Τι εγγράφεται στο ΚΑ |
Κάθε δάνειο που χορηγείται στον δήμο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή άλλους πιστωτικούς οργανισμούς της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, εγγράφεται χωριστά σε ανεπτυγμένη μορφή των κωδικών αριθμών 3111 και 3112 ή 3121 και 3122, ανάλογα με το σκοπό του δανείου.
Από την έναρξη ισχύος της διάταξης της παρ. 1 του άρθρου 264 «Πιστοληπτική Πολιτική - Διαδικασία συνομολόγησης δανείου από Δήμους και Περιφέρειες» του ν. 3852/2010 και εφεξής, δεν είναι δυνατή η λήψη δανείου από δήμο για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών. Κατά συνέπεια, στους Κ.Α. της κατηγορίας 311 «Δάνεια για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών» εγγράφονται μόνο εισπράξεις από δάνεια συνομολογηθέντα πριν την έναρξη ισχύος της ανωτέρω διάταξης.
Δημιουργείται νέα υποκατηγορία 313 όπου εγγράφονται εισπράξεις από δάνεια που μπορεί να λάβουν οι δήμοι για την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού τους.
Στην κατηγορία 31 εγγράφονται επίσης έσοδα από δάνεια που τυχόν θα συνομολογηθούν είτε στο πλαίσιο της υπαγωγής του οικείου δήμου στο ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης είτε κατ' εφαρμογή κάθε άλλης ειδικής διάταξης
[embed_object_post post_id="61" post_title="undefined"]embed_object_post[/embed_object_post]
|
Νομοθεσία -
Νομολογία |
Προϋπολογισμός 2017
Κατ' εξαίρεση και σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 43 του Ν. 4325/2015 (Α' 47), όπως συμπληρώθηκε και ισχύει, παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους, να συνομολογούν δάνεια με αποκλειστικό σκοπό την χρηματοδότηση των χρεών τους, τα οποία προέρχονται από πάσης φύσεως δαπάνες, χωρίς τις ανωτέρω προϋποθέσεις.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή εσόδου από δάνειο στον προϋπολογισμό είναι η ύπαρξη νομίμως συναφθείσας δανειακής σύμβασης. (παρ.Β.5.1 άρθρο 3 ΚΥΑ οικ. 23976/22.07.2016 (ΦΕΚ 2311/26.07.2016 τεύχος Β')
Κατά συνέπεια για την εγγραφή εσόδου στους ΚΑΕ 3131 και 3132 θα πρέπει προηγουμένως να έχει συνομολογηθεί το δάνειο και να έχει συναφθεί η δανειακή σύμβαση.
Προϋπολογισμός 2018
Κατ' εξαίρεση και σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 43 του Ν. 4325/2015 (Α' 47), όπως συμπληρώθηκε και ισχύει, παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους, να συνομολογούν δάνεια με αποκλειστικό σκοπό την χρηματοδότηση των χρεών τους, τα οποία προέρχονται από πάσης φύσεως δαπάνες, χωρίς τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 264 του ν. 3852/2010 και στην υπ’ αρ. 43093/30-7-2010 (Β΄ 1153) απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή εσόδου από δάνειο στον προϋπολογισμό είναι η ύπαρξη εγκριτικής, για τη δανειοδότηση του φορέα, απόφασης του αρμόδιου οργάνου του πιστωτικού ιδρύματος ή του χρηματοπιστωτικού οργανισμού, καθώς και απόφασης του δανειοδοτούμενου φορέα, περί αποδοχής των όρων του δανείου. (παρ.Β.5.1 άρθρο 3 ΚΥΑ οικ.25595/26.07.2017 (ΦΕΚ 2658/28.07.2017 τεύχος Β')
Καταργείται έτσι η απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή εσόδου από δάνεια, η ύπαρξη νομίμως συναφθείσας δανειακής σύμβασης.
Προϋπολογισμός 2019
Τα ανωτέρω εξακολουθούν να ισχύουν κατά την παρ.Β.5.1 του άρθρου 3 της ΚΥΑ οικ.38347/25.07.2018 (ΦΕΚ 3086/27.07.2018 τεύχος Β') και το 2019.
Προϋπολογισμός 2020
Τα ανωτέρω εξακολουθούν να ισχύουν κατά την παρ.Β.5.1 του άρθρου 4 της ΚΥΑ οικ. 55905/29.07.2019 (ΦΕΚ 3054/29.07.2019 τεύχος Β’) και το 2020.
Προϋπολογισμός 2021
Τα ανωτέρω εξακολουθούν να ισχύουν κατά την παρ.Β.5.1 του άρθρου 3 της ΚΥΑ οικ. 46735/23.07.2020 (ΦΕΚ 3170/01.08.2020 τεύχος Β’) και το 2021.
Προϋπολογισμός 2022
Τα ανωτέρω εξακολουθούν να ισχύουν κατά την παρ.Β.5.1 του άρθρου 3 της ΚΥΑ οικ. 55040/21.07.2021 (ΦΕΚ 3291/26.07.2021 τεύχος Β') και το 2022.
Προϋπολογισμός 2023
Τα ανωτέρω εξακολουθούν να ισχύουν κατά την παρ.Β.4.1 του άρθρου 3 της ΚΥΑ οικ. 49039/25.07.2022 (ΦΕΚ 3976/26.07.2022 τεύχος Β') και το 2023.
Προϋπολογισμός 2024
Τα ανωτέρω εξακολουθούν να ισχύουν κατά την παρ. Β.4.1 του άρθρου 3 της ΚΥΑ 63726/28.07.2023 (ΦΕΚ 4795/28.07.2023 τεύχος Β’) και το 2024.
Με τις διατάξεις του άρθρου 43 του ν.4325/2015, δόθηκε η δυνατότητα στους Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού, που αδυνατούν να εκπληρώσουν την υποχρέωσή τους προς κατάρτιση ισοσκελισμένου προϋπολογισμού, να συνομολογούν δάνεια με αναγνωρισμένα πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας ή του εξωτερικού, περιλαμβανομένων μεταξύ άλλων του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (Τ.Π.Δ.), με αποκλειστικό σκοπό τη χρηματοδότηση των χρεών των δήμων, που προέρχονται από πάσης φύσεως δαπάνες. Κατά την κρίση του Κλιμακίου τούτου, η ίδια δυνατότητα παρέχεται και στους ο.τ.α. που έχουν ήδη ενταχθεί σε πρόγραμμα εξυγίανσης χωρίς να έχει ακόμη εγκριθεί ή/και αρχίσει να εφαρμόζεται το Σχέδιο Οικονομικής Εξυγίανσης (ΣΟΕ), αφού οι διατάξεις του άρθρου 43 του ν.4325/2015 στοχεύουν στον ίδιο σκοπό με αυτές του άρθρου 174 του ν.4270/2014, ήτοι στην οικονομική τους εξυγίανση. Εναπόκειται στην ευχέρεια του ΤΠΔ να προβεί στην έγκριση ή μη της χορήγησης σχετικής πίστωσης, μετά τον έλεγχο, μεταξύ άλλων, της βιωσιμότητας της χρηματοδοτούμενης δράσης εκ μέρους του Τ.Π.Δ., καθώς και των δημοσιονομικών δεικτών του δανειολήπτη. Επομένως, ο σχετικός έλεγχος από την Διοίκηση του Τ.Π.Δ. σκοπεί εμμέσως, πλην άλλων, στην αποφυγή της οικονομικής διακινδύνευσης των δήμων ενόψει και των αρχών της δημοσιονομικής βιωσιμότητας και αειφορίας, αναγκαίες συνιστώσες για τη διασφάλιση της συνέχειας στην οικονομική λειτουργία των Ο.Τ.Α.. Περαιτέρω, κατά τα οριζόμενα στη σχετική ρύθμιση του άρθρου 43 του ν.4325/2015, η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου περί σύναψης δανείου λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών αυτού, ανεξαρτήτως του ύψους του ποσού του εν λόγω δανείου. Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου δανειακής σύμβασης. (Ελ.Συν. Κλιμ.Ζ Πράξη 48/2016)
|