλλαγών από τις κατά ΚΕΔΕ προσαυξήσεις και τα πρόστιμα που αντιστοιχούν στον αριθμό των μηνιαίων δόσεων που τελικά διαμορφώνεται ή στον προσεγγιστικά πλησιέστερο προβλεπόμενο για την κατηγορία (Β). Ως εκ τούτου για το παράδειγμα μας, δικαιούται των απαλλαγών που προβλέπονται για την κατηγορία των 24 δόσεων. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)


Υπολογισμός προσαυξήσεων
Οι δόσεις είναι μηνιαίες και ισόποσες πλην της τελευταίας που μπορεί να είναι μικρότερη των υπολοίπων και επιβαρύνονται με προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, οι οποίες υπολογίζονται με βάση το ισχύον επιτόκιο αναφοράς για πράξεις αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής, πλέον οχτώ εκατοστιαίων μονάδων ετησίως υπολογισμένο, το οποίο και παραμένει σταθερό καθ' όλη τη διάρκεια της ρύθμισης. (άρθρο 51 παρ.1Β του Ν.4257/2014)
Για τα επιτόκια αναφοράς δείτε τη σελίδα της Τράπεζας της Ελλάδος. (στήλη "Δημοπρασίες Σταθερού Επιτοκίου Σταθερό Επιτόκιο")

Με νεότερη απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας επανακαθορίστηκε το ετήσιο επιτόκιο αναχρηματοδότησης σε 0,15% (αντί του 0,25%), με έναρξη ισχύος την 11.6.2014. (Σχετική και η εγκ. 18/ ΔΙΕΣ/Φ9/7/831104/11.06.2014 του ΟΑΕΕ)

Αναλυτικότερα:. 
- η οφειλή όπως αυτή προκύπτει μετά τις όποιες απαλλαγές, αποτελεί το κεφάλαιο επί του οποίου θα υπολογίζονται τα τοκοχρεωλύσια (δόσεις) 
- τα τοκοχρεωλύσια (δόσεις) θα είναι μηνιαία και ισόποσα
- στο χρεολύσιο του κάθε μήνα προστίθεται το ποσό της ετησίως υπολογιζόμενης προσαύξησης εκπρόθεσμης καταβολής (τόκου) που αντιστοιχεί στο μήνα αυτό.
- ο τόκος που αντιστοιχεί στον κάθε μήνα υπολογίζεται επί του κεφαλαίου που απομένει κατόπιν αφαίρεσης του χρεολυσίου του προηγούμενου μήνα, ως εξής: (Κεφάλαιο-χρεολύσιο προηγούμενου μήνα)*(8,15% / 12)
- Η οφειλή αποσβένεται με την αφαίρεση των μηνιαίων χρεολυσίων. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)

Η καταβολή εφάπαξ, δεν θεωρείται δόση.

Προσοχή!! Τα επιτόκια αναφοράς αλλάζουν σε άτακτα χρονικά διαστήματα και πρέπει να γίνεται πάντοτε διασταύρωση του επιτοκίου από τη σελίδα της Τράπεζας της Ελλάδος. (ήδη έχει αλλάξει το επιτόκιο που αναφέρεται στην ανωτέρω εγκύκλιο)



III. Διαδικασία υπαγωγής στη ρύθμιση

1. Ενημέρωση οφειλετών

Λαμβάνοντας υπόψη το περιορισμένο χρονικό διάστημα, μέσα στο οποίο οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλλουν αίτηση για υπαγωγή στη ρύθμιση του άρθρου 51, οι δήμοι (ή τα ν.π.δ.δ. τους) θα πρέπει να ενημερώσουν τους οφειλέτες τους άμεσα για τις δυνατότητες ρύθμισης των έως την 30.10.2014 κατά τις 14.4.2014 ληξιπρόθεσμων οφειλών τους, είτε μέσω "ατομικής ειδοποίησης είτε εν τέλει με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.

Επισημαίνεται επίσης, ότι οι δήμοι (ή τα ν.π.δ.δ. τους) εν ευθέτω χρόνω θα πρέπει να ενημερώσουν τους οφειλέτες τους και για τις υποχρεώσεις που συνεπάγεται η υποβολή της αίτησης τόσο τις άμεσες (π.χ. χρόνος πρώτης καταβολής), όσο και τις μεταγενέστερες (π.χ. υποβολή προβλεπόμενων δηλώσεων, ενημερότητα οφειλών), ώστε να μην απολέσουν τη ρύθμιση. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)


2. Βήματα διαδικασίας

α. Εντός τεσσάρων (4) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου (14.04.2014) [δηλαδή μέχρι 14.08.2014] Έως την 1.12.2014 30.11.2014 υποβάλλεται αίτηση του οφειλέτη προς τον δήμο (ή το ν.π.δ.δ. του) που έχει βεβαιώσει τις οφειλές του. (άρθρο 51 παρ.3 του Ν.4257/2014, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.3 του άρθρου 24 του Ν.4304/2014ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)

Με το έγγραφο ΥΠ. ΕΣ. 44366/19.11.2014 επισημαίνεται ότι η καταληκτική ημερομηνία που ορίζεται στο άρθρο 51 του ν. 4257/2014, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 24 του N. 4304/2014 για την υποβολή αίτησης υπαγωγής σε ρύθμιση οφειλών προς τους Δήμους και τα ΝΠΔΔ αυτών παρατείνεται μέχρι την επόμενη εργάσιμη (αρ. 242, Α. Κ.), ήτοι την 1η Δεκεμβρίου 2014.

Με την υποβολή της αίτησης και σε κάθε περίπτωση εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών ο οφειλέτης πρέπει να ενημερωθεί από το δήμο (ή το ν.π.δ.δ. του) για:
- το σύνολο των ληξιπρόθεσμων κατά τη δημοσίευση του νόμου έως την 30.10.2014 οφειλών του, 
- τις δυνατότητες ρύθμισης που έχει, ώστε να προκύπτει η πρώτη του καταβολή (εφάπαξ ή δόση) για το σύνολο των οφειλών.
Για το σκοπό αυτό κρίνεται απαραίτητα η έκδοση συγκεντρωτικής κατάστασης ληξιπρόθεσμων οφειλών, όπου θα παρουσιάζεται το ύψος των οφειλών του ανά κατηγορία (Α) και (Β), οι απαλλαγές και οι δόσεις. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)


β. Εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημέρα υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση πραγματοποιείται η πρώτη καταβολή η οποία είναι ανάλογα είτε η εξόφληση, ή η καταβολή της πρώτης δόσης της ρυθμιζόμενης οφειλής. Σε περίπτωση μη καταβολής των ποσών κατά τα ανωτέρω, «η αίτηση θεωρείται ως μη υποβληθείσα, μη επιτρεπομένης της υποβολής νέας αίτησης». Είναι ευνόητο ότι στην περίπτωση που η οικονομική επιτροπή (ή το Δ.Σ. του ν.π.δ.δ.) αποφανθεί αρνητικά, το ποσό που κατεβλήθη συμψηφίζεται με το σύνολο της οφειλής άνευ ρύθμισης. (άρθρο 51 παρ.5 του Ν.4257/2014, ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)


γ. Επί της αίτησης πραγματοποιείται σχετική εισήγηση του προϊσταμένου της οικονομικής υπηρεσίας, όπου:
- παρουσιάζεται το σύνολο των ληξιπρόθεσμων κατά τη δημοσίευση του νόμου έως την 30.10.2014 οφειλών του αιτούντος, το ύψος των οφειλών ανά κατηγορία (Α) και (Β), οι απαλλαγές και οι δόσεις (η σχετική συγκεντρωτική κατάσταση ληξιπρόθεσμων οφειλών)
- βεβαιώνεται η πλήρωση των προϋποθέσεων υπαγωγής στη ρύθμιση (υπαγωγή σε ρύθμιση του συνόλου των ληξιπρόθεσμων, ληξιπρόθεσμες κατά την ημερομηνία ψήφισης του νόμου, εμπρόθεσμη αίτηση του οφειλέτη και η εμπρόθεσμη πρώτη καταβολή (εξόφληση, ή πρώτη δόση). (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)


δ. Η αίτηση μετά της σχετικής έκθεσης-εισήγησης του προϊσταμένου της οικονομικής υπηρεσίας, διαβιβάζεται στην οικονομική επιτροπή του δήμου (ή στο Δ.Σ. του ν.π.δ.δ.), η οποία εξετάζει και αποφαίνεται σχετικά μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα και πάντως πριν την καταβολή της επόμενης δόσης, με πράξη της η οποία κοινοποιείται στον οφειλέτη ώστε να λάβει γνώση.(άρθρο 51 παρ.4 του Ν.4257/2014, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.3 του άρθρου 24 του Ν.4304/2014ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014) - Απόφαση οικονομικής επιτροπής/διοικητικού συμβουλίου


3. Τρόπος καταβολής δόσεων

Οι επόμενες δόσεις [μετά την πρώτη που καταβάλλεται εντός τριών ημερών από την υποβολή της αίτησης] καταβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών, χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη ειδοποίηση του οφειλέτη. (άρθρο 51 παρ.4 του Ν.4257/2014)

Εφόσον ο οφειλέτης επιθυμεί σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης να εξοφλήσει εφάπαξ τις υπόλοιπες δόσεις των ρυθμισμένων οφειλών, παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης απαλλαγής κατά ποσοστό επί του εναπομείναντος ποσού των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, ίσο με αυτό που αντιστοιχεί στον αριθμό των μηνιαίων δόσεων που τελικά διαμορφώνεται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου της παραγράφου 3 του άρθρου 51 του Ν.4257/2014. (άρθρο 51 παρ.5 του Ν.4257/2014)

Εάν για παράδειγμα από τον αριθμό των δόσεων όπως τελικά αυτός διαμορφώνεται μετά την επιθυμία του οφειλέτη, δεν προκύπτει ακριβώς κάποιος από τους προβλεπόμενους αριθμούς δόσεων του άρθρου, δεν προκύπτει δηλ. απόλυτο νούμερο 24 (ή 48, ή 72, ή 100), αλλά π.χ. 21 (ή 44, ή 70, ή 88), τότε ως αριθμός δόσεων θεωρείται ο προσεγγιστικά πλησιέστερος προβλεπόμενος, δηλ. ο 24 (ή ο 48, ή ο 72, ή ο 100) και ο οφειλέτης απολαμβάνει των απαλλαγών που προβλέπονται για τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που αντιστοιχούν σε αυτή την κατηγορία δόσεων και για το εναπομείναν ποσό. Εάν ο αριθμός δόσεων όπως αυτός τελικά διαμορφώνεται μετά την επιθυμία του οφειλέτη, είναι ακριβώς στη μέση κάποιου διαστήματος μεταξύ των προβλεπομένων αριθμών δόσεων του άρθρου, για παράδειγμα είναι 36 (δηλ. ανάμεσα στο 24 και στο 48), τότε ως αριθμός δόσεων θεωρείται ο μικρότερος δηλ. ο 24 και ο οφειλέτης απολαμβάνει των απαλλαγών που προβλέπονται για τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που αντιστοιχούν σε αυτήν την κατηγορία δόσεων και για το εναπομείναν ποσό. Η επιθυμία αυτή του οφειλέτη για εφάπαξ καταβολή σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης, πρέπει να δηλώνεται προς το δήμο που έχει βεβαιώσει το χρέος του, με την υποβολή και εξέταση σχετικής δήλωσης-αίτησης, για την οποία απαιτείται απόφαση της οικονομικής επιτροπής, κατόπιν σχετικής εισήγησης του προϊσταμένου της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου.

Έστω π.χ ότι οφειλέτης οφείλει 15.000 ευρώ, ως κύρια οφειλή, και 500 ευρώ ως πρόστιμα και προσαυξήσεις. Βάσει του πίνακα δόσεων, η ρύθμιση στην οποία υπήχθη ήταν αυτή με 72 δόσεις και απαλλαγή από τις κατά ΚΕΔΕ προσαυξήσεις και τα πρόστιμα κατά 30%. Εάν ο οφειλέτης έχει πληρώσει 23 δόσεις και θέλει να καταβάλει εφάπαξ τις υπόλοιπες 49 δόσεις σε μία, ο νέος αριθμός δόσεων διαμορφώνεται στις 24 δόσεις. Ως εκ τούτου, βάσει του ίδιου πίνακα οι απαλλαγές των προσαυξήσεων για το ποσό που θα έχει απομείνει, θα ανέλθει από το 30% σε 80%.(ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 36/23334/06.06.2014)

Όπως προκύπτει από την εξέταση τόσο της εισηγητικής έκθεσης του νόμου 4257/2014, αλλά κυρίως και από το σχέδιο νόμου, όπως διαμορφώθηκε από τη Βουλή κατά τη συζήτηση στα άρθρα, η βούληση του νομοθέτη ήταν η πρόβλεψη, στην παρ. 5 του αρ. 51, της δυνατότητας του οφειλέτη, εφόσον επιθυμεί να εξοφλήσει εφάπαξ τις υπόλοιπες δόσεις των ρυθμισμένων οφειλών του, να μπορεί να απολαύσει των απαλλαγών, που αντιστοιχούν στον αριθμό των μηνιαίων δόσεων που τελικά διαμορφώνεται, υπολογιζόμενων επί του εναπομείναντος ποσού.
Υπό την έννοια αυτή και εφόσον κατά τη συζήτηση του άρθρου 51 στη Βουλή αντικαταστάθηκε, μεταξύ άλλων, η 1η παράγραφος, προκειμένου εκτός των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής να συμπεριληφθούν και τα πρόστιμα στα ποσά επί των οποίων εφαρμόζονται τα ανά κατηγορία προβλεπόμενα ποσοστά απαλλαγής, θα πρέπει αυτά να συνυπολογίζονται και κατά τον προσδιορισμό της απαλλαγής σε εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου. (ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. 3337/02.02.2015)

Η καθυστέρηση πληρωμής μιας δόσης συνεπάγεται την επιβάρυνση αυτής με προσαύξηση δεκαπέντε τοις εκατό (15%). Η δόση αυτή με την αναλογούσα προσαύξηση πρέπει να καταβληθεί το αργότερο μέχρι την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας καταβολής της επόμενης δόσης. (άρθρο 51 παρ.10 του Ν.4257/2014)


4. Συνέπειες υπαγωγής στη ρύθμιση

Κατά τη διάρκεια της ρύθμισης, εφόσον τηρούνται με συνέπεια οι όροι αυτής και ο οφειλέτης έχει καταβάλλει το τριάντα τοις εκατό (30%) της ρυθμιζόμενης οφειλής του:

α) Ο δήμος (ή το ν.π.δ.δ. του) προβαίνει σε εντολή άρσης της δέσμευσης χορήγησης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας προς την αρμόδια Δ.Ο.Υ. και σε εντολή για επαναδέσμευση αυτής σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής έστω και μίας εκ των δόσεων.

β) Ο οφειλέτης καθίσταται δημοτικά ενήμερος κατά την έννοια του άρθρου 285 του ν. 3463/2006 (ΚΔΚ).

Με την καταβολή της πρώτης δόσης αναστέλλεται η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων με την προϋπόθεση ότι η εκτέλεση αφορά μόνο χρέη που ρυθμίζονται με τις διατάξεις του άρθρου 51 του Ν.4257/2014. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί στα χέρια τρίτων ή έχουν εκδοθεί οι σχετικές παραγγελίες, τα αποδιδόμενα όμως ποσά από αυτές λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη δόσης ή δόσεων της ρύθμισης, εφόσον δεν πιστώνονται με άλλες οφειλές που δεν έχουν ρυθμιστεί. Αν ο οφειλέτης απολέσει το ευεργέτημα της ρύθμισης, τα μέτρα που έχουν ανασταλεί συνεχίζονται. (άρθρο 51 παρ.7 του Ν.4257/2014)

Η παραγραφή των χρεών, για τα οποία υποβάλλεται σχετική αίτηση υπαγωγής τους στη ρύθμιση, αναστέλλεται από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης αυτής και για ολόκληρο το χρονικό διάστημα που αφορά η ρύθμιση, ανεξαρτήτως καταβολής οποιουδήποτε ποσού και δεν συμπληρώνεται πριν παρέλθει ένα (1) έτος από τη λήξη της τελευταίας δόσης αυτής. (άρθρο 51 παρ.8 του Ν.4257/2014)


5.  Απώλεια της ρύθμισης

Η ρύθμιση απόλλυται, με συνέπεια την υποχρεωτική άμεση καταβολή του υπολοίπου της οφειλής σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχικής βεβαίωσης και την άμεση επιδίωξη της είσπραξης του με όλα τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα, εάν ο οφειλέτης:

α) δεν καταβάλει εμπρόθεσμα μία δόση της ρύθμισης πέραν της μίας φοράς,

β) καθυστερήσει την καταβολή της τελευταίας δόσης της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός μήνα,

γ) δεν υποβάλλει στο δήμο τις προβλεπόμενες δηλώσεις για την επιβολή του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και του τέλους παρεπιδημούντων, μετά των περιοδικών δηλώσεων Φ.Π.Α. και του εκκαθαριστικού, καθώς και τη δήλωση περί μεταβολής της ακίνητης περιουσίας που προβλέπεται από τις σχετικώς ισχύουσες διατάξεις,

δ) δεν είναι ενήμερος στις οφειλές του από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και μετά,

ε) έχει υποβάλει αναληθή στοιχεία προκειμένου να του χορηγηθεί η ρύθμιση. (άρθρο 51 παρ.11 του Ν.4257/2014)