Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία


Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος
Κρατήσεις
Τι να προσέξω
Καθεστώς Φ.Π.Α.
Σχετική νομοθεσία
Σχετική νομολογία
Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ
Διάφορα

Τίτλος Δαπάνης

Απευθείας συμφωνία μίσθωσης μεταφορικών μέσων ύστερα από απόφαση του Δημάρχου (έως 13.04.2014)

ΚΑ Προϋπολογισμού

 6234.3 (Υποκωδικός ΔήμοςΝΕΤ)

Τι εγγράφεται στο ΚΑ

 

Στους Κ.Α. της υποκατηγορίας 623 «Ενοίκια - Μισθώματα» εγγράφονται τα κάθε είδους μισθώματα που καταβάλλει ο δήμος κατανεμημένα στις υπηρεσίες τις οποίες εξυπηρετούν.

Τα μισθώματα που τυχόν καταβάλλονται για χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων (άρθρα 84 παρ. 2β και 94 παρ. 6 περίπτ. 41 του ν. 3852/2010, άρθρο 18 παρ. 11 του ν. 3870/2010) και για τη στέγαση της πυροσβεστικής υπηρεσίας (άρθρα 94 παρ. 6 περίπτ. 42 του ν. 3852/2010 και 18 παρ. 11 του ν. 3870/2010), εγγράφονται στους ΚΑ 6231 και 6232, ανάλογα με το είδος του ακινήτου.

Η μίσθωση διαφόρων μηχανημάτων για τον καθαρισμό δρόμων κ.λπ. (δραστηριότητες που δεν συνιστούν έργα) θα καταχωρηθούν στον ΚΑ 6233.

Σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6236 «Λοιπά μισθώματα» εγγράφονται και οι δαπάνες για μισθώματα σχολείων καθώς και για μισθώματα υπηρεσιών που μεταφέρθηκαν στους δήμους με διατάξεις του ν. 3852/2010.

[embed_object_post post_id="34" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Παρατηρήσεις για την επιλεγόμενη διαδικασία

Από 14.04.2014 καταργείται η παρ.3 του άρθρου 199 του Ν.3463/06 από το άρθρο 67 του Ν.4257/14 και οι μισθώσεις κινητών πραγμάτων διεξάγονται με τη διαδικασία περί προμηθειών.

Για περισσότερα δείτε την καρτέλα στις ΔΑΠΑΝΕΣ ΟΤΑ:
6234 Μισθώματα μεταφορικών μέσων (Μισθώματα μεταφορικών μέσων, οχημάτων, αυτοκινήτων) (από 14.04.2014).


Έως τότε ισχύουν τα εξής:




Έγκριση από τον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης



Δεν προβλέπεται έγκριση της μίσθωσης αυτοκινήτων από το Γ.Γ. Περιφέρειας σε περίπτωση μίσθωσης αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης. (Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 1/2012)

Στην υπ' αριθ.
5100/1600/10.4.1984 απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης προβλέπεται έγκριση από το ΓΓ της Περιφέρειας (ήδη Αποκεντρωμένης Διοίκησης), προκειμένου για μίσθωση ιδιωτικών οχημάτων Δημόσιας Χρήσης.
Όμως οι διατάξεις της ανωτέρω ΚΥΑ θεωρούνται ως σιωπηρώς καταργηθείσες από εκείνες των
άρθρων 148 και 149 του Κ.Δ.Κ., οι οποίες ρυθμίζουν στο σύνολό τους το ζήτημα της διοικητικής εποπτείας επί των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού. (Ελ. Συν. Πράξη 39/2011, 165/2011 Τμ. 7, )


Το Ν.δ. 2396/1953 «Περί κανονισμού χρήσεως και κινήσεως αυτοκινήτων οχημάτων του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως και των εν γένει Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου» (ΦΕΚ Α'117) ορίζει ότι: «Δι' αποφάσεων του Προέδρου του Υπουργικού Συμβουλίου, δημοσιευομένων εις την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δύναται: α) να ορίζωνται αι Υπηρεσίαι (-) των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, (-) αίτινες θα δύνανται να χρησιμοποιώσιν αυτοκίνητα Κρατικά ή μη, ως και να καταργήται ενδεχομένως υπάρχον δικαίωμα τούτων, (-) γ) να καθορίζωνται (-) ως και πάσα σχετική λεπτομέρεια» (άρθρ. 1 παρ. 1).

 

Με το άρθρο 3 παρ. 4 του Ν.δ.216/1974 «Περί συστάσεως ΥπουργείουΠροεδρίας της Κυβερνήσεως» (ΦΕΚ Α΄ 367), η ανωτέρω αρμοδιότητα έκδοσης αποφάσεων μεταφέρθηκε στον Υπουργό Προεδρίας της Κυβέρνησης.

Κατ' εξουσιοδότηση της προαναφερόμενης διάταξης του Ν. δ. 2396/1953, εκδόθηκε η 5100/1600/10.4.1984 απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης «Καθορισμός διαδικασίας μίσθωσης ιδιωτικώναυτοκινήτων από Δημόσιες Υπηρεσίες και τις υπηρεσίες που αναφέρονται ή εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν.Δ.2396/1953» (ΦΕΚ Β' 387), στην οποία ορίζεται ότι : «Καθορίζουμε τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται (-) ως εξής: α) Για οποιαδήποτε μίσθωση ιδιωτικού αυτοκινήτου Δ.Χ. για μεταφορά προσώπων, υλικών κ.λπ. οι ενδιαφερόμενες υπηρεσίες θα πρέπει να στέλνουν σχετική αίτηση που θα έρχεται στο Υπουργείο Προεδρίας της Κυβέρνησης πριν από την πραγματοποίηση της μίσθωσης, δια του Υπουργείου που εποπτεύει την υπηρεσία και απαραιτήτως με την σύμφωνη γνώμη του Υπουργού. Απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση απόφασης μίσθωσης αυτοκινήτων είναι τα παρακάτω στοιχεία που πρέπει να αναφέρονται στη σχετική αίτηση:

1) Ο αριθμός των αυτοκινήτων που χρειάζεται να μισθωθεί καθώς και η κατηγορία τους (επιβατικά, φορτηγά, ειδικά κ.λπ.).

2) Ο συγκεκριμένος σκοπός της μίσθωσης αιτιολογημένος.

3) Η χρονική διάρκεια της μίσθωσης και η ημερομηνία έναρξης της μίσθωσης. (-)

4) Αν η ανάγκη που παρουσιάζεται για τη μίσθωση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με υπηρεσιακά αυτοκίνητα (-). Καμία μίσθωση δε θα πραγματοποιείται πριντην έκδοση της σχετικής απόφασής μας. Αιτήσεις που δεν θα αναφέρουν τα παραπάνω στοιχεία δεν θα λαμβάνονται υπόψη (-)».

Σύμφωνα με την Απόφαση Υπ. Προεδρίας 5100/1600/84, καμία μίσθωση ιδιωτικού αυτοκινήτου Δ.Χ. για μεταφορά προσώπων, υλικών(επιβατικά, φορτηγά, ειδικά κ.λπ.), δεν πραγματοποιείται πριν την έκδοση της σχετικής απόφασης.

Όταν η δαπάνη δεν υπερβαίνει τα 58,69 ευρώ κατά περίπτωση και μέχρι 880,41 ευρώ το χρόνο για τους ΟΤΑ, την έγκριση θα δίνει ο αρμόδιος Δήμαρχος ή Πρόεδρος Κοινότητας.

Από την παραπάνω διαδικασία εξαιρούνται όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες, Οργανισμοί ΝΠΔΔ κ.λπ. για την αντιμετώπιση επειγουσών και εκτάκτων περιπτώσεων (π.χ. πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες, σεισμοί κ.λ.π.). Στις περιπτώσεις αυτές οι σχετικές αιτήσεις για την έγκριση της μίσθωσης θα στέλνονται σε μας εκ των υστέρων, όταν αυτές δεν εμπίπτουν στις παραπάνω περιπτώσεις, το αργότερο μέσα σε δέκα (10) μέρες αιτιολογημένες από τα υπηρεσιακά όργανα που διέταξαν την κατ΄ εξαίρεση διενέργεια της.

Για τις περιπτώσεις που η έγκριση θα δίνεται από τους Υπουργούς , Γενικούς Γραμματείς της Περιφέρειας και Δημάρχους, η απόφαση αυτή, αποτελεί εξουσιοδότηση χωρίς να μεταβιβάζεται σε κατώτερα υπηρεσιακά όργανα η αρμοδιότητα αυτή.

Με το

άρθρο 1 του π. δ. 373/1995 «Συγχώνευση των Υπουργείων Προεδρίας της Κυβέρνησης και Εσωτερικών στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και καθορισμός των αρμοδιοτήτων του» (ΦΕΚ Α' 201) συγχωνεύθηκαν τα Υπουργεία Προεδρίας της Κυβέρνησης και Εσωτερικών και οι υπαγόμενες σε αυτά Γενικές Γραμματείες στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και ορίστηκε ότι όπου αναφερόταν έως τότε ο Υπουργός Προεδρίας της Κυβέρνησης ή Εσωτερικών νοείται εφεξής ο Υπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Περαιτέρω, με τον Ν. 2647/1998 «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στις Περιφέρειες και την Αυτοδιοίκηση και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α'237) μεταβιβάστηκε στην Περιφέρεια, μεταξύ άλλων, η αρμοδιότητα του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης για την «έγκριση μίσθωσης ιδιωτικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις και τα κρατικά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα (άρθρο 1 του Ν.δ.2396/1953, ΦΕΚ Α΄ 117 και απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως 5100/1600/1984, ΦΕΚ 387 Β)» (βλ. άρθρ. 1 παρ. 1).

Στην υπ' αριθ. 372/1709/26.01.1999 εγκύκλιο του ΥΠΕΣΔΔΑ διευκρινίζονται τα εξής:
"Σύμφωνα με τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται για οποιαδήποτε μίσθωση ιδιωτικού αυτοκινήτου Δ.Χ. για μεταφορά προσώπων, υλικών κ.λ.π οι ενδιαφερόμενες υπηρεσίες για κάθε μίσθωση που υπερβαίνει τα ποσά που αναφέρονται στη με αριθμό 5100/1600/1984 ΦΕΚ 387/Β' απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης, θα πρέπει να υποβάλλουν σχετικό αίτημα στο Γενικό Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας πριν από την πραγματοποίηση της μίσθωσης. Το αίτημα θα περιλαμβάνει :

α) Τον αριθμό και την κατηγορία (επιβατικά, φορτηγά κ.λ.π.) των αυτοκινήτων που απαιτείται να μισθωθούν. Σε περίπτωση που ο αριθμός δεν είναι εφικτό να προσδιορισθεί εκ των προτέρων αυτό θα γίνει κατά προσέγγιση.

β) Το συγκεκριμένο σκοπό της μίσθωσης ο οποίος θα είναι αιτιολογημένος.

Υ)Τη χρονική διάρκεια της μίσθωσης και την ημερομηνία έναρξης της.

δ) Τη δαπάνη που απαιτείται για τη μίσθωση και αν αυτό δεν είναι δυνατά να προσδιορισθεί η πιθανή δαπάνη. Σημειώνεται ότι η δαπάνη θα αντιστοιχεί στο ποσό που απαιτείται για τη μίσθωση αποκλειστικά των αυτοκινήτων και όχι σε άλλου είδους σχετικές δαπάνες (π.χ. εργατικά - διανυκτερεύσεις, φέρρυ μπόουτ, κ.λ.π.).

ε) Τον προϋπολογισμό του έτους και την υπηρεσία που θα βαρύνει η δαπάνη και αν υπάρχει εγγεγραμμένη σχετική πίστωση κατά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος.

στ) Αν η ανάγκη που προέκυψε για τη μίσθωση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα ή με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Αιτήματα που δεν θα περιλαμβάνουν τα παραπάνω στοιχεία δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη."

Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται ότι οι δήμοι δικαιούνται να μισθώνουν οχήματα από ιδιώτες για την κάλυψη των υπηρεσιακών τους αναγκών, εφόσον αυτές δεν δύναται να καλυφθούν με δικά τους οχήματα, υπό την προϋπόθεση ότι προηγουμένως έχει εγκριθεί η σχετική αίτηση του Δήμου από την Περιφέρεια, στην οποία (αίτηση) περιλαμβάνεται πρωτίστως η διάρκεια και ο σκοπός της μίσθωσης, ο αριθμός των αναγκαίων οχημάτων και κυρίως οι λόγοι που καθιστούν ανέφικτη τη θεραπεία του σκοπού αυτού με ίδια του αιτούντος Δήμου μέσα. Η διαδικασία επιλογής του σχετικού αναδόχου στην περίπτωση αυτή είναι καταρχήν εκείνη του άρθρου 259 παρ. 1 και 2 του π. δ. 410/1995 (και ήδη 199 παρ. 1 και 2 του Ν. 3463/2006), σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 3 του ίδιου άρθρου ως άνω διατάγματος (και τη διάταξη επίσης της παρ. 3 του ίδιου άρθρου του ως άνω νόμου), είναι δηλαδή η διαδικασία της δημοπρασίας [(βλ. Π.Δ. 270/1981 «Περί καθορισμού των οργάνων, της διαδικασίας και των όρων διενέργειας δημοπρασιών δι΄ εκποίησιν ή εκμίσθωσιν πραγμάτων των δήμων και κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α΄ 77)], επιτρεπόμενης της απευθείας ανάθεσης μόνο στην περίπτωση που η δημοπρασία δεν φέρει αποτέλεσμα, οπότε η μίσθωση μπορεί να ανατεθεί απευθείας μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ή όταν η σύμβαση μίσθωσης συνάπτεται για χρονικό διάστημα μέχρι και τρεις μήνες, οπότε αρκεί σχετική απόφαση του Δημάρχου.(βλ. Ελ. Συν. Πρ 174/2007 Τμ. 7)

Εξάλλου, ο Ν.2503/1997 «Διοίκηση, οργάνωση, στελέχωση της περιφέρειας, ρύθμιση θεμάτων για την αυτοδιοίκηση και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 109) ορίζει ότι: «Οι δημόσιες υπηρεσίες, (-) οι δήμοι και οι κοινότητες, (-) επιτρέπεται να μισθώνουν αυτοκίνητα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών» (Ν.2503/1997 άρθρ. 19 παρ. 3).

Τέλος, ο Ν. 3463/2006, ορίζει ότι: «1. (-) 2. Η εκμίσθωση κινητών πραγμάτων των δήμων (-) γίνεται με δημοπρασία. Αν η δημοπρασία δεν φέρει αποτέλεσμα, η εκμίσθωση μπορεί να γίνει με απευθείας συμφωνία, ύστερα από απόφαση του δημοτικού ή του κοινοτικού συμβουλίου. Η εκμίσθωση κινητών πραγμάτων, για χρονικό διάστημα έως τριών το πολύ μηνών, γίνεται με απευθείας συμφωνία, ύστερα από απόφαση του δημάρχου(-). 3. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται αναλόγως και στη μίσθωση κινητών πραγμάτων εκ μέρους των δήμων (-)» (άρθρ. 259 και ήδη άρθρ. 199 Ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», ΦΕΚ Α΄ 114).

Για την εκ μέρους του Δήμου μίσθωση κινητού πράγματος προς ικανοποίηση συγκεκριμένης τοπικής ανάγκης διεξάγεται μειοδοτική δημοπρασία, στην οποία κριτήριο κατακύρωσης είναι αυτό της χαμηλότερης τιμής, η δε απευθείας ανάθεση -χωρίς δηλαδή να τηρηθεί η ως άνω διαδικασία' μίσθωση κινητού πράγματος συνιστά εξαιρετική διαδικασία και είναι κατά νόμο επιτρεπτή,με απόφαση του Δημάρχου, μόνο στη περίπτωση που πρόκειται για μίσθωση διάρκειας τριών (3) το πολύ μηνών και ανεξαρτήτως ποσού, αν δε αφορά το ίδιο αντικείμενο δεν δύναται αυτή να επαναληφθεί μέσα στο ίδιο έτος, διότι άλλως θα καταστρατηγούνταν με τον τρόπο αυτό οι διατάξεις που επιβάλλουν τις τακτικές διαγωνιστικές διαδικασίες (βλ. Πράξεις VII Τμ. 47,174,293/2007, 155/2008,172,369/2009,321/2010, Πρακτ. VII Τμ. Συν.30η/24.8.2009). Τέλος, η προηγούμενη έγκριση από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας απαιτείται μόνο στην περίπτωση μίσθωσης από Δήμο ιδιωτικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης για τη μεταφορά προσώπων, υλικών κ.λπ., όχι όμως και στην περίπτωση μίσθωσης μηχανημάτων έργου για τις ανάγκες των υπηρεσιών του (βλ. Πράξη VII Τμήματος 321/2010, 256/2011). (Ελ.Συν. Πράξη 422/2010 Τμ.7).

 


 

 

 

Μίσθωση μεταφορικών μέσων - Ανάθεση της οργάνωσης εκδρομής σε τουριστικό γραφείο
Παρέχεται η δυνατότητα στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού (δήμοι και κοινότητες) να μισθώνουν αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης για την μεταφορά προσώπων, στην έννοια της οποίας υπάγεται και η μετακίνηση αυτών, που διενεργείται στο πλαίσιο εκδρομής, η διοργάνωση της οποίας έχει ανατεθεί σε τουριστικό γραφείο, υπό την αναγκαία προϋπόθεση όμως ότι πριν από την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μίσθωσης να υποβάλουν σχετική αίτηση έγκρισης μίσθωσης ιδιωτικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης στο κατά τις ανωτέρω διατάξεις αρμόδιο όργανο (Γενικό Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας),για κάθεμίσθωση που υπερβαίνει τα ποσά που καθορίζονται στην ανωτέρω απόφαση, του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης η οποία αίτηση πρέπει ναπεριέχει τα οριζόμενα στην ως άνω απόφαση στοιχεία, και συγκεκριμένα θα πρέπει να προσδιορίζεται ο αριθμός των αυτοκινήτων που χρειάζεται να μισθωθεί, ο συγκεκριμένος σκοπός της μίσθωσης, η χρονική διάρκεια αυτής, η δαπάνη που απαιτείται, η εγγραφή της σχετικής πίστωσης στον οικείο προϋπολογισμό καθώς και ότιη ανάγκη πραγματοποίησης τέτοιας μίσθωσης δεν δύναται να αντιμετωπισθεί με υπηρεσιακά αυτοκίνητα ή αυτοκίνητα ΝΠΔΔ κ.λπ. ή αν πρόκειται για επιβατικά αυτοκίνητα, με τα συγκοινωνιακά μέσα μαζικής μεταφοράς (βλ. σχετ. πραξ. VII Τμ. Ελ. Συν.216/1006). Εξάλλου, στην περίπτωση ανάθεσης από δήμο της οργάνωσης εκδρομής σε τουριστικό γραφείο, στην ανάθεση αυτή εμπεριέχεται και η μίσθωση των οχημάτων που θα χρησιμοποιηθούν για την πραγματοποίησή της και συνεπώς απαιτείται η ανωτέρω έγκριση από το αρμόδιο όργανο.
(Ελ. Συν. Πράξη 168/2007 Τμ. 7)
H παροχή της εν λόγω υπηρεσίας, δηλαδή η ανάθεση της οργάνωσης εκδρομής σε τουριστικό γραφείο, πρέπει να διεξαχθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 28/1980. (Ελ. Συν. Πράξη 168/2007 Τμ. 7). Στην περίπτωση αυτή ακολουθούνται οι διαδικασίες και τα δικαιολογητικά των σχετικών καρτελών στις ΔΑΠΑΝΕΣ ΟΤΑ  "70 Υπηρεσίες-εργασίες- μεταφορές ΠΔ 28/80 (εκτός του Ν. 3316/06)"


Δείτε και την καρτέλα 6413 Μεταφορές προσώπων

Στην υπ' αριθ. 5100/1600/10.4.1984 απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης προβλέπεται έγκριση από το ΓΓ της Περιφέρειας (ήδη Αποκεντρωμένης Διοίκησης), προκειμένου για μίσθωση ιδιωτικών οχημάτων Δημόσιας Χρήσης.
Όμως οι διατάξεις της ανωτέρω ΚΥΑ θεωρούνται ως σιωπηρώς καταργηθείσες από εκείνες των
άρθρων 148 και 149 του Κ.Δ.Κ., οι οποίες ρυθμίζουν στο σύνολό τους το ζήτημα της διοικητικής εποπτείας επί των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού. (Ελ. Συν. Πράξη 39/2011, 165/2011 Τμ. 7, )


Στην υπ' αριθ. 55064 (54912, 52706)/18.10.2010 εγκύκλιο το ΥΠ.ΕΣ.Α.Η&Δ. επισημαίνει τα εξής σχετικά με τη διοργάνωση εκδρομών και ταξιδιών από Κέντρα Ανοικτής Προστασίας Ηλικιωμένων και αναφορικά με την ισχύουσα περί εκδρομών νομοθεσία:

"Η διοργάνωση εκδρομών εμπίπτει στην αρμοδιότητα που επιφυλάσσει ο ν.393/27-7-1976 (ΦΕΚ 199/Α) αποκλειστικά για τα τουριστικά γραφεία, τα οποία, έχοντας εξασφαλίσει, υπό προϋποθέσεις, την άδεια του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.), λειτουργούν ως μόνιμα οργανωμένες επιχειρήσεις οι οποίες, με δικά τους μέσα και υπηρεσίες αναλαμβάνουν τη μεταφορά, διακίνηση ή διαμονή μεμονωμένων ατόμων ή ομάδων ατόμων εντός και εκτός της χώρας.
Κατ΄εξαίρεση που ορίζεται στην παρ.2 του αρθρ.9 του ν.393/1976, δεν απαιτείται έγκριση από τον Ε.Ο.Τ., για τη διοργάνωση εκδρομών από:
α. τις αναγνωρισμένες εκδρομικές οργανώσεις και σωματεία που επιδιώκουν αποκλειστικά σκοπούς εκδρομικούς και, γενικά φυσιολατρικούς, με την προϋπόθεση ότι στις εκδρομές αυτές συμμετέχουν αποκλειστικά τα μέλη τους και οι οικογένειές τους.
β. τα πάσης φύσεως εκπαιδευτικά ιδρύματα, που διοργανώνουν εκδρομές εντός και εκτός της χώρας αποκλειστικά για το διδακτικό προσωπικό, τους διδασκομένους και τα μέλη των οικογενειών τους.
Περαιτέρω, σύμφωνα με το ν.711/1977 (ΦΕΚ 284/Α΄) «Περί ειδικών τουριστικών λεωφορείων», όπως τροποποιήθηκε με το ν.2446/96 (ΦΕΚ 276/Α¨), και το Ν. 4179/13 (ΦΕΚ 175/08.08.2013 τεύχος Α') το μεταφορικό έργο των προαναφερόμενων τουριστικών γραφείων πραγματοποιείται, κατ' αποκλειστικότητα, από τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης και συνίσταται στη διενέργεια έκτακτων γραμμών και γραμμών κλειστής διαδρομής που εξυπηρετούν μεταφορά προσχηματισμένης ομάδας προσώπων και αποσκευών, ενώ απαγορεύεται η εκτέλεση με οποιονδήποτε τρόπο συγκοινωνιακού έργου. (έπειτα από την τροποποίηση του άρθρου 1 του Ν.711/77 απότην παρ. 3 της υποπαρ. Α.3 του άρθρου 2 του Ν. 4336/15, η διάταξη διαμορφώνεται ως εξής:Το μεταφορικό έργο που πραγματοποιείται, κατ' αποκλειστικότητα, από τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης συνίσταται στη μεταφορά προσχηματισμένης ομάδας προσώπων και αποσκευών, απαγορευμένης της με οποιοδήποτε τρόπο εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου των τακτικών αστικών και υπεραστικών επιβατικών γραμμών)
Ωστόσο, ορισμένες από τις ανωτέρω δραστηριότητες της παρ.1 του άρθρ.1 του ν.711/1977, όπως η μεταφορά λουομένων, δύνανται να πραγματοποιηθούν από τις Τουριστικές Επιχειρήσεις Οδικών Μεταφορών (Τ.Ε.Ο.Μ.). Οι ΤΕΟΜ, σύμφωνα με την αριθμ.523060/1995 απόφαση του Γ.Γ. του Ε.Ο.Τ. (ΦΕΚ 603/Β) είναι οι μόνιμα οργανωμένες επιχειρήσεις (ατομικές επιχειρήσεις, ή προσωπικές ή κεφαλαιουχικές εταιρίες) που έχουν στην κυριότητα, νομή ή κατοχή τους, βάσει νομίμων τίτλων, ένα ή περισσότερα ειδικά τουριστικά λεωφορεία του ν.711/1977 και εφόσον δεν είναι τουριστικά γραφεία του ν.393/1976, όπως συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε μεταγενέστερα και σήμερα ισχύει. Για τη νόμιμη λειτουργία τους οι εν λόγω επιχειρήσεις οφείλουν να λάβουν από τον ΕΟΤ το ειδικό σήμα λειτουργίας του άρθρου 3 του ν.2160/93.

 

Δικαιολογητικά Χρηματικού Εντάλματος

1. Απόφαση Δημάρχου για τη μίσθωση ιδιωτικού μεταφορικού μέσου με απευθείας συμφωνία (άρθρο 199 παρ.2  Ν. 3463/06)

(κατεβάστε υπόδειγμα απόφασης δημάρχου για τη μίσθωση απορριμματοφόρου)

 

2. Έγκριση του Γ.Γ. της Περιφέρειας, εφόσον απαιτείται, η οποία εκδίδεται έπειτα από σχετική αίτηση του ενδιαφερόμενου φορέα, σύμφωνα με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις της Απ. Υπ. Προεδρίας 5100/1600/84

  3. Συμφωνητικό
 

4. Βεβαίωση Δημάρχου για την καλή εκτέλεση της σύμβασης (Εγκ. Υπ. Εσωτ. 59774/86) 
Απόφαση δημοτικού συμβουλίου για τη συγκρότηση της επιτροπής παραλαβής.
Πρωτόκολλο παραλαβής - Απόφαση έγκρισής του από το Δημοτικό Συμβούλιο. (άρθρο 1 του Ν.2286/1995, άρθρο 28 ΕΚΠΟΤΑ, Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 308/2011)

  5. Απόφαση Οικονομικής επιτροπής για τη διάθεση της πίστωσης (άρθρο 72 του Ν. 3852/10)
 

6. Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών ή φορτωτική, ανάλογα με την περίπτωση της μίσθωσης (άρθρα 12 και 16 του ΠΔ 186/92) (άρθρα 6 και 8 ΚΦΑΣ- υποπαρ.Ε1 άρθρο πρώτο Ν.4093/12)

Από 1.1.2014 με την κατάργηση του άρθρου 8 του ΚΦΑΣ, καταργείται η έκδοση φορτωτικής.

Για περισσότερα δείτε την ενότητα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ » ΔΙΑΦΟΡΑ »
Παραστατικά διακίνησης- Δελτίο Αποστολής

 

7. Δελτία κίνησης μεταφορικού μέσου (παρ. 1 του άρθρου 13α του Π.Δ. 186/1992, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.9 του άρθρου 3 του Ν. 3052/2002) 
Βλ. και σχετική νομολογία παρακάτω
(Από έναρξης ισχύος των διατάξεων του Κ.Φ.Α.Σ. (1/1/2013), δεν υφίσταται πλέον η υποχρέωση έκδοσης δελτίου κίνησης των τουριστικών λεωφορείων, όπως αυτή οριζόταν με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 13α του προϊσχύσαντος Κ.Β.Σ. (π.δ. 186/1992). (ΠΟΛ 1004/04.01.2013)

  8. Κατάσταση πληρωμής 
  [embed_object_post post_id="35" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
   
Κρατήσεις

1. Φόρος εισοδήματος 8% μόνο εάν στο μίσθωμα του αυτοκινήτου περιλαμβάνεται και η διάθεση εκ μέρους του μισθωτή οδηγού. (Εγκ.Υπ.Οικ. Αριθμ. 1060204/982/Α0012/94).

2. Υπερ Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων κράτηση ύψους 0,10% για συμβάσεις ύψους μεγαλύτερου ή ίσου των δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) ευρώ η οποία υπολογίζεται επί της αξίας, προ φόρων και κρατήσεων της αρχικής, καθώς και κάθε συμπληρωματικής σύμβασης.  (άρθρο 2 του Ν.4013/2011). Για περισσότερα σχετικά δείτε την ενότητα Υπηρεσίες (ΠΔ 28/80) » Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.)

Τι να προσέξω

(1) Πρέπει να προσκομίζονται ως δικαιολογητικά του σχετικού χρηματικού εντάλματος τα δελτία κίνησης που οφείλει να εκδώσει, κατ' εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 13α του Π.Δ. 186/92, (ήδη άρθρο 8 ΚΦΑΣ) όπως τροποποιήθηκε με την παρ.9 του άρθρου 3 του Ν. 3052/2002, το τουριστικό γραφείο πριν την εκκίνηση των λεωφορείων και τη διενέργεια των δρομολογίων.

(2) Οι μισθώσεις αυτοκινήτων που γίνονται από τις προαναφερόμενες υπηρεσίες για αποκλειστική εξυπηρέτηση εκτελούμενων έργων με αυτεπιστασία και η δαπάνη της μίσθωσης αποτελεί μέρος του εγκεκριμένου έργου και όχι ειδικότερη δαπάνη εκτός αυτού, δεν απαιτείται ιδιαίτερη απόφαση μίσθωσης. (εγκύκλιος ΥΠΕΣΔΔΑ 372/1709/26.01.1999)

Καθεστώς Φ.Π.Α.  
Σχετική νομοθεσία  
Σχετική νομολογία




ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 205/2014
Μη νομίμως ο Δήμος προέβη στη με απευθείας συμφωνία μίσθωση των μηχανημάτων έργου, για την εκτέλεση εργασιών συντήρησης αγροτικών οδών, παρά τη μικρότερη του τριμήνου διάρκεια εκάστης των μισθώσεων αυτών, αφού: i) συναθροιζόμενη η διάρκεια των α΄, β΄, γ΄ και δ΄ μισθώσεων, που όλες αφορούν το ίδιο αντικείμενο (διαμορφωτήρες γαιών), υπερβαίνει το επιτρεπόμενο από τις διατάξεις του άρθρου 199 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων χρονικό διάστημα των τριών μηνών και ii) συναθροιζόμενη η διάρκεια των ε΄  και στ΄  μισθώσεων, που  αμφότερες έχουν το αυτό αντικείμενο (φορτωτές), επίσης υπερβαίνει το χρονικό διάστημα των τριών μηνών. Ο ισχυρισμός εξ  άλλου, του Δήμου ότι οι επίμαχες μισθώσεις ανατέθηκαν στο πλαίσιο ενιαίας διαδικασίας ανάθεσης δεν επιδρά στη νομιμότητα των εντελλόμενων δαπανών, καθόσον, κατά την έννοια των προμνησθεισών διατάξεων, τούτο που  απαγορεύεται είναι η μίσθωση όμοιων κινητών πραγμάτων για χρονικό διάστημα μείζον των τριών μηνών, ανεξαρτήτως του εάν η απόφαση ανάθεσης είναι μία ή περισσότερες, η δε αντίθετη εκδοχή θα είχε ως αποτέλεσμα την καταστρατήγηση των διατάξεων περί μίσθωσης κινητών πραγμάτων διά δημοπρασίας από τους ο.τ.α.. Μη νόμιμη δαπάνη.

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη
1/2012.
Ο Δήμος μη νομίμως προέβη, χωρίς την προηγούμενη διενέργεια δημοπρασίας, στην με απευθείας συμφωνία μίσθωση αυτοκινήτων. Τούτο δε διότι οι επίμαχες μισθώσεις συνιστούν απλές μισθώσεις κινητών πραγμάτων, που διέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 199 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, σύμφωνα με τις οποίες, η απευθείας μίσθωση κινητών επιτρέπεται είτε με απόφαση του δημάρχου για χρονικό διάστημα μέχρι τριών μηνών είτε με αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, εφόσον όμως απέβη άκαρπη η διενεργηθείσα δημοπρασία. Εξάλλου, οι ως άνω συμβάσεις δεν συνιστούν συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης για τις οποίες, κατά το άρθρο 193 του ιδίου Κώδικα, εφαρμόζονται οι περί προμηθειών διατάξεις. Η έγκριση της μίσθωσης αυτοκινήτων από το Γ.Γ. Περιφέρειας προβλέπεται σε περίπτωση μίσθωσης αυτοκινήτωνδημόσιας χρήσης για τη μεταφορά προσώπων, υλικών κ.λπ., όχι δε και στην περίπτωση μίσθωσης αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης για τις ανάγκες των υπηρεσιών τους. Μη νόμιμη η δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη.

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 103/2006
Μίσθωση λεωφορείων οπό Δήμο για την πραγματοποίηση εκδρομών α)στη Δράμα με τον Πολιτιστικό Σύλλογο, β)στην Τουρκία με δημοτικούς συμβούλους και γ)στην Καστοριά με άτομα τρίτης ηλικίας. Δαπάνες μη νόμιμες, καθόσον από τα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ο σκοπός για τον οποίο πραγματοποιήθηκαν οι ως άνω εκδρομές και έτσι δεν μπορεί να διαπιστωθεί η συμβολή τους στην εξυπηρέτηση της λειτουργικής δραστηριότητας του δήμου ή στην εκπλήρωση των σκοπών του. Συγγνωστή πλάνη.

Ελ. Συν Τμ. 7 Πράξη 53/2005
Μίσθωση, από δήμο, τουριστικών λεωφορείων για την μεταφορά μελών Κ.Α.Π.Η. για θαλάσσια μπάνια. Δαπάνη μη νόμιμη, αφού δεν προσκομίζονται ως δικαιολογητικά του σχετικού χρηματικού εντάλματος τα δελτία κίνησης που όφειλε να εκδώσει, κατ' εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 13α του Π.Δ. 186/1992, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.9 του άρθρου 3 του Ν. 3052/2002, το τουριστικό γραφείο, πριν την εκκίνηση των λεωφορείων και τη διενέργεια των δρομολογίων. Συγγνωστή πλάνη.

Ελ. Συν Τμ. 7 Πράξη 61/2005 
Μίσθωση ιδιωτικού λεωφορείου από δήμο για τη δωρεάν μεταφορά στην Πανεπιστημιούπολη των φοιτητών που κατοικούν στο δήμο. Δαπάνη μη νόμιμη, καθόσον δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούν οι ο.τ.α., με οποιοδήποτε τρόπο μεταφορά φοιτητών στα οικεία πανεπιστημιακά ιδρύματα που λειτουργούν μακριά από τον τόπο της εδαφικής τους περιφέρειας. Συγγνωστή πλάνη. (Σχετ. Πραξ. Β.' Κλιμ. 182/2005).

Ελ.Συν. Κλιμ.Β' Πράξη 182/2005
Μίσθωση λεωφορείου για τη μεταφορά στην Πανεπιστημιούπολη φοιτητών που κατοικούν στο δήμο. Μη νόμιμη, καθόσον οι σχετικές διατάξεις (αρθρ.2 παρ.9 εδ.1Ν.1566/1985 όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο14 παρ.1Ν.1771/1988 και 29 Π.Δ. 410/95) ισχύουν για τη μετάβαση και επιστροφή μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που κατοικούν μακριά από την έδρα του σχολείου όπου φοιτούν.

Ελ.Συν. Κλιμ.Β' Πράξη 368/2005
Καταβολή μισθώματος σε εταιρία για τη δωρεάν μεταφορά δημοτών για θαλάσσια μπάνια. Μη νόμιμη. Συγγνωστή πλάνη.

Ελ.Συν. Κλιμ.Β' Πράξη 443/2005
Καταβολή μισθώματος λεωφορείου σε εταιρεία, που εκμίσθωσε σε δήμο, για τη μεταφορά αντιπροσωπείας αυτού σε Πανελλήνιο Συνέδριο Προσκόπων. Δεν προάγει τα κοινωνικά, πνευματικά, πολιτιστικά και οικονομικά ενδιαφέροντα των δημοτών. Μη νόμιμη.

 



ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ

Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 334/2013
Νομίμως ο Δήμος προέβη στην, με απευθείας συμφωνία, μίσθωση των κινητών πραγμάτων (ανατρεπόμενων αυτοκινήτων), δοθέντος ότι η διάρκεια της επίμαχης σύμβασης δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες, ενώ, εξάλλου, η έτερη μίσθωση μηχανήματος κατά το αυτό οικονομικό έτος (2010), η οποία εγκρίθηκε με απόφαση του Δημάρχου, αφορά σε μίσθωση διαφορετικού μηχανήματος (ερπυστριοφόρο όχημα) για την εκτέλεση διαφορετικών εργασιών (διαμόρφωση-επιπεδοποίηση ακτής). Νόμιμη δαπάνη.

Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 308/2011.

Δαπάνη μίσθωσης ενός φορτηγού και ενός εκσκαφέα - φορτωτή. Τα συμφωνητικά έχουν ως αντικείμενο αυτή καθ' εαυτή τη μίσθωση οχημάτων (φορτηγού και εκσκαφέα - φορτωτή) και όχι την εκτέλεση των εργασιών (καθαρισμού παραλιών και καθαρισμού - φόρτωσης ογκωδών αντικειμένων) για τα οποία μισθώθηκαν. Νομίμως ο Δήμος προέβη στην με απευθείας συμφωνία μίσθωση των άνω μηχανημάτων, τα οποία διαφέρουν μεταξύ τους, εφόσον η διάρκεια έκαστης σύμβασης μίσθωσης δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες, ενώ, εξάλλου, δεν έχουν συναφθεί από το Δήμο άλλες όμοιες συμβάσεις. Στα δικαιολογητικά, όμως, των επίμαχων χρηματικών ενταλμάτων περιλαμβάνονται,για κάθε μία από τις άνω συμβάσεις, βεβαιώσεις παραλαβής - καλής εκτέλεσης, που δεν υπογράφονται αρμοδίως από τα μέλη της οικείας επιτροπής παραλαβής, αλλά από το Δήμαρχο και δεν αποτελούν, ως εκ τούτου, νόμιμα δικαιολογητικά των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων. Μη νόμιμη δαπάνη. Συγγνωστή πλάνη.


Ελ.Συν. Πράξη 422/2010
Τμ.7.

Νόμιμη η με απόφαση Δημάρχου, χωρίς την προηγούμενη έγκριση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, απευθείας μίσθωση μηχανημάτων έργου, εφόσον πρόκειται για μίσθωση μηχανημάτων έργου και η διάρκεια των σχετικών συμβάσεων μισθώσεώς τους δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες.

Ελ.Συν. Πράξη 409/2010 Τμ.7
Νόμιμη η καταβολή αμοιβής για τη μίσθωση μηχανημάτων για τις ανάγκες συντήρησης - επισκευής του νεκροταφείου με αυτεπιστασία από το Δήμο, αφού, στην περίπτωση κατασκευής έργου με αυτεπιστασία το έργο εκτελείται από το Δήμαρχο, χωρίς εργολάβο, ο οποίος αναλαμβάνει την οργάνωση και διεύθυνση των μέσων που απαιτούνται.

Ελ.Συν. Πράξη 321/2010 Τμ.7 
Νόμιμη η απευθείας μίσθωση χωματουργικών μηχανημάτων από το Δήμο, χωρίς την προηγούμενη έγκριση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, εφόσον η διάρκεια των σχετικών συμβάσεων μισθώσεως τους, αθροιζόμενη όσον αφορά τα ίδια μηχανήματα, δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες. Στα δικαιολογητικά όμως των επίμαχων χρηματικών ενταλμάτων περιλαμβάνονται, για κάθε μία από τις άνω συμβάσεις, βεβαιώσεις παραλαβής - καλής εκτέλεσης, που δεν υπογράφονται αρμοδίως από τα μέλη της οικείας επιτροπής παραλαβής, αλλά από το Δήμαρχο και δεν αποτελούν, ως εκ τούτου, νόμιμα δικαιολογητικά των άνω χρηματικών ενταλμάτων. Συνεπώς, οι εντελλόμενες με αυτά δαπάνες είναι μη κανονικές.

 

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 155/2008
Καταβολή αμοιβής σε αγρονόμο τοπογράφο μηχανικό για την εκτέλεση εργασιών καθαρισμού των οδών οικισμού Δήμου. Κατά την κρίση του Τμήματος η εν λόγω σύμβαση συνιστά μικτή σύμβαση μίσθωσης κινητών πραγμάτων (μηχανημάτων) και ανάθεσης εργασιών, όπου το κόστος της μίσθωσης, όπως προκύπτει από την τεχνική περιγραφή, υπερβαίνει αυτό των εργασιών και συνεπώς έπρεπε να τηρηθεί η διαδικασία περί μισθώσεων κινητών πραγμάτων από τους Ο.Τ.Α. (άρθρο 199 του Δ.Κ.Κ.). Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, πρόκειται για νόμιμη δαπάνη, καθόσον η διάρκεια της μίσθωσης (μικρότερη των τριών μηνών) εμπίπτει στις περιπτώσεις της επιτρεπτής απευθείας ανάθεσης, σύμφωνα με την παρ. 2 της ίδιας διάταξης.


 

ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΦΟΡΤΗΓΩΝ, ΒΥΤΙΟΦΟΡΩΝ, ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΟΦΟΡΩΝ

Ελ.Συν. Τμ.7 Πράξη 137/2008
Μίσθωση απορριμματοφόρου από δήμο, για διάστημα δύο μηνών, είναι ανεπίτρεπτη, αν δεν έχει προηγηθεί η έγκριση που προβλέπεται στις διατάξεις της 5100/1600/10-4-1984 (ΦΕΚ 387 Β΄) απόφασης του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας. Η εκ των υστέρωνέγκριση δεν παράγει έννομα αποτελέσματα.

Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ

ΓνΝΣΚ (Τμ.Γ) 765/1997 Η υπ αριθ.5100/1600/10.4.1984 (ΦΕΚ 387 Β) απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως ("καθορισμός διαδικασίας μίσθωσης ιδιωτικών αυτοκινήτων από Δημόσιες Υπηρεσίες και τις υπηρεσίες που αναφέρονται ή εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 1 του ΝΔ 2396/53") δεν θίχθηκε από τη διάταξη του άρθρου 19 παρ.3 Ν.2503/97. Εξάλλου, προκειμένης μισθώσεως αυτοκινήτων έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 82 επ. Ν.2362/1995 για το Δημόσιο και του άρθρου 34 ΠΔ 410/1995 για τους Ο.Τ.Α. α βαθμού.



[embed_object_post post_id="43" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας