Ευθύνες Υπαλλήλων

I. Κατά την ανάληψη υποχρέωσης ή την εκτέλεση της δαπάνης

II. Κατά την εκκαθάριση της δαπάνης

III. Κατά την εξόφληση του εντάλματος

IV. Ευθύνη Ταμιακών Υπολόγων 

V. Λογοδοσία δημοσίων υπολόγων στο Ελ.Συν.

VI. Υπάλληλοι οικονομικών υπηρεσιών και όσοι ασκούν σχετικά καθήκοντα 

VII. Μη τήρηση προθεσμιών έκδοσης και εξόφλησης ΧΕ

 

VIII. Οδηγός Καταλογιστικής Διαδικασίας ΕΣΟΕΛ



I. Κατά την ανάληψη υποχρέωσης ή την εκτέλεση της δαπάνης

 

 

 

Για κάθε ζημία που προκαλείται στον οικείο φορέα από την έκδοση αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης καθ' υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού του φορέα ή των ποσοστών διάθεσης αυτών ή των διαδικασιών του άρθρου 60 του Ν. 4270/2014, καθώς και κατά παράβαση των διαδικασιών του πδ 80/2016 και των αναφερομένων στο άρθρο 66 του Ν. 4270/2014, ο Διατάκτης, ο Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών του φορέα καθώς και κάθε άλλο συμπράττον όργανο, ευθύνονται αλληλέγγυα και εις ολόκληρον έναντι του οικείου φορέα και καταλογίζεται σε βάρος τους υποχρεωτικά η σχετική ζημία. (παρ.2 άρθρο 11 Π.Δ. 80/2016) (Υπ. Οικ. 2/100018/0026/30.12.2016)

 

Ο προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών οφείλει να αρνηθεί την εκτέλεση εντολής, από οποιαδήποτε αρμόδια αρχή, αν έχει ως αποτέλεσμα την ανάληψη υποχρέωσης ή εκτέλεση δαπάνης που υπερβαίνει τα όρια του προϋπολογισμού και των ποσοστών διάθεσης ή του Μ.Π.Δ.Σ. ή δεν είναι νόμιμη και κανονική, ενημερώνοντας εγγράφως την εν λόγω αρχή. Αν η αρμόδια αρχή επιμείνει στην εκτέλεση της εντολής της, οφείλει να επαναλάβει εγγράφως την αντίρρησή του, με ταυτόχρονη κοινοποίησή της στο ΓΛΚ και στο Ελεγκτικό Συνέδριο και να εκτελέσει την εντολή. Στην περίπτωση αυτή, την ευθύνη ως προς τη νομιμότητα της ενέργειας φέρει πλέον ο εντολέας και δεν εφαρμόζεται η παράγραφος 6. (παρ.1 άρθρο 26 Ν.4270/14)

 

Σε περίπτωση έγγραφης άρνησης του προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών, η αρμοδιότητα γα τη διατύπωση της εντολής της παρ. 1 του άρθρου 26 του ν. 4270/2014 (Α' 143), της παρ. 1γ του άρθρου 4 του π.δ. 80/2016 (Α' 145) και της παρ. 4 του άρθρου 22 του β.δ. 17.5/15.6.1959, ασκείται αποκλειστικά από τον δήμαρχο. (παρ.2 άρθρο 204 Ν.4555/18)

Σε απάντηση ερωτήματος Δήμου για το εάν η αρμοδιότητα της εντολής της παρ. 1 του άρθρου 26 του Ν. 4270/14 (Α’ 143) ασκείται αποκλειστικά από το Δήμαρχο ή δύναται να μεταβιβασθεί σε αρμόδιο Αντιδήμαρχο, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας- Θράκης με το υπ’ αριθ. 54476/30.09.2019 έγγραφό της απαντάει ότι στην προκειμένη περίπτωση, κατά την οποία, η αρμοδιότητα για τη διατύπωση της εντολής της παρ. 1 του άρθρου 26 του Ν. 4270/14 (Α’/143), της παρ. 1γ του άρθρου 4 του π.δ. 80/2016 (Α’/145) και της παρ. 4 του άρθρου 22 του β.δ. 17.5/15-06-1959, ασκείται αποκλειστικά από το Δήμαρχο»,  δεν είναι δυνατή η μεταβίβασή της σε Αντιδήμαρχο (αμεταβίβαστη αρμοδιότητα).

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ- ΑΝΑΛ. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ » ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ (από 01.01.2017) (Π.Δ. 80/2016) » Προϊστάμενοι Οικονομικών Υπηρεσιών: Ευθύνες – Έλεγχοι – Υποχρεώσεις

 

Η λογιστική υπηρεσία ανακοινώνει κάθε, τυχόν παρατηρούμενη έλλειψη, ανωμαλία ή λάθος στην αρμόδια υπηρεσία διαχειρίσεως της πιστώσεως, η οποία επιμελείται για την συμπλήρωση και την τακτοποίηση. Για δαπάνη η οποία προδήλως έχει αναληφθεί ή έχει ενεργηθεί μη νόμιμα ή για δαπάνη της οποίας τα δικαιολογητικά είναι ελλιπή ο προϊστάμενος της λογιστικής υπηρεσίας υποχρεούται ανάλογα με την περίπτωση ν' αρνηθεί την έκδοση χρηματικού εντάλματος ή να μειώσει το πληρωτέο ποσό.

Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ της λογιστικής υπηρεσίας και του δημάρχου, αυτή προβαίνει στην έκδοση του χρηματικού εντάλματος κατόπιν εγγράφου διαταγής του δημάρχου, με την οποία αίρεται η προσωπική ευθύνη του προϊσταμένου της λογιστικής υπηρεσίας.

Αντίγραφο της διαταγής του δημάρχου επισυνάπτεται στο οικείο χρηματικό ένταλμα πληρωμής. (άρθρο 22 παρ.3, 4 & 5 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α')

 

 


 II. Κατά την εκκαθάριση της δαπάνης

Η εκκαθάριση οποιασδήποτε δαπάνης του Δήμου ανήκει στον Προϊστάμενο Οικονομικών Υπηρεσιών ή σε ιεραρχικώς υφιστάμενο όργανο που εξουσιοδοτείται από αυτόν ή προκειμένου για μικρό δήμο σε υπάλληλο που ορίζεται για τον σκοπό αυτόν με απόφαση δημάρχου, και διενεργείται από τις ειδικές υπηρεσίες εκκαθαρίσεως και εντολής δαπανών οι οποίες αποτελούν τμήματα ή γραφεία της λογιστικής υπηρεσίας του δήμου και συνιστώνται με τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας.

Οι προϊστάμενοι των παραπάνω συνιστωμένων υπηρεσιών, σε περίπτωση μη νομιμότητας ή αποχρώσης δικαιολογήσεως ή ακριβείας της εκκαθαριζομένης και εντελλομένης δαπάνης, υπέχουν ευθύνη επί παραβάσει καθήκοντος, και καταλογίζεται εις βάρος τους με πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου εκδιδομένης μετά της επί των αντιστοίχων λογαριασμών του δημοτικού ταμίου τοιαύτης, αλληλεγγύως μετά του δημάρχου, παν ανοικείως πληρωθέν ποσόν εκτός αν ούτοι ενήργησαν κατόπιν εγγράφου εντολής του δημάρχου. (άρθρο 20 παρ.2 & 3 Β.Δ. 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α') (παρ.1 άρθρο 204 Ν.4555/18)


 III. Κατά την εξόφληση του εντάλματος

Αν ο ταμίας αμφισβητεί τη νομιμότητα εντάλματος, γνωστοποιεί στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της Κοινότητας με ειδική αναφορά τους λόγους αμφισβήτησης. Αν ο δήμαρχος ή οπρόεδρος της Κοινότητας απορρίψει τους λόγους αμφισβήτησης, το ένταλμα εκτελείται. Στησυνέχεια, με φροντίδα του ταμία, αποστέλλεται μαζί με τα σχετικά δικαιολογητικά, χωρίς καθυστέρηση, στον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου τουΝομού ή της Νομαρχίας για έλεγχο, κατά προτεραιότητα. (παρ.3 άρθρο 175 Ν.3463/06)

 

Οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 175 του ν. 3463/ 2006 έχουν εφαρμογή μόνο για χρηματικά εντάλματα μη υποκείμενα στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η έγγραφη αναφορά του δημοτικού ταμία απευθύνεται στον δήμαρχο και η απόρριψη ή η αποδοχή της ενεργείται αποκλειστικά από αυτόν. (παρ.4 άρθρο 204 Ν.4555/18)

 

1. Υπόδειγμα Αναφοράς αμφισβήτησης νομιμότητας εντάλματος

 

2. Υπόδειγμα απόρριψης των λόγων αμφισβήτησης του ταμία περί μη νομιμότητας του εντάλματος

 

3. Υπόδειγμα διαβιβαστικού εκτελεσθέντος εντάλματος για το οποίο γνωστοποιήθηκε στο Δήμαρχο αναφορά αμφισβήτησης νομιμότητας του ταμία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 175 παρ 3 του Ν. 3463/06.



 IV. Ευθύνη Ταμιακών Υπολόγων

 

A. Ευθύνη Ταμία

Για ελλείμματα λόγω παράτυπης πληρωμής χρημάτων ή διάθεσης αξιών ή εξόδου υλικού από την αποθήκη ευθύνονται:
(α) ο ταμίας που πραγματοποίησε την παράτυπη πληρωμή, αν όφειλε, λόγω των καθηκόντων του, όπως ορίζεται ειδικώς στον νόμο, να διαπιστώσει το παράτυπο της πληρωμής,
(άρθρο 142 παρ.2 Ν.4820/21)

 

Η ευθύνη του ταμία στις οικονομικές υπηρεσίες των δήμων για μη νόμιμη εκταμίευση οριοθετείται εντός συγκεκριμένου πλαισίου (νομιμότητα εντελλομένης δαπάνης, υπέρβαση ορίων πίστωσης, πληρότητα δικαιολογητικών που συνοδεύουν το ένταλμα, νομότυπο υπογραφής του εντάλματος, ταυτότητα εισπράττοντος με τον κατά το ένταλμα δικαιούχο) και δεν εκτείνεται ούτε σε επαληθεύσεις των αριθμητικών υπολογισμών στους οποίους προέβη προηγουμένως ο εκκαθαριστής της δαπάνης, ιδίως αν αυτοί είναι πολύπλοκοι όπως επί υπολογισμού κρατήσεων σε καταστάσεις μισθοδοσίας, ούτε στη διακρίβωση αν όντως οι φερόμενοι κατά το ένταλμα δικαιούχοι τυγχάνουν όντως δικαιούχοι υπό την ουσιαστική έννοια, ότι δηλαδή έλκουν τα δικαιώματά τους από νόμιμες αποφάσεις ανάληψης νομικής υποχρέωσης. Επομένως, αν επί δημοτικής διαχειρίσεως διαγνωσθεί ότι προκλήθηκε έλλειμμα λόγω μη απόδοσης εισφορών ή κρατήσεων, δεν δύναται να θεωρηθεί εκ του λόγου αυτού αυτομάτως υπεύθυνος ο ταμίας πριν να ερευνηθεί αν το κατά τα ανωτέρω έλλειμμα ανάγεται στη σφαίρα της δικής του ευθύνης και όχι στη σφαίρα ευθύνης του εκκαθαριστή.

Το Δικαστήριο επισημαίνει ότι η αναιρεσιβαλλομένη θεώρησε, σε επίπεδο μείζονος προτάσεως του δικανικού συλλογισμού, ότι η εκκαθάριση ταυτίζεται με τα καθήκοντα του ταμία, οπότε, στην κρινόμενη υπόθεση, δεν αναζήτησε αν όντως ο αναιρεσείων, που ασκούσε καθήκοντα ταμία σύμφωνα με τις υφιστάμενες διακρίσεις καθηκόντων στον Δήμο, προέβη σε μη νόμιμες εκταμιεύσεις που ως εκ των καθηκόντων του όφειλε να αποτρέψει, ή αν το επίδικο έλλειμμα οφείλεται σε σφάλματα της εκκαθάρισης, ήτοι επί το έλαττον υπολογισμούς των εισφορών και κρατήσεων, τους οποίους ο αναιρεσείων, ως ταμίας, ούτε όφειλε ούτε εδικαιούτο να ελέγξει και διορθώσει. (Απόφαση Ολομέλειας Ελ. Συν. 1387/2021)

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ / ΕΥΘΥΝΕΣ / ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΟΛΟΓΟΙ / Δημόσιοι Υπόλογοι

 

Εκτός των περιπτώσεων κατά τις κείμενες άλλες διατάξεις, οι δημοτικοί ταμίες έχουν ανάλογες ευθύνες προς τους διευθυντές των δημοσίων ταμείων για την έγκαιρη είσπραξη των βεβαιωθέντων εσόδων εν γένει στο δημοτικό ταμείο και οφείλουν να δικαιολογήσουν κάθε καθυστέρηση προς τον δήμαρχο και την οικονομική επιτροπή. (παρ 1 άρθρο 76 Β.Δ. 17-5/15-6-59)

 

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΙ - ΟΠΔ - ΕΠΙΧΕΙΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ / ΕΛΕΓΧΟΙ ΕΛ.ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ / Έλεγχος είσπραξης εσόδων

 

B. Ευθύνη Διαχειριστών/ Εισπρακτόρων

Οι ταμιακοί διαχειριστές, οι δημοτικοί εισπράκτορες και λοιποί υπάλληλοι επί την είσπραξη των δημοτικών εσόδων, λογοδοτούν για την χρηματική διαχείριση αυτών στον δημοτικό ταμία κατά χρονικά διαστήματα καθοριζόμενα κατά την κρίσιν και υπ' ευθύνη αυτού. (παρ. 1 άρθρο 77 Β.Δ. 17-5/15-6-59)


Οι δημοτικοί εισπράκτορες και λοιποί υπάλληλοι επί την είσπραξη των δημοτικών εσόδων, εκτός την ευθύνη αυτών από την χρηματική διαχείριση τους, ευθύνονται και για την έγκαιρη είσπραξη που ανατέθηκε σ'αυτούς και εντός της προθεσμίας που έχει ταχθεί από τον προϊστάμενο των δημοτικών εσόδων του δημοτικού ταμία.  (παρ. 2 άρθρο 77 Β.Δ. 17-5/15-6-59)

 

Για τα χρηματικά ελλείμματα και κάθε ανωμαλία στη διαχείριση Διαχειριστών και Εισπρακτόρων αποφαίνεται ο Δήμαρχος, κατόπιν εγγράφου εισηγήσεως του Δημοτικού ταμίου. (παρ. 3 άρθρο 77 Β.Δ. 17-5/15-6-59)

 

Επισυνάπτουμε σχετικό υπόδειγμα καταλογισμού.

 

Γ. Έφεση- προσφυγή

Κατά των καταλογιστικών εν γένει αποφάσεων της δημαρχικής επιτροπής, ή του δημάρχου, επιτρέπεται έφεσις ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπό των καταλογιζομένων εντός μηνός από της είς αυτούς κοινοποιήσεως. (παρ. 1 άρθρο 78 Β.Δ. 17-5/15-6-59)

 

Η έφεσις δεν αναστέλλει την εκτέλεσιν της αποφάσεως, εκδικάζεται δε υπό του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τας σχετικάς διατάξεις του οργανισμού αυτού.  (παρ. 2 άρθρο 78 Β.Δ. 17-5/15-6-59)

 

Δια καταγνωσθέντα είς βάρος ταμιακών υπολόγων ελλείμματα δεν επιτρέπεται προσφυγή είς τα πολιτικά δικαστήρια. (άρθρο 79 Β.Δ. 17-5/15-6-59)

 

Δ. Καταλογισμός από το Ελ.Συν.

Εν περιπτώσει μη εκδόσεως υπό των αρμοδίων οργάνων των κατά τα άρθρα 75 και 76 καταλογιστικών αποφάσεων, είς τον καταλογισμόν των υπευθύνων δύναται να προβή και το Ελεγκτικόν Συνέδριον εφ' όσον προκύπτει προφανώς η ευθύνη εκ των υποβαλλομένων αυτώ προς εκδίκασιν λογαριασμών των δημοτικών υπολόγων διά των επί των λογαριασμών τούτων εκδιδομένων πράξεών του.  (παρ. 3 άρθρο 78 Β.Δ. 17-5/15-6-59)

 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα:

ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ / ΕΥΘΥΝΕΣ / ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΟΛΟΓΟΙ / Δημόσιοι Υπόλογοι





V. Λογοδοσία δημοσίων υπολόγων στο Ελ.Συν.

Δείτε την ενότητα  ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ » ΕΥΘΥΝΕΣ » ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΟΛΟΓΟΙ » Δημόσιοι Υπόλογοι

 



 VI. Υπάλληλοι οικονομικών υπηρεσιών και όσοι ασκούν σχετικά καθήκοντα

Οι υπάλληλοι των Γενικών Διευθύνσεων, Διευθύνσεων και Τμημάτων των Οικονομικών Υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού και των νομικών προσώπων αυτών, καθώς και οι υπάλληλοι που ασκούν καθήκοντα σχετικά με τις αρμοδιότητες των οικονομικών υπηρεσιών, κατά την άσκηση των καθηκόντων αυτών, δεν θεωρούνται δημόσιοι υπόλογοι και ευθύνονται μόνο για δόλο ή βαρεία αμέλεια, κατά τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα. (άρθρο 121 Ν.4604/19)

 

Μετά τη μεταφορά αρμοδιοτήτων των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου και των Ειδικών Λογιστηρίων στις οικονομικές υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. α και β' βαθμού, σύμφωνα ιδίως με τα άρθρο 10 του ν. 4337/2015 και 42 του ν. 4483/2017, κρίνεται αναγκαία η επέκταση και στους υπαλλήλους των υπηρεσιών αυτών -ή στους υπαλλήλους που ασκούν τα σχετικά καθήκοντα, ανεξαρτήτως της οργανωτικής δομής των αντίστοιχων Ο.Τ.Α. ή νομικών προσώπων αυτών-, της πρόβλεψης που ισχύει, ως προς την ιδιότητα του δημόσιου υπόλογου και ως προς το μέτρο ευθύνης, για τους υπαλλήλους που ασκούσαν, πριν τη μεταφορά, τις σχετικές αρμοδιότητες. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4604/19)

 

Δείτε και την ενότητα  ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ » ΕΥΘΥΝΕΣ » ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΟΛΟΓΟΙ » Δημόσιοι Υπόλογοι

 


VII. Μη τήρηση προθεσμιών έκδοσης και εξόφλησης ΧΕ

Οι φορείς οφείλουν να μεριμνούν, κατά λόγο αρμοδιότητας, για την αποφυγή καθυστερήσεων στις πληρωμές για εμπορικές συναλλαγές, προκειμένου να αποφευχθεί η καταβολή τόκων υπερημερίας και λοιπών αποζημιώσεων σε περίπτωση διενέργειας πληρωμών εκτός των προβλεπομένων προθεσμιών, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. Ζ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α' 107), με τις οποίες προσαρμόστηκε η ελληνική νομοθεσία στην Οδηγία 2011/7 της 16ης Φεβρουαρίου 2011 για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων στις εμπορικές συναλλαγές. (Υπ. Οικ. 2/48219/ΔΠΓΚ/22.02.2021) (Υπ. Οικ. 2/124835/ΔΠΓΚ/23.12.2021) (Υπ. Οικ. οικ. 2/188030/ΔΠΓΚ/20.12.2022)

 

 

Η μη τήρηση των επιμέρους προθεσμιών του άρθρου 69Ζ Ν.4270/14 για την αποστολή δικαιολογητικών, την έκδοση τίτλου πληρωμής και εξόφλησης αυτών συνεπάγεται την πειθαρχική ευθύνη των αρμόδιων οργάνων κατά τις σχετικές διατάξεις του ν. 3528/2007 (Α΄ 26). (παρ.2 άρθρο 69Ζ Ν.4270/14, όπως προστέθηκε από την περίπτ. α' της παρ. 4 του άρθρου 99 του Ν. 4583/18) (Υπ. Οικ. 2/25566/0026/21.03.2019)


VIII. Οδηγός Καταλογιστικής Διαδικασίας ΕΣΟΕΛ

Δείτε και την ενότητα  ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ » ΕΥΘΥΝΕΣ » ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΟΛΟΓΟΙ » Δημόσιοι Υπόλογοι »  Ε. Οδηγός Καταλογιστικής Διαδικασίας ΕΣΟΕΛ