Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία
Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση υπαλλήλων για μετακινήσεις στο εξωτερικό

ΚΑ Προϋπολογισμού 6422.3.1. (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ)
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 642 «Οδοιπορικά έξοδα και έξοδα ταξιδιών» εγγράφονται τα έξοδα κινήσεως, διαμονής και ημερήσιας αποζημίωσης των μετακινούμενων για υπηρεσία αιρετών, υπαλλήλων και τρίτων.

Στις περιπτώσεις της υποκατηγορίας αυτής υπάγονται κάθε είδους μετακινήσεις που γίνονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί μετακίνησης με δαπάνες του Δημοσίου.

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Δείτε σχετικά την ενότητα ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ » ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ » ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. Γραπτή εντολή μετακίνησης που εκδίδεται από το Δήμαρχο ή από το ειδικά εξουσιοδοτημένο για το σκοπό αυτό όργανο. Η εντολή πρέπει να εκδίδεται πριν από την ημερομηνία αναχώρησης του μετακινουμένου στην αλλοδαπή και πρέπει να έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο. (άρθρο 3 παρ.1 Ν.2685/1999, Απόφ. Υπ. Οικον. 2/54866/0022/1999 - ΦΕΚ Β 1583)
 

 

2. Έγκριση του γενικού γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης για τη μετακίνηση αιρετών και υπαλλήλων των δήμων σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης για υπηρεσιακούς λόγους. Για τη μετακίνηση των αιρετών και υπαλλήλων των δήμων και των περιφερειών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για υπηρεσιακούς λόγους δεν απαιτείται η ως άνω έγκριση. (Αρθρο 18 παρ.15 Ν. 4071/2012)

Για το προσωπικό των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) οι μετακινήσεις πραγματοποιούνται μετά από έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου ή του εξουσιοδοτημένου από αυτό οργάνου(άρθρο 21 παρ. 1 του Ν. 2685/1999, όπως συμπληρώθηκε με την παρ.2 του άρθρου 37 του Ν.4223/2013)

Για περισσότερα σχετικά με την έγκριση του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης, δείτε την ενότητα ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ » ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ » ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ » Μετακινήσεις στο εξωτερικό.
 

 

3. Ημερολογιακή κατάσταση εις διπλούν και επί περισσοτέρων δικαιούχων εις τριπλούν, που θα έχει υπογραφεί από τον ή τους δικαιούχους και θεωρηθεί από τον Προϊστάμενο της υπηρεσίας, στην οποία θα αναφέρονται, η ημερομηνία μετακίνησης, ο τόπος μετάβασης, το μέσον μετακίνησης ή η χιλιομετρική απόσταση, η διανυκτέρευση ή αυθημερόν επιστροφή, η δαπάνη των εισιτηρίων, η ημερήσια αποζημίωση καθώς και η συνολική δαπάνη. (Απόφ. Υπ. Οικον. 2/54866/0022/1999, ΦΕΚ Β 1583)
 

 

4. Αποκόμματα εισιτηρίων και πρωτότυπη απόδειξη για το αντίτιμο αυτών. (Απόφ. Υπ. Οικον. 2/54866/0022/1999, ΦΕΚ Β 1583) - Δεν προβλέπεται ότι απαιτείται να εκδοθεί τιμολόγιο (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 87/2013)
 

 

5. Υπεύθυνη δήλωση για τους μετακινουμένους με Ι.Χ. αυτοκίνητο των ιδίων ή του συζύγου τους, στην οποία θα αναφέρεται ο αριθμός κυκλοφορίας του αυτοκινήτου και ο αριθμός άδειας οδήγησης.
Οι χιλιομετρικές αποστάσεις θα προκύπτουν από τους σχετικούς επίσημους πίνακες των αρμοδίων υπηρεσιών. (Βεβαίωση της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών της οικείας Περιφέρειας βλ.Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 259/2011)
Στην περίπτωση αυτή θα επισυνάπτεται βεβαίωση περί του αντιτίμου αεροπορικού εισιτηρίου της αντίστοιχης διαδρομής και της θέσης που δικαιούται ή αντίστοιχου συγκοινωνιακού μέσου, εάν δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση, γιατί η χιλιομετρική αποζημίωση δεν μπορεί να υπερβεί το αντίστοιχο εισιτήριο, καθώς και αποδείξεις διοδίων, στις οποίες θα αναγράφεται υποχρεωτικά η ημερομηνία διέλευσης ώστε να αποδεικνύουν ότι έγινε χρήση του IX αυτοκινήτου και αποδείξεις Ferry boat, εφόσον έγινε χρήση αυτού, για μετακινήσεις δια θαλάσσης.
 

 

6. Αποδείξεις διοδίων κατά τις μετακινήσεις με Ι.Χ., στις οποίες θα αναγράφεται υποχρεωτικά από τις Υπηρεσίες Διοδίων και η ημερομηνία διέλευσης. Την υποχρέωση αυτή έχουν και οι υπάλληλοι που τυχόν δικαιούνται ελεύθερης διέλευσης, εφόσον η δαπάνη αναγνωρίζεται ως το δημόσιο και οι αποδείξεις διοδίων χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία της μετακίνησης.
 

 

7. Δελτίο παροχής υπηρεσιών ή Τιμολόγιο ξενοδοχείου για τη διανυκτέρευση και βεβαίωση της αρμόδιας Αρχής του εξωτερικού για την κατηγορία του ξενοδοχείου, εφόσον δεν προκύπτει από το τιμολόγιο.
Εάν η κράτηση του ξενοδοχείου γίνει μέσω πρακτορείου ή γραφείου Ταξιδιών, τότε μαζί με τη θεωρημένη απόδειξη πληρωμής θα επισυνάπτεται και φωτοαντίγραφο του σχετικού αποδεικτικού (voucher ή fax) προς το ξενοδοχείο από το γραφείο Ταξιδιών, καθώς και αντίγραφο του τιμολογίου.
 

 

8. Βεβαίωση ή δελτίο τιμών Τραπέζης, όταν παρίσταται ανάγκη μετατροπής του νομίσματος σε ξένο νόμισμα.
 

 

9. Απόφαση οικονομικής επιτροπής για τη διάθεση της πίστωσης.(άρθρο 72 παρ.1 Ν.3852/2010)
 

 

[embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Κρατήσεις

1. Κράτηση υπέρ Μ.Τ.Π.Υ. (άρθρο 27 του Π.Δ. 422/81) στο επίδομα αλλοδαπής και κάθε ημερήσια αποζημίωση εξωτερικού που χορηγείται με το Ν. 2685/1999, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 11 παρ 1 του Ν. 3103/2003. (Κ.Υ.Α. 2/52367/0022/03 (ΦΕΚ 1405 Β'/30-09-03).

Καταργείται από 1.1.2015 (υποπερίπτ. ιστ' της περίπτ. 2Α της υποπαρ. ΙΑ.3 του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/2014)

Για περισσότερα πατήστε εδώ



2. Δεν υπόκεινται στις ειδικές εισφορές 1% και 2% της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 ποσά που καταβάλλονται ως δαπάνες μετακίνησης. (Υπ. Οικ. 2/61158/0022/29.08.2011)

 



3. Εισφορά υπερ ΓΕΩΤΕΕ
Στα μέλη του ΓΕΩΤΕΕ διενεργείται κράτηση 5%. (άρθρο 13 παρ. 1η του Ν. 1474/1984,ΓΕΩ.Τ.Ε.Ε. 2842/25.07.2012ΓΕΩΤ.Ε.Ε. 3005/15.09.2015) Το ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) υπέρ του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. στις κάθε είδους πρόσθετες αμοιβές και αποζημιώσεις δημοσίων υπαλλήλων και υπαλλήλων ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, μελών του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., εκτός των μηνιαίων αποδοχών τους (άρθρο 13 παρ. 1 περίπτ. η΄ του ν. 1474/1984), παρακρατείται υποχρεωτικά κατά την πληρωμή των ως άνω πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων, ανεξάρτητα αν οι πρόσθετες αυτές αμοιβές και αποζημιώσεις υπόκεινται σε φορολόγηση ή αν εξαιρούνται από αυτήν. Για την απόδοση του ποσοστού αυτού στο ΓΕΩΤ.Ε.Ε., οι υπόχρεοι για την παρακράτησή του έχουν την υποχρέωση να καταβάλουν τα παρακρατηθέντα ποσά, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημέρα διενέργειας των εν λόγω παρακρατήσεων, σε οποιοδήποτε υποκατάστημα της Τράπεζας που έχει την ταμειακή διαχείριση του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., στο λογαριασμό που το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. τηρεί στην Τράπεζα αυτή, συνοδευόμενα από κατάσταση, στην οποία αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, ο αριθμός Μητρώου και η ειδικότητα-κλάδος του μέλους του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. από το οποίο έγινε η παρακράτηση, το είδος και η ακριβής αιτιολογία του εσόδου, το οικονομικό έτος που αυτή αφορά και η ημερομηνία διενέργειας της παρακράτησης. Η παράλειψη διενέργειας της παρακράτησης αυτής δεν απαλλάσσει τους προαναφερόμενους γεωτεχνικούς από την υποχρέωση τους να καταβάλλουν στο ΓΕΩΤ.Ε.Ε. τα ποσά που έπρεπε να παρακρατηθούν. (άρθρο 2 παρ.7 του Π.Δ. 12/17 - ΦΕΚ 26/03.03.2017 τεύχος Α')
 
Τι να προσέξω

Σε κάποιες περιπτώσεις απαιτείται σύμφωνη γνώμη της τριμελούς Επιτροπής του άρθρου 4 παρ. 2β του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 135 Α΄). (άρθρο 219 παρ. 3 Ν.3463/06 και άρθρο 4 παρ. 2β του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 135 Α΄) (ΥΠ.ΕΣ. 143/01.10.2014, ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. Εγκ.10/11992/06.04.2015) (ΚΕΔΕ 2864/12.10.2015)

Δεν υπάρχει υποχρέωση έγκρισης από την Επιτροπή για την απλήμετάβαση εκπροσώπων των ΟΤΑ α'και β' βαθμού στο εξωτερικό, είτε αυτοί είναι αιρετοί είτε υπάλληλοι ή μέλη συγκροτημάτων. Δεν απαιτείται δηλαδή έγκριση για μετάβαση στο εξωτερικό προκειμένου να συμμετάσχουν σε διεθνείς εκθέσεις, συνέδρια ή διάφορες εκδηλώσεις στο πλαίσιο των διεθνών συνεργασιών τους. (Εγκ.ΥΠΕΣΔΔΑ 51360/2006)

α. Η απόφαση ανάληψης της δημοσιονομικής υποχρέωσης για το σύνολο της δαπάνης μετακίνησης (ημερήσια αποζημίωση, έξοδα διαμονής και δαπάνη εισιτηρίων) πρέπει να προηγείται χρονικά οποιασδήποτε ενέργειας για την πραγματοποίηση της δαπάνης. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 290/2014-Μη ανακλητέα με την Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 44/2015, 306/2014, 130/2015)

β. Οι δαπάνες μετακίνησης καταβάλλονται στους ίδιους τους μετακινούμενους κατόπιν υποβολής των νόμιμων παραστατικών και όχι στο πρακτορείο που ανάλαβε την έκδοση των εισιτηρίων και τις κρατήσεις δωματίων σε ξενοδοχείο του εξωτερικού. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 26/2012,31/2012, 290/2014-Μη ανακλητέα με την Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 44/2015)

γ. Σε περίπτωση μετακίνησης αιρετών και υπαλλήλων σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης για υπηρεσιακούς λόγους απαιτείται έγκριση του γενικού γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, η οποία εκδίδεται πάντως πριν την ημερομηνία αναχώρησης, (
Άρθρο 18 παρ.15 Ν. 4071/2012, Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξεις 290/2014-Μη ανακλητέα με την Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 44/2015, 19/2015
 

Καθεστώς Φ.Π.Α.

Εξαρτάται από το μέσο μεταφοράς.

Έπειτα από την αντικατάσταση του παραρτήματος ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ από την περίπτ. γ' της παρ.1 του Ν.4334/15 (η ισχύς της οποίας αρχίζει από 20 Ιουλίου 2015, σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 4334/2015, όπως προστέθηκε από την παρ. 2 του άρθρου τρίτου της ΠΝΠ ΦΕΚ 84/18.07.2015 τεύχος Α'), οι μεταφορές προσώπων και των αποσκευών τους απαλείφθηκαν από την υπαγωγή σε καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ, συνεπώς υπάγονται από 20.07.2015 σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Σχετική και η Ανακοίνωση Υπ. Οικ. 16.07.2015 για την έναρξη εφαρμογής των αλλαγών στους συντελεστές ΦΠΑ. (ΠΟΛ 1160/17.07.2015)

Έτσι, π.χ. η σιδηροδρομική μεταφορά η οποία από 1-3-1995 υπαγόταν σε καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ για το διανυόμενο εντός της ελληνικής επικράτειας τμήμα της ολικής διαδρομής, από 20.07.2015 υπάγεται σε κανονικό καθεστώς (άρθρο 14 παρ.2 περ.β' Κώδικα ΦΠΑ-Ν.2859/00).

Αντίθετα η οδική η αεροπορική και η θαλάσσια μεταφορά απαλλάσσεται του ΦΠΑ για το τμήμα της διαδρομής που διανύεται στο εσωτερικό της χώρας (άρθρο 14 παρ.2 και άρθρο 27 κώδικα ΦΠΑ - Ν.2859/00)
 

Σχετική νομολογία

Έγκριση Γενικού Γραμματέα της αποκεντρωμένης για μετάβαση στο εξωτερικό

Οι διατάξεις του ν. 2685/1999 εφαρμόζονται και στην περίπτωση των ειδικών συμβούλων, ειδικών συνεργατών ή επιστημονικών συνεργατών των ΟΤΑ α΄ βαθμού, δεδομένης της νομοτεχνικής κατάστρωσης του ν. 2685/1999, που καταλαμβάνει το σύνολο των μετακινούμενων κατ' εντολή, μεταξύ άλλων φορέων, των ΟΤΑ α΄ βαθμού, με οποιαδήποτε ιδιότητα φέρουν, όπως αυτό καθίσταται σαφές ήδη από τους ορισμούς του άρθρου 1 του ν. 2685/1999 και του άρθρου 4, το οποίο στην κατηγορία IV εντάσσει όλους τους λοιπούς μετακινούμενους που δεν μνημονεύονται στις προηγούμενες κατηγορίες. Η δε διάταξη του άρθρου 18 του ν. 4071/2012, μετά την ισχύ της οποίας καταργείται κάθε αντίθετη διάταξη, καταλαμβάνει, κατά την αληθή νομοθετική βούληση, το σύνολο των μετακινούμενων με εντολή των ΟΤΑ α΄ βαθμού, περιλαμβανομένου του προσωπικού του άρθρου 163 του ανωτέρω Κώδικαδεδομένου ότι, όπως συνάγεται και από την αιτιολογική της έκθεση, με τη διάταξη αυτή δεν τροποποιείται η έννοια των κατά το ν. 2685/1999 μετακινούμενων με οποιαδήποτε ιδιότητα κατ' εντολή ΟΤΑ α΄ βαθμού. Επομένως, σε περίπτωση μετάβασης ειδικού συνεργάτη Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού σε χώρα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να του καταβληθούν τα κατά το ν. 2685/1999 έξοδα μετακίνησης, μετά τη δημοσίευση του ν. 4071/2012, δεν απαιτείται έγκριση της μετακίνησης από τον αρμόδιο Υπουργό ή άλλο εξουσιοδοτημένο όργανο, ήδη δε το Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης.(Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 183/2013) (Όμοια η Ελ.Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 99/2016)
 


Κατά παράβαση της διάταξης της παρ. 15 του άρθρου 18 του ν. 4071/2012, δεν εκδόθηκε για τη μετακίνηση του Δημάρχου και του αρμόδιου εντεταλμένου Συμβούλου, πριν από την αναχώρησή τους, η σχετική εγκριτική απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, συνεπώς η ως άνω μετακίνηση δεν είναι νόμιμη, συνακόλουθα, δεν είναι νόμιμη η καταβολή σε αυτούς δαπανών μετακίνησης, καθώς και ημερήσιας αποζημίωσης. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 140/2014) (Όμοια η Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 141/2014- Μη ανακλητέα από την Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 9/2015)


Visa (κάρτα παραμονής και ασφαλείας)

Καταβολή στο Γενικό Γραμματέα του Δήμου, σε έναν Ειδικό Σύμβουλο και στην Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Διοικητικών Υπηρεσιών του Δήμου εξόδων έκδοσης κάρτας παραμονής και ασφαλείας (visa). Δοθέντος ότι για την είσοδο υπαλλήλου που έχει την υπηκοότητα της Ελληνικής Δημοκρατίας στην επικράτεια της Ρωσικής Ομοσπονδίας τίθεται ως αναγκαία προϋπόθεση η προηγούμενη χορήγηση σχετικής θεώρησης (visa), για τη χορήγηση δε αυτή ο υπάλληλος καταβάλλει συγκεκριμένο και εκ των προτέρων καθορισμένο ποσό, πρέπει ο μετακινούμενος υπάλληλος να αποζημιωθεί για τη δαπάνη αυτή. Άλλωστε, η δαπάνη αυτή δεν δύναται να θεωρηθεί ότι καλύπτεται από την προβλεπόμενη ημερήσια αποζημίωση, αφού αυτή αποβλέπει στην αποκατάσταση των εκτάκτων εξόδων διατροφής κλπ. στα οποία υποβάλλεται ο υπάλληλος προεχόντως για την παραμονή του στην αλλοδαπή και δεν συμπεριλαμβάνει την αυτοτελή ως άνω δαπάνη που υποβάλλεται ο υπάλληλος για την είσοδο στο κράτος προορισμού, η οποία σε καμία περίπτωση δεν δύναται να χαρακτηρισθεί ως έκτακτη. Νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 204/2014)


Προϋποθέσεις καταβολής εξόδων μετακίνησης

Κατά παράβαση του άρθρου 17 παρ. 1 του ν. 2685/1999, οι δαπάνες μετακίνησης δεν καταβάλλονται (αποκλειστικά) στον μετακινηθέντα υπάλληλο, κατόπιν υποβολής των σχετικών παραστατικών της μετακίνησής του αλλά (και) στο τουριστικό πρακτορείο που ανέλαβε την έκδοση των αεροπορικών εισιτηρίων και την πληρωμή του ξενοδοχείου. Σε περίπτωσηακύρωσης προγραμματισμένης μετακίνησης δημάρχου (ή υπαλλήλου) στο εξωτερικό, λόγω προσωπικού προβλήματος αυτού, τα έξοδα που προκύπτουν από την ακύρωση βαρύνουν τον ίδιο, αφού στην περίπτωση αυτή εκλείπει ο δικαιολογητικός λόγος (εκτέλεση υπηρεσίας, συμμετοχή σε συνέδρια, σεμινάρια) για την πληρωμή των δαπανών αυτών από τον οικείο ο.τ.α. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 31/2012- Μη ανακλητέα από την Πράξη Ελ. Συν. 2/2013 Τμ. 1)

Σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ. 1 του ν. 2685/1999, οι δαπάνες μετακίνησης καταβάλλονται στους ίδιους τους μετακινούμενους κατόπιν υποβολής των νόμιμων παραστατικών και όχι στο πρακτορείο που ανάλαβε την έκδοση των εισιτηρίων και τις κρατήσεις δωματίων σε ξενοδοχείο του εξωτερικού. Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 26/2012)

H μετακίνηση των φερόμενων ως δικαιούχων των χρηματικών ενταλμάτων στο εξωτερικό δεν είναι νόμιμη, δεδομένου ότι από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι πριν από την μετακίνηση αυτών στο εξωτερικό εκδόθηκε η προβλεπόμενη, από το άρθρο 21 του ν. 2685/1999, εγκριτική απόφαση του αρμόδιου (εποπτεύοντος) Υπουργού ή άλλου εξουσιοδοτημένου προς τούτο οργάνου. Τέτοιο δε νομίμως εξουσιοδοτημένο όργανο, κατά την έννοια του άρθρου 9 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999), δεν είναι δυνατόν να γίνει δεκτό ότι αποτελεί ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή η Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α. κατά τον διενεργούμενο έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α. βάσει του άρθρου 225 του ν. 3852/2010, ο περί του αντιθέτου δε ισχυρισμός του Δήμου, έχοντας ως έρεισμα την 44/2011 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Μη νόμιμη η δαπάνη. (Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 50/2012)


Για τη μετακίνηση δημοτικού υπαλλήλου στο εξωτερικό για εκτέλεση υπηρεσίας ή με ειδική αποστολή ή για συμμετοχή σε συνέδρια, σεμινάρια, εκπαίδευση κ.λπ., καθώς και για την καταβολή σ' αυτόν των οικείων δαπανών μετακίνησης (αντίτιμο αεροπορικών εισιτηρίων, δαπάνη χρήσης μισθωμένου οχήματος, ημερήσια αποζημίωση, δαπάνη διανυκτέρευσης), απαιτείται η έκδοση, πριν από την ημερομηνία αναχώρησής του, πέραν της προβλεπόμενης στο άρθρο 3 του ν.2685/1999 εντολής ή απόφασης του αρμόδιου οργάνου των Ο.Τ.Α., δηλαδή του οικείου δημάρχου, σχετικής εγκριτικής απόφασης του εποπτεύοντος Υπουργού ή άλλου εξουσιοδοτημένου προς τούτο οργάνου. Επομένως, μετάβαση δημοτικού υπαλλήλου στο εξωτερικό, χωρίς να έχει προηγηθεί έγκριση του αρμόδιου Υπουργού, δεν δικαιολογεί την καταβολή των σχετικών δαπανών μετακίνησης (πράξ. Ι. Τμ. 76/2010, 249, 256/2011). Μη νόμιμη δαπάνη. (Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 30/2012. Όμοια η Πράξη 32/2012 και η Πράξη58/2012- Μη ανακλητέα από την Πράξη Ελ. Συν. 185/2012 Τμ. 1 για ειδικό συνεργάτη)

Για τη μετακίνηση των ειδικών συμβούλων των Δήμων στο εξωτερικό για εκτέλεση υπηρεσίας ή συμμετοχή σε συνέδρια, σεμινάρια κ.λπ., καθώς και για την καταβολή σ΄ αυτούς δαπανών μετακίνησης, απαιτείται η έκδοση πριν την ημερομηνία αναχώρησής τους, πέραν της προβλεπόμενης στο άρθρο 3 του ν. 2685/1999 εντολής ή απόφασης μετακίνησης του αρμόδιου οργάνου των Ο.Τ.Α. (δηλαδή του οικείου Δημάρχου, σύμφωνα με το άρθρο 163 παρ. 4 του "Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων", που έχει κυρωθεί με το άρθρο πρώτο του ν.3584/2007 143 Α΄) και σχετικής εγκριτικής απόφασης του εποπτεύοντος Υπουργού ή άλλου εξουσιοδοτημένου προς τούτο οργάνου. Επομένως, μετάβαση ειδικού συμβούλου Δήμου στην αλλοδαπή που πραγματοποιείται χωρίς να έχει προηγηθεί έγκριση του αρμόδιου Υπουργού, δεν δικαιολογεί την καταβολή των σχετικών δαπανών μετακίνησης (βλ. Πράξεις Ι Τμ. 70, 44/2011, 167, 76/2010, 215, 207, 177/2009, 241/2008) (Ελ. Συν. Τμ. 1 Πράξη 256/2011)

Μη νόμιμη η καταβολή δαπανών μετακίνησης (αντίτιμο αεροπορικών εισιτηρίων, έξοδα διανυκτέρευσης, ημερήσια αποζημίωση) σε δημοτικές υπαλλήλους, οι οποίες μετακινήθηκαν στο εξωτερικό, για υπηρεσιακούς λόγους (εκπροσώπηση του Δήμου στη διάσκεψη του Sandnes, στο πλαίσιο της ετήσιας διάσκεψης του Ευρωπαϊκού Δικτύου Υγιών Πόλεων και του Δικτύου των Ευρωπαϊκών Εθνικών Δικτύων για Υγιείς Πόλεις), αφού για τη μετακίνηση των ανωτέρω υπαλλήλων στην αλλοδαπή δεν εκδόθηκε η προβλεπόμενη στην παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 2685/1999 εγκριτική απόφαση του αρμοδίου Υπουργού ή άλλου νόμιμα εξουσιοδοτημένου οργάνου. (Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 44/2011 όμοιες οι 242/2011 και 249/2011)




Εντολές μετακίνησης

Μη νόμιμες οι εντολές μετακίνησης επιστημονικών συνεργατών του Δήμου στο εξωτερικό διότι εκδόθηκαν αναρμοδίως από το Δημοτικό Συμβούλιο, αντί να εκδοθούν από το αρμόδιο προς τούτο όργανο, που, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις του άρθρου 3 παρ. 1 εδ. γ΄ του ν.2685/1999 σε συνδυασμό με το 163 παρ. 4 του "Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων", είναι ο Δήμαρχος και επίσης δεν εκδόθηκε η εγκριτική απόφαση του αρμόδιου Υπουργού ή του εξουσιοδοτικού οργάνου. (Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 76/2010)


 


Χιλιομετρική αποζημίωση
Καταβολή χιλιομετρικής αποζημίωσης στο Διευθυντή και σε υπαλλήλους της Διεύθυνσης Καθαριότητας Δήμου για εντός έδρας μετακινήσεις αυτών. Μη νόμιμη, καθόσον: α) στην εντολή μετακίνησης του ως άνω Διευθυντή δεν προσδιορίζεται η ακριβής αιτία μετακίνησης αυτού και ειδικότερα το αντικείμενο των ελέγχων που διενεργεί και β) η μετάβαση των υπολοίπων στον τόπο εργασίας τους δεν δικαιολογεί, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ.2 Α' του ν.2685/1999, τη χρήση ιδιόκτητου μεταφορικού μέσου και την καταβολή της αντίστοιχης χιλιομετρικής αποζημίωσης. (Ελ.Συν. Τμ.1 Πράξη 136/2008)



Αποζημίωση για εκπαιδευτικούς σκοπούς
Οι μετακινούμενο με εντολή της υπηρεσίας υπάλληλοι στο εξωτερικό προκειμένου να συμμετάσχουν σε συνέδριο, δικαιούνται εκτός από τα έξοδα συμμετοχής τους στο συνέδριο και τα οικεία έξοδα που προβλέπονται από το άρθρο 17 παρ 1 του Ν. 2685/1999, τα έξοδα δηλαδή που λαμβάνουν οι μετακινούμενοι στο εξωτερικό μέχρι 30 ημέρες για εκπαίδευση, αφού στην έννοια της τελευταίας περιλαμβάνεται και η μετάβαση στο εξωτερικό για συμμετοχή σε συνέδριο. (Ελ. Συν. πράξη 115/2005 Τμ. Ι)


Ανάθεση σε ταξιδιωτικό πρακτορείο
ΕΟΦ. Οι δαπάνες μετακίνησης, εμπίπτουσες στην έννοια των προσθέτων αμοιβών υπόκεινται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ανεξαρτήτως ποσού. Ο Ε.Ο.Φ. έχει αναθέσει, κατόπιν διενέργειας δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού την έκδοση των εισιτηρίων για τη μετακίνηση των υπαλλήλων του, καθώς και την κράτηση δωματίων σε ξενοδοχεία του εσωτερικού και του εξωτερικού σε ταξιδιωτικό πρακτορείο. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα ανωτέρω, η σύμβαση αυτή έχει ως αντικείμενο την ανάθεση από τον Ε.Ο.Φ. στην αντισυμβαλλόμενη εταιρεία την παροχή υπηρεσιών ταξιδιωτικών πρακτορείων, οι οποίες, ωστόσο δεν προσδιορίζονται επακριβώς ποσοτικά και χρονικά. Επιπλέον, οι υπηρεσίες αυτές δεν προσδιορίζονται επακριβώς ως προς τη συνολική αξία τους, αφού ορίζεται μόνον η εκτιμώμενη μέγιστη συνολική αξία των υπηρεσιών που ενδέχεται να ανατεθούν εντός της συνολικής διάρκειας της συμβάσεως. Με το περιεχόμενο αυτό, η συναφθείσα σύμβαση μεταξύ του Ε.Ο.Φ. και του ταξιδιωτικού πρακτορείου αποτελεί συμφωνία-πλαίσιο. Η σύναψη μίας τέτοιας συμφωνίας-πλαισίου, εφόσον αποβλέπει στην επίτευξη των βέλτιστων τιμών αεροπορικών εισιτηρίων και ξενοδοχείων, έχει δε προηγηθεί η διενέργεια διαγωνισμού για τη διασφάλιση των αρχών της διαφάνειας, της ισότητας συμμετοχής στις διαδικασίες για την κατάρτιση δημοσίων συμβάσεων και του ελεύθερου ανταγωνισμού, δεν αντίκειται, κατ' αρχήν, στο νόμο. Εντούτοις, η σύναψη μίας τέτοιας συμφωνίας, η οποία υλοποιείται με πλείονες συμβάσεις που συνάπτονται ενόψει της μετακινήσεως ενός εκάστου υπαλλήλου, είναι επιτρεπτή μόνο υπό το πρίσμα του ρυθμιστικού πλαισίου του ν. 2685/1999. Ως εκ τούτου, στις επιμέρους άτυπες συμβάσεις που συνάπτονται υπό τους όρους της συμφωνίας-πλαισίου, ενόψει της μετακινήσεως ενός εκάστου υπαλλήλου, αντισυμβαλλόμενος του ταξιδιωτικού πρακτορείου δύναται να είναι μόνον ο μετακινούμενος υπάλληλος, ο οποίος βαρύνεται με την καταβολή των δαπανών που απαιτούνται για τη μετακίνησή του, εν συνεχεία δε, δικαιούται να αξιώσει την καταβολή των δαπανών αυτών από τον Οργανισμό βάσει των διατάξεων του ν. 2685/1999. Στην περίπτωση, συνεπώς, αυτή, το χρηματικό ένταλμα που εκδίδεται για την απόδοση των δαπανών στις οποίες υποβλήθηκε ο υπάλληλος, εκδίδεται υποχρεωτικώς στο όνομά του, ενώ, δεν είναι δυνατή η έκδοση χρηματικού εντάλματος πληρωμής επ' ονόματι του μεσολαβήσαντος ταξιδιωτικού πρακτορείου. Επομένως, δεν είναι δυνατή η σύναψη συμφωνίας μεταξύ του Οργανισμού και του πρακτορείου ταξιδίων στο οποίο ανατίθεται η έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων και η διενέργεια κρατήσεων δωματίων σε ξενοδοχεία, σύμφωνα με την οποία οι δαπάνες μετακινήσεως των υπαλλήλων και των συνεργατών του Οργανισμού στο εσωτερικό ή το εξωτερικό θα καταβάλλονται από τον Οργανισμό απευθείας στο ταξιδιωτικό πρακτορείο με χρηματικά εντάλματα πληρωμής που θα εκδίδονται από τον Οργανισμό επ' ονόματι του πρακτορείου ταξιδίων. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πρακτικά της Συν. 27ης/25.11.2014 - Α)
 

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  

 

[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]