Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία |
Στην παρ 2 του άρθρου 24 του ν. 4002/11 ορίζονται τα εξής:
«Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου καταργείται η παράγραφος 4 του άρθρου 64 του ν. 1943/1991 (Α' 50), όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 9 του ν. 2085/1992 (Α'170) και το άρθρο 10 του ν. 3320/2005 (Α' 48) και παύει η χορήγηση της προβλεπόμενης από τις διατάξεις αυτές επιδότησης αγοράς ή ανέγερσης κατοικίας, ανεξάρτητα από το χρόνο τοποθέτησης, μετάθεσης ή μετάταξης του υπαλλήλου σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής».
Με τη ρύθμιση της παρ. 2 του άρθρου καταργείται, μετά την έναρξη ισχύος της διάταξης (δηλ. 22-8-2011), η παροχή του κινήτρου επιδότησης αγοράς κατοικίας, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, εξέλιπαν οι λόγοι για τους οποίους θεσπίστηκε. Με τις διατάξεις τουάρθρου 10 του ν. 3320/2005 (Α΄ 48)αντικαταστάθηκε η παράγραφος 4 τουάρθρου 64 του ν. 1943/1991, όπως ίσχυε και προβλέπεται ότι: ι) σε υπαλλήλους δημοσίων υπηρεσιών, ν. π.δ.δ. και ο.τ.α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, καθώς και των νομικών τους προσώπων δημοσίου δικαίου που τοποθετούνται σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή μετατίθενται ή μετατάσσονται από υπηρεσία μη προβληματικής περιοχής σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή από υπηρεσία προβληματικής περιοχής σε υπηρεσία άλλης προβληματικής περιοχής, καταβάλλεται υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, το 40% της αξίας της κατοικίας ή της αξίας του κτίσματος σε περίπτωση ανέγερσης, όπως η αξία αυτή προσδιορίζεται από την αρμόδια φορολογική αρχή, κατά το χρόνο αγοράς της κατοικίας ή κατά το χρόνο περάτωσης των εργασιών ανέγερσης. ιι) Οι διατάξεις του άρθρου αυτού εφαρμόζονται σε υπαλλήλους που έχουν τοποθετηθεί σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή έχουν μετατεθεί ή μεταταγεί από υπηρεσία μη προβληματικής περιοχής σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή από υπηρεσία προβληματικής περιοχής σε υπηρεσία άλλης προβληματικής περιοχής μέχρι την ισχύ του νόμου αυτού, εφόσον πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις».
Ο νόμος δεν κάνει λόγο ή διάκριση για αυτούς που ήδη έχουν κάνει αίτηση αλλά γενικά αναφέρεται σε παύση της χορήγησης της προβλεπόμενης από τις διατάξεις αυτές επιδότησης αγοράς ή ανέγερσης κατοικίας, ανεξάρτητα από το χρόνο τοποθέτησης, μετάθεσης ή μετάταξης του υπαλλήλου σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής. Όμως σύμφωνα με την Υπ. Οικ. 2/65922/0026/15.09.2011 οι αιτήσεις, που είχαν υποβληθεί από τους δικαιούχους μέχρι την προαναφερόμενη ημερομηνία (22.8.2011), θα κριθούν, για λόγους χρηστής διοίκησης, με βάση το νομικό καθεστώς που ίσχυε κατά την υποβολή τους.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο κάνει δεκτά τα εξής:
Εφόσον ο νόμος δεν περιέχει οποιαδήποτε διάταξη, πάγια ή μεταβατική, που να αναφέρεται στους υπαλλήλους οι οποίοι είχαν ήδη αποκτήσει περιουσιακό δικαίωμα επί της εν λόγω επιδότησης ούτε προκύπτει από το περιεχόμενό του ότι για λόγους δημόσιου συμφέροντος αποσκοπεί στην ανατροπή των ήδη κεκτημένων περιουσιακών δικαιωμάτων, που απονεμήθηκαν στους υπαλλήλους, πρέπει να γίνει δεκτό ότι με τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 4002/2011 ερμηνευόμενες σύμφωνα με την συνταγματική αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, εξακολουθεί να καταβάλλεται η επιδότηση του άρθρου 10 του ν. 3320/2005 στους υπαλλήλους εκείνους οι οποίοι είχαν ήδη, πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4002/2011, θεμελιώσει δικαίωμα στην προβλεπόμενη από τις εν λόγω ευνοϊκές διατάξεις επιδότηση. Τούτο δε, ανεξαρτήτως του χρόνου έκδοσης των πράξεων με τις οποίες αναλήφθηκε η σχετική υποχρέωση και εγκρίθηκε η δαπάνη, δοθέντος ότι αυτές, όπως συνάγεται από την συνδυαστική ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 10 του ν. 3320/2005 και εκείνων της κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας Κ.Υ.Α., δεν αποτελούν όρο για την κτήση δικαιώματος επί της επιδότησης, το οποίο γεννάται εκ του νόμου με την πλήρωση των προβλεπόμενων από αυτόν προϋποθέσεων, υπό μορφήν ήδη βέβαιων και εκκαθαρισμένων χρηματικών αξιώσεων υπέρ των δικαιούχων και σε βάρος του υπόχρεων φορέων (βλ. Ελ. Συν. πρ. Ι Τμ. 54/2009 και Πρακτικά 14ης Συν./24.6.2003 και Γνωμ. ΝΣΚ 130/2008), αλλά συνιστούν το μέσο για την διοικητική ικανοποίηση ήδη γεγενημένων αξιώσεων. Σημειωτέον δε, ότι με τις νεοπαγείς ρυθμίσεις του ν. 4002/2011, δεν επέρχεται έστω και σε μεταβατικό πλαίσιο σταδιακή μείωση του ποσού της επιδότησης ή η αντικατάστασή του με άλλο είδος παροχής αλλά η άμεση και ευθεία κατάργησή της, τυχόν δε παραδοχή της θέσης ότι αυτές εφαρμόζονται και σε όσους έχουν ήδη αποκτήσει σχετικές αξιώσεις θα οδηγούσε σε πλήρη αποψίλωση του σχετικού περιουσιακού τους δικαιώματος. Νόμιμη η δαπάνη. (Ελ. Συν. Πράξη 226/2011 Τμ. 1 - Όμοιες οι Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 227/2011, 230/2011)
Νοσοκομείο. Η φερόμενη ως δικαιούχος του επίμαχου χρηματικού εντάλματος υπάλληλος, η σχετική αξίωσή της οποίας, σημειωτέον, δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 24 παρ. 2 του ν.4002/2011 που κατήργησε τη χορήγηση επιδότησης κατοικίας σε προβληματική περιοχή, καθόσον η θεμελίωση του δικαιώματος της ανατρέχει πριν την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού (βλ. 230/2011 πράξη του Τμήματος τούτου), εφόσον, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησής της για επιδότηση της κατοικίας που ανήγειρε στην προβληματική περιοχή που υπηρετεί, είχε στην ίδια περιοχή το 100% της πλήρους κυριότητας κι άλλης κατοικίας (119,86 τ.μ.) που καλύπτει τις καθοριζόμενες από το νόμο στεγαστικές ανάγκες της (110 τ.μ.) δεν δικαιούται να λάβει την προβλεπόμενη από το άρθρο 10 του ν.3320/2005 επιδότηση για την ανέγερση κατοικίας σε προβληματική περιοχή. Δεν ασκεί δε έννομη επιρροή το γεγονός ότι η άλλη κατοικία ανεγέρθηκε ταυτόχρονα (με την ίδια οικοδομική άδεια) με εκείνη, για την οποία ζητήθηκε η επιδότηση, καθόσον, σύμφωνα με τις διατάξεις του ως άνω άρθρου 10 του ν.3320/2005 αρκεί η άλλη κατοικία να αποκτήθηκε μέχρι την υποβολή της αίτησης για επιδότηση. Μη νόμιμη η δαπάνη. (Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 97/2012- Μη ανακλητέα από την Πράξη Ελ. Συν. 176/2012 Τμ. 1).
Υπάλληλος που υπέβαλε τη σχετική αίτηση κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος της καταργητικής διάταξης του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 4002/2011, ήτοι την 22.8.2011 -ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου αυτού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως- εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της και, συνεπώς, δεν δικαιούται της επιδότησης αυτής, έστω και αν πληροί τις προϋποθέσεις για την καταβολή της. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 223/2014)
Δικαιούχοι επιδότησης
Ύψος επιδότησης
Προϋποθέσεις - κριτήρια χορήγησης επιδότησης
Υπάλληλοι νησιωτικών νομών
Υπάλληλοι Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων
Συνιδιοκτησία/ Συγκυριότητα ακινήτου
Απαραίτητα δικαιολογητικά
Περιπτώσεις μη χορήγησης της επιδότησης
Έναρξη ισχύος
Μεταβατικές διατάξεις
Υπηρετούντες σε προβληματική περιοχή πριν το 1992
Καθορισμός προβληματικών περιοχών
Χαρακτηρισμός Δαπάνης
Επιδότηση κατοικίας και διαθεσιμότητα
Δικαιούχοι επιδότησης
Σε υπαλλήλους δημοσίων υπηρεσιών, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, καθώς και των νομικών τους προσώπων δημοσίου δικαίου που τοποθετούνται σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή μετατίθενται ή μετατάσσονται από υπηρεσία μη προβληματικής περιοχής σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή από υπηρεσία προβληματικής περιοχής σε υπηρεσία άλλης προβληματικής περιοχής, εφόσον, μετά από πενταετή παραμονή, δηλώσουν ότι επιθυμούν να παραμείνουν στην ίδια περιοχή για μια ακόμα δεκαετία και προβούν στην αγορά κατοικίας ή σε ανέγερση κατοικίας επί ιδιόκτητου οικοπέδου στην περιοχή αυτή, καταβάλλεται επιδότηση κατοικίας. (N. 3320/05 άρθρο 10)
Ύψος επιδότησης
Η καταβολή της επιδότησης ανέρχεται στο 40% της αξίας της κατοικίας ή της αξίας του κτίσματος σε περίπτωση ανέγερσης, όπως η αξία αυτή προσδιορίζεται από την αρμόδια φορολογική αρχή, κατά το χρόνο αγοράς της κατοικίας ή κατά το χρόνο περάτωσης των εργασιών ανέγερσης. (N. 3320/05 άρθρο 10) (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Για τον υπολογισμό των τ.μ. και τον καθορισμό της αντικειμενικής αξίας της κατοικίας που θα επιδοτείται, λαμβάνεται υπόψη το καθαρό εμβαδόν της επιδοτούμενης οικίας. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Για την παροχή της επιδότησης λαμβάνεται υπόψη το μέρος της αξίας της κατοικίας, μέχρι εμβαδού 50 τ.μ. για τον άγαμο και 70 τ.μ. για τον έγγαμο, προστιθεμένων 20 τ.μ. για κάθε ανήλικο τέκνο. Στην περίπτωση δύο υπαλλήλων συζύγων, αμφοτέρων δικαιούχων της επιδότησης, το ποσοστό προσμετράται προσθετικά και για τους δυο συζύγους (50τμ+50τμ), ενώ τα επιπλέον τετραγωνικά των τέκνων προστίθενται μία μόνον φορά. Για τον προσδιορισμό των τετραγωνικών μέτρων λαμβάνεται υπόψη η οικογενειακή κατάσταση του δικαιούχου κατά το χρόνο αγοράς της κατοικίας ή κατά το χρόνο περάτωσης των εργασιών ανέγερσης.(N. 3320/05 άρθρο 10) (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Δικαιούχοι υπάλληλοι που κατά τη στιγμή της αγοράς / περάτωσης της κατοικίας είναι ανύπαντροι ή διαζευγμένοι ή σε διάσταση και οι οποίοι είναι γονείς ανηλίκων τέκνων, των οποίων ασκούν την επιμέλεια, δικαιούνται επιδότησης για 50τ.μ., προστιθεμένων 20τ.μ. για κάθε ανήλικο παιδί του οποίου έχουν την επιμέλεια. Για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 10 του ν. 3320/2005 ανήλικο τέκνο θεωρείται το τέκνο μέχρι της συμπληρώσεως των 18 ετών από την ημερομηνία γεννήσεως του.(ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Στους υπαλλήλους, που έχουν κατά το χρόνο τοποθέτησης ή μετάθεσης ή μετάταξής τους στην προβληματική περιοχή ή αποκτούν μεταγενέστερα και μέχρι την υποβολή της αίτησης για την επιδότηση οι ίδιοι ή οι σύζυγοι ή τα ανήλικα τέκνα τους το 100% της πλήρους κυριότητας ή της επικαρπίας άλλης κατοικίας, που βρίσκεται στην ίδια προβληματική περιοχή και δεν καλύπτει το παραπάνω εμβαδόν, καταβάλλεται το 40% της διαφοράς της αξίας της κατοικίας που έχουν και της αξίας της επιδοτούμενης κατοικίας, όπως οι αξίες αυτές προσδιορίζονται από την αρμόδια φορολογική αρχή κατά το χρόνο αγοράς ή περάτωσης των εργασιών ανέγερσης της επιδοτούμενης κατοικίας. (N. 3320/05 άρθρο 10)
Τα ανωτέρω ισχύουν ανεξαρτήτως του αν η κατοικία, την οποία ήδη έχει ο υπάλληλος ή ο/η σύζυγος ή τα ανήλικα τέκνα αυτών κατά το χρόνο τοποθέτησης/μετάθεσης/μετάταξης ή αποκτούν μεταγενέστερα και μέχρι την υποβολή της αίτησης για επιδότηση άλλης κατοικίας, έχει μεταβιβαστεί για οποιαδήποτε αιτία ή είναι ημιτελής ή πεπαλαιωμένη ή σεισμόπληκτη (σχετική η αριθ. 178/2002 Γνωμοδότηση του Β' Τμήματος του Ν.Σ.Κ) (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Προσθήκη 4-3-2011 Το Υπ.Οικονομικών με το υπ' αριθ. 2/87629/0022/22.12.2010 έγγραφό του σε απάντηση του υπ' αριθ.7472/15.12.2010 εγγράφου σχετικά με την υπαγωγή της επιδότησης ή ανέγερσης κατοικίας, από υπαλλήλους προβληματικών περιοχών στις μειώσεις του Ν.3833/10, επισημαίνει ότι η επιδότηση αγοράς ή ανέγερσης κατοικίας, από υπαλλήλους προβληματικών περιοχών, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν.3320/2005 (ΦΕΚ 48 Α΄) δεν εμπίπτει στην περικοπή της 2ης παραγράφου του άρθρου 1, του ν.3833/2010.
Προϋποθέσεις - κριτήρια χορήγησης επιδότησης
Προϋπόθεση για την παροχή της επιδότησης είναι η μεν αγορά να έχει πραγματοποιηθεί, οι δε εργασίες να έχουν αρχίσει και ολοκληρωθεί είτε κατά τη διάρκεια της πενταετίας είτε μετά τη συμπλήρωσή της. (N. 3320/05 άρθρο 10) (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Η έναρξη της πενταετίας και της μετέπειτα υποχρεωτικής με δέσμευση του υπαλλήλου δεκαετούς παραμονής ξεκινά από την τελευταία χρονικά υπηρεσιακή μεταβολή (τοποθέτηση-μετάθεση-μετάταξη) του υπαλλήλου στην προβληματική περιοχή. Σε περίπτωση που υπάλληλος μετατίθεται ή μετατάσσεται εντός της ίδιας προβληματικής περιοχής, η υποχρεωτική συνολικά δεκαπενταετής παραμονή υπολογίζεται αθροιστικά, δηλαδή από την αρχική τοποθέτηση - μετάθεση - μετάταξη του υπαλλήλου στην προβληματική περιοχή. Η υποβολή της αίτησης για τη δήλωση της δεκαετούς παραμονής υποβάλλεται αποκλειστικώς μετά τη συμπλήρωση της πενταετίας από την ημερομηνία τοποθέτησης-μετάθεσης-μετάταξης του υπαλλήλου στην προβληματική περιοχή.
Η απόσπαση υπαλλήλου σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής σε καμία περίπτωση δεν προσμετράται κατά τον υπολογισμό της συνολικής δεκαπενταετούς παραμονής, καθώς αποτελεί προσωρινή υπηρεσιακή μεταβολή. Στο υπολογισμό της δεκαπενταετίας δεν λαμβάνεται επίσης υπόψη ο χρόνος της απόσπασης του υπαλλήλου από την υπηρεσία της προβληματικής περιοχής. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Κατά την αληθή έννοια της παρ. 4 του άρθρου 64 του ν. 1943/1991 (Α΄ 50), όπως ίσχυσε μέχρι την κατάργησή της με την παρ. 2 του άρθρου 24 του ν. 4002/2011 (Α΄ 180):
α) Για τον υπολογισμό της δεκαετούς υποχρεωτικής παραμονής του υπαλλήλου στην προβληματική περιοχή συνυπολογίζεται και ο χρόνος της αποχής του από την υπηρεσία, λόγω λήψης άδειας ανατροφής ανήλικων τέκνων. Σε περίπτωση συνταξιοδότησης του δικαιούχου της επιδότησης, η δήλωση παραμονής επί μία δεκαετία αφορά το συνολικό χρόνο από την τοποθέτηση, μετάθεση ή μετάταξή του στην ίδια προβληματική περιοχή και δεν λαμβάνεται υπόψη ο συνολικός χρόνος παραμονής από τη λήψη της επιδότησης, εφόσον κατά την αποχώρηση του υπαλλήλου αυτός έχει ήδη συμπληρωμένη την αθροιστικά υπολογιζόμενη χρονική διάρκεια της δεκαετίας στην ίδια περιοχή και
β) αν από υπαιτιότητα των υπαλλήλων δεν τηρηθεί η δέσμευση της υποχρεωτικής παραμονής τους στην προβληματική περιοχή επί μία συνολική δεκαετία, όπως ορίζεται ανωτέρω, το ποσό της επιδότησης καταλογίζεται, με απόφαση του αρμόδιου διατάκτη, και αναζητείται υποχρεωτικώς, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσόν, πλέον τόκων και εξόδων. Ως υπαιτιότητα νοείται η εκ δόλου ή βαρείας αμέλειας του υπαλλήλου παράβαση των όρων και προϋποθέσεων του νόμου ή η αποχώρηση από την υπηρεσία για οποιονδήποτε λόγο ή εγκατάλειψη της υπηρεσίας, πριν από τη συμπλήρωση του συνολικού χρόνου της δεκαετίας. (άρθρο 58 Ν.4456/17)
Με την ως άνω πράγματι ερμηνευτική διάταξη ερμηνεύεται προγενέστερος νόμος στον οποίο αποδίδεται ένα συγκεκριμένο νόημα (το αληθές) το οποίο δεν προκύπτει αμέσως από αυτόν. Η ουσιαστική ισχύς του πράγματι ερμηνευτικού νόμου ανατρέχει στον χρόνο της ουσιαστικής ισχύος του ερμηνευόμενου.
Κατόπιν των ανωτέρω, για τον υπολογισμό της δεκαετούς υποχρεωτικής παραμονής του υπαλλήλου στην προβληματική περιοχή, λαμβάνεται υπόψη ο συνολικός χρόνος από την τοποθέτηση, μετάθεση ή μετάταξη του στην ίδια προβληματική περιοχή. (Υπ. Διοικητικής Ανασυγκρότησης ΔΙΔΑΔ/Φ.40 /617/οικ.39684/30.10.2018)
Η ανέγερση κατοικίας πρέπει να γίνει επί ιδιόκτητου οικοπέδου. Η σχετική οικοδομική άδεια ανέγερσης του ακινήτου πρέπει να περιλαμβάνει και το όνομα του δικαιούχου. Τα ανωτέρω ισχύουν και για τους έγγαμους δικαιούχους της επιδότησης. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Σχετικά με το δικαίωμα επιδότησης αγοράς/ανέγερσης κατοικίας σε προβληματική περιοχή υπαλλήλου που ανήγειρε οικοδομή επί ιδιόκτητου οικοπέδου δείτε το εγγ. ΥΠΕΣ ΔΙΔΑΔ/Φ.40/266 /25343/10.10.2007
Το ακίνητο θα πρέπει να ανήκει στην κυριότητα του υπαλλήλου που δικαιούται την επιδότηση. Σε περίπτωση που το ποσοστό κυριότητας επί του ακινήτου είναι μικρότερο από αυτό που ορίζεται στο άρθρο 10 του ν. 3320/2005, θα καταβάλλεται επιδότηση κατ' ανώτατο όριο μέχρι το 40% της αξίας όπως καθορίζεται από την αρμόδια φορολογική αρχή και μέχρι του ποσοστού κυριότητας που του ανήκει. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Το γεγονός ότι η αγορά / ανέγερση οικίας μπορεί να έγινε με δάνειο δεν επηρεάζει τη θεμελίωση δικαιώματος επιδότησης. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Η αγορά/ ανέγερση κατοικίας πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός της ιδίας προβληματικής περιοχής στην οποία τοποθετείται-μετατίθεται μετατάσσεται ο υπάλληλος, όπως αυτή καθορίζεται από τις ισχύουσες αποφάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 2 της εγκυκλίου του ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006. Υπάλληλοι που υπηρετούν σε προβληματική περιοχή τύπου Α', δεν έχουν κατοικία στην περιοχή αυτή και αγοράζουν κατοικία σε προβληματική περιοχή τύπου Β' ή το αντίστροφο, εντός του ιδίου νομού, δικαιούνται της επιδότησης, τηρουμένων πάντοτε και των λοιπών προϋποθέσεων που θέτουν οι διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3320/2005 και εφόσον η κατοικία αυτή βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τον τόπο που υπηρετεί, έτσι ώστε να τελεί, κατά την κοινή πείρα, σε απόλυτη λειτουργική συνάφεια με την υπηρεσία του και είναι εφικτή η καθημερινή μετάβαση στον τόπο της υπηρεσίας του και η επιστροφή του από αυτόν (σχετική η αριθ. 577/2001 Γνωμοδότηση του Γ Τμήματος του Ν.Σ.Κ.). (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Ειδικά για υπαλλήλους Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, που υπηρετούν σε προβληματική περιοχή, θα πρέπει η κατοικία που αγοράζουν ή ανεγείρουν να βρίσκεται στην περιοχή της χωρικής αρμοδιότητας του Δήμου ή της Κοινότητας ή του Ν.Π.Δ.δ. των Ο.Τ.Α. όπου υπηρετούν. Η ρύθμιση αυτή καταλαμβάνει και τις υποθέσεις που εκκρεμούν κατά τη δημοσίευση του παρόντος (παρ.3 του άρθρου 21 του Ν.3448/06)
Με την παρ 2 του άρθρου 16 του Ν. 3801/09 τροποποιήθηκε η ανωτέρω διάταξη και για υπαλλήλους Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, που υπηρετούν σε προβληματική περιοχή, αντί η κατοικία που αγοράζουν ή ανεγείρουν να βρίσκεται στην περιοχή της χωρικής αρμοδιότητας του Δήμου ή της Κοινότητας ή του Ν.Π.Δ.Δ. των Ο.Τ.Α. όπου υπηρετούν, θα μπορεί πλέον να βρίσκεται εντός των ορίων του νομού στον οποίο ανήκει ο Δήμος ή η Κοινότητα ή το Ν.Π.Δ.Δ. των Ο.Τ.Α. όπου υπηρετούν, εκτός των νησιωτικών περιοχών, όπου η κατοικία θα πρέπει να βρίσκεται εντός του νησιού όπου υπηρετούν.
Από τις ισχύουσες διατάξεις δεν τίθεται ως αρνητική προϋπόθεση για την παροχή της επιδότησης η κατοχή κατά πλήρη κυριότητα από το δικαιούχο, τον/την σύζυγο της/του ή τα ανήλικα τέκνα τους οικοπέδων, καταστημάτων, αγροτικών εκτάσεων στην ίδια προβληματική περιοχή.
Για τη θεμελίωση δικαιώματος επιδότησης δεν αποτελεί αρνητική προϋπόθεση η κατοχή ψιλής κυριότητας άλλης κατοικίας στην ίδια προβληματική περιοχή από τον δικαιούχο υπάλληλο ή από το σύζυγο ή από τα τέκνα αυτού. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Η παραγραφή της αξίωσης για επιδότηση αγοράς ή ανέγερσης κατοικίας υπαλλήλου ν.π.δ.δ., υπηρετούντος σε προβληματική περιοχή, είναι πενταετής (Ε.Σ. Πρ. ΚΠΕΔ στο Ι Τμ. 46/2017, 59/2016 κ.α., ΔΕφΑθ 794/2014) και εκκινεί κατά το χρόνο υποβολής της σχετικής αίτησης του υπαλλήλου προς την υπόχρεη για καταβολή της εν λόγω επιδότησης υπηρεσία (πρβλ. Ε.Σ. Πρ. Ι Τμ. 54/2009). Η ως άνω παραγραφή διακόπτεται με την απάντηση της ως άνω αρμόδιας υπηρεσίας, και εκκινεί εκ νέου από την έκδοσή της, ακόμη και αν αφορά σε απόρριψη του αιτήματος του δικαιούχου (πρβλ. άρθρο 143 του ν. 4270/2014). (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 190/2018)
Υπάλληλοι νησιωτικών νομών
Ειδικά για υπαλλήλους που τοποθετούνται - μετατίθενται-μετατάσσονται σε νησιωτικούς νομούς οι οποίοι αποτελούνται από περισσότερες της μίας νήσους, και οι οποίοι νομοί έχουν χαρακτηριστεί ως μια προβληματική περιοχή (π.χ. νομός Δωδεκανήσου, Λέσβου κλπ), η οικία που επιδοτείται θα πρέπει να βρίσκεται στο ίδιο νησί με την υπηρεσία στην οποία υπηρετεί ο υπάλληλος, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η καθημερινή μετάβαση και επιστροφή του υπαλλήλου προς και από την υπηρεσία του. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Υπάλληλοι Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων
Υπάλληλοι που τοποθετήθηκαν -μετατέθηκαν-μετατάχθηκαν στις Νομαρχιακές Υπηρεσίες των Υπουργείων μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 9 παρ. 4 του ν.2085/1992 ή τοποθετήθηκαν απευθείας στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις μετά την ίδρυση τους δικαιούνται της επιδότησης, συντρεχουσών βέβαια των λοιπών προϋποθέσεων του νόμου. Δεν δικαιούνται επιδότησης οι υπάλληλοι που τοποθετήθηκαν σε υπηρεσίες Υπουργείων και υπηρετούσαν στις κατά τόπους Νομαρχίες πριν την έναρξη ισχύος του άρθρου 9 παρ. 4 του ν.2085/1992 και οι οποίοι μετατάχθηκαν αυτοδίκαια στις Ν.Α. σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.2910/2001, άρθρο 77. Το ανωτέρω εδάφιο ισχύει αναλογικά και για όσους υπαλλήλους έχουν μεταταχθεί αυτοδίκαια με ειδικές διατάξεις σε υπηρεσίες προβληματικών περιοχών και οι οποίοι υπηρετούσαν στις υπηρεσίες αυτές πριν από την έναρξη ισχύος του παραπάνω νόμου. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Συνιδιοκτησία/ Συγκυριότητα ακινήτου
Σε περίπτωση που στον υπάλληλο περιέρχεται ποσοστό συγκυριότητας της κατοικίας, που αγοράζεται ή ανεγείρεται, ως αξία της κατοικίας λαμβάνεται η αξία του ποσοστού αυτού, όπως καθορίζεται από την αρμόδια φορολογική αρχή. (N. 3320/05 άρθρο 10)
Σε περίπτωση που υπάλληλος κατέχει ποσοστά συνιδιοκτησίας επί οικίας και ζητεί να επιδοτηθεί για την αγορά των υπολοίπων ποσοστών, δύναται να επιδοτηθεί για την αγορά των ποσοστών που κατέχουν οι λοιποί συνιδιοκτήτες, ώστε να έχει τη δυνατότητα αυτοτελούς χρήσης και εγκατάστασης του στο ακίνητο αυτό. Επισημαίνεται πάντως ότι σε περίπτωση συνιδιοκτησίας μεταξύ του δικαιούχου της επιδότησης και του/της συζύγου της/του ή των τέκνων αυτών, υφίσταται η δυνατότητα αυτοτελούς χρήσης και εγκατάστασης στο ακίνητο αυτό, συνεπώς δεν θεμελιώνεται δικαίωμα επιδότησης όταν ο υπάλληλος προβαίνει σε αγορά των λοιπών ποσοστών της οικίας αυτής ή σε αγορά άλλης οικίας. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Απαραίτητα δικαιολογητικά
Δείτε τη σχετική Κ.Υ.Α. ΔΙΔΑΔ/Φ.43/4020/οικ.23301/05 (ΦΕΚ 1663/29.11.2005 Τεύχος Β΄) "Καθορισμός δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη χορήγηση επιδότησης αγοράς κατοικίας σε προβληματική περιοχή".
Τα δικαιολογητικά θα υποβάλλονται αποκλειστικά και μόνο στην υπηρεσία προσωπικού όπου ανήκει οργανικά ο υπάλληλος, η οποία μετά τον έλεγχο των στοιχείων του φακέλου του υπαλλήλου, θα αποφαίνεται σχετικά με το δικαίωμα του υπαλλήλου στην εν λόγω επιδότηση. Στη συνέχεια τα δικαιολογητικά θα διαβιβάζονται, μέσω της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσίας, στην οικεία Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου και προκειμένου για τους ΟΤΑ στην αρμόδια υπηρεσία. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Περιπτώσεις μη χορήγησης της επιδότησης
Η επιδότηση δεν καταβάλλεται στους υπαλλήλους, που οι ίδιοι, οι σύζυγοι ή τα ανήλικα τέκνα τους έχουν κατά το χρόνο τοποθέτησης ή μετάθεσης ή μετάταξής τους, στην υπηρεσία της προβληματικής περιοχής ή αποκτούν μεταγενέστερα και μέχρι την υποβολή της αίτησης για την επιδότηση το 100% της πλήρους κυριότητας ή της επικαρπίας άλλης κατοικίας, που καλύπτει το παραπάνω εμβαδόν και βρίσκεται στην ίδια προβληματική περιοχή.
Σε περίπτωση που από υπαιτιότητα των υπαλλήλων δεν τηρηθεί η δέσμευση της υποχρεωτικής παραμονής τους στην προβληματική περιοχή, το ποσό της επιδότησης καταλογίζεται με απόφαση του αρμόδιου διατάκτη και αναζητείται υποχρεωτικώς από την οικεία υπηρεσία ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσόν, πλέον των νομίμων τόκων. (N. 3320/05 άρθρο 10)
Τα ανωτέρω ισχύουν ανεξαρτήτως του αν η κατοικία, την οποία ήδη έχει ο υπάλληλος ή ο/η σύζυγος ή τα ανήλικα τέκνα αυτών κατά το χρόνο τοποθέτησης/μετάθεσης/μετάταξης ή αποκτούν μεταγενέστερα και μέχρι την υποβολή της αίτησης για επιδότηση άλλης κατοικίας, έχει μεταβιβαστεί για οποιαδήποτε αιτία ή είναι ημιτελής ή πεπαλαιωμένη ή σεισμόπληκτη (σχετική η αριθ. 178/2002 Γνωμοδότηση του Β' Τμήματος του Ν.Σ.Κ) (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Σε περίπτωση που το χρονικό διάστημα παραμονής του αιτούντος στην υπηρεσία είναι μικρότερο της δεκαετίας που υποχρεούται να παραμείνει στην προβληματική περιοχή (π.χ. λόγω συνταξιοδότησης) δεν παρέχεται η επιδότηση. Επομένως, είναι σημαντικό οι αρμόδιες υπηρεσίες προσωπικού να είναι προσεκτικές στον έλεγχο των δικαιολογητικών, ως προς την τήρηση της απαιτούμενης δεκαετίας και να εξετάζουν, κατά περίπτωση, πόσα χρόνια υπηρεσίας μπορεί να παραμείνει ο υπάλληλος στην υπηρεσία από τη στιγμή υποβολής της αίτησης επιδότησης κι έως την αυτοδίκαιη απόλυση του. Σε περίπτωση που δεν τηρηθεί το απαιτούμενο από το νόμο χρονικό διάστημα της δεκαετίας, ολόκληρο το ποσό της επιδότησης καταλογίζεται με απόφαση του αρμόδιου διατάκτη και αναζητείται υποχρεωτικώς από την οικεία Υπηρεσία, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, πλέον των νομίμων τόκων σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΕΔΕ. Για τους λόγους αυτούς πρέπει η παροχή της επιδότησης να καταχωρίζεται στο προσωπικό μητρώο του υπαλλήλου και να λαμβάνεται υπόψη σε αιτήματα υπηρεσιακών μεταβολών. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Δεν επιδοτούνται κατοικίες που έχουν αγοραστεί από συγγενή α' ή β' βαθμού (γονείς-τέκνα) ή οικίες που μεταβιβάζονται με δωρεά ή γονική παροχή. Δεν επιδοτούνται επίσης κατοικίες που αγοράζονται από τον/την σύζυγο του δικαιούχου υπαλλήλου. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Η επιδότηση χορηγείται μόνο για αγορά κατοικίας ή για ανέγερση κατοικίας επί ιδιόκτητου οικοπέδου. Κατά συνέπεια, δεν χορηγείται επιδότηση για εργασίες επισκευής, αναπαλαίωσης ή επέκτασης σε ήδη υπάρχουσα κατά τον χρόνο τοποθέτησης/ μετάθεσης /μετάταξης κατοικία ή για κατοικία που αποκτήθηκε με άλλο τρόπο (γονική παροχή, δωρεά, κληρονομιά κ.λ.π.). (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Tίθεται, μεταξύ άλλων, ως αρνητική προϋπόθεση για την καταβολή της επιδότησης αγοράς ή ανέγερσης κατοικίας, η κατοχή από τον υπάλληλο, το/τη σύζυγο ή τα ανήλικα τέκνα του, κατά το χρόνο της τοποθέτησης, μετάθεσης ή μετάταξης αυτού στην προβληματική περιοχή ή μεταγενέστερα και μέχρι την υποβολή της αίτησης για την επιδότηση, του 100% της πλήρους κυριότητας ή της επικαρπίας άλλης κατοικίας στην ίδια προβληματική περιοχή, που καλύπτει τις, ανάλογα με την οικογενειακή του κατάσταση, προβλεπόμενες από το νόμο στεγαστικές του ανάγκες. Στην περίπτωση που η υπάρχουσα κατοικία δεν καλύπτει τις εν λόγω ανάγκες, προβλέπεται η καταβολή του 40% της διαφοράς της αξίας της κατοικίας που έχουν τα ως άνω πρόσωπα και της αξίας της επιδοτούμενης κατοικίας, όπως οι αξίες αυτές προσδιορίζονται από την αρμόδια φορολογική αρχή κατά το χρόνο αγοράς ή περάτωσης των εργασιών ανέγερσης της επιδοτούμενης κατοικίας. Όπως δε συνάγεται από την αδιάστικτη διατύπωση των υπό ερμηνεία διατάξεων, τα ανωτέρω ισχύουν και στην περίπτωση που η υπάρχουσα κατοικία έχει μεταβιβαστεί μέχρι την υποβολή της αίτησης για επιδότηση άλλης κατοικίας(βλ. πράξεις Ι Τμ. Ελ.Συν. 27/2009, 43, 42/2008). (Ελ. Συν. Πρ. 44/2010 Τμ. Ι)
Μη νόμιμη η καταβολή της επιδότησης αγοράς κατοικίας σε υπάλληλο δήμου, επειδή ο σύζυγός είχε κατά πλήρη κυριότητα ακίνητο που καλύπτει τις στεγαστικές τους δαπάνες στην ίδια περιοχή. (Ελ. Συν. Πρ. 202/2010 Τμ. Ι)
Έναρξη ισχύος
Οι παραπάνω διατάξεις εφαρμόζονται σε υπαλλήλους που έχουν τοποθετηθεί σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή έχουν μετατεθεί ή μεταταγεί από υπηρεσία μη προβληματικής περιοχής σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή από υπηρεσία προβληματικής περιοχής σε υπηρεσία άλλης προβληματικής περιοχής μέχρι την ισχύ του Ν.3320/05 δηλ. μέχρι 23.2.2005, εφόσον πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006). Όμως σύμφωνα με την Ελ. Συν. Πρ. 121/2010 Τμ. Ι, με τη μεταβατική αυτή ρύθμιση δεν επιδιώκεται η εξαίρεση από τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3320/2005 των υπαλλήλων που τοποθετούνται, μετατίθενται μετατάσσονται κ.λ.π. στις προβληματικές περιοχές μετά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, δηλαδή μετά τις 23.2.2005, καθόσον διαφορετική ερμηνευτική εκδοχή θα συνεπαγόταν ουσιαστικά την κατάργηση εφεξής της δυνατότητας επιδότησης αγοράς ή ανέγερσης κατοικίας σε υπαλλήλους προβληματικών περιοχών που πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις, πράγμα το οποίο θα ερχόταν σε αντίθεση με το σκοπό των διατάξεων αυτών, ο οποίος συνίσταται στην προσέλκυση και παραμονή υπαλλήλων σε περιοχές της χώρας, που λόγω ιδιαιτεροτήτων από άποψη, ιδίως συνθηκών διαβίωσης, επικοινωνίας ή στέγασης, χαρακτηρίζονται ως προβληματικές (πρβλ. 107/2010 Πράξη Ι Τμ. Ελ.Συν.)
Νόμιμη η καταβολή της επιδότησης, έπειτα από νέα αίτηση δικαιούχων, που ζήτησαν εκ νέου τη χορήγηση της προβλεπόμενης από το άρθρο 10 του ν.3320/2005 επιδότησης, επικαλούμενοι πλέον τη διάταξη του άρθρου 16 παρ. 2 του ν.3801/2009 (ΦΕΚ Α΄ 163/4.9.2009). Το Τμήμα κρίνει ότι οι φερόμενοι ως δικαιούχοι των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων δικαιούνται επιδότησης για την ανέγερση και αγορά, αντίστοιχα, κατοικίας σε προβληματική περιοχή. Και τούτο διότι, ενόψει του χρόνου κατάθεσης των νέων αιτήσεών τους, ήτοι υπό το καθεστώς ισχύος του ν. 3801/2009, η σχετική αξίωσή τους, η οποία δεν είχε κριθεί κατά το παρελθόν οριστικά, θα εξεταστεί βάσει του νέου αυτού ευνοϊκότερου νόμου. Δεδομένου δε ότι συντρέχει εν προκειμένω η τιθέμενη από την εφαρμοστέα διάταξη του άρθρου 16 παρ. 2 του ν.3801/2009 προϋπόθεση, αφού η κατοικία των φερόμενων ως δικαιούχων βρίσκεται εντός των ορίων του χαρακτηρισθέντος ως προβληματική περιοχή Νομού, στον οποίο ανήκουν οι Δήμοι όπου υπηρετούσαν κατά τον κρίσιμο χρόνο της ανέγερσης-αγοράς της κατοικίας τους, η εντελλόμενη με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι νόμιμη και συνεπώς, τα εντάλματα αυτά πρέπει να θεωρηθούν. (Ελ. Συν. 114/2010 Τμ. Ι) (βλ. και Ελ. Συν. 119/2010 Τμ. Ι)
Μεταβατικές διατάξεις
Οι διατάξεις του άρθρου 10 του ν.3320/05 ισχύουν μεταβατικά και για τους υπαλλήλους που υπηρετούσαν στην προβληματική περιοχή κατά την 23-2-05, ημερομηνία δημοσίευσης του ν.3320/05 ως ακολούθως:
α) Για υπαλλήλους δημοσίων υπηρεσιών, ν.π.δ.δ., που έχουν τοποθετηθεί σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής ή έχουν μετατεθεί από υπηρεσία μη προβληματικής ή προβληματικής περιοχής σε άλλη προβληματική μετά την ημερομηνία εκδόσεως των αποφάσεων της παρ. 1 του άρθρου 9 του ν.2085/1992 περί καθορισμού προβληματικών περιοχών, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 9 του ν. 2085/1992, ήτοι μετά τις 11/11/1992, ΚΥΑ αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ50/265/29847/30-10-1992 (ΦΕΚ 667/τ. Β'/11-11-1992), τις 30/11/1999 ΚΥΑ αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ42/2463/οικ/10-11-99 (ΦΕΚ 2097, τεύχος Β', 30-11-99), και 8/3/2000, ΚΥΑ αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ42/2489/οικ.5659/6.3.2000 (ΦΕΚ 270/τ. Β 78.3.2000), αντίστοιχα.
β) Για υπαλλήλους δήμων και κοινοτήτων, καθώς και των ν.π.δ.δ. αυτών, οι οποίοι υπηρετούν ή έχουν μεταταγεί σε υπηρεσίες παραμεθορίων περιοχών και υπό την προϋπόθεση ότι έχουν τοποθετηθεί-μεταταγεί εκεί μετά τις 30.5.1997, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 11, παρ. 1, του Ν. 2503/30.5.97 (ΦΕΚ 107, τ. Α') και μέχρι τις 23.2.2005, ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 3320/2005. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Σχετικό το έγγραφο ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. ΔΙΔΑΔ/Φ.40/ 496/24387/21.12.2010.
Υπηρετούντες σε προβληματική περιοχή πριν το 1992
Όσοι υπάλληλοι υπηρετούσαν σε προβληματική περιοχή πριν την έναρξη ισχύος της παρ. 4 του άρθρου 9 του ν.2085/92 και μετατέθηκαν- μετατάχθηκαν μετά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού σε προβληματική περιοχή εντός του ιδίου νομού, δεν δικαιούνται επιδότησης.
Το ίδιο ισχύει και για όσους υπαλλήλους υπηρετούσαν σε προβληματική περιοχή πριν την έναρξη ισχύος της παρ. 4 του άρθρου 9 του ν.2085/92 και επαναπροσλήφθηκαν μετά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού σε υπηρεσία προβληματικής περιοχής εντός του ιδίου νομού με τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 2190/94. (ΥΠΕΣΔΔΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.48/28/8855/03.05.2006)
Σχετικό και το Εγγ. ΥΠΕΣΔΔΑ ΙΔΑΔ/ Φ.40/222/ 5243/ 20.03.2007 σύμφωνα με το οποίο οι σχετικές πράξεις του Ελ.Συν. που έρχονται σε αντίθεση με τη διευκρινιστική εγκύκλιο του ΥΠΕΣΔΔΑ, αμφισβητώντας τη μη χορήγηση της επιδότησης σε υπαλλήλους που υπηρετούσαν στην προβληματική περιοχή πριν το 1992, δεν δημιουργούν δεδικασμένο, αφού δεν έχουν χαρακτήρα αμετάκλητης δικαστικής απόφασης.
Καθορισμός προβληματικών περιοχών
Με το άρθρο 9 του Ν. 2085/92 ορίστηκε ότι με απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης και Οικονομικών καθορίζονται περιοχές της χώρας ως προβληματικές, λόγω ιδιαιτεροτήτων από άποψη, ιδίως, συνθηκών διαβίωσης, επικοινωνίας ή στέγασης. Κατ' εξουσιοδότηση του ανωτέρω εκδόθηκε η Κ.Υ.Α. υπ' αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.50/265/29847/30.10.1992 (ΦΕΚ 667/Β΄/11.11.1992) «Καθορισμός προβληματικών περιοχών σε εφαρμογή του άρθρου 9 του Ν. 2085/1992» όπως ισχύει.
Χαρακτηρισμός Δαπάνης
Συγκαταλέγεται στις υποχρεωτικές δαπάνες (εισφορές που επιβάλλονται με ειδικούς νόμους παρ. 1 άρθρο 158 Ν.3463/06);
Η επιδότηση αγοράς κατοικίας κατά τη γνώμη μας δεν είναι εισφορά, αλλά επιδότηση. Συνεπώς δεν είναι υποχρεωτική δαπάνη.
Ως Υποχρεωτικές εισφορές στην ΚΥΑ Αριθ. 7028/03.02.2004 (ΦΕΚ 253/09.02.2004 τεύχος Β'): Καθορισμός του τύπου του προϋπολογισμού των δήμων και κοινοτήτων, ορίζονται οι εξής:
672 Υποχρεωτικές εισφορές
6721 Εισφορά υπέρ συνδέσμων
6722 Εισφορά για την εξασφάλιση μέσων προστασίας άμαχου πληθυσμού
6723 Κράτηση 0,50% υπέρ λογαριασμού του άρθρου 68 Ν.Δ. 3033/54
6724 Εισφορά για την καταπολέμηση αρουραίων και ακριδών
6725 Εισφορά υπέρ ΤΠΟΕΚΕ
6726 Λοιπές υποχρεωτικές εισφορές
Επιδότηση κατοικίας και διαθεσιμότητα
Λαμβανομένου υπόψη ότι κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης ήταν δυνατή η παραμονή της ως άνω υπαλλήλου στην υπηρεσία της προβληματικής περιοχής για μία επιπλέον δεκαετία και ότι αυτή ετέθη σε διαθεσιμότητα χωρίς υπαιτιότητά της, η υπάλληλος αυτή δικαιούται την καταβολή της επιδότησης για αγορά κατοικίας στην προβληματική περιοχή, καθόσον αυτή, μετά τη θέση της σε διαθεσιμότητα μετατάχθηκε σε άλλη δημόσια υπηρεσία στην ίδια προβληματική περιοχή, παρέμεινε, δηλαδή, στο δυναμικό της δημόσιας διοίκησης στην ίδια προβληματική περιοχή, στην ενίσχυση του οποίου αποβλέπει η ανωτέρω επιδότηση και συνεπώς η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 110/2014)
|
Σχετική νομολογία |
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 190/2018
Η παραγραφή της αξίωσης για επιδότηση αγοράς ή ανέγερσης κατοικίας υπαλλήλου ν.π.δ.δ., υπηρετούντος σε προβληματική περιοχή, είναι πενταετής (Ε.Σ. Πρ. ΚΠΕΔ στο Ι Τμ. 46/2017, 59/2016 κ.α., ΔΕφΑθ 794/2014) και εκκινεί κατά το χρόνο υποβολής της σχετικής αίτησης του υπαλλήλου προς την υπόχρεη για καταβολή της εν λόγω επιδότησης υπηρεσία (πρβλ. Ε.Σ. Πρ. Ι Τμ. 54/2009). Η ως άνω παραγραφή διακόπτεται με την απάντηση της ως άνω αρμόδιας υπηρεσίας, και εκκινεί εκ νέου από την έκδοσή της, ακόμη και αν αφορά σε απόρριψη του αιτήματος του δικαιούχου (πρβλ. άρθρο 143 του ν. 4270/2014).Η εν λόγω δαπάνη δεν έχει υποπέσει στην πενταετή παραγραφή, διότι ο χρόνος αυτής, που εκκίνησε από το τέλος του έτους 2011, που είναι και το έτος κατάθεσης της σχετικής αίτησης από τον δικαιούχο, διακόπηκε στις 31.1.2012 με την έκδοση της απόφασης του ΔΣ του ΝΠΔΔ. (άρθρο 143 ν. 4270/2014) Επομένως από το τέλος του έτους 2012 ξεκίνησε νέα πενταετής παραγραφή και συνεπώς αυτή δεν είχε συμπληρωθεί κατά τον το χρόνο έκδοσης του Χ, οικονομικού έτους 2017, χρηματικού εντάλματος πληρωμής. Εντούτοις εν μέρει μη νόμιμη δαπάνη, καθόσον κατά τον υπολογισμό του δικαιούμενου ποσού της επιδότησης δεν λήφθηκε υπόψη η αξία του ποσοστού 25%, που κατέχει ο δικαιούχος επί άλλης οικίας στην ίδια προβληματική περιοχή.
Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 110/2014
Λαμβανομένου υπόψη ότι κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης ήταν δυνατή η παραμονή της ως άνω υπαλλήλου στην υπηρεσία της προβληματικής περιοχής για μία επιπλέον δεκαετία και ότι αυτή ετέθη σε διαθεσιμότητα χωρίς υπαιτιότητά της, η υπάλληλος αυτή δικαιούται την καταβολή της επιδότησης για αγορά κατοικίας στην προβληματική περιοχή, καθόσον αυτή, μετά τη θέση της σε διαθεσιμότητα μετατάχθηκε σε άλλη δημόσια υπηρεσία στην ίδια προβληματική περιοχή, παρέμεινε, δηλαδή, στο δυναμικό της δημόσιας διοίκησης στην ίδια προβληματική περιοχή, στην ενίσχυση του οποίου αποβλέπει η ανωτέρω επιδότηση και συνεπώς η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη. Νόμιμη δαπάνη.
Ελ. Συν. Πράξη 226/2011 Τμ. 1 - Όμοιες οι Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 227/2011, 230/2011
Εφόσον ο νόμος δεν περιέχει οποιαδήποτε διάταξη, πάγια ή μεταβατική, που να αναφέρεται στους υπαλλήλους οι οποίοι είχαν ήδη αποκτήσει περιουσιακό δικαίωμα επί της εν λόγω επιδότησης ούτε προκύπτει από το περιεχόμενό του ότι για λόγους δημόσιου συμφέροντος αποσκοπεί στην ανατροπή των ήδη κεκτημένων περιουσιακών δικαιωμάτων, που απονεμήθηκαν στους υπαλλήλους, πρέπει να γίνει δεκτό ότι με τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 4002/2011 ερμηνευόμενες σύμφωνα με την συνταγματική αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, εξακολουθεί να καταβάλλεται η επιδότηση του άρθρου 10 του ν. 3320/2005 στους υπαλλήλους εκείνους οι οποίοι είχαν ήδη, πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4002/2011, θεμελιώσει δικαίωμα στην προβλεπόμενη από τις εν λόγω ευνοϊκές διατάξεις επιδότηση. Τούτο δε, ανεξαρτήτως του χρόνου έκδοσης των πράξεων με τις οποίες αναλήφθηκε η σχετική υποχρέωση και εγκρίθηκε η δαπάνη, δοθέντος ότι αυτές, όπως συνάγεται από την συνδυαστική ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 10 του ν. 3320/2005 και εκείνων της κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας Κ.Υ.Α., δεν αποτελούν όρο για την κτήση δικαιώματος επί της επιδότησης, το οποίο γεννάται εκ του νόμου με την πλήρωση των προβλεπόμενων από αυτόν προϋποθέσεων, υπό μορφήν ήδη βέβαιων και εκκαθαρισμένων χρηματικών αξιώσεων υπέρ των δικαιούχων και σε βάρος του υπόχρεων φορέων (βλ. Ελ. Συν. πρ. Ι Τμ. 54/2009 και Πρακτικά 14ης Συν./24.6.2003 και Γνωμ. ΝΣΚ 130/2008), αλλά συνιστούν το μέσο για την διοικητική ικανοποίηση ήδη γεγενημένων αξιώσεων. Σημειωτέον δε, ότι με τις νεοπαγείς ρυθμίσεις του ν. 4002/2011, δεν επέρχεται έστω και σε μεταβατικό πλαίσιο σταδιακή μείωση του ποσού της επιδότησης ή η αντικατάστασή του με άλλο είδος παροχής αλλά η άμεση και ευθεία κατάργησή της, τυχόν δε παραδοχή της θέσης ότι αυτές εφαρμόζονται και σε όσους έχουν ήδη αποκτήσει σχετικές αξιώσεις θα οδηγούσε σε πλήρη αποψίλωση του σχετικού περιουσιακού τους δικαιώματος. Νόμιμη η δαπάνη.
Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 95/2009
Μη νόμιμη καταβολή επιδότησης σε υπάλληλο Δήμου για την αγορά πρώτης κατοικίας σε προβληματική περιοχή (άρθρ. 10 ν. 3320/2005), καθόσον, όπως προέκυπτε από το έντυπο δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) έτους 2005, ο σύζυγός της, κατά τον χρόνο αγοράς της κατοικίας αυτής, είχε στην πλήρη κυριότητά του στην ίδια προβληματική περιοχή άλλη κατοικία, η οποία υπερκάλυπτε τιςστεγαστικέςανάγκες τηςοικογένειας.Του νόμου μη διακρίνοντος, η προβληματική περιοχή καθορίζεται κατά Νομό και όχι Δήμο και η ΔΙΔΑΔ/Φ.50/265/29847/ 30.10.1992 Κ.Υ.Α. προσδιορίζει ως προβληματική περιοχή όλο τον Νομό Κέρκυρας ανεξαρτήτως Δήμων.
Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 27/2009
Επιδότηση υπαλλήλου Δήμου για την ανέγερση κατοικίας σε προβληματική περιοχή (άρθρ. 10 ν. 3320/2005). Δεν δικαιούται να λάβει την επιδότηση, καθόσον ο χρόνος που δύναται να παραμείνει στην υπηρεσία, από την ημερομηνία υποβολής της αίτησής της (15.7.2008) μέχρι την ημερομηνία της αυτοδίκαιης απόλυσής της (1.6.2015), είναι μικρότερος της δεκαετίας, (άρθρο 159 παρ. 2 του ν.3584/2007). Περαιτέρω, στην περίπτωση που υπάρχουσα κατοικία έχει μεταβιβαστεί μέχρι την υποβολή της αίτησης για επιδότηση άλλης κατοικίας, ισχύει η αρνητική προϋπόθεση κατοχής του 100% της πλήρους κυριότητας ή της επικαρπίας άλλης κατοικίας στην ίδια προβληματική περιοχή.
Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 109/2008
Το προβλεπόμενο από το άρθρο 8 του ν.3205/2003 επίδομα προβληματικών και παραμεθορίων περιοχών, δεν καταβάλλεται στους ειδικούς συμβούλους και ειδικούς συνεργάτες των δήμων, αφού η καταβολή του δεν προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 67 του ν.1416/1984 και της 99751/8911/26-11-1984 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 861 Β΄) σε συνδυασμό με τη 2/70481/0022/15-12-2004 (ΦΕΚ 1874 Β΄) όμοια που ρυθμίζουν αποκλειστικά το μισθολογικό καθεστώς τους.
Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 4/2008
Επιδότηση δύο υπαλλήλων Δήμου για την ανέγερση και αγορά αντίστοιχα, κατοικίας σε προβληματική περιοχή. Μη νόμιμη, καθόσον η ανέγερση/αγορά των κατοικιών για τις οποίες εντέλλεται η επιδότηση βρίσκονται στην περιοχή της χωρικής αρμοδιότητας άλλου Δήμου από εκείνον στον οποίο υπηρετούσαν οι ανωτέρω υπάλληλοι, κατά παράβαση της παρ. 3 του άρθρου 21 του ν. 3448/2006, με την οποία προστέθηκε τελευταίο εδάφιο στο άρθρο 10 του ν.3320/2005.
Ελ.Συν. Τμ.1 Πρακτ. 4ης Συν./4-3-08.
Νόμιμη η καταβολή επιδότησης σε δημοτικό υπάλληλο, για ανέγερση κατοικίας σε προβληματική περιοχή, στη χωρική αρμοδιότητα του δήμου, κατ' εφαρμογή του άρθρου 9 του ν.2085/1992, ανεξαρτήτως αν το ποσό του δανείου καταβληθεί σε δόσεις, λόγω των ταμειακών αναγκών του δήμου.
Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 23/2007
Καταβολή επιδότησης σε τακτικούς υπαλλήλους Δήμου για την αγορά κατοικίας. Μη νόμιμη, καθόσον η κατοικία που καθένας από αυτούς αγόρασε ευρίσκεται στη χωρική αρμοδιότητα άλλου Δήμου και όχι αυτού στον οποίο υπηρετούν, όπως ρητά απαιτούν οι διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 64 του Ν. 1943/1991, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 10 του Ν. 3320/2005 και συμπληρώθηκε με το άρθρο 21 παρ. 3 του Ν. 3448/2006.
Ελ. Συν. Πραξ 64/05 Τμ. Ι
Είναι νόμιμη η καταβολή πλήρους επιδότησης του άρθρου 10 Ν. 3320/02 σε περίπτωση κυριότητας κατοικίας που βαρύνεται με δουλεία ισόβιας οίκησης.
|