Βεβαίωση-Είσπραξη φόρου
VI. ΔΕΗ και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας
Η βεβαίωση του φόρου συντελείται, στις μεν περιπτώσεις συνείσπραξης από τη ΔΕΗ των τελών καθαριότητος και φωτισμού μαζί με την αξία του καταναλισκομένου ρεύματος, με την εγγραφή του υπόχρεου στον οικείο κατάλογο της ΔΕΗ που αφορά τα τέλη αυτά, στις δε περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν υφίσταται συνείσπραξη τελών καθαριότητος και φωτισμού, με την εγγραφή του υπόχρεου στις αποστελλόμενες κατά την παρ. 4 στη ΔΕΗ καταστάσεις. Και στις δύο περιπτώσεις δεν απαιτείται σύνταξη χρηματικού καταλόγου από το δήμου ή την κοινότητος. (άρθρο 10 παρ.6 του Ν.1080/80)
Οι δήμοι βεβαιώνουν ταμειακά τα κάθε είδους οφειλόμενα ποσά, από οποιαδήποτε πηγή, που καθίστανται εισπρακτέα έσοδα, εντός αποσβεστικής προθεσμίας πέντε (5) ετών, που αρχίζει το επόμενο έτος από τη γένεση της οφειλής, εκτός αν με ειδικές διατάξεις ορίζονται μικρότερες προθεσμίες. (παρ. 1 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ. 534/38880/04.05.2023)
[embed_object_post post_id="617018" post_title="Βεβαίωση οφειλών λόγω μη υποβολής δήλωσης (παρ. 2 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23)"]embed_object_post[/embed_object_post]
Για τον ακριβή καθορισμό των υπόχρεων και του οφειλόμενου ποσού, οι δήμοι, πέραν της χρήσης των μητρώων τους, δύνανται να ζητούν το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου ή την επωνυμία του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, την ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας, τον αριθμό φορολογικού μητρώου και τη διεύθυνση κατοικίας ή έδρας, από κάθε αρχή της Γενικής Κυβέρνησης κατά την έννοια της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), η οποία υποχρεούται να προσκομίσει τα αιτούμενα στοιχεία εντός ενός (1) μηνός, με κάθε πρόσφορο τρόπο. Η μη εμπρόθεσμη ανταπόκριση στο αίτημα του δήμου, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο, συνιστά λόγο πειθαρχικού ελέγχου των αρμόδιων οργάνων της Γενικής Κυβέρνησης. (παρ. 1 άρθρο 166Α ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23)
Για περισσότερα δείτε την ενότητα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » Αποσβεστική προθεσμία - Παραγραφή
Ωστόσο δείτε την ακόλουθη ενότητα σχετικά με τη χρονική ισχύ της ειδικής ρύθμισης υποβολής δήλωσης αδήλωτων τ.μ. ακινήτων:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ / ΔΙΑΦΟΡΑ / Υποβολή δήλωσης αδήλωτων τ.μ. ακινήτων
Τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις του ν. 25/1975, ο φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων του άρθρου 10 του ν. 1080/1980 και το τέλος ακίνητης περιουσίας του άρθρου 24 του ν. 2130/1993, συνεισπράττονται από τη ΔΕΗ ή από τον εναλλακτικό προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος, σε δόσεις ίσες με τον αριθμό των ετήσιων λογαριασμών. Για το σκοπό αυτόν εκδίδεται ενιαίος λογαριασμός για κάθε υπόχρεο.(άρθρο 43 παρ.1β του Ν.3979/2011)
Κάθε είδους φόροι, τέλη και εισφορές σε βάρος των ανωνύμων εταιρειών Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. του ν. 2932/2001 (Α΄ 145) και του ν. 2688/1999, ανεξαρτήτως της μετοχικής τους σύνθεσης, υπέρ των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεν συνεισπράττονται με βάση την παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 3979/2011 (Α΄ 138). (παρ.1 άρθρο 6 Ν.4597/19)
Τυχόν ποσά που αντιστοιχούν στους ανωτέρω φόρους, τέλη και εισφορές και εμφαίνονται ως ανείσπρακτα σε ήδη εκδοθέντες λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν πρόσθετων φορέων, προσαυξήσεων, προστίμων και τόκων, αφαιρούνται με αντιλογισμό από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας εντός ενενήντα (90) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και πιστώνονται αποκλειστικά προς εξόφληση οφειλών από κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. (παρ.2 άρθρο 6 Ν.4597/19)
Αν δεν διενεργείται ο ως άνω αντιλογισμός από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας εντός της προθεσμίας της παραγράφου 2, οι Οργανισμοί Λιμένος Α.Ε. προβαίνουν στο σχετικό αντιλογισμό και σε ταυτόχρονη εκκαθάριση των λογαριασμών μονομερώς, με δήλωσή τους, κοινοποιούμενη νομίμως προς τον εκάστοτε προ μηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. (παρ.3 άρθρο 6 Ν.4597/19)
Για την είσπραξη του φόρου, σε όσες περιπτώσεις δεν συνεισπράττονται από τη ΔΕΗ τα τέλη καθαριότητος και φωτισμού, υποβάλλονται σε αυτήν εφ' άπαξ από του δήμου ή της κοινότητος καταστάσεις, στις οποίες αναγράφονται για κάθε υπόχρεο τα πλήρη στοιχεία αυτού και το εμβαδόν του υποκειμένου στο φόρο χώρου. (άρθρο 10 παρ.4 του Ν.1080/80)
Οι καταρτιζόμενες καταστάσεις αποστέλλονται επί αποδείξει στη ΔΕΗ μέχρι τέλους του μηνός Νοεμβρίου και ισχύουν για όσο χρόνο ισχύει και η απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, χωρίς να απαιτείται νέα κατ' έτος σύνταξη καταστάσεως.
Ο φόροςσυνεισπράττεται από τη ΔΕΗ σε δόσεις ίσες προς τον αριθμό των εκδιδομένων κατ' έτος από αυτή λογαριασμών καταναλώσεως ηλεκτρικής ενεργείας, κατά την διάρκεια της χρονικής περιόδου, στην οποία εκτείνεται ο εφαρμοζόμενος κύκλος καταμετρήσεως από αυτήν (από τη ΔΕΗ), ανεξαρτήτως αν ο κύκλος αυτός συμπίπτει προς το ημερολογιακό έτος και της τυχόν μεταβολής των συντελεστών. (άρθρο 10 παρ.5 του Ν.1080/80)
Για λογαριασμούς που εκδίδονται για χρονικό διάστημα μικρότερο ή μεγαλύτερο της εκάστοτε ορισμένης χρονικής περιόδου, που προσδιορίζεται από τους νομίμως υπόχρεους, ενεργείται από τη ΔΕΗ ή από τον εκάστοτε εναλλακτικό προμηθευτή ανάλογη χρέωση των εν λόγω ποσών. Οι πραγματοποιούμενες από τη ΔΕΗ ή τον εκάστοτε εναλλακτικό προμηθευτή εισπράξεις αποδίδονται στο δικαιούχο δήμο, βάσει σχετικής εκκαθαριστικής κατάστασης εντός του δεύτερου μήνα από τη λήξη του μήνα στον οποίο λογιστικώς ανήκουν οι λογαριασμοί. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν να παρέχουν στο δικαιούχο δήμο χρηματικές προκαταβολές έναντι των προς απόδοση εισπραττόμενων τελών.(άρθρο 43 παρ.1β του Ν.3979/2011)
Έπειτα από συμφωνία της ΔΕΗ με την Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. οι Δήμοι και κοινότητες μπορούν να παραλαμβάνουν δωρεάν ηλεκτρονικό αρχείο παροχών κάθε Σεπτέμβριο. [Βλ. έγγραφο (ΔΕΗ Αρ./Ημ/Γ.ΔΝΣ/2150/15.04.2008) ]
Οι Δήμοι που έχουν δική τους ταμιακή υπηρεσία ή υπηρεσία υδρεύσεως ή δημοτική επιχείρηση υδρεύσεως ή δημοτικό οργανισμό υδρεύσεως μπορούν με αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία εγκρίνεται από τον ΓΓ της Περιφέρειας, να εξαιρεθούν της υποχρεωτικής συνείσπραξης του φόρου από τη ΔΕΗ. Οι αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου και του ΓΓ της Περιφέρειας, κοινοποιούνται στην ΔΕΗ μέχρι τέλους του μηνός Νοεμβρίου εκάστου έτους. (άρθρο 10 παρ.9 του Ν.1080/80)
«Δήμοι που έχουν δική τους ταμειακή υπηρεσία και υπηρεσία ύδρευσης ή επιχείρηση ύδρευσης μπορούν να συνεισπράττουν με τους λογαριασμούς ύδρευσης, με σχετική ειδική μνεία και άλλα βεβαιωμένα χρέη από τέλη, δικαιώματα και εισφορές ανταποδοτικού χαρακτήρα, ύστερα από αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.» (άρθρο 167 του Ν.3463/06)
III. Απόδοση στους Δήμους
Τα εισπραττόμενα από τη ΔΕΗ ποσά φόρου αποδίδονται στους δικαιούχους δήμους και κοινότητες, με την ίδια εκκαθαριστική κατάσταση των τελών καθαριότητος και φωτισμού εντός του τρίτου μηνός, από τη λήξη του μήνα τον οποίον αφορούν λογιστικώς οι σχετικοί λογαριασμοί. (άρθρο 10 παρ.7 του Ν.1080/80)
Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε το θέμα σε ότι αφορά την απόδοση των ανταποδοτικών τελών και την καθυστέρηση απόδοσης των εισπραχθέντων τελών στη μεγάλη πλειοψηφία των δήμων, πέραν των προθεσμιών που προβλέπονται από τον νόμο, και προτείνεται αυτά νααποδίδονται από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς παρόχους στους οικείους δήμους στο σύνολό τους, εντός του δεύτερου μήνα
Η ΔΕΗ δύναται να παρέχει στους δικαιούχους δήμους και κοινότητες χρηματικές προκαταβολές, έναντι των προς απόδοση εισπραττομένων ποσών φόρου. (άρθρο 10 παρ.8 του Ν.1080/80)
Τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη και δημοτικοί φόροι που εισπράττονται από τα καταστήματα που λειτουργούν εντός των ορίων του χώρου διαχειριστικής ευθύνης του Φορέα Διαχείρισης Μητροπολιτικού Πάρκου Περιβαλλοντικών και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων και Ανάπτυξης Κοινωνικής Οικονομίας «Αντώνης Τρίτσης», αποδίδονται στο Φορέα Διαχείρισης, ο οποίος θα έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα της αποκομιδής, ανακύκλωσης και διαχείρισης των απορριμμάτων του Πάρκου. Τα τέλη αυτά και οι δημοτικοί φόροι θα αποδίδονται απευθείας από τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Α.Ε. ή από τους εναλλακτικούς προμηθευτές. (περίπτ.β άρθρο 56 Ν.4414/16)
Για την αντιμετώπιση από τη ΔΕΗ των δαπανών είσπραξης του φόρου, αύτη παρακρατεί από τα εισπραττόμενα ποσοστό δύο επί τοις εκατόν (2%). (άρθρο 10 παρ.18 του Ν.1080/80)
Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, καθορίζεται πάσα αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου. (άρθρο 10 παρ.19 του Ν.1080/80)
Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε ότι το ανωτέρω ποσοστό προμήθειας παραμένει σταθερό παρότι έχουν αλλάξει οι περίοδοι μέτρησης και χρέωσης της κατανάλωσης ρεύματος από διμηνία σε τετραμηνία. Δηλαδή ενώ το λειτουργικό κόστος της ΔΕΗ έχει μειωθεί στο μισό η προμήθεια παραμένει αμετάβλητη ως ποσοστό και προτείνεται να μειωθεί το ποσοστό της προμήθειας αυτής από το 2% στο 0,5%.
Οι δήμοι μπορούν να ζητούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανόμενης της εταιρείας «ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ Ανώνυμη Εταιρεία» («ΕΚΧΑ Α.Ε.») και των αρμοδίων υπηρεσιών της Φορολογικής Διοίκησης, στοιχεία που αφορούν στην ακίνητη περιουσία και στο εισόδημα των υπόχρεων, εντός των ορίων της διοικητικής τους Περιφέρειας. Οι αρμόδιες Υπηρεσίες υποχρεούνται να παρέχουν ατελώς στους δήμους τα στοιχεία που ζητούνται, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους και της δικαιοδοσίας τους, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης από το Δήμο. (παρ.3 άρθρο 261 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 65 του Ν.4483/17)
Ο διαχειριστής του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και η ΔΕΗ υποχρεούνται να παρέχουν στους εναλλακτικούς προμηθευτές τα στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα που αφορούν στους αντισυμβαλλομένους των ανωτέρω προμηθευτών και τα οποία τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της παραγράφου β'. Οι ανωτέρω υποχρεούνται να ενημερώνουν τα στοιχεία που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της περίπτωσης β', σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας, κατόπιν σχετικής γνωστοποίησης από τους δήμους.
Ο διαχειριστές του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεούνται να διαβιβάζουν αμελλητί τα ανωτέρω στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα των υπόχρεων που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών της περίπτωσης β' προς τους οικείους δήμους. (άρθρο 43 παρ.1γ του Ν.3979/2011, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.2 του άρθρου 65 του Ν.4483/17)
Με την τροποποίηση της παρ.1γ του άρθρου 43 του Ν.3979/11 από την παρ.2 του άρθρου 65 του Ν.4483/17 εισάγεται ρητά στο σχετικό νομοθετικό πλαίσιο υποχρέωση του διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας να διαβιβάζουν αμεληττί στους δήμους τα στοιχεία τιμολόγησης και εν γένει τα δεδομένα των υπόχρεων που τηρούνται για τη συνείσπραξη των ποσών που αφορούν στα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού. Με τον τρόπο αυτό δεν απαιτείται πλέον η υποβολή σχετικού αιτήματος από τους Δήμους, σε όφελος των δημοτικών εσόδων. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4483/17)
Με το από 28.05.2015 δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ ανακοινώνεται ότι κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, συζητήθηκε το θέμα σε ότι αφορά τις περιπτώσεις όπου ζητείται ηκαταβολή χρημάτων για την χορήγηση των στοιχείων τιμολόγησης, και προτείνεται να παρέχονται αδαπάνως τα στοιχεία που ζητούν οι δήμοι, όταν αυτά σχετίζονται με τα τέλη και τους φόρους που εισπράττονται μέσω της ΔΕΗ και των εναλλακτικών παρόχων για λογαριασμό τους.
VI. ΔΕΗ και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας
Όπου στις διατάξεις των νόμων 25/1975 (Α' 74), 429/1976 (Α' 235), 1080/1980 (Α' 246), 2130/1993 (Α' 62 ) και στο άρθρο 9 του ν. 3854/2010 (Α' 94) αναφέρεται η ΔΕΗ νοούνται οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή η ΔΕΗ ή ο εκάστοτε εναλλακτικός προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας. (άρθρο 43 παρ.1α. του Ν.3979/2011)