Βήματα έκδοσης- έγκρισης ΑΥ
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016 (που εκδόθηκε σε εκτέλεση των παρ. 1 & 2 του άρθρου 68 Ν. 4270/14), την Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016 και την εγκ. 30/2011 και τις διατάξεις των άρθρων 66, 67, 68 Ν. 4270/14 (όπως τροπ. από τις διατάξεις των παρ. 1,2,3 του άρθρου 10 Ν. 4337/15) ο τρόπος και η διαδικασία έκδοσης της απόφασης ανάληψης και έγκρισης αυτής, έχει ως εξής:
1.Σύνταξη πρωτογενούς αιτήματος προς το διατάκτη
Υποβολή πρωτογενούς αιτήματος και καταχώρισή του στο ΚΗΜΔΗΣ. (άρθρο 38 παρ.1 τουΝ.4412/2016) -
Για περισσότερα σχετικά με το ΚΗΜΔΗΣ, δείτε την ενότητα ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΕΣΗΔΗΣ-ΚΗΜΔΗΣ-ΕΑΑΔΗΣΥ-ΜΗΠΥΔΗΣΥ » ΚΗΜΔΗΣ » ΚΗΜΔΗΣ
- Υπόδειγμα Πρωτογενούς Αιτήματος
2.Τεκμηριωμένο αίτημα του διατάκτη το οποίο κοινοποιείται στον Προϊστάμενο της Οικονομικής Υπηρεσίας (εφεξής Π.Ο.Υ.) . (παρ 1α άρθρο 4 ΠΔ 80/2016)
Στο αίτημα θα περιγράφονται προκειμένου να μπορεί η οικονομική υπηρεσία να συντάξει ορθά την ανάληψη υποχρέωσης, τα εξής:
α. το είδος και η αιτία της δαπάνης
β. Το ύψος της δαπάνης
γ. το οικονομικό έτος (ή έτη) πραγματοποίησης της δαπάνης
δ. γενικά τους νόμους και τις πράξεις στις οποίες στηρίζεται η νομιμότητας της δαπάνης
ε. τυχόν μελέτες που υπάρχουν για το αντικείμενο της δαπάνης
στ. Η αιτιολογία πραγματοποίησης της δαπάνης πρέπει να είναι
όσο το δυνατόν πιο σαφής, επαρκής, ειδική και αναλυτική. (βλ. αναλυτικά την Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
- Σχέδιο Τεκμηριωμένου αιτήματος
Παρατηρήσεις:
- Το αίτημα για την έκδοση της σχετικής απόφασης ανάληψης προηγείται οποιασδήποτε άλλης ενέργειας πραγματοποίησης της δαπάνης (παρ 1 άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016)
- Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ.2β του ΠΔ 80/2016 η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης διενεργείται σε συνέχεια της απόφασης έγκρισης πραγματοποίησης της σχετικής δαπάνης από το αρμόδιο όργανο του φορέα.
Όμως, έπειτα από την αντικατάσταση της περίπτ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010 από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 ο Δήμαρχος αποφασίζει για την έγκριση των δαπανών και τη διάθεση όλων των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων, με την έκδοση της σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης.
Συνεπώς, στην ίδια Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης (ΑΑΥ) ο Δήμαρχος θα εγκρίνει την πραγματοποίηση της δαπάνης και θα διαθέτει την σχετική πίστωση που είναι εγγεγραμμένη στον προϋπολογισμό του Δήμου.
- Προσοχή, πρέπει να προηγηθεί απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής πριν την απόφαση του Δημάρχου, στην περίπτωση μη εξειδικευμένων πιστώσεων στον προϋπολογισμό, (παρ 1, άρθρο 203, Ν. 4555/2018) (παρ.1 άρθρο 14 Ν.4625/19), ή των περιπτώσεων ανάθεσης μελετών, αρχιτεκτονικών διαγωνισμών ή καλλιτεχνικών έργων (παρ 1, άρθρο 206, Ν. 4555/2018).
-Η αρμοδιότητα υπογραφής του τεκμηριωμένου αιτήματος του διατάκτη της παραγράφου 3α του άρθρου 66 του ν.4270/2014 και της παραγράφου 1α του άρθρου 4 του π.δ.80/2016 μπορεί επίσης να μεταβιβασθεί σε αντιδήμαρχο ή να εκχωρηθεί με εξουσιοδότηση υπογραφής (άρθρο 88 ν.3463/2006) από το δήμαρχο στους προϊστάμενους των καθ' ύλην αρμοδίων υπηρεσιών, πλην των οικονομικών υπηρεσιών, ανάλογα με την οργανωτική διάρθρωση του δήμου. (ΥΠ.ΕΣ. 39788/31.07.2018)
-Αιτήματα έγκρισης δαπανών και διάθεσης πιστώσεων που εκκρεμούν κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του ν.4555/2018, ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου ή της οικονομικής επιτροπής, δεν εξετάζονται από τα συλλογικά όργανα αυτά. (ΥΠ.ΕΣ. 39788/31.07.2018)
3.Κατάρτιση Σχεδίου Απόφασης Α.Υ
Ο Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών (Π.Ο.Υ.) καταρτίζει:
Σχέδιο ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ, σύμφωνα με το υπόδειγμα της Εγκυκλίου Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016
Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης συντάσσεται σε δύο (2) αντίτυπα (παρ 1α άρθρο 4 ΠΔ 80/2016) (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011)
4.Πράξη-βεβαίωση του Π.Ο.Υ.επί της ΑΑΥ
Επί της ανωτέρω απόφασης (ΑΑΥ) συντάσσεται παρά πόδας πράξη-βεβαίωση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών του οικείου φορέα περί:
α) ύπαρξης σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό του και
β) δέσμευσης ισόποσης πίστωσης για την πληρωμή της δαπάνης. (παρ 2 άρθρο 3 ΠΔ 80/2016)
εφόσον:
i) συντρέχουν οι οριζόμενες στο άρθρο 66 παρ. 2 του Ν. 4270/2014, όπως ισχύει, προϋποθέσεις,
ii) η δαπάνη στην οποία αφορά είναι νόμιμη κατά την έννοια του άρθρου 91, παρ. 2, εδάφιο β' του Ν. 4270/2014, και του άρθρου 75, παρ. 1 του ν.4446/2016 (Α. 240), δηλαδή αν προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή κανονιστικής διοικητικής πράξης ή εξυπηρετεί την αποστολή του φορέα, σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία του και αν υπάρχει στον προϋπολογισμό εγγεγραμμένη σχετική και επαρκής πίστωση
iii) η σχετική απαίτηση δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή σύμφωνα με τις κατά περίπτωση εφαρμοζόμενες διατάξεις, {άρθρα 140 έως 144 του ν. 4270/2014, για την παραγραφή αξιώσεων κατά του Δημοσίου, άρθρα 48 έως 52 του νδ 496/1974 (Α. 204), για την παραγραφή αξιώσεων κατά των νπδδ κ.λπ.}. Η προϋπόθεση αυτή δύναται να ελεγχθεί για δαπάνες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των παρ. 2 και 4 του άρθρου 9 του πδ 80/2016, καθώς και για δαπάνες παρελθόντων ετών και
iv) το αίτημα για την έκδοση της σχετικής απόφασης ανάληψης προηγείται οποιασδήποτε άλλης ενέργειας πραγματοποίησης της δαπάνης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο παρόν διάταγμα. (παρ 1α άρθρο 4 ΠΔ 80/2016) (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
Στους μικρούς δήμους (κατά την παρ.1 του άρθρου 2Α του Ν.3852/10, όπως προστέθηκε από το άρθρο 2 του Ν.4555/18), η βεβαίωση δέσμευσης της πίστωσης που συντάσσεται επί της απόφασης ανάληψης της υποχρέωσης, υπογράφεται από τον οριζόμενο με απόφαση δημάρχου υπάλληλο που υπογράφει και τις πράξεις εκκαθάρισης και τα χρηματικά εντάλματα πληρωμής. (παρ.1 άρθρο 204 Ν.4555/18)
Κατά τον ως άνω ασκούμενο έλεγχο εξετάζονται και τα παρεμπιπτόντως αναφυόμενα ζητήματα, ήτοι αν τα διοικητικά όργανα ενήργησαν σύμφωνα με τους καθορισμένους από το νόμο ή τις κανονιστικές αποφάσεις τύπους, όρους και προϋποθέσεις και εντός της εξουσίας, που τους έχει παρασχεθεί. (παρ 1α άρθρο 4 ΠΔ 80/2016) (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
Τονίζεται ιδιαιτέρως ότι, ο παρεμπίπτων έλεγχος ασφαλώς δε συνιστά έλεγχο σκοπιμότητας, δηλαδή παρέμβαση στις αρμοδιότητες του διατάκτη, αφού περιορίζεται στα τυπικά θέματα νομιμότητας της διοικητικής πράξης (απόφασης ανάληψης υποχρέωσης), χωρίς να επεκτείνεται σε θέματα ουσίας ή κρίσεως των ενεργειών.
Ωστόσο, σημειώνεται ότι η εξέταση από τον ΠΟΥ και των από αυτόν νομίμως εξουσιοδοτημένων οργάνων (άρθρα 24 & 25 του ν.4270/2014, όπως ισχύει) της εφαρμογής των γενικών αρχών της δημοσιονομικής διαχείρισης, δεν συνιστά παραβίαση της διακριτικής ευχέρειας του διατάκτη για την κατά την κρίση του διάθεση των πιστώσεων του προϋπολογισμού που διαχειρίζεται. Και τούτο διότι η υποχρέωση της τήρησης των εν λόγω αρχών επιβάλλεται ευθέως από το νόμο (άρθρο 33 του ν. 4270/2014), δεδομένου ότι τα όρια της διακριτικής ευχέρειας δύναται να ελεγχθούν δικαστικά, σύμφωνα και με την τιθέμενη αιτιολογία της δαπάνης, από τα αρμόδια προς τούτο όργανα. (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)
5.Καταχώρηση του ποσού της ανάληψης υποχρέωσης στο Μητρώο Δεσμεύσεων
Καταχωρείται το ποσό της ανάληψης υποχρέωσης στο Μητρώο Δεσμεύσεων του άρθρου 8 του π.δ. 80/2016 (από την οικονομική υπηρεσία). Με την καταχώρηση στο Μητρώο δεσμεύεται, μέσω του πληροφοριακού συστήματος (Π.Σ.) που έχει ο φορέας (δηλαδή του προγράμματος software οικονομικής διαχείρισης που διαθέτει ο Δήμος), ισόποση πίστωση μέχρι την πραγματοποίηση και πληρωμή της σχετικής δαπάνης και λαμβάνει, από το Π.Σ., μοναδικό αριθμό καταχώρησης (παρ 1α άρθρο 4 ΠΔ 80/2016)
6.Αποστολή του Σχεδίου ΑΑΥ στο διατάκτη
Ο Π.Ο.Υ. αποστέλλει το σχέδιο απόφασης ανάληψης υποχρέωσης στο διατάκτη, αφού θέσει επί αυτής την υπογραφή του.
7.Λήψη Απόφασης Ανάληψης Υποχρέωσης
Ο Δήμαρχος (ο οποίος από 19.07.2018 είναι ο μοναδικός διατάκτης-βλ. για την έναρξη ισχύος άρθρο 210 παρ.2 και άρθρο 283 Ν.4555/18) λαμβάνει απόφαση για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης. (παρ 1α άρθρο 4 ΠΔ 80/2016) (περίπτ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18).
Αυτή η απόφαση είναι η ανάληψη υποχρέωσης.
Δεν εκδίδονται διακριτές αποφάσεις έγκρισης δαπανών και διάθεσης πιστώσεων από το Δήμαρχο, εκτός από την Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης. (Απάντηση ΥΠ.ΕΣ. Νο 12)
Για τις περιπτώσεις όπου απαιτείται κατανομή εξειδικευμένων πιστώσεων, πριν από την απόφαση του δημάρχου, προηγείται σχετική απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής. Εξειδικευμένη θεωρείται η πίστωση, όταν κατονομάζεται ρητά η συγκεκριμένη δαπάνη για την οποία προορίζεται και προσδιορίζεται στο αναλυτικότερο δυνατό επίπεδο κωδικοποίησης του προϋπολογισμού. (περίπτ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18 και τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 14 του Ν.4625/19).
Η αρμοδιότητα εξειδίκευσης πιστώσεων από την Οικονομική Επιτροπή αντί του Δημοτικού Συμβουλίου ασκείται από 31.08.2019 (ημερ. έναρξης ισχύος του Ν.4625/19).
Για τον προσδιορισμό των εξειδικευμένων πιστώσεων δείτε εδώ σχετική απάντηση του ΥΠ.ΕΣ.
Η απόφαση που εκδίδει ο δήμαρχος ως διατάκτης πιστώσεων είναι εκτελεστή αφότου εκδοθεί. (παρ.3 άρθρο 203 Ν.4555/18) (άρθρο 224 Ν.3852/10).
8.Πρωτοκόλληση απόφασης
Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης (ΑΑΥ) πρωτοκολλείται. (ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.30/19664/20.04.2011) –
9.Ανάρτηση ΑΑΥ (εγκεκριμένου αιτήματος) στο ΚΗΜΔΗΣ
Αναρτάται στο ΚΗΜΔΗΣ η ΑΑΥ (πρόκειται για το εγκεκριμένο αίτημα) (άρθρο 38 παρ.3 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε από την υποπερίπτ. α' της περίπτ. 8 του άρθρου 22 του Ν. 4441/2016)
10.Ανάρτηση ΑΑΥ (εγκεκριμένου αιτήματος) στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ
Αναρτάται η απόφαση της ανάληψης υποχρέωσης (ΑΑΥ) με τη σχετική βεβαίωση του προϊσταμένου στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ. (παρ 3 του άρθρου 3 του ΠΔ 80/2016)
Σημ. Μέχρι να ολοκληρωθεί η διασύνδεση των δύο συστημάτων, το εγκεκριμένο αίτημα (δηλ. η ΑΑΥ), πρώτα αναρτάται στο ΚΗΜΔΗΣ και έπειτα στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
11.Καταχώρηση της ΑΑΥ στο Μητρώο Δεσμεύσεων
Μετά την επαναφορά αντιτύπου της πράξης στην οικονομική υπηρεσία ο Π.Ο.Υ. καταχωρεί στο Μητρώο Δεσμεύσεων την προαναφερόμενη πράξη. (παρ 1α άρθρο 4 ΠΔ 80/2016) (περιπτ. β παρ 3 άρθρο 66 ν. 4270/2014)
* Σε περίπτωση που υπάρχει διαθέσιμη πίστωση αλλά δεν συντρέχουν οι λοιπές νόμιμες προϋποθέσεις παροχής της βεβαίωσης της παρ. 2 του άρθρου 3 του παρόντος, ο Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών ενημερώνει εγγράφως τον διατάκτη και, εφόσον ο τελευταίος εμμένειστο αίτημά του για προώθηση της διαδικασίας δέσμευσης πίστωσης:
i) παρέχει τη βεβαίωση και εκτελεί τις λοιπές διαδικασίες του παρόντος άρθρου και
ii) ενημερώνει εγγράφως την αρμόδια Δημοσιονομική Υπηρεσία Εποπτείας και Ελέγχου (Δ.Υ.Ε.Ε.) του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε κάθε περίπτωση, για τους σκοπούς του άρθρου 171 του Ν. 4270/2014 και του άρθρου 10 του παρόντος και, αν ο φορέας είναι εποπτευόμενος, τον προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών του εποπτεύοντος φορέα ή τον Ελεγκτή Νομιμότητας αναφορικά με τους ο.τ.α.. (παρ 1γ άρθρο 4 ΠΔ 80/2016).