Όταν ο οφειλέτης έχει περισσότερα χρέη, υποδεικνύει, κατά τον χρόνο της καταβολής, το χρέος που θέλει να πιστωθεί. Όταν ο οφειλέτης δεν υποδεικνύει ή η πίστωση διενεργείται χωρίς τη βούλησή του, όπως στην περίπτωση λήψης διοικητικών ή αναγκαστικών μέτρων ή συμψηφισμού που χωρεί αυτεπαγγέλτως, η ταμειακή υπηρεσία πιστώνει οποιαδήποτε οφειλή. (άρθρο 3 παρ.3 ν.4978/22)
Με το άρθρο 54 του Ν.3979/2011, ορίζονται τα εξής:
1.Δύνανται να ρυθμίζονται και να εξοφλούνται κατόπιν αιτήσεως του υποχρέου, οι εξής οφειλές προς τους δήμους, εξαιρουμένων των προστίμων αυθαίρετων κατασκευών:
α) πάσης φύσεως οφειλές που γεννήθηκαν ή βεβαιώθηκαν από 1.9.2009 και μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου [δηλ. την 16.06.2011] , εφόσον έχει καταβληθεί μέχρι την υποβολή της αιτήσεως εκ μέρους του υπόχρεου ποσό ίσο με το τριάντα τοις εκατό (30%) του συνόλου αυτών,
β) πάσης φύσεως οφειλές που γεννήθηκαν ή βεβαιώθηκαν μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου [δηλ. την 16.06.2011] , εφόσον μέρος ή το σύνολο αυτών είχαν υπαχθεί στη ρύθμιση του άρθρου 66 του ν. 3801/2009 και έχει καταβληθεί το τριάντα τοις εκατό (30%) της ρυθμισθείσας οφειλής, [Σημ: δεδομένου ότι ο Ν.3801/2009 έχει μόνο 65 άρθρα, θεωρούμε ότι εκ παραδρομής αναφέρεται το άρθρο 66 του Ν.3801/2009. Σχετικές ρυθμίσεις προβλέπονται στο άρθρο 63 του Νόμου αυτού - βλ. κατωτέρω]
γ) πάσης φύσεως οφειλές που γεννήθηκαν ή βεβαιώθηκαν μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου [δηλ. την 16.06.2011], εφόσον μέρος ή το σύνολο αυτών είχαν τύχει διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής κατά το άρθρο 170 του ν. 3463/ 2006 και έχει καταβληθεί το 30% του διακανονισθέντος ποσού.
2. Οι οφειλές της παραγράφου 1 ρυθμίζονται και εξοφλούνται ως εξής:
α) εφάπαξ, με καταβολή της κύριας οφειλής, του δεκαπέντε τοις εκατό (15%) των προστίμων που αναλογούν σε αυτή, καθώς και του δεκαπέντε τοις εκατό (15%) των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής,
β) με καταβολή της κύριας οφειλής, του τριάντα τοις εκατό (30%) των προστίμων που αναλογούν σε αυτή, καθώς και του τριάντα τοις εκατό (30%) των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
Προκειμένου περί αυτοτελών προστίμων, καταβάλλεται η κύρια οφειλή και το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) ή το τριάντα τοις εκατό (30%), αντίστοιχα, των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, ανάλογα με τον ανωτέρω τρόπο καταβολής.
Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται αποκλειστικά εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος [δηλ. την 16.06.2011], μπορεί να ορίζεται το ανώτερο ποσό οφειλής για το οποίο ισχύει υποχρεωτικά η εφάπαξ καταβολή, ο αριθμός των δόσεων, ανάλογα με το ύψος των οφειλών και με ανώτατο όριο τις είκοσι ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
3. Η υπαγωγή στη ρύθμιση της προηγουμένης παραγράφου γίνεται ύστερα από αίτηση που υποβάλλει ο οφειλέτης προς το δήμο εντός τριών μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου.
Μαζί με την αίτηση, η οποία συνοδεύεται από βεβαίωση του δήμου για το ποσό της οφειλής, δηλώνεται ο τρόπος καταβολής της οφειλής.
Στην περίπτωση που δηλώνεται εφάπαξ καταβολή, ο οφειλέτης μπορεί να εξοφλήσει την οφειλή του εντός προθεσμίας έξι μηνών από την υποβολή της αίτησης, με ταυτόχρονη προκαταβολή ποσοστού είκοσι τοις εκατό (20%) της ρυθμιζόμενης οφειλής του. Μετά την πάροδο του εξαμήνου, εάν δεν καταβάλει το υπόλοιπο ποσό της οφειλής χάνει το ευεργέτημα της ρύθμισης.
Στην περίπτωση που αιτείται την καταβολή με δόσεις, η πρώτη δόση καταβάλλεται με την υποβολή της αίτησης, ενώ οι επόμενες καταβάλλονται ως την τελευταία εργάσιμη ημέρα καθενός εκ των επομένων μηνών. Η μη καταβολή δύο δόσεων, καθώς και η μη καταβολή της τελευταίας δόσης, εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία λήξης της, έχει ως συνέπεια την απώλεια του ευεργετήματος της ρύθμισης.
4.Στις ληξιπρόθεσμες οφειλές της παρούσας παραγράφου συμπεριλαμβάνονται και οι ακόλουθες:
α) οφειλές από μισθώματα συμπεριλαμβανομένων των τόκων υπερημερίας ή προβλεπόμενων από τις συμβάσεις μίσθωσης ρητρών,
β) οφειλές που έχουν βεβαιωθεί με απόφαση δικαστηρίου οποιουδήποτε βαθμού ή αυτές για τις οποίες έχουν ασκηθεί προσφυγές στα δικαστήρια και εκκρεμούν έως την λήξη της προθεσμίας υποβολής της αίτησης της παραγράφου 3 του παρόντος,
γ) οφειλές για τις οποίες έχει περατωθεί η διαδικασία ενώπιον των επιτροπών επίλυσης φορολογικών διαφορών και έχουν εγκριθεί από το οικείο δημοτικό συμβούλιο, με απόφαση που λαμβάνεται έως την αναφερόμενη στην παράγραφο 3 προθεσμία υποβολής της αίτησης.
5. Τυχόν ποσά που έχουν καταβληθεί, έως την υποβολή της αίτησης για την υπαγωγή στην ρύθμιση του παρόντος άρθρου, για πρόστιμα και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής των οφειλών δεν συμψηφίζονται ούτε επιστρέφονται.
6. Στους οφειλέτες που είναι συνεπείς στη ρύθμιση του παρόντος άρθρου και συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις του άρθρου 26 του ν. 1882/1990, όπως ισχύει, χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας μηνιαίας ισχύος, εφόσον καταβληθεί από τον υπόχρεο το πενήντα τοις εκατό (50%) της αρχικής οφειλής.
Εγκύκλιος ΥΠ.ΕΣ. Οίκ. 31340/04.07.2011 Δημοσίευση ν. 3979/2011 («Για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και λοιπές διατάξεις», ΦΕΚ Α΄ 138). Οικονομικά θέματα των Δήμων.
Ερώτηση: Υπάρχει πχ. οφειλή προς το Δήμο 2000- και προσαυξήσεις 200-. Ρυθμίζεται να καταβληθεί η οφειλή αυτή σε 12 δόσεις. Στο ποσό της κάθε δόσης, που προκύπτει από τα οριζόμενα στο άρθρο 54 του Ν. 3979/2011, προστίθενται επιπλέον προσαυξήσεις σε κάθε μήνα (12 μήνες) ή οι προσαυξήσεις "παγώνουν" στο ποσό που προσδιορίστηκε η οφειλή κατά την ημέρα διακανονισμού της.
Απάντηση: Μετά από τηλεφωνική επικοινωνία μας με το Υπουργείο (κος Τριανταφύλλου, τηλ. 213-1364703), πληροφορηθήκαμε ότι οι προσαυξήσεις δεν παγώνουν, αλλά προστίθενται επιπλέον σε κάθε μήνα των δόσεων.
Με το έγγραφο του ΥΠ.ΕΣ. 38956/28.09.2011, δόθηκαν οι εξής διευκρινήσεις:
«1. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 54 του ν. 3979/2011, μπορεί να ρυθμιστούν οι πάσης φύσεως οφειλές προς τους δήμους, εξαιρουμένων των προστίμων αυθαίρετων κατασκευών. Ως εκ τούτου και ενόψει της αρχής της στενής ερμηνείας των εισαγουσών εξαιρετική (ευνοϊκή) μεταχείριση φορολογικών διατάξεων, δεν υπάγονται στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου οφειλές προς νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις των δήμων (π.χ. δημοτικά λιμενικά ταμεία, ΔΕΥΑ κλπ). Δεν εμπίπτουν, εξάλλου, στις σχετικές ρυθμίσεις, τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί για περιπτώσεις παράνομα εγκατεστημένων διαφημιστικών πλαισίων (δηλ. πλαισίων χωρίς την απαιτούμενη, από τις διατάξεις του άρ. 5 του ν. 2946/01, άδεια από τον οικείο ΟΤΑ), καθώς λογίζονται ως πρόστιμα επί αυθαίρετων κατασκευών.
2.Εφόσον προκύπτει εκ του νόμου υποχρέωση του οφειλέτη για την καταβολή τέλους ή φόρου, κατόπιν υποβολής σχετικής δήλωσης εντός συγκεκριμένης χρονικής προθεσμίας, (π.χ. τέλος 0,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων ή ΤΑΠ), σε συγκεκριμένο χρόνο, ως χρόνος γέννησης της οφειλής λογίζεται η ημερομηνία λήξης της προθεσμίας αυτής. Κατά τα λοιπά, χρόνος γέννησης της οφειλής νοείται η ημερομηνία του τίτλου, δυνάμει του οποίου διενεργείται η βεβαίωση υπό ευρεία έννοια (εγγραφή σε χρηματικό κατάλογο). Ως βεβαιωμένη οφειλή στο πλαίσιο του νόμου αυτού, θεωρείται εκείνη που είναι ταμειακά βεβαιωμένη.
3.α) Η υπαγωγή στο άρθρο 54 του ν. 3979/2011 οφειλών που ανάγονται στην περ. α) της παρ. 1, περιλαμβάνει πάσης φύσεως οφειλές, οι οποίες γεννήθηκαν ή βεβαιώθηκαν από 1-9-2009 μέχρι και 16-6-2011. Στην περίπτωση αυτή, είναι δυνατή η υπαγωγή στη ρύθμιση, υπό την προϋπόθεση ότι έχει καταβληθεί από τον υπόχρεο έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησής του, το 30% της συνολικής (αρχικής) οφειλής, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή τυχόν προστίμων ή προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής.
β) Οφειλές γεννημένες ή βεβαιωμένες έως τις16-6-2011, μπορεί να ρυθμιστούν εφόσον μέρος ή το σύνολό τους είχαν υπαχθεί στη ρύθμιση της παρ. 2 του άρθρου 63 του ν. 3801/2009 (εκ παραδρομής αναφέρεται στο νόμο το άρθρο 66), υπό την προϋπόθεση ότι έχει καταβληθεί από τον υπόχρεο έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησής του, το 30% της ρυθμισθείσας οφειλής.
γ) Οφειλές γεννημένες ή βεβαιωμένες έως τις16-6-2011, μπορεί να ρυθμιστούν, εφόσον μέρος ή το σύνολό τους είχαν υπαχθεί έως την ημερομηνία αυτή, σε καθεστώς τμηματικής καταβολής κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 170 του ν. 3463/2006 (δηλ. στο καθεστώς των άρθρων 13-21 του ν. 2648/98 περί διευκόλυνσης πληρωμής με τμηματική καταβολή του οφειλόμενου ποσού) και εφόσον έως την υποβολή της αίτησης, έχει καταβληθεί από τον υπόχρεο το 30% της διακανονισθείσας,κατά το νόμο 2648/1998, οφειλής.
Διευκρινίζεται ότι εφόσον στο πλαίσιο των ν. 3801/2009 και 2648/1998 ρυθμίστηκε μέρος μόνο και όχι το σύνολο των οφειλών, είναι δυνατή η υπαγωγή στις ως άνω περιπτώσεις β) και γ) αντίστοιχα, του συνόλου των γεννημένων ή βεβαιωμένων έως τις 16-6-2011 οφειλών. Επισημαίνεται εξάλλου, ότι οφειλέτες που δεν υπήχθησαν στο ρυθμιστικό πεδίο των ν. 3801/2009 και 2648/1998 έως την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 3979/2011, μπορούν να ρυθμίσουν μόνον όσες οφειλές τους γεννήθηκαν ή βεβαιώθηκαν μετά την 1η-9-2009.
4.Απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή της ρύθμισης του άρθρου 54 του ν. 3979/2011, είναι η λήψη σχετικής απόφασης από το οικείο συμβούλιο εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών μηνών από τη δημοσίευση του νόμου. Στην απόφαση αυτή, το συμβούλιο μπορεί να ορίσει τον αριθμό των δόσεων, ανάλογα με το ύψος του συνολικού ποσού των οφειλών, με ανώτατο όμως αριθμό τις είκοσι, καθώς και το ανώτερο ποσό οφειλής για το οποίο ισχύει υποχρεωτικά η εφάπαξ καταβολή. Δεν προβλέπεται στο νόμο κατώτερο και ανώτερο ύψος δόσης, αλλά το ύψος της εξαρτάται από το ρυθμιστέο ποσό σε συνάρτηση με τον καθοριζόμενο αριθμό δόσεων. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση, δεν απαιτείται η καταβολή παραβόλου.
5.Τα αυτοτελή πρόστιμα (π.χ. λόγω αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, του οποίου η χρήση δεν έχει επιτραπεί) νοούνται ως κύρια οφειλή, οι δε αναλογούσες σε αυτά προσαυξήσειςεκπρόθεσμης καταβολής, μειώνονται ανάλογα με τον τρόπο καταβολής (εφάπαξ ή με δόσεις).
6.Σε περίπτωση εκκρεμοδικίας, προκειμένου ο ενδιαφερόμενος να υπαχθεί στη ρύθμιση, πρέπει προηγουμένως να παραιτηθεί της προσφυγής του με έγγραφη δήλωση προς τη γραμματεία του δικαστηρίου, στο οποίο κατατέθηκε και να υποβάλει τη δήλωση αυτή στον οικείο δήμο, μαζί με την αίτηση για ρύθμιση των οφειλών του.
7.Η υπαγωγή στη ρύθμιση του άρθρου 54 του ν. 3979/2011 δεν συντελείται αυτοδικαίως, αλλά απαιτείται αίτηση του οφειλέτη, η οποία πρέπει να υποβληθεί μετά τη λήψη της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου και εντός τριών μηνών από την έκδοση αυτής. Η καθυστέρηση καταβολής δύο δόσεων ή της τελευταίας δόσης, ή η μη καταβολή του υπολοίπου 80% της ρυθμισθείσας οφειλής εντός εξαμήνου (στην περίπτωση εφάπαξ καταβολής), επιφέρει την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης. Έτσι, ο οφειλέτης υποχρεούται στην καταβολή της αρχικώς διαμορφωθείσας οφειλής του, αφαιρουμένων των ήδη καταβληθέντων.
8.Στη ρύθμιση μπορεί να υπαχθούν και ληξιπρόθεσμες οφειλές, για τις οποίες οι ασκηθείσες προσφυγές έχουν εξεταστεί από τις οικείες επιτροπές επίλυσης φορολογικών διαφορών και το σχετικό πρακτικό τους έχει εγκριθεί με απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου έως την αναφερόμενη, στην παράγραφο 3 του άρθρου 54 του ν. 3979/2011,προθεσμία υποβολής της αίτησης εκ μέρους των ενδιαφερόμενων. Στην περίπτωση αυτή, ρυθμίζεται η βεβαιωθείσα και καταστείσα ληξιπρόθεσμη, μέχρι τις 16-6-2011 οφειλή.
9.Στην περίπτωση που ο δήμος έχει αποστείλει εντολή δέσμευσης χορήγησης πιστοποιητικού φορολογικής ενημερότητας στην αρμόδια ΔΟΥ, αίρει την ως άνω εντολή, εφόσον ο υπαγόμενος στη ρύθμιση έχει καταβάλλει το 50% της αρχικής οφειλής. Εάν μετά την άρση της δέσμευσης ο υπόχρεος εκπέσει του ευεργετήματος της διευκόλυνσης, λόγω μη συμμόρφωσης στους όρους αυτής, ο δήμος υποχρεούται να προβεί στην εκ νέου δέσμευση της χορήγησης προς αυτόν του αποδεικτικού ενημερότητας, όταν η ληξιπρόθεσμη κύρια οφειλή του υπερβαίνει το ποσό των 293,47-. Τέλος, διευκρινίζεται ότι όταν το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ενδιαφερόμενου έχει υπαχθεί στο καθεστώς ρύθμισης του νόμου 3979/2011, ή τελεί στο καθεστώς ρύθμισης προγενέστερου νόμου, για τη χορήγηση δημοτικής ενημερότητας, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 285 του ν. 3463/2006, δεν απαιτείται η πλήρωση της ως άνω προϋπόθεσης (καταβολή 50% της αρχικής οφειλής)».
Παλαιότερες ρυθμίσεις
Σύμφωνα με την παρ 2 του άρθρου 63 του Ν. 3801/09 ορίζονται τα εξής:
«2. α. Επαναφέρονται σε ισχύ, από τη δημοσίευση αυτού του νόμου και μέχρι 30.6.2010 και εφαρμόζονται αναλόγως οι ρυθμίσεις καταβολής οφειλών προς δήμους κοινότητες και τα Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, οι οποίες προβλέπονται από την παράγραφο 3 περιπτώσεις α', β', δ', ε' του άρθρου 12 του ν. 3074/2002 (ΦΕΚ 296 Α'), καθώς και από την παρ. 5 του άρθρου 9 του ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 138 Α') και τις ρυθμίσεις των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 26 του ν. 3649/2008 (ΦΕΚ 39 Α'), με την επιφύλαξη των διατάξεων αυτού του άρθρου. Στο προηγούμενο εδάφιο υπάγονται οφειλές από οποιαδήποτε αιτία, με εξαίρεση τα πρόστιμα αυθαίρετων κατασκευών, βεβαιωμένες ή μη, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος.
β. Πρόστιμα του άρθρου 5 του ν. 2323/1995 (ΦΕΚ 145 Α), καθώς και οφειλές από τέλη κοινόχρηστων χώρων του άρθρου 3 του ν. 1080/1980 (ΦΕΚ 246 Α'), τα οποία έχουν βεβαιωθεί μέχρι την έναρξη ισχύος αυτού του νόμου, μπορεί να ρυθμισθούν και να καταβληθούν σύμφωνα με τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου μειωμένα κατά 70% και χωρίς προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
γ. Ποσά που έχουν καταβληθεί για τις υπό ρύθμιση διαφορές δεν συμψηφίζονται ούτε δημιουργούν απαίτηση επιστροφής».
Με τη ρητή διάταξη της παρ 2 του άρθρου 63 του Ν. 3801/09: «στο προηγούμενο εδάφιο υπάγονται οφειλές από οποιαδήποτε αιτία, με εξαίρεση τα πρόστιμα αυθαίρετων κατασκευών, βεβαιωμένες ή μη, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος», συνάγεται ότι στις νέες διατάξεις εκτός από τις οφειλές που προβλέπονται από την παράγραφο 3 περιπτώσεις α', β', δ', ε' του άρθρου 12 του ν. 3074/2002 (ΦΕΚ 296 Α'), καθώς και από την παρ. 5 του άρθρου 9 του ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 138 Α') και τις ρυθμίσεις των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 26 του ν. 3649/2008 (ΦΕΚ 39 Α') κλπ, περιλαμβάνονται και πάσης φύσης οφειλές (π.χ. ενοίκια), πλην των ρητά αποκλειομένων προστίμων αυθαίρετων κατασκευών. (Δείτε και την ΥΠΕΣ 66850/13.11.2009)
Προσοχή η έκδοση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου μπορεί να επαφίεται στην ευχέρεια των ΟΤΑ, με καταληκτική προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων και δηλώσεων το αργότερο την 30-6-2010, αλλά κατά την άποψή μας, η υποβολή των αιτήσεων δεν πρέπει να υπερβαίνει τους δύο μήνες από τη λήψη της απόφασης- Βλ. παρακάτω τις διατάξεις της παρ 2α του άρθρου 26 του Ν. 3649/08 (Διαφορετική, όμως, άποψη έχει το ΥΠΕΣ στο έγγραφο του ΥΠΕΣ Οικ. 60748/02.10.2009, την οποία επαναλαμβάνει και στο έγγραφό του αριθ. 73367/16.12.2009)
Το ΥΠ.ΕΣ.ΑΠΟΚ. & ΗΛΕΚΤΡ.ΔΙΑΚΥΒ. με την αριθ. 73367/16.12.2009 κάνει επίσης δεκτά τα εξής, σχετικά με τη ρύθμιση των οφειλών:
«1. Σύμφωνα με την πρόβλεψη της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 63 του ν. 3801/09, το χρονικό πεδίο εφαρμογής του νόμου εξικνείται ως τις 30-6-2010. Δεδομένης της έλλειψης άλλης διαδικαστικής προϋπόθεσης, η χρονική προθεσμία τόσο για την έκδοση της απόφασης (με την οποία θα καθοριστεί η αποκλειστική προθεσμία υποβολής των αιτήσεων προς υπαγωγή στις ρυθμίσεις, καθώς και ο αριθμός των δόσεων), όσο και για την υποβολή των αιτήσεων, επαφίεται στην ευχέρεια των ΟΤΑ. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον το οικείο συμβούλιο προβεί στην έκδοση της σχετικής απόφασης, η καταληκτική προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων πρέπει να είναι η 30ή Ιουνίου 2010.
2. Κατά την πρόβλεψη της περ. α της παρ. 2 του ως άνω άρθρου, είναι δυνατή η υπαγωγή σε ρύθμιση όλων των βεβαιωμένων ή μη οφειλών από οποιαδήποτε αιτία, με εξαίρεση τα πρόστιμα αυθαίρετων κατασκευών (μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και αυτά που έχουν επιβληθεί για παράνομη εγκατάσταση διαφημιστικών πλαισίων, δηλ. άνευ της απαιτούμενης, από τις διατάξεις του ά. 5 του ν. 2946/01, άδειας εγκατάστασης από τον οικείο ΟΤΑ). Κατά συνέπεια, μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση οι οφειλές από κατασκευή αγωγών αποχέτευσης και διακλάδωσης αποχετεύσεων, καθώς και τα μισθώματα. Οι ανωτέρω περιπτώσεις ρυθμίζονται σε δόσεις, αφαιρουμένων των προστίμων τους.
3. Τα μη βεβαιωμένα, αυτοτελή πρόστιμα του άρθρου 5 του ν. 2323/95 και του άρθρου 3 του ν. 1080/80 για αυθαίρετη κατάληψη, μη παραχωρούμενου προς χρήση, κοινόχρηστου χώρου, ρυθμίζονται σε δόσεις, χωρίς άλλη μείωση. Αντιθέτως, μη βεβαιωμένες οφειλές που αφορούν σε τέλος χρήσης κοινόχρηστων χώρων (τέλος και πρόστιμο που αποτελεί παρακολούθημα του τέλους),ρυθμίζονται σε δόσεις, αφαιρουμένων των προστίμων τους.
Διευκρινίζεται περαιτέρω, ότι για τη στοιχειοθέτηση της έννοιας της οφειλής, κρίσιμα στοιχεία είναι αφενός ο προσδιορισμός του προσώπου του οφειλέτη και αφετέρου το ύψος του καταλογισθέντος χρηματικού ποσού. Υπό το πρίσμα αυτό, ως μη βεβαιωμένες οφειλές νοούνται αυτές για τις οποίες έχει εκδοθεί η σχετική πράξη από τον οικείο δήμαρχο ή πρόεδρο της κοινότητας ή άλλο αρμόδιο όργανο, με την οποία καταλογίζεται ορισμένο χρηματικό ποσό σε βάρος συγκεκριμένου προσώπου, ενώ ως βεβαιωμένες λογίζονται αυτές που έχουν βεβαιωθεί ταμειακά.
4. Σύμφωνα με την πρόβλεψη της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 63 τουν. 3801/09, οι ταμειακά βεβαιωμένες οφειλές από πρόστιμα του άρθρου 5 τουν. 2323/95 και από τέλη κοινοχρήστων χώρων του άρθρου 3 του ν. 1080/80, ρυθμίζονται και καταβάλλονται μειωμένες κατά 70%, δηλ. διαγράφεται το 70% της οφειλής (τέλος και πρόστιμο ή αυτοτελές πρόστιμο) και ως εκ τούτου καταβάλλεται από τον οφειλέτη το υπόλοιπο 30% αυτής. Σε περίπτωση δε καταβολής ολόκληρου του ποσού της οφειλής εντός της προθεσμίας της πρώτης δόσης, γίνεται επιπλέον έκπτωση 10% επί της οφειλής που ρυθμίστηκε.
5.Οι ρυθμίσεις της ανωτέρω παραγράφου, αφορούν τη διαδικασία ρύθμισης οφειλών προς δήμους, κοινότητες και τα ΝΠΔΔ αυτών. Ως εκ τούτου, είναι δυνατή η υπαγωγή στο νόμο οφειλών προς Συνδέσμους Ύδρευσης, δεδομένου ότι κατά την έννοια του άρθρου 245 του ν. 3463/06, οι Σύνδεσμοι αυτοί αποτελούν ΝΠΔΔ των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ.
6. Για την εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 63 του νόμου 3801/09, καταλείπεται διακριτική ευχέρεια στους ΟΤΑ, οι οποίοι δύνανται με την απόφασή τους να ενεργοποιήσουν είτε:
α) μόνο τις ρυθμίσεις της περ. α, της παρ. 2 του άρθρου 63,
β) μόνο τις ρυθμίσεις της περ. β, της παρ. 2 του άρθρου 63,
γ) τις ρυθμίσεις και των δύο ως άνω περιπτώσεων
7.Τέλος, δεδομένου ότι κατά την πρόθεση του νομοθέτη, όπως διαλαμβάνεται ρητά στην παρ. 2 του άρθρου 63 του ν. 3801/09,υπάγονται προς ρύθμιση οφειλές, οι οποίες ανάγονται στο πλαίσιο των θεσμοθετημένων εσόδων των α΄ βάθμιων ΟΤΑ, δεν είναι δυνατή η υπαγωγή περιπτώσεων καταλογισμού σε βάρος υπαλλήλου, καθότι πρόκειται για περιπτώσεις κύρωσης, οι οποίες επιβλήθηκαν στο πλαίσιο ειδικών διατάξεων.»
Ανακοίνωση του Δήμου για την ενημέρωση των οφειλετών για τη ρύθμιση των οφειλών τους
Ατομική ειδοποίηση ληξιπροθέσμων οφειλών
Οι Ο.Τ.Α. που ορίζονται με την υπ' αριθμ. οικ/5322/ Α32/2008 (ΦΕΚ 1336 Β) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, καθώς και τα Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, μπορούν με απόφαση του οικείου συμβουλίου τους, να ορίσουν νέα αποκλειστική προθεσμία για την υποβολή των δηλώσεων και των αιτήσεων προς υπαγωγή στη ρύθμιση του άρθρου 26 του Ν. 3649/2008 (ΦΕΚ 39 Α), υπό την προϋπόθεση ότι η αρχική προθεσμία που είχε καθορισθεί από το οικείο συμβούλιο έληγε μετά την 8η Ιουνίου 2008. Η απόφαση εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και η προθεσμία που θα καθορισθεί με αυτήν δεν μπορεί να υπερβαίνει τον έναν (1) μήνα από την ημερομηνία έκδοσης της. Για τα λοιπά θέματα εφαρμόζονται οι προβλέψεις του άρθρου 26 του Ν. 3649/2008 και της εκδοθείσας, μέχρι την 3η Μαΐου 2008, σχετικής απόφασης του συμβουλίου.
Με τις διατάξεις του
άρθρου 26 του Ν. 3649/08 ορίζονται τα εξής:
1.Επαναφέρονται σε ισχύ για τέσσερις (4) μήνες, από τη δημοσίευση του παρόντος και εφαρμόζονται αναλόγως οι ρυθμίσεις καταβολής οφειλών προς τους δήμους, κοινότητες και τα Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, που προβλέπονται από τις παραγράφους 3 περιπτώσεις α΄, β΄, δ΄, ε΄ και 4 του άρθρου 12 του Ν. 3074/2002 (ΦΕΚ 296 Α), καθώς και από την παρ. 5 του άρθρου 9 του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 138 Α΄), με την επιφύλαξη των διατάξεων του παρόντος. Στο προηγούμενο εδάφιο υπάγονται οφειλές βεβαιωμένες ή μη μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.
2.α. Τα δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια, καθώς και τα διοικητικά συμβούλια των ανωτέρω Ν.Π.Δ.Δ., εντός δύο (2) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος μπορούν να εκδώσουν σχετική απόφαση, με την οποία καθορίζεται η αποκλειστική προθεσμία υποβολής των δηλώσεων και των αιτήσεων προς υπαγωγή στη ρύθμιση και η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο (2) μήνες από την έκδοσή της.
β. Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων, που καθορίζεται στην ίδια απόφαση, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος των είκοσι τεσσάρων (24), καθεμία από τις οποίες δεν μπορεί να είναι μικρότερη των εκατόν πενήντα (150) ευρώ. Η πρώτη δόση είναι καταβλητέα κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση, οι δε υπόλοιπες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του αντίστοιχου μήνα. Η καταβολή ολόκληρου του ποσού της οφειλής, εντός της προθεσμίας της πρώτης δόσης, γίνεται με έκπτωση δέκα τοις εκατό (10%). Η καθυστέρηση καταβολής δύο (2) συνεχόμενων δόσεων επιφέρει απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης και συνεπάγεται υποχρέωση του οφειλέτη προς καταβολή του υπόλοιπου ποσού, όπως είχε αρχικά βεβαιωθεί.
3. Για τα λοιπά θέματα εφαρμόζονται οι προβλέψεις των διατάξεων που επαναφέρονται σε ισχύ, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 26 του ανωτέρω νόμου, επαναφέρονται σε ισχύ για τέσσερις (4) μήνες, οι ακόλουθες περιπτώσεις ρύθμισης οφειλών:
1. Δυνατότητα υποβολής αρχικής ή συμπληρωματικής δήλωσης, αναφορικά με τέλη παρεπιδημούντων και ακαθαρίστων εσόδων και δημοτικό φόρο Δωδεκανήσου (περίπτωση α, παρ. 3, άρθρου 12 Ν. 3074/02):
«3.α. Υπόχρεοι οι οποίοι μέχρι την έναρξη της ισχύος του νόμου αυτού δεν έχουν υποβάλει δήλωση ή έχουν υποβάλει ανακριβή ή ελλιπή δήλωση για την καταβολή του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων, του φόρου του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 (ΦΕΚ 75 Α΄) και του τέλους των ακαθάριστων εσόδων κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων κ.λπ. υπέρ δήμων και κοινοτήτων μπορούν να την υποβάλουν στον οικείο δήμο ή κοινότητα μέσα σε έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού με αρχική ή συμπληρωματική δήλωση, προσκομίζοντας αντίγραφο ετήσιου εκκαθαριστικού σημειώματος του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) χωρίς την επιβολή σε βάρος τους προστίμου ή οποιασδήποτε άλλης κύρωσης.
Σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα της εν λόγω περίπτωσης, στους υπόχρεους οι οποίοι μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου (3-3-2008) δεν έχουν υποβάλει δήλωση ή έχουν υποβάλει ανακριβή ή ελλιπή δήλωση για την καταβολή του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων, του δημοτικού φόρου Δωδεκανήσου και του τέλους των ακαθάριστων εσόδων κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων κ.λ.π., παρέχεται η δυνατότητα υποβολής αρχικής ή συμπληρωματικής δήλωσης για την καταβολή των σχετικών οφειλών τους, με την προσκόμιση αντίγραφου ετήσιου εκκαθαριστικού σημειώματος του Φόρου Πρoστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), χωρίς την επιβολή σε βάρος τους προστίμου ή οποιασδήποτε άλλης κύρωσης.
Στην περίπτωση οφειλών του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων από επιχειρήσεις που απαλλάσσονται της υποχρέωσης τήρησης βιβλίων του Κ.Β.Σ. (άρθρο 6 του Ν. 2753/99) και δεν υποβάλουν δηλώσεις Φ.Π.Α., η υπαγωγή των οφειλετών στη ρύθμιση γίνεται κατόπιν υποβολής των δικαιολογητικών που προβλέπονται στην παρ. 3α του άρθρου 17 του Ν. 3491/2006. (ΥΠΕΣ 18115/9.4.2008)
2. Δυνατότητα περαίωσης φορολογικών διαφορών, για τις οποίες εκκρεμούν ασκηθείσες προσφυγές ενώπιον των διοικητικών πρωτοδικείων (περίπτωση β, παρ. 3, άρθρου 12 Ν. 3074/02)
"Φορολογικές διαφορές μεταξύ δήμων και κοινοτήτων και φορολογουμένων ανεξάρτητα από τη χρονική περίοδο στην οποία αφορούν, για τις οποίες ασκήθηκαν ενώπιον των διοικητικών πρωτοδικείων προσφυγές, οι οποίες εκκρεμούν κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, μπορεί να περαιωθούν με ρύθμιση της κύριας οφειλής από τις αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων και κοινοτήτων χωρίς την καταβολή προστίμου και προσαυξήσεων που έχουν βεβαιωθεί ή μη. Η ρύθμιση γίνεται ύστερα από αίτηση των ενδιαφερομένων που υποβάλλεται στον οικείο δήμο ή κοινότητα ...".
Επί τη βάσει της ως άνω περίπτωσης, μπορούν να περαιωθούν με ρύθμιση της κύριας οφειλής χωρίς την καταβολή προστίμου και προσαυξήσεων, οι φορολογικές διαφορές μεταξύ Α΄ βάθμιων Ο.Τ.Α. και φορολογουμένων, όπως προσδιορίζονται στις διατάξεις του Ν. 505/1976, ανεξάρτητα από τη χρονική περίοδο στην οποία αφορούν, για τις οποίες έχουν ασκηθεί σχετικές προσφυγές ενώπιον των διοικητικών πρωτοδικείων και οι οποίες εκκρεμούν κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου (3-3-2008). Ως εκ τούτου, δεν υπάγονται στην εν λόγω ρύθμιση διαφορές για τις οποίες υφίσταται, κατά τη δημοσίευση του νόμου, δικαστική απόφαση οιουδήποτε βαθμού. Προκειμένου εξάλλου ο ενδιαφερόμενος να υπαχθεί στην ανωτέρω ρύθμιση, θα πρέπει προηγουμένως να παραιτηθεί με έγγραφη δήλωσή του από την ασκηθείσα προσφυγή και να υποβάλλει τη δήλωση αυτή στον οικείο Ο.Τ.Α, μαζί με τη σχετική αίτηση για ρύθμιση των οφειλών του.
Αν κατά τη δημοσίευση του νόμου η υπόθεση έχει συζητηθεί επί της ουσίας, αλλά δεν έχει εκδοθεί η απόφαση του δικαστηρίου, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υπαχθεί στη ρύθμιση, υπό την προϋπόθεση ότι με την αίτησή του θα συνυποβάλλει υπεύθυνη δήλωση, με την οποία θα δηλώνει ότι δεν θα κάνει επίκληση της επικείμενης δικαστικής απόφασης, ανεξαρτήτως περιεχομένου αυτής. Στην περίπτωση αυτή, όπως είναι ευνόητο, δεν απαιτείται η υποβολή από τον οφειλέτη δήλωσης παραίτησης από την προσφυγή, αφού αυτή έχει ήδη εξεταστεί.
Σε περίπτωση που κατά τη δημοσίευση του νόμου εκκρεμεί προσφυγή και η δικαστική απόφαση εκδοθεί πριν την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, ο οφειλέτης δύναται με αίτησή του να υπαχθεί στις ρυθμίσεις.
Δεν νοείται εκκρεμοδικία και συνεπώς δεν υπάγονται στη ρύθμιση, οι περιπτώσεις φορολογικών διαφορών, οι οποίες έχουν συζητηθεί ενώπιον των Επιτροπών του άρθρου 32 του Ν. 1080/1980, οι ενδιαφερόμενοι έχουν αποδεχθεί τον συμβιβασμό και τα σχετικά πρακτικά των ανωτέρω Επιτροπών έχουν επικυρωθεί από τα οικεία δημοτικά ή κοινοτικά συμβούλια.
Δυνατότητα υπαγωγής εξάλλου στη ρύθμιση έχουν και όσοι άσκησαν προσφυγές ενώπιον των αρμοδίων διοικητικών δικαστηρίων, οι οποίες κρίθηκαν ως απαράδεκτες και απορρίφθηκαν για τυπικούς λόγους.
Τέλος, επισημαίνεται ότι προσφυγές οι οποίες αφορούν σε οφειλές από πρόστιμα σχετικά με παραβάσεις διατάξεων περί υπαίθριου εμπορίου, καθώς και οφειλές από τέλη και πρόστιμα χρήσης κοινόχρηστων χώρων, ρυθμίζονται σύμφωνα με τους όρους της περίπτωσης της παρ. 4 του άρθρου 12 του Ν. 3074/2002 (βλ. κατωτέρω). (ΥΠΕΣ 18115/9.4.2008)
Σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 26 του Ν.3649/2008 για τις περιπτώσεις οφειλών που έχουν περαιωθεί συμβιβαστικά στο πλαίσιο των Φορολογικών Επιτροπών του άρθρου 32 του Ν.1080/1980, δείτε επίσης την Α.Π.: 25005/2008 του ΥΠΕΣ.
3. Ρύθμιση οφειλών από τέλη παρεπιδημούντων και ακαθαρίστων εσόδων και φόρου Δωδεκανήσου (περίπτωση δ, παρ. 3, άρθρου 12 Ν. 3074/02)
"δ. Οι οφειλές του τέλους επί των ακαθάριστων εσόδων εστιατορίων, κέντρων διασκέδασης κ.λπ. υπέρ δήμων και κοινοτήτων που έχουν βεβαιωθεί ή μη μέχρι 31.12.1997 στις αρμόδιες οικονομικές εφορίες ή τα αρμόδια δημοτικά ταμεία ρυθμίζονται και καταβάλλονται σε είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις μειωμένου του κεφαλαίου κατά ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%) χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις. Οφειλές από το τέλος των ακαθάριστων εσόδων ή το τέλος παρεπιδημούντων ή το φόρο του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 (ΦΕΚ 75 Α΄) που έχουν δημιουργηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν μετά από την έναρξη ισχύος του άρθρου 20 του Ν. 2539/1997 (1.1.1998) καταβάλλονται σε είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής».
Σύμφωνα με την πρόβλεψη του δεύτερου εδαφίου της εν λόγω περίπτωσης, ρυθμίζονται χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, οι βεβαιωμένες ή μη, από 1-1-98 μέχρι τις 3-3-2008, οφειλές από το τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων, το τέλος παρεπιδημούντων, και το δημοτικό φόρο Δωδεκανήσου.
Οι σχετικές οφειλές καταβάλλονται εφόσον δεν υπόκεινται σε παραγραφή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 2 και 6 του Α.Ν. 344/1968, σε συνδυασμό με τα άρθρα 87 και 88 του Ν. 2362/1995 και του άρθρου 255 του Αστικού Κώδικα, όπως ισχύουν και αφορούν στην αποσβεστική προθεσμία βεβαίωσης των οφειλών υπέρ Ο.Τ.Α., στο χρόνο παραγραφής των αξιώσεών τους για είσπραξη τελών, καθώς και στους λόγους αναστολής της παραγραφής.
Επισημειώνεται ιδιαιτέρως η από πλευράς ρυθμιστικού πεδίου, εξαιρετική ρύθμιση του πρώτου εδαφίου της εν λόγω περίπτωσης, αναφορικά με την ευεργετική μείωση του οφειλόμενου κεφαλαίου κατά ποσοστό 60% (ρυθμιστέο δηλ. είναι το υπόλοιπο 40%) για βεβαιωμένες ή μη οφειλές του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων εστιατορίων, κέντρων διασκέδασης κλπ, των οποίων ο χρόνος γέννησης ήταν πριν από την έναρξη ισχύος του Ν. 2539/1997 (1-1-98). Η ειδική αυτή πρόβλεψη του Ν. 3074/02 (η οποία είχε υπαγορευτεί από την ανάγκη διευθέτησης των περιπτώσεων που είχαν ανακύψει λόγω της μετατροπής του ύψους του συντελεστή του ως άνω τέλους από 5% σε 2% με τις ρυθμίσεις του Ν. 2539/97) που επαναφέρεται εν προκειμένω, ορίζει ως καταληκτικό χρόνο υπαγωγής των σχετικών οφειλών το έτος 1997 και ως εκ τούτου, οι βεβαιωμένες ή μη οφειλές από 1-1-98 και εντεύθεν υπάγονται στη ρύθμιση του δεύτερου εδαφίου της παρούσας περίπτωσης.
Ο χρόνος παραγραφής εξάλλου των ανωτέρω οφειλών δεν υπολογίζεται επί τη βάσει των ρυθμίσεων του Ν. 2362/1995 (20ετής παραγραφή), αλλά σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα του άρθρου 6 του Α.Ν. 344/1968 (5ετής παραγραφή), δεδομένου ότι το άρθρο 86, παρ. 3 εδ. η, του Ν. 2362/1995, αναφέρεται σε χρηματικές απαιτήσεις του Δημοσίου (και όχι των Ο.Τ.Α.) που αφορούν σε απόδοση των παρακρατηθέντων ή για λογαριασμό αυτού εισπραχθέντων φόρων, τελών και δικαιωμάτων (πχ παρακράτηση του αναλογούντος ποσού φόρου κατά τις πληρωμές των μισθών, ημερομισθίων). (ΥΠΕΣ 18115/9.4.2008)
4. Ρύθμιση οφειλών από δημοτικά τέλη, φόρους, εισφορές και πρόστιμα Κ.Ο.Κ.
(περίπτωση ε, παρ. 3, άρθρου 12 Ν. 3074/02)
"ε. Επίσης, με αίτηση των ενδιαφερομένων ρυθμίζονται οφειλές από δημοτικά ή κοινοτικά τέλη, φόρους και εισφορές, καθώς και πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που έχουν βεβαιωθεί μέχρι τη δημοσίευση του νόμου αυτού στις αρμόδιες οικονομικές εφορίες ή τα δημοτικά ταμεία, σε .. μηνιαίες δόσεις χωρίς την καταβολή του προστίμου και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολή".
Κατά την ανωτέρω περίπτωση, ρυθμίζονται οι βεβαιωμένες ή μη μέχρι 3-3-2008 οφειλές από δημοτικά ή κοινοτικά τέλη, φόρους και εισφορές, καθώς και πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, χωρίς την καταβολή προστίμων και προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής.
Στη ρύθμιση αυτή υπάγονται όλα ανεξαιρέτως τα δημοτικά τέλη (συμπεριλαμβανομένων των τελών ύδρευσης, άρδευσης και διαφήμισης), οι φόροι, οι εισφορές (συμπεριλαμβανόμενης της εισφοράς σε χρήμα του Ν. 1337/1983) και τα πρόστιμα του ΚΟΚ, όχι όμως και άλλου είδους χρέη προς τους Α΄ βάθμιους ΟΤΑ, όπως πρόστιμα για πολεοδομικές παραβάσεις, μισθώματα ακινήτων ή παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού.
Επισημαίνεται ειδικότερα, ότι τα αυτοτελώς επιβληθέντα πρόστιμα που αφορούν στην παράνομα διενεργηθείσα διαφήμιση, δεν υπάγονται στη ρύθμιση της εν λόγω περίπτωσης. Εάν ωστόσο ο ενδιαφερόμενος έχει ασκήσει σχετική προσφυγή, η οφειλή ρυθμίζεται σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα της περ. β της παρ. 3 του άρθρου 12 του Ν. 3074/02. (ΥΠΕΣ 18115/9.4.2008)
(με το εγγ. αριθ. 23102/14-04-2008 του ΥΠΕΣ διευκρινήσθηκε ότι η αναφορά περί δυνατότητας ρύθμισης αυτών, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα της περ. β της παρ. 3 του άρθρου 12 του Ν. 3074/2002 (όταν εκκρεμεί σχετική προσφυγή), έχει την έννοια ότι τα αυτοτελώς επιβληθέντα πρόστιμα διαφήμισης μπορούν να ρυθμισθούν ως κύρια οφειλή, σε δόσεις, χωρίς τυχόν προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Η υπαγωγή δηλαδή αυτών στην ανωτέρω περίπτωση, δεν συνεπάγεται τη διαγραφή τους).
5. Ρύθμιση οφειλών από πρόστιμα υπαίθριου εμπορίου και τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων (παράγραφος 4, άρθρου 12 Ν. 3074/02)
"4. Πρόστιμα του άρθρου 5 του Ν. 2323/1995 (ΦΕΚ 145 Α΄), καθώς και οφειλές από τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων του άρθρου 3 του Ν. 1080/1980 (ΦΕΚ 246 Α΄), ....... μπορεί να ρυθμιστούν και να καταβληθούν, σε είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις, μειωμένα σε ποσοστό 70% και χωρίς προσαυξήσεις εκπρόθεσμου καταβολής, ύστερα από απόφαση του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται μέσα σε τρεις (3) μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού".
Σύμφωνα με τη ρητή πρόβλεψη της ανωτέρω περίπτωσης, παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης των βεβαιωμένων ή μη οφειλών από πρόστιμα σχετικά με παραβάσεις των διατάξεων περί υπαίθριου εμπορίου, καθώς και οφειλών από τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων. Ειδικότερα:
α) Ρυθμίζονται τα επιβαλλόμενα δυνάμει του άρθρου 5 του Ν. 2323/1995 πρόστιμα, χωρίς προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Ωστόσο, στην εν λόγω ρύθμιση υπάγονται μόνο τα πρόστιμα που έχουν χρόνο γέννησης μέχρι τις 30-10-2003, ημερομηνία δημοσίευσης του Ν. 3190/03, δεδομένου ότι κατά την πρόβλεψη του άρθρου 7 αυτού, τα συγκεκριμένα πρόστιμα αποτελούν πλέον από την ανωτέρω ημερομηνία έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού.
β) Ρυθμίζονται οι βεβαιωμένες ή μη μέχρι 3-3-2008 οφειλές από τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων, χωρίς προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Ως τέτοιες νοούνται οι δημιουργούμενες από την επιβολή του τέλους χρήσης κοινόχρηστων χώρων, καθώς και όλα τα επιβαλλόμενα πρόστιμα, είτε αποτελούν παρακολούθημα του εν λόγω τέλους, είτε επιβλήθηκαν αυτοτελώς, δηλ. λόγω αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, του οποίου η χρήση δεν έχει επιτραπεί.
Διευκρινίζεται ότι η μείωση της οφειλής σε ποσοστό 70% σημαίνει ότι αυτή υπολογίζεται πλέον στο 70% της αρχικής, χωρίς προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Η μείωση δηλ. της αρχικής οφειλής ανέρχεται στο 30%. Στο πλαίσιο εξάλλου της προκείμενης περίπτωσης, τα επιβαλλόμενα πρόστιμα, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες περιπτώσεις του παρόντος νόμου, δεν διαγράφονται, αλλά υπολογίζονται στην οφειλή.
Τέλος, δεδομένου του αυτοτελούς χαρακτήρα της εν λόγω περίπτωσης, με την οποία ρυθμίζονται ειδικώς οι οφειλές από τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων και πρόστιμα υπαίθριου εμπορίου, αυτές υπόκεινται αποκλειστικά στο ρυθμιστικό πεδίο της περίπτωσης αυτής, μη επιτρεπομένης της υπαγωγής τους σε άλλη περίπτωση ρύθμισης στο πλαίσιο του παρόντος νόμου.
Έτσι, εφόσον το οικείο συμβούλιο ενεργοποιήσει τη ρύθμιση της περίπτωσης αυτής και έχει ήδη ασκηθεί από οφειλέτη σχετική προσφυγή ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού πρωτοδικείου, ο τελευταίος μπορεί να υποβάλλει αίτηση προς ρύθμιση των σχετικών οφειλών του, επί τη βάσει των ρυθμίσεων της εν λόγω περίπτωσης, υπό τον όρο ότι θα παραιτηθεί της ασκηθείσας προσφυγής του.
Εάν το δημοτικό συμβούλιο δεν ενεργοποιήσει την εν λόγω περίπτωση, τότε οι σχετικές οφειλές δεν μπορούν να υπαχθούν σε ρύθμιση στο πλαίσιο του παρόντος νόμου. Στην περίπτωση αυτή, αφενός οι οφειλές για τις οποίες εκκρεμεί προσφυγή στο αρμόδιο πρωτοδικείο θα ρυθμιστούν επί τη βάσει, είτε της συμβιβαστικής επίλυσης της διαφοράς στο πλαίσιο της Επιτροπής του άρθρου 32 του Ν. 1080/1980, είτε (εφόσον δεν προκύψει συμβιβαστική επίλυση) της δικαστικής κρίσης, αφετέρου στις περιπτώσεις όπου δεν έχει ασκηθεί προσφυγή, ο ενδιαφερόμενος δύναται να ασκήσει το δικαίωμά του αυτό, με αίτημα για συμβιβαστική επίλυση της διαφοράς ενώπιον της Επιτροπής του άρθρου 32 του Ν. 1080/80. (ΥΠΕΣ 18115/9.4.2008)
6. Τέλη, τα οποία βεβαιώνονται και εισπράττονται από Ν.Π.Δ.Δ. των Ο.Τ.Α..
Ν. 3345/05 (ΦΕΚ 138/16-6-05 τεύχος Α') Οικονομικά θέματα νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων και ρύθμιση διοικητικών θεμάτων Αρθρο 9 παρ 5: Επαναφέρονται σε ισχύ από τη δημοσίευση του νόμου αυτού και για έξι ακόμη μήνες οι διατάξεις των παραγράφων 3 στοιχ. α΄, β΄, γ΄ και δ΄ και 4 του άρθρου 12 του Ν. 3074/2002 (ΦΕΚ 296 Α΄) για τις οφειλές που έχουν βεβαιωθεί ή μη μέχρι την ανωτέρω δημοσίευσή του. Στη ρύθμιση της παρ. 4 του άρθρου 12 του Ν. 3074/2002 υπάγονται και τα τέλη, τα οποία βεβαιώνονται και εισπράττονται από Ν.Π.Δ.Δ. των Ο.Τ.Α.. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται από το διοικητικό συμβούλιο του οικείου νομικού προσώπου.
Οι οφειλές των περιπτώσεων του ανωτέρω νόμου που βεβαιώνονται και εισπράττονται από δημοτικά Ν.Π.Δ.Δ. ρυθμίζονται αναλόγως. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται από το διοικητικό συμβούλιο του οικείου νομικού προσώπου. Στο πλαίσιο του παρόντος νόμου, δεν ρυθμίζονται οφειλές προς Δ.Ε.Υ.Α., δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις αυτές αποτελούν Ν.Π.Ι.Δ. (ΥΠΕΣ 18115/9.4.2008)
Διάφορα
- Απαραίτητη προϋπόθεση για την ενεργοποίηση των περιπτώσεων ρύθμισης οφειλών του παρόντος νόμου είναι η λήψη απόφασης από το οικείο συμβούλιο, η οποία πρέπει να εκδοθεί το αργότερο μέχρι τις 3-5-2008 και με την οποία θα καθοριστεί η αποκλειστική προθεσμία υποβολής των αιτήσεων και δηλώσεων προς υπαγωγή στις ρυθμίσεις, καθώς και ο αριθμός των δόσεων, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα της παρ. 2β του παρόντος νόμου. Εάν από τη διαίρεση του συνολικά οφειλόμενου ποσού με τον αριθμό των καθορισθέντων δόσεων προκύψει ύψος δόσης μικρότερο των εκατόν πενήντα ευρώ (150 -), ο αριθμός των δόσεων μειώνεται ανάλογα.
- Επισημαίνεται ότι το ελάχιστο όριο των 150 -, αφορούν κάθε είδος οφειλής ξεχωριστά. Σε περίπτωση καταβολής ολόκληρου του ποσού της οφειλής εντός της προθεσμίας της πρώτης δόσης, γίνεται επιπλέον έκπτωση 10% επί της οφειλής που ρυθμίστηκε. Σε περίπτωση που το ύψος της οφειλής είναι μικρότερο των 150-, τότε η εξόφληση πραγματοποιείται εφάπαξ με την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση, παρεχομένης εν προκειμένω της προαναφερόμενης έκπτωσης.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ |
- Ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις οφειλών, δεν γεννούν αξίωση κατά των ΟΤΑ για επιστροφή ή συμψηφισμό τους. Ωστόσο, εάν ο ενδιαφερόμενος κατά την υποβολή της ασκηθείσας προσφυγής του στο πρωτοδικείο (με παράλληλο αίτημα για συμβιβαστική επίλυση στο πλαίσιο της Επιτροπής του άρθρου 32 του Ν. 1080/80) έχει καταβάλλει μέρος της οφειλής, εφόσον δεν έχει περατωθεί η διαδικασία της συμβιβαστικής επίλυσης, ή δεν έχει εκδοθεί η απόφαση του πρωτοδικείου, αυτό συμψηφίζεται με την προς ρύθμιση οφειλή του.
- Διευκρινίζεται ότι για τις εκδοθείσες ως άνω αποφάσεις, δεν απαιτείται η αποστολή τους στον οικείο Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας για έλεγχο νομιμότητας, κατά την πρόβλεψη της παρ. 1 του άρθρου 149 του Ν. 3463/2006. Ωστόσο, το ανωτέρω όργανο μπορεί να προβεί αυτεπαγγέλτως στον έλεγχο και ακύρωσή τους, δυνάμει της παρ. 2 του ίδιου άρθρου. (ΥΠΕΣ 18115/9.4.2008)
Υποδείγματα
Ανακοίνωση του Δήμου για την ενημέρωση των οφειλετών για τη ρύθμιση των οφειλών τους
Ατομική ειδοποίηση ληξιπροθέσμων οφειλών
Αίτηση Δημοτών
Aστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα
Σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης β της παρ. 5 του άρθρου 18, στις ρυθμίσεις του άρθρου 24 του Ν.3649/2008, εντάσσονται και οι αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, η πλειοψηφία του κεφαλαίου των οποίων, δια των εταιρικών εισφορών που έχουν καταβληθεί κατά τη σύστασή τους, ανήκει σε δήμους ή κοινότητες και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών. Έτσι, η εξόφληση των οφειλών που έχουν βεβαιωθεί ή καταστεί ληξιπρόθεσμες μέχρι την 23.12.2008, προς τοΕλληνικό Δημόσιο και το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, των παραπάνω εταιρειών, ακόμη και αν αυτές τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης, γίνεται από τους οικείους ΟΤΑ.
Η καταβολή των οφειλομένων από τους ΟΤΑ στους δικαιούχους φορείς, θα πρέπει να πραγματοποιηθείεφάπαξ ή σε δόσεις, έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Σεπτεμβρίου του έτους 2009. Επισημαίνεται, ότι οι ΟΤΑ υποχρεούνται να καταβάλουν μόνο το ποσό της βασικής οφειλής, που αφορά την περίοδο έως και την 23.12.2008 χωρίς προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, πρόσθετων φόρων, προστίμων, καθώς και κάθε άλλης επιβάρυνσης.
Στις ανωτέρω οφειλές περιλαμβάνονται και όσες προκύπτουν έπειτα από έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικώνοργάνων.
Τονίζεται ότι, σε περίπτωση μη καταβολής αυτών, καθίσταται απαιτητό το σύνολο κάθε οφειλής, μαζί με τις κάθε είδους προσαυξήσεις και από τους ΟΤΑ. Συνεπώς, η υποχρέωση που αναλαμβάνουν οι ΟΤΑ, έχει την έννοια της αναδοχής των οφειλών και σε περίπτωση παρόδου της προθεσμίας καταβολής των οφειλομένων εξακολουθεί να υφίσταται σωρευτικά για τους ΟΤΑ και τις αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
Με ευθύνη των διαχειριστών εταίρων ή των μελών του οργάνου διοίκησης της εταιρείας, ή των εκκαθαριστών στην περίπτωση που αυτές τελούν υπό καθεστώς εκκαθάρισης, προσκομίζονται στον οικείο δήμο ή κοινότητα που επιβαρύνεται, πιστοποιήσεις του Δημοσίουκαι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, από τις οποίες θα προκύπτει το σύνολο των οφειλών σε αυτούς τους φορείς, μέχρι την 23.12.2008.
Στις αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπου εταίροι είναι πλείονες του ενός ΟΤΑ, ο επιμερισμός της οφειλής στους ΟΤΑ από τα ως άνω όργανα διοίκησης ή τους εκκαθαριστές, γίνεται αρχικά κατά το λόγο της εταιρικής εισφοράς του καθενός. Το ποσό της οφειλής που τυχόν απομένει, επιμερίζεται ισόποσα σε αυτούς.
Εν συνεχεία, οι ΟΤΑ με σχετικές πράξεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων τους, προβαίνουν σε αναμορφώσεις των προϋπολογισμών τους, εγγράφοντας το ποσό της οφειλής, την οποία υποχρεούνται πλέον εκ του νόμου να καταβάλουν. Με την ίδια πράξη των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων, αποφασίζεται η εφάπαξ ή σε δόσεις καταβολή της οφειλής, καθώς και ο αριθμός των δόσεων, εάν αυτές θα είναι ισόποσες ή όχι, η προθεσμία καταβολής της πρώτης από αυτές και η περιοδικότητά τους,ανάλογα πάντα με την οικονομική τους δυνατότητα. Ακολουθεί αίτηση του δήμου ή της κοινότητας στον δικαιούχο φορέα, περί υπαγωγής στην εν λόγω ρύθμιση. Στην περίπτωση εταιρείας, όπου εταίροι είναι πλείονες του ενός ΟΤΑ ως ανωτέρω, θα υποβληθεί αίτηση από όλους τους ΟΤΑ και για το ποσό που αναλογεί στον καθένα.
Περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ, δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και απόδοσης παρακρατούμενων φόρων εισοδήματος, που αφορούν φορολογικές και διαχειριστικές περιόδους για τις οποίες η υποχρέωση υποβολής έληξε μέχρι την 23.12.2008, μπορούν να υποβληθούν ομοίως έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Σεπτεμβρίου του έτους 2009, χωρίς κυρώσεις.
Τονίζεται ότι, τυχόν πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα που έχουν ήδη καταβληθεί για τις ανωτέρω αιτίες δεν επιστρέφονται ούτε διαγράφονται.
Οι παραπάνω οφειλές, είναι δυνατόν να εξυπηρετούνται με συνομολόγηση δανείου με το Κράτος, με αναγνωρισμένα πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας ή του εξωτερικού και με κάθε είδους δημόσιους οργανισμούς και νπδδ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 176 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Επισημαίνεται ότι, για αυτή την κατηγορία δανείων, η απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, λαμβάνεται σε κάθε περίπτωση με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του, χωρίς να υπολογίζεται το ύψος ποσού του προς συνομολόγηση δανείου σε σχέση με τον πληθυσμό του πρωτοβάθμιου ΟΤΑ.
Στο εισηγητικό μέρος της παραπάνω σχετικής απόφασης, θα πρέπει επιπρόσθετα να εμπεριέχεται:
- πίνακας ανά κατηγορία οφειλών, μέχρι την 23.12.2008, με τα αντίστοιχα ποσά,
- ότι οι εν λόγω οφειλές απορρέουν από υποχρεώσεις που εξακολουθούν να υφίστανται,
-πιστοποίηση του αντίστοιχου φορέα (Ελληνικό Δημόσιο, ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), από την οποία θα προκύπτει το σύνολο της κύριας οφειλής μέχρι την 23.12.2008 (χωρίς πρόσθετους φόρους, προσαυξήσεις κλπ.), όπου αυτό είναι δυνατόν, ή πιστοποίηση ιδίου περιεχομένου της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσίας του δανειολήπτη δήμου ή κοινότητας. (ΥΠΕΣ Εγκ. 4/5553/29.01.2009)