Εκποίηση ακίνητης περιουσίας με δημοπρασία
I.Νομοθετικό καθεστώς
II. Διενέργεια δημοπρασίας
A.Αρμόδια όργανα
1. Επιτροπή Διενέργειας δημοπρασίας
2. Επιτροπή Εκτίμησης Ακινήτου
3. Οικονομική Επιτροπή
4. Δημοτικό Συμβούλιο
5. Συμβούλιο Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων ή Πρόεδρος Κοινότητας έως 300 κατοίκων
B. Τόπος διεξαγωγής της δημοπρασίας
Γ. Διαδικασία διενέργειας δημοπρασίας
1. Προαπαιτούμενες ενέργειες για τη διενέργεια δημοπρασίας
i. Γνώμη πολεοδομικής υπηρεσίας-Προσδιορισμός χρήσης εκτάσεων
ii. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για εκποίηση ακινήτου
iii. Συγκρότηση Επιτροπής Διενέργειας Δημοπρασίας
iv. Συγκρότηση Επιτροπής Εκτίμησης Ακινήτων
v. Εκτίμηση αγοραίας αξίας ακινήτου
vi. Κατάρτιση όρων Δημοπρασίας από την Οικονομική Επιτροπή
2. Χαρακτηριστικά δημοπρασίας
3. Διακήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος
i. Περιεχόμενο διακήρυξης
ii. Δημοσίευση διακήρυξης
iii. Τροποποίηση όρων διακήρυξης
iv. Παράβαση όρων διακήρυξης
4. Διενέργεια δημοπρασίας
i. Χρόνος διενέργειας δημοπρασίας
ii. Υποβολή προσφορών
iii. Σύνταξη Πρακτικών
iv. Κατακύρωση της δημοπρασίας
v. Υποβολή ενστάσεων
vi. Έλεγχος νομιμότητας
vii. Καταβολή τιμήματος
viii. Υπόδειξη εταιρείας χρηματοδοτικής μίσθωσης ως αγοράστρια από τον πλειοδότη
ix. Υπογραφή Σύμβασης
x. Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ)
5. Διαδικασία με βήματα-υποδείγματα
6. Επανάληψη δημοπρασίας
Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: Με την τροποποίηση του άρθρου 72 παρ.1 περ. θ΄ Ν.3852/2010, από την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20 ενσωματώνεται ρητά στις αρμοδιότητα της Οικονομικής Επιτροπής η λήψη απόφασης για την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών και όχι μόνο αυτών που αφορούν έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες, όπως προέκυπτε από την προηγούμενη διατύπωση της διάταξης, η οποία υπενθυμίζουμε πως όριζε ότι «Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, για έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες, καθώς και τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους του δήμου ή δημόσιους υπαλλήλους"
Η αρμοδιότητα αυτή της Οικονομικής Επιτροπής προέκυπτε άλλωστε και πριν την ανωτέρω τροποποίηση και από παλιότερες πράξεις του Ελ.Συν.
Επιπλέον, ορίζεται ότι η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει για την συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους του Δήμου ή δημόσιους υπαλλήλους.
Οι ανωτέρω διατάξεις παραμένουν ίδιες και μετά την αντικατάσταση του άρθρου 72 του Ν.3852/10 από την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20.
Τα ανωτέρω προβλέπονται πλέον στην περίπτ.στ.i. της παρ.1 του άρθρου 72 του Ν.3852/10.
i. Γνώμη πολεοδομικής υπηρεσίας-Προσδιορισμός χρήσης εκτάσεων
Για την εκποίηση, δωρεάν παραχώρηση ή μίσθωση πέραν των 9 ετών έκτασης γης, με ή χωρίς κτίσματα, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από δημόσιες πολιτικές ή στρατιωτικές υπηρεσίες ή από ν.π.δ.δ., απαιτείται η προηγούμενη γνώμη των πολεοδομικών υπηρεσιών που είναι αρμόδιες για τη μελέτη και εισήγηση προς έγκριση ή επέκταση των σχεδίων πόλεων των οικσιμών. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων μπορεί να καθορίζονται οι εξαιρέσεις από την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου και κάθε σχετική λεπτομέρεια. (παρ.1 άρθρο 446 Π.Δ 14/99 (ΦΕΚ 580/27.07.99 τεύχος Δ)
Η εκποίηση, παραχώρηση και μίσθωση, καθώς και κάθε άλλη παραχώρηση της χρήσης εκτάσεων γης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από το Δημόσιο, τους ΟΤΑ ή τα ν.π.δ.δ. και τα ν.π.ι.δ. του δημόσιου τομέα, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 1 παρ. 6 του ν. 1256/1982, γίνεται αφού προσδιοριστεί η χρήση των εκτάσεων αυτών και εφόσον ο σκοπός των παραπάνω πράξεων δεν είναι αντίθετος με τη χρήση αυτή. Όταν η χρήση αυτή δεν έχει προσδιοριστεί με εγκεκριμένο σχέδιο πόλης ή άλλο νόμιμο τρόπο, ο προσδιορισμός γίνεται με απόφαση νομάρχη. Η παραπάνω απόφαση δεν είναι αναγκαία όταν ο σκοπός της παραχώρησης της χρήσης ή μίσθωσης δεν μεταβάλλει την υφιστάμενη χρήση των εκτάσεων. Η απόφαση του νομάρχη εκδίδεται ύστερα από γνώμη της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας και γνώμη είτε του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου των παραπάνω ν.π.δ.δ. και ν.π.ι.δ. του δημόσιου τομέα. Εφόσον οι παραπάνω γνώμες δεν έχουν υποβληθεί στο νομάρχη μέσα σε 60 ημέρες από τη λήψη του σχετικού ερωτήματος από το δήμο ή την κοινότητα ή ν.π.δ.δ. και ν.π.ι.δ., ο νομάρχης προχωρεί στην έκδοση της απόφασης και χωρίς αυτές. Η πολεοδομική υπηρεσία οφείλει να λαβαίνει υπόψη της τις μελέτες για χρήσεις γης που τυχόν υπάρχουν για την περιοχή. Η απόφαση του νομάρχη δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μόνο στις περιπτώσεις που αφορά εκποίηση ή δωρεάν παραχώρηση εκτάσεων. (παρ.2 άρθρο 446 Π.Δ 14/99 (ΦΕΚ 580/27.07.99 τεύχος Δ)
ii. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για εκποίηση ακινήτου
Το Δημοτικό Συμβούλιο λαμβάνει απόφαση για την εκποίηση ακινήτου (παρ.1 του άρθρου 65 του Ν.3852/10),
Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου πρέπει να είναι ειδικά αιτιολογημένη και λαμβάνεται με πλειοψηφία των 2/3 του συνολικού αριθμού των μελών του. (άρθρο 186 παρ.1 ΔΚΚ), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.3 του άρθρου 12 του Ν.4018/2011 (ΦΕΚ 215/30.09.2011 τεύχος Α').
Για το μεταβατικό διάστημα από τη δημοσίευση του Ν.3852/10 (07.06.2010) έως 31.12.2010 ίσχυαν τα εξής:
Οι αποφάσεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων των δήμων και κοινοτήτων που συνενώνονται με τον Καλλικράτη, οι οποίες αφορούν στην εκποίηση, αγορά, ανταλλαγή, εκμίσθωση, μίσθωση ακινήτων, καθώς και στη δωρεάν παραχώρηση κυριότητας ή χρήσης αυτών, λαμβάνονται από τη δημοσίευση του ν. 3852/10 με την ειδική πλειοψηφία των δύο τρίτων του συνολικού αριθμού των μελών τους, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. (άρθρο 272 ν. 3852/2010)
Με την υπ' αριθ. εγκ.17/48303/10.08.2010 ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. διευκρινίζεται ότι η παραπάνω διάταξη αφορά μόνο στους Ο.Τ.Α. οι οποίοι συνενώνονται με το άρθρο 1 του Ν.3852/2010.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 272 του Ν.3852/2010 ισχύουν μόνο κατά το μεταβατικό διάστημα, ήτοι από τη δημοσίευση του Ν.3852/2010 (ημερ.δημοσ. 07.06.2010) έως την 31.12.2010.
Με την παρ 4 του άρθρου 12 του ν. 4018/2011 (ΦΕΚ 215/30.09.2011 τεύχος Α'), ορίζονται τα εξής: «4.Η ισχύς των άρθρων 272 και 274 του ν. 3852/2010 έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2010».
Με την παράγραφο 4 αποσαφηνίζεται ότι ίσχυσαν έως την 31ηΔεκεμβρίου 2010 οι μεταβατικές ρυθμίσεις των άρθρων 272 και 274 του ν. 3852/2010, με τις οποίες προβλέφθηκε η λήψη απόφασης με ειδική πλειοψηφία των 2/3 του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου ή των αρμόδιων οργάνων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, αντίστοιχα, για τις αναφερόμενες στα σχετικά άρθρα πράξεις που θα γίνονταν από συνενούμενους δήμους και ΝΑ για το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του νόμου αυτού και μέχρι τη συγκρότηση των νέων ΟΤΑ από 1-1-2011, προκειμένου έως τη συγκρότηση των νέων ΟΤΑ να υπάρχει καλύτερη διασφάλιση της διαχείρισης της περιουσίας τους.
iii. Συγκρότηση Επιτροπής Διενέργειας Δημοπρασίας
Στο άρθρο 72 παρ.1.στ.i Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20 και αντικαταστάθηκε εκ νέου με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20, ορίζεται ότι η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει για την συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους του Δήμου ή δημόσιους υπαλλήλους
Για περισσότερα σχετικά με την επιτροπή δείτε παραπάνω την υποενότητα:
II. Διενέργεια δημοπρασίας» A.Αρμόδια όργανα »1. Επιτροπή Διενέργειας δημοπρασίας
iv. Συγκρότηση Επιτροπής Εκτίμησης Ακινήτων
Με απόφαση του Δημάρχου συγκροτείται η επιτροπή εκτίμησης ακινήτων για ακίνητα των οποίων η αξία δεν υπερβαίνει τις 58.694,05 € (παρ.5 άρθρο 186 Ν.3463/06) (άρθρο 7 Π.Δ. 270/81)
Με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου υποδεικνύονται οι 2 δημοτικοί σύμβουλοι που θα είναι μέλη της εν λόγω επιτροπής. (παρ.5 άρθρο 186 Ν.3463/06)
Με απόφαση Δημάρχου ορίζεται ο μηχανικός που θα είναι επίσης μέλος της εν λόγω επιτροπής και προέρχεται από την τεχνική υπηρεσία του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εφόσον υπάρχει ή αν δεν υπάρχει από την Τεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Υ.Δ.Κ) ή από άλλη δημόσια υπηρεσία. (παρ.5 άρθρο 186 Ν.3463/06)
Για περισσότερα σχετικά με την επιτροπή δείτε παραπάνω την υποενότητα:
II. Διενέργεια δημοπρασίας» A.Αρμόδια όργανα » 2. Επιτροπή Εκτίμησης Ακινήτου
v. Εκτίμηση αγοραίας αξίας ακινήτου
Η δημοπρασία εκποίησης ακινήτων των Δήμων διενεργείται κατόπιν εκτίμησης της αξίας του προς εκποίηση ακινήτου από την Επιτροπή Εκτίμησης Ακινήτων της παρ.5 του άρθρου 186 του Ν.3463/06, όταν η αξία είναι μέχρι 58.694,05 € ή από εκτιμητές που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών το οποίο τηρείται στην Διεύθυνση Τομέων Παραγωγής της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, όταν η αξία του ακινήτου υπερβαίνει τις 58.694,05 €. (παρ. 5 και 6 άρθρο 186 Ν.3463/06) (άρθρο 23 παρ.2 Ν.2873/00) (υποπαρ.Γ.11 του Ν.4152/13 )
Η εκτίμηση της αξίας του ακινήτου γίνεται μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που αφορά την εκποίηση και πριν τη διενέργεια της δημοπρασίας. Το όργανο που θα κρίνει αν το κάθε υπό εκποίηση ακίνητο υπερβαίνει σε αξία τα 58.694,05 ευρώ, είναι η επιτροπή του άρθρου 7 παρ. 3 του Π.Δ. 270/1981 για ακίνητα των ΟΤΑ α' βαθμού. (Εγκ. ΥΠΕΣΔΔΑ 19/17876/16-10-2001)
Η επιτροπή εκτίμησης συντάσσει σχετική έκθεση η οποία πρέπει να περιλαμβάνει:
α) τον δήμο όπου βρίσκεται το κτήμα,
β) το είδος, την θέση, τα όρια και εν γένει λεπτομερή περιγραφή του ακινήτου,
γ) το εμβαδόν και τις διαστάσεις του ακινήτου
δ) την τρέχουσα αξία κατά στρέμμα ή τετραγωνικό μέτρο και εν όλω του ακίνητου, καθώς και των έπ' αυτού φατειών και κατασκευών, εάν δε στο κτήμα αναβλύζει νερό, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για υδρεύσεις, αρδεύσεις ή ως κινητήριος δύναμη, την ωριαία παροχή νερού και την αξία αυτού. (παρ.1 άρθρο 8 ΠΔ 270/81)
Η έκθεση αξιολόγησης με το διάγραμμα του ακινήτου το οποίο συντάσσεται από τον μηχανικό της επιτροπής και θεωρείται από τον προϊστάμενο της τεχνικής υπηρεσίας, αποστέλλονται με ευθύνη του προέδρου της επιτροπής, στον οικείο δήμο. (άρθρο 8 παρ.2 ΠΔ 270/81)
Η εκτίμηση της επιτροπής λαμβάνεται υπ' όψιν κατά την κατάρτιση της σχετικής διακηρύξεως για τον καθορισμό του ελαχίστου ορίου της πρώτης προσφοράς, μη δυναμένου να μειωθεί πέραν του 10% επί της γενομένης από την επιτροπή εκτιμήσεως. (άρθρο 8 παρ.3 ΠΔ 270/81)
Η ζητούμενη εκτίμηση από τους εκτιμητές εγγεγραμμένους στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών το οποίο τηρείται στην Διεύθυνση Τομέων Παραγωγής της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών έχει γνωμοδοτικό και όχι δεσμευτικό χαρακτήρα, ωστόσο κάθε απόκλιση από αυτή θα πρέπει να αιτιολογείται πλήρως. (Εγκ. ΥΠΕΣΔΔΑ 19/17876/16-10-2001) (υποπαρ.Γ.11 του Ν.4152/13 )
vi. Κατάρτιση όρων Δημοπρασίας από την Οικονομική Επιτροπή
Η Οικονομική Επιτροπή με απόφασή της καταρτίζει τους όρους της δημοπρασίας. (άρθρο 3 παρ.1 ΠΔ 270/1981 και άρθρο 72 παρ.1.στ.i Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20 και αντικαταστάθηκε εκ νέου με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20)
-2. Χαρακτηριστικά δημοπρασίας
Η δημοπρασία είναι πλειοδοτική, φανερή και προφορική. (παρ.1 άρθρο 5 Π.Δ. 270/81)
-3. Διακήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος
Η πρώτη δημοπρασία γνωστοποιείται με διακήρυξη εκδιδόμενη από το δήμαρχο, βάσει απόφασης της οικονομικής επιτροπής με την οποία καταρτίζονται οι όροι της δημοπρασίας. (παρ.1 άρθρο 3 Π.Δ. 270/81) (άρθρο 72 παρ.1.στ.i Ν.3852/10 όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20 και αντικαταστάθηκε εκ νέου με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20)
i. Περιεχόμενο διακήρυξης
Η διακήρυξη πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής:
α) το είδος, την θέση, τα όρια, την έκταση αυτού και εν γένει σαφή και λεπτομερή περιγραφή του προς εκποίηση ακινήτου, ως και τον δήμο που βρίσκεται αυτό, (παρ.2Αα άρθρο 3 Π.Δ. 270/81).
β) την ημέρα και ώρα διενέργειας της δημοπρασίας (παρ.2Αβ άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
γ) τον τρόπο διενεργείας της δημοπρασίας, (παρ.2Αγ άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
δ) το ελάχιστο όριο πρώτης προσφοράς (παρ.2Αδ άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
Η εκτίμηση της επιτροπής για την αξία του ακινήτου λαμβάνεται υπ' όψιν κατά την κατάρτιση της σχετικής διακηρύξεως για τον καθορισμό του ελαχίστου ορίου της πρώτης προσφοράς, μη δυναμένου να μειωθεί πέραν του 10% επί της γενομένης από την επιτροπή εκτιμήσεως. (άρθρο 8 παρ.3 ΠΔ 270/81)
ε) ότι κανείς δεν είναι δεκτός στην δημοπρασία, αν δεν προσαγάγει για την συμμετοχή του στην δημοπρασία, ως εγγύηση στην επιτροπή διενέργειας της δημοπρασίας, γραμμάτιο συστάσεως παρακαταθήκης του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων ή εγγυητική επιστολή αναγνωρισμένης Τράπεζης ή βεβαίωση του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων περί παρακατάθεσης ούτω από αυτόν που επιθυμεί να λάβει μέρος στην δημοπρασία ή από άλλον που ενεργεί για λογαριασμό του διαγωνιζομένου, ομολογιών Δημοσίου, Τραπέζης ή Οργανισμού κοινής ωφελείας, αναγνωριζομένων δι' εγγυοδοσίας, ποσού ίσου με το ένα δέκατο (1/10) του οριζομένου ελαχίστου ορίου πρώτης προσφοράς της διακήρυξης. (παρ.2Βα άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
στ) ότι ο τελευταίος πλειοδότης υποχρεούται εντός δέκα ήμερων από της κοινοποιήσεως σε αυτόν της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής περί κατακύρωσης ή εγκρίσεως του αποτελέσματος της δημοπρασίας και πριν τη σύνταξη και υπογραφή του συμβολαίου, να καταβάλλει ολόκληρο το τίμημα στο δημοτικό ταμείο. (παρ.2Ββ άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
ζ) ότι ο δήμος δεν ευθύνεται έναντι του αγοραστού για οιανδήποτε εκνίκηση του πράγματος, ούτε για την εν γένει κατάσταση αυτού και προκειμένου περί ακινήτου, για τις επί αυτού υφιστάμενες δουλείες, και ότι ο Δήμος υποχρεούται σε περίπτωση εκνίκησης, να επιστρέψει στον αγοραστή το καταβληθέν τίμημα ατόκως, ενώ σε περίπτωση μερικής εκνίκησης, να επιστρέψει ανάλογο ποσό, το οποίο ορίζεται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, χωρίς να αποκλείεται η προσφυγή στα δικαστήρια. (παρ.2Βγ άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
η) ότι ο αναδειχθησόμενος τελευταίος πλειοδότης υποχρεούται να παρουσιάσει αξιόχρεο εγγυητή ο οποίος θα υπογράψει τα πρακτικά της δημοπρασίας καθιστάμενος αλληλεγγύως και εις όλόκληρον υπεύθυνος με τον πλειοδότη για την εκπλήρωση των όρων της συμβάσεως (παρ.2Αε άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
θ) ότι ο τελευταίος πλειοδότης δεν αποκτά κανένα δικαίωμα προς αποζημίωση από τη μη έγκριση των πρακτικών της δημοπρασίας από την Οικονομική Επιτροπή, (παρ.2Αστ άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
ι) ότι ο τελευταίος πλειοδότης υποχρεούται, εντός δέκα ήμερων από της κοινοποιήσεως της αποφάσεως περί κατακυρώσεως ή εγκρίσεως του αποτελέσματος της δημοπρασίας, η οποία ενεργείται με αποδεικτικό παραλαβής, να προσέλθει με τον εγγυητή του για την σύνταξη και υπογραφή της συμβάσεως, αλλιώς η κατατεθείσα εγγύηση καταπίπτει υπέρ του δήμου άνευ δικαστικής παρεμβάσεως, και ενεργείται αναπλειστηριασμός εις βάρος του πλειοδότη και του εγγυητή, σε περίπτωση επί έλαττον διαφοράς του αποτελέσματος τής δημοπρασίας από την προηγουμένη, (παρ.2Αζ άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
ια) ότι η σύμβαση θεωρείται οριστικώς καταρτισθείσα από τη λήξη της προθεσμίας των 10 ημερών της προηγούμενης παραγράφου (παρ.2Αη άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
ιβ) κάθε όρο, ο οποίος στη συγκεκριμένη περίπτωση τείνει στην πληρέστερη εξασφάλιση των συμφερόντων του δήμου. (παρ.2Αθ άρθρο 3 Π.Δ. 270/81)
ii. Δημοσίευση διακήρυξης
Η διακήρυξη δημοσιεύεται με φροντίδα του δημάρχου, τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν τη διενέργεια της δημοπρασίας με τοιχοκόλληση αντιγράφου της στην εξώθυρα ή άλλο μέρος του δημοτικού καταστήματος που προορίζεται γι αυτό και στο δημοσιότερο μέρος της έδρας του δήμου. ενώ αν το προς εκποίηση ακίνητο βρίσκεται στην περιφέρεια άλλου δήμου αντίγραφο της διακήρυξης πρέπει να τοιχοκολληθεί και στο κατάστημα του δήμου όπου βρίσκεται το ακίνητο, όπως και στο δημοσιότερο μέρος της έδρας αυτών, συντασσομένου και στις 2 περιπτώσεις αποδεικτικού δημοσίευσης δύο μαρτύρων. (άρθρο 4 παρ.1 ΠΔ 270/1981)
Περίληψη της διακηρύξεως μπορεί να δημοσιεύεται, εφόσον το αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο, λόγω της σπουδαιότητας του αντικειμένου της δημοπρασίας, και σε μία από τις εφημερίδες της πόλης ή του νομού, δέκα (10) πλήρεις ημέρες πριν τη διενέργεια της δημοπρασίας, καθώς και σε μία των ημερησίων εφημερίδων Αθηνών ή Θεσσαλονίκης. (άρθρο 4 παρ.2 ΠΔ 270/1981)
Η Διοίκηση οφείλει να επιμεληθεί των δημοσιεύσεων των διακηρύξεων, ώστε πρώτον, από το περιεχόμενό τους να μην καταλείπονται αμφιβολίες ως προς τις ακριβείς προθεσμίες που τίθενται για την εκπλήρωση κάποιας υποχρεώσεως εκ μέρους των ενδιαφερομένων, και, δεύτερον, στην περίπτωση που επιλέγεται η μέθοδος διεξαγωγής του διαγωνισμού σε περισσότερα του ενός στάδια, οι τιθέμενες με τη διακήρυξη αντίστοιχες προθεσμίες να μνημονεύονται και στις δημοσιευόμενες περιλήψεις. Περαιτέρω, κατά την έννοια των άρθρων 3 και 4 του π.δ/τος 270/1981 ως και εκείνης του άρθρου 5 του αυτού π.δ/τος, όταν η εκπλήρωση επιβαλλομένης με τη διακήρυξη υποχρεώσεως απαιτεί, ως εκ της φύσεώς της, ικανή προετοιμασία εκ μέρους των ενδιαφερομένων, πρέπει η τασσόμενη προς τούτο με τη διακήρυξη προθεσμία να είναι, κατ' αντικειμενική εκτίμηση των πραγμάτων, εύλογη, επί πλέον δε, ως εκ της φύσεως της προβλεπόμενης με τις ανωτέρω διατάξεις δημοπρασίας (φανεράς και προφορικής), πρέπει να επιδιώκεται η ευρύτερη δυνατή συμμετοχή πιθανών πλειοδοτών προς εξασφάλιση μείζονος ανταγωνισμού. (ΣτΕ 814/2002)
Όπως προκύπτει από την αιτιολογική έκθεση του άρθρου 1 παρ.3 του ν.3548/2007 αλλά και δεδομένης της σχετικής νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στο πεδίο εφαρμογής του Ν.3548/07 εμπίπτουν και οι διακηρύξεις δημοπρασιών περί εκμισθώσεων, αγορών κ.α. (ΥΠ.ΕΣ. 16877/17.06.2013)
Σχετική η Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 60/2012 η οποία εξετάζει την περίπτωση των μισθώσεων και στην οποία γίνεται δεκτό ότι είναι υποχρεωτικές για τις δημοπρασίες μισθώσεων και οι δημοσιεύσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις του Ν.3548/2007.
ΟΜΩΣ με την παρ. 1 του άρθρου 16 του Ν. 4208/13 (ΦΕΚ 252/18.11.2013 τεύχος Α') αντικαταστάθηκε το πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 1 του Ν. 3548/07, το οποίο προβλέπει πλέον ότι στις διατάξεις του νόμου αυτού υπάγονται όλες οι δημοσιεύσεις των φορέων του, κατά την παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 (Α'65), Δημοσίου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως εκάστοτε ισχύει, σε νομαρχιακές και τοπικές εφημερίδες, εφόσον αυτές προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις ως υποχρεωτικές.
Η πρόβλεψη αυτή περί υποχρεωτικών δημοσιεύσεων δεν υπήρχε στην προηγούμενη μορφή της διάταξης. Δεδομένου ότι στις εκποιήσεις προβλέπεται μια προαιρετική και όχι υποχρεωτική δημοσίευση, το πιθανότερο είναι ότι η ανωτέρω νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα αλλάξει.
Από την 1.1.2024 1.1.2022 1η Ιανουαρίου 2021 καταργείται η περίπτωση α' της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3548/2007 (Α' 68), περί υποχρέωσης δημοσίευσης διακηρύξεων δημοπρασιών και προκηρύξεων διαγωνισμών, σε νομαρχιακές και τοπικές εφημερίδες και η παρ. 1 σημείο Α' και παρ. 1 σημείο Β' του άρθρου 3 του Ν.3548/07 περί κατανομής των καταχωρίσεων των ανωτέρω δημοσιεύσεων σε νομαρχιακές και τοπικές εφημερίδες. (περίπτ. 35 παρ. 1 άρθρο 377 και παρ. 12 άρθρο 379 Ν. 4412/16 όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 185 του Ν. 4764/2020 και το άρθρο 245 του Ν. 4782/21)
Όπου στις κείμενες διατάξεις γίνεται αναφορά σε νομαρχιακές εφημερίδες εφεξής νοούνται οι περιφερειακές εφημερίδες. (άρθρο 16 Ν.4487/17)
Όσον αφορά το καθεστώς δημοσιεύσεων του Ν.3548/2007 δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΤΑ » ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ » Μίσθωση ακινήτων από τους Δήμους » Μίσθωση ακινήτων από τους Δήμους με δημοπρασία » Διαδικασία διενέργειας δημοπρασίας » ΙΙΙ. Διαδικασία διενέργειας της δημοπρασίας »γ. Φάσεις δημοπρασίας »1. Α Φάση: Διακήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος » i. Δημοσίευση διακήρυξης
iii. Τροποποίηση όρων διακήρυξης
Η τροποποίηση των όρων της διακήρυξης ή η προσθήκη νέων όρων ή η κατάργηση κάποιου από αυτούς είναι δυνατή, μόνο εφόσον τηρηθεί ο τύπος της δημοσιότητας, τον οποίο καθορίζει ο νόμος. (Εφ.Πειραιώς 684/88)
«Ορθή επανάληψη» της απόφασης της Δημαρχιακής Επιτροπής, με την οποία καθορίστηκαν οι όροι δημοπρασίας, στην οποία προστέθηκε νέος όρος, δεν είναι νόμιμη, καθόσον αποτελεί στην ουσία τροποποιητική απόφαση του ίδιου οργάνου. Η «ορθή επανάληψη» πρέπει να περιορίζεται αποκλειστικά στη διόρθωση γραφικών ή λογιστικών σφαλμάτων και δεν θίγει το λοιπό περιεχόμενο της πράξης που παραμένει αναλλοίωτο και ταυτόσημο με το αρχικό. Συνεπώς είναι μη νόμιμη, η κατ΄ εφαρμογή αυτής διορθωθείσα διακήρυξη και η σύμβαση που βάσει αυτής συνάφθηκε μεταξύ του Δήμου και του ιδιοκτήτη του ακινήτου. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 217/2007 (Ε΄Διακοπών)
iv. Παράβαση όρων διακήρυξης
Όπως γίνεται παγίως δεκτό η διακήρυξη του διαγωνισμού αποτελεί κανονιστική πράξη από την οποία διέπεται ο διαγωνισμός και η οποία δεσμεύει τόσο την αρμόδια δημόσια αρχή, όσο και τους διαγωνιζόμενους, η δε παράβαση ουσιωδών διατάξεών της οδηγεί σε ακυρότητα της αποφάσεως με την οποία εγκρίνεται το αποτέλεσμα του διαγωνισμού. (Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 79/2010)
-4. Διενέργεια δημοπρασίας
i. Χρόνος διενέργειας δημοπρασίας
Η δημοπρασία διεξάγεται κατά την ορισθείσα ημέρα και ώρα στον καθορισμένο τόπο. Η δημοπρασία μπορεί να συνεχιστεί και πέραν της οριζόμενης στη διακήρυξη ώρας, εφ' όσον εξακολουθούν άνευ διακοπής οι προσφορές. Για τη συνέχιση της δημοπρασίας και πέραν της οριζόμενης ώρας αποφασίζει η Επιτροπή διενέργειας της δημοπρασίας, η απόφαση της οποίας καταχωρείται στα πρακτικά. (παρ.1 άρθρο 5 Π.Δ. 270/81)
ii. Υποβολή προσφορών
Κάθε προσφορά είναι δεσμευτική για τον εκάστοτε πλειοδοτούντα, η δέσμευση δε αύτη μεταφέρεται αλληλοδιαδόχως από τον πρώτο στους ακόλουθους και επιβαρύνει οριστικώς τον τελευταίο πλειοδότη. (άρθρο 5 παρ.2 ΠΔ 270/81)
Αν κάποιος πλειοδοτεί για λογαριασμό άλλου, οφείλει να το δηλώσει προς την επιτροπή διενέργειας της δημοπρασίας, πριν την έναρξη του συναγωνισμού, παρουσιάζοντας και το προς τούτο νόμιμο πληρεξούσιο έγγραφο, αλλιώς θεωρείται ότι μετέχει για δικό του λογαριασμό. (άρθρο 5 παρ.3 ΠΔ 270/81)
iii. Σύνταξη Πρακτικών
Οι προσφορές των πλειοδοτών αναγράφονται στα πρακτικά κατά σειρά εκφωνήσεως μετά του ονοματεπωνύμου του πλειοδότη. (άρθρο 5 παρ. 2 ΠΔ 270/1981)
Η απόφαση της επί της δημοπρασίας επιτροπής περί αποκλεισμού ενδιαφερομένου να συμμετάσχει στη δημοπρασία, επειδή δεν πληροί τους υπό της οικείας διακηρύξεως προβλεπόμενους όρους, αναγράφεται στα πρακτικά. (άρθρο 5 παρ.5 ΠΔ 270/1981)
Τα πρακτικά της δημοπρασίας συντάσσονται εφ' απλού χάρτου. (άρθρο 5 παρ.6 ΠΔ 270/1981)
Μετά την λήξη της δημοπρασίας τα πρακτικά υπογράφονται από την Επιτροπή διενέργειας της δημοπρασίας και από τον τελευταίο πλειοδότη και τον εγγυητή αυτού. Αν κάποιος από αυτούς είναι αγράμματος, υπογράφει άντ' αυτού άλλος, βάσει, ειδικού νομίμου πληρεξουσίου η δύο πρόσωπα εκ των παρισταμένων κατά την διενέργεια της δημοπρασίας, τα οποία καλεί ή Επιτροπή διενέργειας της δημοπρασίας και τα οποία βεβαιώνουν στο πρακτικό της δημοπρασίας ότι ό τελευταίος πλειοδότης ή ο εγγυητής του δήλωσε άγνοια γραμμάτων. (άρθρο 5 παρ. 7 ΠΔ 270/1981)
iv. Κατακύρωση της δημοπρασίας
Η Οικονομική επιτροπή αποφασίζει για την κατακύρωση της δημοπρασίας. (παρ.8 άρθρο 5 ΠΔ 270/1981) (παρ.1στ.i άρθρο 72 Ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4623/19 και με την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 10 του Ν. 4674/20 και αντικαταστάθηκε εκ νέου με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20) (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.VII Πράξη 129/2014- Ανακλήθηκε από την Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 33/2014, λόγω συγγνωστής πλάνης)
Ο προσδιορισμός του εύλογου χρόνου για την κατακύρωση της δημοπρασίας εξαρτάται από συγκεκριμένους ειδικούς λόγους, οι οποίοι κρίνονται αντικειμενικά κατά περίπτωση. (Ατομική Γνωμοδότηση ΝΣΚ 226/2005)
v. Υποβολή ενστάσεων
Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων αυτών, καθώς και των συνδέσμων τους, για λόγους νομιμότητας, ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α., μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε πλήρη γνώση αυτής. Ατομικές πράξεις κοινοποιούνται στον ενδιαφερόμενο με απόδειξη παραλαβής και αναφέρουν υποχρεωτικά ότι κατ' αυτών χωρεί ειδική προσφυγή για λόγους νομιμότητας ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α. μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών. (παρ.1 άρθρο 227 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 118 του Ν.4555/18)
Προσφυγή επιτρέπεται και κατά παράλειψης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας των οργάνων της προηγούμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή η προσφυγή ασκείται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την παρέλευση άπρακτης της ειδικής προθεσμίας που τυχόν τάσσει ο νόμος για την έκδοση της οικείας πράξης, διαφορετικά μετά την παρέλευση τριμήνου από την υποβολή της σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου.Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αυτών και των συνδέσμων για λόγους νομιμότητας, μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής. (παρ.2 άρθρο 227 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 118 του Ν.4555/18)
Για περισσότερα δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ » ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΟΤΑ » Έλεγχος Νομιμότητας Πράξεων ΟΤΑ » VI. Έλεγχος μετά από προσφυγή ή αίτηση θεραπείας πολιτών.
vi. Έλεγχος νομιμότητας
Οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των δήμων, καθώς και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο νομιμότητας στην Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας (ΑΥΕ) Ο.Τ.Α., εφόσον αφορούν την εκποίηση, λόγω πώλησης ή δωρεάς κατά κυριότητα, ακινήτων. (περίπτ.γ παρ.1 άρθρο 225 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 116 του Ν.4555/18)
Συνεπώς, η απόφαση κατακύρωσης της δημοπρασίας της Οικονομικής επιτροπής αποστέλλεται για έλεγχο νομιμότητας στο Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Ο Γενικός Γραμματέας στο πλαίσιο του ελέγχου αυτού, μπορεί να ασκήσει παρεμπιπτόντως έλεγχο και σε κάθε άλλη πράξη (διακηρύξεις, δημοπρασίες, πρακτικά επιτροπών κλπ.), στην οποία στηρίχθηκε η έκδοση της κατακυρωτικής πράξης. Η κατακυρωτική πράξη ακυρώνεται, εάν από τον παρεμπίπτοντα έλεγχο προκύψει ότι η κατακυρωτική απόφαση στηρίχτηκε σε πράξη μη νόμιμη. (ΥΠΕΣΔΔΑ Εγκ.11/7666/07.02.2007)
vii. Καταβολή τιμήματος
Κατά την πώληση ή μίσθωση κτιρίων ή κτιριακών μονάδων, επιδεικνύεται από τον ιδιοκτήτη ή εκμισθωτή το ΠΕΑ ή αντίγραφό του, στον υποψήφιο νέο αγοραστή ή ενοικιαστή και παραδίδεται αυτό στο νέο αγοραστή ή ενοικιαστή. (παρ.2 άρθρο 12 Ν.4122/13, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 65 του Ν.4685/20) (Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/111748/705/19.11.2020)
Το ΠΕΑ περιλαμβάνει την ενεργειακή απόδοση του κτιρίου ή της κτιριακής μονάδας, όπως προκύπτει από την ενεργειακή επιθεώρηση και τους υπολογισμούς, και κατ' ελάχιστον τα στοιχεία και πληροφορίες του άρθρου 13 της ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.178581/30.06.2017 (ΦΕΚ 2367/12.07.2017 τεύχος Β'). (παρ.1 άρθρο 13 ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.178581/30.06.2017 (ΦΕΚ 2367/12.07.2017 τεύχος Β'), όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.170472/18.01.2018 (ΦΕΚ 181/26.01.2018 τεύχος Β’)
Κατά την πώληση ή μίσθωση κτιρίων ή κτιριακών μονάδων πριν από την ολοκλήρωση της κατασκευής τους, γνωστοποιείται από τον πωλητή ή τον εκμισθωτή η εκτίμηση της μελλοντικής ενεργειακής απόδοσής τους, όπως αυτή προκύπτει από τη Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης (ΜΕΑ), κατά παρέκκλιση από τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 12 του Ν.4122/13, στον αγοραστή ή ενοικιαστή κατά περίπτωση. Στην περίπτωση αυτή το ΠΕΑ εκδίδεται μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή του κτιρίου ή της κτιριακής μονάδας, συνοδευόμενο από το πόρισμα του Ενεργειακού Επιθεωρητή του άρθρου 21. (παρ.3 άρθρο 12 Ν.4122/13, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 65 του Ν.4685/20) (Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/111748/705/19.11.2020)
Κατά την έντυπη ή ηλεκτρονική δήλωση στην αρμόδια Δημόσια Αρχή μίσθωσης (μακροχρόνιας, βραχυχρόνιας, υπεκμίσθωσης) σε νέο ενοικιαστή κτιρίου ή κτιριακής μονάδας, ο αριθμός πρωτοκόλλου του ΠΕΑ καταχωρίζεται υποχρεωτικά σε αυτή. (παρ.8 άρθρο 12 Ν.4122/13, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 65 του Ν.4685/20) (Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/111748/705/19.11.2020)
Κάθε συμβολαιογράφος, για την κατάρτιση πράξεως αγοραπωλησίας ακινήτου, υποχρεούται να ελέγξει την εγκυρότητα του ΠΕΑ από το πληροφοριακό σύστημα του αρχείου επιθεώρησης κτιρίων, να μνημονεύσει στο συμβόλαιο τον αριθμό πρωτοκόλλου και τον αριθμό ασφαλείας του ΠΕΑ και να επισυνάψει σε αυτό επίσημο αντίγραφο του ΠΕΑ. (παρ.3 άρθρο 13 ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.178581/30.06.2017 (ΦΕΚ 2367/12.07.2017 τεύχος Β'), όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ ΔΕΠΕΑ/οικ.170472/18.01.2018 (ΦΕΚ 181/26.01.2018 τεύχος Β’)
Για περισσότερα σχετικά με το ΠΕΑ δείτε την ενότητα:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΤΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων-Μηδενική κατανάλωση ενέργειας-Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ)
Για τα έξοδα Υποθηκοφύλακα δείτε την ενότητα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ-ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ » Απαλλαγές Γενικά