[post_tabs][post_tab title="Ισχύον καθεστώς"]

 

 


Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης Αμοιβές δικαστικών επιμελητών
ΚΑ Προϋπολογισμού  6116
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 611 «Αμοιβές και έξοδα ελεύθερων επαγγελματιών» εγγράφονται δαπάνες για δικηγόρους (πλην αυτών που υπηρετούν με πάγια αμοιβή), συμβολαιογράφους, τεχνικούς, καλλιτέχνες, λογιστές, κ.λπ. Κύριο χαρακτηριστικό των δαπανών που θα εγγραφούν στην υποκατηγορία αυτή, είναι ότι οι συναλλασσόμενοι έχουν την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία (του άρθρου 48 του ν. 2238/1994). Ειδικά τα συμβολαιογραφικά έξοδα για τη σύναψη δανείων θα καταχωρηθούν στους ΚΑ 6514 και 6524.

Στην υποκατηγορία 611 θα εγγραφούν και οι πιστώσεις για τη σύναψη συμβάσεων έργου του άρθρου 6 του ν. 2527/1997. Εκτός από αυτές τις συμβάσεις έργου, στους ίδιους κωδικούς θα καταχωρηθούν και οι αναθέσεις «εργασιών» (υπηρεσιών) σε τρίτους που είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, βάσει των διατάξεων του άρθρου 209 του ΚΔΚ) και του άρθρου 17 παρ. 2 του ν. 2539/1997, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 9 παρ. 9 του ν. 2623/1998. Για το σκοπό αυτό, ο ΚΑ 6117 μπορεί να κατανεμηθεί όχι μόνο στην υπηρεσία 00 αλλά και στις άλλες υπηρεσίες.

Στον ΚΑ 6117 «Αμοιβές λοιπών εκτελούντων ειδικές υπηρεσίες με την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία» εγγράφεται και η αμοιβή των ιατρών για την εξέταση των επαγγελματιών και των εργαζομένων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (άρθρο 94 παρ. 3β περίπτ. 14 ν. 3852/2010).

Οι αμοιβές των μελετητών, για την εκπόνηση μελετών που ανατίθενται με τη διαδικασία των ν. 716/1977, 3164/2003 ή 3316/2005 ή του άρθρου 209 του ΚΔΚ, καταχωρούνται στους κωδικούς των επενδύσεων (ΚΑ 7411-7413).

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Εδώ εγγράφονται οι αμοιβές του δικαστικού επιμελητή για επιδόσεις εισαγγελικών εγγράφων και αντιγράφων αποφάσεων διαφόρων δικαστηρίων κλπ.

A. Αμοιβή δικαστικού επιμελητή

Ο δικαστικός επιμελητής δικαιούται για κάθε ενέργεια να λάβει από τον εντολέα του τη νόμιμη αμοιβή, καθώς και κάθε δαπάνη που απαιτείται για την πραγματοποίηση της εντολής.

Περισσότεροι του ενός εντολείς ευθύνονται σε ολόκληρο. Ο δικαστικός επιμελητής δικαιούται να αξιώσει πριν από κάθε ενέργεια προκαταβολή ολόκληρης ή μέρους της αμοιβής του, την απαιτούμενη δαπάνη και την αναγκαία κατά περίπτωση τεχνική συνδρομή για κάθε πράξη. (άρθρο 49 του Ν.2318/1995


Οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών καθορίζονται κάθε φορά, και για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει την πενταετία, με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως . Η απόφαση λαμβάνει υπόψη τις διενεργούμενες πράξεις σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες της άσκησης του επαγγέλματος και τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας, καθώς και το βαθμό δυσκολίας πρόσβασης στις πράξεις αυτές. Επίσης, περιλαμβάνονται στην απόφαση η περιγραφή και το κόστος των πράξεων λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της διαφάνειας και της απλότητας. Το κόστος των πράξεων θα αναγράφεται υποχρεωτικά σε κάθε διενεργούμενη πράξη. Μέχρι τις 31.10.2015 θα εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση που θα λάβει υπόψη τις ανωτέρω αρχές μετά από γνώμη της Ομοσπονδίας των Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας και της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών. (άρθρο 50 του Ν.2318/1995, όπως αντικαταστάθηκε από την περίπτ. 3 της υποπαρ. Γ.1 του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015)

Κατ΄ εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης, εκδόθηκε και ισχύει σήμερα η ΚΥΑ 21798/11.03.2016 (ΦΕΚ 709/16.03.2016 τεύχος Β').

Σύμφωνα με τις παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 51 του ν. 2318/95, όπως τροποποιείται από 01.05.2023 από την παρ. 1 του άρθρου 55 του ν. 5016/23:  "1. Συστήνεται ειδικός διανεμητικός λογαριασμός με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου του οικείου συλλόγου δικαστικών επιμελητών, με την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του, η οποία επικυρώνεται από τη γενική συνέλευση του συλλόγου, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 99, με την ειδική πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) των παρόντων μελών της. [...]

2. Οι πόροι του ειδικού διανεμητικού λογαριασμού προέρχονται από την υποχρεωτική καταβολή εισφορών, με τη μορφή παρακράτησης, το ποσοστό της οποίας ορίζεται με την απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης της παρ. 1, και το οποίο δεν υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%) επί της δικαιούμενης καθαρής αμοιβής κάθε δικαστικού επιμελητή σε ολόκληρη την επαγγελματική ύλη του, όπως προβλέπεται στην παρ. 2 του άρθρου 1, μετά από αφαίρεση του ποσού της παρακράτησης φόρου. Το ποσοστό του πρώτου εδαφίου δύναται να αναπροσαρμόζεται, τηρουμένου του ανώτατου ορίου του ποσοστού είκοσι τοις εκατό (20%), με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, που εκδίδεται σύμφωνα με την παρ. 1. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται η διαδικασία είσπραξης, απόδοσης και διανομής των ποσών που παρακρατούνται, ο χρόνος απόδοσης και διανομής, τα ποσοστά που παρακρατεί ο σύλλογος, καθώς και άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας.

4. Ειδικά επί αμοιβών που αφορούν στις επιδόσεις και τις λοιπές διαδικαστικές πράξεις της παρ. 2 του άρθρου 1 του άρθρου 51 του ν. 2318/95, οι οποίες διενεργούνται για λογαριασμό: α) νομικών προσώπων που εμπίπτουν στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), β) Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, γ) επιχειρήσεων κοινής ωφελείας, δ) πιστωτικών ιδρυμάτων, ελληνικών και ξένων, ε) νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, ελληνικών και αλλοδαπών, στα οποία εκχωρούνται η είσπραξη, η εξασφάλιση και η διαχείριση απαιτήσεων πιστωτικών ιδρυμάτων ή νομικών προσώπων στα οποία μεταβιβάζονται δικαιώματα και απαιτήσεις κατά των οφειλετών πιστωτικών ιδρυμάτων, όπως εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (Ε.Δ.Α.Δ.Π.) και εταιρειών απόκτησης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (Ε.Α.Α.Δ.Π.) του ν. 4354/2015 (Α’ 176), δύναται να θεσπίζεται με την απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 51 του ν. 2318/95 υποχρέωση παρακράτησης του ποσοστού και απόδοσής του απευθείας από τον εντολέα στον οικείο σύλλογο δικαστικών επιμελητών. Με την ίδια απόφαση δύναται να ορίζεται το ποσοστό της αμοιβής που παρακρατείται και αποδίδεται στον λογαριασμό του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, τηρουμένου πάντως του ανώτατου ορίου του πρώτου εδαφίου της παρ. 2. Το ύψος του ποσοστού της αμοιβής των δικαστικών επιμελητών για τις επιδόσεις και των αμοιβών για τις λοιπές διαδικαστικές πράξεις της παρ. 2 δύναται να είναι είτε όμοιο είτε διαφορετικό."

 

Παλαιότερες ΚΥΑ:
ΚΥΑ 76297/30.10.2015 (ΦΕΚ 2346/30.10.2015 τεύχος Β')
KYA 2/54638/0022/13.08.2008 (ΦΕΚ 1716/26.08.2008 τεύχος Β΄) 

 


B. Διοικητική εκτέλεση (οι ενέργειες που διενεργεί  το δημόσιο  προκειμένου να εισπράξει απαιτούμενες οφειλές)
Με αποφάσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ, που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται τα δικαιώματα και έξοδα της διοικητικής εκτέλεσης, καθώς και τα δικαιώματα για την επίδοση των ατομικών ειδοποιήσεων στους οφειλέτες του Δημοσίου ή τρίτων που τα έσοδά τους εισπράττονται μέσω της ΑΑΔΕ.

Με τις ίδιες αποφάσεις ορίζονται το ύψος των δικαιωμάτων και εξόδων εκτέλεσης, τα δικαιούχα πρόσωπα, ο τρόπος είσπραξης, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Τα παραπάνω δικαιώματα θεωρούνται ως έξοδα εκτέλεσης. (άρθρο 68 ν.4978/22)

 

Κατ΄ εξουσιοδότηση του προϊσχύοντος ΚΕΔΕ (ν.δ.356/74 εκδόθηκε η KYA Αριθμ. 1089838/6612/0016/06 (ΦΕΚ 1560/24-10-2006 τεύχος Β'): Καθορισμός του ύψους των δικαιωμάτων και εξόδων της διοικητικής εκτέλεσης των δικαιούχων προσώπων και του τρόπου είσπραξης αυτών.

 

Κανονιστικές αποφάσεις ή άλλες διοικητικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση διατάξεων του ν.δ. 356/1974 ή του ΚΕΔΕ, όπως ισχύει μέχρι τη δημοσίευση του νέου Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.4978/22), εξακολουθούν να ισχύουν. (άρθρο 85 παρ.2 ν.4978/22(Κ.Ε.Α.Ο. εγκ.35/282586/Σ.714/07.06.2023)

 

Συνεπώς, η ανωτέρω ΚΥΑ εξακολουθεί να ισχύει.

 

Τα δικαιώματα και έξοδα της διοικητικής εκτέλεσης εκκαθαρίζονται και προσδιορίζονται από το Ειρηνοδικείο του τόπου εκτέλεσης, με βάση σχετικό πίνακα που συντάσσεται από τον δικαιούχο και υποβάλλεται με αίτησή του στον Προϊστάμενο της υπηρεσίας της ΑΑΔΕ που επισπεύδει την εκτέλεση. Ο τελευταίος διαβιβάζει τον πίνακα στο Ειρηνοδικείο με έγγραφό του, στο οποίο αναγράφει τις τυχόν παρατηρήσεις του επί της νομιμότητας και της ακρίβειας των σχετικών ποσών. Το έγγραφο αυτό μαζί με απόσπασμα του πίνακα κοινοποιείται στον οφειλέτη. Η εκκαθάριση, η οποία διενεργείται από το Ειρηνοδικείο χωρίς κλήση του οφειλέτη και προσδιορισμό δικασίμου, περαιώνεται εντός ενός (1) μήνα και, πάντως, όχι πριν από δέκα (10) ημέρες από την περιέλευση σε αυτό του εγγράφου. (άρθρο 69 παρ.1 ν.4978/22)

 

Δεν είναι νόμιμη η αμοιβή δικαστικής επιμελήτριας από Δήμο για την επίδοση εγγράφων αυτού, καθόσον η εν λόγω εργασία εμπίπτει στα καθήκοντα των υπαλλήλων του Δήμου (όργανα δημοτικής αστυνομίας και της αρμόδιας δημοτικής υπηρεσίας. (ΕΛ.ΣΥΝ. Τμ.1 Πράξη 283/2007)- Όμοια η Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 167/2012)

 




 Υπηρεσίες ελεύθερων επαγγελματιών που πραγματοποιήθηκαν προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., πριν την 1.7.2010.

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του τέταρτου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 13 ΚΒΣ (Π.Δ. 186/1992)  ,(ήδη παρ.4β άρθρου 7 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12) (Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: από 01.01.2015 αλλάζει ο χρόνος έκδοσης βλ. περίπτ.β παρ.2 άρθρο 11 Ν.4308/14) όπως ισχύουν, οι ελεύθεροι επαγγελματίες που παρέχουν υπηρεσίες προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., εκδίδουν τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών κατά το χρόνο είσπραξης της αμοιβής τους. Παράλληλα, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), ο φόρος γίνεται απαιτητός κατά το χρόνο έκδοσης του τιμολογίου ή άλλου στοιχείου που επέχει θέση τιμολογίου.
2. Στην περίπτωση παροχής υπηρεσιών προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. από ελεύθερους επαγγελματίες (δικηγόροι, δικαστικοί επιμελητές, κλπ.), για την καταβολή της αμοιβής ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία, η οποία προϋποθέτει κατάθεση δικαιολογητικών από τον ελεύθερο επαγγελματία για τις υπηρεσίες που έχει παράσχει, έλεγχο των δικαιολογητικών αυτών, έκδοση εκκαθάρισης-έγκρισης της δαπάνης, εντολή πληρωμής - η οποία πληρωμή σε ορισμένες περιπτώσεις πραγματοποιείται μετά από έκδοση σχετικού εντάλματος το οποίο εξοφλείται από Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.).
3. Με την ανωτέρω διαδικασία, έχουν ήδη εκδοθεί εντολές πληρωμής ή εκκαθαρίσεις-εγκρίσεις δαπάνης πριν την 1.7.2010, για αμοιβές δικηγόρων, δικαστικών επιμελητών, κλπ., χωρίς να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, και λαμβάνοντας υπόψη τη δυσχέρεια επανέναρξης της ανωτέρω διαδικασίας προκειμένου να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, γίνεται δεκτό να μην αναζητείται ΦΠΑ για υπηρεσίες για τις οποίες η εντολή πληρωμής ή η εκκαθάριση-έγκριση δαπάνης έχει εκδοθεί μέχρι 30.6.2010. Για τη διαπίστωση της εν λόγω ημερομηνίας, ο φορέας δαπάνης θα πρέπει να παρέχει θεωρημένο αντίγραφο της εντολής πληρωμής ή της εκκαθάρισης-έγκρισης, στο δικαιούχο πρόσωπο.
4. Επισημαίνεται ότι εντολές πληρωμής ή εκκαθαρίσεις-εγκρίσεις δαπάνης που εκδίδονται από 1.7.2010 και μετά θα πρέπει με ευθύνη του φορέα πληρωμής να περιλαμβάνουν και τον αναλογούντα ΦΠΑ, ανεξάρτητα εάν στα αρχικώς υποβληθέντα δικαιολογητικά από τους παρέχοντες την υπηρεσία δεν έχει υπολογιστεί.
5. Τα ανωτέρω ισχύουν και για αμοιβές δικαστικών επιμελητών, δικηγόρων, που περιλαμβάνονται σε πίνακα κατάταξης δανειστών που συντάσσεται κατόπιν πλειστηριασμού, στην περίπτωση που ο πίνακας αυτός συντάχθηκε και κοινοποιήθηκε μέχρι 30.6.10. (ΠΟΛ.1118/2.8.2010)



Αποδείξεις λιανικών συναλλαγών
Η έννοια της χονδρικής πώλησης αγαθών και υπηρεσιών δεν ορίζεται στις διατάξεις του Ν.4308/14, προκύπτει όμως εξ αντιδιαστολής με την έννοια της λιανικής (ιδιώτες καταναλωτές). Συνεπώς, εκδίδεται τιμολόγιο, για πωλήσεις προς άλλη οντότητα που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα ή το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπα ή αγρότες του ειδικού καθεστώτος του Φ.Π.Α. ή εξαγωγές ή γενικά πρόσωπα του άρθρου 1 του Ν.4308/14. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Οι αποδείξεις λιανικής εκδίδονται για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές.(παρ.1 άρθρο 12 Ν.4308/14)
.

Τα πρόσωπα, των οποίων το εισόδημα χαρακτηριζόταν, βάσει των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του ν. 2238/1994, ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα, εξακολουθούν και από 1.1.2014, να εκδίδουν τιμολόγια για τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς το Δημόσιο και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, με κάθε επαγγελματική τους είσπραξη (άρθρο 7 παράγραφος 4 περίπτωση β' του Κ.Φ.Α.Σ., εγκύκλιος ΠΟΛ. 1036/22.2.2013) (ΠΟΛ 1023/20.01.2014)

Για υπηρεσίες προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., που έχουν παρασχεθεί από πρόσωπα των οποίων το εισόδημα χαρακτηριζόταν βάσει των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του Ν. 2238/1994 ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα, και όταν οι απαιτήσεις είσπραξης των σχετικών αμοιβών ανάγονται σε χρόνο μέχρι την 31.12.2014 και οι σχετικές αμοιβές δεν έχουν εισπραχθεί, τα σχετικά τιμολόγια εκδίδονται με την είσπραξη αυτών (και μετά την 1.1.2015). (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Στην περίπτωση που η παροχή της υπηρεσίας ξεκίνησε πριν την 1.1.2015 και συνεχίζεται και μετά την ημερομηνία αυτή, για την αμοιβή που αντιστοιχεί στη παρασχεθείσα υπηρεσία μέχρι 31.12.2014, το τιμολόγιο θα εκδοθεί μέχρι την 31.12.2014, σύμφωνα με τις ισχύουσες μέχρι την ημερομηνία αυτή (31.12.2014) διατάξεις. Για την αμοιβή που αντιστοιχεί στην υπηρεσία που παρασχέθηκε από 1.1.2015 και μετά, το τιμολόγιο θα εκδοθεί στο χρόνο που ορίζεται με τις διατάξεις της περίπτωσης (β) της παραγράφου 2 του άρθρου 11 του Ν.4308/14. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014

Δεν απαιτείται η έκδοση ξεχωριστού στοιχείου λιανικής για την είσπραξη αμοιβής από δικαστικούς επιμελητές, εφόσον η αμοιβή αναγράφεται στο σχετικό συμβόλαιο, δεδομένου ότι το συμβόλαιο εξομοιώνεται στην περίπτωση αυτή με στοιχείο λιανικής βάσει των στοιχείων που περιέχει. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)



Οι δικαστικοί επιμελητές εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών είτε χειρόγραφα, με αναγραφή του ονοματεπωνύμου και της διεύθυνσης του πελάτη, είτε με τη χρήση φορολογικής ταμειακής μηχανής, ανεξάρτητα της μορφής του φορέα τους (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) και της κατηγορίας των βιβλίων τους (απλογραφικά ή διπλογραφικά). Επί μηχανογραφικής έκδοσης, οι αποδείξεις λιανικών συναλλαγών σημαίνονται υποχρεωτικά με τη χρήση φορολογικού μηχανισμού Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.

Ο υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών που ασκεί το επάγγελμα του δικαστικού επιμελητή,
δύναται να μη χρησιμοποιεί φορολογική ταμειακή μηχανή του ν. 1809/1988 (ΦΕΚ 222 Α'), για την έκδοση των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών.
Η ανωτέρω διάταξη ισχύει από 1.1.2014 έως και 31.12.2014.  (ΠΟΛ 1001/31.12.2013 (ΦΕΚ 02/02.01.2014 τεύχος Β')


Ο χρόνος έκδοσης των αποδείξεων, ορίζεται, κατά περίπτωση ως εξής:


α) Στην πώληση αγαθών, κατά την παράδοση ή την έναρξη της αποστολής του αγαθού. Κατ' εξαίρεση, όταν για τη διακίνηση έχει εκδοθεί δελτίο αποστολής, η απόδειξη μπορεί να εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα του επόμενου μήνα με ημερομηνία έκδοσης την τελευταία ημέρα του μήνα αποστολής και πάντως όχι πέραν της διαχειριστικής περιόδου. Όταν η αποστολή των αγαθών γίνεται σε τρίτο, με εντολή του αγοραστή, σε χρόνο μεταγενέστερο από την έκδοση της απόδειξης λιανικής, στο δελτίο αποστολής αναγράφεται ο αριθμός της απόδειξης αυτής.
β) Στην παροχή υπηρεσιών, στο χρόνο που ορίζεται από τις διατάξεις της παραγράφου 14 και του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 15 του άρθρου 6, με εξαίρεση την περίπτωση παροχής υπηρεσιών από τους ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα προς το Δημόσιο και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, όπου η απόδειξη εκδίδεται με κάθε επαγγελματική τους είσπραξη, καθώς και στη περίπτωση παροχής υπηρεσιών θεάματος ή μεταφοράς προσώπων, όπου η έκδοση πραγματοποιείται το αργότερο, κατά το χρόνο έναρξης του θεάματος ή της μεταφοράς.
γ) Στην περίπτωση εκτέλεσης οποιουδήποτε τεχνικού έργου ή εγκατάστασης που ανήκει σε ιδιώτη, κατά την παράδοση του έργου ή της εγκατάστασης και μέχρι το τέλος της διαχειριστικής περιόδου για το έργο που έχει εκτελεστεί. (παρ.4 άρθρου 7 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12)

Οι ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 7 του ΚΦΑΣ παύουν να ισχύουν την 1η Ιανουαρίου 2015. (παρ.5 άρθρου 14 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12), όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 6 του άρθρου 51 του Ν. 4223/13)


Είναι νόμιμη η επίδοση εγγράφων από δικαστικό επιμελητή, για λογαριασμό του Δήμου. Το άρθρο 284 παρ.1 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα αφορά στην κοινοποίηση πράξεων των δημοτικών ή κοινοτικών αρχών που η έκδοσή τους προβλέπεται από τον εν λόγω Κώδικα και, επομένως, δεν εφαρμόζεται για τις επιδόσεις από τους Ο.Τ.Α. δικογράφων, εξώδικων εγγράφων ή των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα. Αρμόδιο όργανο για την επίδοση δικογράφων ή άλλων δικαστικών εγγράφων, σύμφωνα με τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, είναι ο δικαστικός επιμελητής του τόπου κατοικίας ή διαμονής του προσώπου προς το οποίο γίνεται η επίδοση. (Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 63/2011)

 

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. Απόφαση για την ανάθεση σε δικαστικό επιμελητή. 

Οι αναθέσεις σε δικαστικούς επιμελητές εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής του Ν.4412/2016. (άρθρο 10δ Ν.4412/2016)

 

Σε περίπτωση διαδικασιών ΚΕΔΕ εφαρμόζεται η σχετική νομοθεσία και η παραγγελία κατάσχεσης προς το δικαστικό επιμελητή εκδίδεται από τον προϊστάμενο της ταμειακής υπηρεσίας ή το δημοτικό ταμία (άρθρο 10 παρ.1 ν.4978/22). Βλ. τη σχετική διαδικασία στην ενότητα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ / ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ / Αναγκαστικά μέτρα είσπραξης οφειλών.

 

Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις ανάθεσης σε δικαστικό επιμελητή δεν ορίζεται στο νόμο συγκεκριμένη διαδικασία ή όργανο, ως αρμόδιο, αλλά εξαρτάται από την ειδικότερη περίπτωση επίδοσης. Στην Εγκ.Υπ.Εσωτ 59774/86 , στα δικαιολογητικά του εντάλματος, κρίνεται ότι δεν απαιτείται απόφαση αλλά αρκεί ως δικαιολογητικό το αντίγραφο των επιδόσεων. 

 

2. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18)

 

3. Αντίγραφα επιδοτηρίων (Εγκ.Υπ.Εσωτ 59774/86)

 

4. Τιμολόγιο (άρθρο 8 Ν.4308/14) 

Εκδίδεται τιμολόγιο, για πωλήσεις προς άλλη οντότητα που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα ή το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπα ή αγρότες του ειδικού καθεστώτος του Φ.Π.Α. ή εξαγωγές ή γενικά πρόσωπα του άρθρου 1 του Ν.4308/14. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Οι αποδείξεις λιανικής εκδίδονται για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές.(παρ.1 άρθρο 12 Ν.4308/14)
.


Δεν απαιτείται η έκδοση ξεχωριστού στοιχείου λιανικής για την είσπραξη αμοιβής από δικαστικούς επιμελητές, εφόσον η αμοιβή αναγράφεται στο σχετικό συμβόλαιο, δεδομένου ότι το συμβόλαιο εξομοιώνεται στην περίπτωση αυτή με στοιχείο λιανικής βάσει των στοιχείων που περιέχει. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

  5. Κατάσταση πληρωμής
  6. Σε περίπτωση πληρωμής εξόδων διοικητικής εκτέλεσης απαιτείται και η υποβολή πίνακα θεωρημένου και εγκεκριμένου από το Ειρηνοδικείο.  (άρθρο 69 παρ.1 ν.4978/22)
   [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
Κρατήσεις 1. Φόρος εισοδήματος 20%. 

Για πληρωμές μέχρι 31/12/2013
Όταν όμως στο δικαστικό επιμελητή καταβάλλεται και κάποιο ποσό σαφώς καθορισμένο και αναφερόμενο σε δαπάνη που έγινε από αυτόν για εκπλήρωση υποχρέωσης του πελάτη του υπέρ τρίτου προσώπου, το ποσό αυτό δε δύναται να θεωρηθεί ότι αποτελεί ακαθάριστη αμοιβή του ελεύθερου επαγγελματία.

Από 1ης Ιανουαρίου 2011 ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα
εφόσον η συναλλαγή υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ. (παρ.1 άρθρο 58 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.11 του άρθρου 6 του N.3842/2010, παρ.1η άρθρο 92 Ν.3842/2010)

Για πληρωμές από 1/1/2014
[embed_object_post post_id="133" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

2. Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ

Λόγω της εξαίρεσης των νομικών συμβάσεων από το πεδίο εφαρμογής του Ν.4412/2016, με την υπ΄αριθ. 83/2019 Πράξη του Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 κρίνεται, απορρίπτοντας τους αντίθετους ισχυρισμούς του Επιτρόπου, ότι τα στοιχεία συμβάσεων παροχής υπηρεσιών νομικής εκπροσώπησης πελάτη από δικηγόρο, κατά την έννοια του άρθρου 2 του π.δ. 258/1987, σε δικαστικές διαδικασίες ενώπιον δικαστηρίων, δεν καταχωρίζονται στο ΚΗΜΔΗΣ. Περαιτέρω, επί της αξίας των συμβάσεων αυτών δεν επιβάλλεται κράτηση υπέρ της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ

 


Τι να προσέξω

Για το ύψος των δικαιωμάτων διοικητικής εκτέλεσης βλ. Απόφ. Υφυπ. Οικονομίας & οικονομικών Αριθμ. 1089838/6612/0016/06 (ΦΕΚ 1560 Β/24-10-2006): Καθορισμός του ύψους των δικαιωμάτων και εξόδων της διοικητικής εκτέλεσης των δικαιούχων προσώ­πων και του τρόπου είσπραξης αυτών.

Καθεστώς Φ.Π.Α.

Οι δαπάνες των δικαστικών επιμελητών απαλάσσονται του ΦΠΑ (παρ 1 περιπτωση ε του άρθρου 22 του Ν. 2859/2000/17.11.04 ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ) (Εγκ. Υπ.Οικ. 10/87)

Καταργήθηκε με την
παρ.3 του άρθρου 62 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α'). Με την περίπτ.ιστ' της παρ.1 του άρθρου 92 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α') η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από 1ης Ιουλίου 2010, δηλαδή από 1-7-2010 υπόκεινται οι αμοιβές σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.
Όταν έχουν ήδη εκδοθεί εντολές πληρωμής ή εκκαθαρίσεις-εγκρίσεις δαπάνης πριν την 1.7.2010, για αμοιβές δικηγόρων, δικαστικών επιμελητών, κλπ., χωρίς να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, και λαμβάνοντας υπόψη τη δυσχέρεια επανέναρξης της ανωτέρω διαδικασίας προκειμένου να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, γίνεται δεκτό να μην αναζητείται ΦΠΑ για υπηρεσίες για τις οποίες η εντολή πληρωμής ή η εκκαθάριση-έγκριση δαπάνης έχει εκδοθεί μέχρι 30.6.2010. Για τη διαπίστωση της εν λόγω ημερομηνίας, ο φορέας δαπάνης θα πρέπει να παρέχει θεωρημένο αντίγραφο της εντολής πληρωμής ή της εκκαθάρισης-έγκρισης, στο δικαιούχο πρόσωπο.
Εντολές πληρωμής ή εκκαθαρίσεις-εγκρίσεις δαπάνης που εκδίδονται από 1.7.2010 και μετά θα πρέπει με ευθύνη του φορέα πληρωμής να περιλαμβάνουν και τον αναλογούντα ΦΠΑ, ανεξάρτητα εάν στα αρχικώς υποβληθέντα δικαιολογητικά από τους παρέχοντες την υπηρεσία δεν έχει υπολογιστεί.
Τα ανωτέρω ισχύουν και για αμοιβές δικαστικών επιμελητών, δικηγόρων, που περιλαμβάνονται σε πίνακα κατάταξης δανειστών που συντάσσεται κατόπιν πλειστηριασμού, στην περίπτωση που ο πίνακας αυτός συντάχθηκε και κοινοποιήθηκε μέχρι 30.6.10
(ΠΟΛ.1118/2.8.2010)

Σχετική νομολογία

Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 60/2012.(- Μη ανακλητέα από την Πράξη Ελ. Συν. 180/2012 Τμ. 1)
Αμοιβή σε Δικαστικό Επιμελητή. Στα καθήκοντα των οργάνων της δημοτικής αστυνομίας του Δήμου συγκαταλέγεται και η επίδοση των πάσης φύσεως εγγράφων του εντός των διοικητικών ορίων του, ιδίως δε εκείνων που ανακύπτουν από την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, όπως η επίδοση σε φυσικά και νομικά πρόσωπα έγγραφων ειδοποιήσεων του Δήμου σχετικά με την απομάκρυνση διαφημιστικών επιγραφών ή την επιβολή εις βάρος τους προστίμων λόγω παράβασης της νομοθεσίας που διέπει την υπαίθρια διαφήμιση. Συνακόλουθα, δεν είναι επιτρεπτή η ανάθεση της διενέργειας των επιδόσεων αυτών σε τρίτους, η δε καταβολή σε αυτούς αμοιβής παρίσταται μη σύννομη.(βλ. και 167/201293/2009283/2007 Πράξεις Ι Τμ. Ελ. Συν.). Μη νόμιμη η δαπάνη.


Ελ.Συν. Τμ. IV Πράξη 74/2011 
Ούτε στην κοινή υπουργική απόφαση, που αφορά στις αμοιβές των δικαστικών επιμελητών, ούτε σε κάποια άλλη διάταξη της κείμενης νομοθεσίας προβλέπεται αμοιβή για απόπειρα εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων, και ως εκ τούτου η εντελλόμενη δαπάνη είναι, κατά την κρίση του Τμήματος, μη νόμιμη, πολλώ μάλλον που δεν προσκομίζονται ούτε οι σχετικές αποφάσεις του Ειρηνοδικείου. Μη νόμιμη η δαπάνη.

 

Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 63/2011.

Νόμιμη η επίδοση εγγράφων από δικαστικό επιμελητή, για λογαριασμό του Δήμου. Το άρθρο 284 παρ.1 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα αφορά στην κοινοποίηση πράξεων των δημοτικών ή κοινοτικών αρχών που η έκδοσή τους προβλέπεται από τον εν λόγω Κώδικα και, επομένως, δεν εφαρμόζεται για τις επιδόσεις από τους Ο.Τ.Α. δικογράφων, εξώδικων εγγράφων ή των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα. Αρμόδιο όργανο για την επίδοση δικογράφων ή άλλων δικαστικών εγγράφων, σύμφωνα με τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, είναι ο δικαστικός επιμελητής του τόπου κατοικίας ή διαμονής του προσώπου προς το οποίο γίνεται η επίδοση.

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας

 

[/post_tab][post_tab title="Προϊσχύον καθεστώς"]

[post_tabs]

 


Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης Αμοιβές δικαστικών επιμελητών
ΚΑ Προϋπολογισμού  6116
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 611 «Αμοιβές και έξοδα ελεύθερων επαγγελματιών» εγγράφονται δαπάνες για δικηγόρους (πλην αυτών που υπηρετούν με πάγια αμοιβή), συμβολαιογράφους, τεχνικούς, καλλιτέχνες, λογιστές, κ.λπ. Κύριο χαρακτηριστικό των δαπανών που θα εγγραφούν στην υποκατηγορία αυτή, είναι ότι οι συναλλασσόμενοι έχουν την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία (του άρθρου 48 του ν. 2238/1994). Ειδικά τα συμβολαιογραφικά έξοδα για τη σύναψη δανείων θα καταχωρηθούν στους ΚΑ 6514 και 6524.

Στην υποκατηγορία 611 θα εγγραφούν και οι πιστώσεις για τη σύναψη συμβάσεων έργου του άρθρου 6 του ν. 2527/1997. Εκτός από αυτές τις συμβάσεις έργου, στους ίδιους κωδικούς θα καταχωρηθούν και οι αναθέσεις «εργασιών» (υπηρεσιών) σε τρίτους που είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, βάσει των διατάξεων του άρθρου 209 του ΚΔΚ) και του άρθρου 17 παρ. 2 του ν. 2539/1997, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 9 παρ. 9 του ν. 2623/1998. Για το σκοπό αυτό, ο ΚΑ 6117 μπορεί να κατανεμηθεί όχι μόνο στην υπηρεσία 00 αλλά και στις άλλες υπηρεσίες.

Στον ΚΑ 6117 «Αμοιβές λοιπών εκτελούντων ειδικές υπηρεσίες με την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία» εγγράφεται και η αμοιβή των ιατρών για την εξέταση των επαγγελματιών και των εργαζομένων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (άρθρο 94 παρ. 3β περίπτ. 14 ν. 3852/2010).

Οι αμοιβές των μελετητών, για την εκπόνηση μελετών που ανατίθενται με τη διαδικασία των ν. 716/1977, 3164/2003 ή 3316/2005 ή του άρθρου 209 του ΚΔΚ, καταχωρούνται στους κωδικούς των επενδύσεων (ΚΑ 7411-7413).

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Εδώ εγγράφονται οι αμοιβές του δικαστικού επιμελητή για επιδόσεις εισαγγελικών εγγράφων και αντιγράφων αποφάσεων διαφόρων δικαστηρίων κλπ.

A. Αμοιβή δικαστικού επιμελητή

Ο δικαστικός επιμελητής δικαιούται για κάθε ενέργεια να λάβει από τον εντολέα του τη νόμιμη αμοιβή, καθώς και κάθε δαπάνη που απαιτείται για την πραγματοποίηση της εντολής.

Περισσότεροι του ενός εντολείς ευθύνονται σε ολόκληρο. Ο δικαστικός επιμελητής δικαιούται να αξιώσει πριν από κάθε ενέργεια προκαταβολή ολόκληρης ή μέρους της αμοιβής του, την απαιτούμενη δαπάνη και την αναγκαία κατά περίπτωση τεχνική συνδρομή για κάθε πράξη. (άρθρο 49 του Ν.2318/1995


Οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών καθορίζονται κάθε φορά, και για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει την πενταετία, με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως . Η απόφαση λαμβάνει υπόψη τις διενεργούμενες πράξεις σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες της άσκησης του επαγγέλματος και τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας, καθώς και το βαθμό δυσκολίας πρόσβασης στις πράξεις αυτές. Επίσης, περιλαμβάνονται στην απόφαση η περιγραφή και το κόστος των πράξεων λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της διαφάνειας και της απλότητας. Το κόστος των πράξεων θα αναγράφεται υποχρεωτικά σε κάθε διενεργούμενη πράξη. Μέχρι τις 31.10.2015 θα εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση που θα λάβει υπόψη τις ανωτέρω αρχές μετά από γνώμη της Ομοσπονδίας των Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας και της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών. (άρθρο 50 του Ν.2318/1995, όπως αντικαταστάθηκε από την περίπτ. 3 της υποπαρ. Γ.1 του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015)

Κατ΄ εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης, εκδόθηκε και ισχύει σήμερα η ΚΥΑ 21798/11.03.2016 (ΦΕΚ 709/16.03.2016 τεύχος Β').

Παλαιότερες ΚΥΑ:
ΚΥΑ 76297/30.10.2015 (ΦΕΚ 2346/30.10.2015 τεύχος Β')
KYA 2/54638/0022/13.08.2008 (ΦΕΚ 1716/26.08.2008 τεύχος Β΄) 

 


B. Διοικητική εκτέλεση (οι ενέργειες που διενεργεί  το δημόσιο  προκειμένου να εισπράξει απαιτούμενες οφειλές)
Με  αποφάσεις  του  Υπουργού  Οικονομικών,  που  δημοσιεύονται  στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως,  ορίζονται  τα  δικαιώματα  και  έξοδα  της διοικητικής  εκτέλεσης,  τα  δικαιώματα  για  την  εκτέλεση  αποφάσεων προσωπικής κράτησης, οφειλετών του Δημοσίου, καθώς και  τα  δικαιώματα για  την  επίδοση  ατομικών ειδοποιήσεων στους οφειλέτες του Δημοσίου ή τρίτων που τα έσοδά τους εισπράττονται μέσω των  δημόσιων  οικονομικών υπηρεσιών.
Με  τις  ίδιες αποφάσεις ορίζεται το ύψος των δικαιωμάτων και εξόδων εκτέλεσης, τα δικαιούχα πρόσωπα, ο τρόπος είσπραξης,  καθώς  και  κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.  Τα παραπάνω δικαιώματα θεωρούνται ως έξοδα εκτέλεσης.
(άρθρο 76 ΚΕΔΕ -  ΝΔ 356/1974 (ΦΕΚ 90/5.4.1974 τεύχος Α))

Κατ΄ εξουσιοδότηση των ανωτέρω διατάξεων εκδόθηκε και ισχύει σήμερα η KYA Αριθμ. 1089838/6612/0016/06 (ΦΕΚ 1560/24-10-2006 τεύχος Β'): Καθορισμός του ύψους των δικαιωμάτων και εξόδων της διοικητικής εκτέλεσης των δικαιούχων προσώπων και του τρόπου είσπραξης αυτών.


Τα κατά την διοικητικήν εκτέλεσιν έξοδα εκτελέσεως και δικαιώματα εκκαθαρίζονται και προσδιορίζονται υπό του Ειρηνοδικείου του τόπου της εκτελέσεως επί τη βάσει πίνακος συντασσομένου υπό του δικαιούχου και υποβαλλομένου δι' αιτήσεως του εις τον Διευθυντήν του Δημοσίου Ταμείου, όστις δι' εγγράφου του, διαλαμβάνοντος και τας τυχόν παρατηρήσεις του επί της νομιμότητος και της ακριβείας των ποσών, διαβιβάζει τούτο εις το Ειρηνοδικείον. (άρθρο 77 παρ.1 ΚΕΔΕ)

 

Δεν είναι νόμιμη η αμοιβή δικαστικής επιμελήτριας από Δήμο για την επίδοση εγγράφων αυτού, καθόσον η εν λόγω εργασία εμπίπτει στα καθήκοντα των υπαλλήλων του Δήμου (όργανα δημοτικής αστυνομίας και της αρμόδιας δημοτικής υπηρεσίας. (ΕΛ.ΣΥΝ. Τμ.1 Πράξη 283/2007)- Όμοια η Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 167/2012)

 




 Υπηρεσίες ελεύθερων επαγγελματιών που πραγματοποιήθηκαν προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., πριν την 1.7.2010.

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του τέταρτου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 13 ΚΒΣ (Π.Δ. 186/1992)  ,(ήδη παρ.4β άρθρου 7 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12) (Σημείωση ΔήμοςΝΕΤ: από 01.01.2015 αλλάζει ο χρόνος έκδοσης βλ. περίπτ.β παρ.2 άρθρο 11 Ν.4308/14) όπως ισχύουν, οι ελεύθεροι επαγγελματίες που παρέχουν υπηρεσίες προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., εκδίδουν τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών κατά το χρόνο είσπραξης της αμοιβής τους. Παράλληλα, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), ο φόρος γίνεται απαιτητός κατά το χρόνο έκδοσης του τιμολογίου ή άλλου στοιχείου που επέχει θέση τιμολογίου.
2. Στην περίπτωση παροχής υπηρεσιών προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. από ελεύθερους επαγγελματίες (δικηγόροι, δικαστικοί επιμελητές, κλπ.), για την καταβολή της αμοιβής ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία, η οποία προϋποθέτει κατάθεση δικαιολογητικών από τον ελεύθερο επαγγελματία για τις υπηρεσίες που έχει παράσχει, έλεγχο των δικαιολογητικών αυτών, έκδοση εκκαθάρισης-έγκρισης της δαπάνης, εντολή πληρωμής - η οποία πληρωμή σε ορισμένες περιπτώσεις πραγματοποιείται μετά από έκδοση σχετικού εντάλματος το οποίο εξοφλείται από Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.).
3. Με την ανωτέρω διαδικασία, έχουν ήδη εκδοθεί εντολές πληρωμής ή εκκαθαρίσεις-εγκρίσεις δαπάνης πριν την 1.7.2010, για αμοιβές δικηγόρων, δικαστικών επιμελητών, κλπ., χωρίς να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, και λαμβάνοντας υπόψη τη δυσχέρεια επανέναρξης της ανωτέρω διαδικασίας προκειμένου να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, γίνεται δεκτό να μην αναζητείται ΦΠΑ για υπηρεσίες για τις οποίες η εντολή πληρωμής ή η εκκαθάριση-έγκριση δαπάνης έχει εκδοθεί μέχρι 30.6.2010. Για τη διαπίστωση της εν λόγω ημερομηνίας, ο φορέας δαπάνης θα πρέπει να παρέχει θεωρημένο αντίγραφο της εντολής πληρωμής ή της εκκαθάρισης-έγκρισης, στο δικαιούχο πρόσωπο.
4. Επισημαίνεται ότι εντολές πληρωμής ή εκκαθαρίσεις-εγκρίσεις δαπάνης που εκδίδονται από 1.7.2010 και μετά θα πρέπει με ευθύνη του φορέα πληρωμής να περιλαμβάνουν και τον αναλογούντα ΦΠΑ, ανεξάρτητα εάν στα αρχικώς υποβληθέντα δικαιολογητικά από τους παρέχοντες την υπηρεσία δεν έχει υπολογιστεί.
5. Τα ανωτέρω ισχύουν και για αμοιβές δικαστικών επιμελητών, δικηγόρων, που περιλαμβάνονται σε πίνακα κατάταξης δανειστών που συντάσσεται κατόπιν πλειστηριασμού, στην περίπτωση που ο πίνακας αυτός συντάχθηκε και κοινοποιήθηκε μέχρι 30.6.10. (ΠΟΛ.1118/2.8.2010)



Αποδείξεις λιανικών συναλλαγών
Η έννοια της χονδρικής πώλησης αγαθών και υπηρεσιών δεν ορίζεται στις διατάξεις του Ν.4308/14, προκύπτει όμως εξ αντιδιαστολής με την έννοια της λιανικής (ιδιώτες καταναλωτές). Συνεπώς, εκδίδεται τιμολόγιο, για πωλήσεις προς άλλη οντότητα που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα ή το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπα ή αγρότες του ειδικού καθεστώτος του Φ.Π.Α. ή εξαγωγές ή γενικά πρόσωπα του άρθρου 1 του Ν.4308/14. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Οι αποδείξεις λιανικής εκδίδονται για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές.(παρ.1 άρθρο 12 Ν.4308/14)
.

Τα πρόσωπα, των οποίων το εισόδημα χαρακτηριζόταν, βάσει των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του ν. 2238/1994, ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα, εξακολουθούν και από 1.1.2014, να εκδίδουν τιμολόγια για τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς το Δημόσιο και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, με κάθε επαγγελματική τους είσπραξη (άρθρο 7 παράγραφος 4 περίπτωση β' του Κ.Φ.Α.Σ., εγκύκλιος ΠΟΛ. 1036/22.2.2013) (ΠΟΛ 1023/20.01.2014)

Για υπηρεσίες προς το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., που έχουν παρασχεθεί από πρόσωπα των οποίων το εισόδημα χαρακτηριζόταν βάσει των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του Ν. 2238/1994 ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα, και όταν οι απαιτήσεις είσπραξης των σχετικών αμοιβών ανάγονται σε χρόνο μέχρι την 31.12.2014 και οι σχετικές αμοιβές δεν έχουν εισπραχθεί, τα σχετικά τιμολόγια εκδίδονται με την είσπραξη αυτών (και μετά την 1.1.2015). (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Στην περίπτωση που η παροχή της υπηρεσίας ξεκίνησε πριν την 1.1.2015 και συνεχίζεται και μετά την ημερομηνία αυτή, για την αμοιβή που αντιστοιχεί στη παρασχεθείσα υπηρεσία μέχρι 31.12.2014, το τιμολόγιο θα εκδοθεί μέχρι την 31.12.2014, σύμφωνα με τις ισχύουσες μέχρι την ημερομηνία αυτή (31.12.2014) διατάξεις. Για την αμοιβή που αντιστοιχεί στην υπηρεσία που παρασχέθηκε από 1.1.2015 και μετά, το τιμολόγιο θα εκδοθεί στο χρόνο που ορίζεται με τις διατάξεις της περίπτωσης (β) της παραγράφου 2 του άρθρου 11 του Ν.4308/14. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014

Δεν απαιτείται η έκδοση ξεχωριστού στοιχείου λιανικής για την είσπραξη αμοιβής από δικαστικούς επιμελητές, εφόσον η αμοιβή αναγράφεται στο σχετικό συμβόλαιο, δεδομένου ότι το συμβόλαιο εξομοιώνεται στην περίπτωση αυτή με στοιχείο λιανικής βάσει των στοιχείων που περιέχει. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)



Οι δικαστικοί επιμελητές εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών είτε χειρόγραφα, με αναγραφή του ονοματεπωνύμου και της διεύθυνσης του πελάτη, είτε με τη χρήση φορολογικής ταμειακής μηχανής, ανεξάρτητα της μορφής του φορέα τους (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) και της κατηγορίας των βιβλίων τους (απλογραφικά ή διπλογραφικά). Επί μηχανογραφικής έκδοσης, οι αποδείξεις λιανικών συναλλαγών σημαίνονται υποχρεωτικά με τη χρήση φορολογικού μηχανισμού Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.

Ο υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών που ασκεί το επάγγελμα του δικαστικού επιμελητή,
δύναται να μη χρησιμοποιεί φορολογική ταμειακή μηχανή του ν. 1809/1988 (ΦΕΚ 222 Α'), για την έκδοση των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών.
Η ανωτέρω διάταξη ισχύει από 1.1.2014 έως και 31.12.2014.  (ΠΟΛ 1001/31.12.2013 (ΦΕΚ 02/02.01.2014 τεύχος Β')


Ο χρόνος έκδοσης των αποδείξεων, ορίζεται, κατά περίπτωση ως εξής:


α) Στην πώληση αγαθών, κατά την παράδοση ή την έναρξη της αποστολής του αγαθού. Κατ' εξαίρεση, όταν για τη διακίνηση έχει εκδοθεί δελτίο αποστολής, η απόδειξη μπορεί να εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα του επόμενου μήνα με ημερομηνία έκδοσης την τελευταία ημέρα του μήνα αποστολής και πάντως όχι πέραν της διαχειριστικής περιόδου. Όταν η αποστολή των αγαθών γίνεται σε τρίτο, με εντολή του αγοραστή, σε χρόνο μεταγενέστερο από την έκδοση της απόδειξης λιανικής, στο δελτίο αποστολής αναγράφεται ο αριθμός της απόδειξης αυτής.
β) Στην παροχή υπηρεσιών, στο χρόνο που ορίζεται από τις διατάξεις της παραγράφου 14 και του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 15 του άρθρου 6, με εξαίρεση την περίπτωση παροχής υπηρεσιών από τους ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα προς το Δημόσιο και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, όπου η απόδειξη εκδίδεται με κάθε επαγγελματική τους είσπραξη, καθώς και στη περίπτωση παροχής υπηρεσιών θεάματος ή μεταφοράς προσώπων, όπου η έκδοση πραγματοποιείται το αργότερο, κατά το χρόνο έναρξης του θεάματος ή της μεταφοράς.
γ) Στην περίπτωση εκτέλεσης οποιουδήποτε τεχνικού έργου ή εγκατάστασης που ανήκει σε ιδιώτη, κατά την παράδοση του έργου ή της εγκατάστασης και μέχρι το τέλος της διαχειριστικής περιόδου για το έργο που έχει εκτελεστεί. (παρ.4 άρθρου 7 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12)

Οι ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 7 του ΚΦΑΣ παύουν να ισχύουν την 1η Ιανουαρίου 2015. (παρ.5 άρθρου 14 Κ.Φ.Α.Σ.- υποπαρ.Ε1 περίπτ.1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12), όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 6 του άρθρου 51 του Ν. 4223/13)


Είναι νόμιμη η επίδοση εγγράφων από δικαστικό επιμελητή, για λογαριασμό του Δήμου. Το άρθρο 284 παρ.1 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα αφορά στην κοινοποίηση πράξεων των δημοτικών ή κοινοτικών αρχών που η έκδοσή τους προβλέπεται από τον εν λόγω Κώδικα και, επομένως, δεν εφαρμόζεται για τις επιδόσεις από τους Ο.Τ.Α. δικογράφων, εξώδικων εγγράφων ή των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα. Αρμόδιο όργανο για την επίδοση δικογράφων ή άλλων δικαστικών εγγράφων, σύμφωνα με τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, είναι ο δικαστικός επιμελητής του τόπου κατοικίας ή διαμονής του προσώπου προς το οποίο γίνεται η επίδοση. (Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 63/2011)

 

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. Απόφαση για την ανάθεση σε δικαστικό επιμελητή. 

Οι αναθέσεις σε δικαστικούς επιμελητές εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής του Ν.4412/2016. (άρθρο 10δ Ν.4412/2016)

 

Σε περίπτωση διαδικασιών ΚΕΔΕ εφαρμόζεται η σχετική νομοθεσία και η παραγγελία κατάσχεσης προς το δικαστικό επιμελητή εκδίδεται από τον προϊστάμενο της ταμειακής υπηρεσίας ή το δημοτικό ταμία (άρθρο 10 παρ.1 ΚΕΔΕ). Βλ. τη σχετική διαδικασία στην ενότητα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ / ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ / ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ / Αναγκαστικά μέτρα είσπραξης οφειλών.

 

Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις ανάθεσης σε δικαστικό επιμελητή δεν ορίζεται στο νόμο συγκεκριμένο όργανο, ως αρμόδιο, αλλά εξαρτάται από την ειδικότερη περίπτωση επίδοσης.

 

2. Απόφαση Δημάρχου για την έγκριση της δαπάνης και τη διάθεση της πίστωσης (περίπτ.ε παρ.1 άρθρο 58 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 203 του Ν.4555/18)

 

3. Αντίγραφα επιδοτηρίων (Εγκ.Υπ.Εσωτ 59774/86)

 

4. Τιμολόγιο (άρθρο 8 Ν.4308/14) 

Εκδίδεται τιμολόγιο, για πωλήσεις προς άλλη οντότητα που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα ή το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπα ή αγρότες του ειδικού καθεστώτος του Φ.Π.Α. ή εξαγωγές ή γενικά πρόσωπα του άρθρου 1 του Ν.4308/14. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

Οι αποδείξεις λιανικής εκδίδονται για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές.(παρ.1 άρθρο 12 Ν.4308/14)
.


Δεν απαιτείται η έκδοση ξεχωριστού στοιχείου λιανικής για την είσπραξη αμοιβής από δικαστικούς επιμελητές, εφόσον η αμοιβή αναγράφεται στο σχετικό συμβόλαιο, δεδομένου ότι το συμβόλαιο εξομοιώνεται στην περίπτωση αυτή με στοιχείο λιανικής βάσει των στοιχείων που περιέχει. (ΠΟΛ 1003/31.12.2014)

  5. Κατάσταση πληρωμής
  6. Σε περίπτωση πληρωμής εξόδων διοικητικής εκτέλεσης απαιτείται και η υποβολή πίνακα θεωρημένου και εγκεκριμένου από το Ειρηνοδικείο. (άρθρο 77 παρ.1 ΚΕΔΕ)
   [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
Κρατήσεις 1. Φόρος εισοδήματος 20%. 

Για πληρωμές μέχρι 31/12/2013
Όταν όμως στο δικαστικό επιμελητή καταβάλλεται και κάποιο ποσό σαφώς καθορισμένο και αναφερόμενο σε δαπάνη που έγινε από αυτόν για εκπλήρωση υποχρέωσης του πελάτη του υπέρ τρίτου προσώπου, το ποσό αυτό δε δύναται να θεωρηθεί ότι αποτελεί ακαθάριστη αμοιβή του ελεύθερου επαγγελματία.

Από 1ης Ιανουαρίου 2011 ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα
εφόσον η συναλλαγή υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ. (παρ.1 άρθρο 58 Ν.2238/94, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.11 του άρθρου 6 του N.3842/2010, παρ.1η άρθρο 92 Ν.3842/2010)

Για πληρωμές από 1/1/2014
[embed_object_post post_id="133" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

2. Κράτηση υπερ ΕΑΑΔΗΣΥ

Λόγω της εξαίρεσης των νομικών συμβάσεων από το πεδίο εφαρμογής του Ν.4412/2016, με την υπ΄αριθ. 83/2019 Πράξη του Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 κρίνεται, απορρίπτοντας τους αντίθετους ισχυρισμούς του Επιτρόπου, ότι τα στοιχεία συμβάσεων παροχής υπηρεσιών νομικής εκπροσώπησης πελάτη από δικηγόρο, κατά την έννοια του άρθρου 2 του π.δ. 258/1987, σε δικαστικές διαδικασίες ενώπιον δικαστηρίων, δεν καταχωρίζονται στο ΚΗΜΔΗΣ. Περαιτέρω, επί της αξίας των συμβάσεων αυτών δεν επιβάλλεται κράτηση υπέρ της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ

 


Τι να προσέξω

Για το ύψος των δικαιωμάτων διοικητικής εκτέλεσης βλ. Απόφ. Υφυπ. Οικονομίας & οικονομικών Αριθμ. 1089838/6612/0016/06 (ΦΕΚ 1560 Β/24-10-2006): Καθορισμός του ύψους των δικαιωμάτων και εξόδων της διοικητικής εκτέλεσης των δικαιούχων προσώ­πων και του τρόπου είσπραξης αυτών.

Καθεστώς Φ.Π.Α.

Οι δαπάνες των δικαστικών επιμελητών απαλάσσονται του ΦΠΑ (παρ 1 περιπτωση ε του άρθρου 22 του Ν. 2859/2000/17.11.04 ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ) (Εγκ. Υπ.Οικ. 10/87)

Καταργήθηκε με την
παρ.3 του άρθρου 62 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α'). Με την περίπτ.ιστ' της παρ.1 του άρθρου 92 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/23.04.2010 τεύχος Α') η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από 1ης Ιουλίου 2010, δηλαδή από 1-7-2010 υπόκεινται οι αμοιβές σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.
Όταν έχουν ήδη εκδοθεί εντολές πληρωμής ή εκκαθαρίσεις-εγκρίσεις δαπάνης πριν την 1.7.2010, για αμοιβές δικηγόρων, δικαστικών επιμελητών, κλπ., χωρίς να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, και λαμβάνοντας υπόψη τη δυσχέρεια επανέναρξης της ανωτέρω διαδικασίας προκειμένου να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, γίνεται δεκτό να μην αναζητείται ΦΠΑ για υπηρεσίες για τις οποίες η εντολή πληρωμής ή η εκκαθάριση-έγκριση δαπάνης έχει εκδοθεί μέχρι 30.6.2010. Για τη διαπίστωση της εν λόγω ημερομηνίας, ο φορέας δαπάνης θα πρέπει να παρέχει θεωρημένο αντίγραφο της εντολής πληρωμής ή της εκκαθάρισης-έγκρισης, στο δικαιούχο πρόσωπο.
Εντολές πληρωμής ή εκκαθαρίσεις-εγκρίσεις δαπάνης που εκδίδονται από 1.7.2010 και μετά θα πρέπει με ευθύνη του φορέα πληρωμής να περιλαμβάνουν και τον αναλογούντα ΦΠΑ, ανεξάρτητα εάν στα αρχικώς υποβληθέντα δικαιολογητικά από τους παρέχοντες την υπηρεσία δεν έχει υπολογιστεί.
Τα ανωτέρω ισχύουν και για αμοιβές δικαστικών επιμελητών, δικηγόρων, που περιλαμβάνονται σε πίνακα κατάταξης δανειστών που συντάσσεται κατόπιν πλειστηριασμού, στην περίπτωση που ο πίνακας αυτός συντάχθηκε και κοινοποιήθηκε μέχρι 30.6.10
(ΠΟΛ.1118/2.8.2010)

Σχετική νομολογία

Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 60/2012.(- Μη ανακλητέα από την Πράξη Ελ. Συν. 180/2012 Τμ. 1)
Αμοιβή σε Δικαστικό Επιμελητή. Στα καθήκοντα των οργάνων της δημοτικής αστυνομίας του Δήμου συγκαταλέγεται και η επίδοση των πάσης φύσεως εγγράφων του εντός των διοικητικών ορίων του, ιδίως δε εκείνων που ανακύπτουν από την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, όπως η επίδοση σε φυσικά και νομικά πρόσωπα έγγραφων ειδοποιήσεων του Δήμου σχετικά με την απομάκρυνση διαφημιστικών επιγραφών ή την επιβολή εις βάρος τους προστίμων λόγω παράβασης της νομοθεσίας που διέπει την υπαίθρια διαφήμιση. Συνακόλουθα, δεν είναι επιτρεπτή η ανάθεση της διενέργειας των επιδόσεων αυτών σε τρίτους, η δε καταβολή σε αυτούς αμοιβής παρίσταται μη σύννομη.(βλ. και 167/201293/2009283/2007 Πράξεις Ι Τμ. Ελ. Συν.). Μη νόμιμη η δαπάνη.
Ελ.Συν. Τμ. IV Πράξη 74/2011 
Ούτε στην κοινή υπουργική απόφαση, που αφορά στις αμοιβές των δικαστικών επιμελητών, ούτε σε κάποια άλλη διάταξη της κείμενης νομοθεσίας προβλέπεται αμοιβή για απόπειρα εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων, και ως εκ τούτου η εντελλόμενη δαπάνη είναι, κατά την κρίση του Τμήματος, μη νόμιμη, πολλώ μάλλον που δεν προσκομίζονται ούτε οι σχετικές αποφάσεις του Ειρηνοδικείου. Μη νόμιμη η δαπάνη.

Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 63/2011.

Νόμιμη η επίδοση εγγράφων από δικαστικό επιμελητή, για λογαριασμό του Δήμου. Το άρθρο 284 παρ.1 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα αφορά στην κοινοποίηση πράξεων των δημοτικών ή κοινοτικών αρχών που η έκδοσή τους προβλέπεται από τον εν λόγω Κώδικα και, επομένως, δεν εφαρμόζεται για τις επιδόσεις από τους Ο.Τ.Α. δικογράφων, εξώδικων εγγράφων ή των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα. Αρμόδιο όργανο για την επίδοση δικογράφων ή άλλων δικαστικών εγγράφων, σύμφωνα με τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, είναι ο δικαστικός επιμελητής του τόπου κατοικίας ή διαμονής του προσώπου προς το οποίο γίνεται η επίδοση.

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας

[/post_tab][/post_tabs]