Επιβολή φόρου-Ποσοστά

 

I. Απόφαση επιβολής φόρου

II. Ποσοστά Συντελεστή χώρου - Δυνατότητα αύξησης

III. Γνωστοποίηση στη ΔΕΗ

IV. Ποιον βαρύνει ο φόρος

V. Υπολογισμός Φόρου

VI. Καθορισμός Επιφάνειας

VII. Αύξηση - Μείωση της επιφάνειας - Διαδοχή

 


I. Απόφαση επιβολής φόρου

Οι δήμοι και οι κοινότητες επιτρέπεται να επιβάλλουν υπέρ αυτών, με απόφαση του συμβουλίου τους, φόρο για κάθε στεγασμένο ή μη χώρο οικιακού καταναλωτού ή καταναλωτού εμπορικής ή βιομηχανικής χρήσης που βρίσκεται στην περιφέρειά τους, ανά μετρητή παροχής ηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ. (προαιρετική η επιβολή του φόρου) (άρθρο 10 παρ.1 του Ν.1080/80)

 

Με την ίδια απόφαση ορίζεται και ο συντελεστής του φόρου σε ακέραιες μονάδες από έξι μέχρι εικοσιπέντε δραχμές (από 0,02 ευρώ έως 0,07 ευρώ) κάθε έτος, κατά τετραγωνικό μέτρο φωτιζόμενης επιφάνειας στεγασμένου χώρου, ανάλογα με την περιοχή στην οποία βρίσκεται. (άρθρο 25 παρ. 12 Ν. 1828/89)

 

Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, λαμβάνεται μέχρι τέλους του μηνός Οκτωβρίου, και κοινοποιείται στην ΔΕΗ μέχρι και της 30ης Νοεμβρίου κάθε έτους, οι δε οριζόμενοι σε αυτήν συντελεστές φόρου, ισχύουν από της 1ης του μηνός Ιανουαρίου του επομένου έτους και μέχρι τροποποιήσεως ή καταργήσεως της αποφάσεως.

Οι καθοριζόμενοι συντελεστές που τροποποιούνται, δεν εφαρμόζονται κατά την διάρκεια του οικονομικού έτους κατά τη διάρκεια του οποίου ελήφθη η σχετική απόφαση. (άρθρο 10 παρ.2 του Ν.1080/80)

 

Η απόφαση του Δημοτικού και Κοινοτικού Συμβουλίου για την επιβολή του φόρου, δημοσιεύεται εντός 5 ημερών από της ημέρας λήψεως αυτής, προκειμένου περί Δήμων παρά της εισόδου του Δημαρχιακού Καταστήματος και εν περιλήψει δια μιας των εν τω Δήμω εκδιδομένων ημερησίων εφημερίδωνπροκειμένου δε περί Κοινοτήτων παρά την είσοδο του Κοινοτικού Καταστήματος και των εκκλησιών της Κοινότητος και των συνοικισμών αυτής. (άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958) 

 

Για περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία λήψης της απόφασης δείτε και την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ » Τοπικές κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΔΚΚ & αποφάσεις αναφορικά με επιβολή φόρων, τελών και δικαιωμάτων

 

Οι κανονιστικές αποφάσεις των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων των καταργουμένων δήμων και κοινοτήτων περί καθορισμού συντελεστών δημοτικών φόρων, εφ' όσον, αφ' ενός, δεν είχαν ληφθεί για ορισμένο έτος και, αφ' ετέρου, δεν αντικαταστάθηκαν με νεώτερη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του προελθόντος από την συγχώνευση δήμου, εξακολουθούν να ισχύουν και μετά την συγχώνευση και παρέχουν στο νέο δήμο, καθολικό διάδοχο δυνάμει της παρ. 11 του άρθρου 2 του ν. 2539/1997, των καταργηθέντων οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως, νόμιμο, κατ' αρχήν, έρεισμα για την βεβαίωση του φόρου. (ΣτΕ 3012/2014 Ολομέλεια)

Σε περίπτωση που σε ορισμένες από τις δημοτικές ενότητες ή τις δημοτικές/τοπικές ενότητες του νέου Δήμου δεν είχε επιβληθεί, κατά την εκάστοτε κρίση των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων των προελθόντων από τη συγχώνευση δήμων και κοινοτήτων, ο ένδικος φόρος ή είχε μεν επιβληθεί, πλην ίσχυαν διαφορετικοί συντελεστές, ο νέος Δήμος μπορεί μεν, στα πλαίσια της εν λόγω επανεξέτασης, να αποφασίσει, ύστερα από εκτίμηση των ειδικών τοπικών συνθηκών, την επιβολή ενιαίου συντελεστή σε όλες τις δημοτικές ή τοπικές κοινότητες, σε κάθε περίπτωση, όμως, το εξουσιοδοτούμενο όργανο οφείλει να κινηθεί εντός των τασσόμενων από τον τυπικό νόμο ορίων για το ύψος του φόρου και του φορολογικού συντελεστή, δοθέντος ότι ούτε η προμνημονευθείσα μεταβατική διάταξη του 267 παρ. 4 του ν. 3852/2010 ούτε άλλες διατάξεις καταλείπουν περιθώρια υπέρβασής τους. (ΣτΕ 774/2015)

 

Η προσβαλλόμενη με την κρινόμενη αίτηση πράξη της Επιτροπής του άρθρου 7 του Ν. 2839/2000, με την οποία, κατόπιν ασκήσεως ελέγχου νομιμότητος ακυρώθηκε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου δεν παρήγαγε έννομες συνέπειες, για τον λόγο ότι με την πράξη αυτή ασκήθηκε έλεγχος νομιμότητος επί καταργηθείσης κανονιστικής αποφάσεως, καθόσον η νεώτερη κανονιστική απόφαση, έστω και αν ταυτίζεται πλήρως κατά περιεχόμενο προς την προηγηθείσα αυτής απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου, ρυθμίζει εκ νέου και κατά τρόπο αποκλειστικό το ζήτημα της αναπροσαρμογής του φόρου ηλεκτροδοτουμένων χωρών. (ΣτΕ 178/2002 Τμ. ΣΤ' )

 

Παραπέμπεται λόγω σπουδαιότητος στην επταμελή σύνθεση το ζήτημα ποία εκ των δύο πράξεων της επιτροπής του άρθρου 18 Ν. 2218/1994 φέρει εκτελεστό χαρακτήρα εν όψει του ότι με αυτές ακυρώνονται δύο αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου περί αναπροσαρμογής δημοτικού φόρου ηλεκτροδοτουμένων χώρων του αυτού περιεχομένου, και διαφερουσών ως προς τη σύνθεση του δημοτικού συμβουλίου και την τήρηση επί πλέον τύπου δημοσιότητος... (ΣτΕ 3282/2001 Τμ. ΣΤ΄)

 

Και ο μη στεγασμένος χώρος επιχειρήσεως υπόκειται στο φόρο ηλεκτροδοτουμένων χώρων, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 2 του Ν. 25/1975, εφ' όσον όμως, επ' αυτού αναπτύσσεται επιχειρηματική δραστηριότητα, που συνάπτεται άμεσα με την παραγωγική διαδικασία (ΣτΕ 2512/1999 Τμ.Γ')

 

Βήματα- Υποδείγματα

01.α. Απόφαση  οικονομικής επιτροπής με την οποία καταθέτει σχέδιο για την επιβολή του φόρου 

01.β. Κατάθεση εναλλακτικών προτάσεων λοιπών παρατάξεων, για την επιβολή του φόρου, συνοδευόμενων από εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου. (άρθρο 11 Ν.4623/19)

02. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την επιβολή του φόρου ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων και για τον καθορισμό του συντελεστή χώρου. (άρθρο 10 παρ.1κ 2 του Ν.1080/80)

03. Αποδεικτικό Δημοσίευσης και τοιχοκόλλησης της απόφασης (άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958)

 


II. Ποσοστά Συντελεστή χώρου - Δυνατότητα αύξησης

Προκειμένου περί μη στεγασμένου χώρου ο συντελεστής του φόρου ορίζεται κατά τετραγωνικό μέτρο φωτιζόμενης επιφανείας, στο μισό του συντελεστή που ορίζεται για τους στεγασμένους χώρους.(άρθρο 10 παρ.1 του Ν.1080/80)

 

Ο προβλεπόμενος συντελεστής του φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων ορίζεται από 6 μέχρι 25 δρχ. (από 0,02 ευρώ έως 0,07 ευρώ) Ο συντελεστής αυτός μπορεί να αυξάνεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου μέχρι 20% για κάθε οικονομικό έτος. (άρθρου 25 παρ. 12 Ν. 1828/89)

 

«Ο φόρος των ηλεκτροδοτούμενων χώρων (Ν. 1080/80) όπως διαμορφώνεται εκάστοτε, μπορεί να προσαυξάνεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, περαιτέρω μέχρι 25% προκειμένου το πρόσθετο αυτό ποσό να διατίθεται αποκλειστικά για ενίσχυση των κονδυλίων λειτουργικών δαπανών και συντήρησης των σχολείων.» (άρθρου 113 παρ. 6 Ν. 1892/90)

Στις υπό ανέγερση οικοδομές ο φόρος επιβάλλεται, με χρήση του συντελεστή που προβλέπεται από το άρθρο 10, παρ. 1 του ν. 1080 για τους μη στεγασμένους χώρους (δηλαδή στο ήμισυ αυτών που ισχύει για τους στεγασμένους χώρους). (ΥΠ.ΕΣ. 7699/16.03.2012)

 

Με την απόφαση ΣτΕ Τμ.Β 3716/2012 κρίθηκε ότι ο καθορισμός του συντελεστή φόρου ηλεκτροδοτουμένων χώρων δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο νομοθετικής εξουσιοδότησης και το εδ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 1080/1980, αντίκειται στο άρθρο 78 παρ. 4 του Συντάγματος. Με την ίδια απόφασή του το ΣτΕ παρέπεμψε στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου την κρίση του ζητήματος περί της αντίθεσης του εδ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 1080/1980 και της παρ.6 του άρθρου 113 του Ν.1892/90 στο άρθρο 78 παρ. 4 του Συντάγματος.


Στη συνέχεια η Ολομέλεια του ΣτΕ με την απόφαση 3012/2014 έκρινε ότι η διάταξη του άρθρου 10 του Ν.1080/80 δεν αντίκειται στο άρθρο 78 παρ. 4 του Συντάγματος επειδή, κατά την έννοια της ανωτέρω συνταγματικής διατάξεως του άρθρου 78 παρ. 4, ερμηνευομένης σε συνδυασμό με το άρθρο 102 του Συντάγματος, και ιδίως με τις διατάξεις της παραγράφου 1 και του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 6 του τελευταίου αυτού άρθρου, με τις οποίες η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανατίθεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και επιβάλλεται στο Κράτος να λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα ώστε να εξασφαλίζονται οι αναγκαίοι πόροι για την εκπλήρωση της αποστολής τους, δεν αποκλείεται, προκειμένου ειδικώς περί φόρου υπέρ οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως, που αποτελεί έσοδο του οργανισμού για την αντιμετώπιση τοπικών αναγκών και την αποτελεσματική άσκηση των κατά το Σύνταγμα αρμοδιοτήτων του, να παρέχεται από το νομοθέτη εξουσιοδότηση στην διοίκηση του οργανισμού να κρίνει ως προς την σκοπιμότητα για την επιβολή του φόρου και να ορίσει το ύψος του φόρου και τον φορολογικό συντελεστή κατ' εκτίμηση των τοπικών αναγκών, στο πλαίσιο, όμως, των ορίων που ορίζονται κατά συγκεκριμένο τρόπο με τυπικό νόμο.

 


III. Γνωστοποίηση στη ΔΕΗ

Ο δήμος ή η κοινότητα γνωστοποιεί στη ΔΕΗ ένα μόνο συντελεστή για το φόρο, ο οποίος πολλαπλασιαζόμενος επί το εμβαδόν, αποδίδει ποσό ίσο προς το προκύπτον εκ του γινομένου του πραγματικού εμβαδού επί τον κατά κατηγορία συντελεστή. (άρθρο 10 παρ.3 του Ν.1080/80)

 


IV. Ποιον βαρύνει ο φόρος

Τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις του ν. 25/1975, ο φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων του άρθρου 10 του ν. 1080/1980 και το τέλος ακίνητης περιουσίας του άρθρου 24 του ν. 2130/1993, βαρύνουν τον υπόχρεο σε πληρωμή του λογαριασμού καταναλισκόμενου ηλεκτρικού ρεύματος και συνεισπράττονται από τη ΔΕΗ ή από τον εναλλακτικό προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος, σε δόσεις ίσες με τον αριθμό των ετήσιων λογαριασμών. Για το σκοπό αυτόν εκδίδεται ενιαίος λογαριασμός για κάθε υπόχρεο. (άρθρο 43 παρ.1β του Ν.3979/2011)

 

Τα ακίνητα και το υπέδαφος αυτών, που ανήκουν στην Εθνική Σιδηροδρομική Υποδομή, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 16 του άρθρου 2 του Π.Δ. 41/2005, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των εδαφίων α', γ' ,δ', ε', η', θ', ιβ', ιγ', ιδ', της παραγράφου 4 του άρθρου 6 του Ν.3891/2010, δεν υπόκεινται στο φόρο. Τα μέχρι της δημοσίευσης του Ν.4254/14 (ημερ.δημοσ.07.04.2014) βεβαιωθέντα από τους ΟΤΑ, σε εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων, τέλη , πρόστιμα και προσαυξήσεις που αφορούν στα παραπάνω ακίνητα, διαγράφονται και δεν αναζητούνται, εκτός από αυτά που έχουν κριθεί δικαστικώς αμετάκλητα. Τυχόν καταβληθέντα από το Διαχειριστή της Υποδομής, ποσά που αφορούν στις ανωτέρω περιπτώσεις τελών, δεν αναζητούνται. (παρ.15 άρθρο 6 Ν.3891/10, όπως τροποποιήθηκε με την περίπτ. 6 της υποπαρ. ΙΒ. 2 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/14)

 


V. Υπολογισμός Φόρου

Το ποσό του φόρου προκύπτει με τον πολλαπλασιασμό των ανά μετρητή παροχής ηλεκτρικού ρεύματος από τη ΔΕΗ τετραγωνικών μέτρων επιφανείας του χώρου, επί τον συντελεστή του φόρου. (άρθρο 10 παρ.3 του Ν.1080/80)

 


VI. Καθορισμός Επιφάνειας

Για τον προσδιορισμό της επιφανείας των στεγασμένων ή μη χώρων, λαμβάνεται υπ' όψιν η υφισταμένη πραγματική ή πλασματική εμβαδομέτρηση για τον υπολογισμό των εισπραττόμενων τελών καθαριότητος και φωτισμού (ΚΑ0311), συμφώνως με τις διατάξεις του Ν. 25/75.

Προκειμένου για χώρους που ηλεκτροδοτούνται για πρώτη φορά, λαμβάνεται υπόψη η εμβαδομέτρηση η αναφερομένη στις υπεύθυνες δηλώσεις που υποβάλλονται από τους υπόχρεους στη ΔΕΗ για τη σύνδεση τους επί του σώματος των οποίων βεβαιούται από τον οικείο δήμου ή κοινότητα ότι τους κατατέθηκεαντίγραφο.

Για τον καθορισμό σε τετραγωνικά μέτρα της επιφανείας των κατοικιών που βρίσκονται σε αγροτικές περιοχές, δεν λαμβάνονται υπ' όψιν οι χώροι σταυλισμού και οι εκτός της κυρίας κατοικίας λοιποί χώροι οι οποίοι δεν προορίζονται δια κατοικία. (άρθρο 10 παρ.3 του Ν.1080/80)

 

Η επιφάνεια που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του ενιαίου τέλους φωτισμού και καθαριότητας και του φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων είναι η χρησιμοποιούμενη επιφάνεια (στεγασμένη και αστέγαστη) του συγκεκριμένου ακινήτου, η οποία ηλεκτροδοτείται από τον μετρητή του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς να γίνεται διάκριση εάν η επιφάνεια αυτή είναι κύριας ή βοηθητικής χρήσης, εφόσον η χρήση επιδρά μόνο στον καθορισμό του συντελεστή που θα ληφθεί υπόψη για τον υπολογισμό των τελών αυτών. (ΓνΝΣΚ 237/2018)

 


VII. Αύξηση - Μείωση της επιφάνειας - Διαδοχή

Ο υπόχρεος σε καταβολή του φόρου, σε περίπτωσιν αυξήσεως ή μειώσεως της επιφανείας εξ οιουδήποτε λόγου των χώρων, υποβάλλει συμπληρωματική ή τροποποιητική κατά περίπτωση δήλωση στη ΔΕΗ, μέσω του δήμου στον οποίο υπάγεται. (άρθρο 10 παρ.10 του Ν.1080/80)

 

Σε περίπτωση διαδοχής του οφειλέτου στον ηλεκτροδοτούμενο χώρο, εάν υφίσταται οφειλόμενο ποσό, η ΔΕΗ γνωστοποιεί εγγράφως στον δήμο ή την κοινότητα αυτήν την διαδοχή, καθώς και κατά το παρά του αποχωρήσαντος οφειλέτου παραμένον ανεξόφλητο ποσό, για την είσπραξή του από αυτόν. Το ποσό αυτό μπορεί να βεβαιώνεται και να εισπράττεται κατά την κειμένη νομοθεσία και σε βάρος του κυρίου ή νομέως του ακινήτου, κατά το χρόνο γενέσεως της οφειλής. (άρθρο 10 παρ.13 του Ν.1080/80)

 

Συνήγορος του Πολίτη Μάιος 2013 Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών για δημοτικά τέλη και φόρους μετά από παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη.