Τίτλος Δαπάνης ΤΕΛΟΣ ΔΙΑΜΟΝΗΣ ΠΑΡΕΠΙΔΗΜΟΥΝΤΩΝ 
ΚΑ Προϋπολογισμού 0451 
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

 

Στους κωδικούς αριθμούς των ανωτέρω υποκατηγοριών εγγράφεται το συγκεκριμένο είδος εσόδου, που προβλέπεται από τις αντίστοιχες διατάξεις οι οποίες αναγράφονται μέσα στην παρένθεση του κάθε τίτλου. Ειδικά στον κωδικό 0461 θα εγγραφούν - εκτός από το τέλος χρήσης κοινοχρήστων χώρων του άρθρου 3 του ν. 1080/1980 - και τα έσοδα από την παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού του άρθρου 13 του ν. 2971/2001, καθώς και τα έσοδα από τα μισθώματα για τη διενέργεια υπαίθριας διαφήμισης σύμφωνα με το ν.2946/2001.

Το υπέρ του Δημοσίου ποσοστό που προβλέπει η ΚΥΑ 1038460/2439/B 0010/2009 (ΦΕΚ 792/Β/2009) θα εγγραφεί ως είσπραξη στον ΚΑ 4124 και ως έξοδο, για να αποδοθεί στο Δημόσιο, στον ΚΑ 8224.

Σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 0469 εγγράφεται:

α) το τέλος ανάπτυξης βιομηχανικών περιοχών παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από λιγνιτικούς σταθμούς (απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης Δ5/ΗΛ/Β/Φ5.179/456/575/2008, ΦΕΚ 12/Β),

β) το τέλος επανάχρησης κτιρίων τουριστικών καταλυμάτων (άρθρο 51 του ν.
3498/2006, ΦΕΚ 230/Α),

γ) το ειδικό τέλος κατανάλωσης φυσικού αερίου, για το οποίο ο νόμος απαιτεί την εγγραφή του σε χωριστό κωδικό αριθμό (απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης Δ1/Α/18823/2009, ΦΕΚ 1893/Β).

δ) το τέλος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (άρθρο 25 του ν. 3468/2006).

 

[embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

Νομοθεσία - 
Νομολογία

ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

Ποσοστό τέλους
Δικαιούχοι του τέλους
Ποιοι υπόκεινται στο τέλος
Ποιον βαρύνει το τέλος
Για ποιο διάστημα επιβάλλεται
Που και κάθε πότε καταβάλλεται το τέλος

Πλατφόρμα Δήλωσης επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων της ΚΕΔΕ
Βεβαίωση τέλους
Επιχειρήσεις με περισσότερα καταστήματα
Μη υποβολή δήλωσης
Άσκηση προσφυγής
Έλεγχος των στοιχείων


 


1. Ποσοστό τέλους

 

To υπέρ δήμων και κοινοτήτων προβλεπόμενο τέλος διαμονής παρεπιδημούντων ορίζεται από 1ης Ιανουαρίου 1993 σε ποσοστό 2% επί του μισθώματος κλίνης για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις πάσης λειτουργικής μορφής (ξενοδοχείων, MOTELS, BUNGALOWS, ξενώνων και επιπλωμένων διαμερισμάτων) και πάσης κατηγορίας. (άρθρο 1 του Ν. 339/1976, όπως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 6 παρ. 1 του Ν. 1080/1980, που τροποποιήθηκε από το άρθρο 27 παρ.10 του Ν.2130/93).

 

Με την παρ. 1 του άρθρου 23 του N. 3756/09, το ποσοστό μειώθηκε σε 0,5% με ισχύ από 1-1-2009.   


2. Δικαιούχοι του τέλους

 

Δικαιούχοι του τέλους είναι οι δήμοι και οι κοινότητες:

Α) Πρέπει να επιβάλλουν υποχρεωτικά το τέλος παρεπιδημούντων δήμοι και οι κοινότητες:

α)   οι οποίες έχουν ή έχουν χαρακτηρισθεί κατά τις κείμενες διατάξεις (βλ. ΠΔ 899/1976 και άρθρο 2 του ΠΔ 664/77) ως λουτροπόλεις ή οργανωμένοι αρχαιολογικοί τόποι ή τουριστικοί τόποι ή τόποι θερινής διαμονής.

Η οριοθέτηση των τουριστικών τόπων που αφορούν τα διατάγματα αυτά έγινε με τη χρησιμοποίηση σαφών, θεσμοθετημένων ορίων, δηλαδή των διοικητικών ορίων των συγκεκριμένων δήμων και κοινοτήτων και ως εκ τούτου τα όρια των τουριστικών τόπων ταυτίζονται με τα διοικητικά όρια των αντίστοιχων δήμων και κοινοτήτων, όπως ίσχυαν κατά το χρόνο της ανακήρυξης. (ΓνΝΣΚ 651/2000)

 

β)   εντός των διοικητικών ορίων των οποίων υπάρχουν αυτοτελείς, συνοικισμοί λουτροπόλεων (ξενοδοχεία, εστιατόρια, μπαρ, κατοικίες κλπ.) διαρκούς ή εποχιακής λειτουργίας, προς εξυπηρέτηση της εκμεταλλεύσεως και λειτουργίας εν γένει ιαματικών πηγών, ανεγνωρισμένων από το νόμο ως τοιούτων είτε τουριστικού είτε τοπικού ενδιαφέροντος.

γ)   Αμαρουσίου, Γλυφάδας, Κηφισιάς, Παλαιού Φαλήρου, Χαϊδαρίου, Καλλιθέας, Χαλανδρίου, Βούλας, Βουλιαγμένης, Εκάλης, Ελληνικού, Καλαμακίου, Λυκόβρυσης, Μελισσίων, Μεταμορφώσεως, Νέας Ερυθραίας, Νέας Πεντέλης, Πεντέλης, Πεύκης και Φιλοθέης της περιφερείας της πρώην διοικήσεως πρωτευούσης και του δήμου Καλαμαριάς της περιφερείας του πρώην δήμου Θεσσαλονίκης. Τα τέλη δεν επιβάλλονται υπέρ των λοιπών δήμων και κοινοτήτων των περιφερειών πρώην διοικήσεως πρωτευούσης και πρώην Δήμου Θεσσαλονίκης. (άρθρο 2 παρ.1 κ 2 του Ν.339/76)

 

Β) Μπορούν προαιρετικά να επιβάλλουν το τέλος παρεπιδημούντων:

α) οι υπόλοιποι Δήμοι και Κοινότητες της χώρας μετά από απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου. Η περί επιβολής του τέλους απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου των δήμων και κοινοτήτων τούτων λαμβάνεται μέχρι τέλους Ιουνίου και ισχύει από 1ης Ιανουαρίου του επομένου έτους. Εάν η απόφαση αυτή ληφθεί μετά το τέλος Ιουνίου ισχύει από 1ης Ιανουαρίου του μεθεπόμενου έτους. (άρθρο 6 παρ. 2 του Ν. 1080/1980)

Οι απόφαση αυτή του Δημοτικού και Κοινοτικού Συμβουλίου για την επιβολή του τέλους, δημοσιεύεται εντός 5 ημερών από της ημέρας λήψεως αυτής, προκειμένου περί Δήμων παρά της εισόδου του Δημαρχιακού Καταστήματος και εν περιλήψει δια μιας των εν τω Δήμω εκδιδομένων ημερησίων εφημερίδωνπροκειμένου δε περί Κοινοτήτων παρά την είσοδο του Κοινοτικού Καταστήματος και των εκκλησιών της Κοινότητος και των συνοικισμών αυτής. (άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958)

Για περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία λήψης της απόφασης δείτε και την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ » Τοπικές κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΔΚΚ & αποφάσεις αναφορικά με επιβολή φόρων, τελών και δικαιωμάτων

 


3. Ποιοι υπόκεινται στο τέλος

 

Όλες οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, κάθε λειτουργικής μορφής και κατηγορίας όπως:

α) ξενοδοχεία

β) MOTELS

γ) BUNGALOWS

δ) ξενώνες

ε) επιπλωμένα διαμερίσματα

στ) οι επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται μέχρι και επτά δωμάτια. (Εγκ.ΥΠΕΣΔΔΑ 21/26723/11-7-2005)

- Οι εκμεταλλευτές μέχρι επτά (7) ενοικιαζόμενων δωματίων (από 1/7/2010 και μετά) με τις διατάξεις της παραγρ. 5 του άρθρου 6 του ν.3842/2010 θα πρέπει να τηρήσουν βιβλία τουλάχιστον Β΄ κατηγορίας (εσόδων - εξόδων), το πρόσθετο βιβλίο πόρτας της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 10 του ΚΒΣ και γενικά από την ημερομηνία αυτή έχουν όλες τις υποχρεώσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του Κ.Β.Σ. για τον επιτηδευματία. (ΠΟΛ 1091/2010) 

 

Στην περ.5.1.4. του άρθρου 5 της απόφασης Υπ. Πολιτισμού & Τουρισμού 125/25.01.2012 (ΦΕΚ 195/06.02.2012 τεύχος Β') ορίζεται μεταξύ άλλων ότι ο φορέας διαχείρησης σύνθετου τουριστικού καταλύματος, όπως αυτό ορίζεται στην περιπτ. Γ της παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν. 2160/1993, όπως αυτή συμπληρώθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 8 του Ν. 4002/2011, έχει την υποχρέωση να καταβάλλει το σύνολο των προβλεπόμενων τελών και φόρων υπέρ Δημοσίων ή/και Δημοτικών Οργανισμών ή/και τρίτων, όπως και κάθε άλλο ποσό που σχετίζεται με τη λειτουργία του καταλύματος.

Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρονται τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα της περίπτωσης Γ' της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 2160/1993, νοούνται από τη δημοσίευση του N.4276/14 (ημερ. δημοσ.30.07.2014), με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 40, τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα της υποπερίπτωσης δδ' της περίπτωσης α' της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του Ν.4276/14. (παρ.11 άρθρο 1 Ν.4276/14)

 


4. Ποιον βαρύνει το τέλος

 

Το τέλος βαρύνει τον διαμένοντα πελάτη, αναγράφεται επί των εκδιδομένων αποδείξεων και εισπράττεται από τον εκμισθωτή. (άρθρο 6 παρ. 3 του Ν. 1080/1980)

 


5. Για ποιο διάστημα επιβάλλεται

 

Το τέλος δεν δύναται να επιβληθεί για περιορισμένο χρονικό διάστημα εντός του οικονομικού έτους. (άρθρο 6 παρ. 7 του Ν. 1080/1980)

 


6. Που και κάθε πότε καταβάλλεται το τέλος

Καθεστώς πριν τον ν.5000/22

Α) Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κάθε λειτουργικής μορφής και κατηγορίας, που απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης Φ.Π.Α., καταβάλλουν το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων στην ταμειακή υπηρεσία του δικαιούχου Ο.Τ.Α. ή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ, που διεξάγεται η ταμειακή του υπηρεσία, κάθε ημε­ρολογιακό τρίμηνο και μέχρι την 20ή ημέρα του μήνα που ακολουθεί το τρίμηνο.

Οι ανωτέρω επιχειρήσεις υποχρεούνται, συγχρόνως με την καταβολή του τέ­λους, να υποβάλλουν στον οικείο Δήμο ή Κοινότητα δήλωση καταβολής του αναλογούντος τέλους επί των μισθωμάτων του αμέσως προηγούμενου ημερολογιακού τριμήνου, στην οποία πρέπει να αναγράφονται όλα τα στοιχεία που αναφέρονται στο άρθρο 6 παρ.4 του Ν. 1080/1980

Η Δ.Ο.Υ υποχρεούται να αποδίδει στο δικαιούχο Δήμο ή Κοινότητα το εισπραττόμενο ποσό εντός του πρώτου δεκαημέρου του επόμενου από την είσπραξη μήνα. (άρθρο 6 παρ. 4 του Ν. 1080/1980 όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 3α του άρθρου 17 του Ν. 3491/06, ΦΕΚ 207/06 τεύχος Α')

Διαφωτιστική είναι η εγκύκλιος 50/2006 του ΥΠΕΣΔΔΑ (Αρ. Πρωτ. 66085)

 

Β) Για ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κάθε λειτουργικής μορφής και κατηγορίας όπως ξενοδοχεία MOTELS, BUNGALOWS, ξενώνες και επιπλωμένα διαμερίσματα το τέλος εισπράττεται απ' αυτές και καταβάλλεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. ή το δημοτικό ταμείο υπέρ του δικαιούχου δήμου ή κοινότητος, μέσα στην ίδια προθεσμία απόδοσης του φόρου προστιθέμενης αξίας.

 

Για τις προθεσμίες απόδοσης του ΦΠΑ δείτε την παρ 1 του άρθρου 38 του Ν. 2859/00 (Κώδικα ΦΠΑ) και την ΠΟΛ 1129/03.06.2013 και για πράξεις που πραγματοποιούνται από 1.4.2015 μέχρι 30.09.2015 δείτε την ΠΟΛ 1198/25.08.2014, όπως τροποποιήθηκε από την ΠΟΛ 1049/11.02.2015, ενώ για δηλώσεις που υποβάλλονται από 1.10.2015 και εφεξής για πράξεις που πραγματοποιούνται, από 1.9.2015 για τους υποκείμενους που υποχρεούνται σε τήρηση διπλογραφικού λογιστικού συστήματος και από 1.7.2015 για υποκείμενους που υποχρεούνται σε τήρηση απλογραφικού λογιστικού συστήματος, ή μη υπόχρεους σε τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων δείτε την ΠΟΛ 1182/11.08.2015 (ΦΕΚ 1832/25.08.2015 τεύχος Β').

 

Οι παραπάνω επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλλουν δήλωση συγχρόνως με την καταβολή του τέλους στο δικαιούχο δήμο ή κοινότητα με τα στοιχεία που ορίζει το άρθρο 6 παρ.4 του Ν. 1080/1980 και ο οποίος δικαιούται να ενεργεί έλεγχο των στοιχείων της δήλωσης.

Το δημόσιο ταμείο υποχρεούται να αποδίδει απευθείας το εισπραττόμενο ποσό στο δικαιούχο δήμο ή κοινότητα. (άρθρο 6 παρ. 6 του Ν. 1080/1980 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 17 της παρ. 6 Ν. 2130/93 και από το άρθρο 53 της παρ. 1 του Ν. 1416/84.)

 

Καθεστώς μετά τον ν.5000/22 (έναρξη ισχύος 09.12.2022)

Οι υπόχρεοι σε καταβολή τέλους παρεπιδημούντων ή τέλους επί των ακαθάριστων εσόδων, εφόσον υποχρεούνται στην υποβολή δήλωσης Φ.Π.Α., υποβάλλουν την προβλεπόμενη από την κείμενη νομοθεσία δήλωση απόδοσης τέλους παρεπιδημούντων ή τέλους επί των ακαθάριστων εσόδων, μέσω της ψηφιακής εφαρμογής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), στον ίδιο χρόνο με την υποβολή της δήλωσης Φ.Π.Α., σύμφωνα με τις παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 38 του Κώδικα Φ.Π.Α.

Για τους υπόχρεους σε καταβολή τέλους παρεπιδημούντων ή τέλους επί των ακαθάριστων εσόδων μη υπόχρεους στην υποβολή δήλωσης Φ.Π.Α., η δήλωση απόδοσης τέλους παρεπιδημούντων ή τέλους επί των ακαθάριστων εσόδων υποβάλλεται στον ίδιο χρόνο που προβλέπεται η υποβολή της δήλωσης Φ.Π.Α. για όσους χρησιμοποιούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα.
Στις περιπτώσεις εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης ή μη καταβολής των τελών, επιβάλλεται εις βάρος του υπόχρεου, αντί του τόκου εκπροθέσμου καταβολής σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190), προσαύξηση ίση με δύο τοις εκατό (2%) επί του τέλους που δεν καταβλήθηκε για κάθε μήνα καθυστερήσεως, μη δυνάμενη να υπερβεί το εκατό τοις εκατό (100%) του οφειλόμενου κάθε φορά χρέους. Η εν λόγω προσαύξηση επιβάλλεται από την ΑΑΔΕ, στις περιπτώσεις υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής εφαρμογής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
Ειδικά, για ποσά οφειλόμενων τελών παρεπιδημούντων και ακαθάριστων εσόδων που αφορούν το έτος 2022 και τους μήνες Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο του έτους 2023, η δήλωση απόδοσης υποβάλλεται για το σύνολο των οφειλόμενων ποσών έως και την 31η Οκτωβρίου 2023 και η καταβολή διενεργείται έως και την ίδια ως άνω ημερομηνία
Ο τρόπος υλοποίησης της ως άνω διαδικασίας, καθώς και κάθε λεπτομέρεια για την είσπραξη των τελών και την απόδοσή τους στους δικαιούχους δήμους μέσω αυτής καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και  Οικονομικών και Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της Α.Α.Δ.Ε., μέσα σε τρεις (3) μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
 (παρ.9 άρθρο 17 Ν.2130/93, όπως προστέθηκε από το άρθρο 193 του Ν.4555/18 και αντικαταστάθηκε από το άρθρο 70 του ν.5000/22 και τροποποιήθηκε από το άρθρο 30 του ν.5047/23

 

Τα εν λόγω τέλη βεβαιώνονται αυτοµάτως µέσω της ίδιας ηλεκτρονικής εφαρµογής και κοινοποιούνται µε τον ίδιο τρόπο στον οικείο δήµο, καθώς, κατόπιν σχετικών ελέγχων Επιθεωρητών Δηµόσιας Διοίκησης, εντοπίστηκαν περιπτώσεις στρεβλώσεων στην είσπραξη του τέλους παρεπιδηµούντων και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων, που στέρησαν ρευστότητα από τους δήµους. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4555/18)

 

Η απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών που προβλέπεται στο τελευταίο εδάφιο της παρ. 9 του άρθρου 17 του ν. 2130/1993, όπως αυτή αντικαταστάθηκε και ισχύει με το άρθρο 70 του ν. 5000/2022, δεν έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα και η προβλεπόμενη στο νόμο πλατφόρμα δεν έχει δημιουργηθεί. Ως εκ τούτου και μέχρι την έκδοσή της, για την είσπραξη και απόδοση του τέλους παρεπιδημούντων και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων στους δικαιούχους δήμους, ισχύει η ίδια διαδικασία που προβλεπόταν πριν την ισχύ του ως άνω ν. 5000/2022. (ήτοι πριν τις 9.12.2022) (ΥΠ.ΕΣ. 48883/02.06.2023) Βλ. παραπάνω για το σχετικό καθεστώς

 

Δηλώσεις απόδοσης των ανωτέρω τελών που αφορούν στα έτη πριν το έτος 2022 συνεχίζουν, στην παρούσα συνθήκη, να υποβάλλονται από τους υπόχρεους στον οικείο δήμο, όμως στην προκειμένη περίπτωση επιβάλλεται στους υπόχρεους η προσαύξηση δύο τοις εκατό (2%) του άρθρου 70 του ν. 5000/2023, εφόσον αυτές έχουν υποβληθεί (και επομένως βεβαιώνονται) μετά την ημερομηνία ισχύος του νόμου, δηλ. μετά την 9.12.2022. (ΥΠ.ΕΣ. 48883/02.06.2023)

 

Ειδικά για ποσά οφειλόμενων τελών παρεπιδημούντων και ακαθάριστων εσόδων έτους 2022Σε εφαρμογή των ως άνω διατάξεων, καθίσταται σαφές ότι στις περιπτώσεις καθυστερημένης υποβολής δήλωσης ή μη καταβολής των τελών, δηλ. μετά την 28.2.2023, θα επιβάλλεται στον υπόχρεο για κάθε μήνα καθυστέρησης η ως άνω ποσοστιαία προσαύξηση (ήτοι 2%) επί του οφειλόμενου κάθε φορά χρέους (ΥΠ.ΕΣ. 48883/02.06.2023)

 

Μη καταβολή οφειλής

Στις περιπτώσεις που οι υπόχρεες επιχειρήσεις είτε δεν καταβάλλουν τις οφειλές τους εντός της προθεσμίας που ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία (προθεσμία απόδοσης Φ.Π.Α.) είτε απέχουν παντελώς από την καταβολή τους, οι δήμοι έχουν τη δυνατότητα να αναζητούν τα αναγκαία στοιχεία, για τη βεβαίωση των προαναφερθέντων τελών, από τη Φορολογική Διοίκηση. Στην προκειμένη περίπτωση, οι βεβαιωτικοί κατάλογοι των τελών, αν και συντάσσονται σε μεταγενέστερο από τον προβλεπόμενο χρόνο, η καταβολή θεωρείται εκπρόθεσμη και οι προσαυξήσεις υπολογίζονται από την λήξη της προαναφερθείσας προθεσμίας απόδοσης του Φ.Π.Α. (ΥΠ.ΕΣ. 48883/02.06.2023)

 

Η είσπραξη και μη απόδοση του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων στο δικαιούχο δήμο συνιστά τη διάπραξη του αδικήματος της υπεξαίρεσης που τιμωρείται κατά το άρθρο 375 του Π.Κ.


7. Πλατφόρμα Δήλωσης επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων της ΚΕΔΕ

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα: 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ / ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ / Τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων και συναφών καταστημάτων / Καταβολή του τέλους

 


8. Βεβαίωση τέλους

[embed_object_post post_id="617018" post_title="Βεβαίωση οφειλών λόγω μη υποβολής δήλωσης (παρ. 2 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23)"]embed_object_post[/embed_object_post]


Για περισσότερα δείτε την ενότητα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » Αποσβεστική προθεσμία - Παραγραφή


9. Επιχειρήσεις με περισσότερα καταστήματα

 

Επιχείρηση που διατηρεί περισσότερα από ένα καταστήματα, που υπάγονται στο τέλος αυτό, υποχρεούται να υποβάλλει χωριστή δήλωση στους δήμους ή κοινότητες, στη διοικητική περιφέρεια των οποίων λειτουργεί το κάθε κατάστημα. (άρθρο 6 παρ. 9 του Ν. 1080/1980 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 53 παρ. 3 Ν. 1416/84)


10. Μη υποβολή δήλωσης

 

Επί μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς ή εκπροθέσμου δηλώσεως ή καταβολής ή ελλιπούς ή εκπροθέσμου καταβολής του τέλους επιβάλλεται εις βάρος του υπόχρεου βάσει των παρεχόμενων στον δήμο ή κοινότητα υπό της αρμοδίας οικονομικής εφορίας σχετικών στοιχείων και πρόστιμο ίσον προς το δύο επί τοις εκατόν (2%) του τέλους δι' έκαστο μήνα καθυστερήσεως μη δυνάμενο να υπερβεί το ισόποσο του τέλους. (άρθρο 6 παρ. 5 του Ν. 1080/1980 όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 18 του Ν. 2946/01, ΦΕΚ 224/8.10.2001 τεύχος Α')

Το πρόστιμο επιβάλλεται από το Δήμαρχο σύμφωνα με το άρθρο 73 του ΒΔ 9-24/10.10.58.

 

 


11. Άσκηση προσφυγής

Εξαιρετικώς στις φορολογικές και τελωνειακές διαφορές εν γένει η προσφυγή ασκείται εντός τριάντα (30) ημερών και η προθεσμία για την άσκησή της αρχίζει:
(παρ.2α άρθρο 66 Ν.2717/99-ΚΔΔ)

Α. Σε περίπτωση ρητής πράξης:
α) Για εκείνους τους οποίους αφορά:
ι. από την κατά νομό επίδοση της σε αυτούς, ή
ιι. σε κάθε άλλη περίπτωση, από τότε που αυτοί έλαβαν αποδεδειγμένως πλήρη γνώση του περιεχομένου της. (παρ.1Αα άρθρο 66 Ν.2717/99-ΚΔΔ)

β) Για τους τρίτους
ι. από τη δημοσίευση της, αν δεν προβλέπεται από το νομό άλλος ειδικότερος τρόπος γνωστοποίησης της, η
ιι. σε κάθε άλλη περίπτωση, από τότε που αυτοί έλαβαν αποδεδειγμένως πλήρη γνώση του περιεχομένου της. (παρ.1Αβ άρθρο 66 Ν.2717/99-ΚΔΔ)

 

Β. Σε περίπτωση παράλειψης, από τη συντέλεση της. (παρ.1Β άρθρο 66 Ν.2717/99-ΚΔΔ)

 

Οι διαφορές που αναφύονται μεταξύ δήμων και τρίτων και αφορούν μη υποβολή δηλώσεως, ή για υποβολή ανακριβούς δηλώσεως, ή για εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεως τόσο από την διατύπωση των ανωτέρω διατάξεων, όσο και από το περιεχόμενο που αναγκαίως περιέχουν οι σχετικές ατομικές διοικητικές πράξεις περί επιβολής, ευθέως, των ανωτέρω βαρών, προκύπτει ότι έχουν τον χαρακτήρα διοικητικών (φορολογικών) διαφορών και με την ως άνω ιδιότητα αντιμετωπίζονται από την νομολογία. Επομένως, σύμφωνα με το άρθρο 66 παρ. 2α του ΚΔΔ, όπως ισχύει, η προθεσμία ασκήσεως προσφυγής κατά των πράξεων αυτών, είναι 30 ημερών.(Ατομ.ΓνΝΣΚ 124/2015, η οποία έγινε αποδεκτή με το έγγραφο ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. οικ. 26463/30.07.2015)


12. Έλεγχος των στοιχείων

 

Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 53, παρ. 3 του Ν. 1416/84, οι δήμοι και οι κοινότητες μπορούν οποτεδήποτε να διενεργούν ελέγχους στους χώρους λειτουργίας των επιχειρήσεων που υπάγονται στο τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, προκειμένου να διαπιστώσουν αν τηρούνται κανονικά τα στοιχεία που απαιτούνται από το νόμο για την είσπραξη του τέλους.

Σύμφωνα δε με την αριθ. 5214/1985 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 74/Β) είναι δυνατός ο έλεγχος στοιχείων που τηρούνται από τις επιχειρήσεις για λογαριασμό άλλων αρχών, από τα οποία να προκύπτει η πληρότητα και διάρκεια της μίσθωσης και εν γένει η δραστηριότητα τους σε ορισμένη χρονική περίοδο. Συναφώς επισημαίνεται ότι στοιχεία τέτοιου τύπου είναι υποχρεωμένες οι επιχειρήσεις αυτές, σύμφωνα με την αριθ. 6983/2004 (ΦΕΚ 1453/Β/22.9.2004) Απόφαση του Υφυπουργού Τουρισμού, να υποβάλλουν με σχετική αίτηση - δήλωσή τους στη Διεύθυνση Τουρισμού της οικείας Περιφέρειαςπροκειμένου να εγκριθούν και στη συνέχεια τα θεωρημένα αντίγραφά τους να αναρτηθούν στο χώρο υποδοχής του καταλύματος. Στη συγκεκριμένη δήλωση αναγράφονται και οι τιμές ενοικίασης των δωματίων για κάθε περίοδο και είδος δωματίου.

Σε κάθε περίπτωση πάντως οι συγκεκριμένες τιμές δεν δύνανται να είναι κατώτερες των ελαχίστων τιμών που καθορίζονται με σχετικές αποφάσεις του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης. Επιπλέον, με την ίδια απόφαση ορίζεται ότι όλοι οι επιχειρηματίες υποχρεούνται να τηρούν βιβλίο κινήσεως πελατών (πόρτας), θεωρημένο από την αρμόδια αρχή, από το οποίο φυσικά δύναται να προκύψει το πλήθος και η διάρκεια των μισθωμάτων, από τις επ' αυτού αναγραφόμενες προσελεύσεις και αναχωρήσεις.

Σχετικά:

 

Απόφαση Υπ. Πολιτισμού & Τουρισμού 3291/16.03.2010 (ΦΕΚ 336/29.03.2010 τεύχος Β): Καθορισμός ελαχίστων τιμών των Οργανωμένων Τουριστικών Κατασκηνώσεων (Κάμπινγκ) για το χρονικό διάστημα από 1/4/2010 μέχρι 31/12/2010.

Απόφαση Υπ. Πολιτισμού & Τουρισμού 436/14.01.2010 (ΦΕΚ 44/21.01.2010 τεύχος Β):
Καθορισμός ελαχίστων τιμών των ενοικιαζομένων δωματίων, ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων καθώς και των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών και επαύλεων για το χρονικό διάστημα από 1-1-2010 μέχρι 31-12-2010.

Απόφαση Υπ.Τουρ. ΑΝ. 5806/16.03.2009 (ΦΕΚ 534/23.03.2009 τεύχος Β΄):
Καθορισμός ελαχίστων τιμών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων για το χρονικό διάστημα 1.4.2009 μέχρι 31.3.2010.

Απόφαση Υπ.Τουρ. ΑΝ. 913/20.01.2009 (ΦΕΚ 87/26.01.2009 τεύχος Β΄):
Καθορισμός ελαχίστων τιμών των ενοικιαζομένων δωματίων, ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων καθώς και των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών και επαύλεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2009 μέχρι 31.12.2009.

Απόφαση Υπ. Τουρ. 5581/11.03.2009 (ΦΕΚ 602/02.04.2009 τεύχος Β΄) : Καθορισμός ελαχίστων τιμών των Οργανωμένων Τουριστικών Κατασκηνώσεων (Κάμπινγκ) για το χρονικό διάστημα από 1.4.2009 μέχρι 31.3.2010.

Απόφαση Υπ. Τουρ.ΑΝ. 4675/07.03.2008 (ΦΕΚ 450/14.03.2008 τεύχος Β) Kαθορισμός ελαχίστων τιμών των Οργανωμένων Τουριστικών Κατασκηνώσεων (Κάμπινγκ) για το χρονικό διάστημα από 1.4.2008 μέχρι 31.3.2009.

 
Απόφαση Υπ. Τουρ.ΑΝ. 4635/06.03.2008 (ΦΕΚ 450/14.03.2008 τεύχος Β) Καθορισμός ελαχίστων τιμών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων για το χρονικό διάστημα 1.4.2008 μέχρι 31.3.2009.
 
Απόφαση Υπ. Τουρ.ΑΝ. 5052/14.03.2008 (ΦΕΚ 481/18.03.2008 τεύχος Β) Τροποποίηση της υπ' αριθμ. 21359/31.12.2007 απόφαση Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης (ΦΕΚ 46/Β) περί καθορισμού ελαχίστων τιμών των ενοικιαζομένων δωματίων, ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων καθώς και των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών και επαύλεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2008 μέχρι 31.12.2008

 

Υπ. Τουρ.ΑΝ. 21359/31.12.2007 (ΦΕΚ 46/18.01.2008 τεύχος Β΄): Καθορισμός ελαχίστων τιμών των ενοικιαζομένων δωματίων, ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων καθώς και των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών και επαύλεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2008 μέχρι 31.12.2008.

  

Απόφαση Υπ.Τουρ. ΑΝ. 1580/29.01.2007 (ΦΕΚ 182/14.02.2007 τεύχος Β') Καθορισμός ελαχίστων τιμών Κάμπινγκ για το χρονικό διάστημα από 1.4.2007 μέχρι 31.3.2008

 

Απόφαση Υπ.Τουρ.ΑΝ. 13796/05 (ΦΕΚ 1737/13-12-2005 τεύχος Β') Καθορισμός ελαχίστων τιμών των ενοικιαζομένων δωματίων, ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων καθώς και των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών και επαύλεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2006 μέχρι 31.12.2006.

Απόφαση Υπ.Τουρ.ΑΝ. 11720/31.12.2004 (ΦΕΚ 16 Β/13-1-05) Καθορισμός ελάχιστων τιμών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων για το χρονικό διάστημα 1/4/2005 μέχρι 31/3/2006, η οποία παρατάθηκε με την υπ' αριθμ. 3539/06 (ΦΕΚ 423/7-4-2006 τεύχος Β') απόφαση Υπ.Τουρ.ΑΝ.

Περισσότερα σχετικά με τον έλεγχο των δηλωμένων ποσών μπορείτε να δείτε
στην εγκύκλιο 50/2006 του ΥΠΕΣΔΔΑ (Αρ. Πρωτ. 66085/06)

στην εγκύκλιο 21/2005 του ΥΠΕΣΔΔΑ (Αρ.Πρωτ. 26723/05)

στο έγγραφο 48958/05 του ΥΠΕΣΔΔΑ

Συνεπώς, σύμφωνα με τα παραπάνω, είναι δυνατός ο έλεγχος από τους ΟΤΑ της ακρίβειας του δηλωθέντος, από τις επιχειρήσεις, συνολικού ποσού μισθωμάτων βάσει του οποίου υπολογίζεται το, προς απόδοση, τέλος διαμονής παρεπιδημούντων.

Δύνανται δε οι ΟΤΑ σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 47 του Ν. 1416/84 και των άρθρων 6 και 7 του Ν. 1080/80, για την επιβολή και τον έλεγχο του συγκεκριμένου τέλους να ζητούν τα αναγκαία στοιχεία από τους φορείς του δημοσίου, οι οποίοι αντίστοιχα υποχρεούνται να τα χορηγούν εντός 15 ημερών από την παραλαβή του σχετικού εγγράφου του δήμου ή της κοινότητας. Για τη χορήγηση των στοιχείων υποβάλλεται εγγράφως σχετικό αίτημα του ΟΤΑ, στο οποίο αναφέρεται και ο σκοπός για τον οποίοι ζητούνται. 

Ρυθμίσεις
Με το άρθρο 12 παρ.3 του Ν.3074/02 ορίζονται τα εξής:
α. Υπόχρεοι οι οποίοι μέχρι την έναρξη της ισχύος του νόμου αυτού δεν έχουν υποβάλει δήλωση ή έχουν υποβάλει ανακριβή ή ελλιπή δήλωση για την καταβολή του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων, του φόρου του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 (ΦΕΚ 75 Α΄) και του τέλους των ακαθάριστων εσόδων κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων κ.λπ. υπέρ δήμων και κοινοτήτων μπορούν να την υποβάλουν στον οικείο δήμο ή κοινότητα μέσα σε έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού με αρχική ή συμπληρωματική δήλωση, προσκομίζοντας αντίγραφο ετήσιου εκκαθαριστικού σημειώματος του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) χωρίς την επιβολή σε βάρος τους προστίμου ή οποιασδήποτε άλλης κύρωσης
.


Διάφορα (Νομολογία - ΓνΝΣΚ κ.λ.π.)

Από της ενάρξεως ισχύος του άρθρου 27 παρ. 10 του Ν. 2130/1993 τα ποσά που αποδόθηκαν για τα τέλη που η διάταξη αυτή αφορά από 1.1.1993 κατέστησαν αχρεώστητα, κατά το μέρος που υπερέβαιναν το ποσοστό 2% επί της βάσεως υπολογισμού των πιο πάνω τελών, και εγεννήθη αξίωση επιστροφής ή συμψηφισμού τους - (ΣτΕ 3614/2003 Τμ.Β')

α) Οι οικείοι ΟΤΑ, στο πλαίσιο ελέγχου προς διαπίστωση της ακρίβειας των υποβληθεισών δηλώσεων που αφορούν τα αναλογούντα τέλη επί των ακαθαρίστων εσόδων σε ποσοστό 0,5% και 5% (ανά περίπτωση) και τα τέλη παρεπιδημούντων σε ποσοστό 0,5%, μπορούν να λάβουν υπ' όψιν και τα στοιχεία που παρέχονται από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. σχετικά με το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων όπως αυτά προσδιορίσθηκαν και έγιναν αποδεκτά από τον επιτηδευματία κατ' εφαρμογήν των διατάξεων των άρθρων 13 έως 17 του Ν 3296/2004 για την περαίωση δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ, καθώς και λοιπών φορολογιών, και των διατάξεων του άρθρου 79 του Ν 3842/2010 περί αυτοελέγχου, τα οποία άλλωστε δεν θα μπορούσαν να είναι κατώτερα από τα προκύπτοντα από τα οικεία βιβλία. (ομοφ.)
Δεν συντρέχει περίπτωση επιβολής του προβλεπομένου από το άρθρο 6 παρ.5 του Ν 1080/1980, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 18 παρ.1 του Ν 2946/2001 προστίμου σε ποσοστό 2% του τέλους. (πλειοψ.)
β) Ελλείψει πραγματικού και ειδικότερου προβληματισμού ως προς την ερμηνεία του άρθρου 2 παρ.1 του ΑΝ 344/1968, στο δεύτερο ερώτημα είναι δυνατόν να δοθεί η απάντηση ότι στις διατάξεις του άρθρου 2 παρ.1 του ΑΝ 344/1968 προβλέπεται αποσβεστική προθεσμία για την βεβαίωση από τους ΟΤΑ Α΄ βαθμού των εσόδων τους, καθώς και ειδικότερες περιπτώσεις κατ' εξαίρεση βεβαίωσης μετά την προθεσμία αυτή. (ομοφ.) (ΓνΝΣΚ 425/2010)

Κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης, ο Συνήγορος του Πολίτη διαπίστωσε ότι στον πολίτη δεν είχε επιδοθεί απόσπασμα βεβαιωτικού καταλόγου όσον αφορά το τέλος του συγκεκριμένου έτους, παρά μόνο μια ατομική ειδοποίηση για προσκόμιση φορολογικών στοιχείων προς έλεγχο.
Ο Συνήγορος του Πολίτη σε έγγραφό του προς το Δήμο επεσήμανε ότι η ταμειακή βεβαίωση των εσόδων λαμβάνει χώρα μόνο μετά την οριστικοποίηση της εγγραφής στους βεβαιωτικούς καταλόγους. Η οριστικοποίηση της εγγραφής προϋποθέτει την αποστολή στον ενδιαφερόμενο ατομικής ειδοποίησης με απόσπασμα του βεβαιωτικού καταλόγου και πάροδο άπρακτης της προβλεπόμενης προθεσμίας προσφυγής του στο αρμόδιο δικαστήριο, ή απόρριψη αυτής. Επίσης, τόνισε ότι η μη κοινοποίηση στον φορολογούμενο αποσπάσματος της φορολογικής εγγραφής έχει ως αποτέλεσμα τη μη οριστικοποίηση του νόμιμου τίτλου. Συνεπώς, τυχόν ταμειακή βεβαίωση της οφειλής δεν είναι νόμιμη. (Συνήγορος του Πολίτη 26.06.2013)

 

 

Υποδείγματα

Σχετικά Υποδείγματα

01.α. Απόφαση  οικονομικής επιτροπής με την οποία εισηγείται την επιβολή των τελών

 

01.β. Κατάθεση εναλλακτικών προτάσεων λοιπών παρατάξεων, για την επιβολή του τέλους, συνοδευόμενων από εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου. (άρθρο 11 Ν.4623/19)


02. Απόφαση Δημοτικού συμβουλίου για την επιβολή του τέλους παρεπιδημούντων (εφόσον πρόκειται για δήμο στον οποίο η επιβολή δεν προκύπτειαπό το νόμο) (άρθρο 6 παρ. 2 του Ν. 1080/1980)

 

03. Διαβιβαστικό στις εφημερίδες και αποδεικτικό τοιχοκόλλησης της παραπάνω απόφασης στο δημοτικό κατάστημα. (άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958)