Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Πληρωμής από Δήμο
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομοθεσία
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα
Τίτλος Δαπάνης | Καταβολή κεφαλαίου σύστασης (ή καταβολή αύξησης του κεφαλαίου) σε επιχείρηση ΟΤΑ |
ΚΑ Προϋπολογισμού | 7513 |
Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 751 και 752 εγγράφονται οι συμμετοχές του δήμου σε επιχειρήσεις, δηλαδή η καταβολή του αρχικού κεφαλαίου ή η τυχόν αύξησή του. Η υποκατηγορία 751 έχει αντικατασταθεί με την παρ. 2 του άρθρου 1 της υπ' αριθμ. 70560/16-11-2009 (ΦΕΚ 2394 Β΄) απόφασης, με την οποία δημιουργήθηκαν διακριτοί τετραψήφιοι κωδικοί για την εγγραφή των συμμετοχών του δήμου ανά είδος επιχείρησης. Οι κωδικοί αυτοί περιλαμβάνουν τόσο τις επιχειρήσεις που έχουν συσταθεί βάσει των διατάξεων του π.δ. 410/1995 και εξακολουθούν να λειτουργούν κατά τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία, όσο και αυτές που συστήθηκαν και λειτουργούν κατά τα οριζόμενα στον ισχύοντα ΚΔΚ. Για την ορθότερη παρακολούθηση των χρηματοδοτήσεων αυτών, οι ανωτέρω τετραψήφιοι κωδικοί θα αναπτυχθούν (επί παραδείγματι ο ΚΑ 7511 θα αναπτυχθεί σε 7511.01, 7511.02 κ.ο.κ.) ώστε να παρακολουθείται ξεχωριστά η συμμετοχή ανά επιχείρηση ή νομικό πρόσωπο. Στον ΚΑ 7518 «Συμμετοχή σε αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα», εγγράφονται και οι εισφορές σε δίκτυα δήμων και περιφερειών (άρθρο 101 του ν. 3852/2010). Οι κωδικοί της υποκατηγορίας εντάσσονται στον ΚΑ 10 «Οικονομικές και διοικητικές υπηρεσίες». [embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] |
Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία |
Για τα σχετικά με τη σύσταση επιχείρησης πατήστε εδώ Φόρος στη συγκέντρωση κεφαλαίων Αποτελούν συγκέντρωση κεφαλαίων και υπάγονται στο φόρο μεταξύ άλλων η σύσταση των προσώπων, που προβλέπονται από το άρθρο 17 και η αύξηση του κεφαλαίου τους, που γίνεται με την εισφορά περιουσιακών στοιχείων οποιουδήποτε είδους. (περιπτ. α παρ 1 άρθρο 18 του Ν. 1676/86) Ο φόρος ορίζεται σε 1% στην αξία που φορολογείται.(άρθρο 21 του Ν. 1676/86) Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι οι κοινωφελείς επιχειρήσεις δεν εμπίπτουν στην κατηγορία των υπόχρεων καταβολής του ανωτέρω φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων. Αντίθετα οι επιχειρήσεις που συστήνουν οι ΟΤΑ καθώς και οι αυξήσεις κεφαλαίου επιχειρήσεων που έχουν σκοπό το κέρδος, υποχρεούνται στην καταβολή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου
|
Δικαιολογητικά πληρωμής από το Δήμο |
1.Καταστατικό - δηλαδή το ΦΕΚ σύστασης(ή και της σχετικής τροποποίησης για τις περιπτώσεις καταβολής της αύξηση του κεφαλαίου)- Δηλαδή το ΦΕΚ στο οποίο δημοσιεύτηκε η απόφαση του Γ.Γ. της οικείας Περιφέρειας.(παρ 2 Αρθρο 253 Ν. 3463/06) (άρθρο 277 Π.Δ. 410/95) |
2. Οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας.(παρ 2 Αρθρο 253 Ν. 3463/06) Η ίδια υποχρέωση υφίσταται και σε κάθε περίπτωση αύξησης του κεφαλαίου ή της εισφοράς του Ο.Τ.Α. στην επιχείρηση. |
|
3. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18) |
|
4.Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τον ορισμό των μελών του Δ.Σ., τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο. | |
5.Απόφαση του Δ.Σ. της επιχείρησης για τον ορισμό νομίμου εκπρόσωπου (ή διαχειριστή), από την οποία θα διαπιστώνεται η νομιμοποίηση του προσώπου που θα παραλάβει τα χρήματα. | |
6.Αθεώρητο τιμολόγιο ανόργανων εσόδων (άρθρο 6 παρ.3 Κ.Φ.Α.Σ.-υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12) |
|
7.Αποδεικτικό πληρωμής του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου (όπου απαιτείται)(άρθρα 17 έως 22 του Ν. 1676/86)- Για τις κοινωφελείς δεν απατείται. | |
8. Bεβαίωση περί της εγγραφής και της ενημερότητας των στοιχείων της επιχείρησης στο Μητρώο Σύστασης και Λειτουργίας Επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. (από 1.7.2015 -άρθρο 26 του Ν.4257/2014) Για περισσότερα δείτε την σχετική ενότητα ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΜΗΤΡΩΑ - ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Μητρώο σύστασης και λειτουργίας επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. (από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 6 του Ν.4674/20, η οποία θα γίνει με απόφαση του ΥΠ.ΕΣ., τα στοιχεία καταχωρίζονται στο Μητρώο αυτό- σχετική ενότητα: ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ - ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ » ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ - ΔΙΑΥΓΕΙΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ » Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης) -από 06.10.2023 (ημερ. έναρξης ισχύος ν.5056/23) καταργείται το άρθρο 6 του Ν.4674/20 περί Μητρώου Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από την περίπτ.α' της παρ.2 του άρθρου 53 του ν.5056/23 |
|
9. Κατάσταση πληρωμής | |
[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post] | |
Κρατήσεις |
Δεν γίνεται καμία κράτηση από το Δήμο |
Τι να προσέξω | |
Καθεστώς Φ.Π.Α. |
Δεν υπόκειται σε ΦΠΑ |
Σχετική νομοθεσία | |
Σχετική νομολογία | Αύξηση κεφαλαίου επιχείρησης Συμμετοχή σε κεφάλαιο νεοϊδρυθείσας επιχείρησης Μη νόμιμες απευθείας αναθέσεις Μη νόμιμες οικονομικές ενισχύσεις Αύξηση κεφαλαίου επιχείρησης Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 116/2012. Ηαύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της δημοτικής ανώνυμης εταιρείαςαποσκοπεί μεν στην υλοποίηση επενδυτικών προγραμμάτων, η σχετική ωστόσο απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου λήφθηκε χωρίς οι συνταχθείσες για το λόγο αυτό οικονομοτεχνικές μελέτες να φέρουν το αναγκαίο κατά νόμο ελάχιστο περιεχόμενο καθόσον δεν αναφέρονται σε παράγοντες που προσδιορίζουν τη βιωσιμότητα της εταιρείας και στην ικανότητα αυτής να ανταποκριθεί στις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις που θα δημιουργηθούν με τις προαναφερόμενες επενδύσεις, καθώς και στους προβλεπόμενους ισολογισμούς με τα αποτελέσματα χρήσης και τις αναμενόμενες ταμειακές ροές. Περαιτέρω, δεν περιλαμβάνουν τεκμηριωμένη ανάλυση του κόστους εκάστης επένδυσης με όλες τις δαπάνες που απαιτούνται και χρηματοδοτικό σχήμα στο οποίο να αναλύετε η άντληση των κεφαλαίων με βάση την ανάλυση του κόστους και αξιολόγηση των επενδυτικών έργων και να προσδιορίζονται οι πηγές της χρηματοδότησης. Εξάλλου, σε κάθε περίπτωση από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι έχει συνταχθεί η απαιτούμενη, κατά τα προαναφερόμενα, οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της συμμετοχής της άνω δημοτικής εταιρείας στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «ΧΧΧ Α.Ε.», δεν δύναται δε αυτή να υποκατασταθεί από τις συνταχθείσες εκείνες που αφορούν στην υλοποίηση επενδυτικών έργων από την τελευταία. Μη νόμιμη δαπάνη. Ελ. Συν. Τμ.7 Πράξη 80/2011 Νόμιμη η καταβολή εκ μέρους του Δήμου μέρους του ποσού της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης, καθώς α) Η συμμετοχή του Δήμου στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της δεν αντίκειται στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 259 του Δ.Κ.Κ. και β) η βιωσιμότητά της δεν στηρίζεται αποκλειστικά στην χρηματοδότηση του Δήμου. Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 433/2010 Νόμιμη η συμμετοχή του Δήμου στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρίας διότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 265 παρ. 8 του Δ.Κ.Κ. για υποχρεωτική λύση της άνω εταιρίας, αφού δεν έχουν παρέλθει τρεις συνεχόμενες ζημιογόνες εταιρικές χρήσεις μετά διετία από την προσαρμογή, της άνω εταιρίας στις διατάξεις του νέου Δ.Κ.Κ. Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 399/2010 Νόμιμη η καταβολή της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου αμιγούς δημοτικής επιχείρησης από το Δήμο προκειμένου να ολοκληρωθεί η κατασκευή του Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου καθώς εχώρησε αφενός κατόπιν επέκτασης των καταστατικών σκοπών και δραστηριοτήτων της (δια της προσθήκης στους καταστατικούς της σκοπούς και της ανέγερσης-λειτουργίας του Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου το οποίο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί) και μετά από σύνταξη σχετικής οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας και αφετέρου σε εκπλήρωση ανειλημμένων υποχρεώσεων του Δήμου, για την πραγματοποίηση του αυτοχρηματοδοτούμενου τμήματος του έργου από πόρους του Δήμου, για την οποία θα διατεθεί το ποσό της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της Δημοτικής Επιχείρησης. Ελ.Συν. Τμ.7Πράξη 135/2008 Η καταβολή αυξημένου κεφαλαίου από δήμο σε αναπτυξιακή εταιρεία, χωρίς προηγουμένως να έχει συνταχθεί οικονομικοτεχνική μελέτη, αποτελεί στην ουσία χρηματοδότηση της επιχείρησης, κατά παράβαση του άρθρου 277, παρ.8 του Δ.Κ.Κ. και ανεπίτρεπτη κρατική ενίσχυση, κατά παράβαση του άρθρου 87 παρ.1 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Περαιτέρω, από τη στιγμή που η ανώνυμη εταιρεία οφείλει στο ΙΚΑ, το προϊόν του εντάλματος θα έπρεπε να παρακρατηθεί ολόκληρο κατά την εκκαθάριση της δαπάνης, όπως προβλέπεται στην παρ.7 του άρθρου 39 του ν.2065/1992. Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 378/2006
Ελ.Συν. Τμ. 7 Πράξη Σ31Α/2006
Μη νόμιμες απευθείας αναθέσεις Ελ.Συν. Τμ.7Πράξη 168/2008
Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 230/2007
|
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ |
[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]