Ποινές- Έλεγχος- Έγκριση κίνησης- Πρόκληση ατυχήματος
Α. Ποινές.
1. Νομοθετικό πλαίσιο
2. Ποινικές κυρώσεις
3. Πειθαρχικές ποινές
Β. Έλεγχος χρήσης και έγκριση κίνησης αυτοκινήτων.
1. Αρμόδια όργανα
2. Υποχρεώσεις ελεγκτικών οργάνων
3. Καταγγελίες πολιτών
4. Περιοδικός/ Ειδικός Τεχνικός Έλεγχος Κ.Τ.Ε.Ο.
5. Νομιμοποίηση κινήσεων δημάρχων κατά παρέκκλιση διατάξεων για έγκριση, λόγω απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών
Γ. Πρόκληση τροχαίου ατυχήματος από μηχανοκίνητα οχήματα του Δημοσίου.
1. Υποχρεώσεις οδηγού
2. Ευθύνη οδηγού
3. Ενέργειες Περιφέρειας
4. Διαδικασία εξέτασης
Α. Ποινές
1. Νομοθετικό πλαίσιο
Σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης, ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 5 έως 9 του Ν. δ/τος 2396/1953 (ΦΕΚ 117/Α') και της 40009/1953 απόφασης του Προέδρου της Κυβέρνησης, που έχει κυρωθεί με το άρθρο 10 του ίδιου Ν. Δ/τος. (παρ.2 άρθρο 12 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108/04.02.2010 τεύχος Β)
2. Ποινικές κυρώσεις
Διάρκεια
Η παράβαση των σχετικών διατάξεων τιμωρείται αν δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής αυστηροτέρων διατάξεων του Ποινικού Νόμου, με φυλάκιση μέχρι 6 μηνών. (παρ.1 άρθρο 5 Ν.Δ. 2396/53)
Θεωρείται ως ιδιαιτέρα επιβαρυντική περίπτωση η άρνηση των υποχρέων να υποβάλλονται στον έλεγχο των αρμοδίων οργάνων, και η καθ' οιονδήποτε τρόπο παροχή ανακριβών στοιχείων ή η παρεμβολή δυσχερειών σε αυτά. Όσες φορές συντρέχει οποιαδήποτε των ανωτέρω περιπτώσεων η καταγιγνωσκομένη ποινή δεν δύναται να είναι κατωτέρα των τριών μηνών. Με την ίδια ποινή τιμωρούνται επίσης όσοι αναρμόδια εκδίδουν εντολή προς κίνηση οχήματος στον οδηγό εν γνώσει ότι αυτή αντιβαίνει στις διατάξεις του ν.δ. 2396/53 και των σε εκτέλεση αυτών εκδοθεισών Κανονιστικών Αποφάσεων, καθώς και όσοι κυκλοφορούν ή παραγγέλλουν την κυκλοφορία αυτοκινήτων που έχουν τεθεί σε εφεδρία ή παροπλισμό(παρ.2 άρθρο 5 Ν.Δ. 2396/53) (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
Ελάχιστος χρόνος ποινικής κύρωσης σε περίπτωση υποτροπής
Σε περίπτωση υποτροπής η επιβαλλόμενη ποινή δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 4 μηνών, δεν χωρεί αναστολή, ούτε μετατροπή της ποινής, η δε άσκηση ενδίκων μέσων δεν έχει ανασταλτική δύναμη. (παρ.2 άρθρο 5 Ν.Δ. 2396/53) (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
Τρόπος δίωξης και εκδίκασης παραβάσεων
Οι παραβάσεις περί χρήσης οχημάτων διώκονται αυτεπαγγέλτως, εκδικάζονται δε κατά την διαδικασία των επ' αυτοφώρω. (παρ.1 άρθρο 6 Ν.Δ. 2396/53)
3. Πειθαρχικές ποινές
Δημόσιοι υπάλληλοι
Ανεξαρτήτως της ποινικής διώξεως η παράβαση των διατάξεων περί υποχρεώσεων και περιορισμών της κίνησης των οχημάτων συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα, οι δε υπαίτιοι τιμωρούνται από τους προϊστάμενους των αρχών ως ακολούθως:
α) Οι εκ τούτων Πολιτικοί υπάλληλοι δια τινος των εν παραγράφω 1 εδάφια α΄, β΄, γ΄ του άρθρου 133 του Υπαλληλικού Κώδικος (δηλ. έγγραφη επίπληξη, πρόστιμο με αποδοχές μέχρι 3 μηνών και δυσμενής μετάθεση- παρ.1 άρθρο 133 Ν.1881/51 (ΦΕΚ 141 τεύχος Α').
β) Οι Αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων, Β. Χωροφυλακής και Λιμ. Σώματος και φυλακίσεως και εις βαρυτέρας περιπτώσεις με αργία με πρόσκαιρη παύση.
γ) Οι οπλίτες των Ενόπλων Δυνάμεων, Β. Χωροφυλακής Λιμ. Σώματος δια της ποινής της φυλακίσεως.
δ) Οι της Αστυνομίας Πόλεων αναλόγως της περιπτώσεως και κατά τας περί αυτών κειμένας διατάξεις μέχρι και της ποινής της αργίας με πρόσκαιρη παύση.
ε) Οι υπάλληλοι και εκπρόσωποι των λοιπών προσώπων και υπηρεσιών του άρθρου 1 παρ.1 εδάφιο α' του Ν.Δ. 2396/53, κατά τις αντίστοιχες περί πειθαρχικής διώξεως διατάξεις των οικείων κανονισμών, μέχρι και της ποινής της αργίας με πρόσκαιρη παύση. (άρθρο 7 Ν.Δ. 2396/53) (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
Οδηγοί Κρατικών αυτοκινήτων, οι οποίοι οδηγούν κατά παράβαση των δια της σχετικής νομοθεσίας διατεταγμένων Κρατικά αυτοκίνητα έστω και αν ήθελον διαταχθή προς τούτο, θα υπόκεινται σε Ποινικές κυρώσεις, απόλυση από τις θέσεις τους και στέρηση της αδείας οδηγού. (Απόφαση Προεδρ.της Κυβέρν. 40009/1953)
Σε περίπτωση υποτροπής οι μεν Στρατιωτικοί και οι τούτοις εξομοιούμενοι παραπέμπονται υποχρεωτικά εντός 20ημέρου με διαταγή του αρμοδίου Υπουργού σε Ανακριτικό Συμβούλιο για την επιβολή των ποινών των εδαφίων ε΄ ή στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 133 του Υπαλληλικού Κώδικος (δηλ. υποβιβασμό ή οριστική παύση), οι δε Αστυνομικοί υπάλληλοι εις τα κατά νόμον Συμβούλια με το ερώτημα της αργίας δι' απολύσεως. Προκειμένου περί παραβατών οπλιτών Χωροφυλακής, αυτοί παραπέμπονται εντός των ιδίων προθεσμιών σε Ανακριτικό Συμβούλιο με το ερώτημα της εκ του Σώματος απολύσεως. Οι δε υπάλληλοι ή εκπρόσωποι των προσώπων του εδαφίου ε΄ του άρθρου 7 του Ν.Δ. 2396/53 παραπέμπονται με το ερώτημα της αργίας δι' απολύσεως. (άρθρο 7 Ν.Δ. 2396/53)
Ιδιώτες Οδηγοί
Ιδιώτες οι οποίοι είναι διορισμένοι με μισθό ή ημερομίσθιο ως οδηγοί Κρατικών οχημάτων, και οι οποίοι εν γνώσει παρέβησαν τις διατάξεις της νομοθεσίας για τη χρήση των οχημάτων απολύονται μετά την πρώτη καταδίκη οριστικώς από την Υπηρεσία άνευ άλλης διατυπώσεως. (άρθρο 8 Ν.Δ. 2396/53)
Οδηγοί Κρατικών αυτοκινήτων, οι οποίοι οδηγούν κατά παράβαση των δια της σχετικής νομοθεσίας διατεταγμένων Κρατικά αυτοκίνητα έστω και αν ήθελον διαταχθή προς τούτο, θα υπόκεινται σε Ποινικές κυρώσεις, απόλυση από τις θέσεις τους και στέρηση της αδείας οδηγού. (Απόφαση Προεδρ.της Κυβέρν. 40009/1953)
Β. Έλεγχος χρήσης και έγκριση κίνησης αυτοκινήτων.
1. Αρμόδια όργανα
Ως αρμόδια Αρχή για τον έλεγχο της κίνησης των οχημάτων που ανήκουν στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα, νοείται η οικεία Οικονομική Επιτροπή. (παρ.3 άρθρο 23 Ν.4674/20)
Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις, επιτρέπεται η κίνηση οχημάτων που ανήκουν σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού και σε νομικά τους πρόσωπα, χωρίς προηγούμενη απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, αλλά με έγκριση του Περιφερειάρχη ή του Δημάρχου αντίστοιχα, ή του αιρετού μονοπρόσωπου οργάνου διοίκησης που ορίζουν με απόφασή τους. Στις περιπτώσεις αυτές, η επιτροπή αποφασίζει στην αμέσως επόμενη συνεδρίασή της, εάν η κίνηση του οχήματος ήταν επιβεβλημένη ή όχι. (παρ.3 άρθρο 23 Ν.4674/20, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 68 του Ν.4795/21)
Στην ως άνω αρμοδιότητα της Οικονομικής Επιτροπής περιλαμβάνονται η έγκριση της κίνησης εκτός της οικείας περιφερειακής ενότητας των υπηρεσιακών οχημάτων του οικείου O.T.A. και των νομικών του προσώπων, καθώς και η κατ’ εξαίρεση οδήγηση των οχημάτων αυτών από υπάλληλους που έχουν την απαιτούμενη κατά περίπτωση άδεια οδήγησης, ανεξάρτητα από την κατηγορία, κλάδο ή ειδικότητα στην οποία ανήκουν. Οι αποφάσεις που εκδίδονται από τα όργανα των Ο.Τ.Α. κατά την άσκηση της ως άνω αρμοδιότητας δεν υποβάλλονται προς έγκριση στην αποκεντρωμένη διοίκηση. (παρ.3 άρθρο 23 Ν.4674/20, όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 55 του ν.5003/22)
Ο έλεγχος για τη νόμιμη χρήση και κυκλοφορία των αυτοκινήτων, καθώς και ο έλεγχος για τη διαπίστωση της εφαρμογής των διατάξεων του Ν. Δ. 2396/1953 ασκείται από εξουσιοδοτημένους προς τούτο υπαλλήλους της Περιφέρειας, συνεπικουρούμενους από όργανα της Ελληνικής Αστυνομίας όλες τις ημέρες και ώρες της εβδομάδας. (παρ.1 άρθρο 12 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108/04.02.2010 τεύχος Β)
Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας υποχρεούνται να γνωστοποιούν στην αρμόδια υπηρεσία της Γ.Γ.Δ.Δ & Η.Δ. στο τέλος κάθε τριμήνου τις παραβάσεις που διαπιστώθηκαν και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν για παραβάσεις των αυτοκινήτων των υπηρεσιών που εδρεύουν εντός των ορίων της Περιφέρειάς τους. (παρ.3 άρθρο 12 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108/04.02.2010 τεύχος Β)
Ειδικοί Ανακριτικοί Υπάλληλοι θεωρούνται κατά τις διατάξεις του άρθρου 34 του Κωδ. της Ποιν. Δικονομίας οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι αστυνομικοί τόσο των κεντρικών Υπηρεσιών Ελέγχου Κρατικών Αυτοκινήτων, όσο και των περιφερειακών ομοίων υπηρεσιών σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 2 του ν.δ. 2396/53 και του άρθρου 334 Κωδ. Ποιν. Δικον. (που διατηρήθηκε σε ισχύ με το άρθρο 113 παρ. 2 ν. 1756/1988) (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
2. Υποχρεώσεις ελεγκτικών οργάνων
Ως ειδικοί δε ανακριτικοί υπάλληλοι αυτοί έχουν εκ του νόμου (άρθρο 418 Κωδ. Ποιν. Δικ.) την υποχρέωση όταν διαπιστώσουν παραβάσεις που συνιστούν το ως άνω προβλεπόμενο (άρθρο 5 επ. του ν.δ. 2396/53) ειδικό αυτόφωρο και αυτεπάγγελτα διωκόμενο αδίκημα, να φέρουν αμέσως τους παραβάτες στον αρμόδιο Εισαγγελέα μαζί με την Έκθεση για τη σύλληψη και τη βεβαίωση του αδικήματος που πρέπει υποχρεωτικά να συντάξουν. (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998)
Η Αστυνομία υποχρεούται να κατάσχει το παρανόμως κυκλοφορούν αυτοκίνητο, και να το παραδώσει στην αρμόδια Αρχή συντάσσοντας σχετική έκθεση, εάν δε πρόκειται περί οχήματος το οποίο έπρεπε βάσει εκδοθείσης εκθέσεως, να είχε παροπλισθεί, παραδίδεται στον Οργανισμό Διαχείρισης Συμμαχικού Υλικού (Ο.Δ.Ι.Σ.Υ). (άρθρο 9 Ν.Δ. 2396/53)
Οι δημόσιοι υπάλληλοι και αστυνομικοί των Υπηρεσιών Ελέγχου Κρατικών Αυτοκινήτων (Κεντρικής και περιφερειακά) θα ελέγχονται αυστηρότατα για τυχόν παράλειψη της σύνταξης της ανωτέρω Έκθεσης βεβαίωσης του αδικήματος και της μη άμεσης προσαγωγής του παραβάτη στον αρμόδιο Εισαγγελέα (ΥΠΕΣΔΔΑ 4040/14806/14.07.1998).
3. Καταγγελίες πολιτών
Αναφορές ή καταγγελίες πολιτών για παραβάσεις σχετικά με κρατικά αυτοκίνητα υποβάλλονται στη Διεύθυνση Κρατικών Αυτοκινήτων και Επικοινωνιών του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ή γίνονται τηλεφωνικά στον τετραψήφιο αριθμό 1500. (παρ.4 άρθρο 12 ΚΥΑ 129/2534/20.01.2010 (ΦΕΚ 108/04.02.2010 τεύχος Β)
4. Περιοδικός/ Ειδικός Τεχνικός Έλεγχος Κ.Τ.Ε.Ο.
Για κάθε περιοδικό ή ειδικό τεχνικό έλεγχο που διενεργείται στα Δημόσια Κ.Τ.Ε.Ο. επιβάλλονται τέλη, τα οποία καταβάλλονται πριν από τη διενέργεια του ελέγχου. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζεται το ύψος των τελών αυτών και η διαδικασία επιβολής και είσπραξής τους. (παρ.1 άρθρο 19 Ν.3446/2006)
Κατ' εξουσιοδότηση της παραπάνω διάταξης εκδόθηκε η ΚΥΑ 8913/1089/19.02.2013 (ΦΕΚ 501/05.03.2013 τεύχος Β') Καθορισμός των τελών διενέργειας των τεχνικών ελέγχων από τα Δημόσια ΚΤΕΟ, των τελών έκδοσης εθνικών εγκρίσεων τύπου και δελτίων κοινοποίησης κοινοτικών εγκρίσεων τύπου των διαφόρων κατηγοριών οχημάτων, της διαδικασίας επιβολής και είσπραξής τους, όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ 9761/12.01.2023 (ΦΕΚ 367/27.01.2023 τεύχος Β')
Σύμφωνα με την περίπτωση γ' της παρ. 2 του άρθρου 1 της ανωτέρω ΚΥΑ οι τιμές των τελών του πίνακα της παρ. 1 μειώνονται κατά δεκαπέντε τοις εκατό (15%) για οχήματα του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) πρώτου και δεύτερου βαθμού και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).
Σύμφωνα με την περίπτωση α' της παρ. 2 του άρθρου 1 της ανωτέρω ΚΥΑ οι τιμές των τελών του πίνακα της παραγράφου 1 μειώνονται κατά δέκα τοις εκατό (10%) προκειμένου για οχήματα φυσικών ή νομικών προσώπων τα οποία είναι κύριοι ή κάτοχοι άνω των δέκα (10) και έως πενήντα (50) οχημάτων, ανεξαρτήτως κατηγορίας, και δηλώνουν ότι θα τα ελέγξουν στα Δημόσια ΚΤΕΟ ορισμένης Περιφέρειας της χώρας. Το ανωτέρω ποσό μείωσης διπλασιάζεται όταν ο αριθμός των ελεγχόμενων οχημάτων υπερβαίνει τα πενήντα (50).
Αναφορικά με τη μείωση των τελών ελέγχου των οχημάτων του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) πρώτου και δευτέρου βαθμού και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), εφαρμογή έχει η περίπτωση γ' της παραγράφου 2. του άρθρου 1, η οποία αποτελεί ειδικότερη ρύθμιση που αφορά αποκλειστικά και μόνο τα ως άνω οχήματα και δεν είναι δυνατή η επιλογή του ποσοστού έκπτωσης (20%) της περίπτωσης α' της ιδίας παραγράφου, όταν το πλήθος των εν λόγω οχημάτων υπερβαίνει τα πενήντα. (Υπ. Ανάπτυξης, Ανταγ., Υποδ., Μεταφ. & Δικτύων 21216 / 2718/02.05.2013)
5. Νομιμοποίηση κινήσεων δημάρχων κατά παρέκκλιση διατάξεων για έγκριση, λόγω απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών
Τυχόν κινήσεις δημάρχων και περιφερειαρχών με υπηρεσιακά οχήματα, που έλαβαν χώρα κατά παρέκκλιση των έως σήμερα διατάξεων για την έγκρισή τους, θεωρούνται νόμιμες, εφόσον πραγματοποιήθηκαν για την αντιμετώπιση όλως εξαιρετικών και απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών που δικαιολογούν τη μη τήρηση της σχετικής διαδικασίας και εφόσον η συνδρομή των γεγονότων αφορούσε αποδεδειγμένες αυτοδιοικητικές υπηρεσιακές ανάγκες. (παρ.3 άρθρο 23 Ν.4674/20)
Γ. Πρόκληση τροχαίου ατυχήματος από μηχανοκίνητα οχήματα του Δημοσίου
1. Υποχρεώσεις οδηγού
Ο οδηγός πάσης φύσεως μηχανοκίνητου οχήματος του Δημοσίου υποχρεούται σε περίπτωση ατυχήματος να το αναγγείλει αμέσως στην αρμόδια Αστυνομική Αρχή, η οποία το εγγράφει στο βιβλίο συμβάντων και αποστέλλει αμελλητί αντίγραφο στη Διεύθυνση Εσωτερικών της Νομαρχίας ή του Νομαρχιακού Διαμερίσματος του τόπου του ατυχήματος. Επίσης ο οδηγός υποχρεούται να μεριμνήσει για την εξασφάλιση των αποδεικτικών στοιχείων περί των συνθηκών του ατυχήματος και για την μείωση ή αποφυγή κάθε περαιτέρω ζημίας, εντός τριών εργάσιμων ημερών από του ατυχήματος να προβεί σε έγγραφη δήλωση περί τούτου και των συνθηκών αυτού προς την Διεύθυνση Εσωτερικών της Νομαρχίας ή του Νομαρχιακού Διαμερίσματος του τόπου του ατυχήματος. Προκειμένου περί οχημάτων των Υπουργών Εθνικής Αμύνης, Δη. Τάξεως και Εμπορικής Ναυτιλίας η έγγραφη δήλωση υποβάλλεται από τους οδηγούς προς την υπηρεσία τους. (άρθρο 2 Ν. 976/1979 (ΦΕK 236 τεύχος Α')
2. Ευθύνη οδηγού
Οι υπό οποιαδήποτε σχέση ή ιδιότητα οδηγοί των πάσης φύσεως μηχανοκινήτων οχημάτων του Δημοσίου σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος συμβάντος κατά την εκτέλεση ή λόγω της υπηρεσίας τους δεν ευθύνονται έναντι τούτου για την εκ του ατυχήματος θετική ή αποθετική ζημία του Δημοσίου όπως επίσης και για τις αποζημιώσεις στις οποίες υπεβλήθη τούτο για την αποκατάσταση ζημιών τρίτων ή για την ικανοποίηση ηθικής βλάβης αυτών. Οι διατάξεις του προηγουμένου εδαφίου δεν εφαρμόζονται εάν ο οδηγός παραλείψει υπαιτίως να προβεί στην κατά το άρθρο 2 εδαφ. 2 του Ν. 976/1979 (ΦΕK 236 τεύχος Α') έγγραφο δήλωση ή εάν ο οδηγός ενέργησε από δόλο ή υπό την επίδραση οινοπνεύματος ή τοξικών ουσιών. (παρ.1 άρθρο 1 Ν. 976/1979 (ΦΕK 236 τεύχος Α')
Οι κατά την προηγούμενη παράγραφο οδηγοί δεν ευθύνονται έναντι τρίτων για ζημίες τις οποίες προξένησαν σε αυτούς κατά την οδήγηση μηχανοκίνητων οχημάτων του Δημοσίου, κατά την εκτέλεση ή λόγω της υπηρεσίας τους, εφ' όσον το Δημόσιο ευθύνεται έναντι των τρίτων σε αποζημίωση. (παρ.2 άρθρο 1 Ν. 976/1979 (ΦΕK 236 τεύχος Α')
Η ευθύνη των οδηγών των αυτοκινήτων του Δημοσίου έναντι αυτού παύει να υφίσταται μετά την πάροδο εικοσαετίας από την ημερομηνία κατά την οποία συνέβη το ατύχημα. (παρ.2 άρθρο 9 Ν. 976/1979 (ΦΕK 236 τεύχος Α') όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 11 α του άρθρου 4 του Ν. 2839/00 (ΦΕΚ 196/00 τεύχος Α')
3. Ενέργειες Περιφέρειας
Η Διεύθυνση Εσωτερικών της Νομαρχίας ή του Νομαρχιακού Διαμερίσματος ευθύς μόλις περιέλθει σε αυτήν το αντίγραφο του βιβλίου συμβάντων ή λάβει γνώση με οποιονδήποτε τρόπο περί του τροχαίου ατυχήματος ειδοποιεί περί τούτου την Υπηρεσία στην οποία υπάγεται ο οδηγός του οχήματος και διατάσσει ένορκη διοικητική εξέταση προς εξακρίβωση των συνθηκών αυτού και των προκληθεισών ζημιών. (παρ.1 άρθρο 3 Ν. 976/1979 (ΦΕK 236 τεύχος Α')
Την εξέταση ενεργεί υπάλληλος οριζόμενος από το Νομάρχη ή Αναπληρωτή του Νομάρχη. Ο διεξάγων την εξέταση δύναται να καλεί τον οδηγό του οχήματος, τους συνεπιβάτες, και πάντα τρίτον για να καταθέσουν περί του ατυχήματος και περί του ύψους των ζημιών. Οι καταθέσεις λαμβάνονται κατά τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, συμπράττει δε ως γραμματέας άλλος υπάλληλος οριζόμενος από αυτόν που διεξάγει την εξέταση. (παρ.2 άρθρο 3 Ν. 976/1979 (ΦΕK 236 τεύχος Α')
4. Διαδικασία εξέτασης
Δείτε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία της εξέτασης στο Ν. 976/1979 (ΦΕK 236 τεύχος Α') «Περί ρυθμίσεως ζητημάτων σχετικών προς τροχαία ατυχήματα προκαλούμενα υπό μηχανοκινήτων οχημάτων του Δημοσίου»
Με την υπ' αριθ. ΔΙΑΔΠ/3305/16.02.2010 (ΦΕΚ 226/05.03.2010 τεύχος Β) απόφαση ΥΠΕΣ καθορίστηκαν οι αποκλειστικές προθεσμίες για την απλούστευση των διαδικασιών που σχετίζονται με τροχαία ατυχήματα τα οποία προκύπτουν από μηχανοκίνητα οχήματα του Δημοσίου. Η ανωτέρω απόφαση τέθηκε σε ισχύ τρεις (3) μήνες μετά τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ημερ.δημοσίευσης 05.03.2010).
Με την υπ' αριθ. ΔΙΑΔΠ/Φ.Α.3.1/18009/12.08.2010 (ΦΕΚ 1443/06.09.2010 τεύχος Β) απόφαση ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. ανακλήθηκε η παραπάνω απόφαση από την ημερομηνία δημοσίευσης της (5 Μαρτίου 2010).