Τίτλος Δαπάνης

ΛΟΙΠΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΟΙΝΕΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΕΣ ΒΑΣΕΙ ΕΙΔΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ (ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΤΟΠΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ Η ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ.) 

ΚΑ Προϋπολογισμού 1519 
Τι εγγράφεται στο ΚΑ

 

Στον ΚΑ 1511 εγγράφονται οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ. Τα πρόστιμα του ΚΟΚ, τα πρόστιμα για παραβάσεις των κανόνων καθαριότητας και κοινής ησυχίας (ν.δ. 805/1971) και τα πρόστιμα της ελεγχόμενης στάθμευσης εγγράφονται στον ΚΑ 1512.

Στον ΚΑ 1513 εγγράφονται τα πρόστιμα που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 1080/1980 (σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης ή υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης κ.λπ.), ανεξαρτήτως του είδους του εσόδου με το οποίο συνδέονται.

Στους δήμους στους οποίους έχουν μεταβιβασθεί πολεοδομικές αρμοδιότητες, τα έσοδα από πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων των άρθρων 17 και 18 του ν. 1337/1983, τα πρόστιμα του άρθρου 9 παρ. 8 του ν. 1512/1985 και τα πρόστιμα του άρθρου 22 του ν. 1577/1985, όπως οι διατάξεις αυτές ισχύουν κάθε φορά, εμφανίζονται στον ΚΑ 1514.

Τα πειθαρχικά πρόστιμα που επιβάλλονται σε βάρος των υπαλλήλων με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, εγγράφονται στον ΚΑ 1515. Τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε βάρος μονίμων υπαλλήλων, αποτελούν έσοδο του ΤΑΔΚΥ και όχι των ΟΤΑ (άρθρο 166 παρ. 2 του ν. 1188/1981) και συνεπώς εγγράφονται στον ΚΑ 4142 «Λοιπές κρατήσεις υπέρ τρίτων».

Στον ΚΑ 1516 εγγράφονται τα έσοδα από διάφορες καταλογιστικές αποφάσεις, όπως είναι π.χ. οι αποζημιώσεις αστικής ευθύνης που επιβάλλονται σε βάρος αιρετών (άρθρο 141 του ΚΔΚ) ή υπαλλήλων (άρθρο 189 ν. 3584/2007), τα ποσά που καταλογίζονται σε βάρος των υπολόγων ενταλμάτων προπληρωμής ή πάγιας προκαταβολής (άρθρα 32 και 35 του β.δ. της 17/5-15/6/1959) κ.λπ.

Στους κωδικούς αριθμούς 1517 και 1518 εγγράφονται τα έσοδα των αντίστοιχων τίτλων.

Στον ΚΑ 1519 εγγράφονται τα λοιπά πρόστιμα ή χρηματικές ποινές που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις, όπως:

- τα πρόστιμα που επιβάλλονται λόγω αυθαίρετης χρήσης κοινόχρηστων χώρων (άρθρο 26 παρ. 5 ν. 1828/1989, άρθρο 6 ν. 1900/1990),

- τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις της νομοθεσίας περί υπαίθριας διαφήμισης (άρθρα 6 και 8 ν. 2946/2001),

- τα πρόστιμα που επιβάλλονται λόγω εκπρόθεσμης ή ανακριβούς δήλωσης των υπόχρεων για την καταβολή του τέλους ακίνητης περιουσίας (άρθρο 24 παρ. 12 ν. 2130/1993),

- τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περίπτωση μη καταβολής ή ελλιπούς ή εκπρόθεσμης καταβολής του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (άρθρα 6 και 7 ν. 1080/1980, άρθρο 18 παρ. 1 ν. 2946/2001),

- τα πρόστιμα τα επιβαλλόμενα σε βάρος των χρησιμοποιούντων παρανόμως δημοτικά ή κοινοτικά κτήματα, έργα ή υπηρεσίες (άρθρο 19 παρ. 5 β.δ. της 24/9-20/10/1958),

- τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περίπτωση μη καταβολής ή ελλιπούς ή εκπρόθεσμης καταβολής του δικαιώματος εμπορίας ποσίμων υδάτων (άρθρο 12 παρ. 3 β.δ. της 24/9-20/10/1958)

- τα πρόστιμα και οι χρηματικές ποινές που προβλέπονται από τη νομοθεσία περί λατομείων (άρθρο 13 παρ. 4 ν. 2115/1993, άρθρο 9 ΚΥΑ 19690/1995),

- τα πρόστιμα για παράνομη άσκηση υπαίθριου εμπορίου (άρθρο 5 ν. 2323/1995, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του ν. 3190/2003),

- τα πρόστιμα για παραβάσεις των διατάξεων που θεσπίζονται με τοπικές κανονιστικές αποφάσεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων,

- τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις του ν. 3868/2010 (απαγόρευση καπνίσματος) και αποδίδονται στους ΟΤΑ από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μέσω του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (άρθρο 4 παρ. 3 ΚΥΑ Γ.Π. οικ.104720/2010, ΦΕΚ 1315/Β)).

 

[embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]

 

Νομοθεσία - 
Νομολογία

 

Νομοθεσία:

Οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές ασκούν τις αρμοδιότητές τους, σύμφωνα με τις  σχετικές διατάξεις των νόμων, των κανονιστικών διατάξεων της διοίκησης και των κανονιστικών διατάξεων που θεσπίζουν οι ίδιες, σύμφωνα με το άρθρο 79.

·Κατά την  άσκηση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη:

α. Τις εθνικές, περιφερειακές και ευρωπαϊκές πολιτικές που σχετίζονται με τις  αρμοδιότητές τους.

β. Την ανάγκη συνεργασίας και συντονισμού με άλλες τοπικές ή δημόσιες αρχές και  οργανισμούς, οι οποίοι έχουν την αρμοδιότητα να δρουν και να διαθέτουν πόρους στην  περιφέρειά τους.

γ. Τους διαθέσιμους πόρους για την κάλυψη της αρμοδιότητας και την ανάγκη να διασφαλισθεί  η επωφελής, η αποτελεσματική χρήση και η ισόρροπη κατανομή τους.

δ. Την ανάγκη να οργανώνουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η  επάρκεια, η ποιότητα και αποτελεσματικότητά τους, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των  κατοίκων.

ε. Την ανάγκη για υψηλής ποιότητας περιβαλλοντική προστασία και προστασία της  πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και την ανάγκη προώθησης της βιώσιμης ανάπτυξης των  περιοχών τους. (άρθρο 76 παρ.1 Ν.3463/06)

 

Για περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης και τη δημοσιότητα των κανονιστικών αποφάσεων δείτε την ενότητα:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ » ΒΕΒΑΙΩΣΗ & ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ » ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ » Τοπικές κανονιστικές αποφάσεις του άρθρου 79 του ΔΚΚ & αποφάσεις αναφορικά με επιβολή φόρων, τελών και δικαιωμάτων

 

 

Τα πρόστιμα για παραβάσεις των Τοπικών Κανονιστικών Αποφάσεων επιβάλλονται κατά περίπτωση είτε με απόφαση Δημάρχου (άρθρο 19 παρ.2 του Ν.1080/80) είτε επί τόπου από το όργανο της Δημοτικής Αστυνομίας που βεβαιώνει την παράβαση (άρθρο 15 ΠΔ 23/02) (άρθρο 5 ν.5003/22).

 

Βεβαίωση προστίμων: άρθρα 3,4 και 5 του ΒΔ 17-5/15-6-59 (ΦΕΚ 114/1959 τεύχος Α')

 

Είσπραξη προστίμων:σύμφωνα με τις διαδικασίες του ΚΕΔΕ

 


 

Σχετικές Εγκύκλιοι:

ΥΠΕΣΔΔΑ Εγκ.49/62650/23.11.2006: "Δημοσίευση κανονιστικών αποφάσεων δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων επί θεμάτων επιβολής φόρων , τελών κλπ".

 
ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007: Η κανονιστική αρμοδιότητα των ΟΤΑ α΄ βαθμού επί θεμάτων επιβολής φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών, στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006)

 



Επιβολή προστίμων σε εκπρόθεσμες δηλώσεις ληξιαρχικών πράξεων

Μετά το Ν.4674/20

Σε περίπτωση εκπρόθεσμης δήλωσης, ο υπόχρεος για τη δήλωση του κατά περίπτωση ληξιαρχικού γεγονότος καταθέτει μαζί με την αίτησή του παράβολο δημοσίου τριάντα (30) ευρώ, εάν η δήλωση γίνει μετά την παρέλευση της κατά τα άρθρα 14 παράγραφος 1, 20 παράγραφος 1, και 29 παράγραφος 1 μηνιαίας, δεκαήμερης και σαρανταήμερης προθεσμίας αντιστοίχως και εξήντα ευρώ (60) ευρώ, εάν η δήλωση γίνει μετά την παρέλευση ενενήντα (90) ημερών από τότε που συνέβη το γεγονός. (παρ.1 του άρθρου 49 του ν. 344/1976, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 33 του Ν.4674/20)

 

Με την προτεινόμενη ρύθμιση καταβάλλεται με τη μορφή παραβόλου δημοσίου (30€ ή 60€), μικρότερο ποσό στις εκπρόθεσμες δηλώσεις κατά τη χρονική στιγμή της δήλωσης του γεγονότος, καθώς με τις προηγούμενες διατάξεις αφενός το πρόστιμο που καλούνται να καταβάλουν οι υπόχρεοι είναι υψηλό, αφετέρου εμπλέκονται στην επιβολή του αρκετές υπηρεσίες, με συνέπεια να δημιουργείται πρόβλημα στην είσπραξή του και να παρατηρείται στέρηση δημοσίων εσόδων. (Αιτιολογική Έκθεση Ν.4674/20)

 

Με την ΚΥΑ 37430/17.06.2020 (ΦΕΚ 2724/03.07.2020 τεύχος Β’) καθορίζεται η διαδικασία και ο τρόπος καταβολής των προστίμων από τους υπόχρεους προς δήλωση ληξιαρχικών γεγονότων.

Σχετική και η ΥΠ.ΕΣ. εγκ.251/46543/22.07.2020: Κυρώσεις σε περίπτωση παράλειψης δήλωσης ληξιαρχικών γεγονότων.

 

Πριν το Ν.4674/20

Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 49 του ν. 344/1976, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.15 του άρθρου 4 του Ν.4144/13:

1.Στους υπόχρεους προς δήλωση ενώπιον ληξιάρχου, οι οποίοι παραλείπουν να προβούν στη δήλωση αυτή, επιβάλλεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης πρόστιμο:

α) ύψους εκατό ευρώ εάν προέβησαν σε δήλωση μετά την παρέλευση της κατά τα άρθρα 14 παράγραφος 1, 20 παράγραφος 1 και 29 παράγραφος 1 μηνιαίας, δεκαημέρου και τεσσαρακονταημέρου προθεσμίας δηλώσεως αντιστοίχως και

β) ύψους τριακοσίων ευρώ αν προέβησαν σε δήλωση μετά την παρέλευση ενενήντα ημερών από τη λήξη της προθεσμίας που προβλέπεται στα άρθρα αυτά.»

 

Εν όψει των ανωτέρω με το υπ' αριθ. Φ118280/27969/13/18.11.2013 έγγραφο του ΥΠ.ΕΣ. επισημαίνονται τα εξής:

«....γίνεται σαφές ότι, εάν ο υπόχρεος προς δήλωση της μεταβολής (άρθρο 14), της γέννησης (άρθρο 20) και του γάμου (άρθρο 29), παραλείψει να δηλώσει το γεγονός (μεταβολή, γέννηση, γάμος) εντός της οριζόμενης προθεσμίας, υποχρεούται σε καταβολή προστίμου, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου.

Επισημαίνουμε ότι η έννοια της μεταβολής, αφορά σε μεταβολές της αστικής κατάστασης του φυσικού προσώπου, οι οποίες επέρχονται μετά τη σύνταξη των ληξιαρχικών πράξεων, π.χ. στη ληξιαρχική πράξη γάμου θα καταχωριστεί ως μεταβολή το διαζύγιο.

Η επιβολή του προστίμου,όσον αφορά τις μεταβολές, γίνεται όταν η δήλωση για την εν λόγω μεταβολή είναι εκπρόθεσμη, δηλαδή μετά το πέρας του ενός μήνα.

Περαιτέρω σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην αριθμ.9 Εγκύκλιο του Υπουργείου μας (Α.Π.131360/12503/5-5-2013) για την εκπρόθεσμη δήλωση ληξιαρχικών γεγονότων, τα οποία συνέβησαν πριν την ισχύ του νόμου (ήτοι 8-5-2013), ισχύουν οι προγενέστερες διατάξεις περί της επιβολής προστίμων. Διευκρινίζουμε ότι όταν λέμε  «δήλωση ληξιαρχικών γεγονότων», εννοούμε την δήλωση της μεταβολής, την δήλωση της γέννησης και την δήλωση του γάμου


Πρόστιμα Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου Οχημάτων Δήμων Παραμεθόριων Περιοχών (ΜΚΕ-ΔΠΠ)

Στις παραμεθόριες περιοχές όπως ορίζονται στο ν. 287/1976 (Α' 78), όπως ισχύει, μπορούν να συστήνονται ένα ή περισσότερα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου Δήμων Παραμεθόριων Περιοχών (ΜΚΕ-ΔΠΠ). (παρ.11 άρθρο 1 Ν.3446/06, όπως προστέθηκε με το άρθρο 35 του Ν.4313/14)

Τα έσοδα από την είσπραξη των προστίμων που επιβάλλουν τα ΜΚΕ-ΔΠΠ αποτελούν έσοδα των Δήμων και οι αμοιβές των προσώπων που μετέχουν σε αυτά βαρύνουν τον προϋπολογισμό των οικείων δήμων. (παρ.11 άρθρο 1 Ν.3446/06, όπως προστέθηκε με το άρθρο 35 του Ν.4313/14)

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ρυθμίζονται τα θέματα σχετικά με τη συγκρότηση, τη σύνθεση, την τοπική αρμοδιότητα ελέγχου, τη σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις αποζημίωση των μελών τους και κάθε άλλο θέμα σχετικά με τη λειτουργία τους. (παρ.11 άρθρο 1 Ν.3446/06, όπως προστέθηκε με το άρθρο 35 του Ν.4313/14) [Το άρθρο 1 του Ν. 3446/06 αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 30 του Ν. 4663/20 (ΦΕΚ 30/12.02.2020 τεύχος Α'), μη προβλέποντας στις νέες διατάξεις την ύπαρξη Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου Οχημάτων Δήμων Παραμεθόριων Περιοχών. Σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση του Ν. 4663/20, η παρ. 11 του Ν. 3446/06 καταργείται.]



ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ:

Το άρθρο 37 παρ. 4 του ΔΚΚ αφορά μόνο τις τοπικές κανονιστικές αποφάσεις των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων της παρ. 1 του άρθρου 37 και όχι τις κανονιστικές αποφάσεις των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων για την επιβολή φόρων, τελών κλπ... (ΣτΕ 2200/2003 Τμ. Β΄ )

Μετά την κατ΄ άρθρ. 66 του β.δ. της 24-9/20-10-1958 δημοσίευση των κανονιστικών αποφάσεων του δημοτικού κοινοτικού συμβουλίου περί επιβολής του τέλους συνάγεται αμάχητο τεκμήριο γνώσεως του περιεχομένου της δημοσιευθείσης κανονιστικής αποφάσεως από τον ενδιαφερόμενο και, συνεπώς, από το χρονικό αυτό σημείο, και δη από της επομένης της δημοσιεύσεως, αρχίζει η κατ΄ αρθρ. 46 παρ. 1 του Π.Δ. 18/1989 60θήμερον προθεσμία για την προσβολή της επί ακυρώσει ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά την πάροδο της οποίας η αίτηση αυτή θεωρείται ότι ασκείται εκπροθέσμως και απορρίπτεται ως απαράδεκτη, πάντα δε ταύτα ανεξαρτήτως αν η απόφαση αυτή του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου έτυχε ή μη περαιτέρω γνωστοποιήσεων δια του ημερησίου τύπου πολλώ δε μάλλον και αν η δια του τύπου δημοσίευση υπήρξε η προσήκουσα ή μη... (ΣτΕ 1032/2000 Τμ. ΣΤ΄)

 

 

Υποδείγματα